Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 46 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:58

steel123

Cryman9

Hmm genoeg voorbeelden van mensen die graag met een gravelbike op een MTB route fietsen. Comfort is dan wel een punt van aandacht.

Maar genoeg positieve reacties om eens te kijken bij de lokale fietsenmaker of hij een test fiets heeft.

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Denk idd ook dat het heel sterk afhankelijk is van de route en de "staat" ervan. Soms ligt het er zo slecht en modderig bij dat het zelfs op de mtb geen pretje is. Ik heb iig verschillende routes op de mtb gereden waarbij ik dacht: dit is eerder een gravelroute dan een mtbroute.

Motor-forum.nl

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:38

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

MTB routes fiets ik op de gravelbike met een andere mentaliteit dan met een MTB.
Met de MTB vind ik dat ik alles moest proberen en de hele route rijdend moest afleggen.
Met de gravel bike stap ik gewoon af voor een stukje hike a bike als ik iets spannend vind of niet vertrouw. Dat haal ik op snelheid op andere stukken wel in. Maar meestal fiets ik om te genieten van de natuur, en dan maakt snelheid ook niks uit.
Komt denk ik door de leeftijd (48) en een paar valpartijen met de MTB. Ik lig liever niet op de grond.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:35
Vergis je niet in wortels e.d., die maken dat mijn polsen na een uur of twee helemaal op zijn. Ik heb ooit LV en HV gereden met een maat op een fully, ik op een gravelbike. Prima te doen, maar na 2 uur waren mijn polsen helemaal op, fully rijder had uiteraard nergens last van.

Tis wel echt serieus goed voor je techniek, ik ga vaker buiten mn comfortzone op de gravelbike. Zo doe ik wel is een gedeelte van het bikepark in Zoetermeer ermee, dat is serieus werken.( Geen jumps enzo he, maar wel die afdaling die wat kleine drops heeft).

De volgende x op je MTB is alles ineens een stuk makkelijker

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
dt_swiss schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:00:
Tis wel echt serieus goed voor je techniek,
Dat vooral, vooral als je een fully gewend bent, dat is gewoon overal rechtdoor knallen. Op de gravelbike moet je ineens een lijn kiezen, obstakels ontwijken en op het juiste moment je gewicht verplaatsen.
Best leuk maar ik en m'n gewrichten zijn er na een 10 km ook wel weer klaar mee. :+

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Het is inderdaad een stuk meer belasting omdat je lichaam nu de vering is. Ik had in het begin ook steeds al na een paar minuten vermoeide polsen en vroeg mij echt af waar ik aan begonnen was.

Maar goed, ik heb nooit een MTB gehad en de gravelbike was mijn eerste ervaring met de MTB-routes op de Utrechtse Heuvelrug (Zeist, Austerlitz, LV, HV, beetje Leersum; weinig spannends maar toch leuk), geen wonder dus dat alles moe werd want techniek was niet aanwezig.

Sindsdien ben ik steeds wat minder lucht in de banden gaan doen en wat minder gespannen het stuur gaan vasthouden. Dan pas is er ook aan techniek te werken, heb je veel meer grip en het zit veel comfortabeler, geen last meer van polsen.

Na heel wat keren gravelbike voelde de eerste keer op een hardtail erg onwennig, maar al snel raakte het vertrouwd.
Maar qua segmenttijden ontliepen de gravelbike en MTB elkaar niet veel... hartslag daarentegen is op de gravelbike ik denk ~10 a 15 slagen hoger en de MTB uiteraard comfortabeler.

Ik vind de extra uitdaging op de gravelbike juist leuker, want ik sta dan echt op scherp.
Dan kan ik zomaar het gevoel hebben al een uur lekker bezig te zijn, dan blijkt dat ik pas een kwartier bezig ben en nog lekker lang door kan. Als ik zo af en toe een hardtail leen gaat het veel meer vanzelf.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Gewoon zo'n Redshift set-up hebben.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik heb toevallig vandaag zo'n redshift stem gemonteerd, maar ik ben ziek momenteel, dus het duurt nog even voor een tripreport.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 18:10
Deze morgen vroeg vertrokken voor een ritje, ondanks de koude (gevoelstemperatuur -5 à 0) toch heerlijk kunnen fietsen! Strava route ingeladen, terug baantjes ontdekt die ik al jaren niet wist liggen, amper tot geen gravel maar nooit een sfeerbreker voor mij.

Op het einde toch blij dat ik thuis was want had ijsvorming op mijn fietskleding dus een uurtje langer rijden zou wel dodelijk geweest zijn :+

Oja, had ik al gezegd welke topfiets dit is :P En veel gravel heb ik nog niet gedaan op heden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePeA-9I19HmCq7Y12kGsCWgUJHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrFAFRujK7c8Eah5TiIG1H1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-nCnUn0bTRcKR16z_XffLi3RGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edhVnf536ZmCcWkaLwG3xOpG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwW166FtwCP10ScNAa1OalL1IbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5ctklcSLUTPSFb32oz14dZn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0PohPogiRTaJEnnQTQgOHz7zV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u28BLaZFvYi0Ap5ajvhUk9wL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtvKilkN87mx4yV9mHeqxcTIf7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQtOKBx4daFvtI5DHVLcS05e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IOK_rnkb7z7ISYawC_OUM3_Ujw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTYGSCrIm7YgGkaQXR7H3Thb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq-kxsOK6UpwQNk_VAy7AXFcG1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4P4InAF1PuDVnRkNStzOZ7JO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:19
Met een gravelbike MTB-routes rijden vind ik erg leuk. (vooral als ik minder ervaren MTB-ers op kan jagen >:) ), maar het is wel een ander soort leuk dan met een MTB. Je fiets plat leggen in een bocht zoals je met een MTB doet, doe je (ik) niet met een gravelfiets. Waar je met een MTB vol door de bochten gaat neem je die met een gravelfiets voorzichtiger. Maar het accelereren uit een bocht of het doorfietsen op een recht(er) stuk gaat zo ontzettend makkelijk met een gravelfiets... Of kleine hellinkjes oprijden, dat gaat ook echt lichter dan met een MTB.

Over een heel rondje is het erg afhankelijk van de omstandigheden of ik sneller ben op de MTB of op een gravelbike. Gemiddeld zal het ongeveer gelijk zijn. Maar genieten van zo hard mogelijk door de bocht? Dat doe ik op een MTB.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-06 20:37
klaaas schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:12:
Met een gravelbike MTB-routes rijden vind ik erg leuk. (vooral als ik minder ervaren MTB-ers op kan jagen >:) ), maar het is wel een ander soort leuk dan met een MTB. Je fiets plat leggen in een bocht zoals je met een MTB doet, doe je (ik) niet met een gravelfiets. Waar je met een MTB vol door de bochten gaat neem je die met een gravelfiets voorzichtiger. Maar het accelereren uit een bocht of het doorfietsen op een recht(er) stuk gaat zo ontzettend makkelijk met een gravelfiets... Of kleine hellinkjes oprijden, dat gaat ook echt lichter dan met een MTB.

