Ik kom hier ook eens meelezen en reageren..
Ik heb momenteel een woon-werk verkeer afstand van 8,5 km enkele reis, 3 dagen per week (andere 2 = thuiswerk). Dat doe ik nu op een Trek District 3, met riemaandrijving.
Over een paar maand gaan we verhuizen, en dan wordt de enkele reis 19 km, dus bijna 40 per dag.
Ik fiets doorgaans door weer en wind (regenpak beschikbaar), en trap aardig door. De huidige route en straks ook de nieuwe fietsroute zal voornamelijk asfalt zijn (fietspaden naast provinciale wegen en B-weggetjes in het buitengebied.
Na wat eerste zoekwerk lijkt een gravelbike voorzien van bagagedrager en spatborden wel een geschikte optie, bijv. Cube Nuroad FE.
De huidige Trek heeft ook geen enkele vorm van vering, dat mis ik ook niet bepaald.
Ik heb met de lokale fietsenmaker er ook even over gesproken, waarbij ik aangaf dat ik gewoon wat hogere gemiddelde snelheid wil halen, Ik doe nu het laatste stuk van de huidige fietsroute (waar geen stoplichten meer staan) gemiddeld zo'n 23 a 24 km/h. Volgens de fietsenmaker kan ik daar op een gravelbike of racefiets met niet al te grove bandjes zo een 4 km/h bij optellen.
Qua conditie ben ik er niet zo bang voor, ik loop regelmatig hard, pak in het weekend de MTB wel eens (Trek X-Caliber

, en ik zie het als een mooie compensatie voor de weinige beweging op het werk (technisch applicatiebeheer en development, hele dag in de stoel zitten dus).
Nu lijtk me het voordeel van een gravelbike t.o.v. racefiets vooral de mogelijkheid om iets bredere banden met profiel te monteren, zodat je ook bij iets minder goed weer gewoon kunt blijven fietsen.
Zit ik een beetje goed qua denkwijze, of zou ik beter voor iets anders kunnen gaan?