Mijn vrouw gaat mee. In deze fase denk ik dat lusjes meer bestemd zijn om de route iets in te kortenZieMaar! schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:35:
Dat is beter te zien. Zodra je de Pomphulweg oversteekt (van zuid naar noord), dan kom je wat modder tegen, maar dat zijn kleine stukken. Zodra je de N344 over bent is dat weer voorbij. In het bos bij Uddel ook (ten zuiden van de Aardhuisweg), wederom kleine stukjes. Dan tot aan Elspeet in principe niet/nauwelijks.
Verder wel een mooie route. De route gaat bij Uddel het bos in en dan snel de bospaadjes op, terwijl gewoon die weg volgen ook wel erg de moeite waard is, om dan via wat 'Strade Bianchi' tussen boerderijen terug te fietsen. Daar zou je nog een lusje om kunnen leggen, maar deze route is echt wel leuk hoor!
Zeker als je dinsdag gaat en de laatste regen zondag valt, dan zal het wel meevallen.
@Stillekracht Idd wat @ZieMaar! zegt. Het meeste zal wel meevallen. Vandaag nog een rondje gedaan tussen Hoog Soeren en Uddel in en dat was prima te doen. Sommige stukken kunnen met de vele regen van aankomend weekend en de bosbouw die op dit moment bezig is wel slecht worden. Zelfs vandaag flink wat stukken van een meter of 100 tot 200 echt blubberig en nat. Maar van die korte stukken wordt je dus wel flink smerig
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Vanmorgen voor alle regen een rondje van zo'n 50km gedaan. Van brede grind paden tot single tracks die ik ook wel met de Lux neem. Meeste daarvan waren prima te doen, maar moet toch toegeven dat wat van die paadjes die op de Lux heel smooth lijken op de Grail toch wel wat hobbelig waren
Op de 'double tracks' en gravel paden kun je echt lekker vaart maken en trapt de Grail lekker door. Elektronisch schakelen is echt fantastisch. Zit nu al te kijken naar een GX AXS derailleur voor op de Lux
Nog wat foto's van de Grail in het wild
:strip_exif()/f/image/Pe2pQ3PXtUvry5FiAbgxkpt3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RdCnQcXLTxUHt3kZn4utVtM3.jpg?f=fotoalbum_large)
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Sowieso een goed plan om op dinsdag te gaan. Dan is er nagenoeg niemand in het bos.Veel plezier!Stillekracht schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:04:
[...]
Mijn vrouw gaat mee. In deze fase denk ik dat lusjes meer bestemd zijn om de route iets in te korten
Na 2100km is mijn achterband voor 90% op. De voorband kan nog wel even mee, maar de Conti Terra Speed transparant (bruin) is nergens verkrijgbaar, dus toch maar twee nieuwe bandjes besteld. Zodra de Terra speed weer ergens te krijgen is, bestel ik deze gewoon weer en rij ik de voorband ook verder op (zijn erg fijne banden).
Ik heb nu een setje 38mm Ere Research Tenaci besteld (had nog wat tegoeden bij Futurumshop). Ben erg benieuwd naar deze bandjes!
In de route titel zie je trouwens de google coördinaten van de parkeerplaats.Stillekracht schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:30:
Dit is m. Ik heb hem ook elders vandaan. Ik heb de route wel nauwkeurig nagekeken en wat foutjes er uit gehaald. Hij start op één openbare parkeerplaats.
https://connect.garmin.com/modern/course/89930760
Herkenbaar. Vandaag dacht ik ook, ik neem eens een stukje bos mee.f4stf0rw4rd schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:33:
Maar van die korte stukken wordt je dus wel flink smerig
Zo kwam ik thuis na even kort rondje (~40min) met ongeveer 50m blubber...
:strip_exif()/f/image/Eyyoyt4BEoGkBEL9SiV6V3MB.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een of andere manier was er zelfs een stukje tak tussen de tandwielen (kleine voorblad) gekomen. Gelukkig heb ik niet geschakeld naar het kleine blad. Kwam er bij het poetsen achter. (op foto zichtbaar op 4 uur ongeveer)
Werkt dat een beetje met SPD-SL op een gravelfiets door de blubber rijden?defusion schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:43:
[...]
Herkenbaar. Vandaag dacht ik ook, ik neem eens een stukje bos mee.
Zo kwam ik thuis na even kort rondje (~40min) met ongeveer 50m blubber...
[Afbeelding]
Op een of andere manier was er zelfs een stukje tak tussen de tandwielen (kleine voorblad) gekomen. Gelukkig heb ik niet geschakeld naar het kleine blad. Kwam er bij het poetsen achter. (op foto zichtbaar op 4 uur ongeveer)
Zolang je niet afstapt werkt dat prima.
Ga je afstappen dan slijt alles heel rap/wordt het ook lastig met inklikken.
Specifiek vandaag geen probleem mee gehad, moest wel even losklikken midden in die 50m blubber, anders had ik erin gelegen. Maar er lag een boomstronk waar ik me op kon afzetten.
Maar met dat inklikken heb ik dus wel paar keer eerder gehad dat het wat stroef ging en wat losjes zat omdat er zooi tussen zat. En dan probeer ik het ongewild afstappen al te beperken, en kijk ik uit waar ik loop als ik bewust afstap. Door de blubber fiets ik niet snel, althans ik zoek het niet bewust op, maar als er toch iets op de route ligt dan kom ik al snel in de 'fuck it' mentaliteit en trap ik er gewoon doorheen. Recent ook eens dat er volgens komoot een weg zou moeten zijn, maar er geen weg (meer) was; dan maar 100-150m dwars door een (modderig) veld om weer op de route te komen ipv gigantisch omfietsen. Toen wel af moeten stappen en schoenen/plaatjes vol met troep.
