Deze zijn naar eigen welbevinden/voorkeur te gebruiken, geef zelf ook de voorkeur aan Wolftooth.Cloclo100 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:01:
[...]
Welke bedoel je net want die geven alle 3 een ander resultaat 😂
            Ben rond de 70 kg en heb 2 bar, voor en achter. Als het terrein wat slechter is laat is soms wat lucht eruit en als ht hoofdzakelijk verhard is (asvalt beton) dan pomp ik tot 2.5 bar voor en achter.

Maar hoe breed zijn je banden?
Ik reed zaterdag op 50mm bij 70kg op 1.4 voor en 1.3 achter.
Liever iets te zacht dan te hard voor mij.
            Ruim 80kg, 44mm 1,8 voor 1,6 achter.
Ongeveer wat de Wolftooth calculator aangeeft als je bij riding conditions de 1e optie selecteert. Max comfort ftw!
                    Ongeveer wat de Wolftooth calculator aangeeft als je bij riding conditions de 1e optie selecteert. Max comfort ftw!
Hij wil.
            Ja het blijft gewoon proberen wat je fijn vind, calculator is een uitgangspunt. For what it’s worth; 85kg 2 achter ~1,8 voor, 45mm bandjes.
Dat is de goto voor mij met eventueel wat variatie per rit, bij grovere routes (zoals de lokale mtb route) ga ik iets lager zitten, bij grotendeels verhard iets hoger. Maar dat is gerommel in de marge.
            Dat is de goto voor mij met eventueel wat variatie per rit, bij grovere routes (zoals de lokale mtb route) ga ik iets lager zitten, bij grotendeels verhard iets hoger. Maar dat is gerommel in de marge.
[ Voor 44% gewijzigd door Kluus op 08-10-2025 09:05 ]
Psies. En dan zoek je er gewoon een calculator bij die je gelijk geeft 😅Kluus schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:00:
Ja het blijft gewoon proberen wat je fijn vind, calculator is een uitgangspunt. For what it’s worth; 85kg 2 achter ~1,8 voor, 45mm bandjes.
Hij wil.
Ja ik zit eens door die wolftooth te klikken nu en die klopt voor mij ook wel aardig. (Ook voor wat ik op de weg en MTB doe)klaaas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:05:
[...]
Psies. En dan zoek je er gewoon een calculator bij die je gelijk geeft 😅
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 08-10-2025 09:12 ]
heb 40mm bandenRequiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:39:
Maar hoe breed zijn je banden?
            Ik rijd met 40mm op de weg 2.8 achter 2.6 voor. Met 45mm rijd ik onverhard 2.2 achter en 2.0-2.1 voor. 67kg & Canyon Grizl AL

[ Voor 10% gewijzigd door Duclaasie op 08-10-2025 09:28 ]
Tubeless neem ik aan?Duclaasie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:28:
Ik rijd met 40mm op de weg 2.8 achter 2.6 voor. Met 45mm rijd ik onverhard 2.2 achter en 2.0-2.1 voor. 67kg & Canyon Grizl AL
Ik denk dat je met 45mm op gravel wel een stuk lager kan dan 2.2 en 2.1 - zeker als je 67kg weegt. Niet gek om eens 1.7 voor en 1.8 achter te proberen. Ik zou zelf nog wel lager rijden denk ik, maar kleine stappen wennen aan iets nieuws is niet gek.
Met 1.7/1.8 voelt het misschien wat loom / sloom op asfalt, maar op gravel heb je dan wat meer 'vering' vanuit je banden. Op gravel zul je dan ook gewoon echt sneller zijn, meer grip hebben en belangrijkste: het rijdt veel rustiger en minder hobbelig.
*Alles hangt er natuurlijk vanaf wát voor gravel je rijdt... Als je perfect geprepareerde schelpenpaden rijdt zonder kuilen en hobbels is het een ander verhaal...
Die gaan er met je geld vandoor en het evenement gaat vaker niet door dan wel.
Kijk gewoon op de kalender van de NTFU. Elke week zijn er toertochten waar je voor 5,- euro aan mee kunt doen.
Die zijn net zo goed als heel dure speciale events van 50,- euro waar je na afloop lauw bier en halfgare hambo’s krijgt.
            @tjubbie 
Aanvulling op het bericht van @Hencksch
De routes worden, lijkt wel, achter een laptop in elkaar geklikt of deels "geleend" van andere evenementen en worden zelden voorgereden. Dat betekent concreet dat de kans vrij aanwezig is dat je ergens een brug tegenkomt die er uit ligt of een complete wegafsluiting, en dan moet je zelf uitzoeken hoe en wat.
Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Randonneurs ritten, deze worden allemaal voorgereden 1 of max 2 weken van te voren om al dit soort shit er uit te filteren.
Routes van TrueGrit zijn ook altijd goed. En verder, eerder genoemd, Fietssport heeft een lijst met evenementen van lokale clubs, die zijn vaak top geregeld qua route.

Aanvulling op het bericht van @Hencksch
De routes worden, lijkt wel, achter een laptop in elkaar geklikt of deels "geleend" van andere evenementen en worden zelden voorgereden. Dat betekent concreet dat de kans vrij aanwezig is dat je ergens een brug tegenkomt die er uit ligt of een complete wegafsluiting, en dan moet je zelf uitzoeken hoe en wat.
Als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Randonneurs ritten, deze worden allemaal voorgereden 1 of max 2 weken van te voren om al dit soort shit er uit te filteren.
Routes van TrueGrit zijn ook altijd goed. En verder, eerder genoemd, Fietssport heeft een lijst met evenementen van lokale clubs, die zijn vaak top geregeld qua route.
            Zo organiseert onze club ook zo'n kleinschalige toertocht voor 7,50 / 6,50 (NTFU lid) waar je na afloop tegen inlevering van je polsbandje een consumptie krijgt en een rauw ei die je zelf mag gaan afbakken op de bakplaat 
Onze tocht is zoals @ElGreco al aangeeft wel voorgefietst zodat je niet voor onbegaanbare paden komt te staan.
Het rauwe ei komt terug van ons dorp.. Eibergen.. en we fietsen over de grens in duitsland..
Vandaar "GrenzmEIster Gravel"
Zelf fiets ik aankomend weekend ook zo'n toertocht in Neede waar je na afloop een broodje hamburger krijgt.
Lichtenvoorde heeft weer een bakje kibbeling..
En dat zijn allemaal prima toertochten voor max 8 euro waar je de plaatselijke fiets verengingen weer een beetje mee helpt om de kas te spekken 

Onze tocht is zoals @ElGreco al aangeeft wel voorgefietst zodat je niet voor onbegaanbare paden komt te staan.
Het rauwe ei komt terug van ons dorp.. Eibergen.. en we fietsen over de grens in duitsland..
Vandaar "GrenzmEIster Gravel"
Zelf fiets ik aankomend weekend ook zo'n toertocht in Neede waar je na afloop een broodje hamburger krijgt.
Lichtenvoorde heeft weer een bakje kibbeling..
En dat zijn allemaal prima toertochten voor max 8 euro waar je de plaatselijke fiets verengingen weer een beetje mee helpt om de kas te spekken
Dat is een langlopend topic dat jaarlijks een nieuwe editie krijgt. De kernboodschap is steeds hetzelfde: mensen die voor een evenement hebben ingeschreven dat niet doorgaat en ze krijgen hun geld niet terug en vanuit het bedrijf geen sjoege.
Dan liever een toertocht van een lokale club voor drie knaken met een rauw ei toe.
Graveller!bwernsen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:00:
Even een vraagje hier. Ik ben nu een jaar best wel fanatiek aan het fietsen en om mijn horizon te verbreden wil ik komend jaar aan wat evenementen gaan meedoen.
Wat zijn organisaties of evenementen die ik in de gaten moet houden? Ik zag ergens true grit voorbijkomen. Nog andere tips?
Exact dat.Hencksch schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:56:
[...]
Dat is een langlopend topic dat jaarlijks een nieuwe editie krijgt. De kernboodschap is steeds hetzelfde: mensen die voor een evenement hebben ingeschreven dat niet doorgaat en ze krijgen hun geld niet terug en vanuit het bedrijf geen sjoege.
Dan liever een toertocht van een lokale club voor drie knaken met een rauw ei toe.
Veel anders ligt hier niet.. Op wat heftiger terrein zou ik ook zeker lager gaan.Requiem19 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:33:
[...]
Tubeless neem ik aan?
Ik denk dat je met 45mm op gravel wel een stuk lager kan dan 2.2 en 2.1 - zeker als je 67kg weegt. Niet gek om eens 1.7 voor en 1.8 achter te proberen. Ik zou zelf nog wel lager rijden denk ik, maar kleine stappen wennen aan iets nieuws is niet gek.
Met 1.7/1.8 voelt het misschien wat loom / sloom op asfalt, maar op gravel heb je dan wat meer 'vering' vanuit je banden. Op gravel zul je dan ook gewoon echt sneller zijn, meer grip hebben en belangrijkste: het rijdt veel rustiger en minder hobbelig.
*Alles hangt er natuurlijk vanaf wát voor gravel je rijdt... Als je perfect geprepareerde schelpenpaden rijdt zonder kuilen en hobbels is het een ander verhaal...
Lijkt me prima om mee te starten, het is over het algemeen een aardig vlot parcours en de omstandigheden zijn erg gunstig momenteelStufferdt schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:54:
Donderdag per toeval het WK-parcours verkennen in Limburg (via werk). Benieuwd hoe dat gaat bevallen. Gravel is tot dusver meegeweest naar de Ardennen (Verviers in de sneeuw) maar verder niet buiten fietsafstand van huis. Al woon ik op de Veluwe dus ook weer niet de slechte plek om te gravellen
Nog tips qua bandenspanning? Rij op wtb raddler 44mm tubeless. en weeg 69kg. ik denk aan 2 bar?
            Bedankt allen. Dit wist ik niet, ben niet ervaren met toertochten

