Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 10 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:57

DjVe

Hatsaflats!

Vandaag de MTB route Ede gereden, die ligt er nu zeer goed bij (veel onderhoud aan gedaan) en is zeer leuk met een gravelbike.

Alleen de oostelijke lus even afsnijden, want dat is wel flink modder trekken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:58

vhal

ಠ_ಠ

Vandaag heb ik de Cube Nuroad Race opgehaald in de winkel, ik vond hem net wat prettiger qua zit dan de Bulls maar heel veel verschil was het niet. Hier staat ie nog met de standaard pedalen maar ik heb al een setje combipedalen liggen die er op mogen. Verder moet ik nog even op zoek naar degelijke spatborden en moet ik het zadel nog even bekijken. Het exemplaar wat er nu op zit is vrij klein en kan wel wat finetuning gebruiken. Eventueel kijk ik nog wel naar een ander exemplaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cumlPzmSgdlE-Ert1tpMHP-CRmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E1zN8udlBnr0xMmtSLBnybV0.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:41
DjVe schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:33:
Vandaag de MTB route Ede gereden, die ligt er nu zeer goed bij (veel onderhoud aan gedaan) en is zeer leuk met een gravelbike.

Alleen de oostelijke lus even afsnijden, want dat is wel flink modder trekken.
Ede is idd een erg leuke mix. Lag het stuk van de Valenberg naar beneden tot de MOB er een beetje netjes bij? Dat stuk was er pas ook heel slecht aan toe.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
@vhal meet vooral je zitbotafstand voor je een ander zadel koopt. Maakt de zoektocht makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

klaaas schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Ede is idd een erg leuke mix. Lag het stuk van de Valenberg naar beneden tot de MOB er een beetje netjes bij? Dat stuk was er pas ook heel slecht aan toe.
Dat is het stuk na planken wambuis verharde fietspad tot aan het pannenkoekenhuis op de rotonde toch?

Dat lag er in ieder geval beter bij dan 27-12. Toen was het niet te doen, nu was het prima fietsbaar :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ineens viel dit in mijn winkelmandje en drukte ik op bestellen…. Levertijd eind maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OmNNkECa7OpbSKSVJDs7-pSjh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qDGbbmMwNvbcfWQu2tf2LFHO.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door magic_nl op 24-01-2022 07:22 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53
magic_nl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:22:
Ineens viel dit in mijn winkelmandje en drukte ik op bestellen…. Levertijd eind maart.
[Afbeelding]
kak, ik zag dat de Grizl 7 suspension rond die tijd ook nog te bestellen was, maar moest de trein halen en dacht: dat doe ik zo dan even rustig op het werk......uiteraard nu dus niet meer te bestellen...

mental note: volgende keer meteen toehappen...

anyway: gefeliciteerd! :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:38
[Afbeelding]
Gefeliciteerd, mooie fiets d:)b Ik hoop de mijne binnen nu en 1 à 2 weken te ontvangen. Zelfde kleur en maat :)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:50

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

DjVe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:23:
[...]

Betreft MTB routes: ik rij wel geregeld complete routes, maar kies wel de wat minder heftige uit. Groesbeek/Uden/Maashorst/Overloon/Grootste deel Veluwe tot Apeldoorn (daarboven nog niet gereden) gaat prima. Mijn favoriet is Ede met de gravelbike. Lekker vlotte route met stukjes waar je even lekker snel kan aanzetten, maar ook stukken met veel technische trails.

Zelhem zou ik bijvoorbeeld niet zo snel doen. Die afdalingen zijn wat heftig zonder vering ;)
Noord-Veluwe is echt perfect voor de gravelbike, die heb ik al aardig ingekleurd op m'n heatmap. :)
McMiGHtY schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:48:
[...]

Als ik het goed gezien heb zijn het een aantal MTB routes die met verharde en onverharde verbindingsstukken verbonden worden, we gaan er vanuit dat het gewoon droog blijft.. Welke banden had je vorig jaar op je fiets zitten?
Op m'n MTB? Vóór een WTB Vigilante in 2.8 en áchter een Vittoria Agarro in 2.6, maar dat was met minder band ook prima gelukt. :D

[ Voor 41% gewijzigd door MartijnGizmo op 24-01-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Hopjesvla79 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:32:
[...]

kak, ik zag dat de Grizl 7 suspension rond die tijd ook nog te bestellen was, maar moest de trein halen en dacht: dat doe ik zo dan even rustig op het werk......uiteraard nu dus niet meer te bestellen...

mental note: volgende keer meteen toehappen...

anyway: gefeliciteerd! :)
Daarvoor hebben ze 4G uitgevonden. Betalen is toch pas twee weken voor verzending.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
DjVe schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Dat is het stuk na planken wambuis verharde fietspad tot aan het pannenkoekenhuis op de rotonde toch?

Dat lag er in ieder geval beter bij dan 27-12. Toen was het niet te doen, nu was het prima fietsbaar :)
Bijna. De MOB is het militaire complex waar je over dat lange rechte pad langs het hek rijdt. Het stuk van daar naar het pannenkoekhuis rijd ik zelden. Maar iig goed om te weten dat het er weer een stuk beter bij ligt. Als het deze week nou een beetje droog blijft kan ik daar volgend weekend lekker mijn nieuwe MTB uitlaten ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Die Grizls gaan echt als zoete broodjes. Ik heb er in de korte tijd dat ze beschikbaar zijn al meer van zien rijden dan Grails. En die zijn toch al wat langer op de markt.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:04
klaaas schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Die Grizls gaan echt als zoete broodjes. Ik heb er in de korte tijd dat ze beschikbaar zijn al meer van zien rijden dan Grails. En die zijn toch al wat langer op de markt.
Weet niet hoe dat voor de rest zit maar ik krijg bij de grizl veel meer het idee van een "do-it-all" fiets, veel meer dan de grail. Mogelijk dat dat voor meerderen zo voelt en dat ze daarom zo hard gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Cranzai schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Weet niet hoe dat voor de rest zit maar ik krijg bij de grizl veel meer het idee van een "do-it-all" fiets, veel meer dan de grail. Mogelijk dat dat voor meerderen zo voelt en dat ze daarom zo hard gaan
Wat denk ik ook meespeelt is het stuur. Bij de Grail zat je bij een carbon fiets vast aan dat dubbeldekker stuur. Wilde je dat niet dan kwam je op een aluminium model uit. De Grizl biedt de combi van een carbon frame en een gewoon stuur, wat voor veel mensen gewoon veel interessanter is.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Cranzai schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:14:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik het frame van de Grizl er op foto's mooier uitzien, maar dat kan ook door de kleur/photoshop zijn. Bij mijn overwegingen speelden mee dat ik vooral op zoek was naar een fiets die op de weg en gravel goed uit de voeten kan. Bikepacking ben ik ook wel van plan, maar eerder sporadisch.
Dus die bevestigingspunten op de vork zijn voor mij niet van belang.
Toen de aluminum Grail met eTap geïntroduceerd werd was dat ineens een heel interessante fiets.
Elektronisch schakelen binnen mijn budget en een gewicht <10kg. Dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
magic_nl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Daarvoor hebben ze 4G uitgevonden. Betalen is toch pas twee weken voor verzending.
is al goed gekomen..was weer beschikbaar..ook hier levering halverwege maart :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
klaaas schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Gelukkig heb ik dan zo'n "unieke" Grail O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 11:53
De 50mm clearance bij een grizl vind ik een mega voordeel. In NL valt het wel mee, maar op Frans of Italiaanse gravel zijn de rotsen toch vaak van dergelijk formaat dat je bijna wenst een monstercrosser te rijden zoals een Salsa cutthroat of Kona Sutra met xc mtb rubber van 2,2". Al zijn die fietsen weer niet meer zo goed inzetbaar als racefiets voor zij die het bij 1 fiets willen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Nu de Grizl onderweg is moet ik toch eens goed gaan nadenken over wat dingen die ik wellicht anders wil doen dan bij mijn oude MTB..