Over een heel rondje is het erg afhankelijk van de omstandigheden of ik sneller ben op de MTB of op een gravelbike. Gemiddeld zal het ongeveer gelijk zijn. Maar genieten van zo hard mogelijk door de bocht? Dat doe ik op een MTB.
Ik sluit me hier bij aan met de kanttekening dat de geometrie en afmontage van je gravelbike hier echt fors in uitmaakt. Hier heb je wel een gravelbike voor nodig met een wat vlottere geometrie, anders voelt het alsof je je fiets over de route heen moet worstelen. Een goed verende zadelpen (niet alu dus) en een wat flexibeler stuur halen nèt die scherpe kantjes eraf en maken het verschil tussen na 1 strava segment wel klaar zijn met singletracks, of een hele route rijden. Het zijn technisch kleine verschillen die in het veld enorm aantikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Stancke schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:32:
Deze morgen vroeg vertrokken voor een ritje, ondanks de koude (gevoelstemperatuur -5 à 0) toch heerlijk kunnen fietsen! Strava route ingeladen, terug baantjes ontdekt die ik al jaren niet wist liggen, amper tot geen gravel maar nooit een sfeerbreker voor mij.

Op het einde toch blij dat ik thuis was want had ijsvorming op mijn fietskleding dus een uurtje langer rijden zou wel dodelijk geweest zijn :+

Oja, had ik al gezegd welke topfiets dit is :P En veel gravel heb ik nog niet gedaan op heden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk man! Ik ben ook echt zo onwijs happy met mijn Terra, die staat inmiddels als primaire fiets in Strava. Ik wist niet dat gravellen ook ècht leuk kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
supersoco80 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:55:
[...]

Ik sluit me hier bij aan met de kanttekening dat de geometrie en afmontage van je gravelbike hier echt fors in uitmaakt. Hier heb je wel een gravelbike voor nodig met een wat vlottere geometrie, anders voelt het alsof je je fiets over de route heen moet worstelen. Een goed verende zadelpen (niet alu dus) en een wat flexibeler stuur halen nèt die scherpe kantjes eraf en maken het verschil tussen na 1 strava segment wel klaar zijn met singletracks, of een hele route rijden. Het zijn technisch kleine verschillen die in het veld enorm aantikken.
Wat versta je onder een vlottere geometrie? Ik zou juist zeggen dat de meer race georiënteerde gravelbikes niet zo fijn zijn. Vaak wat harder en nerveuzer. Een gravelbike die langer en slacker is dan mijn MTB moet denk ik nog gemaakt worden en met dat ding hoef ik ook niet te worstelen.

Wat ik nog vergat: ik rijd 45mm banden of dikker. Niet alleen het profiel, maar ook de breedte van je banden maakt een groot verschil op singletracks.

(We hebben trouwens bijna dezelfde woonwerkroute 😉)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
klaaas schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:24:
[...]

Wat versta je onder een vlottere geometrie? Ik zou juist zeggen dat de meer race georiënteerde gravelbikes niet zo fijn zijn. Vaak wat harder en nerveuzer. Een gravelbike die langer en slacker is dan mijn MTB moet denk ik nog gemaakt worden en met dat ding hoef ik ook niet te worstelen.

Wat ik nog vergat: ik rijd 45mm banden of dikker. Niet alleen het profiel, maar ook de breedte van je banden maakt een groot verschil op singletracks.

(We hebben trouwens bijna dezelfde woonwerkroute 😉)
Met een vlottere geometrie bedoel ik inderdaad een wat nerveuzere fiets, voor mij geeft dat niet perse minder vertrouwen. Op mijn Topstone moest ik veel meer werken om een singletrack over te gaan (en had ik veel meer neiging tot 'onderstuur'), waar het op de Terra juist als flow voelt (en gek genoeg heb ik veel meer vertrouwen op de nerveuzere Terra). Dat kan per persoon verschillen.

Niet alleen de dikte van de banden maakt natuurlijk uit, de velgbreedte tikt aan, (juist dat) profiel tikt aan , maar ook de soepelheid van de band tikt aan. Niet zo zeer voor de wortels (dan gaat het inderdaad bijna alleen om volume), maar meer voor het vertrouwen. En ook dat is persoonlijk. Ik hou zelf helemaal niet van die banden met een glad loopvlak en noppen aan de zijkant (geen tractie bij gas geven, geen grip bij remmen en een 'dood' stukje als je instuurt. Anderen zweren juist bij dat soort banden).

Qua route: Ik werk in de buurt van het centrum van Arnhem. Terug ga ik graag bij de Waterberg Schaarsbergen op, die laat ik overlopen in Arnhem, dan pak ik bij Papendal de verbinding naar Ede en dan uiteindelijk bij Amadeus pak ik nog even dat lekker lopende afdalinkje mee van de kidsroute. Dat doe ik op de MTB of Gravelbike (hoewel ik op de gravelbike de waterberg liever skip)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:55
Vanmorgen met de carbon topstone, met maar 38mm Vittoria Terreno Dry banden, over een deel van het MTB parcours in zoetermeer gegaan en dat ging top! Laatste tijd is er veel onderhoud gedaan waardoor er op de kleine berg lekker veel flow ligt en de ondergrond bijna overal lekker hard is, ondanks de vele regen.
Zolang je de jumps, drops en dergelijke links laat liggen gaat het echt erg goed.
Carbon wielset is onderweg en de 45mm banden met wat meer profiel liggen al klaar, daarmee hoop ik ook nog wat meer grip en vertrouwen in modderige bochten te krijgen en nog wat meer comfort.

(als ze dan ook mijn crank vervangen voor een GRX versie is de fiets helemaal top.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
NBD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVK4jjdVwI_6LupDrXy6dZgeB-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eF8tEQemoY0agV6UdEYbUmiw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:43
@Roskabouter meer foto’s :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:20
Ook hier NBD, vers van de pers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqsaxUCY1Kvz1cfMCaGGfd75C-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqCyoloAJc9Hg80ZA90VPsbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Even snel een foto want het was helaas al donker toen ik de fiets op kon halen.
Gaat om een 2024 model Sensa Romagna Gravel GRX 2x12.

Morgen maar even alles erop/aan maken en betere foto’s maken

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Nog meer Romagna Gravels, @Soepie veel plezier oOo

Maar mijn beeld van Sensa wordt de laatste tijd wel wat minder.
Het zijn volgens mij meer handelaren dan fietsverkopers/fietsliefhebbers.
  1. Tijdje geleden de support gevraagd om spatbordenadvies voor mijn Romagna Gravel: doorverwezen naar elke willekeurige dealer dicht in de buurt (zoals ook op de website staat), i.p.v. zelf advies geven aangezien zij degene zijn die het frame leveren.
  2. Recent bij een niet nader genoemde grote fietsenboer in NL een nieuwe fiets gekocht voor iemand anders, die verkoper vertelde mij dat Sensa gewoon in (erg) grote aantallen frames en onderdelen opkopen en daarmee "special editions" voor winkels maken. Verklaart misschien ook waarom er bij de bekende namen (bijv. de Vossen) altijd standaard zo veel korting op gegeven kan worden?
  3. Na mijn gesneuvelde wiel (Supra, eigen merk van Sensa; TheTinusNL in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)") na 4 weken de reactie van Sensa: nee het wiel is niet van ons maar van Shimano dus wij lossen het niet op... dat staat niet op de productpagina. Dus mijn fietsenwinkel moet nu bij Shimano gaan claimen.
  4. Bij nader inzien werd er op mijn fiets toch wel erg bezuinigd op de afmontage en ook bij de zoektocht naar eerder genoemde fiets van punt 2 viel het mij op dat veel "Shimano XXX afgemonteerde modellen" veel onderdelen hadden die lager dan groepset XXX waren, voornamelijk remschijven, cassette en ketting.
De racert die ik ergens de komende maanden wil gaan kopen, wordt in ieder geval geen Sensa, ondanks dat ik al 4 jaar lang voor weinig geld veel plezierige fietskilometers kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:11
TheTinusNL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:28:
Nog meer Romagna Gravels, @Soepie veel plezier oOo

