Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 8 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 18:17
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:32:
[...]

Ik zou voor de Grizl gaan als je echt gaat bikepacken oid. Als je gewoon af en toe een gravel rit wil maken zou ik voor de Grail gaan met de Etap groep :)
Ja ik ben tot dezelfde conclusie gekomen en wacht dus op de Grizl. Lijkt me ook wat beter voor de omgeving waar ik ben kwa bergen in Spanje.

Ik ga niet echt bikepacken oid, maar dat er net wat bredere banden onder kunnen is toch wel fijn. En de gravel waar ik rondrij is net wat grover.

Maar het is lastig om niet meteen de fiets te kopen. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Alvanosa op 14-12-2021 11:36 ]

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En buiten bikepacking/banden: carbon frame vs. elektronisch schakelen... wat heb je liever?
Ik ben blij met mijn keus voor carbon. Echter nooit elektronisch schakelen gehad, maar kan me wel iets voorstellen van iedereen die zegt dat als je eenmaal elektronisch schakelen gehad hebt, dat je nooit meer terug wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
defusion schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:38:
En buiten bikepacking/banden: carbon frame vs. elektronisch schakelen... wat heb je liever?
Ik ben blij met mijn keus voor carbon. Echter nooit elektronisch schakelen gehad, maar kan me wel iets voorstellen van iedereen die zegt dat als je eenmaal elektronisch schakelen gehad hebt, dat je nooit meer terug wilt.
Ik weet dus niet wat ik liever heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:01
defusion schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:49:
@DDX ik heb dun en dik boekje met 'road bike', dus dat lijkt inderdaad anders. Niet dat ik die daadwerkelijk bekeken heb, dus ga er van uit dat je niks mist ;)

Nog wat andere boekjes: quick start van de grizl zelf, iets van de vcls seatpost, en wat mini boekjes van zo'n beetje elk ander onderdeel van de fiets.
Verder ook wat reflectors (neem aan dat dat verplicht is, want is echt de goedkoopste meuk die ze konden vinden denk ik) en wat ander kleine meuk.

2 soorten 'momentsleutel', maar die zie je ook in het filmpje van canyon van hoe je 'm opzet, dus had ik al verwacht.
Carbon-montagepasta ook.
Verder nog wat stickers om frame af te plakken voor bikepacking tassen. Heb je die wel?

Denk dat je het dan wel gehad hebt.
Stickers zag ik gisteren zo snel niet, maar zitten misschien ergens tussen.
Maar ga ik ook niet echt snel missen/nodig hebben.

Vcls boekje zit er wel bij, die is wel handig want zag al dat verstellen van hoek zadel wat lastiger is dan normaal.
Maargoed alle boekjes staan ook online.

Shockpomp verder beetje nutteloos, had jij die er wel bijzitten ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Alvanosa dan wil je allebei dus, doorsparen! ;)

@DDX Nee, geen pomp, neem aan dat dat is omdat je per abuis wat mountainbikespul hebt gekregen.

[ Voor 26% gewijzigd door defusion op 14-12-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
defusion schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:50:
@Alvanosa dan wil je allebei dus, doorsparen! ;)

@DDX Nee, geen pomp, neem aan dat dat is omdat je per abuis wat mountainbikespul hebt gekregen.
Haha we gaan inderdaad doorsparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 15:43

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:22:
[...]

Met Distill de Canyon Grail pagina gemonitord en kreeg net een melding dat de pagina gewijzigd was :)
Zojuist dus de Grail AL 7 Etap in de kleur Sand besteld *O*

Nu nog wachten tot eind januari / begin februari
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen (en foto's) straks.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 21:33
Alvanosa schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:34:
[...]

Ja ik ben tot dezelfde conclusie gekomen en wacht dus op de Grizl. Lijkt me ook wat beter voor de omgeving waar ik ben kwa bergen in Spanje.

Ik ga niet echt bikepacken oid, maar dat er net wat bredere banden onder kunnen is toch wel fijn. En de gravel waar ik rondrij is net wat grover.

Maar het is lastig om niet meteen de fiets te kopen. :+
Spaans gravel is idd wel wat grover dan het Nederlandse en dan kan ik me voorstellen dat je liever de wat bredere bandjes hebt.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 14:44
Valt mij wel op dat Canyon bij alle versies van de Grizl een "bike category 1" opgeeft. Dus voor gebruik op verharde gladde weg en max 120kg. Hebben ze zo weinig vertrouwen in hun product of zou dat een fout zijn? Gaat nogal tegen alle marketing praat in die op de website staat.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Als ik boekje van zadelpen bekijk is die eerder de beperkende factor :

https://media.canyon.com/...nyon_VCLS_Post_2.0_en.pdf

The seat post has been primarily designed for use on as-phalted or other sealed paths and roads and only for off-road riding under relatively easy conditions such as routes across fields and meadows or through woodland. The seat post is not suitable for use when riding under difficult condi-tions on rocky terrain or for jumps and trick riding. Risk of an accident!
[..]
The maximum permissible weight (rider including clothing and baggage, such as a backpack) is 100 kg

En iets met indekken tegen vanalles.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 14-12-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DDX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:22:
Als ik boekje van zadelpen bekijk is die eerder de beperkende factor :

https://media.canyon.com/...nyon_VCLS_Post_2.0_en.pdf

The seat post has been primarily designed for use on as-phalted or other sealed paths and roads and only for off-road riding under relatively easy conditions such as routes across fields and meadows or through woodland. The seat post is not suitable for use when riding under difficult condi-tions on rocky terrain or for jumps and trick riding. Risk of an accident!
[..]
The maximum permissible weight (rider including clothing and baggage, such as a backpack) is 100 kg

En iets met indekken tegen vanalles.
Ik heb tot u toe 1x gehad dat mijn seatpost naar beneden schoof (dit type) en ik vermoed dat dit eerder kwam door de matige momentsleutel die Canyon meestuurt. Verder nooit issues gehad (82kg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:31
DDX schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:19:
Ook een dag eerder dus, ik zie een patroon.
Even snel een foto ;

[Afbeelding]
Roze staat wel goed bij echte mannen.

nee..In alle gekkigheid, als ik een grizl besteld zou hebben, had ik hem ook in roze gedaan.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Voor de mensen die een grizl (of grail?) willen bestellen, mocht je en ander zadel willen monteren let dan even op dat je standaard alleen zadel met 7x7 rails kan monteren.
En Canyon vraagt best wel wat geld voor andere montage optie (en als je die achteraf bestelt weer extra verzendkosten...)

https://www.canyon.com/en...-oval-rails/10002535.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
De Grizl CF SL 7 heb ik kunnen bestellen in de maat S. Hij was er vanmorgen, rond februari zal hij thuis aankomen. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Wat een verschrikkelijk mooi weer om een trotse nieuwe eigenaar van een gravelbike te zijn. De Utrechtse Heuvelrug licht er echt prachtig bij. Dit is waarom ik een gravelbike wilde <3
Twee weken geleden lag er een laagje sneeuw en was het nog mooier, maar modderig, en toen stond ik na 12 km van mijn maiden voyage met een lekke band zonder reserve binnenband en zonder mogelijkheid om bij te pompen :+
De routes die De Proloog op haar website heeft staan zijn hele mooie uitgangspunten.

Bossen zijn prachtig met een klein laagje bevroren gras, volop zon en weinig wind. Weinig last van modderpoelen, de paden zijn lekker hard. Weinig opspattende modder en dat wat er op je fiets komt veeg je er zo weer af. Naast ontzettend mooi dus ook nog ontzettend praktisch. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uaTcPsEYW9b32jqvLKKU1gaTg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fa1NjlCIj0iq4RL7idsYx4dE.jpg?f=fotoalbum_large
Een Sensa Romagna Gravel met 40mm's Vittoria Terreno Dry, tot nu toe nog niets te klagen, en waarvan het mij opvalt dat, sinds ik hem ook heb, er veel andere van rondrijden. :+

Morgen en misschien overmorgen nog een kans, voordat het weer kletsnat lijkt te worden. :/
Paar lagen thermokleding aan een gaan!

