Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 9 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45
Ik kan bij m’n lokale fietsenmaker een Specialized Diverge kopen met wat korting (2021 model). De prijs is dan alleen nog steeds een paar honderd euro hoger dan de oorspronkelijke adviesprijs.

Nu twijfel ik of ik beter nu kan toeslaan (de 2022 modellen zijn alleen nog maar duurder) of wachten tot de supply chain problemen een beetje zijn opgelost. Verwachten jullie dat de prijzen vanaf volgend jaar weer flink kunnen dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:31

Galois

1811 - 1832

sheepdog schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:45:
Ik kan bij m’n lokale fietsenmaker een Specialized Diverge kopen met wat korting (2021 model). De prijs is dan alleen nog steeds een paar honderd euro hoger dan de oorspronkelijke adviesprijs.

Nu twijfel ik of ik beter nu kan toeslaan (de 2022 modellen zijn alleen nog maar duurder) of wachten tot de supply chain problemen een beetje zijn opgelost. Verwachten jullie dat de prijzen vanaf volgend jaar weer flink kunnen dalen?
Hehehehe. Tot zover ‘steun de lbs’! :)

Een paar honderd euro meer dan de oorspronkelijke adviesprijs… tsja… ze kunnen het maken nu. Kennelijk. En dan niet piepen als wij dan toch voor kiezen om via internet spullen te kopen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45
Galois schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:52:
[...]

Hehehehe. Tot zover ‘steun de lbs’! :)

Een paar honderd euro meer dan de oorspronkelijke adviesprijs… tsja… ze kunnen het maken nu. Kennelijk. En dan niet piepen als wij dan toch voor kiezen om via internet spullen te kopen.
Ik moet erbij zeggen dat Specialized die prijzen heeft verhoogd en niet mijn lbs! Maar dankzij de kracht van het internet kan ik nog zien wat de oorspronkelijke prijs van dit model was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:20

DjVe

Hatsaflats!

Tenzij de fiets voorzien is van wat upgrades die de prijs rechtvaardigd, zou ik het vertikken om meer te betalen dan de adviesprijs.

De tekorten schelen per merk nogal. De wat grotere merken kopen nu bijvoorbeeld al materialen in voor de modellen van komend jaar, dus je kan geluk hebben dat er een fiets voor je is, maar zeker weten doe je het nooit. Ik meen dat het tekort aan onderdelen nog wel 2/3 jaar kan duren, maar dat is natuurlijk koffiedik kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:54
Even dit topic kapen voor wat reclame.

Er worden nieuwe GoT Social Rides georganiseerd:
Het Grote - 2022 Tweakers Social Ride- Topic!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
sheepdog schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:45:

Volgens mij is de prijs bij Specialized afgelopen seizoen ook tussentijds verhoogd. Dus kijk je naar de goede adviesprijs? Zoals gezegd: Er is weinig aanbod en dus kunnen ze het vragen. Vraag is dus meer of jij het de prijs waard vindt om op korte termijn te kunnen rijden?

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

sheepdog schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Ik moet erbij zeggen dat Specialized die prijzen heeft verhoogd en niet mijn lbs! Maar dankzij de kracht van het internet kan ik nog zien wat de oorspronkelijke prijs van dit model was ;)
Maar dat hebben ze gedaan voor de 2022 modellen, toch niet voor de 2021 modellen? Die zijn namelijk niet meer leverbaar (en komen ook niet meer leverbaar ;)). Jouw lbs had deze op voorraad en ingekocht ten tijde van de '2021 adviesprijzen voor lbs'en'.

Dat lijkt mij de gang van zaken... Neem niet weg dat de fabrikanten inderdaad ook prijzen hebben verhoogd.

Ik ben gewoon (nog steeds) een beetje boos op mijn lbs :)
Vorig jaar had ik een cassette nodig voor op mijn MTB: 10 speed XT cassette. De adviesprijs was iets van 70 euro, maar bij goede leverbaarheid gingen deze cassettes voor maximaal 60 euro (bij de bekende webshops).
Helaas nergens leverbaar deze cassette, dus ik bel met mijn lbs of hij toevallig nog wat heeft liggen. Ja, toevallig wel en ik mocht 'm kopen voor 95 euro. Nou... dan ben ik toch echt helemaal klaar. Ik zeg nog tegen 'm dat de adviesprijs 70 is, maar krijg een reactie van: "Probeer 'm nu maar ergens te kopen voor 70 euro." Ach...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:37
Voor de mensen die een Grizl 7 zoeken, ze zijn weer bestelbaar tm maat M voor een leverdatum in maart.

Best verleidelijk moet ik zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Galois schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:20:
[...]

Maar dat hebben ze gedaan voor de 2022 modellen, toch niet voor de 2021 modellen? Die zijn namelijk niet meer leverbaar (en komen ook niet meer leverbaar ;)). Jouw lbs had deze op voorraad en ingekocht ten tijde van de '2021 adviesprijzen voor lbs'en'.

Dat lijkt mij de gang van zaken... Neem niet weg dat de fabrikanten inderdaad ook prijzen hebben verhoogd.
Ik weet van Cube dat ze tussen mijn besteldatum eind augustus 2020 en de daadwerkelijke levering in februari 2021 de adviesprijs van de 2021 modellen verhoogd hebben.
Omdat ik 'm voor de 'oude' prijs heb besteld heb ik geluk gehad en is er niks aangepast.
Maar ik kan me voorstellen dat zoiets dergelijks ook bij Specialized gebeurd is.
Als deze LBS dan pas later heeft kunnen inkopen (of toegewezen gekregen heeft) is er niks vreemd aan de hogere prijs.
Huidige markt is een kwestie van kopen wat je wilt tegen een prijs die je voor jezelf kunt verantwoorden.
Kijken naar prijzen uit het verleden heeft weinig zin, en wachten op dalingen kan nog lang duren.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18
CrabpPeople schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:30:
Voor de mensen die een Grizl 7 zoeken, ze zijn weer bestelbaar tm maat M voor een leverdatum in maart.

Best verleidelijk moet ik zeggen....
Voor de suspension zijn ze ook in S aanwezigdeze ochtend.

kak, sta ik op het punt om de knoop door te hakken met een S..blijkt dat een XS geadviseerd wordt bij de normale Grizl 7, maar daar deze voor de suspension niet bestaat de S geadviseerd wordt... Bij de S zou ik max 1.2cm speling hebben met de geadviseerde zadelhoogte t.o.v de minmale zadelhoogte... Iemand hier van 1,71 die toevallig op een S rijdt?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:16
Hopjesvla79 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:34:
kak, sta ik op het punt om de knoop door te hakken met een S..blijkt dat een XS geadviseerd wordt bij de normale Grizl 7, maar daar deze voor de suspension niet bestaat de S geadviseerd wordt... Bij de S zou ik max 1.2cm speling hebben met de geadviseerde zadelhoogte t.o.v de minmale zadelhoogte... Iemand hier van 1,71 die toevallig op een S rijdt?
Blokken op de pedalen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
kan, maar heeft niet meteen mijn voorkeur :P

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabpPeople
Hopjesvla79 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Voor de suspension zijn ze ook in S aanwezigdeze ochtend.

Als ik mijn meetwaarden van de bikefit erbij pak, past met mijn 1m77 de S als gegoten met 2cm aan spacers. Mijn eerste reactie als je kleiner bent dan dat, is dat je een XS nodig hebt. Maar er zit ook weer niet zoveel verschil tussen dat je hoe dan ook niet op een maatje groter zal passen lijkt me... Was volgensmij namelijk ook al eerder in dit topic gepost dat er niet zo heel veel verschil tussen de XS, S en M zit, en zou zelf ook met allemaal wel weg kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Hopjesvla79 1,72 op een S, zadelhoogte (tov. midden trapas) heb ik op iets van 703mm meen ik (streepje op zadel staat precies 20mm hoger dan het minimum). Dat komt overeen met het advies van canyon, maar dat is dus wel sterk afhankelijk van binnenbeenlengte.
Overigens kan ie ook nog wel iets lager dan de 0 als het moet. Dus lager dan 683mm totaal tov. midden trapas.

