Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Jawel, anders worden er geen momentsleutel meer verkocht.MrAngry schreef op zondag 24 september 2023 @ 06:42:
Steekassen hoeven helemaal niet op moment vast toch? Gewoon "goed vast" draaien.
Andere tip: thuis met de momentsleutel op het aangegeven moment een paar keer oefenen hoe strak het moet. Vervolgens met een gewone inbussleutel of met de multitool die meeneemt op pad oefenen. Nameten met de momentsleutel. Dan krijg je er een beter gevoel bij hoe strak je de steekas moet vastzetten.
En dan heb je ook nog mini-momentsleutels die je onderweg mee kunt nemen, maar dan moet je wel even checken of in dat setje het juiste aanhaalmoment voor jouw as beschikbaar is.
zeer goede tip, ik denk dat ik het bij de gewone inbus ga houden. Is vooral in geval van nood dat ik het dan zo ga doenReginas schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:24:
@pina Voor een steekas hanteer ik ook “vast is vast”. Evt. kun je met beleid je fiets een beetje laten stuiteren, als de steekas te los zit maakt het een doffer geluid en stuitert je wiel minder lekker op de grond.
Andere tip: thuis met de momentsleutel op het aangegeven moment een paar keer oefenen hoe strak het moet. Vervolgens met een gewone inbussleutel of met de multitool die meeneemt op pad oefenen. Nameten met de momentsleutel. Dan krijg je er een beter gevoel bij hoe strak je de steekas moet vastzetten.
En dan heb je ook nog mini-momentsleutels die je onderweg mee kunt nemen, maar dan moet je wel even checken of in dat setje het juiste aanhaalmoment voor jouw as beschikbaar is.

Na iedere serieuze gravelrit (lees lang,afdalingen of nat) lopen m’n remmen aan. Met name voor.
Dat komt omdat een van de zuigers dan niet meer goed naar binnen gaat.
Zelf lukt het me niet om opgelost te krijgen, dus dan kan ik weer langs de LBS.
Ik denk dus dat het aan de klauwen ligt.
En daarom vroeg ik me af of het zin heeft ze te vervangen door bijv. Hope RX4+ (dot versie). Zijn die beter?
En zijn er nog andere merken het overwegen waard?
Ik ben nu iedere keer €40 kwijt om het op te lossen, dus ergens is het een investering wel waard.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
@DieAnder meld je!magic_nl schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:20:
Ik rij nu anderhalf jaar met m’n Grail AL7 eTap en ben heel tevreden over de fiets op een puntje na.
Na iedere serieuze gravelrit (lees lang,afdalingen of nat) lopen m’n remmen aan. Met name voor.
En daarom vroeg ik me af of het zin heeft ze te vervangen door bijv. Hope RX4+ (dot versie). Zijn die beter?
Ik ben nu iedere keer €40 kwijt om het op te lossen, dus ergens is het een investering wel waard.
Is dat dan een issue van Shimano? Ik weet niet in welke mate jij het hebt, maar het viel mij direct op bij mijn eigen fiets. Mijn fietsenmaker zei dat het een beetje bij schijfremmen hoort. Door rotzooi gaan ze aanlopen. Naar verloop van tijd als de rotzooi eruit is, is het ook goed.magic_nl schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:20:
Ik rij nu anderhalf jaar met m’n Grail AL7 eTap en ben heel tevreden over de fiets op een puntje na.
In de zomer alleen bij nat weer last van. Het is dan ook vooral in de winter dat ik last ervan heb.
[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 24-09-2023 14:15 ]
Alle Shimano Etap groepen hebben hier last van, wist je dat niet!?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Zoiets al gebruikt?magic_nl schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:20:
https://www.parktool.com/...c-brake-pad-spreader-ps-1
Ik heb volgens mij grx400 remklauwen.mhr-zip schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:42:
[...]
Alle Shimano Etap groepen hebben hier last van, wist je dat niet!?
Nee, alleen de oude pads met de SRAM tool voor tijdens transport en een schroevendraaier.McMiGHtY schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:24:
[...]
Zoiets al gebruikt?
https://www.parktool.com/...c-brake-pad-spreader-ps-1
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Aanlopen zou niet erg zijn.hoi1234 schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:10:
[...]
Is dat dan een issue van Shimano? Ik weet niet in welke mate jij het hebt, maar het viel mij direct op bij mijn eigen fiets. Mijn fietsenmaker zei dat het een beetje bij schijfremmen hoort. Door rotzooi gaan ze aanlopen. Naar verloop van tijd als de rotzooi eruit is, is het ook goed.
In de zomer alleen bij nat weer last van. Het is dan ook vooral in de winter dat ik last ervan heb.
Dat had ik op m’n mountainbike ook vaak.
Maar na schoonspuiten was dat wel klaar.
Het is meer dat van een pad ineens al het materiaal weg is (ijzer op ijzer) en de piston te ver naar buiten blijft.
Alleen met veel kracht weer terug te duwen.
Systeemspecificaties
Nou wat een gezellig en goed georganiseerd evenement en het weer zat ook nog eens mee: fantastisch!BraX schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:18:
Aankomende zondag wil ik de Strade Bianchi achterhoek gaan rijden. 150km 'gravel'.
De route komt langs mn geboortplaats, dus ik weet wat ik ongeveer kan verwachten.
Samen met mijn vriendin de 150km uitgereden, dat was een stuk zwaarder dan verwacht! Vooral die kleine klimmetjes op het einde.. Uiteindelijk een kleine 6 uur gedaan over de mooie 'witte' weggetjes die de achterhoek heeft te bieden. We waren goed leeg bij de finish
Volgend jaar weer!
Zo'n vriendin heb ik ook wel eens gehad.BraX schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:30:
[...]
Samen met mijn vriendin de 150km uitgereden, dat was een stuk zwaarder dan verwacht!
Ik vond 33mm al aardig ambitieus, maar fijn dat het goed bevallen is. Ik wilde me vorige week ook inschrijven maar toen zat de inschrijving helaas al vol. Gisteren m'n eigen rondje dan maar gefietst. Was ook leuk.BraX schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:30:
[...]
Ergens had ik verwacht dat we meer over asfalt zouden fietsen, maar uiteindelijk was het 80% zand, gravel en zelfs stukjes weiland en single track(Strava)
Volgend jaar weer!
Hij wil.
