Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 52 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Flipmo

OMG !!

YLMOSE schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:18:
Weet iemand hoe de veluwe er momenteel bij ligt. Veel blubber door de regen of valt dit mee?
afgelopen weekend in Putten niks geen last gehad van water. De paar plasjes die er lagen was prima langs te fietsen. Totaal geen blubber etc, fiets kwam weer zo goed als schoon terug op de camping :)

https://www.strava.com/activities/11075454079

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:17
YLMOSE schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:18:
Weet iemand hoe de veluwe er momenteel bij ligt. Veel blubber door de regen of valt dit mee?
definieer Veluwe? Of maakt het niet uit waar? En bedoel je dan ook de Veluwezoom? (neem aan dat het NP de Hoge Veluwe sowieso niet bedoeld). Of bedoel je omgeving Apeldoorn? Harderwijk/Ermelo? Otterloo? Ginkelse Heide?

In het algemeen is het gebied van grofweg Arnhem/Terlet/Loenen/Dieren (Veluwezoom) vrij "droog', hoogstens een laagje water op de leemachtige bovenlaag van de gravelpaden. Kan je nog steeds flink vies van worden, maar ieg geen geworstel door de modder.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:46
Afgelopen zondag gereden tussen Stroe, Hoog Soeren, Beekbergen, Loenen, Hoenderloo, Kootwijk.

Het lag er allemaal prima bij. Je komt wel eens een plas tegen en dan moet je even langs het kantje. 1 plek met echt diepe blub gehad. Daar konden we het eerste stuk niet omheen. De bandjes kregen toen een mooi modder badje.

De zandstukken waren ook meer dan goed te rijden, omdat het nog niet te droog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-10 16:24
pina schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:54:
ik heb enkele jaren geleden voor de 1e keer een gravelbike cube nuroad race aangekocht. Zeer tevreden van, maar veel van mijn vrienden hebben een mountainbike en ik ga dan ook vaak met hen meerijden. Het logische probleem is dan natuurlijk dat het met mijn gravelbike wat moeilijker is om te rijden.

daarom vroeg ik mij af of iemand gravelbikes kan aanraden die toch iets meer geschikt kunnen zijn om te mountainbiken dan wat ik nu heb. Ik denk dan maar aan bv een betere vering of een mogelijkheid om er bredere banden op te monteren van min 45mm. De enige tweak die ik heb kunnen doen is de buitenband te vervangen door eentje met veel meer profiel…

Ik heb momenteel deze:
https://archiv.cube.eu/en/2020/380200
Het hangt erg van de route af. Op een route met veel wortels ga je met geen gravelbike zo snel zijn als met een mountainbike. Op een route als Ede zit er bar weinig tussen mijn Orbea Terra en Trek Top Fuel. De eerste is wat sneller op de rechte en flowy stukken, de tweede in de krappe bochtjes. Ik fiets vaak terug van mijn werk via de routes van Schaarsbergen-Ede-Lunteren en haal daarbij met grote regelmaat, ook op de singletracks, mountainbkes in. Ik heb trouwens 42mm bandjes met noppen op de Terra liggen (Bontrager GR2).

Stukken die ik niet op de Terra vlot zou kunnen doen zou ik echt geen andere gravelfiets voor pakken, ook niet met (wat) vering en bredere banden, dan ben je gewoon echt in mountainbikegebied belandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:14:
[...]

definieer Veluwe? Of maakt het niet uit waar? En bedoel je dan ook de Veluwezoom? (neem aan dat het NP de Hoge Veluwe sowieso niet bedoeld). Of bedoel je omgeving Apeldoorn? Harderwijk/Ermelo? Otterloo? Ginkelse Heide?

In het algemeen is het gebied van grofweg Arnhem/Terlet/Loenen/Dieren (Veluwezoom) vrij "droog', hoogstens een laagje water op de leemachtige bovenlaag van de gravelpaden. Kan je nog steeds flink vies van worden, maar ieg geen geworstel door de modder.
Het is de Gravel XL 150KM route van Gravel.cc. Zuidelijkste punt is Arnhem, Meest Noordelijke is Vierhouten. Praktisch de hele Veluwe dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 21:07
ik heb enkele jaren geleden voor de 1e keer een gravelbike cube nuroad race aangekocht. Zeer tevreden van, maar veel van mijn vrienden hebben een mountainbike en ik ga dan ook vaak met hen meerijden. Het logische probleem is dan natuurlijk dat het met mijn gravelbike wat moeilijker is om te rijden.

daarom vroeg ik mij af of iemand gravelbikes kan aanraden die toch iets meer geschikt kunnen zijn om te mountainbiken dan wat ik nu heb. Ik denk dan maar aan bv een betere vering of een mogelijkheid om er bredere banden op te monteren van min 45mm. De enige tweak die ik heb kunnen doen is de buitenband te vervangen door eentje met veel meer profiel…

Ik heb momenteel deze:
https://archiv.cube.eu/en/2020/380200
Waarom niet een MTB er naast?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:51
YLMOSE schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:38:
[...]

Het is de Gravel XL 150KM route van Gravel.cc. Zuidelijkste punt is Arnhem, Meest Noordelijke is Vierhouten. Praktisch de hele Veluwe dus wel :)
Dat zou in principe prima moeten kunnen. De wandelpaden zijn hier soms nog wel behoorlijk nat (sommige natter dan ooit zelfs) maar de paden die je normaal gesproken met een gravelfiets pakt zijn dikke prima. Vlak na een bui hooguit een nat bovenlaagje maar het is geen modder.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasissailing
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:22
*knip* niet de bedoeling

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 06-04-2024 08:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 14:56
Afgelopen maandag voor de eerste keer gaan rijden zonder mijn spatborden, ziet er toch echt wel stoer uit :+
Hier en daar paar lakschades opgemerkt van de SKS spatborden, zoals hier werd voor gewaarschuwd maar toch niet kunnen vermijden, altijd nét naast de stickers die ik gekleefd had op het frame :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zzeJ-lS67xb-isNpOxwZMPSINk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qTN0pHDLuEMsh7s6hZ6wv5N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:01
als ik mijn tubeless band wil vervangen van 40mm naar bv 45mm, hoe zit dat dan met die latex? Moet je die dan elke keer opnieuw bijvullen of hoe werkt dat precies? Dat is mij niet echt duidelijk in dat systeem.

ervaar je met een band van 45mm veel meer weerstand op de weg voor snelheid van bv een 40mm of heeft doet dat er niet toe?

[ Voor 23% gewijzigd door pina op 06-04-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 23:38
pina schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:41:
als ik mijn tubeless band wil vervangen van 40mm naar bv 45mm, hoe zit dat dan met die latex? Moet je die dan elke keer opnieuw bijvullen of hoe werkt dat precies? Dat is mij niet echt duidelijk in dat systeem.

ervaar je met een band van 45mm veel meer weerstand op de weg voor snelheid van bv een 40mm of heeft doet dat er niet toe?
Je doet er normaal gesproken goed aan om nieuwe latex in een nieuwe band te doen.

Verder, afhankelijk van je bandenspanning en terrein, levert het iets meer weerstand op. Hangt echter dus meer af van onder andere je ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik kwam er net voor mijn rit achter dat mijn banden volgens mij al maanden geen latex meer hebben. Moet echt een alert maken om dit toch wel met enige regelmaat te checken.

Heerlijke rit van 150k gemaakt op de Veluwe. Laatste 60-70k tegen de wind in beuken, maar alsnog genoten.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
pina schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:41:

Ik vul de sealant ca. 1x per 3 maanden bij en als ik geen banden vervang vervang ik ook niet de sealant volledig. Wissel ik wel een band dan ga ik ervan uit dat de sealant nog goed is en giet ik zoveel mogelijk over.

Verschil tussen 45mm en 40mm is praktisch gezien te verwaarlozen. Uitgaande van dezelfde band. Anders is er natuurlijk niks over te zeggen. Op fatsoenlijk offroad ben je sneller met 45mm.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Yakolev schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:11:
Ik kwam er net voor mijn rit achter dat mijn banden volgens mij al maanden geen latex meer hebben. Moet echt een alert maken om dit toch wel met enige regelmaat te checken.

Heerlijke rit van 150k gemaakt op de Veluwe. Laatste 60-70k tegen de wind in beuken, maar alsnog genoten.
Ik check en vul het af en toe met zo'n spuitje:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005134591140.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_KszcQzuGPUFIjZRpR7yCoxXys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTvKYZ8kJBvHnOfqHLcdnj9a.jpg?f=fotoalbum_large

Je hoeft niet alles er uit te zuigen om te controleren of er nog genoeg in zit :+

Sealant kan je best af en toe bijvullen, maar als het heel oud is kan je het beter verversen.
Ik had een setje wielen staan, die ik al 2 jaar niet gebruikt heb. Die stond ook plat en was niet meer "geplopt". Met spuitje er in kwam er nog gewoon sealant uit, maar dat leek meer op water :+ .
Voor de zekerheid band klein beetje los gemaakt om er een doekje doorheen te halen, maar dat doekje had echt niet gehoeven. Had er zowel nieuwe sealant bij kunnen gooien, alleen leegzuigen was goed genoeg.

