@wari42 Vooral een goede manier om de lak van je frame te beschermen tegen schade door een loslopende ketting. Heeft in ieder geval op dat vlak nut.
Ik heb een 1by met clutch achter-derailleur en een narrow-wide kettingblad. De ketting is er nog nooit afgelopen, terwijl de ketting die ik gebruik eigenlijk een aantal schakels te lang is voor mijn cassette...wari42 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:06:
heeft het nut om op een 1by een chaincatcher te gebruiken of is de kans op een vallende ketting daar minimaal? Er zit daar een plek voor een voorderrie die niet wordt gebruikt nu dus dacht mss is het slim
Een echt 1by blad heeft langere tanden dan een blad voor een 2by waar wel bij geschakeld moet worden waardoor de ketting er niet af kan lopen.wari42 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:06:
heeft het nut om op een 1by een chaincatcher te gebruiken of is de kans op een vallende ketting daar minimaal? Er zit daar een plek voor een voorderrie die niet wordt gebruikt nu dus dacht mss is het slim
Mocht je het zekere voor het onzekere nemen dan kun je een chaincatcher gebruiken maar zou niet nodig moeten zijn.
Iemand hier ervaring met de photochromic brillen van PPEEQQ. Lijkt mij wel fijn als glazen meekleuren als je door bossen en daarna weer op open vlaktes rijdt. Mijn huidige Oakley is te donker in bos. Of is dat niet echt nodig? Ook op dagen met wisselende weersomstandigheden. Zou ook een losse meekleurende lens voor m'n huidige Oakley kunnen kopen maar hoor daar minder goede verhalen over. Ervaring over andere merken is ook welkom hoor 😎
Ik heb sinds 2 weken een Alba Optics Delta meekleurende bril. De drie ritten die ik er mee heb gedaan zijn goed bevallen. Vanochtend toen ik m afzette zag ik dat ie donker was geworden, wat me niet eens opgevallen was tijdens de rit, precies zoals het bedoeld is dus.wari42 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:21:
Iemand hier ervaring met de photochromic brillen van PPEEQQ. Lijkt mij wel fijn als glazen meekleuren als je door bossen en daarna weer op open vlaktes rijdt. Mijn huidige Oakley is te donker in bos. Of is dat niet echt nodig? Ook op dagen met wisselende weersomstandigheden. Zou ook een losse meekleurende lens voor m'n huidige Oakley kunnen kopen maar hoor daar minder goede verhalen over. Ervaring over andere merken is ook welkom hoor 😎
(Misschien meer iets voor het kleding(/accesoires) topic?)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Wat voor minder goeds hoor je daarover dan? Ik vind hem juist super. Is echt super licht en ruim donker genoeg voor de dagen dat je niet een volledig getinte lens gebruikt. Je moet alleen niet verwachten dat hij instant verkleurt, maar dat heb ik bij nog geen enkele (passieve) photochromische lens gezien.wari42 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:21:
Zou ook een losse meekleurende lens voor m'n huidige Oakley kunnen kopen maar hoor daar minder goede verhalen over.
Dat de verkleuring tegenvalt, dus het verschil tussen licht en donker. Zelf geen ervaring meeGWBoes schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:09:
[...]
Wat voor minder goeds hoor je daarover dan? Ik vind hem juist super. Is echt super licht en ruim donker genoeg voor de dagen dat je niet een volledig getinte lens gebruikt. Je moet alleen niet verwachten dat hij instant verkleurt, maar dat heb ik bij nog geen enkele (passieve) photochromische lens gezien.
Ik heb al 3 jaar een cheapo Ali photochromische bril van €13,64.
Gister voor het eerst in een half jaar ofzo weer dat hij kon werken.
JA, de zon bestaat nog!
Echt top: bij asfalt kleurt bij mee waarbij ik nooit echt door heb wanneer hij donker wordt (pas als je hem af zet), in het bos altijd licht genoeg want daar staat hij bijna nooit "aan".
Sinds vorig jaar van de opticien ook een sample photochromische contactlenzen op sterkte mogen proberen.
Wat is dat geweldig zeg, ik hoef geen zonnebril meer op/mee te nemen. En het ziet er cool uit, mensen die het voor het eerst zien zijn verbaased, alsof je door mensen hun ziel heen kunt kijken
Ook top voor langzaam fietsen (zoals mtb/gravel).
Maar op asfalt wat minder nuttig omdat ik vanwege de wind sowieso een bril op wil.
Gister voor het eerst in een half jaar ofzo weer dat hij kon werken.
JA, de zon bestaat nog!
Echt top: bij asfalt kleurt bij mee waarbij ik nooit echt door heb wanneer hij donker wordt (pas als je hem af zet), in het bos altijd licht genoeg want daar staat hij bijna nooit "aan".
Sinds vorig jaar van de opticien ook een sample photochromische contactlenzen op sterkte mogen proberen.
Wat is dat geweldig zeg, ik hoef geen zonnebril meer op/mee te nemen. En het ziet er cool uit, mensen die het voor het eerst zien zijn verbaased, alsof je door mensen hun ziel heen kunt kijken
Ook top voor langzaam fietsen (zoals mtb/gravel).
Maar op asfalt wat minder nuttig omdat ik vanwege de wind sowieso een bril op wil.
Informaticus of vakkundig Googler?
Een video is hier vandaag over uitgekomen:Dagg schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:18:
[...]
Een echt 1by blad heeft langere tanden dan een blad voor een 2by waar wel bij geschakeld moet worden waardoor de ketting er niet af kan lopen.
Mocht je het zekere voor het onzekere nemen dan kun je een chaincatcher gebruiken maar zou niet nodig moeten zijn.
Heb sinds een half jaar een PPEEQQ bril nadat mijn Agu phtocromatic sneuvelde. De PPEEQQ is lichter en zit lekkerder, maar werkt vooral een stuk beter. Rij eigenlijk alleen maar MTB en gravel en daarvoor bevalt hij prima. Schakelt snel tussen lichter en donker.wari42 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:21:
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
kan iemand iets zinnigs zeggen over het verschil tussen een Shimano HG601-11 en een een HG701-11 ketting?
