Gisteren het eerste rondje op de Romagna GRX gereden. Heb erg genoten en kwam met een glimlach op mijn gezicht thuis. Paar dingen die opvielen:
- snelheid op de weg ligt echt een stuk hoger dan de MTB. Dat was precies waar ik naar op zoek was;
- ik snap nu de toegevoegde waarde van een verende voorvork

vond het gestuiter op de singletracks best heftig. Nu is de route hier ook niet dusdanig onderhouden dat het een gladde kartbaan is maar het kost wel een stuk meer energie dan op de MTB;
- ik was ongeveer even snel op de MTB route met de gravel dan op de MTB;
- het stuur is heel erg wennen als je op een MTB route rijdt. Rijden jullie dan met de handen 'op' het stuur positie of hang je 'in de beugels'? Ik heb alleen op het stuur gedaan. Dat ging wel maar door het gestuiter voelde ik me nog niet heel zeker dat ik niet ineens mijn hand los laat schieten. Misschien even wennen.
- ik ben erg blij met de hydraulische remmen; door het gestuiter kon ik de remhendels vaak maar een beetje van bovenaf induwen en dat remt redelijk matig. Ik vermoed als ik dan ook nog eens mechanische remmen had het helemaal lastig is. Overigens remt de Sensa op de weg uitstekend maar gaat puur om het singletrack werk.
- ik ben wel benieuwd hoe lang zo'n fiets heel blijft met al dat gebeuk op singletracks
Grote verschil toen ik thuis kwam was dat ik totaal weliswaar iets sneller was, maar het voelde vooral alsof ik nog meer in de tank over had. Het kostte een stuk minder energie dan dezelfde route op de MTB.
Alweer zin in de volgende rit. Zeker de flexibiliteit van het ontdekken spreekt me erg aan!
Praktische vraag: reinigen jullie na iedere droge rit in het bos rit de ketting met een kettingreiniger (zo'n apparaatje waar ontvetter in kan)? Of is het zand er redelijk afpoetsen met een borstel voldoende?