Ik geloof dat ik een beetje gravel-moe begin te worden... na ruim 2 jaar weet ik niet zo goed meer wat ik eigenlijk met mijn gravelbike moet...
Binnen 10 minuten zit ik op de Utrechtse Heuvelrug en in een bereik van Rhenen tot Hilversum ken ik inmiddels de meeste
legaal te fietsen paden wel.
Pogingen om nieuwe paadjes te vinden die niet voorkomen in populaire Komoot/Strava/wielerclub GPX'en lopen steeds weer uit op:
1) verboden-te-fietsen door de boswachten/natuurbeheer
2) ruiterpaden
3) wandelpaden
4) privéterrein
Mijn laatste echte gravelrit is al ruim 2 maanden geleden.
Sindsdien heb ik hem alleen maar gebruikt als MTB. Met 40mm gaat dat meer dan prima op de routes Zeist, Austerlitz en Hoge/Lage Vuursche, maar voor Leersum en vooral Amerongen loop ik tegen de beperkingen van de geometrie en het frame aan. Het kan wel, maar leuk is anders met een draaicirkel van een containerschip en max 40mm band achter.
Sinds 2 maanden heb ik weer een dedicated asfaltfiets, dus daar doet de gravelbike ook geen dienst meer voor. En straks leg ik daar 32mm onder, waarmee ook genoeg van de gravelpaden hiero mee te doen is.
De meest voor de hand liggende oplossing is natuurlijk om rondjes te gaan fietsen buiten mijn bekende omgeving. Veluwe en Limburg staan nog op mijn verlanglijstje, maar om (ook daarna) elke keer de auto te moeten pakken om een leuk stuk te kunnen fietsen is mij wat te veel van het goede (zeker Limburg).
Worden jullie gravel-moe, of zijn jullie dat ooit geweest?
En zo ja, hoe kom/kwam je daar uit?
Of zouden jullie zeggen "koop gewoon lekker een vlotte XC hardtail MTB"?