Dat gaat zeker harder dan een gewone fiets ja. Moet er niet aan denken om mijn woon-werk afstand met een gewone fiets te doenDaRoot schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:56:
[...]
ah ok.. ik zie inderdaad dat daar mooie bevestigingspunten op die Nuroad zitten voor de bagagedrager.. dat hebben ze volgens mij niet allemaal.
ik zit er ook aan te denken om de fiets 2e hands aan te schaffen (voor hetzelfde geldt bevalt het me na een korte tijd niet meer, dan is het minder pijnlijk in de portemonnee)
Qua gemiddelde snelheid woon/werk verkeer: ga je beduidend stukje harder dan een "gewone" fiets?
Ik heb mijn Cube Nuroad ook ingezet als woon-werkfiets en dat gaat idd prima. Lekker doorfietsen en (zeker bij slechter weer / donker) relaxter dan een racefiets.
Keuze voor de FE of een andere zou wat mij betreft vooral afhangen van wat je er precies mee gaat doen. Als je de fiets primair koopt als woon-werkfiets dan zou ik er een naafdynamo op willen. Gedoe met (het opladen) van losse lampjes is voor een enkele keer in de week prima, maar zou ik bij 3x in de week niet willen. Als je de fiets echter koopt als gravelfiets waarmee je ook woon-werk doet dan wordt het anders.
Keuze voor de FE of een andere zou wat mij betreft vooral afhangen van wat je er precies mee gaat doen. Als je de fiets primair koopt als woon-werkfiets dan zou ik er een naafdynamo op willen. Gedoe met (het opladen) van losse lampjes is voor een enkele keer in de week prima, maar zou ik bij 3x in de week niet willen. Als je de fiets echter koopt als gravelfiets waarmee je ook woon-werk doet dan wordt het anders.
Hij wil.
De FE komt wel met wat mindere afmontage en ik vraag me altijd af hoe sterk die lampjes aan zo'n naafdynamo (kunnen) zijn. Ik vind de lichtopbrengst van mijn Lezyne 800 XL toch wel het minimale wat ik prettig vind op sommige stukken, al is dat mogelijk wat anders dan wat nodig is natuurlijk.
En ik besluit vaak laatste moment nog welke fiets ik pak, dus ik moet toch zorgen dat die lampjes altijd opgeladen zijn.
En ik besluit vaak laatste moment nog welke fiets ik pak, dus ik moet toch zorgen dat die lampjes altijd opgeladen zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 23-10-2023 16:18 ]
Ik heb op mijn factor ls met 1x11 gewoon de 815 zitten (icm 11-36 cassette)Kluus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:11:
[...]
Klopt, deze heb je dan nodig:
https://bike.shimano.com/...ent/grx-di2/RD-RX817.html
Op die fiets zit nu deze:
https://bike.shimano.com/...ent/grx-di2/RD-RX815.html
Voordeel van Di2 in deze is wel dat je zo twee bonus knoppen krijgt waarmee je bijvoorbeeld je Garmin kan besturen, dus D-Fly erbij.
Om de canyon die genoemd zit om te bouwen naar 1x11 eigenlijk 2 zaken nodig:
ander kettingblad / mogelijk makkelijker om hele crank te wisselen maar in principe zou je een blad van https://absoluteblack.cc/ oid kunnen monteren op bestaande crank
en derailleur eraf/zorgen dat di2 kabeltje van voorderraileur niet los uit je frame hangt.
(simpel naar binnen duwen, of netjes bottombracket demonteren en kabel echt eruit halen
Ik heb bij mij di2 zo ingesteld dat ik met links en rechts op en neer kan schakelen.
Gewoon links en rechts zelfde ingesteld. (en bovenop ultegra shifter heb ik di2 button om scherm te wisselen)
[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 23-10-2023 16:22 ]
Maar dan is je lichtste verzet 40 of 42x36. Niet iedereen vindt dat fijn voor elke toepassing.DDX schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:20:
[...]
Ik heb op mijn factor ls met 1x11 gewoon de 815 zitten (icm 11-36 cassette)
Waarom een absoluteblack blad en niet gewoon een GRX? (Zijn er überhaupt AB bladen voor GRX?)ander kettingblad / mogelijk makkelijker om hele crank te wisselen maar in principe zou je een blad van https://absoluteblack.cc/ oid kunnen monteren op bestaande crank
Hele crank wisselen is wellicht minder werk, maar het verwisselen van de bladen is natuurlijk ook geen wereldklus. Grootste verschil zit er denk ik in dat je een hele crank mogelijk beter verkoopt dan 2 losse kettingbladen.
Hij wil.
Ja en zo zijn er ook mensen die een 50 cassette willen, dan red je het ook niet met de 817 volgens mij.klaaas schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:40:
[...]
Maar dan is je lichtste verzet 40 of 42x36. Niet iedereen vindt dat fijn voor elke toepassing.
815 kan ook nog wel wat groter dan de 36 die ik erop heb zitten volgens mij.
(maar ook weet iets met wat officieel kan en wat werkt)
Omdat je bij officiele shimano bladen vastzit wat shimano goedkeurt.Waarom een absoluteblack blad en niet gewoon een GRX?
Hele crank wisselen is wellicht minder werk, maar het verwisselen van de bladen is natuurlijk ook geen wereldklus. Grootste verschil zit er denk ik in dat je een hele crank mogelijk beter verkoopt dan 2 losse kettingbladen.
Nu weet ik niet hoe de grx crank precies zit, maar bij ultegra 2x crank kan je dus een 3th party blad kopen die je dan op bestaande crank kan monteren.
Er is ook een Race uitvoering van de FE, die heeft 11 speed Shimano en hydraulische remmen ipv mechanische. Verschil tussen de gewone FE en de Pro FE kan ik niet zo snel vinden.Kluus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:16:
De FE komt wel met wat mindere afmontage en ik vraag me altijd af hoe sterk die lampjes aan zo'n naafdynamo (kunnen) zijn. Ik vind de lichtopbrengst van mijn Lezyne 800 XL toch wel het minimale wat ik prettig vind op sommige stukken, al is dat mogelijk wat anders dan wat nodig is natuurlijk.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
@DaRoot Een kleine opmerking: je gaat dan wel van een riem naar derailleur. Zeker als je het hele jaar door fietst ontkom je niet aan iets vaker schoonmaken/onderhoud.
Het lijkt me iig handig richting vraagsteller te melden dat een 36 nog wel gaat en een 40 niet. Met een 36 zit je trouwens al buiten de officiële specs van Shimano.DDX schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
Ja en zo zijn er ook mensen die een 50 cassette willen, dan red je het ook niet met de 817 volgens mij.
Ik snap niet helemaal waarom ik met een GRX blad vastzit aan wat Shimano goedkeurt. Ik bepaal toch zelf wel wat ik op mijn fiets schroef? En als iets met een Shimano 40t blad niet werkt, waarom zou het dan met een 3rd party blad wel werken?Omdat je bij officiele shimano bladen vastzit wat shimano goedkeurt.
Nu weet ik niet hoe de grx crank precies zit, maar bij ultegra 2x crank kan je dus een 3th party blad kopen die je dan op bestaande crank kan monteren.
AB website geeft aan dat er geen kettingbladen zijn voor GRX. Wel andere met dezelfde BCD, maar 105 en GRX kettingbladen zijn b.v. niet compatibel...
Hij wil.
Ik zie het idd, 34 is de officiele max. Dacht altijd dat het 36 was.klaaas schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:22:
[...]
Het lijkt me iig handig richting vraagsteller te melden dat een 36 nog wel gaat en een 40 niet. Met een 36 zit je trouwens al buiten de officiële specs van Shimano.
Maar als je de 815 dus al hebt scheelt het in aanschafkosten, blijft natuurlijk de vraag of je aan een 34 genoeg hebt.
Ok stel die fiets heeft een rx810 crankset gemonteerd zitten:Ik snap niet helemaal waarom ik met een GRX blad vastzit aan wat Shimano goedkeurt. Ik bepaal toch zelf wel wat ik op mijn fiets schroef? En als iets met een Shimano 40t blad niet werkt, waarom zou het dan met een 3rd party blad wel werken?
AB website geeft aan dat er geen kettingbladen zijn voor GRX. Wel andere met dezelfde BCD, maar 105 en GRX kettingbladen zijn b.v. niet compatibel...
https://bike.shimano.com/...t/grx-di2/FC-RX810-2.html
Dan kan je dus 2 dingen doen om naar 1x te gaan.
1x crankset kopen en volledig vervangen :
https://bike.shimano.com/...-11-speed/FC-RX810-1.html
Of beide bladen van de crank afschroeven van de 2x grx crankset en daar een blad opzetten die dan op juiste plek uitkomt.
Ik ga het verder iet uitzoeken of er een bedrijf is die dat maakt voor de grx crank.
