Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 51 ... 74 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-04 12:25
Hallo allemaal,

Na enige jaren gravel ervaring wilde ik mijn Ridley Kanzo een upgrade geven. Graag zou ik overstapppen naar een nieuwe wielset. Zie op internet erg veel aanbod in verschillende categorieën. Voorwaarde is dat het een upgrade is tov shimano standaard wielset en dat ze tubeless ready zijn. Hier ervaringen mbt deze vraag?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04
Allervieste schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:40:
Hallo allemaal,

Na enige jaren gravel ervaring wilde ik mijn Ridley Kanzo een upgrade geven. Graag zou ik overstapppen naar een nieuwe wielset. Zie op internet erg veel aanbod in verschillende categorieën. Voorwaarde is dat het een upgrade is tov shimano standaard wielset en dat ze tubeless ready zijn. Hier ervaringen mbt deze vraag?

Alvast bedankt.
Welke sets heb jezelf gevonden die aan je voorwaarden voldoen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Allervieste schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:40:
Hallo allemaal,

Alvast bedankt.
Deze vraag wordt vaak gesteld.
Een upgrade t.o.v. de standaard Shimano wielen die Ridley gebruikt is ongeveer elke set die te koop is.
Even zoeken in dit topic op ‘wielset’ levert volgens mij een standaard vragenlijstje op waarmee we je beter kunnen helpen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78008130

[ Voor 4% gewijzigd door magic_nl op 21-03-2024 19:10 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:07
Gister was het eindelijk zo ver, de bestelde Grizl werd geleverd! Ruim voor de geplande leverdatum van 25 maart-5 April, dus dat was een mooie meevaller. Uiteraard de fiets bij thuiskomst meteen uitgepakt en begonnen met opbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we8rCi401Aop6sDLM0TlQ4totEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeHjX4Wf6o8zdFDtmTIKqjZZ.jpg?f=fotoalbum_large

De enige tegenvaller was dat de vergrendeling van het Ortlieb Quickrack niet dicht kan, omdat deze nét tegen de greep van de steekas aan komt. Met een dremel is dit waarschijnlijk zo opgelost, dus dat is van later zorg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r301VZAiGBZFo15SjGII2s5IoP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAXI9dmyMz32NKD3Md5DaVO4.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen lijkt het aardig weer te worden, dus dan gaan we eens kijken of ik ook een goede afstelling qua houding kan vinden. Daarnaast zullen er op termijn andere banden omheen gaan, die tubeless moeten worden gemonteerd. Dat is echter geen prio 1, we gaan nu eerst lekker rijden!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:26
Steekas kopen zonder opzetstuk ? (die je dus met inbus eruit moet halen)
Van dt swiss bijvoorbeeld. (die heeft diverse maten)

'Morgen lijkt het aardig weer te worden' mooie definitie van aardig weer trouwens :o

[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 22-03-2024 10:14 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:36
Inderdaad gewoon een steekas halen die vlak zit met de rest. Tenzij je van plan bent dagelijks je steekas er uit te halen heeft de variant die er nu op zit niet super veel voordeel. Op de huurfiets die we afgelopen weekend hadden zat het bijvoorbeeld wel, daar snap ik het al iets beter.

En verder natuurlijk heel veel plezier met je nieuwe fiets! New Bike Day is altijd gaaf!

[ Voor 13% gewijzigd door ElPaco op 22-03-2024 10:24 ]

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:57
DDX schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:13:
Steekas kopen zonder opzetstuk ? (die je dus met inbus eruit moet halen)
Van dt swiss bijvoorbeeld. (die heeft diverse maten)

'Morgen lijkt het aardig weer te worden' mooie definitie van aardig weer trouwens :o
interessant is dat bij mijn Grizl in de 'gebruiksaanwijzing' een plaatje stond dat je die sleutel eraf kon halen (wat op zich logisch zou zijn dat je hem dan ook bij je voorwiel kan gebruiken), maar na wat draaien en trekken kwam ik idd tot de conclusie dat die vast zit..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zit er niet een inbusje onder het plastic dopje in het midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik ga vanavond als ik thuis ben eens kijken. De handleiding had ik nog niet open gehad 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
MartijnGizmo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:30:
Zit er niet een inbusje onder het plastic dopje in het midden?
Nee, de afneembare zou er zo uitzien :

Afbeeldingslocatie: https://images.bike24.com/media/720/i/mb/d5/95/c8/203192-00-d-383608.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 19:33
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:31:
[...]

interessant is dat bij mijn Grizl in de 'gebruiksaanwijzing' een plaatje stond dat je die sleutel eraf kon halen (wat op zich logisch zou zijn dat je hem dan ook bij je voorwiel kan gebruiken), maar na wat draaien en trekken kwam ik idd tot de conclusie dat die vast zit..
In het verleden zijn er een aantal met de afneembare hendel geleverd. Maar op mijn beide Grizl's is het de versie die niet afneembaar is.

Gebruik zelf ook de Ortlieb Quick Rack en heb inderdaad een steek-as van Robert Axle Project besteld. Versie die ook nog compatible is met Hexlox 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Nog onhandiger dan een steekas met een lekke band als je geen inbus bij je hebt.
Security bitje nodig om de steekas los te halen nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Die doet me denken aan steekas die ik bij mijn velobuild frame had ooit.
Dit gaat ratelen/afbreken.

Al zal deze voor 60 euro wel wat betere kwaliteit zijn.
En maf dat ze 1 model maken met allemaal opzetstukjes die je dan kan weggooien/bewaren om dan niet meer te vinden.
Maar zou gewoon een dt swiss halen :

https://www.dtswiss.com/en/components/hubs-and-rws/rws

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 22-03-2024 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Inmiddels een DT-Swiss met afneembare hendel besteld. Het lijkt er op dat Canyon ze ook gaat aanbieden als optie, maar daar heb ik nu niets aan. Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-04 09:27
loyske schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:44:
[...]

In het verleden zijn er een aantal met de afneembare hendel geleverd. Maar op mijn beide Grizl's is het de versie die niet afneembaar is.

Gebruik zelf ook de Ortlieb Quick Rack en heb inderdaad een steek-as van Robert Axle Project besteld. Versie die ook nog compatible is met Hexlox 8)
Bij mijn graal (van januari) heb ik ook nieuwe steekassen moeten bestellen. Waarbij er 1 met afneembare hendel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allervieste
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-04 12:25
magic_nl schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:06:
[...]