Bij echt lange of bijzondere ritten neem ik gewoon een flesje sealant mee.
Ik heb zo'n flesje, maar dan wel hervult met de sealant die ik gebruik (Orangeseal). Verschillende soorten sealant kan je beter niet mengen, en die van Tufo schijnt niet zo goed te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://images.bike24.com/i/mb/ed/62/97/tufo-standard-dichtgel-1391780.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 07-04-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nou, ik had al sinds dat ik mijn Pathfinders op mijn Rondo gezet had (Augustus vorig jaar) geen sealant er meer ingedaan. Toen ik bij het oppompen net voor mijn rit per ongeluk de ventielkern eruit draaide vond ik geen bewijs dat er nog vloeibare sealant in zat. Gelukkig is sealant bijvullen zo'n beetje de enige onderhoudstaak op mijn fiets waar ik erg goed in bed, dus het was zo gepiept.

Ik gebruik altijd die van Schwalbe, de Doc Blue.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
Yakolev schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:28:
Nou, ik had al sinds dat ik mijn Pathfinders op mijn Rondo gezet had (Augustus vorig jaar) geen sealant er meer ingedaan. Toen ik bij het oppompen net voor mijn rit per ongeluk de ventielkern eruit draaide vond ik geen bewijs dat er nog vloeibare sealant in zat. Gelukkig is sealant bijvullen zo'n beetje de enige onderhoudstaak op mijn fiets waar ik erg goed in bed, dus het was zo gepiept.

Ik gebruik altijd die van Schwalbe, de Doc Blue.
Dat had ik ook, geen tekenen van sealant. Verwijderen van de band (gat te dichten met plakker) kon ik toch nog 40ml in zoon grote plastic spuit opzuigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
klaaas schreef op zondag 7 april 2024 @ 00:06:
[...]

Ik vul de sealant ca. 1x per 3 maanden bij en als ik geen banden vervang vervang ik ook niet de sealant volledig. Wissel ik wel een band dan ga ik ervan uit dat de sealant nog goed is en giet ik zoveel mogelijk over.

Verschil tussen 45mm en 40mm is praktisch gezien te verwaarlozen. Uitgaande van dezelfde band. Anders is er natuurlijk niks over te zeggen. Op fatsoenlijk offroad ben je sneller met 45mm.
Binnenkort ga ik weer rijden. Het is echter al sinds september geleden dat ik hen gefietst. Moet ik dan nog sealant toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
pina schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:44:
[...]

Binnenkort ga ik weer rijden. Het is echter al sinds september geleden dat ik hen gefietst. Moet ik dan nog sealant toevoegen?
Wat heb je er al aan gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
mhr-zip schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:51:
[...]

Wat heb je er al aan gecontroleerd?
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
pina schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:55:
[...]

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt....
Gewoon fietsen en niet nadenken. Het loopt wel los….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:52
MartijnMartijn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:05:
Vorig jaar heb ik een Giant TCR Revolt aangeschaft. Fijne fiets, op het stuur na.
Het stuur is te breed (44cm) en ik kom steeds met mijn knieën tegen de uiteinde van het stuur aan.

Nu dus aan het orienteren op een nieuw stuur. Op mijn racefiets zit een 40cm stuur, vind ik persoonlijk super. Nu kwam ik de Pro LT Gravel tegen voor een zacht prijsje, deze heeft 1 graden meer flare, maar wel een korte reach. Klonk voor mij als een fijne verhouding. Maar is het verstandig om zo'n smal stuur te nemen? Of zal ik toch voor de 42cm gaan?

Ik fiets nooit extreem lange tochten (100km is de max), zonder bepakking en altijd op snelheid.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, de 40cm versie besteld met 12% flare. Man wat een verschil. De eerste rit was echt even wennen (positief). Onder in de beugel zat ineens lekker en omdat het stuur minder lange uiteinden heeft, geen knieën meer tegen het stuur. Blij met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:55
Ik wil graag een gravelbike gaan kopen, en ik ben denk ik een beetje verliefd op de Canyon Grizl (aluminium). Beoogd gebruik is voornamelijk in het heuvelland, Voerstreek, en af en toe tripjes naar de Eifel. Wel echt voor gravelgebruik, een normale racefiets heb ik al. Daarnaast ook af en toe bikepacking met mogelijk flink wat hoogtemeters.

De keuze is nu tussen de 7 1by (1x11) en de 8 1by (1x12), beiden direct leverbaar in mijn favoriete kleur, of de 7 2by (2x12, nog niet direct leverbaar in mijn maat, en überhaupt niet in mijn favoriete kleur). Ik twijfel een beetje.

Voor het bikepacken is natuurlijk een extra laag verzet belangrijk, waar de 8 1by het best aan kan voldoen (er kan een 10-51 cassette op). Maar ik zie dat die cassettes een best groot gat van 17% hebben tussen kransje 21 en 18, wat precies rond de 25 km/u valt, wat een best gebruikelijke kruissnelheid is. Ik denk dat ik me daar aan zou ergeren.

De 2by heeft nog steeds een best laag laagste verzet (30/36 = 0.83), maar is voorlopig niet leverbaar en ik denk dat ik de kleinste kransjes toch niet zou gebruiken. Kransjes 14-13-12-11 zijn leuk, maar als ik zo hard ga heb ik zelden de behoefte om nog bij te trappen. Als Canyon de GRX400 (2x10) versie nog zou aanbieden, zou ik die misschien nemen (goedkoper/makkelijker qua onderhoud, en hij mist t.o.v. 2x12 alleen de kransjes 14 en 12).

De 7 1by had ik eigenlijk al afgeschreven, maar ik zie nu dat die eigenlijk een gunstiger verdeling van de verzetten heeft dan ik dacht. Dat gat van 17% rond 25 km/u heeft 'ie namelijk geen last van. Met een kleine aanpassing kan er een 11-46 cassette op, wat nog steeds aardig laag is (40/46 = 0.87). En 11 speed is goedkoper qua onderhoud. Dus dat is nu mijn eerste keus.

Dus ik vraag me af of ik spijt ga krijgen van de 7 1by met 1x11. Het alternatief is wachten tot 2x12 op voorraad is (en dan nog langer wachten in de (vergeefse?) hoop dat ze die ook in geel/groen gaan aanbieden) maar dat is duurder qua onderhoud (en ik begrijp dat stoffige gravel misschien voor snellere slijtage zorgt) terwijl ik van de kleinste kransjes toch nauwelijks gebruik maak.

Iemand nog een aardig inzicht?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:55
Ik heb bewust voor de Grizl 7 2by gekozen en geen seconde spijt gehad. Gister met meewind was ik ook blij met de kleine kransjes. Daarnaast vind ik de kleinere stapjes ideaal en ben ik blij dat ik voor de 2by heb gekozen.

Qua kleur is het een gok om te zien of de Grizl 7 ook in die kleur beschikbaar komt. Daarnaast is de 2by over het algemeen vrij snel uitverkocht als deze weer beschikbaar komt. Snel beslissen is dan wel het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-10 23:26

Ik rij op een Canyon Grizl 7 AL met starre vork, maar dat model is ook beschikbaar met een vork die 20 (of 30?) mm vering heeft.
Mij lijkt dat je de meest zinvolle aanpassing, banden met meer profiel, voor jouw fiets reeds gedaan hebt. Waren die ook 40 mm breed? (De maximale breedte voor je frame, op basis van de link die je gepost hebt).

Schroom niet om er mountainbikebanden onder te leggen, druk niet te hoog (rond de 2 bar?), en dan moet je denk ik aardig mee kunnen komen.

Bedenk: de wendbaarheid of bochtensnelheid van de mountainbikers kan meer aan het stuur liggen (bar vs drops; beter 'moment' en meer precisie bij het sturen) dan aan het wel/niet hebben van een verende voorvork.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Er zijn m.i. 3 grote verschillen tussen een MTB en een gravelfiets op de gemiddelde NL route. Dat is ten eerste de vering ten tweede de manier waarop je door een bocht gaat en ten derde de grip bij nattigheid / droogte.

Ik ben zelf op mijn lokale route (Ede) beduidend sneller op mijn gravelfiets mits de omstandigheden goed zijn (niet nat niet mul). In natte omstandigheden kun je kiezen voor een band met meer profiel, maar gezien de overige verschillen is het de vraag hoeveel je daarmee oplost. In mulle omstandigheden wil je een zo breed mogelijke band. Eigenlijk breder dan er in veel gravelfietsen past. 40mm is dan echt behelpen.

Qua vering verlies je het op een gravelfiets altijd van een MTB. Zelfs met een geveerde gravelvork want die zijn bedoeld om andere oneffenheden op te vangen dan een MTB vork. Op routes die er strak bij liggen hoeft dat echter geen probleem te zijn. Dikke banden doen een hoop. Heb je echter een route met veel remkuilen (b.v. UHR) dan moet je met een gravelfiets gewoon flink in de ankers op plekken waar je met de MTB gewoon vol gas kunt.

Tenslotte kun je met een MTB harder door de bocht doordat je de fiets veel makkelijker onder je kunt laten bewegen. Je legt een gravelfiets niet even van links naar rechts onder je bij snelle opeenvolgende bochten.

