Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 45 ... 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:00
joker1977 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:39:
[...]

Volgens Shimano heeft zowel de Ultegra als GRX 12 speed ongeveer 10% more pad-clearance. Vermoedelijk doelt de fietsenmaker daarop.
Dat zegt shimano ja, maar dat is er dus niet, iig niet in de remklauwen zelf.
(zelf getest met bleedblock op zowel ultregra 11 als 12 speed klauwen en ook eens op youtube review filmpje gezien van iemand)
Mogelijk bedoelen ze iets met dat het minder snel naar binnen beweegt oid.
Of nieuwe brake pads met minder materiaal en dat je daardoor minder ruimte hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 08-11-2023 20:12 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:18

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:11:
[...]

(zelf getest met bleedblock op zowel ultregra 11 als 12 speed klauwen en ook eens op youtube review filmpje gezien van iemand)
Of nieuwe brake pads met minder materiaal en dat je daardoor minder ruimte hebt.
De breedte van het bleedblock wil toch niet zeggen wat de afstand tot de schijf is wanneer de pistons eenmaal gezet zijn? Het enige belangrijk is dat het bleedblock breder is dan de uiteindelijke maximale stand van de pistons.

Dat na het bleeden eerste keer remmen de pistons bij de ene rem 10% verder naar binnen afstellen dan de ander kan op zich toch wel? En is dat slechts 5% per kant?

Ik ben het er verder wel mee eens dat je schijf gewoon netjes gecentreerd moet zitten hoor. Die 10% extra clearance is bedoeld om het geluidseffect van “disc warping” af te vangen (ook een lapmiddel want Shimano schijven hebben hier gewoon veel te snel last van… O-) ) en niet om de afstelling toleranter te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 08-11-2023 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:12

joker1977

Tweakert

DDX schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:11:
[...]

Mja, ik denk dat de dikte van het bleedblock niet relevant is, het enige wat dat bepaald is hoe ver je de zuiger moet terugduwen, dat zegt niet zoveel over de uiteindelijke pad-clearance. Immers, na het bleeden en het plaatsen van de (nieuwe) pads schuiven de zuigers uiteindelijk naar het centrum toe om ook te compenseren voor pad-wear. Het kan best zijn dat de uiteindelijke pad-clearance wel degelijk groter is.

Minder materiaal op de brake-pads is ook niet een factor: De zuigers schuiven immers verder naar het midden om daarvoor te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
TheTinusNL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:23:
Wissel ik voor de honderste keer mijn bandjes, stop mijn achterwiel terug, zit er opeens een gigantische slag in :(

Na 5 minuten afvragen of ik dan toch incompetent ben, valt mijn oog hierop nadat ik een zwakke spaak voelde:

[Afbeelding]
(nee, die viezigheid is niet standaard, moet nog schoongemaakt worden :+)

Mooi is dat, met 2 leuke ritjes voor het weekend gepland en geen andere fiets beschikbaar. :(

Toch rijden is vanzelfsprekend een no-go, dus gelijk maar op zoek naar de mogelijkheden.

Uiteraard ga ik contact opnemen met de winkel waar ik hem gekocht heb, maar van tevoren informatie winnen is altijd goed.
Op de website van Sensa zie ik er sowieso niets over.
Ja een kopje "Consequential damages caused by accidents, crashes, malpractise, destruction, etc.", maar woensdag nog 3 uur door de bossen lekker gefietst zonder iets te merken, maar het moet haast wel dan gebeurd zijn want maandag tijdens het forenzen weet ik 100% zeker dat er niets mis mee was en sindsdien stond ie stil.

Maar hoe zit het met garantie op wielen op een gravelbike? Hoe kun je überhaupt bewijzen of dit wel/niet onder garantie valt?
Is een setje Supra RA Comp Disc, standaard op mijn Sensa Romagna Gravel 2022 die ik nu bijna 2 jaar heb.
Achteraf een "hmm ja tuurlijk, misschien" momentje: wegwielset op een niet-wegfiets... is dat niet vragen om problemen door Sensa?
toon volledige bericht
Inmiddels bijna 2 weken na mijn eerste mail nog niet verder dan framenummer en foto's doorsturen. Inderdaad veel wachten, maar geduld is een schone zaak en met dit pleurisweer van de laatste tijd was ik toch niet van plan veel te fietsen :+
Ik ben dus toch maar gaan oriënteren op wielsets, Marktplaats en online wat webwinkels gewoon kijken.
Ook omdat ik binnen een paar maanden een dedicated wegfiets wil kopen zodat de gravelbike echt voor onverharde zaken gebruikt kan worden ipv overgrote deel asfalt.
Ongeacht de uitkomst van de reparatie/garantie wil ik sowieso een nieuwe wielset.

Wat mij daar tegenhoudt is
1) de prijzen. Wat merkt deze nuchtere, zuunige Hollander van een wielset die 2-3-4 keer zo duur is?
2) als gevolg: ik weet weinig van wielen en heb er weinig ervaring mee. Ja hoge velgen is aerodynamisch, brede interne velg laat band breder vallen en breedte van externe velg bepaalt samen met bandbreedte de aerodynamica van de band... maar de verschillen tussen verschillende types hubs, freehubs, spaken, velgen etc. blijf ik onoverzichtelijk/verwarrend/lastig vinden.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal want ik ben niet anders gewend dan standaard wielsets die op de fiets kwamen met 10/11 speed Shimano freehubs... ohja, altijd lekker met binnenbanden.

De nieuwe wielset wil ik dus nog "offroader" inzetten dan die gesneuvelde Supra RA Comp Disc. Voor heb ik ruimte voor ik schat tot wel 2.1 of 2.2 inch MTB-banden, achter wordt lastig om nog wat groters in te krijgen, maar alle ruimte die er is, wil ik dan benutten.

Waar moet ik in mijn geval naar kijken, verder dan (denk ik) 28 spaken, straight pull (? ziet er steviger uit i.c.m. ervaring van mijn gescheurde wiel), interne velgbreedte ergens >22mm?
Aan de andere kant zie ik MvdP ook gewoon CX'en op (gesponsorde) Shimano wegwielen en daar zijn ze ook niet heel vriendelijk voor de fietsen...

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:59
Denk dat je al een hele verbetering hebt met een standaard setje van DT swiss van €400 oid. zal idd voor iets gaan met minimaal 28 spaken (32 als je ver boven de 80kg komt en zwaar gebruikt) en ongeveer 25mm breed.

Hoge carbon velgen staan leuk op een gravelbike maar neem maar van mij aan dat het eigenlijk alleen maar nadelen heeft :+

Die gescheurde naaf ligt echt aan de wielset, zou normaal met j-bend niet mogen gebeuren, straight pull kan net zo kapot gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door GWBoes op 09-11-2023 12:06 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
GWBoes schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:05:
Denk dat je al een hele verbetering hebt met een standaard setje van DT swiss van €400 oid. zal idd voor iets gaan met minimaal 28 spaken (32 als je ver boven de 80kg komt en zwaar gebruikt) en ongeveer 25mm breed.
Systeemgewicht of lichaamsgewicht? En wat is "ver"? :+
Met lichaamsgewicht +-80 kg, zware fiets en alles d'rop en d'ran nadert systeemgewicht al snel bij de 100kg.

Valt mij overigens op, zat even bij de grote Nederlandse 3 (Mantel, Futurum, 12GO) te kijken, bijna allemaal 24 spaken in hun gravelwielenassortiment. :|
Hoge carbon velgen staan leuk op een gravelbike maar neem maar van mij aan dat het eigenlijk alleen maar nadelen heeft :+
Looks boeien mij weinig tot niets en hoge velgen voor mijn gebruik is ook praktisch nutteloos, dus dat is makkelijk :+
Die gescheurde naaf ligt echt aan de wielset, zou normaal met j-bend niet mogen gebeuren, straight pull kan net zo kapot gaan.
Goed om te weten. Op het oog ziet j-bend er fragieler uit, maar het zou niet de eerste keer in fietswereld zijn dat intuïtie niet overeenkomt met de werkelijkheid.

[ Voor 14% gewijzigd door TheTinusNL op 09-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
TheTinusNL schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:14:

Valt mij overigens op, zat even bij de grote Nederlandse 3 (Mantel, Futurum, 12GO) te kijken, bijna allemaal 24 spaken in hun gravelwielenassortiment. :|
Wat weegt de gemiddelde wielrenner wanneer je dat wereldwijd bekijkt (Nederlanders zijn zwaar).
Daarnaast vergelijken mensen vaak gewicht van de set, en kopen op basis daarvan. Minder spaken is sowieso goedkoper te maken en PR (gewicht)technisch ook slim.

Van Speykwheels heeft hier een mooi stukje over geschreven. (Scrollen naar: Wielen voor zware fietsers)

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 09-11-2023 12:27 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:33
Als je met 28 spaken per wiel gaat rondrijden ziet iedereen natuurlijk wel direct dat je dik bent 8)

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
klaaas schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:30:
Als je met 28 spaken per wiel gaat rondrijden stilstaat ziet iedereen natuurlijk wel direct dat je dik bent 8)
Heb het even gefixt voor je.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:56
Eindelijk eerste rit gemaakt op mijn eerste gravelbike, een Canyon Grizl CF SL 7 Etap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oesFuiIeRN7wve1dZkiw_VeDKY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjRnQlm1SunQ9DDACzxfdZU8.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk er naar uit om binnenkort de eerste gravelrit ermee te maken:)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De verhuizing vanuit Zuid-Limburg naar Utrecht is gemaakt (de gravelbike zelfs tijdens die Storm ernaartoe gefietst), maar heb nog niet de motivatie kunnen vinden. Al mijn routes op Komoot zijn 20-30% onverhard (beginnend in Utrecht) en daar word ik niet super blij van.

In Limburg heb je https://landvangrindenzand.nl/ als route website, heeft Utrecht iets vergelijkbaars?