Deze vraag wordt vaak gesteld.
Heb het lijstje even gekopieerd:

Rijd je wedstrijden? nee
Of meerdaagse evenementen met tijd waarneming en een wedstrijd element?nee
Wat is jouw gemiddelde op een gravel rit? 23km/h
Welke maat banden gebruik je?28-42c
Welke fiets? Ridley Kanzo Adventure carbon
Zet je de fiets in ook voor bikepacking avonturen?nee
Hoe zwaar ben je? 78
Wat is je ftp?
Hoeveel gravel km rijd je per jaar? 4000 km ongeveer
Alleen zomer of ook winter? Alle omstandigheden
Gooisch gravel of Z-Limburg? Buitenland? vooral z--limburg
Ben je lomp? moeilijke vraag, medium denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:53
Op mijn Canyon Ultimate zitten de steekassen wel met afneembare hendel. Er zit er ook maar eentje op. Bij mijn Grizl indd 2 hendels en niet afneembaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 19:33
https://hexlox.com/
DDX schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:42:
Nog onhandiger dan een steekas met een lekke band als je geen inbus bij je hebt.
Security bitje nodig om de steekas los te halen nml.
Nee, het werkt met een magneetje wat je in de inbus opening zet. Magneetje kan er alleen uit met een gecodeerde sleutel. Die zou je dan al bij je moeten hebben, kan aan de sleutelbos. Daarna blijft er gewoon een steekas over met inbus.

https://hexlox.com/cdn/sh...er_5000x.jpg?v=1588857115

In de praktijk gebruik ik deze fiets voor woon-werk, winkel en stadsritten. De wielen krijgen ze er dan niet uit.
Ga ik gravelen kan ik ook de hexlox er eerst uithalen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door loyske op 25-03-2024 13:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
Inmiddels een paar korte ritjes gemaakt met de Grizl en dat bevalt echt uitstekend! De fiets is heerlijk stabiel, maar laat zich ook prima de bocht in gooien. Voor mij is het voor het eerst fietsen met klikpedalen en dat bevalt erg goed. Het uitklikken moet er nog wel in slijten, maar dat komt vast goed. Al met al ben ik zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:51
Had hier al eens laten vallen in dit topic dat ik die Vittoria Terreno Dry ondermaatse banden vindt. Deze lagen standaard onder mijn Orbea.

Ligt het aan mij of slijten deze bizar snel? Liggen er exact 1200km onder, 95% van de tijd gebruikt op de weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bxwstKqKPQ0US5l1E4OC3Cojz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xDjidK4bjntOBg4I0w9znvH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UPmanUbU3dX2q4psVTyTDNqE-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82tFv6j9k3eFqO5lO8aUvISU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-05 08:12
Op de weg slijten ze sneller dan op onverhard.

Ik rij zelf GoodYear banden. In mijn geval wel het meeste op onverharde parcours. Daar is het profiel toch ook wel redelijk vlot foetsie. Ik heb het niet bijgehouden, maar schat dat ik er 2 a 3000 mee heb gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
G-One bites met tube hier. Onverhard/hard 60/40. (Veluwe) 4300 km, 0x lek en nog weinig aan te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-03-2024 07:16 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-05 22:42
@Stancke als je 95% verhard doet is een gravelband niet de meest logische keuze. Die slijten op asfalt gewoon redelijk snel.

Ik weet trouwens niet of de vervangende banden die je hebt liggen gaan passen. Lijkt me erg krap worden ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:02

joker1977

Tweakert

Stancke schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:44:
Ligt het aan mij of slijten deze bizar snel? Liggen er exact 1200km onder, 95% van de tijd gebruikt op de weg.
Het contrast met het profiel op die autobanden is inderdaad wel erg sterk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 08:49
Helemaal als je ziet wat ze tegenwoordig voor een high end fietsband durven te vragen. Per km kan je wat banden betreft banden beter auto gaan rijden.
Ookal is @Stancke wel gewend diep in de buidel te tasten voor banden gezien het stukje auto in de achtergrond O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:53
Zie bij sommige Schwalbe banden zowel de minimale als maximale druk staan. Heeft iemand al weleens met lagere druk als aanbevolen gereden? Zelfde voor m'n racer banden, volgens allerlei tabellen kan ik met lagere druk rijden maar volgens de banden moet er minimaal 6 bar in??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Volgens mij geven ze een range aan van aanbevolen druk en is het niet minimum en maximum perse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 00:10
Heeft alle twee te maken met het van je velg af lopen van de band. Het kan inhouden dat je of te brede of te smalle banden hebt als je bij bijvoorbeeld de druk die de rekentool van Silca adviseert onder of boven het advies van de leverancier zit.

Zelf rij ik op de baan 26mm met bovenstaande in ogenschouw nemende met een te hoge druk dus te smalle banden en op de gravel 44mm met te lage druk dus te brede banden. Bij de racer 26mm zit ik goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:09
Stancke schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:44:
Had hier al eens laten vallen in dit topic dat ik die Vittoria Terreno Dry ondermaatse banden vindt. Deze lagen standaard onder mijn Orbea.

Veel gehoorde klacht van deze banden inderdaad. Hier idem. Na een zomer met weinig fietsen (paar honderd km) is er al bijna een afgeschreven. Volgende keer maar weer Schwalbe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:52
Marty! schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:11:
[...]

Veel gehoorde klacht van deze banden inderdaad. Hier idem. Na een zomer met weinig fietsen (paar honderd km) is er al bijna een afgeschreven. Volgende keer maar weer Schwalbe.
Hier ook! 500 km gereden en toen geprobeerd tubeless te maken maar daar waren de banden al te slecht voor....
Panaracer gravelkings er nu onder zitten en bevalt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-05 07:14
Hier zijn ze ook meteen van de Orbea afgegaan. Ik heb ze vervangen door bonteager gr2, ik heb graag meer nopjes. Niet mega slijtvast, wel veel grip en erg soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
Mijn ervaringen met Terreno Dry zijn ook matig. Ik had 2.15" op mijn vorige graveller (Santos Cross Lite) omdat ze de reputatie hebben heel snel te zijn en vaak goede reviews scoren. Ze voelden helemaal niet snel (zal ook met die 2.15" te maken hebben), maken best herrie op asfalt en slijten inderdaad ook erg rap. Ze waren trouwens wel lekker breed op onverhard in Zwitserland en daar had ik ze voor gekocht :-). Ik heb die fiets inmiddels verkocht en rij op de vervanger (Scott Addict Gravel 10) nu op Schwalbe G-One Bite (45mm). Die voelen juist veel sneller dan ik had verwacht op basis van het feit dat dit in de Schwalbe range al best wel een echte off-road band is (een collega die ze ook heeft had dat ook al had ervaren).