To wax or not to wax? Een vriend van me zweert bij Squirt. Hoe wordt er hier over gedacht? Ik lees een beetje mixed verhalen..

Ik kan me voorstellen dat dit alleen goed werkt als alles goed droog blijft, of verspreidt zich dit ook over de bladen van de tandwielen qua roestbescherming?

Over drogen gesproken:..hoe drogen jullie de fiets tussen de tandwielen? De MTB werd in het algemeen gewoon in de schuur gezet, maar met de nieuwe gravel wil ik toch wat voorzichtiger zijn. Ben wel liever lui dan moe, dus.. Mijn schuur is droog, maar wel koud (en vochtiger dan binnen), dus goed drogen na schoonmaken is wel handig. Is een simpele compressor misschien handig om droog te blazen? Of toch maar de tandwielen flossen met een doekje?

[ Voor 0% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-01-2022 16:10 . Reden: typo ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46
Voor de zelfbouwers.. Ik kwam gisteren een Carbonmania frame in het wild tegen.. En die zijn ook zonder lelijke decals als frame te bestellen.

Heb je een "3T exploro"

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42
@Hopjesvla79 gewoon doekje over de ketting en als het nodig is nieuwe laag squirt.
Verder doe ik niet veel bijzonders.
Ja langs wasbox fietsen als fiets echt smerig is/ik over het strand/door zoute water heb gereden.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/rqkIl0aGBXl4QlrXILf_v_VYFDLgUDpMrISTzwkaOos-2048x1152.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 24-01-2022 16:26 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31
Hopjesvla79 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:09:
Nu de Grizl onderweg is moet ik toch eens goed gaan nadenken over wat dingen die ik wellicht anders wil doen dan bij mijn oude MTB..

To wax or not to wax? Een vriend van me zweert bij Squirt. Hoe wordt er hier over gedacht? Ik lees een beetje mixed verhalen..

Ik kan me voorstellen dat dit alleen goed werkt als alles goed droog blijft, of verspreidt zich dit ook over de bladen van de tandwielen qua roestbescherming?

Over drogen gesproken:..hoe drogen jullie de fiets tussen de tandwielen? De MTB werd in het algemeen gewoon in de schuur gezet, maar met de nieuwe gravel wil ik toch wat voorzichtiger zijn. Ben wel liever lui dan moe, dus.. Mijn schuur is droog, maar wel koud (en vochtiger dan binnen), dus goed drogen na schoonmaken is wel handig. Is een simpele compressor misschien handig om droog te blazen? Of toch maar de tandwielen flossen met een doekje?
Ik snap dat je beter wil zorgen voor je fiets. Maar je tandwielen zijn van aluminium, waarom zou je ze willen drogen?

(Of zoek je redenen om je partner te overtuigen dat je echt een compressor nodig hebt? Daar kunnen we je ook mee helpen)
DDX schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:24:
@Hopjesvla79 gewoon doekje over de ketting en als het nodig is nieuwe laag squirt.
Verder doe ik niet veel bijzonders.
Ja langs wasbox fietsen als fiets echt smerig is/ik over het strand/door zoute water heb gereden.

[Afbeelding]
Ziet hogedrukspuit.

"Ja maar m'n lagers"

Aldus iedere schoonmaak wappie die eerst 4 uur door de bagger gereden heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door mhr-zip op 24-01-2022 16:28 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
mhr-zip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Ik snap dat je beter wil zorgen voor je fiets. Maar je tandwielen zijn van aluminium, waarom zou je ze willen drogen?

(Of zoek je redenen om je partner te overtuigen dat je echt een compressor nodig hebt? Daar kunnen we je ook mee helpen)
Goed punt! :$

Ik was in de veronderstelling dat die ook konden roesten (even niet bij stilgestaan dat het alu was... 8)7 )

Nou, dat scheelt dan weer ;)

Nu alleen nog pedalen uitzoeken.... Heb nu de m540 op het oog, die zaten ook op de MTB maar ben er nog niet helemaal over uit. Ach ja, heb nog even... kan ik ook nog even bedenken of ik een compressor nodig heb ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Hopjesvla79 op 24-01-2022 16:32 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
compressor is handig om droog te blazen. Ik heb er geen dus zet hem gewoon nat weg. Doe wel aan wet lube + degreaser ipv squirt, squirt blijft nooit lang genoeg zitten bij mij in de winter. In de zomer wel fijn zolang het niet regent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
[...]
Ziet hogedrukspuit.

"Ja maar m'n lagers"

Aldus iedere schoonmaak wappie die eerst 4 uur door de bagger gereden heeft.
Haha ja precies, die modder/zand ed tijdens het fietsen sloopt meer dan even kort schoonspuiten.

En dan nog, dan monteer je iets eerder een nieuwe lager.
Bij een fiets die veel rotzooi ziet moet je toch al vaker zaken vervangen, zoals remblokken, ketting etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
cedrix5 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:35:
squirt blijft nooit lang genoeg zitten bij mij in de winter. In de zomer wel fijn zolang het niet regent
Blijft mij zelfs prima zitten tijdens strandritje van 100km ofzo.
Ja geen 600km maar dat soort ritten doe ik niet echt midden in de winter.
Maar squirt heeft ook mooie kleine flesjes voor onderweg.

