Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 7 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:34:
Iemand toevallig ervaring met de Cube Nuroad. Sta op het punt om een Nuroad c:62 SL 2022 model te bestellen. Lees positieve reviews over het 2021 model, maar misschien iemand met praktijkervaring hier?
De (normale, niet-carbon) NuRoad Race stond op #1 van mijn verlanglijstje. Voornamelijk na het bekijken van meerdere (veelal Duitstalige) reviews was ik onder de indruk van de prijs-kwaliteitsverhouding.

Maar helaas, zoals ik eerder ook al noemde (inclusief alternatieven), een te lange levertijd, dus maar gekozen voor een Sensa Romagna Gravel die wel op voorraad was. Was voorraad geen probleem, dan was het 100% de Cube geworden. :)

Informaticus of vakkundig Googler?

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:59
@TheTinusNL Reviews zijn inderdaad erg positief. Heb nu een Cube racer en die bevalt me nog steeds erg goed. Maar heb hem er vooral naast de MTB er bij. Die gaat er dus uit en dan komt de Nuroad er voor in de plaats. Lever tijd is voor mij geen probleem. Kan de Mtb of de racer nog pakken in de tussentijd :)

@McMiGHtY Is jou versie ook met een 10-50 cassette? Als ik Ritzelrechner naast mijn huidige race setup leg, dan is zou het bereik meer dan voldoende moeten zijn met een 1x uitvoering?

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:43
Het bereik is nooit het probleem. De concessies die je wilt doen in de tussenstappen tussen de kransjes, dat is vaak iets om uit te zoeken.

Als je 80% van de tijd op twee kransen zit op de racer en de combi 1x voorblad + cassette die ratio net niet biedt, blijf je schakelen tussen twee versnellingen bij 1x

Kijk dus in die tool of er een combi van 1x voorblad + cassette bestaat die jouw favoriete 2 race versnellingen benaderen.

Als je dat voor elkaar krijgt zul je achteraf denken waarom al dat geschakel voorin? 1x is prima.

www.vanspeykwheels.nl

• xikker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-10 22:01
Laatst ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een nieuwe Giant Revolt 0 Alu van 2021. 400 km op gefietst en wilde het achterwiel loshalen. Muurvast! Imbussen dol gedraaid en uiteindelijk met grof geweld los gekregen gelukkig. |:(
Maar nu zou ik graag een nieuwe Quick Release as bestellen. volgens de specs 142x12 met 1.5 spoed. Maar nu zie ook allemaal verschillende lengtes.
Ik heb de volgende gezien:
  • SM-AX720 E-Thru Achterwiel Quick-Release As 12x142mm of
  • de DT Swiss E-Thru Snelspanner 142/12mm
Gaat dat passen? de totale aslengte is ongeveer 167mm
alvast dank voor de tips :)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als t 2021 fiets is zou ik eens teruggaan naar de fietsenmaker, dan weet je a) dat je de goede krijgt en b) wellicht onder garantie?

• xikker
Ja, zal morgen inderdaad even bellen. Dat ding was echt niet los te krijgen.
Bedankt voor de tip!

• f4stf0rw4rd
ElGreco schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:42:
Als je 80% van de tijd op twee kransen zit op de racer en de combi 1x voorblad + cassette die ratio net niet biedt, blijf je schakelen tussen twee versnellingen bij 1x

Kijk dus in die tool of er een combi van 1x voorblad + cassette bestaat die jouw favoriete 2 race versnellingen benaderen.

Als je dat voor elkaar krijgt zul je achteraf denken waarom al dat geschakel voorin? 1x is prima.
Op de Mtb heb ik ook 1x12 en ervaar niet dat ik veel moet schakelen. Daarnaast heb ik op de racer ook totaal niet de drang om een bepaald (lees 30 ;) ) gemiddelde te rijden. Ik rij de versnelling waar ik voor mijn gevoel een lekker tempo in kan rijden. Ook is het hier rond Apeldoorn weinig echt vlak, dus schakelen moet je sowieso regelmatig. Zal dus vast wel goed komen met 1x12 dus :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-11 20:24
f4stf0rw4rd schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:45:
@TheTinusNL Reviews zijn inderdaad erg positief. Heb nu een Cube racer en die bevalt me nog steeds erg goed. Maar heb hem er vooral naast de MTB er bij. Die gaat er dus uit en dan komt de Nuroad er voor in de plaats. Lever tijd is voor mij geen probleem. Kan de Mtb of de racer nog pakken in de tussentijd :)

@McMiGHtY Is jou versie ook met een 10-50 cassette? Als ik Ritzelrechner naast mijn huidige race setup leg, dan is zou het bereik meer dan voldoende moeten zijn met een 1x uitvoering?
Nee...42 zeg ik uit m'n hoofd

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
xikker schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:08:
Laatst ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een nieuwe Giant Revolt 0 Alu van 2021. 400 km op gefietst en wilde het achterwiel loshalen. Muurvast! Imbussen dol gedraaid en uiteindelijk met grof geweld los gekregen gelukkig. |:(
Maar nu zou ik graag een nieuwe Quick Release as bestellen. volgens de specs 142x12 met 1.5 spoed. Maar nu zie ook allemaal verschillende lengtes.
Wacht... Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik zou als redelijke leek toch denken dat zoiets onder garantie zou moeten vallen. Een wiel moet gewoon normaal los kunnen.

• xikker
Wacht... Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik zou als redelijke leek toch denken dat zoiets onder garantie zou moeten vallen. Een wiel moet gewoon normaal los kunnen.
Nee, dat zie je goed hoor. Probleem is de draad (Alu) is en dat er corrosie ontstaat op de draad waardoor hij enorm vast komt te zitten. Als je dan (teveel) kracht zet met je imbus dan heb je hem al dol gedraaid. Eerst een ferme tik met de hamer geven is dan de oplossing, maar dat was bij mij helaas al te laat. Het is uiteindelijk gelukt door er met de slijptol een sleuf in te slijpen en met een grote schroevendraaier los te maken. Persoonlijk vind ik de "oude" constructie(quick release) wat betrouwbaarder. Gelukkig stond ik niet ergens met een lekke band in het bos. Volgende keer eerst de draad goed invetten.

• hoi1234
xikker schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:05:
[...]

Nee, dat zie je goed hoor. Probleem is de draad (Alu) is en dat er corrosie ontstaat op de draad waardoor hij enorm vast komt te zitten. Als je dan (teveel) kracht zet met je imbus dan heb je hem al dol gedraaid. Eerst een ferme tik met de hamer geven is dan de oplossing, maar dat was bij mij helaas al te laat. Het is uiteindelijk gelukt door er met de slijptol een sleuf in te slijpen en met een grote schroevendraaier los te maken. Persoonlijk vind ik de "oude" constructie(quick release) wat betrouwbaarder. Gelukkig stond ik niet ergens met een lekke band in het bos. Volgende keer eerst de draad goed invetten.
Z'n steekasje zal niet enorm duur zijn, maar dit is wel jammer. Zeker omdat het waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden door wat montagepasta op de steekas te smeren. Dat hadden ze natuurlijk al in de fabriek moeten doen en op z'n laatst voordat de fiets de winkel verliet.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 06-12-2021 10:23 ]

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:50
xikker schreef op zondag 5 december 2021 @ 21:08:
Nou ik had precies hetzelfde vorige week, Dacht na een lekker bagger ritje het achterwiel los te maken met de imbus sleutel welke erbij hoort. Geen beweging in te krijgen. Mijn momentsleutel gaf 21 Nm voor hij los kwam. Ik had hem gelukkig niet dol gedraaid. En er zat toch zat vet op verder.