Dus, ja, ik ga wel eens eens kijken voor MTB/gravel-specifieke schoenen/pedalen; lijkt mij toch iets handiger voor zoiets.
Maar met dat inklikken heb ik dus wel paar keer eerder gehad dat het wat stroef ging en wat losjes zat omdat er zooi tussen zat. En dan probeer ik het ongewild afstappen al te beperken, en kijk ik uit waar ik loop als ik bewust afstap. Door de blubber fiets ik niet snel, althans ik zoek het niet bewust op, maar als er toch iets op de route ligt dan kom ik al snel in de 'fuck it' mentaliteit en trap ik er gewoon doorheen. Recent ook eens dat er volgens komoot een weg zou moeten zijn, maar er geen weg (meer) was; dan maar 100-150m dwars door een (modderig) veld om weer op de route te komen ipv gigantisch omfietsen. Toen wel af moeten stappen en schoenen/plaatjes vol met troep.
Dus, ja, ik ga wel eens eens kijken voor MTB/gravel-specifieke schoenen/pedalen; lijkt mij toch iets handiger voor zoiets.
Dat is dus ook waarom ik met SPD rijd (en soms met adapters naar platte pedalen toe). En ik heb ook bewust mijn pedalen heel los gezet, zodat ik in een noodsituatie zelfs kan uitklikken door mijn voet recht omhoog te trekken.DDX schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:48:
Zolang je niet afstapt werkt dat prima.
SPD-SL zou ik op een gravel niet aandurven. Ook vanwege de plastic schoenplaatjes die heel snel wegslijten met zand, de metalen schoenplaatjes van SPD zijn een stuk slijtvaster.
[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 05-02-2022 23:36 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
SPD SL slijt echt onder je poten weg. Ik heb er eens 1000km mee gedaan en toen waren de plaatjes al versleten. Zolang je maar genoeg zand, modder en andere rotzooi tussen de plaatjes weet te krijgen en er rücksichtslos mee aan de wandel gaat, is dat geen probleem.
Ik gebruik nu van die cleatbeschermers van de Decathlon. Dat werkt best goed. Neemt niet weg dat gravelen beter gaat met SPD, maar als je eens om welke reden dan ook een stukje loopt, of in de aarde terecht komt als je op de racefiets zit, werken die cleatbeschermers echt top.
Ik gebruik nu van die cleatbeschermers van de Decathlon. Dat werkt best goed. Neemt niet weg dat gravelen beter gaat met SPD, maar als je eens om welke reden dan ook een stukje loopt, of in de aarde terecht komt als je op de racefiets zit, werken die cleatbeschermers echt top.
Mijn eerste ritje op de Veluwe dinsdag moet ik wellicht maar even opschuiven.
Ik rij zelf met Speedplay pedalen. Ik lees verschillende berichten hoe dat in de prut gaat. SPD wordt lastig. Na zeer veel zoeken ben ik er nog niet achter hoe ik een groot beenlengteverschil (>30mm) in MTB of gravel schoenen kan compenseren. Het platform SPD is erg klein. Daar kan ik qua stabiliteit niet 10mm of meer aan torentje onder plaatsen, los van het feit hoe je dat met je zool moet gaan oplossen.
In de schoen gaat ook niet. Mijn voeten zijn erg smal en plat. Als ik al schoenen kan vinden dan moeten beide schoenen al met een podologische zool en nog een normaal zooltje worden opgevuld.
Als iemand hier nog een idee over heeft?
Ik rij zelf met Speedplay pedalen. Ik lees verschillende berichten hoe dat in de prut gaat. SPD wordt lastig. Na zeer veel zoeken ben ik er nog niet achter hoe ik een groot beenlengteverschil (>30mm) in MTB of gravel schoenen kan compenseren. Het platform SPD is erg klein. Daar kan ik qua stabiliteit niet 10mm of meer aan torentje onder plaatsen, los van het feit hoe je dat met je zool moet gaan oplossen.
In de schoen gaat ook niet. Mijn voeten zijn erg smal en plat. Als ik al schoenen kan vinden dan moeten beide schoenen al met een podologische zool en nog een normaal zooltje worden opgevuld.
Ik zou me er niet door laten tegenhouden om te gaan. Zelf ervaren of het gaat.
Spd-sl is ook niet de beste oplossing, maar het kan wel... En die extra verhoging lijkt mij belangrijker dan de voordelen van SPD.
Of je zet er platte pedalen op. Ik doe dan de aanname dat je iets van verhoogde normale schoenen hebt die vies mogen worden.
Spd-sl is ook niet de beste oplossing, maar het kan wel... En die extra verhoging lijkt mij belangrijker dan de voordelen van SPD.
Of je zet er platte pedalen op. Ik doe dan de aanname dat je iets van verhoogde normale schoenen hebt die vies mogen worden.
Bij twijfel werkt plat natuurlijk altijd. Als je gaat gravelen heb je qua snelheid weinig voordeel van klikpedalen tov. plat, je hebt vooral profijt van de extra controle en comfort.