[ Voor 5% gewijzigd door Yakolev op 09-11-2023 13:50 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Yakolev schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:50:
De verhuizing vanuit Zuid-Limburg naar Utrecht is gemaakt (de gravelbike zelfs tijdens die Storm ernaartoe gefietst), maar heb nog niet de motivatie kunnen vinden. Al mijn routes op Komoot zijn 20-30% onverhard (beginnend in Utrecht) en daar word ik niet super blij van.

In Limburg heb je https://landvangrindenzand.nl/ als route website, heeft Utrecht iets vergelijkbaars?
Verhuizen van Limburg en naar de randstad, en dan beginnen te klagen over van alles en nog wat.

Dat inburgeren gaat snel O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023

Kijk eens naar het oosten, gravel tot je er bij neer valt. Via de heuvelrug zo de veluwe op.
Of rondje naar het Goois Gravel richting noorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:20

Begin eens met de route van de Gooise 200, dan ken je daar in ieder geval alle paadjes. :). Nadeel van Utrecht is dat je denk ik altijd wel 5 a 10km verhard rijdt voordat je op onverharde wegen komt (afhankelijk van waar je woont). Je kunt ook in Soest komen wonen, ik rij aan het eind van de straat zo het bos in. ;)

Google op Gijs Bruinsma levert trouwens ook mooie gravelroutes in de omgeving op, maar ik ken geen site met routes die zich alleen op Utrecht eo richt. Ik keek vaak op https://gravelrides.cc/alle-routes/ maar die is volgens mij betaald geworden.

[ Voor 22% gewijzigd door GerbenBK op 09-11-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:56

Gijs Bruinsma op Komoot volgen zal ook aardig wat opleveren in de regio t Gooi en Heuvelrug.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Roskabouter schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:31:
[...]

Kijk eens naar het oosten, gravel tot je er bij neer valt. Via de heuvelrug zo de veluwe op.
Of rondje naar het Goois Gravel richting noorden.
Exact. Via de Autoweg en Bergweg de UH af, even kwartiertje weilanden, industrie en woongebied (Wageningen), of om via de Grebbedijk, en je zit op de Veluwe. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Kan me voorstellen dat dat even wennen is. Ik woon zelf ten westen van Utrecht en moet dus altijd via Utrecht naar de plekken met mooie gravelstoken zoals het Gooi en de Veluwe. Pak daarom ook vaak de auto. Fiets achterin en dan starten bij bijvoorbeeld Buiten in de kuil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El_V
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 15:23

Ik ben vorig vanuit Utrecht (terug) naar Limburg verhuist :)

Maar zoals al benoemd: de heuvelrug heeft veel mooie routes. Daarnaast kan ik ook richting de Lage Vuursche kan ik erg aanraden. Ik heb ooit wat routes van gravelrides.cc afgeplukt en ben op basis daarvan steeds meer variaties en routes gaan maken (ook ontdekken door andere paden te pakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:53

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Vandaag tijdens een veldtoertocht m’n ketting kapot getrapt bij het aanzetten voor een heuveltje.
Gelukkig had een mede fietser een ketting pons en kon ik met een ingekorte ketting naar huis.
Nu wist ik wel dat de ketting slechter werd. M’n LBS heeft al aangeraden om ook cassette en kettingblad te vervangen.
Eigenlijk wou ik dat pas in het voorjaar doen omdat het nu overal nogal nat is en straks waarschijnlijk er weer pekel op de fietspaden ligt.
Dus nu twijfel ik of ik alleen de ketting kan vervangen, of gelijk alles moet doen.
Wat zouden jullie doen?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-05 15:15
magic_nl schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:56:
[..]
Dus nu twijfel ik of ik alleen de ketting kan vervangen, of gelijk alles moet doen.
Wat zouden jullie doen?
Of alleen je ketting kan, hangt van de kwaliteit van je casette en bladen af. Kans is aanwezig dat-ie over gaat slaan. Dus dat is zo niet te zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 17:35
Echt een zalige fiets om in dit weer door de natte, vettige banen te rijden zonder problemen. Topfiets! Bandjes geven mij voorlopig nog weinig vertrouwen, zal een echte zomerband zijn die erop ligt maar zal voorlopig nog wel lukken.

En super tevreden van mijn spatborden, geven geen krimp ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dnm_-e5ZNtrtIkepSMaN2jr9Zi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXP526pwgNNUoosHXrKt2bQt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWK92onmqe-SyT_Nefhq5IOkAjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t28l1ZqOLtoYCY8seTWuNDXE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOpNq4RxOUyMpIYChien2DoqpWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nMqb7n2LDeBpOQ5IJdXcmGb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Stancke schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:07:
Echt een zalige fiets om in dit weer door de natte, vettige banen te rijden zonder problemen. Topfiets! Bandjes geven mij voorlopig nog weinig vertrouwen, zal een echte zomerband zijn die erop ligt maar zal voorlopig nog wel lukken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook Terreno Dry en Speedrockers.

Spatborden had ik veel eerder moeten doen *O*
Wel nu al een aantal ritjes dat de voorkant afzakt, ondanks dat ik ze erg strak vastzet voor vertrek.
Had natuurlijk liever spatborden voor de framenokjes maar die kon ik niet vinden voor mijn frame.
Enige nadeel tot nu toe is dat alle zooi wat normaliter van het achterwiel je rug op wordt gespoten, nu in het spatbord blijft hangen (duh) maar daarna naar beneden en in de drivetrain valt.

Bandjes zijn inderdaad een beetje matig, zeker in deze tijd van het jaar. In de zomer doe ik er prima simpele MTB trail stukken mee en kan ik hangen in bochten zonder uit te glijden, maar zodra de natte herfst begint is het al glibberen en glijden op de (relatief veel rechtere) stroken gravel/bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Vandaag tijdens een veldtoertocht m’n ketting kapot getrapt bij het aanzetten voor een heuveltje.
Gelukkig had een mede fietser een ketting pons en kon ik met een ingekorte ketting naar huis.
Nu wist ik wel dat de ketting slechter werd. M’n LBS heeft al aangeraden om ook cassette en kettingblad te vervangen.
Eigenlijk wou ik dat pas in het voorjaar doen omdat het nu overal nogal nat is en straks waarschijnlijk er weer pekel op de fietspaden ligt.
Wat zouden jullie doen?
Ik vervang meestal dingen 1 voor 1 in de volgorde waarvan ik denk dat ze er het slechtst aan toe zijn.
Onderdeel vervangen, klein testrondje om te kijken of het nog lekker loopt. Zo ja, mooi :) zo nee, volgende onderdeel.

Is dat het allerbest voor je drivetrain? Nee, maar het is qua materiaal en geld wel een stuk duurzamer dan steeds preventief de boel maar vervangen.
Zo'n paar km met gloednieuw onderdeel X i.c.m. achteraf blijkbaar versleten onderdeel Y maakt X niet opeens ook direct versleten.

Of je moet van tevoren al weten (of voelen) dat alles echt aan vervanging toe is, dan is het wel zo makkelijk om alles in 1 keer te doen.

Ohja, en: fiets extra (schoonmaak)liefde geven met regen/bagger/pekel <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

TheTinusNL schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:24:
[...]

Ohja, en: fiets extra (schoonmaak)liefde geven met regen/bagger/pekel <3
Schoonmaken doe ik direct na iedere rit.
Maar met name met pekel ben je zelfs dan niet snel genoeg kwam ik achter.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 17:01

Wat zouden jullie doen?
Zou de suggestie van @TheTinusNL aanhouden. Gewoon eerst ketting vervangen en kijken hoe de boel voelt tijdens een testritje.

Maar hoeveel km heb je met die ketting gereden? Als het 2k is zou hij niet mogen knappen, bij 20k zal hij behoorlijk versleten zijn idd. Voorkomen begint met een kettingslijtage meter. Koop een goede als je deze nog niet hebt en regelmatig controleren. Met de huidige 12 speed groepen vervang ik mijn ketting als deze tussen de 0,3 en 0,4 staat. Gaat je cassette ook een stuk langer van mee. En ik koop liever een ketting dan een nieuwe cassette $$ ;)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
....Bandjes geven mij voorlopig nog weinig vertrouwen, zal een echte zomerband zijn die erop ligt maar zal voorlopig nog wel lukken.
.....
Mocht je nog andere banden overwegen, kijk dan zeker even naar Tufo. Bevalt mij erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:57
Deze tijd van het jaar zeer blij met schwalbe ultrabites. Evolution versie, mooi gedempt en veel grip. Rolweerstand op asfalt is niet alles maar dat maakt me niet uit. Wil ook graag de gravel vittoria mezcals eens proberen, de huidige gaan echter te lang mee door weinig km's in de winter.
Valt me ook op dat tussen maxxis ramblers, challenge strada bianca, continental grand prix en meerdere schwalbe banden; De Schwalbes het beste luchtdicht zijn en ook minste gedoe voor mij om op velgen te krijgen.
dt_swiss schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:37:
[...]
Mocht je nog andere banden overwegen, kijk dan zeker even naar Tufo. Bevalt mij erg goed.
Deze lijken me ook goed, maar nog niet in 50mm te krijgen voor in de zomer zonder spatborden. 45mm wel onderhand dacht ik?

[ Voor 25% gewijzigd door cedrix5 op 13-11-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:01
@dt_swiss Welke Tufo heb je? Thundero of Swampero?

Voor mij zijn Thundero HD 40 mm onderweg

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
cedrix5 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:09:
Deze lijken me ook goed, maar nog niet in 50mm te krijgen voor in de zomer zonder spatborden. 45mm wel onderhand dacht ik?
Ik heb Thundero's in 45mm 44mm op de fiets liggen. Fijne bandjes al zal het niet de grip geven van een Ultrabite.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-05 08:06

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben ook nog steeds onwijs tevreden met mijn terra, echt een hele, hele fijne fiets. Ik heb er Bontrager GR2 banden opgelegd, heerlijk veel grip (zolang het niet te veel modder wordt) omdat ik sowieso geen fan ben van banden met een glad loopvlak in het midden. De Bontragers lopen licht op het asfalt, zijn heel soepel/comfortabel en je kan er flink mee gooien op de singletracks. Nadeel; Ze zijn best duur (60), ik heb ze een tijdje geleden in de Trek sale gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
Misschien een domme vraag, maar zeer onervaren mbt gravel dus vergeef het me!

