Dit principe leer je ook als jij bij good old Henk Lubberding een clinic volgt. Hij noemt dat ABS op de fiets. Door in een niet te scherpe bocht te remmen en tegelijkertijd door te trappen, kun je nooit vallen. Dat is zijn filosofie. Er is namelijk dan druk op je achterwiel.Stoney3K schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:11:
[...]
Dat langzaam rijden met slepende achterrem is een heel bekende truc als je motor rijdt.
Het staat hopelijk aan de basis van wat bikepack avonturen volgend jaar.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ik rij nu op een Batavus Team Tech Alu met 3x9 Tiagra uit 2001.
Dat is mijn vertrekpunt qua materiaal.
Als ik bij Canyon kijk naar de Grizl CF SL zie ik twee interessante modellen binnen mijn budget.
De 6 en de 7. Het verschil tussen die twee zit in de gebruikte groep.
De 6 heeft GRX400 en 2x10speed, de 7 GRX800 en 2x11speed.
Verder zie ik een gewichtsverschil van ca. 300 gram.
Het prijs verschil is ook exact €300,-.
Wat ga ik als amateur weekend fietser merken van bovenstaande verschillen?
En vooral is het de investering waard?
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Verschil is niet erg groot qua componenten inderdaad. De GRX400 heeft net als de GRX810 Shadow+ tegen het klapperen van de ketting op ruig terrein. Hier staat globaal wat de verschillen zijn tussen de 400/600/800 serie: https://racefietsblog.nl/...dere-groepen-van-shimano/magic_nl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:28:
Even een vraag voor de kenners van Shimano GRX groepsets.
Als ik bij Canyon kijk naar de Grizl CF SL zie ik twee interessante modellen binnen mijn budget.
Ik zou wel gaan voor een 2x11 opstelling. Ik merk dat ik met mijn fiets met 2x11 met 11-34 op de weg toch al een aardig gat heb tussen wat kransjes en dat zal bij een 2x10 erger zijn.
Veel op de weg: zeker 2x11 pakken
Alleen in het bos: dan zou een 2x10 kunnen
Wil je later over naar een 1x opstelling: dan zit je met de 2X11 fiets beter
Overigens: Tof dat de Grizl nu ook leverbaar is met de nieuwe XPLR lucht geveerde vork!
Je zal er weinig tot niets van merken, behalve dat je meer opties hebt qua schakelen. De investering is het mogelijk wel waard op de langere termijn vanwege de (meer)waarde van 11-speed. Ook de kwaliteit van de gebruikte materialen zal iets hoger liggen en het zal dus iets soepelen schakelen.magic_nl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:28:
Even een vraag voor de kenners van Shimano GRX groepsets.
Zijn er geen andere verschillen voor die €300?
Je mist alleen dat extra kransje en de overbrenging verhoudingen van de cranks zijn wat anders (46-30 voor de 400 en 48-31 voor de 800, dus iets lichtere versnellingen bij dezelfde cassette verhoudingen).
Voordeel is wel dat ook vervangingsonderdelen goedkoper zijn.
Dat gezegd hebbende zou het mij die 300 euro wel waard zijn voor restwaarde en compatibiliteit met andere onderdelen nu en in de toekomst.
edit: zie dat beide fietsen een RX600 crankstel en 11-34 cassette hebben dus qua overbrengingsverhouding zijn ze identiek
[ Voor 10% gewijzigd door GWBoes op 19-10-2021 15:41 ]
@mhr-zip , zie je dat ik geen onzin vertel?steva02 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:26:
[...]
Dit principe leer je ook als jij bij good old Henk Lubberding een clinic volgt. Hij noemt dat ABS op de fiets. Door in een niet te scherpe bocht te remmen en tegelijkertijd door te trappen, kun je nooit vallen. Dat is zijn filosofie. Er is namelijk dan druk op je achterwiel.
Ehm.. Nee. Geen andere verschillen dan wat ik al genoemd heb.MaSw85 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
Zijn er geen andere verschillen voor die €300?
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Of wanneer alleen in Nederland een 11-30 (veel minder grote gaten tussen de kransen) of nog beter als je ook nauwelijks onverhard gaat de 12-25 erop. Dan heb je een prachtige krans overgang bij elke snelheid van 25-38 km/uDjVe schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
Verschil is niet erg groot qua componenten inderdaad. De GRX400 heeft net als de GRX810 Shadow+ tegen het klapperen van de ketting op ruig terrein. Hier staat globaal wat de verschillen zijn tussen de 400/600/800 serie: https://racefietsblog.nl/...dere-groepen-van-shimano/
Ik zou wel gaan voor een 2x11 opstelling. Ik merk dat ik met mijn fiets met 2x11 met 11-34 op de weg toch al een aardig gat heb tussen wat kransjes en dat zal bij een 2x10 erger zijn.
Veel op de weg: zeker 2x11 pakken
Alleen in het bos: dan zou een 2x10 kunnen
Wil je later over naar een 1x opstelling: dan zit je met de 2X11 fiets beter
Overigens: Tof dat de Grizl nu ook leverbaar is met de nieuwe XPLR lucht geveerde vork!
Ik heb hier in het noorden geen hoogtemeters dus ik rijd met mijn 1x setup (40T) en de wielset voor gravel met een 11-28. Heb ook een wielset voor ritjes op de weg, die heeft een 12-25.HBSVDK schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:27:
[...]
Of wanneer alleen in Nederland een 11-30 (veel minder grote gaten tussen de kransen) of nog beter als je ook nauwelijks onverhard gaat de 12-25 erop. Dan heb je een prachtige krans overgang bij elke snelheid van 25-38 km/u
Dat klopt, maar als ik mij goed herinner ging die discussie destijds over remmen in het algemeen. Dan denk ik nog, ABS op de fiets klinkt leuk, maar de gewichtsverhoudingen tussen berijder en fiets zijn wel wat anders dan die van een auto/motor maar soit, daar kan ik me inderdaad nog iets bij voorstellen.ElGreco schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:59:
[...]
@mhr-zip , zie je dat ik geen onzin vertel?
Hierboven wordt echter ineens geadviseerd (niet direct door jou hoor overigens
Bij een makkelijke bocht met niet al te veel snelheid op de weg kan je inderdaad vaak trappen en zal dat waarschijnlijk ook wel wat tractie opleveren. Maar iets sneller of scherper en je hebt een pedalstroke te pakken en dat doet veel pijn kan ik je uit ervaring vertellen. Offroad (dus ook bij gravel) komen hier ook nog andere obstakels en ongelijke ondergrond bij kijken waarmee je rekening moet houden. En dan heb je ook nog eens het technische bochtenwerk waarbij de gewichtsverdeling op je fiets van belang is en waarbij de positie van je pedalen ook een grote invloed heeft (en je dus niet tegelijk kan trappen). Ik kan me eerlijk gezegd niet echt een situatie bedenken waarin slepend-remmend-trappend een goed idee is in een bocht eigenlijk, maar misschien mis ik iets
Als je beter wil worden in bochtenwerk kan je denk ik beter zoeken op dingen als "MTB cornering flat turns" en "Bike body separation". Het zijn MTB technieken, maar mij heeft het aanleren van een dynamischere fiets techniek ook erg geholpen op de weg en het gravelen zit sowieso ergens in het midden wat dat betreft. Zie je lichte sportfiets dan ook vooral als een stuk gereedschap wat je voor je laat werken in plaats van een log vervoersmiddel, zoals een auto, waarvoor jij moet werken om die onder controle te houden. Daar haal je denk ik veel meer plezier en snelheid uit dan als een oude oma "remmend en voorzichtig trappend" door de bochtjes draaien.