Via https://www.fietssport.nl kun je lid worden van de NTFU. Dan krijg je bij elke toertocht een/twee euro korting en je fiets is verzekerd tegen schade en diefstal (beperkt en uitbreidbaar).tjubbie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:23:
Bedankt allen. Dit wist ik niet, ben niet ervaren met toertochten
Dit zijn leuke tochten, ben al een paar jaar lid en heb veel tochten op de MTB gedaan.Hencksch schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:38:
[...]
Via https://www.fietssport.nl kun je lid worden van de NTFU. Dan krijg je bij elke toertocht een/twee euro korting en je fiets is verzekerd tegen schade en diefstal (beperkt en uitbreidbaar).
            Hallo, ik ben recentelijk ook begonnen met het gravelen. Nu had ik alleen vandaag een lekke band die ik ook niet meer gefixed kreeg. Nu vraag ik me af of ik iets verkeerds heb gedaan of dat ik gewoon pech had.
Dus nadat ik het lek gespot had (niet moeilijk met een wite vlek) probeerde ik daarna met die pluggentool erdoor heen te gaan dat ging nauwelijks ook bleef de plug in eerste instantie hangen aan de tool. Nou uiteindelijk bleef de plug zitten (geen idee of je hem nog moet trimmen??).
Daarna lekker als een idioot hengsten met de fietspomp, er kwam geen hoorbaar gesis van de plug. Dus ik de fietspomp loshalen, komt de gehele binnenventiel mee??
Daarna de binnen ventiel weer terug geplaatst, maar die bleef elke keer weer loskomen bij het verwijderen van de slang. Uiteindelijk ervoor gekozen om de slang er gewoon op te laten zitten. Maar toen bleek de plug ook weer lek, kon maar 2 a 300m rijden dus heb me uiteindelijk maar laten ophalen?
Dus wat was nou het probleem? Sealant op? verkeerd gemonteerd? en hoe zorg ik ervoor dat het ventiel gewoon blijft zitten. Kon het in het veld natuurlijk alleen met de hand aandraaien.:strip_exif()/f/image/nf7RCiIM6DfkyILZfuwO1ayP.jpg?f=fotoalbum_large) 

Dus nadat ik het lek gespot had (niet moeilijk met een wite vlek) probeerde ik daarna met die pluggentool erdoor heen te gaan dat ging nauwelijks ook bleef de plug in eerste instantie hangen aan de tool. Nou uiteindelijk bleef de plug zitten (geen idee of je hem nog moet trimmen??).
Daarna lekker als een idioot hengsten met de fietspomp, er kwam geen hoorbaar gesis van de plug. Dus ik de fietspomp loshalen, komt de gehele binnenventiel mee??
Daarna de binnen ventiel weer terug geplaatst, maar die bleef elke keer weer loskomen bij het verwijderen van de slang. Uiteindelijk ervoor gekozen om de slang er gewoon op te laten zitten. Maar toen bleek de plug ook weer lek, kon maar 2 a 300m rijden dus heb me uiteindelijk maar laten ophalen?
Dus wat was nou het probleem? Sealant op? verkeerd gemonteerd? en hoe zorg ik ervoor dat het ventiel gewoon blijft zitten. Kon het in het veld natuurlijk alleen met de hand aandraaien.
:strip_exif()/f/image/nf7RCiIM6DfkyILZfuwO1ayP.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    Steam - PTR83
Pluggen is idd niet altijd makkelijk. Wat helpt is het gat groter maken met het tooltje wat er vaak bij zit. Daarna pluggen en laten zitten.CoronelHimself schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:09:
Hallo, ik ben recentelijk ook begonnen met het gravelen. Nu had ik alleen vandaag een lekke band die ik ook niet meer gefixed kreeg. Nu vraag ik me af of ik iets verkeerds heb gedaan of dat ik gewoon pech had.
Dus wat was nou het probleem? Sealant op? verkeerd gemonteerd? en hoe zorg ik ervoor dat het ventiel gewoon blijft zitten. Kon het in het veld natuurlijk alleen met de hand aandraaien.[Afbeelding]
Wat betreft pompen zit er waarschijnlijk een klein knopje op het aansluitpunt op het ventiel. Daarmee haal je de druk er vanaf en kan je hem losdraaien zonder je ventiel kern mee te nemen. Heb ik ook een paar jaar over gedaan voordat ik dat wist 😉 en nu gebruik ik eigenlijk altijd co2 patronen, dan zet alles zich snel.
            Vanachter een toetsenbord is het natuurlijk makkelijk praten, maar klinkt als een combinatie van pech en wat minder ervaring. 
- een plug is vooral om een groter gat af te dichten. Hangt er een beetje vanaf tot welke grootte je sealant kan opvangen, en soms ook hoe oud de sealant is. Meestal moet je al gaten hebben van >5mm voordat je een plug nodig hebt, maar soms wil de sealant niet echt lekker blijven zitten en is een plug wel prettig
- de plug moet er vooral goed doorheen zodat ie aan de binnenkant zich een beetje uit kan zetten. Meestal zet je 'em tot ongeveer de halve lengte erin. Trimmen hangt een beetje van de dikte af; ik heb meestal dunne pluggen die op het asfalt vanzelf vlak afslijten.
- klinkt alsof je ook vooral pech hebt gehad met oppompen. Als je de ventielkern eruit draait is het heel lastig om 'em terug op druk te krijgen, en als je pech hebt komt de wang van de band los van de velg. Als die wang eenmaal los is heb je meestal een luchtstoot nodig om 't weer goed te krijgen. Met een pomp is mij dat nog nooit gelukt iig. Soms moet je het ventiel wel met beleid losdraaien; anders draai je inderdaad de hele kern los. Ik heb meestal wel een klein tooltje bij me om het ventiel aan te kunnen draaien of te vervangen.
            - een plug is vooral om een groter gat af te dichten. Hangt er een beetje vanaf tot welke grootte je sealant kan opvangen, en soms ook hoe oud de sealant is. Meestal moet je al gaten hebben van >5mm voordat je een plug nodig hebt, maar soms wil de sealant niet echt lekker blijven zitten en is een plug wel prettig
- de plug moet er vooral goed doorheen zodat ie aan de binnenkant zich een beetje uit kan zetten. Meestal zet je 'em tot ongeveer de halve lengte erin. Trimmen hangt een beetje van de dikte af; ik heb meestal dunne pluggen die op het asfalt vanzelf vlak afslijten.
- klinkt alsof je ook vooral pech hebt gehad met oppompen. Als je de ventielkern eruit draait is het heel lastig om 'em terug op druk te krijgen, en als je pech hebt komt de wang van de band los van de velg. Als die wang eenmaal los is heb je meestal een luchtstoot nodig om 't weer goed te krijgen. Met een pomp is mij dat nog nooit gelukt iig. Soms moet je het ventiel wel met beleid losdraaien; anders draai je inderdaad de hele kern los. Ik heb meestal wel een klein tooltje bij me om het ventiel aan te kunnen draaien of te vervangen.
Dit was de eerste keer dat ik lek had inderdaad 😒PietervSk schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:45:
Vanachter een toetsenbord is het natuurlijk makkelijk praten, maar klinkt als een combinatie van pech en wat minder ervaring.
Heb net de band opgepompt opgepompt (met nieuwe sealant) en bij een druk van 2,5 bar kwam er weer lucht langs de plug, heb de plug er maar uitgehaald. Zat er ook niet ver genoeg in denk ik, maar nu met goed licht zie dat het maar een klein dun sneetje van 4mm is. Gewoon opnieuw een plug plaatsen?
Steam - PTR83
Welk merk/type plugsysteem heb je?CoronelHimself schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:09:
Dus wat was nou het probleem? Sealant op? verkeerd gemonteerd? en hoe zorg ik ervoor dat het ventiel gewoon blijft zitten. Kon het in het veld natuurlijk alleen met de hand aandraaien.[Afbeelding]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Lezyne, geen idee wat je met systeem bedoeld maar zijn van de bruine of zwarte strippen die er dubbelgevouwen in moeten.
Steam - PTR83
            Je kan het altijd proberen of ie met een nieuwe plug wel blijft zitten, zeker als je thuis bent kan je er een beetje mee proberen of het dan wel werkt. Ik dacht dat die plug ook een beetje moet vulkaniseren, en eventueel met een beetje sealant moet samenwerken om het echt goed dicht te krijgen.
Als het echt niet werkt kan je ook altijd nog aan de binnenkant er nog een plakker op doen en aan de buitenkant het (nadat je de band hebt opgepompt) de snee een beetje opvullen met bijvoorbeeld wat secondelijm. Dat laatste doe ik nogal eens om te voorkomen dat er steentjes in blijven hangen in een sneetje oid.
            Als het echt niet werkt kan je ook altijd nog aan de binnenkant er nog een plakker op doen en aan de buitenkant het (nadat je de band hebt opgepompt) de snee een beetje opvullen met bijvoorbeeld wat secondelijm. Dat laatste doe ik nogal eens om te voorkomen dat er steentjes in blijven hangen in een sneetje oid.
Ik heb ook ervaring met dit systeem, waar je ten eerste op moet letten is dat je die pin met die strip ertussen geklemd er onder een hoek van 45 graden in de band steekt, het gevaar bestaat als je recht naar beneden gaat en de band is al zacht en geeft mee, dat je in je velglint prikt.CoronelHimself schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:08:
[...]
Lezyne, geen idee wat je met systeem bedoeld maar zijn van de bruine of zwarte strippen die er dubbelgevouwen in moeten.
Ten tweede moet je erop letten dat je de pin bij het eruit trekken niet tijdens het erin drukken een kwartslag hebt gedraaid oid, dan laat het stripje niet los tussen dat tweetandje.
Bij mij zat er in het opberg kokertje ook een mes-tooltje om het overgrote deel aan de buitenkant eraf te snijden.
Ja dat bedoeld hij inderdaad, je hebt die strippen en je hebt als alternatief nog de Dynaplugs die een messing kop hebben welke een weerhaakje vormt in de band. Dit is wel een stuk duurder systeem maar bij mij tot nu toe met 100% success rate, zowel op gravel als op de weg (MTB nog nooit nodig gehad).CoronelHimself schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:08:
[...]
Maar op zich lijkt het vooral inderdaad mis gegaan te zijn met het pompen, ventielkern er uit is wel een bekend probleem. Ik zoek zelf daarom altijd een (CO2) pomp die gewoon klemt in plaats van schroeven.
            Als je pech hebt heb je al teveel sealant verloren en dicht hij daarom niet meer af. 
Die ventielkern kun je vastdraaien met het uiteinde van het slangetje als het goed is. Die uitsparingen passen daar precies omheen.
Alternatief is ventiel doppen van Peaty’s of Muc off, daarmee kun je de kern sowieso vastzetten
            Die ventielkern kun je vastdraaien met het uiteinde van het slangetje als het goed is. Die uitsparingen passen daar precies omheen.
Alternatief is ventiel doppen van Peaty’s of Muc off, daarmee kun je de kern sowieso vastzetten
            Voor het loskomende ventiel kun je best een tooltje bij je hebben om deze goed aan te draaien. Zijn heel klein dus kan altijd mee. Er zijn ook ventieldopjes te krijgen met deze functie. Bij Mucoff ventielen zit er standaard 1 bij.