Ik heb sinds een week een nieuwe gravel fiets die ik dolgraag een keer goed wil uit proberen op gravel. Zou het morgen te doen zijn in het Gooi met de regen van de afgelopen weken denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Als ervaren Gooi-gravelaar: dit is dé periode voor spatborden... of op z'n minst AssSaver WinWing oid.

EDIT: voor de beeldvorming, twee weken terug mijn gravelfixie voorzien van 650B-wielen, dit was zo'n 40km nadat ik van huis vertrok met een volledig schone fiets :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__hStgK6I58YAR57ZoTZujq_2o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4SKkbpJIkRix1ZSz331XTsK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw4ACW8OfduvGyK8ZnDv9nUHWl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JL64Rl5rWp3J0morQ4zNr8te.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door MartijnGizmo op 13-11-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:20
Bobermo schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:37:
Misschien een domme vraag, maar zeer onervaren mbt gravel dus vergeef het me!

Ik heb sinds een week een nieuwe gravel fiets die ik dolgraag een keer goed wil uit proberen op gravel. Zou het morgen te doen zijn in het Gooi met de regen van de afgelopen weken denken jullie?
In het Gooi is het altijd wel te doen. Je hebt paden die wat natter / modderiger liggen dus dan wordt je vies, maar verder prima te doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobermo
MartijnGizmo schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:50:
Als ervaren Gooi-gravelaar: dit is dé periode voor spatborden... of op z'n minst AssSaver WinWing oid.
Spatborden zitten erop dus dat scheelt. Thanks voor de illustratieve foto's haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

f4stf0rw4rd schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:59:
[...]

Zou de suggestie van @TheTinusNL aanhouden. Gewoon eerst ketting vervangen en kijken hoe de boel voelt tijdens een testritje.

Maar hoeveel km heb je met die ketting gereden? Als het 2k is zou hij niet mogen knappen, bij 20k zal hij behoorlijk versleten zijn idd. Voorkomen begint met een kettingslijtage meter. Koop een goede als je deze nog niet hebt en regelmatig controleren. Met de huidige 12 speed groepen vervang ik mijn ketting als deze tussen de 0,3 en 0,4 staat. Gaat je cassette ook een stuk langer van mee. En ik koop liever een ketting dan een nieuwe cassette $$ ;)
Er staat een ruime 6000km op de teller.
En ik was al gewaarschuwd dat de ketting zwak begon te worden.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Bobermo schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:25:
[...]

Spatborden zitten erop dus dat scheelt. Thanks voor de illustratieve foto's haha!
Ik zou me meer zorgen maken over je banden. Spatborden bepalen alleen maar hoef vies je wordt, banden bepalen of je iets van grip hebt in deze omstandigheden. Met wat grover profiel zou het nu prima te doen moeten zijn, je blijft alleen niet schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobermo
supersoco80 schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:58:
[...]

Ik zou me meer zorgen maken over je banden. Spatborden bepalen alleen maar hoef vies je wordt, banden bepalen of je iets van grip hebt in deze omstandigheden. Met wat grover profiel zou het nu prima te doen moeten zijn, je blijft alleen niet schoon.
Zitten 45 mm Schwalbe G-one Bite onder, dus dat moet wel goedkomen denk ik. Misschien toch maar gewoon asfaltritje morgen en hopen dat het ooit nog droog wordt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ja, daarmee red je het prima hoor, vaak natte stukken in het Gooi, maar weinig echte modderpoelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Nu online
mountainbiker schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:29:
@dt_swiss Welke Tufo heb je? Thundero of Swampero?

Voor mij zijn Thundero HD 40 mm onderweg
Inmiddels allen, ook de speedero.

Die laatste voor op de weg met dit weer, iets meer grip in het donker bij WW en nauwelijks merkbare rolweerstand.

Komend van Schwalbe, G one in allround/bite en speed. Vooral die laatste vond ik zelf tegenvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Bandenpraat *O*
TheTinusNL schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:42:
[...]

Inmiddels bijna 2 weken na mijn eerste mail nog niet verder dan framenummer en foto's doorsturen. Inderdaad veel wachten, maar geduld is een schone zaak en met dit pleurisweer van de laatste tijd was ik toch niet van plan veel te fietsen :+
Ik ben dus toch maar gaan oriënteren op wielsets, Marktplaats en online wat webwinkels gewoon kijken.
Ook omdat ik binnen een paar maanden een dedicated wegfiets wil kopen zodat de gravelbike echt voor onverharde zaken gebruikt kan worden ipv overgrote deel asfalt.
Ongeacht de uitkomst van de reparatie/garantie wil ik sowieso een nieuwe wielset.

Wat mij daar tegenhoudt is
1) de prijzen. Wat merkt deze nuchtere, zuunige Hollander van een wielset die 2-3-4 keer zo duur is?
2) als gevolg: ik weet weinig van wielen en heb er weinig ervaring mee. Ja hoge velgen is aerodynamisch, brede interne velg laat band breder vallen en breedte van externe velg bepaalt samen met bandbreedte de aerodynamica van de band... maar de verschillen tussen verschillende types hubs, freehubs, spaken, velgen etc. blijf ik onoverzichtelijk/verwarrend/lastig vinden.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal want ik ben niet anders gewend dan standaard wielsets die op de fiets kwamen met 10/11 speed Shimano freehubs... ohja, altijd lekker met binnenbanden.

De nieuwe wielset wil ik dus nog "offroader" inzetten dan die gesneuvelde Supra RA Comp Disc. Voor heb ik ruimte voor ik schat tot wel 2.1 of 2.2 inch MTB-banden, achter wordt lastig om nog wat groters in te krijgen, maar alle ruimte die er is, wil ik dan benutten.

Waar moet ik in mijn geval naar kijken, verder dan (denk ik) 28 spaken, straight pull (? ziet er steviger uit i.c.m. ervaring van mijn gescheurde wiel), interne velgbreedte ergens >22mm?
Aan de andere kant zie ik MvdP ook gewoon CX'en op (gesponsorde) Shimano wegwielen en daar zijn ze ook niet heel vriendelijk voor de fietsen...
toon volledige bericht
Als vervolg hierop dit weekend een 32-spaakse wielset gekocht. Volgende stap is dus nieuwe banden uitzoeken. *O*

Grootste doel is zo veel mogelijk grip gegeven de beschikbare ruimte.
Zitten nu dus 40mm Terreno Dry op, die vallen nu 43mm.

Achter is helaas bij de chainstays nog amper 2 mm vrij maar op het loopvlak nog wel zo'n 15mm, dus dat wordt weer een ~40mm maar dan met meer profiel op het loopvlak (Terreno's zijn zo goed als vlak).

Voor is de keuze wat lastiger/groter: aan de zijkanten nog wel 14mm vrij (aan beide kanten, 28mm totaal dus) maar op het loopvlak nog 16mm. Dan reken ik 43 + 16 = 59mm max, maar nog een beetje marge/speling plus ruimte voor de noppen op het loopvlak, dus dan zoek ik iets rond de 50mm. Dat is net aan 2.0"...
Nu twijfel ik dus tussen een grove, brede gravelband of relatief dunne XC band.

Heeft iemand ervaring of advies?
Qua gravelbanden dacht ik aan bijvoorbeeld 50mm Schwalbe Ultrabites, 44mm Tufo Swampero (misschien wat klein) of 50mm Cinturato Gravel S/M.
Qua MTB banden ben ik er nog niet wijzer op geworden, het helpt ook niet dat ik enkel op geleende MTB's heb gefietst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik heb het hier al vaker gezegd, maar ik vond 50mm voor en 40mm achter niet ideaal. Vooral in mul zand merk je het verschil.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:02
klaaas schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:32:
Ik heb het hier al vaker gezegd, maar ik vond 50mm voor en 40mm achter niet ideaal. Vooral in mul zand merk je het verschil.
Ik gebruik deze combinatie omdat ik achter niet breder kan dan 40mm.

Maar.....in het mulle zand is een bredere band aan de voorkant belangrijker dan achter. Dat achter zijn weg zoekt is niet zo erg. Als dat voor gebeurd loop je het risico op je koekeloeris te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Nu online
Persoonlijk kijk ik voor nieuwe banden meestal op https://www.bicyclerollingresistance.com/, geeft iig een theoretisch beeld. Voelt een stuk beter als je bandjes goed scoren in die test, het placebo effect is weer bewezen😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

TheTinusNL schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:45:
Bandenpraat *O*

[...]

Als vervolg hierop dit weekend een 32-spaakse wielset gekocht. Volgende stap is dus nieuwe banden uitzoeken. *O*

Grootste doel is zo veel mogelijk grip gegeven de beschikbare ruimte.
Zitten nu dus 40mm Terreno Dry op, die vallen nu 43mm.

Achter is helaas bij de chainstays nog amper 2 mm vrij maar op het loopvlak nog wel zo'n 15mm, dus dat wordt weer een ~40mm maar dan met meer profiel op het loopvlak (Terreno's zijn zo goed als vlak).

Voor is de keuze wat lastiger/groter: aan de zijkanten nog wel 14mm vrij (aan beide kanten, 28mm totaal dus) maar op het loopvlak nog 16mm. Dan reken ik 43 + 16 = 59mm max, maar nog een beetje marge/speling plus ruimte voor de noppen op het loopvlak, dus dan zoek ik iets rond de 50mm. Dat is net aan 2.0"...
Nu twijfel ik dus tussen een grove, brede gravelband of relatief dunne XC band.