De eerste (HG601) zet nu op mijn Grizl maar heeft de 0.5 gehaald, dus die wil ik vervangen. Ga ik er veel van merken als ik overstap naar een HG701? Met de eerste heb ik nu een dikke 4200km gedaan.
De eerste (HG601) zet nu op mijn Grizl maar heeft de 0.5 gehaald, dus die wil ik vervangen. Ga ik er veel van merken als ik overstap naar een HG701? Met de eerste heb ik nu een dikke 4200km gedaan.
Hi Ha Hopjesvla
Ik verwacht dat is er helemaal niets van merkt. Verschil in slijtage zal eerder in omstandigheden zitten dan in ketting soort verwacht ik
[ Voor 49% gewijzigd door dt_swiss op 03-03-2024 19:37 ]
CN-HG601 siltec op rollerlink plate
CN-HG701 siltec op rollerlink plate en pin link plate
CN-HG901 siltec op rollerlink plate, pin link plate en roller
alle hebben verchroomde pin
Siltec is een oppervlaktebehandeling:
https://www.google.nl/url...YwU3vEprWm6f&opi=89978449
Met siltec zou iets slijtvaster moeten zijn. Ik heb zelf het idee dat het ook minder roestgevoelig is.
Met siltec zou iets slijtvaster moeten zijn. Ik heb zelf het idee dat het ook minder roestgevoelig is.
mountainbiker
Voor je het weet sta je 12 seconden eerder boven op de Alpe d’Huez.mountainbiker schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:02:
CN-HG601 siltec op rollerlink plate
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
mhr-zip schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:02:
[...]
Voor je het weet sta je 12 seconden eerder boven op de Alpe d’Huez.
met of ik er iets van ga merken doel ik ook meer op mechanisch (slijtage etc ) dan op persoonlijk vlak
Hi Ha Hopjesvla
Ik heb ook een meekleurende bril voor tijdens het fietsen (op sterkte, dus kan een gewone zonnebril niet makkelijk ff af zetten). Bevalt me echt super, paar dingen die me op zijn gevallen tijdens gebruik:wari42 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:21:
- bij lage temperaturen duurt het meekleuren wat langer
- modderdruppels zorgen voor rare patronen qua meekleuren
- de bril werkt niet goed als ik in de auto zit, ivm UV-filtering van autoruiten
@MartijnGizmo welk merk of bij welke winkel heb jij de zonnebril op sterkte gehaald? Ik ben aan het oriënteren.
Jumping in: https://www.vangestel.nl/sportopticien/
Hebben een groot assortiment, ook op sterkte en/of meekleurend (ik heb Evil Eye meekleurend, mijn vrouw ook Evil Eye meekleurend en op sterkte).
Hebben een groot assortiment, ook op sterkte en/of meekleurend (ik heb Evil Eye meekleurend, mijn vrouw ook Evil Eye meekleurend en op sterkte).
New Bike Day:
Afgelopen week m'n nieuwe gravelbike in ontvangst mogen nemen, een Specialized Diverge Expert Carbon
Ik heb er nog aardig wat aan laten versleutelen, omdat ik 'm in de eerste plaats voornamelijk heb aangeschaft voor een grote fietsreis naar het noordelijkste punt van Noorwegen deze zomer. Dat ik er daarna uiteraard ook nog veel plezier van ga hebben spreekt voor zich.
Hij wordt standaard geleverd als 1-by met 11-50t cassette, maar voor mijn doel (en persoonlijke voorkeur) heb ik liever wat meer versnellingskeuzes, dus dit heb ik laten vervangen voor een 43/30 Rival Wide met power meter en een 10-36t cassette. De voor -en achter derailleurs zijn Force D2.
Verder heb ik het standaard alu stuur met een 15mm rise vervangen voor een iets smaller 40cm Carbon Terra stuur.
De standaard bandjes heb ik gewijzigd naar de Schwalbe G-one RS 35mm. Dit icm een carbon seatpost en stuur en de ingebouwde Futureshock geeft dit meer dan voldoende comfort op het asfalt, aangezien deze fiets in z'n eerste levensfase daarvan het meest gaat zien. Richting de volgende herfst/winter en wanneer ik er meer gravel mee ga rijden kan ik altijd nog naar breder switchen.
Fotootjes van vandaag met een bleek zonnetje, omgeving Groesbeek:

Afgelopen week m'n nieuwe gravelbike in ontvangst mogen nemen, een Specialized Diverge Expert Carbon
Ik heb er nog aardig wat aan laten versleutelen, omdat ik 'm in de eerste plaats voornamelijk heb aangeschaft voor een grote fietsreis naar het noordelijkste punt van Noorwegen deze zomer. Dat ik er daarna uiteraard ook nog veel plezier van ga hebben spreekt voor zich.
Hij wordt standaard geleverd als 1-by met 11-50t cassette, maar voor mijn doel (en persoonlijke voorkeur) heb ik liever wat meer versnellingskeuzes, dus dit heb ik laten vervangen voor een 43/30 Rival Wide met power meter en een 10-36t cassette. De voor -en achter derailleurs zijn Force D2.
Verder heb ik het standaard alu stuur met een 15mm rise vervangen voor een iets smaller 40cm Carbon Terra stuur.
De standaard bandjes heb ik gewijzigd naar de Schwalbe G-one RS 35mm. Dit icm een carbon seatpost en stuur en de ingebouwde Futureshock geeft dit meer dan voldoende comfort op het asfalt, aangezien deze fiets in z'n eerste levensfase daarvan het meest gaat zien. Richting de volgende herfst/winter en wanneer ik er meer gravel mee ga rijden kan ik altijd nog naar breder switchen.

Ik vind het een hele mooie fiets. Ook relaxt met die 2 by en grote range.r0g3r schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:31:
New Bike Day:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik wil niet weten wat tie gekost heeft, ik droom er zowel over.
Tweakers zou tweakers niet zijn als er niet iemand wat te zeiken heeft over je nieuwe fiets
Mooie fiets @r0g3r ! Ik kan het zeggen want ik heb dezelfde, zij het wel 1x. Enjoy!