Zoals gezegd ben ik op de gravelfiets sneller dan op de MTB op een rondje Ede. Maar dat is solo. Met een groepje werkt dat weer anders. Met een gravelfiets win je terrein op de eenvoudige delen van de route. Op een stukje breed pad of fietspad tussen de singletracks maak je op een gravelfiets veel makkelijker en meer snelheid dan op een MTB. Maar als je met een groepje rijdt zul je niet snel op dat soort stukken weg sprinten bij je maten. Zeker niet als zij net aan het einde van de singletrack even de benen stil houden om op jou te wachten ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58
klaaas schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:09:
Er zijn m.i. 3 grote verschillen tussen een MTB en een gravelfiets op de gemiddelde NL route. Dat is ten eerste de vering ten tweede de manier waarop je door een bocht gaat en ten derde de grip bij nattigheid / droogte.

Ik ben zelf op mijn lokale route (Ede) beduidend sneller op mijn gravelfiets mits de omstandigheden goed zijn (niet nat niet mul). In natte omstandigheden kun je kiezen voor een band met meer profiel, maar gezien de overige verschillen is het de vraag hoeveel je daarmee oplost. In mulle omstandigheden wil je een zo breed mogelijke band. Eigenlijk breder dan er in veel gravelfietsen past. 40mm is dan echt behelpen.

Qua vering verlies je het op een gravelfiets altijd van een MTB. Zelfs met een geveerde gravelvork want die zijn bedoeld om andere oneffenheden op te vangen dan een MTB vork. Op routes die er strak bij liggen hoeft dat echter geen probleem te zijn. Dikke banden doen een hoop. Heb je echter een route met veel remkuilen (b.v. UHR) dan moet je met een gravelfiets gewoon flink in de ankers op plekken waar je met de MTB gewoon vol gas kunt.

Tenslotte kun je met een MTB harder door de bocht doordat je de fiets veel makkelijker onder je kunt laten bewegen. Je legt een gravelfiets niet even van links naar rechts onder je bij snelle opeenvolgende bochten.

Zoals gezegd ben ik op de gravelfiets sneller dan op de MTB op een rondje Ede. Maar dat is solo. Met een groepje werkt dat weer anders. Met een gravelfiets win je terrein op de eenvoudige delen van de route. Op een stukje breed pad of fietspad tussen de singletracks maak je op een gravelfiets veel makkelijker en meer snelheid dan op een MTB. Maar als je met een groepje rijdt zul je niet snel op dat soort stukken weg sprinten bij je maten. Zeker niet als zij net aan het einde van de singletrack even de benen stil houden om op jou te wachten ;)
Maar wat rijdt er nu leuker van de 2 op zo'n route?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Requiem19 schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:21:
[...]

Maar wat rijdt er nu leuker van de 2 op zo'n route?
De MTB. Maar soms is underbiken leuk. En ik vind het leuk om stukjes singletrack mee te pikken op een gravelrit.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-10 16:28
klaaas schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:49:
[...]

De MTB. Maar soms is underbiken leuk. En ik vind het leuk om stukjes singletrack mee te pikken op een gravelrit.
Pak vaak Lage Vuursche mee op de gravelbike. Soms kun je dan nog wel eens stukken dichtrijden met de gravelbike tov MTB.
Vol over boomwortels heenknallen doe ik niet met de gravelbike.

En soms met de gravelbike een gaatje dichtrijden naar mensen op een racer is ook altijd leuk.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieHifi op 08-04-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:09:

Kun je eenzelfde (korte) vergelijking ook maken tussen gravel en racefiets? Ik ben benieuwd of een gravel behalve rolweerstand/aerodynamica (= snelheid) nog andere verschillen heeft op het asfalt qua fietservaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Aghanim schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:01:
[...]

Kun je eenzelfde (korte) vergelijking ook maken tussen gravel en racefiets? Ik ben benieuwd of een gravel behalve rolweerstand/aerodynamica (= snelheid) nog andere verschillen heeft op het asfalt qua fietservaring.
Zodra het asfalt iets slechter wordt is mijn gravelfiets (met sub 3-bar 45mm banden) veeeel comfortabeler dan mijn racefiets (met (snoeiharde) 23-25mm banden). In wezen vind ik verder niet zo'n verschil. Wat voor mij de reden was vooral een gravelfiets te rijden, is dat ik gewoon mijn neus achterna kan gaan fietsen, en eigenlijk overal wel doorkom (al had ik na mijn vorige tocht in het weekend behoorlijke spierpijn in mijn armen en handen, beetje teveel MTB-graad offroad meegepakt hier ten zuiden van Maastricht... steile modderige hellingen met wegrollende stenen zijn (nog steeds) niet mijn ding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Aghanim schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:01:
[...]

Wil je weten hoe een gravelfiets aanvoelt op de asfaltstukken tussen de gravelstroken door of hoe hij aanvoelt als je er (bijna) wegbandjes oplegt (b.v. met een 2e wielset)?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:38:
[...]

Wil je weten hoe een gravelfiets aanvoelt op de asfaltstukken tussen de gravelstroken door of hoe hij aanvoelt als je er (bijna) wegbandjes oplegt (b.v. met een 2e wielset)?
Misschien dat wat context inderdaad helpt :)

Ik heb een MTB en in het verleden een racefiets gehad. Racefiets vond ik wat saai (te weinig uitdaging) en houd erg van de bossen. Punt met de MTB is alleen dat ik ondertussen wat verveeld ben met steeds dezelfde routes en de beperkte range vanuit huis. Dat zou een gravelbike goed kunnen oplossen.

Ik zou teleurgesteld zijn als ik bij wijze van spreke maar 1km/u sneller over de weg kan dan met mijn MTB want dan los ik het range probleem niet op. Om de flexibiliteit van single tracks te kunnen houden zal ik gaan rijden met voldoende profiel om in het bos actief te zijn.

Ik heb daarmee wel de indruk dat ik nog steeds een heel stuk sneller op de weg ben dan met mijn MTB en daarmee veel dichter bij een racefiets ervaring te komen. Eigenlijk dus een racefiets met bos/gravel mogelijkheden :)

Een keer een dag een gravel huren zou me ook helpen maar dat kwam net niet lekker uit met het weer.

@klaaas aanvoelen op de weg dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Aghanim schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:11:
[...]

Ik heb een MTB en in het verleden een racefiets gehad. Racefiets vond ik wat saai (te weinig uitdaging) en houd erg van de bossen. Punt met de MTB is alleen dat ik ondertussen wat verveeld ben met steeds dezelfde routes en de beperkte range vanuit huis. Dat zou een gravelbike goed kunnen oplossen.

Ik zou teleurgesteld zijn als ik bij wijze van spreke maar 1km/u sneller over de weg kan dan met mijn MTB want dan los ik het range probleem niet op. Om de flexibiliteit van single tracks te kunnen houden zal ik gaan rijden met voldoende profiel om in het bos actief te zijn.

Ik heb daarmee wel de indruk dat ik nog steeds een heel stuk sneller op de weg ben dan met mijn MTB en daarmee veel dichter bij een racefiets ervaring te komen. Eigenlijk dus een racefiets met bos/gravel mogelijkheden :)

Een keer een dag een gravel huren zou me ook helpen maar dat kwam net niet lekker uit met het weer.

Is het geen idee om te gaan bikepacken? Dan kun je in meedere dagen ergens heen. Kom je toch eens verder van huis, maar hoef je de afstand niet in één dag af te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Aghanim schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:11:
[...]

Een gravelbike zit qua gevoel en snelheid veel dichter bij een racefiets dan bij een mtb. Een gravelbike met allround bandjes doet qua snelheid niet veel onder voor een racefiets. Een racefiets voelt wel een stukje vinniger dan de gemiddelde gravelbike. Ik vind op de weg fietsen met de MTB echt helemaal niks. De UHR ligt op een half uur fietsen, maar dat doe ik nooit op de MTB. Dan gooi ik hem wel in de auto. Op de gravelfiets doe ik dat soort afstanden fluitend. Natuurlijk kun je een deel van dat gevoel teniet doen door banden met heel veel profiel te kiezen, maar zelfs dan ben je sneller en efficienter dan met de MTB.

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe je het gebruik voor je ziet. Als je een gravelfiets ziet als een mulitifunctionele fiets waarmee je op de weg, op bospaden en op singeltracks kunt fietsen dan is het een prima optie. Wil je de gravelfiets vooral gebruiken om naar verder weg gelegen MTB-routes te rijden dan weet ik niet of dat de beste keuze is. Het rijden met een gravelfiets op een MTB-route is echt anders dan met de MTB. De lol van de MTB zit hem er voor mij in dat je hem zo hard mogelijk over een singletrack ramt. Met een gravelfiets is het veel minder rucksichtlos rammen. Je bent bezig met je lijnkeuze en moet vaker remmen voor wortels en kuilen. Het gevoel is echt heel anders. Ik vind ook dat superleuk, maar ik denk niet dat elke MTB-er er zo over denkt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:25:
[...]

Een gravelbike zit qua gevoel en snelheid veel dichter bij een racefiets dan bij een mtb. Een gravelbike met allround bandjes doet qua snelheid niet veel onder voor een racefiets. Een racefiets voelt wel een stukje vinniger dan de gemiddelde gravelbike. Ik vind op de weg fietsen met de MTB echt helemaal niks. De UHR ligt op een half uur fietsen, maar dat doe ik nooit op de MTB. Dan gooi ik hem wel in de auto. Op de gravelfiets doe ik dat soort afstanden fluitend. Natuurlijk kun je een deel van dat gevoel teniet doen door banden met heel veel profiel te kiezen, maar zelfs dan ben je sneller en efficienter dan met de MTB.