En soms kraakt ketting wat als het flink regent, maar dat liever dan zwarte ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ja voor racefietsen vond ik het fijn maar bij gravel werkt het ook niet voor 100km bij mij.
Onderweg bij doen werkt ook niet goed want het moet opdrogen om goed te smeren.
Zwarte ketting is zo weer schoon met wat zware degreaser, niet milieuvriendelijk maar werkt top. Opgedroogde wax gaat moeilijk zonder warm water.
Wat ik misschien nog wel eens wil proberen is meerdere kettingen waxen in een slowcooker, dat schijnt beter te zijn dan squirt. Alleen moet je wel beetje een setup voor maken in je schuurtje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik heb weinig klachten iig, gebruik gewoon 365/365 squirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
Muc-Off dry lube gebruiken, als je geen zwarte ketting wilt.
Geeft bij mij vrijwel geen vlekken bij het aanraken van de ketting.
Moet je wel een extra flesje meenemen voor het geval het regent, aangezien het redelijk snel wegspoelt.

Muc-Off wet lube gebruik ik op mijn winterfiets en dat moet je inderdaad wel goed schoon houden wil je geen zwarte ketting krijgen. Na elke rit even de ketting en derailleur tandwieltjes door een doekje halen helpt al heel veel. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:24
Ik squirt ook alles onder het hele jaar door.

2 kettingen. Iedere 1000-1200km gaat de ketting eraf en in de ultrasoon totdat deze kaal is. De ketting die op zijn beurt hing te wachten, krijgt een squirt beurt. Daarna bij eventueel nat weer, doek erover en even wat bij druppelen.

Squirt is ook een zegen als kleine handjes je ketting even willen voelen.... Even een doek over de rakkertjes en klaar.

[ Voor 22% gewijzigd door ElGreco op 24-01-2022 17:41 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
De ketting is van staal en lastig droog te maken en die kan best roestig worden als je je fiets nat wegzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik vind squirt in de winter ook nog wel prima werken. Pas na 80km modder/gore natte zooi merk je dat de wax echt weg is. Mocht ik dan echt nog een pleuriseind moeten, dan heb ik nog een miniflesje in mijn tasje.

Dat droog wegzetten is voor mij wel belangrijk. De standaard ketting (HG601 Shimano) vond dat sowieso niet zo leuk en begon al vrij snel te roesten. Dat kreeg ik er niet meer uit, dus dat heb ik opgelost met een KCM gouden ketting (goud roest niet! :+ ). In feite kan ik hem nu prima "nat" weg zetten. Echter is mijn cassette ook van staal en die is er ook gevoelig voor. Gezien je daar €200 voor neer mag leggen, ben ik daar wel zuinig op.

Dus mijn fiets staat na een natte rit eerst even gezellig met de kinderwagen in de gang ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
ElGreco schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:40:
Ik squirt ook alles onder het hele jaar door.

2 kettingen. Iedere 1000-1200km gaat de ketting eraf en in de ultrasoon totdat deze kaal is. De ketting die op zijn beurt hing te wachten.
Waarom zo'n gedoe vraag ik mij altijd af ?
Gewoon ketting oprijden tot tooltje van .75 erin gaat en zo rijd je zo'n 3 (soms 4) kettingen per cassette.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:22

Appie

F1RST Racing

Afgelopen weekend de eerste van een groep of 3 races voor de Rule of 3 Event (Road, Gravel, Singletrack) gereden, waarbij de laatste de officiële race is. (meer info - https://www.ruleofthree.bike/)

65 miles (~100km), waarbij ze een lead-in en een lead-out stuk hadden. 300 rijders verdeelt over 2 categories (35mile/65mile) met 100 op een standby list. Verdeling was ongeveer 10mile Single Track, 20mile road, 35mile gravel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7wKzTyeaLvjb0SowCVa92Q3E3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjAnBclu3AEOtlCX7DbUOM4D.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk als 38ste binnen gekomen (op basis van Strava), maar nog wel binnen een uur van de prof's (Tyler Lideen is de winnaar van de Unbound Gravel XL (350mile/563km) van vorig jaar) en onder de 4 uur. Alles in 1 stuk gereden en niet gestopt, alleen twee keer kleine correctie moeten maken qua route.
Ik heb voornamelijk in mijn eentje gereden (vriend van mij die mee zou rijden raakte met Covid besmet 2 dagen voor de event), maar zat op het einde met 2 personen waarmee ik aan het Yo-Yo-en was.

Ik had een paar aanpassingen gedaan aan mijn fiets:
Banden: Van Specialized Sawtooths naar Maxxis Ramblers; ik had dit met name gedaan vanwege meer grip aangezien we rond het vriespunt aan het rijden waren en sommige gedeelte de bovenlaag al onbevroren was.
Front Chrainring: Van 40T Oval naar 38T oval. Ik merkte dat wanneer het klim percentage boven 12% uitkwam dat mijn cadence met de 40T onder de 70 schoot, ik trachtte dat te compenseren met een kleinere front chainring. Hier beneden kan je mooi zien hoeveel tijd ik in elke gear was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWNIlhh-l0bVUvDOY9EJhndaTm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pw5tXHsoOwqTZ38sGWtMM5FR.jpg?f=fotoalbum_large

Observaties
  1. Pretty stoked qua tijd en uitslag - er is nog wel wat ruimte voor improvement, al zal ik zeker niet de top 20 halen.
  2. Qua eten/drinken deed ik het behoorlijk goed. Elke 10 mile (16km) minimaal 100cal ingenomen, met op 30 mile meer calorieen (350cal) en met 2 water flessen had ik de eerste geleegd met 33 miles en de 2e met was leeg met nog 6 mile te gaan. Ik was wel 1kg aan gewicht verloren, dus waarschijnlijk had ik wat meer moeten drinken/eten, maar overall had ik niet het gevoel dat ik zonder energie zat.
  3. Er zaten stukken in met 18-19%+ klimmen (zat te grappen met mede rijdster dat het leek alsof we recht omhoog gingen) en als dat over kortere stukken was (<100m) dan was het wel te doen met 38T/38T-44T), maar er zat 1 gravel climb in met grove gravel (stenen zo groot als je hand), dat een groter bail out ring handig zal zijn. Ik zit te wachten totdat e13 hun 9-45T cassette beschikbaar stelt (uitgesteld to mei helaas) voor de XPLR groepset en dan proberen met die cassette en/of als dat nog teveel werk is dan gooi ik mijn MTB AXS derailleur met een 9-50T e13 erop.
  4. Ik heb gister een nog aggressievere voorband erop gegooid (Maxxis Ravanger), dit tesamen met een Rambler achter zou singletrack en rotsachtige gravel traction moeten verbeteren (al was dit niet verkeerd met de ramblers). 40C is een ideaale maat om voldoende grip te hebben, maar ook een snel genoeg voor op de weg.
  5. Qua start wil ik proberen om iets meer van voren te zitten. Deze keer begon ik in het midden en verloor wat tijd met de eerste beklimmingen vanwege verkeer.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Hopjesvla79 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Goed punt! :$

Ik was in de veronderstelling dat die ook konden roesten (even niet bij stilgestaan dat het alu was... 8)7 )

Nou, dat scheelt dan weer ;)

Nu alleen nog pedalen uitzoeken.... Heb nu de m540 op het oog, die zaten ook op de MTB maar ben er nog niet helemaal over uit. Ach ja, heb nog even... kan ik ook nog even bedenken of ik een compressor nodig heb ;)
Ik gebruik op mijn gravelbike ook de M540 pedalen, die doen het werk prima. Wel heb ik al enige tijd de Look X-Track Carbon pedalen op de wishlist maar nog niet besteld.

