Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:19
guapper schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:18:
Op basis van het beoogde gebruik zou ik ook denken aan een brede slick. Dat hoeft ook echt geen 40mm te zijn voor een incidenteel schelpenpad. Een slick die makkelijk afneembaar is dan?
Zou ik ook overwegen. 40mm P-zero race bijvoorbeeld (oke, mogelijk niet echt makkelijk afneembaar :+ ).

Heb zelf Terreno zero in 40mm op de gravelbike, origineel gekocht voor fietsvakanties maar hebben ivm wo-we plannen zich een weg gevonden naar m'n normale wielset.
Met een comfortabele kruissnelheid van 30 en geschikt tot echt glad modder voldoet hij voor mijn gebruiksdoeleinden ook al zullen ze in de lab tests niet de beste grip/rolweerstand verhouding hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door GWBoes op 02-10-2025 11:46 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GWBoes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:43:
[...]
Zou ik ook overwegen. 40mm P-zero race bijvoorbeeld.
Die is alleen NIET makkelijk afneembaar. Heb ik nu op mijn woon-werk/slechtweerfiets liggen, was blij dat ik een tire-glider meebesteld had. Ik moest zelfs het tubeless ventiel er uit hebben om de hieldraad over het midden te krijgen. :X
Zullen in verloop van tijd wel wat soepeler en ruimer worden denk ik, had ik bij de GP5000AS die ik daarvoor had ook, daar was het net zo'n worsteling om ze de eerste keer over de velg te krijgen.

Zijn wel zo dik dat ik niet het idee heb dat ik snel lek ga rijden.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
de nieuwe Michelin 35mm slick komt ook erg goed uit de testen.

Maar dan zou ik nog steeds iets eerder de Caracal Race 40mm overwegen :-).

Op dit soort vragen is er overigens geen 'goed' of 'fout' antwoord, maar zijn er simpelweg meerdere manieren die naar Rome leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:01
Continental Terra Speed.
Eventueel icm Terra Trail op voorwiel (dat is combi die ik rijd, maar voor jouw gebruik niet nodig)

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 02-10-2025 11:51 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:19
blitzkrieg schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:48:
[...]
Die is alleen NIET makkelijk afneembaar.
Zie mijn ninja edit :9
Herinnerde me ineens weer de taferelen die ik moest uithalen op de 45mm Cinturato RC op de velgen te krijgen. 8)7

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GWBoes schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:56:
[...]

Zie mijn ninja edit :9
Herinnerde me ineens weer de taferelen die ik moest uithalen op de 45mm Cinturato RC op de velgen te krijgen. 8)7
Dat had ik bij de GP5000AS, toen had ik nog geen tire-glider. Daar brak ik de kunststoffen bandelichters gewoon op.
Ook de 40mm P Zero's met de tire-glider waren nog wel een klusje. :|

Bij Futurum staat bij de P Zero's ook de melding dat je het beste de tire-glider bij kan bestellen. :P

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Requiem19
Blije wederhelft met haar nieuwe speelgoed. 8.5kg, incl pedalen en 50mm G One R banden van 600g per stuk met veel sealant is wel netjes. Met wegwielen en wegbanden zit je dan al vrij snel ready to ready op 7,7 kg oid.

Reed ook echt super vond ze. Fijne van dit frame is dat het vrij lang is en daardoor ook relatief stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrHBSwIpdRgcyFIhqQ5nxbpCGGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GuQtsHjHytFJcMLOJaML9jA.jpg?f=fotoalbum_large

Spacers sluiten niet mooi aan op het Rose Backroad stuurtje…daar gaan we nog een oplossing voor bedenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56SNTVHYlq7eYi5cFnQfWIB22mU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyUtbj6MfrlHAwGHofG9ytJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Totale kosten: ong 3500€. Hoge kosten waren het stuurtje (360€) en de cranks (Red - andere opties vond ze niet mooi). Frame was ong 550€ incl shipping en custom paint. Wielen ook zoiets. Verder Rival shifterset, Force cassette.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agP_5c-Tze-CU7ko6hEK-ta2R4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MS1RaxTLHfKWr8csZn9XCcj.jpg?f=fotoalbum_large

Gelijk zin om weer iets nieuws te bouwen 🥹

[ Voor 19% gewijzigd door Requiem19 op 02-10-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:45
klaaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Die rollen heerlijk, maar daar wil je niet serieus lek mee rijden. Zeker in de winter niet...
Waarom niet? 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjXhhO22ZRAQ8SRlwlUZGZqEeRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1MdsD6DPkuNqbavzhw7Brc3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23

Kluus

Gang is alles

pier87 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:06:
Tweakers,

ik ben mij alvast wat aan het oriënteren op een nieuw setje gravel sloffen. Ik ben vooral van plan om in de winter de gravelbike te gebruiken op dus voornamelijk asfalt en hier en daar eens een gravel/schelpen/zandpad mee te pakken.