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45

DjVe

Hatsaflats!

Het was vandaag inderdaad fantastisch fiets weer! Ik heb 90 km asfalt weggetrapt vandaag (er is weinig beters dan op een zonnige winterdag langs de weilanden te cruisen met amper verkeer).

Donderdag mag ik weer... Hopen dat het dan bij vlagen droog is. Vorige week ook een 100km rondje gedaan waar het halverwege begon te gieten. Dat wordt na 30km toch wel erg koud.

Zit nu al op de 1300km met deze fiets (eind september opgehaald) en nog steeds zeer tevreden over de Backroad. Enige puntje van aandacht: BB lager links begint al wat te kraken, dus binnenkort investeren in een pers en removal tool. En de Conti Terraspeed is achter in het midden al bijna kaal. Fijne banden, maar het slijt wel als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 08:46
TheTinusNL schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:15:
Wat een verschrikkelijk mooi weer om een trotse nieuwe eigenaar van een gravelbike te zijn. De Utrechtse Heuvelrug licht er echt prachtig bij. Dit is waarom ik een gravelbike wilde <3
Twee weken geleden lag er een laagje sneeuw en was het nog mooier, maar modderig, en toen stond ik na 12 km van mijn maiden voyage met een lekke band zonder reserve binnenband en zonder mogelijkheid om bij te pompen :+
De routes die De Proloog op haar website heeft staan zijn hele mooie uitgangspunten.

Bossen zijn prachtig met een klein laagje bevroren gras, volop zon en weinig wind. Weinig last van modderpoelen, de paden zijn lekker hard. Weinig opspattende modder en dat wat er op je fiets komt veeg je er zo weer af. Naast ontzettend mooi dus ook nog ontzettend praktisch. :)

[Afbeelding]
Een Sensa Romagna Gravel met 40mm's Vittoria Terreno Dry, tot nu toe nog niets te klagen, en waarvan het mij opvalt dat, sinds ik hem ook heb, er veel andere van rondrijden. :+

Morgen en misschien overmorgen nog een kans, voordat het weer kletsnat lijkt te worden. :/
Paar lagen thermokleding aan een gaan!
Heerlijke fiets O-) die van mij heeft tot nu toe veel asfalt (met blubber, zand, modder en kilo's en kilo's zout) gezien maar wat een heerlijk frame is het... Sprint eigenlijk lekkerder dan mijn Cube carbon racefiets 8)7

https://www.strava.com/athletes/5891551

• DDX
Zadelrail voor 7x9 is ondertussen binnengekomen, dacht ik laat ik even andere stuurpen monteren gisteravond.
Ook daar zit het weer even tegen, standaard maat 1 1/8 past niet, oftewel moet weer wat anders bestellen omdat canyon om de een of andere reden heeft besloten 1 1/4 te gebruiken.

Eerste fietsrit ermee dus nog maar weer even uitstellen...

Gelukkig is er niet veel keus dus maar de stuurpen via mantel besteld ;
https://www.mantel.com/ri...1-14-giantcanyon-stuurpen

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:31
Jij laat de economie ook lekker draaien :)

Da's wel balen...dat er niet voor dit soort dingen 1 standaard is.. (of 2..maar niet teveel)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• DDX
Gelukkig is er ook een soort van standaard die bijna ieder merk gebruikt. (1 1/4)
Maar canyon (en giant) doen het net ook ff anders.
Expanderplug zit er ook ff gek in (en is dus ook afwijkende maat) en balhoofd lagers zijn dus ook afwijkende maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:33
@DDX je eerste Canyon zeker? :+

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Hoe raad je het, aantal dingen wist ik al maar toch...

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-05 08:25
Voor mij is een belangrijk criterium als ik een fiets koop dat het standaard componenten zijn. Ik wil geen "vendor lock-in". Ook na vijf of 10 jaar wil ik nog normaal componenten kunnen kopen ter vervanging na schade of slijtage.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Net gebeld dat m'n fiets nog eens met een half jaar vertraagd is, omdat de onderdelen niet beschikbaar zijn...

Weet iemand toevallig hoe het kan dat fabrikanten als Canyon wel kunnen leveren? Het schijnt echt puur een gebrek aan componenten te zijn. De frames hebben ze al wat ik begrepen heb. Heeft Canyon voorrang bij Shimano of zo?

• DDX
Mwah ook bij canyon is het niet allemaal leverbaar hoor.
Alleen maffe kleurtjes zoals in mijn geval.

Andere kleuren moet je tot ver in 2022 wachten.

Is gewoon kwestie van geluk hebben, toevallig dat ze wat bestelde spullen binnen krijgen en die dan op fiets zetten die jij toevallig wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 18:12

Galois

1811 - 1832

Vandaag was de Canyon Grail SL 7 even kort leverbaar in mijn maat.

Ik twijfelde tussen deze of de alu met etap (ook niet leverbaar).

Aangezien deze opeens leverbaar was, ben ik voor deze gegaan en wordt binnen 3 tot 10 werkdagen geleverd. Dat gaat snel!

Ik zit nog wel in over het 'gekke' stuur. Aan de ene kant wel bijzonder en innovatief (houd ik van), maar aan de andere kant ben ik bang dat het een tijdelijk iets is en over x jaar niet meer gebruikt wordt omdat het toch niet zo 'handig' was. Met andere woorden: als ik over 5 jaar een kapot stuur heb, kan ik deze nergens meer krijgen. Of zal dat niet zo gaan??

Verder nog mooie motiverende woorden van Grail bezitters in de tussentijd dat die van mij geleverd wordt? :)

Oh ja... en nog een vraag: hoe kan ik het beste mijn Garmin op deze fiets monteren. Ik heb nog zo'n standaard mount van Garmin, maar die heeft een 'ronde' bevestiging, dat gaat niet op dit stuur toch? Welke mount zal ik dan moeten kopen?

En als ik dan toch aan het vragen ben: klikpedalen, zal ik voor de M520 gaan (voor 4 tientjes) of voor de XT SPD pedalen (het dubbele). Waarom?
(op mijn MTB heb ik XT pedalen, waarom weet ik niet, omdat mijn hele fiets XT is, dan ook de pedalen... zoiets is toentertijd de overweging geweest).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• artharpe
  • Niet online
Galois schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:24:
Vandaag was de Canyon Grail SL 7 even kort leverbaar in mijn maat.

Ik twijfelde tussen deze of de alu met etap (ook niet leverbaar).

Aangezien deze opeens leverbaar was, ben ik voor deze gegaan en wordt binnen 3 tot 10 werkdagen geleverd. Dat gaat snel!

Ik zit nog wel in over het 'gekke' stuur. Aan de ene kant wel bijzonder en innovatief (houd ik van), maar aan de andere kant ben ik bang dat het een tijdelijk iets is en over x jaar niet meer gebruikt wordt omdat het toch niet zo 'handig' was. Met andere woorden: als ik over 5 jaar een kapot stuur heb, kan ik deze nergens meer krijgen. Of zal dat niet zo gaan??

Verder nog mooie motiverende woorden van Grail bezitters in de tussentijd dat die van mij geleverd wordt? :)

Oh ja... en nog een vraag: hoe kan ik het beste mijn Garmin op deze fiets monteren. Ik heb nog zo'n standaard mount van Garmin, maar die heeft een 'ronde' bevestiging, dat gaat niet op dit stuur toch? Welke mount zal ik dan moeten kopen?

