Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
@Kluus Als je een fiets wilt kopen om serieus te gravelen en op basis daarvan de fietsen in de allroad categorie kunt wegstrepen, dan is het eigenlijk toch een heel handige marketingterm? ;)

Voor wat betreft 1x only: het ligt ws een beetje aan waar je interesse ligt, maar ik zie ze legio voorbij komen. De koppeling die je maakt met boost zie ik dan weer niet. Een Allied Able b.v. heeft bij mijn weten geen boost spacing. En een superbrede wielset als de Zipp XPLR is ook geen boost. Boost is (op dit moment iig) toch vooral een MTB dingetje. Ik weet zo uit m'n hoofd maar 1 model gravelbike met boost wielen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:08

Kluus

Gang is alles

@klaaas ja ik dacht gewoon dat dat de reden zou zijn dat 1-by technisch niet mogelijk is (afgezien van pure onwil om een mount puntje te maken ;) ). Ik zie nu echter in dat het bijvoorbeeld ook aan de chain-stay lengte kan liggen (zie ook de Aspero die met 1by meer bandbreedte kan dan met 2-by omdat anders de derailleur in de weg komt).

Maar verder inderdaad ieder zijn ding, mijn voornaamste punt is eigenlijk alleen dat je een iets capabelere gravelbike wel sneller kan maken maar een pure racer geen ruimte kan maken voor bredere banden mocht je dat willen. Maakt verder niet heel veel uit of je dat allroad of gravel noemt. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 16-10-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Mijn Grizl is voorzien van Sram Apex remmen, met OEM (organic) remblokjes die functioneren op zich goed maar k'zou liever nog wat meer remkracht willen hebben. Ligt misschien aan mijn gewicht 95 kg en/of dat ik XT van mijn MTB gewend ben, deze remmen veel directer, Sram heeft weer meer modulatie.

Voor wat ik ervan gelezen heb, spreken deze van DT-Swiss spreken mij aan, kostte wel wat. https://www.bike-discount...c-belaege?number=20082590

Maar het kan nog duurder en misschien ook (nog) beter ? Met deze van Trickstuff. https://www.bike-componen...ds-for-Trickstuff-p59308/

Tenslotte deze van Sram, zijn sintered, stukken goedkoper. Met sintered had ik op zich goede ervaring mee met Shimano, geen idee hoe dat met Sram is. https://www.bike24.com/p29968.html?sku=27869

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:14
Die van Swisstop heb ik ook liggen voor de GRX remmen van mijn Grizl, alleen liggen ze nog op de plank tot de originele versleten zijn. Ben dus ook wel benieuwd maarde ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-10 22:49

MJV

cosmos81 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:04:
Mijn Grizl is voorzien van Sram Apex remmen, met OEM (organic) remblokjes die functioneren op zich goed maar k'zou liever nog wat meer remkracht willen hebben. Ligt misschien aan mijn gewicht 95 kg en/of dat ik XT van mijn MTB gewend ben, deze remmen veel directer, Sram heeft weer meer modulatie.

Voor wat ik ervan gelezen heb, spreken deze van DT-Swiss spreken mij aan, kostte wel wat. https://www.bike-discount...c-belaege?number=20082590

Maar het kan nog duurder en misschien ook (nog) beter ? Met deze van Trickstuff. https://www.bike-componen...ds-for-Trickstuff-p59308/

Tenslotte deze van Sram, zijn sintered, stukken goedkoper. Met sintered had ik op zich goede ervaring mee met Shimano, geen idee hoe dat met Sram is. https://www.bike24.com/p29968.html?sku=27869
Ik had op mijn full-suspension MTB ook SRAM remmen, Guides in dat geval met uiteindelijk meer dan genoeg power. Ik kon er met mijn Shimano-referentiekader echter niet aan wennen dat die SRAMs geen duidelijke bite-point hebben. Dus die heb ik toen vervangen door een Shimano SLX-setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:51
Voor wie een uurtje over heeft:

[ Voor 41% gewijzigd door Requiem19 op 16-10-2025 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:58
Dr is echt niet doorheen te komen… t is wel knap om een uur lang niks concreets te zeggen.