Ik heb gister de knoop doorgehakt en een Canyon Grizl AL 7 besteld met 2by aandrijflijn. Ergens in april wordt hij geleverd en kan het opbouwen en genieten hopelijk beginnen. Nu nog even geduld hebben…
Dezelfde Ray-Ban Justin die ik ook als normale bril heb (en als zonnebril, zo spannend ben ik), besteld bij SmartBuyGlasses.DialOut schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:25:
@MartijnGizmo welk merk of bij welke winkel heb jij de zonnebril op sterkte gehaald? Ik ben aan het oriënteren.
Thnx & if it works, it worksMartijnGizmo schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:55:
[...]
Dezelfde Ray-Ban Justin die ik ook als normale bril heb (en als zonnebril, zo spannend ben ik), besteld bij SmartBuyGlasses.
Iemand wellicht een leuke tip voor een leuke route van 2 dagen (ongeveer 200km). Heb met een maat van mij de Green Divide al gedaan (ook op 2 dagen), maar zo fit is hij nu nog niet, en ik trouwens ook niet.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
En ben er gisteren erachter gekomen dat ik alles behalve fit ben. Een rondje van 120km gedaan vanaf Utrecht door het Gooi. Als Zuid-Limburger moet ik toch wel even wennen dat het flink kan waaien wat dichter bij Zee hier. Was de laatste 20km er eigenlijk wel doorheen.Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:04:
Iemand wellicht een leuke tip voor een leuke route van 2 dagen (ongeveer 200km). Heb met een maat van mij de Green Divide al gedaan (ook op 2 dagen), maar zo fit is hij nu nog niet, en ik trouwens ook niet.
Al het gravel en grind is daar ook perfect aangelegd, wat het wel een beetje saai maakte. Hoewel het volgens mij wel mee viel qua drukte (zo warm was het immers niet), hard kan je daar niet gaan door de vele wandelaars en fietsers.
Volgende week maar eens richting Rhenen en dergelijke uitproberen.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
"alles behalve fit" zeg je... ik heb moeite met mijn 25km woon-werk fietsritje in Zuid-Limburg sinds ik vorig jaar ziek ben geweest. Dus die 100km die wel goed voor je gingen vind ik toch aardig fit klinken.
Zaterdag ook zoiets gedaan. 110 km vanuit Utrecht stad en was Hilversum, Soeterberg. Pak dan ook wel wat MTB trail mee, voor de afwisseling.Yakolev schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:26:
[...]
En ben er gisteren erachter gekomen dat ik alles behalve fit ben. Een rondje van 120km gedaan vanaf Utrecht door het Gooi.
Al het gravel en grind is daar ook perfect aangelegd, wat het wel een beetje saai maakte. Hoewel het volgens mij wel mee viel qua drukte (zo warm was het immers niet), hard kan je daar niet gaan door de vele wandelaars en fietsers.
Goois gravel is dan ook wel een beetje een begrip onder gravelaars. Aangeharkter krijg je het niet.
Als je wat avontuurlijker wilt kun je beter richting de Veluwe gaan. De variatie in paden is daar groter omdat je op veel plekken in het bos mag fietsen. Iets wat een nadeel is van de Utrechtse Heuvelrug.
Maar goed, als je Zuid Limburg gewend bent dan zal veel NL gravel nogal tam zijn, ben ik bang.
Als je wat avontuurlijker wilt kun je beter richting de Veluwe gaan. De variatie in paden is daar groter omdat je op veel plekken in het bos mag fietsen. Iets wat een nadeel is van de Utrechtse Heuvelrug.
Maar goed, als je Zuid Limburg gewend bent dan zal veel NL gravel nogal tam zijn, ben ik bang.
Hij wil.
Rondom Eindhoven vond ik het gisteren wel mooi!
(alleen een beetje erg vochtig her en der)
Gravel light toch? Of hield dat alleen in dat ze je niet te veel over de echte bospaden stuurden?McMiGHtY schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:34:
Hij wil.
Eeuhm..het varieerde..laten we het op die manier zeggen.
Her en der nog wel een bospaadje, maar al met al, mooi dagje op de fietd
Her en der nog wel een bospaadje, maar al met al, mooi dagje op de fietd
Zo light vond ik het niet. De stukken met strakke grindpaden (gravel light) vond ik zelf het mooiste, maar in de Kempen heb je ook veel zandpaden die überhaupt niet verhard zijn. Houd dus rekening met relatief veel mul zand (weinig hoogteverschil wel) en segmenten met veel modder, vanwege de hoge waterstanden. Er zaten wel degelijk stukken bospad en singletrack bij en deze paden lagen er heel redelijk bij.klaaas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:08:
[...]
Gravel light toch? Of hield dat alleen in dat ze je niet te veel over de echte bospaden stuurden?
Route van gisteren zou ik niet aanraden voor een beginnend gravelaar. Ik reed trouwens met 40mm MTB-bandjes (Surly Knard). Was op de onverharde zachtere stukken geen overbodige luxe, op de weg was het wel hard werken.
En dan valt de wind daar nog wel mee vergeleken met echt dicht bij de zee.Yakolev schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:26:
[...]
En ben er gisteren erachter gekomen dat ik alles behalve fit ben. Een rondje van 120km gedaan vanaf Utrecht door het Gooi. Als Zuid-Limburger moet ik toch wel even wennen dat het flink kan waaien wat dichter bij Zee hier. Was de laatste 20km er eigenlijk wel doorheen.
(en zoveel wind stond er ook niet zaterdag)
Laat dus maar zien dat ik dan echt niks gewend ben. Een beetje als een Hollander die voor het eerst in een half jaar wat heuveltjes meepakt in Limburg of op de PosbankDDX schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:28:
[...]
En dan valt de wind daar nog wel mee vergeleken met echt dicht bij de zee.
(en zoveel wind stond er ook niet zaterdag)
Na een paar keer zou het al stukken beter moeten zijn. Maar wil wel echt eens plannen om op het strand te fietsen, dat lijkt me echt ontzettend gaaf.
Vond het zaterdag bij de brm300 rit in Zeeland ook wel mooi.
Aantal belgen die klaagden over de pittige wind.
