Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 49 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:09
Hopjesvla79 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:18:
[...]

ha die Spur (en lookalikes) had ik idd gevonden. Ben alleen een beetje huiverig voor die montage met dat stalen bandje, lijkt me zo krasgevoelig, maar wellicht heb ik het verkeerd.
Als je op ali zoekt op Rockbros bel; bij sommige leveren ze er volgens mij een 3M plakstrip bij, om er tussen te doen. Maar kan ff zo snel niet vinden.

Edit: https://nl.aliexpress.com/item/1005001493134485.html
Hier zit het bij volgens mij, als je naar beneden scrolt.

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 08-02-2024 22:43 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:20
@mhr-zip op basis van dat filmpje wat ik link zou ik iig geen rockbros willen.
En is het mij die meerprijs van 40 euro zeker waard.

Maar ik kan niet naar iedereens budget kijken natuurlijk, dus prima dat je de optie noemt.

De oudste die ik heb is volgens mij inmiddels wel richting de 10 jaar ofzo en doet het nogsteeds zoals nieuw en niets versleten/afgebroken oid.

[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 08-02-2024 22:46 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:35

Reginas

Queen of Core Stability

Wat betreft beschadigingen aan het frame: rol siliconentape doet ook wonderen. Op maat te knippen, meerdere lagen over elkaar aan te brengen en laat geen lijmresten achter op frame. Überhaupt handig om in huis te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:41
DDX schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:44:
@mhr-zip op basis van dat filmpje wat ik link zou ik iig geen rockbros willen.
En is het mij die meerprijs van 40 euro zeker waard.

Maar ik kan niet naar iedereens budget kijken natuurlijk, dus prima dat je de optie noemt.

De oudste die ik heb is volgens mij inmiddels wel richting de 10 jaar ofzo en doet het nogsteeds zoals nieuw en niets versleten/afgebroken oid.
het is bij mij niet zo zeer het budget maar de prijs an-sich die ik weiger te betalen voor een fietsbel. Dat die dan gekopieerd wordt verbaasd mij dan ook niet.

Ach ja, voor andere spullen geef ik dan misschien weer meer uit dan wat iemand anders zou doen. Fijn dat er keuze is.

Maar goed, iemand nog andere bellen waar die tevreden mee is?

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-02-2024 22:56 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
XLC mini van €8. Geen design ding, maar het werkt. Nee, geen scheepstoeter, maar als ze dit niet horen werkt iets anders dan een echte scheepstoeter ook niet.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:21

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Hopjesvla79 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:55:
[...]

het is bij mij niet zo zeer het budget maar de prijs an-sich die ik weiger te betalen voor een fietsbel. Dat die dan gekopieerd wordt verbaasd mij dan ook niet.

Ach ja, voor andere spullen geef ik dan misschien weer meer uit dan wat iemand anders zou doen. Fijn dat er keuze is.

Maar goed, iemand nog andere bellen waar die tevreden mee is?
Zoals eerder aangegeven ben ik heel tevreden over de BBB-15.
Maar ze hebben meer bellen in het assortiment voor 'normale' prijzen.
Voordeel is dat deze vaak bij de lokale fietsenboer op voorraad te krijgen zijn.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:58
Ik heb zo’n Hide my bell van Close the gap. Zeer tevreden met het geluid: iedereen hoort mij aankomen ondanks mijn uitermate stille naven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Hopjesvla79 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Moet die alleen wel goed gekopieerd worden, want filmpje wat ik poste valt geluid van de goedkope erg tegen.
En vraag me af of de gekopieerde ook zo lang mee gaat.

Maargoed iedereen moet zelf de afweging maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-10 16:33
klaaas schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:40:
@Rednas_N De freehub moet geschikt zijn voor je cassette. Je linkt naar een wielset met Shimano HG freehub en aangezien je met een GRX crank rijdt gok ik dat er verder ook shimano op je fiets zit dus dat zal dan goed gaan. Verder Heb je remschijven met een 6 bouts bevestiging en een centerlock bevestiging. De DT Swiss heeft een center lock. Als je de oude schijven wilt overzetten moeten deze ook center lock zijn.

Qua degelijkheid is deze set denk ik een prima upgrade gezien de ervaringen die sommigen hier hebben met de WTB set van de Topstone. Het is verder natuurlijk geen echt sexy setje, maar daar is de prijs dan ook naar ;)
Which reminds me. Dat k*thok staat nog steeds mijn schuur te vervuilen. Ga ik eens wat aan doen :)

Nog steeds uitermate happy met de Orbea Terra, die ik nu ook veel voor woon werk inzet. De Terra is nu foutloos bij kilometerstanden aangekomen waarbij ik al aan mijn 3e trapas en tweede wielset toe was met de Topstone.

Woon-werk is veel buitengebied in mijn geval. Ik heb nu een Garmin achterlicht met radarfunctie aangeschaft die me waarschuwt voor achteropkomend verkeer. Dat had ik veel vaker moeten doen, dat is echt heel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:54
supersoco80 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Which reminds me. Dat k*thok staat nog steeds mijn schuur te vervuilen. Ga ik eens wat aan doen :)

Nog steeds uitermate happy met de Orbea Terra, die ik nu ook veel voor woon werk inzet. De Terra is nu foutloos bij kilometerstanden aangekomen waarbij ik al aan mijn 3e trapas en tweede wielset toe was met de Topstone.

Woon-werk is veel buitengebied in mijn geval. Ik heb nu een Garmin achterlicht met radarfunctie aangeschaft die me waarschuwt voor achteropkomend verkeer. Dat had ik veel vaker moeten doen, dat is echt heel prettig.
Hier een soortgelijke ervaring met Topstone en die basic WTB’s. Freehub en bottom bracket defect binnen 1000km. Met de Terra geen centje pijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

AxzZzeL schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:59:
[...]
In ieder geval bedankt voor de adviezen allemaal. Nu nog ff de knoop doorhakken voor mezelf wat ik precies ga doen. Of ik rij de Schwalbe Marathons gewoon helemaal op.
Een goede all season oplossing zo de Schwalbe G-one Overland 365 kunnen zijn.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
Koenbr schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:50:
[...]

Hier een soortgelijke ervaring met Topstone en die basic WTB’s. Freehub en bottom bracket defect binnen 1000km. Met de Terra geen centje pijn.
Bijzonder, heb er hier twee staan (M en L frame uit 2023). Waarvan het L frame inmiddels 3.000km heeft gemaakt, laatst had ik een kabel breuk maar verder geen bijzonderheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-10 12:49
Zaterdag met wat minder lucht in de bandjes een rondje van 95km gedaan vanuit Utrecht over de heide in Hilversum, Bussen, Naarden en wat door de bossen bij Lage Vuursche (inclusief stuk mtb parcours).

Alleen sommige stukken mega blubberig, inclusief een dubieus pad waarbij ik afdaling toch ben gaan lopen. Maar was een mooie rit en met de lagere luchtdruk goed te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Wat voor dubieus pad was dat dan ?