Ja 33mm was op sommige stukken ook wel erg ambitieus, maar gelukkig was de ondergrond ongeveer overal hard en droog, paar plassen uitgezonderd.klaaas schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:49:
[...]
Ik vond 33mm al aardig ambitieus, maar fijn dat het goed bevallen is. Ik wilde me vorige week ook inschrijven maar toen zat de inschrijving helaas al vol. Gisteren m'n eigen rondje dan maar gefietst. Was ook leuk.
Krijg wel N+1 onderbuik gevoel bij al die mooie gravelbikes met 'dikke' banden. Des te lekkerder om iemand in te halen met de racer met 33mm
Op een gravelfiets met dikke banden mensen op een Ultimate inhalen is nog leukerBraX schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:47:
[...]
Ja 33mm was op sommige stukken ook wel erg ambitieus, maar gelukkig was de ondergrond ongeveer overal hard en droog, paar plassen uitgezonderd.
Krijg wel N+1 onderbuik gevoel bij al die mooie gravelbikes met 'dikke' banden. Des te lekkerder om iemand in te halen met de racer met 33mm
Maar op zich is een gravelfiets naast een Ultimate wel een prima idee, natuurlijk. Je hebt dan twee behoorlijk verschillende fietsen met weinig overlap. Met een Endurace o.i.d. is het al veel minder logisch om er een dedicated gravelfiets naast te kopen. Dus ik zeg: doen!
Hij wil.
Het deed meer pijn toen de mountainbikers ons in gingen halen.. Maarja wel mountainbikers met aero-helmenklaaas schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:51:
[...]
Op een gravelfiets met dikke banden mensen op een Ultimate inhalen is nog leuker![]()
Maar op zich is een gravelfiets naast een Ultimate wel een prima idee, natuurlijk. Je hebt dan twee behoorlijk verschillende fietsen met weinig overlap. Met een Endurace o.i.d. is het al veel minder logisch om er een dedicated gravelfiets naast te kopen. Dus ik zeg: doen!

Die overlap probeer ik nu te hebben door een ultimate met 33mm (cyclo) en 28mm (road) banden te hebben met daarnaast een hardtail mountainbike XCer. Mis ik nu echt een gravel fiets
Hahah, ja de Strade Achterhoek is typisch zo'n rit waarbij de wegrijders voor het eerst hun MTB van stal halen en dan in een groepje over het parcours rammen. Blijft een bijzonder fenomeenBraX schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:56:
[...]
Het deed meer pijn toen de mountainbikers ons in gingen halen.. Maarja wel mountainbikers met aero-helmen![]()
Die overlap probeer ik nu te hebben door een ultimate met 33mm (cyclo) en 28mm (road) banden te hebben met daarnaast een hardtail mountainbike XCer. Mis ik nu echt een gravel fiets?
En uiteraard mis je nu een echte gravelfiets. Je weet het alleen zelf nog niet
Zonder gekheid: het is maar wat je ermee wilt doen. Feit is dat je met een gravelfiets waar dikkere banden in passen veel comfortabeler onverhard / half verhard kunt rijden dan met je 33mm bandjes, zonder aan snelheid in te leveren. Met een hardtail rijdt je uiteraard minstens net zo comfortabel, maar zo'n fiets heeft m.i. wat nadelen t.o.v. een gravelfiets:
- Ik vind gravelwegen op een MTB behoorlijk saai
- Met een MTB verlies je toch wel de nodige snelheid t.o.v. een gravelfiets
- Op een MTB mis je de verschillende handposities die een krom stuur biedt (plus de mogelijkheid om lekker diep te zitten bij tegenwind

Hij wil.
Is idd een mooi gevoel om volledig "underbiked" mensen voorbij te gaan. Ik heb dat wel eens met de gravelbike op de mountainbikeroutes. Maar toch heb ik voor de algehele beleving dan toch liever min 2" banden, vering en geen 72° balhoofdhoekBraX schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:47:
[...]
Des te lekkerder om iemand in te halen met de racer met 33mm
[ Voor 3% gewijzigd door GWBoes op 25-09-2023 15:24 ]
Ik heb dus gisteren mijn eerste graveltoertocht gedaan, 80km in Bavel. Meteen het aantal kilometers op mijn nieuwe fiets verdubbeld.
Uiteindelijk ben ik vertrokken met 2,4 en 2,8 ( ik weeg 80 en met biba's, 40mm banden). Hoewel mijn eerste tocht was dat helemaal prima, op onverhard ging ik vrij comfortabel en op de tussenstukjes kwam ik nog best vooruit. Wel mijn eerste ervaringen dus wie weet ga ik nog lager of over op tubeless (maar dat vind ik nog ff te spannend).
Moest wel ontdekken wat je met een gravelbike kan. Heel veel! Het was echt fantastisch, voelde me weer een jongetje van 10 met eerste iets-van-crossfietsje. Met een grote smile over zand en grind, paar singletracks, diepe modder en plassen en nog een paar kasseienstroken waar ik eerst altijd omheen fietste. Heel andere beleving dan op de weg. Hemelsbreed niet verder dan 10km van thuis maar heel veel nieuwe dingen gezien. Op de weg zijn afstand en landschap de mooie dingen, nu het fietsen zelf, echt heerlijk. Volgende zondag meteen weer een tocht, vanuit Goirle.
Wel even stress dag ervoor. Toen ik de wielen terugplaatsen liepen beide remmen aan. Eerste keer schijfremmen dus paniek. Youtube. Oh het valt wel mee. De boutjes zaten erg los. Dus centreren lukte uiteindelijk.
Dacht ook 'even' spatborden en bagagedrager op mijn Nuroad Race te zetten. Nou..voor is gelukt maar achter, daar moet ik nog eens over nadenken, wat een gekloot zeg. Goed, spatborden waren niet nodig maar wil ze er wel op hebben voor als het echt herfst wordt. Krijg nu nog niet combinatie spatbord en bagagedrager voor elkaar. Waardeloze manual. Niets op youtube. Nou ja, als echt niet lukt laat ik wel door de winkel doen.
Maar gravellen dus: ik ben meteen helemaal verkocht! Superleuk om te doen. En heerlijke fiets. Topdag gehad!
magic_nl schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:20:
Om maar meteen een populair standpunt in te nemen: schijfremmen zijn ruk!
Eigenlijk zijn alle remmen ruk, maar die schijfdingen brengen ons weer terug in de steentijd wat betreft montage en onderhoud.