En als ik dan toch aan het vragen ben: klikpedalen, zal ik voor de M520 gaan (voor 4 tientjes) of voor de XT SPD pedalen (het dubbele). Waarom?
(op mijn MTB heb ik XT pedalen, waarom weet ik niet, omdat mijn hele fiets XT is, dan ook de pedalen... zoiets is toentertijd de overweging geweest).
Ik heb voor mijn Grail destijds de Garmin mount van Canyon meebesteld. Die kan onderaan de hoverbar gemonteerd worden en dan steekt hij er mooi vooruit. Plus met het stuur heb je een reden om niet te vallen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:23
Geld op de bank brengt niets op, de eindejaarspremie komt er aan en zonder fiets had ik de covid periode waarschijnlijk niet overleefd. Dus het is beslist, ik ga een gravelbike kopen. N+1 :+

2x11 is een vereiste zodat ik de wielen kan uitwisselen met mijn huidige koersfiets en zodat ik wat kan snelheid kan maken. Op een 1x11 / 1x12 ga ik me zeker ergeren aan de max 40 km/u limiet :9.
Alsook lijkt een gravelbike perfect om hier in de streek wat offroad te doen.

Mijn oog is gevallen op de Canyon Grizl CF SLX 8 Di2.
https://www.canyon.com/nl...zl-cf-slx-8-di2/2968.html

Nu enkel nog de maat... XL of 2XL. 985mm binnenbeenlengte, 195cm groot.
Heb het aan mijn fietsuitmeter voorgelegd. Hopelijk snel antwoord en hopelijk snel leverbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
hoi1234 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:03:
Heeft Canyon voorrang bij Shimano of zo?
Deels wel. Ga er maar van uit dat er een leveringscontracten zijn bij zulke grote partijen. Ik weet niet waar jij je fiets hebt besteld maar kleine fabrikanten en fietsenmakers staan echt niet vooraan in de rij. Heb al een paar keer meegemaakt dat mijn FM een levertijd had van enkelen maanden (als hij al wat kon zeggen) en dat ik ze bij de grotere (duitse) webwinkels zo uit voorraad kon krijgen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

artharpe schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:28:
[...]

Ik heb voor mijn Grail destijds de Garmin mount van Canyon meebesteld. Die kan onderaan de hoverbar gemonteerd worden en dan steekt hij er mooi vooruit. Plus met het stuur heb je een reden om niet te vallen O-)
Dat realiseerde ik mij te laat... :(

Maar dat is inderdaad de beste optie. Hopelijk kan deze nog toegevoegd worden aan mijn bestelling en zijn ze meewerkend hierin bij Canyon. Ik zal zo contact met ze opnemen als ze weer bereikbaar zijn.

Op hun website staan wel tegenstrijdige dingen namelijk:

Bij de FAQ staat er:

En als je dan naar je bestelling gaat krijg je te zien:
Ik zou graag mijn factuuradres, afleveradres of betaalmethode wijzigen, of een artikel toevoegen aan of verwijderen uit mijn bestelling.
Je kunt dit eenvoudig zelf doen tot kort voor de verzending van je bestelling. Er zijn twee opties:
En als je vervolgens naar je account gaat, dan staat er:
Wijzig de betaalmethode, het facturatie- en leveradres of annuleer je bestelling direct via deze pagina. Voor andere verzoeken kun je contact opnemen met onze klantenservice.
En niks geen optie tot het toevoegen van een artikel :)

[ Voor 38% gewijzigd door Galois op 24-12-2021 08:05 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
GWBoes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:59:
[...]

Deels wel. Ga er maar van uit dat er een leveringscontracten zijn bij zulke grote partijen. Ik weet niet waar jij je fiets hebt besteld maar kleine fabrikanten en fietsenmakers staan echt niet vooraan in de rij. Heb al een paar keer meegemaakt dat mijn FM een levertijd had van enkelen maanden (als hij al wat kon zeggen) en dat ik ze bij de grotere (duitse) webwinkels zo uit voorraad kon krijgen.
't is een Stevens prestige 2022. Volgens mij niet een heel gangbaar merk.

Het grappige is dat 12gobiking zegt dat ze hem midden januari hebben. Kan natuurlijk ook een fout zijn, maar bijzonder om te zien hoe groot het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

GWBoes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:59:
[...]

Klopt! Ik sprak vorig jaar zelfs een LBS die mopperde op Shimano en de 'grote' webwinkels en dat die wel voorraden (het ging hier om een cassette) aangeleverd kregen en soms zelf te koop aan konden bieden voor een betere prijs dan hij uberhaupt kon inkopen! (wellicht overdreef hij een beetje...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Galois schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:07:
[...]

Klopt! Ik sprak vorig jaar zelfs een LBS die mopperde op Shimano en de 'grote' webwinkels en dat die wel voorraden (het ging hier om een cassette) aangeleverd kregen en soms zelf te koop aan konden bieden voor een betere prijs dan hij uberhaupt kon inkopen! (wellicht overdreef hij een beetje...)
Waarom koopt hij ze dan niet bij de webshops? Zou dat nou echt zoveel gedoe zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Galois schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:01:
[...]

Dat realiseerde ik mij te laat... :(

Maar dat is inderdaad de beste optie. Hopelijk kan deze nog toegevoegd worden aan mijn bestelling en zijn ze meewerkend hierin bij Canyon. Ik zal zo contact met ze opnemen als ze weer bereikbaar zijn.

Op hun website staan wel tegenstrijdige dingen namelijk:

Bij de FAQ staat er:

En als je dan naar je bestelling gaat krijg je te zien:

[...]

En als je vervolgens naar je account gaat, dan staat er:

[...]

En niks geen optie tot het toevoegen van een artikel :)
Mijn ervaring is dat Canyon niet moeilijk doet. Heb begin 2020 via de chatfunctie mijn Canyon Lux bestelling een model weten te upgraden. Was allemaal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

hoi1234 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:10:
[...]

Waarom koopt hij ze dan niet bij de webshops? Zou dat nou echt zoveel gedoe zijn?
Ja, dat vroeg ik mij dus ook af! En daarom denk ik dus dat hij wat 'overdreef'. (maar misschien heeft dat ook te maken met contracten/afspraken/enz...?)
Ook had hij het erover dat een bestelling van mij bij een webshop de volgende dag geleverd was en een bestelling van hem bij zijn leveranciers, vaak een week duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@Galois geloof ik best. Kom zelf uit de autowereld en de onderdeel en bandenprijzen die je op grote webwinkels vind zijn niet veel anders dan de inkoopprijzen die een garage bij zijn leverancier kan krijgen.

@hoi1234 Dat doen ze nu ook wel als het niet anders kan. Maar het is qua administratie wat meer gedoe en via een standaard leverancier programma zoekt makkelijker dan allemaal losse webshops plus dat ze dan waarschijnlijk geen verzendkosten betalen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

artharpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:15:
[...]

Mijn ervaring is dat Canyon niet moeilijk doet. Heb begin 2020 via de chatfunctie mijn Canyon Lux bestelling een model weten te upgraden. Was allemaal geen probleem.
En jouw ervaring is ook die van mij. Zojuist contact met ze gehad via de chat en de mount is toegevoegd! :)

(wel lijkt de chat de enige mogelijkheid tot contact, als je een telefoonnummer wilt vinden, moet je heel hard zoeken... :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Galois schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:08:
[...]

En jouw ervaring is ook die van mij. Zojuist contact met ze gehad via de chat en de mount is toegevoegd! :)

(wel lijkt de chat de enige mogelijkheid tot contact, als je een telefoonnummer wilt vinden, moet je heel hard zoeken... :))
Heb je een mooie mount 8) Ben benieuwd hoe de Grail je gaat bevallen, bij mij was elke kilometer naar wens. Ook met wegwielen en dito ondergrond fijne fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

artharpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:17:
[...]