Reach ook even goed bedenken wat je wil; aangezien ik op zoek was naar een allround fiets die vooral op de weg wordt gebruikt, meestal relatief korte ritjes van 1-1,5 uur, met hier en daar wat onverhard ertussen, vond ik een iets sportievere houding (langere reach) geen bezwaar. En ik wilde graag de 700c wielen, ipv de 650b. Dan moet je minimaal naar de S.
Leg je de focus meer op onverhard en/of comfort voor langere ritten, dan is iets kleiner wellicht toch beter.

Als het écht moet kun je achteraf nog iets korter met de stuurpen, maar die is met 70mm al relatief kort.

Heb verder het zadel 10mm naar voren geschoven tov. waar 'ie op geleverd werd, maar denk dat dat ook zeer persoonsgebonden is.

Ik klooi gewoon wat aan met youtube bikefit adviezen (die overigens ook sterk uiteenlopen qua meningen), en geef er mijn eigen draai aan. Doe je het liever datagestuurd, dan is een moderne bikefit wellicht aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
defusion schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:44:
@Hopjesvla79 1,72 op een S, zadelhoogte (tov. midden trapas) heb ik op iets van 703mm meen ik (streepje op zadel staat precies 20mm hoger dan het minimum). Dat komt overeen met het advies van canyon, maar dat is dus wel sterk afhankelijk van binnenbeenlengte.
Overigens kan ie ook nog wel iets lager dan de 0 als het moet. Dus lager dan 683mm totaal tov. midden trapas.

Reach ook even goed bedenken wat je wil; aangezien ik op zoek was naar een allround fiets die vooral op de weg wordt gebruikt, meestal relatief korte ritjes van 1-1,5 uur, met hier en daar wat onverhard ertussen, vond ik een iets sportievere houding (langere reach) geen bezwaar. En ik wilde graag de 700c wielen, ipv de 650b. Dan moet je minimaal naar de S.
Leg je de focus meer op onverhard en/of comfort voor langere ritten, dan is iets kleiner wellicht toch beter.

Als het écht moet kun je achteraf nog iets korter met de stuurpen, maar die is met 70mm al relatief kort.

Heb verder het zadel 10mm naar voren geschoven tov. waar 'ie op geleverd werd, maar denk dat dat ook zeer persoonsgebonden is.

Ik klooi gewoon wat aan met youtube bikefit adviezen (die overigens ook sterk uiteenlopen qua meningen), en geef er mijn eigen draai aan. Doe je het liever datagestuurd, dan is een moderne bikefit wellicht aan te raden.
thanks, bbl = 78.5 volgens de officiële Canyon waterpas methode :P

Ben niets anders gewend dan een MTB dus een zit op een gravel is sowieso wennen lijkt me. Dus dan misschien toch maar naar Koblenz om de zit eens fatsoenlijk te vergelijken. Als het niet meteen fatsoenlijk zit ben ik bang dat ik anders toch maar blijf twijfelen aan de maat.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:56
Hopjesvla79 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:56:
[...]

thanks, bbl = 78.5 volgens de officiële Canyon waterpas methode :P

Ben niets anders gewend dan een MTB dus een zit op een gravel is sowieso wennen lijkt me. Dus dan misschien toch maar naar Koblenz om de zit eens fatsoenlijk te vergelijken. Als het niet meteen fatsoenlijk zit ben ik bang dat ik anders toch maar blijf twijfelen aan de maat.
Mijn BBL is 79 cm bij een lengte van 172 cm. Ik heb een grail in de maat S besteld. Ik rijd nu een Attain SL racefiets framemaat 53cm uit 2016 waar ik perfect op zit en heb de geometrie vergeleken via Geometrygeeks.bike. Reach en effective top-tube length van de Grail zijn iets langer, maar aangezien de stuurpen van de Grail 1 cm korter is dan de Cube is het uiteindelijke verschil verwaarloosbaar.
Daarom dus een S besteld i.p.v. de door Canyon als optimale fit aanbevolen XS.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Vraag voor de kenners.
Stel dat ik bij de Canyon Grail 7 etap straks toch niet zo tevreden ben met de 1x.
Is het dan mogelijk om er een 2x van te maken?

Volgens mij zou dat moeten kunnen door de crank te vervangen en een voorderailleur toe te voegen.
Als ik op de highres foto kijk lijkt het alsof er al een voorbereiding daarvoor op het frame zit.
De shifters zijn neem ik aan programeerbaar (of communiceren direct?).

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
magic_nl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:11:
Vraag voor de kenners.
Stel dat ik bij de Canyon Grail 7 etap straks toch niet zo tevreden ben met de 1x.

Volgens mij zou dat moeten kunnen door de crank te vervangen en een voorderailleur toe te voegen.
Als ik op de highres foto kijk lijkt het alsof er al een voorbereiding daarvoor op het frame zit.
Mogelijk moet je ook een andere linker shifter hebben? Bij de niet DI2 1x heeft de linker shifter geen schakelmogelijkheid bijvoorbeeld.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:24
magic_nl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:11:
Vraag voor de kenners.

Heel makkelijk, gewoon voorderaileur kopen en andere crank.
Shifters hoef je niet te vervangen. (beide buttons tegelijk indrukken schakelt voor)

En frame leveren ze standaard met mount.
Op foto's bij canyon hebben ze die eraf gehaalt en dopjes erin gedaan.

edit: oops iets snel :
https://support.sram.com/...ur-work-with-a-2x-system-
No, the XPLR rear derailleur is a dedicated 1x rear derailleur.
Geen idee hoe hard dit is.
Mogelijk dat je beide derailleurs moet vervangen...
MaSw85 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Mogelijk moet je ook een andere linker shifter hebben? Bij de niet DI2 1x heeft de linker shifter geen schakelmogelijkheid bijvoorbeeld.
Er is geen shimano shifter zonder buttons, dus ook bij shimano kan het gewoon.
(ja mechanische shifters, maar die combineren niet echt lekker met di2 shifter kwa looks en size)

[ Voor 31% gewijzigd door DDX op 10-01-2022 17:24 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:21:

[...]

Dat is dus ook het tegenstrijdige wat ik tegenkom. Bij Mantel staat bij de derailleur nl. 24/12 speed.
En bij de aankondiging destijds op bicycling.com maakte ik ook geen belemmering op of verschil tussen 1x/2x achterderailleurs. Hooguit in wide, maar bicycling noemt ook een 2x wide optie.

Maar zien wat er mogelijk is.
Ik zag nl. ook dat 1x grotere kettingbladen zou kunnen hebben, maar of dat past op dit frame is ook nog maar de vraag.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrabpPeople
Toch nog wel wat impulsief een Grizl gekocht. Uiteindelijk, al vraag ik me met deze geometrie een beetje af hoe lang het comfortabel blijft, heeft de geschiktheid voor bikepacken (mijn racer is daar niet zo geschikt voor) de doorslag gegeven. Heb er wel zin in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
DDX schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:21:
[...]

[...]

Dat zijn van die dingen, gewoon proberen. Werkt het, werkt het. Werkt het niet, koop je alsnog de achterderrie.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
magic_nl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:13:
[...]

