TheTinusNL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:23:
Wissel ik voor de honderste keer mijn bandjes, stop mijn achterwiel terug, zit er opeens een gigantische slag in
Na 5 minuten afvragen of ik dan toch incompetent ben, valt mijn oog hierop nadat ik een zwakke spaak voelde:
[Afbeelding]
(nee, die viezigheid is niet standaard, moet nog schoongemaakt worden

)
Mooi is dat, met 2 leuke ritjes voor het weekend gepland en geen andere fiets beschikbaar.
Toch rijden is vanzelfsprekend een no-go, dus gelijk maar op zoek naar de mogelijkheden.
Uiteraard ga ik contact opnemen met de winkel waar ik hem gekocht heb, maar van tevoren informatie winnen is altijd goed.
Op de website van
Sensa zie ik er sowieso niets over.
Ja een kopje "Consequential damages caused by accidents, crashes, malpractise, destruction, etc.", maar woensdag nog 3 uur door de bossen lekker gefietst zonder iets te merken, maar het moet haast wel dan gebeurd zijn want maandag tijdens het forenzen weet ik 100% zeker dat er niets mis mee was en sindsdien stond ie stil.
Maar hoe zit het met garantie op wielen op een gravelbike? Hoe kun je überhaupt bewijzen of dit wel/niet onder garantie valt?
Is een setje Supra RA Comp Disc, standaard op mijn Sensa Romagna Gravel 2022 die ik nu bijna 2 jaar heb.
Achteraf een "hmm ja tuurlijk, misschien" momentje: wegwielset op een niet-wegfiets... is dat niet vragen om problemen door Sensa?
toon volledige bericht
Inmiddels bijna 2 weken na mijn eerste mail nog niet verder dan framenummer en foto's doorsturen. Inderdaad veel wachten, maar geduld is een schone zaak en met dit pleurisweer van de laatste tijd was ik toch niet van plan veel te fietsen
Ik ben dus toch maar gaan oriënteren op wielsets, Marktplaats en online wat webwinkels gewoon kijken.
Ook omdat ik binnen een paar maanden een dedicated wegfiets wil kopen zodat de gravelbike echt voor onverharde zaken gebruikt kan worden ipv overgrote deel asfalt.
Ongeacht de uitkomst van de reparatie/garantie wil ik sowieso een nieuwe wielset.
Wat mij daar tegenhoudt is
1) de prijzen. Wat merkt deze nuchtere, zuunige Hollander van een wielset die 2-3-4 keer zo duur is?
2) als gevolg: ik weet weinig van wielen en heb er weinig ervaring mee. Ja hoge velgen is aerodynamisch, brede interne velg laat band breder vallen en breedte van externe velg bepaalt samen met bandbreedte de aerodynamica van de band... maar de verschillen tussen verschillende types hubs, freehubs, spaken, velgen etc. blijf ik onoverzichtelijk/verwarrend/lastig vinden.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal want ik ben niet anders gewend dan standaard wielsets die op de fiets kwamen met 10/11 speed Shimano freehubs... ohja, altijd lekker met binnenbanden.
De nieuwe wielset wil ik dus nog "offroader" inzetten dan die gesneuvelde Supra RA Comp Disc. Voor heb ik ruimte voor ik schat tot wel 2.1 of 2.2 inch MTB-banden, achter wordt lastig om nog wat groters in te krijgen, maar alle ruimte die er is, wil ik dan benutten.
Waar moet ik in mijn geval naar kijken, verder dan (denk ik) 28 spaken, straight pull (? ziet er steviger uit i.c.m. ervaring van mijn gescheurde wiel), interne velgbreedte ergens >22mm?
Aan de andere kant zie ik MvdP ook gewoon CX'en op (gesponsorde) Shimano wegwielen en daar zijn ze ook niet heel vriendelijk voor de fietsen...