Ik zit met een dilemma waar ik niet uitkom zonder input gebaseerd op ervaring. De gemiddelde LBS wil gewoon een fiets verkopen en zegt dat alles kan en technisch klopt dat ook wel.
TLDR; wat is het verschil in weggedrag tussen een wegfiets en gravelbike met ~gelijke geometrie (balhoofdhoek van 73,9 vs 72) en 28 vs 34mm banden?
Ik ben niet de kortste, 1m92 (BBL 92cm) en zoek een nieuwe fiets. Deze fiets zal grotendeels op de weg gebruikt worden met 10~15% van de tijd een gravelpaadje, gravel light zullen we dat maar noemen?
Een endurance fiets met ruimte voor bredere banden zou dus perfect zijn. Een Canyon Endurace of Trek Domane bijvoorbeeld. Maar dan wordt voor mijn lengte en flexibiliteit het balhoofd al snel maatje dranghek.
De huidige Trek Emonda in maat 60 (
Bike Insights) voldoet prima. Er zit een lage headset op van 9mm en een Di2 houder van 2mm. Daarnaast een 6 graden stuurpen van 120mm met een 75mm reach stuur.
Nu weer terug naar de balhoofdlengte; je moet een fiets kopen die goed zit, dat klopt. Maar ik wil gewoon geen balhoofd zoals op een 60 Trek Domane of XL Canyon Endurace. Dat vind ik niet mooi.
Daarom zit ik nu in het graveltopic. Gravelfietsen hebben een stack die in de buurt komt van mijn Emonda en een balhoofdlengte die acceptabel is voor mij.
En daar komt de Bianchi Impulso om de hoek kijken.
Ik zal jullie het rekenen besparen, de nieuwe Bianchi Impulso komt zo goed als overeen met 15 a 20mm spacers en 110 a 120mm stuurpen. (
Bike Insight) Ik weet dat de reach flink langer is. Ik ben echter vrij flexibel in de horizontale afstand tussen zadel en trapas. Dus daar kan ik gemakkelijk 10mm winnen bijvoorbeeld.
Ik kijk dus ook naar de totale lengte van de bovenbuis. Reach vertelt maar de halve waarheid in mijn geval.
Op dit moment staat de Emonda met een 130mm stuurpen op de trainer en dat lijkt misschien nog wel beter te zijn, dan voelt het iets natuurlijker om een vlakke rug te hebben. Maar daar heb ik nog geen 2 uur achtereen op gezeten..
Zit er ergens een denkfout als ik een Impulso met ~34/35mm banden vergelijk met mijn huidige Emonda en denk dat het ongeveer overeenkomt qua rijgedrag?
De balhoofdhoek is wat vlakker dus hij zal wat luier sturen, maar is dit echt merkbaar of ben je er na 1 ritje aan gewend? Als ik van MTB wissel naar Emonda na een flinke tijd op de ene gereden te hebben, dan moet ik een paar bochten wennen maar dan rijdt het gewoon goed. Ook andersom, het is niet meer dan wennen. Daarnaast heeft een gravelbike een langere wielbasis maar dat verschil is bij mijn MTB vs Emonda nog veel groter.
Ik rijd op de openbare weg en kan niet elke bocht perfect aansnijden. Dus er is altijd ruim voldoende reserve.
Oja, een bikefit? Dan moet ik er 5 doen en dan het gemiddelde nemen van alle 5....