Heb je een mooie mount 8) Ben benieuwd hoe de Grail je gaat bevallen, bij mij was elke kilometer naar wens. Ook met wegwielen en dito ondergrond fijne fiets.
Goed te horen! Ik ben namelijk een gigantische twijfelaar en zelfs na bestellen blijf ik twijfelen :)

Ik ben ervan overtuigd dat het een prachtige fiets is (ik heb ook een Ultimate) en ik heb deze erbij besteld omdat ik in de winter ook wel over de weg/gravelpaden wil fietsen en niet alleen maar MTB'en.

Hoe bevalt het 'rare' stuur jou? Vraag jij je ook af wat de toekomstbestendigheid van dit stuur is?

Maar goed... we gaan het zien! Nu rustig wachten tot deze geleverd wordt, zojuist bij Futurumshop pedalen besteld en als hij binnen is, kan ik gelijk fietsen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Galois schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:23:
[...]

Goed te horen! Ik ben namelijk een gigantische twijfelaar en zelfs na bestellen blijf ik twijfelen :)

Ik ben ervan overtuigd dat het een prachtige fiets is (ik heb ook een Ultimate) en ik heb deze erbij besteld omdat ik in de winter ook wel over de weg/gravelpaden wil fietsen en niet alleen maar MTB'en.

Hoe bevalt het 'rare' stuur jou? Vraag jij je ook af wat de toekomstbestendigheid van dit stuur is?

Maar goed... we gaan het zien! Nu rustig wachten tot deze geleverd wordt, zojuist bij Futurumshop pedalen besteld en als hij binnen is, kan ik gelijk fietsen! :)
Het rare stuur is in het echt mooier, tenminste my opinion :D Qua toekomstvastheid, hoe vaak heb je tot nu toe een stuur vervangen? Ikzelf nog nooit en ja het geeft wat meer comfort. Nadeel van het stuur is dat je een toptube bag niet snel zal kunnen plaatsen. Ik heb al wel gezien dat iemand de risers heeft gebruikt om een verhoging te creeëren om dat het wel kan.

NB. Als ik op dit moment een gravelbike zou moeten halen zou ik de Grizl pakken met Rudy Shox (dan zit de vering in de vork ipv stuur, wel weer duurder in onderhoud). Maar doet niks af aan het feit dat de Grail ook een meer dan fijne fiets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Galois schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:08:
[...]
Valt wel mee toch ?
Gewoon contact button op homepage die point naar https://www.canyon.com/en-nl/contact/
En daar staat telefoonnummer naast de chatbutton.

[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 24-12-2021 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
artharpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:28:
[...]

Het rare stuur is in het echt mooier, tenminste my opinion :D Qua toekomstvastheid, hoe vaak heb je tot nu toe een stuur vervangen? Ikzelf nog nooit en ja het geeft wat meer comfort. Nadeel van het stuur is dat je een toptube bag niet snel zal kunnen plaatsen. Ik heb al wel gezien dat iemand de risers heeft gebruikt om een verhoging te creeëren om dat het wel kan.
Ik zou echt niet zo snel een stuur zoals op de grail cf zit kopen.
Want nee je vervangt hem niet dagelijks, maar met een gravelbike lig je wel iets vaker op de grond en risico dat je stuur dan moet vervangen... (dit jaar al 4 keer op grond gelegen bij onverhard ritjes)

Zo zou ik ook niet zo snel volledig geintegreerde bekabeling kopen.
Zo'n gedoe als je headset lagers wilt vervangen, mag je meteen remmen bleeden.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 24-12-2021 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Galois schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:24:
De stack hoogte is bij de xt (en xtr) pedalen wat lager.
Ik heb op mijn gravelbike de xtr pedalen zitten, die hebben als voordeel 3 jaar garantie. (en inmiddels al 2 keer gebruikt ivm lagers die na ongeveer 2 jaar speling krijgen, steeds weer nieuwe pedalen ontvangen onder garantie)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DDX
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/sFpI2MthLQmrkLs1InH_RgnfPBvq8ZPmIoau6qb-xNM-2048x1152.jpg

Alleen nog ff keertje kijken hoe expanderplug precies werkt en zagen.
En zadel zakte vanmorgen wat, ook merkfietsen hebben hier last van dus. (beide velobuild frames die ik heb ook)
Netjes carbonpasta + 5Nm...

Maar hoort verder niet meer in dit topic thuis met 32mm bandjes ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 29-12-2021 11:01 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik rij voor het eerst met een fiets tubeless en ben tevreden over de rijeigenschappen, maar hoe lang moeten die ventielen mee gaan? Ik rij nu met Muc-off ventielen en ben er niet erg tevreden over.

Voorwiel: blijft goed op spanning, maar bij het oppompen/leeg lopen van de band blijft het ventiel lucht lekken totdat ik hem weer strak dicht draai.

Achterwiel: zelfde verhaal, maar lekt lucht zelfs met schroef helemaal dicht.

Nu was ik al niet helemaal tevreden met de afdichting van het ventiel op de velg. Geen van de rubberen seals past echt helemaal lekker, dus daar ga ik van de week maar eens eigen seals voor maken met sugru (kneedbare siliconen).

Tips/tricks wat ik kan proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41
DjVe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:47:
Tegen slecht sluiten:

https://www.bike24.com/p2409667.html

En nog een "tip": Als je klaar bent met fietsen en de ventielen laat rusten op "10 voor half 5", dan loopt de latex er uit.

Maar dat doe ik zelf ook nooit.

[ Voor 28% gewijzigd door mhr-zip op 30-12-2021 20:41 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 09:39

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Oeh, een graveltopic, had ik nog niet ontdekt! :o

Ik bouwde begin 2017 een oude MTB om naar bukstuur en gladdere banden. Dat beviel zo goed dat ik een jaar later een Surly Straggler opbouwde met Alfine-naaf, om geen last te hebben van modder enzo. Prima concept in de basis, maar Alfine kent zo z'n grenzen, dus weer een jaar later voorzien van een Rohloff-naaf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6qIVwhw.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vjBLhHp.jpeg

Bijna alle provinciën mee gefietst, ook uitstapjes naar Duitsland (incl rondje Nordschleife) en België, wekelijks vanuit huis naar Het Gooi. Al een hoop mooie avonturen mee beleefd, en ook bij wat vrienden het fietsvirus aangewakkerd. :)

Afgelopen zomer na dik 10.000km een grote upgraderonde gedaan, met o.a. carbon velgen, carbon vork en een breder stuur. Ben wat meer fan van het ruige werk (inmiddels ook weer begonnen met mountainbike), dus dan is het fijn als de fiets er ook beetje tegen kan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T1RJeaZ.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JN7cpoM.jpeg

Inmiddels weer voorzien van een set spatborden om de winter iets minder goor door te komen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cevRuH6.jpg
Ik rij voor het eerst met een fiets tubeless en ben tevreden over de rijeigenschappen, maar hoe lang moeten die ventielen mee gaan? Ik rij nu met Muc-off ventielen en ben er niet erg tevreden over.

Voorwiel: blijft goed op spanning, maar bij het oppompen/leeg lopen van de band blijft het ventiel lucht lekken totdat ik hem weer strak dicht draai.

Nu was ik al niet helemaal tevreden met de afdichting van het ventiel op de velg. Geen van de rubberen seals past echt helemaal lekker, dus daar ga ik van de week maar eens eigen seals voor maken met sugru (kneedbare siliconen).