Dat is dus ook het tegenstrijdige wat ik tegenkom. Bij Mantel staat bij de derailleur nl. 24/12 speed.
En bij de aankondiging destijds op bicycling.com maakte ik ook geen belemmering op of verschil tussen 1x/2x achterderailleurs. Hooguit in wide, maar bicycling noemt ook een 2x wide optie.

Maar zien wat er mogelijk is.
Mogelijk dat de beperking is dat je geen 10-44 cassette icm 2 bladen voor kan gebruiken.
Maar kan ook harde beperking zijn, zoals shimano ook doet met aantal zaken. (10s derailleurs die vanaf bepaalde firmware niet icm 11s werkt en mtb derailleurs die niet werken icm road derailleurs)

Bicyling arikel gaat over de force etap trouwens, niet de xplr versie.
Ik zag nl. ook dat 1x grotere kettingbladen zou kunnen hebben, maar of dat past op dit frame is ook nog maar de vraag.
Ik heb een 46 blad met 1x, nog iets groter moet ook wel passen maar dit is zat wat mij betreft.
Gewoon om niet continu op de 10 of 11 tandjes te zitten als ik beetje wind mee heen.

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 10-01-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DDX schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:30:

[...]

Ik heb een 46 blad met 1x, nog iets groter moet ook wel passen maar dit is zat wat mij betreft.
Gewoon om niet continu op de 10 of 11 tandjes te zitten als ik beetje wind mee heen.
Dat is waarom ik er ook over denk.
Met m’n mtb zit ik met de 32t ook vaak op de uiterste tanden. En op m’n woon-werkfiets met 36t ook. Dan is de standaard 40t niet zo’n grote stap, daarom ben ik aan het kijken wat de opties zijn.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:11
Iemand nog een (volledig zwarte) 700x45c band liggen? Mijn 35c crossboss ligt wat smal voor en zoek een breder alternatief zoals de wtb riddler 45c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
dnhelle schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:43:
Iemand nog een (volledig zwarte) 700x45c band liggen? Mijn 35c crossboss ligt wat smal voor en zoek een breder alternatief zoals de wtb riddler 45c.
Zoiets bij de Duitse webshop? Riddler 47 mm

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Ik mocht gisteren mijn Grail 7 etap betalen van Canyon, dus als het goed is komt deze op korte termijn mijn kant op *O*
Maar weet iemand of de Grail tubeless afgeleverd wordt of nog met een binnenbandje er in? Mij Lux werd in 2020 ook wat tegenvallend gewoon met binnenbanden afgeleverd...
Anders moet ik nog even een setje tubeless ventielen en wat sealent bestellen :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vziw wordt geen enkele canyon tubeless afgeleverd.
Recent de grizl ook omgezet na mijn eerste lekke band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Met binnenbandje, dus je moet ventielen en sealant bestellen.
Er zit al wel goede tape op de velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
@defusion @DDX tnx, dacht het al, maar goed om het zeker te weten :) En volgens mij zijn de DT-Swiss velgen tegenwoordig inderdaad standaard van tape voorzien. Althans dat was bij mijn Lux zo en bij het setje wat ik voor de MTB van mijn vrouw had aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ja, dat kan ook. Of iemand heeft nog zoiets lichtgebruikt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:27
Sta op het punt om een Grail CF SL 7 eTap te bestellen alleen twijfel nog over de maatvoering. Ik ben 183,5cm en volgens de sizing chart moet ik de M variant hebben. Binnenbeen lengte is 90cm. Ik rij in de zomer op mijn normale weg fiets op een 58cm frame.

De M variant is nu niet op voorraad maar de L wel. Nu las ik op internet dat de reach sws al iets meer is op de Grail vergelijken met andere gravel bikes.

Zou een L ook prima moeten gaan of toch gewoon afgaan op de canyon maat chart?
Het liefst zit ik niet al te diep op de fiets ivm comfort.

Strava Profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Reach verschilt bijna niet, dus afgaan op de stack die je wilt hebben.
Eventueel kan je bij de L nog een kortere stuurpen monteren. (L heeft 7mm langere reach en 10mm langere stem)

En snel zaken vergeten als ik rijd op een 58cm frame dus dan zal ik wel een L nodig hebben.
Stack en reach zijn belangrijk, daarna zie je wel wat de fabrikant als maatnaampje erop plakt.
Mijn Grizl maatje S komt kwa stack en reach dus overeen met mijn Trek Domane maatje 58 ;)

[ Voor 43% gewijzigd door DDX op 11-01-2022 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
apexia0087 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:50:
Dan moet je vooral ook de stack van de twee maten in de gaten houden.

Idealiter weet je al wat je gewenste drop (zadel->stuur) is en wat je zadelhoogte is.
Met wat online tooltjes (of goniometrie uit de tweede klas) kun je exact uitrekenen wat voor spacers en stuurpen je nodig gaat hebben op welke fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
En comfort staat niet gelijk aan niet diep zitten trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:13
apexia0087 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:50:
Sta op het punt om een Grail CF SL 7 eTap te bestellen alleen twijfel nog over de maatvoering. Ik ben 183,5cm en volgens de sizing chart moet ik de M variant hebben. Binnenbeen lengte is 90cm. Ik rij in de zomer op mijn normale weg fiets op een 58cm frame.

De M variant is nu niet op voorraad maar de L wel. Nu las ik op internet dat de reach sws al iets meer is op de Grail vergelijken met andere gravel bikes.

Zou een L ook prima moeten gaan of toch gewoon afgaan op de canyon maat chart?
Ik heb een uitgebreide bikefit gedaan die uitkwam op een perfecte fit op de L voor een grizl. (tot zover de hoop dat er nog wat beter kon)
Ben zelf 186cm met lange ledematen, binnenbeen lengte 93cm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Voor de liefhebbers, er is een datum toegevoegd bij Het Grote - 2022 Tweakers Social Ride- Topic! speciaal voor de gravelaars!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MaSw85
Zojuist ticket gekocht voor Graveller Drenthe op 11-12 juni. Wellicht dat dit een mooie tip is om een prachtige omgeving te ontdekken.

Graveller op de Veluwe is er ook (eind augustus). Die heb ik vorig jaar gedaan, was erg leuk!

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

MaSw85 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:14:
Zojuist ticket gekocht voor Graveller Drenthe op 11-12 juni. Wellicht dat dit een mooie tip is om een prachtige omgeving te ontdekken.

Graveller op de Veluwe is er ook (eind augustus). Die heb ik vorig jaar gedaan, was erg leuk!
Net zelf ook een ticket gekocht. Word de eerste keer dat ik deelneem aan een event met mijn fiets.
Heb er zin in :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
En mocht je nou denken, zo mooi als in die beelden is het op de Veluwe vast in het echt niet, dan zit je er dus flink naast en dan ben je 4 juni van harte welkom :).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:00
En mocht je denken: 4 juni duurt nog erg lang. Is het eerder ook al leuk om daar te gravelen? Dan is het antwoord: absoluut! Vandaag was het weer prachtig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka2ZFrwkhp4Rpi07V_ZPBC6kUlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJv6KWjsabGPvcQA5GjKYK1E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DscYyxpHznFZPma19oqy0_5qCIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMlp6pMuzEwgqk6q9vx0fIeK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-eQDBzOM74tWhx8ulEt6sSAwlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sq8oB9xJpAr16tzbsoUx7c32.jpg?f=fotoalbum_large

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:25
Klopt het dat er een gravel whatsapp signal groep is? Zo ja kan ik een invite krijgen? 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Nu online
Volgens mij zit je daar al in..?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05

Appie

F1RST Racing

GCN heeft een mooie reportage gemaakt van Fayetteville AR - ik woon hier vlakbij ('MTB captical of the world'). Er zit ook nog een preview/overzicht van de WK track voor veldrijden (cyclecross).