Hij wil.
@CoronelHimself heeft zo te zien een Lezyne pompslang, De kraag van die slang heeft inkepingen in de juiste maat om een ventielkern vast te schroeven.klaaas schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:15:
Voor het loskomende ventiel kun je best een tooltje bij je hebben om deze goed aan te draaien. Zijn heel klein dus kan altijd mee. Er zijn ook ventieldopjes te krijgen met deze functie. Bij Mucoff ventielen zit er standaard 1 bij.
En zoals @B-Force schrijft: éérst de druk van het slangetje halen en daarna pas de pomp of slang losschroeven anders komt het ventiel mee.
            Bedankt allemaal voor de opmerkingen. Uiteindelijk is het gelukt, had eerst nogmaals de dunne strip geprobeerd, maar dat was geen succes. Daarna met veel pijn en moeite een dikke erdoorheen gepropt.
Nu 16uur later lijkt de band nog steeds net zo hard, wel weinig vertrouwen dat dit echt blijft zitten. Maar dat zullen de meeste wel hebben de eerste keer 

Ik had inderdaad niet gezien dat er een knopje opzat die je moet indrukken voordat je de slang weer loskoppeld.
Wel nog een aantal vragen:
Hoe vullen jullie die sealant bij, qua hoeveelheid? Ik zie dat er spuiten zijn van klein tot groot 150ml, is dit makkelijker?
Ik zie dat er ook inserts zijn, een soort van run-flats iemand daar ervaring mee?
Oh en nog een foto toen die net terug was van de 1e rit.:strip_exif()/f/image/TaLDaSSUWzXx0Avwzg66Mbkc.jpg?f=fotoalbum_large) 

Nu 16uur later lijkt de band nog steeds net zo hard, wel weinig vertrouwen dat dit echt blijft zitten. Maar dat zullen de meeste wel hebben de eerste keer
Ik had inderdaad niet gezien dat er een knopje opzat die je moet indrukken voordat je de slang weer loskoppeld.
Wel nog een aantal vragen:
Hoe vullen jullie die sealant bij, qua hoeveelheid? Ik zie dat er spuiten zijn van klein tot groot 150ml, is dit makkelijker?
Ik zie dat er ook inserts zijn, een soort van run-flats iemand daar ervaring mee?
Oh en nog een foto toen die net terug was van de 1e rit.
:strip_exif()/f/image/TaLDaSSUWzXx0Avwzg66Mbkc.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    Steam - PTR83
            Op foto's van na de rit moet in dit topic verplicht een vieze fiets te zien zijn, @CoronelHimself. We zijn geen roadies! 😉

Hij wil.
            Kleine update op de Tideace Noah. Ik heb sinds 25 september 460 probleemloze kms gefietst. Het frame, het aliexpress carbon stuurtje en de GRX 827 Di2 bevallen prima. De fiets is rap, geeft veel vertrouwen. Schakelen onder druk gaat prima met GRX Di2 systeem. Het remmen met de bijbehorende remmen en ultegra ice remschijffen ook heel smooth en stil. 
Ik heb wel een tijdje gezocht naar de juiste afstelling van de achterderailleur. Heb moeite de juiste fijnafstelling te vinden voor zowel de grootste als kleinste kransjes. Al heb ik t idee dat nu na 500km het schakelen wel goed gaat, blijft het minder soepel dan het schakelen met de 2x12 GRX set die ik hiervoor had.
Ik heb bij R2Bike het GRX 827 systeem als 1 set gekocht. Ze verkopen de set ook met een Deore XT 9-45 cassette, naast de 10-51 cassette. Shimano adverteert met de 10-51 cassette, maar omdat R2bike de set ook met 9-45 cassette verkopen ging ik er vanuit dat beide cassettes compatible zijn. Anders zou je ze niet samen verkopen, toch..?
Hoewel het schakelen heen en weer over de kransjes goed gaat, ga ik toch binnenkort s naar de FM. S kijken of de beste man nog wat optimalisatie tips heeft. Hij is tenslotte de pro.

Ik heb wel een tijdje gezocht naar de juiste afstelling van de achterderailleur. Heb moeite de juiste fijnafstelling te vinden voor zowel de grootste als kleinste kransjes. Al heb ik t idee dat nu na 500km het schakelen wel goed gaat, blijft het minder soepel dan het schakelen met de 2x12 GRX set die ik hiervoor had.
Ik heb bij R2Bike het GRX 827 systeem als 1 set gekocht. Ze verkopen de set ook met een Deore XT 9-45 cassette, naast de 10-51 cassette. Shimano adverteert met de 10-51 cassette, maar omdat R2bike de set ook met 9-45 cassette verkopen ging ik er vanuit dat beide cassettes compatible zijn. Anders zou je ze niet samen verkopen, toch..?
Hoewel het schakelen heen en weer over de kransjes goed gaat, ga ik toch binnenkort s naar de FM. S kijken of de beste man nog wat optimalisatie tips heeft. Hij is tenslotte de pro.
| :strip_exif()/f/image/mJjlRN8uZP5PJB3hm9E0gckc.jpg?f=fotoalbum_tile) | :strip_exif()/f/image/BT5ggesCcKJmfm3Wv91SeAoa.jpg?f=fotoalbum_tile) | 
            @CoronelHimself  ik heb een grote en dat is wel handig, want dan kan je er lucht bij hebben en dan blijft er niets in de slang hangen. 150ml is dus prima. Heb zelf ook liever te veel dan te weinig sealant in de band