Wel 3 mooie fietsen overigens. Gods gift aan de mensheid als ik ze mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

MJV schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Ik had op mijn full-suspension MTB ook SRAM remmen, Guides in dat geval met uiteindelijk meer dan genoeg power. Ik kon er met mijn Shimano-referentiekader echter niet aan wennen dat die SRAMs geen duidelijke bite-point hebben. Dus die heb ik toen vervangen door een Shimano SLX-setje.
Soortgelijke ervaring hier met sram remmen, ook op de MTB, Level TL. Tot ik op een gegeven moment blokjes vervangen had achter en ik daar ineens wel weer een duidelijk aangrijppunt had. Maar dat was wel irritant omdat get nu ongelijk was.

Uiteindelijk de voorkant goed gekregen door ze voor een eind uit te laten komen zonder blokjes, schoonmaken en weer terug duwen. Mijn theorie is dat ze een soort van vast zaten en niet stelden naar gelang de slijtage. Nu voelen ze wel goed aan.

Al blijft Shimano ook mijn voorkeur kwa remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-10 10:10
cosmos81 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:04:

Hier ook SRAM Apex, maar geen ervaring met de door jou gewenste blokken. Ik vond de originele blokken van Sram ook minder dan Shimano. Gebruik nu een setje van Elvedes en die remmen al veel beter/directer. Elvedes maakt alle remblokken in 3 soorten; zacht medium en hard. Ik heb de medium en dat bevalt goed. Heb overigens zelfde gewicht als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
bwernsen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:22:
Dr is echt niet doorheen te komen… t is wel knap om een uur lang niks concreets te zeggen.

Wel 3 mooie fietsen overigens. Gods gift aan de mensheid als ik ze mag geloven.
Oh, ik vond het juist wel interessant.

Alles moet snel snel tegenwoordig, chill om dan even te slow watchen.

Juist die kleine subjectieve impressies kan ik altijd wel waarderen. Zoals dat de Able niet bepaald comfortabel is en eig alleen goed werkt op écht brede banden, terwijl de Mog het meest comfortabel is, ook goed geschikt is als wegfiets en eig maar een paar tellen langzamer dan de Able in hun testje.

Zou bijna denken dat @MartijnMartijn hem toch maar op z’n shortlist moet zetten ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
YouTube: The HOTTEST Gravel Bike Tech | World Championships 2025

New bike day inspiratie! De Pinarello Dogma F GR van Pidcock is om te smullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:18:
[...]

Oh, ik vond het juist wel interessant.

Alles moet snel snel tegenwoordig, chill om dan even te slow watchen.

Juist die kleine subjectieve impressies kan ik altijd wel waarderen. Zoals dat de Able niet bepaald comfortabel is en eig alleen goed werkt op écht brede banden, terwijl de Mog het meest comfortabel is, ook goed geschikt is als wegfiets en eig maar een paar tellen langzamer dan de Able in hun testje.

Zou bijna denken dat @MartijnMartijn hem toch maar op z’n shortlist moet zetten ;-).
Zo zag ik gisteren een video waarin gesteld werd dat de Revolt met 40mm bandjes net zo comfortabel is als een Willier Rave met 50mm. Ik denk dat @MartijnMartijn die Giant gewoon moet houden! 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
bwernsen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:23:
YouTube: The HOTTEST Gravel Bike Tech | World Championships 2025

New bike day inspiratie! De Pinarello Dogma F GR van Pidcock is om te smullen!
Niet gekeken, maar het zou voor het eerst zijn dan een Pina er goed uitziet ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
klaaas schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Zo zag ik gisteren een video waarin gesteld werd dat de Revolt met 40mm bandjes net zo comfortabel is als een Willier Rave met 50mm. Ik denk dat @MartijnMartijn die Giant gewoon moet houden! 8)
Die Wiliers zijn wel echt stijve jongens vaak volgens mij.