Ik ben trouwens wel benieuwd naar ervaringen met de 'snellere' Schwalbe G-One of zelfs Pro One banden, is dat nog weer echt merkbaar sneller/stiller/soepeler/.... op asfalt en licht gravel? Mijn eerste gedachte was namelijk om er gelijk Schwalbe G-One R of RS op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zelf heb ik net zojuist een Schwalbe G-One Ultrabite (40mm) op mijn Revolt gezet. Op de voorkant blijft nog een Maxxis Rambler (45mm). Mijn Giant is eigenlijk iets meer voor het hardere werk bedoeld, dus de grip waardeer ik best wel. Op mijn andere fiets heb ik Pathfinders zitten, toch wel vrij fijn voor de soms vrij lange stukken asfalt rondom Utrecht.

Zo heb ik toch wel een fijne Pasen geplanned staan. Morgen 100k in Zuid-Limburg en dan overmorgen nog eens 100k in het Gooi / Utrechtse Heuvelrug.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:53

TommyGun

Stik er maar in!

Het wielset dat ik op het oog heb is helaas nergens op voorraad. Los is alleen het voorwiel te verkrijgen, achterwiel niet...

Gaat om de DT Swiss GR 1600 SPLINE 25 - 28" | Clincher | Centerlock - 12x100mm | 12x142mm - 350 Road - HG-L

Mijn LBS kan zelf zo'n setje maken van losse (dezelfde dan wel betere) DT Swiss onderdelen die wel op voorraad zijn, maar dan tikt het al snel de 700 euro aan...

Een setje van Mavic daarentegen is een stuk goedkoper, maar waar lever je dan in qua merkbare kwaliteit?

https://www.mantel.com/ma...-30-disc-racefiets-wielen

Edit,

https://www.futurumshop.n...ravel-wielset-zwart.phtml
https://www.bike24.nl/producten/779274
Zijn dit dezelfde sets of zie ik iets over het hoofd? Eerstgenoemde is (nu) wel op voorraad.

[ Voor 17% gewijzigd door TommyGun op 29-03-2024 21:30 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Bij Mavic even opletten dat je wel wiel neemt met instant drive 360. (vergelijkbaar systeem als dt swiss ratchet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

DDX schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:32:
Bij Mavic even opletten dat je wel wiel neemt met instant drive 360. (vergelijkbaar systeem als dt swiss ratchet)
Thanks, ik probeerde de verschillen te vinden maar dat valt niet mee (als leek).

Ik had echter mijn post nog geedit, zou je eens willen checken? Volgens mij is dat de juiste DT Swiss set, 700c en voor GRX 11 speed. De enige shop waar ik het momenteel in voorraad zie (Futurum) namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 29-03-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
TommyGun schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:36:
[...]

Thanks, ik probeerde de verschillen te vinden maar dat valt niet mee (als leek).

Ik had echter mijn post nog geedit, zou je eens willen checken? Volgens mij is dat de juiste DT Swiss set, 700c en voor GRX 11 speed. De enige shop waar ik het momenteel in voorraad zie (Futurum) namelijk.
Dit is inderdaad de set die je zoekt.
https://www.futurumshop.n...ravel-wielset-zwart.phtml

Mavic wielen zitten goede tussen, maar ook types die niet zo goed zijn :+

Ben zelf altijd fan van handgespaakte wielen, dan kan je bijv ook 28 spaken ipv 24 nemen. (Als je wat zwaarder bent, ruig terrein doet, gaat bikepacken met veel bepakking kan dat zeker voordelen hebben).
Nu is wielenbouwen wel een vak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Thanks, ging al van 3 naar 2 op voorraad dus snel besteld haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Prima wielset, alleen dat gewicht, 1767gram ?
Valt me beetje tegen, zo'n gewicht verwacht ik bij dt swiss 1800 wielset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:48:
Licht, degelijk, goedkoop.
Kies er 2, beetje net als het plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd7LZNh6CGZhcrTD3tIEKONucIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wmfIpJooBrlPTG7aYZuIVUJ1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

DDX schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:48:
Het zit tussen de G 1800 Spline en GRC 1400 Spline in als ik het goed begrijp.

Ongetwijfeld beter dan mijn huidige WTB set, dus ik ben erg benieuwd :)

Thanks nogmaals @DDX @mhr-zip voor de snelle hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Die heb ik ook. Heb er geen enkele klacht over.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Bij mijn rit door Zuid-Limburg mijn Giant voor het eerst dit jaar gepakt, en al gauw kwam er echt ontzettend veel geluid uit mijn zadelpen. Bij iedere minieme zijwaartse beweging een krakend geluid. Ik lees dat het een groot probleem is bij Revolt fietsen, maar weet iemand (behalve het aanbrengen van wat montagepasta) of er iets anders te doen valt.
Ik zag al dat Giant in sommige gevallen nieuwe frames levert, maar om dan weken mijn fiets kwijt te zijn..

Buiten dat, heerlijke rit (toen het krakende geluid eenmaal ritmisch werd) en de volgende dag met een maat door het Gooi en Utrechtse Heuvelrug (op mijn andere gravelbike.). Het weer was echt slecht, maar het is nog tenslotte Maart, dus we moeten niet zeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Vandaag het eerste ritje samen met mijn vriendin gedaan. Zij op haar Carbon wegfiets en ik op de Grizl. Aangezien ik de sportievere van de twee ben dacht ik dat we leuk een rondje samen konden fietsen, maar dat viel dus best wel tegen. De G-One Bite banden moeten er maar gauw onder weg en de nieuwe banden tubeless monteren, want op rolweerstand is het verschil best wel groot.

Daarnaast is de afstelling van de fiets ook nog niet helemaal goed, dus daar moet ik nog mee spelen. Al met al een rondje van 30 km gefietst met een gemiddelde van 25 km/h en weer een hoop opgestoken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvZlkm324BaPEmz7uE1VbNIoTf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOk5CdM9ngyRs4nLT07qYaG1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:31
Duclaasie schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:09:
Vandaag het eerste ritje samen met mijn vriendin gedaan. Zij op haar Carbon wegfiets en ik op de Grizl. Aangezien ik de sportievere van de twee ben dacht ik dat we leuk een rondje samen konden fietsen, maar dat viel dus best wel tegen. De G-One Bite banden moeten er maar gauw onder weg en de nieuwe banden tubeless monteren, want op rolweerstand is het verschil best wel groot.

Daarnaast is de afstelling van de fiets ook nog niet helemaal goed, dus daar moet ik nog mee spelen. Al met al een rondje van 30 km gefietst met een gemiddelde van 25 km/h en weer een hoop opgestoken!

[Afbeelding]
Wat is er niet goed aan de G-one Bite banden volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
YLMOSE schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:36:
[...]

Wat is er niet goed aan de G-one Bite banden volgens jou?
Voor het gebruik wat ik nu hoofdzakelijk doe, op de weg, zijn er banden met een lagere rolweerstand en minder profiel. Dat maakt de huidige banden zeker niet slecht, alleen voor mijn toepassing zijn er geschiktere. De fiets wordt echter met deze banden geleverd.