[ Voor 23% gewijzigd door 418O2 op 12-10-2025 16:46 ]
            Ik rij al een eindje met een scott Adict 20 en ben daar zeer tevreden van.
Nu heb ik een oude Orbea MTB en ik dacht, laten we ook es omgaan naar een gravel bike...
Naar mijn fietsendealer geweest met het idee om een Scott Adict gravel 20/30 te kiezen maar nee, zeer lange levertermijnen...
Kwamen ze met volgende voorstellen. (zijn list prijzen aangezien het om een werkleasing gaat, wij krijgen nog 10% via de lease maatschapij)
Ridley Astr - Sram Apex XPLR AXS 1x12sp (3999€)
https://www.ridley-bikes.com/nl_BE/bikes/SBIASTRID071
Orbea TERRA RACE M31eLTD 1X - Sram Rival XPLR AXS 13s - Oquo Road Control RC30 TEAM (4399 €) (GEEN wielen Oquo Road Performance RP50LTD)
https://www.orbea.com/be-...race-m31eltd-1x#ergonomia
Orbea TERRA M31eTEAM 1X - Sram Rival XPLR AXS 13s - 4199€
https://www.orbea.com/be-...rra/cat/terra-m31eteam-1x
Ik heb ze eens in volgende gezet wat ik zelf hiervan denk.
De Orbea Race (met goedkopere wielen), lijkt me wel de beste keuze maar de wielbreedte is maar 40mm.
Maar kon er niet mee rijden want ze hadden geen in mijn maat.
Met de Ridley wel kunnen rijden, buiten de iets 'luidere' schakelen, reed die wel erg goed (op 42mm band)
Zit nu wat in twijfel, hier wat zitten lezen maar kom niet echt veel verder...
            Nu heb ik een oude Orbea MTB en ik dacht, laten we ook es omgaan naar een gravel bike...
Naar mijn fietsendealer geweest met het idee om een Scott Adict gravel 20/30 te kiezen maar nee, zeer lange levertermijnen...
Kwamen ze met volgende voorstellen. (zijn list prijzen aangezien het om een werkleasing gaat, wij krijgen nog 10% via de lease maatschapij)
Orbea TERRA RACE M31eLTD 1X - Sram Rival XPLR AXS 13s - Oquo Road Control RC30 TEAM (4399 €) (GEEN wielen Oquo Road Performance RP50LTD)
De Orbea Race (met goedkopere wielen), lijkt me wel de beste keuze maar de wielbreedte is maar 40mm.
Met de Ridley wel kunnen rijden, buiten de iets 'luidere' schakelen, reed die wel erg goed (op 42mm band)
Voor mij zou 40mm banden clearance(?) een no-go zijn. Ik vind persoonlijk tot nu toe 45mm de sweetspot voor gravel in NL en de mogelijkheid voor 50mm is altijd leuk als je eens wat extremers wil doen. Zeker als je je MTB gaat vervangen hiermee. Snellere bandjes kan wel in een meer adventure gerichte fiets maar breder niet in een volbloed racer.Repi3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:20:
Ik rij al een eindje met een scott Adict 20 en ben daar zeer tevreden van.
De Ridley heeft dan de mindere afmontage en vind ik persoonlijk minder fraai dus voor mij zou optie 3 het worden uit deze drie.
Maar veel hangt af van je persoonlijke voorkeur en de eventuele andere fietsen die je hebt.
            Hoewel de Orbea Terra lijkt zwanger lijkt 🤪, zou ik ook voor die derde gaan. Meeste opties om m breed in te zetten, ruimte voor 50mm bandjes.
De Orbea race heeft overigens ruimte voor 45mm banden.
            De Orbea race heeft overigens ruimte voor 45mm banden.
            Ben zelf wel gecharmeerd van die Ridley, vind die Orbea frame toch net iets teveel hoeken en dingetjes hebben. 
Heb je al naar die Wilier Rave id2 gekeken? Die in het zwart is ook echt top.
                    Heb je al naar die Wilier Rave id2 gekeken? Die in het zwart is ook echt top.
MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB
            Die Wilier Rave id2 kan ik via de leasing maatschapij niet krijgen, dus deze is geen optie.
Die Orbea Terra lijkt mij ook de betere keuze maar dan moet ik naar een custom kleur gaan, wat zijn die standaard kleuren lelijk! (nuja, dit kan en is gratis)
De Ridley reed wel goed maar ook niet top en als je dan bij Orbea al een beter groep krijgt...
En dan twijfel je natuurlijk is het de upgrade naar de Race (met keuze van 'mindere' wielen) waard, want dan is het verschil 'maar' 200€... (+ je kan naar 45mm banden idd, ik zag enkel 40mm)
Maar mijn gedacht stond op een Scott en die is bijlange niet beschikbaar dus deze valt af.
            Die Orbea Terra lijkt mij ook de betere keuze maar dan moet ik naar een custom kleur gaan, wat zijn die standaard kleuren lelijk! (nuja, dit kan en is gratis)
De Ridley reed wel goed maar ook niet top en als je dan bij Orbea al een beter groep krijgt...
En dan twijfel je natuurlijk is het de upgrade naar de Race (met keuze van 'mindere' wielen) waard, want dan is het verschil 'maar' 200€... (+ je kan naar 45mm banden idd, ik zag enkel 40mm)
Maar mijn gedacht stond op een Scott en die is bijlange niet beschikbaar dus deze valt af.
            zelf heb ik de 'zwangere' Orbea Terra besteld, hopelijk komt hij deze week binnen. Met name ook om de bredere banden te huisvesten. Ik heb een jaar geleden al een handgespaakte set gekocht en die passen er ook mooi op. 
De gewone Terra is wat minder agressief dan de race qua geometrie maar door met de spacers en stem te spelen kom je redelijk in de richting van de race.
Daarbij heb ik wel voor een standaardkleur gekozen, Caramel carbon view. Myo staat op 2 maanden levertijd maar in de praktijk loopt dat soms richting 6 maanden afhankelijk van je frame maat.
            De gewone Terra is wat minder agressief dan de race qua geometrie maar door met de spacers en stem te spelen kom je redelijk in de richting van de race.
Daarbij heb ik wel voor een standaardkleur gekozen, Caramel carbon view. Myo staat op 2 maanden levertijd maar in de praktijk loopt dat soms richting 6 maanden afhankelijk van je frame maat.
            @Repi3 45mm houdt niet over. Ik kan max 43 en had 50mm niet erg gevonden persoonlijk. Ik red me wel, maar wat extra speling had niet erg geweest

Nu denk ik dat voor veel gevallen in Nederland 40 mm ook best afdoende is(gevalletje gewicht/snelheid?) zou ik bij een nieuwe fiets mezelf niet willen beperken tot 40 mm.