Maar bij de ultegra crank kon dat dus. (ook omdat er geen 1x ultegra crankset was)
Of dat het in basis zelfde crank is en je dus gewoon 1x shimano blad kan kopen.
Op mijn rd5 woon-werk fiets zit nochtans een 36Ik zie het idd, 34 is de officiele max. Dacht altijd dat het 36 was.
Maar als je de 815 dus al hebt scheelt het in aanschafkosten, blijft natuurlijk de vraag of je aan een 34 genoeg hebt
https://www.bergamont.com...ergamont-grandurance-rd-5
Alugear heeft ze volgens mij:
https://alugear.com/chain...0VhNnwVbitzhoCvvQQAvD_BwE
En rotor volgens mij ook:
https://www.rotorstore.eu...imano-grx/?v=796834e7a283
https://alugear.com/chain...0VhNnwVbitzhoCvvQQAvD_BwE
En rotor volgens mij ook:
https://www.rotorstore.eu...imano-grx/?v=796834e7a283
Daar ben ik mij zeker van bewust.. het is niet anders.. kleine opoffering voor meer snelheid, zo zie ik het.PaveloW schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:53:
@DaRoot Een kleine opmerking: je gaat dan wel van een riem naar derailleur. Zeker als je het hele jaar door fietst ontkom je niet aan iets vaker schoonmaken/onderhoud.
Een e-bike vind ik mij iig te jong en te fit voor
Ja dan kom je op een derailleur uit de MTB groepen. Waar shimano NOG STEEDS geen fatsoenlijke Di2 voor heeft.DDX schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
Ja en zo zijn er ook mensen die een 50 cassette willen, dan red je het ook niet met de 817 volgens mij.
Chainline van de 2x is 46.9mm (gemeten tussen de bladen) en van de 1x 49.7mm. Volgens mij heb je dus geen speciaal blad nodig en kun je gewoon de 1x GRX bladen gebruiken. Of die van een 3rd party.DDX schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:27:
[...]
Of beide bladen van de crank afschroeven van de 2x grx crankset en daar een blad opzetten die dan op juiste plek uitkomt.
Ik ga het verder iet uitzoeken of er een bedrijf is die dat maakt voor de grx crank.
Maar bij de ultegra crank kon dat dus. (ook omdat er geen 1x ultegra crankset was)
Of dat het in basis zelfde crank is en je dus gewoon 1x shimano blad kan kopen.
Hij wil.
Bedankt voor de tips/advies zover mbt het ombouwen van 2x11 naar 1x11/12.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe gravelbike die ik eigenlijk heel divers wil gaan gebruiken: Dagtochten 100-300km, races, meerdaagse toertochten, zowel NL als buitenland. Dus zowel snelheid als rustig genieten is van belang.
Qua merk (looks) en value for money vind ik Canyon gewoon top. Nu heb ik dus de volgende twee modellen op het oog:
https://www.canyon.com/en...6_pv_rahmenfarbe=R083_P03
Voordeel, bandbreedte tot 50mm (stuk prettiger dan 42mm max), nadeel 2x11. Heb liever 1x12.
Of: https://www.canyon.com/en...0_pv_rahmenfarbe=R120_P02
Voordeel, 1x12 setup. Nadeel bandbreedte tot max 42mm volgens de site (zit hier marge in tot 45mm?) en qua cockpit setup ben je wat beperkter.
Welke voordelen wegen meer op tegen de nadelen qua waar ik hem voor wil gebruiken? Ik heb al een racefiets en mountainbike, dus fiets zal alleen voor gravel ingezet worden.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe gravelbike die ik eigenlijk heel divers wil gaan gebruiken: Dagtochten 100-300km, races, meerdaagse toertochten, zowel NL als buitenland. Dus zowel snelheid als rustig genieten is van belang.
Qua merk (looks) en value for money vind ik Canyon gewoon top. Nu heb ik dus de volgende twee modellen op het oog:
Voordeel, bandbreedte tot 50mm (stuk prettiger dan 42mm max), nadeel 2x11. Heb liever 1x12.
Voordeel, 1x12 setup. Nadeel bandbreedte tot max 42mm volgens de site (zit hier marge in tot 45mm?) en qua cockpit setup ben je wat beperkter.
Welke voordelen wegen meer op tegen de nadelen qua waar ik hem voor wil gebruiken? Ik heb al een racefiets en mountainbike, dus fiets zal alleen voor gravel ingezet worden.
[ Voor 7% gewijzigd door YLMOSE op 23-10-2023 23:25 ]
Fwiw: David Arthur raadt 45mm in de nieuwe Grail af.
Hij wil.
Zag op instagram van Jasper Ockeloen (rijd voor Canyon) dat hij de grail met 45mm schwalbe g-one rs rijd.
Hij poste op dag van lancering wat info en dat de 45mm dus prima paste.
Hij poste op dag van lancering wat info en dat de 45mm dus prima paste.
Ik mag aannemen dat het om ruimte tussen de band en het frame gaat?
Zelf heb ik achter ook maar weinig ruimte. Het is dan sterk afhankelijk op wat voor terrein en onder wat voor condities je rijdt.
Met natte condities en blubber / klei zal je meer ruimte nodig hebben dan bij droge ritten of op rotsachtige ondergrond.
Zelf heb ik in mijn lange historie voldoende in slechte weersomstandigheden gereden. Dat doe ik niet meer. Met weinig ruimte tussen band en frame is geen probleem onder droge omstandigheden.
Zelf heb ik achter ook maar weinig ruimte. Het is dan sterk afhankelijk op wat voor terrein en onder wat voor condities je rijdt.
Met natte condities en blubber / klei zal je meer ruimte nodig hebben dan bij droge ritten of op rotsachtige ondergrond.
Zelf heb ik in mijn lange historie voldoende in slechte weersomstandigheden gereden. Dat doe ik niet meer. Met weinig ruimte tussen band en frame is geen probleem onder droge omstandigheden.
Wat jij omschrijft met de twee modellen die je aanhaalt is precies het probleem waar ik indertijd ook tegenaan liep in het aanbod van Canyon.YLMOSE schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:14:
Bedankt voor de tips/advies zover mbt het ombouwen van 2x11 naar 1x11/12.
Bij mij was de keuze carbon Grizl met grx800 of aluminium Grail met eTap.
Ik heb gekozen voor de eTap, en heb daar geen spijt van.
Wel vind ik het nog steeds jammer dat er maximaal 42mm in past.
Liever had ik de ruimte van de Grizl gehad voor bredere banden.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Er zit op zich nog wel iets tussen een gravelbike en een e-bike hoorDaRoot schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:56:
[...]
Daar ben ik mij zeker van bewust.. het is niet anders.. kleine opoffering voor meer snelheid, zo zie ik het.
Een e-bike vind ik mij iig te jong en te fit voor
Mijn commuter is een ouderwets stalen ros voor 20km woon-werk 4 dagen per week, maar ik zou niet overwegen het elke dag met een derailleurfiets te doen, zeker niet in de nattere periodes. Als ik heb ge-graveld is het niet erg de fiets schoon/droog te maken, maar na een natte woon-werk rit vind ik het wel lekker dat ik 'm nu gewoon in de schuur kan zetten en een droge ketting houd door de kettingkast. Geen gekraak de volgende dag.
Je kunt je huidige fiets wellicht ook een racestuur geven waardoor je houding sportiever wordt. Vooral de houding zal het verschil maken, de iets kleinere efficiëntie van een versnellingsnaaf merk je waarschijnlijk niet, en anders win je die tijd terug met minder onderhoud
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Zit wat in.. maar racestuur zal met de shifter voor de naafversnelling niet gaan denk ik.Aiolos schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:52:
[...]
Er zit op zich nog wel iets tussen een gravelbike en een e-bike hoor![]()
Mijn commuter is een ouderwets stalen ros voor 20km woon-werk 4 dagen per week, maar ik zou niet overwegen het elke dag met een derailleurfiets te doen, zeker niet in de nattere periodes. Als ik heb ge-graveld is het niet erg de fiets schoon/droog te maken, maar na een natte woon-werk rit vind ik het wel lekker dat ik 'm nu gewoon in de schuur kan zetten en een droge ketting houd door de kettingkast. Geen gekraak de volgende dag.
Je kunt je huidige fiets wellicht ook een racestuur geven waardoor je houding sportiever wordt. Vooral de houding zal het verschil maken, de iets kleinere efficiëntie van een versnellingsnaaf merk je waarschijnlijk niet, en anders win je die tijd terug met minder onderhoud
En voor de kortere ritjes in de buurt / school / boodschappen lijkt me de Trek wel prettig om aan te houden.
in het verleden heb ik een trek Soho omgebouwd naar racestuur met een Alfine 11 naaf, dat was echt top voor woon-werk verkeer. Stuk sneller, ook met andere bandjes
Valt ook wel mee hoor, voorspatbord houdt, zeker verlengd, al aardig wat vuil van de ketting. Hang ik mijn nuroad na een natte rit ook zo terug, soms even de ketting een paar keer door een doek trekken, that’s it.
Water van boven is niet het probleem namelijk, de spray met nat straatvuil en pekel die van je voorwiel komt is een potentieel probleem maar dat los je op met een spatbord.
Water van boven is niet het probleem namelijk, de spray met nat straatvuil en pekel die van je voorwiel komt is een potentieel probleem maar dat los je op met een spatbord.
[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 24-10-2023 12:03 ]
Zelfde usecase hier. Heb op mijn Grizl AL de Canyon fenders, degelijk spul, maar ze zitten er dus wel altijd op. Afgelopen week op vakantie kwam er iets tussen voorband en spatbord, dus die is nu wat verbogen. Kijk dus nu ook naar afneembare oplossing, maar is nog niet zo makkelijk.RobNemoo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:46:
@DaRoot je hebt tot op de functie aan toe dezelfde usecase als ik. Ik heb echter het vaste spatbord en bagagedrager losgelaten en ga een Ortlief Quick Rack (of de Light versie) monteren met spatbord en ook een demontabel voorspatbord. Dat maakt de shortlist van mogelijk interessante fietsen een stuk langer.
Het is dan even zelf nog wat knutselen nadat de fiets er is, maar dat vind ik wel leuk om te doen.
Fietskeuze is nog niet helemaal gemaakt, maar het wordt waarschijnlijk een Bianchi Via Nirone 7 GRX en dan daarbij:
Ortlieb Quick Rack (Light)
Ortlieb mudguard
CloseTheGap HideMyBell raceday DM voor Garmin, bel en koplamp.
Magicshine Evo 1700 koplamp.
Magicshine SeeMee 330 achterlicht.
Alleen het voorspatbord weet ik nog niet.
Just my 2 cents.
Ortlieb Quick rack gebruik ik ook. Denk je dat die Ortlieb Mud Guard voldoende gaat zijn? Is nogal kort he!
@loyske dat is ook wel de vraag voor de Ortlieb mudguard inderdaad, erg kort naar voren toe met name. Ik weet niet of het na monteren van een Quick Rack ook nog mogelijk is om bijvoorbeeld SKS Bluemels te monteren, daarvoor wil ik eerst de fiets in handen hebben.
Ik vind de Canyon fenders juist ideaal omdat ze gewoon goed blijven zitten.loyske schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
Zelfde usecase hier. Heb op mijn Grizl AL de Canyon fenders, degelijk spul, maar ze zitten er dus wel altijd op. Afgelopen week op vakantie kwam er iets tussen voorband en spatbord, dus die is nu wat verbogen. Kijk dus nu ook naar afneembare oplossing, maar is nog niet zo makkelijk.
Ortlieb Quick rack gebruik ik ook. Denk je dat die Ortlieb Mud Guard voldoende gaat zijn? Is nogal kort he!
Dat is met de afneembare van third partys altijd maar afwachten.
Nu moet ik zeggen dat ze bij mij er net opgegaan zijn nu de zomer voorbij is, en ergens in maart als het voorjaar begint er weer afgaan.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ja daarom twijfel ik dus ook. De Canyon fenders zijn top, alleen niet op blauwe MTB trails bij Lago Maggiore...magic_nl schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:54:
[...]
Ik vind de Canyon fenders juist ideaal omdat ze gewoon goed blijven zitten.
Dat is met de afneembare van third partys altijd maar afwachten.
Nu moet ik zeggen dat ze bij mij er net opgegaan zijn nu de zomer voorbij is, en ergens in maart als het voorjaar begint er weer afgaan.
Ik heb ze er het hele jaar op zitten omdat deze fiets ook voor woon-werk en stad/supermarkt bezoekjes gebruikt wordt. Maar goede afneembare zou fijn zijn om ze snel te verwijderen bij goed weer.
Tja, wat heet snel. Het uithalen van de wielen kost de meeste tijd. Daarna zijn het 6 schroefjes.loyske schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:42:
[...]
Ja daarom twijfel ik dus ook. De Canyon fenders zijn top, alleen niet op blauwe MTB trails bij Lago Maggiore...
Ik heb ze er het hele jaar op zitten omdat deze fiets ook voor woon-werk en stad/supermarkt bezoekjes gebruikt wordt. Maar goede afneembare zou fijn zijn om ze snel te verwijderen bij goed weer.
Geloof dat ik nog geen 5 minuten bezig ben geweest vorige week vrijdag.
Als ik kijk hoeveel tijd ik kwijt ben om te vertrekken als ik wil fietsen (kleding verzamelen, bidons vullen, Garmin vinden etc.) dan valt dat ook wel mee.
En meestal weet je vooraf dat het goed weer gaat zijn.
Systeemspecificaties
Ik heb een paar weken terug dit hele dilemma in mijn hoofd doorlopen en uiteindelijk ervoor gekozen om woon-werk (22km enkele reis) niet op mijn " main" gravelbike te gaan doen, maar op een Nuroad Race FE. Ik heb hem echter nog gebruikt, was een weekje ziek en mijn fietsmotivatie was ook een beetje laag, dus ik heb nog geen gebruikerservaringen. Ik vind hem wel vrij lelijk, had liever zo'n hip kleurtje van een Grizl gehad denk ik.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Is me toch teveel werk aangezien ik nogal ad hoc beslis welke fiets ik neem als ik ga fietsen. En aangezien ik de fiets nodig heb als "gewone" fiets, moeten de spatborden er altijd weer opkomen met dit weer.magic_nl schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:35:
[...]
Tja, wat heet snel. Het uithalen van de wielen kost de meeste tijd. Daarna zijn het 6 schroefjes.
Geloof dat ik nog geen 5 minuten bezig ben geweest vorige week vrijdag.
Als ik kijk hoeveel tijd ik kwijt ben om te vertrekken als ik wil fietsen (kleding verzamelen, bidons vullen, Garmin vinden etc.) dan valt dat ook wel mee.
En meestal weet je vooraf dat het goed weer gaat zijn.
Vandaar dat ze er eigenlijk altijd op zitten. Was tot afgelopen vakantie ook geen probleem. Die 500gram extra maakt op die 11 kilo ook niks meer uit. Misschien toch maar kijken voor een dedicated gravelbike, maar dan staan er al 4 fietsen in de garage......
Welke standaard zit er op de Nuroad FE? Zit er over te denken om op mijn Nuroad non-FE ook een standaard te monteren maar vraag me af hoe die bevestigd kan worden op dat frame..
[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 25-10-2023 10:36 ]
Zo dan ook een topic specifiek over gravelbikes, helemaal top natuurlijk.
Ik ben sinds vorige week eigenaar van een ENVE MOG... watt een gave fiets is dat.
Ik ben van nature mountainbiker en een aantal jaren terug ook verknocht geraakt aan wielrennen. Uiteraard mocht een gravelbike niet ontbreken, dus gekeken naar een 3T Exploro maar uiteindelijk overstag gegaan richting de ENVE.
Wat mij echt opviel is dat de fiets ook gewoon prima als racefiets gebruikt kan worden, snel over het asfalt en dus ook helemaal prima op singletracks en/of bospaadjes. De fiets voelt na 1x gebruik al heel erg vertrouwd.
Ik ben sinds vorige week eigenaar van een ENVE MOG... watt een gave fiets is dat.
Ik ben van nature mountainbiker en een aantal jaren terug ook verknocht geraakt aan wielrennen. Uiteraard mocht een gravelbike niet ontbreken, dus gekeken naar een 3T Exploro maar uiteindelijk overstag gegaan richting de ENVE.
Wat mij echt opviel is dat de fiets ook gewoon prima als racefiets gebruikt kan worden, snel over het asfalt en dus ook helemaal prima op singletracks en/of bospaadjes. De fiets voelt na 1x gebruik al heel erg vertrouwd.
Apple | Marantz | B&W
Een dedicated gravelbike is altijd een goed idee, maar als de spatborden alleen op vakantie een probleem zijn, dan haal je ze er voor de vakantie toch even af? Bij de hele vakantievoorbereiding vallen die 15 minuten in het niet, lijkt me.loyske schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:57:
[...]
Is me toch teveel werk aangezien ik nogal ad hoc beslis welke fiets ik neem als ik ga fietsen. En aangezien ik de fiets nodig heb als "gewone" fiets, moeten de spatborden er altijd weer opkomen met dit weer.
Vandaar dat ze er eigenlijk altijd op zitten. Was tot afgelopen vakantie ook geen probleem. Die 500gram extra maakt op die 11 kilo ook niks meer uit. Misschien toch maar kijken voor een dedicated gravelbike, maar dan staan er al 4 fietsen in de garage......
Hij wil.