Ik heb inderdaad die Hope RX4+ remklauwen op m'n Specialized Diverge (2017) in hartverwarmend rood, en wel in de postmount uitvoering voor minerale olie. Het was een upgrade van de Shimano BR-RS785 klauwen waar de fiets oorspronkelijk mee uitgerust was, maar die moesten er af omdat Shimano de keuze van fantasielozen is. Campagnolo FTW, maar ja, die maken geen postmount remklauwen.
Objectief gezien maken de RX4+ klauwen het leven niet eenvoudiger dan de BR-RS785 of de Campa H11 (op een andere fiets), het is altijd weer een hele hoop gepiel om ze 100% vrij te laten lopen.
'tuurlijk, net-goed-genoeg is het altijd te krijgen, maar echt 100% vrij blijkt vaak een schier onmogelijke klus. En dan, zodra er vocht in de buurt komt gaat er altijd weer wat wrijven of schuren. Ruk.
Heb daar op dezelfde fiets met dezelfde remklauwen geen last van. Heb je ze al eens goed schoongemaakt? Is vrij simpel. Wiel er uit, remmen iets inknijpen zodat zuigers wat naar buiten komen (niet te ver!). Dan met wattenstaafje met alcohol de zuigers ontvetten en ze weer voorzichtig terug duwen. Is wel een priegel klusje, maar heb je in principe geen speciale tools voor nodig. Heb dit in het verleden eens bij Shimano remmen gedaan en die werkten vervolgens weer zoals het zou moetenmagic_nl schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:20:
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Je kunt ook de cilinders eruit remmen door in het ledige een paar keer te remmen. De olie zal er dan wel volledig uitlopen, maar dat kun je later wel weer vullen en bleeden.f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:28:
[...]
Heb daar op dezelfde fiets met dezelfde remklauwen geen last van. Heb je ze al eens goed schoongemaakt? Is vrij simpel. Wiel er uit, remmen iets inknijpen zodat zuigers wat naar buiten komen (niet te ver!). Dan met wattenstaafje met alcohol de zuigers ontvetten en ze weer voorzichtig terug duwen. Is wel een priegel klusje, maar heb je in principe geen speciale tools voor nodig. Heb dit in het verleden eens bij Shimano remmen gedaan en die werkten vervolgens weer zoals het zou moeten
Die keramische? Remschijf jes kun je zo beter en grondiger schoonmaken. Daarna eenvoudig terugstoppen/duwen in de remklauw en terug de remmen bleeden.
Ik doe dit niet vaak, maar wel 1x per 2-3 jaar.
Daarnaast, in het geval van sram, wil je niet dat je olie ongecontroleerd eruit komt, dat spul is agressief op overig materiaal.
Wat @f4stf0rw4rd beschrijft is de aanbevolen methode waarbij je na het schoonmaken van de zuigers deze in moet smeren met dezelfde olie als wat er in het systeem zit. Dit kun je ook doen met een schoon wattenstaafje.
Deze kunnen echt niet gemixt worden! De rubbers die daarin gebruikt worden zijn compleet anders en vergaan binnen no time als ze met de verkeerde soort in aanraking komen.
(Kut remmen trouwens, zelfde klachten die de meesten hier omschrijven, keertje water erbij en gelijk aanloopfeestje).
[ Voor 35% gewijzigd door MrAngry op 28-09-2023 11:11 ]
Maar dit is wel en RTFM dingetje.
Waar heb je deze gekocht?Kiwi_Kevin schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:24:
Ook overstag, ik kon geen andere pomp vinden met slang en klemmende pompkop, alleen met schroef oplossingen.
Ik had de Lezyne pocket drive getest maar daar draait de ventielkern vrolijk mee eraf na het pompen, ook na goed aandraaien.
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat dit de oude versie is met het oude rubberen kapje.
Daar zijn veel klachten over (dat ie er af vliegt de hele tijd).
De nieuwe versie heeft een rubberen kapje wat met de randen aansluit op de rest van de pomp
hier zie je de nieuwe: https://silcavelo.eu/products/gravelero-mini-pump
[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 30-09-2023 07:46 ]
https://www.mantel.com/silca-graveleroElGreco schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:39:
[...]
Waar heb je deze gekocht?
Het lijkt erop dat dit de oude versie is met het oude rubberen kapje.
Daar zijn veel klachten over (dat ie er vliegt de hele tijd).
De nieuwe versie heeft een rubberen kapje wat met de randen aansluit op de rest van de pomp
hier zie je de nieuwe: https://silcavelo.eu/products/gravelero-mini-pump
Mantel, maar voor mij is het dopje geen issue want hij gaat permanent in de frametas.
Maar dank voor de heads-up!
Zal reactie wel posten hier.
Want flipt er bij mij ook wel eens af idd.
Binnen paar minuten antwoord, maar helaas;
Thank you for reaching out, unfortunately the new cap is not compatible with the old pump but I can give you a 10% discount code for the new Gravelero if you are interested.
[ Voor 54% gewijzigd door DDX op 29-09-2023 16:21 ]
Ook bij Mantel.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Anders stuur ik hem terug….
Gewoon spullen
:strip_exif()/f/image/jfimgxAX3EeLND69Vij62seH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil hem gebruiken voor bikepacking maar ook door dagelijks gebruik als opvolger van m’n Cube. Voor dagelijks gebruik moet er (helaas) een kinderzitje op. Ik heb al een Yepp achterzitje via zadelbuis bevestiging en dacht ‘m op de volgende plek te monteren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6JqPohGe0W3X4m7DPTvwJ2Ee.jpg?f=user_large)
Boven en onder de schuine buis zit de bevestiging dan. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Op termijn komt er ook nog een achterdrager dus een zadelzitje zou eventueel ook kunnen.
Just do it.
Achteruit van een Ford Ka bijvoorbeeld.Soepie schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:49:
Hier de pomp binnen gekregen van mantel, netjes op tijd:
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik geluk en wel de nieuwe versie gekregen.
Voelt wel oerdegelijk aan, kun je ook wel iets anders mee doen dan je band oppompen…..
Ik wil je niet demotiveren, dus ik zal dit voorzichtig brengen: als het kan, vervang direct alles waar FSA op staat (trapas en kettingbladen) en bij voorkeur ook je wielen.Rednas_N schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:25:
Ik heb sinds vandaag een gravel bike aangeschaft, een Topstone 1 van Cannondale.