Nou er stond een windkracht 4 ofzo, zolang je gewoon rechtuit kan blijven fietsen noem ik het geen harde wind.
Vrijdag was het pittiger, toen had ik op de zeelandbrug met zijwind moeite om rechtuit te blijven fietsen.
Aantal belgen die klaagden over de pittige wind.
Nou er stond een windkracht 4 ofzo, zolang je gewoon rechtuit kan blijven fietsen noem ik het geen harde wind.
Vrijdag was het pittiger, toen had ik op de zeelandbrug met zijwind moeite om rechtuit te blijven fietsen.
"Dutch Mountains". Niet voor niks dat Nederlanders daar toch wel mee overweg kunnen en waaiers weten te trekken in wedstrijden. Je zou toch verwachten dat er overal wel wind staat, maar blijkbaar is het hier toch net wat anders. MIsschien de combinatie van wind, open stukken en rechte polderwegen die het toch uniek maken.
Ik hou zelf ook niet zo van wind moet ik zeggen en in Zuid-Limburg is het wat dat betreft ook wel prima. Minder open, minder recht en minder harde wind dan aan de kust.
Ik hou zelf ook niet zo van wind moet ik zeggen en in Zuid-Limburg is het wat dat betreft ook wel prima. Minder open, minder recht en minder harde wind dan aan de kust.
ik was ook blij met mijn 40mm maar ik ben ook een snowflakeReginas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:25:
[...]
Zo light vond ik het niet. De stukken met strakke grindpaden (gravel light) vond ik zelf het mooiste, maar in de Kempen heb je ook veel zandpaden die überhaupt niet verhard zijn. Houd dus rekening met relatief veel mul zand (weinig hoogteverschil wel) en segmenten met veel modder, vanwege de hoge waterstanden. Er zaten wel degelijk stukken bospad en singletrack bij en deze paden lagen er heel redelijk bij.
Route van gisteren zou ik niet aanraden voor een beginnend gravelaar. Ik reed trouwens met 40mm MTB-bandjes (Surly Knard). Was op de onverharde zachtere stukken geen overbodige luxe, op de weg was het wel hard werken.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Dat snap ik dan echt niet. Je bent er niet sneller mee en het is niet comfortabeler. Worst of both worlds of zoiets...Nutterd schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:52:
[...]
ik was ook blij met mijn 40mm maar ik ben ook een snowflakedenk dat het ook is wat je gewend bent want waren ook wel wat gasten die 25/28mm erop hadden liggen...ik zou dit skippen maar blijkbaar ging het wel
Hij wil.
Geen (middelen voor een) fiets hebben die zich leent voor dikkere banden en wel graag mee willen doen met het evenement? Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Nee: je bent niet sneller en het levert je geen comfort op. Maar soms is concessies doen toch een betere optie dan thuis zitten balen op de bank.klaaas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:38:
[...]
Dat snap ik dan echt niet. Je bent er niet sneller mee en het is niet comfortabeler. Worst of both worlds of zoiets...
Er zijn toch legio andere evenementen waar je aan mee kunt doen? En er zitten een heleboel gradaties tussen een gravelrit rijden met 28mm banden en thuis op de bank zitten.Reginas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:48:
[...]
Geen (middelen voor een) fiets hebben die zich leent voor dikkere banden en wel graag mee willen doen met het evenement? Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Nee: je bent niet sneller en het levert je geen comfort op. Maar soms is concessies doen toch een betere optie dan thuis zitten balen op de bank.
Hij wil.
ja maar deze was heel hip hoor! Snorretjes, matjes, sigaretten na het fietsen, fluoriserende pakken, spijkerpakken ik heb alles voorbij zien komen...klaaas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:55:
[...]
Er zijn toch legio andere evenementen waar je aan mee kunt doen? En er zitten een heleboel gradaties tussen een gravelrit rijden met 28mm banden en thuis op de bank zitten.
zo klinkt het heel negatief, vond het een leuk evenement, iedereen was vriendelijk en je ziet nog eens wat...maar kon me niet met iedereen identificeren zeg maar
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Geloof gelijk dat het leuk was. En als ik de foto’s zie. Is de gemiddelde Rapha club maar een conservatief rechts bolwerk.Nutterd schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:01:
[...]
ja maar deze was heel hip hoor! Snorretjes, matjes, sigaretten na het fietsen, fluoriserende pakken, spijkerpakken ik heb alles voorbij zien komen...![]()
zo klinkt het heel negatief, vond het een leuk evenement, iedereen was vriendelijk en je ziet nog eens wat...maar kon me niet met iedereen identificeren zeg maar
Ja, maar juist op zo'n hip gravelevenement moet je toch ook een bijpassende fiets hebben? Of waren die racefietsen allemaal stalen vintage modellen?Nutterd schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:01:
[...]
ja maar deze was heel hip hoor! Snorretjes, matjes, sigaretten na het fietsen, fluoriserende pakken, spijkerpakken ik heb alles voorbij zien komen...![]()
Hij wil.
Mijn Kona Rove LTD (2023) heeft een WTB KOM Light Team i23 TCS wielset, waar ik destijds (voor in de Ardennen) Vredestein Aventura in 650b x 2.0" op gelegd heb, maar 50mm is veelal niet nodig voor de 'gewone' ritjes merk ik.
Zeker met wat andere tochten in het achterhoofd (Fietselfstedentocht...) wil ik een setje voor erbij zodat ik wat makkelijker kan wisselen (geen zin in geklooi met het wisselen van tubeless buitenbanden). En dan met 38 of 44mm bandjes.
Nu heb ik helemaal geen kennis van wielsets (al zijn de meningen over de WTB's die ik heb niet heel geweldig, maar dat terzijde) dus tips zijn welkom.
Budget is ~500 voor een set, bijv deze
Momenteel heb ik dus 650b, maar ik zit voor de 2e set ook aan 700c te denken (als dat compatible is met mijn frame natuurlijk). Daar ben ik echter nog niet over uit. Het is niet de bedoeling om alleen maar asfalt te gaan rijden, het zal altijd wel een combi van blijven. En voor puur gravel pak ik dan de huidige set.