Wij van WC-eendRon_Tweaker schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:59:
Ik ben sinds vorige week eigenaar van een [...]... watt een gave fiets is dat.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Nice , doe je al mee aan 1 van de (weinige) social gravelrides vanuit dit forum?! Zo'n 3T exploro race max is ook niet mis. Wat heeft je doen besluiten om voor de MOG te gaan? Rij je ook MTB trails op die fiets?Ron_Tweaker schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:59:
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Tsja het is dat afgelopen vakantie het voorspatbord dubbel geplooid is omdat iets tussen band en spatbord bleef hangen. Op de ritten thuis is me dat afgelopen half jaar niet gebeurd.klaaas schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:29:
[...]
Een dedicated gravelbike is altijd een goed idee, maar als de spatborden alleen op vakantie een probleem zijn, dan haal je ze er voor de vakantie toch even af? Bij de hele vakantievoorbereiding vallen die 15 minuten in het niet, lijkt me.
Maar op vakantie komt er ook weer een kinderzitje op en dan zijn spatborden ook weer fijn bij slecht weer als we toch een ijsje gaan eten.
Wat een dilemma he
hoe kan je nou dit posten zonder plaatjes...Ron_Tweaker schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:59:

(maar prachtige fietsen maakt enve... denk dat je wel wat jaloerse blikken krijgt als mensen de fiets herkennen
New bike day! Uiteindelijk 6 maanden moeten op wachten maar ik had wel geduld gezien ik ondertussen al mijn andere Orbea had ontvangen in juli.
2023 Orbea Terra M31e LTD, dus sram rival afgemonteerd. Pedalen en bekerhouders heb ik al liggen. Schoenen en spatborden moeten nog aangekocht worden.
Nu heb ik wel moeten beloven aan mijn vrouw om geen fietsen meer te kopen
Bijna 20k uitgegeven de afgelopen 13 maand aan nieuwe fietsen
:strip_exif()/f/image/nlKa91C98Cm0IQL9wmsHhYeH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Im58hNcSM3UxJFjCYv1oYqhp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/frLw9rHgLMTpezs0zOw3Lcd0.jpg?f=fotoalbum_large)
2023 Orbea Terra M31e LTD, dus sram rival afgemonteerd. Pedalen en bekerhouders heb ik al liggen. Schoenen en spatborden moeten nog aangekocht worden.
Nu heb ik wel moeten beloven aan mijn vrouw om geen fietsen meer te kopen
Bijna 20k uitgegeven de afgelopen 13 maand aan nieuwe fietsen

:strip_exif()/f/image/nlKa91C98Cm0IQL9wmsHhYeH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Im58hNcSM3UxJFjCYv1oYqhp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/frLw9rHgLMTpezs0zOw3Lcd0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0hsVoxZ35egRgZOocPrkjtmt.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi!!!Stancke schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:04:
New bike day! Uiteindelijk 6 maanden moeten op wachten maar ik had wel geduld gezien ik ondertussen al mijn andere Orbea had ontvangen in juli.
Nu heb ik wel moeten beloven aan mijn vrouw om geen fietsen meer te kopen![]()
Bijna 20k uitgegeven de afgelopen 13 maand aan nieuwe fietsen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb net een week of twee mijn terra m30 team. Het is echt zon onwijs fijne fiets. Ik heb nog een tijdje staan twijfelen tussen de kleur die jij hebt, die mooie diepblauwe en de matzwarte. Uiteindelijk voor de wat saaiere laatste gekozen (valt minder op in de fietsenkelder was het zwakke argument).
Ik vond de banden een beetje meh, maar ik hou van grip offroad, die heb ik gewisseld voor Bontrager GR2. Die maken het echt een gooi-en-smijtfiets. Mogelijk dat ik ooit nog een keer de wielen vervang (niet omdat ze snel stuk gaan (letten we op Cannondale?), maar omdat ze erg zwaar zijn). Maar dat heeft geen haast.
Veel plezier ermee!
[ Voor 7% gewijzigd door supersoco80 op 26-10-2023 17:18 ]
Ik ga pas berichten van je lezen in dit topic, nadat je een foto van dat ding geplaatst hebt...Ron_Tweaker schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:59:

ps. 3T exploro, ENVE, toevallig in Nijverdal wezen shoppen? Dan heb ik er waarschijnlijk al een foto van langs zien komen op de socials...
[ Voor 19% gewijzigd door GerbenBK op 26-10-2023 17:55 ]
@Ron_Tweaker neem een voorbeeld aan @Stancke
,
Prachtige fiets die Orbea, lekker frisse kleurtjes, veel plezier er mee.
Ik heb afgelopen week de gravelbike weer aan het werk gezet. Weekje naar de Trossachs in Schotland inclusief "bikepackend" naar de airbnb. Hele mooie omgeving en super voor een gravelbike, van snelle brede bospaden tot double tracks die meer geschikt zijn voor mtb's. Echt een aanrader, er is zelfs een lokale organisatie die routes uitzet.
:strip_exif()/f/image/daM5wFo5bpfO65soUUSTDQkK.jpg?f=fotoalbum_large)
Prachtige fiets die Orbea, lekker frisse kleurtjes, veel plezier er mee.
Ik heb afgelopen week de gravelbike weer aan het werk gezet. Weekje naar de Trossachs in Schotland inclusief "bikepackend" naar de airbnb. Hele mooie omgeving en super voor een gravelbike, van snelle brede bospaden tot double tracks die meer geschikt zijn voor mtb's. Echt een aanrader, er is zelfs een lokale organisatie die routes uitzet.
:strip_exif()/f/image/daM5wFo5bpfO65soUUSTDQkK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ITjSNOw2TETJZAd9GSVxVOUX.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie fietsen @Stancke en @Ron_Tweaker hoor! En mooie plaatjes @GWBoes !
We worden maar verwend op deze manier.
We worden maar verwend op deze manier.
Die bruine accentkleur op banden, velglint en zadel staat ook prachtig zeg, heel gaaf!Ron_Tweaker schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 00:14:
U vraagt wij draaien 😅 even snel een paar foto’s toegevoegd.
De fiets is compleet ENVE afgemonteerd met de nieuwe SRAM XX T-Transmission wat schakelt dat toch geweldig!
Kreeg vandaag tijdens mijn ride al de eerste duimpjes omhoog 😃
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou @dreameater ..zo'n opmerking is natuurlijk waardeloos zonder linkje!dreameater schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:29:
[...]
Nice , doe je al mee aan 1 van de (weinige) social gravelrides vanuit dit forum?! Zo'n 3T exploro race max is ook niet mis. Wat heeft je doen besluiten om voor de MOG te gaan? Rij je ook MTB trails op die fiets?
Het Grote - 2024 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Zit nu al stof op..gebruik je hem wel?Ron_Tweaker schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 00:14:
U vraagt wij draaien 😅 even snel een paar foto’s toegevoegd.
De fiets is compleet ENVE afgemonteerd met de nieuwe SRAM XX T-Transmission wat schakelt dat toch geweldig!
Kreeg vandaag tijdens mijn ride al de eerste duimpjes omhoog 😃
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hopelijk kunnen jullie me enigszins adviseren. Ik ben geen wielrenner of MTB-er en die ambitie ook heb ik ook (nog) niet.
Sinds vorig jaar begonnen met meerdaagse tourritten. Vorig jaar het Pieterpad gefietst en afgelopen zomer met volle bepakking door Duitsland, Oostenrijk en Italië gefietst.
Dat deed ik met een fitness hybride fiets van Trek, een redelijk instapmodel. Hoewel ik voornamelijk op de weg fiets, neem je op lange tochten ook geregeld onverharde wegen mee.
Dit is ook voor de komende tijd mijn doel, alleen wil ik mijn instapfiets vervangen voor een hoogwaardiger model. Als je 100-140 km op een dag fiets, moet dat wel soepel gaan.
Ik twijfel nu of een gravelbike meer bij mij past dan een fitness hybride. Vooral omdat ze ook vrij veel op elkaar lijken.
Bijvoorbeeld onderstaande modellen
https://www.12gobiking.nl/koga-colmaro-sports
https://www.12gobiking.nl/cannondale-topstone-2
Sinds vorig jaar begonnen met meerdaagse tourritten. Vorig jaar het Pieterpad gefietst en afgelopen zomer met volle bepakking door Duitsland, Oostenrijk en Italië gefietst.
Dat deed ik met een fitness hybride fiets van Trek, een redelijk instapmodel. Hoewel ik voornamelijk op de weg fiets, neem je op lange tochten ook geregeld onverharde wegen mee.
Dit is ook voor de komende tijd mijn doel, alleen wil ik mijn instapfiets vervangen voor een hoogwaardiger model. Als je 100-140 km op een dag fiets, moet dat wel soepel gaan.
Ik twijfel nu of een gravelbike meer bij mij past dan een fitness hybride. Vooral omdat ze ook vrij veel op elkaar lijken.
Bijvoorbeeld onderstaande modellen
https://www.12gobiking.nl/koga-colmaro-sports
https://www.12gobiking.nl/cannondale-topstone-2
PSN ID Binloading_nl
@steefje in jouw geval zit het grootste voordeel in de verschillende handposities van de gravelbike. En als je even vol tegen de wind in moet is een paar km in de drops fietsen wel zo praktisch.
Ga een keer op zo'n fiets fietsen, je zult wat dieper en sportiever op de fiets zitten wat je moet liggen, vooral qua comfort. Dat de fiets wat lichter fiets is mooi, maar als je na een dag gebroken van de fiets afstapt is ook niks waard.
Heb je trouwens ook bepakking op de voorvork in de vorm van lowriders? Veel vorken van sportievere fietsen zijn daar niet geschikt voor, let daar even op.
Ga een keer op zo'n fiets fietsen, je zult wat dieper en sportiever op de fiets zitten wat je moet liggen, vooral qua comfort. Dat de fiets wat lichter fiets is mooi, maar als je na een dag gebroken van de fiets afstapt is ook niks waard.
Heb je trouwens ook bepakking op de voorvork in de vorm van lowriders? Veel vorken van sportievere fietsen zijn daar niet geschikt voor, let daar even op.
Mooie fiets, heb hem zelf ookDistoration schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:48:
New Bike Day![]()
Na lang zoeken nog een Cube Nuroad C:62 Pro in een normale maat kunnen vinden.
Dinsdag bellen, vandaag ophalen bij de Pedaleur in Velp. Top geregeld.
Van het weekend maar even de pedalen en andere fratsen monteren en dan kunnen we knallen.
[Afbeelding]
Dan kan ik ook niet achterblijven met mijn (anderhalve maand oude) nieuwe Orbea Terra carbon.
Ik had geen zin om maanden te wachten op die fiets met Apex AXS, dus heb een voorradige, met andere groepset, om laten bouwen naar een mix van Apex/Rival AXS componenten, met Ere Tenaci wielset en 47mm Vittoria Terreno Dry voor gravel/single tracks (helaas zijn de ventielen en de logo's van de banden niet sync gemonteerd
).
Daarnaast er nog een setje handgemaakte carbon wielen voor op de weg met Panaracer Gravelking Slick Plus 32mm.
Beide tubeless.
Ontzettend blij met de fiets!!!
:strip_exif()/f/image/xoZcqClymajNtDL4Ej2VS5Xf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had geen zin om maanden te wachten op die fiets met Apex AXS, dus heb een voorradige, met andere groepset, om laten bouwen naar een mix van Apex/Rival AXS componenten, met Ere Tenaci wielset en 47mm Vittoria Terreno Dry voor gravel/single tracks (helaas zijn de ventielen en de logo's van de banden niet sync gemonteerd
Daarnaast er nog een setje handgemaakte carbon wielen voor op de weg met Panaracer Gravelking Slick Plus 32mm.
Beide tubeless.
Ontzettend blij met de fiets!!!
:strip_exif()/f/image/xoZcqClymajNtDL4Ej2VS5Xf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mqv4vl9AyxrgXPjeXGh5IVCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks. Goed punt inderdaad. Zal eens kijken hoe ik dat kan organiseren. Ik kan me voorstellen dat niet iedere winkel zo'n mooie service biedt:).GWBoes schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:00:
@steefje in jouw geval zit het grootste voordeel in de verschillende handposities van de gravelbike. En als je even vol tegen de wind in moet is een paar km in de drops fietsen wel zo praktisch.
Aan de voorkant wil ik niet meer met bagage rijden, dus is niet perse een must.
PSN ID Binloading_nl
Het is een standaard die met 2 boutjes vastzit op de linker liggende achtervork onder de schijfrem nok. Ik denk deze: https://www.cubestores.nl/products/acid-kickstand-fm-blackKluus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:35:
Welke standaard zit er op de Nuroad FE? Zit er over te denken om op mijn Nuroad non-FE ook een standaard te monteren maar vraag me af hoe die bevestigd kan worden op dat frame..
Even jullie advies nodig want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Komende week wordt mijn nieuwe Grizl CF SL 7 Etap geleverd. Mijn eerste gravelfiets ooit, wel afgelopen 8 jaar vele kilometers op de weg gemaakt. Mijn plan met deze fiets is om 50/50 asfalt/gravel te gaan rijden, waarbij het gravelrijden met name in het gooi zal gaan gebeuren.
De fiets wordt met DT Swiss gravel LN wielen/Schwalbe G-One Bite 45mm geleverd. Aangezien ik de banden toch tubeless wil maken, ben ik benieuwd naar jullie advies rond bandenkeuze. Deze laten zitten of toch meteen andere banden plaatsen die wat geschikter voor asfalt zijn?
Ben benieuwd naar jullie mening! Uiteraard plaats ik hier foto's als de fiets af is!
Komende week wordt mijn nieuwe Grizl CF SL 7 Etap geleverd. Mijn eerste gravelfiets ooit, wel afgelopen 8 jaar vele kilometers op de weg gemaakt. Mijn plan met deze fiets is om 50/50 asfalt/gravel te gaan rijden, waarbij het gravelrijden met name in het gooi zal gaan gebeuren.
De fiets wordt met DT Swiss gravel LN wielen/Schwalbe G-One Bite 45mm geleverd. Aangezien ik de banden toch tubeless wil maken, ben ik benieuwd naar jullie advies rond bandenkeuze. Deze laten zitten of toch meteen andere banden plaatsen die wat geschikter voor asfalt zijn?
Ben benieuwd naar jullie mening! Uiteraard plaats ik hier foto's als de fiets af is!
Wat wil je precies die 50% op de weg doen? Gewoon lekker in je eentje rondrijden of knallen in een groep?Bobermo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:08:
Ben zelf erg te spreken over de Pirelli Cinturato Gravel H die kwamen op mijn Grizl AL met dezelfde loden wielen. Prima grip in het bos/gravel en weinig rolweerstand op de weg.Bobermo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:08:
De Bites hebben misschien meer grip, iets wat ik niet mis met de Pirelli's, maar ze hebben vooral meer rolweerstand meen ik.
Rij vrijwel altijd alleen, dus geen druk om mensen bij te houden!GerbenBK schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:31:
[...]
Wat wil je precies die 50% op de weg doen? Gewoon lekker in je eentje rondrijden of knallen in een groep?
In dat geval zou ik eerst eens gewoon lekker met deze banden gaan rijden, je hebt ze nu toch al. Om snelheid hoef je het niet te doen, je traint gewoon wat harderBobermo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:27:
[...]
Rij vrijwel altijd alleen, dus geen druk om mensen bij te houden!
Ik heb zelf een 2e wielset met slicks dus dat is ook nog een optie. De hierboven genoemde Pirelli's heb ik ook en die rijden op de weg ook echt prima. (Ik heb ze in 650b 45mm). Maar als ik een 150km rit op de weg ga doen op die fiets, steek ik liever de wielset met 32mm slicks. Een ommetje hier in de buurt (ook Gooi) met een mix van gravel en asfalt doe ik gewoon op de gravelbanden, terwijl dat in de zomer ook weer prima op de 32mm zou kunnen haha. Keuzes keuze...
Ik rij de banden die bij een nieuwe fiets komen ook gewoon op. Als je die dan na een tijdje vervangt door wat beters voelt het meteen weer als een upgrade.
Zat ik ook aan te denken, maar als ik dan toch voor het eerst banden tubeless ga maken, dacht ik doe meteen de "goede banden".RobNemoo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:52:
Ik rij de banden die bij een nieuwe fiets komen ook gewoon op. Als je die dan na een tijdje vervangt door wat beters voelt het meteen weer als een upgrade.
Thanks in ieder geval voor de tips!
In het najaar en de winter rij ik met Ultrabites.Bobermo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:08:
Voorjaar en zomer met de G-one R.
Ik zou voorlopig de bites lekker laten zitten.
Systeemspecificaties
Wissel ik voor de honderste keer mijn bandjes, stop mijn achterwiel terug, zit er opeens een gigantische slag in
Na 5 minuten afvragen of ik dan toch incompetent ben, valt mijn oog hierop nadat ik een zwakke spaak voelde:
:strip_exif()/f/image/L7Djrc8fZG4uqEgGHiICoQW6.jpg?f=fotoalbum_large)
(nee, die viezigheid is niet standaard, moet nog schoongemaakt worden
)
Mooi is dat, met 2 leuke ritjes voor het weekend gepland en geen andere fiets beschikbaar.
Toch rijden is vanzelfsprekend een no-go, dus gelijk maar op zoek naar de mogelijkheden.
Uiteraard ga ik contact opnemen met de winkel waar ik hem gekocht heb, maar van tevoren informatie winnen is altijd goed.
Op de website van Sensa zie ik er sowieso niets over.
Ja een kopje "Consequential damages caused by accidents, crashes, malpractise, destruction, etc.", maar woensdag nog 3 uur door de bossen lekker gefietst zonder iets te merken, maar het moet haast wel dan gebeurd zijn want maandag tijdens het forenzen weet ik 100% zeker dat er niets mis mee was en sindsdien stond ie stil.
Maar hoe zit het met garantie op wielen op een gravelbike? Hoe kun je überhaupt bewijzen of dit wel/niet onder garantie valt?
Is een setje Supra RA Comp Disc, standaard op mijn Sensa Romagna Gravel 2022 die ik nu bijna 2 jaar heb.
Achteraf een "hmm ja tuurlijk, misschien" momentje: wegwielset op een niet-wegfiets... is dat niet vragen om problemen door Sensa?
Na 5 minuten afvragen of ik dan toch incompetent ben, valt mijn oog hierop nadat ik een zwakke spaak voelde:
:strip_exif()/f/image/L7Djrc8fZG4uqEgGHiICoQW6.jpg?f=fotoalbum_large)
(nee, die viezigheid is niet standaard, moet nog schoongemaakt worden
Mooi is dat, met 2 leuke ritjes voor het weekend gepland en geen andere fiets beschikbaar.
Toch rijden is vanzelfsprekend een no-go, dus gelijk maar op zoek naar de mogelijkheden.
Uiteraard ga ik contact opnemen met de winkel waar ik hem gekocht heb, maar van tevoren informatie winnen is altijd goed.
Ja een kopje "Consequential damages caused by accidents, crashes, malpractise, destruction, etc.", maar woensdag nog 3 uur door de bossen lekker gefietst zonder iets te merken, maar het moet haast wel dan gebeurd zijn want maandag tijdens het forenzen weet ik 100% zeker dat er niets mis mee was en sindsdien stond ie stil.
Maar hoe zit het met garantie op wielen op een gravelbike? Hoe kun je überhaupt bewijzen of dit wel/niet onder garantie valt?
Is een setje Supra RA Comp Disc, standaard op mijn Sensa Romagna Gravel 2022 die ik nu bijna 2 jaar heb.
Achteraf een "hmm ja tuurlijk, misschien" momentje: wegwielset op een niet-wegfiets... is dat niet vragen om problemen door Sensa?
Informaticus of vakkundig Googler?
Wat een tegenvaller zeg. Heb je nog een andere wielset waar je je gravelbanden op kunt leggen? Of iemand in je omgeving toevallig een setje te leen?
Ik zou de kwestie gewoon voorleggen aan Sensa/verkopende partij. Je moet erop kunnen vertrouwen dat je wielset niet breekt bij normaal gebruik en als die set standaard wordt geleverd bij een gravelbike, moet je erop kunnen vertrouwen dat je daarmee veilig op halfverhard of onverhard terrein kan rijden.
Ik zou de kwestie gewoon voorleggen aan Sensa/verkopende partij. Je moet erop kunnen vertrouwen dat je wielset niet breekt bij normaal gebruik en als die set standaard wordt geleverd bij een gravelbike, moet je erop kunnen vertrouwen dat je daarmee veilig op halfverhard of onverhard terrein kan rijden.
Ik zal eens kijken wanneer ik deel kan nemen aan een van de social rides, leuk initiatief!
Apple | Marantz | B&W
Als dit binnen 2 jaar is, horen ze dit te regelen onder garantie.TheTinusNL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:23:
Wissel ik voor de honderste keer mijn bandjes, stop mijn achterwiel terug, zit er opeens een gigantische slag in![]()
[Afbeelding]
(nee, die viezigheid is niet standaard, moet nog schoongemaakt worden)
Probleem is dat dit best even kan duren. Vaak moet het wiel terug naar de fabrikant, bekeken worden en dit en dat. Dat kan weken duren.
Je bent dan afhankelijk van de FM, die heeft 2 opties. Die zet de klant op 1, regelt een nieuwe set voor je en neemt het risico op zich dat de fabrikant een no go geeft. Of hij neemt het zekere voor het onzekere en wacht af wat de fabrikant zegt.
In het laatste geval kun je dus een tijd niet fietsen. Je zou zoals @Reginas aangeeft in je omgeving moeten kijken of je ergens een wiel kunt lenen. Dat scheelt veel frustratie alvast.
Dit soort schade hoort überhaupt niet voor te komen, dat maakt het wel een prettiger discussie dan een deuk in je velg of zo. Wel klote dat je niet kan rijden, als je in de buurt van Arnhem woont kan je wel een wiel lenen dit weekend.
@TheTinusNL, wat @MrAngry stelt. Dit is geen typische valschade of iets dergelijks, en ook een wegwielset zou bij gravelgebruik niet op deze manier stuk moeten gaan.
Bedankt voor jullie reacties en aanbiedingen van leen-wielsets.
Mijn totale systeemgewicht is al bijna 100kg en als je dan door het bos stuitert komen er toch flinke krachten op zo'n wiel. Ook op 1.8 - 2.5 bar 40mm gravelbanden. Ik meen te herinneren dat sommige (asfalt)wielsets of (race)fietsen een maximum systeemgewicht van 125kg hanteren. Vandaar dat ik toch twijfel aan deze door Sensa gekozen wielset op een gravelbike. Ongeacht de oplossing ga ik nog extra nadenken of ik dat in de toekomst weer ga doen.
Aan de andere kant fijn om te horen dat dit geen schade is die typisch voor hoort te komen, in combinatie met de garantie die nog net niet afgelopen zou moeten zijn.
Jammer van de twee ritjes dit weekend, eindelijk leek het weer wat droog te blijven, maar helaas.
Ik zie het maar als teken van het fietsuniversum dat ik na erg lang uitstellen toch maar eens een tweede wielset moet kopen, eventueel met dedicated wegfiets er bij
Mijn totale systeemgewicht is al bijna 100kg en als je dan door het bos stuitert komen er toch flinke krachten op zo'n wiel. Ook op 1.8 - 2.5 bar 40mm gravelbanden. Ik meen te herinneren dat sommige (asfalt)wielsets of (race)fietsen een maximum systeemgewicht van 125kg hanteren. Vandaar dat ik toch twijfel aan deze door Sensa gekozen wielset op een gravelbike. Ongeacht de oplossing ga ik nog extra nadenken of ik dat in de toekomst weer ga doen.
Aan de andere kant fijn om te horen dat dit geen schade is die typisch voor hoort te komen, in combinatie met de garantie die nog net niet afgelopen zou moeten zijn.
Jammer van de twee ritjes dit weekend, eindelijk leek het weer wat droog te blijven, maar helaas.
Ik zie het maar als teken van het fietsuniversum dat ik na erg lang uitstellen toch maar eens een tweede wielset moet kopen, eventueel met dedicated wegfiets er bij
Informaticus of vakkundig Googler?
Als je te zwaar bent voor je wielen kunnen de spaken breken, dat die naafflens (of hoe dat ook heet) scheurt zou echt nooit voor moeten komen, ook niet als je 125kg weegt. Je kan twijfelen aan de keuze voor die wielen, maar niet vanwege gravel of je gewicht, dat heeft er allemaal weinig mee te maken. Het is gewoon een kwalitatief uitermate teleurstellend wiel of een productiefout.
Wielen zijn overigens een van de beste upgrades die je kan doen, dus het kan sowieso geen kwaad om eens te kijken of er iets in je budget valt dat echt een flinke verbetering is.
Wielen zijn overigens een van de beste upgrades die je kan doen, dus het kan sowieso geen kwaad om eens te kijken of er iets in je budget valt dat echt een flinke verbetering is.
Wat is nou een goede aanrader voor een upgrade vanaf een standaard wielset - met uitzondering van een Carbon wielset? Zit daar nog een leuke middenweg in?MrAngry schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:29:
Als je te zwaar bent voor je wielen kunnen de spaken breken, dat die naafflens (of hoe dat ook heet) scheurt zou echt nooit voor moeten komen, ook niet als je 125kg weegt. Je kan twijfelen aan de keuze voor die wielen, maar niet vanwege gravel of je gewicht, dat heeft er allemaal weinig mee te maken. Het is gewoon een kwalitatief uitermate teleurstellend wiel of een productiefout.
Lol, ik las het begin van je post en ik dacht "carbon wielset".
Maar echt serieus, als je het houdt bij non carbon dan hangt het helemaal af van wat je nu hebt. Sommige budget merken maken zich er echt af met een karige set. Of zelfs A merken, zoals Scott die dan aankomt met Alexrims, met een dikke vette lasnaad midden in de velg.
Hunt heeft wat mij betreft zeer betaalbare setjes (met eventueel een soort verzekering voor je wielen naar de tering crashen). Nou heeft hambini die ook wel weer gefileerd, maar dat doet hij met alles geloof ik.
Carbon: Zipp XPLR (800-1000 euro) heeft een goed verhaal, maar de eerste echt review op youtube had zoiets van, tja, ik merk er weinig van. Heb zelf deze: https://eu.huntbikewheels...650b-adventurecarbon-disc
Even wachten op black friday dan gaat er wel wat vanaf, ik heb ze zelf voor ~80 geloof ik.
Maar echt serieus, als je het houdt bij non carbon dan hangt het helemaal af van wat je nu hebt. Sommige budget merken maken zich er echt af met een karige set. Of zelfs A merken, zoals Scott die dan aankomt met Alexrims, met een dikke vette lasnaad midden in de velg.
Hunt heeft wat mij betreft zeer betaalbare setjes (met eventueel een soort verzekering voor je wielen naar de tering crashen). Nou heeft hambini die ook wel weer gefileerd, maar dat doet hij met alles geloof ik.
Carbon: Zipp XPLR (800-1000 euro) heeft een goed verhaal, maar de eerste echt review op youtube had zoiets van, tja, ik merk er weinig van. Heb zelf deze: https://eu.huntbikewheels...650b-adventurecarbon-disc
Even wachten op black friday dan gaat er wel wat vanaf, ik heb ze zelf voor ~80 geloof ik.
Het systeemgewicht wat opgegeven wordt als limiet slaat op de velg. Die zou niet mogen bezwijken onder deze grens. Het zegt verder niets over hoe stevig een wiel gebouwd is. Type en aantal spaken spelen hier een rol. 24 spaken is het goedkoopst voor de fabrikanten, daarom is dat ook wat je doorgaans standaard krijgt met een fiets.TheTinusNL schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:16:
Bedankt voor jullie reacties en aanbiedingen van leen-wielsets.![]()
Je moet je dus niet blind staren op wat er in de specs staat.
Dat terzijde. Een flens hoort niet te scheuren ongeacht het gewicht van de berijder.
Vandaag mijn shakedown ritje gemaakt! Fiets volledig winterspec gezet, staat er lekker stoer bij
Eerste ervaring met een gravelbike en ik denk nu al dat de gravelbike mijn favoriet zal zijn
Wat ben ik blij met deze fiets! Had ik al veel eerder moeten komen.
(Ja, de bidonhouder zit omgekeerd gemonteerd
)
:strip_exif()/f/image/FRNPxYTrHep0vqv5ZobG22l7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LOafdqLb8BhNG5BzEOmY6A9F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iWrwSxIydGiPYylpqDsJJXD4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g9VO2XEFBm0G2GMuzuUBJyDf.jpg?f=fotoalbum_large)
(Ja, de bidonhouder zit omgekeerd gemonteerd

:strip_exif()/f/image/FRNPxYTrHep0vqv5ZobG22l7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LOafdqLb8BhNG5BzEOmY6A9F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iWrwSxIydGiPYylpqDsJJXD4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g9VO2XEFBm0G2GMuzuUBJyDf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EwXTewdMauue6BQZ5kuy1MtH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er goed uit! Ik heb ook die spatborden op het oog. Hoe breed zijn jouw banden? Lijkt allemaal net te passen. Toevallig ook 44 mm? En welke verlichting heb je onder je navigatie hangen? Is die lamp ook op z'n kop te gebruiken zodat dat hij een verkeerd lichtbeeld geeft? Hoop vragenStancke schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:55:
Vandaag mijn shakedown ritje gemaakt! Fiets volledig winterspec gezet, staat er lekker stoer bijEerste ervaring met een gravelbike en ik denk nu al dat de gravelbike mijn favoriet zal zijn
(Ja, de bidonhouder zit omgekeerd gemonteerd)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bandjes zijn 38mm breed. Spatborden zitten stevig vast, geen irritante rammels vastgesteld. De lamp is een Leyzne 1000 lumen. Kan deze enkel zo monteren, zal wel geen rekening houden met de omgekeerde lichtbundel.GoEV6 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:20:
[...]
Ziet er goed uit! Ik heb ook die spatborden op het oog. Hoe breed zijn jouw banden? Lijkt allemaal net te passen. Toevallig ook 44 mm? En welke verlichting heb je onder je navigatie hangen? Is die lamp ook op z'n kop te gebruiken zodat dat hij een verkeerd lichtbeeld geeft? Hoop vragen
Kijk maar uit, die fiets maakt je verwend, hierna zijn andere gravelbikes maar mehStancke schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:55:
Vandaag mijn shakedown ritje gemaakt! Fiets volledig winterspec gezet, staat er lekker stoer bijEerste ervaring met een gravelbike en ik denk nu al dat de gravelbike mijn favoriet zal zijn
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke spatborden zijn dat? Niet bang voor krassen op je frame door vuil in/onder de straps?
Spatborden zijn de SKS Speedrocker, zitten stevig vast:supersoco80 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:00:
[...]
Kijk maar uit, die fiets maakt je verwend, hierna zijn andere gravelbikes maar meh
Welke spatborden zijn dat? Niet bang voor krassen op je frame door vuil in/onder de straps?
https://www.futurumshop.n...spatbordenset-zwart.phtml
Krassen? Het is en blijft een fiets, nu zijn er doorzichtige strips bevestigd op het frame, maar bedoeling is om dit nog wat deftiger te doen.
Dank. Ik lees verschillende verhalen over de maximale breedte van banden met deze spatboren. De fabrikant schrijft volgens mij max 42 mm. Kan jij inschatten of 44 mm ook past?Stancke schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:45:
[...]
Bandjes zijn 38mm breed. Spatborden zitten stevig vast, geen irritante rammels vastgesteld. De lamp is een Leyzne 1000 lumen. Kan deze enkel zo monteren, zal wel geen rekening houden met de omgekeerde lichtbundel.
De vraag over de krassen komt voort uit ervaringen met de topstone: Ik had daar altijd een frametas op zitten. Ik had het frame ter plekke van de straps wel afgeplakt, maar zeker op de zadelbuis blijkbaar niet breed genoeg, daar zaten echt een hoop krassen. Natuurlijk is het een fiets, maar zoveel krassen is wat much, zeker als ze te voorkomen zijn.Stancke schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:44:
[...]
Spatborden zijn de SKS Speedrocker, zitten stevig vast:
https://www.futurumshop.n...spatbordenset-zwart.phtml
Krassen? Het is en blijft een fiets, nu zijn er doorzichtige strips bevestigd op het frame, maar bedoeling is om dit nog wat deftiger te doen.
Dank je voor de link!
Hunt krijgt wat gemengde reacties.Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:41:
[...]
Wat is nou een goede aanrader voor een upgrade vanaf een standaard wielset - met uitzondering van een Carbon wielset? Zit daar nog een leuke middenweg in?
De carbon Zipp xplr set was gisteren te koop op RCZ voor 440 euro, maar is ook mixed qua reviews.
Ik ben zelf dt swiss fan, wel versies met ratchet kopen (tegenwoordig hebben ze weinig 3-pawl hubs meer sowieso in de winkel liggen). Recent een nieuw HG1800 achterwiel gekocht voor mijn commuter omdat ik mijn vorige (C1850, 3pawl) een hoogteslag in had gereden door een gat in de weg. Die variant is marginaal zwaarder dan de G1800 reeks maar komt met 28 spaken. Muisstil met 18t ratchet in de 370 hub.
Op mtb heb ik M1900 met 54t ratchet upgrade in de hub voor snelle pickup, heerlijk setje..
Andere gravelfiets zit nog een oude G1800 set op. Ga ik ooit nog upgraden denk ik. Handbouwers kunnen ook mooie dingen maken met de losse hubs en rims van dt swiss. Slowbuild is niet duur bv., of onze eigen wielbouwers, dan kun je aantal spaken zelf kiezen.
Mijn enige klacht bij deze hubs is het gedoe om de interne vertanding voor de ratchets eruit te draaien, dat is nodig als je lagers wil wisselen. Met 3 pawl lukte het me niet (bankschroef gebroken), fietsenmaker had met veel geweld nieuw lager erin geslagen door vertanding heen, moet nog zien hoe lang die mee gaat nu.
Oh my. Dat is zonde. Met de juiste tools en kennis heb je niet eens een bankschroef nodig voor zo'n klusje.cedrix5 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
Met 3 pawl lukte het me niet (bankschroef gebroken), fietsenmaker had met veel geweld nieuw lager erin geslagen door vertanding heen, moet nog zien hoe lang die mee gaat nu.
RCZ koopt restpartijen op en pusht ze op de markt. Je wet nooit of en wanneer ze iets te koop of op voorraad hebben. Was dat voor een compleet set? Want dat is echt heel weinig geld dan.
Ja, de 27,5” versie was zelfs goedkoper. Was wel te laat om de 29” te kopen. Rcz heeft bizarre prijzen nu er velen failliet gaan in de industrie.ElGreco schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:03:
[...]
Oh my. Dat is zonde. Met de juiste tools en kennis heb je niet eens een bankschroef nodig voor zo'n klusje.
RCZ koopt restpartijen op en pusht ze op de markt. Je wet nooit of en wanneer ze iets te koop of op voorraad hebben. Was dat voor een compleet set? Want dat is echt heel weinig geld dan.