In de basis zijn Presta-ventielen nooit bedacht voor vloeistof met latex erin, maar moderne alternatieven zijn er nog niet zoveel. Dit zou de holy grail moeten zijn, wel stevig aan de prijs: https://bikepacking.com/g...e-tubeless-valves-review/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mhr-zip
Als ik met 1 foto gravelcultuur moet beschrijven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-05 08:25
@MartijnGizmo ik kan alleen je laatste foto zien van je serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 15:17
mhr-zip schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:45:
[...]
Als ik met 1 foto gravelcultuur moet beschrijven.....
"Het voorwiel omhoog en dan oei!"
staat in een sig ergens geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dikke fiets Martijn!

En bedankt voor de tips betreffende de ventielen. Had natuurlijk zelf kunnen verzinnen dat ik de binnendelen gewoon kan vervangen. Zojuist voor beide wielen gedaan (had nog voldoende Biba liggen) en wat verse latex erin. Hopelijk is het probleem nu opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 09:39

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Heet water en/of remmenreiniger helpt ook, maar daar worden de rubbers niet weer nieuw van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 18:02

Stoney3K

Flatsehats!

Het is ook een klein beetje een tubeless eigenschap. Die van mij heb ik er ook gewoon netjes op gezet maar ik moet ze toch op zijn tijd bijvullen.

Een keertje helemaal leeg laten lopen, er wat extra latex bij doen, en dat goed door het wiel heen verdelen wil ook nog wel eens helpen, misschien zit er nog een kleine opening aan de velgrand bijvoorbeeld.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:14
Na jaren op de MTB gezeten te hebben, heb ik deze vorig jaar verkocht. Moest te veel aan gedaan worden om nog rendabel te zijn, en de laatste tijd was me de lol van weer het zoveelste rondje over hetzelfde parcour een beetje tegen gaan staan. Dan maar de weg op, maar met nog 26" eronder op Nobby Nick's was dat ook op zich niet heel succesvol.

Enfin, wellicht dat een gravel dus voor mij een betere optie is :) De MTB routes in Arnhem zijn ook vernieuwd, maar lekker stoempen door de Betuwe lijkt me ook heerlijk. En er liggen genoeg leuke gravelpaadjesn om het weer eens te gaan proberen.

Nu zag ik de Canyon Grizl7 Suspension. De bijna €2000 vind ik persoonlijk een forse maar reële investering, dus wat zou er op tegen zijn om het niet te doen? Heb op mijn 'stadfiets' (Canondale Tesoro 3) een carbon vork, maar denk dat ik toch een beetje meer vering wel prettiger ga vinden. Ik ben sowieso een hele tijd uit het 'fietsen volgen' geweest, heb echt geen idee wat er op dit moment echt goed te verkrijgen is, maar in dezelfde maximale prijsklasse, wat zou een alternatief kunnen zijn (minder mag ook natuurlijk)?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@Hopjesvla79 Denk niet dat je voor €2000 ergens anders meer fiets gaat vinden. Helemaal met vering. Canyon is op dit moment vziw één van de weinige die de Rudy vork (of welke geveerde vork dan ook) überhaupt standaard monteert in deze prijsklasse.

Qua verkrijgbaarheid is het geduld hebben of rondbellen (laatste bij Canyon niet van toepassing). Voorraad is er nauwelijks en levertijden lang, dus je moet geluk hebben dat iemand wat heeft staan wat je past als je direct wil fietsen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
dub nog alleen over die vering die ik eigenlijk wel denk te willen hebben ;) Is het nu iets wat nog te nieuw is? Ik zie er wel het voordeel van in, of is het overkill? Zag dat Specialized bezig is met vering in het stuur, dus misschien kwestie van tijd dat het meer gemeengoed wordt? Want als.ik zo snel even kijk hebben de meeste gravel bikes dit nog niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Hopjesvla79 op 03-01-2022 20:37 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:34:
dub nog alleen over die vering die ik eigenlijk wel denk te willen hebben ;) Is het nu iets wat nog te nieuw is? Ik zie er wel het voordeel van in, of is het overkill? Zag dat Specialized bezig is met vering in het stuur, dus misschien kwestie van tijd dat het meer gemeengoed wordt? Want als.ik zo snel even kijk hebben de meeste gravel bikes dit nog niet.
YouTube: YouTube heeft een video (exacte YouTube: RockShox Rudy suspension fork review - Why you need this in your gra...) en die was erg te spreken over de Rudy vering. Zelf heb ik vering in het stuur (Canyon Grail) maar zou dat liever in de voorvork hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Mijn redenen om het niet te doen (ik heb gekozen voor een carbon grizl cf sl 8, zonder vering):
- Gaat te ver richting MTB
- In mijn specifieke geval: voor afzwakken van hoogfrequente trillingen van slecht wegdek vertrouw ik op het carbon frame (natuurlijk niet van toepassing als je voor alu gaat)
- Beperkte veerweg, dus m.i. beperkte meerwaarde voor het ruigere werk (er bestaan overigens ook verende stuurpennen die je altijd nog achteraf kunt toevoegen. Ik kan uit mijn 'onderzoek' één review herinneren die zei dat het vergelijkbaar zou presteren als een rudy vork, maar uiteraard N=1, en die dingen zijn ook niet heel goedkoop)
- Weer een ding dat stuk kan

Helaas geen praktijkervaring, zou het eigenlijk wel eens willen voelen/proberen.
Je kunt nu overigens wel diverse canyons testen in NL: https://www.canyon.com/nl...ence-partner-shimano.html
Helaas is het mij niet duidelijk of ze nu ook een fiets met rudy vork hebben.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:23
New year, new me new bike :+.
De Canyon Grizl CF SLX 8 Di2 is besteld!

En nu maar hopen dat hij snel geleverd wordt :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqmXXd0tM8iYzgonB8KiFhotS5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RJn9ZKWyvw9cE1KSTYA2rjmG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-05 13:36
Dames/heren met een Grizl, zijn jullie nog happy campers met jullie fiets? Geen spijt of "had ik toch maar..." ?

Reden: via de baas kan ik redelijk gunstig een fiets leasen en aangezien ik ongeveer (volgens Komoot) 17km van m'n werk af woon waarvan ongeveer 60/40 verhard/onverhard is én ik toch echt weer een beetje meer in beweging moet komen... (8> (ik negeer alleen nog even het feit dat ik naar werk ruim 500 meter daal en dus naar huis weer 500 meter klimmen moet; Sorgen für Morgen :Y) )

Aldus zit ik heel langzaam naar een Grizl te kijken, een CF SL 8 - alleen twijfel ik nog tussen de versie 1x1+vering en de 2x1 zonder vering. (of 2x1 met vering, maar die is dan weer 200 euro duurder)

[ Voor 4% gewijzigd door iamerwin op 04-01-2022 15:14 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ja hoor, ook de cf sl 8 dus.

Had elektronisch schakelen wel leuk gevonden, maar dan had het al de di2 moeten worden, want wil wel graag 2x (gebruik 'm meer op asfalt dan offroad), en om daar nu weer €1700 extra voor te betalen voor de SLX werd me iets te gortig...

Volgens mij was de etap versie er toen ik bestelde ook nog niet (kort daarna wel). Als je echter voor 1x gaat, dan zou ik zeker de sram etap versie overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
1x kan irritant zijn als je (veel) op de weg fietst, ze leveren de etap versie met 40 blad voor een 10-44 achter.
erg grote stappen met die cassette
Ik heb een 46 blad gemonteerd met 10-33 cassette.