De gravel scene is hier redelijk groot en het is makkelijk om 100-200 miles+ (160-320km) ritten te rijden in een grote diversiteit van terrein. Weg, gravel en aangezien het in de Ozark Mountain range is, is er veel variatie met veel hoogtemeters.

Het concept van oneindigheid wanneer je hier rijdt maakt alles een avontuur.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:03
Appie schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:04:
GCN heeft een mooie reportage gemaakt van Fayetteville AR - ik woon hier vlakbij ('MTB captical of the world'). Er zit ook nog een preview/overzicht van de WK track voor veldrijden (cyclecross).

[YouTube: America’s Secret Cycling Paradise - Hank’s Perfect Ride in Fayetteville]

De gravel scene is hier redelijk groot en het is makkelijk om 100-200 miles+ (160-320km) ritten te rijden in een grote diversiteit van terrein. Weg, gravel en aangezien het in de Ozark Mountain range is, is er veel variatie met veel hoogtemeters.

Het concept van oneindigheid wanneer je hier rijdt maakt alles een avontuur.
Dit zijn de momenten waarop je beseft dat NL te dicht bebouwd is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

klaaas schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:03:
En mocht je denken: 4 juni duurt nog erg lang. Is het eerder ook al leuk om daar te gravelen? Dan is het antwoord: absoluut! Vandaag was het weer prachtig.

[URL="https://tweakers.net/i/27SGJAyzNoBXCoCyz5142lg2dmY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qJv6KWjsabGPvcQA5GjKYK1E.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vond er geen klap aan vandaag. Met pijn en moeite 60km gedaan, waarvan 90% op de weg. Er was iets van zon voorspeld, maar het was dikke vochtige mist (en koud). Alleen in Groesbeek (klein Amerika) had ik even het gevoel in de wolken over een alpenwei te rijden.
Cranzai schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Absoluut :(

[ Voor 8% gewijzigd door DjVe op 15-01-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
DjVe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Vond er geen klap aan vandaag. Met pijn en moeite 60km gedaan, waarvan 90% op de weg. Er was iets van zon voorspeld, maar het was dikke vochtige mist (en koud). Alleen in Groesbeek (klein Amerika) had ik even het gevoel in de wolken over een alpenwei te rijden.
Als mist te dik wordt is het idd niet leuk. Ik ben brildrager dus dan is mist extra irritant. Maar waarom 90% over de weg? Het was afgelopen week aardig droog en het bos was prima te doen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
Gezien dat je de hele dag in een natte deken fietste lag het bos er inderdaad prima bij!

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Normaal gesproken ben ik een hardloper maar eigenlijk wil ik toch een alternatieve training hebben in de vorm van fietsen. Daarnaast wil ik toch het woon-werkverkeer met de fiets gaan oppakken dus ik zoek toch ook wel iets dergelijks.

Wat ik mij afvraag toen ik bijvoorbeeld de Bulls Grinder 3 uit 2021 zag, is zo'n enkel 42T voorblad icm een 11-42T niet zo'n "van alles wat maar toch ook niets " cassette als je niet verder komt dan de spreekwoorden polder?

Zijn er überhaupt mensen (naast DDX) hier die hun gravelbike ook gebruiken voor woon-werkverkeer?

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:45
@klaaas Schitterende plaatjes, vooral die middelste! Alleen die "gestorven" fiets op de voorgrond verdient natuurlijk beter ;) Bij die onderste zou ik 'm links tegen de stammen zetten bijvoorbeeld.

Hier in het westen hebben we niet van die mooie bossen. Maar langs het strand is het ook wel aardig fietsen soms:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZrS_OjQUeDpcck6Vn0xQiYK4eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIz6uKbCRMDSrB7k5mwa0pta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoXTRBrw9bYbFNjKhQeIqtPpDNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgC5hLEBPben2iRDOrVhDeQI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRN7CSsve8i-nwTul6XeDeEool0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M1Ujyky1CsGt8fI2VK9Oi0r9.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel aan zee is dat de mist meestal vrij snel open waait.

[ Voor 78% gewijzigd door Morrar op 16-01-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
vhal schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:06:
Normaal gesproken ben ik een hardloper maar eigenlijk wil ik toch een alternatieve training hebben in de vorm van fietsen. Daarnaast wil ik toch het woon-werkverkeer met de fiets gaan oppakken dus ik zoek toch ook wel iets dergelijks.

Wat ik mij afvraag toen ik bijvoorbeeld de Bulls Grinder 3 uit 2021 zag, is zo'n enkel 42T voorblad icm een 11-42T niet zo'n "van alles wat maar toch ook niets " cassette als je niet verder komt dan de spreekwoorden polder?

Zijn er überhaupt mensen (naast DDX) hier die hun gravelbike ook gebruiken voor woon-werkverkeer?
Ik heb een 1x gravelbike met een 40T voorblad en heb de 11-42 cassette gewisseld voor een met 11-28. En met de wielset voor de weg zelfs een 12-25. Daarmee kom je prima op de plek van bestemming als je geen (serieuze) hoogtemeters pakt zoals ik (in Noord-Nederland).

Weinig ervaring met WW verkeer, het WW verkeer dat ik deed was in het voorjaar of de zomer met de wielset voor op de weg. Er zijn wel meer mensen die WW doen met een gravelbike in dit topic iig.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

klaaas schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:26:
[...]

Als mist te dik wordt is het idd niet leuk. Ik ben brildrager dus dan is mist extra irritant. Maar waarom 90% over de weg? Het was afgelopen week aardig droog en het bos was prima te doen.
Als ik alleen in het bos had willen fietsen, dan had ik mijn MTB wel gehouden. Ik vind juist de mix erg leuk :) Dus afgelopen week veel op de weg gefietst, komende week ga ik weer een MTB route doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

MaSw85 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb een 1x gravelbike met een 40T voorblad en heb de 11-42 cassette gewisseld voor een met 11-28. En met de wielset voor de weg zelfs een 12-25. Daarmee kom je prima op de plek van bestemming als je geen (serieuze) hoogtemeters pakt zoals ik (in Noord-Nederland).
Weinig ervaring met WW verkeer, het WW verkeer dat ik deed was in het voorjaar of de zomer met de wielset voor op de weg. Er zijn wel meer mensen die WW doen met een gravelbike in dit topic iig.
Een extra wielset met een andere cassette is natuurlijk ook een optie al vraag ik mij af of ik niet beter af ben met een dubbel voorblad. Anderzijds is een enkel voorblad weer een stuk makkelijker met het schoonmaken en ontwijk je mogelijk ook weer problemen met de voorderailleur.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

klaaas schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, prachtige omgeving volgens mij! Heb zelf geen gravelbike, maar een cyclocrosser (33mm banden) met gravelstuur :D Als je zulke tochten doet voel je je echt even alleen op de wereld. Zo ontspannend.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

Ik heb een tijdje m'n racefiets mee naar school genomen. Kort gezegd is het niet heel handig. Ook heb ik in de zomer m'n fiets meegenomen naar een bijbaan (moest wel, want fietsen was 26km, dus relatief ver en trein vond ik te duur).

Het grootste probleem vond ik altijd de smerige ketting. Dat kun je denk ik ook niet zo heel makkelijk oplossen. Verder word je echt ontzettend smerig als je in de regen fietst. (Ja, je kunt op een regenachtige dag met de auto, maar regen is niet altijd te voorspellen en een nat fietspad vormt ook een probleem i.v.m. opspattend water.) Dat zou je deels kunnen oplossen met een spatbord, al zijn de meeste spatborden een stuk minder efficiënt dan eentje voor een stadsfiets. Ook kun je geen regenpak aandoen, dat gaat geheid tussen je ketting komen. Als je de fiets ook in je vrije tijd wilt gebruiken, bedenk dan of je het erg vindt om schoenen te wisselen of te fietsen met standaard pedalen.