Maar mijn beeld van Sensa wordt de laatste tijd wel wat minder.
Het zijn volgens mij meer handelaren dan fietsverkopers/fietsliefhebbers.
  1. Tijdje geleden de support gevraagd om spatbordenadvies voor mijn Romagna Gravel: doorverwezen naar elke willekeurige dealer dicht in de buurt (zoals ook op de website staat), i.p.v. zelf advies geven aangezien zij degene zijn die het frame leveren.
  2. Recent bij een niet nader genoemde grote fietsenboer in NL een nieuwe fiets gekocht voor iemand anders, die verkoper vertelde mij dat Sensa gewoon in (erg) grote aantallen frames en onderdelen opkopen en daarmee "special editions" voor winkels maken. Verklaart misschien ook waarom er bij de bekende namen (bijv. de Vossen) altijd standaard zo veel korting op gegeven kan worden?
  3. Na mijn gesneuvelde wiel (Supra, eigen merk van Sensa; TheTinusNL in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)") na 4 weken de reactie van Sensa: nee het wiel is niet van ons maar van Shimano dus wij lossen het niet op... dat staat niet op de productpagina. Dus mijn fietsenwinkel moet nu bij Shimano gaan claimen.
  4. Bij nader inzien werd er op mijn fiets toch wel erg bezuinigd op de afmontage en ook bij de zoektocht naar eerder genoemde fiets van punt 2 viel het mij op dat veel "Shimano XXX afgemonteerde modellen" veel onderdelen hadden die lager dan groepset XXX waren, voornamelijk remschijven, cassette en ketting.
De racert die ik ergens de komende maanden wil gaan kopen, wordt in ieder geval geen Sensa, ondanks dat ik al 4 jaar lang voor weinig geld veel plezierige fietskilometers kan maken.
Je hebt toch niets bij Sensa zelf gekocht? Jij bent geen partij voor hen. Zo werkt het nu eenmaal. Ook garantie loopt via de partij waar je het hebt gekocht.

Logisch dat ze je doorverwijzen naar een dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
La1974 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:46:
[...]

Je hebt toch niets bij Sensa zelf gekocht? Jij bent geen partij voor hen. Zo werkt het nu eenmaal. Ook garantie loopt via de partij waar je het hebt gekocht.

Logisch dat ze je doorverwijzen naar een dealer.
Klopt, maar in geval van punt 3 wordt vervolgens dus de dealer doorverwezen naar Shimano, terwijl het wiel onder Supra-naam wordt verkocht als Sensa-onderdeel. Dat vind ik raar. Waarom regelt Sensa het dan niet met Shimano?

Wat betreft punt 1: mja, had ik ook een dealer kunnen vragen, maar het frame is van Sensa. Ik verwacht dat zij betere kijk hebben op welke spatborden geschikt zijn voor hun frame en fietsmodellen dan een dealer die nog tientallen/honderden andere modellen heeft.

Voor punten 2 en 4 niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:11
TheTinusNL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:12:
[...]

Klopt, maar in geval van punt 3 wordt vervolgens dus de dealer doorverwezen naar Shimano, terwijl het wiel onder Supra-naam wordt verkocht als Sensa-onderdeel. Dat vind ik raar. Waarom regelt Sensa het dan niet met Shimano?

Wat betreft punt 1: mja, had ik ook een dealer kunnen vragen, maar het frame is van Sensa. Ik verwacht dat zij betere kijk hebben op welke spatborden geschikt zijn voor hun frame en fietsmodellen dan een dealer die nog tientallen/honderden andere modellen heeft.

Voor punten 2 en 4 niet relevant.
Als je die fiets met die wielen bij die dealer hebt gekocht mag die je helemaal niet doorverwijzen.

Als je die wielen zelf hebt gekocht is dat een ander verhaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:20
Jammer om dat te horen @TheTinusNL .
De reden dat ik voor een Sensa gegaan ben is omdat de LBS hier letterlijk 25 meter verder op zit en ik een goede deal kon maken met de inruil van mijn mountainbikes. Verder lees ik ook weinig echt slechte ervaringen met de fietsen zelf (ook de racers lijken gewoon “goed” te zijn). In ieder geval ga ik mij er niet te druk om maken zelfs niet terwijl ik weet dat ik eigenlijk te zwaar ben voor de fiets (iedere fiets bijna wel ;))

Nog even nieuwe foto’s bij daglicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YElvn2OLhHOTtxtR8aTlglZqNxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkJl4VHbhqb6areaLPKbqVng.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FF-oUGMRZT0v4YWhqWjymAOHf3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8l7NdRf20wq6WGcQFcIi2Efn.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:18
In mijn zoektocht naar een andere fiets ter vervanging van mijn woon-werk-tour fiets denk ik een gravel bike aan te schaffen en die te voorzien van spatborden en bagagedrager. Het idee is dat ik een multifunctionele fiets heb waar ik een fietstas met boodschappen op kan houden, mijn vriendin op haar racefiets kan bijhouden en op vakantie ook een wat steilere heuvel of licht berg kan bedwingen om bij de bakker croissantjes te halen. Dit komt qua idee een beetje overeen met het idee van de klassieke randoneur, alleen dat concept wordt al jaren vrijwel niet meer gebouwd.

Nu kwam ik bij Stevens op de Suprème Pro uit, wat in feite een aangeklede Stevens Prestige is. Nu is de Suprème Pro slecht verkrijgbaar, maar is een Prestige ook prima op te bouwen als Suprème Pro. Het voordeel is dan een lichtere wielset en geen dynamo, die ik sowieso niet wil omdat ik goed LED verlichting heb.

Bij de fietsenmaker waar ik gister was om de Prestige te bekijken en een proefrit te maken werd echter aangegeven dat een Cannondale Topstone ook prima is op te bouwen met vaste spatborden en bagagedrager. Al met al kom ik dus op een lijstje met de volgende fietsen die voor mij nog in aanmerking komen:
  • Canyon Grizl Alu
  • Cannondale Topstone 1 of LTD
  • Stevens Prestige
Qua afmontage wil ik 2x11 of 1x12 Shimano GRX 8xx. Dit lijstje voldoet hier aan, maar vooral van wielen en dergelijke heb ik weinig verstand wat hier de verstandigere keuze is. Als ik naar de prijzen kijk zijn zowel Canyon als Stevens bij vergelijkbare afmontage erg scherp geprijsd. Nadeel van Canyon is dat er geen fijnmazig dealernetwerk is, maar dat zie je dus ook in de prijs terug.

Hebben jullie nog tips, op en aanmerkingen obv van de fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:26

djfrankel

It's a trap!

Duclaasie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:15:
In mijn zoektocht naar een andere fiets ter vervanging van mijn woon-werk-tour fiets denk ik een gravel bike aan te schaffen en die te voorzien van spatborden en bagagedrager. Het idee is dat ik een multifunctionele fiets heb waar ik een fietstas met boodschappen op kan houden, mijn vriendin op haar racefiets kan bijhouden en op vakantie ook een wat steilere heuvel of licht berg kan bedwingen om bij de bakker croissantjes te halen. Dit komt qua idee een beetje overeen met het idee van de klassieke randoneur, alleen dat concept wordt al jaren vrijwel niet meer gebouwd.

.....