Ik ben persoonlijk een beetje paranoïde over stijve jongens nu mijn Chinese frame ook zo'n knakker is. Tuurlijk los je veel op met lekker brande banden, maar ik zie voor gravel eigenlijk gewoon heel weinig voordelen van een stijf frame. Jij wel?

Die Pina van Pidcock vond ik zelf ook niet echt moeders mooiste, maar smaken verschillen gelukkig en blij dat niet iedereen op hetzelfde frame rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-10 18:17
Die Revolt is prima te voorzien van een groepset die electrisch schakelt. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Ik ben persoonlijk een beetje paranoïde over stijve jongens nu mijn Chinese frame ook zo'n knakker is. Tuurlijk los je veel op met lekker brande banden, maar ik zie voor gravel eigenlijk gewoon heel weinig voordelen van een stijf frame. Jij wel?
Ik denk niet dat ik de poweroutput heb om de nadelen van een 'slap' frame te voelen...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Heeft er iemand in dit topic eig wel eens op een MOG gereden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:16
klaaas schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Nee ik ben het met @GerbenBK eens… YOLO! Of misschien in mijn geval YOLT (you only live twice)!
Daarbij is fietsen mijn hobby, dus dat mag geld kosten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:21:
Zat ook al te kijken, best een leuke fiets he :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
Requiem19 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:21:
Helaas niet. Ik heb er naast gestaan in Nijverdal, telt dat ook? :P

Gelukig was ie volgens mij nog niet uit toen ik mijn gravelbike daar kocht. Dan was ik wellicht nog in de verleiding gekomen....Maar dat soort prijzen kan ik mezelf niet verantwoorden.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Kluus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:17:
[...]

Zat ook al te kijken, best een leuke fiets he :9
Ja, eigenlijk wel. Springt er niet per se uit qua looks, maar:

- bikepacking kan
- comfortabel frame
- 50mm cl, maar 2.2 past ook (?)
- niet veel langzamer dan racey gravel fietsen.

Is ook al even uit, dus mss mogelijk om een leuke korting te krijgen ergens ;-). Begreep dat Bikesuperior iig niet scheutig is met kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
Zijn er beelden van comfortabele carbon frames? Waar je t comfort (beweging) echt kan zien? Ik ben heel eerlijk gezegd een beetje sceptisch. Dus ik zie graag bewijs.

Ik heb omdat ik een polyester boot heb waar regelmatig aan geklust moet worden behoorlijk wat ervaring met weefsel en carbon. En weet vanuit die ervaring dat flex niet een eigenschap is van weefsel en carbon.. Weefsel en carbon matten zijn gevangen in epoxy. Epoxy wordt keihard. Ik heb achterop mijn boot een carbon buis met daarop een zonnepaneel. Hoewel de wand van die buis 1mm is zit in die hele buis geen enkele flex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:21
bwernsen schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:02:
Zijn er beelden van comfortabele carbon frames? Waar je t comfort (beweging) echt kan zien? Ik ben heel eerlijk gezegd een beetje sceptisch. Dus ik zie graag bewijs.

Ik heb omdat ik een polyester boot heb waar regelmatig aan geklust moet worden behoorlijk wat ervaring met weefsel en carbon. En weet vanuit die ervaring dat flex niet een eigenschap is van weefsel en carbon.. Weefsel en carbon matten zijn gevangen in epoxy. Epoxy wordt keihard. Ik heb achterop mijn boot een carbon buis met daarop een zonnepaneel. Hoewel de wand van die buis 1mm is zit in die hele buis geen enkele flex.
Mijn Giant Defy heeft D-shaped stuur en zadelpen en daar zit zeker wat sway op. Hier vind je uitleg over de technologie. Het absorbeert trillingen en ook bv. lage seatstays kunnen voor wat sway in de zadelbuis zorgen.