[Afbeelding]
Ik wil hem gebruiken voor bikepacking maar ook door dagelijks gebruik als opvolger van m’n Cube. Voor dagelijks gebruik moet er (helaas) een kinderzitje op. Ik heb al een Yepp achterzitje via zadelbuis bevestiging en dacht ‘m op de volgende plek te monteren:
[Afbeelding]
Boven en onder de schuine buis zit de bevestiging dan. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Op termijn komt er ook nog een achterdrager dus een zadelzitje zou eventueel ook kunnen.
Wil je het toch met deze wielen proberen (ik zou heel, heel sterk afraden om ze mee te nemen op een bikepacking vakantie): houd de velgen goed in de gaten. Ze scheuren om de spaak en die scheuren en zijn in eerste instantie slecht te zien.
Thanks voor je reactie, ik had inderdaad al gelezen dat alles waar FSA opstaat (volgens mij crank + trapas) niet helemaal je-van-het is. Ik ga voorlopig iig met deze setup fietsen en zal alles goed in de gaten houden. De fiets was gelukkig ook erg afgeprijsd, anders had ik het waarschijnlijk niet gedaan.supersoco80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 05:08:
[...]
Ik wil je niet demotiveren, dus ik zal dit voorzichtig brengen: als het kan, vervang direct alles waar FSA op staat (trapas en kettingbladen) en bij voorkeur ook je wielen.
Wil je het toch met deze wielen proberen (ik zou heel, heel sterk afraden om ze mee te nemen op een bikepacking vakantie): houd de velgen goed in de gaten. Ze scheuren om de spaak en die scheuren en zijn in eerste instantie slecht te zien.
[ Voor 5% gewijzigd door Rednas_N op 01-10-2023 07:22 ]
Just do it.
Een kapotte freehilub, gebroken spaken en gescheurde velgen is echt einde trip. Als je echt speciaal naar het buitenland gaat om daar een paar dagen rond te trekken zou ik dat swiss wielen oid zoeken. Er staan zat wielsets voor 150-200 op marktplaats. Misschien niet het lichtste (zijn deze ook niet), maar veel minder kans dat je er mee strand. Zeker als je de fiets volhangt met bagage en zo te zien aan de maat ben je zelf ook niet de kleinste.
De geometrie van de topstone is echt wel heel fijn, als alles werkt is het een fijne fiets.
M’n trip zal 2-3 nachten zijn dus ik ben niet heel zwaar bepakt. Ik ga marktplaats eens in de gaten houden (ook voor een crank). Het klopt dat ik niet heel klein ben maar ben ook niet heel erg zwaar (< 75kg). Ik denk dat ik me meer zorgen moet maken om het kind + kinderzitje voor dagelijks gebruik als ik het zo lees.supersoco80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:22:
Als je echt een backpacking tocht gaat doen zou ik me vooral zorgen maken over de wielen. De FSA crank gaat zwabberen waardoor je misschakelt en de trapas gaat geroemaken/zwaarder lopen. Daar kan je je trip wel me afmaken. Die kan je daarna wel vervangen door grx.
Een kapotte freehilub, gebroken spaken en gescheurde velgen is echt einde trip. Als je echt speciaal naar het buitenland gaat om daar een paar dagen rond te trekken zou ik dat swiss wielen oid zoeken. Er staan zat wielsets voor 150-200 op marktplaats. Misschien niet het lichtste (zijn deze ook niet), maar veel minder kans dat je er mee strand. Zeker als je de fiets volhangt met bagage en zo te zien aan de maat ben je zelf ook niet de kleinste.
De geometrie van de topstone is echt wel heel fijn, als alles werkt is het een fijne fiets.
Just do it.
Ik vraag mij af of de zadelbuis de krachten van een kinderzitje aankan. Heb je door nagevraagd tijdens de koop?Rednas_N schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:14:
[...]
M’n trip zal 2-3 nachten zijn dus ik ben niet heel zwaar bepakt. Ik ga marktplaats eens in de gaten houden (ook voor een crank). Het klopt dat ik niet heel klein ben maar ben ook niet heel erg zwaar (< 75kg). Ik denk dat ik me meer zorgen moet maken om het kind + kinderzitje voor dagelijks gebruik als ik het zo lees.
En meer praktisch. Hoe zorg je er voor dat je fiets STEVIG staat als jij bezig bent met de kleine vast te maken?
Je kunt een shotgun (op de voorbuis) zitje doen of anders een kar voor achter de fiets, dat zijn de in mijn omgeving meest gebruikte versies voor kinder transport achter een gravel bike of MTBRednas_N schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:14:
[...]
M’n trip zal 2-3 nachten zijn dus ik ben niet heel zwaar bepakt. Ik ga marktplaats eens in de gaten houden (ook voor een crank). Het klopt dat ik niet heel klein ben maar ben ook niet heel erg zwaar (< 75kg). Ik denk dat ik me meer zorgen moet maken om het kind + kinderzitje voor dagelijks gebruik als ik het zo lees.

Ik reed laatst een flink stuk lekker uit de wind achter iemand die een kar achter z'n racer had, we gingen ong 30km/u en ik zag die bak alle kanten op stuiteren, in de kar zelf zag ik wat op het eerste oog zijn rugzak was alle kanten op slingeren, maar bij nadere inspectie zat er gewoon een kind inscraemus schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:48:
[...]
Je kunt een shotgun (op de voorbuis) zitje doen of anders een kar voor achter de fiets, dat zijn de in mijn omgeving meest gebruikte versies voor kinder transport achter een gravel bike of MTB

Wat heb jij toch tegen Cannondale man…supersoco80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 05:08:
[...]
Ik wil je niet demotiveren, dus ik zal dit voorzichtig brengen: als het kan, vervang direct alles waar FSA op staat (trapas en kettingbladen) en bij voorkeur ook je wielen.
1200km in een kort tijdsbestek gedaan, nul issues.
Ik ben vorige maand de fiets intensiever gaan gebruiken, andere werkgever, prachtige woonwerk route. Allemaal fietspad. Gvd wat een ellende heeft dat maandje 'fietsen' mij opgeleverd. De fiets is compleet afgeschreven. Alles is stuk. Als ik het zo omreken heeft deze fiets mij meer dan 50ct per km gekost, daar kan je een hele leuke auto van rijden. Als aluminiun branden zou ik hem ritueel op de brandstapel zetten. Gelukkig zit Cannondale Nederland vlakbij, ik ga de fiets terugbrengen. Mogen ze er zelf een rondje op dat k*tding proberen te fietsen.
Dat ene maandje proberen te fietsen op dat hok heeft me enorm chagrijnig gemaakt. Dat heb ik tegen Cannondale.
Dat lijkt mij ook super vervelend maar heb je geen garantie/service vanuit de winkel? Die van mij heeft al een servicebeurt gehad bijvoorbeeld…supersoco80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:14:
Wat ik ertegen heb is dat mijn fiets volledig onbruikbaar is en na de eerste 400 km eigenlijk alleen maar ellende heeft opgeleverd. Als je wat gaat googlen zie je dat ik in de verste verte niet de enige ben.
Mijn ervaring, volgens mij ben ik niet de enige, is gelukkig totaal anders. Om daarop iemand gelijk af te laten schrikken om wat tassen aan zijn fiets te hangen gaat wat ver.
Als je googlet op de wielen gaat dat waarschuwen echt niet te ver. Het lijkt me nog kuttere om een hele reis te plannen en er dan op dag 1 achter te komen dat de wielen dat echt niet aankunnen. Bagage is doodgewicht, dat gaat niet even staan op een hobbelig stukje, en is dus nog zwaarder voor wielen.Linkser schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:02:
[...]
Dat lijkt mij ook super vervelend maar heb je geen garantie/service vanuit de winkel? Die van mij heeft al een servicebeurt gehad bijvoorbeeld…
Mijn ervaring, volgens mij ben ik niet de enige, is gelukkig totaal anders. Om daarop iemand gelijk af te laten schrikken om wat tassen aan zijn fiets te hangen gaat wat ver.
De dealer verschuilt zich erachter dat ik niet al het onderhoud daar gedaan heb (verhuisd) en dat hij niet weet hoeveel km ik op die fiets gereden heb. Ik hou dat bij in Strava, maar dat is voor hen geen bewijs. Cannondale verwijst naar de dealer.
Ik heb in mei een nieuwe Trek Top Fuel gekocht, die zit nu in die paar maanden bijna op de helft van de kilometers van de topstone (gekocht februari 2019, weinig kilometers want constant stuk). Zonder ook maar 1 probleem en dat is inclusief heftige tripjes naar Luxemburg en voor het overgrote deel alleen maar mtb routes (ik pak hem ook wel eens naar het werk (inderdaad, omdat de topstone stuk is) en dan maakt ie wat fietspad kilometers).
Google eens op topstone wtb wielen, topstone FSA en topstone bottom bracket. In mijn geval zitten zelfs de remnokken ook nog eens niet recht op het frame (remmen stellen was een kl*te klus tot ik erachter kwam dat het goed gaat als ik een stuk karton aan de binnenzijde van de remschijf duw. De remmen trekken scheef als je ze aandraait en dat wordt dan precies gecompenseerd). Ook het balhoofd lager is klaar, ik heb dat open gehaald. De stofring van dat lager gaat nooit iets tegenhouden en heeft dat dan ook niet gedaan.
Echt alles is nu stuk. Balhoofd lager, voorwiellagers, achtervelg, body, achterwiel lagers, achterveld, trapas en de kettingbladen slingeren (niet door slijtage, is het ontwerp van de trapas) waardoor de voorderailleur herrie maakt en niet af te stellen is (en de ketting er daardoor afgegooid wordt). De wielen is al de tweede set, de trapas is denk ik 600 km geleden vervangen? De kettingbladen zitten er nu 500 km op denk ik.
Gravelen is vrij intens merk ik, tussen al het zand, vele wassen en meer kilometers dan mtb moet je vaak dingen vervangen. Mijn bb was ook versleten na 5000km, achterwiel lagers na 6000. Dat is Canyon met dt swiss. Als je voor 1500 euro een fiets wil van een winkel (niet uit een doos) gaan ze op die dingen bezuinigen en is het gewoon duurkoop. Komt nog bij dat ze alles licht willen houden, wat ook weer compromis is op duurzaamheid. Waarom niet gewoon 28 spaken ipv 24? Iets betere lagers monteren?
Dat valt kopers niet op, en willen ze dus ook niet voor betalen (verbaas je maar eens over de prijs van een goede chris king/hope/canecreek forty headset). Of de enduro bearings rvs bottom brackets van 100 euro p/s.
Het probleem met het goedkopere spul is echter dat Canyon tegenwoordig bv. 75 euro arbeidstarief rekent in Eindhoven bij hun nieuw servicepunt. Dus goedkoop spul vaker vervangen betekent uiteindelijk meer betalen.
En ook die 4000 euro fiets wordt nog steeds gewoon met FSA trapas, krank en kettingbladen geleverd.
[ Voor 11% gewijzigd door supersoco80 op 01-10-2023 16:06 ]
Ik ga er echt totaal niet zachtzinnig mee om, hier en daar en trail en flink stukken klimmen en dalen (laatst zelfs een jump gedaan) en geen problemen tot nu toe.
Laat staan dat ik in het begin nog +15 kilo had 🙈 en over de limiet zat van de fabrikant.
Als het nou alleen die wielen waren geweest had ik gebaald, maar er voor 400 een setje dtswiss in gedaan. Meer dan 50ct per kilometer is echt bizar slecht voor een fiets.
Maar dit is ook het verschil tussen Canyon en Cannondale, die eerste monteert meestal gewoon dtswiss wielen (muv de allergoedkoopste instappers). Mijn vriendin had een Trek waar ook 'uitprobeer' wielen in zaten, goed voor een paar rondjes met Chinese naven die niet te servicen waren.supersoco80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:08:
Toch lees je heel veel vergelijkbare verhalen, ik kwam zelfs een post tegen van iemand waarvan het achterwiel na 65km al klaar was.
Zelfs bij dt is het servicen nog een hoofdpijn dossier op de goedkopere wielsets, maar het kan wel en is vaak pas nodig na paar 1000km's.
Ik denk als je bij cannondale iets uit duurder segment koopt (rond 3000-4000) dat het ook minder erg is allemaal, maar eerst moet je gewoon betalen voor de winkels en dealers die hun deel van de marge willen.
Nee hoor. Voor 3400 (inmiddels afgeprijsd )koop je een topstone met exact dezelfde wielen, trapas en FSA crankset. https://www.12gobiking.nl/cannondale-topstone-carbon-3cedrix5 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:13:
[...]
Maar dit is ook het verschil tussen Canyon en Cannondale, die eerste monteert meestal gewoon dtswiss wielen (muv de allergoedkoopste instappers). Mijn vriendin had een Trek waar ook 'uitprobeer' wielen in zaten, goed voor een paar rondjes met Chinese naven die niet te servicen waren.
Zelfs bij dt is het servicen nog een hoofdpijn dossier op de goedkopere wielsets, maar het kan wel en is vaak pas nodig na paar 1000km's.
Ik denk als je bij cannondale iets uit duurder segment koopt (rond 3000-4000) dat het ook minder erg is allemaal, maar eerst moet je gewoon betalen voor de winkels en dealers die hun deel van de marge willen.
Wow dat is echt een goeie deal als je met die kleuren (en het smartsense systeem) kan leven. Goeie tip hoor.supersoco80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:31:
[...]
Nee hoor. Voor 3400 (inmiddels afgeprijsd )koop je een topstone met exact dezelfde wielen, trapas en FSA crankset. https://www.12gobiking.nl/cannondale-topstone-carbon-3
Ik heb zelf een alu topstone 2 en dat is ook echt een fijne fiets.
:strip_exif()/f/image/fuwVR7pTMbAuYH8h7dM7RCBl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Jesse op 01-10-2023 20:36 ]
Dammmmnnn, Donkerrood/Zand <3!Jesse schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:23:
[...]
Wow dat is echt een goeie deal als je met die kleuren kan leven. Goeie tip hoor.
Voor paar honderd meer als ik mijn Topstone 2 heb gekocht…
En je hebt handige doppies op je bidons! Daar was ik gisteren jaloers op toen ik de klodders modder op mijn eigen bidons zag.Jesse schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:23:
[...]
Wow dat is echt een goeie deal als je met die kleuren (en het smartsense systeem) kan leven. Goeie tip hoor.
[Afbeelding]
Ik heb exact deze en na 500km. Gekraak en krom voorblad, kreeg de crank er niet af, dus terug naar de winkel.supersoco80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:31:
[...]
Nee hoor. Voor 3400 (inmiddels afgeprijsd )koop je een topstone met exact dezelfde wielen, trapas en FSA crankset. https://www.12gobiking.nl/cannondale-topstone-carbon-3
O.a. freehub vervangen. Maar even aankijken hoe het verder gaat, anders shimano grx crank en ander wielsetje...
Toch heb ik al 3 fietsvakanties met een set WTB KOM wielen volbracht en daarbuiten eerst een 1000km op m'n mtb en daarna nog heel wat op de gravelbike. Ik zie wel dat ik 32 spaken heb ipv 28 op die topstones, maar dat lijkt mij sowieso wel wenselijk op grotere maten met grotere en zwaardere rijders, helemaal op onverharde ondergrond.supersoco80 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Als je googlet op de wielen gaat dat waarschuwen echt niet te ver. Het lijkt me nog kuttere om een hele reis te plannen en er dan op dag 1 achter te komen dat de wielen dat echt niet aankunnen. Bagage is doodgewicht, dat gaat niet even staan op een hobbelig stukje, en is dus nog zwaarder voor wielen.
De wtb wielen die al sinds 2019 bij de topstone komen kan je nog geen garagepad mee affietsen.
Het lukt mij niet altijd om alle paardenvijgen op de gemiddelde gravelroute te ontwijken, daarom zijn mijn darmen ook blij met die doppen. Het is de MTB variant van de elite fly. Echt praktisch zijn ze niet overigens, maar dat heb ik er wel voor over.DieAnder schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:01:
[...]
En je hebt handige doppies op je bidons! Daar was ik gisteren jaloers op toen ik de klodders modder op mijn eigen bidons zag.
Zelfs mijn spatbordjes waren tegen de drek van gisteren niet opgewassen. Ik ben grote fan van de reguliere fly's; ik ga die MTB variant op mn'n boodschappenlijstje zetten.Jesse schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:44:
[...]
Het lukt mij niet altijd om alle paardenvijgen op de gemiddelde gravelroute te ontwijken, daarom zijn mijn darmen ook blij met die doppen. Het is de MTB variant van de elite fly. Echt praktisch zijn ze niet overigens, maar dat heb ik er wel voor over.
Maar die doppen horen bij de elite fly, of kun je die ook los kopen? Erg handig voor bikepacking.Jesse schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:44:
[...]
Het lukt mij niet altijd om alle paardenvijgen op de gemiddelde gravelroute te ontwijken, daarom zijn mijn darmen ook blij met die doppen. Het is de MTB variant van de elite fly. Echt praktisch zijn ze niet overigens, maar dat heb ik er wel voor over.
Pleur de bidons normaalgesproken gewoon in de vaatwasser, maar vind het niet echt fris dat dat tijdens een bikepackingtrip niet gaat.
Ik heb ze los niet kunnen vinden, maar de bidon is verder inderdaad nagenoeg hetzelfde. Het verschil is enkel een transparante kap die over de gewone dop heen gaat. Die scharnier komt op mij niet zo degelijk over, maar hij is nog heel.hoi1234 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:41:
[...]
Maar die doppen horen bij de elite fly, of kun je die ook los kopen? Erg handig voor bikepacking.
Pleur de bidons normaalgesproken gewoon in de vaatwasser, maar vind het niet echt fris dat dat tijdens een bikepackingtrip niet gaat.
Op de foto's hier kan je 't wel goed zien: https://bermstyle.com/rev...tom-raceplus-bottle-cage/
Edit: hier de losse cap: https://www.shopelite-it....parts/cover-cap-for-fly-2
[ Voor 24% gewijzigd door Jesse op 01-10-2023 22:52 ]
Heb jij even het geluk, dat die Fly’s niet in de vaatwasser mogen.hoi1234 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:41:
[...]
Van wie niet?mhr-zip schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:48:
[...]
Heb jij even het geluk, dat die Fly’s niet in de vaatwasser mogen.
@hoi1234 https://www.shopelite-it....parts/cover-cap-for-fly-2Dishwasher safe
Fly bottles are dishwasher safe at 40°, but can also be washed by hand with any dishwashing detergent or by leaving a solution of vinegar or hot water and bicarbonate overnight. Make sure to always dry off the bottle before closing it back up.
[ Voor 35% gewijzigd door Jesse op 01-10-2023 22:55 ]
Je hebt gelijk.
Maar meestal staat hij bij ons hoger dan 40 graden.
https://www.elite-it.com/...ases-and-accessories/neto
Bij ons ook. Maar gewoon er in pleuren. Doe ik al een flinke tijd zo met de insteek dat ik ze wel vervang, als een print (heb een aantal van een studentenvereniging waar ik bij zat) of een bidon sneuvelt. Gaat hier om Tacx Shiva volgens mij. In ieder geval die bidons die je op iedere hoek van de straat met een custom printje kan kopen. Printje wordt bij een paar erg vaal, maar ik zie nog geen reden om ze niet in de vaatwasser te stoppen. Bedoel als dat alles is dat het printje een beetje vaal wordt, dan koop ik op een zeker moment wel nieuwemhr-zip schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:57:
[...]
Je hebt gelijk.
Maar meestal staat hij bij ons hoger dan 40 graden.
[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 02-10-2023 03:47 ]
Daar van gaan de bacteriën dood, maar niet de plakmeuk uit je bidon.DDX schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:03:
En anders dit ding (en nee geen ervaring mee) :
https://www.elite-it.com/...ases-and-accessories/neto
Mooie fiets! Laat ik nu exact dezelfde hebbenJesse schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:23:
[...]
Wow dat is echt een goeie deal als je met die kleuren (en het smartsense systeem) kan leven. Goeie tip hoor.
[Afbeelding]
Nu in een jaar 2850km mee gefietst zonder problemen.
Gewoon wassen als hij vies is, en op tijd de ketting smeren, Dat is al mijn onderhoud aan deze fiets
Go Cannondale
:strip_exif()/f/image/FQ2XnZVPt4xDrJvKkFvAovbA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Flipmo op 02-10-2023 10:26 ]
Plakspul spoel je toch gewoon weg ?mhr-zip schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 06:16:
[...]
Daar van gaan de bacteriën dood, maar niet de plakmeuk uit je bidon.
En soms kan je maar beter zwarte doppen nemen, zie je het vuil niet.
Ik reinig ze dan ook gewoon onder de douche
[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 02-10-2023 11:17 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Alpe d'HuZes lijkt me ook wel leuk om te doen maar geen idee hoe ik daar voor moet trainen. Daarnaast haak ik een beetje af bij half 5 beginnen en dan 10/12 uur fietsen (1 tot 2 uur per klim las ik ergens). Ook moet ik dan een andere wielset hebben (en andere banden), dus heel praktisch klinkt dat niet helaas.
Dus ik ben benieuwd of er hier gravelaars zijn die tips hebben? Thanks!
Wat let je om in te schrijven voor een race en deze als tocht te beschouwen en daar een goed doel aan te verbinden?TommyGun schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:08:
Voor 2024 zoek ik een meerdaagse tocht/uitdaging (geen race) in het kader van gravel en een goed doel. De afgelopen 2 jaren heb ik Duchenne Heroes gefietst maar helaas heb ik dat weekend van 2024 verplichtingen...
Alpe d'HuZes lijkt me ook wel leuk om te doen maar geen idee hoe ik daar voor moet trainen. Daarnaast haak ik een beetje af bij half 5 beginnen en dan 10/12 uur fietsen (1 tot 2 uur per klim las ik ergens). Ook moet ik dan een andere wielset hebben (en andere banden), dus heel praktisch klinkt dat niet helaas.
Dus ik ben benieuwd of er hier gravelaars zijn die tips hebben? Thanks!
Heb je een goed doel op het oog? Kwam laatsts iets tegen (weet even niet meer welke) daar kon je een eigen actie beginnen voor dat goede doel. Deden zij de Actie pagina maken met donatie link etc..
Eigenlijk niets, maar de 'setting' van een tocht voor het goede doel trekt me wel. Geeft net wat extra motivatie / voldoening (support langs de kant, ontvangen worden door patiënten en zo).McMiGHtY schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:24:
[...]
Wat let je om in te schrijven voor een race en deze als tocht te beschouwen en daar een goed doel aan te verbinden?
Nee, eigenlijk niet.Heb je een goed doel op het oog? Kwam laatsts iets tegen (weet even niet meer welke) daar kon je een eigen actie beginnen voor dat goede doel. Deden zij de Actie pagina maken met donatie link etc..
GoFundMe bedoel je denk ik? Dat ken ik inderdaad.
Was volgens mij voor de Maag/Lever/Darm stichting..
Ik heb zelf de afgelopen jaren voor het Ronald McDonald Kinderfonds gefietst (omdat ik daar zelf gebruik van gemaakt heb)..(maar da's geen gravel)
Misschien de Tweakers-Cannondale-Gravel Ride organiserenFlipmo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:21:
[...]
Mooie fiets! Laat ik nu exact dezelfde hebben(zoals je allang wist natuurlijk.
Nu in een jaar 2850km mee gefietst zonder problemen.
Gewoon wassen als hij vies is, en op tijd de ketting smeren, Dat is al mijn onderhoud aan deze fiets
Go Cannondale[Afbeelding]
Subliemartharpe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:50:
Met sporten voor een goed doel moet ik toch altijd aan deze Koefnoen sketch denken: YouTube: Koefnoen - Snorkelen voor tibet
Ik doe bij een loterij ook altijd mee voor mez… uh, het goede doel.artharpe schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:50:
Met sporten voor een goed doel moet ik toch altijd aan deze Koefnoen sketch denken: YouTube: Koefnoen - Snorkelen voor tibet
Nog steeds erg blij mee maar ik ben wel bang dat ik (nu al) tegen iets aanloop m.b.t tot de FSA crank. Ik merk dat de ketting op het grote blad erg snel aanloopt op een bepaald punt, ook als ik de crank met de hand draai. Op het moment dat het rechter pedaal boven is hoor dat de ketting tegen de derailleur aanloopt. Als ik de crank met de hand achteruit draai lijkt het er ook op alsof er een soort “slag” in zit, de ketting blijft niet op dezelfde plek. Ik heb er geprobeerd een video van te maken.
Ik heb dit ook eens gecontroleerd op m’n andere fiets en daar blijft de ketting gewoon “recht” lopen. Is dit iets wat binnen de marges valt en kan/wil ik dit oplossen met wat afstelling of is er iets mis met de crank of trapas (buiten het feit dat het FSA is
[ Voor 5% gewijzigd door Rednas_N op 02-10-2023 19:54 ]
Just do it.
Ik heb dit zelf alleen gezien bijRednas_N schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:49:
Ik heb dit ook eens gecontroleerd op m’n andere fiets en daar blijft de ketting gewoon “recht” lopen. Is dit iets wat binnen de marges valt en kan/wil ik dit oplossen met wat afstelling of is er iets mis met de crank of trapas (buiten het feit dat het FSA is).
1) Versleten BB-lagers
2) Versleten tandwiel wat krom is geworden na verloop van tijd
Ik zag laatst een filmpje waarbij het ook voorkomt bij frames waarbij de gaten links en rechts voor het bottom bracket in het frame niet ‘precies’ recht tegenover elkaar zitten.
Je zou denken dat dit bij Aliexpress frames voorkomt, maar dit komt ook gewoon voor bij gerenommeerde merken.
Aangezien de fiets nieuw is zou ik er eerst mee teruggaan naar de verkoper, ziet er te zwabberend uit.
Klote man, hopelijk heb je verder nazzel.Rednas_N schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:49:
Bedankt voor al jullie reacties m.b.t de Cannondale Topstone die ik heb aangeschaft. Ik ga in ieder geval de wielen erg goed in de gaten houden.
Nog steeds erg blij mee maar ik ben wel bang dat ik (nu al) tegen iets aanloop m.b.t tot de FSA crank. Ik merk dat de ketting op het grote blad erg snel aanloopt op een bepaald punt, ook als ik de crank met de hand draai. Op het moment dat het rechter pedaal boven is hoor dat de ketting tegen de derailleur aanloopt. Als ik de crank met de hand achteruit draai lijkt het er ook op alsof er een soort “slag” in zit, de ketting blijft niet op dezelfde plek. Ik heb er geprobeerd een video van te maken.
[Video: crank]
Ik heb dit ook eens gecontroleerd op m’n andere fiets en daar blijft de ketting gewoon “recht” lopen. Is dit iets wat binnen de marges valt en kan/wil ik dit oplossen met wat afstelling of is er iets mis met de crank of trapas (buiten het feit dat het FSA is).
Als je googlet op FSA bottom bracket squared taper vind je dat dit gewoon een ontwerpissue van de FSA bb is. Bij mij is het zo erg dat hij hierdoor ook de ketting er af en toe af gooit.
Terug gaan naar de verkoper levert je waarschijnlijk een nieuwe FSA lager op, met grote kans op hetzelfde. Hij gaat deze niet door een andere, Shimano bijvoorbeeld, vervangen, want dan moet hij ook de kettingbladen en crank vervangen.
[ Voor 9% gewijzigd door supersoco80 op 02-10-2023 21:12 ]
Ik heb exact ditzelfde met de mijne.Rednas_N schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:49:
Bedankt voor al jullie reacties m.b.t de Cannondale Topstone die ik heb aangeschaft. Ik ga in ieder geval de wielen erg goed in de gaten houden.
[Video: crank]
Er is een nieuw kettingblad voor mij besteld, hopelijk lost dit het probleem op.
Ik heb ook al zitten kijken naar een powermeter, dus misschien dat ik de hele crank wel vervang...
silencedead schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:23:
[...]
Ik heb exact ditzelfde met de mijne.
Er is een nieuw kettingblad voor mij besteld, hopelijk lost dit het probleem op.
Ik heb ook al zitten kijken naar een powermeter, dus misschien dat ik de hele crank wel vervang...
supersoco80 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:08:
[...]
Klote man, hopelijk heb je verder nazzel.
Als je googlet op FSA bottom bracket squared taper vind je dat dit gewoon een ontwerpissue van de FSA bb is. Bij mij is het zo erg dat hij hierdoor ook de ketting er af en toe af gooit.
Terug gaan naar de verkoper levert je waarschijnlijk een nieuwe FSA lager op, met grote kans op hetzelfde. Hij gaat deze niet door een andere, Shimano bijvoorbeeld, vervangen, want dan moet hij ook de kettingbladen en crank vervangen.
Ik ga morgen even bellen, ook even informeren wat de kosten zijn voor een GRX RX-600 crank in combinatie met een Shimano bracket. Moet vast wel iets te regelen zijnbas-r schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:05:
[...]
Ik heb dit zelf alleen gezien bij
1) Versleten BB-lagers
2) Versleten tandwiel wat krom is geworden na verloop van tijd
Ik zag laatst een filmpje waarbij het ook voorkomt bij frames waarbij de gaten links en rechts voor het bottom bracket in het frame niet ‘precies’ recht tegenover elkaar zitten.
Je zou denken dat dit bij Aliexpress frames voorkomt, maar dit komt ook gewoon voor bij gerenommeerde merken.
Aangezien de fiets nieuw is zou ik er eerst mee teruggaan naar de verkoper, ziet er te zwabberend uit.
Just do it.
Najah, zo'n evenement als Duchenne Heroes kost als deelnemer behoorlijk wat geld. Inschrijfkosten, verblijf (huur camper dit jaar), vervoer, begeleider (plus zijn kosten), en alles wat er bij komt kijken. En dan moet je ook nog flink wat donaties ophalen.mhr-zip schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:34:
[...]
Ik doe bij een loterij ook altijd mee voor mez… uh, het goede doel.
Ik ben freelancer dus de dagen die ik niet kan werken zijn helemaal 'duur'.
Dat heb ik er allemaal wel voor over maar niet voor elke willekeurige tocht, juist een goed doel (wat veel te onbekend is) steunen is dan wel mooi.
Het crankstel in het filmpje van @Rednas_N is toch geen square taper?supersoco80 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:08:
[...]
Klote man, hopelijk heb je verder nazzel.
Eigelijk wil ik een belt drive & flat bar, maar denk dat de CUBE EDITOR met belt drive & 11x Alfine niet meer dan een stadsfiets is en dat lange tochten zouden tegenvallen. Deze zou volgens CUBE ook niet geschikt zijn voor gravel ritten, maar het zou me verwonderen dat die geen veldweg/bosweg aan kan, ik ben ook niet van de zwaarste en het zot doen is er af.
Echte gravel bikes met belt zijn dan weer duur (Van Nicolas,TREK FX 6). Die TREK lijkt trouwens heel duur in vergelijking met de CUBE NULANE/NUROAD.
Zijn er nog andere bikes onder de 2200EUR te overwegen? Canyon valt af want het zal een lease fiets worden.