Nou Rose bouwt nog een soort van randonneur en ik vind dat best een toffe bike. Ik rij zelf de backroad als gravel bike, dus zonder bagagedrager en vaste lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
djfrankel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:23:
[...]

Nou Rose bouwt nog een soort van randonneur en ik vind dat best een toffe bike. Ik rij zelf de backroad als gravel bike, dus zonder bagagedrager en vaste lampen.
Dat is qua idee inderdaad wat ik zoek, alleen qua prijskaartje vind ik dat te gek. Deze heeft dan ook op mijn longlist gestaan, alleen voor dat geld komt een van Nicholas Yukon Disc bijvoorbeeld ook in de buurt. Budget is dan ook zo rond de 2K, en daar gaat de Rose dik overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:26

djfrankel

It's a trap!

Duclaasie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:27:
[...]

Dat is qua idee inderdaad wat ik zoek, alleen qua prijskaartje vind ik dat te gek. Deze heeft dan ook op mijn longlist gestaan, alleen voor dat geld komt een van Nicholas Yukon Disc bijvoorbeeld ook in de buurt. Budget is dan ook zo rond de 2K, en daar gaat de Rose dik overheen.
Ah ja, zeker in de carbon variant. Ze maken ze ook nog een met aluminium frame maar die zit ook op 2500. Dan zullen ze vast afvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:36
Ik heb een carbonnen Canyon Grizl en mijn vriendin heeft een Aluminium Grizl. Allebij prima fietsen, maar de aluminium Grizl in maat S is/voelt wel echt zwaarder dan de Carbon L.

Of dat uitmaakt voor jouw doeleinde, dat denk ik niet, maar wilde het wel meegeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
djfrankel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:23:
[...]

Slecht (niet?) te vinden op de site van Rose, maar de Backroad (en ik neem aan de randonneur dus ook) heeft een maximaal gewicht van maar 109 kg incl fiets. Voor de wat groteren onder ons belangrijk om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Duclaasie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:15:

Nu kwam ik bij Stevens op de Suprème Pro uit, wat in feite een aangeklede Stevens Prestige is. Nu is de Suprème Pro slecht verkrijgbaar, maar is een Prestige ook prima op te bouwen als Suprème Pro. Het voordeel is dan een lichtere wielset en geen dynamo, die ik sowieso niet wil omdat ik goed LED verlichting heb.

Bij de fietsenmaker waar ik gister was om de Prestige te bekijken en een proefrit te maken werd echter aangegeven dat een Cannondale Topstone ook prima is op te bouwen met vaste spatborden en bagagedrager. Al met al kom ik dus op een lijstje met de volgende fietsen die voor mij nog in aanmerking komen:
  • Canyon Grizl Alu
  • Cannondale Topstone 1 of LTD
  • Stevens Prestige
Qua afmontage wil ik 2x11 of 1x12 Shimano GRX 8xx. Dit lijstje voldoet hier aan, maar vooral van wielen en dergelijke heb ik weinig verstand wat hier de verstandigere keuze is. Als ik naar de prijzen kijk zijn zowel Canyon als Stevens bij vergelijkbare afmontage erg scherp geprijsd. Nadeel van Canyon is dat er geen fijnmazig dealernetwerk is, maar dat zie je dus ook in de prijs terug.

Er zitten hier een paar mensen met Topstones die wel goede ervaringen hebben en die gaan waarschijnlijk weer heftig tegensputteren: maar ik zou de Topstone snoeihard afraden

Ik heb een 105 gehad. Die heeft dezelfde wielen als de 1 en die zijn echt heel slecht. De hub is slecht, veel verhalen van brekende spaken en de velgen zelf krijgen scheuren (dat eerste en laatste was bij mij meermaals het geval). De fiets wordt vaak geadverteerd als 'shimano afgemonteerd', zoals ook nu bij 12go, maar is dat niet. De crankset is van. FSA en is erg slecht. De crankset slijt hard en vervormd als je kracht zet waardoor je ketting er juist dan afvliegt. Hierna is je ketting stuk. Er staat dat er een Shimano trapas in zit, maar ik durf er een stevig bedrag op in te zetten dat die ook van FSA is en die trapassen zijn echt heel slecht. Bij mij gingen ze gemiddeld iets van 1000 km mee en dan fietste ik er veel en veel te lang mee door.

Op een gegeven moment was de garantie over. De fiets staat nu in de schuur met kapotte trapas, kapotte wiellagers (voor en achter), scheuren in de achtervelg, kapot balhoofdlager, gewarpte ketting en aanlopende remmen (de remnokken zitten niet recht op het frame, goeie qc...). Ik ben nog steeds van plan de fiets terug te brengen bij Cannondale zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:10
Je zou hem toch voor op de stoep gooien bij de fietsenwinkel :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
Of stuur hem op naar Hambini, kunnen we lachen om alles wat er niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Plint schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:40:
Je zou hem toch voor op de stoep gooien bij de fietsenwinkel :7
Nee? Ik heb de fietsenwinkel alleen benaderd voor het adres van Cannondale Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
dt_swiss schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:48:
Of stuur hem op naar Hambini, kunnen we lachen om alles wat er niet klopt
Wie is hambini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat is informatie waar ik wat mee kan! Naar het blijkt is ook de Stevens van een FSA Gossammer Pro crank voorzien, dus dan blijft uit mijn lijst eigenlijk alleen de Canyon Grizl 7 over.

Carbon is een prachtig materiaal, maar voor mijn gebruik gewoon overkill.

Rose Bikes wordt hem sowieso niet vanwege de te hoge prijs voor de afmontage en geen dealer netwerk. Voor Canyon geldt dat ook, echter zit hier in de buurt wel een heel goed servicepunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Duclaasie schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:27:
Dat is informatie waar ik wat mee kan! Naar het blijkt is ook de Stevens van een FSA Gossammer Pro crank voorzien, dus dan blijft uit mijn lijst eigenlijk alleen de Canyon Grizl 7 over.

Carbon is een prachtig materiaal, maar voor mijn gebruik gewoon overkill.

Rose Bikes wordt hem sowieso niet vanwege de te hoge prijs voor de afmontage en geen dealer netwerk. Voor Canyon geldt dat ook, echter zit hier in de buurt wel een heel goed servicepunt.
Op zich zit op elke fiets wel een onderdeel of o twerpkeuze die je minder aanstaat (op mijn orbea was wat meer mogelijkheid om bagage te monteren handig geweest voor woonwerk). Dus als het echt alleen om de crank gaat zou ik niet de hele fiets afschrijven.

Voor de topstone is het alleen wel heel veel meer dan alleen de crank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
La1974 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:59:
Als je die fiets met die wielen bij die dealer hebt gekocht mag die je helemaal niet doorverwijzen.
Nee, ik word niet doorverwezen. De dealer wordt doorverwezen:
TheTinusNL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:12:
Dat had ik anders verwacht en dat vind ik niet netjes tegenover de dealer en verstevigt samen met de andere punten mijn gevoel bij Sensa van "handelaren" ipv fietsverkopers.
Voor mij maakt het niet uit, ik moet met het wiel (standaard op de fiets) hoe dan ook naar de dealer.

Kort door de bocht voelt het nu alsof Sensa mijn dealer de dupe maakt van hun kapotte wiel door de dealer met het uitzoekwerk op te zadelen.