Heeft iemand ervaring of advies?
Qua gravelbanden dacht ik aan bijvoorbeeld 50mm Schwalbe Ultrabites, 44mm Tufo Swampero (misschien wat klein) of 50mm Cinturato Gravel S/M.
Qua MTB banden ben ik er nog niet wijzer op geworden, het helpt ook niet dat ik enkel op geleende MTB's heb gefietst :+
toon volledige bericht
Qua MTB-banden heb ik op mijn Soma Jawbone (waar 29x2.25 op past) goede ervaringen met de Schwalbe Thunder Burt, echt heel snel voor een XC-band. Zijn er ook in 2.1 wat 54mm zou moeten zijn, afhankelijk van de breedte van je velg kom je daar misschien net mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:32:
Dat geloof ik, maar ik kan niet anders... en het zal in ieder geval beter zijn dan 40/40?
dt_swiss schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:55:
Persoonlijk kijk ik voor nieuwe banden meestal op https://www.bicyclerollingresistance.com/, geeft iig een theoretisch beeld. Voelt een stuk beter als je bandjes goed scoren in die test, het placebo effect is weer bewezen😁
Een voor mij bekende website voor asfaltbanden en naar mijn mening erg handig om daar een weloverwogen keuze mee te maken. Voor gravel en in nog mindere mater CX/MTB keek ik er ook naar, maar grip laat zich voor zo'n groot aantal verschillende offroad-omstandigheden lastig uitdrukken in die theoretische getallen, plus rolweerstand is minder van belang.
MartijnGizmo schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:15:
[...]

Qua MTB-banden heb ik op mijn Soma Jawbone (waar 29x2.25 op past) goede ervaringen met de Schwalbe Thunder Burt, echt heel snel voor een XC-band. Zijn er ook in 2.1 wat 54mm zou moeten zijn, afhankelijk van de breedte van je velg kom je daar misschien net mee weg.
Die vielen mij ook op omdat ze (na wat filteren) als snelste uit bicyclerollingresistance kwamen.
Maar ik lever liever wat rolweerstand in voor extra grip.
Aan de andere kant, vergeleken met die Terreno Dry zullen die Thunder Burts veel meer grip geven. Heb je daar ook ervaring mee: van gravelband naar MTB-band?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ja, heb al van alles geprobeerd, hou zelf ook wel van grip (en wat ruiger werk), daarom uiteindelijk een frame gekocht waar MTB-banden in passen. Heb de voorste Thunder Burt vervangen door een Racing Ray, en sta nu op het punt om een setje Rocket Ron's te monteren. :) Gebruik die fiets wel op een manier waar anderen misschien een XC-MTB voor zouden kopen, hard door de modder, stukjes singletrack, etc.

Rondje over gladde Gooische gravel met m'n fixie heb ik voldoende aan een zaagtandpatroon met voor de winter een paar zijnopjes.

Qua 'gewone' gravelbanden vond ik een Pirelli Cinturato Gravel M ook lekker graven toen ik nog een smaller frame had, en er is nu ook nog een ruigere Gravel S. Ook Maxxis Rambler en Teravail Rutland zitten aan de ruigere kant van het spectrum als je in de 40-45mm range zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:41:
Ja, heb al van alles geprobeerd, hou zelf ook wel van grip (en wat ruiger werk), daarom uiteindelijk een frame gekocht waar MTB-banden in passen. Heb de voorste Thunder Burt vervangen door een Racing Ray, en sta nu op het punt om een setje Rocket Ron's te monteren. :) Gebruik die fiets wel op een manier waar anderen misschien een XC-MTB voor zouden kopen, hard door de modder, stukjes singletrack, etc.

Rondje over gladde Gooische gravel met m'n fixie heb ik voldoende aan een zaagtandpatroon met voor de winter een paar zijnopjes.

Qua 'gewone' gravelbanden vond ik een Pirelli Cinturato Gravel M ook lekker graven toen ik nog een smaller frame had, en er is nu ook nog een ruigere Gravel S. Ook Maxxis Rambler en Teravail Rutland zitten aan de ruigere kant van het spectrum als je in de 40-45mm range zoekt.
Leuk om te lezen dat jouw doel voor die fiets ook mijn beoogd doel is.
Dat gladde Gooische gravel doe ik ook, net als de rest van de Utrechtse Heuvelrug, maar daar kan ik dus prima wat rolweerstand inleveren voor extra grip op grovere ondergrond als mij dat een extra fiets scheelt :+
Bijv. MTB Zeist/Austerlitz/LV/HV heb ik al enkele keren gedaan met droge ondergrond en dat ging nog wel oke op die Terreno Dry, maar zou graag wat meer grip willen zodat misschien Leersum/Amerongen ook met vertrouwen kunnen.

Ik neig nu naar een 54mm (2.1") Rocket Ron voor, en dan nog 1 Terreno Dry oprijden en die vervangen voor een 40mm Cinturato Gravel S achter.

[ Voor 7% gewijzigd door TheTinusNL op 14-11-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Moet zeggen dat qua offroad-vertrouwen de slackere head angle ook wel helpt, maar is wat lastiger aan te passen dan de banden... :+ Met die Thunder Burt achterop reed ik trouwens alsnog vrij makkelijk rond de 30 gemiddeld, met m'n 92kg en een 560mm-stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 13:10
Ik wil graag spatbordjes gaan monteren voor de echt natte dagen op de gravelbike (dus geen ass-saver, maar ook dat mijn groepsgenoten achter me wat profijt hebben). Ik rijd op een Grizl met 45mm banden.

Zijn er mensen hier met goede ervaringen qua spatborden die ook makkelijk te (de)monteren zijn? Ik kom de SKS Bluemels tegen, maar daar lees ik online wisselende verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 20:20
Jwlb schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:25:
Ik wil graag spatbordjes gaan monteren voor de echt natte dagen op de gravelbike (dus geen ass-saver, maar ook dat mijn groepsgenoten achter me wat profijt hebben). Ik rijd op een Grizl met 45mm banden.

Zijn er mensen hier met goede ervaringen qua spatborden die ook makkelijk te (de)monteren zijn? Ik kom de SKS Bluemels tegen, maar daar lees ik online wisselende verhalen over.
De Bluemels worden toch ook geschroefd aan de Grizl?
Kan je net zo goed de originele Canyon Fenders pakken, die dingen zijn echt goed en stevig!
Gebruik ze zelf ook met 45mm bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Laatst online: 16:40

Bluemels zijn prima, had ik op mijn vorige woon-werk fiets. In 5 minuten heb je ze er wel af en opgeborgen.

Ik zou in ieder geval aanraden om een achter spatbord te nemen dat ver genoeg doorloopt naar de bottom bracket. Een kortere ziet er misschien hipper uit, maar dumpt al de rotzooi precies op je aandrijflijn. Zelfde met voor spatborden, met korte krijg je nattere voeten en ook dan krijgen de voorderrie en tandwielen de volle laag.

Bluemels zijn wat dat betreft prima. Ik heb voor mijn volgende fiets ook nog Velo Orange, Portland Design Works en SimWorks op de shortlist staan. Allen zijn er in verschillende maten qua breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Velo Orange heb ik ook gehad, mooi spul, wel iets meer gerammel dan SKS. SKS hebben ook voordeel van de veiligheidsmontage aan de voorkant, ik heb op m'n scheen een litteken van een Simworks-spatbord dat van een best klein takje ineens dubbelvouwde en een scherpe punt creëerde. Gelukkig met lage snelheid, kon ik iig een OTB vermijden.

Bluemels eigenlijk altijd prima, eerste keer beetje prutsen om ze netjes te monteren, stangetjes op lengte maken etc. De keren daarna zitten ze met nog geen 5 minuten weer op je fiets! :) Ik heb er nog extra spatlappen aan gemaakt (Fahrer Berlin Latz), blijven je voeten droger, en kan je fietsmaatje korter achter je rijden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
TheTinusNL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:32:
[...]

Dat geloof ik, maar ik kan niet anders... en het zal in ieder geval beter zijn dan 40/40?
Er is ook een middenweg :) Ik vind het verschil tussen 40mm en 45mm bandjes groter dan het verschil tussen 45 en 50. Persoonlijk zou ik in jouw geval 45/40 overwegen. Maar goed, mijn ervaring was ms wel heel specifiek en merk je met andere omstandigheden en/of bandjes minder verschil. Je kunt altijd terug ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas

+1 voor Bluemels

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Nu online
TheTinusNL schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:32:

[...]

Een voor mij bekende website voor asfaltbanden en naar mijn mening erg handig om daar een weloverwogen keuze mee te maken. Voor gravel en in nog mindere mater CX/MTB keek ik er ook naar, maar grip laat zich voor zo'n groot aantal verschillende offroad-omstandigheden lastig uitdrukken in die theoretische getallen, plus rolweerstand is minder van belang.

[...]
Klopt, maar binnen je gewenste grip kan je wel kijken naar lage rolweerstand. Zo is de g one speed, waarvan je verwacht dat deze snel is op de weg(en strand en hard gravel) dus eigenlijk gewoon langzaam.

In algemene zin , in mijn Winspace stop ik soms Continental Race King bandjes. Voor 2,25", achter 2,0". Past precies achter, fiets wordt daar heel anders van. Mijn ervaring tot nu toe is dat de snelle MTB banden veel grover zijn qua profiel dan een gemiddelde gravelband. Wat logisch is gezien het inzetgebied.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:55
Eind juni begonnen met gravel en de Cannondale Topstone aangekocht. Had daarvoor geen ervaring met wielersport en zelfs al jaren niet echt aan het sporten geweest. Maar dat Gravel leek mij wel wat! 😅

Wat heb ik afgelopen maanden genoten en tegelijk evenveel afgezien op de fiets…

Vorig weekend was wel speciaal want ik heb “the Limburg Divide” gereden (met z’n drietjes) in twee dagen. Eerste dag veel regen en pech met het materiaal waardoor we minder kilometers hadden gemaakt dan gepland. De paden lagen er logischer wijs door de vele regen niet al te best bij modder,modder en nog eens modder.
Tweede dag was daarom zwaar en daarbij ook nog eens de magische grens van 100+ km gemaakt, 118 om precies te zijn!

De Topstone heeft even wat liefde nodig van de fietsenmaker (piepen en kraken) en die banden gaan nu toch echt tubeless gemaakt worden. Op naar meer kilometers en avonturen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYZ4EonjU5w22js0FHzXAShX_-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXbkQYiqrkYUsyshiCpjBSer.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:52
ik ben in overweging een gravelbike te gaan kopen. rij nu voornamelijk een mountainbike (Merida Big Nine XT)
Bedoeling is langere ritten te gaan maken als met mountainbike. Daar blijf ik ook lekker mee stunten in het bos.

ben bij fietsenmaker geweest en heb daar overlegd wat ik wil en wat er dan is. Nu zijn we uitgekomen op 3 opties in zelfde prijs klasse De Cube Nuroad C:62 race of Isaac Torus emerald green of Scott addict 30.
de Isaac kunnen ze meer korting geven vandaar zelfde prijsklasse.

Nu zit ik ff alles op een rijtje te zetten:
Cube: voordeel veel grx810 / goede afmontage
Isaac : meer prijs voordeel / alleen afmontage is GRX600 (2x11)
Scott : heeft een iets meer sportievere zit / afmontage 810 / 600 en 400??

je zou verwachten met de Isaac met hogere prijs meer fiets / betere afmontage, maar dat is totaal niet.
Ik zelf denk daarom de Cube te doen.
Maar zie ik iets over het hoofd? iemand tips?

https://www.cube.eu/nl-nl...7d70438a9706ad9801fe3988a
https://www.isaac-cycle.c...en--grx-rx600-2x11/58067/
https://www.scott-sports....30-bike?article=290507049

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:24
Rusky schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:31:
ik ben in overweging een gravelbike te gaan kopen. rij nu voornamelijk een mountainbike (Merida Big Nine XT)
Bedoeling is langere ritten te gaan maken als met mountainbike. Daar blijf ik ook lekker mee stunten in het bos.

ben bij fietsenmaker geweest en heb daar overlegd wat ik wil en wat er dan is. Nu zijn we uitgekomen op 3 opties in zelfde prijs klasse De Cube Nuroad C:62 race of Isaac Torus emerald green of Scott addict 30.
de Isaac kunnen ze meer korting geven vandaar zelfde prijsklasse.

Nu zit ik ff alles op een rijtje te zetten:
Cube: voordeel veel grx810 / goede afmontage
Isaac : meer prijs voordeel / alleen afmontage is GRX600 (2x11)
Scott : heeft een iets meer sportievere zit / afmontage 810 / 600 en 400??

je zou verwachten met de Isaac met hogere prijs meer fiets / betere afmontage, maar dat is totaal niet.
Ik zelf denk daarom de Cube te doen.
Maar zie ik iets over het hoofd? iemand tips?

https://www.cube.eu/nl-nl...7d70438a9706ad9801fe3988a
https://www.isaac-cycle.c...en--grx-rx600-2x11/58067/
https://www.scott-sports....30-bike?article=290507049
toon volledige bericht
Toevallig net zelf bezig geweest voor m’n eerste gravelbike en uiteindelijk uitgekomen bij canyon.

Ik zie dat je 2 fietsen met 1by hebt geselecteerd en 1 met 2by. Zou daar sowieso eerst een keuze in maken.

Ik denk dat je van de 3 fietsen die je nu gelinkt hebt bij Cube inderdaad het meeste waar voor je geld krijgt in de zin van groepset etc.

Wellicht de moeite deze ook mee te nemen in je vergelijking:

https://www.canyon.com/nl...2_pv_rahmenfarbe=R095_P08

[ Voor 4% gewijzigd door jasperz89 op 15-11-2023 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
jasperz89 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 02:12:
[...]
Ik zie dat je 2 fietsen met 1by hebt geselecteerd en 1 met 2by. Zou daar sowieso eerst een keuze in maken.
en wat is 1 of 2 by?
alle drie hebben ze een 2x11 versnelling

isaac heeft een dt swiss wielset ... ook nog ff vermelden.

zit wel gebonden aan de fietsenmaker welke die drie merken voert. dus andere merken niet echt een optie.

[ Voor 22% gewijzigd door Rusky op 15-11-2023 07:53 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Een kwalitatief goede wielset s een dikke pre, dat is duur om te vervangen.

Met Canyon lastig, maar ik zou echt even testfietsen (en bij voorkeur ook een bike fit doen). Los van verschillen in geometrie heeft elke fiets ook wel een eigen feel vind ik. Er was niets aan de het lijstje van de Cube dat me niet beviel, maar ik had er gewoon geen 'klik' mee bij een testrondje. Ik had die klik binnen enkele meters al wel met de Orbea Terra die ik uiteindelijk gekocht heb.

Dit is geen advies voor of tegen de aanschaf van een specifieke fiets, maar alleen het advies wel te kijken of je er (buiten! niet in de showroom. Mantel.) een rondje mee kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Rusky schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:46:
[...]

en wat is 1 of 2 by?
alle drie hebben ze een 2x11 versnelling

isaac heeft een dt swiss wielset ... ook nog ff vermelden.

zit wel gebonden aan de fietsenmaker welke die drie merken voert. dus andere merken niet echt een optie.
De pagina die jij linkt van Isaac, zie ik geen DT wielset (sowieso zie ik geen specs, misschien kijk ik niet goed). Die heeft zo te zien een SRAM Apex mechanische 1x groepset. Dat staat een stuk lager aangeschreven dan GRX.

Of je 2x of 1x moet hebben, daar zijn fora vol mee geschreven.
1x: alleen een achterderrie
bereik van je versnellingen kan groot zijn maar je zit met grote gaten tussen de kransjes, voordeel is dat de voorderrie niet in de weg gaat zitten als je banden dikker dan 40mm wilt gebruiken. Ook is het simpeler om af te stellen en de onderhouden.

2x: ook een voorderailleur
de voor- en nadelen van hierboven kun je omdraaien.

Dat is de korte samenvatting.

Mijn eigen ervaringen:
Rijd je veel mee in groepen op de weg, is een 2x fijner om de juiste cadans te kunnen pakken, zeker als je cadans range niet heel groot is (de cadans die je zelf fijn vind). Je schakelt wel veel vaker. Rijd je vooral solo, maakt het niet uit en is 1x ook prima.
Groot argument is dat je op een gegeven moment met 1x snelheid te kort kunt komen. Dat je bijvoorbeeld een groep die tegen de 45 rijdt niet bij kunt houden. Dat is voor mij een non argument want die snelheid haal ik nooit op het vlakke. Ander punt is dat je geen versnellingen meer hebt bij een afdaling. Daar heb ik ook geen last van want bij 60km/u vind ik het welletjes geweest en begin ik met remmen. Wil je blijven trappen terwijl je al met 80km/u naar beneden sjeest, ja dan zou 1x een probleem kunnen vormen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
ElGreco schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:32:
[...]
De pagina die jij linkt van Isaac, zie ik geen DT wielset (sowieso zie ik geen specs, misschien kijk ik niet goed). Die heeft zo te zien een SRAM Apex mechanische 1x groepset. Dat staat een stuk lager aangeschreven dan GRX.
De Isaac heeft de fietsenmaker op die manier staan op voorraad. met een dt swiss wielset en een 2x11 600 groep. Had ik misschien ff moeten vermelden ja. vandaar dat ze daar ook meer korting op kunnen geven
Als je op link klikt kan je conigureren ... dan kan je ze wel kiezen.

op mountainbike fiets ik ook met 2x11 en vind ik erg fijn fietsen. vandaar liever ook met gravelbike.
jasperz89 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:49:
[...]

Ah ik had ze omgedraaid maar dacht inderdaad dat de isaac een 1by was afgaande op de link.
Denk dat het dan vooral zoals boven ook gemeld is proefrijden.

Heb je al een bikefit gedaan en je stack and reach data? Dan kan je deze natuurlijk ook meenemen in je keuze.
nee geen bikefit gedaan. waar kan zoiets dan? bij fietsenmaker hadden ze daar niks over

[ Voor 33% gewijzigd door Rusky op 15-11-2023 08:52 ]

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19:24
Rusky schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:46:
[...]

De Isaac heeft de fietsenmaker op die manier staan op voorraad. met een dt swiss wielset en een 2x11 600 groep. Had ik misschien ff moeten vermelden ja.

op mountainbike fiets ik ook met 2x11 en vind ik erg fijn fietsen. vandaar liever ook met gravelbike.
Ah ik had ze omgedraaid maar dacht inderdaad dat de isaac een 1by was afgaande op de link.
Denk dat het dan vooral zoals boven ook gemeld is proefrijden.

Heb je al een bikefit gedaan en je stack and reach data? Dan kan je deze natuurlijk ook meenemen in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
[...]

bereik van je versnellingen kan groot zijn maar je zit met grote gaten tussen de kransjes, voordeel is dat de voorderrie niet in de weg gaat zitten als je banden dikker dan 40mm wilt gebruiken. Ook is het simpeler om af te stellen en de onderhouden.

Mijn eigen ervaringen:
Rijd je veel mee in groepen op de weg, is een 2x fijner om de juiste cadans te kunnen pakken, zeker als je cadans range niet heel groot is (de cadans die je zelf fijn vind). Je schakelt wel veel vaker. Rijd je vooral solo, maakt het niet uit en is 1x ook prima.
Groot argument is dat je op een gegeven moment met 1x snelheid te kort kunt komen. Dat je bijvoorbeeld een groep die tegen de 45 rijdt niet bij kunt houden. Dat is voor mij een non argument want die snelheid haal ik nooit op het vlakke. Ander punt is dat je geen versnellingen meer hebt bij een afdaling. Daar heb ik ook geen last van want bij 60km/u vind ik het welletjes geweest en begin ik met remmen. Wil je blijven trappen terwijl je al met 80km/u naar beneden sjeest, ja dan zou 1x een probleem kunnen vormen.
toon volledige bericht
Aanvulling op deze goede punten: Ik zou bij hoofdzakelijk weg- en brede bospadengebruik (niet technisch) zelf sneller kiezen voor 2x, ik gebruik de fiets graag op wat technischere stukken en heb gekozen voor 1x omdat dat veel sneller schakelt. (voor schakelt altijd langzamer vanwege de grote tandwielen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
[...]

De Isaac heeft de fietsenmaker op die manier staan op voorraad. met een dt swiss wielset en een 2x11 600 groep. Had ik misschien ff moeten vermelden ja. vandaar dat ze daar ook meer korting op kunnen geven
Als je op link klikt kan je conigureren ... dan kan je ze wel kiezen.

[...]

nee geen bikefit gedaan. waar kan zoiets dan? bij fietsenmaker hadden ze daar niks over
Bikefits komen in vele vormen en maten, een relatief simpele bikefit kan op veel plekken (even googlen). Het kan je helpen in je fietskeuze èn je hebt meteen een goede basisinstelling voor je nieuwe fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:59
[...]

Meeste fietsenmakers hebben volgens mij wel een manier om je arm, binnenbeen en totale lengte te meten. op basis daarvan komen de meeste mensen wel op een framemaat die geschikt is.
De details zoals stuurpen lengte, exacte zadelhoogte, stuurbreedte, etc. kan je later altijd nog finetunen met een volledige bikeft als je wat meer ervaring hebt met de positie op een "drop bar" fiets.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 09-05 07:58
[...]

Mijn eigen ervaringen:
toon volledige bericht
SRAM Apex staat helemaal niet "een stuk lager aangeschreven dan GRX" Het mag dan wel een paar euro goedkoper zijn maar wil niet zeggen dat het een stuk minder is. Sowieso is de clutch van SRAM beter wat chainslap voorkomt, shifters van Shimano zijn dan weer wat beter al schakelen ze ook beide op een andere manier wat weer een voorkeur kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:00

djfrankel

It's a trap!

Las op de vorige pagina's dat er al het een en ander gevraagd is over wielsets voor de gravelbike. Echter mis ik in die discussies toch een beetje wat daar uit komt.
Niet geheel toevallig denk ik er zelf ook over om mijn wielset te vervangen, ik rij nu met een rose r-thrity light wielset op mijn fiets van zo'n 1800 gram. Op zich kan ik hiermee overal rijden natuurlijk.
Nu wil ik volgend jaar wat wedstrijden rijden en lijkt mij een lichtere set wel een mooie upgrade en zo is mijn oog gevallen op een setje wielen van hunt
Waarom dit mij wel wat lijkt: tamelijk licht, zo 1400 gram en iets hoger dus mogelijk nog een klein aero voordeeltje. Nou lijkt de opvatting tegenwoordig toch wat meer te zijn dat die aero voordelen met gravelen niet zo groot zijn. Met name doordat de banden een stuk breder zijn dan de velg over het algemeen (ik rij nu met 40mm maar wil eigenlijk naar 45mm voor wat meer comfort). Dan lees ik online in verschillende reviews en op fora dat men vaker voor lagere velgen kiest ivm meer 'compliance' op ruiger terrein. Ik vraag me serieus af hoeveel 'compliance' je daar uit haalt want je wilt voor een efficiente kracht overbrenging toch liever een stijve(r) wiel hebben?
Dus ja, wat is wijsheid? Zijn er tweakers die ook wel eens wedstrijden rijden en heb je dan bewust gekozen voor een bepaalde wielset of specificaties?
En zijn er mensen met ervaring Hunt wielen voor gravel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:59
Iemand nog een tip voor een nieuwe helm, nu BF 2023 eraan komt? Bij voorkeur 1 die ook wat gaas aan de voorkant heeft om je hoofd vrij van insecten te houden :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:37

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Strider schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:55:
Iemand nog een tip voor een nieuwe helm, nu BF 2023 eraan komt? Bij voorkeur 1 die ook wat gaas aan de voorkant heeft om je hoofd vrij van insecten te houden :)
Heb zelf bij ekoi de AR14 besteld, nu met 60% korting.

Mijn iRacing Profiel

• ElGreco
Strider schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:55:
Ik heb de EKOI AR14 ook en ben daar heel tevreden over.
Let op, insecten netje moet je apart bestelen, dus direct erbij doen in het mandje.
Met een netje er bij is de ventilatie wel minder dan zonder, wellicht een punt van aandacht voor de zomer maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 23-11-2023 11:54 ]

www.vanspeykwheels.nl

• TheTinusNL
  • Niet online
djfrankel schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:35:
Las op de vorige pagina's dat er al het een en ander gevraagd is over wielsets voor de gravelbike. Echter mis ik in die discussies toch een beetje wat daar uit komt.
Niet geheel toevallig denk ik er zelf ook over om mijn wielset te vervangen, ik rij nu met een rose r-thrity light wielset op mijn fiets van zo'n 1800 gram. Op zich kan ik hiermee overal rijden natuurlijk.
Nu wil ik volgend jaar wat wedstrijden rijden en lijkt mij een lichtere set wel een mooie upgrade en zo is mijn oog gevallen op een setje wielen van hunt
Waarom dit mij wel wat lijkt: tamelijk licht, zo 1400 gram en iets hoger dus mogelijk nog een klein aero voordeeltje. Nou lijkt de opvatting tegenwoordig toch wat meer te zijn dat die aero voordelen met gravelen niet zo groot zijn. Met name doordat de banden een stuk breder zijn dan de velg over het algemeen (ik rij nu met 40mm maar wil eigenlijk naar 45mm voor wat meer comfort).
(als "lichtere set" jouw reden tot upgraden is, lekker doen, maar ik vind 1000 euro voor 400 gram besparing nogal weggegooid geld)

Er zijn te veel soorten "gravel" (ik vind off-road een betere term) om daar een eenduidig antwoord op te geven.

Op de weg met dunne bandjes van 200-250 gram kun je (het gevoel van) lager rotatiegewicht soms nog gebruiken als argument, maar met dikke banden er op van zeg 450 gram per stuk heb je daar een stuk minder aan.

En verwacht je met 40+ of 45+ km/h over stukken vlotte gravelstroken te raggen? Ja dan heb je misschien wat aan ieeets hogere velgen... een watt ofzo? Misschien 2?
Dan lees ik online in verschillende reviews en op fora dat men vaker voor lagere velgen kiest ivm meer 'compliance' op ruiger terrein. Ik vraag me serieus af hoeveel 'compliance' je daar uit haalt want je wilt voor een efficiente kracht overbrenging toch liever een stijve(r) wiel hebben?
Deze vraag snap ik na meerdere keren lezen nog steeds niet.
Korte antwoorden zijn volgens mij "iets" van compliance en "ja" dat wil je.

Je haalt compliance uit lagere (of beter gezegd, minder stijve) velgen.
Wat heeft efficiënte krachtoverbrenging daar mee te maken? Dat is niet het doel van compliance.

Compliance en stijfheid zijn de twee uiteinden op een spectrum waar je een balans zoekt tussen:
1. compliance op ruig terrein door verlies van voorwaartse snelheid (horizontale beweging) dankzij stuiteren (verticale beweging) tegen te gaan
versus
2. stijfheid op effen terrein voor efficiëntere krachtoverbrenging op de ondergrond

Dat is je uiteindelijke efficiëntie uitgedrukt in voorwaartse snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:00

djfrankel

It's a trap!

TheTinusNL schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:41:
[...]

(als "lichtere set" jouw reden tot upgraden is, lekker doen, maar ik vind 1000 euro voor 400 gram besparing nogal weggegooid geld)

Er zijn te veel soorten "gravel" (ik vind off-road een betere term) om daar een eenduidig antwoord op te geven.

Op de weg met dunne bandjes van 200-250 gram kun je (het gevoel van) lager rotatiegewicht soms nog gebruiken als argument, maar met dikke banden er op van zeg 450 gram per stuk heb je daar een stuk minder aan.

En verwacht je met 40+ of 45+ km/h over stukken vlotte gravelstroken te raggen? Ja dan heb je misschien wat aan ieeets hogere velgen... een watt ofzo? Misschien 2?

[...]
Thx voor je antwoorden en je maakt goede punten. Ik wil de wielset sowieso graag upgraden met als reden(en) dat de Rose set erg log aanvoelt en weinig aangrijpingspunten heeft in de achternaaf. Dus uiteraard het internet afgespeurd wat er zoal aanbevolen worden en dan loop ik een beetje tegen de punten aan die jij ook aangeeft. Er bestaat niet 1 type off-road, ik kan wel zeggen dat het rondom Groningen weinig grof is en vaak best snel.
Ik denk dat ik op de snelle stukken best 40km/h ga aantikken, zeker in een wedstrijd. Dus dan zou het overwegen van een hogere velg kunnen.
Deze vraag snap ik na meerdere keren lezen nog steeds niet.
Korte antwoorden zijn volgens mij "iets" van compliance en "ja" dat wil je.

Je haalt compliance uit lagere (of beter gezegd, minder stijve) velgen.
Wat heeft efficiënte krachtoverbrenging daar mee te maken? Dat is niet het doel van compliance.

Compliance en stijfheid zijn de twee uiteinden op een spectrum waar je een balans zoekt tussen:
1. compliance op ruig terrein door verlies van voorwaartse snelheid (horizontale beweging) dankzij stuiteren (verticale beweging) tegen te gaan
versus
2. stijfheid op effen terrein voor efficiëntere krachtoverbrenging op de ondergrond

Dat is je uiteindelijke efficiëntie uitgedrukt in voorwaartse snelheid.
Wellicht dat ik de vraag onduidelijk stelde inderdaad. Ik zie in het debat hoge vs lage velgen vaak langskomen dat men voor laag kiest i.v.m. compliance, minder stuiteren inderdaad.
Versus een, vaak hogere, stijvere velg die efficiënter reageert op de kracht die je levert. Ik snap dat het altijd een balans is en er niet 1 antwoord is. Wat ik me wel afvraag is hoeveel 'compliance' je uit een lagere velg haalt. Het lijkt mij gewoon niet het onderdeel dat daar specifiek voor gemaakt is en ik denk dat dit meer uit je bandenkeus kan/moet komen?