Zeker met wat andere tochten in het achterhoofd (Fietselfstedentocht...) wil ik een setje voor erbij zodat ik wat makkelijker kan wisselen (geen zin in geklooi met het wisselen van tubeless buitenbanden). En dan met 38 of 44mm bandjes.
Nu heb ik helemaal geen kennis van wielsets (al zijn de meningen over de WTB's die ik heb niet heel geweldig, maar dat terzijde) dus tips zijn welkom.
Budget is ~500 voor een set, bijv deze
Momenteel heb ik dus 650b, maar ik zit voor de 2e set ook aan 700c te denken (als dat compatible is met mijn frame natuurlijk). Daar ben ik echter nog niet over uit. Het is niet de bedoeling om alleen maar asfalt te gaan rijden, het zal altijd wel een combi van blijven. En voor puur gravel pak ik dan de huidige set.
[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 29-03-2024 13:46 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dat klinkt qua gebruik naar wat ik ook ongeveer voor ogen heb. Ik heb een shortlist obv specs en reviews die als volgt is
*S Works Pathfinder Pro 2bliss
*Michelin power adventure
* Vittoria Terreno Dry
*Specialized tracer Pro
*Vredestein Aventura
* Vittoria Terreno Dry
*Specialized tracer Pro
*Vredestein Aventura
Ik zou voor een setje 700c gaan eerlijk gezegd (er van uitgaande dat dat past).TommyGun schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:05:
Mijn Kona Rove LTD (2023) heeft een WTB KOM Light Team i23 TCS wielset, waar ik destijds (voor in de Ardennen) Vredestein Aventura in 650b x 2.0" op gelegd heb, maar 50mm is veelal niet nodig voor de 'gewone' ritjes merk ik.
Budget is ~500 voor een set, bijv https://www.bike24.nl/producten/778795
Je vergeet de gratis modderbaden, ultieme verzorgingsplekken, hike-a-bike stukkies, echobunkers en buiten-toiletten!Nutterd schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:01:
[...]
Tufo Thundero hoort zeker in dat lijstje. Hele fijne bandjes.Duclaasie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:12:
Dat klinkt qua gebruik naar wat ik ook ongeveer voor ogen heb. Ik heb een shortlist obv specs en reviews die als volgt is
* Vittoria Terreno Dry
*Specialized tracer Pro
*Vredestein Aventura
Hij wil.
Iemand hier al eens op Sardinië gegraveld? Wij willen daar einde van het voorjaar naartoe, en ik ben nu aan het oriënteren op mogelijke routes. Er lijkt genoeg te zijn, alleen is het lastig te checken hoe geschikt een gravelbike op diverse routes is t.o.v. een 'echte' mountainbike.
In de HD versie is dat zeker een kanshebber, dank voor de tip!klaaas schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Tufo Thundero hoort zeker in dat lijstje. Hele fijne bandjes.
Ik heb ervaring met de Pirelli cinturato H,G-one RS,gewone G-one en de pathfinders..die laatste staan bij mij qua rijkwaliteit en lekbestendigheid bovenaan!Duclaasie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:12:
* Vittoria Terreno Dry
*Specialized tracer Pro
*Vredestein Aventura
HD lijkt in NL niet nodig te zijn. Ik heb er nog geen enkele keer mee lek gereden sinds eind vd zomer. Mijn ervaring is dat ie lekbestendiger is dan de Aventura van jouw lijstje. En soepeler.Duclaasie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:13:
[...]
In de HD versie is dat zeker een kanshebber, dank voor de tip!
Hij wil.
Hier goede ervaring met de Aventura. Altijd grip ook in mul zand en nog niet lek gereden in een jaar. .
Ook wel goede ervaringen gehoord over de Aventura.GoEV6 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:19:
Hier goede ervaring met de Aventura. Altijd grip ook in mul zand en nog niet lek gereden in een jaar. .
Waarom ben je gewisseld @klaaas ?
De Aventura's waren op en ik vind het leuk om wat verschillende dingen te proberen. Mijn ervaringen met de Aventura's waren verder ook goed hoor. Ik denk 3x lek in de ca. 8000km die ik er mee gereden heb. Alle keren netjes gedicht door de sealant. En het zijn qua profiel prima allround banden: goede grip en snelheid. Maar zoals gezegd zijn de Tufo's voelbaar soepeler en (daardoor?) sneller. Die sla ik dan ook net wat hoger aan.mhr-zip schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:26:
[...]
Ook wel goede ervaringen gehoord over de Aventura.
Waarom ben je gewisseld @klaaas ?
Hij wil.
@klaaas hier ook kamp aventura… maar 8k op 1 band?
Er is/komt een nieuw type Aventura, Seta. Met een glad loopprofiel en aan de zijkant kleine noppen (a la g-one RS). Eindelijk!
Momenteel nog niet verkrijgbaar maar dat zal niet meer lang op zich laten wachten…
Er is/komt een nieuw type Aventura, Seta. Met een glad loopprofiel en aan de zijkant kleine noppen (a la g-one RS). Eindelijk!
Momenteel nog niet verkrijgbaar maar dat zal niet meer lang op zich laten wachten…
Die lijkt erg op de pathfinders en is in 44 te krijgen...dat is wel een kanshebber voor als mijn banden op zijnRR46 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:22:
Ik rijd ongeveer 8k per jaar dus dat zal het ongeveer zijn voor het setje Aventura's. Aan het eind waren ze weleen soort prototype van de Seta. Bijna volledig vlak loopvlak 😄RR46 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:22:
Ben benieuwd naar de tests van de Seta. Rolweerstand is niet alleen een kwestie van profiel, dus of het volledig vlakke loopvlak brengt wat je verwacht is de vraag. Zie bv de WTB Byway.
Hij wil.
De ketting van m'n gravelbike maakt erg veel geluid en blijft "plakken" bij terugschakelen. Dus de ketting twijfelt heel erg om een tandje terug te gaan. Ik denk dat dit door viezigheid/gebrek aan smering komt. Kettingslijtage is net geen 0.5. Met een beetje overtuiging valt de slijtage meter erdoorheen te duwen. Daarna heb ik nog een keer door een flinke regenbui gefietst. Fiets naderhand wel een paar keer laten stuiteren, om water uit de ketting te krijgen , maar nu is de ketting alsnog roestig geworden.