Het een en ander is ook afhankelijk van de voorzieningen op je werk. Als je makkelijk kunt omkleden zou je al een hoop nadelen kunnen verkleinen met een setje fietskleding. Ik heb bij m'n bijbaantje gewoon de fietskleding aangehouden. Dat kan best als je bijbaan fietskoerier is.
Als ik jou was zou ik gewoon een e-bike of goede stadsfiets kopen. Die kun je ook makkelijker stallen.

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 16-01-2022 13:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ElGreco
@vhal , ik gebruik de gravelding voor alles. En er zitten vanaf eind september tot april spatborden op. Kratje met een handdoek en kleding op het werk en een wasbak (invalide toilet bijvoorbeeld zodat je niet zo te koop staat) is meer dan voldoende.
2 sets wielen, dikke en dunne banden, ieder met een eigen cassette.

@hoi1234 denkt in problemen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@hoi1234 Omkleden en goed stallen is het probleem niet op het werk evenmin het plaatsen van spatborden en andere accessoires. Ik heb zelf een ebike maar eerlijk gezegd vind ik het maar vervelend fietsen zodra je tegen de begrenzing aan komt waarna je vervolgens zelf 25 kilo aan fiets weg mag trappen. De ebike met middenmotor had ook zo'n megabereik cassette maar die heb ik uiteindelijk ook omgewisseld met een "poldercassette".

Maar misschien ben ik te kritisch voor wat ik op het oog heb. Budget wat ik in gedachten had is zo'n 1600 euro maar dat is inclusief 1000 euro bruto/netto via mijn werkgever. Persoonlijk denk ik dat er wel wat te vinden is hiervoor zoals een Stevens Gavere, Cube Nuroad Race of een Bulls Grinder 3. De langere levertijden maken het ook niet makkelijk qua keuze :)

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 22:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiqL5Cs5tIwc9EsT1cj-w-zypQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTvECHKVmsoX6T8nBXa1Yc8O.jpg?f=fotoalbum_large

Al een tijdje aan het lurken hier voor informatie. Mooie plaatjes allemaal!

Vorige week ook de Sensa Romagna Gravel opgepikt in het mooie Almeloooo. Heerlijk fietsje! Vandaag ook even een stukje van een MTB route in Hattem meegepikt. Ben eigenlijk een wegfietser maar dit was leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:27

Hier nog een die op het moment al het WW op een gravelbike doet. Ik heb dan wel een 2x11 speed bak, mede omdat de WW ritten toch volledig verhard zijn (ook niet echt anders mogelijk hier) en ik toch de hogere snelheden wel wilde halen. (Daarnaast was dit ook een van de weinige fietsen op voorraad destijds). Ik rijd ook met spatborden en blijft droog van de spray van de weg. Ik spuit de fiets meestal even af met een bidon en dan blijft deze ook relatief schoon.

[ Voor 7% gewijzigd door scraemus op 16-01-2022 17:46 ]

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
vhal schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:33:
@hoi1234 Omkleden en goed stallen is het probleem niet op het werk evenmin het plaatsen van spatborden en andere accessoires. Ik heb zelf een ebike maar eerlijk gezegd vind ik het maar vervelend fietsen zodra je tegen de begrenzing aan komt waarna je vervolgens zelf 25 kilo aan fiets weg mag trappen. De ebike met middenmotor had ook zo'n megabereik cassette maar die heb ik uiteindelijk ook omgewisseld met een "poldercassette".

Maar misschien ben ik te kritisch voor wat ik op het oog heb. Budget wat ik in gedachten had is zo'n 1600 euro maar dat is inclusief 1000 euro bruto/netto via mijn werkgever. Persoonlijk denk ik dat er wel wat te vinden is hiervoor zoals een Stevens Gavere, Cube Nuroad Race of een Bulls Grinder 3. De langere levertijden maken het ook niet makkelijk qua keuze :)
Voor dat geld zou ik ook een blik werpen op de Giant Contend AR1.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024

Stevens heeft voor zover ik weet hele lange levertijden. Ik heb een Stevens Prestige gekocht, maar de verwachting is dat deze zomer 2022 wordt geleverd na een jaar wachten (besteld op 14 juli 2021). Dus tenzij je de tijd hebt, zou ik even goed zoeken wat er wel op voorraad is.

Maar als je bereid bent om je even op te frissen op je werk en/of om te kleden, is het heel prettig fietsen. Mijn ervaring leert alleen dat het al snel niet meer leuk is, als je geen hele goede voorzieningen hebt en ook significant vroeger moet vertrekken.

Ik moet 20 minuten fietsen naar m'n bijbaantje. Dan moet ik 2 steile trappen op met m'n fietsschoenen om m'n fiets weg te zetten. Vervolgens moet ik me op een smerig toilet omkleden (als ik me zou willen omkleden). Omdat het z'n kort stuk is, ben ik nauwelijks sneller op de racefiets. Echter duurt het wel veel langer om met de racefiets te gaan. Aangezien ik vind dat ik al verschrikkelijk vroeg moet opstaan, ga ik niet nog vroeger opstaan om met de racefiets te rijden.

Je moet het even voor jezelf afwegen. Is het de moeite waard of duurt het vooral langer en is het verschrikkelijk omslachtig? Als het vooral veel langer duurt en enorm omslachtig is, houd je het misschien 2 weken vol en heb je nog een dure fiets in de schuur staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Het is niet alleen woon-werkverkeer maar ik wil ook het fietsen gaan gebruiken als alternatieve duurtraining naast het hardlopen en met de huidige fiets/e-bike schiet dat niet zo heel erg op.

Al moet ik er wel bij zeggen dat het woon-werkverkeer incidenteel is, ws blijft de auto gewoon de eerste keus. Qua tijd is het vergelijkbaar, de fiets is misschien 10 minuten langzamer @ 14km op basis van de e-bike maar kan zomaar sneller zijn als de ring van Rotterdam weer vast staat. Voor de andere locatie ( 8km) waar ik werk is het verschil al helemaal te verwaarlozen.

Ik denk dat ik morgen even ga kijken naar de Bulls Grinder 3 die bij Mantel staat. Weliswaar een 2021 model maar zo op het eerste gezicht 1 van de weinige fietsen die op voorraad is. Een jaar wachten op een fiets zou ik niet trekken :D

[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 16-01-2022 21:28 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben het wel eens met hoi1234. WW met een race/gravel fiets vergt een hoop discipline. Ik ga geregeld met de fiets naar het werk (45km van huis) en hoewel dat prima te doen is met mijn gravelbike, pak ik liever de VanMoof S3 elektrische fiets (die met een softwarematige aanpassing 37kmpu gaat).

- Geen gedoe met douchen
- Je kan veel meenemen (en merkt er niets van)
- Wind tegen = turbo aan
- Relaxte zit = ontspannen rit naar huis

Vooral het voorbereiden met spullen die mee moeten en het omkleden op het werk staan mij tegen. Misschien dat jij wel de discipline hebt, maar er zijn andere opties om je geld te besteden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03

Over het 1x vraagstuk: Ik heb een gravelbike met 46/30 voor en 10 speed 11-34 achter en dat bevalt me heel prima. Het binnenblad is nog praktisch schoon (maar ik heb er ook nog geen bergen mee gezien). Ik heb het even in ritzelrechner gezet maar met een 1x 42 voor en 11 speed 11-42 achter krijg je dit: https://ritzelrechner.de/...1,24,28,32,37,42&UF2=2215
Tussenstapjes zijn een heel klein tikje groter. Zolang je in je eentje fietst zie ik eigenlijk niet zo gek veel nadeel (dat stuk overlap mis je niet, en hoe vaak ga je harder dan 45?) en heb je nog steeds een enorme range.
Zet je er een 11-25 op dan krijg je https://ritzelrechner.de/...6,17,19,21,23,25&UF2=2215
Persoonlijk zou ik de 16 denk ik wel een voordeel vinden, maar ik denk geen extra wielset waard. Die overweging kan uiteraard anders zijn als je voor het commuten weer wat dunnere en gladdere banden wilt.