Zaterdag mooie rit gemaakt over de Veluwe met de gravelbike. (Werewolf & Run Wild 2024)
Lag er allemaal prima bij, denk 3 keer even afremmen voor wat modder (geen zin in natte sokken hele dag)
En @MMUilwijk even laten afzien in het wiel 8)

https://www.strava.com/activities/10733859415

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
DDX schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:41:

Zaterdag mooie rit gemaakt over de Veluwe met de gravelbike. (Werewolf & Run Wild 2024)
Lag er allemaal prima bij, denk 3 keer even afremmen voor wat modder (geen zin in natte sokken hele dag)
En @MMUilwijk even laten afzien in het wiel 8)

https://www.strava.com/activities/10733859415
Beter Veluwse gravelpaden dan fietspaden in de duinen hè ;)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
klaaas schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Beter Veluwse gravelpaden dan fietspaden in de duinen hè ;)
Ligt er stuk beter bij nu op de Veluwe ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Ik heb voor mijn wegritjes een wielset met Strada Bianca's in 45mm. Dat rijdt echt heerlijk, maar het nadeel van deze banden is dat ze in de huidige vochtige omstandigheden nogal lekgevoelig zijn. Ik kom geregeld thuis met meerdere gaatjes. Dat wordt meestal wel gedicht door de sealant, maar niet nadat ik de nodige druk verloren ben. Niet ideaal dus. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dikke (>38mm) slicks die wel lekbestendig zijn en toch lekker rollen?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:30
De Vittoria Terreno Zero die ik op de vakantie wielset heb bevallen mij wel goed, kan iig goed meekomen met wielrenners en in een paar 1000km nog geen lek gezien.
Geen volledige slick maar belangrijkste stuk wel en zijn er tot 47mm volgens mij.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
GWBoes schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:57:
De Vittoria Terreno Zero die ik op de vakantie wielset heb bevallen mij wel goed, kan iig goed meekomen met wielrenners en in een paar 1000km nog geen lek gezien.
Geen volledige slick maar belangrijkste stuk wel en zijn er tot 47mm volgens mij.
Mijn Tufo's zouden nog sneller moeten zijn op asfalt, dus daar schiet ik niet zoveel mee op ;)
Ik zoek echt iets met de rolweerstand in de buurt van een racebandje.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Als je je puur baseert op de waardes van BRR dan is een 40mm Pirelli p zero Race denk ik de beste/enige optie.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Ik denk dat voor puur asfalt BRR een redelijke indicatie is, al is dat zeker voor lekbestendigheid wel de vraag (GP5000 anyone?). Er zijn ook idd niet al te veel opties en die zijn dan ook nog eens niet allemaal getest door BRR (Terravail Rampart b.v.). Het is een beetje een long shot, maar ik hoopte dat iemand hier wellicht mijn ideale band al eens getest had. ;)

En ja, terugvallen op 35mm kan altijd nog.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 20:35
Ik heb GP5000 AS in 35mm en heel tevreden mee, al heb ik slechts 500km mee gedaan nu. Stuk beter dan strada bianca's die ik eerst had.

Gravelkings gingen snel lek bij mij. Misschien Rene herse als je veel volume en slick wil? Wel overpriced vind ik.

[ Voor 30% gewijzigd door cedrix5 op 12-02-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:50
Heeft iemand ervaring met Leyne koplampen ondersteboven aan een computermount hangen? Ik ben een beetje opties aan het verkennen, maar vind weinig fatsoenlijke opties behalve een model van Futurum zelf welke niet meer leverbaar is en een Lezyne lamp met gopro adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:54
@mhr-zip had jij niet zo'n oplossing?

WoT stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:09
Marty! schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:22:
Heeft iemand ervaring met Leyne koplampen ondersteboven aan een computermount hangen? Ik ben een beetje opties aan het verkennen, maar vind weinig fatsoenlijke opties behalve een model van Futurum zelf welke niet meer leverbaar is en een Lezyne lamp met gopro adapter.
Ik heb een Garmin 830 met als voorsteun Garmin mount. Bijkomend heeft m'n Lezyne het volgende Lezyne GoPro & Garmin adapter. Dat laatste draai ik dan op de Garmin mount.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Enige nadeel is dat die lamp wel ondersteboven hangt maar in de praktijk merk je dat met de lezyne lampen niet.
Ik heb ook zo'n gopro adapter op m'n lezyne lamp zitten.

Of budget wat ophogen en een lupine kopen, die gebruik ik voor de echte donkere ritten. (en verwiselbare accupack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:21
klaaas schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:30:
Ik heb voor mijn wegritjes een wielset met Strada Bianca's in 45mm. Dat rijdt echt heerlijk, maar het nadeel van deze banden is dat ze in de huidige vochtige omstandigheden nogal lekgevoelig zijn. Ik kom geregeld thuis met meerdere gaatjes. Dat wordt meestal wel gedicht door de sealant, maar niet nadat ik de nodige druk verloren ben. Niet ideaal dus. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dikke (>38mm) slicks die wel lekbestendig zijn en toch lekker rollen?
Misschien is WTB wat voor je?
https://www.wtb.com/collections/all-tires/products/horizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
DDX schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:45:
Enige nadeel is dat die lamp wel ondersteboven hangt maar in de praktijk merk je dat met de lezyne lampen niet.
Ik heb ook zo'n gopro adapter op m'n lezyne lamp zitten.

Of budget wat ophogen en een lupine kopen, die gebruik ik voor de echte donkere ritten. (en verwiselbare accupack)
Ja dat is het nadeel inderdaad. Ik las dat je de lamp wel aardig naar beneden moet richten wil je anderen niet verblinden. Wat is jouw ervaring hiermee?

Lupine is vrij prijzig inderdaad, damn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
Marty! schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:22:
Ik heb hem ondersteboven hangen aan een hide-my-bell met een Leyne GoPro-adapter. Werkt prima voor mij op de weg, niet gebruikt op gravel/single track.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-10 16:48
Ik heb deze van Magicshine, prima tevreden mee ondanks de wat onorthodoxe form factor.

https://magicshine.com/co...rneath-mounted-bike-lightAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7loUrROO8Tv0ytLW_yMS4tT6-hM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6sze80ioyHjZCNCLcmpjZcsk.jpg?f=user_large

En dan inderdaad onderaan een Hide-My-Bell.

[ Voor 5% gewijzigd door RobNemoo op 12-02-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
@cedrix5 : waarom bevallen de GP's je beter dan de Strada's?

@Dagg : WTB staat niet echt bekend als snel rubber. De Horizons die je linkt zijn enkel in 650b te krijgen, zo te zien.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
Dagg schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:07:
[...]

Ik heb hem ondersteboven hangen aan een hide-my-bell met een Leyne GoPro-adapter. Werkt prima voor mij op de weg, niet gebruikt op gravel/single track.
Hier idem dito, werkt prima (op de weg lig).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 20:35
klaaas schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:39:
@cedrix5 : waarom bevallen de GP's je beter dan de Strada's?

@Dagg : WTB staat niet echt bekend als snel rubber. De Horizons die je linkt zijn enkel in 650b te krijgen, zo te zien.
Allereerst meer gedoe om te monteren maar goed, als ze eenmaal zitten maakt dat niet meer uit.
In de winter schimmelden de sidewalls, sealant kwam daar doorheen denk ik. Heb ik niet met andere banden en heb nog 2 fietsen tubeless.
Ze reden wel fijn eigenlijk, dat kan ik niet ontkennen. Alleen sidewalls waren te dun. Toen ik in Belgie door een gat reed dat ik te laat zag had ik dubbel lek met scheuren in de sidewalls. Bovendien was achtervelg beschadigd. Misschien was het met andere banden ook gebeurd, maar die grand prix’s voelen gewoon veel steviger en zijn niet trager.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DDX
Nog 2 actieshots van afgelopen zaterdag.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mqnTwbR/53523374347-8477845fdc-o-Copy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jx9PCf6/53524585949-ebbfea9056-o.jpg

foto's gemaakt door https://www.instagram.com/elevenspeedloservincent/

[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 13-02-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
cedrix5 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:39:
[...]

Allereerst meer gedoe om te monteren maar goed, als ze eenmaal zitten maakt dat niet meer uit.
In de winter schimmelden de sidewalls, sealant kwam daar doorheen denk ik. Heb ik niet met andere banden en heb nog 2 fietsen tubeless.
Ze reden wel fijn eigenlijk, dat kan ik niet ontkennen. Alleen sidewalls waren te dun. Toen ik in Belgie door een gat reed dat ik te laat zag had ik dubbel lek met scheuren in de sidewalls. Bovendien was achtervelg beschadigd. Misschien was het met andere banden ook gebeurd, maar die grand prix’s voelen gewoon veel steviger en zijn niet trager.
Het gedoe met monteren en het lekkere rijden herken ik, de rest (gelukkig) niet. Ik heb last van gaatjes op het loopvlak. Alsof er makkelijk vuil blijft hangen in de mini groefjes en dat je dat vervolgens door de band drukt. Echte slick, of iig slick loopvlak spreekt me daarom wel aan.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Kijk eens bij rene herse banden als je echte slick wilt.
Op m'n strandfiets heb ik 55mm antelope hill banden, ook prima geschikt voor gravel zolang het geen modder benden is.
Eigenlijk nog maar 1 keer echt lek mee gereden en toen kon plug me redden. (op 10 duizend km denk ofzo met die banden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

cedrix5 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:39:
[...]