Je kan als je het toch wilt drogen (met name de cassette) ook even de föhn van je partner gebruiken ;-)

Zelf gebruik ik Squirt wax. Na een natte rit idd zoals @DDX zegt even de ketting afnemen met een droge doek en opnieuw even een keer de wax aanbrengen (druppel op elke schakel).

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

Galois

1811 - 1832

Nieuw in de gravelwereld ben ik mij aan het oriënteren op banden. En zoals altijd blijft dit 'rommelen in de marge'. Dat snap ik.

Er zitten nu Schwalbe G-ONE R 40 mm banden onder (wat er onder zat bij aankoop). Prima banden, niets op aan te merken.

Aangezien ik graag een setje reservebanden heb liggen, wilde ik deze bestellen. Maar toen kwam ik er al snel achter dat deze band een stuk duurder is dan de ook populaire Schwalbe G-ONE ALLROUND (zo'n 20 euro duurder bij de verschillende webshops).

Waarom is mij een raadsel, want als ik reviews of verschillen probeer te googlen, kom ik er niet uit.

De informatie van Schwalbe zelf (de bovenste 3 zijn de verschillende soorten binnen de ALLROUND):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytKk4wutdjMb5c4PvfnlSAFqy2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hWgizaGEgDf9IXsBMM5uuSuM.webp?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WJStWfxTnCl-Ua_D6I0V-Bfypg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wqt2A6HK1KuPr6BLEfknAdZm.webp?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4uTzZdKbjF5yMNhvlJf1fRAMhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxsUBjcXgrPknVHRBDmKpOP6.png?f=fotoalbum_large

Ik fiets met mijn gravelfiets voor 70+% over asfalt, voor 20+% over goede gravelpaden en voor max 10% over de wat mindere off-road paden.

Ik neig dus (zeker vanwege de prijs) om voor de ALLROUND RACEGUARD (de andere twee modellen, zijn veel slechter leverbaar lijkt het...) te gaan. Deze doet het volgende het overzicht van Schwalbe zelf, slechter in natte omstandigheden en verder vergelijkbaar.

Qua levensduur en lekprotectie vind ik de verschillen klein.

Ach... ipv werken heb ik dit maar zojuist even uitgezocht ;) Volgens mij maakt het weinig uit en zijn de verschillen klein (al vraag ik mij dan wel af, waarom het grote prijsverschil?).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
@Galois Heb je geen last van het geluid van het profiel als je veel op asfalt rijdt?
Heb op mijn gravel/winterfiets Pathfinder Pro's zitten en het gladde gedeelte in het midden zorgt ervoor dat de band vrijwel even stil is als een normale racefietsband bij rechtdoor rijden.
Dit i.t.t. de Ikon's die onder mijn hardtail zitten die heerlijk meebrommen op het asfalt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

Galois

1811 - 1832

NewbieNeo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:40:
@Galois Heb je geen last van het geluid van het profiel als je veel op asfalt rijdt?
Heb op mijn gravel/winterfiets Pathfinder Pro's zitten en het gladde gedeelte in het midden zorgt ervoor dat de band vrijwel even stil is als een normale racefietsband bij rechtdoor rijden.
Dit i.t.t. de Ikon's die onder mijn hardtail zitten die heerlijk meebrommen op het asfalt. O-)
Klopt, ze maken wel veel geluid. Goede tip van je, ik zal daar ook naar kijken!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 15:39
@Galois met maar 10% echt off road zou ik voor de lichts lopende band kiezen. Door de breedte en lage druk heb je zelfs met slicks nog wel iets van grip. paar weken geleden in deze omstandigheden gefietst op 40mm WTB Byways die praktisch slicks zijn en dat ging ook prima, wel wat minder grip maar had geen moment het idee dat ik echt veel te kort kwam.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:57
@GWBoes Zo.....jij hebt een gratis modderbehandeling gescoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@Galois : die R heeft een ander rubbercompound en (mede daardoor) een mooie combinatie van een lagere rolweerstand en meer grip t.o.v. de Allrounds. Daarnaast zouden ze ook wat soepeler zijn. Of dat de meerprijs waard is is natuurlijk de vraag, maar in ieder geval zouden de Allrounds prima voldoen voor het gebruik dat jij omschrijft. Een band met een gladde band in het midden, zoals die hierboven wordt aangeraden, kan ook een goed alternatief zijn. Ik vind zelf de voorspelbaarheid van de Allrounds wel fijn (doordat het profiel over het hele loopvlak gelijk is).

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Galois schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:34:
[...]

Geen idee... maar neem even via de chat contact met Canyon. Ze zijn zeer behulpzaam en reageren snel.
(ben ook wel benieuwd trouwens... dus laat maar weten als je het antwoord hebt)
In de chat wisten ze het antwoord niet, maar ondertussen een mail gehad van Canyon:

Onze technische afdeling heeft bevestigd dat dit inderdaad 46t is.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Galois schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:12:
Nieuw in de gravelwereld ben ik mij aan het oriënteren op banden. En zoals altijd blijft dit 'rommelen in de marge'. Dat snap ik.

Er zitten nu Schwalbe G-ONE R 40 mm banden onder (wat er onder zat bij aankoop). Prima banden, niets op aan te merken.

Aangezien ik graag een setje reservebanden heb liggen, wilde ik deze bestellen. Maar toen kwam ik er al snel achter dat deze band een stuk duurder is dan de ook populaire Schwalbe G-ONE ALLROUND (zo'n 20 euro duurder bij de verschillende webshops).

Waarom is mij een raadsel, want als ik reviews of verschillen probeer te googlen, kom ik er niet uit.

De informatie van Schwalbe zelf (de bovenste 3 zijn de verschillende soorten binnen de ALLROUND):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik fiets met mijn gravelfiets voor 70+% over asfalt, voor 20+% over goede gravelpaden en voor max 10% over de wat mindere off-road paden.

Ik neig dus (zeker vanwege de prijs) om voor de ALLROUND RACEGUARD (de andere twee modellen, zijn veel slechter leverbaar lijkt het...) te gaan. Deze doet het volgende het overzicht van Schwalbe zelf, slechter in natte omstandigheden en verder vergelijkbaar.

Qua levensduur en lekprotectie vind ik de verschillen klein.

Ach... ipv werken heb ik dit maar zojuist even uitgezocht ;) Volgens mij maakt het weinig uit en zijn de verschillen klein (al vraag ik mij dan wel af, waarom het grote prijsverschil?).
Je zou nog kunnen mixen, achter Allround en voor de R. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 15:39
@Stillekracht Viel eigenlijk nog wel mee, na 160km waarvan, ik gok, 20km van zulke paden was ik nog relatief schoon door m'n achter spatbord. Alleen voeten en onderkant benen smerig omdat ik voor geen spatbord kan hebben met clips door de toe overlap.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHD
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 20:28

EHD

@MaSw85 Ik las dat jij een GRX 1x rijdt met 11-28 achter. Ik ben van plan om mijn 11-42 cassette ook te vervangen voor een 11-28, maar zie net dat volgens Shimano specs de min. grootte van de grootste krans 40t zou moeten zijn (neem aan dat jij ook een RX812 derrie hebt?). Merk je veel verschil met schakelen tov je 11-42 cassette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
EHD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:10:
@MaSw85 Ik las dat jij een GRX 1x rijdt met 11-28 achter. Ik ben van plan om mijn 11-42 cassette ook te vervangen voor een 11-28, maar zie net dat volgens Shimano specs de min. grootte van de grootste krans 40t zou moeten zijn (neem aan dat jij ook een RX812 derrie hebt?). Merk je veel verschil met schakelen tov je 11-42 cassette?
Net even de specs van m'n fiets bekeken:

REAR DERAILLEUR
SHIMANO GRX RD-RX812 Shadow Plus
CRANKSET
SHIMANO GRX FC-RX600, 40T

En dat werkt goed hoor. Heb zelfs dezelfde ketting erop, de nieuwe ketting komend seizoen wordt wel iets korter maar ook in de huidige setup werkt het prima.

Zelfs met een 12-25 op mijn weg wielset en dezelfde ketting geen issues.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHD

EHD

MaSw85 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:13:
[...]

Net even de specs van m'n fiets bekeken:

REAR DERAILLEUR
SHIMANO GRX RD-RX812 Shadow Plus
CRANKSET
SHIMANO GRX FC-RX600, 40T

En dat werkt goed hoor. Heb zelfs dezelfde ketting erop, de nieuwe ketting komend seizoen wordt wel iets korter maar ook in de huidige setup werkt het prima.

Zelfs met een 12-25 op mijn weg wielset en dezelfde ketting geen issues.
Gaaf, dank je! Moet je je derailleur nog veel afstellen bij wisselen van je wielsets? Kan me voorstellen dat je je guide pulley wat dichter bij de cassette wil hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
EHD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Gaaf, dank je! Moet je je derailleur nog veel afstellen bij wisselen van je wielsets? Kan me voorstellen dat je je guide pulley wat dichter bij de cassette wil hebben?
Ik heb daar eerlijk gezegd niet over nagedacht en dus ook niet aan gezeten. Ik merk geen problemen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:24
Ik heb ooit mijn weg fiets op een 11-34 cassette afgesteld en wissel af met een 12-25. Volgens mij is de b schroef waarschijnlijk vastgeroest want ik zit er al jaren niet meer aan en ik merk geen verschil.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:22

Appie

F1RST Racing

EHD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:00:
[...]

Mijn ervaring niet nodig, al moet je rekening houden met de max size cassette die je derailleur kan hebben (small/mid/large cage).
DDX schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:00:
En rekening houden met lengte van ketting als je een cassette monteert met grotere kransjes.
Risico op ketting te kort/derraiilleur kapot trekken.
Inderdaad.

[ Voor 24% gewijzigd door Appie op 27-01-2022 15:11 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
En rekening houden met lengte van ketting als je een cassette monteert met grotere kransjes.
Risico op ketting te kort/derrailleur kapot trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHD

EHD

Dank allemaal! Nuttige info. Ik heb zojuist de 11-28 cassette en voor de zekerheid een extra ketting besteld. Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:57:
Ik mocht gisteren mijn Grail 7 etap betalen van Canyon, dus als het goed is komt deze op korte termijn mijn kant op *O*
Duurde nog wat langer dan verwacht, maar vandaag eindelijk een wijziging in de orderstatus :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQLZ1pozO33kJFE7uXswCqSeKPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PFgCNHbqMCcwlReD2hTqvQB9.jpg?f=user_large

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Duurde nog wat langer dan verwacht, maar vandaag eindelijk een wijziging in de orderstatus :9

[Afbeelding]
Spannend. Die van mij staat gepland tussen 21 maart en 1 april, dus ik moet nog even geduld hebben.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]
kreeg je daar bericht van, of zag je het zelf?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:46:
[...]

kreeg je daar bericht van, of zag je het zelf?
Keek zelf eens even door op de 'track order' link te klikken. Inmiddels mail gekregen dat hij onderweg is :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 09:50
Canyon Grail AL 7 1by, in mijn maat (M) met mechanische GRX, hmmm....
Had hem al bijna besteld, maar in het mandje slaat de twijfel toch toe. :)

[ Voor 199% gewijzigd door estorino op 28-01-2022 17:42 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

estorino schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:44:
Canyon Grail AL 7 1by, in mijn maat (M) met mechanische GRX, hmmm....
Had hem al bijna besteld, maar in het mandje slaat de twijfel toch toe. :)
Waar twijfel je over?

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 21:32
Welke drinkbushouders zetten jullie op jullie Grail/Grizl bikes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cormo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 09:50
CedricD schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:33:
Voor mij hoort dit een beetje bij de fiets en moet alles matchen. Ik heb bij mijn Grizl direct de Canyon houders mee besteld. En omdat ik de fiets ook voor Bikepacking wil gebruiken heb ik gekozen voor de side loader, zodat je ze ook eruit kan halen met een Framebag.

https://www.canyon.com/nl...dwvar_9100088_pv_farbe=BK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik had eerder Lezyne bidonhouders (aluminium met rainbow metalic look). Nog nooit zo'n slechte bidonhouder gehad. Begon al te rammelen na 5 ritjes en na 10 ritjes begon de coating/lak al van de buitenkant af te gaan.