40 is naar mijn mening net te klein als je met wind mee fietst, ga je erg veel op kleinste tandwiel achter fietsen en slijt je cassette harder.
Op strandfiets heb ik een 42 icm 10-33, onverhard (/wind tegen op het strand) zit ik nog wel eens op kleinste kransje achter dan.

zadelpen ben ik nog niet over uit of die echt prettig is kwa flex, merk je best wel

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 04-01-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
DDX schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:37:
1x kan irritant zijn als je (veel) op de weg fietst, ze leveren de etap versie met 40 blad voor een 10-44 achter.
erg grote stappen met die cassette
Ja, dat had ik gezien - die versie is alleen net even iets boven budget. :Y)

Waarschijnlijk is 2x1 verstandig, want best veel verhard én het stukje klimmen is best pittig - 1x1 is dan denk ik niet handig. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Persoonlijk vindt ik 1x onverhard erg prettig, minder risico op gedoe/vuil met voorderrailleur en minder kans dat ketting er voor vanaf vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
en voor de Grizl/Canyon eigenaren: kloppen de maten zoals door Canyon aanbevolen als je jouw maten invoert? Niet het gevoel dat de fiets toch eigenlijk een maatje kleiner/groter had moeten zijn?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik denk dat het advies best ok is, maar je moet het meer zien als een indicatie.
Canyon adviseert mij een maatje m zie ik, ik heb een maat s (op basis stack/reach gekozen)
De reach van het frame verschilt tussen s, m en l niet zo veel tussen de maten onderling. (slechts 12mm)
Stappen daarna worden wel meteen flink groter.
Verschil zit hem bij die maten in de stack, dus hoe diep je wilt zitten zegmaar.

Je zit alleen vast aan wat canyon levert aan stuurpen, zou handiger zijn als je daar zelf een keus in kan maken (net zoals zadel wat een best breed zadel is)

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 04-01-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
DDX schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:52:
Persoonlijk vindt ik 1x onverhard erg prettig, minder risico op gedoe/vuil met voorderrailleur en minder kans dat ketting er voor vanaf vliegt.
Hm. Het verschil is tussen 40x42 (op de 1x) en 31x34 (op de 2x) uphill is natuurlijk ook weer niet wereldschokkend. Naar beneden en op vlak verhard is de top dan wel weer enigszins verschillend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_0j0wOoYBDNoNORoryeTu4DgjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/utkNaBuGVI3OVf9kwVRi6UGa.png?f=fotoalbum_large

Bovendien heeft de 1x een dropper waar volgens mij echt geen }:O op zit te wachten of gebruik je die regelmatig? O-)

Ik snap je punt qua voordelen van de 1x, maar voor mij wegen die volgens mij niet op tegen de voordelen van 2x. :)

Fijn, een beetje online brainstormen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
De CF SL 7 die ik heb heeft geen dropper.
50km/u is natuurlijk snel zat, het is niet dat je in Nederland vaak afdalingen hebt waarin je moet meetrappen.
Opzich red je het met een 38 of 40 wel in Nederland, maar wat ik dus zei dan zit je met wind mee snel op kleinste kransje achter en dan slijt dat kransje best snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-05 08:37
iamerwin schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:46:
Dames/heren met een Grizl, zijn jullie nog happy campers met jullie fiets? Geen spijt of "had ik toch maar..." ?

Reden: via de baas kan ik redelijk gunstig een fiets leasen en aangezien ik ongeveer (volgens Komoot) 17km van m'n werk af woon waarvan ongeveer 60/40 verhard/onverhard is én ik toch echt weer een beetje meer in beweging moet komen... (8> (ik negeer alleen nog even het feit dat ik naar werk ruim 500 meter daal en dus naar huis weer 500 meter klimmen moet; Sorgen für Morgen :Y) )

Aldus zit ik heel langzaam naar een Grizl te kijken, een CF SL 8 - alleen twijfel ik nog tussen de versie 1x1+vering en de 2x1 zonder vering. (of 2x1 met vering, maar die is dan weer 200 euro duurder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5WIfUjInXPRBt53mzYe3iE3xIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2dCQSiOMmTtWHSeyfLSG3uw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ondertussen al behoorlijk wat dingetjes vervangen, maar hij bevalt me zo goed (en past me ook zo goed vooral denk ik) dat mijn gewone racefiets de deur uit is. Ik heb:
- Ander zadel, standaard zadel had een te dikke neus oid
- Ander stuur, omdat ik hem nu als alles-fiets gebruik wilde ik toch een ietsje minder breed stuur dan de default 44 cm brede die op maatje L zit. Ik kon via de fietsenmaker voor een leuke prijs aan een 3T aero gravel ding komen die erg goed bevalt
- Een prachtig setje wielen van @ElGreco

Ik wissel nog wel wat met de cassette achter afhankelijk van wat voor ritten er de komende tijd op de planning staan, maar dat gaat eigenlijk ook perfect. Ik ben in ieder geval zeker nog een happy camper en echt geen spijt (behalve dan van de schuiver die ik gemaakt heb waardoor de shifters en de achterdriehoek wat lakschade hebben :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
DDX schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:04:
De CF SL 7 die ik heb heeft geen dropper.
50km/u is natuurlijk snel zat, het is niet dat je in Nederland vaak afdalingen hebt waarin je moet meetrappen.
Opzich red je het met een 38 of 40 wel in Nederland, maar wat ik dus zei dan zit je met wind mee snel op kleinste kransje achter en dan slijt dat kransje best snel.
Joah, maar ik woon in het Zwarte Woud. ;)

Als het weer een keer droog is, ga ik wel een keertje op m'n mtb kijken hoe de afdaling (en vooral: de klim) is. In het echt is dat toch beter in te schatten dan van achter man computer. :)

[ Voor 16% gewijzigd door iamerwin op 04-01-2022 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Haha ok, maar dan nog 50km/u en daarna uitrollen is ook snel zat.
Maar idd dan loop je wel tegen nadelen van 1x aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:44

Appie

F1RST Racing

ik rij met een 1x 40T (Oval) 10-44T (12spd) en haal makkelijk >50kph, maar ik woon in een bergachtig gebied en waardeer meer goede gearing voor klimmen dan afdalen.

Ik ga nu naar een 38T daar sommige beklimmingen op mijn laagste gearing my cadence naar <70 dropt en ik naar een paar test races voor de rule of 3 aan het toewerken ben.

Ik ben van plan om de nieuwe e-thirtheen 9-45 te halen die met XPLR complitable moet zijn, anders dan gooi ik een AXS MTB derailleur en een 10-50T (of een 9-50T) erop.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:30:
en voor de Grizl/Canyon eigenaren: kloppen de maten zoals door Canyon aanbevolen als je jouw maten invoert? Niet het gevoel dat de fiets toch eigenlijk een maatje kleiner/groter had moeten zijn?
Geen ervaring met Canyon, maar volgens Stevens moet ik een mt56 hebben bij hen. Volgens de fietsenmaker moet ik een mt54 of eventueel zelfs een mt51 hebben (op basis van een statische bikefit).

Wat heeft dit met jouw vraag te maken? Nou het kan bij Stevens althans zeker afwijken. Het is logisch dat dit ook op gaat voor Canyon. Immers de gemiddelde persoon bestaat niet. Omdat ik in verhouding (met mijn lengte) korte armen heb, moet ik een kleinere maat hebben.

Ik wil echt een bikefit aanraden. Ik weet niet of je bij een fietsenmaker kan binnenlopen voor advies of dat je een compleet aankoop advies bij een bikefitter nodig hebt. Maar op 2k is 300 euro niks als dat er voor zorgt dat je de goede fiets koopt.

Overigens kun je volgens mij ook zelf je maten opnemen en die in een online calculator stoppen. Dat deed de fietsenmaker volgens mij ook. Maar misschien weet iemand anders daar meer over.

[ Voor 8% gewijzigd door hoi1234 op 04-01-2022 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Hopjesvla79 naar mijn ervaring klopt het wel aardig, althans, ik zat precies tussen 2 maten en dan zegt 'ie: je kunt kiezen tussen deze 2 maten, kies kleiner voor wendbaarheid, kies groter voor stabiliteit.