Er zijn ook pedalen met SPD aan een kant en plat aan de andere kant.
Er zijn ook pedalen met SPD aan een kant en plat aan de andere kant.
Maar je hebt nu dus al wel aangepaste weg-schoenen met speedplay? Je zou dan kunnen overwegen om een setje Crankbrothers Eggbeaters te kopen met 3-hole cleat kit.Stillekracht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:10:
Mijn eerste ritje op de Veluwe dinsdag moet ik wellicht maar even opschuiven.
De verhalen over de cleat kit is wat wisselend (ik heb ze wel liggen, maar nog niet geprobeerd), maar wellicht werkt het voor jou
@DjVe Wat voor wisselende verhalen hoor jij?
Wat ik zo op foto's zie valt het plaatje binnen de 3-hole cleat. Daarbij dus beschermd bij het lopen.
Het platform van de 3-hole cleat is een stuk groter. Als ik die verhoog met 10mm dan heb ik een stabiel platform.
Ik heb lang gezocht naar een oplossing. Maar dit zou hem wel eens kunnen worden. Wat ik zo lees is het niet echt een duurzaam product (mijn Elger pedalen die ik voor Speedplay gebruikte heb ik >500.000Km mee gereden, maar dat is niet echt de norm)
Wat ik zo op foto's zie valt het plaatje binnen de 3-hole cleat. Daarbij dus beschermd bij het lopen.
Het platform van de 3-hole cleat is een stuk groter. Als ik die verhoog met 10mm dan heb ik een stabiel platform.
Ik heb lang gezocht naar een oplossing. Maar dit zou hem wel eens kunnen worden. Wat ik zo lees is het niet echt een duurzaam product (mijn Elger pedalen die ik voor Speedplay gebruikte heb ik >500.000Km mee gereden, maar dat is niet echt de norm)
Daar doel ik op. Je leest best wat verhalen over cleats die breken/defect raken binnen een korte periode.Stillekracht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:55:
@DjVeWat ik zo lees is het niet echt een duurzaam product
Ik denk dat je het lopen gewoon zoveel mogelijk moet vermijden met dit soort adapters en dit niet moet beschouwen als een normale MTB schoen.
Overigens zijn de Eggbeaters pedalen wel erg prettig in gebruik. Er komt wel relatief snel speling op de lagers bij intensief gebruik, maar er zijn refresh kitjes verkrijgbaar om dat op te lossen (vrij eenvoudig te doen).
vrijdag dagje vrij en kleine naar de opvang: dus mooie gelegenheid om de Grail uit te laten.
Alle geinige onverharde paadjes in de regio meegepikt die ik uit mijn hoofd kende. Prima ritje en geen spatje onderweg! Regen begon vrijdag pas toen ik lang en breed thuis en gedoucht was. Zin in meer! Maar niet vandaag, hoop vanmiddag of vanavond nog te kunnen hardlopen.
:strip_exif()/f/image/2hAvdCaKiMMpzJxD2HYgvMKX.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bidonhouders zijn Elite Cannibal, pedalen zijn 'good old' Shimano m520 SPD en op onderbuis zit Fabric cageless gereedschapsbidon..
Inmiddels wat kleine aanpassingen aan de fiets:
• banden tubeless maken en spanning omlaag
• stuurpen 1cm omlaag
• eigen oude zadel erop
• fietsbel monteren
edit: ik had van 2018 tot 2020 een Cannondale Topstone die ik verkocht toen er een prachtig zoontje in ons leven kwam, maar het begon recent toch weer te kriebelen.
Met de Topstone ben ik oa. vanuit Frankrijk naar Spanje gefiets over de pyreneeen. Pas 1 rit op de Grail, maar afgaand op eerste indrukken is de Grail veel stijver, racier. Kan evt ook aan wielen/banden liggen, al had de Topstone ook 40mm banden met wat profiel.
Alle geinige onverharde paadjes in de regio meegepikt die ik uit mijn hoofd kende. Prima ritje en geen spatje onderweg! Regen begon vrijdag pas toen ik lang en breed thuis en gedoucht was. Zin in meer! Maar niet vandaag, hoop vanmiddag of vanavond nog te kunnen hardlopen.
:strip_exif()/f/image/2hAvdCaKiMMpzJxD2HYgvMKX.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bidonhouders zijn Elite Cannibal, pedalen zijn 'good old' Shimano m520 SPD en op onderbuis zit Fabric cageless gereedschapsbidon..
Inmiddels wat kleine aanpassingen aan de fiets:
• banden tubeless maken en spanning omlaag
• stuurpen 1cm omlaag
• eigen oude zadel erop
• fietsbel monteren
edit: ik had van 2018 tot 2020 een Cannondale Topstone die ik verkocht toen er een prachtig zoontje in ons leven kwam, maar het begon recent toch weer te kriebelen.
[ Voor 18% gewijzigd door estorino op 06-02-2022 14:16 ]
https://www.strava.com/athletes/10490675
4 maanden na bestelling, vorige week de naven binnen gekregen. Naven matchen niet helemaal maar dat was te verwachten, ik vind het wel lekker smoelen met de zilveren spaken.GWBoes schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:27:
Pakketje uit het verre oosten. Velgen voor mijn "niet bikepacken" wielset.
[Afbeelding]
Nu nog wachten op de naven, dat kan helaas ook nog wel even duren (Hope RS4).
Nog even wachten op een paar andere lockrings, cassette overzetten en de fiets van nog een upgrade voorzien en dan volgt het totaalplaatje.