Klacht ingediend, geld terug gekregen en heb nu een setje Fidlock's erop zitten. Werkt uitstekend, ziet er clean uit en geeft flexibiliteit voor bikepacking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in jullie keuze van pedalen en slot.
Ik heb de Grail 7 eTap in de kleur zand besteld met bijpassende spatborden en ga zoveel mogelijk met zwarte accessoires werken voor een rustige uitstraling. Had nog even gedacht aan oilslick, maar zie daar toch van af.
Voordat in dit topic ieder accessoire apart besproken wordt geef ik hier een opsomming van mijn keuzes:

Bel: Look a like Spurcycle. Zelfde bel heb ik op de MTB. Bevalt prima en ziet er stijlvol uit.
Garmin mount: Omdat de hele fiets SRAM afgemonteerd is deze besteld. Nog even overwogen voor de variant met twee boutjes aan het stuur, maar dit was goedkoper.
Bidonhouder: nog geen definitieve keuze, ik denk een BBB van de lokale LBS. Die helpt mij bij de montage, dus mag ook iets verdienen.
Pedalen: Dat het SPD moet worden staat vast. Zelfde systeem als op de MTB is gewoon handig. Daar kon ik Shimano M520 verantwoorden omdat o.a. de remmen daar ook van zijn. Zoals gezegd heeft deze fiets alles van SRAM, dus vind ik dat niet gepast. Keuze gaat nu tussen Look x-track of BBB BPD-74. Maar ik ben benieuwd naar jullie afwegingen.
Slot: ook nog geen keuze. Misschien een simpel draagbaar kabelslot, zodat ik ‘m ook voor de MTB kan gebruiken. Anders een vouwslot, maar dan bevestigd op de plek voor de derde bidon als het kan. Ook hier ontvang ik graag suggesties.

[ Voor 7% gewijzigd door magic_nl op 29-01-2022 10:55 ]

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

En de Cube heeft nu spatborden en een bagagerek voor de zijtassen :) Montage viel mee al gebruik je 80% van de schroeven/beugels niet. Het achterspatbord zit eigenlijk ook vast aan het rek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVC2MyU3CZQttcQ12c1eEdc5avQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SIJvXp6Dk1nPAYfuLten9hnm.jpg?f=user_large

Overigens zoek ik nog een handigheid om het achterwiel terug te plaatsen. Ondanks alle filmpjes en een uitgeschakelde clutch op de derailleur blijft het wel een gedoe.

[ Voor 33% gewijzigd door vhal op 29-01-2022 12:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Ik heb gewoon die van Canyon bij besteld. https://www.canyon.com/nl-nl/gear/accessories/bike-accessories/bottles-and-bottlescages/canyon-cf-sl-bottle-cage/10006070.html

Heb 2 sideloaders van ze op de Lux zitten en die bevallen prima. Bidons zitten er mooi strak in, zonder dat je al te veel moeite hoeft te doen om ze er uit te halen tijdens het fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
magic_nl schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Pedalen: Dat het SPD moet worden staat vast. Zelfde systeem als op de MTB is gewoon handig. Daar kon ik Shimano M520 verantwoorden omdat o.a. de remmen daar ook van zijn. Zoals gezegd heeft deze fiets alles van SRAM, dus vind ik dat niet gepast. Keuze gaat nu tussen Look x-track of BBB BPD-74. Maar ik ben benieuwd naar jullie afwegingen.
Ik heb de X-tracks Carbon op mijn Lux zitten en die bevallen erg goed. Ga ze door het wat bredere platform denk ik op de Grail overzetten omdat ik daar wat meer langere ritten mee zal maken. En mijn oude XT Spd pedalen die ik nog heb liggen weer op de Lux zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 22:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Welke spatborden zijn dit?
vhal schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:10:
En de Cube heeft nu spatborden en een bagagerek voor de zijtassen :) Montage viel mee al gebruik je 80% van de schroeven/beugels niet. Het achterspatbord zit eigenlijk ook vast aan het rek.

[Afbeelding]

Overigens zoek ik nog een handigheid om het achterwiel terug te plaatsen. Ondanks alle filmpjes en een uitgeschakelde clutch op de derailleur blijft het wel een gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@wielhelm Cube Mudguard set (maat 50)....al die andere merken passen niet echt icm de carrier welke ook van Cube zelf is. Overigens was het wel een gedoe om maat 50 ergens te krijgen, ze zijn vrij slecht leverbaar dus ik moest diverse winkels af bellen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Vandaag eerste gravelrit gereden vanuit Bussum (52Km). Zowel ik als mijn vrouw hebben net een nieuwe fiets (ik 2e hands) Een WiND en mijn vrouw een Niner. Was erg leuk om te doen. Smaakt naar meer :-)

Ik heb ergens inspiratie opgedaan voor een route op de Veluwe (100Km). Ik weet niet meer waar ik hem gevonden heb. Heb de route helemaal uitgeplozen. Kleine foutjes eruit gehaald.

Nu wil ik graag een idee krijgen wat voor type weg er in de route zit (hoeveel zand, gravel, asfalt etc). Ik heb dat wel eens gezien in Komoot en RidewithGPS. Maar als ik de route importeer zie ik hier niets van.

Iemand een idee hoe ik dit inzichtelijk kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Stillekracht schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:41:
Vandaag eerste gravelrit gereden vanuit Bussum (52Km). Zowel ik als mijn vrouw hebben net een nieuwe fiets (ik 2e hands) Een WiND en mijn vrouw een Niner. Was erg leuk om te doen. Smaakt naar meer :-)

Ik heb ergens inspiratie opgedaan voor een route op de Veluwe (100Km). Ik weet niet meer waar ik hem gevonden heb. Heb de route helemaal uitgeplozen. Kleine foutjes eruit gehaald.

Nu wil ik graag een idee krijgen wat voor type weg er in de route zit (hoeveel zand, gravel, asfalt etc). Ik heb dat wel eens gezien in Komoot en RidewithGPS. Maar als ik de route importeer zie ik hier niets van.

Iemand een idee hoe ik dit inzichtelijk kan krijgen?
In Komoot importeren en opslaan. Dan staat hij bij geplande tours. De route openen en dan naar beneden scrollen naar wegtypes en ondergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:59

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat, maar dat zegt niet altijd alles. Sommige singletracks kunnen prima op de gravel bike, anderen echt niet. Maar dat is vaak door de highlights te bekijken wel te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
In Komoot importeren en opslaan. Dan staat hij bij geplande tours. De route openen en dan naar beneden scrollen naar wegtypes en ondergrond.
Ik krijg daar niets in beeld (alleen hoogteprofiel). Vandaar dat ik de vraag had gesteld :z

Zie onderstaande screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol-wFy-vkajgrPvXakjWYpGoyZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GwEdaXaUB0hVhpwfRofSoYl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Stillekracht schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Ik krijg daar niets in beeld (alleen hoogteprofiel). Vandaar dat ik de vraag had gesteld :z

Zie onderstaande screenshot:

[Afbeelding]
Ik heb ooit wel een levenslange licentie op alle Europese kaarten gekocht (en ben premium gebruiker), wellicht dat deze opties daar aan gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

De routeplanner van Strava is flink aangepast (ze voelen de hete adem van Komoot en consorten) en geeft nu ook ondergrondtype aan. Nog altijd niet geweldig, maar dan heb je iig een extra optie!
Stillekracht schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:41:
"Gravel Box - 100 km Veluwe" is ook een leuke route die veel highlights van de Noordkant meepakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
We willen binnenkort een keer deze route fietsen. Iemand hier die wellicht een tip heeft voor een fijn hotel / BnB ergens tussen Neede en Borculo? We kunnen uiteraard via de reguliere kanalen wel iets vinden, maar soms heeft iemand een fijne tip met het oog op twee modderige gravellaars.

