Iemand van hier trouwens ervaring met de Cube spatborden voor de Nuroad (C:62) >= 2024 (https://www.cube.eu/nl-nl...-57-28-bb-mount-2.0/93738) in vergelijking met een setje universele spatborden (SKS bijv)? Lees over de Cube variant nogal wat problemen over moeilijke montage maar volgens mij is dat een enkele keer monteren en dan zit het wel goed en dus niet zo'n probleem maar wellicht zie ik wat over het hoofd.

Ik vraag me dat ook af. Voor een cube Nuroad HPA EX. Maar ik zit al met de maximum bandenbreedte.la_fusion schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:50:
Iemand van hier trouwens ervaring met de Cube spatborden voor de Nuroad (C:62) >= 2024 (https://www.cube.eu/nl-nl...rd-set-57-28-bb-mount-2.0) in vergelijking met een setje universele spatborden (SKS bijv)? Lees over de Cube variant nogal wat problemen over moeilijke montage maar volgens mij is dat een enkele keer monteren en dan zit het wel goed en dus niet zo'n probleem maar wellicht zie ik wat over het hoofd.
Voor de voorband met de SKS speedrocker XL zou het wel op moeten zijn. Die zit in 2 delen, dus die gaat niet veel hinderen. Maar voor de achterband gaat het een probleem geven met de clearance denk ik.
Cube geeft zelf aan dat met spatborden er maximum 40mm op kan, maar dat is met hun eigen spatborden.
Cube komt met nieuwe afneembare spatborden die wellicht ook het overwegen waard zijn; https://www.cube.eu/nl-nl/acid-mudguard-set-gravel-28/93434, ik heb hier al achteraan gebeld omdat deze nog niet op de NL-websites staan of te bestellen zijn.la_fusion schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:50:
Iemand van hier trouwens ervaring met de Cube spatborden voor de Nuroad (C:62) >= 2024 (https://www.cube.eu/nl-nl...-57-28-bb-mount-2.0/93738) in vergelijking met een setje universele spatborden (SKS bijv)? Lees over de Cube variant nogal wat problemen over moeilijke montage maar volgens mij is dat een enkele keer monteren en dan zit het wel goed en dus niet zo'n probleem maar wellicht zie ik wat over het hoofd.
Die zien er qua ontwerp meer uit zoals de SKS varianten. Laat maar weten als je meer weet!XboxFreak36 schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:45:
[...]
Cube komt met nieuwe afneembare spatborden die wellicht ook het overwegen waard zijn; https://www.cube.eu/nl-nl/acid-mudguard-set-gravel-28/93434, ik heb hier al achteraan gebeld omdat deze nog niet op de NL-websites staan of te bestellen zijn.
Ik heb op de racefiets van mijn vrouw waarbij de clearance van de seatstays ook niet groot genoeg was voor de Speedrocker (niet de XL) gewoon een stukje uit het achterspatbord geknipt zodat dit passend werd.Predator schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:33:
[...]
Ik vraag me dat ook af. Voor een cube Nuroad HPA EX. Maar ik zit al met de maximum bandenbreedte.
Voor de voorband met de SKS speedrocker XL zou het wel op moeten zijn. Die zit in 2 delen, dus die gaat niet veel hinderen. Maar voor de achterband gaat het een probleem geven met de clearance denk ik.
Cube geeft zelf aan dat met spatborden er maximum 40mm op kan, maar dat is met hun eigen spatborden.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Precies geen verschil met de SKS. Kies gewoon de goedkoopste.la_fusion schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:50:
[...]
Die zien er qua ontwerp meer uit zoals de SKS varianten. Laat maar weten als je meer weet!
            Maar zijn sks ook zo lang, dat ze onder de voorvork door en bijna tot aan de bracket toe, komen?
Welk sks model is dat dan?

Ik zou graag een soort monster gravel / strandfiets willen bouwen en zoek hiervoor een redelijk specifiek carbon frame voor.
- Liefst geschikt voor 29 inch mtb wielen met 148x12 steekas. (Heb nog een zelfbouw wielset)
- Geometrie die meer richting een endurance racefiets gaat
- minimaal 60mm banden moeten passen ivm strandrace.
Perfecte voorbeeld is een Storm Makai: https://stormsports.nl/co...akai-beachbike-gravelbike
Helaas verkopen zij geen framesets en wil het ook beetje betaalbaar houden.
Tot nu toe kom ik voor veel xc mtb frames tegen, maar daar is de reach vaak te groot en het balhoofd/headtube erg kort. Dit laatste kan ik nog wel opvangen met een lange carbon voorvork, maar die reach evt met een frame maat kleiner, maar daar wordt het allemaal optisch niet veel mooier van.
Zelf al wat op aliexpress gespeurd, maar kon niet echt iets geschikts vinden, iemand nog meer ideën aan leveranciers/webshops?
Of een mtb frame met een opvallend korte reach? Maar heb geen idee hoe ik die zou kunnen vinden.
            - Liefst geschikt voor 29 inch mtb wielen met 148x12 steekas. (Heb nog een zelfbouw wielset)
- Geometrie die meer richting een endurance racefiets gaat
- minimaal 60mm banden moeten passen ivm strandrace.
Perfecte voorbeeld is een Storm Makai: https://stormsports.nl/co...akai-beachbike-gravelbike
Helaas verkopen zij geen framesets en wil het ook beetje betaalbaar houden.
Tot nu toe kom ik voor veel xc mtb frames tegen, maar daar is de reach vaak te groot en het balhoofd/headtube erg kort. Dit laatste kan ik nog wel opvangen met een lange carbon voorvork, maar die reach evt met een frame maat kleiner, maar daar wordt het allemaal optisch niet veel mooier van.
Zelf al wat op aliexpress gespeurd, maar kon niet echt iets geschikts vinden, iemand nog meer ideën aan leveranciers/webshops?
Of een mtb frame met een opvallend korte reach? Maar heb geen idee hoe ik die zou kunnen vinden.
            .

[ Voor 100% gewijzigd door bwernsen op 03-11-2025 22:58 ]
Afneembaar of vast? Voor die laatste: good old Bluemels.ElGreco schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:36:
Maar zijn sks ook zo lang, dat ze onder de voorvork door en bijna tot aan de bracket toe, komen?
Hij wil.
Even het draadje terug volgen. Het gaat om deze post (XboxFreak36 in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)") waar sprake is van afneembare spatborden van Cube. Op de foto's zie je dat deze veel langer zijn dan de afneembare van sks.klaaas schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:11:
[...]
Afneembaar of vast? Voor die laatste: good old Bluemels.
Of ik heb een model van sks over het hoofd gezien. Daar ging mijn vraag over.
En daarvoor ging het over vaste, vandaar mijn vraag 😉ElGreco schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:23:
[...]
Even het draadje terug volgen. Het gaat om deze post (XboxFreak36 in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)") waar sprake is van afneembare spatborden van Cube. Op de foto's zie je dat deze veel langer zijn dan de afneembare van sks.
Of ik heb een model van sks over het hoofd gezien. Daar ging mijn vraag over.
Maar de genoemde speedrockers zijn toch wel ongeveer net zo lang? Ze gaan alleen niet onder de vork door.
Hij wil.
Die zijn inderdaad net zo lang. (Kan vanavond wel even een foto schieten)klaaas schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:32:
[...]
En daarvoor ging het over vaste, vandaar mijn vraag 😉
Maar de genoemde speedrockers zijn toch wel ongeveer net zo lang? Ze gaan alleen niet onder de vork door.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here