:strip_exif()/f/image/5KxwORdZ5nfSVfTDoyLNwEv4.jpg?f=fotoalbum_large)
Normaal ben ik niet zo'n fan van zwarte bandjes, maar in combinatie met de zwart/oranje carbon velgen vind ik het wel strak smoelen. Tanwalls zouden dan echt té druk worden.
Ben benieuwd hoe het staat. Hope heeft ook oranje lockringenGWBoes schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:55:
4 maanden na bestelling, vorige week de naven binnen gekregen. Naven matchen niet helemaal maar dat was te verwachten, ik vind het wel lekker smoelen met de zilveren spaken.
Nog even wachten op een paar andere lockrings, cassette overzetten en de fiets van nog een upgrade voorzien en dan volgt het totaalplaatje.
Die blauwe ventielen verrassen mij vooral.McMiGHtY schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:38:
Wel heel veel kleur..
De velgen zouden het zomaar goed kunnen doen bij dat oranje frame.
@Stoney3K Dat was ook mijn gedachte, heb nu wel tan wall maar dit wordt idd al heftig genoeg.
@DieAnder Lockringen gaan helaas niet werken, de cassette tool past niet over de endcap van de achteras. Heb nog wel naar Hope QR skewers gekeken maar die waren bij mijn gebruikelijke winkels niet op voorraad, helemaal de extra lange voor achter (moet 180mm skewer achter in dit frame).
Ventiel was ook echt een, waarom ook niet, momentje. Is ook makkelijk genoeg weer te wisselen als ik het flauw ben, maar zo'n klein contrasterend onderdeel vind ik ook wel wat hebben.
@DieAnder Lockringen gaan helaas niet werken, de cassette tool past niet over de endcap van de achteras. Heb nog wel naar Hope QR skewers gekeken maar die waren bij mijn gebruikelijke winkels niet op voorraad, helemaal de extra lange voor achter (moet 180mm skewer achter in dit frame).
Ventiel was ook echt een, waarom ook niet, momentje. Is ook makkelijk genoeg weer te wisselen als ik het flauw ben, maar zo'n klein contrasterend onderdeel vind ik ook wel wat hebben.
Het maakt in deze tijd van het jaar weinig uit of je met de asfalt of gravel spec op pad gaat, je fiets wordt toch wel smerig. Een paar plaatjes van mijn fiets in de 2 verschillende uitvoeringen, al weet ik niet of ik ze wel mag posten bij al het Canyon geweld
Ik ben er dit weekend in Zwitserland achter gekomen dat mijn gravelbandjes onvoldoende grip hebben op 10% hellingen als de ondergrond bestaat uit natte blaadjes of modder. Misschien toch maar iets met meer profiel kopen als winterbanden..
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ik ben er dit weekend in Zwitserland achter gekomen dat mijn gravelbandjes onvoldoende grip hebben op 10% hellingen als de ondergrond bestaat uit natte blaadjes of modder. Misschien toch maar iets met meer profiel kopen als winterbanden..
[ Voor 4% gewijzigd door Irby op 07-02-2022 23:39 ]
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
EKAR mag altijd!Irby schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:35:
Het maakt in deze tijd van het jaar weinig uit of je met de asfalt of gravel spec op pad gaat, je fiets wordt toch wel smerig. Een paar plaatjes van mijn fiets in de 2 verschillende uitvoeringen, al weet ik niet of ik ze wel mag posten bij al het Canyon geweld[
Schitterende machine die Kanzo Fast, stond ook op mijn lijstje, maar zat net iets te racy voor mij. Maar erg fraai naast al dat Canyon geweldIrby schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:35:
Het maakt in deze tijd van het jaar weinig uit of je met de asfalt of gravel spec op pad gaat, je fiets wordt toch wel smerig. Een paar plaatjes van mijn fiets in de 2 verschillende uitvoeringen, al weet ik niet of ik ze wel mag posten bij al het Canyon geweld![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De demofiets waar ik een tijdje op heb gefietst (foutje van Ridley met de kleuren) zat nog dieper, maar inderdaad, het is niet de relaxte geometrie als van de Grail en zijn broertjes 
De 13 versnellingen van Ekar zijn ook fijn, ik heb alleen een nieuwe cassette gekocht voor de asfalt setup die ik er nog op moet zetten, want 42 tandjes achter (38 voor) is een beetje overkill hier in Nederland voor op verharde wegen. Helaas gaat Campa met Ekar nog niet kleiner dan 9-36, maar dat scheelt iets in verdeling van de lichtere verzetten.
De 13 versnellingen van Ekar zijn ook fijn, ik heb alleen een nieuwe cassette gekocht voor de asfalt setup die ik er nog op moet zetten, want 42 tandjes achter (38 voor) is een beetje overkill hier in Nederland voor op verharde wegen. Helaas gaat Campa met Ekar nog niet kleiner dan 9-36, maar dat scheelt iets in verdeling van de lichtere verzetten.
Prachtige fiets! 
Haha, prachtig, inderdaad, ik vraag me al af of er nog wel verder wordt gekeken dan Canyon. Er zijn meer bang-4-bucks merken dan alleen Canyon die deze kwaliteit en montage leveren ;-)Irby schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:35:
al weet ik niet of ik ze wel mag posten bij al het Canyon geweld
dnhelle schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:21:
Prachtige fiets!![]()
[...]