Wanneer we echter op vakantie gaan naar bijvoorbeeld Noorwegen, dan zou dit weer een hele goede keuze kunnen zijn naar mijn idee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
Zoveel verschil zit er niet in die banden, die kan je echt de schuld niet geven.
Je vriendin heeft gewoon meer talent. >:)
Duclaasie schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:02:
[...]

Voor het gebruik wat ik nu hoofdzakelijk doe, op de weg, zijn er banden met een lagere rolweerstand en minder profiel. Dat maakt de huidige banden zeker niet slecht, alleen voor mijn toepassing zijn er geschiktere. De fiets wordt echter met deze banden geleverd.

Wanneer we echter op vakantie gaan naar bijvoorbeeld Noorwegen, dan zou dit weer een hele goede keuze kunnen zijn naar mijn idee.
En zo kom je in de rabbithole van 2de wielset etc.
Lekker goedkope hobby dat fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mhr-zip schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:14:
[...]

Zoveel verschil zit er niet in die banden, die kan je echt de schuld niet geven.
Je vriendin heeft gewoon meer talent. >:)

[...]

En zo kom je in de rabbithole van 2de wielset etc.
Lekker goedkope hobby dat fietsen :+
Op de gewone fietsen blijf ik haar ruim voor, dus om de eer te redden gooi ik het voorlopig maar op afstelling en materiaal 😂

Inderdaad, een tweede wielset is dan wel heel erg praktisch…Tweedehands setje DT-Swiss G1800 is redelijk betaalbaar, alleen voor het gemak moet er dan ook een extra cassette en setje schijven bij. 500,- verder ben je zomaar 🤐

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Duclaasie schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:19:
[...]

Op de gewone fietsen blijf ik haar ruim voor, dus om de eer te redden gooi ik het voorlopig maar op afstelling en materiaal 😂

Inderdaad, een tweede wielset is dan wel heel erg praktisch…Tweedehands setje DT-Swiss G1800 is redelijk betaalbaar, alleen voor het gemak moet er dan ook een extra cassette en setje schijven bij. 500,- verder ben je zomaar 🤐
Cassette kan je compleet overschuiven bij een DT-Swiss wheelset (dus incl. je cassette body waar hij op gemonteerd zit, is 20 seconden werk.)
Voor op de weg kan je ook zoeken naar de P1800 of E1800 (zijn wel smaller intern), moet je even kijken wat bij jou goed uit komt. (Check bij de G1800 wel of ze 700c zijn en niet 650b, die staan er ook nog wel eens tussen).

2 remschijven kosten ook niet de hele wereld: https://www.bike24.com/p2349104.html

[ Voor 25% gewijzigd door mhr-zip op 31-03-2024 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Duclaasie schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:19:
[...]

…van die gewone fietsen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mhr-zip schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:21:
[...]

Cassette kan je compleet overschuiven bij een DT-Swiss wheelset (dus incl. je cassette body waar hij op gemonteerd zit, is 20 seconden werk.)
Voor op de weg kan je ook zoeken naar de P1800 of E1800 (zijn wel smaller intern), moet je even kijken wat bij jou goed uit komt. (Check bij de G1800 wel of ze 700c zijn en niet 650b, die staan er ook nog wel eens tussen).

2 remschijven kosten ook niet de hele wereld: https://www.bike24.com/p2349104.html
Thanks voor de tip. Heb de komende tijd eerst nog wat andere fiets gerelateerde uitgaven, waarbij een wielset niet de hoogste prio heeft. To be continued!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
mhr-zip schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:21:
[...]

Als het op de prijs van een cassette aankomt is fietsen niet de slimste hobby...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
klaaas schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:13:
[...]

Als het op de prijs van een cassette aankomt is fietsen niet de slimste hobby...
Jij rijdt geen SRAM zo te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
mhr-zip schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:40:
[...]

Jij rijdt geen SRAM zo te horen.
Dan nog. Is een slijtage onderdeel. Als je de ene gebruikt slijt de andere niet.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:49

[Afbeelding]
Rij ook met een Grizl met dezelfde banden, bandendruk ook erg belangrijk en maakt flink verschil. Ik gebruik zelf altijd https://axs.sram.com/guides/tire/pressure om voor de rit de druk te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Bobermo schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:05:
[...]

Rij ook met een Grizl met dezelfde banden, bandendruk ook erg belangrijk en maakt flink verschil. Ik gebruik zelf altijd https://axs.sram.com/guides/tire/pressure om voor de rit de druk te bepalen.
doe je dat elke rit? Kleine moeite maar mij te veel werk ;) Dan maar iets meer weerstand op de weg. Meer weerstand = extra training >:)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Bobermo schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:05:
[...]

Ik had ze al flink op druk, dus daar zit het hem sowieso niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
@Duclaasie Tja, dan is het toch je vriendin. Is die nog in te ruilen? Ik houd mijn vrouw met de MTB nog makkelijk bij 8)

Maar voor enkel asfalt is de Bite niet de beste keuze. Koop een paar Challenge Strade Bianches en je zult heerlijk rollen. Koop je ze in een grotere maat dan vullen ze de ruimte in je fiets ook nog eens mooi op.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat is best wel een interessante band als ik het zo zie.

Tot nu toe bestaat mijn banden shortlist uit de volgende banden. Dit is gebaseerd op één setje banden voor alle omstandigheden en geen extra wielset. De Challenge Strada Bianca’s zijn daar qua rolweerstand dan een grote verbetering op. Voor een perfectionist een hele dure hobby dus 😂
  • S Works Pathfinder Pro 2bliss
  • Michelin power adventure
  • Tufo Thundero HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
klaaas schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:05:
@Duclaasie Tja, dan is het toch je vriendin. Is die nog in te ruilen? Ik houd mijn vrouw met de MTB nog makkelijk bij 8)

Maar voor enkel asfalt is de Bite niet de beste keuze. Koop een paar Challenge Strade Bianches en je zult heerlijk rollen. Koop je ze in een grotere maat dan vullen ze de ruimte in je fiets ook nog eens mooi op.
Heb je het overigens over de Pro, of de gewone gevulcaniseerde? Blijkbaar zijn er nogal wat varianten. In 36 of 40mm in ieder geval erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Volgens mij hebben ze de aanduidingen ook nog eens omgegooid. Volgens mij heet die ik bedoel tegenwoordig de Pro. Handgemaakt tubeless ready.

Is duidelijk meer slicks dan de andere van je lijstje, maar voor voornamelijk weg en af en toe een stukje grind zijn ze geweldig. (En de andere van je lijstje overkill).