Ik heb de geometrie tabel erbij gehouden, en gaan vergelijken met mijn oude fiets (uiteraard rekening houdende met wat ik graag anders zou willen hebben. Vooral de reach, want vorige frame was eigenlijk te groot, en heb daar nu een superkorte 45mm stuurpen op zitten, ipv de 90mm die erbij zat). Op basis daarvan de gewenste maat gekozen.

En zoals @DDX al aangeeft, scheelt ook niet zoveel de meeste maten. Zadelhoogte had ik bij allebei mijn opties voldoende speling gehad, en het verschil in reach was ook nog wel te compenseren geweest indien nodig. Om het verschil nog iets te verduidelijken, tussen S en M maar 5mm, M en L 7mm, wat het totale verschil 12mm maakt in frame reach.
Het is dat er bij de M en L ook een grotere stuurpen zit waardoor het uiteindelijke verschil 15 resp. 17mm wordt, maar dat is dus altijd weer op te lossen met een andere stuurpen.
Als je tussen die 3 maten zit (oftewel tussen de 172-189cm bent) kun je m.i. het beste naar de mogelijke zadelhoogte kijken, en een frame kiezen waarbij je in elk geval voldoende speling hebt. En waar nodig een andere stuurpen aanschaffen.

Bij twijfel, naar Valkenburg rijden en testen. Als ze weer open mogen dan...
Of een bikefit natuurlijk, hoewel ik geen idee heb wat dat kost. Schijnen ze overigens ook in dat shimano/canyon centrum te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Als beginnende gravelrijder, heb ik nu sinds een weekje een gravel fiets (Canyon Grail CF SL7). Hij bevalt zeer, zeer goed! Ik heb ook een racefiets en ook een MTB. Dus deze gravelfiets heb ik eigenlijk gekocht om in de 'natte' maanden ook over de weg te kunnen fietsen en ook het fietsen op 'gravelpaden' is zeker een leuke afwisseling (hoe leuk ik ook de MTB-routes ook vindt).

Ik had in Komoot enkele leuke graveltochten gemaakt, maar halverwege de tocht van vandaag (70 km) besloot ik maar geen graveltochten meer te doen als het zoveel geregeld heeft :) dan maar over de weg met dit weer en de graveltochten bewaren voor als het droog is. Man, man, man... wat een vieze bende (en ik ben van het MTB'en wel wat gewend hoor)...

Wat doen de doorgewinterde gravelrijders met dit weer en kletsnatte 'gravelpaden'? Een tochtje over asfalt plannen op dit soort dagen of stug doorploegen over de modderbende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 17:57
Galois schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:50:
*knip*
Wat doen de doorgewinterde gravelrijders met dit weer en kletsnatte 'gravelpaden'? Een tochtje over asfalt plannen op dit soort dagen of stug doorploegen over de modderbende?
Mijn advies is: doen wat je het leukste vindt.
Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden een keer op m'n racefiets in de winter een schelpenpad op een dijkje dacht te nemen (wat officieel overigens wel een fietspad is) en daar heb ik nog steeds spijt van. Het was maar twee km maar ik had net zo goed door de modder kunnen gaan rollen, zo zag ik eruit (en m'n fiets ook). Als dat je ding is, ga ervoor. >:) Ik woonde toen gelukkig nog in een huis met een buitenkraan en een tuinslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31

ZieMaar!

Moderator General Chat
Na slecht weer? Ass saver erop, overschoenen aan, badjas in de schuur klaar hangen en gaan. Ga nog ff zo’n ass saver voor voor bestellen, maar ik vind t wel mooi eigenlijk :).

Bij thuiskomst spuit ik de fiets gelijk af, gooi ik mijn kleren in een emmer en loop in badjas terug van de garage naar huis, zodat de zandbende binnen een beetje meevalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
ZieMaar! schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:34:
badjas in de schuur klaar hangen
Thuiskomen en gelijk Hugh Hefner uithangen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:34:
... Ga nog ff zo’n ass saver voor voor bestellen, maar ik vind t wel mooi eigenlijk :).
...
Ga je dan ook achterstevoren op je fiets zitten? :+

Zonder gekkigheid, zo iets moet ik ook nog gaan halen. Ik twijfelde laatst over de SKS S-Board, maar uiteindelijk niet gedaan omdat de specificaties het over max 38mm heeft, terwijl ik 40mm's heb. Misschien toch maar eens proberen, zo'n groot probleem lijkt mij dat niet?

Ik heb nu ook sinds 1,5 maand een gravelbike. Waar ik eerst echt alleen een mooiweer (lees: droog) fietser was, dacht ik nu ook met slechter weer (lees: natter) te gaan fietsen, maar dat viel tegen.
Net voor kerst het eerste echte regenritje gehad. 1,5 uur maar al na een paar kilometer al zeer stevig kraken, piepen, knarsen, schuren en wat nog meer. Wel warm aangekleed, dat was het probleem niet, maar lekker fietsen is het niet. Daarnaast gewoon een pleuriszooi om schoon te maken. Ben dan zowat langer bezig met voorbereiden/omkleden en schoonmaken dan met fietsen. Langer fietsen is ook niet echt de moeite waard.

Fietsen op natte paden terwijl het droog is vind ik niet zo'n probleem, mits het al een paar uur niet meer geregend heeft. Overschoenen en achterspatbord houden al een hoop zooi van je kleding. Plassen ontwijken is goed voor de stuurmanskunsten. :+

Of anders lekker hardlopen, dat is wel heerlijk in de regen. :9~

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik ben ook beginnend, met het idee achter de gravelbike dat ik kan fietsen waar ik wil.
Koud? prima! Heb ik de kleding voor.
Donker? prima! Dikke lamp erop en gaan.
(droog) zand/'gravel'? prima! Afgelopen weekend was het hier heerlijk, droog en ~14-15 graden, dus zeker paar veldweggetjes/bospaadjes gefietst.
Door de blubber of stevige regen? Niet mijn ding, en geeft me teveel zooi. Ik fiets wel op de indoor trainer...

Na regen of tijdens lichte regenval wil ik nog wel een rondje gaan, maar dan wel op de weg. Dan is de rommel achteraf nog wel te overzien.

Ass-saver zit er wel standaard op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37
Viezigheid is wel irritant. Hoewel een goede set spatborden en toegang tot een tuinslang en montage standaard alles wel makkelijker kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:17
Ik merk dat het met dit soort weer niet zo veel uit maakt of ik op de weg of wat meer onverhard fiets. Ook op de weg wordt de fiets erg vies en moet sowieso even worden schoongespoten. Heb tegenwoordig die mobiele outdoor Karcher, bevalt me enorm om meteen vlot even de bagger van de fiets te spuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je fiets behandelen met een coating/wax helpt ook enorm. Ik gebruik Muc-Off Wunder Shine en met een paar laagjes blijft dat heel wat ritjes goed zitten. Na een smerige rit is even de tuinslang erop en je fiets is weer schoon. Ik laat de fiets daarna wel binnen (verwarmd) drogen.

Van het weekend de MTB route van Ede gedaan met een vriend op een MTB. Kostelijk vermaakt en zat van top tot teen onder de modder. Vandaag staat er weer een rondje verhard op de planning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
DjVe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:03:
Je fiets behandelen met een coating/wax helpt ook enorm. Ik gebruik Muc-Off Wunder Shine en met een paar laagjes blijft dat heel wat ritjes goed zitten. Na een smerige rit is even de tuinslang erop en je fiets is weer schoon. Ik laat de fiets daarna wel binnen (verwarmd) drogen.