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe je het gebruik voor je ziet. Als je een gravelfiets ziet als een mulitifunctionele fiets waarmee je op de weg, op bospaden en op singeltracks kunt fietsen dan is het een prima optie. Wil je de gravelfiets vooral gebruiken om naar verder weg gelegen MTB-routes te rijden dan weet ik niet of dat de beste keuze is. Het rijden met een gravelfiets op een MTB-route is echt anders dan met de MTB. De lol van de MTB zit hem er voor mij in dat je hem zo hard mogelijk over een singletrack ramt. Met een gravelfiets is het veel minder rucksichtlos rammen. Je bent bezig met je lijnkeuze en moet vaker remmen voor wortels en kuilen. Het gevoel is echt heel anders. Ik vind ook dat superleuk, maar ik denk niet dat elke MTB-er er zo over denkt.
Thx, dit helpt zeker. Ik houd mijn MTB omdat ik me inderdaad kan voorstellen dat een gravelbike niet hetzelfde gevoel evenaart. Ik vind op de weg met de MTB ook niet prettig waardoor ik altijd dezelfde route vanuit huis rijd. Op een gravelbike kom ik eenvoudiger op de 75km aan MTB routes die op 15km enkele rit fietsafstand liggen en kan ik een deel van die relatief eenvoudige routes prima meepakken.

En wil graag mijn schoonvader op zijn racefiets bijhouden. Dat is, los van vermogen, op een MTB niet te doen. Het klinkt dus alsof een gravelbike aan die 2 eisen voldoet.

Ben al een maand lang op marktplaats aan het kijken voor een degelijke gravelbike zonder gelijk 2000€ af te hoeven tikken voor het geval het me toch niet bevalt. Maar het aanbod is helaas zeer mager. Het meeste zijn oude racefietsen met smalle gravelbanden.

Nu geloof ik ook wel dat je een nieuwe Grizl redelijk makkelijk kunt verkopen zonder al te veel verlies maar toch.

@hoi1234 leuke suggestie. Spreekt me op zich wel aan maar ook dan liever op een andere fiets dan een MTB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Phfoe, als ik ooit een goedkope nieuwe gravel zou moeten kopen, dan haal ik mij wel zo'n Triban van de Decathlon, hoewel die volgens mij ook niet meer heel goedkoop meer zijn.

Mechanisch-Hydraulische remmen en een Apex (mechanisch) groepset. Zag hem laatst in Utrecht in de winkel, best een mooi ding. Tis natuurlijk niet het meest sjieke merk van de wereld, maar is Canyon dat bijvoorbeeld wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Yakolev schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:13:
Phfoe, als ik ooit een goedkope nieuwe gravel zou moeten kopen, dan haal ik mij wel zo'n Triban van de Decathlon, hoewel die volgens mij ook niet meer heel goedkoop meer zijn.

Mechanisch-Hydraulische remmen en een Apex (mechanisch) groepset. Zag hem laatst in Utrecht in de winkel, best een mooi ding. Tis natuurlijk niet het meest sjieke merk van de wereld, maar is Canyon dat bijvoorbeeld wel?
Had ik ook gekeken maar vond die met 810€ niet bepaald goedkoop. Ik zou dan eerder een Cube Nuroad Pro overwegen voor 1100€. Wat overigens voor mij ook een prima optie zou zijn om het gravelen te ontdekken. Is denk ik ook wat eenvoudiger door te verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 08-04-2024 19:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
1 ding: als je MTB gewend bent, neem dan zeker hydraulische remmen. Van minder ga je niet blij worden.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Een Grizl met Sora groep kost volgens mij 1299,- Mogelijk is dat het overwegen waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
klaaas schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:01:
1 ding: als je MTB gewend bent, neem dan zeker hydraulische remmen. Van minder ga je niet blij worden.
En upgraden is ook kneiterduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
mhr-zip schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:13:
[...]

En upgraden is ook kneiterduur.
Dat is waar maar zie je ook direct in de aanschafprijs terug. Puur even bij Mantel bekeken zijn de fietsen met hydraulische remmen al snel 300-400 euro duurder dan bijvoorbeeld de Cube Nuroad Pro. Is daarmee een forse investering die wel heel prettig is. De Grizl zoals voorgesteld door @Duclaasie is ook een goede optie maar heeft met de Sora R3000 zo te zien ook mechanische remmen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 08-04-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Voor een bijbaantje als fliskoerier, moest ik op e-bikes met mechanische schijfremmen fietsen. Geen idee of er een kwaliteitsverschil is tussen verschillende niveaus afmontage, maar die remmen die op de fietsen zaten waren echt bagger.

Als ze het al deden, had je compleet geen gevoel in de remmen. Meestal deden ze het gewoon helemaal niet en moest je de remmen continu zelf afstellen. Als ik zie hoe precies alles komt, zou ik geen mechanische schijfremmen nemen. Dan heb je alleen de nadelen en niet het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-10 21:52

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Aghanim schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:53:
[...]

Thx, dit helpt zeker. Ik houd mijn MTB omdat ik me inderdaad kan voorstellen dat een gravelbike niet hetzelfde gevoel evenaart. Ik vind op de weg met de MTB ook niet prettig waardoor ik altijd dezelfde route vanuit huis rijd. Op een gravelbike kom ik eenvoudiger op de 75km aan MTB routes die op 15km enkele rit fietsafstand liggen en kan ik een deel van die relatief eenvoudige routes prima meepakken.

En wil graag mijn schoonvader op zijn racefiets bijhouden. Dat is, los van vermogen, op een MTB niet te doen. Het klinkt dus alsof een gravelbike aan die 2 eisen voldoet.
Ik had m'n MTB ook in de schuur geparkeerd toen ik m'n Grail ging gebruiken.
Idee was dat ik die nog wel zou pakken om zo af en toe het MTB rondje in de buurt te doen.
Na 3 maanden heb ik 'm verkocht, want hij kwam niet meer uit de schuur.
Met m'n Grail kan ik hier in de buurt de MTB rondjes wel rijden. Of het echt leuk is, is een tweede.
Een MTB is zeker beter geschikt, maar dit is goed te doen.
Er zitten dan ook geen rare afdalingen ofzo in de routes.

Meekomen met een racefiets lukt wel met een gravelbike. Tenzij het van die groepen zijn die >35km/h gemiddeld rijden. Maar dat ligt meer aan mijn conditie dan aan de fiets.

Ik rij in de winter op Schwalbe Ultrabite met flinke noppen voor meer grip in o.a. modder.
Maar nu ga ik weer switchen naar de Schwalbe G-one R. Dat rijdt een stuk soepeler.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-10 21:52

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

hoi1234 schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:19:
Voor een bijbaantje als fliskoerier, moest ik op e-bikes met mechanische schijfremmen fietsen. Geen idee of er een kwaliteitsverschil is tussen verschillende niveaus afmontage, maar die remmen die op de fietsen zaten waren echt bagger.

Als ze het al deden, had je compleet geen gevoel in de remmen. Meestal deden ze het gewoon helemaal niet en moest je de remmen continu zelf afstellen. Als ik zie hoe precies alles komt, zou ik geen mechanische schijfremmen nemen. Dan heb je alleen de nadelen en niet het voordeel.
Ik was helemaal klaar met mechanische remmen toen ik tijdens een MTB toertocht erachter kwam dat de kabel steeds losser kwam te zitten, waardoor ze niet meer remden. Erg fijn als je nog 20km moet met steile afdalingen.
En nee, het moertje was zeker niet los. De kabel was gewoon opgerekt en dunner geworden.
Sindsdien alleen nog hydraulisch voor mij.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Schijnbaar heb je, (zoals op de Triban Gravel 520) mechanisch-hydraulische remmen, die zouden veel beter zijn dan de standaard mechanische remmen. Dat wil ik nog best proberen, maar terug gaan naar 100% mechanische remmen wil ik nooit meer.

Daarom zou ik die bovenstaande Cube niet willen, maar een Triban nog wel. Wel zijn die remklauwen echt massief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@dreameater heeft ervaring met die halfhydraulische remmen. Volgens mij heeft ie ze vervangen door echte.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Ik sluit me aan bij de mechanische schijfremhaters. Ik heb ooit een fiets gehad met die remmen, ik heb de fiets na een maand of 3 weer verkocht, het was echt een ramp. Meerdere keren per rit bijstellen en dan nog geen remmen hebben als het nodig is.

Nu staan er een gravelbike (nouja, twee, eentje gaat nog retour naar Cannondale, of ze nou willen of niet) en een MTB in de schuur. Het half uurtje fietsen naar de routes van de heuvelrug op de MTB vind ik dan weer geen probleem, die routes (zeker Amerongen!) zou ik echt niet op de gravelbike doen. De lokale route van Ede is ongeveer even snel op de gravelbike, maar je bent vooral op andere stukken sneller. Voor de locals: Op Charles Slangen ben ik héél veel sneller met de MTB, op het stuk ervoor weer met de gravelbike.