Over het algemeen kosten ze zo rond de €50 dus niet echt heel duur toch? Wel ontzettend lastig op de velg te krijgen...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Handgemaakt en tubeless ready is inderdaad wat nu de pro heet. Helaas in 40mm al weer wat lastiger te verkrijgen en zit zo tegen de 65,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
klaaas schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:05:

Zijn dit de banden die je met geen mogelijkheid erop of eraf kreeg en waar je iedere rit leek mee reed?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Duclaasie schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:04:
Dat is best wel een interessante band als ik het zo zie.

Tot nu toe bestaat mijn banden shortlist uit de volgende banden. Dit is gebaseerd op één setje banden voor alle omstandigheden en geen extra wielset. De Challenge Strada Bianca’s zijn daar qua rolweerstand dan een grote verbetering op. Voor een perfectionist een hele dure hobby dus 😂
  • S Works Pathfinder Pro 2bliss
  • Michelin power adventure
  • Tufo Thundero HD
Ga je tubeless of met binnenband rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mhr-zip schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:08:
[...]

zoals het er nu voor staat tubeless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:08:
[...]

2bliss is de speci naam voor tubeless ready.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Kluus schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:07:
[...]

2bliss is de speci naam voor tubeless ready.
Dan wordt je biba afgestoten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:10:
[...]

Dan wordt je biba afgestoten?
Dat zou mooi zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 13:17
Ik ben aan het oriënteren op een gravelbike. Hierbij twijfel ik tussen een Cube of Canyon. (budget 1600-2800) (liefst carbon + grx 1x11 of 1x12)

Carbon Nuroad Pro: https://www.cube.eu/nl/cu...ed6d21fa6dc294510f4f90012
Carbon Grizl: https://www.canyon.com/nl...2_pv_rahmenfarbe=R095_P08
Alu Nuroad Ex: https://www.cube.eu/nl/cu...95856e379403d95abdb80adf6

Carbon Nuroad Pro WS: https://www.cube.eu/nl/cu...babf9ec6154220f11821fcf86

Nu heeft Cube bij mij nooit een heel goed imago en daarom heb ik wat vragen:
- Hoe is de afwerking tegenwoordig?
- Kwaliteit van boutjes/moertjes? (bij mijn Sensa MTB zie ik dat letterlijk alles wegroest, terwijl mijn Canyon racefiets echt mooi blijft)
- Kwaliteit van lak?

De WS (fiets meer specifiek voor vrouwen) vind ik qua kleur net even wat meer uitgesproken. De fiets is €100 scherper geprijsd en het enige verschil is volgens mij het stuur (42cm i.p.v. 44cm). Zouden dit de enige verschillen zijn? Geometrie is hetzelfde dus het lijkt me meer een marketing ding om een fiets serie voor vrouwen te hebben.

Het prijsverschil met een Canyon best wel fors, maar kwaliteit staat boven een scherpe prijs.

Komend weekend wil ik eens bij de Cube store kijken en wat informeren, maar wat gebruikerservaringen vanuit hier zijn ook meer dan welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
user_tweakers schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:18:
Nu heeft Cube bij mij nooit een heel goed imago en daarom heb ik wat vragen:
Waarom niet?

Wat zijn je ervaringen, en van wanneer zijn die?

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 01-04-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik heb in mijn zoektocht de Cube Nuroad en Canyon Grizl beide meegenomen en heb uiteindelijk voor de Canyon gekozen. Afwerking en afmontage bij Canyon zijn significant beter. Ik ben zeker 9 maand aan het uitzoeken en vergelijken geweest en kwam tot de conclusie dat Canyon het meest waar voor zijn geld biedt.

Nadeel is dat je online besteld en niet ergens kan passen, maar dat zie je dus ook in de prijs terug. Ik kan de Grizl van harte aanbevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-04 13:17
mhr-zip schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:21:
[...]

Waarom niet?

Wat zijn je ervaringen, en van wanneer zijn die?
Geen echte persoonlijke ervaringen, maar in menig fietsgroepje wordt er vaak neerbuigend over gepraat als zijn een budgetmerk. Waarschijnlijk onterecht want volgens mij doet het niets onder de "grotere merken".
Maar mijn ervaring met een instapprijsklasse mtb van Sensa zijn niet helemaal positief met boutjes die snel gaan roesten, daarom deze vraag.
Duclaasie schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:30:
Ik heb in mijn zoektocht de Cube Nuroad en Canyon Grizl beide meegenomen en heb uiteindelijk voor de Canyon gekozen. Afwerking en afmontage bij Canyon zijn significant beter. Ik ben zeker 9 maand aan het uitzoeken en vergelijken geweest en kwam tot de conclusie dat Canyon het meest waar voor zijn geld biedt.

Nadeel is dat je online besteld en niet ergens kan passen, maar dat zie je dus ook in de prijs terug. Ik kan de Grizl van harte aanbevelen!
Ik heb al een Canyon Endurace eerder besteld, dus dat laatste beetje afmonteren zal wel lukken. Geometrie is iets anders. De Grizl lijkt iets sportiever. Bedankt voor de info.

[ Voor 40% gewijzigd door user_tweakers op 01-04-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
ElGreco schreef op maandag 1 april 2024 @ 18:15:
[...]

Zijn dit de banden die je met geen mogelijkheid erop of eraf kreeg en waar je iedere rit leek mee reed?
Zijn zeer lastig te monteren idd. Al genoemd 😉
Dat lek rijden was een korte periode nadat ik de banden weer gemonteerd had. Of dat nu pech was of dat de banden even moesten acclimatiseren, zeg het maar. Sindssdien echterprobleemloos. Ok, vandaag lek, maar ik knalde ook met zon vaart ergens overheen dat het me verbaasde dat ik er gewoon mee door kon fietsen. Sealant doet nu weer gewoon zn werk. En ze rijden zoooo lekker...

[ Voor 3% gewijzigd door klaaas op 01-04-2024 21:07 ]

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:14

Reginas

Queen of Core Stability

user_tweakers schreef op maandag 1 april 2024 @ 20:30:
Geen echte persoonlijke ervaringen, maar in menig fietsgroepje wordt er vaak neerbuigend over gepraat als zijn een budgetmerk. Waarschijnlijk onterecht want volgens mij doet het niets onder de "grotere merken".
Maar mijn ervaring met een instapprijsklasse mtb van Sensa zijn niet helemaal positief met boutjes die snel gaan roesten, daarom deze vraag.
Persoonlijke ervaringen: hier hebben we allebei een Cube Attain Race als racefiets, afgemonteerd met Tiagra met mechanische schijfremmen. Fietsen uit het instap/lagere middensegment dus. Een exemplaar dateert van 2020 (tweede eigenaar) en een exemplaar van 2022 (eerste eigenaar). Met beide fietsen is nu zo'n 5000km gereden, onder wisselende weersomstandigheden. Geen spoortje roest te bekennen, hooguit op de aandrijflijn als ik hem na een winters ritje weg heb gezet in de ietwat vochtige garage. De bouten houden het goed, ondanks veelvuldig wisselen van zadel en stuurpen op beide fietsen. Geen doorgedraaide koppen hier. De standaardwielen van Alex Rims houden het ook goed, ondanks zware belasting en wisselende ondergronden. Geen klachten over de paintjob: geen doffe plekjes, barstjes of schilfers na 2 respectievelijk 4 jaar. Mijn enige klacht gaat over de derailleur en dat is 100% een Shimano-kwestie, ligt zeker niet aan de fiets waar de derailleur op vast zit.