In de winter schimmelden de sidewalls,
Zag dat mijn G-one R’s ook schimmel hebben.
In het najaar gewisseld voor Ultrabite’s, en helemaal schoon en droog gemaakt.
Benieuwd wat die gaan doen als ik ze over een maand weer monteer.
Misschien eerst reinigen met azijn?

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
DDX schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:04:
Kijk eens bij rene herse banden als je echte slick wilt.
Op m'n strandfiets heb ik 55mm antelope hill banden, ook prima geschikt voor gravel zolang het geen modder benden is.
Eigenlijk nog maar 1 keer echt lek mee gereden en toen kon plug me redden. (op 10 duizend km denk ofzo met die banden)
Die RH banden hebben ongeveer hetzelfde profiel als de Strada Bianca's. Niet helemaal slick dus. Ik zou ze graag eens testen, maar de prijs is zodanig dat ik ze niet even bestel om ze te proberen.

Heb je er trouwens ook mee op de natte weg gereden? Afgelopen zomer en droog offroad deden de Strada's het ook prima.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Goeie plaatjes! Altijd lekker om zo de gravel sfeer te proeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marty!
MaSw85 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Hier idem dito, werkt prima (op de weg lig).
Thanks allen. Heb inmiddels een Lezyne en Hidemybell aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
DDX schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:41:
Een pad langs het spoor. Zo weinig gebruikt, dat er bladeren lagen. Mega stijle afdeling en daarna een pad waar 30cm water stond. Proberen te rijden, natte voeten en toch gaan lopen....

Bij Hollandsche Rading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

RobbieHifi schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:35:
[...]
Een pad langs het spoor. Zo weinig gebruikt, dat er bladeren lagen. Mega stijle afdeling en daarna een pad waar 30cm water stond. Proberen te rijden, natte voeten en toch gaan lopen....

Bij Hollandsche Rading.
Bladeren en spoor… Daar heeft de NS ook vaak moeite mee 😂
Maar ik begrijp je wel. Veiligheid voor alles. Beter een stukje hike a bike dan het ziekenhuis.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Zijn er hier durfals die hun linker 2x10/11 shifter hebben aangepast voor een 1x10/11 setup met dropper post integratie?

https://www.reddit.com/r/...ersion_mod_how/?rdt=54902

Vraag mij af of dit nodig is gezien de range die een 2x10/11 shifter heeft dat de kabel hoe dan ook goed strak getrokken wordt ondanks de ratel in de shifter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
Vandaag mooie (maar zeer natte) rit gemaakt bij de Utrechtse Heuvelrug. Ongeveer halverwege de rit begon een probleem met mijn schijfrem voor op mijn vrij nieuwe Grizl CF SL7.

Elke keer als ik de voorrem ingreep, begin mijn voorvork te sterk te trillen (zag de vork echt oscilleren van voor naar achteren). Rest van de rit mijn voorrem maar niet meer gebruikt..

Iemand enig idee waar dit door kan komen en of dit zelf te fixen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Bobermo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:29:
Vandaag mooie (maar zeer natte) rit gemaakt bij de Utrechtse Heuvelrug.
Welk deel van de UH? En nat van boven en/of van beneden? :X
Ongeveer halverwege de rit begon een probleem met mijn schijfrem voor op mijn vrij nieuwe Grizl CF SL7.

Elke keer als ik de voorrem ingreep, begin mijn voorvork te sterk te trillen (zag de vork echt oscilleren van voor naar achteren). Rest van de rit mijn voorrem maar niet meer gebruikt..

Iemand enig idee waar dit door kan komen en of dit zelf te fixen is?
Kan natuurlijk veel oorzaken hebben, maar toen ik het eens had, lag het aan de remklauwen die niet vast genoeg gemonteerd waren op de vork. Daardoor trilde de remklauwen. Even vastdraaien en op juiste moment zetten en het was opgelost.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Ik zag dat delen van de MTB rpute Leersum zijn afgesloten vanwege te nat, dus blijkbaar is de bodem daar nog aardig verzadigd.

Trillende rem kan behoorlijk wat verschillende dingen zijn, maar iets losse remklauwen of een niet helemaal strak gemonteerde vork zijn mijn eerste gedachten.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobermo
TheTinusNL schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:52:
[...]

Welk deel van de UH? En nat van boven en/of van beneden? :X

[...]

Kan natuurlijk veel oorzaken hebben, maar toen ik het eens had, lag het aan de remklauwen die niet vast genoeg gemonteerd waren op de vork. Daardoor trilde de remklauwen. Even vastdraaien en op juiste moment zetten en het was opgelost.
https://www.komoot.nl/tour/1021607240?ref=atd

Deze route gereden, nat van boven en beneden ;) Mooie route, die op een enkele strook van 500m na, nog prima te rijden was. De bikewash op de parkeerplaats bij Den Treek is echt ideaal na zo'n rit.

Bedankt voor de suggesties mbt de rem, ga dit morgen even controleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Bobermo schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:47:
[...]

Deze route gereden, nat van boven en beneden ;) Mooie route, die op een enkele strook van 500m na, nog prima te rijden was. De bikewash op de parkeerplaats bij Den Treek is echt ideaal na zo'n rit.

Komt zeer bekend voor, zeker een mooie route.
Toevallig de Postweg bij Doorn wat die 500m slechte strook was? Volgens mij staat dat ook na een week droog met 30 graden nog onderwater :+

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
[...]

En bedankt! Ik wist niet van dit initiatief af. Na even zoeken blijkt dat er bij mij in de buurt ook eentje zit! Ga ik daar even m'n fiets wassen.

• RobbieHifi
[...]

Dank voor de tip, woon in Utrecht maar kan er zo naartoe rijden met de Gravelbike.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hoe zit het met die strook van 783 meter waar je niet mag fietsen? Is dat een Komoot fout, of mag je daar wel gewoon fietsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mooxhew80K8TohWkCOrcBqaj_J0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u1ZmAzSlx3fTKccCSRnJJ0GR.png?f=user_large

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:07
Yakolev schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:06:
Hoe zit het met die strook van 783 meter waar je niet mag fietsen? Is dat een Komoot fout, of mag je daar wel gewoon fietsen?

[Afbeelding]
Al een tijdje niet meer geweest, maar volgens mij mag dat gewoon.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• DDX
Volgens google streetview mag je er allee niet heel hard rijden.
Stukje ervoor is onduidelijk, daar staat bordje over beperkte openstelling maar via streetview niet leesbaar.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:12
Volgens mij wel wandelen, niet fietsen:
https://www.landgoedgeerestein.nl/about

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Ik geloof dat ik een beetje gravel-moe begin te worden... na ruim 2 jaar weet ik niet zo goed meer wat ik eigenlijk met mijn gravelbike moet...

Binnen 10 minuten zit ik op de Utrechtse Heuvelrug en in een bereik van Rhenen tot Hilversum ken ik inmiddels de meeste legaal te fietsen paden wel.
Pogingen om nieuwe paadjes te vinden die niet voorkomen in populaire Komoot/Strava/wielerclub GPX'en lopen steeds weer uit op:
1) verboden-te-fietsen door de boswachten/natuurbeheer
2) ruiterpaden
3) wandelpaden
4) privéterrein

Mijn laatste echte gravelrit is al ruim 2 maanden geleden. :/
Sindsdien heb ik hem alleen maar gebruikt als MTB. Met 40mm gaat dat meer dan prima op de routes Zeist, Austerlitz en Hoge/Lage Vuursche, maar voor Leersum en vooral Amerongen loop ik tegen de beperkingen van de geometrie en het frame aan. Het kan wel, maar leuk is anders met een draaicirkel van een containerschip en max 40mm band achter.

Sinds 2 maanden heb ik weer een dedicated asfaltfiets, dus daar doet de gravelbike ook geen dienst meer voor. En straks leg ik daar 32mm onder, waarmee ook genoeg van de gravelpaden hiero mee te doen is.

