Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:25
Cloclo100 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:01:
[...]

Welke bedoel je net want die geven alle 3 een ander resultaat 😂
Deze zijn naar eigen welbevinden/voorkeur te gebruiken, geef zelf ook de voorkeur aan Wolftooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosdekat
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:48
Ben rond de 70 kg en heb 2 bar, voor en achter. Als het terrein wat slechter is laat is soms wat lucht eruit en als ht hoofdzakelijk verhard is (asvalt beton) dan pomp ik tot 2.5 bar voor en achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
Maar hoe breed zijn je banden?

Ik reed zaterdag op 50mm bij 70kg op 1.4 voor en 1.3 achter.

Liever iets te zacht dan te hard voor mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Nieuwe Seka Exaero:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWAKwLu0gUgByyN_RjJ8PHmijRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTIOiNrEOUzeWC2K9WhWr4ga.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cniL1M-A0wDK0T89CPk9rtJ9reE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S89eqvskw2ejEncmL9OhqI3s.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een interessante fiets qua geometrie en clearance (56 mm voor, 52mm achter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
Ruim 80kg, 44mm 1,8 voor 1,6 achter.

Ongeveer wat de Wolftooth calculator aangeeft als je bij riding conditions de 1e optie selecteert. Max comfort ftw!

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58

Kluus

Gang is alles

Ja het blijft gewoon proberen wat je fijn vind, calculator is een uitgangspunt. For what it’s worth; 85kg 2 achter ~1,8 voor, 45mm bandjes.

Dat is de goto voor mij met eventueel wat variatie per rit, bij grovere routes (zoals de lokale mtb route) ga ik iets lager zitten, bij grotendeels verhard iets hoger. Maar dat is gerommel in de marge.

[ Voor 44% gewijzigd door Kluus op 08-10-2025 09:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
Kluus schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:00:
Ja het blijft gewoon proberen wat je fijn vind, calculator is een uitgangspunt. For what it’s worth; 85kg 2 achter ~1,8 voor, 45mm bandjes.
Psies. En dan zoek je er gewoon een calculator bij die je gelijk geeft 😅

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:58

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Psies. En dan zoek je er gewoon een calculator bij die je gelijk geeft 😅
Ja ik zit eens door die wolftooth te klikken nu en die klopt voor mij ook wel aardig. (Ook voor wat ik op de weg en MTB doe)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 08-10-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moosdekat
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:48
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:39:
Maar hoe breed zijn je banden?

Ik reed zaterdag op 50mm bij 70kg op 1.4 voor en 1.3 achter.

Liever iets te zacht dan te hard voor mij.
heb 40mm banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Ik rijd met 40mm op de weg 2.8 achter 2.6 voor. Met 45mm rijd ik onverhard 2.2 achter en 2.0-2.1 voor. 67kg & Canyon Grizl AL

[ Voor 10% gewijzigd door Duclaasie op 08-10-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Duclaasie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:28:
Ik rijd met 40mm op de weg 2.8 achter 2.6 voor. Met 45mm rijd ik onverhard 2.2 achter en 2.0-2.1 voor. 67kg & Canyon Grizl AL
Tubeless neem ik aan?

Ik denk dat je met 45mm op gravel wel een stuk lager kan dan 2.2 en 2.1 - zeker als je 67kg weegt. Niet gek om eens 1.7 voor en 1.8 achter te proberen. Ik zou zelf nog wel lager rijden denk ik, maar kleine stappen wennen aan iets nieuws is niet gek.

Met 1.7/1.8 voelt het misschien wat loom / sloom op asfalt, maar op gravel heb je dan wat meer 'vering' vanuit je banden. Op gravel zul je dan ook gewoon echt sneller zijn, meer grip hebben en belangrijkste: het rijdt veel rustiger en minder hobbelig.

*Alles hangt er natuurlijk vanaf wát voor gravel je rijdt... Als je perfect geprepareerde schelpenpaden rijdt zonder kuilen en hobbels is het een ander verhaal...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:04
Die gaan er met je geld vandoor en het evenement gaat vaker niet door dan wel.

Kijk gewoon op de kalender van de NTFU. Elke week zijn er toertochten waar je voor 5,- euro aan mee kunt doen.
Die zijn net zo goed als heel dure speciale events van 50,- euro waar je na afloop lauw bier en halfgare hambo’s krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:14
@tjubbie

Aanvulling op het bericht van @Hencksch

De routes worden, lijkt wel, achter een laptop in elkaar geklikt of deels "geleend" van andere evenementen en worden zelden voorgereden. Dat betekent concreet dat de kans vrij aanwezig is dat je ergens een brug tegenkomt die er uit ligt of een complete wegafsluiting, en dan moet je zelf uitzoeken hoe en wat.

Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Randonneurs ritten, deze worden allemaal voorgereden 1 of max 2 weken van te voren om al dit soort shit er uit te filteren.

Routes van TrueGrit zijn ook altijd goed. En verder, eerder genoemd, Fietssport heeft een lijst met evenementen van lokale clubs, die zijn vaak top geregeld qua route.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58

Flipmo

OMG !!

Zo organiseert onze club ook zo'n kleinschalige toertocht voor 7,50 / 6,50 (NTFU lid) waar je na afloop tegen inlevering van je polsbandje een consumptie krijgt en een rauw ei die je zelf mag gaan afbakken op de bakplaat :)

Onze tocht is zoals @ElGreco al aangeeft wel voorgefietst zodat je niet voor onbegaanbare paden komt te staan.

Het rauwe ei komt terug van ons dorp.. Eibergen.. en we fietsen over de grens in duitsland..
Vandaar "GrenzmEIster Gravel"

Zelf fiets ik aankomend weekend ook zo'n toertocht in Neede waar je na afloop een broodje hamburger krijgt.
Lichtenvoorde heeft weer een bakje kibbeling..
En dat zijn allemaal prima toertochten voor max 8 euro waar je de plaatselijke fiets verengingen weer een beetje mee helpt om de kas te spekken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hencksch
Dat is een langlopend topic dat jaarlijks een nieuwe editie krijgt. De kernboodschap is steeds hetzelfde: mensen die voor een evenement hebben ingeschreven dat niet doorgaat en ze krijgen hun geld niet terug en vanuit het bedrijf geen sjoege.
Dan liever een toertocht van een lokale club voor drie knaken met een rauw ei toe. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
bwernsen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:00:
Even een vraagje hier. Ik ben nu een jaar best wel fanatiek aan het fietsen en om mijn horizon te verbreden wil ik komend jaar aan wat evenementen gaan meedoen.

Wat zijn organisaties of evenementen die ik in de gaten moet houden? Ik zag ergens true grit voorbijkomen. Nog andere tips?
Graveller!

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:39
Hencksch schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

Dat is een langlopend topic dat jaarlijks een nieuwe editie krijgt. De kernboodschap is steeds hetzelfde: mensen die voor een evenement hebben ingeschreven dat niet doorgaat en ze krijgen hun geld niet terug en vanuit het bedrijf geen sjoege.
Dan liever een toertocht van een lokale club voor drie knaken met een rauw ei toe. }:O
Exact dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Tubeless neem ik aan?

Ik denk dat je met 45mm op gravel wel een stuk lager kan dan 2.2 en 2.1 - zeker als je 67kg weegt. Niet gek om eens 1.7 voor en 1.8 achter te proberen. Ik zou zelf nog wel lager rijden denk ik, maar kleine stappen wennen aan iets nieuws is niet gek.

Met 1.7/1.8 voelt het misschien wat loom / sloom op asfalt, maar op gravel heb je dan wat meer 'vering' vanuit je banden. Op gravel zul je dan ook gewoon echt sneller zijn, meer grip hebben en belangrijkste: het rijdt veel rustiger en minder hobbelig.

*Alles hangt er natuurlijk vanaf wát voor gravel je rijdt... Als je perfect geprepareerde schelpenpaden rijdt zonder kuilen en hobbels is het een ander verhaal...
Veel anders ligt hier niet.. Op wat heftiger terrein zou ik ook zeker lager gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:56
Stufferdt schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:54:
Donderdag per toeval het WK-parcours verkennen in Limburg (via werk). Benieuwd hoe dat gaat bevallen. Gravel is tot dusver meegeweest naar de Ardennen (Verviers in de sneeuw) maar verder niet buiten fietsafstand van huis. Al woon ik op de Veluwe dus ook weer niet de slechte plek om te gravellen :)

Nog tips qua bandenspanning? Rij op wtb raddler 44mm tubeless. en weeg 69kg. ik denk aan 2 bar?
Lijkt me prima om mee te starten, het is over het algemeen een aardig vlot parcours en de omstandigheden zijn erg gunstig momenteel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:18
Bedankt allen. Dit wist ik niet, ben niet ervaren met toertochten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
tjubbie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:23:
Bedankt allen. Dit wist ik niet, ben niet ervaren met toertochten
Via https://www.fietssport.nl kun je lid worden van de NTFU. Dan krijg je bij elke toertocht een/twee euro korting en je fiets is verzekerd tegen schade en diefstal (beperkt en uitbreidbaar).
Pagina: 1 ... 86 87 Laatste