Ik heb gepoogd om de ketting te waxen, maar de schakels lijken echt vast te zitten. Kan ik de ketting nog redden, of kan ik beter een nieuwe kopen?
Daarnaast de vraag of een KMC X11 EPT zinvol is over een standaard KMC X11.
Ik heb gepoogd om de ketting te waxen, maar de schakels lijken echt vast te zitten. Kan ik de ketting nog redden, of kan ik beter een nieuwe kopen?
Zoals ik het lees doe je niet zoveel aan onderhoud.
Regelmatig onderhoud aan je drivetrain (na elke rit) zorgt ervoor dat alles perfect blijft lopen. Je verlies in je drivetrain is dan minimaal, het is stil, het functioneert goed en het is een genot om te rijden. Dus doekje over de ketting, derailleur wieltjes en tandwiel(en) voor.
Je haalt meer winst uit goed onderhoud dan een dure ketting te kopen.
Kost het onderhoud veel tijd? Nee. Ik denk dat ik binnen 2 min klaar ben. Om de paar honderd kilometer even wax druppelen. Dan ben je 5min bezig.
Regelmatig onderhoud aan je drivetrain (na elke rit) zorgt ervoor dat alles perfect blijft lopen. Je verlies in je drivetrain is dan minimaal, het is stil, het functioneert goed en het is een genot om te rijden. Dus doekje over de ketting, derailleur wieltjes en tandwiel(en) voor.
Kost het onderhoud veel tijd? Nee. Ik denk dat ik binnen 2 min klaar ben. Om de paar honderd kilometer even wax druppelen. Dan ben je 5min bezig.
Het twijfelen bij schakelen en ratelen kan ook vanuit de derailleur komen die niet goed afgesteld staat. Heb je dat gecontroleerd?hoi1234 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:39:
De ketting van m'n gravelbike maakt erg veel geluid en blijft "plakken" bij terugschakelen. Dus de ketting twijfelt heel erg om een tandje terug te gaan. Ik denk dat dit door viezigheid/gebrek aan smering komt. Kettingslijtage is net geen 0.5. Met een beetje overtuiging valt de slijtage meter erdoorheen te duwen. Daarna heb ik nog een keer door een flinke regenbui gefietst. Fiets naderhand wel een paar keer laten stuiteren, om water uit de ketting te krijgen , maar nu is de ketting alsnog roestig geworden.
Los daar van, als je zegt dat de schakels heel stroef zitten zou ik sowieso een nieuwe ketting plaatsen en dan helemaal olievrij maken en goed in de wax zetten de eerste keer.
Verder na elke rit even een doek over de ketting, dat scheelt enorm. Succes!
Edit, dus wax op een geoliede ketting is niet aan te raden.
Mijn onderhoud duurt na een ritje doorgaans wel langer dan 2 min. Maar ik maak alles vaak helemaal schoon.Stillekracht schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:10:
Maar als je dat niet doet, gewoon periodiek een nieuwe ketting kopen. Zijn ook de kosten niet.
Het is natuurlijk niet alleen de ketting die slijt. Als je regelmatig een 12sp ketting + cassette moet kopen tikt het toch wel aardig aan...RobbieHifi schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:31:
[...]
Maar als je dat niet doet, gewoon periodiek een nieuwe ketting kopen. Zijn ook de kosten niet.
Hij wil.
Was je je auto ook iedere keer als je hem gebruikt?RobbieHifi schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:31:
[...]
Mijn onderhoud duurt na een ritje doorgaans wel langer dan 2 min. Maar ik maak alles vaak helemaal schoon.
Wel wekelijksmhr-zip schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:25:
[...]
Was je je auto ook iedere keer als je hem gebruikt?
Dit is weer een andere als deze?hoi1234 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:39:
hoi1234 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Anyway.. adviezen blijven vergelijkbaar. Nieuwe ketting erop, niet te vaak helemaal wassen (enkel als de hele fiets toch al nat is en onder de modder zit. En als je dan de fiets wast. Alles goed afdrogen, ketting extra (ronddraaien, stuiteren door een handdoek draaien). En dan met wax dubbel waxen, olie kan 1 keer.
Als de fiets bij thuiskomst gewoon droog is, dan alleen de ketting door een handdoek draaien en indien nodig opnieuw smeren.
Als de ketting gesmeerd is, zal deze niet zomaar roesten, dus vooral niet droog(qua smering) in een vochtige schuur zetten.
Kan het zijn dat het 'vliegroest' is?hoi1234 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:39:
Ik heb dat zelf op een ketting en cassette ook gehad nadat ik met de gravelbike over fietspaden die gestrooid (zout) gereden had.
Ik had ook dat schakels daardoor stroef gingen. Je kon ze buigen, maar voelde dan een soort breekpunt.
Loskomen deden ze wel als je er gewoon mee ging fietsen.
Deze roest veeg je er met een doek zo vanaf, daarna de ketting goed smeren.
En dat smeren regelmatig herhalen.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Gewoon wat squirt erop en door.
Mijn fietsen zijn allemaal in erbarmelijke staat
Mag ik vragen waar je bent geweest in omgeving Ehv? Woon daar nl en ben als beginnend gravelaar op zoek naar mooie routes. Geen idee of er hier ook gpx bestanden kunnen/ mogen worden gedeeld??McMiGHtY schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:34:
Haha, hier ook. 2x per jaar naar de LBS voor onderhoud (vervang maar wat nodig is) en verder geloof ik het wel. Dan maar wat vaker een nieuwe cassetteYakolev schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:20:
Gewoon wat squirt erop en door.