Ik heb helaas niet de luxe om 10 wielen te bestellen en testen dus ben ik ook een beetje opzoek naar ervaringen van andere die wellicht ook voor deze keuze hebben gestaan.
Ik haalde de Hunt wielen aan gezien die nu een aardige BF korting hebben, maar wellicht zijn er nog andere aanraders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
@djfrankel

De alu velgen van tegenwoordig zijn een behoorlijk stuk stijver dan die van een jaar of 5-6 terug. Aantal en type spaken vergeet je mee te nemen in jouw verhaal van compliance. Jouw gewicht speelt hier ook een rol in. Ik met mijn 70kg belast de wielen toch iets anders dan iemand van 100kg en dat maakt ook uit qua rijgedrag.
Percentueel gezien haal je het meest uit jouw bandenkeus. Niet alleen de breedte hiervan en de druk speelt een rol maar ook bij banden onderling is er verschil. De ene heeft dikke wangen voor meer bescherming (stug), de andere is veel soepeler en zal beter over oneffenheden rollen (= minder wattage verlies) maar is kwetsbaarder.
Een stijver wiel in zijn totaliteit (velg materiaal laat ik even buiten beschouwing want een wiel is een systeem van onderdelen bij elkaar en niet alleen de velg) zal minder wattage verlies hebben. Comfort/compliance haal je uit je banden en bandendruk.

Iets om mee te nemen: dont race what you cant replace. Zowel een carbon of alu velg kun je stuk rijden. Kun je de pijn verdragen? Dat gezegd hebbende, carbon is zeker niet zwakker dan alu, maar eenmaal stuk doet het financieel meer pijn.

En dan kom ik uit bij Hunt. Als dat ding stuk is, zul je merken dat lokale service misschien fijner is en minder ingewikkeld.

[ Voor 5% gewijzigd door ElGreco op 23-11-2023 17:51 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:31
Is er überhaupt sprake van een Aero effect bij hogere velgen als je er een band van minimaal 35mm op legt inclusief noppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Het effect is dan veel minder.
Maar de hele fiets is gemiddeld niet met aero gains ontworpen, een aantal uitzonderingen daar gelaten.
En als je zaken als camelbacks, frametasjes, toptube tasjes en aanverwante accessoires aan jezelf en op je fiets gaat hangen, is aero niet echt je eerste zorg meer.
Een carbon velg kan nog steeds wat voordelen hebben, maar dat moet je niet in de hoogte gaan zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 25-11-2023 11:11 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
ElGreco schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:10:

Een carbon velg kan nog steeds wat voordelen hebben, maar dat moet je niet in de hoogte gaan zoeken.
En het ziet er gewoon dik uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafflestomper
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-04 07:57
Gisteren ben ik de weg opgegaan met m'n gravelfiets waar ik al vanaf het begin tubeless banden op heb liggen.
Nu zie ik overal sealant rondom de wang van de band zitten, wat kan dat zijn? Ik heb niet gereden met een hele lage spanning (3bar) en heb ook nergens doorheen gereden.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ4ygBJ89MHlOOteWGY3_Kgi2Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vva2eqQX1BFRu1yP8EygteEd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Nu online
Spanning zal het niet zijn, 3 bar is niet laag m.i. denk garantie gevalletje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Dat zie je wel vaker bij gravelbanden: poreuze wangen. Sommige merken (wtb) zijn er berucht om. Meestal houdt het latex de banden wel een tijdje ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:00
Wisselt soms ook wel eens per band.
Heb ook wel eens een schwalbe pro one die hier veel last van heeft.
Besteed er verder niet heel veel aandacht aan, zolang band redelijk op druk blijft.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafflestomper
Deze band loopt al sinds ik hem tubeless heb gemaakt heel langzaam leeg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jlivermore
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2024
Na lang wikken en wegen heb ik besloten mij ook een gravelbike aan te schaffen.

Ik heb al een MTB en een koersfiets maar het gravellen wil ik ook wel een kans geven.

Ik heb nog een shortlist met enkele opties over:
Cube Nuroad C:62 Pro voor 2200 EUR https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-c-62-pro
Canyon Grizl CF SL 7eTab voor 2800 EURhttps://www.canyon.com/nl...4_pv_rahmenfarbe=R095_P08
BMC URS One voor 2650 EUR https://www.mantel.com/be/bmc-urs-one#specifications

Huidige MTB en oude koersfiets zijn van het merk cube en ben ik tot op heden nog super tevreden van
huidige koersfiiets in een canyon ultimate met electronisch schakelen wat ik wel leuk vind maar geen ongeziene must voor de gravelbike. De Cube vind ik puur qua uiterlijk het mooist en lijkt me het best afgemonteerd te komen. De Canyon heeft dan weer electronisch schakelen maar ik vind de meerprijs van 600 eur aan de stevige kant tegenover de cube. De BMC er nog bijgezet omdat het een goede deal lijkt...

Mijn budget zit rond de 2500 Eur met wel wat rek op naar boven maar meer als 3000 EUr wil ik niet uitgeven aan de fiets.

Ik denk niet dat ik veel fout kan doen door voor de Cube te gaan of mis ik nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Wafflestomper schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:19:
Deze band loopt al sinds ik hem tubeless heb gemaakt heel langzaam leeg..
Hoeveel vloeibare sealant zit er nu nog in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:53

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Wafflestomper schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:53:
Gisteren ben ik de weg opgegaan met m'n gravelfiets waar ik al vanaf het begin tubeless banden op heb liggen.
Nu zie ik overal sealant rondom de wang van de band zitten, wat kan dat zijn? Ik heb niet gereden met een hele lage spanning (3bar) en heb ook nergens doorheen gereden.. [Afbeelding]
Ik heb deze banden ook. Benieuwd hoe oud ze bij jou zijn nu ze dit gedrag vertonen?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafflestomper
mhr-zip schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:27:
[...]

Hoeveel vloeibare sealant zit er nu nog in?
Hoe zou ik dat moeten checken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Nu zie ik overal sealant rondom de wang van de band zitten, wat kan dat zijn? Ik heb niet gereden met een hele lage spanning (3bar) en heb ook nergens doorheen gereden.. [Afbeelding]
Ik heb dit ook gehad met (andere) Schwalbe banden met een bruine wang. Lekken als een gekko. Opgestuurd naar Schwalbe. Ze vonden dit normaal. Ik was er echter klaar mee dat ik iedere keer mijn velg en vloer schoon moest maken.

Zolang er genoeg sealant in zit, is er niets aan de hand. Ook al wil je dit liever niet.

Er zijn peil stokjes op de markt voor het controleren van je latex. Ik prefereer een spuit die DOOR het ventiel heen kan (na het verwijderen van de kern), en dan daarmee de latex uit zuigen. Dat geeft een betere indicatie hoeveel er in zit.
Al moet ik zeggen dat ik de laatste 2 jaar gestopt ben met controleren en iedere 4-5 maanden gewoon weer een kwak 20/30ml latex er bij doe (of 50ml bij mijn 40mm gravel banden). En daarna door met mijn leven.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Jlivermore schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:21:
Na lang wikken en wegen heb ik besloten mij ook een gravelbike aan te schaffen.

Ik heb al een MTB en een koersfiets maar het gravellen wil ik ook wel een kans geven.

Ik heb nog een shortlist met enkele opties over:
Cube Nuroad C:62 Pro voor 2200 EUR https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-c-62-pro
Canyon Grizl CF SL 7eTab voor 2800 EURhttps://www.canyon.com/nl...4_pv_rahmenfarbe=R095_P08
BMC URS One voor 2650 EUR https://www.mantel.com/be/bmc-urs-one#specifications

Huidige MTB en oude koersfiets zijn van het merk cube en ben ik tot op heden nog super tevreden van
huidige koersfiiets in een canyon ultimate met electronisch schakelen wat ik wel leuk vind maar geen ongeziene must voor de gravelbike. De Cube vind ik puur qua uiterlijk het mooist en lijkt me het best afgemonteerd te komen. De Canyon heeft dan weer electronisch schakelen maar ik vind de meerprijs van 600 eur aan de stevige kant tegenover de cube. De BMC er nog bijgezet omdat het een goede deal lijkt...

Mijn budget zit rond de 2500 Eur met wel wat rek op naar boven maar meer als 3000 EUr wil ik niet uitgeven aan de fiets.

Ik denk niet dat ik veel fout kan doen door voor de Cube te gaan of mis ik nog een optie?
toon volledige bericht
Je kan het best eerst bepalen wat je wilt gaan doen: Half verhard en verder brede bospaden vragen een andere geometrie dan de wat soepelere single tracks meepakken. Bike packen vraagt ook een andere geometrie en vooral ook veel montagepunten.

De URS heeft een soort 'achtervering' (merkte ik bij een testrondje niets van, maar ja, bij Mantel mag je alleen een rondje showroom doen). Iets wat de scherpe kantjes eraf haalt vind ik zelf wel erg prettig, maar dat kan ook met een goed carbon frame + een goede carbon zadelpen (zoals op mijn Orbea Terra M30. Ook binnen budget te vinden trouwens).

Een goede testrit is sowieso eigenlijk een must vind ik. Zo klikte de Nuroad niet bij mij, niets mis met de fiets verder. De Orbea voelde (voor mij) direct goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlivermore
  • Laatst online: 19-12-2024
De Cube heb ik enkel nog maar bij de fietsenmaker gezien maar die had hij niet beschikbaar in mijn maar.
De Canyon heb ik wel al eens kunnen proefrijden (wel niet de etap versie maar de grx810) en beviel echt goed.

Bedoeling zou eerder om de half tot onverharde paden op te zoeken maar om de singletracks met de MTB te blijven doen. Op de verlanglijst staat ook wel eens een dag of 3 bikepacken deze zomer. De Canyon heeft ook het voordeel dat dhij bredere banden kan aankan.

Als ik het zo uitschrijf lijkt het alsof de Canyon voor mij de betere keuze is als de Cube.
Alleen het 700 eur prijsverschil wringt een beetje.
verhaaltje buy once cry once?

met de stealth sale nog een leuke korting ook op die fiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Hoe breed wil je je banden hebben? Ik heb de Cube die je beschrijft met 44mm banden en dat ervaar ik als super comfortabel zonder op (veel) snelheid in te leveren. Ik rijd vooral op de Veluwe en in het Gooi. Dus van mooie schelpenpaden tot los zand. Singetracks vind ik niet fijn op een gravelbike.