50mm is toch wel gewoon handige clearane voor een nieuwe gravelbike.
Sure, in Nederland kun je prima met 40 of 45mm fietsen, maar als je een keer wat ruigers hebt, is 50mm fijn.
Met mijn beperkte gravel skills vind ik 50mm psychologisch sws een fijn gevoel, dus ik rijd met 50mm, of met 2.2mbt voor (56 mm WAM) en 2.1mbt (52mm WAM) achter. Alleen chill als je veel gravel stukken hebt, als er veel asfalt bij zit zou ik ook eerder 45mm overwegen.
Maar 50 is een beetje de nieuwe standaard en geeft je simpelweg meer flexibiliteit.
            Sure, in Nederland kun je prima met 40 of 45mm fietsen, maar als je een keer wat ruigers hebt, is 50mm fijn.
Met mijn beperkte gravel skills vind ik 50mm psychologisch sws een fijn gevoel, dus ik rijd met 50mm, of met 2.2mbt voor (56 mm WAM) en 2.1mbt (52mm WAM) achter. Alleen chill als je veel gravel stukken hebt, als er veel asfalt bij zit zou ik ook eerder 45mm overwegen.
Maar 50 is een beetje de nieuwe standaard en geeft je simpelweg meer flexibiliteit.
            Ik merk idd dat ik met mijn 38mm bandjes toch wel echt aan het minimale zit en dat heeft zijn directe weerslag op comfort. Dus bij een volgende fiets zou ik ook zeker voor 45-50mm clearance gaan.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
            Precies, het rijdt ook gewoon lekker comfortabel. Je banden zijn je vering.
En 50mm banden zijn tegenwoordig ook gewoon snel, zoals de G One Pro serie (die tegenwoordig zelfs in 55mm beschikbaar is).
            En 50mm banden zijn tegenwoordig ook gewoon snel, zoals de G One Pro serie (die tegenwoordig zelfs in 55mm beschikbaar is).
Moet zeggen met mijn huidige MTB heb ik 42mm en heb ik eigenlijk nog nooit echt 'moeilijkheden' gehad.418O2 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:32:
@Repi3 45mm houdt niet over. Ik kan max 43 en had 50mm niet erg gevonden persoonlijk. Ik red me wel, maar wat extra speling had niet erg geweest
Dus als er op die race een 45mm kan, is dat (denk ik) voor mij wel voldoende.
Default ligt er 40mm op maar daarom hier ook de vraag naar jullie ervaring met een gravelbike.
Ik heb nog es gemaild naar de dealer voor levertermijnen met custom paint...Roy78G schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:05:
zelf heb ik de 'zwangere' Orbea Terra besteld, hopelijk komt hij deze week binnen. Met name ook om de bredere banden te huisvesten. Ik heb een jaar geleden al een handgespaakte set gekocht en die passen er ook mooi op.
5-7weken wil ik wel wachten maar geen 6maand
Ook rekening houden, ik vermoed dat ik zo'n 2000km hier (west vlaanderen/BE) per jaar zal doen.
Voornamelijk plat, wat bospaden en grindpaden hier in de buurt. Zwaar gravelen zit er hier (denk ik) niet in.
Dus weet ik niet of +45mm hoeft.
Ook de fietsvrienden (die nu an gravelen hier) rijden 38/42mm.
En als ik dan beide Orbea's bekijken dan lijkt de race toch meer wat 'bang for the buck' (ondanks de goedkopere willen)
Iets betere frame, betere wielen, mss iets agressiever maar wel geen storage box. (maar voor 200€ meer)
Tijdens Duchenne Heroes heeft iemand mij gered met dat Dynaplug systeem, wat een geweldig tooltje is dat zeg.Kluus schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:55:
[...]
Ja dat bedoeld hij inderdaad, je hebt die strippen en je hebt als alternatief nog de Dynaplugs die een messing kop hebben welke een weerhaakje vormt in de band. Dit is wel een stuk duurder systeem maar bij mij tot nu toe met 100% success rate, zowel op gravel als op de weg (MTB nog nooit nodig gehad).
Maar op zich lijkt het vooral inderdaad mis gegaan te zijn met het pompen, ventielkern er uit is wel een bekend probleem. Ik zoek zelf daarom altijd een (CO2) pomp die gewoon klemt in plaats van schroeven.
Ik heb meteen al die zooi met losse stripjes van de bekende merken weg gemikt, ik kreeg daar nooit een gat mee gedicht namelijk.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Vandaag wordt mijn ID2 geproduceerd, 2-3 dagen later zou hij er zijn volgens de verdelerRepi3 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:59:
Die Wilier Rave id2 kan ik via de leasing maatschapij niet krijgen, dus deze is geen optie.
Er ligt trouwens 50mm op, ben me al een komoot collectie met allemaal gravelritjes aan het maken.. nu hopen dat het weer nog zo goed blijft de komende weken!
Het kan inderdaad wel, maar als je met net wat meer modder of wortels te maken hebt/krijgt dan is meer ruimte wel beter. Hoewel je dan wel rap richting het werk gaat waarbij je ook demping wilRepi3 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:05:
[...]
Moet zeggen met mijn huidige MTB heb ik 42mm en heb ik eigenlijk nog nooit echt 'moeilijkheden' gehad.
Default ligt er 40mm op maar daarom hier ook de vraag naar jullie ervaring met een gravelbike.
mijne met standaard kleur is na 6 weken nog niet binnen (net ff om een update gebeld), dus Myo zal niet sneller zijn lijkt me.Repi3 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:05:
[...]
Moet zeggen met mijn huidige MTB heb ik 42mm en heb ik eigenlijk nog nooit echt 'moeilijkheden' gehad.
[...]
Ik heb nog es gemaild naar de dealer voor levertermijnen met custom paint...
5-7weken wil ik wel wachten maar geen 6maand
Ook rekening houden, ik vermoed dat ik zo'n 2000km hier (west vlaanderen/BE) per jaar zal doen.
Voornamelijk plat, wat bospaden en grindpaden hier in de buurt. Zwaar gravelen zit er hier (denk ik) niet in.
Dus weet ik niet of +45mm hoeft.
Ook de fietsvrienden (die nu an gravelen hier) rijden 38/42mm.
En als ik dan beide Orbea's bekijken dan lijkt de race toch meer wat 'bang for the buck' (ondanks de goedkopere willen)
Iets betere frame, betere wielen, mss iets agressiever maar wel geen storage box. (maar voor 200€ meer)
De 'norm' deze dagen is 45 mm zegt men. De reden dat de race smaller kan hebben is dat de race een aantal jaar geleden is ontworpen, en toen was de norm nog 38mm. Maar ach.. kopen wat je mooi vindt toch
            Deze week heb ik een gravelfiets uit 2022 gekocht met een mechanische 11-speed Rival groep erop.
Dit is de eerste keer dat ik met SRAM rij, klopt het dat deze vermogensmeter gaat passen:
SRAM RIVAL E1 DUB WIDE POWERMETER CRANKARM LINKS
https://www.futurumshop.n...NCo4WsWxbo5gaAr0eEALw_wcB
            Dit is de eerste keer dat ik met SRAM rij, klopt het dat deze vermogensmeter gaat passen:
De race is vrij recent geïntroduceerd. De reguliere versie een week of twee erna. Zijn beide dus behoorlijk nieuw;)Roy78G schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:35:
[...]
mijne met standaard kleur is na 6 weken nog niet binnen (net ff om een update gebeld), dus Myo zal niet sneller zijn lijkt me.
De 'norm' deze dagen is 45 mm zegt men. De reden dat de race smaller kan hebben is dat de race een aantal jaar geleden is ontworpen, en toen was de norm nog 38mm. Maar ach.. kopen wat je mooi vindt toch
            Klopt maar het ontwerp is vrij lang geleden al gemaakt. Info komt van Orbea importeur.
Vanmiddag bericht gekregen dat de mijne vertraagd is naar eind November
            Vanmiddag bericht gekregen dat de mijne vertraagd is naar eind November
Heb je een DUB crankstel ? Ook nog best een kans dat het GXP is.Louislouislouis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:56:
Deze week heb ik een gravelfiets uit 2022 gekocht met een mechanische 11-speed Rival groep erop.
Je moet eerst controleren welk crankstel je hebt en of het Wide is, anders past die powermeter niet.
Thanks, ik heb de fiets nog niet maar zal het eens opzoeken.joker1977 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:45:
[...]
Heb je een DUB crankstel ? Ook nog best een kans dat het GXP is.
Je moet eerst controleren welk crankstel je hebt en of het Wide is, anders past die powermeter niet.
            Afgelopen juli heb ik een vrij heftig ongeluk gehad op de racefiets.(hier wat meer duiding)
Om die reden heb ik besloten om voorlopig te stoppen met wielrennen en alleen nog te gravellen.
Vond de gravelbike eigenlijk altijd al leuk en een stuk ontspanner fietsen dan de racefiets.
Naast mijn Canyon Aeroad racefiets heb ik een Giant Revolt Advanced 2 gehad als gravelbike.
Mijn Canyon is afgeschreven en wordt vergoed door de verzekering. Er komt een mooi potje vrij welke ik wil gaan inzetten voor de aanschaf voor een nieuwe gravelbike.
De Giant Revolt voldeed aan best wel wat van mijn eisen: redelijk snel, comfort genoeg en ook redelijk snel op het asfalt. Wel had ik de wielen geüpgraded naar de Zipp 303s.
Mijn budget zit op rond de €7000,-. De absolute droomfiets die ik ben tegen gekomen is de Cervelo Aspero 5 (2025). Maar die zit wel een stuk boven mijn budget met €8300,-. Mogelijk dat ik de wielen nog kan verkopen en de Zipp’s overzet. Dan zou hij nog richten het budget kunnen gaan.
Andere opties op de shortlist zijn de Trek Checkmate SLR 7 en Ridley ASTR GS of Rose Backroad FF.
De Canyon Grail valt af. Merkte met mijn Canyon steeds meer weerstand bij fietsenmakers en al kan ik veel zelf aan mijn fiets, juist de specialistische dingen laat ik liever uitvoeren door een FM.
Zijn er nog andere opties binnen mijn budget die ik moet meenemen in mijn shortlist?
            Om die reden heb ik besloten om voorlopig te stoppen met wielrennen en alleen nog te gravellen.
Vond de gravelbike eigenlijk altijd al leuk en een stuk ontspanner fietsen dan de racefiets.
Naast mijn Canyon Aeroad racefiets heb ik een Giant Revolt Advanced 2 gehad als gravelbike.
Mijn Canyon is afgeschreven en wordt vergoed door de verzekering. Er komt een mooi potje vrij welke ik wil gaan inzetten voor de aanschaf voor een nieuwe gravelbike.
De Giant Revolt voldeed aan best wel wat van mijn eisen: redelijk snel, comfort genoeg en ook redelijk snel op het asfalt. Wel had ik de wielen geüpgraded naar de Zipp 303s.
Mijn budget zit op rond de €7000,-. De absolute droomfiets die ik ben tegen gekomen is de Cervelo Aspero 5 (2025). Maar die zit wel een stuk boven mijn budget met €8300,-. Mogelijk dat ik de wielen nog kan verkopen en de Zipp’s overzet. Dan zou hij nog richten het budget kunnen gaan.
Andere opties op de shortlist zijn de Trek Checkmate SLR 7 en Ridley ASTR GS of Rose Backroad FF.
De Canyon Grail valt af. Merkte met mijn Canyon steeds meer weerstand bij fietsenmakers en al kan ik veel zelf aan mijn fiets, juist de specialistische dingen laat ik liever uitvoeren door een FM.
Zijn er nog andere opties binnen mijn budget die ik moet meenemen in mijn shortlist?
            Specialized Diverge?

https://www.specialized.c...etsen/gravelbikes/diverge
            https://www.specialized.c...etsen/gravelbikes/diverge
[ Voor 108% gewijzigd door 418O2 op 15-10-2025 13:55 ]
            3T Racemax2. Zag ze staan bij het WK gravel bij huyn stand. Mooie fiets, past ook wel in je budget dacht ik.