Toch denk ik dat het meeste voordeel uit bandendruk te halen is. Als je met 1,5 bar op 50mm banden rijdt, dan wordt zowat alles door die band geabsorbeerd denk ik. Heb net een mail gehad dat mijn ID2 onderweg is vanuit Italië, ik zal het je volgend weekend weten te zeggen 🙃.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Alleen al beetje duwen op je voorvork zonder banden laat zien hoeveel flex er in carbon zit toch?

Hier kan je mooi zien hoe een luxer frame verschil in carbon lay up heeft op plekken waar meer kracht op komt en juist minder op plekken waar je flex wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12liqp0skh7aNOcCWTGZ4KIUX5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLlqpZ0u1zvkwbPlDepGvGlm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgORZUK0gU0Gf9WGw3_HF3voYZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEByx1EAzXNmlaIZSnX53dLt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk zelf ook écht veel verschil tussen frames. In Spanje in 1 week op 4 verschillende fietsen gereden en bijv een Aurum is harder dan een Enve Melee bij dezelfde banden en bandendruk.

Sure, brede banden en bandendruk kunnen alles compenseren. Voor wie dat filmpje van een uur gekeken heeft was dat ook duidelijk mbt de Allied Able, die vlgs die gast alleen lekker rijdt op hele brede banden op lage druk.

Datzelfde komt over de Allied Able hier terug:
https://www.cyclingnews.c...liant-on-its-party-trick/

Dus dan is het bijna geen toeval meer zou ik zeggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja ik merk het ook duidelijk, ook tov aluminium heb ik echt veel verschil gemerkt. En je ziet het ook al bijvoorbeeld als je achterderailleur aantrekt. Carbon zadelpennen is inderdaad ook een goed voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
Jullie hebben ook wel gelijk… bij mij zwaait de carbon zadelpen en bovendeel vh frame ook alle kanten op als ik stevig aanzet.

Hetzelfde frame als Requiem19 heeft overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
Even een vraagje. Ik heb nieuwe boutjes nodig. Er is waf losgetrild (locktite volgende keer) en er begint wat te roesten…

Hebben jullie een go to plek waar ik the good stuff kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Hoe meer zadelpen zichtbaar, hoe meer comfort hoor ik ook vaak. Sizing up is in dat opzicht nadelig.

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 18-10-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:53
De front derrie van mijn fiets was dood en die heb ik vervangen, van rival naar force. Ik heb gek genoeg het idee dat hij strakker schakelt terwijl het in principe dezelfde motor is. Misschien scheelt goede afstelling oid...
bwernsen schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:27:
Even een vraagje. Ik heb nieuwe boutjes nodig. Er is waf losgetrild (locktite volgende keer) en er begint wat te roesten…

Hebben jullie een go to plek waar ik the good stuff kan kopen?
Er zijn veel goeie titanium houten op Ali

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:16
Ik zoek voor op mijn gravel een voor- en achterlicht. Welke zouden jullie aanraden? Ik rij overal een beetje , is toch ook de bedoeling van gravel rijden.

Zijn jullie ervaring met deze drinkhouder en drinkfles van merk Fidlock, denk voor de 800ml te gaan.

[ Voor 25% gewijzigd door MiAnVaSa op 18-10-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:53
MiAnVaSa schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:23:
Ik zoek voor op mijn gravel een voor- en achterlicht. Welke zouden jullie aanraden? Ik rij overal een beetje , is toch ook de bedoeling van gravel rijden.

Zijn jullie ervaring met deze drinkhouder en drinkfles van merk Fidlock, denk voor de 800ml te gaan.
Lezyne voor, Garmin radar achter, keego.at voor bidons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:32
MiAnVaSa schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:23:
Wat is je gebruiksdoel?
Zichtbaar zijn voor anderen is op de onverharde weg niet heel belangrijk. Je kunt zonder. In principe.

Ga je in het donker fietsen? Dan is een goede ‘bouwlamp’ belangrijk, want je wilt kuilen op tijd zien.
Volgende vraag: accu, batterij of naafdynamo? Hoe lang ga je onverhard in het donker fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
En vergeet niet dat je lang niet overal in het donker mag fietsen op onverharde wegen.

Hij wil.

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste