Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 43 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Hoi! Afgelopen zondag met mijn fully MTB een gravelrit gereden. Ik twijfelde al langer of ik een gravelbike wilde, met name ook voor in de winter lekker te kunnen toeren als semicross/alleskunner. Na zondag goed beviel toch maar de knoop doorgehakt en ook doorgepakt. Heb een Specialized Diverge gekocht. Bandjes gelijk Tubeless laten maken en ga hem zo voor het eerst eens echt proberen :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMMI-DQ9uzCs9Gq8QSeOt23Cev8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WL5QAElMuzIQrX2ZCdFip1s9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Byhan5UeX5ZRCxrGsjYY0F_Bg24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNnh9xzUqi8EQqJZgjYaxH92.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Fedde op 04-10-2023 14:41 . Reden: fully hardtail bestaat niet... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 08:32

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

@Fedde Mooie fiets! Ga je vast veel plezier aan beleven. Benieuwd hoelang het gaat duren voordat je MTB op marktplaats de verkoop in gaat ;)

Welke omgeving woon je? Best klimverzet heb je erop? 40 voor , 46 - 11 achter?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
poing schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:29:
Ik ga de CUBE NULANE C:62 SLT en de CUBE NUROAD C:62 PRO (of de vrouwen versie) eens bekijken.

Eigelijk wil ik een belt drive & flat bar, maar denk dat de CUBE EDITOR met belt drive & 11x Alfine niet meer dan een stadsfiets is en dat lange tochten zouden tegenvallen. Deze zou volgens CUBE ook niet geschikt zijn voor gravel ritten, maar het zou me verwonderen dat die geen veldweg/bosweg aan kan, ik ben ook niet van de zwaarste en het zot doen is er af.

Echte gravel bikes met belt zijn dan weer duur (Van Nicolas,TREK FX 6). Die TREK lijkt trouwens heel duur in vergelijking met de CUBE NULANE/NUROAD.

Zijn er nog andere bikes onder de 2200EUR te overwegen? Canyon valt af want het zal een lease fiets worden.
Heb je de Cube Hyde ook overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cranzai schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:01:
[...]
Heb je de Cube Hyde ook overwogen?
Deze is een pak goedkoper, maar het kleur vond ik minder en 7x Alfine schrikt me af. Verder keek ik (online) nog naar de Scott Speedster Gravel 20 (2023) en Focus Atlas 6.8 (2022).

Ik zal alvast naar een CUBE dealer gaan om deze te bekijken en uit te maken of ik echt voor een flat bar ga of toch die drop bar zou overwegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:03
Ik ga de CUBE NULANE C:62 SLT en de CUBE NUROAD C:62 PRO (of de vrouwen versie) eens bekijken.

Eigelijk wil ik een belt drive & flat bar, maar denk dat de CUBE EDITOR met belt drive & 11x Alfine niet meer dan een stadsfiets is en dat lange tochten zouden tegenvallen. Deze zou volgens CUBE ook niet geschikt zijn voor gravel ritten, maar het zou me verwonderen dat die geen veldweg/bosweg aan kan, ik ben ook niet van de zwaarste en het zot doen is er af.

Echte gravel bikes met belt zijn dan weer duur (Van Nicolas,TREK FX 6). Die TREK lijkt trouwens heel duur in vergelijking met de CUBE NULANE/NUROAD.

Zijn er nog andere bikes onder de 2200EUR te overwegen? Canyon valt af want het zal een lease fiets worden.
Hoezo een plat stuur? Je weet dat dat vloeken is in dit topic hè? Voor je het weet wordt je afgeserveerd naar een MTB topic. ;)
Maar serieus, een race of gravel stuurbocht geeft je veel meer mogelijke handposities. Voor ritten > 30km altijd aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Ik heb de C62 Pro. Erg blij mee. Heb er wel gelijk 44mm banden onder laten zetten. Zie ook https://www.fiets.nl/revi...test-cube-nuroad-c62-pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
GoEV6 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:01:
[...]

Ik heb de C62 Pro. Erg blij mee. Heb er wel gelijk 44mm banden onder laten zetten. Zie ook https://www.fiets.nl/revi...test-cube-nuroad-c62-pro/
Had ik gelezen, wat me opviel waren de 2 commentaren onderaan het artikel. “Er zijn diverse aluminium fietsen die lichter zijn en goedkoper.” Die zijn dan toch dun bezaaid…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
dreameater schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:22:
@Fedde Mooie fiets! Ga je vast veel plezier aan beleven. Benieuwd hoelang het gaat duren voordat je MTB op marktplaats de verkoop in gaat ;)

Welke omgeving woon je? Best klimverzet heb je erop? 40 voor , 46 - 11 achter?
Haha de MTB zal wel blijven. Ben van jongs af aan van het mountainbiken en hoewel gravel leuk is meer lol aan de Epic fully. Vind Gravel wat socialer

Woon in Brabant. verzet is standaard, komt nog een 42 of 44 blad voor denk ik. Is een Eagle 12sp casette dus 10-51 meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:41
Fedde schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Haha de MTB zal wel blijven. Ben van jongs af aan van het mountainbiken en hoewel gravel leuk is meer lol aan de Epic fully. Vind Gravel wat socialer

Woon in Brabant. verzet is standaard, komt nog een 42 of 44 blad voor denk ik. Is een Eagle 12sp casette dus 10-51 meen ik.
Als het goed is heb je de 11-50t cassette. Was je afgelopen zondag ook bij Test the Best in Arnhem? Ik heb daar de Diverge ook 2x getest op beide routes. Het was m'n eerste keer op een gravelbike en dat was flink wennen met die brede banden komende van een wielrenfiets.

Ik heb nog wel m'n bedenkingen bij de 40t-1by icm zo'n grote 11-50 cassette. Voor m'n gevoel was ik heel veel aan het schakelen en bij een stukje bergafwaarts zat je al heel snel op het kleinste kransje. Ook zijn de stappen tussen de kransjes best groot wat telkens voor een flinke drop in cadans zorgt. Bij de Ekar-cassette van Campagnolo bijv scheelt het bij de kleinste zes kransjes steeds maar 1 tandje en bij de Eagle 2. Ben dan ook benieuwd naar hoe jij dit ervaart. Wellicht is het inderdaad logischer om er direct een wat groter voorblad op te zetten.

Wel staat deze fiets momenteel op m'n shortlist. Nog even afwachten hoe de nieuwe Grail van Canyon eruit gaat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
@r0g3r ik denk dat je referentie anders is. Ik rij nu op mijn MTB al zo'n 2 jaar met 1x12 met dezelfde casette maar een kleiner voorblad. Dan wen je daaraan en dan is dat prima. Ik vind 1by echt heerlijk (geen gedoe met een voor derailleur) en ben ook niet zo tegen de grote stappen, zit met name toch in het zwaardere bereik. Met echt berg afwaarts of hem als semi wegfiets inzetten zou ik er 2x11 GRX Di2 op (laten) zetten of een fiets kiezen die dat heeft. Dat is niet hoe ik hem wil inzetten.

En nee was niet bij test the best, fiets blind gekocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:39
Ik heb dit weekend de knoop doorgehakt. Ik ben helemaal klaar met de Cannondale Topstone, die fiets heeft me klauwen met geld gekost (een hele korte rekensom komt uit op >50ct/km, kan je een leuke auto voor rijden) en eigenlijk alleen maar frustratie ervoor teruggeleverd. Ik heb dus door de zure appel heengebeten en een volledig nieuwe fiets gekocht: Een Orbea Terra M30 met leuke korting.

Ik werd halverwege de eerste gravelrit op de Terra gewoon chagerijnig. Ik was oprecht compleet vergeten hoe het is om op een goede fiets te fietsen, ik heb echt veel te lang doorgemodderd met die Topstone, ik had veel eerder moeten wisselen. Verder zijn de maat en geometrie van de Terra is echt exact wat ik zoek, het stuurt heerlijk en is veel comfortabeler dan mijn vorige fiets.Hopelijk is hij ook wat betouwbaarder.

Ik heb de Topstone bijna ceremonieel op niet-meer-gebruiken in Strava gezet. Voelde heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:14
Momenteel ben ik bezig om me te orienteren op een gravelbike. Na wat afwegingen tussen een MTB of gravelbike lijkt mijn voorkeur toch meer uit te gaan naar de laatste.
Nu ik wat onderzoek aan het doen ben kom ik steeds meer fietsen tegen waarbij maar 1 voorblad gemonteerd is. Wat is de ervaring van mensen hier met deze setup.
Voornaamste voordeel lijkt mij dat je een grotere casette achter kunt monteren, maar in hoeverre is dit nuttig in Nederland?
Zelf zie ik als bijkomend voordeel dat de casette beter schoon te maken is (tov een compact, waar ik bij mijn racefiets nogal tegenaan loop :9 ).

Ik moet nog proefritten gaan maken en wat rond gaan kijken bij lokale fietsenwinkels (CubeStore, Trek store, Mantel etc.) dus heb nog geen specifieke fiets in gedachten maar qua budget zit ik richting een max van 2500,-. Mochten mensen tips hebben of aanbevelingen zijn die uiteraard welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Distoration schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:38:
Momenteel ben ik bezig om me te orienteren op een gravelbike. Na wat afwegingen tussen een MTB of gravelbike lijkt mijn voorkeur toch meer uit te gaan naar de laatste.
Nu ik wat onderzoek aan het doen ben kom ik steeds meer fietsen tegen waarbij maar 1 voorblad gemonteerd is. Wat is de ervaring van mensen hier met deze setup.
Voornaamste voordeel lijkt mij dat je een grotere casette achter kunt monteren, maar in hoeverre is dit nuttig in Nederland?
Zelf zie ik als bijkomend voordeel dat de casette beter schoon te maken is (tov een compact, waar ik bij mijn racefiets nogal tegenaan loop :9 ).

Ik moet nog proefritten gaan maken en wat rond gaan kijken bij lokale fietsenwinkels (CubeStore, Trek store, Mantel etc.) dus heb nog geen specifieke fiets in gedachten maar qua budget zit ik richting een max van 2500,-. Mochten mensen tips hebben of aanbevelingen zijn die uiteraard welkom!
Ik vond de keuze zelf best lastig en ben uiteindelijk voor 1x gegaan. In mijn ogen kan je bij hoofdzakelijk weggebruik en mild onverhard (goede gravelwegen/karresporen, lang rechtuit) beter voor 2x gaan. Ook wanneer je met veel bepakking fietst trouwens. Wanneer er veel gewisseld moet worden van snelheid/versnelling (singletrack, korte heuvels) is 1x in mijn ogen beter. Bij een combi van beiden wordt het lastiger ;)

Qua fiets zou ik vooral aanbevelen niet voor een Cannondale te gaan :p. Of daar max 1500 aan uit te geven en de overige 1000 reserveren voor nieuwe wielen+trapas+crank+onverwachte andere zaken (en dan kan je dus beter een andere fiets kopen).

Kijk ook goed naar de geometrie en hoe je hem wilt gebruiken. Ik wilde geen lange, beladen trektochten doen en een wat vlotter sturende fiets, dan is de Orbea echt een goede keuze. Wil je langer gaan trekken en veel meenemen, dan is bijvoorbeeld de Trek Checkpoint op veel plekken in de aanbieding (je zou dan zelfs voor de Driftless uitvoering kunnen gaan) en binnen budget.

[ Voor 17% gewijzigd door supersoco80 op 09-10-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:13

joker1977

Tweakert

Gebruik gravelbike ook op de weg in combinatie met een SRAM 12v 28-10 cassette met een 46T voorblad. Dat is prima voor op de weg hier in Nederland maar is misschien wel wat te zwaar voor het klimwerk.

De gravel-wielset heeft dan een 44-10 cassette, dat is prima voor al het klimwerk ook in Nederland als je dat zou willen. Ik geef de voorkeur aan de 28-10 cassette voor op de weg zodat je geen gatenkaas hebt bij schakelen, maar als je niet al teveel eisend bent zou je ook prima met 44-10 de weg op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
supersoco80 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:19:
Ik heb dit weekend de knoop doorgehakt. Ik ben helemaal klaar met de Cannondale Topstone, die fiets heeft me klauwen met geld gekost (een hele korte rekensom komt uit op >50ct/km, kan je een leuke auto voor rijden) en eigenlijk alleen maar frustratie ervoor teruggeleverd. Ik heb dus door de zure appel heengebeten en een volledig nieuwe fiets gekocht: Een Orbea Terra M30 met leuke korting.

Ik werd halverwege de eerste gravelrit op de Terra gewoon chagerijnig. Ik was oprecht compleet vergeten hoe het is om op een goede fiets te fietsen, ik heb echt veel te lang doorgemodderd met die Topstone, ik had veel eerder moeten wisselen. Verder zijn de maat en geometrie van de Terra is echt exact wat ik zoek, het stuurt heerlijk en is veel comfortabeler dan mijn vorige fiets.Hopelijk is hij ook wat betouwbaarder.

Ik heb de Topstone bijna ceremonieel op niet-meer-gebruiken in Strava gezet. Voelde heerlijk.
En nu gaat de topstone op marktplaats? OF ingeruild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
tinusterror schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:27:
[...]

En nu gaat de topstone op marktplaats? OF ingeruild?
Cannondale Nederland zit vlakbij. Fietsafstand (op alles behalve die topstone dan ;)). Ik ga hem terugbrengen. Ze mogen hem hebben en houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:51
supersoco80 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Cannondale Nederland zit vlakbij. Fietsafstand (op alles behalve die topstone dan ;)). Ik ga hem terugbrengen. Ze mogen hem hebben en houden.
Over kapitaal vernietig gesproken. Zo gaan die 50c/KM nog even omhoog…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Linkser schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Over kapitaal vernietig gesproken. Zo gaan die 50c/KM nog even omhoog…
Dat ding is echt niets meer waard. Alles is op of stuk. Ik haal de banden eraf en misschien de derailleurs, de rest is compleet waardeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:10

Proficiat, heb je al plaatjes? :)
Ik verwacht deze maand, volgende maand ook mijn Terra M31e binnen te komen. Het begint al te kietelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Ik heb eigenlijk nog geen fotos gemaakt. Het is een matzwarte M30 (carbon). Vandaag voor het eerst ermee naar het werk (20 km enkele reis heen, kortste route). De fiets is veel comfortabelere en soepeler dan ik had verwacht. Fiets heerlijk. Aangezien ik op de Veluwe woon en werk heb ik voor de terugweg uitgebreid keuze in routes terug :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bobermo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:02
Al een tijdje dit topic aan het lezen, afgelopen maanden aantal keer op een gehuurde gravelfiets gereden, superleuke aanvulling op mijn kilometers op de weg!

Zat op een Grizl CF 7 te azen, maar Canyon heeft net de AL versie met de nieuwe 12 spd groep van Shimano op de site gezet, dus die maar besteld.

Mochten er meer mensen op zoek zijn naar deze fiets, hier de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
GoEV6 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:01:
[...]
DieAnder schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:59:

[...]
Maar serieus, een race of gravel stuurbocht geeft je veel meer mogelijke handposities. Voor ritten > 30km altijd aan te raden.
Na wat inlezen en kijken ga ik voor een echte gravel bike, helaas zijn alle fietswinkels leeg 8)7. De CUBE C62 PRO kon ik bekijken, maar stond klaar om af te halen en dat was de laatste gravel bike in de CubeStore.

Ik ben er wel van overtuigd dat ik een meer "relaxe" geometrie wil zoals deze CUBE C62. Zo kom ik ook uit bij de Orbea Terra H30 X1; beide zijn gelijkaardig uitgerust, enkel het frame is carbon vs aluminium. In mijn hoofd lijkt de Orbea wat steviger, maar ik lees dat dit ongegrond is, het lagere gewicht van de CUBE zal ook niet opvallen.

Echt spijtig dat ik niets kan gaan bekijken en gewoon kopen, men spreekt over december - februari eer nieuwe stock binnen komt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:41
Poah, het gaat hard met de aanmeldingen zeg...

"Het Grote - 2024 Tweakers Social Ride - Topic!!!"

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 08:32

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

*KUCH KUCH* Er zijn te weinig gravelritten *KUCH KUCH*

Wat top hé dat we zo'n geoliede machine als organisatie hebben die allemaal van die mooie tochten organiseren met medetweakers. HATSTIKKELEUK! _/-\o_

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17

Kom je je nieuwe fiets even showen? Het Grote - 2024 Tweakers Social Ride - Topic!!!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:29
poing schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

[...]

Na wat inlezen en kijken ga ik voor een echte gravel bike, helaas zijn alle fietswinkels leeg 8)7.
Wim de vos zegt dat hij heel veel fietsen op voorraad heeft maar geen idee welke merken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

rinslll schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Wim de vos zegt dat hij heel veel fietsen op voorraad heeft maar geen idee welke merken allemaal.
In ieder geval Cube en Ridley.
Maar de modellen (en maten) is wisselend.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

aerofreak schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Fwiw, er schijnt een nieuwe Grail aan te komen, maar wanneer?
De Grail AL is in ieder geval al compleet van de site van Canyon verdwenen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Bijna elke fiets is wel ergens op voorraad, ik heb best een specifieke maat (XL of XXL, afhankelijk van het merk), maar met goed googlen vind je ze eigenlijk altijd wel ergens en in deze tijd van het jaar vaak ook wel met een leuke korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
supersoco80 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:34:
Bijna elke fiets is wel ergens op voorraad, ik heb best een specifieke maat (XL of XXL, afhankelijk van het merk), maar met goed googlen vind je ze eigenlijk altijd wel ergens en in deze tijd van het jaar vaak ook wel met een leuke korting.
Niet eroverheen praten he..

"Kom je je nieuwe fiets even showen? Het Grote - 2024 Tweakers Social Ride - Topic!!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46
poing schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

[...]

Na wat inlezen en kijken ga ik voor een echte gravel bike, helaas zijn alle fietswinkels leeg 8)7. De CUBE C62 PRO kon ik bekijken, maar stond klaar om af te halen en dat was de laatste gravel bike in de CubeStore.

Ik ben er wel van overtuigd dat ik een meer "relaxe" geometrie wil zoals deze CUBE C62. Zo kom ik ook uit bij de Orbea Terra H30 X1; beide zijn gelijkaardig uitgerust, enkel het frame is carbon vs aluminium. In mijn hoofd lijkt de Orbea wat steviger, maar ik lees dat dit ongegrond is, het lagere gewicht van de CUBE zal ook niet opvallen.

Echt spijtig dat ik niets kan gaan bekijken en gewoon kopen, men spreekt over december - februari eer nieuwe stock binnen komt |:(
Je kan hier even proberen -> https://allizi.nl/ Die hebben altijd voorraad en verkopen ook Cube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Ik zie daar een rondje Kroondomeinen tussen staan, dat is altijd wel leuk (zeker als er omgereden wordt via Area 51, hoewel ik de gravelaars hier liever De Zanding zie proberen >:) , maar augustus 2024? Ik weet niet eens wat ik vanavond ga doen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:32
supersoco80 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:42:
[...]

Ik zie daar een rondje Kroondomeinen tussen staan, dat is altijd wel leuk (zeker als er omgereden wordt via Area 51, hoewel ik de gravelaars hier liever De Zanding zie proberen >:) , maar augustus 2024? Ik weet niet eens wat ik vanavond ga doen :p
De Zanding is te kwetsbaar. Daar moet je niet teveel afstappers hebben 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
[...]

Je Topstone strippen?

Maar als er bij wilt zijn, moet je helaas vroeg boeken, de ritten zijn erg populair.

[ Voor 9% gewijzigd door ElGreco op 11-10-2023 14:56 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
[...]

Vooruitplannen. Kun je gewoon zeggen "24 Augustus? Nee dan kan ik niet..ben ik aan het gravelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46
Is het snelheidsverschil tussen een MTB en een gravel fiets op een gravel parcour merkbaar?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Strider schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:18:
Is het snelheidsverschil tussen een MTB en een gravel fiets op een gravel parcour merkbaar?
Ja.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
@Bananeman meld je

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
Die is nog aan het bijkomen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
https://www.canyon.com/nl...8lDM#section-product-grid

De nieuwe Grail per vandaag beschikbaar op de site, wat zijn de meningen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Eerste gedachte; wat is dan de meerwaarde nog van de grizl ernaast ?
2e: saaie kleurtjes.

[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 12-10-2023 11:57 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
ligt volledig aan de MTB. Bij een HT XC fiets met ditto banden zal het verschil kleiner (lees nihil) zijn dan een alu full sus enduro fiets met dikke noppen banden. Maar een gravelbike heeft altijd wel een aerodynamisch voordeel omdat je lager zit en de meeste banden zijn niet veel grover dan een nat weer XC band.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 15:08
DDX schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:56:
Eerste gedachte; wat is dan de meerwaarde nog van de grizl ernaast ?
2e: saaie kleurtjes.
zelfs vlakkere balhoofdhoek voor de Grail nu (71.5 vs 72.5). bijzondere keuze voor een "race" gravelbike.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

YLMOSE schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:50:

Ik mis nog steeds een aluminium versie.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:20
magic_nl schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

Ik mis nog steeds een aluminium versie.
Alu? Dik betalen zul je, het is de hype voorbij dus maken ze een CFR en ga je richting de 10K voor de top spec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
YLMOSE schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:50:

Verbaasd dat er zo te zien niks aan comfort meer beschikbaar is. Dat was eerst 1 van de sales pitches voor deze fiets, de VCLS zadelpen en dubbeldekker stuur. M.i. minder onderscheidend t.o.v. voorganger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Holk schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Alu? Dik betalen zul je, het is de hype voorbij dus maken ze een CFR en ga je richting de 10K voor de top spec
Ik vrees het ook. Gelukkig is mijn Grail nog niet aan vervanging toe.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
10k, en nog steeds zelf moeten trappen... :+

@DDX die van 10k vind ik overigens wel nog leuk uit zien. De rest wel saaie kleurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:20
defusion schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:20:
10k, en nog steeds zelf moeten trappen... :+

@DDX die van 10k vind ik overigens wel nog leuk uit zien. De rest wel saaie kleurtjes.
Die van 7K met Di2 ook wel, de blauwere rainbow versie dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Die van 10k ziet er net uit alsof kind met een marker allemaal lijntjes heeft zitten tekenen.
Zelfs logo van canyon is niet meer te zien.

En laat me raden, frameset straks 6k los en alleen in zwart oid. (als die al los beschikbaar komt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja is zeker merkbaar. Het scheelde ook meer dan ik had verwacht tbh.

Mocht ik nog een keer meegaan met een gravelrit op de mtb, dan zorg ik er eerst voor dat ik beter getraind ben ;)
Done. Snel zat? :P

Motor-forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:53

Kluus

Gang is alles

Hangt er ook af wat voor MTB denk ik en inderdaad je getrained-heid. De keren dat ik met mijn XC MTB (toen nog hardtail, komende weken gaan we zien hoe het met een XC fully gaat) mee ging met een gravelrit in de buurt was ik lekker op kop aan het sleuren in ieder geval. En hier op de Brabantse zandgronden kan je je lol op zodra het een beetje mul wordt.

Wellicht een goede vraag voor hier: ik heb straks 2 hele goede MTB wielsets, eentje wil ik eigenlijk in gaan zetten als "gravel" (op de MTB) setje, maar volgens mij zijn er niet echt gravel banden voor een 29er? Zo niet dan gooi ik er denk ik Schwalbe Thunder Burt op, die bandjes wilde ik toch nog altijd eens uittesten.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 12-10-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Kluus schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Hangt er ook af wat voor MTB denk ik en inderdaad je getrained-heid. De keren dat ik met mijn XC MTB (toen nog hardtail, komende weken gaan we zien hoe het met een XC fully gaat) mee ging met een gravelrit in de buurt was ik lekker op kop aan het sleuren in ieder geval. En hier op de Brabantse zandgronden kan je je lol op zodra het een beetje mul wordt.

Wellicht een goede vraag voor hier: ik heb straks 2 hele goede MTB wielsets, eentje wil ik eigenlijk in gaan zetten als "gravel" (op de MTB) setje, maar volgens mij zijn er niet echt gravel banden voor een 29er? Zo niet dan gooi ik er denk ik Schwalbe Thunder Burt op, die bandjes wilde ik toch nog altijd eens uittesten.
Strandbanden?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mja das ook nog een goede, zal me er eens in verdiepen. Maar zijn die niet te slick? Ik zou denk ik graag wel een beetje nop op de zijkanten hebben, zoals de pathfinder, maar dan dus in een iets bredere 29er versie.

Ik vond ook nog de Vittoria Terreno Graphene, zoiets eigenlijk. Ik denk die of toch de Thunder Burts van andere merken kan ik dat soort banden niet echt vinden, dan is de snelste band al gauw iets met wat meer nop op het loopvlak.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 12-10-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Wat bedoel met geen echte gravel banden voor 29er ?
Meeste gravel banden zijn voor 700c/29"

Wil je echt breed kijk dan eens bij Rene Herse, deze bijvoorbeeld :
https://www.renehersecycl.../700c-x-55-fleecer-ridge/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:05
DDX schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:17:

Heb je dan ook je T-rijbewijs nodig?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:17:

Hmm dus normale banden zouden moeten passen? Ergens wist ik dat wel, allemaal 700C en 29 is met de buitenmaat van de band erbij of zoiets right? Ik raak telkens in de war van die maten ;). Maar thanks ga ik dat ook eens checken….

Vallen normale gravelbandjes ook nog ok op een interne breedte van 28mm of wat is daar tegenwoordig de ideale breedte voor?

@mhr-zip 2.2” zo breed zijn die toch niet? In XC MTB is 2.35” al de norm. ;) Die back to the future bikes komen er nog wel 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Kluus op 12-10-2023 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Kluus schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:10:
[...]

Hmm dus normale banden zouden moeten passen? Thanks ga ik dat ook eens checken….
Ja 700c slaat op wegbanden.
En 29" mtb banden maar zelfde velgmaat.

Dus als je gravelbanden op 700c wielen gaat monteren kom je uiteindelijk op 29" buiten diameter aangezien die 700c (ook weer outside diameter) op basis van 23mm bandjes is volgens mij.

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/700c-wheels/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Kluus schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:40:
[...]

Mja das ook nog een goede, zal me er eens in verdiepen. Maar zijn die niet te slick? Ik zou denk ik graag wel een beetje nop op de zijkanten hebben, zoals de pathfinder, maar dan dus in een iets bredere 29er versie.

Ik vond ook nog de Vittoria Terreno Graphene, zoiets eigenlijk. Ik denk die of toch de Thunder Burts van andere merken kan ik dat soort banden niet echt vinden, dan is de snelste band al gauw iets met wat meer nop op het loopvlak.
Er zijn weinig gravelbanden >50mm, dan kom je echt op mtb of standbanden. Maar een 50mm G-one Bite bv is wel leuk om eens te proberen als je het verschil tussen een XC en gravel wilt voelen en toch enigszins volume wilt houden.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Kluus schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Eigenlijk is het heel simpel: op een gravelparcours hou je jezelf niet bij als je ene ik op een gravelfiets rijdt en je andere ik op een XC MTB.

T.o.v. anderen is er niks over te zeggen omdat je zelden dezelfde mate van getraindheid vergelijkt.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Maar in het wiel zou ik mezelf op een gravelbike met de XC wel weer een heel eind bijhouden denk ik en waar dat niet kan betekend meestal dat het iets technischer of muller is. Met mezelf hoef ik ook niet te rijden dus zolang ik de groepjes waar sporadisch mee mee ga bijhoudt voldoet dit voor mij uitstekend. ;)

En ook afhankelijk waar je woont, hier in NO Brabant is best wat te gravelen maar veel over paden die eigenlijk bedoeld zijn als wandepad en kom je ook toch al snel technische stukjes tegen. Ik kan me wel voorstellen dat je in de Veluwe weer andere keuzes maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Kluus schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:07:
Maar in het wiel zou ik mezelf op een gravelbike met de XC wel weer een heel eind bijhouden denk ik en waar dat niet kan betekend meestal dat het iets technischer of muller is. Met mezelf hoef ik ook niet te rijden dus zolang ik de groepjes waar sporadisch mee mee ga bijhoudt voldoet dit voor mij uitstekend. ;)

En ook afhankelijk waar je woont, hier in NO Brabant is best wat te gravelen maar veel over paden die eigenlijk bedoeld zijn als wandepad en kom je ook toch al snel technische stukjes tegen. Ik kan me wel voorstellen dat je in de Veluwe weer andere keuzes maakt.
Maak je je nu druk of je ons bij kunt houden op je mtb tijdens een gravel SR?
Want dat is echt niet nodig hoor _O-

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
In het wiel is alles anders natuurlijk, maar het is een interessante aanvullende vraag: zou je je eigen wiel kunnen houden?

Ik zou het eigenlijk niet weten. Grote voordeel van de gravelfiets is de efficiëntie. Je rijdt op de betere paden makkelijk met een kruissnelheid van 27 of hoger. Mijn ervaring is dat je dan met de MTB aardig moet aanpoten, terwijl je het op de gravelfiets makkelijk een tijd volhoudt.

En concreet t.a.v. een SR: voor een bovengemiddelde mtb-er moet het geen probleem zijn om dat bij te houden. Al houd ik natuurlijk wel van een uitdaging >:)

[ Voor 16% gewijzigd door klaaas op 13-10-2023 08:30 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Op YouTube heb je Dylan Johnson, die in Amerika regelmatig wat grote gravelwedstrijden doet. Hij kiest er soms voor om dropper bars op zijn MTB te monteren. Beetje meer aero voordeel dan :) ook een optie.
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb25323382/p5pb25323382.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:26:
[...]

Maak je je nu druk of je ons bij kunt houden op je mtb tijdens een gravel SR?
Want dat is echt niet nodig hoor _O-
Zeker, de voorbereidingen zijn in volle gang! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

artharpe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:35:
Op YouTube heb je Dylan Johnson, die in Amerika regelmatig wat grote gravelwedstrijden doet. Hij kiest er soms voor om dropper bars op zijn MTB te monteren. Beetje meer aero voordeel dan :) ook een optie.
[Afbeelding]
Zeker, dat overweeg ik ook nog wel als ik mijn HT niet verkocht krijg. Betekend wel weer een inverstering in die fiets, stuurtje, shifters/remhendels. En eigenlijk zou ik dan ook een rigide vork willen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Oei, ik haal m'n oude HT ook snel van MP :9~

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
Meer trainen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
Kluus schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:43:
[...]

Zeker, dat overweeg ik ook nog wel als ik mijn HT niet verkocht krijg. Betekend wel weer een inverstering in die fiets, stuurtje, shifters/remhendels. En eigenlijk zou ik dan ook een rigide vork willen denk ik.
Hoor ik je nu strandfiets zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:28
Toevallig had Douwe doet dingen een vergelijkbare situatie in zijn laatste video: xc vs gravel tijdens een gravel wedstrijd. Hij reed daar op een gegeven moment in een groepje met beide soorten.

Conclusie: op gravel cq weg reed de gravel voorop met xc in het wiel, en op technischer single tracks andersom. Dus het ligt ook aan het parcours. Check YouTube: De BESTE uitslag van het seizoen! - De slechtste gravelprof van de B...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
jwstoop schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:31:
Conclusie: op gravel cq weg reed de gravel voorop met xc in het wiel, en op technischer single tracks andersom.
Beginnersfout van Douwe. Je moet als gravelaar altijd voorop rijden op een singletrack. Daar en alleen daar bepaal je het tempo. 😎

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
artharpe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:35:
[Afbeelding]
Ik dacht dat Lael Wilcox ook veel van haar tochten op een mtb met drop bar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Ik ben begonnen met het strippen van mijn topstone voor ie de shredder in gaat. Veel bruikbaars zit er niet op (alleen als er Shimano op staat, de banden en het zadel). Viel me iets op:

De ketting is (wéér) geroteerd en naar de kl*te. Omdat de voorbladen zwabberen (zucht) gooit hij voor regelmatig de ketting eraf (liefst als je kracht zet natuurlijk) en daar sloop je dus je ketting mee. De laatste rit was ie dan ook nog meernomfietsbaar dan gewoonlijk.

Het gaat zó goed voelen om dat ding straks bij Cannondale op de stoep te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 21:22
supersoco80 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:33:
Ik ben begonnen met het strippen van mijn topstone voor ie de shredder in gaat. Veel bruikbaars zit er niet op (alleen als er Shimano op staat, de banden en het zadel). Viel me iets op:

De ketting is (wéér) geroteerd en naar de kl*te. Omdat de voorbladen zwabberen (zucht) gooit hij voor regelmatig de ketting eraf (liefst als je kracht zet natuurlijk) en daar sloop je dus je ketting mee. De laatste rit was ie dan ook nog meernomfietsbaar dan gewoonlijk.

Het gaat zó goed voelen om dat ding straks bij Cannondale op de stoep te gooien.
Misschien kun je nog iemand blij maken met het frame? Beetje zonde om weg te gooien als de problemen, meen ik, vooral kwamen door die verlepperde crank?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
De problemen bestaan uit:
Krank/kettingbladen
Trapas
Velgen
Hub
Balhoofd
Remnokken (voor + achter)

Ik ga meer voldoening halen uit dat ding bij Cannondale dumpen dan dat ding op marktplaats te zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
supersoco80 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:57:
Krank/kettingbladen
Trapas
Velgen
Hub
Balhoofd

Ik ga meer voldoening halen uit dat ding bij Cannondale dumpen dan dat ding op marktplaats te zetten.
Je mag hem ook bij mij in de voortuin dumpen in dat geval!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascoa341
  • Laatst online: 13:44
ElGreco schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:13:
[...]

Je mag hem ook bij mij in de voortuin dumpen in dat geval!
Of laat even weten als je hem ritueel bij cannondale dumpt, dan neem ik hem daarna wel mee naar huis 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 21:22
Krank/kettingbladen
Trapas
Velgen
Hub
Balhoofd

Pfoe balen man. Maar ik bedoelde meer weggeven in plaats van laten slopen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Vandaag zoiets raars met m’n Rival xplr AXS achterderialleur.
Eerst wou ie tijdens het rijden niet meer schakelen en brandde het groene lampje constant.
Toen ik stopte (om maar even de batterij los te halen) ging ie uit en werkte het schakelen weer.
Pak ‘m beet 10km verder deed ie niets meer. Shifters geven gewoon groen licht, derailleur niets.
Thuis de factory reset geprobeerd. Dan verbind ie met de app en kon ik de firmware bijwerken.
Maar meer doet ie niet.

Morgen toch eens nieuwe batterijen in de shifter proberen, en anders Canyon bellen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linkser

Ik begrijp niet waarom je hem niet ingeruild hebt bij de aanschaf van je nieuwe fiets… dat levert toch altijd meer op.

Anyway, morgen start mijn “bikepacking” (minus buiten slapen) tocht met twee Topstones. Blijkbaar moet ik mij dus “zorgen” maken of dat ik wel red 8) :+

[ Voor 4% gewijzigd door Linkser op 15-10-2023 20:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

jwstoop schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:31:
Toevallig had Douwe doet dingen een vergelijkbare situatie in zijn laatste video: xc vs gravel tijdens een gravel wedstrijd. Hij reed daar op een gegeven moment in een groepje met beide soorten.

Conclusie: op gravel cq weg reed de gravel voorop met xc in het wiel, en op technischer single tracks andersom. Dus het ligt ook aan het parcours. Check YouTube: De BESTE uitslag van het seizoen! - De slechtste gravelprof van de B...
Ik heb al wel eens een gravel race gedaan trouwens, op mijn Nuroad die ik nu als woon-werk fiets gebruik. Daar reden ook MTB's mee, inclusief een maatje van mij: https://cyclosportive-lav...urnee/gravel-25-mai-2024/ (maar dan in 2021).

Conclusie was een beetje hetzelfde als die van jou, eerste MTB werdt daar overigens 5e van de 144, tweede MTB was mijn maatje op positie 26 (helaas mocht bij de MTB's alleen de winnaar van die categorie op het podium). Ik werd toen zelf 20ste, ook nog niet zo heel slecht op een aluminium budget gravelbike die ik eigenlijk met woon-werk doel had gekocht.

https://cyclosportive-lav...ds/2021/02/GRAVEL2021.pdf (VTT, Velo Tout Terrain zijn dus de MTB's oftewel ATB's, met hun klassering in het specifieke "VTT" klassement ervoor).

Je zag ook wel heel erg veel technisch falen onder de gravelbikes (kapotte derailleurs, kettingen en vernielde wielen) en valpartijen omdat de afdalingen vaak toch wat te ruig waren voor een afdaling op zo'n fiets op wedstrijdsnelheid. Zelf gelukkig zonder kleerscheuren gefinished, had alleen wel de meeste lucht uit mijn achterband ge-burped bij aankomst. :)

https://www.strava.com/activities/6015126522

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 15-10-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Linkser schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Ik begrijp niet waarom je hem niet ingeruild hebt bij de aanschaf van je nieuwe fiets… dat levert toch altijd meer op.

Anyway, morgen start mijn “bikepacking” (minus buiten slapen) tocht met twee Topstones. Blijkbaar moet ik mij dus “zorgen” maken of dat ik wel red 8) :+
Omdat ik deze ellende niemand aan wil doen. Je hebt blijkbaar mazzel met je Topstone, geniet ervan. Als het allemaal werkt is het een prima fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
magic_nl schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:51:
Eerst wou ie tijdens het rijden niet meer schakelen en brandde het groene lampje constant.
Toen ik stopte (om maar even de batterij los te halen) ging ie uit en werkte het schakelen weer.
Pak ‘m beet 10km verder deed ie niets meer. Shifters geven gewoon groen licht, derailleur niets.
Thuis de factory reset geprobeerd. Dan verbind ie met de app en kon ik de firmware bijwerken.
Maar meer doet ie niet.

Morgen toch eens nieuwe batterijen in de shifter proberen, en anders Canyon bellen.
Ik had dat tijdens mijn vakantie deze zomer. Het waren de batterijen in de shifters. Ondanks dat de app aangeeft dat ze genoeg batterij capaciteit hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

magic_nl schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:51:
Maar meer doet ie niet.

Update: Derailleur blijkt stuk en is inmiddels opgestuurd naar SRAM voor garantie. Van de fietsenmaker gelukkig een derailleur kunnen lenen. Helaas kan die maar tot 36t, dus ik mis een paar versnellingen. Maar over het algemeen zijn mijn ritjes vlak, en dan is dat geen probleem.
Benieuwd hoelang dit gaat duren, en wat voor oplossing SRAM biedt.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:16
Rednas_N schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:49:
Bedankt voor al jullie reacties m.b.t de Cannondale Topstone die ik heb aangeschaft. Ik ga in ieder geval de wielen erg goed in de gaten houden.

Nog steeds erg blij mee maar ik ben wel bang dat ik (nu al) tegen iets aanloop m.b.t tot de FSA crank. Ik merk dat de ketting op het grote blad erg snel aanloopt op een bepaald punt, ook als ik de crank met de hand draai. Op het moment dat het rechter pedaal boven is hoor dat de ketting tegen de derailleur aanloopt. Als ik de crank met de hand achteruit draai lijkt het er ook op alsof er een soort “slag” in zit, de ketting blijft niet op dezelfde plek. Ik heb er geprobeerd een video van te maken.

[Video: crank]

Ik heb dit ook eens gecontroleerd op m’n andere fiets en daar blijft de ketting gewoon “recht” lopen. Is dit iets wat binnen de marges valt en kan/wil ik dit oplossen met wat afstelling of is er iets mis met de crank of trapas (buiten het feit dat het FSA is ;) ).
Om nog even terug te komen op deze post, vanochtend is mijn crank vervangen voor een GRX crank. Ik hoefde hier alleen de arbeid en trapas voor te betalen, de crank viel onder service. Erg blij mee!

Wel gelijk een volgende bevinding, ik had vandaag het achterwiel eruit gehaald om hem vervolgens weer terug te plaatsen. Dit was echt een drama! De tru axle pakte het schroefdraad steeds niet, erg vervelend, zonder wiel lukt het wel met wiel dus niet. Uiteindelijk een klein beetje aan de derailleur getrokken waardoor hij hem wel pakte.

Ben blijkbaar niet de enige:
https://www.reddit.com/r/Topstowners/s/Hpc6QykMIU

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
Rednas_N schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Uiteindelijk een klein beetje aan de derailleur getrokken waardoor hij hem wel pakte.

Ben blijkbaar niet de enige:
https://www.reddit.com/r/Topstowners/s/Hpc6QykMIU
Het antwoord staat er oké hè.
De schroef van je derailleur aandraaien (die zit dan net wat te los) zodat de afstand minder groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Nu online
Kan iemand een schatting maken aan wat voor kosten ik moet denken om deze van 2x12 naar 1x 12 om te laten bouwen:

https://www.canyon.com/en...6_pv_rahmenfarbe=R083_P03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:07

Reginas

Queen of Core Stability

Voor specifiek deze fiets kan ik het niet duiden, maar ik heb deze vraag tijdje geleden gesteld aan fietsenmaker om van 3x9 naar 1x12 te gaan en toen werd er een bedrag van zo’n €600-€700 genoemd, voor onderdelen en maakloon.

Loonde niet voor de betreffende mountainbike, dus “gewoon” groot onderhoud laten uitvoeren en de 3x9 setup gehandhaafd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
YLMOSE schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:49:
Kan iemand een schatting maken aan wat voor kosten ik moet denken om deze van 2x12 naar 1x 12 om te laten bouwen:

Opzich valt mee wat nodig is. Je schakelt je linker shifter uit (lees programmeren), verwijderd je voor derailleur en plaatst een 1x11 blad met hogere tanden. ik twijfel of je derailleur een shock heeft, volgens mij wel.

Kosten zijn dan:
demonteren huidige onderdelen (derailleur voor, 2x bladen voor)
nieuw onderdeel: 1x blad voor
en arbeid: 2-4 uur oid?

Edit: is een 2x11 groep, dus uitgegaan van 1x11. 1x12 is wel wat ingrijpender.

[ Voor 5% gewijzigd door Fedde op 23-10-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:48
YLMOSE schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:49:

Is SLX een harde eis? Ze hebben 3 smaken 1by in de SL serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Fedde schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Opzich valt mee wat nodig is. Je schakelt je linker shifter uit (lees programmeren), verwijderd je voor derailleur en plaatst een 1x11 blad met hogere tanden. ik twijfel of je derailleur een shock heeft, volgens mij wel.

Kosten zijn dan:

Als je naar 1x gaat wil je neem ik aan ook een grotere cassette hebben. En daar hoort dan ook weer een andere derailleur bij als ik me niet vergis.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Nu online
Fedde schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Kosten zijn dan:

Excuus, het is idd de 1x11, niet de 1x 12.
Kiwi_Kevin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:04:
[...]

Is SLX een harde eis? Ze hebben 3 smaken 1by in de SL serie.
Klopt maar daarvan vind ik de kleurstelling en overige onderdelen (wielset oa) weer minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Als je naar 1x gaat wil je neem ik aan ook een grotere cassette hebben. En daar hoort dan ook weer een andere derailleur bij als ik me niet vergis.
Klopt, deze heb je dan nodig:
https://bike.shimano.com/...ent/grx-di2/RD-RX817.html

Op die fiets zit nu deze:
https://bike.shimano.com/...ent/grx-di2/RD-RX815.html

Voordeel van Di2 in deze is wel dat je zo twee bonus knoppen krijgt waarmee je bijvoorbeeld je Garmin kan besturen, dus D-Fly erbij :).

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 23-10-2023 14:14 . Reden: Dacht eerst dat er maar 1 grx derrie was voor het complete bereik :). ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 10:57

DaRoot

Some say...

Ik kom hier ook eens meelezen en reageren..
Ik heb momenteel een woon-werk verkeer afstand van 8,5 km enkele reis, 3 dagen per week (andere 2 = thuiswerk). Dat doe ik nu op een Trek District 3, met riemaandrijving.
Over een paar maand gaan we verhuizen, en dan wordt de enkele reis 19 km, dus bijna 40 per dag.
Ik fiets doorgaans door weer en wind (regenpak beschikbaar), en trap aardig door. De huidige route en straks ook de nieuwe fietsroute zal voornamelijk asfalt zijn (fietspaden naast provinciale wegen en B-weggetjes in het buitengebied.
Na wat eerste zoekwerk lijkt een gravelbike voorzien van bagagedrager en spatborden wel een geschikte optie, bijv. Cube Nuroad FE.
De huidige Trek heeft ook geen enkele vorm van vering, dat mis ik ook niet bepaald.
Ik heb met de lokale fietsenmaker er ook even over gesproken, waarbij ik aangaf dat ik gewoon wat hogere gemiddelde snelheid wil halen, Ik doe nu het laatste stuk van de huidige fietsroute (waar geen stoplichten meer staan) gemiddeld zo'n 23 a 24 km/h. Volgens de fietsenmaker kan ik daar op een gravelbike of racefiets met niet al te grove bandjes zo een 4 km/h bij optellen.
Qua conditie ben ik er niet zo bang voor, ik loop regelmatig hard, pak in het weekend de MTB wel eens (Trek X-Caliber 8), en ik zie het als een mooie compensatie voor de weinige beweging op het werk (technisch applicatiebeheer en development, hele dag in de stoel zitten dus).
Nu lijtk me het voordeel van een gravelbike t.o.v. racefiets vooral de mogelijkheid om iets bredere banden met profiel te monteren, zodat je ook bij iets minder goed weer gewoon kunt blijven fietsen.
Zit ik een beetje goed qua denkwijze, of zou ik beter voor iets anders kunnen gaan?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@DaRoot zeker! Ik heb zelf een aantal jaar geleden een Cube Nuroad race gekocht met dit doel (woon werk afstand is 25 km enkel). Ik heb er ook een tijdje mee geprobeert te gravelen maar dat is niets voor mij, dan pak ik toch snel al de MTB. Maar als woon-werk is hij zeer geschikt, spatbordjes en bagagerekje er op en dan gebruik ik een Ortlieb Back-roller om mijn zooi mee te slepen door weer en wind. Ideale commuter fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Kluus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:34:
@DaRoot zeker! Ik heb zelf een aantal jaar geleden een Cube Nuroad race gekocht met dit doel (woon werk afstand is 25 km enkel). Ik heb er ook een tijdje mee geprobeert te gravelen maar dat is niets voor mij, dan pak ik toch snel al de MTB. Maar als woon-werk is hij zeer geschikt, spatbordjes en bagagerekje er op en dan gebruik ik een Ortlieb Back-roller om mijn zooi mee te slepen door weer en wind. Ideale commuter fiets.
ah kijk.. heb jij de FE uitvoering gekocht? of er zelf later spatborden en bagagedrager opgezet? Zo ja,welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:11
@DaRoot je hebt tot op de functie aan toe dezelfde usecase als ik. Ik heb echter het vaste spatbord en bagagedrager losgelaten en ga een Ortlief Quick Rack (of de Light versie) monteren met spatbord en ook een demontabel voorspatbord. Dat maakt de shortlist van mogelijk interessante fietsen een stuk langer.