Ik kan 45 mm banden monteren incl spatbordjes.

Wat zijn jullie ervaringen met:
- Specialized Pathfinder TLR
- Schwalbe G-One RS Pro
- Vittoria Terreno Zero

Dit zijn de banden die ik eigenlijk op het oog heb...
Hiervoor heel lang pathfinders gebruikt, die waren prima. Nu G-One R voor en RS achter, merk niet echt dat ik inlever op rol weerstand maar heb het gevoel dat ik wel wat meer grip heb door de voorband. Tot nu toe bevalt deze Schwalbe config me erg goed dus.

Let wel, voor de pure winterritjes op de weg gebruik ik een andere wielset met wegbandjes dus mijn gravel set is wel gericht op zo veel mogelijk offroad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
Serieus lek, als in biba erin ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:58
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Welke maat? 47 PF Pro vs the Caracal Race 45mm scheelt ong 5 watt per band. Dat is 10 watt in totaal en dat is inderdaad wel redelijk veel.

Maar alle bredere banden zullen wat langzamer rollen dan een knap setje 30-32mm slicks :-).
Ik heb 38mm variant.
Maar hiervoor zat er schwalbe x-one allround op van ik dacht 33mm op, dus misschien dat die paar mm echt het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:19

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

dreameater schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:12:
[...]

Rij je hier in de winterperiode dan ook wel eens wat zand/gravel wegen mee? Maat van mij heeft deze ook steevast elke winter en rijdt érg vaak lek. Laatst zelf 3 x in één rit in duitsland waardoor hij z'n avontuur moest afbreken... Door z'n verhalen in het verleden hadden deze banden bij mij al een 'streepje' maar dit lijkt geen toeval meer.

Hoe ervaar jij dit?
Jazeker. Ik rij gans het jaar door buiten dus ook gravel/cross in de winter. Mijn laatste lekke Panaracer moet al meer dan 2 jaar geleden zijn. Ik vervang al mijn buitenbanden (weg en gravel/cross) wel vrij snel (als ik enige slijtage, sneetjes of dergelijke bespeur ...). Ik rij met binnenbanden vandaar dat het belangrijk is dat ze makkelijk op de velg te leggen zijn, want Schwalbe G-One vind ik bijvoorbeeld verschrikkelijk op dat punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
Requiem19 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:11:
Blije wederhelft met haar nieuwe speelgoed. 8.5kg, incl pedalen en 50mm G One R banden van 600g per stuk met veel sealant is wel netjes. Met wegwielen en wegbanden zit je dan al vrij snel ready to ready op 7,7 kg oid.

Reed ook echt super vond ze. Fijne van dit frame is dat het vrij lang is en daardoor ook relatief stabiel.

[Afbeelding]

Spacers sluiten niet mooi aan op het Rose Backroad stuurtje…daar gaan we nog een oplossing voor bedenken.
[Afbeelding]

Totale kosten: ong 3500€. Hoge kosten waren het stuurtje (360€) en de cranks (Red - andere opties vond ze niet mooi). Frame was ong 550€ incl shipping en custom paint. Wielen ook zoiets. Verder Rival shifterset, Force cassette.

[Afbeelding]

Gelijk zin om weer iets nieuws te bouwen 🥹
Is dit de Rose Backroad FF? Mooie fiets iig! En mooie onderdelen

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
KW25 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Is dit de Rose Backroad FF? Mooie fiets iig! En mooie onderdelen
Zou je denken he? Is inderdaad het stuurtje van de Backroad FF, maar niet het frame. Dit is een Velobuild Aero Gravel frame. Deze is geinspireerd qua geometrie en looks op de Ridley Astr. Qua uiterlijk is de fiets nu dus een soort mix tussen een Ridley Astr RS en een Backroad FF.

Toen we dit projectje begonnen in juni heb ik een overzichtje - met foto's - voor haar gemaakt van alle Chinese frames die geschikt zouden zijn om te gravelen - en Traka proof zijn. Uiteindelijk koos ze vooral obv looks dit frame, wat mooi is aangezien deze niet duur is. Per onderdeel heb ik haar 2-3 opties gegeven, dus bijv voor derailleur Rival / Force / Red, met plaatjes erbij en zo heeft ze eigenlijk als een soort menu de hele fiets bij elkaar gekozen.

Tegenvaller was dat de 5Dev aero chainring niet pastte op de T47 BB, dus toen maar een Garbauk genomen. Die is weer glanzend en moet dus op termijn nog vervangen worden...