Ja Nederlands handgemaakt:MartijnMartijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:40:
Afgelopen juli heb ik een vrij heftig ongeluk gehad op de racefiets.(hier wat meer duiding)
- Sputnik
- Vittorio
- Unpaved
- Braun
Oa voor inspiratie https://wearesputnik.cc/
Ook fraai. Als je een keer wat leuk spul in het echt wil zien moet je even langs Bike Superior in Nijverdal, die hebben een tof assortiment van net ff wat specialere merkenRoy78G schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:07:
3T Racemax2. Zag ze staan bij het WK gravel bij huyn stand. Mooie fiets, past ook wel in je budget dacht ik.
            Ik zou inderdaad eens langs gaan bij Bike Superior.
Kun je even goed de higher end merken bekijken. Enve Mog staat er bijv ook. En ook wel de meest interessante gravelfiets van het moment (imo ) de Allied Able. Al is die boven je budget.
) de Allied Able. Al is die boven je budget.
Maar budgetten zijn er om ....
De Cervelo Aspero snap ik trouwens niet zo als je wat 'rustiger wilt gaan gravelen'. Dat is een soort kruising tussen een echte die hard racer en een gravelaar, weet niet of dat per se jouw use case nav je verhaal.
Backroad FF is top, maar helaas maar 45mm clearance. Trek Checkmate weet ik niet zoveel van...
            Kun je even goed de higher end merken bekijken. Enve Mog staat er bijv ook. En ook wel de meest interessante gravelfiets van het moment (imo
Maar budgetten zijn er om ....
De Cervelo Aspero snap ik trouwens niet zo als je wat 'rustiger wilt gaan gravelen'. Dat is een soort kruising tussen een echte die hard racer en een gravelaar, weet niet of dat per se jouw use case nav je verhaal.
Backroad FF is top, maar helaas maar 45mm clearance. Trek Checkmate weet ik niet zoveel van...
            Tja wat zoek je ?
Ik zou zo weer een factor ls kopen, lekker wendbaar en ook snel op de weg.
Of misschien de 'opvolger' aluto.
Of als ik combi wil van gravelbike waar je ook het strand mee op kan zou ik hier naar kijken :
https://stormsports.nl/co...akai-beachbike-gravelbike
Wat zoek je precies, want puur budget en daar wat voor zoeken zou ik niet doen ?

Ik zou zo weer een factor ls kopen, lekker wendbaar en ook snel op de weg.
Of misschien de 'opvolger' aluto.
Of als ik combi wil van gravelbike waar je ook het strand mee op kan zou ik hier naar kijken :
https://stormsports.nl/co...akai-beachbike-gravelbike
Wat zoek je precies, want puur budget en daar wat voor zoeken zou ik niet doen ?
[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 15-10-2025 14:55 ]
            Factor Aluto is wel mooi nieuw model (maar weinig clearance).

Ik zit zelf nog steeds op de Seka Exaero GR hypetrain.
Het is dat mijn gravelframe op zich nog goed genoeg is... anders zou die toch wel bovenaan staan denk ik. 56mm voor, 52mm achter.

Het is dat mijn gravelframe op zich nog goed genoeg is... anders zou die toch wel bovenaan staan denk ik. 56mm voor, 52mm achter.

[ Voor 20% gewijzigd door Requiem19 op 15-10-2025 15:27 ]
Zonder korting nog, daar kan nog wel iets vanaf.418O2 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:15:
En 8300 euro met Force...
Heb gelezen dat 50mm achter moet lukken (officieel 45), voor geven ze 53 op volgens mij dus 55 moet ook lukken.Requiem19 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:03:
Factor Aluto is wel mooi nieuw model (maar weinig clearance).
Clearance van mijn ls zit zo op de 40mm, voor wat ik er mee doe prima.
Voor breder heb ik de standfiets staan (Wikkit L-Niño)
[ Voor 77% gewijzigd door DDX op 15-10-2025 15:29 ]
            Factor Aluto plaatje - dit topic heeft te weinig visuele inhoud ;-).

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 15-10-2025 15:33 ]
Goeie, dat is hier wel in de buurt. Ben ook bij Woest geweest in Borculo. Ook een aanrader!Requiem19 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:20:
Ik zou inderdaad eens langs gaan bij Bike Superior.
Wat ik zoek is een snelle en comfortabele gravelbike. Snelheid heeft voor nu nog niet de prioriteit, maar dit heeft voornamelijk met het herstel te maken. Maar vind het wel leuk om een beetje door te fietsen en hoop dit uiteindelijk ook wel weer wat meer te kunnen in de toekomst.DDX schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:53:
Tja wat zoek je ?
Vandaar ook de Cervelo Aspero 5. Het all road idee spreekt me ook wel aan: in de toekomst een extra wielset erbij en je hebt een mooie endurance fiets.
Die heeft ook max 45mm, dat is wel echt iets om over na te denken. Zoals ik hier eerder heb genoemd is dat ook ongeveer mijn max (43mm zelfs) en ik had wel wat meer gewild.MartijnMartijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:42:
[...]
Wat ik zoek is een snelle en comfortabele gravelbike. Snelheid heeft voor nu nog niet de prioriteit, maar dit heeft voornamelijk met het herstel te maken. Maar vind het wel leuk om een beetje door te fietsen en hoop dit uiteindelijk ook wel weer wat meer te kunnen in de toekomst.
Vandaar ook de Cervelo Aspero 5. Het all road idee spreekt me ook wel aan: in de toekomst een extra wielset erbij en je hebt een mooie endurance fiets.
            @418O2 
45mm is meer dan genoeg in mijn ogen. Rijd nu met 40mm en zie niet zo in waarom ik meer dan 45mm nodig heb:).
            45mm is meer dan genoeg in mijn ogen. Rijd nu met 40mm en zie niet zo in waarom ik meer dan 45mm nodig heb:).
'Snel' is wel een interessant woord bij gravelfietsen.MartijnMartijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:42:
[...]
Goeie, dat is hier wel in de buurt. Ben ook bij Woest geweest in Borculo. Ook een aanrader!
[...]
Wat ik zoek is een snelle en comfortabele gravelbike. Snelheid heeft voor nu nog niet de prioriteit, maar dit heeft voornamelijk met het herstel te maken. Maar vind het wel leuk om een beetje door te fietsen en hoop dit uiteindelijk ook wel weer wat meer te kunnen in de toekomst.
Bedoel je dan 'aero'? of 'stijf'? Afhankelijk van welk type gravel je fiets is 'aero' en 'stijf' niet per se het snelste. Een comfortabel frame, dat de ergste trillingen er al uitfiltert en een positie waardoor je veel controle / comfort hebt, zal op veel gravel (IMO) sneller zijn dan een bijv een Aspero 5.
            Zoals ik een paar posts hierboven al zei. 
Wilier Rave id2
Aero, genoeg clearance en echt een plaatje.
                    Wilier Rave id2
Aero, genoeg clearance en echt een plaatje.
MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB
en wanneer is de levering nu?Roy78G schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:35:
[...]
mijne met standaard kleur is na 6 weken nog niet binnen (net ff om een update gebeld), dus Myo zal niet sneller zijn lijkt me.
Op de race kan je ook tot 45mm gaan, en ik heb het gevoel dat je net meer bang for the buck krijgt dan de 'normale'
Koop gewoon die Aspero. Die wil je en het is ook weer niet zo ver boven je budget. Daarnaast lijkt het me na zo'n hefitg ongeluk een mooi besef dat 'yolo' niet zo maar een loze kreet is...;).MartijnMartijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:40:
Mijn budget zit op rond de €7000,-. De absolute droomfiets die ik ben tegen gekomen is de Cervelo Aspero 5 (2025). Maar die zit wel een stuk boven mijn budget met €8300,-.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
            Volgens mij is bovenstaande het enige goede antwoord :-).