Waarom zou het niet zo moeten zijn:
Ik (1) heb mijn fiets (inclusief wielen) bij de dealer gekocht, dus ik klop bij de dealer (2) aan.
De dealer heeft de fiets bij Sensa (3) ingekocht, dus de dealer klopt bij Sensa aan.
Sensa heeft het wiel bij Shimano ingekocht, dus Sensa klopt bij Shimano aan.
(en eventueel nog verder de keten in)

Maar nu moet de dealer dus bij Shimano aankloppen?
Is dan bij andere merken ook zo? Andere branches?
Ik vind het maar vreemd. Beetje alsof je in de supermarkt een rotte broccoli koopt en dan zelf maar naar de producent toe moet in plaats van de naar de supermarkt, die het voor je oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
TheTinusNL schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:12:
Maar nu moet de dealer dus bij Shimano aankloppen?
Ik weet niet of het "juridisch" klopt, zakelijk is nl. anders dan consument, maar dat is wel conform mijn enige ervaring met garantie. Ik had een kapotte shifter binnen garantie. Vervanging heeft mijn dealer direct met Shimano geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
pdukers schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:19:
[...]

Ik weet niet of het "juridisch" klopt, zakelijk is nl. anders dan consument, maar dat is wel conform mijn enige ervaring met garantie. Ik had een kapotte shifter binnen garantie. Vervanging heeft mijn dealer direct met Shimano geregeld.
Kapotte shifter had ik toevallig ook, dat is inderdaad netjes tussen dealer en Shimano opgelost, maar die shifter is dan ook van Shimano.
Maar dit wiel is van Sensa (Supra), zij verkopen het wiel ook op hun website onder de Supra naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Nog een kleine aanvulling op mijn lijstje, namelijk de Koga Colmaro Extreme. Wel een tikkie boven budget, maar op zich is tweedehands ook een optie. Daarnaast zit er op fietsen blijkbaar een behoorlijke marge gezien de kortingen an het einde van het seizoen. Blijft dus over:
  • Canyon Grizl 7
  • Stevens Prestige
  • Koga Colmaro Extreme
De fietsenmaker waar ik voor de Stevens Prestige was gaf aan dat er gerust allerlei aanpassingen kunnen worden gemaakt op een nieuwe fiets, dus een GRX crankstel en betere BB zal vast bespreekbaar zijn.

Daarnaast komt er met een nieuwe fiets ook een bandenkeuze. Ik zal de fiets grotendeels op de weg gebruiken met hier in de buurt ook nog wel wat schelpen paadjes. Lage rolweerstand, lek bestendigheid en een fatsoenlijke grip op losse ondergrond zijn de hoofdpunten. Ik ben tot de volgende lijst gekomen en zou graag wat input krijgen met voors en tegens. Qua breedte dacht ik aan een 35mm band.

Banden
  • Panaracer gravelking ss plus
  • Panaracer gravelking sk plus
  • WTB Vulpine
  • WTB Byway
  • WTB Expanse 32x700
  • Continental speedking CX Racesport
  • Continental Terra Speed protection
  • Schwalbe G-one R
  • Schwalbe G-one RS
  • Michelin Power Adventure competition line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:38

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Duclaasie schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:32:

Banden
  • WTB Vulpine
  • WTB Byway
  • WTB Expanse 32x700
  • Schwalbe G-one R
  • Schwalbe G-one RS
Uit dit lijstje heb ik ervaring met de Continental terra speed en Schwalbe G-one R.

De eerste is wat mij betreft een afrader. Tubeless gereden, maar tot drie keer toe midden op het loopvlak een (te) grote scheur. Nog nooit zo vaak lek gehad in korte tijd.

Nu rij ik op de G-one R. Die bevalt uitstekend. Veel grip, ook op losse ondergrond. Makkelijk tubeless te maken. En tot nog toe niet lek.
Ook het gevoel op asfalt sneller te kunnen zijn dan met de Conti’s.
Waarom niet de RS? Heb ik overwogen, maar ik hou graag een beetje nop voor op boeren zandpaden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Duclaasie schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:32:
Nog een kleine aanvulling op mijn lijstje, namelijk de Koga Colmaro Extreme. Wel een tikkie boven budget, maar op zich is tweedehands ook een optie. Daarnaast zit er op fietsen blijkbaar een behoorlijke marge gezien de kortingen an het einde van het seizoen. Blijft dus over:
  • Canyon Grizl 7
  • Stevens Prestige
  • Koga Colmaro Extreme
De fietsenmaker waar ik voor de Stevens Prestige was gaf aan dat er gerust allerlei aanpassingen kunnen worden gemaakt op een nieuwe fiets, dus een GRX crankstel en betere BB zal vast bespreekbaar zijn.

Daarnaast komt er met een nieuwe fiets ook een bandenkeuze. Ik zal de fiets grotendeels op de weg gebruiken met hier in de buurt ook nog wel wat schelpen paadjes. Lage rolweerstand, lek bestendigheid en een fatsoenlijke grip op losse ondergrond zijn de hoofdpunten. Ik ben tot de volgende lijst gekomen en zou graag wat input krijgen met voors en tegens. Qua breedte dacht ik aan een 35mm band.

Banden
  • WTB Vulpine
  • WTB Byway
  • WTB Expanse 32x700
  • Schwalbe G-one R
  • Schwalbe G-one RS
De Koga is heel mooi, ik heb er ook een tijdje over getwijfeld, maar let op dat de extreme standaard met kleinere wielen komt (659b). Overigens dan wel weer dt swiss wielen.

(Zoals ik al zei: elke fiets heeft wel iets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
supersoco80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:55:
[...]

De Koga is heel mooi, ik heb er ook een tijdje over getwijfeld, maar let op dat de extreme standaard met kleinere wielen komt (659b). Overigens dan wel weer dt swiss wielen.

(Zoals ik al zei: elke fiets heeft wel iets)
Dat van die wielmaat had ik gezien, maar hij is ook met 28” verkrijgbaar. Overigens heeft de Canyon ook DT-Swiss wielen. De Stevens daarentegen staat dan weer op Fulcrum Rapid Red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Duclaasie schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:06:
[...]

Dat van die wielmaat had ik gezien, maar hij is ook met 28” verkrijgbaar. Overigens heeft de Canyon ook DT-Swiss wielen. De Stevens daarentegen staat dan weer op Fulcrum Rapid Red.
Weet je zeker dat je dan niet naar de gewonen colmaro zit te kijken? Die kan geen 40mm banden of breder uit mijn hoofd. Ik heb de extreme nergens net 700c wielen gezien, anders dan op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
supersoco80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:01:
[...]

Weet je zeker dat je dan niet naar de gewonen colmaro zit te kijken? Die kan geen 40mm banden of breder uit mijn hoofd. Ik heb de extreme nergens net 700c wielen gezien, anders dan op marktplaats.
Nee, dat ging echt om de extreme. Was geloof ik ook niet op de Koga site, maar bij een dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pff, laatst na een regenrit de boel niet droog gemaakt/verzorgd, die SRAM Force-ketting kan behoorlijk roesten zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:10
supersoco80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:16:
[...]

Nee? Ik heb de fietsenwinkel alleen benaderd voor het adres van Cannondale Nederland.
Ah verkeerde voor me of verkeerd onthouden :) Excuus. Er was iemand die behoorlijk klaar was met de Canondale en deze liever voor de deur van ...? Neerpleurde dan voor reparatie of garantie zou gaan.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Jlivermore
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2024
NBD:

Ik heb enkele dagen geleden de knoop dooorgehakt en de mijn eerste gravelfiets gekocht. Vrijdag wed die al geleverd en vandaag een eerste frisse testritje gedaan. Normaal zou ik met dit weer een zwift rit gedaan hebben. Vandaag toch veel meer plezier beleeft aan het fietsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh9h_KT0LzJb5OPbxMoFZPEKZm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44ZDDnKKYya4RxXydXCcqYWP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfIE2f5hEBczbeSJCYSENx8mYmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N80RTnql8sCqyqoj7ssqk9R5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Plint schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:13:
[...]