Ik zit me nou even af te vragen waarom ik zo nodig een 2x wilde.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 16-01-2022 21:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Met een 42 kom je erg ver, heb ik op mijn strandfiets ook zitten.
En 50km/u is ook prima te halen als je wind mee hebt, top trap ik wel eens rond de 60 per uur.

Maar je zit dan wel vaak op kleinste kransjes achter met wind mee. (en die slijten harder dan grotere kransjes)
Daarom heb ik op de grizl een 46 blad gezet.
En aangezien er hier niet echt heuvels zijn is dat (voor mij) icm een 10-33 cassette prima te rijden en zit ik vaak ergens in het midden van de cassette.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:58

Heb jarenlang 1 a 2x per week woon-werk gedaan op een Cube Cross Race Pro (officieel een cyclocrosser ipv Gravel, maar ach) die ik ooit in de aanbieding kocht op bikester.de voor € 1.199. Ideaal apparaat voor onverhard en smerige woon werk ritjes. Dat was wel een 2x. Het hangt denk ik een beetje van je persoonlijke voorkeuren af of je ook met een 1x uit kunt. Wat is je tempo en rijdt je graag een specifieke cadans of maakt dat je niet zoveel uit. Inmiddels werk ik 90% thuis dus nu staat het ding al de hele winter op de Kickr. Als ik het nu opnieuw zou doen denk ik dat ik voor een 1x zou gaan. Geen derailleur voor scheelt weer afstellen, schoonhouden en gewicht. :P

[ Voor 0% gewijzigd door GerbenBK op 17-01-2022 11:56 . Reden: typo ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Cranzai schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Ik kreeg dit weekend een voorproefje: zaterdag over de hei bij Ermelo (met de MTB, maar ik gravel daar ook vaak) en NIEMAND tegengekomen. 8)7 Beetje koud en mistig, maar vermoed dat iedereen weer lekker in de rij stond bij IKEA of bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
@Morrar : ja, ik bedacht thuis idd ook dat dat netter had gekund. Volgende keer dan maar. Ik ben blij dat ik bij het bos woon, maar de kust ziet er ook erg mooi uit!

@Dennahz : met 33mm kun je je op de Kroondomeinen ook prima vermaken hoor. Vooral de bredere gravelpaden zijn zelfs met racebanden prima te doen.

@DjVe : rijd je met 2 wielsets dat je bos en weg zo gescheiden houdt? Ik vind het voordeel van een gravelfiets nou net dat je zo makkelijk combineert en afwisselt. Als het weer niet ideaal is voor asfalt (zoals zaterdag) dan zou ik het plan gewoon omgooien en het bos induiken. (Eigenlijk vond ik het MTB weer, maar aangezien ik momenteel geen complete MTB thuis heb staan....).

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Nu online
ElGreco schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Voor dat geld zou ik ook een blik werpen op de Giant Contend AR1.
Nou dacht ik altijd dat @ElGreco aandelen Giant bezat.. maar ik ben is gaan zoeken naar reviews van deze fiets.

Voor dat geld zou ik niet alleen blik werpen, maar ook gerust een testrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:30
McMiGHtY schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:33:
[...]

Nou dacht ik altijd dat @ElGreco aandelen Giant bezat.. maar ik ben is gaan zoeken naar reviews van deze fiets.

Voor dat geld zou ik niet alleen blik werpen, maar ook gerust een testrit.
N+1

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Hier ook al jaren met de fiets naar het werk en de laatste paar jaar heb ik een Cube Nuroad voor de woon-werk ritten met mindere omstandigheden. Wat mij betreft een ideale woon-werk fiets: wat bredere bandjes (tubeless, dus nooit lek O-) ;)), spatborden... Heb er zelfs nog een baggagedrager op gehad, maar dat vond ik toch niets, persoonlijk heb ik toch liever een rugzak(je).

Ik ben het ook niet eens met @DjVe en @hoi1234, als je het als vervanging van sporten ziet is het juist efficient, anders zou ik 's-avonds nog "moeten" fietsen, dus het scheelt me veel tijd. Met een opgevoerde e-bike gaan zou ik persoonlijk niet als sporten zien ;). Nu ik nog maar een keer per week naar kantoor mag maak ik weer gebruik van de douches daar, maar toen ik pre-corona nog iedere dag ging werd 2 keer per dag douchen me iets te veel en zorgde ik gewoon dat ik 's-morgens rustig aan deed en friste me gewoon even op aan de wastafel. Op de terugweg maakte ik er dan een sportievere rit van.

Eigenlijk zoals @ElGreco zegt dus: niet denken in problemen maar in mogelijkheden.

Kwa verzet is het persoonlijk, ik ben op zich blij met mijn 2x11 op de Nuroad maar dat komt doordat ik deze fiets hoofdzakelijk op de weg gebruik waarbij ik soms ook nog in wat heuvelachtiger terrein zoals rond Nijmegen wil kunnen trainen. Als het echt alleen maar vlak is kan een 1x verzet ook prima met een cassette die toch een klein verloop heeft natuurlijk, op zich is dat wel fijn met onderhoud (een component minder). Normaal gebruik ik ook alleen het buitenblad op deze fiets wat ook een 46 is. Op mijn MTB wil ik niet anders meer dan 1x al heeft die ook wel een iets andere cassette :p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als iemand een keer een route hier op de kroondomeinen wil die ook op smallere bandjes te doen is, dan moeten ze ff een gil geven, die heb ik wel :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

[b]klaaas schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:13:[/
@DjVe : rijd je met 2 wielsets dat je bos en weg zo gescheiden houdt? Ik vind het voordeel van een gravelfiets nou net dat je zo makkelijk combineert en afwisselt. Als het weer niet ideaal is voor asfalt (zoals zaterdag) dan zou ik het plan gewoon omgooien en het bos induiken. (Eigenlijk vond ik het MTB weer, maar aangezien ik momenteel geen complete MTB thuis heb staan....).
Ik hou het niet compleet gescheiden hoor, maar soms heb ik meer zin in een rondje over asfalt. Maar ik rij ook geregeld vanalles door elkaar, want dat is inderdaad het grote voordeel van een gravelfiets. Ik heb nog geen tweede wielset (ik ben gebonden aan het classified systeem en die wielen zijn prijzig), maar dat is wel een wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:17
ZieMaar! schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:39:
Als iemand een keer een route hier op de kroondomeinen wil die ook op smallere bandjes te doen is, dan moeten ze ff een gil geven, die heb ik wel :).
Ik heb wel interesse. Heb zelf net een gravelbike. Mijn meissie krijgt er over een paar weken een. Wij wonen zelf in de polder in NH, maar willen er af en toe op uit trekken het wilde boze bos in.

Meissie krijgt direct 40mm tubeless zolen. Ik heb er nog 28mm zolen onder zitten, maar dat kan ik natuurlijk veranderen.

Maar.....we zitten niet te wachten om echt in het mulle zand of de bagger terecht te komen. Als ik zelf de route ga tekenen zonder domein kennis is de kans groot dat het mis gaat.