Zo hebben we een tijd geleden een groot deel van deze tocht gedaan en toen hebben we overnacht bij BB Veluwezoom die hoort bij MTB clinics en daardoor allemaal mooie voorzieningen had om fietsen te reinigen, smeren, stallen en kleding te wassen en drogen. Echt een aanrader voor fietsers op de Veluwe die een uitvalsbasis nodig hebben.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Laatst online: 27-08 22:56
SirLenncelot schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 01:43:
We willen binnenkort een keer deze route fietsen. Iemand hier die wellicht een tip heeft voor een fijn hotel / BnB ergens tussen Neede en Borculo? We kunnen uiteraard via de reguliere kanalen wel iets vinden, maar soms heeft iemand een fijne tip met het oog op twee modderige gravellaars.

Zo hebben we een tijd geleden een groot deel van deze tocht gedaan en toen hebben we overnacht bij BB Veluwezoom die hoort bij MTB clinics en daardoor allemaal mooie voorzieningen had om fietsen te reinigen, smeren, stallen en kleding te wassen en drogen. Echt een aanrader voor fietsers op de Veluwe die een uitvalsbasis nodig hebben.
Geen suggestie, maar ik volg deze even. Lijkt me een leuke route, is deze gebaseerd op de Achterhoek backpacking trip van Gravelrides.cc? Hou ons/mij eens op de hoogte hoe de route was en waar je uiteindelijk gaat overnachten als je wilt :)

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
De route is gefeatured op Komoot, daar heb ik m gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XboxFreak36
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 09:21

Volgende locaties zijn bijna op je route, wel in Eibergen:

https://www.degreuneweide.nl - misschien is dit de beste locatie voor modderige gravellaars :)
https://kastanjefabriek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 09:50
sorry @magic_nl dat ik niet eerder reageerde, was druk met werk en familie.

Ik had een Canyon Grail AL 7 1by op het oog, maar twijfelde of ik niet nog extremer moest gaan. Echt dikke banden en onderhoudsvrije naaf? Ik heb even verlekkerd zitten kijken naar een Idworx 29er met Rohloff naaf. Maar jongens, wat een geld..

Anyway, de Grail was nog beschikbaar, dus ik heb hem besteld en hij is vandaag afgeleverd door UPS. Vrijdagavond besteld, woensdagmorgen geleverd. Er staat nu een Canyon doos in de schuur die uitgepakt wil worden.. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/D73duuxy4WnIRXKSEUCLBVWR.png

maatje M - https://www.canyon.com/en-nl/grail-7-1by/50010792.html

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46
Zijn er mensen met ervaring met oval chaingrings op hun gravelfiets?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
McMiGHtY schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:50:
Ik wel op race en mtb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
McMiGHtY schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:50:
Ik heb het op mijn strandfiets. (wat ook deels gravel bike is)
Fietst prima, maar volgens mij is mijn lichaam niet zo gevoelig voor (kleine) aanpassingen.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 02-02-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ah komt dat weer terug? Mijn oude stalen JanJanssen had een ovaal kettingwiel. Toen die versleten was bleek het onderdeel nergens meer verkrijgbaar en hopeloos verouderd volgens de kanalen waar ik informeerde. Mooi dat het nu weer opnieuw uitgevonden wordt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
Vanmiddag dan eindelijk bezorgd nadat UPS het voor elkaar heeft gekregen om er 3 dagen over te doen om hem vanuit het depot in Apeldoorn een paar km verder bij mij thuis af te leveren :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1v72H1sbNhForuvBl1-OTQq2o4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mI018eW1p0te0RrdlgkuVqaX.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk moest ik nog werken, maar dat hebben we maar naar morgenochtend doorgeschoven :w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWl2YykOB0QAu069Jo6eW0pD1b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iZpPCoM1TdTkGpMnf5p6gvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW1vJl3XdVwxM2L_krX7JH1LQxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOdnwEX8wIAik8u8p3frtJ6q.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen jammer dat UPS vanavond pas de doos met Bidon houders kwam afleveren. Die zaten er vanmiddag dus nog niet op.

Bandjes tubeless maken ging niet met de fietspomp, moest daar toch ff de compressor voor gebruiken.
Zadel moet vervangen door een ander, maar die zit nog op de racefiets en die staat nog op de trainer. Hoop dat we deze week nog een beetje fatsoenlijk weer krijgen, dan eens even een ritje er mee maken :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het is een gravelbike, je hebt geen fatsoenlijk weer meer nodig ;).

Have fun, je woont in de beste gravel regio van dit land :).

[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

f4stf0rw4rd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:35:
Hoop dat we deze week nog een beetje fatsoenlijk weer krijgen, dan eens even een ritje er mee maken :Y
Benieuwd naar jouw ervaringen.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
ZieMaar! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:43:
Het is een gravelbike, je hebt geen fatsoenlijk weer meer nodig ;).

Have fun, je woont in de beste gravel regio van dit land :).
Haha, nat en smerig worden is niet mijn hobby. Heb niet voor niets ook een trainer in de schuur staan ;)
En het is idd een luxe om maar een paar km fietsen van de Veluwse bossen en heide te wonen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
magic_nl schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:03:
[...]

Benieuwd naar jouw ervaringen.
Vrijdagochtend lijkt het droog te blijven en ben ik vrij. Mooie gelegenheid voor een rit, dus die feedback komt als het goed is op korte termijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:25

Wat vond je van de BrownDivide route?
Wil deze misschien solo gaan rijden.

Kan me wel enigzins voorstellen dat alleen maar bos en heide ook een klein beetje kan vervelen, of valt dit erg mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Smok3yNL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:02:
[...]

Kan me wel enigzins voorstellen dat alleen maar bos en heide ook een klein beetje kan vervelen, of valt dit erg mee?
De Kroondomeinen zijn weer open dus de Green Divide is wellicht ook/een betere optie dan de herfstvariant.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
SirLenncelot schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:18:
Ah komt dat weer terug? Mijn oude stalen JanJanssen had een ovaal kettingwiel. Toen die versleten was bleek het onderdeel nergens meer verkrijgbaar en hopeloos verouderd volgens de kanalen waar ik informeerde. Mooi dat het nu weer opnieuw uitgevonden wordt.
"Vroeger" was de setup wat anders. De cranks zaten toen eigenlijk precies op de verkeerde plek. waardoor je op het punt waar je kracht had, precies op het lichte stuk zat.