Ah verkeerde voor me of verkeerd onthouden :) Excuus. Er was iemand die behoorlijk klaar was met de Canondale en deze liever voor de deur van ...? Neerpleurde dan voor reparatie of garantie zou gaan.
Dat was ik wel, maar ik wil Cannondale graag zelf de kans te geven om mij uit te leggen dat dit kwaliteit is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:53
begintmeta schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:37:
Pff, laatst na een regenrit de boel niet droog gemaakt/verzorgd, die SRAM Force-ketting kan behoorlijk roesten zeg...
Hier ook veel last van gehad roest op mijn GRX set (voornamelijk ketting en cassette). Vandaag flink bezig geweest om alles weer in orde te krijgen. Gisteren gelukkig de muc-off spullen binnen gehad.

Ik ga hier wat strakker op zitten is de les van vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Ik neem de ketting altijd even af met een oude handdoek na een natte rit, scheelt een berg met roesten. Goed gesmeerd (wax) houden natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:53
supersoco80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:33:
[...]

Er zitten hier een paar mensen met Topstones die wel goede ervaringen hebben en die gaan waarschijnlijk weer heftig tegensputteren: maar ik zou de Topstone snoeihard afraden
Gisteren heb ik de 2000km gehaald in 5 maanden op de Topstone, dit was mijn eerste “wielren” fiets en heb er zeker in het begin met teveel kilo’s opgezeten en mijn techniek was “nog meer” dramatisch. Ik ga er totaal niet zachtzinnig mee dus misschien komen de problemen nog maar voorlopig zit ik al aan het dubbele 🙋🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:35
magic_nl schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:45:
[...]

Uit dit lijstje heb ik ervaring met de Continental terra speed en Schwalbe G-one R.

De eerste is wat mij betreft een afrader. Tubeless gereden, maar tot drie keer toe midden op het loopvlak een (te) grote scheur. Nog nooit zo vaak lek gehad in korte tijd.
Wat mij betreft echt een aanradar, ik heb conti terra speed (achter) icm trail (voor) op mijn gravelbike zitten.
40mm en nog geen lek mee gereden met 7000km.
Achterband is op loopvlak wel slick nu, maar prima zolang je geen modderpoelen opzoekt. (toch niet mijn hobby)

Kwestie van pech/geluk dus ofzo bij een van ons.
Maar persoonlijk bevallen ze prima dus en niet al te dure banden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Roskabouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Nu online
Ondanks dat deze foto's tegen alle regels van de fietsfotografie in gaan is het wel een plaatje!
veel fijne kilometers gewenst met dit mooie stukje metaal.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roskabouter
GWBoes schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:36:
Ondanks dat deze foto's tegen alle regels van de fietsfotografie in gaan is het wel een plaatje!
veel fijne kilometers gewenst met dit mooie stukje metaal.
dank!
Ik ben wat selectief in de regels van de velominatie 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Subz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Regels zijn er sowieso om gebroken te worden. En zéker die van velominatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Laatst online: 05-06 16:06
Schitterende fiets! Welke spatborden zijn dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
Iemand ervaring met onderstaande spatborden? Ziet er netjes afgewerkt uit...

https://www.hebie.de/schu...EUhk2PrEEhOsfSKALCMhWObqc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPAXIO0Lg64gzTp6-uKbLx6gt4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QG5W5iJLvyxP1IKfA6lutMvD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
Stancke schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:57:
Iemand ervaring met onderstaande spatborden? Ziet er netjes afgewerkt uit...

https://www.hebie.de/schu...EUhk2PrEEhOsfSKALCMhWObqc
[Afbeelding]
Ik. Spatborden zijn van aluminium en zeer stevig. Is ook niet gek aangezien het ook direct een geïntegreerde rek is.
Welke maat kijk je naar? Ik wil die van mij verkopen aangezien de fiets waar ze op zitten niet meer gebruikt wordt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
ElGreco schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:24:
[...]

Ik. Spatborden zijn van aluminium en zeer stevig. Is ook niet gek aangezien het ook direct een geïntegreerde rek is.
Welke maat kijk je naar? Ik wil die van mij verkopen aangezien de fiets waar ze op zitten niet meer gebruikt wordt.
Thanks voor de feedback.
Gaat over maatje 40mm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Stancke schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:02:
[...]

Thanks voor de feedback.
Gaat over maatje 40mm :)
Wat toevallig!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
Linkser schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:57:
[...]

Gisteren heb ik de 2000km gehaald in 5 maanden op de Topstone, dit was mijn eerste “wielren” fiets en heb er zeker in het begin met teveel kilo’s opgezeten en mijn techniek was “nog meer” dramatisch. Ik ga er totaal niet zachtzinnig mee dus misschien komen de problemen nog maar voorlopig zit ik al aan het dubbele 🙋🏻‍♂️
Ik heb dat kanaal van Hambini eens opgezocht. Hij behandelt in 1 van zijn filmpjes ook een Cannondale frame, opgestuurd omdat de fiets net zo snel door de trapassen heen ging als de mijne. Bij zijn metingen bleek de trapas niet goed uitgelijnd te kunnen worden/niet goed te passen in het frame doordat het frame niet de juiste toleranties heeft. Falend quality control (zijn woorden).

Als ik kijk hoe scheef mijn remnokken op mijn frame (en vork) zitten en dat mijn trapassen nauwelijks een paar honderd kilometer mee gaan zou het mij niets verbazen als dat bij mijn frame ook zo is. Dat zou ook verklaren waarom een deel van de mensen duizenden kilometers met hun trapas kunnen doen (die frames voldoen wel aan de toleranties) en andere nauwelijks de showroom uit kunnen fietsen.

Mijn Orbea voelt ook bijna alsof iemand een electromotor in het frame verstopt heeft, het gaat zó veel soepeler.

Ik ga eens contact opnemen met die Hambini en kijken of hij mijn frame wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
supersoco80 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb dat kanaal van Hambini eens opgezocht. Hij behandelt in 1 van zijn filmpjes ook een Cannondale frame, opgestuurd omdat de fiets net zo snel door de trapassen heen ging als de mijne. Bij zijn metingen bleek de trapas niet goed uitgelijnd te kunnen worden/niet goed te passen in het frame doordat het frame niet de juiste toleranties heeft. Falend quality control (zijn woorden).

Als ik kijk hoe scheef mijn remnokken op mijn frame (en vork) zitten en dat mijn trapassen nauwelijks een paar honderd kilometer mee gaan zou het mij niets verbazen als dat bij mijn frame ook zo is. Dat zou ook verklaren waarom een deel van de mensen duizenden kilometers met hun trapas kunnen doen (die frames voldoen wel aan de toleranties) en andere nauwelijks de showroom uit kunnen fietsen.

Mijn Orbea voelt ook bijna alsof iemand een electromotor in het frame verstopt heeft, het gaat zó veel soepeler.

Ik ga eens contact opnemen met die Hambini en kijken of hij mijn frame wil hebben.
Mocht ie daar voor open staan, moet je dit hier vooral gaan delen! Dan houden we zijn kanaal in de gaten. Altijd leuk.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamadori
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-12-2023
Plint schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:13:
[...]