Qua imago? Duits en degelijk. Tijd dat Cube alleen maar lelijke budgetmountainbikes afleverde is al een tijdje geleden. Intermarché-Wanty weet ook prima prijzen te pakken op hun Cubes. Je betaalt in ieder geval geen cent teveel voor het imago, en dat is ook weleens wat waard. (meer geld voor een upgrade bijvoorbeeld >:) )

Als je specifieke vragen hebt, hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
(...) en kwam tot de conclusie dat Canyon het meest waar voor zijn geld biedt.
Ik wil graag nog toevoegen dat ik dit vaak gebruikte argument voor Canyon toch vooral een korte termijn-argument vind.
Uitzondering hierop zijn de 100% thuismechaniekers die écht alles zelf doen, maar voor de rest: er komen vast momenten op de lange termijn dat je naar de LBS/FM moet en dan is het wel een voordeel om geen Canyon fiets te hebben.

Bovendien is er bij fietsen uit winkels (lees: Cube in deze context) soms/meestal nog wel iets te krijgen in de vorm van accessoires, wat effectief nog extra korting is, iets wat je bij Canyon niet gaat lukken.

Praktijkvoorbeeld: kennis kocht een racert bij Cube en kreeg daar setje Ultegra pedalen à ~€100 bij, plus nog wat kleins zoals bidonhouders en bidons o.i.d., bovenop €100 korting voor het lange(re) wachten.
Pedalen die hij toch nodig had, dus effectief ruim €200 korting.

(is Cube niet gewoon in Duitsland, wat Giant in Nederland is? Hele degelijke fietsen voor weinig geld?)
Waarom zou een budgetmerk per definitie slecht(er) zijn?
Des te leuker toch als jij ze er straks allemaal uit trapt op een budgetfiets ;)

In het algemeen voor A-B-C-D-... merken.
Mwoah, die vervang je eenvoudig voor een paar cent per stuk.
Zou daar mijn oordeel van een merk niet op baseren.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Ben je ook in onderhandeling geweest of heb je alleen de interwebs afgezocht?

Ik heb een (niet zo dure) gravelbike gekocht, en kreeg al 15% korting (op 2024 model). Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij een Canyon.

En die Cube's zijn terrecht heel populair, misschien willen ze niet zo aan de korting. Maar paar pedalen, bidonhouders, evt ander zadel gaat je al snel lukken.
De Grizl lijkt iets sportiever. Bedankt voor de info.
Wil je dat bij een gravelbike?
(Prima als je dat wilt, als je het maar bewust kiest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Reginas schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:41:
[...]

Persoonlijke ervaringen: hier hebben we allebei een Cube Attain Race als racefiets, afgemonteerd met Tiagra met mechanische schijfremmen. Fietsen uit het instap/lagere middensegment dus. Een exemplaar dateert van 2020 (tweede eigenaar) en een exemplaar van 2022 (eerste eigenaar). Met beide fietsen is nu zo'n 5000km gereden, onder wisselende weersomstandigheden. Geen spoortje roest te bekennen, hooguit op de aandrijflijn als ik hem na een winters ritje weg heb gezet in de ietwat vochtige garage. De bouten houden het goed, ondanks veelvuldig wisselen van zadel en stuurpen op beide fietsen. Geen doorgedraaide koppen hier. De standaardwielen van Alex Rims houden het ook goed, ondanks zware belasting en wisselende ondergronden. Geen klachten over de paintjob: geen doffe plekjes, barstjes of schilfers na 2 respectievelijk 4 jaar. Mijn enige klacht gaat over de derailleur en dat is 100% een Shimano-kwestie, ligt zeker niet aan de fiets waar de derailleur op vast zit.

Qua imago? Duits en degelijk. Tijd dat Cube alleen maar lelijke budgetmountainbikes afleverde is al een tijdje geleden. Intermarché-Wanty weet ook prima prijzen te pakken op hun Cubes. Je betaalt in ieder geval geen cent teveel voor het imago, en dat is ook weleens wat waard. (meer geld voor een upgrade bijvoorbeeld >:) )

Als je specifieke vragen hebt, hoor ik het wel.
Mag ik daar een andere persoonlijke ervaring tegenover zetten? ;)

Ik heb een paar jaar op een Cube Nuroad gereden. In de basis niks mis mee. Beetje tam, maar ok. Qua afwerking ben ik niet heel enthousiast. De mat zwarte verf was niet heel erg hufterproof en de boutjes van de stuurpen roesten redelijk snel. Verder ook geen geweldige ervaringen met Alexrims wielen.

Is dat allemaal Cube aan te rekenen? Dat is de vraag. Mat zwart is volgens mij sowieso een kwetsbare afwerking (voor mij nooit weer iig), boutjes die roesten zegt soms meer over het gereedschap dat je gebruikt en instap wielen zijn zelden van geweldige kwaliteit.

Ik snap dus wel dat er op zich kritische verhalen zijn over de kwaliteit van de meer budget georiënteerd merken. Maar daarin ontlopen ze elkaar m.i. echt niet heel veel. Bedenk ook dat er hier over een merk als Cannondale ook de nodige kritische verhalen te lezen zijn.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobermo
Duclaasie schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:35:
[...]

Ik had ze al flink op druk, dus daar zit het hem sowieso niet in.
Misschien juist wel, want ik dacht vroeger ook altijd "meer druk is beter", maar speel even met die tool en je zult zien dat je met deze banden vrij lage druk zult rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
klaaas schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:04:
[...]

Ik heb een paar jaar op een Cube Nuroad gereden. In de basis niks mis mee. Beetje tam, maar ok. Qua afwerking ben ik niet heel enthousiast. De mat zwarte verf was niet heel erg hufterproof en de boutjes van de stuurpen roesten redelijk snel. Verder ook geen geweldige ervaringen met Alexrims wielen.

Is dat allemaal Cube aan te rekenen? Dat is de vraag. Mat zwart is volgens mij sowieso een kwetsbare afwerking (voor mij nooit weer iig), boutjes die roesten zegt soms meer over het gereedschap dat je gebruikt en instap wielen zijn zelden van geweldige kwaliteit.