De meest voor de hand liggende oplossing is natuurlijk om rondjes te gaan fietsen buiten mijn bekende omgeving. Veluwe en Limburg staan nog op mijn verlanglijstje, maar om (ook daarna) elke keer de auto te moeten pakken om een leuk stuk te kunnen fietsen is mij wat te veel van het goede (zeker Limburg).

Worden jullie gravel-moe, of zijn jullie dat ooit geweest?
En zo ja, hoe kom/kwam je daar uit?
Of zouden jullie zeggen "koop gewoon lekker een vlotte XC hardtail MTB"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:07
TheTinusNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:07:
Nee, want ik heb ook een racer en MBT :+ .

Woon in dezelfde regio en kies gewoon per keer waar ik zininin heb. Dat houdt het voor mij juist leuk en afwisselend.

Dus ja, zit maar 1 ding op: https://www.santacruzbicycles.com/nl-NL/bikes/blur

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
GerbenBK schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:19:
[...]

Nee, want ik heb ook een racer en MBT :+ .

Woon in dezelfde regio en kies gewoon per keer waar ik zininin heb. Dat houdt het voor mij juist leuk en afwisselend.

Dus ja, zit maar 1 ding op: https://www.santacruzbicycles.com/nl-NL/bikes/blur
Ok, misschien belangrijk om te vermelden dat N=2 wel de max is :+

Het idee van N=1 met een do-it-all gravelbike en W=2 wielsets heb ik lang geleden al afgeschoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Moet zeggen dat ik op 2-3 jaar tijd nooit gravel moe ben geweest in Zuid-Limburg. Je mag er overal komen, er is een enorme variatie aan verschillende soorten paden en er lijkt mij in tegenstelling tot de Utrechtse Heuvelrug (ik ben mij nog aan het motiveren om er te fietsen nu ik in Utrecht woon) en zelfs de Veluwe veel meer uitdaging. De Eifel en de Hoge Venen lonken ook vanuit de Limburgse heuvels en daar is het nog leuker.

Momenteel heb ik zelf juist heel veel moeite om mij te motiveren om in regio Utrecht te gravellen. De Veluwe is dichtbij, maar ook dat vind ik niet geweldig. Fietsen door vlakke bospaden is maar leuk voor eventjes. Het helpt ook niet dat ik bij het maken van routes de hele tijd verboden te fietsen zie staan. Hopelijk kan ik mij er wel overheen zetten.

Anders is het maar 7.50 betalen en de trein naar Sittard / Maastricht pakken ieder weekend.

[ Voor 3% gewijzigd door Yakolev op 15-02-2024 11:54 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
@TheTinusNL : klinkt alsof het vinden van nieuwe leuke paden voor jou een belangrijk deel van je gravelbeleving is. Ik herken dat wel en ook dat je op een gegeven moment niet meer echt verrast wordt. Maar naast dat exploren (om maar eens een goed Nederlands woord te gebruiken) vind ik ook nog andere dingen leuk aan gravelen. Met name:

- lekker buiten zijn en genieten van de natuur (werkt beter dan op een MTB)
- een gezonde portie beweging krijgen

De lokale rondjes zijn dan min of meer routine, zoals je ze ook op de weg zou fietsen (met het voordeel van de mooiere paden uiteraard). Om het avontuurgedeelte aan te spreken heb ik me voorgenomen om dit jaar wat meer buiten de eigen regio te fietsen. 1x in de maand is het streven. Overigens zijn de SR's ook een prima manier om daar invulling aan te geven. Heb je er nog leuke mensen bij ook ;)

@Yakolev : als je meer uitdagende paden wilt kun je je in Utrecht met een MTB natuurlijk prima uitleven.

[ Voor 6% gewijzigd door klaaas op 15-02-2024 12:00 ]

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
Ik geloof dat ik een beetje gravel-moe begin te worden... na ruim 2 jaar weet ik niet zo goed meer wat ik eigenlijk met mijn gravelbike moet...

Binnen 10 minuten zit ik op de Utrechtse Heuvelrug en in een bereik van Rhenen tot Hilversum ken ik inmiddels de meeste legaal te fietsen paden wel.
Pogingen om nieuwe paadjes te vinden die niet voorkomen in populaire Komoot/Strava/wielerclub GPX'en lopen steeds weer uit op:
1) verboden-te-fietsen door de boswachten/natuurbeheer
2) ruiterpaden
3) wandelpaden
4) privéterrein

Mijn laatste echte gravelrit is al ruim 2 maanden geleden. :/
Sindsdien heb ik hem alleen maar gebruikt als MTB. Met 40mm gaat dat meer dan prima op de routes Zeist, Austerlitz en Hoge/Lage Vuursche, maar voor Leersum en vooral Amerongen loop ik tegen de beperkingen van de geometrie en het frame aan. Het kan wel, maar leuk is anders met een draaicirkel van een containerschip en max 40mm band achter.

Sinds 2 maanden heb ik weer een dedicated asfaltfiets, dus daar doet de gravelbike ook geen dienst meer voor. En straks leg ik daar 32mm onder, waarmee ook genoeg van de gravelpaden hiero mee te doen is.

De meest voor de hand liggende oplossing is natuurlijk om rondjes te gaan fietsen buiten mijn bekende omgeving. Veluwe en Limburg staan nog op mijn verlanglijstje, maar om (ook daarna) elke keer de auto te moeten pakken om een leuk stuk te kunnen fietsen is mij wat te veel van het goede (zeker Limburg).

Wat is precies het probleem aan met de auto gaan? Is het een optie om een weekend vrij abonnement te nemen bij NS voor €35/mnd. Dit doe ik zelf vaak. Ik beschik niet over een eigen auto en de auto met trekhaak van mijn ouders mag ik niet lenen.

Ik ben bijvoorbeeld al naar Amsterdam, Lage Zwaluwe en diverse malen vanuit Breda en een enkele keer vanuit Goes gaan fietsen. Meestal pak ik dan 's avonds de trein terug, maar soms tijd ik ook ergens heen en ga daar een stuk fietsen.

Geen idee of je er tijd voor hebt, maar laatst ben ik bijvoorbeeld ook met de trein naar Ruurlo gegaan en vanaf daar ben ik een bikepackingtrip gaan rijden in 2 dagen.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 15-02-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobermo
Yakolev schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:06:

[Afbeelding]
Daar had ik van tevoren ook mijn twijfels over, maar er staat geen bord dat je er niet mag fietsen, alleen een bord met snelheidsrestrictie van 5kmh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
Dat is het stukje ervoor. Op de website staat inderdaad niet fietsen zie ik nu, maar er staan bij de ingang alleen borden met verboden voor paarden, auto's en motoren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
TheTinusNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Ok, misschien belangrijk om te vermelden dat N=2 wel de max is :+

Het idee van N=1 met een do-it-all gravelbike en W=2 wielsets heb ik lang geleden al afgeschoten.
Een extra fiets is altijd beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-10 10:52
Ben nog lang niet gravel moe maar komt wss omdat ik pas 3 maanden een gravelbike heb :) :) . Maar fiets al jaren op m'n racer en wat bij mij wel helpt aan de saaiheid van bekende rondjes is om ze eens een keertje andersom te rijden. Klinkt mss raar maar ze lijken dan ineens toch anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
wari42 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Ben nog lang niet gravel moe maar komt wss omdat ik pas 3 maanden een gravelbike heb :) :) . Maar fiets al jaren op m'n racer en wat bij mij wel helpt aan de saaiheid van bekende rondjes is om ze eens een keertje andersom te rijden. Klinkt mss raar maar ze lijken dan ineens toch anders.
Ook pas net een gravelbike, maar voor de racer helpt het verschillende rondjes te rijden. Dus langer als soort toerist, maar soms juist kort en zeer intensief.

Met de racer is het misschien wel makkelijker overal rondjes te maken. Je bent niet 'gelimiteerd' door een percentage gravel, wegen zijn er overal wel.

Vanuit Utrecht stad kan ik op de racer naar de Heuvelrug, Hilversum, de Lek, de Vecht, Amstel regio, Loosdrechtseplassen, Vinkeveenseplassen, ect en dat allemaal in rondjes van 50 tot 120 km. Best wel heel divers kwa landschap en rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Hier in de buurt (omgeving Drents Friese wold) is ook bijzonder weinig te gravellen, vooral slecht verharde fietspaden en zandpaden die maar heel af en toe in het jaar lekker te rijden zijn.
Toch maakt de gravelbike wel de meeste kilometers. In de winter maanden als veredelde racefiets en in de zomer voor langere ritten en als ik geen zin heb goed te controleren hoe de ondergrond is. Ik druk ook net wat makkelijker een tas op deze fiets voor wat extra proviand.
Daarnaast natuurlijk de eventuele fietsvakanties en bikepacking trips waar ze uitstekend voor zijn.

Flickr - Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
RobbieHifi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:39:
[...]
Met de racer is het misschien wel makkelijker overal rondjes te maken. Je bent niet 'gelimiteerd' door een percentage gravel, wegen zijn er overal wel.
Er is geen weg die je wel met de racer maar niet met een gravelbike kunt doen. Andersom wel, dus ik zou zeggen dat je makkelijker met een gravelbike overal rondjes kunt maken. Dat is ook precies de reden dat ik met hele dikke slicks op de weg rij. Als ik ergens wil doorsteken dan moet het gek lopen wil ik het niet kunnen fietsen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
klaaas schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Er is geen weg die je wel met de racer maar niet met een gravelbike kunt doen. Andersom wel, dus ik zou zeggen dat je makkelijker met een gravelbike overal rondjes kunt maken. Dat is ook precies de reden dat ik met hele dikke slicks op de weg rij. Als ik ergens wil doorsteken dan moet het gek lopen wil ik het niet kunnen fietsen.
Yep, maar ik ga niet met de gravelbike 90% asfalt rijden.
Ik heb de gravelbike net en plan dan echt meer ritjes, zodat ik wel 40% of meer gravelmeters maken (met her en der een MTB single track). Met de racer plan ik veel minder, maar blijf op het asfalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
RobbieHifi schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Yep, maar ik ga niet met de gravelbike 90% asfalt rijden.
Ik heb de gravelbike net en plan dan echt meer ritjes, zodat ik wel 40% of meer gravelmeters maken (met her en der een MTB single track). Met de racer plan ik veel minder, maar blijf op het asfalt.
Als je idd zo veel mogelijk gravel wilt rijden dan moet je wat meer plannen. En dat het een leuke uitdaging is om zoveel mogelijk gravel te pakken herken ik ook wel. Maar eigenlijk is het wel gek dat we die 2 werelden zo scheiden. Ik ben wat dat betreft wel wat aan het opschuiven. Ik pakte, om zoveel mogelijk onverhard te rijden, soms liever een slecht zandpad dan een verharde weg of fietspad als dat de opties waren om van A naar B te komen. Maar ik merk dat ik daar wat minder rigide in wordt. Een stukje asfalt is ook prima, mits het uiteraard een leuk stukje asfalt is. Ik heb nog steeds een hekel aan die fietspaden langs doorgaande wegen 8)

Andersom deed ik pas een rondje Posbank met mijn wegwielen. En om het rondje niet al te lang te maken ging ik terug over het gravel door het Deelerwoud (met die iconische dooie bomen). Dat kan op zich ook wel met de racer, maar zulke rondjes deed bijna niemand met de racefiets toen we nog geen gravelfietsen hadden. Ik vind die vrijheid wel mooi.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-10 15:50

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ga de Fietselfstedentocht fietsen (met de gravelbike ja) dus ben juist lange stukken asfalt aan het fietsen :P

Misschien niet het leukste maar ach, als je mooie / nieuwe omgevingen op zoekt is het best te doen.

Verder genoeg leuks (offroad) te vinden hier (Arnhem).

[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 16-02-2024 15:25 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Ik kijk niet naar percentage ondergrond.
Maak meestal een route met wat (gravel)highlights op Komoot en ga gewoon fietsen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Yakolev schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:53:
Momenteel heb ik zelf juist heel veel moeite om mij te motiveren om in regio Utrecht te gravellen. De Veluwe is dichtbij, maar ook dat vind ik niet geweldig. Fietsen door vlakke bospaden is maar leuk voor eventjes. Het helpt ook niet dat ik bij het maken van routes de hele tijd verboden te fietsen zie staan. Hopelijk kan ik mij er wel overheen zetten.
Dan moet je vooral het zuidelijk deel van de Heuvelrug pakken. Het noordelijk deel is inderdaad vooral vlak en rechtdoor.
Wel grotere heides in het noorden, maar naar mijn idee ook meer privéterrein.

En dat verboden te fietsen: inderdaad erg demotiverend. Tijdje geleden begon ik daar ook al over in dit topic en ook over hoe die borden te lezen/interpreteren.
Tijdens de lockdowns hebben ze op heeeeel veel bordjes stickers geplakt met verboden te fietsen. Dan vraag ik mij af of dat voor de lockdowns wel mocht.
klaaas schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:56:
@TheTinusNL : klinkt alsof het vinden van nieuwe leuke paden voor jou een belangrijk deel van je gravelbeleving is. Ik herken dat wel en ook dat je op een gegeven moment niet meer echt verrast wordt. Maar naast dat exploren (om maar eens een goed Nederlands woord te gebruiken) vind ik ook nog andere dingen leuk aan gravelen. Met name:

- lekker buiten zijn en genieten van de natuur (werkt beter dan op een MTB)
- een gezonde portie beweging krijgen

De lokale rondjes zijn dan min of meer routine, zoals je ze ook op de weg zou fietsen (met het voordeel van de mooiere paden uiteraard). Om het avontuurgedeelte aan te spreken heb ik me voorgenomen om dit jaar wat meer buiten de eigen regio te fietsen. 1x in de maand is het streven. Overigens zijn de SR's ook een prima manier om daar invulling aan te geven. Heb je er nog leuke mensen bij ook ;)
Ik kocht de gravelbike destijds inderdaad om nieuwe paden te ontdekken: dezelfde redenering dat ik alle (asfalt)wegen in de omgeving wel kende en daarom het bos wilde ontdekken.
Die redenering over asfalt gaat sindsdien, ik kocht toen ook een vermogensmeter, niet meer op: daardoor vind ik het prima om dezelfde stukken vaak te fietsen.
Voor gravel heb ik nu dus niet echt zo'n motivator meer.
De MTB routes daarentegen, ik vind het leuk technisch te verbeteren, maar zoals ik zei heb ik de limiet van de fiets volgens mij wel bereikt. Vandaar de XC MTB twijfel... en daarmee is ook prima te gravellen mocht het weer kriebelen, die paar km/h maken mij niet uit.
hoi1234 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:13:
[...]
Wat is precies het probleem aan met de auto gaan? Is het een optie om een weekend vrij abonnement te nemen bij NS voor €35/mnd. Dit doe ik zelf vaak. Ik beschik niet over een eigen auto en de auto met trekhaak van mijn ouders mag ik niet lenen.
Geen eigen auto hebben :+ en vaak zaterdag (of zondag) werken.
Ik ben bijvoorbeeld al naar Amsterdam, Lage Zwaluwe en diverse malen vanuit Breda en een enkele keer vanuit Goes gaan fietsen. Meestal pak ik dan 's avonds de trein terug, maar soms tijd ik ook ergens heen en ga daar een stuk fietsen.

Geen idee of je er tijd voor hebt, maar laatst ben ik bijvoorbeeld ook met de trein naar Ruurlo gegaan en vanaf daar ben ik een bikepackingtrip gaan rijden in 2 dagen.
GWBoes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:42:
Daarnaast natuurlijk de eventuele fietsvakanties en bikepacking trips waar ze uitstekend voor zijn.
Een gravelbike is m.i. de beste fiets voor (meerdaagse) bikepacking, maar bikepacking heeft bij mij nog geen interesse gewekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
TheTinusNL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:21:
Geen eigen auto hebben :+ en vaak zaterdag (of zondag) werken.
Tja, geen auto is op te lossen, door met de trein te gaan. Geen tijd, is lastig...

Je kunt nog met 40% korting reizen in de daluren. Maar ik heb zo de indruk dat je niet op dit advies zit te wachten.

Oja, weekend begint bij NS op vrijdag om 18.30. Maar je zal ook wel niet zitten te wachten op heel de vrijdag fietsen om vervolgens 30-40% onverhard te rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 16-02-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
hoi1234 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:47:
[...]

Tja, geen auto is op te lossen, door met de trein te gaan. Geen tijd, is lastig...

Je kunt nog met 40% korting reizen in de daluren. Maar ik heb zo de indruk dat je niet op dit advies zit te wachten.

Oja, weekend begint bij NS op vrijdag om 18.30. Maar je zal ook wel niet zitten te wachten op heel de vrijdag fietsen om vervolgens 30-40% onverhard te rijden.
Inderdaad lastig dat ik niet echt een ma-vr en za-zo structuur heb, want daar lijken die abonnementen wel op gericht. Ik was half op de hoogte van het bestaan van die dingen, dus in ieder geval bedankt voor het mij herinneren aan hun bestaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovialgent
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-03 15:34
Ik ga binnenkort La Marmotte rijden met mijn gravelbike ( Canyon Grail AL 7.0 ) met dunnere bandjes. Nu ken ik niets van verzetten af zou een 46-30 met 11-34 voldoende moeten zijn? Overigens zijn er nog mensen die bepaalde tips hebben met do's en don'ts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ruim voldoende lijkt me ?
Zelfs een ouderwetse triple versnelling kwam niet aan 30-34.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
@Jovialgent je hebt een verzet 20% lichter dan waarschijnlijk 99% van de andere deelnemers, denk dat dat wel goed komt.
Bijtrappen op de afdaling boven de 50km/h zal er niet in zitten maar naar boven moet dit voor iemand die er al aan denkt de Marmotte te gaan rijden geen probleem zijn.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvxiKvwBq3Q2yM6e6yyROvQhLZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMn6CQIX65icqzlIumuaee0A.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is niet verkeerd hoor. Heel veel succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-10 19:27
Jovialgent schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:34:
Ik ga binnenkort La Marmotte rijden met mijn gravelbike ( Canyon Grail AL 7.0 ) met dunnere bandjes. Nu ken ik niets van verzetten af zou een 46-30 met 11-34 voldoende moeten zijn? Overigens zijn er nog mensen die bepaalde tips hebben met do's en don'ts?
Ik heb zelf nooit de Marmotte gereden, maar wel vergelijkbare fondo's zoals de Dolemiti Sportful Race. Dat ging met een 11-34 achter en een 52-36 voor prima, dus jij zou helemaal goed moeten zitten met een 46-30 voor. Denk eerlijk gezegd dat je er eerder tegenaan zal lopen dat je in de afdaling al snel niet meer mee kan trappen.
Algemene tip bij al dit soort fondo's is wel om je niet gek te laten maken in het begin, maar een beetje verstandig te zijn in bij welke groepjes je blijft meedraaien. Meezitten met een groepje kan je voordeel opleveren, maar als je jezelf in het begin teveel laat opdraaien bekoop je dat later altijd weer.
Douwe doet Dingen heeft op YT wel een een verhaal staan hoe de Marmotte kan lopen, daar kan wel handig zijn om eens te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:54
Acclimatiseren voor zover je daar in de gelegenheid toe bent, zowel aan de hoogte als aan de warmte. Ik heb hem afgelopen jaar gereden en bij de start van de Alpe gaf mijn Garmin 45 graden aan.. Verder eten/drinken/eten/drinken (met mineralen) om kramp te voorkomen. En vergeet tijdens het afzien ook niet te genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:13

djfrankel

It's a trap!

Sowieso is dat een hele toffe uitdaging. Ik heb de marmotte afgelopen jaar gereden.
Zoals @YLMOSE al zegt, als je de mogelijkheid hebt om er eerder te zijn om te acclimatiseren, zeker doen! Afgelopen jaar was het mega warm.
En de absolute cliché eten en drinken, maar vooral, ga dit van te voren testen tijdens je langste trainingen.
Ik ben zelf gestart met een bidon betafuel voor het eerste uur zodat ik op dat moment nog niet hoefde te gaan eten. Daarna elk uur ongeveer 80 gram koolhydraten gegeten tot het echt niet meer lukte. Opzich is dat allemaal niet heel gek, maar als de dag van de marmotte zelf de eerste keer is dat je 80 of meer gram koolhydraten per uur gaat eten kon je wel eens voor een verrassing komen te staan.
Bereid je mentaal er ook alvast op voor dat de week van te voren de route ook nog kan wijzigen, afgelopen jaar werd het opeens 186km en 5500hm.
Qua verzet, ik heb het met 36-30 als kleinste verzet gereden en dat was voor mij prima, maar dat is ook behoorlijk persoonlijk.
Verder, ik denk goed trainen maar dat zal ook van je ambities afhangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovialgent
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-03 15:34
Bedankt allemaal voor de tips! Ben nu al een tijdje goed aan het trainen en vooral veel kg's aan het verliezen.. Ondertussen -7 kg en zou er nog 10 af willen hebben tegen dan. Eten en drinken probeer ik nu al te oefenen. Zijn daar merken die jullie aanraden? Vroeger nam ik op het einde van een zware rit wel eens een gelletje maar daar kreeg ik vaak meteen last van. Momenteel probeer ik Amacx sportdrank & bars. Gelezen dat Maurten wel goed is maar dat is behoorlijk duur. Namen jullie extra's mee voor onderweg bijvoorbeeld? Of gewoon de bevoorrading ter plekke?
Ik las ook dat verlichting verplicht is. Welke raden jullie bv aan kwestie gewicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:13

djfrankel

It's a trap!

Jovialgent schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:59:
Bedankt allemaal voor de tips! Ben nu al een tijdje goed aan het trainen en vooral veel kg's aan het verliezen.. Ondertussen -7 kg en zou er nog 10 af willen hebben tegen dan. Eten en drinken probeer ik nu al te oefenen. Zijn daar merken die jullie aanraden? Vroeger nam ik op het einde van een zware rit wel eens een gelletje maar daar kreeg ik vaak meteen last van. Momenteel probeer ik Amacx sportdrank & bars. Gelezen dat Maurten wel goed is maar dat is behoorlijk duur. Namen jullie extra's mee voor onderweg bijvoorbeeld? Of gewoon de bevoorrading ter plekke?
Ik las ook dat verlichting verplicht is. Welke raden jullie bv aan kwestie gewicht?
Qua eten heb ik veel deze dingen gebruikt, gezien ze met 20g koolhydraten per stuk makkelijk rekenen: https://www.decathlon.nl/...g/_/R-p-328219?mc=8602989
En de mueslirepen van de lidl zijn ook best prima.

Ik heb al mijn eten zelf meegenomen vorig jaar, maar ik had ook bevoorrading service. Sowieso moet je zelf wat meenemen om vanaf de start t/m de eerste stop eten te hebben.

Verlichting moet je inderdaad op je fiets hebben en moet aan staan op de top van de Gallibier, dat checken ze daar ook. In de afdaling vanaf de Gallibier zitten een paar 'onverlichtte' tunnels. Ik moet zeggen, ik had ze allemaal wel zonder verlichting durven rijden, ik heb in Italië wel veel donkerdere tunnels van binnen gezien. Gewicht van die paar lampjes gaat je niet opbreken, maar gewoon een simpel setje is volgens mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zouden jullie eens even mee willen denken? Ik kom er niet helemaal lekker uit of een gravelbike of een tweede wielset met minimale rolweerstand op de MTB een betere keuze is. Dit jaar wil ik het fietsen weer wat meer op gaan pakken ipv hardlopen. Daarnaast doe ik nog krachttraining. Ik verwacht ongeveer 250km per maand te gaan fietsen.

Heb een Trek Procaliber 8 hardtail die prima bevalt. Ook een tijd een racer gehad maar heb daar nooit veel plezier op gehad, al komt dat denk ik ook omdat ik als amateur een 2e hands Carbon wedstrijd fiets had gekocht :+ Maar toch de zit positie qua stuur vergeleken met een MTB spreekt me niet direct aan. Ook mis ik puur op het asfalt de uitdaging van de omgeving.

Voor mij is de rust van het bos en uitdaging van single tracks belangrijk. Ik rijd vooral in de Maashorst wat niet heel pittige MTBroutes zijn. Deze heb ik de afgelopen 10 jaar al dusdanig veel gereden dat ik meer afwisseling zoek zonder direct de MTB in de auto te gooien. Daarom lijkt een gravelbike me interessant zodat ik in een straal van 50km meerdere mogelijkheden heb. Met de MTB op de weg vind ik toch wat te vermoeiend voor langere afstanden ondanks dat de Bontrager XR2 Team Issue banden niet de grootste rolweerstand hebben:

Afbeeldingslocatie: https://i00.eu/img/51/1024x1024/1ej2qlgu/14365.jpg

Ik lees dat een groot aantal van jullie toch wel 2 wielsets heeft, afhankelijk van de keuze voor bos/single tracks en weg. Ik had stiekem de hoop dat een all-round band op de gravelbike goed genoeg is voor single tracks bij droog weer en een stuk sneller op de weg dan een MTB. Daarom dacht ik dat een snelle en minder brede band op de MTB misschien al behoorlijk overeenkomt qua rolweerstand van een gravelbike met bijvoorbeeld 40mm banden. Punt is alleen dat er weinig beschikbaar is smaller dan bijvoorbeeld de 2.20 inch. Vittoria Terreno G2. Maar hoe groot is het verschil rolweerstand tegenover een 40mm band?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mammothbikes.com/product/Large/308572.jpg

Ik wil voorkomen dat een tweede wielset op de MTB voor op de weg en lichte gravelpaden vrijwel hetzelfde voelt als mijn huidige banden want dan is het zonde van de wielset. Aan de andere kant vind ik het zonde om 2k uit te geven voor een gravelbike met mijn beperkt aantal kilometers als ik met een tweede wielset op de MTB ongeveer hetzelfde resultaat kan boeken.

Heeft iemand wat ervaringen om te delen?

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 21-02-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Aghanim schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:49:
Zouden jullie eens even mee willen denken? Ik kom er niet helemaal lekker uit of een gravelbike of een tweede wielset met minimale rolweerstand op de MTB een betere keuze is. Dit jaar wil ik het fietsen weer wat meer op gaan pakken ipv hardlopen. Daarnaast doe ik nog krachttraining. Ik verwacht ongeveer 250km per maand te gaan fietsen.

Heb een Trek Procaliber 8 hardtail die prima bevalt. Ook een tijd een racer gehad maar heb daar nooit veel plezier op gehad, al komt dat denk ik ook omdat ik als amateur een 2e hands Carbon wedstrijd fiets had gekocht :+ Maar toch de zit positie qua stuur vergeleken met een MTB spreekt me niet direct aan. Ook mis ik puur op het asfalt de uitdaging van de omgeving.

Voor mij is de rust van het bos en uitdaging van single tracks belangrijk. Ik rijd vooral in de Maashorst wat niet heel pittige MTBroutes zijn. Deze heb ik de afgelopen 10 jaar al dusdanig veel gereden dat ik meer afwisseling zoek zonder direct de MTB in de auto te gooien. Daarom lijkt een gravelbike me interessant zodat ik in een straal van 50km meerdere mogelijkheden heb. Met de MTB op de weg vind ik toch wat te vermoeiend voor langere afstanden ondanks dat de Bontrager XR2 Team Issue banden niet de grootste rolweerstand hebben:

[Afbeelding]

Ik lees dat een groot aantal van jullie toch wel 2 wielsets heeft, afhankelijk van de keuze voor bos/single tracks en weg. Ik had stiekem de hoop dat een all-round band op de gravelbike goed genoeg is voor single tracks bij droog weer en een stuk sneller op de weg dan een MTB. Daarom dacht ik dat een snelle en minder brede band op de MTB misschien al behoorlijk overeenkomt qua rolweerstand van een gravelbike met bijvoorbeeld 40mm banden. Punt is alleen dat er weinig beschikbaar is smaller dan bijvoorbeeld de 2.20 inch. Vittoria Terreno G2. Maar hoe groot is het verschil rolweerstand tegenover een 40mm band?
[Afbeelding]

Ik wil voorkomen dat een tweede wielset op de MTB voor op de weg en lichte gravelpaden vrijwel hetzelfde voelt als mijn huidige banden want dan is het zonde van de wielset. Aan de andere kant vind ik het zonde om 2k uit te geven voor een gravelbike met mijn beperkt aantal kilometers als ik met een tweede wielset op de MTB ongeveer hetzelfde resultaat kan boeken.

Heeft iemand wat ervaringen om te delen?
Allereerst is het mij niet helemaal duidelijk of je een goed beeld hebt waar rolweerstand door komt.
Waar baseer je die lage rolweerstand van die Bontragers op (je laat alleen de foto zien)?
Ook de breedte van de band an sich zegt weinig tot niets over rolweerstand.
De ene is de andere niet, hangt van het materiaal af en bij offroad ook wel van het profiel.

Ik heb 10000km op die 40mm Terreno Dry gereden, van asfalt tot MTB tracks.
Best leuke bandjes voor lichte tot zware gravel en bospaden.
Op hoge snelheden op asfalt wel echt langzaam, op lage snelheden (zeg <25 km/h) echt top banden.
Ook amper lek te krijgen, met biba (geen tubeless) en op MTB trails.

Maar als je het hebt over "op de weg en lichte gravelpaden" misschien wat overkill.
Bovendien: wat bedoel je met "lichte gravel"? --> https://cdn.shopify.com/s..._Condition_Guide.pdf?8341

Afhankelijk van het antwoord zou ik eerder neigen naar een ~33mm Terreno Dry of Zero, of een 32-35mm raceband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
TheTinusNL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:51:
[...]

Allereerst is het mij niet helemaal duidelijk of je een goed beeld hebt waar rolweerstand door komt.
Waar baseer je die lage rolweerstand van die Bontragers op (je laat alleen de foto zien)?
Ook de breedte van de band an sich zegt weinig tot niets over rolweerstand.
De ene is de andere niet, hangt van het materiaal af en bij offroad ook wel van het profiel.

Ik heb 10000km op die 40mm Terreno Dry gereden, van asfalt tot MTB tracks.
Best leuke bandjes voor lichte tot zware gravel en bospaden.
Op hoge snelheden op asfalt wel echt langzaam, op lage snelheden (zeg <25 km/h) echt top banden.
Ook amper lek te krijgen, met biba (geen tubeless) en op MTB trails.

Maar als je het hebt over "op de weg en lichte gravelpaden" misschien wat overkill.
Bovendien: wat bedoel je met "lichte gravel"? --> https://cdn.shopify.com/s..._Condition_Guide.pdf?8341

Afhankelijk van het antwoord zou ik eerder neigen naar een ~33mm Terreno Dry of Zero, of een 32-35mm raceband.
Terechte vraag. Was niet echt duidelijk wat ik nu probeer uit te vinden :)

Mijn gevoel over de rolweerstand van de Bontragers is gebaseerd op een aantal reviews die ik over de band gelezen heb. Ook is dit qua zichtbaar profiel geen ‘Nobby Nic’ bijvoorbeeld.