Daarom mag mijn fietsje binnen naast de radiator drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamadori
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-12-2023
Yamadori schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:30:
[...]

Daarom mag mijn fietsje binnen naast de radiator drogen.
Edit: sorry ik citeerde de verkeerde! Geen idee hoe ik dat deed.

Was reply op post over roest op ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Na weer eens een lek te hebben gereden vraag ik me af of jullie een oplossing hebben om te voorkomen om zonder hobbelende band comfortabel door te rijden.

De band plopt gewoon niet makkelijk in de velgrand waar ik 6+ bar voor nodig heb, wat ik met een CO2 patroon of handpompje gewoon niet haalbaar is.

Nieuw wielsetje is onderweg, nieuwe bandjes liggen al klaar en ga ik tubeless maken, dus vanaf dan rij ik nooooooit meer lek, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:07
Beetje zeepsop helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Prima als ik thuis ben, maar dat zit niet in mijn achterzak als ik op pad ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:07
Ik heb een mini flacon gescoord voor onderweg. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
silencedead schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:43:
Na weer eens een lek te hebben gereden vraag ik me af of jullie een oplossing hebben om te voorkomen om zonder hobbelende band comfortabel door te rijden.

De band plopt gewoon niet makkelijk in de velgrand waar ik 6+ bar voor nodig heb, wat ik met een CO2 patroon of handpompje gewoon niet haalbaar is.

Nieuw wielsetje is onderweg, nieuwe bandjes liggen al klaar en ga ik tubeless maken, dus vanaf dan rij ik nooooooit meer lek, toch?
Tankstation + verloopje van autoventiel naar Frans ventiel? Fietsenmaker kan trouwens ook. Vaak zat gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 07-12-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Als je met tubeless lek rijdt dan dicht de sealant normaal gesproken de meeste gaatjes. Lukt dat niet dan kun je pluggen en als dat niet gaat is de biba aan de beurt. In principe heb je dan een dusdanige beschadiging te pakken dat je het beste de kortste weg naar huis of auto neemt. Of de band dan goed geplopt is staat in zo'n geval niet hoog op mijn prioriteitenlijst.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
Het is ook meer een irritatie dat ik al 4x achter lek heb gereden in 1500km.
Allemaal normale gevallen.
1. Snelle afdaling wat te hard op een steen, snakebite (met tubeless had er niks gebeurt)
2. Doorn (tubeless had het gedicht en doorn had er de rest van de levensduur van de band waarschijnlijk nog in gezeten)
3. Schroefje (met tubeless waarschijnlijk pas thuis gemerkt, was zo klein dat sealant het misschien zelfs had gedicht na verwijderen schroef)
4. Gister??? Niet gekeken wat de oorzaak was. Maar er zat niks in mijn band, dus ook met tubeless had ik waarschijnlijk niks gemerkt.

Conclusie Hunt schiet eens op met het leveren van mijn carbon wielsetje, de nieuwe bandjes liggen al op je te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 11:21
Gebruikt 1 van jullie een compressor om je fiets droog te blazen na het schoonmaken? Dit lijkt mij een handige oplossing, maar ben er nog niet echt uit welke compressor de beste optie is. Ik heb weinig ruimte om het ding op te slaan, dus hij moet vrij handzaam zijn. Ik kwam zelf de Stanley compressor DN200/10/5 tegen, maar die schijnt nogal wat lawaai te maken.

Heeft 1 van jullie nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
arvidbeheerder schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:28:
Gebruikt 1 van jullie een compressor om je fiets droog te blazen na het schoonmaken? Dit lijkt mij een handige oplossing, maar ben er nog niet echt uit welke compressor de beste optie is. Ik heb weinig ruimte om het ding op te slaan, dus hij moet vrij handzaam zijn. Ik kwam zelf de Stanley compressor DN200/10/5 tegen, maar die schijnt nogal wat lawaai te maken.

Ik gebruik het niet maar was wel getriggerd door je post. De Stanley die jij aangeeft staat inderdaad op een vrij hoog dB, namelijk 97. Ik kwam deze tegen https://www.gamma.nl/asso...ent-dst-100-8-6/p/B120384 en die zou 59dB geven, groot verschil. De herrie zal er alleen zijn om op druk te komen volgens mij. Dit omdat ze allebei een vat hebben om de druk op te slaan. Disclaimer: Maar geen expert op dit gebied :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:01

_Z3

Laatst de fietsenmaker hierover gesproken en die gaf aan dat dit hetzelfde effect heeft als een hogedruk spuit. Je blaast met lucht vocht op plekken waar je het niet wilt hebben. Hij adviseerde het om het niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234

M'n vader heeft z'n draagbare van de Lidl. Prima ding. Wel opletten dat je het vet er niet tussenuit blaast. Bij mij kwam er allemaal vet naar buiten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-06 23:24
silencedead schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:51:
Het is ook meer een irritatie dat ik al 4x achter lek heb gereden in 1500km.
Allemaal normale gevallen.
1. Snelle afdaling wat te hard op een steen, snakebite (met tubeless had er niks gebeurt)
2. Doorn (tubeless had het gedicht en doorn had er de rest van de levensduur van de band waarschijnlijk nog in gezeten)
3. Schroefje (met tubeless waarschijnlijk pas thuis gemerkt, was zo klein dat sealant het misschien zelfs had gedicht na verwijderen schroef)
4. Gister??? Niet gekeken wat de oorzaak was. Maar er zat niks in mijn band, dus ook met tubeless had ik waarschijnlijk niks gemerkt.

Conclusie Hunt schiet eens op met het leveren van mijn carbon wielsetje, de nieuwe bandjes liggen al op je te wachten :)
Herkenbaar. Zondag 3x lek achter. Conclusie: elke keer sneetje of troep in de band dus gewoon pech. Ondertussen wel maar tractorbanden (zaffiro) erop gelegd voor de komende periode.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:16

Ik heb een oude, maakt ook hels kabaal maar enkel om te vullen. Zit een vat van 20l op, dat is dan wel ongeveer het minimale om je fiets mee droog te spuiten. Ik doe het wel maar niet zeker of het nu goed of slecht is. Denk dat het wel goed is om je ketting enzo te behandelen, maar als je op de cassette gaat mikken blaas je misschien wel vocht in je wiel/body lagers.

Drogen met warmte is nog beter denk ik, ik heb wel stroom in de schuur. Iemand dat al getest met bv infrarood panelen of loopt dat echt in de kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:06
Wat is er mis met een paar oude handdoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
wibblemoo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:06:
Wat is er mis met een paar oude handdoeken?
Voor het grootste deel van de fiets niets, maar: dat je die niet op de kleine/verborgen plekjes krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:46

Ik ben "fan" van deze: uitvoering: IT Dusters CompuCleaner Original - Dust Blower

Destijds gekocht om busjes perslucht te vervangen. Maakt ook herrie (gierend geluid zoals een opgevoerde fohn) maar super handzaam en overal voor te gebruiken, dus ook de fiets. Ik doe alleen de aandrijving ermee, de rest met borstels voor het grove werk en drogen met een microvezeldoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:40

Kluus

Gang is alles

_Z3 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:09:
[...]