Ik vind het wel fijn en trap er lekker op weg. Ik moet wel zeggen dat ik nogal een aandachtstrekker ben die altijd net ff wat anders wil dan anderen. Dus wat dat betreft is het wel geschikt voor mij.

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 03-02-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Smok3yNL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:02:
[...]

Ik vond het een heel toffe route met voldoende afwisseling hoor. De heuvelrug is veel bos en de veluwe heeft de heides. Af en toe een singletrack ertussen voor de afwisseling en hier en daar iets wat eerder een wandelpad dan geschikte fietsroute is maakt het wel leuk. Kroondomein was inderdaad dicht toen wij hem in oktober reden. Maar het zal ook wel afhangen van hoe bekend je in de omgeving bent. Ik had nooit eerder gegraveld over de heuvelrug en veluwe, maar als je meer bekend bent in die regio dan zal het misschien eerder vervelen.

Ik weet niet of je het in 1 dag wil doen, maar dat zou ik wel heftig vinden hoor. Voor ons was dat echt niet te doen geweest in de herfst met korte dagen en vaak natte zuigende ondergrond. Misschien dat het in de zomer wel te doen is als je een stuk harder fietst dan wij gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:25
@SirLenncelot

Goed om te horen!
Ha nee zeker niet in 1 dag hoor.

Ben sinds kort aan het bikepacken..
Dus wil deze of de GreenDivide in 3 dagen 2 nachten doen.

Wil deze met iets beter weer gaan rijden. Ben benieuwd!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het was vandaag echt perfect weer voor een tochtje. Erg leuk om gravel af te wisselen met slechte plattelandswegen in Duitsland. Heerlijk rustig met alleen de wind op de kop en een licht spatje regen (maar ook wat zo'n).

Ik ben richting Nijmegen gereden en heb eerst wat geklommen richting Groesbeek. Vervolgens Duitsland in gedoken richting Kranenburg, Kleve en uiteindelijk terecht gekomen in Uedum, om vervolgens met een boog weer terug te rijden richting Groesbeek (door Reichswalt). Bijna 120 km met 600 hoogtemeters. Er zat nog wel pap in de benen voor meer, maar had geen tijd meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
De green devide is voor de normale persoon denk niet in 1 dag te doen. (want je zit dan ook met gebieden waar je na zonsondergang niet meer mag komen)
Was voor mij iig wel mooie uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Graag jullie advies. Ik ben een beginnend graveller, maar zeer ervaren renner op de weg. Komende dinsdag wil ik met mijn vrouw op het Kroondomein gaan fietsen. Banden: GoodYear County Ultimate 40mm. (loopvlak redelijk glad, noppen op zijkant)

Zondag wordt een bak regen verwacht. Maandag droog en de dinsdag zelf ook. We willen niet teveel in de prut/drap/modder ploeteren, maar redelijk normaal fietsen.

Kan iemand met ervaring uit het gebied aangeven of ik kan verwachten dat er niet teveel prut is na de regen van zondag? Hieronder de route die ik wil gaan fietsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qch_1vNEFYW1HNBiPdjBlJP3qGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A82TtxvG4X4J8hdg3YCBfp3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik durf het niet voor elk weggetje te zeggen, maar het gros gaat prima. De modderige paden zitten rondom jouw 10 km en sommige weggetjes tussen 70 en 90 (maar overzichtelijke korte stukken vaak). Tussen 20 en 50 kan het op kleine stukken wat modderig zijn, maar dan kan je er vaak wel net omheen fietsen.

Maar let op: ik kan het niet precies per weggetje zien en weet niet alles; dit is ff grof op gebied. Alles onder de N344 bij Hoog Soeren is vaak modderig en de boerenweggetjes rondom de militaire terreinen ook. In het bos ten noorden van de N344 valt het eigenlijk altijd wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 15:53
Stillekracht schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:12:
Graag jullie advies. Ik ben een beginnend graveller, maar zeer ervaren renner op de weg. Komende dinsdag wil ik met mijn vrouw op het Kroondomein gaan fietsen. Banden: GoodYear County Ultimate 40mm. (loopvlak redelijk glad, noppen op zijkant)

Zondag wordt een bak regen verwacht. Maandag droog en de dinsdag zelf ook. We willen niet teveel in de prut/drap/modder ploeteren, maar redelijk normaal fietsen.

Kan iemand met ervaring uit het gebied aangeven of ik kan verwachten dat er niet teveel prut is na de regen van zondag? Hieronder de route die ik wil gaan fietsen.

[Afbeelding]
Heb je die route ook ergens online staan? Zou deze wel een keer willen fietsen :)

(...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
Dit is m. Ik heb hem ook elders vandaan. Ik heb de route wel nauwkeurig nagekeken en wat foutjes er uit gehaald. Hij start op één openbare parkeerplaats.

https://connect.garmin.com/modern/course/89930760

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat is beter te zien. Zodra je de Pomphulweg oversteekt (van zuid naar noord), dan kom je wat modder tegen, maar dat zijn kleine stukken. Zodra je de N344 over bent is dat weer voorbij. In het bos bij Uddel ook (ten zuiden van de Aardhuisweg), wederom kleine stukjes. Dan tot aan Elspeet in principe niet/nauwelijks.

Verder wel een mooie route. De route gaat bij Uddel het bos in en dan snel de bospaadjes op, terwijl gewoon die weg volgen ook wel erg de moeite waard is, om dan via wat 'Strade Bianchi' tussen boerderijen terug te fietsen. Daar zou je nog een lusje om kunnen leggen, maar deze route is echt wel leuk hoor!

Zeker als je dinsdag gaat en de laatste regen zondag valt, dan zal het wel meevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 04-02-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
ZieMaar! schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:00:
Ik durf het niet voor elk weggetje te zeggen, maar het gros gaat prima. De modderige paden zitten rondom jouw 10 km en sommige weggetjes tussen 70 en 90 (maar overzichtelijke korte stukken vaak). Tussen 20 en 50 kan het op kleine stukken wat modderig zijn, maar dan kan je er vaak wel net omheen fietsen.

Maar let op: ik kan het niet precies per weggetje zien en weet niet alles; dit is ff grof op gebied. Alles onder de N344 bij Hoog Soeren is vaak modderig en de boerenweggetjes rondom de militaire terreinen ook. In het bos ten noorden van de N344 valt het eigenlijk altijd wel mee.
Top! dank voor je input
Pagina: 1 ... 10 ... 85 Laatste