Haha, prachtig, inderdaad, ik vraag me al af of er nog wel verder wordt gekeken dan Canyon. Er zijn meer bang-4-bucks merken dan alleen Canyon die deze kwaliteit en montage leveren ;-)
:strip_exif()/f/image/g2A8yGaAoY6J7VWTr6Tz1Xnl.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog geen gravelplaatje, maar die komt er aan
(en een nieuwe bidon
Ik krijg die merken dan toch niet gevonden.dnhelle schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:21:
Prachtige fiets!![]()
[...]
Haha, prachtig, inderdaad, ik vraag me al af of er nog wel verder wordt gekeken dan Canyon. Er zijn meer bang-4-bucks merken dan alleen Canyon die deze kwaliteit en montage leveren ;-)
De Grail 7 eTap is voor mij het meest in de buurt komend van alle wensen die ik had met een geschikt prijskaartje.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Die stenen rechts zijn gewoon XXL gravel.B-Force schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:30:
[...]
[Afbeelding]
Nog geen gravelplaatje, maar die komt er aan
(en een nieuwe bidon)
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Dank je, ik denk ook dat het een kwestie van gemak is in deze tijden. Een fiets online bestellen en hem snel geleverd krijgen is heel aantrekkelijk, en je krijgt best veel voor een realistische prijs, dus ik snap het zeker.dnhelle schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:21:
Prachtige fiets!![]()
[...]
Ik ging destijds met de gedachte "ik wil een gravelbike in een kleur naar keuze" naar de fietsenmaker toe en heb daarna door allerlei redenen, pandemie, fiets besteld die nog officieel aangekondigd moest worden (ik heb de 1e Ridley Kanzo Fast bestelling van Nederland op mijn naam staan
Van het weekend had ik hier wat vragen gesteld over de berijdbaarheid van de Noord Veluwe na de overvloedige regen van zondag. Uiteindelijk besloten om vandaag toch te gaan met mijn .....speedplay pedalen! Mijn vrouw ook mee.
Vorige week in het Gooi gefietst, maar dat was allemaal wel erg netjes. Dus vandaag de vuurdoop voor het gravellen op de Veluwe. In een woord: FANTASTISCH. We hebben genoten. We hadden de route van 100Km vooraf ingekort naar 70Km. Doordat we op een verkeerde parkeerplaats stonden (er zijn er twee met dezelfde naam) was het in het begin en het einde (we hadden het nog niet door) wat rommelen met de route. Uiteindelijk 82 prachtige kilometers gereden in 4 uur. Met de speedplay pedalen eigenlijk niet in de problemen gekomen. Bij het afstappen lette ik wel even op waar ik mijn hoeven neerzette.
Inmiddels staan de trekkers weer schoon en wel in de schuur. En ja...wij ook geen Canyon maar een WiND en een Niner. Beiden staal. Wat rijdt dat toch subliem. Geen getik of gekraak. Gewoon smooth, comfortabel en toch strak.
Veel praatjes, nu de plaatjes
:strip_exif()/f/image/tpBs879k4yz67ScfgqPf3iiH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CRSMQUMdHp7mPhfHkzMe0bZY.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige week in het Gooi gefietst, maar dat was allemaal wel erg netjes. Dus vandaag de vuurdoop voor het gravellen op de Veluwe. In een woord: FANTASTISCH. We hebben genoten. We hadden de route van 100Km vooraf ingekort naar 70Km. Doordat we op een verkeerde parkeerplaats stonden (er zijn er twee met dezelfde naam) was het in het begin en het einde (we hadden het nog niet door) wat rommelen met de route. Uiteindelijk 82 prachtige kilometers gereden in 4 uur. Met de speedplay pedalen eigenlijk niet in de problemen gekomen. Bij het afstappen lette ik wel even op waar ik mijn hoeven neerzette.
Inmiddels staan de trekkers weer schoon en wel in de schuur. En ja...wij ook geen Canyon maar een WiND en een Niner. Beiden staal. Wat rijdt dat toch subliem. Geen getik of gekraak. Gewoon smooth, comfortabel en toch strak.
:strip_exif()/f/image/tpBs879k4yz67ScfgqPf3iiH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CRSMQUMdHp7mPhfHkzMe0bZY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/awK1sDUS22DzLGGk3QsU6bPh.jpg?f=fotoalbum_large)
Viel de modder dus mee?
Yep, weinig modder gezien. Waar er een plasje was kon je er omheen. Was gewoon helemaal top vandaag!
Dat mag ook! Ik veroordeel je keuze ook niet. Zelf kijk ik nu naar een Ribble met Rival XPLR AXS, die zit op 2600€ en is ook een fine deal. Er is zoveel aanbod nu in de markt, alleen is Canyon het meest doorgebroken als webshopgigant en heeft het totaal proces gewoon top in orde.magic_nl schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:08:
[...]
Ik krijg die merken dan toch niet gevonden.
De Grail 7 eTap is voor mij het meest in de buurt komend van alle wensen die ik had met een geschikt prijskaartje.
Die worden door wiggle verkocht toch? Zit je niet dan niet met import?dnhelle schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:08:
[...]
Dat mag ook! Ik veroordeel je keuze ook niet. Zelf kijk ik nu naar een Ribble met Rival XPLR AXS, die zit op 2600€ en is ook een fine deal. Er is zoveel aanbod nu in de markt, alleen is Canyon het meest doorgebroken als webshopgigant en heeft het totaal proces gewoon top in orde.