Fietsen bouwen* voor mannen is een stuk makkelijker.

* 'bouwen', want de lbs heeft hem in elkaar gezet, ik doe vooral de research en het bestellen bij alle leveranciers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8xTas_RTEqlJN6BJ_W1YjYuw5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmnpET1lAdGm69UEHnHE6EPX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 02-10-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:23

Kluus

Gang is alles

jorrefunk schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Jazeker. Ik rij gans het jaar door buiten dus ook gravel/cross in de winter. Mijn laatste lekke Panaracer moet al meer dan 2 jaar geleden zijn. Ik vervang al mijn buitenbanden (weg en gravel/cross) wel vrij snel (als ik enige slijtage, sneetjes of dergelijke bespeur ...). Ik rij met binnenbanden vandaar dat het belangrijk is dat ze makkelijk op de velg te leggen zijn, want Schwalbe G-One vind ik bijvoorbeeld verschrikkelijk op dat punt.
Ik vond de huidige G-One's juist extreem makkelijk op te leggen. Zeker vergeleken met de pathfinders die ik hiervoor had.

Zelfde ervaring met wegbandjes overigens: Schwalbe One Pro veel makkelijker dan de S-Works Turbo...
Maar de velg zal hier ongetwijfeld ook bij meespelen. (En overigens wel alles tubeless hier dus daar kan ook verschil zitten uiteraard)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 02-10-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
klaaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:39:
[...]

Serieus lek, als in biba erin ;)
Bang dat je de band er niet af krijgt? Dat viel mij dus juist reuze mee, zeker als hij er al even omheen heeft gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:37
@Requiem19 heel vette fiets geworden. Fijn om te horen dat élke trap raak is. En heel belangrijk, de fiets staat goed bij de misses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
Ik heb ervaring met de continental terra speed en trail. Deze lopen heel soepel, maar vanwege het zachte rubber slijten ze behoorlijk hard op de weg.

Ik rij nu al een tijd op de vredestein aventura band. Echte allround band, behoorlijk slijtvast en desondanks niet teveel weerstand. Ik heb graag toch wat profiel op de bandjes. Slick bandjes met profiel aan de zijkant leveren wmb teveel onprettige slip partijen op op bijvoorbeeld een stukje single track of op wat technische stukken in het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Over banden gesproken, Rick XC Pro 2.25 gisteren geprobeerd op m'n gravelfiets op de Veluwe. Denk beste voorband die ik tot nu toe geprobeerd heb als je echt veel grip wilt (op een gravel fiets) en ook nog een beetje normaal wilt doorrollen.

Achter een TB 2.1 SG, well de sweetspot combinatie voor de luxe 'plush' rij-ervaring.

M'n vriendin's fiets op 2x 50mm G One R dus, denk dat dat ook een mooie combi is die wat minder overdreven is en ook met nat weer gewoon prima werkt + wat meer asfalt proof. Al testen we gisteren even naast elkaar het naar beneden rollen terwijl we al op snelheid waren op niet hele steile stukken en daar rolde ik net even iets sneller).

2x 45mm G One R ook mooie combi, of voor 50mm en achter 45mm, of voor 50mm RX en achter 45mm R... zoveel mooie combi's :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:56
Had zelf een RX-PRO en een RS-PRO beide in 50mm voor de komende periode aangeschaft, maar door een schouderblessure mag ik voorlopig enkel op de weg rijden. Vond dit al een vrij snelle/lichtlopende combinatie, zeker gezien het grovere profiel van de RX PRO, dit had ik niet verwacht.

Voor op de weg te rijden een paar Caracal Race in 45mm aangeschaft, onvoorstelbaar hoe fijn dat deze bollen! Hele soepele/comfortabele band, rij ze met 2.35 bar voor, 2.45 a 2.50 achter ivm het totaalgewicht van mij en m'n Grizl = +/- 105 kg. Waar je wel op moet letten is dat ze wat uitwijden, ze zijn nu inmiddels 48mm geworden op een velg met 25 interne breedte. Ditzelfde geldt geloof ik ook voor de 40mm-versie.