Een 40mm of kleiner past niet op mijn mountainbike dus dan zou ik een gravelbike moeten aanschaffen. Waar ik achter probeer te komen is of de ervaring op de MTB met semi slicks qua grip en rolweerstand redelijk vergelijkbaar is met een gravelbike. Met gravel bedoel ik categorie 2/3 uit jouw link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-10 19:27
Ik denk dat de vergelijking best wel samenhangt met een aantal uitgangspunten, en punten waar je concessies op wilt doen

- een gravelfiets vs een harde carbon koersfiets is best een verschil qua comfort e.d. Mijn vorige fiets was echt een racer en wordt nu gebruikt als pekelfiets, maar ik merk elke keer als ik opstap dat je wat uitgestrekter zit. De geometrie van een gravelfiets is echt wel een stukje relaxter. Ik denk wel dat je er op het asfalt sneller op bent, maar dat komt o.a. doordat je waarschijnlijk een kleiner frontaal oppervlakte hebt dan op de MTB.
- in de categorie gravelfietsen heb je ook nog heel wat smaken. De ene hangt richting een racer, de andere gaat bijna richting een oldschool hardtail.
- ook het type ondergrond en parkoers wat je rijdt heeft invloed. Op een snel slingerparkoers zal je waarschijnlijk met een moderne MTB altijd sneller zijn. Maar als je daar niet rijdt, of vooral oldskool singletrack pakt, of er uberhaupt niet komt omdat je dan je fiets eerst op de auto moet zetten... dan is een gravelbike misschien toch net de betere fiets.
- ik heb voor m'n gravelfiets inderdaad ook twee setjes. Een fijn, licht setje, en een paar basic maar prima Shimano-trainingswielen die ik van Marktplaats heb getrokken.
Wellicht dat je dat voor de MTB ook kan proberen. Ben je er achteraf niet afdoende tevreden mee, dan gooi je de wielset weer op MP en kan je alsnog een gravelbike kopen. Of gewoon een setje Terrenos bestellen, die om je huidige wielen gooien en kijken hoe het voelt.
- Last but not least; beste gevoel krijg je er bij als je in je omgeving een gravelbike kan lenen en die een keer kan uitproberen. Dan weet je helemaal hoe het aanvoelt en (wellicht met behulp van Strava) waar je extra tijd/energie pakt of verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
@Aghanim : je opmerking dat er weinig verkrijgbaar is <2.2" doet vermoeden dat je niet weet dat je gewoon gravelbanden op je MTB wielen kunt monteren. Dat kan dus wel en is een relatief goedkope manier om te kijken of dat bevalt.

Ik zou zelf voor wat jij voor ogen hebt een gravelfiets kopen, maar ik ben dan ook liefhebber :9

[ Voor 3% gewijzigd door klaaas op 21-02-2024 18:14 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Aghanim schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:28:
[...]

Terechte vraag. Was niet echt duidelijk wat ik nu probeer uit te vinden :)

Mijn gevoel over de rolweerstand van de Bontragers is gebaseerd op een aantal reviews die ik over de band gelezen heb. Ook is dit qua zichtbaar profiel geen ‘Nobby Nic’ bijvoorbeeld.

Een 40mm of kleiner past niet op mijn mountainbike dus dan zou ik een gravelbike moeten aanschaffen. Waar ik achter probeer te komen is of de ervaring op de MTB met semi slicks qua grip en rolweerstand redelijk vergelijkbaar is met een gravelbike. Met gravel bedoel ik categorie 2/3 uit jouw link.
Rolweerstand vermoeden op basis van profiel kan soms nogal misleidend werken.

Waarom zou 40mm niet passen?

Bij lichte gravel dacht ik eerder aan level 1, beetje level 2. :+
Goed dus dat je aangeeft dat het eerder 2/3 is.
Dan vervalt ook mijn opmerking over de dunne gravelbanden of dikke slicks en zou je inderdaad eens kunnen kijken naar ~40mm semi-slick gravelbanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:07
Jovialgent schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:59:
Eten en drinken probeer ik nu al te oefenen.

Gelezen dat Maurten wel goed is maar dat is behoorlijk duur.
Goed dat je eten en drinken gaat oefenen.
Maurten zou ik ook oefenen.
Paar keer met langere tocht met mensen gefietst die Maurten gebruikten maar het op eem gegeven moment niet meer weg kregen en waar het niet lekker viel.

Die fruitdingetjes van de decathlon ben ik ook over te spreken.

Succes met de voorbereidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Snap niet helemaal waarom 40mm of kleiner niet zou passen ?
Rolweerstand gaat amper wat uitmaken of je 30mm of 40mm band monteert, zal wat zwaarder worden allemaal.
En bochtgedrag zal wat anders zijn, maar dat komt ook doordat je bredere banden met minder druk zal rijden.

MTB vs gravel is weerstand vooral je lichaam door andere houding op een gravel racer kan je gewoon dieper zitten.
Al heb je ook veel gravel bikes die weer op de comfort stand zitten kwa stack.

• Aghanim
  • Niet online
Wat stom, ik had er inderdaad niet bij stilgestaan dat een gravel band (40mm) gewoon op mijn MTB velg past 8)7 . Dat maakt het eenvoudiger om eens wat uit te proberen. Al krijg ik niet direct de indruk dat smaller per definitie veel meer snelheid brengt. Had ik wel gedacht omdat racefiets banden erg dun zijn. Terrence is een goede optie.

Het beste is inderdaad eens een rondje op een gravelbike maken. Mogelijk zijn ze te huur of kan ik bij de LBS een tweedehands wat uitgebreider proberen. Dat geeft natuurlijk de enige echte vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-10 03:01
Ik ben heel tevreden met deze banden: https://www.bicyclerollin...ontinental-terra-speed-40

Tot nu toe kom ik er verrassend goed mee weg, alleen af moeten stappen in 20cm diepe blubber.

Ik rijd een mix van verhard, onverhard en droge singletrack, waar de uitdaging voor het laatste meer uitrijden dan tijd is.

[ Voor 22% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 22-02-2024 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Aghanim schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:45:
Had ik wel gedacht omdat racefiets banden erg dun zijn.
De tijd van 23mm op racefietsen is ook wel voorbij 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:09
DDX schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:40:
[...]

De tijd van 23mm op racefietsen is ook wel voorbij 8)
32 is het nieuwe 23

Iemand mijn voorraad 28 mm bandjes overnemen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Wat stom, ik had er inderdaad niet bij stilgestaan dat een gravel band (40mm) gewoon op mijn MTB velg past 8)7 . Dat maakt het eenvoudiger om eens wat uit te proberen. Al krijg ik niet direct de indruk dat smaller per definitie veel meer snelheid brengt. Had ik wel gedacht omdat racefiets banden erg dun zijn. Terrence is een goede optie.

Het beste is inderdaad eens een rondje op een gravelbike maken. Mogelijk zijn ze te huur of kan ik bij de LBS een tweedehands wat uitgebreider proberen. Dat geeft natuurlijk de enige echte vergelijking.
De focus zit nu op banden om de snelheid te verhogen. Ik weet niet wat voor groepset er op jouw MTB ligt, maar mijn ervaring was dat mijn snelheid beperkt werd door het tandwiel voor.
Op mijn 1x MTB lag een 32t voor, nu op de gravelbike een 40t. Betekent dat je met hetzelfde verzet achter iedere omwenteling verder = sneller bent.
Ik laat ‘m binnenkort vervangen door een 42t omdat ik merk dat ik nog altijd teveel in hoge verzetten rijd.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Op mijn fiets heb ik Schwalbe Thunder Burts liggen vanwege de lage rol weerstand. Deze zijn ook te krijgen in 29".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 15:48

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

PietervSk schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:47:
- ook het type ondergrond en parkoers wat je rijdt heeft invloed. Op een snel slingerparkoers zal je waarschijnlijk met een moderne MTB altijd sneller zijn. Maar als je daar niet rijdt, of vooral oldskool singletrack pakt, of er uberhaupt niet komt omdat je dan je fiets eerst op de auto moet zetten... dan is een gravelbike misschien toch net de betere fiets.
Daarop als aanvulling: snel voelen en snel zijn liggen soms ook nogal uit elkaar. Heb mijn lokale singletrack-MTB-route met bijna al mijn fietsen wel gedaan, gravelbike en tracklocross-fixie voelen het snelst, maar volgens GPS en Strava rijd ik mijn snelste tijden toch met de vrachtwagen-MTB met 140mm vork en 29x2.6-banden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
mhr-zip schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:17:
[...]

32 is het nieuwe 23

Iemand mijn voorraad 28 mm bandjes overnemen?
Gewoon meer km's maken, zijn ze sneller op!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wari42
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-10 10:52
heeft het nut om op een 1by een chaincatcher te gebruiken of is de kans op een vallende ketting daar minimaal? Er zit daar een plek voor een voorderrie die niet wordt gebruikt nu dus dacht mss is het slim
Pagina: 1 ... 49 ... 88 Laatste