Soms heb je dit soort zetjes even nodig. DankGerbenBK schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:28:
[...]
Koop gewoon die Aspero. Die wil je en het is ook weer niet zo ver boven je budget. Daarnaast lijkt het me na zo'n hefitg ongeluk een mooi besef dat 'yolo' niet zo maar een loze kreet is...;).
Je hebt helemaal gelijk!
Ha graag gedaan! Ben ook vaak op deze manier 'geholpen' door mensen hier.MartijnMartijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Soms heb je dit soort zetjes even nodig. Dank!
Je hebt helemaal gelijk!
We zien de foto's van de droomfiets en een herstelde MartijnMartijn tzt graag tegemoet!
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Je kan vast wat onderhandelen, beetje shoppen wellichtMartijnMartijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Je hebt helemaal gelijk!
Bij Woest kan je ook nog wel wat van de prijs af krijgen.. zo kom je nog dichter in de buurt van max prijsMartijnMartijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:06:
[...]
Je hebt helemaal gelijk!
Heb hem daar ook zien staan, mooi fietsje wel
en idd.. evt setje wegwielen erbij en je kan er zo mee de weg op
Ik weet niet hoe ervaren je bent op de fiets maar ik heb zelf de aanschaf voor een nieuwe gravelbike niet gebaseerd op welke ik er leuk uit vond zien maar wat qua bikefit het beste bij mij paste. Daarbij kwam ik zelf uit bij het merk Trek. De Checkmate is overigens wel een fraaie gravelbike.MartijnMartijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:40:
Dat “all road idee” is dan wel weer een marketing kreet vind ik. Ik doe dit ook met mijn Grizl (al is die gen 1 misschien ook meer racey te noemen naar huidige maatstaven) met 1x12 rival xplr en dan hou ik in weg setup ook gewoon 40+ km/u groepsritten bij.MartijnMartijn schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:42:
[...]
Goeie, dat is hier wel in de buurt. Ben ook bij Woest geweest in Borculo. Ook een aanrader!
[...]
Maar verder eens met bovenstaand, koop de fiets waar je blij van wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 16-10-2025 09:12 ]
Ik vind op zich allroad vs gravel wel een aardig zinnig onderscheid. Je zit dat gravel toch steeds meer opschuift naar bredere banden en de daarbij behorende beperkingen (1x only). Als een fiets in de markt gezet wordt als 'allroad' dan weet je dat daar geen 50mm bandjes op kwijt kunt en dat je er (hoogstwaarschijnlijk) wel een 2x drivetrain op kunt monteren (als die er al niet op zit).Kluus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:12:
[...]
Dat “all road idee” is dan wel weer een marketing kreet vind ik. Ik doe dit ook met mijn Grizl (al is die gen 1 misschien ook meer racey te noemen naar huidige maatstaven) met 1x12 rival xplr en dan hou ik in weg setup ook gewoon 40+ km/u groepsritten bij.
Maar verder eens met bovenstaand, koop de fiets waar je blij van wordt.
(Maar dat is eigenlijk wat anders dan wat @MartijnMartijn allroad noemt.)
Hij wil.
Mwah ik vind drivetrain buiten de definitie staan, ik ken al meerdere mensen die hun polder stoemper Canyon Aeroad ook terug gebouwd hebben naar 1x en dat zijn natuurlijk pure weg fietsen. Het niet kunnen monteren van 2x vind ik meer de uitzondering, dan schuif je wel heel erg op richting MTB (waarschijnlijk zijn dit ook Boost frames, dat dit niet kan dan?).klaaas schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
Ik vind op zich allroad vs gravel wel een aardig zinnig onderscheid. Je zit dat gravel toch steeds meer opschuift naar bredere banden en de daarbij behorende beperkingen (1x only). Als een fiets in de markt gezet wordt als 'allroad' dan weet je dat daar geen 50mm bandjes op kwijt kunt en dat je er (hoogstwaarschijnlijk) wel een 2x drivetrain op kunt monteren (als die er al niet op zit).
(Maar dat is eigenlijk wat anders dan wat @MartijnMartijn allroad noemt.)
Kwa banden: in NL hebben we niet voldoende pure gravel en kom je in mijn ervaring met ritten al snel uit op een mix tussen MTB, CX, gravel en weg. Voor dat eerste geval vind ik wat bredere bandjes al snel fijner en voor wegritjes kan je dan altijd wegbandjes monteren inderdaad.
            Zo'n Enve Fray is toch bijv een mooie Allroad? 
Met 40mm clearance niet meer een moderne gravelfiets, qua geometrie ook niet echt een harde racer. Mooi een beetje er tussen in.
            Met 40mm clearance niet meer een moderne gravelfiets, qua geometrie ook niet echt een harde racer. Mooi een beetje er tussen in.
Het gaat mij er om dat je met de term allroad redelijk specifiek kunt aangeven wat voor fiets je mag verwachten. Net zoals dat bij een wegfiets het geval is.Kluus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:24:
[...]
Mwah ik vind drivetrain buiten de definitie staan, ik ken al meerdere mensen die hun polder stoemper Canyon Aeroad ook terug gebouwd hebben naar 1x en dat zijn natuurlijk pure weg fietsen. Het niet kunnen monteren van 2x vind ik meer de uitzondering, dan schuif je wel heel erg op richting MTB (waarschijnlijk zijn dit ook Boost frames, dat dit niet kan dan?).
Kwa banden: in NL hebben we niet voldoende pure gravel en kom je in mijn ervaring met ritten al snel uit op een mix tussen MTB, CX, gravel en weg. Voor dat eerste geval vind ik wat bredere bandjes al snel fijner en voor wegritjes kan je dan altijd wegbandjes monteren inderdaad.
Bij een wegfiets weet je dat je er niet al te brede banden op kunt monteren en dat er een 2x groepset op kan/zit. Bij een allroadfiets weet je dat je banden tot ca. 40mm kwijt kunt en dat er een 2x groepset op kan/zit. (Dat je op beide ook een 1x set kunt zetten is een ander verhaal).
Bij een gravelfiets is dat wat vager. Tot voor kort werden fietsen met 40mm clearance ook aangeduid als gravelfiets en je hebt varianten waar een 2x op kan en ook waar dat niet kan (Dat worden er trouwens steeds meer, met name door de wens om >50mm banden te monteren).
Op zich zou het m.i. best handig zijn als dit soort termen wat consequenter gebruikt zou worden. Dan heb je op basis van de categorie een aardig beeld van wat je te wachten staat.
Hij wil.
Alles wat 'vroeger' werd aangeduid als endurance schuift nu op naar allroad toch?Requiem19 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:31:
Zo'n Enve Fray is toch bijv een mooie Allroad?
Hij wil.
            Ja, maar dan terug voor de basis wat @MartijnMartijn wil, als je ook (serieus) wil gravelen zou ik dan zelf toch niet voor zo'n "all-road" oplossing gaan eigenlijk, want een gravel met meer clearance (tot 50mm) kan je wel makkelijk alle type banden in kwijt en ik denk niet dat dat per se trager is als je daar snellere banden in doet, maar je hebt wel een capabelere fiets.
Voor wat betreft 1x, ik blijf bij mijn standpunt dat je met een 1x only frame echt wel de extreme kant van het gravel spectrum op gaat,waarschijnlijk dus inderdaad omdat je met meer dan 50mm op een Boost frame uit komt en dan heb je ook alweer andere wielen nodig etc. Ik zou zo'n fiets ook nooit kopen want ik heb al een MTB en er zit dan nog wel een hele grotere range van gravelbikes tussen die wel meer dan 40mm 700c kunnen en ook een voorderailleur als je dat wilt.
En ik weet, in zo'n allroad kunnen vaak bredere banden met 650b velgen maar dat vind ik anno nu eigenlijk een lapmiddel omdat er zo veel keuze is in frames die wel gewoon bredere banden op 700c aankunnen.
Verder om de opmerkingen over "in Nederland heb je niet breder dan 35mm nodig" voor te zijn. Juist in Nederland kom je vaak in situaties waar een mooie gravelweg uiteindelijk uit komt op een klein bospaadje of mul zand. Of vaak wil je sowieso dat soort paden opnemen in je route om op de leuke plekjes te komen. Dus ik vind juist in Nederland breder wel fijn daardoor.
Persoonlijke ervaring: Bij mijn eerste gravelbike heeft het dokkeren over boomwortels op 35mm banden er in ieder geval voor gezorgd dat ik die fiets nooit gebruikte voor gravelritten en altijd terug greep naar de MTB en ik die "gravelhype" eigenlijk zelfs heel stom vond (de berichten zijn vast nog terug te vinden in onder andere dit topic) .
.
Terwijl mijn huidige gravelbike zowat mijn meest gebruikte fiets is op dit moment en waardoor ik dus blij ben dat ik het gravelen toch nog een kans heb gegeven.
            Voor wat betreft 1x, ik blijf bij mijn standpunt dat je met een 1x only frame echt wel de extreme kant van het gravel spectrum op gaat,waarschijnlijk dus inderdaad omdat je met meer dan 50mm op een Boost frame uit komt en dan heb je ook alweer andere wielen nodig etc. Ik zou zo'n fiets ook nooit kopen want ik heb al een MTB en er zit dan nog wel een hele grotere range van gravelbikes tussen die wel meer dan 40mm 700c kunnen en ook een voorderailleur als je dat wilt.
En ik weet, in zo'n allroad kunnen vaak bredere banden met 650b velgen maar dat vind ik anno nu eigenlijk een lapmiddel omdat er zo veel keuze is in frames die wel gewoon bredere banden op 700c aankunnen.
Verder om de opmerkingen over "in Nederland heb je niet breder dan 35mm nodig" voor te zijn. Juist in Nederland kom je vaak in situaties waar een mooie gravelweg uiteindelijk uit komt op een klein bospaadje of mul zand. Of vaak wil je sowieso dat soort paden opnemen in je route om op de leuke plekjes te komen. Dus ik vind juist in Nederland breder wel fijn daardoor.
Persoonlijke ervaring: Bij mijn eerste gravelbike heeft het dokkeren over boomwortels op 35mm banden er in ieder geval voor gezorgd dat ik die fiets nooit gebruikte voor gravelritten en altijd terug greep naar de MTB en ik die "gravelhype" eigenlijk zelfs heel stom vond (de berichten zijn vast nog terug te vinden in onder andere dit topic)
Terwijl mijn huidige gravelbike zowat mijn meest gebruikte fiets is op dit moment en waardoor ik dus blij ben dat ik het gravelen toch nog een kans heb gegeven.
[ Voor 38% gewijzigd door Kluus op 16-10-2025 12:09 ]
Precies hoe ik er ook over denk :-).Kluus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:57:
Ja, maar dan terug voor de basis wat @MartijnMartijn wil, als je ook (serieus) wil gravelen zou ik dan zelf toch niet voor zo'n "all-road" oplossing gaan eigenlijk, want een gravel met meer clearance (tot 50mm) kan je wel makkelijk alle type banden in kwijt en ik denk niet dat dat per se trager is als je daar snellere banden in doet, maar je hebt wel een capabelere fiets.
Verder om de opmerkingen over "in Nederland heb je niet breder dan 35mm nodig" voor te zijn. Juist in Nederland kom je vaak in situaties waar een mooie gravelweg uiteindelijk uit komt op een klein bospaadje of mul zand. Dus ik vind juist in Nederland breder wel fijn daardoor.
Persoonlijke ervaring: Bij mijn eerste gravelbike heeft het dokkeren over boomwortels op 35mm banden er in ieder geval voor gezorgt dat ik die fiets nooit gebruikte voor gravelritten en altijd terug greep naar de MTB en ik Gravel eigenlijk zelfs stom vond (de berichten zijn vast nog terug te vinden in onder andere dit topic).
Mensen (inclusief mezelf
Maar in mijn korte gravelcarriére is voor mij eigenlijk vooral het leerpunt dat gravel leuker wordt als je fiets meer gericht is op gravel. Zeker als - zoals ik - niet de allerbeste stuurman bent.
Als je dan een fiets hebt met 40mm clearance, kan je wel gravelen, maar is het net 15% - 20% (?) minder prettig rijden op redelijk wat stukken. Gevolg; je laat de fiets maar staan. Ga je die fiets dan op de weg gebruiken? Betwijfel het, persoonlijk vind ik het leuker fietsen op een echte wegfiets. Al scheelt het mss qua km/h niet de wereld, het fietst minder leuk (minder snappy, wat luier).
De 'one bike to rule them all' geloof ik zelf niet meer zo in. Als je wilt gravelen, ga dan voor een goede gravelfiets. En sure, binnen dat spectrum van echte gravelfietsen heb je ook de wat meer 'endurance en/of single-trail capable' frames, en tegelijkertijd ook de wat sportievere echte gravelfietsen (Ridley Astr bijv).
**met de grote kanttekening dat 'ik vind deze fiets gewoon mooi' elke vorm van discussie overbodig maakt. That one trumps all.
            Zit eens even te kijken naar de geometrie van de nieuwe Aspero: https://geometrygeeks.bike/bike/cervelo-new-aspero-5-2025/
Stack is wel vrij laag (550 in maat 54!), maar wel een BB drop van 80. Dat had ik nog niet gezien, wel een interessante feature aangezien meeste nieuwe gravelfietsen zo rond de 75 zitten. Zou het wel iets stabieler moeten maken omdat je zwaartepunt lager ligt. Wel korte cranks nemen met een BB drop van 80, zeker als je niet hele dikke banden neemt ;-).
            Stack is wel vrij laag (550 in maat 54!), maar wel een BB drop van 80. Dat had ik nog niet gezien, wel een interessante feature aangezien meeste nieuwe gravelfietsen zo rond de 75 zitten. Zou het wel iets stabieler moeten maken omdat je zwaartepunt lager ligt. Wel korte cranks nemen met een BB drop van 80, zeker als je niet hele dikke banden neemt ;-).
Dat klopt, ik vind een Crux heel erg mooi en die past ook goed bij mijn andere twee fietsen (Tarmac en Epic) maarja, past helaas niet meer in de schuur en ik zou de mogelijkheden van mijn Grizl wel missen (al is de Crux ook niet heel erg verkeerd).Requiem19 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:07:
[...]
...
**met de grote kanttekening dat 'ik vind deze fiets gewoon mooi' elke vorm van discussie overbodig maakt. That one trumps all.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 16-10-2025 12:47 ]
Deze feature had @MartijnMartijn ook op zijn Giant Revolt. Waarom is die eigenlijk de deur uit gegaan?Requiem19 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:31:
Zit eens even te kijken naar de geometrie van de nieuwe Aspero: https://geometrygeeks.bike/bike/cervelo-new-aspero-5-2025/
Omdat er Giant op staat? Hoe beviel die fiets?
            Leuk om te lezen dat iedereen zijn eigen kijk heeft op gravel. Wat ik persoonlijk vooral leuk vind zijn lichte gravelstroken (welke we genoeg hebben in Twente en de Achterhoek) op tempo te fietsen. Aangezien mijn routes altijd bestaan tussen gravelstroken, zandwegen en asfalt ook de keuze voor een ‘snelle’ gravelbike. Singletracks vind ik eigenlijk helemaal niet leuk om te doen op een gravelbike.
Uiteraard ga ik nog wel een testrondje maken want alleen de looks zeggen natuurlijk niet zo heel veel 

