Ik ben op zoek naar wat meer snelheid voor mijn gravelbike (
Kona Sutra) met standaard fabrieks wielen en banden. (No worries dat voorrek is er al af.) Merk dat ik toch redelijk wat rondjes doe op merendeel asfalt en af en toe zandpaadjes/licht gravel.
De wielen die er nu onder zitten hebben WTB ST i23 TCS 2.0 velgen, met binnendiameter 23mm en 32 spaken. Volgens de specs compatibel met buitenbandbreedte van 30 t/m 50 mm.
Heb daar nu van de fabriek uit 42mm Schwalbe Marathon Mondial Performance line tour banden om heen zitten. Vrij lompe dingen van 650 gram per stuk maar wel met een lekker dikke antileklaag. In 7000km slechts 1 keer een lek gehad.
Voor het gemak even 2 opties uitgelicht (naast trainen en buffelen om sneller te worden natuurlijk).
Optie 1: extra setje racefietswielen en racefietsbanden.
Nu zag ik dit wielsetje liggen
https://www.mantel.com/dt...-db-racefiets-wielen&spec[]=17111&spec[]=3329
En wil daar iets van 28mm racefietsbanden onder doen. Tubeless hoeft van mij niet maar is het overwegen waard als dit voordelen oplevert voor racefietsbanden.
Voor fietsvakanties of gravelritjes kan ik dan weer switchen naar de WTB wielset.
Optie 2: zou kunnen zijn om bij de bestaande wielen enkel de banden te vervangen. En dan racefietsbanden of lichte gravelbanden te kiezen met de laagste compatibele bandbreedte van 30mm.
Mijn vraag bij beide opties of ik er merkbaar op vooruit ga in snelheid? Rij nu zo rond de 22-26km/h. Meeste ritjes hebben afstand van 40 a 100 km. Weeg 70kg voor de geïnteresseerden
En zit er überhaupt merkbaar verschil in weerstand bij 25, 28 of 30mm racefietsbanden bij deze snelheden?