@Stillekracht dit topic kon wel wat staal gebruiken
Erg mooi!
Hij wil.
Zeker mooi, stapels met boomstammen hebben een aantrekkingskracht op gravelbikes
Laatste keer dat ik in die regio was (november) waren de Kroondomeinen nog dicht, maar ook dan heb je genoeg opties, een welkome afwisseling op de zware klei hier dichter bij de kust.
Laatste keer dat ik in die regio was (november) waren de Kroondomeinen nog dicht, maar ook dan heb je genoeg opties, een welkome afwisseling op de zware klei hier dichter bij de kust.
Fraaie fietsen hoor! Ik herken de schakelgroep niet helemaal. Maar het is iets van Sram wat oorspronkelijk als road groep begonnen is (zonder ondersteuning voor hydraulische schijfremmen)?Stillekracht schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:09:.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beide fietsen zijn een mix van onderdelen.DjVe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 06:30:
[...]
Fraaie fietsen hoor! Ik herken de schakelgroep niet helemaal. Maar het is iets van Sram wat oorspronkelijk als road groep begonnen is (zonder ondersteuning voor hydraulische schijfremmen)?
- WiND. Is een 2e hands. Had maar een paar duizend gereden en was/is eigenlijk nog in nieuwstaat. Basis is Ultegra, maar qua stijl vond de vorige eigenaar het SRAM RED cranckstel er mooier bij. Mechanische TRP Spyre remmen om in alle gevallen/locaties altijd makkelijk te kunnen repareren. Hope RS4 naven ivm duurzaamheid en DT Swiss asymetrische velgen voor de sterkte.
- Niner: Is in drie weken geleverd. Onderdelen dus een mix qua beschikbaarheid. Basis SRAM Rival. SRAM Force achterderailleur. Wielen en remmen gelijk aan mijn fiets.
Oorspronkelijk een aluminium frame besteld, maar die was niet meer leverbaar. Toen (gelukkig) een upgrade naar staal voor een net prijsje.
De trekker-banden van Goodyear. Ken het zelf niet voor fietsen. Het rijdt goed, maar ik heb op een trekker geen ervaring. Weet dus niet of bijvoorbeeld Cinturato beter is.
Inderdaad. Prijzen zijn ex import. Of je maakt er een trip van: rijd naar zuidoost London, haal hem op, rijd een rondje aldaar en brengt de bike zelf in 'used condition' terug met de Eurostar. Blijkbaar al een good practice.418O2 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:32:
[...]
Die worden door wiggle verkocht toch? Zit je niet dan niet met import?
Na het verkopen van mijn oude gravelfiets ben ik op zoek naar iets nieuws. Harde eis is Sram etap (rival ligt binnen budget) en kom zo meteen terecht bij de canyon Grizl CF SL 7 eTap. Heb deze fiets hier ook al meermaals zien passeren en was benieuwd wat de ervaringen zijn na een paar weken/maanden. Zijn er tussen 3000-4000 euro überhaupt nog andere alternatieven?
Zat lijkt mij. zo in een paar minuten al een scott, Giant en Cube gevonden. Zul je wel voor op zoek moeten gaan en rond vragen hoe en of ze te krijgen zijn. Als je alles vanuit je luie stoel wil doen kom je inderdaad bij de Canyon uit.wdbtje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:04:
Zijn er tussen 3000-4000 euro überhaupt nog andere alternatieven?
Voor 4k heb je ook het instapmodel van de pro prorace desert fox x. Is een custom build fiets. Je kunt zelfs de kleur aanpassen.
De scott leek mij ook wel wat. De cube (SL versie, niet SLT) had ik al geschrapt vanwege de10-50 cassette. De SLT met Force lijkt me wat duur aangezien het gewicht me niet echt heel hard interesseert en ik hier geen 400-500 euro extra wil voor betalen. Wist niet dat Giant ook fietsen verkocht met eTap dus die ga ik zeker eens bekijken! Voorraad is inderdaad ook nog een dingetje. Ik vrees dat veel 2022 modellen pas eind dit jaar of volgend jaar geleverd worden als ik nu bestelGWBoes schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:17:
[...]
Zat lijkt mij. zo in een paar minuten al een scott, Giant en Cube gevonden. Zul je wel voor op zoek moeten gaan en rond vragen hoe en of ze te krijgen zijn. Als je alles vanuit je luie stoel wil doen kom je inderdaad bij de Canyon uit.

Edit: De giant met rival eTap lijkt niet leverbaar in België. Enkel op de Nederlandse website staat deze advanced 1 tussen de modellen, in Belgie (nog) niet
[ Voor 6% gewijzigd door wdbtje op 09-02-2022 15:47 ]
Had nog niet gehoord van dit merk, zie op het eerste zicht wel dat alle kabels binnendoor lopen. Doe graag zelf nog wat aan de fiets en lijkt me minder handig om aan te werken...hoi1234 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:21:
Voor 4k heb je ook het instapmodel van de pro prorace desert fox x. Is een custom build fiets. Je kunt zelfs de kleur aanpassen.
4K is ook wel het maximum, heb natuurlijk liefst meeste waar voor mijn geld. De fiets zal ook als winterfiets dienen en komt dus nog een nieuwe wielset bij voor op de weg
[ Voor 17% gewijzigd door wdbtje op 09-02-2022 15:27 ]
@wdbtje als het uitsluitend de cassette is die niet naar wens is op de SL kun je die altijd nog vervangen voor een enigszins redelijke prijs. Misschien valt er zelfs iets te regelen met de winkel waar je 'm koopt?