Vanwege de blessures kon dit helaas nog niet.
Daarover gesproken: ook de Pro’s er nog niet uit zijn wat nou het beste setup is:
            Uiteraard ga ik nog wel een testrondje maken want alleen de looks zeggen natuurlijk niet zo heel veel
Vanwege de blessures kon dit helaas nog niet.
Daarover gesproken: ook de Pro’s er nog niet uit zijn wat nou het beste setup is:
[ Voor 3% gewijzigd door MartijnMartijn op 16-10-2025 14:11 ]
De Revolt is er nog! En hij bevalt nog goed. Al was het altijd wel mijn winterfiets / fiets voor erbij. Het mechanische schakelen (2x11) staat mij al een tijdje tegen. Dit stond nog op de wensenlijst om aan te passen.guapper schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:03:
[...]
Deze feature had @MartijnMartijn ook op zijn Giant Revolt. Waarom is die eigenlijk de deur uit gegaan?
Zoals gezegd de wielen waren al geüpgraded naar ZIPP 303s’. En ook het stuur had ik aangepast naar 40cm met minder flair want het 46 cm stuur waarmee hij standaard kwam was echt veel te breed.
Maar dan met bijna 4cm meer stack gelukkig op de Revolt, verder lijken ze interessant genoeg wel een beetje op elkaar inderdaad :-).guapper schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:03:
[...]
Deze feature had @MartijnMartijn ook op zijn Giant Revolt. Waarom is die eigenlijk de deur uit gegaan?
:strip_icc():strip_exif()/u/1180936/crop65e0882966a9c_cropped.jpg?f=community) 
            /u/107447/crop5b90d228acf2c_cropped.png?f=community) 
            :strip_exif()/f/image/xTIOiNrEOUzeWC2K9WhWr4ga.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S89eqvskw2ejEncmL9OhqI3s.jpg?f=fotoalbum_large)
/u/94980/crop67d04f89bb62e_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/340161/crop629715354b8af_cropped.jpg?f=community) 
            /u/20206/kenny.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/311023/crop5ffc4b103e7f3_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1191496/crop5e404add80d0d_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/1989666/crop687a053049e10_cropped.jpg?f=community) 
            /u/19536/crop5b86c55648b3f_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/694308/crop671f9c00542e4_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/u/214300/icon.gif?f=community) 
            /u/113293/ferrariavatar2.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/46692/wiegel.jpg?f=community) 
            /u/342986/crop612f585b7f7fa_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/26028/penguin.jpg?f=community) 
            /u/520562/crop64ef647d2cac0_cropped.png?f=community)