[ Voor 6% gewijzigd door TommyGun op 15-03-2024 11:10 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Dit is bijvoorbeeld een collectie met allerlei soorten rondjes vanuit eindhoven, varierend van allemaal fietspaden tot mtb achtige routes.wari42 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Mag ik vragen waar je bent geweest in omgeving Ehv? Woon daar nl en ben als beginnend gravelaar op zoek naar mooie routes. Geen idee of er hier ook gpx bestanden kunnen/ mogen worden gedeeld??
https://www.komoot.com/nl...athfinder-giro-route-book
Garmin heeft een gravel heatmap (en een mtb heatmap, die gebruik ik meestal omdat die meer offroad gericht is en ik ook op de gravelbike liever geen asfalt zie). Dat helpt zeker met het ontdekken van nieuwe stukjes.wari42 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Mag ik vragen waar je bent geweest in omgeving Ehv? Woon daar nl en ben als beginnend gravelaar op zoek naar mooie routes. Geen idee of er hier ook gpx bestanden kunnen/ mogen worden gedeeld??
Hier heb je ook wat ritten staan in en rondom Eindhoven. Ik ben echter niet helemaal onder de indruk van haar routebouw skills (maar dat ben ik sowieso niet gauw), maar ik denk dat je er zeker prima mee uit de voeten kan.wari42 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:04:
[...]
https://gravelritten.nl/category/noord-brabant/
[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 15-03-2024 12:16 ]
Pathfinder Girowari42 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Die gpx'en zijn wel te vinden denk ik..
Gewoon even komoot of strava toevoegen aan de woorden van je zoek actie.
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/49987098
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/49987098
Ik heb ondertussen al mijn achterrem vervangen. Helaas sleept de rem nu heel lichtjes. Ik neem aan dat ik de zuigers toch beter terug moet duwen, of is er iets anders aan de hand? Morgen ga ik ook voor vervangen. Ik had 2 verschillende setjes remblokjes gekocht, maar eentje bleek niet te passen.
Ik heb overigens met een bandenlichter de zuigers teruggedrukt. Wat is precies het voordeel van een speciaal stuk gereedschap.
Ik heb overigens met een bandenlichter de zuigers teruggedrukt. Wat is precies het voordeel van een speciaal stuk gereedschap.
Wat versta je onder "achterrem vervangen"?hoi1234 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:51:
Ik heb ondertussen al mijn achterrem vervangen. Helaas sleept de rem nu heel lichtjes. Ik neem aan dat ik de zuigers toch beter terug moet duwen, of is er iets anders aan de hand? Morgen ga ik ook voor vervangen. Ik had 2 verschillende setjes remblokjes gekocht, maar eentje bleek niet te passen.
Nieuwe remklauwen?
Nieuwe remblokjes?
Nieuwe remschijven?
Een combinatie van 2 of 3?
Sleept de rem in zijn geheel, of periodiek?
Blokjes. Als je het wiel een slinger geeft, hoor je een slepend geluid. Het is een grx400 rem.TheTinusNL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:11:
[...]
Wat versta je onder "achterrem vervangen"?
Nieuwe remklauwen?
Nieuwe remblokjes?
Nieuwe remschijven?
Een combinatie van 2 of 3?
[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 15-03-2024 17:32 ]
Ok, blokjes, Shimano, check.hoi1234 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:31:
[...]
Blokjes. Als je het wiel een slinger geeft, hoor je een slepend geluid. Het is een grx400 rem.
M.a.w. tijdens de volledige omwenteling gesleept, of alleen op sommige periode(s) in de omwenteling?TheTinusNL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:11:
[...]
Altijd.TheTinusNL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:36:
[...]
Ok, blokjes, Shimano, check.
[...]
M.a.w. tijdens de volledige omwenteling gesleept, of alleen op sommige periode(s) in de omwenteling?
Dat klinkt wel alsof je zuigers niet helemaal teruggeduwd zijn. Je hebt er niet per se een speciale tool voor nodig; met je oude blokjes en een flinke schroevedraaier kan je vaak de zuigers ook wel een stukje terugduwen, maar zo'n tool maakt het vooral makkelijker.
Nog makkelijker dan de halve seconde die ik met een grote schroevendraaier nodig heb? Kopen!
Hij wil.
Nou, misschien ook met name; minder kans op krassen op je frame.
Terugkomend op de slepende remmen: kijk eens langs de schijven (eventueel tegen een helder licht in) en kijk of beide blokjes tegen de schijf lopen of 1, het kan ook zijn dat je de remmen even opnieuw moet centreren.
hoi1234 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:51:
Ik heb ondertussen al mijn achterrem vervangen. Helaas sleept de rem nu heel lichtjes.
Ah, een tool voor onhandige mensen 😉PietervSk schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:10:
Nou, misschien ook met name; minder kans op krassen op je frame.
Ik vind het wel grappig: mtb-ers rijden al bijna decennia lang met schijfremmen en er werd nooit over dit soort speciale tools gerept en nu hebben de wielrenners schijfremmen en duiken dit soort dingen ineens op. Ik ga hier maar geen conclusies uit trekken
Hij wil.
Vandaag geprobeerd de remmen vrij te laten lopen. Het lukte heel eventjes, maar uiteindelijk loopt alles toch weer aan.
Je ziet dat een blokje vrij loopt en de andere de schijf net raakt. Vervolgens de oude blokjes erbij gepakt en die zijn ook niet vlak afgesleten. Ik ga nog eens de tip uit de filmpje proberen en dan zie ik wel weer verder.
Je ziet dat een blokje vrij loopt en de andere de schijf net raakt. Vervolgens de oude blokjes erbij gepakt en die zijn ook niet vlak afgesleten. Ik ga nog eens de tip uit de filmpje proberen en dan zie ik wel weer verder.
Geen idee of het in dat filmpje ook al genoemd wordt, maar wat ik doen: stukje relatief dik papier, in tweeën scheurn, remklauw wat los draaien, papier tussen de schijven en de blokken aan beide kanten, rem indrukken, remklauw vastdraaien, klaar.hoi1234 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:12:
Vandaag geprobeerd de remmen vrij te laten lopen. Het lukte heel eventjes, maar uiteindelijk loopt alles toch weer aan.
Tenzij je een topstone hebt (of een ander merk dat niet zo nauw kijkt naar hoe remblokken gemonteerd worden). Dan pak je een stuk vrij dik karton, doe je dat an de kant die aanloopt en verder dezelfde procedure. Even spelen met hoe dik het karton moet zijn (behoorlijk dik in mijn geval)
Zal dit morgen eens proberen dan. Eerst even de zondagochtendrit van de club meerijden. Mocht ik het verprutsen, hoef ik die dan in ieder geval niet te missen.supersoco80 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:59:
[...]