En @DDX heeft mogelijk nog een SRAM Rival XPLR XG-1251, 12-speed, 10-44T cassette over van zijn grizl, en is er iets te regelen
En @DDX heeft mogelijk nog een SRAM Rival XPLR XG-1251, 12-speed, 10-44T cassette over van zijn grizl, en is er iets te regelen
Dit zal inderdaad wel te regelen zijn met de winkel. Qua prijs valt deze ook best wel mee, enkel een fiets op voorraad vinden (of korte levertermijn) zal nog een uitdaging wordendefusion schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:35:
@wdbtje als het uitsluitend de cassette is die niet naar wens is op de SL kun je die altijd nog vervangen voor een enigszins redelijke prijs. Misschien valt er zelfs iets te regelen met de winkel waar je 'm koopt?
Heb ook wel naar Ribble gekeken voordat ik mijn Grail Etap heb gekocht, maar qua prijs is Ribble helemaal niet meer concurrerend door de bijkomende invoerrechten. Zo'n Gravel AL met AXS komt dan zeker op een 3200/3300 euro. Toch 1000 meer dan de Canyon. Voor dat bedrag neem ik de 'robuuste' lasnaden op de Canyon wel voor liefdnhelle schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 07:15:
[...]
Inderdaad. Prijzen zijn ex import. Of je maakt er een trip van: rijd naar zuidoost London, haal hem op, rijd een rondje aldaar en brengt de bike zelf in 'used condition' terug met de Eurostar. Blijkbaar al een good practice.
Daarnaast zijn de levertijden ook een stuk langer dan bij Canyon.
Ribble had ik ook al eens bekeken, zou zelfs binnen budget passen met een titanium of stalen frame. Had toen nog niet door dat hier nog invoerrechten op betaald moesten worden dus dat feestje ging niet doorf4stf0rw4rd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:46:
[...]
Heb ook wel naar Ribble gekeken voordat ik mijn Grail Etap heb gekocht, maar qua prijs is Ribble helemaal niet meer concurrerend door de bijkomende invoerrechten. Zo'n Gravel AL met AXS komt dan zeker op een 3200/3300 euro. Toch 1000 meer dan de Canyon. Voor dat bedrag neem ik de 'robuuste' lasnaden op de Canyon wel voor lief![]()

Zou gewoon een paar Cube dealers mailen of ze nog voorraad hebben. Heb ik in december ook gedaan toen ik nog twijfelde tussen de Cube en de Canyon. Mijn ervaring is dat de Cubestore in Leersum, Fast Cycles in Venlo en Cycle trend in Nuenen erg snel reageren.wdbtje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:42:
[...]
Dit zal inderdaad wel te regelen zijn met de winkel. Qua prijs valt deze ook best wel mee, enkel een fiets op voorraad vinden (of korte levertermijn) zal nog een uitdaging worden
Er is een verschil tussen jouw AXS en AXS XPLR he, keep that in mind ;-) voor de rest eens, wat ik eerder ook al zei. Canyon heeft het gewoon goed op orde, zowel webshop, proces als aftersales. Het is voor mijzelf alleen de vraag of ik op eenzelfde wil rijden als anderen.f4stf0rw4rd schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:46:
[...]
Heb ook wel naar Ribble gekeken voordat ik mijn Grail Etap heb gekocht, maar qua prijs is Ribble helemaal niet meer concurrerend door de bijkomende invoerrechten. Zo'n Gravel AL met AXS komt dan zeker op een 3200/3300 euro. Toch 1000 meer dan de Canyon. Voor dat bedrag neem ik de 'robuuste' lasnaden op de Canyon wel voor lief![]()
Ik rijd nu op een carbon cx en kijk rond naar een modernere aanpak (nu nog QR voor/achter, non-boost) en bij vervanging ben ik niet van plan om naar Alu te gaan. En dan zijn de CF varianten van Canyon wel ff een stukkie duurder.
uh, nope. Derrie, cassette, ketting, BB, crankstel en shifters zijn exact hetzelfde.dnhelle schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:52:
[...]
Er is een verschil tussen jouw AXS en AXS XPLR he, keep that in mind ;-)
Klopt. en dan zit je bij de Grail ook met het dubbeldekker stuur. Maar op zich is de Grizl CF SL 7 eTap dan wel weer een mooi alternatief.dnhelle schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:52:
[...]
En dan zijn de CF varianten van Canyon wel ff een stukkie duurder.
Is het niet vooral 'het internet' en dit topic dat wat canyon-heavy is? Dat de gevorderde internetgebruikers die hun spul ook online tonen, en hun informatie online halen, doorgaans ook wat comfortabeler zijn met online (dure) dingen kopen? Terwijl het in de echte wereld toch wat diverser is?
Ik kom hier 'op straat' van alles tegen (bijzonder veel specialized en wilier overigens). Andere canyons moet ik nog tegen komen. (ik fiets overigens solo, en sinds een maand of 3 'sportief', en heb nog geen evenementen oid gedaan, dus is puur wat ik onderweg tegen kom)
Ik kom hier 'op straat' van alles tegen (bijzonder veel specialized en wilier overigens). Andere canyons moet ik nog tegen komen. (ik fiets overigens solo, en sinds een maand of 3 'sportief', en heb nog geen evenementen oid gedaan, dus is puur wat ik onderweg tegen kom)
Zonet m'n mailbox open gedaan en onverwachts wat mailtjes van Canyon gekregen. Fiets is verzonden, 2 weken vroeger dan verwacht
.