Hij wil.
Ik vind 'm ook interessant.klaaas schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:58:
Niemand geïnteresseerd in de alu Grizzle? De versie met de geveerde vork is denk ik wel de goedkoopste in zijn soort toch?
Vraag is wat is de beste keuze:
https://www.canyon.com/nl...ar_3243_pv_rahmenfarbe=YE
Of
https://www.canyon.com/nl...ar_2710_pv_rahmenfarbe=GN
Prijzen zijn gelijk. Verschil zit 'm in comfort (alu met vering en betere groepset) of 1,7kg minder gewicht (carbon met eenvoudigere groepset).
Systeemspecificaties
Of ze hebben goede grafische designers in dienst, die de lasrupsen op de foto's even wegpoetsenElGreco schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:06:
Hebben ze bij Canyon nieuwe lassers in dienst? Ik mis die dikke las rupsen op het alu frame?
Dat zou wel echt een streek zijn.hoi1234 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:46:
[...]
Of ze hebben goede grafische designers in dienst, die de lasrupsen op de foto's even wegpoetsen
De alu canyons vind ik altijd spuuglelijk door die lassen. Ik heb zelf een noname alu frame gehad waar alle lassen prachtig gladgestreken waren en bij de Emonda alr is dat ook zo hij de balhoofdbuis. Maar bij Canyon is dat altijd een drama.
ElGreco schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:06:
Hebben ze bij Canyon nieuwe lassers in dienst? Ik mis die dikke las rupsen op het alu frame?
                    Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Weet iemand of het mogelijk is om de rem hendel van een GRX810 shifter verder naar binnen te zetten. In de beugels kan ik net niet comfortabel bij de remmen komen.
Ligt ook wel een beetje aan de ondergrond in deze tijd van het jaar.wisselwerking schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:34:
Blijft toch genieten dat je zo snel kan schakelen van weg naar offroad met die 32 mm.
Heb wel eens gehad dat de banden breed genoeg waren, maar dat ik gewoon geen grip had. Na 3 keer bijna op mijn bek in 100 meter maar weer omgedraaid.
Ben in Rheden de Postbank op gereden en heb toen de blauwe route tot aan Eerbeek gepakt. Daarna via wat fietspaden een stuk afgesneden en weer richting Arnhem gedraaid en bij Velp/Rozendaal wat geklommen op asfalt. Was een fijn rondje met ruim 600 hoogtemeters. Gemiddelde snelheid lag erg laag, maar het was gewoon genieten!ZieMaar! schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:47:
Waar heb je gefietst dan @DjVe ? Veluwe is nogal groot…;)
Uiteraard en niet alleen in deze tijd van het jaar.mhr-zip schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:03:
[...]
Ligt ook wel een beetje aan de ondergrond in deze tijd van het jaar.
Heb wel eens gehad dat de banden breed genoeg waren, maar dat ik gewoon geen grip had. Na 3 keer bijna op mijn bek in 100 meter maar weer omgedraaid.
En ik heb zelf ook wel gehad dat ik met mijn Nobby Nic (op mijn 26" MTB) binnen een paar meter op een landbouw perceel geen profiel meer zichtbaar had. Was trouwens een schitterende editie van de Drenthe 200 (2017).
Die gaan we morgen doen, dus ben benieuwd of het wat is.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ik weet niet waar jij gestudeerd hebt, maar zelfs ik uit de randstad noem dit gewoon bij een boer door de drek.
* mhr-zip gaat maar weer eens rennen.
Ik heb uit betrouwbare bron dat jij zelfs op verharde ondergrond onderuit kan gaan...mhr-zip schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:03:
[...]
Ligt ook wel een beetje aan de ondergrond in deze tijd van het jaar.
Interessante vergelijking. Normaal gesproken zou ik zeggen: de carbon voor als je wilt racen en de alu met vering voor als je de ruigere paden opzoekt. Maar het gewicht van de carbon is eigenlijk zodanig dat je je afvraagt of een alu Grail niet net zo geschikt is... En de variant met vering heeft geen bevestigingspunten op de vork? Dat is in beetje in tegenspraak met hoe Canyon de Grizl in de markt zet.magic_nl schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:17:
[...]
Ik vind 'm ook interessant.
Vraag is wat is de beste keuze:
https://www.canyon.com/nl...ar_3243_pv_rahmenfarbe=YE
Of
https://www.canyon.com/nl...ar_2710_pv_rahmenfarbe=GN
Prijzen zijn gelijk. Verschil zit 'm in comfort (alu met vering en betere groepset) of 1,7kg minder gewicht (carbon met eenvoudigere groepset).
Maar ik vind de keuzemogelijkheden helemaal niet verkeerd. Het is met al die verschillende soorten gravelfietsen toch een beetje afwachten wat echt beklijft en wat meer niche wordt.
Hij wil.
En? Hoe was de route?Yakolev schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:34:
Heeft iemand al eens de FatPidgeon Tilburg route van gravelrides.cc gedaan?
Die gaan we morgen doen, dus ben benieuwd of het wat is.
Hij wil.
Op momenten best wel pittig.
De route van Komoot klopte niet helemaal, in het bos tussen Netersel en Westelbeers zijn ze momenteel aan het werken aan Natura gebieden, dus we hebben wat alternatieven zelf moeten zoeken.
Het heeft de afgelopen week aardig wat geregend, dus vooral de bosgebieden van de route waren vrij modderig. Op mijn 35mm Schwalbe Allround banden had ik het op momenten eigenlijk wel een beetje moeilijk. Een groot gedeelte bestaat ook uit zand, zeker als het wat vochtig is bracht het veel weerstand. Heb wel echt genoten van de omgeving, vooral de heiden waren heel erg mooi. In Oost-, West- en Middelbeers ook heerlijk gegeten.
Laatste 40km van de route is wat makkelijker en saaier, maar om eerlijk te zijn vonden we dat niet heel moeilijk meer. De route had helaas ook maar 1 echte gravelstrook, maar het was ook gelijk echt heerlijk om over te rijden.
https://www.strava.com/segments/23096322
Verder moet je niet alle ondergronden vertrouwen. Ik sta hier tot mijn bovenbenen in het modder en kwam er heel moeizaam uit.
:strip_exif()/f/image/haFyuL5MeMeRcbjEJYZyBqnY.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgend weekend helaas geen tijd, maar het weekend erop wil ik denk ik richting Maasvallei tussen Venlo en Cuijk, het schijnt daar ook echt schitterend te zijn.
Het nationale park Maasduinen is erg fraai en over de grens naar Xanten is ook erg leuk. Je zou een rondje kunnen samenstellen met een stukje Groesbeek - Reichswalt (Kranenburg) - Gennep - Park Maasduinen. Zal rond de 100 km zijn verwacht ik.Yakolev schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:04:
[...]
Op momenten best wel pittig.
De route van Komoot klopte niet helemaal, in het bos tussen Netersel en Westelbeers zijn ze momenteel aan het werken aan Natura gebieden, dus we hebben wat alternatieven zelf moeten zoeken.
Het heeft de afgelopen week aardig wat geregend, dus vooral de bosgebieden van de route waren vrij modderig. Op mijn 35mm Schwalbe Allround banden had ik het op momenten eigenlijk wel een beetje moeilijk. Een groot gedeelte bestaat ook uit zand, zeker als het wat vochtig is bracht het veel weerstand. Heb wel echt genoten van de omgeving, vooral de heiden waren heel erg mooi. In Oost-, West- en Middelbeers ook heerlijk gegeten.
Laatste 40km van de route is wat makkelijker en saaier, maar om eerlijk te zijn vonden we dat niet heel moeilijk meer. De route had helaas ook maar 1 echte gravelstrook, maar het was ook gelijk echt heerlijk om over te rijden.
https://www.strava.com/segments/23096322
Verder moet je niet alle ondergronden vertrouwen. Ik sta hier tot mijn bovenbenen in het modder en kwam er heel moeizaam uit.
[Afbeelding]
Volgend weekend helaas geen tijd, maar het weekend erop wil ik denk ik richting Maasvallei tussen Venlo en Cuijk, het schijnt daar ook echt schitterend te zijn.
Ik heb vandaag toevallig in dezelfde regio gereden. Elst - Groesbeek - Gennep -Siebengewalt - Gennep - Middelaar - Groesbeek - Elst.
Natuurlijk geen kip op de weg/bos, dus fantastisch rondje van 105 km
Modderbaden schijnen wel heel goed te zijn voor de huid..Yakolev schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:04:
[...]
[Afbeelding]
Heb zelf een nieuwe GoPro Hero 10 getest vorig weekend met een kort ritje. Nog werkelijk geen flauw idee hoe ik alle beelden ga editen (ik heb er momenteel ook zeker niet de hardware ervoor), maar wel denk ik een leuk hobby projectje om mij daar flink in te gaan lezen.
4K met 60fps is wel echt heel mooi om naar te kijken, zoals in onderstaand filmpje. Een toffe afdaling op een kleine 10 minuten fietsen van mij af. Heb dan voor volgend weekend (als tijd het toelaat) een lange rit op de planning staan hier in de regio.
Zeker wel. Ik heb afgelopen twee weken bijna 500 km gedaan met de gravel bike. Variërend van MTB pad tot rondjes over verharde paden. Ik vermaak mij opperbest met deze fiets.Yakolev schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:38:
Niemand die nog op avontuur is geweest afgelopen week?
Wellicht dat ik volgend jaar nog een setje wielen met slicks erop ga kopen, want erg vlot gaat het niet met de Conti Terra Speed (wel briljante bandjes in het terrein).
Wat voor fiets heb je?DjVe schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:48:
[...]
Zeker wel. Ik heb afgelopen twee weken bijna 500 km gedaan met de gravel bike. Variërend van MTB pad tot rondjes over verharde paden. Ik vermaak mij opperbest met deze fiets.
Wellicht dat ik volgend jaar nog een setje wielen met slicks erop ga kopen, want erg vlot gaat het niet met de Conti Terra Speed (wel briljante bandjes in het terrein).
500km op 2 weken op een gravelbike is wel erg machtig, dat lukt mij al geruime tijd niet meer, terwijl mijn banden volgens mij iets minder rolweerstand hebben dan jouw Conti's. Hoe bevallen ze je op modderpaden?
Een Rose Backroad. Fantastische fiets!Yakolev schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:04:
[...]
Wat voor fiets heb je?
500km op 2 weken op een gravelbike is wel erg machtig, dat lukt mij al geruime tijd niet meer, terwijl mijn banden volgens mij iets minder rolweerstand hebben dan jouw Conti's. Hoe bevallen ze je op modderpaden?
De bandjes bevallen zeer goed. Ze hebben erg veel grip in het terrein en op de weg voldoen ze ook best oké. Ze slijten wel als een malle overigens.
Ik ben vorig weekend flink door m'n enkel gegaan tijdens het wandelen (risicosport hè) dus deze week bijzonder weinig gedaan. Vandaag even een paar uur geprobeerd of het fietsen weer ging en gelukkig ging dat best goed. Ik had de 33mm bandjes er nog onder liggen dus meer asfalt gefietst dan normaal, maar het was wel genieten. Het bos is echt prachtig momenteel.Yakolev schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:38:
Niemand die nog op avontuur is geweest afgelopen week?
Ik krijg er ook best aardigheid in om rondjes specifiek voor de 33mm bandjes te bedenken. Ik vermijd dan de saaie fietspaden langs doorgaande wegen (die bij wielrenners favoriet zijn) en pak de slingerende fietspaden dwars door het bos, afgewisseld met stukken eenvoudig gravel. Hoewel de ondergrond lang niet allemaal gravel is rijd ik dan wel met een gravel mindset. Heerlijk. Helaas voorkwam het niet dat ik vies en nat thuis kwam. Sommige half verharde fietspaden liggen er toch wel erg nat bij...
Hij wil.
mocht je er echt verder in willen verdiepen... Tijdens de tweakerrit was er iemand die 360 videos met telemetrie had.
Heel cool om te zien.
@DetailingBySmotske
iemand hier die deze route al eens gedaan heeft?
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Grunn?Smotske schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 01:48:
[...]
mocht je er echt verder in willen verdiepen... Tijdens de tweakerrit was er iemand die 360 videos met telemetrie had. [YouTube: nr 234. 360 video Tweakers social ride - fietsen op 18 sept 2021 Groningen.]
Heel cool om te zien.
Ondanks de aantrekkelijke suggestie van @ElGreco in de vorm van de Giant Contend AR1, heb ik toch de knoop doorgehakt en wil ik een gravelbike. Comfortabel en lekker de mogelijkheid om bijna alles te pakken aan paden in de omgeving Utrechtse Heuvelrug.TheTinusNL schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:54:
Dilemma dinszaterdag: roadie met extra wielset of gravelbike met extra wielset, voor de Utrechtse Heuvelrug en het langzame lange (asfalt)werk?
Concreet denk ik aan:
Domane AL3/4/5. Standaard net-niet-gravel 32mm's vervangen door 35 of 38 gravelbandjes. Setje wielen, bij voorkeur met hoge velgen, en schijven voor de slicks er bij kopen.
Met dank aan o.a. de nuchtere @wisselwerking voor de overtuiging van de AL5 via DM.
Maarrrr... toen ik de AL3 voor de helft van de prijs zag... en bekijk wat ik er allemaal niet voor hoef in te leveren... en hoe lang ik er mee ga doen... misschien interessanter.
Zorgen: officieel max 35mm, twijfel of dit voldoende gaat zijn. Ik wil er wel wat MTB-trails mee proberen nadat ik verschillende YouTubers dit ook in het wat heuvelachtigere US / UK / Australië / Ierland heb zien doen met 38/40 mm's. Benieuwd of Sora / Tiagra / 105 het gaat redden op de trails.
versus bijvoorbeeld
Trek Checkpoint ALR4/5 (2021 / 2022) of Giant Revolt 0 met eveneens een extra setje wielen voor 28mm slicks. Standaard 38 of 40 mm's oprijden en dan vervangen voor 45mm.
Zorgen: compatibiliteit met road-componenten?
Kort lijstje met wensen:Waar zouden jullie hopelijk onafhankelijkere, niet-fietsenverkopers met wel veel kennis kiezen en waarom? Zie ik praktische dingen over het hoofd?
- Aluminium, want goedkoop, niet gevoelig voor weightweeniemarketing, geen idee wat ik aan stijfheid mis, ik mis nu ook niets, geen carbonscheurbangheid
 - Z.s.m. powermeter als linkercrank, mee te nemen naar de volgende fiets
 - Volgende fiets wordt hopelijk een Ultegra 8100 ergens begin 2023 als er de voorraadcrisis voorbij, of een stuk minder deprimerend is, dus reken op +- 1,5 jaar gebruik
 - Makkelijk te onderhouden. Specifiek bij voorkeur clinchers (al is Revolt standaard al tubeless) en die mechanische schijfremmen van de Domane AL3 zagen er ook wel interessant uit (fight me
 )
- Niet zo zeer een budget, maar rond de €1500-2000 zit denk ik de sweetspot qua bang-for-the-buck
 - Bij GRX: twee voorbladen, want ook (lang) gebruik op de weg
 - Sowieso een extra setje "aero" wielen, die kunnen ook mee naar de roadie van 2023

Achtergrond:
Ik woon dicht bij de Utrechtse Heuvelrug en Hooge/Lage Vuursche en heb na 2 jaar het asfalt wel een beetje gezien.
Daarom op zoek naar wat nieuws. Wilde eerst voor een bang-for-the-buck roadie (o.a. CAAD13, Emonda ALR4, Speedster 10 en Agree C62 stonden op mijn lijstje), maar ja... voorraadcrisis en inmiddels al een paar maanden af en toe even gluren. Intussen begint offroad steeds meer te kriebelen nadat ik er af en toe overheen wordt gestuurd door Maps / Garmin Connect. Bovendien is mijn huidige fiets (mijn eerste racert, een tweedehandsje uit 2019 met Tiagra 4700 + velgremmen die ik kocht om te kijken of ik wielrennen leuk vond) eigenlijk gewoon te groot tot het punt waar ik op ritjes van 4+ uur mij er aan stoor, dus die staat sinds kort in de verkoop. Vanwege deze langere ritjes die ik maak valt een MTB af, daarvoor wil ik gewoon een roadie of gravelbike. 2 fietsen zit er voorlopig niet in, daarom ben ik op zoek naar het best of both worlds.
Ik was donderdag nog in de Trek en Giant store hier in de buurt.
Meneer bij de Trek was wel aardig, maar zeer gefocused op winst. Toen ik "AL 3, 4 of 5 want beetje gravel" noemde zocht hij direct de orders van de AL 5 er bij, zonder de afweging tussen 3, 4 of 5 te benoemen of überhaupt de Checkpoint te noemen. "nu 20% aanbetalen en dan hebbie hem in week 6" "oke goed om te weten" en ik was weer uit de winkel.
Meneer bij Giant was iets meer inhoudelijk. Ik vertelde dat ik begin dit jaar ook twijfelde tussen een Propel of TCR voor asfalt. Toen ik hem vertelde dat ik ervoor bij de Trek winkel naar een Domane was wezen kijken omdat ik toch ook wel beetje gravel wil pakken, wees hij mij direct door naar de Revolt: "zonde van de TCR". Echter leek hij een beetje gefocused op verkope verkope verkope en een beetje klaar te zijn met vragen over levertijden zonder kope kope kope (begrijpelijk, maar wil je nou een fiets verkopen?) dus ben ik er weer wat vlug weggegaan. Of misschien was hij moe van een lange werkdag, want ik was er rond 17:00
Verder ook nog wat weeknummers van Cube en Merida gekregen. Merida is kansloos met op zijn vroegst "hopelijk april", Cube met "waarschijnlijk week 6" wat interessanter maar dat gold voor de Agree C62. Zodoende blijven Trek en Giant voor mij over.
Dit omdat ik na het bekijken van een aantal videos (1) (2) en (3) concludeer dat ik minimaal 40mm gravelbandjes wil, zodat ik ook de lokale MTB routes kan doen. Dat past niet op (bijvoorbeeld) een Domane waar ik naar zat te kijken, of roadies in het algemeen.
Dan valt de Contend AR1 af, want daar past maximaal 40mm in en die kan ik nergens op voorraad vinden in mijn maat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Revolt 0.
Gemiddelde asfaltsnelheid van mij ligt zo tussen de 27-30 voor duurrondjes in de omgeving, daar heb ik (nog
Het laatste wat mij weerhoudt van het rennen fietsen naar bijvoorbeeld de Giant Store is nog dat ik als redelijke beginner, en dan vooral qua techniek, niet zo goed weet waar ik op moet letten voor de tweede wielset voor op het asfalt. Uiteraard heb ik dan de wielen zelf, bandjes, schijven en cassette nodig, maar verder...? Ik lees dat GRX op veel vlakken uitwisselbaar is met de wegcomponenten, maar hoe zit het met bijvoorbeeld afmetingen, ruimtes / marges, uitlijning, etc.? Dat lijkt mij ook belangrijk om te weten voor de fiets zelf?
Momenteel staan op mijn vergelijkingslijstje de Giant Revolt 0 2021 en Sensa Romagna Gravel 2022, prima geprijsd (al heb ik niet echt een budget, maar wel gierige Hollander), direct leverbaar in mijn maat en voldoen aan de eis van 11 speed i.v.m. meenemen naar waarschijnlijk een nieuwe asfaltfiets ergens 2023/2024. Zo ook de Cube Nuroad Race, maar daarvan is de voorraad mij nog onbekend, daar moet ik nog even achteraan. Trek Checkpoint ALR5 moet ik nog even navragen bij Trek, maar als dat net zo is als de Domane AL 4 / 5 waar ik eerder naar vroeg dan is dat vrij kansloos.
De Revolt wordt met 38mm tubeless geleverd, de rest allemaal 40mm clinchers. Van de Sensa heb ik nog geen maximale bandengrootte kunnen vinden, de rest is 45mm. Het idee is dan ook om de standaardwielset te gebruiken voor gravel en zodra de standaardbandjes op zijn, er 45mm's om te leggen.
Verder ga ik dit weekend eens wat verder op (eventueel fysiek) onderzoek uit naar modellen met natuurlijk als hamvraag wat er leverbaar is.
Voor de asfalt-wielset heb ik nog niets uitgezocht, daar ga ik mij pas mee bezig houden zodra er weer wat meer zomers weer aankomt.
Informaticus of vakkundig Googler?
Ik kan me 100% vinden in de conclusie van filmpje 1: het kan, maar het is een stuk minder comfortabel (en eerlijk gezegd ook minder leuk imho, maar goed, als je de keuze hebt is het makkelijk praten natuurlijk) dan met een simpele hardtail MTB. De ervaring zal waarschijnlijk snel beter worden naargelang de banden breder worden. 45mm lijkt me wel lekker, als het kan.
Comfort maak ik mij niet zo'n zorgen over. Zal de eerste keren misschien wat wennen zijn, maar went vanzelf. Bovendien, ik ben (al zeg ik het zelf) vrij atletisch en nog jong dus klappen opvangen en trainen wordt geen probleem denk ik.Kluus schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:40:
@TheTinusNL ik denk dat je er verstandig aan doet om voor zo breed mogelijke banden te gaan. Ik heb 3 fietsen (race, gravel (die ik eigenlijk vooral als woon-werk en slechtweer fiets gebruik) en een MTB). Die gravelbike heeft slechts 35mm bandjes ivm de spatborden die ik er op heb zitten maar die heb ik ook wel eens op echte MTB paden gebruikt.
Ik kan me 100% vinden in de conclusie van filmpje 1: het kan, maar het is een stuk minder comfortabel (en eerlijk gezegd ook minder leuk imho, maar goed, als je de keuze hebt is het makkelijk praten natuurlijk) dan met een simpele hardtail MTB. De ervaring zal waarschijnlijk snel beter worden naargelang de banden breder worden. 45mm lijkt me wel lekker, als het kan.
En inderdaad, 40mm kan, maar liefst breder. Het is in ieder geval een goed uitgangspunt. Moet inderdaad nog even nadenken of ik dan misschien direct de standaard 38/40's er af haal en die als reservebandjes bewaar, zodat ik er direct 45mm's op kan leggen, of dat ik zoals ik in mijn vorige post zei de 38/40's oprijd en dan vervang voor 45 (of wat de max van de fiets is).
MTBen heb ik nooit fatsoenlijk gedaan. Keertje op vakantie in Luxemburg maar daar hield het wel op. Ik weet dus ook niet wat ik mis.
De gravelbike is eigenlijk ook een langetermijn-dingetje voor mij. Zoals ik zei wil ik rond 2023-2024, als hopelijk de voorraden weer op orde zijn, een nieuwe racert kopen. Afhankelijk van hoe leuk ik het gravellen ga vinden, wissel ik de gravelbike dan misschien in voor een MTB, of anders gravelbike in de verkoop en alleen nog maar asfalt.
Logisch als ik het zo lees dat mijn suggestie afvalt. Te weinig ruimte. Ik heb vorig jaar een frame gekocht bij Sonder (Camino AL). Ruimte tot 50mm in 700c en 650b. Kun je helemaal los gaan.TheTinusNL schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:23:
Ik quote even mijzelf uit het normale wielrentopic:
[...]
Ondanks de aantrekkelijke suggestie van @ElGreco in de vorm van de Giant Contend AR1, heb ik toch de knoop doorgehakt en wil ik een gravelbike. Comfortabel en lekker de mogelijkheid om bijna alles te pakken aan paden in de omgeving Utrechtse Heuvelrug.
Dit omdat ik na het bekijken van een aantal videos (1) (2) en (3) concludeer dat ik minimaal 40mm gravelbandjes wil, zodat ik ook de lokale MTB routes kan doen. Dat past niet op (bijvoorbeeld) een Domane waar ik naar zat te kijken, of roadies in het algemeen.
Dan valt de Contend AR1 af, want daar past maximaal 40mm in en die kan ik nergens op voorraad vinden in mijn maat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Revolt 0.
Gemiddelde asfaltsnelheid van mij ligt zo tussen de 27-30 voor duurrondjes in de omgeving, daar heb ik (nog) geen dikke racebak voor nodig. Moet wel een powermeter (linkercrank, nog aan te schaffen) op, want datanerd
Het laatste wat mij weerhoudt van het rennen fietsen naar bijvoorbeeld de Giant Store is nog dat ik als redelijke beginner, en dan vooral qua techniek, niet zo goed weet waar ik op moet letten voor de tweede wielset voor op het asfalt. Uiteraard heb ik dan de wielen zelf, bandjes, schijven en cassette nodig, maar verder...? Ik lees dat GRX op veel vlakken uitwisselbaar is met de wegcomponenten, maar hoe zit het met bijvoorbeeld afmetingen, ruimtes / marges, uitlijning, etc.? Dat lijkt mij ook belangrijk om te weten voor de fiets zelf?
Momenteel staan op mijn vergelijkingslijstje de Giant Revolt 0 2021 en Sensa Romagna Gravel 2022, prima geprijsd (al heb ik niet echt een budget, maar wel gierige Hollander), direct leverbaar in mijn maat en voldoen aan de eis van 11 speed i.v.m. meenemen naar waarschijnlijk een nieuwe asfaltfiets ergens 2023/2024. Zo ook de Cube Nuroad Race, maar daarvan is de voorraad mij nog onbekend, daar moet ik nog even achteraan. Trek Checkpoint ALR5 moet ik nog even navragen bij Trek, maar als dat net zo is als de Domane AL 4 / 5 waar ik eerder naar vroeg dan is dat vrij kansloos.
De Revolt wordt met 38mm tubeless geleverd, de rest allemaal 40mm clinchers. Van de Sensa heb ik nog geen maximale bandengrootte kunnen vinden, de rest is 45mm. Het idee is dan ook om de standaardwielset te gebruiken voor gravel en zodra de standaardbandjes op zijn, er 45mm's om te leggen.
Verder ga ik dit weekend eens wat verder op (eventueel fysiek) onderzoek uit naar modellen met natuurlijk als hamvraag wat er leverbaar is.
Voor de asfalt-wielset heb ik nog niets uitgezocht, daar ga ik mij pas mee bezig houden zodra er weer wat meer zomers weer aankomt.
Insiders tip: als je wacht met de wegwielen totdat het mooi weer is, sluit je achteraan de rij. Iedereen komt namelijk tegen die tijd uit zijn holletje en alles is zo, hopsakee, weer weg.
Er zijn nog steeds componenten die bij verschillende importeurs op zomer volgend jaar staan qua levertijd (en soms zelfs begin 2023)
Ik zou toch nu alvast een shortlist gaan maken en tijdig (uiterlijk januari) een keus maken. Eind januari is al redelijk laat want velen zitten rond kerst met geld, wat in de zakken aan het branden is.
En ik denk dat er genoeg kenners hier zijn die je van advies kunnen voorzien.
Overigens ook al gekeken naar een Rose Backroad AL? Die komt heel aardig in de buurt van al je wensen (en ze zijn redelijk vlot leverbaar). Overigens nemen ze daar wel de tijd voor je (wel afspraak maken).
[ Voor 8% gewijzigd door DjVe op 11-11-2021 20:09 ]
Hij wil.
Rijdt @ElGreco zelf ook op een AR1 dan?TheTinusNL schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:23:
Ik quote even mijzelf uit het normale wielrentopic:
[...]
Ondanks de aantrekkelijke suggestie van @ElGreco in de vorm van de Giant Contend AR1, heb ik toch de knoop doorgehakt en wil ik een gravelbike. Comfortabel en lekker de mogelijkheid om bijna alles te pakken aan paden in de omgeving Utrechtse Heuvelrug.
Ik zat zelf te twijfelen tussen de AR1 en de Revolt 0 of de Cannondale Topstone 1. Uiteindelijk ben ik afgelopen zomer vooral ook vanwege levering voor de AR1 gegaan, en ook omdat ik toch vrij vaak ook op de weg rij.
>40mm op de weg ga je stieken wel merken want dat heeft wel flink wat rolweerstand. En met 40mm kun je prima de makkelijke MTB routes rijden, de wat moeilijker routes worden dan inderdaad echt lastig.
Nu heb ik er zelf nog de stock 32mm tubeless onder zitten, die zijn voor de weg prima, maar voor gravel wil ik nog op zoek naar een fatsoenlijk setje 38mm of 40mm met stevig profiel. Schijnt dat 42mm onder de AR ook nog wel gaat, afhankelijk van welk profiel je op je band hebt.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
https://nos.nl/l/2405525
Ik ben benieuwd hoe zich dit in Nederland gaat ontwikkelen, een van de positieve dingen die ik zag was dat je meekon doen met een daglicentie. Je sponsord dan wel de KNWU flink, maar goed.. Je kan dan wel zeggen dat je een Nederlands Kampioenschap hebt gefietst.
Juist de innovatie heeft gravel zo veel gebracht de laatste jaren, als alle modellen UCI goedkeuiring moeten hebben gaat dat natuurlijk niet meer op
Krijg je straks dat een stuurtas een maximaal formaat, gewicht en aantal snacks bevat.GrooV schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:52:
Ik hoop dat ze snel weer stoppen bij de KNWU en UCI met officiele gravelwedstrijden. Voor je het weet krijg je weer een bak regels waar het materiaal aan moet voldoen en helpt het juist de innovatie van de sport om zeep.
Juist de innovatie heeft gravel zo veel gebracht de laatste jaren, als alle modellen UCI goedkeuiring moeten hebben gaat dat natuurlijk niet meer op
Systeemspecificaties
Heb het filmpje bekeken, maar vond het erg slap dit.McMiGHtY schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:40:
Afgelopen weekeinde was het eerste NK Gravel.. Als ik de beelden zo zie was het meer een cross zonder de technische dingetjes en lange rechten stukken met hard zand. Toch leuk dat de NOS er wat aandacht aan besteede:
https://nos.nl/l/2405525
Ik ben benieuwd hoe zich dit in Nederland gaat ontwikkelen, een van de positieve dingen die ik zag was dat je meekon doen met een daglicentie. Je sponsord dan wel de KNWU flink, maar goed.. Je kan dan wel zeggen dat je een Nederlands Kampioenschap hebt gefietst.
Rondjes van 7km over wat minder verharde wegen bestempelen als gravelrit.
Doe dan een event met 100-150km.
Systeemspecificaties
Het is geen wielerwedstrijd, dus dan houden ze maar rekening met het overige verkeer.ElGreco schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:59:
Het lijkt mij nogal een uitdaging om een (natuur/onverharde) strook van 120km af te kunnen zetten voor een wedstrijd. Wij zitten hier niet in Kansas.
En trouwens ook voor de Vuelta worden hier hele wegen afgezet. Niet alles was onverhard volgens mij.
[ Voor 4% gewijzigd door magic_nl op 15-11-2021 15:19 ]
Systeemspecificaties
Officiële marathons houd je toch ook niet gewoon op de stoep tussen het winkelend publiek van de koopgoot?
[ Voor 69% gewijzigd door ElGreco op 15-11-2021 17:21 ]
Maar daarom haalde ik de Vuelta aan.ElGreco schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:19:
Is een NK geen wedstrijd?
Officiële marathons houd je toch ook niet gewoon op de stoep tussen het winkelend publiek van de koopgoot?
Dan worden er ook grotere afstanden afgelegd en verkeersmaatregelen genomen.
Dus dat moet voor een NK ook kunnen lijkt me.
Systeemspecificaties
Volgens mij is het heel simpel. Die maatregelen kosten geld….magic_nl schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:52:
[...]
Maar daarom haalde ik de Vuelta aan.
Dan worden er ook grotere afstanden afgelegd en verkeersmaatregelen genomen.
Dus dat moet voor een NK ook kunnen lijkt me.
Zeker zal zoiets geld kosten.mhr-zip schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:54:
[...]
Volgens mij is het heel simpel. Die maatregelen kosten geld….
Maar een NK waarbij rondjes van 7km gereden worden vind ik niet in lijn met wat ik met een gravelrit associeer.
Systeemspecificaties
Komend jaar bezig om een programma te maken:
1. Ik ga in ieder geval de Rule of 3 doen (https://www.ruleofthree.bike/). Dit is een combinatie van weg (~30 miles/~50km), gravel (50 miles/~80km) en singletrack (20miles/~32km) met 3000 hoogte meters. Vorig jaar waren er redelijk bekende rijders incl. Lance Armstrong en team.
2. Waarschijnlijk ook de Unbound Gravel (https://www.unboundgravel.com/) doen in Kansas, de 100 mile optie. Er zijn nog 2 langere ritten: 200 miles en een XL die 350 mile is, maar dat is iets over de top voro mij. Laurens van Dam deed vorig jaar ook mee, gedeelt eerste geworden op een van de afstanden.
3. Verder hier lokaal nog een paar races doen. Big Sugar (100mile) en Little Sugar (50mile) en nog wat kleinere ritten in de buurt.
Met racen bedoel ik, dat ik voornamelijk voor mijzelf rij en mijn 'race' success laat bepalen of ik mijn doelstellingen qua pace, wattage behaal en verder plezier heb met vrienden.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Heb even de Fiets podcast geluisterd die er over ging, had eigenlijk vooral met vergunning verkrijgen te maken en het vrij maken van het parcours.magic_nl schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:57:
[...]
Zeker zal zoiets geld kosten.
Maar een NK waarbij rondjes van 7km gereden worden vind ik niet in lijn met wat ik met een gravelrit associeer.
En het was natuurlijk (in de podcast) een "Wij van WC Eend" verhaaltje dus het was eigenlijk allemaal fantastisch.
Qua route, d'r is wat voor te zeggen om het op een afgesloten parcours te houden zodat de kosten qua begeleiden wat lager te houden, en de KNWU schijnt ook best een probleem te hebben om genoeg begeleiding te kunnen regelen...En ze schijnen ook wat last te hebben dat er een schatkist leegraakt: ( https://www.instagram.com...urse/2707779625394796286/ ) en ze daardoor de licentiekosten etc flink omhoogschroeven.
Daarnaast is het denk ik Nederland heel erg lastig om 150km gravel "vrij" te maken voor een wedstrijd en zou het mij inziens dan een ander soort wedstrijd moeten worden.
Laten we hopen dat de volgende gravel wedstrijden in Nederland (De UCI heeft ook een nieuwe cashkoe ontdekt , en Drenthe en Limburg hebben zich al aangemeld om een manche te organiseren) niet door mensen op wegfietsen voorzien van slicks gewonnen worden.
Ga je ze zelf spaken?GWBoes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:27:
Pakketje uit het verre oosten. Velgen voor mijn "niet bikepacken" wielset.
[Afbeelding]
Nu nog wachten op de naven, dat kan helaas ook nog wel even duren (Hope RS4).
Ja, word de vierde set die ik spaak dus begin er al aardig handig in te worden.
Had alleen direct een goede richt standaard moeten kopen, heb nu een goedkoop ding maar een goede parktool had ik er qua plezier en gemak nu wel uit gehad.
Niet een alledaagse keuze qua velgen afwerking en bestickering. Leuk om te zien.GWBoes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:27:
Pakketje uit het verre oosten. Velgen voor mijn "niet bikepacken" wielset.
[Afbeelding]
Nu nog wachten op de naven, dat kan helaas ook nog wel even duren (Hope RS4).
Past denk ik goed bij de fiets en je kunt er ook je haren in kammen
Deze voelen trouwens wel kwalitatief een stuk beter dan de XC925 wielen die ik op de MTB heb van Lightbicycle. Mal randje netjes glad gemaakt en stickers achter de blanke lak.

Wahoo Bolt v2, gelijk maar voor een HideMyBell Regular gegaan en een GoPro mount om mijn lampje op te monteren, maar het klapstuk zijn natuurlijk de 38mm Vredestein bandjes die hem eindelijk een zandhapper maken

Eerste keer tubeless monteren ook en het viel me eigenlijk niet eens tegen. Heb er wel een nieuwe pomp voor moeten kopen.
Kan niet wachten tot eind januari..
Had ik eerst al de keuze tussen:
Grizl 7 suspension (https://www.canyon.com/nl..._2710_pv_rahmenfarbe=GN): aluminium, 11,38kg, vering en shimano GRX800 voor € 1999,-
Grizl CF SL 7 (https://www.canyon.com/nl..._3244_pv_rahmenfarbe=YE): carbon 9,54kg en shimano GRX800 voor €2299,-
Komt daar nu ineens deze bij:
Canyon Grail 7 eTap: aluminium, 9,5kg en Sram xplr eTap voor €2199,-
https://www.canyon.com/nl...94_pv_rahmenfarbe=GN%2FBK
Gelukkig bestel ik m'n fiets pas in juni 2022 en kunnen er nog meer leuke verrassingen op de markt komen.
Maar de laast genoemde is wel héél interessant.
Systeemspecificaties
@ZieMaar! ik zit in het zuiden van Brabant, midden in het nationaal park de Groote Heide. De Strabrechtse Heide is zo ongeveer de route naar mijn werk
Zijn wel 3 verschillende fietsen/frames. Wat wil je ermee gaan doen? Echt de bossen in, dan zou de grizl beter zijn.magic_nl schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:10:
Canyon maakt het kiezen steeds lastiger.
Grizl 7 suspension (https://www.canyon.com/nl..._2710_pv_rahmenfarbe=GN): aluminium, 11,38kg, vering en shimano GRX800 voor € 1999,-
Grizl CF SL 7 (https://www.canyon.com/nl..._3244_pv_rahmenfarbe=YE): carbon 9,54kg en shimano GRX800 voor €2299,-
Gelukkig bestel ik m'n fiets pas in juni 2022 en kunnen er nog meer leuke verrassingen op de markt komen.
De bedoeling is komend jaar m'n 20 jaar oude Batavus (met 23mm bandjes) te vervangen door iets wat geschikt is voor op de weg, maar ook de wat minder verharde paadjes (gravel, akkerpaden etc.).koendio schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:34:
[...]
Zijn wel 3 verschillende fietsen/frames. Wat wil je ermee gaan doen? Echt de bossen in, dan zou de grizl beter zijn.
Het is niet de de bedoeling MTB-routes te gaan rijden (kleine stukjes zou best kunnen). Daar heb ik een MTB voor.
Ook overweeg ik om te gaan bikepacken, maar dat is niet de voornaamste reden.
Voornaamste reden is dat ik nu met de smalle bandjes gravel en onverharde paden niet fijn vind.
Die wil ik zonder na te denken kunnen nemen, en dat kan met alle drie de fietsen.
Systeemspecificaties
Precies. Als ik een fiets zocht voor downhill in Winterberg zat ik wel in het andere topic.Stoney3K schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:52:
Ook op de makkelijke MTB routes kun je nog prima uit met een racefietsframe als je er de juiste banden onder hebt zitten. Dat is ook waar ik de fiets voor heb, een stuk weg en een stuk terreinrijden als het niet te gek wordt.
Systeemspecificaties
Eensch, maar als je niet zo'n pro bent (that's me) doe dan geen tabletopsStoney3K schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:52:
Ook op de makkelijke MTB routes kun je nog prima uit met een racefietsframe als je er de juiste banden onder hebt zitten. Dat is ook waar ik de fiets voor heb, een stuk weg en een stuk terreinrijden als het niet te gek wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door artharpe op 29-11-2021 17:05 ]
Daarom zei ik ook makkelijke MTB routes. In de groene trajecten vind je niet zo snel tabletops of lastige singletracks.artharpe schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:05:
[...]
Eensch, maar als je niet zo'n pro bent (that's me) doe dan geen tabletopsvalt niet zo fijn. Dezelfde tabletop al 50 keer eerder gepasseerd met de MTB, nooit problemen gehad. Maar blijkbaar gig het heel anders met de Grail.
Ik zou voor de Grizl CF SL 7 gaan. Waarom? Carbon frame is wel degelijk anders fietsen dan alu. Shimano groepset welke je wat minder beperkt in upgrades/vervanging. Ik heb zowel Shimano als Sram en loop met Sram toch regelmatig tegen proprietary dingen aan (powermeter, derailleurwieltjes, etc). Zeker in deze tijden van schaarste is wat keuze (ironisch) wel fijn. Die verende voorvork is fijn, maar als je al een MTB hebt en je voornamelijk gaat gravellen heb je daar weinig meerwaarde van. Brede banden op lage druk geeft al een boel extra comfort. Je hebt er wel weer wat meer onderhoud aan/het kan stuk.magic_nl schreef op maandag 29 november 2021 @ 14:10:
Canyon maakt het kiezen steeds lastiger.
Alles is mijn eigen mening, je hebt een luxe positie dat je hier tussen mag kiezen. Hoe dan ook, heb je aan alle drie een degelijke sloep! Have fun
Creating my own hero.
Afgelopen vrijdag is deze binnen gekomen
:strip_exif()/f/image/2j7xzzzkE9K9ZsxTGqZevZHz.jpg?f=fotoalbum_large)
Net als @magic_nl was is op zoek naar een do-it-all fiets, zonder de extremen van het spectrum op te zoeken.
Primair (slecht) asfalt maar wel de nodige veldweggetjes en hier en daar wat bospaadjes ertussen. En wie weet, wellicht een keertje bikepacken.
Ik heb gekozen voor carbon ipv. aluminium wegens de extra 'compliance' zoals ze dat noemen. En, nooit eerder ervaring gehad hebbende met carbon, moet ik zeggen dat dat toch echt heel duidelijk merkbaar is. Vooral hoogfrequente trillingen worden heel goed opgevangen. Ik zie me hier wel lange afstanden mee fietsen.
Geen verende voorvork, want voor die hoogfrequente trillingen moet je het hebben van het frame, en voor de soort wegen die ik van plan ben te fietsen is een echt verende voorvork niet nodig. En mijn gedachte was; als je ergens gaat fietsen waar dat wel nodig is, dan beter meteen een MTB met fatsoenlijke veerweg dan dat beetje van de rudy vork. Dat, en weer een ding minder dat onderhoud nodig heeft.
En een MTB met verende voorvork heb ik al, dus als ik toch eens iets ruiger terrein wil bezoeken, dan kan dat.
En grizl vs. grail: vooral kweste van smaak. Ik vind dat dubbeldekker stuur maar lelijk. Ik hou van de redelijk klassieke look van de grizl.
Waarom geen gewone wielrenfiets, want dat was waarschijnlijk ook 'voldoende' geweest voor mijn beoogd gebruik: kwestie van flexibiliteit. Beide canyon's hebben een geometrie die vergelijkbaar is met een endurance racefiets (zet de tabellen van de canyon endurace en de grizl of grail naast elkaar en vergelijk), maar ze kunnen wel grotere banden kwijt. En als je toch (dunne) slicks wilt rijden, kwestie van banden/wielen wisselen en je bent er. Sowieso is de band m.i. de belangrijkste afweging met betrekking tot welk soort weg je wilt rijden, en een andere band (en evt extra set wielen) is relatief goedkoop vergeleken met een dedicated fiets voor elk soort ondergrond.
Enige nadeel is dat ze iets zwaarder zijn, maar ~9,5kg vind ik nog altijd zeer respectabel.
cf sl 8 vs. 7 wel nog even over getwijfeld, verschil in groepset, wielen en zadel is het objectief gezien waarschijnlijk niet waard. Verende zadelpen wel blij mee, maar die zou je ook los kunnen kopen.
Uiteindelijk de keus laten maken door beschikbaarheid; de grijze 7 naast het net gevist, de gele vond ik maar lelijk, en de 8 kon ik wel bestellen.
https://www.instagram.com/p/CWsjeOTNGEh/Stoney3K schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:07:
[...]
Daarom zei ik ook makkelijke MTB routes. In de groene trajecten vind je niet zo snel tabletops of lastige singletracks.
D'r passen beste bandjes op anders..
(Ik hoop dat de Drenthe200 doorgaat...en dan hoop ik op een leuk filmpje van hem)
Leuk YouTube kanaal, erg vermakelijk om te zien wat hij nu aan het uitproberen is.McMiGHtY schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:59:
[...]
https://www.instagram.com/p/CWsjeOTNGEh/
D'r passen beste bandjes op anders..
(Ik hoop dat de Drenthe200 doorgaat...en dan hoop ik op een leuk filmpje van hem)
Hey, die staat sinds donderdag ook hier in huis, #teamBlauwscraemus schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:20:
Ik ben sinds dit weekend ook eigenaar van een Gravelbike:[Afbeelding]
Binnenkort de maiden voyage maar eens rijden 👍
Zowaar eentje op voorraad gevonden in maat 61, niet lang over hoeven nadenken.
Gebeld naar wat andere modellen, Cube Nuroad Race was februari of (waarschijnlijker) maart, Giant Revolt 0 stond in de buurt op voorraad maar daar zit een Praxis crank in, Trek Checkpoint ALR5 stond met grote vraagtekens voor januari.
Dag daarna (Black Friday) nog een 4iiii 105 left-sided powermeter erbij gescoord voor €220, kon hem niet laten liggen. Was even gedoe met meten of het wel paste, uiteindelijk de grote wisseltruc met een Tiagra crank van mijn racer, maar dat zou ruim moeten passen... en inderdaad.
Maar met dit letterlijke en figuurlijke baggerweer van de afgelopen dagen heb ik er nog geen maiden voyage mee kunnen (of willen) maken...
Powermeter nu maar op de racert gezet, nog wat leuke data verzamelen zolang het kan. Zodra daar een koper voor is, de powermeter over naar de gravelbike en op zoek naar een extra setje wielen voor op de weg. Daarna benieuwd naar het gekwantificeerde verschil in snelheid van 25mm racert vs 30 of 32mm slicks in de gravelbike vs 40mm gravel!
Inderdaad, de Q-factor verschilt 2.5mm, maar dat is straks goed op te vangen met spacers. Als ik er überhaupt iets van merk...J-M-T schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:19:
Houdt er wel rekening mee dat de 105 crank een andere offset heeft dan GRX, als je gravelbike ook die groep heeft. Het is maar een paar mm, maar toch goed om er bewust van te zijn. Kun je misschien opvangen met een spacer aan de andere kant.
Grootste zorg was in eerste instantie de ruimte tussen crank en frame, maar dat past makkelijk.
Ik heb de fiets specifiek voor dit taffes weer gekocht dus ja hij zal er toch een keer aan moeten geloven. Met dit weer houd ik liever mijn racert met di2 binnenTheTinusNL schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:06:
[...]
Hey, die staat sinds donderdag ook hier in huis, #teamBlauw
Zowaar eentje op voorraad gevonden in maat 61, niet lang over hoeven nadenken.
Gebeld naar wat andere modellen, Cube Nuroad Race was februari of (waarschijnlijker) maart, Giant Revolt 0 stond in de buurt op voorraad maar daar zit een Praxis crank in, Trek Checkpoint ALR5 stond met grote vraagtekens voor januari.
Dag daarna (Black Friday) nog een 4iiii 105 left-sided powermeter erbij gescoord voor €220, kon hem niet laten liggen. Was even gedoe met meten of het wel paste, uiteindelijk de grote wisseltruc met een Tiagra crank van mijn racer, maar dat zou ruim moeten passen... en inderdaad.
Maar met dit letterlijke en figuurlijke baggerweer van de afgelopen dagen heb ik er nog geen maiden voyage mee kunnen (of willen) maken...
Powermeter nu maar op de racert gezet, nog wat leuke data verzamelen zolang het kan. Zodra daar een koper voor is, de powermeter over naar de gravelbike en op zoek naar een extra setje wielen voor op de weg. Daarna benieuwd naar het gekwantificeerde verschil in snelheid van 25mm racert vs 30 of 32mm slicks in de gravelbike vs 40mm gravel!
Nou lijkt een gravelbike hiervoor ideaal, enkel zou ik ook graag willen weten of deze compatible zijn met een smart trainer van Tacx. Ik neem aan van wel en dat het een kwestie is van de casette veranderen.
Heeft iemand toevallig een gravelbike die ook gebruikt word voor indoor cycling en/of heeft iemand tips om deze hiervoor te gebruiken?
PSN: Alvanosa
Gravelbikes zijn gewoon racefietsen met soms iets meer clearance. Die passen zonder uitzondering op een trainer. Hell, zelfs MTB's passen er gewoon op.Alvanosa schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:30:
Ik ben dus ook op zoek naar een do-it-all fiets om in Spanje over paden en over verharde ondergrond te kunnen fietsen.
Nou lijkt een gravelbike hiervoor ideaal, enkel zou ik ook graag willen weten of deze compatible zijn met een smart trainer van Tacx. Ik neem aan van wel en dat het een kwestie is van de casette veranderen.
Heeft iemand toevallig een gravelbike die ook gebruikt word voor indoor cycling en/of heeft iemand tips om deze hiervoor te gebruiken?
Zolang de steekas op de Tacx past zou dit niet een probleem moeten zijn. Ik zou theoretisch gezien mijn gravelbike zo op de mijn Direto moeten kunnen zetten (daar zit een 105 11-32 11 speed casette op, net als op de gravelbike). Ik heb ook al meerdere mountainbikes op smart trainers zien staan met een boost steekas (daar is meestal wel een extra accessoire voor nodig)Alvanosa schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:30:
Ik ben dus ook op zoek naar een do-it-all fiets om in Spanje over paden en over verharde ondergrond te kunnen fietsen.
In basis heb je gelijk, maar er zijn soms uitzonderingen.418O2 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:33:
[...]
Gravelbikes zijn gewoon racefietsen met soms iets meer clearance. Die passen zonder uitzondering op een trainer. Hell, zelfs MTB's passen er gewoon op.
Bijv. Wahoo heeft een compatibliteitslijst waarop te zien is dat niet alle fietsen passen.
Dus voor aanschaf van een nieuwe fiets of trainer is het raadzaam om ff te google-en of deze compatibel zijn.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Steekas vs. quickrelease is nog een verschil, even kijken of je daar bepaalde adapters voor nodig hebt, of dat die er al bij zitten.
Verder welke groepset/soort cassette er op zit. Shimano/Sram cassettes kun je meestal direct monteren. Campagnolo moet je even kijken of je daar iets extra's voor nodig hebt.
Verder hebben we nog dit topic:
Het grote indoor cycling topic
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

:strip_exif()/f/image/h5jEZtuj9j2dc3CaVefDaMIc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kuxa3m6P8PiaJjI648ReGYNt.jpg?f=fotoalbum_large)
            :strip_exif()/f/image/15TluuiFi5XCcsnhL1Vwpkoz.jpg?f=fotoalbum_large)