Nu is de een gravelbike de andere niet. Op mijn Orbea Terra is een rondje Ede echt leuk en doe ik woon-werk vanuit Anrhem via de routes van Schaarsbergen, Ede en Lunteren. Op de Topstone, even los van dat ie dan gewoon uit elkaar zou vallen, kom ik niet verder dan een paar segmenten van die routes. Dan geven hoofd, schouders, polsen en rug het wel op. De Topstone, als ie eens een keer heel zou blijven, is dan wel weer veel geschikter voor lange tochten met bagage over gravelwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
En als we het hebben over hydraulische remmen. Die van de Shimano zijn toch veel beter dan die van SRAM toch, althans dat is de uitkomst van mijn N=1 onderzoek.

[ Voor 19% gewijzigd door Yakolev op 09-04-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Ik ben wat afwijkend. Heb een hekel aan alles met schijfremmen. Het ziet er niet uit en geeft een hoop ellende. De enige reden om ze te hebben op mijn gravel bike is vanwege de brede banden.

Mijn voorkeur blijft uitgaan naar velgremmen (Campagnolo). Heeft weinig tot geen onderhoud nodig en is betrouwbaar, blokken slijten amper. En ja....42 jaar ervaring, 600.000Km waarvan ook veel in hooggebergte en in zeer slechte weersomstandigheden.

Als ik alle ellende zie, hoor en lees over schijfremmen dan snap ik hem niet. Ik zie bij de profs wat teveel blokkerende wielen en ongevallen door teveel remvermogen.

Op mijn gravelbike gebruik ik mechanische TRP Spyre remmen. Originele blokken waren niet goed. Deze gelukkig vervangen. Werkt altijd en als er wat is (nog niet meegemaakt) dan is het onderweg met minimaal gereedschap (inbus sleutel) te servicen. In complexe afdalingen in het buitenland traint het ook nog eens de handjes :-)

Zolang ik een wiel kan laten blokkeren is het remvermogen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@Stillekracht : heb je een MTB met hydraulische schijfremmen?

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:14
Stillekracht schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:26:
Heeft weinig tot geen onderhoud nodig en is betrouwbaar, blokken slijten amper. En ja....42 jaar ervaring, 600.000Km waarvan ook veel in hooggebergte en in zeer slechte weersomstandigheden.
Eens dat het wat geklooi kan zijn met schijfremmen, maar als je zoveel ervaring hebt in het hooggebergte met slechte omstandigheden weet je ook dat je remblokjes ook keihard kunnen slijten met slecht weer en lange afdalingen (laat staan je eventuele carbon velgen).

Nuance: Zowel schijf- als velgremmen hebben voor- en nadelen. Wat beter voor je werkt, wordt met name bepaald door jouw persoonlijke gebruik. Ik heb fietsen met schijfremmen en ook een racer met velgremmen (op full carbon wielen). Bij slecht weer remmen de schijfremmen echt veel beter (ook doseerbaar). Voordeel van mn velgremmen is het gewicht en het feit dat het nooit aanloopt en herrie maakt. Onderhoud is bij beide nihil. Blokjes vervangen en heel soms bleeden van de schijfremmen (lees 1x in 2 a 3 jaar).

Voor een off road fiets, zou ik persoonijk altijd voor schijfremmen gaan.

ps. En een zadeltasje. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 09-04-2024 10:47 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
klaaas schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:32:
@Stillekracht : heb je een MTB met hydraulische schijfremmen?
Nope, gravelbike met mechanische schrijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Ik heb eigenlijk nooit geklooi gehad in al die jaren Hydraulische schijfremmen (sorry, gaat ie weer: Met uitzondering van de Topstone waar de remnokken niet recht op het frame zitten waardoor afstellen een drama is, maar dat is Cannondale specifiek, niet hydraulische remmen specifiek).

Staat tegenover dat schijfremmen veel beter koelen, geen last hebben van kabelrek (zelfs met V-brakes was vooral achter remmen vaak niet optimaal door de lange kabel) en je hoeft de blokjes niet bij te stellen elke keer als ze een beetje versleten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
Stillekracht schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:26:
[...]

Nope, gravelbike met mechanische schrijfremmen.
Ik denk dat dat ontzettend veel verschil maakt in de waardering van mechanische schijfremmen. Als je hydraulische schijfremmen op een MTB gewend bent dan mis jij bij mechanische schijfremmen het gemak waarmee je (met 1 vinger) je remmen kunt bedienen en dan van een klein beetje snelheid eraf schaven tot aan een noodstop. De absolute remkracht is niet het probleem. Het gaat om het gevoel dat je de fiets onder controle hebt met minimale input. Vooral op singletracks wil je dat niet missen.

Ik heb zelf ook met mechanische schijfremmen op de weg gereden incl. bergen. Ik vond dat prettiger dan velgremmen, maar dat kwam ws ook door de dikkere banden. Doe je vooral 'echte' gravelpaden op toertempo dan werken ze op zich ook goed. Alleen als het technischer wordt is het verschil met hydraulische gewoon erg groot.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
GerbenBK schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:45:
[...]

Eens dat het wat geklooi kan zijn met schijfremmen, maar als je zoveel ervaring hebt in het hooggebergte met slechte omstandigheden weet je ook dat je remblokjes ook keihard kunnen slijten met slecht weer en lange afdalingen (laat staan je eventuele carbon velgen).

Nuance: Zowel schijf- als velgremmen hebben voor- en nadelen. Wat beter voor je werkt, wordt met name bepaald door jouw persoonlijke gebruik. Ik heb fietsen met schijfremmen en ook een racer met velgremmen (op full carbon wielen). Bij slecht weer remmen de schijfremmen echt veel beter (ook doseerbaar). Voordeel van mn velgremmen is het gewicht en het feit dat het nooit aanloopt en herrie maakt. Onderhoud is bij beide nihil. Blokjes vervangen en heel soms bleeden van de schijfremmen (lees 1x in 2 a 3 jaar).

Voor een off road fiets, zou ik persoonijk altijd voor schijfremmen gaan.

ps. En een zadeltasje. ;)
Ik heb niet de ervaring dat blokken van velgremmen snel slijten. In ieder geval veel minder snel dan de blokken op mijn velgremmen. Heb wel de ervaring bij anderen dat het snel kan gaan (merk keuze).

Ik heb heel lang heel extreem gefietst (dagafstanden, hoogtemeters, snelheid). Als je 3 weken lang gemiddeld 200Km/dag met gemiddeld 5000hm/dag fietst waaronder dagen in regen en sneeuw en je dan nog een paar jaar dezelfde blokken kunt gebruiken......

Ben het er wel mee eens dat voor echt offroad gebruik schijfremmen de keuze is (los van de noodzaak ivm brede banden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
In hoeverre zijn hydraulische remmen echt een grote meerwaarde op de weg (en lichte gravel paden)? Op een single track begrijp ik het volledig. Ik probeer in te schatten of het de meerprijs voor mij waard is met mijn beoogd gebruik (vooral weg+gravel paden en hier en daar een stukje MTB route).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:26
Voor mij als zwaar persoon (100+ kilo) is het voordeel van hydraulische remmen eigenlijk alleen in de bergen. Heb thuis een racer met mechanische remschijven en dat werkt prima.

Toen ik een paar weken geleden de Rocacorba afdaalde was ik maar wat blij met hydraulische schijfremmen. Kost je veel meer kracht met je handen, wat op zo'n lange afdaling wel fijn is.

Maar in (99% van) Nederland op de weg zal het in 99% van de tijd voor 99% van de mensen niet boeien. Maar dat zal dan evengoed opgaan voor velgremmen.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
In de regen op de weg had ik ook echt wel problemen met de mechanische remmen, maar dat zou natuurlijk kunnen verschillen per merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:06
supersoco80 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:04:

Nu staan er een gravelbike (nouja, twee, eentje gaat nog retour naar Cannondale, of ze nou willen of niet)
Je laat ook geen kans onbenut om erover te klagen... wanneer gaan we dat meemaken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
supersoco80 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:55:
In de regen op de weg had ik ook echt wel problemen met de mechanische remmen, maar dat zou natuurlijk kunnen verschillen per merk/type.
Dat vergt inderdaad wat aanpassing van de berijder. Je moet iets meer anticiperen. Een fractie eerder beginnen te remmen om de waterfilm van je velg te krijgen. Met schijfremmen hoef je daar niet over na te denken. Ik pas met velgremmen mijn gedrag automatische aan. Hoef daar niet over na te denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Net even naar Mantel gereden om de Cube Nuroad Pro proef te rijden met het idee dat ik daarmee naar huis zou gaan. De gok met de mechanische remmen zou ik dan nemen tegenover het behoorlijke prijsverschil van vergelijkbaar afgemonteerde gravelbikes met hydraulische remmen.

Zodra ik op de Cube zat en een eerste testrondje reed voelde ik al twijfel. Alsof er geen 1:1 connectie tussen mij en de fiets was. Paar rondjes gereden en een beetje een 'meh' gevoel. Toen ter vergelijk de Bulls Grinder 3 gereden die redelijk vergelijkbaar afgemonteerd is en wel hydraulische remmen heeft maar ook direct 600 euro meer kost.