Geen idee of het in dat filmpje ook al genoemd wordt, maar wat ik doen: stukje relatief dik papier, in tweeën scheurn, remklauw wat los draaien, papier tussen de schijven en de blokken aan beide kanten, rem indrukken, remklauw vastdraaien, klaar.
Tenzij je een topstone hebt (of een ander merk dat niet zo nauw kijkt naar hoe remblokken gemonteerd worden). Dan pak je een stuk vrij dik karton, doe je dat an de kant die aanloopt en verder dezelfde procedure. Even spelen met hoe dik het karton moet zijn (behoorlijk dik in mijn geval)
Het is wel heel gek. De dealer heeft de blokken achter al eens vervangen. Deze zijn nou net scheef afgesleten. Niet compleet scheef hoor, het is niet dat er nog mm's remvoering op zit, maar als je goed kijkt, zie je wel een minimaal verschil.
Maar goed ben ook niet heel erg over deze dealer te spreken. Eerst zijn ze compleet onvriendelijk op een drukke zaterdag en kunnen ze me niet de juiste remblokjes wijzen, vervolgens weten ze me niet te vertellen of andere exemplaren compatibel zijn, volgens de monteur is dit het geval en bij montage is het een compleet verkeerde maat. In november is de fiets weggeweest voor onderhoud. Geen woord gerept over slechte remmen en dan nu, hooguit een paar 100km verder compleet ijzer op ijzer. Oja. En altijd is er wel iets defect. Eerst remblokken na krap 1k en nu de balhoofdlagers na 1 jaar.
In nat weer ( en vooral als er op de weg veel viezigheid ligt) kunnen je remblokken inderdaad heel snel slijten. Het is dus niet gezegd dat de fietsenmaker hierin een prutser was.
Verder klinkt het dat je je remklauwen even moet centreren. Boutjes een slag los, remmen inknijpen, ingeknepen houden en boutjes weer vast draaien Kan zijn dat het niet in 1 x lukt, niet in paniek raken. Heel veel over te vinden op onder meer YouTube.
Verder klinkt het dat je je remklauwen even moet centreren. Boutjes een slag los, remmen inknijpen, ingeknepen houden en boutjes weer vast draaien Kan zijn dat het niet in 1 x lukt, niet in paniek raken. Heel veel over te vinden op onder meer YouTube.
Gravel bikes en MTB's zijn nou eenmaal fietsen die snel slijten. Als je dat niet wil dan moet je een wielren fiets kopen en totdat het 20+ graden is binnen op een Tacx gaan fietsen.
Ik MTB ook veel bij slecht weer (gaat wat makkelijker met de banden dan een gravel bike en mag wat meer hebben) en dan kunnen mijn blokjes in 1 rit van "goed genoeg" naar volledig op ijzer gaan. Aantal KM's zegt dus helemaal niks bij een fiets.
Ik zou je ook adviseren om het meest basale onderhoud (remmen, ketting) zelf onder de knie te krijgen want als je voor ieder dingetje naar de fietsenmaker moet dan wordt het een dure sport. Remblokjes vervangen is echt peanuts. Haal je oude blokjes er uit, kijk wel type je hebt en bestel ze online. Volgende dag zet je ze er in, ff inremmen en fietsen maar
Ik MTB ook veel bij slecht weer (gaat wat makkelijker met de banden dan een gravel bike en mag wat meer hebben) en dan kunnen mijn blokjes in 1 rit van "goed genoeg" naar volledig op ijzer gaan. Aantal KM's zegt dus helemaal niks bij een fiets.
Ik zou je ook adviseren om het meest basale onderhoud (remmen, ketting) zelf onder de knie te krijgen want als je voor ieder dingetje naar de fietsenmaker moet dan wordt het een dure sport. Remblokjes vervangen is echt peanuts. Haal je oude blokjes er uit, kijk wel type je hebt en bestel ze online. Volgende dag zet je ze er in, ff inremmen en fietsen maar
De enige echt goede manier vind ik de manier die Hope uitlegt in deze video. Zeker met 4 zuiger klauwen is dit de enige manier. En natuurlijk eerst ervoor zorgen dat je zuigers netjes schoon zijn en vrij lopen. Werkt ook goed als je remmen sponzig aanvoelen ondanks dat ze goed ontlucht zijn.hoi1234 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:12:
YouTube: Hope Technology: How to Align and Lube Brakes
Update van mijn bestelde fiets; still waiting
[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 18-03-2024 08:48 ]
Ook op de racefiets al wel eens remblokjes in 2 ritjes opgeremd..slecht weer..beetje troep..water..en het slijt onder je reet vandaan.
Zelfs voor mij met 2 linkerhandjes is het vervangen van remblokjes te doen, een ketting vervangen ook. Zorg voor het juiste gereedschap, kijk 4 filmpjes, vraag een fietsmaatje en het is zo gedaan.
Zelfs voor mij met 2 linkerhandjes is het vervangen van remblokjes te doen, een ketting vervangen ook. Zorg voor het juiste gereedschap, kijk 4 filmpjes, vraag een fietsmaatje en het is zo gedaan.
Eigenlijk zijn het brake pads als je het mij vraagt en horen blokjes bij de klassieke velgremhoi1234 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:31:
[...]
Blokjes. Als je het wiel een slinger geeft, hoor je een slepend geluid. Het is een grx400 rem.
Daarom heten het in een auto ook remblokken wanneer het schijfremmen betreft.HBSVDK schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:21:
[...]
Eigenlijk zijn het brake pads als je het mij vraagt en horen blokjes bij de klassieke velgrem
Volgens mij heet het ook zo bij trommelremmen.RobbieHifi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:59:
[...]
Daarom heten het in een auto ook remblokken wanneer het schijfremmen betreft.
Maar de aanduiding remblok kan universeel voor schijf- en velgrem gebruikt worden.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Bij trommelremmen spreek je over remschoenen.