Deze heb jij zeker heel toevallig opgehaald bij Wim de Vos in Oosterhout. Ik heb hem ook recent geleden daar gekocht.

Hoe bevalt de fiets verder bij jouw? Ik heb gisteren skin-walls besteld om hem net een beetje meer smoel te geven.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:00
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:34:
Iemand toevallig ervaring met de Cube Nuroad. Sta op het punt om een Nuroad c:62 SL 2022 model te bestellen. Lees positieve reviews over het 2021 model, maar misschien iemand met praktijkervaring hier?
Hier goede ervaring, heb de Nuroad EX en die bevalt top tot nu toe.
Lekker de bossen in en lekker op asfalt. Al zijn de standaard bandjes van 45 mm wel wat breed. Ik wil zelf binnenkort eens 40 gaan proberen :)

[ Voor 45% gewijzigd door B-Force op 06-12-2021 14:52 ]

• ElGreco
Oplossing is een extra wielset kopen en vaak wisselen, krijgt het niet de kans om vast te komen 🤪

Iedere steekas is anders natuurlijk. Maar mijn steekassen hebben aan beide kanten een inbus kop. Ik kan deze van beide kanten los en vast maken en indien nodig twee inbussleutels tegelijk gebruiken.

Wellicht dat het de moeite waard is om dit bij jouw steekas ook te checken als de boel niet los wil komen. Met twee sleutels verdeel je de krachten enigszins en strip je minder snel de kop van je steekas.

www.vanspeykwheels.nl

• xikker
Nou ik had precies hetzelfde vorige week, Dacht na een lekker bagger ritje het achterwiel los te maken met de imbus sleutel welke erbij hoort. Geen beweging in te krijgen. Mijn momentsleutel gaf 21 Nm voor hij los kwam. Ik had hem gelukkig niet dol gedraaid. En er zat toch zat vet op verder.

Deze heb jij zeker heel toevallig opgehaald bij Wim de Vos in Oosterhout. Ik heb hem ook recent geleden daar gekocht.

Hoe bevalt de fiets verder bij jouw? Ik heb gisteren skin-walls besteld om hem net een beetje meer smoel te geven
Fiets bevalt me erg goed, rijdt erg comfortabel. Ik heb nog een spatbordenset gemonteerd, maar verder standaard gehouden. De leverancier stuurt me een nieuwe as, Alleen pas wk 51 helaas, vanwege leveringsproblemen. Tot die tijd dan maar op zwift op de race. Is niet anders..

• xikker
Wellicht dat het de moeite waard is om dit bij jouw steekas ook te checken als de boel niet los wil komen. Met twee sleutels verdeel je de krachten enigszins en strip je minder snel de kop van je steekas.
Dat ga ik zeker doen, ik heb ze nu een voor een dol gedraaid :-p. En natuurlijk wat pasta erop en niet te vast zetten en regelmatig even losschroeven

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

Galois

1811 - 1832

Stel je hebt al teveel fietsen, maar nog geen gravelfiets en die heb je toch echt ook nodig. Maar je wilt er niet teveel geld aan uitgeven, max 2000-2500 euro.

Ik heb mijn oog laten vallen op Canyon:

Wat zou dan de beste keuze zijn?

- aluminium met etap voor 2200 euro (deze)
- carbon zonder etap voor 2500 euro (deze)

Ik denk dat het verder vergelijkbare fietsen zijn qua kwaliteit van de onderdelen. De alu variant heeft een 'gewoon' stuur, de carbon zo'n dubbeldekkerstuur (waarvan ik niet goed weet wat ik daarvan vind).

Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan met dit budget.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:34

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Galois schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:24:
Stel je hebt al teveel fietsen, maar nog geen gravelfiets en die heb je toch echt ook nodig. Maar je wilt er niet teveel geld aan uitgeven, max 2000-2500 euro.

Ik heb mijn oog laten vallen op Canyon:

Wat zou dan de beste keuze zijn?

- aluminium met etap voor 2200 euro (deze)
- carbon zonder etap voor 2500 euro (deze)

Ik denk dat het verder vergelijkbare fietsen zijn qua kwaliteit van de onderdelen. De alu variant heeft een 'gewoon' stuur, de carbon zo'n dubbeldekkerstuur (waarvan ik niet goed weet wat ik daarvan vind).

Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan met dit budget.
Ik zit in hetzelfde schuitje, en heb ook nog naar de Grizl gekeken om de keuze nog lastiger te maken.
Voorlopig staat de alumium etap bovenaan mijn lijstje omdat ik graag elektrisch wil schakelen en een fiets wil die <10kg weegt.
Maar ik maak mijn definitieve keuze pas halverwege komend jaar.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:08
Ik zou zelf alu nemen, toch wat degelijker in mijn hoofd en die paar grammen tov carbon maken weinig uit. Dan liever een duurdere groep of mooie wielen

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb de dubbeldekker (CF SL8 met Di2 gekocht sept 2020). Met het aanbod van nu zou ik voor de Grizl gaan en dan ook carbon en Rudy shox als compensatie voor de demping die ik gewend ben met de dubbeldekker (NTFU verzekering, dus carbon schade is dan minder een probleem). Dubbeldekker stuur werkt maar is minder universeel. Toptube tasje kan bjvoorbeeld niet en mocht je een keer het rubber niet onder je houden dan kan je er elk soort stuur op monteren.

• Galois

Galois

1811 - 1832

artharpe schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:43:
Ik heb de dubbeldekker (CF SL8 met Di2 gekocht sept 2020). Met het aanbod van nu zou ik voor de Grizl gaan en dan ook carbon en Rudy shox als compensatie voor de demping die ik gewend ben met de dubbeldekker (NTFU verzekering, dus carbon schade is dan minder een probleem). Dubbeldekker stuur werkt maar is minder universeel. Toptube tasje kan bjvoorbeeld niet en mocht je een keer het rubber niet onder je houden dan kan je er elk soort stuur op monteren.
Ik heb (ook) een MTB, dus als het wat ruiger wordt, dan neem ik die. Dus ik denk dat de Grail voor mij ideaal zou zijn. De Grizl is meer tussen de Grail en een MTB in heb ik het gevoel (zeker met demping).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• artharpe
  • Niet online
Galois schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:56:
[...]

Ik heb (ook) een MTB, dus als het wat ruiger wordt, dan neem ik die. Dus ik denk dat de Grail voor mij ideaal zou zijn. De Grizl is meer tussen de Grail en een MTB in heb ik het gevoel (zeker met demping).
Snap je uitgangspunt. Ik heb een fully en had af en toe wel het gemis van wat demping (zal wel verwend zijn :)).