Ik snap dus wel dat er op zich kritische verhalen zijn over de kwaliteit van de meer budget georiënteerd merken. Maar daarin ontlopen ze elkaar m.i. echt niet heel veel. Bedenk ook dat er hier over een merk als Cannondale ook de nodige kritische verhalen te lezen zijn.
Canyon had paar jaar geleden dezelfde kritiek op de lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
klaaas schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:06:
[...]

Zijn zeer lastig te monteren idd. Al genoemd 😉
Dat lek rijden was een korte periode nadat ik de banden weer gemonteerd had. Of dat nu pech was of dat de banden even moesten acclimatiseren, zeg het maar. Sindssdien echterprobleemloos. Ok, vandaag lek, maar ik knalde ook met zon vaart ergens overheen dat het me verbaasde dat ik er gewoon mee door kon fietsen. Sealant doet nu weer gewoon zn werk. En ze rijden zoooo lekker...
Als.ik de recenties op die Duitse website en op mantel leest is dat lestijden, naast het monteren, wel echt een issue met deze banden. Voor mijn vriendin zoek ik voor een extra set velgen ook meer weg georiënteerde banden, maar obv de reviews worden dat niet deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
klaaas schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 00:04:
[...]

Ik heb nog wel wat Cannondale horrorverhalen voor je!

Voor de vervanging van mijn flopstone heb ik ook naar de broad gekeken, ik vind het een mooie fiets en veel bang for your buck. De kwaliteit is voor zover ik kon achterhalen gewoon in orde, geen dealbreaker de zwakke punten zoals de Revolt (Frame) of de flopstone (alles). Ik had er alleen 'geen klik mee' bij een testronde. Niets ten nadele van die fiets, dat is persoonlijk. Die klik had ik wel met de Orbea Terra, dus die gekocht en ik ben daar zeer over te spreken.

Moraal van het verhaal: Die een paar echt grondige testritjes op verschillende fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:02

joker1977

Tweakert

TheTinusNL schreef op maandag 1 april 2024 @ 21:55:
[...]

Ik wil graag nog toevoegen dat ik dit vaak gebruikte argument voor Canyon toch vooral een korte termijn-argument vind.
Uitzondering hierop zijn de 100% thuismechaniekers die écht alles zelf doen, maar voor de rest: er komen vast momenten op de lange termijn dat je naar de LBS/FM moet en dan is het wel een voordeel om geen Canyon fiets te hebben.
Wat is het voordeel dan ? Voor zover ik even (snel) kan zien is een Canyon niks anders qua onderdelen dan elke andere fiets. Iedere degelijke fietsenmaker kan een Canyon repareren en er zijn fietsenmakers die zichzelf specifiek als Canyon-servicepunt opstellen (zie: https://www.canyon.com/nl.../bike-service-finder.html )

Laten we realistisch zijn: De overgrote meerderheid van fietsers doet vrijwel niks zelf aan onderhoud, zelfs geen ketting of remblokjes. Dan zijn de kosten daarvan grotendeels identiek voor een Canyon vs. een andere fiets, toch ?
Bovendien is er bij fietsen uit winkels (lees: Cube in deze context) soms/meestal nog wel iets te krijgen in de vorm van accessoires, wat effectief nog extra korting is, iets wat je bij Canyon niet gaat lukken.

Praktijkvoorbeeld: kennis kocht een racert bij Cube en kreeg daar setje Ultegra pedalen à ~€100 bij, plus nog wat kleins zoals bidonhouders en bidons o.i.d., bovenop €100 korting voor het lange(re) wachten.
Dat is zeker een punt waar je rekening mee moet houden bij aanschaf om de prijzen goed te kunnen vergelijken. Ik ben op dit moment niet echt in de markt voor een nieuwe fiets, maar de Canyon's zijn heel duidelijk qua prijs-stelling en de lokaal verkochte merken is toch vaak meer een kwestie van "hoe goed kun je onderhandelen en hoe graag wil de fietsenboer omzet draaien."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
supersoco80 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:13:
[...]

Als.ik de recenties op die Duitse website en op mantel leest is dat lestijden, naast het monteren, wel echt een issue met deze banden. Voor mijn vriendin zoek ik voor een extra set velgen ook meer weg georiënteerde banden, maar obv de reviews worden dat niet deze.
Ik zie bij Mantel en Bike24 elk een review staan van iemand die in no-time een band helemaal aan gort hebben gereden. Ik weet niet precies wat je dan doet met zo'n band, maar dat is in ieder geval niet 'voornamelijk weg en af en toe een schelpenpaadje'.

Lastige is dat snelle banden soepel zijn en soepele banden minder lekbestendig. Als je daarbij een band zoekt voor voornamelijk asfalt die richting de 40mm gaat dan is de keuze heel beperkt. Allround gravelbanden is weer een ander verhaal. In die categorie heb je veel meer keuze.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 21:36
Vorig jaar heb ik een Giant TCR Revolt aangeschaft. Fijne fiets, op het stuur na.
Het stuur is te breed (44cm) en ik kom steeds met mijn knieën tegen de uiteinde van het stuur aan.

Nu dus aan het orienteren op een nieuw stuur. Op mijn racefiets zit een 40cm stuur, vind ik persoonlijk super. Nu kwam ik de Pro LT Gravel tegen voor een zacht prijsje, deze heeft 1 graden meer flare, maar wel een korte reach. Klonk voor mij als een fijne verhouding. Maar is het verstandig om zo'n smal stuur te nemen? Of zal ik toch voor de 42cm gaan?

Ik fiets nooit extreem lange tochten (100km is de max), zonder bepakking en altijd op snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Of een smal stuur volstaat is vooral afhankelijk van wat voor paden je op snelheid rijdt. Een breder stuur geeft meer controle als je met snelheid over wat technischer terrein gaat. Als je (bijna) alleen maar eenvoudige paden rijdt dan is een breed stuur m.i. niet echt nodig. Ik pak nog wel eens een singletrack mee en dan is een breder stuur wel fijn. Ook voor afdalingen in Zuid Limburg of heftiger is breed prettig.

Ik vraag me wel af of je met een smaller stuur en korte reach het probleem met je knieën oplost.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 08:49
klaaas schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:22:
Ik vraag me wel af of je met een smaller stuur en korte reach het probleem met je knieën oplost.
Dit inderdaad, lijkt me dan toch alleen sneller een probleem? of @MartijnMartijn moet hele erge O-benen hebben. :9 . Mijn knieen komen niet buiten mijn schouders uit en dat is meestal ongeveer de breedte van een stuur. met minder reach komt het ook nog dichterbij.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
GWBoes schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:33:
[...]