Vervelend genoeg zat ik een stuk lekkerder op de Bulls en voelde het veel meer alsof de fiets 1:1 deed wat ik wilde. Het leek ook alsof ik veel stabieler en degelijker op de fiets zat dan bij de Cube. Enige zichtbare verschil was het iets hogere stuur bij de Bulls. Had dit bij mijn MTB ook: dacht een Scott te gaan kopen en ging met een Trek naar huis.

Na beide fietsen nog allebei een paar rondes te hebben gereden besloten om het risico van 'goedkoop is duurkoop' niet te willen lopen omdat dat het complete fietsplezier verpest en dus nog even geen fiets gekocht.

Als het budget dan toch richting de 1500-1700 moet zijn er een stuk meer opties dan de Bulls waar ik qua merk niet zo veel mee heb. Puur gevoel want looks zijn goed en reed top.

Overigens merkte ik duidelijk het verschil tussen mechanisch en hydraulisch op beide fietsen en snap nu wat jullie bedoelen. Of ik het 300-500 euro verschil waard in blijft moeilijk in te schatten maar het remt wel echt een stuk beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 09-04-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Linkser schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:59:
[...]

Je laat ook geen kans onbenut om erover te klagen... wanneer gaan we dat meemaken dan?
Klopt.Het is dan ook echt een t*fus merk. Ik zit ziek thuis, tijd zat om eens te kijken wie er beter is met SEO. Zodra ik beter ben gaat ie terug. Overogens: De topstone was ook echt de enige fiets met problemen metd e hydraulische remmen/ Uiteindelijk proefondervindelijk vastgesteld dat ik ze kon stellen door een relatief dik stuk karton alleen aan de binnenzijde/wielzijde tussen de remblokken en de schijf te steken. Als ik ze dan aandraaide trokken e precies genoeg scheef om de schijf vrij te laten lopen.

[ Voor 33% gewijzigd door supersoco80 op 09-04-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Stillekracht schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:00:
[...]

Dat vergt inderdaad wat aanpassing van de berijder. Je moet iets meer anticiperen. Een fractie eerder beginnen te remmen om de waterfilm van je velg te krijgen. Met schijfremmen hoef je daar niet over na te denken. Ik pas met velgremmen mijn gedrag automatische aan. Hoef daar niet over na te denken.
Ik heb het niet zo zeer over dat waterlaagje (ik had het hier trouwens over schijfremmen, niet de velgremmen), het is meer dat zelfs op de weg de remblokken dan al regelmatig bijgesteld moesten worden bij mijn fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Aghanim schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:38:
Net even naar Mantel gereden om de Cube Nuroad Pro proef te rijden met het idee dat ik daarmee naar huis zou gaan. De gok met de mechanische remmen zou ik dan nemen tegenover het behoorlijke prijsverschil van vergelijkbaar afgemonteerde gravelbikes met hydraulische remmen.

Zodra ik op de Cube zat en een eerste testrondje reed voelde ik al twijfel. Alsof er geen 1:1 connectie tussen mij en de fiets was. Paar rondjes gereden en een beetje een 'meh' gevoel. Toen ter vergelijk de Bulls Grinder 3 gereden die redelijk vergelijkbaar afgemonteerd is en wel hydraulische remmen heeft maar ook direct 600 euro meer kost.

Vervelend genoeg zat ik een stuk lekkerder op de Bulls en voelde het veel meer alsof de fiets 1:1 deed wat ik wilde. Het leek ook alsof ik veel stabieler en degelijker op de fiets zat dan bij de Cube. Enige zichtbare verschil was het iets hogere stuur bij de Bulls. Had dit bij mijn MTB ook: dacht een Scott te gaan kopen en ging met een Trek naar huis.

Na beide fietsen nog allebei een paar rondes te hebben gereden besloten om het risico van 'goedkoop is duurkoop' niet te willen lopen omdat dat het complete fietsplezier verpest en dus nog even geen fiets gekocht.

Als het budget dan toch richting de 1500-1700 moet zijn er een stuk meer opties dan de Bulls waar ik qua merk niet zo veel mee heb. Puur gevoel want looks zijn goed en reed top.

Overigens merkte ik duidelijk het verschil tussen mechanisch en hydraulisch op beide fietsen en snap nu wat jullie bedoelen. Of ik het 300-500 euro verschil waard in blijft moeilijk in te schatten maar het remt wel echt een stuk beter.
Ik herken dat wel van de Nuroad, ik heb daar ook op testgereden. Ik kan je niets aanwijzen wat er mis mee is, maar ik had er gewoon 'geen klik' mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:26
Aghanim schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:38:

Ook nog andere Cube fietsen geprobeerd? Ik heb zelf nu 1 jaar de C:62 Pro. Bevalt mij erg goed. Net een tank vind ik altijd kwa wegligging. Met losse handen rijden is geen probleem. Met 44 mm banden helemaal in m'n nopjes. Ik zocht dan ook meer een comfortabele gravelbike en geen racer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
GoEV6 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:03:
[...]

Ook nog andere Cube fietsen geprobeerd? Ik heb zelf nu 1 jaar de C:62 Pro. Bevalt mij erg goed. Net een tank vind ik altijd kwa wegligging. Met losse handen rijden is geen probleem. Met 44 mm banden helemaal in m'n nopjes. Ik zocht dan ook meer een comfortabele gravelbike en geen racer.
Nee nog niet omdat ik qua budget eigenlijk lager wil instappen om het gravelen eerst uit te proberen. Als het budget omhoog gaat is de C62 zeker een optie om te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:48
Aghanim schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:17:
[...]

Nee nog niet omdat ik qua budget eigenlijk lager wil instappen om het gravelen eerst uit te proberen. Als het budget omhoog gaat is de C62 zeker een optie om te overwegen.
Als je een gravelbike wilt proberen, kan je toch ook overwegen om een tweedehands exemplaar op Marktplaats oid te bemachtigen? Krijg je doorgaans meer fiets voor je budget, en als het niet bevalt kan je het voor (vrijwel) dezelfde prijs weer verkopen.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:26
[...]

Anders een gravelbike een aantal keer huren? Op die manier weet je ook of het je bevalt en kan je een fiets aanschaffen voor de komende jaren ipv om te testen met het risico dat je binnen een jaar een 'echte fiets van je keus' wil kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• supersoco80
[...]

Ik heb te vaak zo geredeneerd. Uiteindelijk eindig je voor (te) weinig geld met iets suboptimaals wat je niet echt de smaak geeft van het echte werk en waardoor je er of snel vanaf wilt, of er snel vanaf wilt om iets beters te kopen. In beide gevallen is het onnodig duur.

Als je het echt wilt proberen zou ik ook voor òf huren òf meteen een fiets kopen waarmee je jaren vooruit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-10 15:50

TommyGun

Stik er maar in!

Duclaasie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:12:
Dat klinkt qua gebruik naar wat ik ook ongeveer voor ogen heb. Ik heb een shortlist obv specs en reviews die als volgt is

*S Works Pathfinder Pro 2bliss
*Michelin power adventure
* Vittoria Terreno Dry
*Specialized tracer Pro
*Vredestein Aventura
Ik heb voor deze gekozen;

Specialized SW Pathfinder 2BR, Tan Sidewall 700X42C

Mijn nieuwe GR 1600 set gaat er morgen onder, met bovenstaande bandjes dus. Uiteraard tubeless. Daarnaast nieuwe schijven, remblokjes, cassette en ketting. Ik ben benieuwd!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Dan ben ik heel benieuwd naar je ervaringen! Keep us posted.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
TommyGun schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:16:
[...]

Ik heb voor deze gekozen;

Specialized SW Pathfinder 2BR, Tan Sidewall 700X42C

Mijn nieuwe GR 1600 set gaat er morgen onder, met bovenstaande bandjes dus. Uiteraard tubeless. Daarnaast nieuwe schijven, remblokjes, cassette en ketting. Ik ben benieuwd!
Ben benieuwd.
Welke sealant ga je gebruiken?

Check ook ff je velgtape, dat zit niet altijd goed vanaf fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-10 15:50

TommyGun

Stik er maar in!

mhr-zip schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:05:
[...]

Ben benieuwd.
Welke sealant ga je gebruiken?

Check ook ff je velgtape, dat zit niet altijd goed vanaf fabriek.
Ai geen idee eigenlijk, de LBS doet alles haha. Zal het morgen eens vragen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
TommyGun schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:22:
[...]

Mja vind ik van alles van :+

Maar buiten dat regel iig ff voor jezelf een flesje zelfde sealant als je FM heeft. Mixen van verschillende merken gaat niet altijd goed.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Na het tegenvallen van de Cube Nuroad Pro jullie adviezen ter harte genomen en een iets hoger segment Sensa Romagna GRX 2023 met hydraulische remmen ( ;) ) genomen. Vond het sowieso al een mooie fiets om te zien en vond hem voor een hele scherpe prijs. Proefrit was goed dus staat hier nu in de garage klaar om morgen uit te proberen :)

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/d59b58_3b35a2ba7cca4b3e997384fb6fc5d311~mv2.png/v1/fill/w_980,h_639,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/d59b58_3b35a2ba7cca4b3e997384fb6fc5d311~mv2.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Gefeliciteerd! Ik heb die fiets destijds vrij snel van mijn lijstje gehaald vanwege de wielen (niet tubeless), maar verder echt een mooie fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Deze zouden wel tubeless moeten kunnen volgens de verkoper en de specs op de mantel website. Heb het niet gedubbelcheckt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:19

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

TommyGun schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:22:
[...]

Kijk daarmee uit! Mijn LBS had tubeless maken volgens mij omgedraaid met tubes plakken ofzo...kreeg een kant van mijn band met geen mogelijkheid eraf (bloedende vingers, afgebroken nagels de hele mikmak)

Ik ben totaal niet handig maar doe het volgende x lekker zelf :+ anders is de tip van @mhr-zip goed dan hoef je de banden niet eraf te halen

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:29
Aghanim schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:40:
Deze zouden wel tubeless moeten kunnen volgens de verkoper en de specs op de mantel website. Heb het niet gedubbelcheckt overigens.
Je kan met tubeless tape bijna elke velg tubeless geschikt maken, dus dat zou inderdaad geen probleem moeten zijn

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
MrAngry schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:10:
[...]

Je kan met tubeless tape bijna elke velg tubeless geschikt maken, dus dat zou inderdaad geen probleem moeten zijn
De verkoper dacht, maar had het niet gecheckt, dat er standaard al velglint/tape gemonteerd zat. Eerst maar eens aan het gravelen wennen en dan eens kijken wat er onder de band vandaan komt. Banden zijn overigens TLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Aghanim schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:52:
[...]

De verkoper dacht, maar had het niet gecheckt, dat er standaard al velglint/tape gemonteerd zat. Eerst maar eens aan het gravelen wennen en dan eens kijken wat er onder de band vandaan komt. Banden zijn overigens TLR.
Ik had dat destijds op deze review gebaseerd:

https://www.fiets.nl/reviews/review-sensa-romagna-gravel/

Maar inderdaad, zelfs als de wielen niet tubeless zijn kan ik me maar moeilijk voorstellen dat ze niet tubeless te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GoEV6 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:03:
[...]

Carbon en Alu nuroad frames hebben de zelfde geo afaik. Gezien je zn binnen rondje hebt bij mantel lijkt het me sterk dat puur de frame stijfheid het verschil gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
GoldenSample schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 02:23:
[...]

Carbon en Alu nuroad frames hebben de zelfde geo afaik. Gezien je zn binnen rondje hebt bij mantel lijkt het me sterk dat puur de frame stijfheid het verschil gaat maken.
Ik vind die indoor testbanen bij Mantel en 12Go zo'n enorme misser. Ik heb mijn mountainbike (Trek Top Fuel) eerst bij Mantel 'getest'. Op de showroomvloer voelt die gewoon log en zwaar. Later heb ik heb nogmaals getest bij mtbclinic.nl. Ik kreeg daar een uitdagende route mee op mijn Garmin met de mededeling: Doe er zo lang over als je wilt. Op die route kwam de fiets echt helemaal tot leven. Bij terugkomst heb ik de fiets meteen gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
supersoco80 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:37:
[...]

Ik had dat destijds op deze review gebaseerd:

https://www.fiets.nl/reviews/review-sensa-romagna-gravel/

Maar inderdaad, zelfs als de wielen niet tubeless zijn kan ik me maar moeilijk voorstellen dat ze niet tubeless te maken zijn.
Dit is niet 1:1 dezelfde fiets. De mijne is de GRX en komt uit 2023 (review uit 2020). Mogelijk zit daar het verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:46
Nutterd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:56:
Kijk daarmee uit! Mijn LBS had tubeless maken volgens mij omgedraaid met tubes plakken ofzo...kreeg een kant van mijn band met geen mogelijkheid eraf (bloedende vingers, afgebroken nagels de hele mikmak)
Soms heb ik ook het idee dat zo'n LBS lang niet altijd weet wat er allemaal mogelijk is. Toen ik mijn gravelfiets kocht en naar tubeless vroeg (2 jaar geleden) werd me dat meteen afgeraden; alleen maar gedoe, werkt niet, etc. Op m'n wegfiets reed ik al +6 jaar tubeless, juist omdat ik dan minder vaak lek had... Had toen ook het idee dat de LBS nauwelijks wist wat tubeless nu precies inhield. Uiteindelijk gewoon fiets gekocht, en thuis zelf tubeless gemaakt. Banden waren al TLR :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 20:16

hamsteg

Species 5618

Beste experts, ik heb jullie hulp nodig. Ik volg dit topic al een tijdje, zie hele ervaren rijders dus ik hoop dat ze kunnen helpen.

Ik ben nu 3 jaar in het bezit van een Cube Nuroad Race grey/black. Ik weet het, een beetje een instap in de gravel wereld maar ik ben er op zich happy mee en geniet van de ritten. Tot nu toe heb ik weinig zelf gedaan aan de bike behalve goed schoonmaken en de ketting weer netjes in het wax zetten, één maal per jaar een onderhoudsbeurt (contract), het rijdt nog steeds als een zonnetje geen bijgeluiden.

Rij daar op jaarbasis 2-2.5k mee, voornamelijk actief april-oktober - mooi weer rijder dus :) en ik zit in de andere maanden in de sporthal. Twee, drie keer per week ritjes van 30-80km. Veel standaard ritten met 20-30% gravel/bospaadjes en dus ook veel vlak op harde ondergrond in het achterland van Twente. Als ik weer getraind ben in de zomer om de twee weken 2x40km woon-werk op vrijdag. De Cube is uitgerust met een standaard cassette Shimano 105 CS-HG700, 11-34T. Ik merk dat ik alleen op het grote voorblad rij en veel 'achter' schakel tussen 13-15 en als ik moe ben tussen 15-17. Ik wil dus eigenlijk eens een andere cassette proberen waar ook 14 en 16 opzit. Of is dat een verkeerde gedachte?

Als ik het goed snap is de HG700 een beetje speciaal en is de enige vervangingsmogelijkheid in de CS-R7000 serie. Het probleem blijkt de MTB-naafbody. Okay, dus ik heb blijkbaar de optie uit:

Combinatie*Titanium blad|111-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28T
Combinatie*Titanium blad|211-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30T
Combinatie*Titanium blad|311-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32T
Combinatie*Titanium blad|412-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25T

Daar las ik iets over spacers maar die zouden standaard bijgeleverd worden, is dat een nadeel? Ik kijk dus naar de laatste, 12-25T. Als het echt nog lichter moet kan ik 'voor' schakelen ... toch? Heeft iemand ervaring met deze cassette, wat is jullie advies??

Aangevuld: crank 46-30T

... gecensureerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:52
Doen.

Heb ik zelf ook gedaan, de 11 speed 11-34 vervangen door de 12-25.
Veel fijner om op de optimale cadans te trappen, door de kleinere stapjes.

Alleen als ik serieus ga klimmen monteer ik de 11-34 weer.

De spacer zit achter de 11-34 en zit er niet bij de 12-25 volgens mij.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
hamsteg schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:35:
Beste experts, ik heb jullie hulp nodig. Ik volg dit topic al een tijdje, zie hele ervaren rijders dus ik hoop dat ze kunnen helpen.

Ik ben nu 3 jaar in het bezit van een Cube Nuroad Race grey/black. Ik weet het, een beetje een instap in de gravel wereld maar ik ben er op zich happy mee en geniet van de ritten. Tot nu toe heb ik weinig zelf gedaan aan de bike behalve goed schoonmaken en de ketting weer netjes in het wax zetten, één maal per jaar een onderhoudsbeurt (contract), het rijdt nog steeds als een zonnetje geen bijgeluiden.

Rij daar op jaarbasis 2-2.5k mee, voornamelijk actief april-oktober - mooi weer rijder dus :) en ik zit in de andere maanden in de sporthal. Twee, drie keer per week ritjes van 30-80km. Veel standaard ritten met 20-30% gravel/bospaadjes en dus ook veel vlak op harde ondergrond in het achterland van Twente. Als ik weer getraind ben in de zomer om de twee weken 2x40km woon-werk op vrijdag. De Cube is uitgerust met een standaard cassette Shimano 105 CS-HG700, 11-34T. Ik merk dat ik alleen op het grote voorblad rij en veel 'achter' schakel tussen 13-15 en als ik moe ben tussen 15-17. Ik wil dus eigenlijk eens een andere cassette proberen waar ook 14 en 16 opzit. Of is dat een verkeerde gedachte?

Als ik het goed snap is de HG700 een beetje speciaal en is de enige vervangingsmogelijkheid in de CS-R7000 serie. Het probleem blijkt de MTB-naafbody. Okay, dus ik heb blijkbaar de optie uit:

Combinatie*Titanium blad|111-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28T
Combinatie*Titanium blad|211-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30T
Combinatie*Titanium blad|311-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32T
Combinatie*Titanium blad|412-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25T

Daar las ik iets over spacers maar die zouden standaard bijgeleverd worden, is dat een nadeel? Ik kijk dus naar de laatste, 12-25T. Als het echt nog lichter moet kan ik 'voor' schakelen ... toch? Heeft iemand ervaring met deze cassette, wat is jullie advies??
Wat voor grootste blad heb je voor?

46-48-50-52-53?

50 voor en 12-25 achter is prima te doen.
Bijv. 46 voor en 12-25 achter zou ik eerst even door ritzelrechner heen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 20:16

hamsteg

Species 5618

mhr-zip schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:08:
[...]

Wat voor grootste blad heb je voor?

46-48-50-52-53?

50 voor en 12-25 achter is prima te doen.
Bijv. 46 voor en 12-25 achter zou ik eerst even door ritzelrechner heen halen.
46-30

Ik heb naar je site gekekn, 4-5 overlap, voor mijn gevoel is dat goed of is dat foute interpretatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZpDeAyyOzDQmJmglsZinICrQM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfRm274YxPcG4U6Pg7c9ejsN.jpg?f=fotoalbum_large

... gecensureerd ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gisteren het eerste rondje op de Romagna GRX gereden. Heb erg genoten en kwam met een glimlach op mijn gezicht thuis. Paar dingen die opvielen:
- snelheid op de weg ligt echt een stuk hoger dan de MTB. Dat was precies waar ik naar op zoek was;
- ik snap nu de toegevoegde waarde van een verende voorvork ;) vond het gestuiter op de singletracks best heftig. Nu is de route hier ook niet dusdanig onderhouden dat het een gladde kartbaan is maar het kost wel een stuk meer energie dan op de MTB;
- ik was ongeveer even snel op de MTB route met de gravel dan op de MTB;
- het stuur is heel erg wennen als je op een MTB route rijdt. Rijden jullie dan met de handen 'op' het stuur positie of hang je 'in de beugels'? Ik heb alleen op het stuur gedaan. Dat ging wel maar door het gestuiter voelde ik me nog niet heel zeker dat ik niet ineens mijn hand los laat schieten. Misschien even wennen.
- ik ben erg blij met de hydraulische remmen; door het gestuiter kon ik de remhendels vaak maar een beetje van bovenaf induwen en dat remt redelijk matig. Ik vermoed als ik dan ook nog eens mechanische remmen had het helemaal lastig is. Overigens remt de Sensa op de weg uitstekend maar gaat puur om het singletrack werk.
- ik ben wel benieuwd hoe lang zo'n fiets heel blijft met al dat gebeuk op singletracks ;)

Grote verschil toen ik thuis kwam was dat ik totaal weliswaar iets sneller was, maar het voelde vooral alsof ik nog meer in de tank over had. Het kostte een stuk minder energie dan dezelfde route op de MTB.

Alweer zin in de volgende rit. Zeker de flexibiliteit van het ontdekken spreekt me erg aan!

Praktische vraag: reinigen jullie na iedere droge rit in het bos rit de ketting met een kettingreiniger (zo'n apparaatje waar ontvetter in kan)? Of is het zand er redelijk afpoetsen met een borstel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Lekker bezig! Welke route heb je gefietst?

Wat punt twee betreft: goede banden maken al veel uit (vooral bredere banden) en het type stuur kan ook veel uitmalen, het ene stuur geeft veel meer door dan het andere. Daar zou je nog wat winst kunnen pakken.

Voelde het trouwens sneller of zei Garmin/Strava dat het sneller was? Soms denk ik echt wel een PR gereden te hebben op een stukje singletrack omdat het zo snel aanvoelde en blijk ik achteraf niet eens in de buurt van mijn PR op de MTB gekomen te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Aghanim schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:08:

- ik ben wel benieuwd hoe lang zo'n fiets heel blijft met al dat gebeuk op singletracks ;)
Een fiets kan echt wel wat hebben, maar niet alle wielsets zijn voor dit gebruik gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht

Praktische vraag: reinigen jullie na iedere droge rit in het bos rit de ketting met een kettingreiniger (zo'n apparaatje waar ontvetter in kan)? Of is het zand er redelijk afpoetsen met een borstel voldoende?
Ligt er aan wat voor onderhoudsmiddel je gebruikt. Als je olie of een PFAS middel gebruikt vergt het elke keer wel onderhoud. Als je wax gebruikt is het even door een droge doek halen en om de 3 a 400km weer beetje waren. Wax scheelt een hoop slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Gisteren het eerste rondje op de Romagna GRX gereden. Heb erg genoten en kwam met een glimlach op mijn gezicht thuis. Paar dingen die opvielen:
- snelheid op de weg ligt echt een stuk hoger dan de MTB. Dat was precies waar ik naar op zoek was;
- ik snap nu de toegevoegde waarde van een verende voorvork ;) vond het gestuiter op de singletracks best heftig. Nu is de route hier ook niet dusdanig onderhouden dat het een gladde kartbaan is maar het kost wel een stuk meer energie dan op de MTB;
- ik was ongeveer even snel op de MTB route met de gravel dan op de MTB;
- het stuur is heel erg wennen als je op een MTB route rijdt. Rijden jullie dan met de handen 'op' het stuur positie of hang je 'in de beugels'? Ik heb alleen op het stuur gedaan. Dat ging wel maar door het gestuiter voelde ik me nog niet heel zeker dat ik niet ineens mijn hand los laat schieten. Misschien even wennen.
- ik ben erg blij met de hydraulische remmen; door het gestuiter kon ik de remhendels vaak maar een beetje van bovenaf induwen en dat remt redelijk matig. Ik vermoed als ik dan ook nog eens mechanische remmen had het helemaal lastig is. Overigens remt de Sensa op de weg uitstekend maar gaat puur om het singletrack werk.

Grote verschil toen ik thuis kwam was dat ik totaal weliswaar iets sneller was, maar het voelde vooral alsof ik nog meer in de tank over had. Het kostte een stuk minder energie dan dezelfde route op de MTB.

Alweer zin in de volgende rit. Zeker de flexibiliteit van het ontdekken spreekt me erg aan!

Ketting: gewoon een vod pakken en deze langs de ketting houden terwijl je trapt. Eventueel een heel klein beetje ontvetter op de doek. Meer is niet nodig. Te vaak ontvetten is ook weer niet goed.

Wat betreft gestuiter, wat is je bandendruk? Het beste rijd je met tublessbanden die kun je met een lekker lage druk rijden, zonder dat je direct lek rijdt. Natuurlijk kun je ook met een binnenband rijden, maar dan rijd je natuurlijk wel eerder een stootlek met extreem lage druk. Meestal kan 2 bar wel afhankelijk van je gewicht. Ik weeg 72kg en rij met 3 bar op de weg en 2 bar (1,5 tubeless) op onverhard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
supersoco80 schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:34:
Lekker bezig! Welke route heb je gefietst?

Wat punt twee betreft: goede banden maken al veel uit (vooral bredere banden) en het type stuur kan ook veel uitmalen, het ene stuur geeft veel meer door dan het andere. Daar zou je nog wat winst kunnen pakken.

Voelde het trouwens sneller of zei Garmin/Strava dat het sneller was? Soms denk ik echt wel een PR gereden te hebben op een stukje singletrack omdat het zo snel aanvoelde en blijk ik achteraf niet eens in de buurt van mijn PR op de MTB gekomen te zijn.
Strava segmenten waren allemaal wat sneller. Een procent of 5 denk ik, redelijk gelijk dus. Voor mijn gevoel is het lastig om nog flink veel sneller te gaan door het gestuiter, dat gaat op de MTB wel beter. Maar leuk om te vergelijken tussen de fietse.

@hoi1234 bandendruk kan ik inderdaad nog mee spelen ja. Nu waren ze fors hard, verklaart misschien een deel van het stuiteren wel. Zal eens wat druk verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Duclaasie schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:04:
Dat is best wel een interessante band als ik het zo zie.

Tot nu toe bestaat mijn banden shortlist uit de volgende banden. Dit is gebaseerd op één setje banden voor alle omstandigheden en geen extra wielset. De Challenge Strada Bianca’s zijn daar qua rolweerstand dan een grote verbetering op. Voor een perfectionist een hele dure hobby dus 😂
  • S Works Pathfinder Pro 2bliss
  • Michelin power adventure
  • Tufo Thundero HD
Vandaag de knoop doorgehakt en de Strada Bianca Pro TLR besteld in 40mm. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Duclaasie schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:12:
[...]

Vandaag de knoop doorgehakt en de Strada Bianca Pro TLR besteld in 40mm. Ben benieuwd hoe dat gaat rijden.
Succes met monteren! d:)b
Daarna lekker genieten.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
klaaas schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:14:
[...]

Succes met monteren! d:)b
Daarna lekker genieten.
Ik begreep al dat montage een uitdaging is. Zeepsop, talkpoeder en geduld staan klaar, we gaan het meemaken. Hopelijk is het een beetje te doen.

Is de banden in warm water leggen eventueel nog een oplossing? Dit werkt met rubber vaak erg goed namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Duclaasie schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:18:
[...]

Is de banden in warm water leggen eventueel nog een oplossing? Dit werkt met rubber vaak erg goed namelijk.
Probeer er 1 met en 1 zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Duclaasie schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:18:
[...]

Ik begreep al dat montage een uitdaging is. Zeepsop, talkpoeder en geduld staan klaar, we gaan het meemaken. Hopelijk is het een beetje te doen.

Ik deed het de eerste keer met wat zeepsop en de hulp van mijn vrouw. Wel flink lopen schelden...

Hij wil.

Pagina: 1 ... 52 ... 88 Laatste