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:16
Ik zou de etap versie halen, maar meer iets met dat ik zelf nooit meer mechanisch wil.
Gewoon zoveel voordelen. (altijd goed schakelen, geen gedoe met slijtage kabels/vuil rond kabels)
En stuur van de cf sl7 ziet er toch niet uit ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• ElGreco
Eens met @DDX

Wat ik wel een afknapper vind bij alu Canyons is het feit dat de leerling lasser hun frames in elkaar zet...

www.vanspeykwheels.nl

• f4stf0rw4rd
B-Force schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:25:
[...]

Hier goede ervaring, heb de Nuroad EX en die bevalt top tot nu toe.
Lekker de bossen in en lekker op asfalt. Al zijn de standaard bandjes van 45 mm wel wat breed. Ik wil zelf binnenkort eens 40 gaan proberen :)
Vrijdag de Nuroad 2021 SLT in maat S even kort rondje proef rijden bij de Cube store in Leersum. Als de maat goed is ga ik hem bestellen :Y

• ElGreco
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:03:
[...]

Vrijdag de Nuroad 2021 SLT in maat S even kort rondje proef rijden bij de Cube store in Leersum. Als de maat goed is ga ik hem bestellen :Y
Dat is wel echt een mooie fiets, compleet qua onderdelen en een mooie prijs. Gewicht mag er ook wezen.

Dit komt wel erg in de buurt van N=1

www.vanspeykwheels.nl

• f4stf0rw4rd
ElGreco schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:23:
[...]

Dat is wel echt een mooie fiets, compleet qua onderdelen en een mooie prijs. Gewicht mag er ook wezen.

Dit komt wel erg in de buurt van N=1
Het is idd de bedoeling dat deze de racer gaat vervangen. Wel extra wielsetje erbij dan.

Maar zag de post van @Galois met de Alu Grail met de etap groep en twijfel nu wel weer een beetje. Voor die 1000 euro verschil kun je ook weer een heel mooi carbon wielsetje erbij halen :X

Maar de Cube is dan weer een kilo lichter en heeft waarschijnlijk meer comfort door het carbon frame...

• ElGreco
Heb je de lasnaden van de Canyon gezien?....

www.vanspeykwheels.nl

• f4stf0rw4rd
ElGreco schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:49:
Dat is wel een dingetje ja :o

• 418O2
ElGreco schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:49:
Heb je geld over voor mooie lasnaden?

;)

• ElGreco
Nee het is geen dingetje, het is gewoon lelijk.
Ik heb hier een alu fiets van ik denk minstens 20 jaar oud en daar zie je geen enkele lasnaad. Alles weggewerkt. Het is waar voor je kiest als bedrijf.

Gewoon die Cube doen en een jaar later de carbon wielen.

www.vanspeykwheels.nl

• f4stf0rw4rd
418O2 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:50:
[...]

;)
Had Canyon maar wat meer geld in de opleiding van zijn lassers gestoken... ;)

• f4stf0rw4rd
ElGreco schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:51:

Gewoon die Cube doen en een jaar later de carbon wielen.
Vrijdag ff de Cube testen en dan ben ik waarschijnlijk toch wel verkocht :D

• ElGreco
Bij de Grizl Alu zijn de lasnaden wel mooi weggewerkt. Het kan dus wel.

Of ze hebben een betere Photoshopper in dienst inmiddels, ik heb er geen van dichtbij gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door ElGreco op 08-12-2021 10:55 ]

www.vanspeykwheels.nl

• ElGreco
418O2 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:50:
[...]

;)
Eerlijk gezegd, ja. Ik spaar liever iets verder dan dat ik naar mijn fiets kijk en denk, k*t hij is toch niet zo mooi.

Het fietsen zelf zal niet anders zijn, maar ik koop graag een totaal plaatje als ik zoveel geld neerleg.

Voor mijn smeerlap, waar ik een, waarschijnlijk 10ehands, frameset van 20,- voor gebruikt heb, maakt het mij geen dr*l uit hoe deze eruit ziet.

www.vanspeykwheels.nl

• 418O2
ElGreco schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:58:
[...]

Eerlijk gezegd, ja. Ik spaar liever iets verder dan dat ik naar mijn fiets kijk en denk, k*t hij is toch niet zo mooi.

Het fietsen zelf zal niet anders zijn, maar ik koop graag een totaal plaatje als ik zoveel geld neerleg.

Voor mijn smeerlap, waar ik een, waarschijnlijk 10ehands, frameset van 20,- voor gebruikt heb, maakt het mij geen dr*l uit hoe deze eruit ziet.
Als je ziet wat er bij mij op het zadel zit, maken die lasnaden ook niets meer uit :P

• DDX
Dus lekker de Grizl Etap halen dus.

• f4stf0rw4rd
DDX schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:07:
Zeker vergelijkbaar met de Nuroad idd. Maar dan heeft de Cube denk ik net een klein plusje door de betere wielset en de GX derailleur waardoor je ook een mtb casette met groot bereik kunt rijden. Met de Grizl kan dat niet.

• DDX
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:24:
[...]

Zeker vergelijkbaar met de Nuroad idd. Maar dan heeft de Cube denk ik net een klein plusje door de betere wielset en de GX derailleur waardoor je ook een mtb casette met groot bereik kunt rijden. Met de Grizl kan dat niet.
Hoe groot wil je rijden dan ?
Rival ETAP op de grizl wordt standaar met XLPR derailleur en 10-44 cassette geleverd.

• f4stf0rw4rd
DDX schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:34:
[...]

Hoe groot wil je rijden dan ?
Rival ETAP op de grizl wordt standaar met XLPR derailleur en 10-44 cassette geleverd.
Fiets zal ook meegaan op vakanties naar Spanje of Italië. Afgelopen jaren op de racer ondervonden dat een compact met 11-32 daar soms best fijn is :o Dus een breed bereik is wel welkom.

• ElGreco
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:24:
[...]

De GX derrie kan dan weer niet kleiner dan 39. Als je op de weg wilt rijden is dit iets minder cool (zeg ik uit eigen ervaring).

De XPLR zit er precies tussen in, van alles wat. Met een 40 voorblad zit je alsnog op lichter dan 1-op-1 verhouding en als het nog lichter moet kun je ook een 38 of 36 voorblad gebruiken.

www.vanspeykwheels.nl

• DDX
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:02:
[...]

Fiets zal ook meegaan op vakanties naar Spanje of Italië. Afgelopen jaren op de racer ondervonden dat een compact met 11-32 daar soms best fijn is :o Dus een breed bereik is wel welkom.
Maar dan is de 10-42 van sram toch prima 8)7

• DDX
ElGreco schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:02:
[...]

De GX derrie kan dan weer niet kleiner dan 39. Als je op de weg wilt rijden is dit iets minder cool (zeg ik uit eigen ervaring).
Geen idee hoe dat precies zit maar met grx kan je prima met een 11-34 cassette rijden. (en vast ook kleiner, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd)
Ik heb ook een fiets met ultegra rx die officieel minimaal een 28 moet hebben, rijd ook prima met een 25.

• f4stf0rw4rd
aaahh, keuzestress 8)7

Voorkeur gaat toch nog uit naar de Cube op dit moment. Vind het frame net wat gelikter ogen. Misschien valt het vrijdag reuze tegen en ga ik wellicht voor de Canyon.

@DDX In ritzelrechner even een compact naast 40T met 10-44 cassette gezet, en dat maakt inderdaad verrassend weinig uit.

Zal na vrijdag wel laten weten welke het wordt :)

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-11 09:12
DDX schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:38:
[...]

Geen idee hoe dat precies zit maar met grx kan je prima met een 11-34 cassette rijden. (en vast ook kleiner, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd)
Ik heb ook een fiets met ultegra rx die officieel minimaal een 28 moet hebben, rijd ook prima met een 25.
Ik rijd met een 11-32 cassette op de GRX 810 achter derrie dus ook dat gaat prima :P

https://www.strava.com/athletes/5891551

• DDX
Kan ook niet echt een reden bedenken waarom dat niet zo kunnen.
Schakelt misschien iets minder goed, maar dat zou je dan ook moeten merken in midden van een kleinere cassette die vaak hetzelfde is, alleen de grootste kransjes zijn anders.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 08-12-2021 13:02 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:07:
Daar heb ik ook naar gekeken, maar de Grizl lijkt wat meer richting 'echt' offroad te gaan. Zeg maar een soort MTB light. Ik heb al een MTB en doe dat ook zeer regelmatig. Ik mis dus meer een 'winterfiets' om in de winter over gravel en/of natte fietspaden te fietsen en toch mijn energie kwijt te kunnen (en omdat de winnaars in het voorjaar, ook doortrainen in de winter :)).

Dus zoals ik het nu zie, lijkt mij een Grail dus voor mij de perfecte optie. Ik neig idd naar een etap (ook omdat op zowel mijn MTB en mijn racefiets ik mechanisch schakel, dus deze 'upgrade' wel leuk vind) op een alu frame dan op geen etap op een carbon frame (maar ik twijfel nog wel...).

• DDX
Volgens mij is verschil enkel dat je wat bredere banden kwijt kunt.
Gooi je er smalle banden op ga je denk weinig verschil merken.

Geometry is hetzelfde.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Canyon zet 'm inderdaad op de markt als meer offroadwaardig, maar enige echte verschil (buiten uiterlijk/dubbeldekker stuur op de carbon variant) is m.i. de ruimte voor de banden en wat extra montagemogelijkheden voor bikepacking spul.
Maar als jij er 40mm banden op gooit heb je m.i. een grail zonder dubbeldekker stuur, en als je er wegbanden opgooit heb je een (weliswaar wat zwaardere) endurace.

Wellicht nog een klein aero-nadeel vanwege de bredere voorvork/meer ruimte voor banden, maar geometrie van die 3 fietsen ligt zeer dicht bij elkaar.

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:04:
Volgens mij is verschil enkel dat je wat bredere banden kwijt kunt.
Gooi je er smalle banden op ga je denk weinig verschil merken.

Geometry is hetzelfde.
Nee, de geometrie is net iets anders (als ik de tabellen onderaan de pagina's vergelijk).

Overigens opmerkelijk dat de geometrie van de Grail CF en de Grail ALU ook anders is. Ik had verwacht dat deze wel hetzelfde zouden zijn.

Zo is de reach van de alu 405 mm en de stack 579 mm. En zijn die van de carbon resp .421 en 536 mm.

Vooral een verschil is stack van ruim 4 cm is wel een groot verschil (toch?).
Verbaast mij dat de alu en de carbon niet dezelfde geometrie hebben.

Verwijderd

Galois schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:20:
[...]

Nee, de geometrie is net iets anders (als ik de tabellen onderaan de pagina's vergelijk).

Overigens opmerkelijk dat de geometrie van de Grail CF en de Grail ALU ook anders is. Ik had verwacht dat deze wel hetzelfde zouden zijn.

Zo is de reach van de alu 405 mm en de stack 579 mm. En zijn die van de carbon resp .421 en 536 mm.

Vooral een verschil is stack van ruim 4 cm is wel een groot verschil (toch?).
Verbaast mij dat de alu en de carbon niet dezelfde geometrie hebben.
Dat dubbeldekkerstuur op de CF is natuurlijk weer heel anders qua maatvoering. Lijkt erop dat ze hiervoor in de maten van het frame hebben gecompenseerd.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Verwijderd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:24:
[...]

Dat dubbeldekkerstuur op de CF is natuurlijk weer heel anders qua maatvoering. Lijkt erop dat ze hiervoor in de maten van het frame hebben gecompenseerd.
Dat zal zeker het grote verschil in stack verklaren...

• DDX
https://www.canyon.com/nl...al/grail-7-etap/3094.html

https://www.canyon.com/en...zl-cf-sl-7-etap/3106.html

Net iets anders idd, scheelt niet heel veel.
Stack is bij meeste maten exact gelijk, reach paar mm korter of langer afhankelijk welke maat je neemt.

En grail cf is idd anders omdat ze rekening houden met het stuur.
Hebben ze weer stack+ en reach+ erbij gezet zodat je dat kan vergelijken.

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 08-12-2021 13:33 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 15:39

Stoney3K

Flatsehats!

defusion schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:15:
Canyon zet 'm inderdaad op de markt als meer offroadwaardig, maar enige echte verschil (buiten uiterlijk/dubbeldekker stuur op de carbon variant) is m.i. de ruimte voor de banden en wat extra montagemogelijkheden voor bikepacking spul.
Maar als jij er 40mm banden op gooit heb je m.i. een grail zonder dubbeldekker stuur, en als je er wegbanden opgooit heb je een (weliswaar wat zwaardere) endurace.

Wellicht nog een klein aero-nadeel vanwege de bredere voorvork/meer ruimte voor banden, maar geometrie van die 3 fietsen ligt zeer dicht bij elkaar.
Dat zie je sowieso wel bij veel gravelbikes, die zijn qua frame niet echt anders dan een endurance wegfiets. De Grail wordt door Canyon wat meer weggezet als 'allroad' fiets tegenover de Grizl die meer verkocht wordt als een hard-core gravelfiets maar de verschillen zijn behoorlijk subtiel.

Een endurance wegracer met brede bandjes (als ze er onder passen) is net zo goed een prima gravelbike. Toeters en bellen zoals een geveerde zadelpen of een derailleur met clutch heb je echt pas nodig als je het wat steviger mountainbike-werk wil gaan doen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:53
Bij sommige frames zit er wel wat meer drop in het bottom bracket. Natuurlijk wil je een zo laag mogelijk bracket totdat het in de weg gaat zitten. Dus een 700C gravel frame met laag bottom bracket en dan ook nog eens smallere (lagere) wegbanden zou wel eens net teveel kunnen zijn.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 15:39

Stoney3K

Flatsehats!

Ruud schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:34:
Bij sommige frames zit er wel wat meer drop in het bottom bracket. Natuurlijk wil je een zo laag mogelijk bracket totdat het in de weg gaat zitten. Dus een 700C gravel frame met laag bottom bracket en dan ook nog eens smallere (lagere) wegbanden zou wel eens net teveel kunnen zijn.
Dat lijkt me eigenlijk sterk want dan gooien ze hun eigen glazen in, een 650B wielset zou je er dan namelijk ook niet onder kwijt kunnen. Dan komt je trapas ook een centimeter lager bij de grond te zitten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• DDX
Stoney3K schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:36:
[...]

Dat lijkt me eigenlijk sterk want dan gooien ze hun eigen glazen in, een 650B wielset zou je er dan namelijk ook niet onder kwijt kunnen. Dan komt je trapas ook een centimeter lager bij de grond te zitten.
https://www.canyon.com/en...zl-cf-sl-7-etap/3106.html

2XS en XS worden met 650b uitgeleverd.
BOTTOM BRACKET OFFSET 60mm
De andere maten 75mm

Mijn Trek Domane heeft ook 75mm trouwens, mijn Emonda 70mm.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 08-12-2021 13:42 ]

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:53
Stoney3K schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:36:
[...]

Dat zijn gewoon de cijfers die ze opgeven. Dus daar valt niet echt aan te tornen. Ik kan me zomaar voorstellen dat een fiets met een flinke drop voor brede/hoge gravelbanden in de problemen komt met een wegband van een mm of 30/32 breed.

Om bij Canyon te blijven, de kleine Grizls hebben een 650B wielset en een BB drop van 60mm. De grote maten hebben een 700C wielset en 75mm drop.

Even een andere mainstream fiets erbij gezocht, een Trek Emonda van dit jaar. Die heeft in 58/60 een drop van 68mm. Het is maar 7mm verschil maar het is en/en. Ik zou er niet op vertrouwen dat het zomaar lekker gaat rijden. Je kunt natuurlijk altijd je crank nog aanpassen naar 170mm. Dat scheelt alweer iets ;)

DDX was eerder ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Ruud op 08-12-2021 13:47 ]

• DDX
Ook dat laatste had ik er al bij gezet ;)

• ElGreco
nutteloze comment....

[ Voor 91% gewijzigd door ElGreco op 08-12-2021 15:09 ]

www.vanspeykwheels.nl

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 21:21
scraemus schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:00:
[...]

Ik rijd met een 11-32 cassette op de GRX 810 achter derrie dus ook dat gaat prima :P
Ik rijd met een 12-25 cassette op de GRX 810 achterderrailleur wanneer ik mijn weg-wielset steek en ook dat gaat prima :)

Komoot

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:35
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:51:
[...]

Had Canyon maar wat meer geld in de opleiding van zijn lassers gestoken... ;)
In China heb je hele scheepswerven waar je geen slijptol kan vinden.

Alles met de snijbrander.

Functioneel maken die lasnaden niks uit, maar mooi is het niet.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:59:
[...]

In China heb je hele scheepswerven waar je geen slijptol kan vinden.

Alles met de snijbrander.

Functioneel maken die lasnaden niks uit, maar mooi is het niet.
EENS!!!

Nu ik min of meer de keuze heb gemaakt om (als hij weer leverbaar is) de alu etap te kopen... ga ik toch weer twijfelen door deze opmerkingen over de lasnaad en neig ik misschien toch naar de carbon zonder etap...

Aan de ene kant vind ik het stuur echt lelijk van de carbon Grail, maar aan de andere kant ook wel 'innovatief' en wel interessant. Helaas is het wel zo dat met een ander stuur de geometrie dusdanig verandert, dat het eigenlijk geen optie is om op den duur een ander stuur op te zetten (toch?).

En andere andere kant. Als ik inschat hoeveel km per jaar ik erop zal fietsen zal het maximaal zo'n 2500 km zijn (op mijn MTB ook zoiets en op mijn race 5000 km, maximaal... dit jaar zal ik zo'n kleine 8000 km fietsen in totaal op MTB en race samen).

• ElGreco
Galois schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:18:
[...]

Aan de ene kant vind ik het stuur echt lelijk van de carbon Grail, maar aan de andere kant ook wel 'innovatief' en wel interessant. Helaas is het wel zo dat met een ander stuur de geometrie dusdanig verandert, dat het eigenlijk geen optie is om op den duur een ander stuur op te zetten (toch?).
Past daar überhaupt een ander stuur op?

www.vanspeykwheels.nl

• artharpe
  • Niet online
[...]

EENS!!!

Nu ik min of meer de keuze heb gemaakt om (als hij weer leverbaar is) de alu etap te kopen... ga ik toch weer twijfelen door deze opmerkingen over de lasnaad en neig ik misschien toch naar de carbon zonder etap...

En andere andere kant. Als ik inschat hoeveel km per jaar ik erop zal fietsen zal het maximaal zo'n 2500 km zijn (op mijn MTB ook zoiets en op mijn race 5000 km, maximaal... dit jaar zal ik zo'n kleine 8000 km fietsen in totaal op MTB en race samen).
Ik heb de grail in het echt :) en dan is het dubbeldekstuur best mooi (n=1). Maar een ander stuur is afaik geen optie, daarom zou ik nu de Grizl nemen en ter compensatie van de dubbeldekstuurdemping een Rudy shox. Arthur James (youtube just ride bikes) was er wel over te spreken die Rudy vork.

• DDX
[...]

EENS!!!

Die lasnaad ga je weinig van merken hoor, gewoon fiets kopen die in je budget past en mooi kleurtje heeft.

Door het noemen van die grail met etap vorige week heb ik ook maar een bestelling geplaatst bij canyon trouwens.
Geen grail uiteindelijk omdat ik een leuker kleurtje wou ;)

Was niet helemaal planning, wilde eigenlijk china frame kopen en daar di2 groep opzetten.
Maar bij canyon was fiets met etap direct voor mooie prijs leverbaar dus tja...

Alleen versturen via ups is irritant, klopt geen zak van tracking en aankondiging van langskomen, blijf je thuis voor aflevering komen ze uiteindelijk niet.
(en kwamen ze zelf dag eerder dan tracking aangaf, dus zat al briefje in bus)

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:00
even een vraagje uit nieuwsgierigheid, hoeveel mensen hebben hier een verende zadelpen op hun gravelbike?
En dan een eenvoudige of een met een parallelogramconstructie of veer? :)

• artharpe
  • Niet online
B-Force schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:20:
even een vraagje uit nieuwsgierigheid, hoeveel mensen hebben hier een verende zadelpen op hun gravelbike?
En dan een eenvoudige of een met een parallelogramconstructie of veer? :)
Ik heb een verende zadelpen, die van Canyon, en dat is volgens mij de eerstgenoemde. https://www.canyon.com/nl...0-cf-seatpost/148289.html

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:34
@DDX Jij neemt dat hele N+1 wel heel serieus of gaat er nu wel wat weg? Ben benieuwd wat je hebt gekocht, maar als ik zo kijk wat er bij Canyon op voorraad is en wat voor kleur shirts ik soms op Strava voorbij zie komen heb ik een vermoeden ;) .

Flickr - Strava

• DDX
n+1 is ook heel belangrijk 8)
in principe gaat er nu wel wat weg ja, is als vervanging voor slechtweer racefiets

en ja in principe was trek domane die ik vorig jaar gekocht heb daarvoor bedoeld maar die fietst eigenlijk veel te lekker om daar permanent spatborden op te monteren.

En kleur is niet lastig te raden nee, haha.
Als je zelf wat gaat opbouwen en leuk kleurtje laat spuiten zit je ook snel aan die prijs en dan nog eens gedoe om zaken zien te krijgen ivm slechte levertijden.
Ga wel wat zaken aanpassen, dus geen gravelbanden.
Dus echt laten zien in dit topic kan straks niet :o

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:04

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

DDX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:42:
n+1 is ook heel belangrijk 8)
in principe gaat er nu wel wat weg ja, is als vervanging voor slechtweer racefiets

en ja in principe was trek domane die ik vorig jaar gekocht heb daarvoor bedoeld maar die fietst eigenlijk veel te lekker om daar permanent spatborden op te monteren.

En kleur is niet lastig te raden nee, haha.
Als je zelf wat gaat opbouwen en leuk kleurtje laat spuiten zit je ook snel aan die prijs en dan nog eens gedoe om zaken zien te krijgen ivm slechte levertijden.
Ga wel wat zaken aanpassen, dus geen gravelbanden.
Dus echt laten zien in dit topic kan straks niet :o
eerst ff fotootje schieten met gravelbanden en hier showen, daarna wegbanden erop en in het andere topic...dubbel plezier :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• f4stf0rw4rd
f4stf0rw4rd schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:53:

Zal na vrijdag wel laten weten welke het wordt :)
Vanmiddag even proef gereden bij de Cube store in Leerseum. Erg behulpzaam en vriendelijke lui. Bizar om te zien trouwens dat 95% van wat in de winkel staat aan fietsen al verkocht is :/

Heb het 2021 SLT model proef gereden. Zelfde frame, ging me ook met name om positie en maat. Positief was dat het echt een mooie en ook lichte fiets is. Iedere trap is raak. Bandjes stonden beetje hard (3 bar, was fiets van medewerker die hem als woon-werk gebruikt nu) dus stuiterde een beetje op onverhard. Verder lekker wendbaar.
Waar ik wat minder enthousiast over ben is de mtb cassette die er op zit en die dus ook op het 2022 SL model zit. Stappen zijn toch wel erg groot. Zeker als je naar een wat lichter verzet gaat. En als je het over afwerking hebt; de niet gebruikte kabel doorvoer aan de voorkant....

Afbeeldingslocatie: https://www.cube.eu/typo3temp/_processed_/4/b/csm_580320_porn_df63d3bb17.jpg

Ben er dus nog niet helemaal uit. Morgen nog maar eens bellen wat de mogelijkheden zijn om er een 10-44 cassette op te krijgen. Dat lijkt me toch wel een sweet spot. Of toch de Grail....

En dan komt Koga ook nog met een nieuw model :X https://www.velozine.nl/n...u-verkrijgbaar-met-frame/

[ Voor 5% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 10-12-2021 22:18 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:35

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• ElGreco
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:23:
[...]

Vanmiddag even proef gereden bij de Cube store in Leerseum. Erg behulpzaam en vriendelijke lui. Bizar om te zien trouwens dat 95% van wat in de winkel staat aan fietsen al verkocht is :/

Heb het 2021 SLT model proef gereden. Zelfde frame, ging me ook met name om positie en maat. Positief was dat het echt een mooie en ook lichte fiets is. Iedere trap is raak. Bandjes stonden beetje hard (3 bar, was fiets van medewerker die hem als woon-werk gebruikt nu) dus stuiterde een beetje op onverhard. Verder lekker wendbaar.
Waar ik wat minder enthousiast over ben is de mtb cassette die er op zit en die dus ook op het 2022 SL model zit. Stappen zijn toch wel erg groot. Zeker als je naar een wat lichter verzet gaat. En als je het over afwerking hebt; de niet gebruikte kabel doorvoer aan de voorkant....

[Afbeelding]

Ben er dus nog niet helemaal uit. Morgen nog maar eens bellen wat de mogelijkheden zijn om er een 10-44 cassette op te krijgen. Dat lijkt me toch wel een sweet spot. Of toch de Grail....

En dan komt Koga ook nog met een nieuw model :X https://www.velozine.nl/n...u-verkrijgbaar-met-frame/
Wat voor groepset zat er ook alweer op?

www.vanspeykwheels.nl

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:39

DjVe

Hatsaflats!

Ik dacht dat Rotor gestopt was met de ontwikkeling van de hydraulische groepset. Wel mooi om te zien dat er nu dus een nieuwe groepset is. Qua vormgeving erg geslaagd. De rest zal ongetwijfeld ook van hoge kwaliteit zijn (ik heb zelf een Aldhu crank en dat is een erg fraai stukje techniek).

Ik denk echter dat je bij een 1x11/12 groepset altijd een compromis blijft tussen bereik en stapjes tegenover een 2x groepset. Dus vraag jezelf ook eens af: waarom niet een 2x groepset? Dan rijd je op het vlakke gewoon op buitenblad en op technische stukken op binnenblad.

Als je dat niet wil (wat ik begrijp) dan zijn daar wel oplossingen voor die beter aansluiten op je behoefte, maar die zijn niet goedkoop. Dan kom je dus op een 1x13 speed groep (Campa Ekar of Classified Powershift).

Ik ben erg blij met met mijn Powershift hub in combinatie met Di2 voor mijn gecombineerde asfalt/bos ritjes. In de normale stand heb ik gewoon een 46 voor met een 11-34 achter. Rijdt echt niet veel minder dan mijn vorige endurance racer. Als ik het bos in duik druk ik hem even op het kleine verzetje naar een kunstmatige 32. Geen gezeik meet met een voorderrie of rekening houden met stand van de ketting. Ik heb gewoon altijd het gehele bereik van de cassette. Werkt briljant, maar ik heb daarvoor wel mijn spaarrekening moeten plunderen (en ik ben ook aan de beurt als ik een nieuwe cassette nodig heb).

Overigens zou je ook eens bij Rose langs kunnen gaan om wat Backroads met elkaar te vergelijken. Ze hebben daar nagenoeg alle varianten in groepsets gewoon staan en op afspraak mag je deze gewoon proberen.

• f4stf0rw4rd
ElGreco schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 07:11:
[...]

Wat voor groepset zat er ook alweer op?
achterderailleur Sram GX Eagle AXS™, 12-Speed
cranks Sram Rival 1 Wide, DUB, 40T
cassette Sram XG-1275 Eagle™, 10-50T

@DjVe heb ook naar de backroad gekeken, maar ik wil sowieso wireless / elektronisch schakelen en een 1x groepset, en de backroad met een dergelijke groep zijn toch weer een stuk duurder.

[ Voor 24% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 11-12-2021 09:22 ]

• ElGreco
f4stf0rw4rd schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:17:
[...]

achterderailleur Sram GX Eagle AXS™, 12-Speed
cranks Sram Rival 1 Wide, DUB, 40T
cassette Sram XG-1275 Eagle™, 10-50T

@DjVe heb ook naar de backroad gekeken, maar ik wil sowieso wireless / elektronisch schakelen en een 1x groepset, en de backroad met een dergelijke groep zijn toch weer een stuk duurder.
Lees even het commentaar van Benjamin 2V

De GX Eagle kan ook kleinere cassettes aan. Ik rijd deze met een 11-39 zonder enkel probleem. Je zit dus niet vast aan de pizza cassette.

https://blog.3t.bike/2021...lr-axs-1x-exploro-launch/

www.vanspeykwheels.nl

• f4stf0rw4rd
ElGreco schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:45:
[...]

Lees even het commentaar van Benjamin 2V

De GX Eagle kan ook kleinere cassettes aan. Ik rijd deze met een 11-39 zonder enkel probleem. Je zit dus niet vast aan de pizza cassette.

https://blog.3t.bike/2021...lr-axs-1x-exploro-launch/
Zat al in dit topic te zoeken naar een comment van Benjamin 2V maar die stond dus bij het gelinkte artikel 8)7 :Z

Ben er ook wel van overtuigd dat het kan. Volgens mij kan die GX Etap derrie een diversiteit aan cassettes aan. Zit er zelfs over te denken om een Etap GX te halen en op mijn Shimano XT 12 speed Lux te zetten. Voldoende voorbeelden van te vinden en schijnt prima te werken.

Cube store deed een beetje moeilijk toen ik er naar vroeg. Ze hadden er geen ervaring mee etc. en er kon wel een andere cassette op, maar dan tegen bijbetaling... :? De Xplr cassette is toch echt goedkoper als de GX Eagle cassette.

[ Voor 3% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 11-12-2021 20:42 ]

• ElGreco
f4stf0rw4rd schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:41:
[...]

Zat al in dit topic te zoeken naar een comment van Benjamin 2V maar die stond dus bij het gelinkte artikel 8)7 :Z

Ben er ook wel van overtuigd dat het kan. Volgens mij kan die GX Etap derrie een diversiteit aan cassettes aan. Zit er zelfs over te denken om een Etap GX te halen en op mijn Shimano XT 12 speed Lux te zetten. Voldoende voorbeelden van te vinden en schijnt prima te werken.

Cube store deed een beetje moeilijk toen ik er naar vroeg. Ze hadden er geen ervaring mee etc. en er kon wel een andere cassette op, maar dan tegen bijbetaling... :? De Xplr cassette is toch echt goedkoper als de GX Eagle cassette.
Dat laatste snap ik wel. Ze krijgen de fiets as is en moeten er zelf een andere cassette op zetten voor je. En de cassette die eraf gaat kunnen ze niet meer verkopen want niet in de doos. Beetje flauw wel maar als Cube dat klein stukje maatwerk niet biedt vanuit de fabriek, draait de dealer voor de kosten.

Ik zou hem nemen zoals die is, zelf een cassette regelen. Bijvoorbeeld bij Futurum (zal al goedkoper zijn dan de fietsenmaker), met een kortingscode erbij van 20,- en de GX cassette als nieuw op MP zetten.

www.vanspeykwheels.nl

• DDX
Mwah ze kunnen hem prima verkopen bij onderhoud van iemand z'n fiets.
Maargoed gewoon zelf omwisselen en dan los verkopen kan net zo makkelijk, zeker nu met veel zaken die lastig leverbaar zijn. (alleen zal je dan net zien dat cassette die jij wilt ook niet leverbaar is)

[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 11-12-2021 22:42 ]

• f4stf0rw4rd
DDX schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:41:
Mwah ze kunnen hem prima verkopen bij onderhoud van iemand z'n fiets.
Maargoed gewoon zelf omwisselen en dan los verkopen kan net zo makkelijk, zeker nu met veel zaken die lastig leverbaar zijn. (alleen zal je dan net zien dat cassette die jij wilt ook niet leverbaar is)
Exact mijn idee. Daar kun je zo een andere klant voor een mooi prijsje gelukkig mee maken :)
En @ElGreco tuurlijk begrijp ik de reactie van de winkel wel in deze tijd, maar het mag ook wel ietsje minder op gebruik maken van de krapte in de markt en winstmaximalisatie gericht zijn. Laatst heeft mijn vrouw een nieuwe fiets bij de LBS gehaald (ook met een bizar lange levertijd trouwens door onderdelen schaarste) en daar een heel andere ervaring mee toen ze wat kleine zaken wilde aanpassen.

Ik neig op het moment toch meer naar de Grail Etap. Kan voor mezelf het prijsverschil van € 1000 niet verkopen en denk dat ik aan de Canyon net zoveel lol kan beleven als aan de Cube. Voor mij is het ook een fiets voor erbij. 80% van mijn ritten rijd ik op de mtb. Kan ik een mooi wielsetje voor bij de Grail halen :) . Ik heb nu een Canyon Lux en ben daar echt heel erg tevreden over :Y Ook in het contact met Canyon (iets met zadel uit een serie met productie fout) Misschien haal ik voor de Lux wel gelijk de GX AXS upgrade kit :9

Tnx voor de adviezen. Nu maar hopen dat de Grail binnenkort leverbaar is in maat S, kleur Sand.

• TooTall
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-07 20:20
*knip*
Dit is niet toegestaan. Daar is Marktplaats of Vraag & Aanbod overig voor.

[ Voor 87% gewijzigd door tweakduke op 13-12-2021 16:08 ]

• DDX
Nou canyon bestelling is binnen.
Alleen wat een gedoe met ups;

DDX in "Het grote 'klaag hier over post- en pakketbezorging' topic"

Sterkte aan andere mensen die er wat bestellen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 13-12-2021 15:08 ]

• ElGreco
Jammer. Heb geen toegang tot die topic... 🤔

www.vanspeykwheels.nl

• DDX
Korte samenvatting;
tracking info van ups klopt van geen kant
komen gewoon random op andere momenten langs. (lees andere dagen, patroon is wel dag eerder dan tracking aangeeft)

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 13-12-2021 15:15 ]

• defusion
  • Niet online
huiskamertoegang aanvragen!

@DDX hier was het laatst ook een flinke verassing (in positieve zin):
Op een donderdag betaald en verzonden, tracking gaf aan komen maandag langs. Had ik ook wel verwacht vanuit een ander land.
Maar vrijdagochtend stonden ze aan de deur, totaal zonder bericht dat ze onderweg waren oid.
Ik werk thuis, dus lekker boeiend, maar wel apart.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 13-12-2021 15:18 ]

• DDX
Ook een dag eerder dus, ik zie een patroon.
Even snel een foto ;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YTSbjGW/photo-2021-12-13-15-20-32.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door DDX op 13-12-2021 15:21 ]

• ElGreco
DDX schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:15:
Korte samenvatting;
tracking info van ups klopt van geen kant
komen gewoon random op andere momenten langs. (lees andere dagen, patroon is wel dag eerder dan tracking aangeeft)
Is mijn ervaring ook. Nou maakt het mij niets uit wanneer ze komen, maar als je er voor thuis moet blijven is het huilen.
We komen morgen (vrijdag). Nee toch niet, dinsdag. Vrijdag ochtend: pakket bezorgd!

Daarna vind ik GLS ook een drama. Pakketen die naar Utrecht gaan zijn redelijk snel maar zodra ik in de routering België zie staan, dan weet ik dat het een weekje in het magazijn blijft liggen voor dat het in Utrecht aankomt.

Model had ik goed gegokt. Kleur had ik wel kunnen weten :)

Is ie wel veilig? Ik zie overal dikke warning stickers! 🤪

[ Voor 13% gewijzigd door ElGreco op 13-12-2021 15:23 ]

www.vanspeykwheels.nl

• DDX
ElGreco schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:20:
[...]
Is ie wel veilig? Ik zie overal dikke warning stickers! 🤪
En dan zie je de helft niet, tel er zo snel 6 :o
Misschien hadden ze beter monteur kunnen meesturen.

Nog even wachten op paar zaken, iig aanpassen ;
-kleinere cassette
-andere crank (groter voorblad en 175mm)
-ander stuur
-langere stuurpen (nog even meten hoeveel precies)
-andere banden (32mm schwalbe one, wilde eerst 34mm maar die zijn nog nergens te koop)
-ander zadel
-spacers wegwerken

voor een regenachtig dagje binnenkort dus maar

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 13-12-2021 15:35 ]

• ElGreco
DDX schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:35:
[...]

-kleinere cassette
-ander stuur
-andere banden (32mm schwalbe one, wilde eerst 34mm maar die zijn nog nergens te koop)
-ander zadel
-spacers wegwerken

Dus eigenlijk had je gewoon bijna een frameset kunnen kopen 😁

https://www.canyon.com/nl...-cf-sl-frameset/3049.html

www.vanspeykwheels.nl

• hoi1234
DDX schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:19:
Ook een dag eerder dus, ik zie een patroon.
Even snel een foto ;

[Afbeelding]
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd. Gezien canyon zichzelf als "goedkoop" in de markt zet. Hoe zet het precies met de kwaliteit van de montage? Wordt alles kurkdroog op elkaar geduwd, of wordt er nog montagepasta gebruikt en kun je eigenlijk direct een rondje rijden?

• DDX
ElGreco schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:45:
[...]

Dus eigenlijk had je gewoon bijna een frameset kunnen kopen 😁

https://www.canyon.com/nl...-cf-sl-frameset/3049.html
Beetje saaie kleur.
En losse groep kost ook geld en zie daar maar eens binnen redelijke termijn aan te komen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:39

DjVe

Hatsaflats!

DDX schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:35:
[...]

-kleinere cassette
-ander stuur
-ander zadel
-spacers wegwerken

Er zitten standaard 45mm G One Bites op toch? Mocht je daar nog vanaf willen, stuur me dan even een DM ;)

• artharpe
  • Niet online
hoi1234 schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:47:
[...]

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd. Gezien canyon zichzelf als "goedkoop" in de markt zet. Hoe zet het precies met de kwaliteit van de montage? Wordt alles kurkdroog op elkaar geduwd, of wordt er nog montagepasta gebruikt en kun je eigenlijk direct een rondje rijden?
Volgens mij is Canyon hun intentie het laatste ;) Mijn ervaring is n=2

• DDX
Montagepasta zit erbij voor zadelpen.
En ook wat tools dus in principe als je beetje handig bent kan je binnen uurtje wel wegrijden.

Alleen wat niet handig is naar mijn mening dat je vast zit aan keuzes die canyon voor je maakt.
Zadel, stuurpen, stuur.
Zadel is te breed voor mij, stuurpen mag wat langer en stuur ook erg breed. (frame maat s, leveren ze met 42cm stuur...)
En standaard paar cm spacers onder stuur, foto's op site zijn zonder spacers.
Snap best dat dat laatste niet handig is om te verkopen zonder spacers, maar is niet voor iedereen makkelijk op te lossen.

vraag me alleen af of ze bij mij foutje hebben gemaakt, zit mooie doos met tools en onzinnige onderdelen (reflectors) bij.
maar daarin 1 dik boekwerk en dun quickstart gidsje, maar beide 'mountain bike'
en ook een voorvork pompje.

Maar verder zitten er wel boekjes bij voor sram etap.
En heb niet het idee dat ik verder wat mis. (afgezien misschien van verkeerd boekje)
@defusion hoe was dat bij jou ?

[ Voor 26% gewijzigd door DDX op 13-12-2021 21:52 ]

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-11 15:40

Fisico

by Fabian

@DDX Gave fiets! Ik ben het met je eens dat het lastig is dat je aan de specs van Canyon vast zit. Zeker als jezelf niet heel handig bent is dat tamelijk vervelend. Toch wel een van de redenen om niet voor een Aeroad te gaan, want met kettingbladen vervangen etc loopt de prijs ook wel weer rap op.
hoi1234 schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:47:
[...]

Het idee is dat je er zo op weg kan fietsen. Voor de zadelpen zit er pasta bij en de pedalen moet je even zelf doen. Je krijgt er zelfs een raar momentsleutel-achtig ding bij. De eerste heb ik zelf gedaan en ook een jaar met plezier op gereden. De tweede heb ik laten doen bij een canyon vriendelijke winkel en die hebben er toen ook niet veel werk aan gehad.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• defusion
  • Niet online
@DDX ik heb dun en dik boekje met 'road bike', dus dat lijkt inderdaad anders. Niet dat ik die daadwerkelijk bekeken heb, dus ga er van uit dat je niks mist ;)

Nog wat andere boekjes: quick start van de grizl zelf, iets van de vcls seatpost, en wat mini boekjes van zo'n beetje elk ander onderdeel van de fiets.
Verder ook wat reflectors (neem aan dat dat verplicht is, want is echt de goedkoopste meuk die ze konden vinden denk ik) en wat ander kleine meuk.

2 soorten 'momentsleutel', maar die zie je ook in het filmpje van canyon van hoe je 'm opzet, dus had ik al verwacht.
Carbon-montagepasta ook.
Verder nog wat stickers om frame af te plakken voor bikepacking tassen. Heb je die wel?

Denk dat je het dan wel gehad hebt.

• f4stf0rw4rd
f4stf0rw4rd schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:41:
[...]

Tnx voor de adviezen. Nu maar hopen dat de Grail binnenkort leverbaar is in maat S, kleur Sand.
Met Distill de Canyon Grail pagina gemonitord en kreeg net een melding dat de pagina gewijzigd was :)
Zojuist dus de Grail AL 7 Etap in de kleur Sand besteld *O*

Nu nog wachten tot eind januari / begin februari

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:22:
[...]

Met Distill de Canyon Grail pagina gemonitord en kreeg net een melding dat de pagina gewijzigd was :)
Zojuist dus de Grail AL 7 Etap in de kleur Sand besteld *O*

Nu nog wachten tot eind januari / begin februari
Ohw shit de Grail AL 7 eTap bestellen of wachten op de Grizl CF SL 7....

Knoop doorgehakt, we wachten op de Grizl omdat daar 50mm banden onder kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Alvanosa op 14-12-2021 11:33 ]

PSN: Alvanosa

• f4stf0rw4rd
Alvanosa schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:04:
[...]

Ohw shit de Grail AL 7 eTap bestellen of wachten op de Grizl CF SL 7....
Ik zou voor de Grizl gaan als je echt gaat bikepacken oid. Als je gewoon af en toe een gravel rit wil maken zou ik voor de Grail gaan met de Etap groep :)

Pagina: 1 ... 7 ... 89 Laatste