Ja had hier ook al gepost maar bleek niet evident. Ik had officieel 3 pawl tooltje van dt zelf. Eerste fietsenmaker wou me enkel een nieuw wiel verkopen toen ik langs kwam. Hoop dat het met ratchet sets makkelijker gaat.
Haha wat een grapjas!cedrix5 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:12:
[...]
Ja had hier ook al gepost maar bleek niet evident. Ik had officieel 3 pawl tooltje van dt zelf. Eerste fietsenmaker wou me enkel een nieuw wiel verkopen toen ik langs kwam. Hoop dat het met ratchet sets makkelijker gaat.
Ratchet variant heeft hetzelfde probleem met bijkomend bonus dat de lager er niet doorheen kan.
De tool van DT is nutteloos aangezien de ring drive na verloop van tijd gewoon muurvast zit en de DT tool alleen in een schroefbank past.
Je moet een slagmoersleutel met een passende 3-pawl/ratchet/ratchet exp dop gebruiken.
Mooie fiets! Ik heb zelf de blauw/oranje uitvoering. Officiële spatborden set die je via orbea kan aanschaffen zijn slechts geschikt tot 35mm, dus ook ik ben benieuwd of dit gaat met 40mm. Veel fietsplezier ermee gewenst!Stancke schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik mij niet vergis, is 38mm icm spatborden het maximum.Koenbr schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:01:
[...]
Mooie fiets! Ik heb zelf de blauw/oranje uitvoering. Officiële spatborden set die je via orbea kan aanschaffen zijn slechts geschikt tot 35mm, dus ook ik ben benieuwd of dit gaat met 40mm. Veel fietsplezier ermee gewenst!
Heeft iemand al eens de Loonse en Drunense duinen MTB route (zwart) met de gravelbike gefietst? Is dat te doen? Welke stukken zijn juist wel goed te doen en welke wat minder?
1x de Drunense gefietst, begin van de zomer, toen het in juni daarvoor de hele maand had geregend. Ging prima. Zowat elke mtb-er haalde me in. Het vertrouwen was er niet echt bij mij, nooit eerder iets dergelijks gefietst.lochtejans schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:53:
Heeft iemand al eens de Loonse en Drunense duinen MTB route (zwart) met de gravelbike gefietst? Is dat te doen? Welke stukken zijn juist wel goed te doen en welke wat minder?
2 maanden later dezelfde route op een geleende MTB. Ik was bijna dubbel zo snel en haalde juist elke medium MTB-er in. Fietste veel prettiger, de boomwortels hoefde ik ook niet meer zo erg om te denken, plezier steeg behoorlijk.
Het kan prima, ik had er ook wel plezier in, maar als je jezelf.meer lol wilt aandoen kun je beter een MTB regelen
Dat is mijn 'thuisroute'. Lijkt me een drama op de gravelbike, op stukken ronduit gevaarlijk.lochtejans schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:53:
De groene route daar (Giersbergen) is dan een stuk geschikter. Veel vlakker en vloeiender.
Zijn er hier mensen die hun alu gravelbike hebben geupgrade met carbon wielen? Ervaring? Doen of niet doen?
Komt erop neer dat de wielen, tenminste als je iets fatsoenlijks koopt, bijna even duur als de fiets zijn.
Maar op de lange termijn upgrade ik misschien nog naar een carbon gravelbike en dan kan ik die wielen weer makkelijk overzetten. Wat een luxe probleem
Komt erop neer dat de wielen, tenminste als je iets fatsoenlijks koopt, bijna even duur als de fiets zijn.
Maar op de lange termijn upgrade ik misschien nog naar een carbon gravelbike en dan kan ik die wielen weer makkelijk overzetten. Wat een luxe probleem
Altijd doen!loyske schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:24:
Zijn er hier mensen die hun alu gravelbike hebben geupgrade met carbon wielen? Ervaring? Doen of niet doen?
Ik heb ooit een tijdje gereden op mijn oude Cube cross race pro (inmiddels gepromoveerd tot dedicated Tacx fiets) gereden met een setje nieuwe Zipp 303s. Was echt een grote verbetering tov de stock wielen die eronder zaten.
Daarnaast heb je inderdaad gewoon een goede extra wielset in huis die je ook kunt meenemen als je weer eens een nieuwe fiets gaat kopen of met een ander soort banden kunt uitrusten zodat je lekker divers bereik hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 08-11-2023 10:06 ]
Wellicht dat iemand van jullie het kan bevestigen, dan wel ontkrachten. Mijn fiets is vandaag voor onderhoud bij een gespecialiseerde fietsenmaker (o.a. Santos, Specialized, Canyon friendly) geweest. 1 van de zaken die ik opmerkte is dat ik heel vaak de remklauwen moet afstellen als ik er een andere wielset in hang. Ik gebruik dus mijn gravelfiets ook als racefiets. Voor gravel gebruik ik de Fulcrum Rapid Red 5, voor op de weg de Fulcrum racing red 3. Fiets Orbea Terra M30, 11 speed met Shimano BR-RX400 uit 2022/2023.
De fietsenmaker kon mij twee dingen vertellen: 1. Als je van wielset wisselt is de kans groot dat je de remklauwen moet afstellen i.v.m. de verschillende naven . 2. Bij de huidige generatie GRX-remklauwen (12 speed groep dus) is de afstand tussen de remblokken net iets groter waardoor het hierbij iets minder kritisch komt.
Anyhow, ik wil dus voorkomen dat ik met elke wielwissel mogelijk de remklauwen moet afstellen ;-)
De fietsenmaker kon mij twee dingen vertellen: 1. Als je van wielset wisselt is de kans groot dat je de remklauwen moet afstellen i.v.m. de verschillende naven . 2. Bij de huidige generatie GRX-remklauwen (12 speed groep dus) is de afstand tussen de remblokken net iets groter waardoor het hierbij iets minder kritisch komt.
Anyhow, ik wil dus voorkomen dat ik met elke wielwissel mogelijk de remklauwen moet afstellen ;-)
@Koenbr wat de fietsenmaker zegt, klopt. Maar je kunt vaak met een spacer de remschijf wel verder naar buiten verplaatsen. Dus kwestie van kijken welke wielset de boel het meest naar buiten heeft staan, remklauw daarop uitlijnen en andere wielset zo "spaceren" totdat die de schijf op dezelfde plek heeft.
Tussen de 11speed en 12speed ultegra klauwen zit geen verschil kwa afstand tussen pistons, bleedblok is net zo breed.
Of het bij de grx klauwen wel zo is weet ik niet, maar vermoed van niet.
Mijn advies in deze: zorg dat je wielsets zelfde hubs hebben.
En anders met spacers gaan werken om je remschijf op juiste plek/gelijk te krijgen.
En anders met spacers gaan werken om je remschijf op juiste plek/gelijk te krijgen.
[ Voor 35% gewijzigd door DDX op 08-11-2023 17:36 ]
Volgens Shimano heeft zowel de Ultegra als GRX 12 speed ongeveer 10% more pad-clearance. Vermoedelijk doelt de fietsenmaker daarop.DDX schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:35:
Tussen de 11speed en 12speed ultegra klauwen zit geen verschil kwa afstand tussen pistons, bleedblok is net zo breed.
Bedankt voor de reacties. Aangezien ik beide wielsets nog niet superlang heb, is het vervangen van de naven me iets te kostbaar. Ik ga eens kijken naar het plaatsen van spacers. Tips voor welk type? Zoiets bijvoorbeeld? https://www.bike-componen...mvBazHdCQZJcaAqtfEALw_wcB
https://www.tradeinn.com/...AozQEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Volgens mij is @ElGreco hierin behulpzaam?Koenbr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:59:
Bedankt voor de reacties. Aangezien ik beide wielsets nog niet superlang heb, is het vervangen van de naven me iets te kostbaar. Ik ga eens kijken naar het plaatsen van spacers. Tips voor welk type? Zoiets bijvoorbeeld? https://www.bike-componen...mvBazHdCQZJcaAqtfEALw_wcB
Kan. Mijn ervaring is dat de kans niet zo groot is 🤪Koenbr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:05:
De nieuwe klauwen kunnen wel meer clearance hebben maar dit is een pleister en geen oplossing. Je zult wellicht geen aanlopers hebben als je rijd, maar tijdens het remmen zal een van de 2 pads als eerste op de schijf drukken wat ook niet helemaal de bedoeling is.
Je link van bc betreft lockrings met een vulring. De functie hiervan is dat deze vervormt zodat je lockring en schijf niet beschadigen. Deze is niet geschikt om je schijf te shimmen.
Je link van bikeinn, dat zijn wel shims. 19 a 20 euro voor 10 stuks incl verzendkosten is gekkigheid. Zoveel heb je niet nodig. Sowieso moet je je afvragen wat er echt mis is met je remmen als je meer dan 0.5mm moet shimmen.
Stuur maar een DM, ik heb een hele berg van die dingen hier liggen.