Laatst de fietsenmaker hierover gesproken en die gaf aan dat dit hetzelfde effect heeft als een hogedruk spuit. Je blaast met lucht vocht op plekken waar je het niet wilt hebben. Hij adviseerde het om het niet te doen.
Eens, ik heb een compressor voor tubeless, maar zal die niet snel gebruiken om de fiets "droog te blazen" met de airgun. Overigens is dit ook ijskoude lucht en vrij lokaal waardoor je alleen water verplaatst volgens mij, door de kracht blaas je het makkelijk op plekken waar je het echt niet wilt denk ik ook.

Wat voor mij met de MTB werkt (de gravelbike is mijn woon-werk fiets en die poets ik niet zo vaak) is een paar keer stuiteren, een oude handdoek erover en inspuiten en inwrijven met siliconenspray en een microvezeldoek, dat laatste zorgt er vooral voor dat schoonmaken in dieze tijd van het jaar mij een stuk minder werk kost.

Ik kan wel mijn fiets laten "drogen" in een, weliswaar niet verwarmde, garage. Kan me voorstellen dat je wat secuurder te werk moet gaan als je je fiets binnenshuis stalt op je goede vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roskabouter
GertJan2012 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:34:
[...]

Gaaf, een Koppel uit Amersfoort!
Klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roskabouter
Ik gebruik meestal de bladblazer. Voordeel is dat het 'hogedrukspuit effect" er niet is en dat er veel lucht (volume) wordt geblazen.
Nadeel is het geluidsniveau.
Overigens ben ik er wel fan van om de ketting met een doek af te nemen en dit toch even met perslucht na te blazen om gelijk in de smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Nu online
Ik gebruik wel een compressor maar niet op de lagers, alleen op plekken waar geen smerend vet zit en natuurlijk met beleid, niet de volle 8 bar er op. Stuurpenboutjes, remklauwen, tussen bidonhouders, shifters, etc. Gewoon de plekken waar je normaal niet met een doek bij kan komen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:15
Ik heb zo'n ding wat eigenlijk voor de hond is..om die droog te blazen..werkt opzich ook goed voor de fiets

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McMiGHtY schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:39:
Ik heb zo'n ding wat eigenlijk voor de hond is..om die droog te blazen..werkt opzich ook goed voor de fiets
De haarfohn van je vrouw? 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:15
Kluus schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:52:
[...]

De haarfohn van je vrouw? 8)
https://waterblazershop.n...xhdt0q8_q6ZRoCAPkQAvD_BwE

En hij stiekem ook wel lekker om even warme lucht over je heen te blazen en heel water van je kleding, overschoen etc te blazen

[ Voor 17% gewijzigd door McMiGHtY op 08-12-2023 12:13 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McMiGHtY schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:12:
[...]

https://waterblazershop.n...xhdt0q8_q6ZRoCAPkQAvD_BwE

En hij stiekem ook wel lekker om even warme lucht over je heen te blazen en heel water van je kleding, overschoen etc te blazen
Nice, dat ziet er inderdaad wel nuttig uit, misschien ook eens over denken. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
silencedead schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:43:

Betere handpomp meenemen als jouw velg/bandcombinatie dat nodig heeft. 6 bar is echt wel haalbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:46
DieAnder schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:23:
[...]

Betere handpomp meenemen als jouw velg/bandcombinatie dat nodig heeft. 6 bar is echt wel haalbaar.
De Silca dan uiteraard 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Heb zo'n Lezyne pompje met een los slangetje, maar de laatste 2 keer met eraf draaien, draaide de ventielkern mee en kon ik weer opnieuw beginnen.
Ik wacht even af hoe het met de nieuwe band velg combo gaat en anders toch maar over op de Silca pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
silencedead schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:52:
Heb zo'n Lezyne pompje met een los slangetje, maar de laatste 2 keer met eraf draaien, draaide de ventielkern mee en kon ik weer opnieuw beginnen.
Ik wacht even af hoe het met de nieuwe band velg combo gaat en anders toch maar over op de Silca pomp.
Wat ik altijd doe is de ventielkern even strakker draaien voordat ik er een pompje op zet. In een Simsondoosje zit een zwart tooltje dat hier speciaal voor gemaakt is. Uiteraard kun je ook tal van andere voorwerpen gebruiken.

Ik heb ook weleens gehoord dat je binnenbanden met een vaste ventielkern hebt. Dan zou dat sowieso niet moeten gebeuren

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-06 22:28
Vanmorgen met m'n Aspero de MTB route Loonse en Drunense duinen gefietst. Het had vannacht toch nog stiekem best veel geregend waardoor het behoorlijk nat en glibberig was. Ik was toch maar 20 seconden langzamer dan vorig jaar op m'n (zware) Cube aluminium hardtrail MTB. Ik had nog een tijdje bij een MTB'er in het wiel gezeten. Hij was alleen sneller in de afdalingen en de moeilijkere bochten. Op de klimmetjes en bij het uitkomen van de bochten was ik weer sneller. Uiteindelijk hem maar ingehaald op een rechte stuk. Bij thuiskomst wel flink moeten poetsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3ngLpPd-ktJCzuqGZy9olMc6q8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbvuhQQdDnUEVzWde5Yw5VPO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 08:58

Korakal

Up up up!

Ik was al een tijdje aan het bedenken wat de opvolger van mijn aluminium Revolt moest gaan worden en ben uiteindelijk (naast de Domane die ik voor de weg heb) uitgekomen bij de Trek Checkpoint. Alleen, mist de configuratie die ik eigenlijk wilde hebben in de huidige lineup. Toch bleek er nog eentje in de juiste maat in een winkel te staan met de configuratie van vorig jaar, dus ik heb vandaag ja gezegd tegen een groenblauwe Checkpoint SL7! *O*

Afbeeldingslocatie: https://www.korakal.nl/got/CheckpointSL7eTap_22_35171_A_Primary_26b7.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Korakal schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:46:
Ik was al een tijdje aan het bedenken wat de opvolger van mijn aluminium Revolt moest gaan worden en ben uiteindelijk (naast de Domane die ik voor de weg heb) uitgekomen bij de Trek Checkpoint. Alleen, mist de configuratie die ik eigenlijk wilde hebben in de huidige lineup. Toch bleek er nog eentje in de juiste maat in een winkel te staan met de configuratie van vorig jaar, dus ik heb vandaag ja gezegd tegen een groenblauwe Checkpoint SL7! *O*

[Afbeelding]
gave kleur!

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
silencedead schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:52:
Het ligt niet aan de ventielkern.
Als je een pomp met een slang hebt moet je na het pompen eerst het slangetje ontluchten via een knopje aan de slang. Daarna pas losdraaien. Als er geen onluchtingsknopje is, herhaal ik mezelf:
DieAnder schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:23:
[...]
Betere handpomp meenemen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Japster-
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Hey,

Ik heb een canyon slx di2 gravelbike. Deze versie is zonder voorvering. Nu wil ik nog een voorvork met vering aanschaffen. Bij canyon hebben ze deze met 30mm travel op de grizl van rockshox rudy. Nu zou ik eigenlijk 40mm willen in plaats van 30mm. Dus zat ik te denken om de voorvork direct van rockshox rudy te kopen ipv canyon.

Alleen heeft canyon de wel bekende 1 1/4 diameter vorkbuis ipv de algemene 1 1/2 (1.5).

Kan ik een stuurvork met 1.5 diameter (tapered) stuurbuis installeren en dan gewoon een andere stuurpen monteren die hier wel op past om het op te lossen? Of werkt dit niet zo? Het kan zijn dat mss zijn dat het ook voor de lagers niet past maar dat weet ik dus niet.

Alvast bedankt,
Jasper
Pagina: 1 ... 46 ... 76 Laatste