Het is dan even zelf nog wat knutselen nadat de fiets er is, maar dat vind ik wel leuk om te doen.
Fietskeuze is nog niet helemaal gemaakt, maar het wordt waarschijnlijk een Bianchi Via Nirone 7 GRX en dan daarbij:
Ortlieb Quick Rack (Light)
Ortlieb mudguard
CloseTheGap HideMyBell raceday DM voor Garmin, bel en koplamp.
Magicshine Evo 1700 koplamp.
Magicshine SeeMee 330 achterlicht.
Alleen het voorspatbord weet ik nog niet.

Just my 2 cents.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik had niet de FE. Die spullen heb ik er later zelf opgezet. Spatbordjes van Cube Acid, dus dezelfde als die op de FE zitten, maar als ik dat nu nog eens zou doen zou ik denk ik gewoon SKS Bluemels pakken (denk de 45). Ik moest bij die acids behoorlijk wat bevestigingsmaterialen na bestellen omdat ik bijvoorbeeld voor de Nuroad dezelfde stands van achter moest hebben itt wat meegeleverd was. Ik heb er ook nog voor een flap aan gemaakt omdat hij niet al te lang was.

Baggagerekje heb ik een Tubus Cargo Classic, niet fancy of licht, wel lekker degelijk.

Ander voordeel van de FE is dat je een naafdynamo hebt, nadeel is dat je dan wel "vast zit" aan de standaard wielen. Daarnaast pak ik op mooie dagen toch meestal de "echte" racer of de MTB dus losse lampjes gebruik ik toch al. In mijn geval hoefde een naafdynamo dus niet, maar kan me wel voorstellen dat dat een grote pre kan zijn om die wel te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/rarH2GSYkFJ6Z5yGdiZpiyv9LXdDG0R1Lui6IkxvK0k-2048x1536.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

RobNemoo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:46:
@DaRoot je hebt tot op de functie aan toe dezelfde usecase als ik. Ik heb echter het vaste spatbord en bagagedrager losgelaten en ga een Ortlief Quick Rack (of de Light versie) monteren met spatbord en ook een demontabel voorspatbord. Dat maakt de shortlist van mogelijk interessante fietsen een stuk langer.

Het is dan even zelf nog wat knutselen nadat de fiets er is, maar dat vind ik wel leuk om te doen.
Fietskeuze is nog niet helemaal gemaakt, maar het wordt waarschijnlijk een Bianchi Via Nirone 7 GRX en dan daarbij:
Ortlieb Quick Rack (Light)
Ortlieb mudguard
CloseTheGap HideMyBell raceday DM voor Garmin, bel en koplamp.
Magicshine Evo 1700 koplamp.
Magicshine SeeMee 330 achterlicht.
Alleen het voorspatbord weet ik nog niet.

Just my 2 cents.
Ja dat zelf knutselen vind ik ook erg leuk, maar ik vind het online wat lastig om te vinden welke spullen op welke fietsen passen.
Mee eens dat de lijst met fietsen zo stukje langer wordt..
mijn LBS (die ook in de woonplaats waar we naar toe gaan een vestiging heeft) heeft standaard geen Cube in het assortiment, maar wel weer Trek en Scott bijvoorbeeld. Trek Checkpoint kwamen ze als suggestie mee, en ook een Domane voorzien van bredere banden.

Mooi lijstje met uitrusting! lampen voor en achter heb ik nog liggen (gebruik ik op de MTB wel eens)
Ik heb een Ortlieb City classic nu aan 1 kant, en aan de andere kant een Thule Pack n' Pedal Commuter Pannier.. die combi voldoet prima tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Kluus schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:50:
Ik had niet de FE. Die spullen heb ik er later zelf opgezet. Spatbordjes van Cube Acid, dus dezelfde als die op de FE zitten, maar als ik dat nu nog eens zou doen zou ik denk ik gewoon SKS Bluemels pakken (denk de 45). Ik moest bij die acids behoorlijk wat bevestigingsmaterialen na bestellen omdat ik bijvoorbeeld voor de Nuroad dezelfde stands van achter moest hebben itt wat meegeleverd was. Ik heb er ook nog voor een flap aan gemaakt omdat hij niet al te lang was.

Baggagerekje heb ik een Tubus Cargo.

Ander voordeel van de FE is dat je een naafdynamo hebt, nadeel is dat je dan wel "vast zit" aan de standaard wielen. Daarnaast pak ik op mooie dagen toch meestal de "echte" racer of de MTB dus losse lampjes gebruik ik toch al. In mijn geval hoefde een naafdynamo dus niet, maar kan me wel voorstellen dat dat een grote pre kan zijn om die wel te hebben.

[Afbeelding]
ah ok.. ik zie inderdaad dat daar mooie bevestigingspunten op die Nuroad zitten voor de bagagedrager.. dat hebben ze volgens mij niet allemaal.
Naafdynamo is niet echt nodig, ik heb wel een fatsoenlijke lamp van een vorige fiets, op accu.
ik zit er ook aan te denken om de fiets 2e hands aan te schaffen (voor hetzelfde geldt bevalt het me na een korte tijd niet meer, dan is het minder pijnlijk in de portemonnee)

Qua gemiddelde snelheid woon/werk verkeer: ga je beduidend stukje harder dan een "gewone" fiets?

[ Voor 3% gewijzigd door DaRoot op 23-10-2023 16:15 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 85 Laatste