Ik heb ook de Grizl overwogen. Voordeel is dat je meer montagepunten hebt itt de Cube. Prijs, de iets minder agressieve houding en de mogelijkheid van leasen was voor mij de reden om voor de Cube te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 12-05 20:20
Jlivermore schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:53:
De Cube heb ik enkel nog maar bij de fietsenmaker gezien maar die had hij niet beschikbaar in mijn maar.
De Canyon heb ik wel al eens kunnen proefrijden (wel niet de etap versie maar de grx810) en beviel echt goed.

Bedoeling zou eerder om de half tot onverharde paden op te zoeken maar om de singletracks met de MTB te blijven doen. Op de verlanglijst staat ook wel eens een dag of 3 bikepacken deze zomer. De Canyon heeft ook het voordeel dat dhij bredere banden kan aankan.

Als ik het zo uitschrijf lijkt het alsof de Canyon voor mij de betere keuze is als de Cube.
Alleen het 700 eur prijsverschil wringt een beetje.
verhaaltje buy once cry once?

met de stealth sale nog een leuke korting ook op die fiets...
Het prijsverschil zit hem ook wel (voornamelijk) in de groepset. Die Canyon heeft elektronische Rival, de Cube de mechanische variant en de Cube mechanisch GRX810. Wel een beetje appels met peren vergelijken dus. Een vergelijkbare Grizl wat dat betreft is €2499.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 12-05 20:20
Nul problemen met mijn G-One Allround's in 40 mm met (gele) tan walls. Zitten al twee jaar tubeless gemonteerd en rijdt standaard met ± 2,2-2,4 bar. Elk halfjaar wat sealant erbij, en that's it.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Laatst online: 19:26

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

GoEV6 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:57:
Hoe breed wil je je banden hebben? Ik heb de Cube die je beschrijft met 44mm banden en dat ervaar ik als super comfortabel zonder op (veel) snelheid in te leveren. Ik rijd vooral op de Veluwe en in het Gooi. Dus van mooie schelpenpaden tot los zand. Singetracks vind ik niet fijn op een gravelbike.

Ik heb ook de Grizl overwogen. Voordeel is dat je meer montagepunten hebt itt de Cube. Prijs, de iets minder agressieve houding en de mogelijkheid van leasen was voor mij de reden om voor de Cube te gaan.
denk je dat 45mm (Pirelli Cinturato gravel H) ook nog zou passen? O-)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:12

steel123

Cryman9

Hoe is de ervaring van een gravelbike op MTB routes?

Zelf heb ik een hele (hele) oude racefiets om in de wintermaanden op de indoortrainer/zwift te zetten. Zeer sporadisch doe ik er in de zomer 's avonds een rondje op of samen met mijn vriendin. Dat laatste zal mogelijk vaker gaan voorkomen aangezien ze een nieuwe racefiets heeft.
Echter fiets ik veel meer dan haar, dus moet ik mezelf op de antieke racefiets ook genoeg inhouden terwijl ik op kop rijdt.

Ben wel een zeer fanatieke MTB'er met 2 fullies (XC en zware enduro), maar 95% van de MTB routes in NL is gewoon gravel materiaal. Zeker hier in oost-brabant/noord-limburg hebben ze (buiten Netersel) simpelweg 0 uitdaging.
Dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe die routes zouden bevallen op een gravelbike. En of ze dan wel wat uitdagender/leuker zouden worden.

Mogelijk toch eens bij de fietsenmaker langsgaan om dat eens een gravelbike te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:53

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

steel123 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:48:

Zelf heb ik een hele (hele) oude racefiets om in de wintermaanden op de indoortrainer/zwift te zetten. Zeer sporadisch doe ik er in de zomer 's avonds een rondje op of samen met mijn vriendin. Dat laatste zal mogelijk vaker gaan voorkomen aangezien ze een nieuwe racefiets heeft.
Echter fiets ik veel meer dan haar, dus moet ik mezelf op de antieke racefiets ook genoeg inhouden terwijl ik op kop rijdt.

Ben wel een zeer fanatieke MTB'er met 2 fullies (XC en zware enduro), maar 95% van de MTB routes in NL is gewoon gravel materiaal. Zeker hier in oost-brabant/noord-limburg hebben ze (buiten Netersel) simpelweg 0 uitdaging.
Dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe die routes zouden bevallen op een gravelbike. En of ze dan wel wat uitdagender/leuker zouden worden.

Mogelijk toch eens bij de fietsenmaker langsgaan om dat eens een gravelbike te kunnen testen.
Sinds twee jaar een gravelbike en eigenlijk bijna met exact dezelfde insteek als jij. 'overal' kunnen fietsen inclusief de eenvoudigere MTB (single) tracks.
Ik rij hier in de regio Enschede eigenlijk alle routes met gemak, ook de skiheuvel op het Rutbeek:
YouTube: Het Rutbeek MTB Trail - Hill part

Dit is met 40mm banden (TL) gewoon heel prima te doen. Vooral als je al goed kunt sturen vanuit het MTB'en. Sindsdien ben ik ook begonnen met cross triathlons en duathlons, hier merkte ik toch vooral op de technische stukken wat meer behoefte te hebben aan meer controle. Dus daarom 47 mm 650b bandenset erbij voor dergelijke events. Omdat je dan aan het 'racen' bent is dat stukje extra controle en vertrouwen wel prettig.

Ik vind het geweldig omdat ik soms na de technische stukken mensen op rechte stukken zie harken met een super hoge cadans en amper vooruitkomen. Op zo'n gravelfiets heb je gewoon heel snel weer een vlot tempo en de verschillende handposities zijn ook heel fijn.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80

Het hangt echt van de fiets af, de ene gravelbike is de andere niet. Op mijn vorige gravelbike (Cannondale Topstone) was ik héél snel klaar op de routes. Zelfs op de milde route van Ede wordt je op zo'n fiets enorm door elkaar gerammeld en is het gewoon echt niet leuk (zelfs ronduit pijnlijk), verder stuurde fiets wat te lui en ging alles op de weg al voortdurend stuk, laat staan off the road (of nog erger: op een route).

Nu een Orbea Terra aangeschaft. Stuurt veel vlotter èn geeft veel meer vertrouwen èn is véél comfortabeler. Daarmee doe ik regelmatig de route van Ede. Of als ik over de weg naar mijn werk (Arnhem) gefietst ben vervolgens naar huis (Ede) via de routes van Schaarsbergen, Arnhem, Ede en Lunteren (46 km waarvan 6km verhard). Overigens alles op 42mm 700c banden (bandenkeuze maakt wel enorm uit voor de inzetbaarheid op de routes).

Maar dan nog doe ik daar niet alle routes mee. Rhenen heeft te veel wortels (maar is verder wel echt te mild voor een serieuze mtb), Amerongen te veel remknippen.

Uiteindelijk pak ik voor de milde routes nu vaak de gravelbike ipv de mountainbike (TopFuel) en ben ik dan ongeveer even snel (maar het stuk erheen over de weg is leuker en de fiets fiets vraagt minder onderhoud). Als ik echt wil gooien en smijten, of als ik een wat ruwere route wil rijden, dan pak ik de MTB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:57

Er is maar een handjevol routes die echt optimaal zijn op een gravelbike. Velen hebben toch net wat veel wortels enzo. Probleem is dat de meeste mensen bij een mtb direct een fully gebruiken met tractorbanden, wat dan weer overkill is. Iets als een canyon exceed is 'optimaal' voor veel Nederlandse routes volgens mij.
Met gravelbike helpt het al als je goede banden legt, bv. 50mm schwalbe ultrabites. Die dempen wortels een stuk beter ook dan wat minder stugge banden doordat je echt lage druk kan rijden.
Ik wil nog wel eens testen hoeveel verschil iets als een rudy of tapercast voorvork maakt op mtb routes met gravelbike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:58
ik heb de Grizl met de Rudy XPLR vork en ben er blij mee. Kan het niet vergelijken zonder verende vork, maar als ik thuis kom zie ik aan (het gebrek aan stof) op de poten dat die toch z'n ding heeft gedaan. Schaarsbergen (blauw), Ede (rood), Arnhem (paars) en Veluwezoom (groen) kan ik er prima mee doen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt_swiss
  • Nu online

Gravelbike op mtb paden is meestal echt leuk. Ik heb Zoetermeer, Noordwijk, HV, LV, Zeist, Salland etc gedaan op de gravelbike. Meestal is het leuk en goed voor je techniek. Boomwortels zijn wel echt vermoeiend. Meeste heb ik op 40 mm bandjes gereden, maar soms ook op 2,2V/2,0A Race Kings. Dat maakt echt een verschil op lastigere stukken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-05 22:23

Zondag in Brabant gegraveld (met mijn gravelbike) en in die route bleken 2 mtb routes te zijn verwerkt.

De routes waren m.i. meer "light" mtb routes, niet super technisch maar met mijn 38mm banden was het op sommige stukken wel wat zwaarder. Vooral op de single tracks met de boomwortels en de "bultjes".
Ook op de mulle stukken (ja die waren er ook nog) waren wat zwaarder t.o.v. als je die zou fietsen met een mtb. Maar als je die op tijd in het vizier hebt en je beetje vaart hebt moet dat lukken.

Lees in een post hierboven trouwens vermoeiend en dat is wel een goed woord.

Als je al dikkere banden hebt en ervaring hebt met mbt kan het wel denk ik en worden ze wel uitdagender omdat een gravelfiets natuurlijk een andere geometrie heeft dan een mtb.

@Bananeman was op zijn mtb mee en heeft daar ook meer ervaring mee dus die kan wellicht zijn ervaring nog delen.

Dit was op de mtb route 😍 en prima te doen dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HYJK_hdlTcdD80Of78LtoJnwzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oM4g0vwcxuvVW0M047oX3zXp.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 45 ... 75 Laatste