Van het weekend de MTB route van Ede gedaan met een vriend op een MTB. Kostelijk vermaakt en zat van top tot teen onder de modder. Vandaag staat er weer een rondje verhard op de planning :)
werkt dat ook op matte lak? Of zijn daar alternatieven voor?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ik heb deze coating (inmiddels op 2 fietsen)
https://proteambicyclecare.com/

Werkt echt goed, gewoon ff bidon leegspuiten en ergste vuil is er weer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
@DDX heeft enigszins een eTap zaadje geplant tussen mijn oren }:|

[ Voor 51% gewijzigd door iamerwin op 06-01-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
zijn er trouwens hier die op flats rijden? Kwam in mijn zoektocht naar welke pedalen deze stukjes nog tegen:

https://velonut.com/blog/...-pedals-for-gravel-riding
https://cyclinglove.nl/20...innovations-catalyst-evo/

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:47:
zijn er trouwens hier die op flats rijden? Kwam in mijn zoektocht naar welke pedalen deze stukjes nog tegen:

https://velonut.com/blog/...-pedals-for-gravel-riding
https://cyclinglove.nl/20...innovations-catalyst-evo/
Wel op de MTB en nog niet op de gravel (paar zware shimano's ). Toen ik met de gravelbike van de tabletop (wrong side) naar beneden stortte had ik wel gewild dat ik op flats stond, kon met geen mogelijkheid meer wat corrigeren en de landing deed ik met mijn hoofd en schouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
heb het gevoel dat het nog een beetje vloeken in de kerk is op een gravel..maar goed dat is vering ook ;)

ik vind het wel interessant, had ze op mijn MTB ook geregeld gewild..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:22
iamerwin schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Bovendien heeft de 1x een dropper waar volgens mij echt geen }:O op zit te wachten of gebruik je die regelmatig? O-)
Als ik er 1 had zou ik hem zeker gebruiken. Maar ik rijd dan ook geregeld (stukken) MTB-routes. Belangrijk verschil met de MTB is dan toch wel dat je een gravelfiets lang niet zo makkelijk onder je kunt laten bewegen in de bochten. Maar als je een gravelfiets met vering hebt en een dropper wordt een MTB bijna overbodig op veel NL routes...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Ik heb een hekel aan modderfietsen, dus ik zoek bij slecht weer de drogere paden op. Dat kan asfalt zijn, maar als je een tijdje gravelt dan weet je ook wel welke lokale paden nog een beetje te doen zijn met slecht weer. Uiteraard werkt dat niet als je een rit van internet plukt :)

Als ik asfalt opzoek maak ik er meestal wel een soort verharde gravelrit van. Dus niet de lange rechte stukken fietspad langs de doorgaande wegen, maar meer de toeristische slingerfietspaden en wegen, waarbij snelheid ondergeschikt is aan de beleving.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Echt modderfietsen heb ik weinig mee, beetje prut prima maar nee geen zin om echt door blubber te fietsen
Ga op dit moment dus niet richting heuvelrug en veluwe (al valt het bij die laatste denk ik wel mee?)

Maar vermaak ik mij lekker in de pwn duinen waar water lekker snel wegzakt, helaas heb je dan wel last van regel dat je daar maar tot 10u30 onverhard mag fietsen.

En het strand op, maar dat kan je amper gravelfietsen meer noemen.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 06-01-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modder wisselt op de veluwe (iig hier in de Kroondomeinen) heel erg. Een paar vaste plekken hebben bijna altijd echte dikke blubber, de rest is hooguit een beetje nat zand. Mn rondom Hoog Soeren is het echt modderig, verder dus niet (op een klein stukje hier en daar na natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Hier, op de Zuid Veluwe, kan het nu behoorlijk modderig zijn. Maar het verschilt nogal per pad. Er liggen hier een paar 'schelpenpaadjes' die in elkaar overlopen en er op het oog (bij droog weer) hetzelfde uitzien. Het ene deel is nagenoeg altijd goed te rijden en het andere deel is al heel snel een vieze bende als het geregend heeft.

Maar het kan ook per dag en week aardig verschillen. Ik heb oudjaarsdag 100km over o.a. de Loenermark gedaan en die was nagenoeg droog, maar diezelfde route zou ik nu niet willen fietsen.

Edit: net een rondje gedaan. Meest onverhard en het viel me heel erg mee na de regen van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpjmdaM4baqYSQtx2OcHm4Mzgqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3kuIFgVjuoeT1zSk2pVzfbR.jpg?f=fotoalbum_large

Als het niet erger wordt dan dit...

[ Voor 35% gewijzigd door klaaas op 06-01-2022 16:59 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Hopjesvla79 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:24:
[...]

werkt dat ook op matte lak? Of zijn daar alternatieven voor?
Werkt uitstekend. De lak blijft mat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

De wielen die op de Canyon Grail zitten (oa), de DT Swiss Gravel LN wielen. Welke zijn dit? Als ik google op deze wielen, dan kan ik ze alleen vinden op Canyons (of Focus). Heeft DT Swiss deze wielen speciaal voor Canyon gemaakt? Of heeft Canyon de (bv) DT Swiss GR 1600 SPLINE hernoemd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Galois schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
De wielen die op de Canyon Grail zitten (oa), de DT Swiss Gravel LN wielen. Welke zijn dit? Als ik google op deze wielen, dan kan ik ze alleen vinden op Canyons (of Focus). Heeft DT Swiss deze wielen speciaal voor Canyon gemaakt? Of heeft Canyon de (bv) DT Swiss GR 1600 SPLINE hernoemd?
De stock DT wielen (net als Fulcrums) krijgen altijd een net iets andere naam dan de eigen DT wielen in de handel.

Ik gok dat de wielen die jij aanhaalt de G1800 zijn maar dan geüpgraded met een ratchet ipv de standaard 3-pawl systeem. Ratchet LN is namelijk een upgrade kit om van 3-pawl naar een ratchet systeeem te gaan.

Waarom zouden ze dat doen en niet direct de GR1600 gebruiken? Omdat de velgen van de G1800 de helft zo duur zijn als de velgen van de GR1600 (de laatste zijn iets lichter en ze zijn dicht gelast, oftewel je ziet geen naad lopen op de plek waar de velgen rond zijn gemaakt - tegenover het ventiel dus)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElGreco schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:07:
[...]

De stock DT wielen (net als Fulcrums) krijgen altijd een net iets andere naam dan de eigen DT wielen in de handel.

Ik gok dat de wielen die jij aanhaalt de G1800 zijn maar dan geüpgraded met een ratchet ipv de standaard 3-pawl systeem. Ratchet LN is namelijk een upgrade kit om van 3-pawl naar een ratchet systeeem te gaan.

Waarom zouden ze dat doen en niet direct de GR1600 gebruiken? Omdat de velgen van de G1800 de helft zo duur zijn als de velgen van de GR1600 (de laatste zijn iets lichter en ze zijn dicht gelast, oftewel je ziet geen naad lopen op de plek waar de velgen rond zijn gemaakt - tegenover het ventiel dus)
Tnx voor de info: klinkt logisch!

Klopt, je ziet op deze wielen een naad lopen inderdaad. Dat is dus niet het geval bij de GR1600 wielen begrijp ik. Dus deze wielen zijn zeg maar 'zwakker' op deze naad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Nee. Beide worden rond gemaakt tegenover het ventiel en daar met extra materiaal vast gemaakt. Het is een soort mouw wat in elkaar schuift. Alleen wordt de duurdere velg ook nog eens dicht gelast en geschuurd totdat je er niets meer van ziet.
De sleeve zorgt ervoor dat de velg dicht blijft. De rest is vooral cosmetisch.
De grote verschillen zijn:
- gewicht
- weerbaarheid lak

Beide zijn beter bij de duurdere variant (en dat zijn dus niet de stock wielen)

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 07-01-2022 19:53 ]

www.vanspeykwheels.nl

Pagina: 1 ... 8 ... 76 Laatste