Voor de liefhebbers van wat smallere banden, de Michelin Pro5 in 35mm is naar het schijnt wel een hele goede en stukken goedkopere tegenhanger van de Conti GP AS 5000 te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
bwernsen schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:45:
Ik heb ervaring met de continental terra speed en trail. Deze lopen heel soepel, maar vanwege het zachte rubber slijten ze behoorlijk hard op de weg.
Scheelt dat ze vrij goedkoop zijn vergeleken met andere banden.
En wat is snel slijten, de noppen misschien maar mijn achterband is ondertussen slick maar doet het na 6000km nog prima.
Voorband (trail) heeft vergelijkbare km stand en heeft nog wel wat nopjes, goed genoeg nog tijdens de borderride extreme begin juli.
daarna helaas niet meer kunnen fietsen op de gravelbike, moet frame nog even afbouwen en retour sturen naar factor....
Dit weekend misschien even tijd omdat het toch prutweer wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door DDX op 02-10-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Laatst online: 20:28
Sinds kort ook de trotse eigenaar van een gravelbike (Bombtrack Hook Ext C - Custom build) en ik vroeg me af hoe jullie de routes plannen?

Voorlopig heb ik enkele kortere routes vanuit Komoot gehaald maar vroeg me af hoe ik ze het beste zelf kan plannen? Welke routeplanners gebruiken jullie? Hier in de buurt (Zuid West-Vlaanderen - Belgie) zijn wel wat leuke gravelstroken te vinden vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:11
Tibs schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:33:
Sinds kort ook de trotse eigenaar van een gravelbike (Bombtrack Hook Ext C - Custom build) en ik vroeg me af hoe jullie de routes plannen?

Voorlopig heb ik enkele kortere routes vanuit Komoot gehaald maar vroeg me af hoe ik ze het beste zelf kan plannen? Welke routeplanners gebruiken jullie? Hier in de buurt (Zuid West-Vlaanderen - Belgie) zijn wel wat leuke gravelstroken te vinden vermoed ik.
Voornamelijk Komoot (zet ook trail view even aan, dan zie je op veel plekken wel bruikbare foto's zodat je ziet wat de ondergrond is op dat pad etc.) en daarnaast nog https://www.gravelmap.com.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:19
Zelf plannen met bijvoorbeeld Brouter of Judise of een andere gratis tool. Ze zijn allemaal gebaseerd op kaarten van Open Street Map, net als het betaalde Komoot. Zelf een paar lijntje aan elkaar plannen over onverharde wegen en dan gaan proberen. Als het resultaat niet bevalt een deel wissen en een nieuw deel gaan plannen. Dat garandeert veel plezier en afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
DDX schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

Scheelt dat ze vrij goedkoop zijn vergeleken met andere banden.
En wat is snel slijten, de noppen misschien maar mijn achterband is ondertussen slick maar doet het na 6000km nog prima.
Voorband (trail) heeft vergelijkbare km stand en heeft nog wel wat nopjes, goed genoeg nog tijdens de borderride extreme begin juli.
daarna helaas niet meer kunnen fietsen op de gravelbike, moet frame nog even afbouwen en retour sturen naar factor....
Dit weekend misschien even tijd omdat het toch prutweer wordt.
Ja maar ik heb ze niet gekocht als slicks 😃
Het zijn wel fijne soepele bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
Duclaasie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:26:
[...]

Bang dat je de band er niet af krijgt? Dat viel mij dus juist reuze mee, zeker als hij er al even omheen heeft gelegen.
Er af gaat wel. Er weer op is k*t. Ook als ie al een tijdje gebruikt is.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Hmm, dat vind ik dus wel meevallen. Althans met de DT-Swiss Gravel LN wielen die ik gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:37
Tibs schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:33:
Leuke fiets, die heb ik ook! Vooral gekocht omdat niemand anders hem heeft ;-)
Goede manier om mooie paden te vinden is ook de lokale tourtochten te googlen of trainingsroutes van de websites van wielerverenigingen te halen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Laatst online: 20:28
Zijn MTB singletracks doenbaar? Waarschijnlijk heb ik dan wel wat meer techniek nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:04
MaSw85 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Voornamelijk Komoot (zet ook trail view even aan, dan zie je op veel plekken wel bruikbare foto's zodat je ziet wat de ondergrond is op dat pad etc.) en daarnaast nog https://www.gravelmap.com.
Ik zie op gravelmap nog vaak erg veel verharde paden ertussen staan en daarnaast maar een beperkte hoeveelheid routes(omgeving Breda - Tilburg). Hier vlot werkt die site bij mij ook niet, heb jij diezelfde ervaring?

Wat ook helpt is om onverharde segmenten in de buurt via Strava te verkennen en kijken wat voor routes mensen daarover gereden hebben. Een andere optie is om lange onverharde segmenten te selecteren in Strava. In veel gevallen worden er segmenten voor offroad toertochten gemaakt die je kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tibs schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:03:
Zijn MTB singletracks doenbaar? Waarschijnlijk heb ik dan wel wat meer techniek nodig?
Rond Lage Vuursche wel, maar Schoorl zou ik niet aanraden.
Helemaal nieuwe parcours niet...

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste