@
Hopjesvla79 naar mijn ervaring klopt het wel aardig, althans, ik zat precies tussen 2 maten en dan zegt 'ie: je kunt kiezen tussen deze 2 maten, kies kleiner voor wendbaarheid, kies groter voor stabiliteit.
Ik heb de geometrie tabel erbij gehouden, en gaan vergelijken met mijn oude fiets (uiteraard rekening houdende met wat ik graag anders zou willen hebben. Vooral de reach, want vorige frame was eigenlijk te groot, en heb daar nu een superkorte 45mm stuurpen op zitten, ipv de 90mm die erbij zat). Op basis daarvan de gewenste maat gekozen.
En zoals @DDX al aangeeft, scheelt ook niet zoveel de meeste maten. Zadelhoogte had ik bij allebei mijn opties voldoende speling gehad, en het verschil in reach was ook nog wel te compenseren geweest indien nodig. Om het verschil nog iets te verduidelijken, tussen S en M maar 5mm, M en L 7mm, wat het totale verschil 12mm maakt in frame reach.
Het is dat er bij de M en L ook een grotere stuurpen zit waardoor het uiteindelijke verschil 15 resp. 17mm wordt, maar dat is dus altijd weer op te lossen met een andere stuurpen.
Als je tussen die 3 maten zit (oftewel tussen de 172-189cm bent) kun je m.i. het beste naar de mogelijke zadelhoogte kijken, en een frame kiezen waarbij je in elk geval voldoende speling hebt. En waar nodig een andere stuurpen aanschaffen.
Bij twijfel, naar
Valkenburg rijden en testen. Als ze weer open mogen dan...
Of een bikefit natuurlijk, hoewel ik geen idee heb wat dat kost. Schijnen ze overigens ook in dat shimano/canyon centrum te hebben.