Dus als je iets hebt aan route hou ik mij aanbevolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Stuur maar een dm met wat wensen (afstand, periode ed) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Poe, vanmiddag ben ik even naar de winkel gereden (Mantel Rdam) om even een fiets te bekijken. Nou was dit de eerste keer dat ik überhaupt op een racefiets/gravelbike heb gezeten maar ik was iets verrast over de handling tov een standaard hybride/MTB. Het is zoveel directer qua stuurbeweging en beleving, dit had ik niet zo verwacht eigenlijk :+

Ik heb een stuk "gereden" op een Bulls Grinder met een enkel voorblad. Eigenlijk een prima fiets zo op het eerste gezicht maar toch ben ik iets wat onzeker. Noem het maar koudwatervrees of zoiets :P

Ook de framemaat vind ik lastig,ik val een beetje tussen 55 en 58 in, qua stack/reach (614/381 of 638/389) lijkt het sowieso meer richting comfort te gaan dan race maar ik moet nog wat meer research doen wat nou handig is.

[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 18-01-2022 18:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Is er iemand met een aluminium Grail etap die weet of er voor ruimte is voor een groter blad (bijv. 46t) dan de 40t die er standaard op zit?

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

magic_nl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:21:
Is er iemand met een aluminium Grail etap die weet of er voor ruimte is voor een groter blad (bijv. 46t) dan de 40t die er standaard op zit?
Geen idee... maar neem even via de chat contact met Canyon. Ze zijn zeer behulpzaam en reageren snel.
(ben ook wel benieuwd trouwens... dus laat maar weten als je het antwoord hebt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

vhal schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:22:
Poe, vanmiddag ben ik even naar de winkel gereden (Mantel Rdam) om even een fiets te bekijken. Nou was dit de eerste keer dat ik überhaupt op een racefiets/gravelbike heb gezeten maar ik was iets verrast over de handling tov een standaard hybride/MTB. Het is zoveel directer qua stuurbeweging en beleving, dit had ik niet zo verwacht eigenlijk :+

Ik heb een stuk "gereden" op een Bulls Grinder met een enkel voorblad. Eigenlijk een prima fiets zo op het eerste gezicht maar toch ben ik iets wat onzeker. Noem het maar koudwatervrees of zoiets :P

Ook de framemaat vind ik lastig,ik val een beetje tussen 55 en 58 in, qua stack/reach (614/381 of 638/389) lijkt het sowieso meer richting comfort te gaan dan race maar ik moet nog wat meer research doen wat nou handig is.
Tov een MTB is het inderdaad een totaal andere beleving. Ik heb ook sinds een maandje een gravel fiets (de Canyon Grail) en ik was juist verbaasd dat het qua beleving vrijwel identiek is aan een (gewone) racefiets. Ik zeg ook steeds als iemand vraagt hoe hij bevalt: "Prima, het is gewoon een racefiets met dikke banden." en dat is het ook vind ik.

Een MTB is inderdaad een totaal andere fiets.

Als je tussen twee maten valt is vaak de regel 'ga je voor snelheid/prestatie, ga dan voor de kleinste en ga je voor comfort/toeren ga dan voor de grootste'. Denk dat dit ook wel voor een gravelfiets geldt (niet?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:49
Galois schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:38:
[...]

"Prima, het is gewoon een racefiets met dikke banden." en dat is het ook vind ik.
Inderdaad. Er wordt vaak aangehaald dat ze "slacker" zijn, stabieler fietsen en wat comfortabeler zitten dan racefietsen maar in mijn zoektocht kwam ik er achter dat de geometrie van 95% van de gravelbikes gelijk is aan een endurance racefiets. Mijn gravelbike heeft uiteindelijk zelfs nog een diepere zit dan mijn racefiets.

Misschien als je een super sportieve racefiets hebt dat er wel degelijk verschil in zit maar ik merk het in het sturen niet echt.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:33
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen hier de gravelbike gebruiken voor MTB-ritjes. Zelf ga ik regelmatig het bos in hier (route Gieten en route Exloo) en pak dan ook de singletracks gewoon mee. Tov een MTB is het wat minder prettig omdat je vering mist, maar op een iets lager tempo en wat minder 'roppen en scheuren' vermaak ik me prima.

Ik heb een gravelbike gekocht omdat dat lekker gaat en ik daarnaast ook regelmatig gewoon lekker op asfalt kan fietsen. Ik mis alleen de vering voor een MTB ritje wel. Tot 40 km is het prima te doen, maar langer weet ik niet of ik dat wil doen op een gravelbike. Het mooie is dat je dan gewoon verder het bos in gaat over zandpaden en fietspaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:58
B-Force schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:30:
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen hier de gravelbike gebruiken voor MTB-ritjes. Zelf ga ik regelmatig het bos in hier (route Gieten en route Exloo) en pak dan ook de singletracks gewoon mee. Tov een MTB is het wat minder prettig omdat je vering mist, maar op een iets lager tempo en wat minder 'roppen en scheuren' vermaak ik me prima.

Ik heb een gravelbike gekocht omdat dat lekker gaat en ik daarnaast ook regelmatig gewoon lekker op asfalt kan fietsen. Ik mis alleen de vering voor een MTB ritje wel. Tot 40 km is het prima te doen, maar langer weet ik niet of ik dat wil doen op een gravelbike. Het mooie is dat je dan gewoon verder het bos in gaat over zandpaden en fietspaden :)
Soms pak ik een stukje mee als het zo uitkomt, maar ik ga niet voor mn plezier de hele routes hier op de UHR rijden op m'n gravelbike. Daar doe ik mezelf geen plezier mee en daar heb ik mijn MTB voor :9 .

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Soms is keuzestress wel eens handig, nu had ik het plan om die Bulls Grinder 3 te kopen en er een andere cassette er op te zetten (11-32, iets in die orde) maar het lot heeft bepaald dat er net één Cube Nuroad Race in maat L beschikbaar kwam op de website. Die heb ik maar even gereserveerd om te bekijken in de winkel. :+
Het concept van een enkel voorblad lijkt mij wel ideaal qua onderhoud etc maar ik denk zelf dat ik beter af ben met een dubbel ipv een enkel voorblad.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:49
@B-Force Ik kan het ook niet laten om de route van Appelscha op te sturen als ik in de buurt ben. En als de MTB bij de FM staat ga ik ook wel langer stukken over MTB routes maar laat er de MTB zeker niet voor thuis staan. Ik heb al niet zo'n beste rug en na een paar wortelstukjes en drops begin ik het wel te voelen.

Leukste vind ik nog wel de blikken en reacties van MTB'ers als je vol in de drops voorbij komt gestuiterd :+

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

GWBoes schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:24:
@B-Force Ik kan het ook niet laten om de route van Appelscha op te sturen als ik in de buurt ben. En als de MTB bij de FM staat ga ik ook wel langer stukken over MTB routes maar laat er de MTB zeker niet voor thuis staan. Ik heb al niet zo'n beste rug en na een paar wortelstukjes en drops begin ik het wel te voelen.

Leukste vind ik nog wel de blikken en reacties van MTB'ers als je vol in de drops voorbij komt gestuiterd :+
Poeh, dan is de route van Appelscha ook wel een behoorlijk pittige route om te doen met een gravelbike denk ik :) Respect hoor!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
magic_nl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:21:
Misschien een open deur maar het lijkt me dat je ook je ketting moet vervangen door een langer exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

DieAnder schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Misschien een open deur maar het lijkt me dat je ook je ketting moet vervangen door een langer exemplaar.
Dat lijkt me logisch, maar belangrijker is dat het tandwiel niet tegen het frame komt.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@B-Force ik pak ook geregeld stukken van de lokale MTB-routes mee. Of soms een hele route, als de omstandigheden een beetje goed zijn (niet te mul en niet te nat). Dat gaat prima alleen wortelstukken en remkuilen worden wel snel vervelend.