Dit inderdaad, lijkt me dan toch alleen sneller een probleem? of @MartijnMartijn moet hele erge O-benen hebben. :9 . Mijn knieen komen niet buiten mijn schouders uit en dat is meestal ongeveer de breedte van een stuur. met minder reach komt het ook nog dichterbij.
Een breder stuur komt bij een krappe bocht wel verder naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
[...]

Je weet dat Canyon samenwerkt met sommige LBS? Zelf uitstekende ervaringen met Concourse in Amsterdam bij problemen die binnen garantie vielen met mijn Canyon Grizl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

[...]

Totaal andere ervaring hier.
Ik heb vooraf met m'n LBS op de site van Canyon gekeken naar de fietsen die ik interessant vond.
In zijn assortiment (Giant, Scott en Isaac) niet te vinden voor die prijs.
Hij doet al een paar jaar het onderhoud zonder problemen.
Sterker nog, een andere FM (dichterbij) is nu zelfs Canyon Servicepunt geworden.
Dus daar kan ik ook nog terecht, zelfs voor garantie.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mhr-zip schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:12:
[...]

Ben je ook in onderhandeling geweest of heb je alleen de interwebs afgezocht?

Ik heb een (niet zo dure) gravelbike gekocht, en kreeg al 15% korting (op 2024 model). Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij een Canyon.

En die Cube's zijn terrecht heel populair, misschien willen ze niet zo aan de korting. Maar paar pedalen, bidonhouders, evt ander zadel gaat je al snel lukken.

[...]

Wil je dat bij een gravelbike?
(Prima als je dat wilt, als je het maar bewust kiest)
Ik heb gereden op de Cube Nuroad Race en de Stevens Prestige. Dat er bij Canyon niet valt te onderhandelen is een feit en dit was bij zowel de Stevens als de Cube Nuroad zeker wel mogelijk. Voor mij persoonlijk was de prijs sowieso geen breekpunt, aangezien ze alle 3 binnen budget vielen. Wanneer je minder geeft om details als afwerking van lasnaden, welke wielen zijn gebruikt of wat voor cassette er op zit dan denk ik dat de Nuroad voor zijn geld erg goed is. Overigens vind ik de Stevens prestige qua afwerking tussen de Cube en de Canyon in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
[...]

(is Cube niet gewoon in Duitsland, wat Giant in Nederland is? Hele degelijke fietsen voor weinig geld?)

[...]

Waarom zou een budgetmerk per definitie slecht(er) zijn?
Des te leuker toch als jij ze er straks allemaal uit trapt op een budgetfiets ;)

In het algemeen voor A-B-C-D-... merken.

[...]

Mwoah, die vervang je eenvoudig voor een paar cent per stuk.
Zou daar mijn oordeel van een merk niet op baseren.
Gelukkig ben ik zelf handig, maar uiteindelijk heeft iedere fiets toch onderhoud nodig, ongeacht waar je hem koopt? Gelukkig ziet hier in de buurt een goed Canyon Servicepunt mocht ik daar een beroep op moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 21:36
@klaaas @GWBoes
Dank voor jullie reacties, nee ik heb gelukkig geen bijzondere benen en ik kom gelukkig ook niet constant tegen het stuur aan, maar wel bij sprintjes en dan dus tegen de uiteinde van het stuur. Niet de bovenkant.
Bij de Revolt schijnt dit vaker te gebeuren. Vandaar ook mijn vraag of ik er goed aan doen. Ik kan er ook voor kiezen om een stuur te nemen met meer Flare (20 procent) en dan een smaller stuur te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
MartijnMartijn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:56:
@klaaas @GWBoes
Dank voor jullie reacties, nee ik heb gelukkig geen bijzondere benen en ik kom gelukkig ook niet constant tegen het stuur aan, maar wel bij sprintjes en dan dus tegen de uiteinde van het stuur. Niet de bovenkant.
Bij de Revolt schijnt dit vaker te gebeuren. Vandaar ook mijn vraag of ik er goed aan doen. Ik kan er ook voor kiezen om een stuur te nemen met meer Flare (20 procent) en dan een smaller stuur te pakken.
Revolt heeft ook een redelijk korte reach. Dus of het nu aan de Revolt ansich ligt…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
MartijnMartijn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:56:
@klaaas @GWBoes
Gravelbike is ook niet bedoeld om te sprinten ;)

Met een smaller stuur en meer flare komen de uiteinden van de drops toch ongeveer op dezelfde plek? Wat is er zo specifiek aan een Revolt dat dit een vaker voorkomend probleem is? Heeft het stuur langere drops dan normaal? Wellicht dat je daar nog wat kunt winnen. Of in de hoek van het stuur.

Of meer flare verder prettig is is een kwestie van voorkeur. Als je de drops gebruikt op technisch terrein dan is meer flare wel fijn. Gebruik je de drops vooral tegen de wind in dan wil je ze niet al te wijd.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:51
MartijnMartijn schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:05:
Vorig jaar heb ik een Giant TCR Revolt aangeschaft. Fijne fiets, op het stuur na.
Het stuur is te breed (44cm) en ik kom steeds met mijn knieën tegen de uiteinde van het stuur aan.

Nu dus aan het orienteren op een nieuw stuur. Op mijn racefiets zit een 40cm stuur, vind ik persoonlijk super. Nu kwam ik de Pro LT Gravel tegen voor een zacht prijsje, deze heeft 1 graden meer flare, maar wel een korte reach. Klonk voor mij als een fijne verhouding. Maar is het verstandig om zo'n smal stuur te nemen? Of zal ik toch voor de 42cm gaan?

Ik fiets nooit extreem lange tochten (100km is de max), zonder bepakking en altijd op snelheid.
Ik heb de Pro Discover Medium Flare Gravel Bike, in 40cm op zowel mn race als mn gravelfiets zitten..Op de race lange tochten (200+) mee gereden zonder problemen, op de gravel ook een paar 100+ zonder problemen

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:35
ik heb enkele jaren geleden voor de 1e keer een gravelbike cube nuroad race aangekocht. Zeer tevreden van, maar veel van mijn vrienden hebben een mountainbike en ik ga dan ook vaak met hen meerijden. Het logische probleem is dan natuurlijk dat het met mijn gravelbike wat moeilijker is om te rijden.

daarom vroeg ik mij af of iemand gravelbikes kan aanraden die toch iets meer geschikt kunnen zijn om te mountainbiken dan wat ik nu heb. Ik denk dan maar aan bv een betere vering of een mogelijkheid om er bredere banden op te monteren van min 45mm. De enige tweak die ik heb kunnen doen is de buitenband te vervangen door eentje met veel meer profiel…

Ik heb momenteel deze:
https://archiv.cube.eu/en/2020/380200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:31
Weet iemand hoe de veluwe er momenteel bij ligt. Veel blubber door de regen of valt dit mee?
Pagina: 1 ... 51 ... 74 Laatste