Ik merk wel dat de beleving heel anders is. Je kunt een gravelbike niet zo lekker onder je heen en weer bewegen en daardoor minder lekker door de bochten. Het grappige is dat dat qua snelheid niet eens altijd zo'n beperking is. Ik reed onlangs op de gravelfiets een PR op een stuk dat bestaat uit een aaneenschakeling van singletracks met af en toe een recht stukje. Voor mijn gevoel ging het niet hard en lekker, maar Strava zei dus iets anders.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:09
Sinds vorig jaar ook mee op de graveltrein.
Cannondale topstone lefty waar ik zeer content mee ben :)

Vraagje : Wat is jullie schoonmaak ritueel na aan modder/zand rit ? Ik spuit hem nu schoon met wat water en probeer de kettingen vet te houden .

Overigens Als ik dan toch eeen nadeel moet benoemen zijn dat wel de kosten aan materiaal voor je het hele jaar door kunt fietsen . De meeste kosten zijn dan eenmalige uitgaven maar toch :') ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Shyne schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:54:
Sinds vorig jaar ook mee op de graveltrein.
Cannondale topstone lefty waar ik zeer content mee ben :)

Vraagje : Wat is jullie schoonmaak ritueel na aan modder/zand rit ? Ik spuit hem nu schoon met wat water en probeer de kettingen vet te houden .

Overigens Als ik dan toch eeen nadeel moet benoemen zijn dat wel de kosten aan materiaal voor je het hele jaar door kunt fietsen . De meeste kosten zijn dan eenmalige uitgaven maar toch :') ..
- Afspoelen met tuinslang
- Met natte borstel en water schoon vegen (bij extreme vuilheid wat shampoo erbij)
- Ketting reinigen met een kettingreiniger
- Droog en verwarmd wegzetten (wegens roest op cassette en/of ketting)
- Als droog: dan kenning smeren met wax
- Terug aan de wand in koude schuur

Kost me totaal ongeveer 15 min.

Betreft MTB routes: ik rij wel geregeld complete routes, maar kies wel de wat minder heftige uit. Groesbeek/Uden/Maashorst/Overloon/Grootste deel Veluwe tot Apeldoorn (daarboven nog niet gereden) gaat prima. Mijn favoriet is Ede met de gravelbike. Lekker vlotte route met stukjes waar je even lekker snel kan aanzetten, maar ook stukken met veel technische trails.

Zelhem zou ik bijvoorbeeld niet zo snel doen. Die afdalingen zijn wat heftig zonder vering ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Nu online
B-Force schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:30:

Ja, doe ik best vaak. Vorden, Marum, Papendal, Schaarsbergen, Lochem.

En na het bekijken van een flink aantal filmpies op Youtube..heb ik me vandaag maar ingeschreven voor de Bartje200.. (ja..op de gravelbike..want ik heb geen mtb..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
McMiGHtY schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:04:
[...]

En na het bekijken van een flink aantal filmpies op Youtube..heb ik me vandaag maar ingeschreven voor de Bartje200.. (ja..op de gravelbike..want ik heb geen mtb..)
Die van Douwe doet dingen al gevonden? Die heeft gedaan wat je wil doen :)

YouTube: 200 kilometer door mijn hel - De Drenthe 200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Nu online
Ja, die had ik al gezien..ging over de Drenthe200..da's net wat anders.

Komende tijd maar is een keer de MTB routes die aangedaan worden een keertje rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Do75
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-02-2023
Hi allen,

Sinds 2 weken in het bezit van een Grail en dat bevalt me erg goed. Echter, afgelopen weekend dapper op mijn fiets mee met de wegjongens, maar na anderhalf uur moest ik er echt af. Dus nu besloten om een extra wielset te kopen en mijn racefiets weg te doen (kleine schuur…). Over de wielset ben ik inmiddels wel uit (DT Swiss P1800 32), maar ik vroeg me af welke cassette ik dan moet zetten op mijn 12 speed derailleur (SRAM Rival XPLR eTap AXS). De set die er nu op zit is specifiek een gravel cassette heb ik het idee…
Verder denk ik erover om hiervoor onze vrienden uit China in te schakelen (Ali), omdat schijfremmen en cassettes ook bij de NL winkels daarvandaan komen. Iemand daar ervaring mee?

Alvast dank voor de reacties!

Groet,
Do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Eum, de schijven en cassettes van NL winkels komen zeker niet bij Ali vandaan. Waar haal je dit nou vandaan? Winkels kopen in gewoon bij de importeurs/verdelers.

De XPLR derailleur is gemaakt (officieel) voor de XPRL cassettes. Daar kun je op zoeken. En de wielen moeten een XDR body hebben, maar dat wist je al denk ik.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:45
Tja bijna alles komt wel uit het verre oosten, maar daarmee is niet alles gelijk natuurlijk. Productie processen verschillen ondanks dat producten er hetzelfde uit kunnen zien. En vooral zaken als quality control en garantie/service verschillen nogal. Daar betaal je natuurlijk ook veel voor.

Met Ali hoor je vaak dat het hit or miss is; sommige goedkope producenten hebben het process van de duurdere jongens goed gekopieerd en leveren ook kwaliteit. Bij anderen zijn de toleranties veel minder onder controle of worden bochten afgesneden. Probleem met Ali is dat het best lastig is het kaf van het koren te scheiden.

En als je dan met dik 40 een bocht ingaat moet je wel op je materiaal durven vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Shyne schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:54:
Terugzetten in de schuur, af en toe wat kettingsmeer erop. Wel de reden dat ik in de winter spatborden erop heb, en voor de aandrijving gekozen heb voor Rohloff, ik hou meer van fietsen dan van poetsen. :7
McMiGHtY schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Ik deed afgelopen jaar de Bartje200, op de MTB, maar bedacht me onderweg meermaals dat het prima op de gravelbike had gekund, ook genoeg mensen gezien die dat deden. Alleen de laatste 70km keiharde regen en vervolgens 1 groot modderbad, toen was MTB toch wel fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Do75 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:34:
Hi allen,

Sinds 2 weken in het bezit van een Grail en dat bevalt me erg goed. Echter, afgelopen weekend dapper op mijn fiets mee met de wegjongens, maar na anderhalf uur moest ik er echt af. Dus nu besloten om een extra wielset te kopen en mijn racefiets weg te doen (kleine schuur…). Over de wielset ben ik inmiddels wel uit (DT Swiss P1800 32),
En dat ligt volgens jou aan de brede banden?
Of rij je tubeless op lage druk?
Ik geloof niet dat bandenbreedte zoveel invloed op snelheid heeft bij de gemiddelde recreant.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Nu online
MartijnGizmo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Ik deed afgelopen jaar de Bartje200, op de MTB, maar bedacht me onderweg meermaals dat het prima op de gravelbike had gekund, ook genoeg mensen gezien die dat deden. Alleen de laatste 70km keiharde regen en vervolgens 1 groot modderbad, toen was MTB toch wel fijn. :)
Als ik het goed gezien heb zijn het een aantal MTB routes die met verharde en onverharde verbindingsstukken verbonden worden, we gaan er vanuit dat het gewoon droog blijft.. Welke banden had je vorig jaar op je fiets zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
ElGreco schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:42:
Eum, de schijven en cassettes van NL winkels komen zeker niet bij Ali vandaan. Waar haal je dit nou vandaan? Winkels kopen in gewoon bij de importeurs/verdelers.
Dat. En daarnaast: wil je echt je leven riskeren met een ali-remschijf op je fiets? Je zal niet de eerste zijn waar het productieproces iets afwijkt en jij daardoor langs de fiets af ligt omdat dat schijfje net ff goedkoper was..
Pagina: 1 ... 9 ... 85 Laatste