Weet iemand of ze aan next day delivery doen? Momenteel zegt de track en trace enkel dat het label is aangemaakt
Weet iemand of ze aan next day delivery doen? Momenteel zegt de track en trace enkel dat het label is aangemaakt
@wdbtje Een Rose Backroad met Etap (Force) valt 13 euro buiten budget, maar is te overwegen. Levertijd is echter 17 weken. Wel een heerlijke fiets, heb hem zelf ook 
Zojuist de Ere Research bandjes op mijn fiets gelegd en qua looks ben ik tevreden (gewoon de zwarte bandjes besteld). Zijn echter wel pittig om tubeless lekker op druk te krijgen. Heb de wielen nu op druk horizontaal liggen. Straks even flippen en dan hopen dat ze morgen nog op druk zijn voor een eerste ritje
Zojuist de Ere Research bandjes op mijn fiets gelegd en qua looks ben ik tevreden (gewoon de zwarte bandjes besteld). Zijn echter wel pittig om tubeless lekker op druk te krijgen. Heb de wielen nu op druk horizontaal liggen. Straks even flippen en dan hopen dat ze morgen nog op druk zijn voor een eerste ritje
@CedricD Versturen gaat vrij rap en mijn ervaring was dat de track&trace info niet helemaal klopte.
Zie ook post van mij hier van eind december oid. (daadwerkelijke aflevering was dag eerder dan track&trace aangaf van ups)
@defusion Ik heb niet perse iets met Canyon, vooral omdat veel fietsen grijs/zwart kleuren zijn.
Ik was bezig met een slechtweer fiets, zat te kijken voor frame opties en zelf opbouwen.
Maar groepsets hebben maanden levertijd en toen noemde iemand hier toevallig de etap versies van Canyon.
En leuk kleurtje was direct leverbaar, tja weinig zin om dan zelf iets te gaan opbouwen en maanden op onderdelen te moeten gaan wachten.
Zie ook post van mij hier van eind december oid. (daadwerkelijke aflevering was dag eerder dan track&trace aangaf van ups)
@defusion Ik heb niet perse iets met Canyon, vooral omdat veel fietsen grijs/zwart kleuren zijn.
Ik was bezig met een slechtweer fiets, zat te kijken voor frame opties en zelf opbouwen.
Maar groepsets hebben maanden levertijd en toen noemde iemand hier toevallig de etap versies van Canyon.
En leuk kleurtje was direct leverbaar, tja weinig zin om dan zelf iets te gaan opbouwen en maanden op onderdelen te moeten gaan wachten.
[ Voor 51% gewijzigd door DDX op 09-02-2022 17:00 ]
De XPLR derrailleur heb ik gewoon in gebruik, met een 10-33 cassette.defusion schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:35:
De 10-44 cassette heb ik wel over (en nog wat onderdelen zoals crankset. stuurpen en stuur)
Ook een leuk fietsje. Zou dan wel liever 'downgraden' naar rival etap en een extra carbon wielset erbij kopen maar rival etap bieden ze jammer genoeg niet aanDjVe schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:58:
@wdbtje Een Rose Backroad met Etap (Force) valt 13 euro buiten budget, maar is te overwegen. Levertijd is echter 17 weken. Wel een heerlijke fiets, heb hem zelf ook

Voorlopig lijkt de Grizl mij de betere optie:
- Mounting points voor eventueel bikepacking
- Lagere prijs
- Kortere levertijd
Plustpunt van de Cube is de carbon stuurpen en stuur. Qua looks krijgt de Scott dan weer een streepje voor
[ Voor 20% gewijzigd door wdbtje op 09-02-2022 17:09 ]
Kan je er niet een mailtje aan wagen richting Rose of ze hem anders kunnen leveren?wdbtje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:03:
[...]
Ook een leuk fietsje. Zou dan wel liever 'downgraden' naar rival etap en een extra carbon wielset erbij kopen maar rival etap bieden ze jammer genoeg niet aanDe cube nuroad SL, canyon Grizl en Scott Addict gravel 20 staan op mijn shortlist (aangezien de Giant niet leverbaar lijkt in België).
Voorlopig lijkt de Grizl mij de betere optie:
- Mounting points voor eventueel bikepacking
- Lagere prijs
- Kortere levertijd
Plustpunt van de Cube is de carbon stuurpen en stuur. Qua looks krijgt de Scott dan weer een streepje voor
Vroeger kon dat volgens mij gewoon.
opa verteld
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Heb een mailtje gestuurd. Ik vrees echter dat dit niet zal lukken door de grote backorder die ze al hebben, of ze hebben gewoon geen Rival XPLR groepsetsmhr-zip schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:12:
[...]
Kan je er niet een mailtje aan wagen richting Rose of ze hem anders kunnen leveren?
opa verteld
Volgens mij is dit ook pas sinds de materiaal tekorten wegens COVID. Ze zijn in de winkel wel erg behulpzaam, maar het overzetten van onderdelen van een ander model was een no-go. Zo zat (misschien nu ook nog wel) verschil in het stuur tussen de Shimano en SRAM modellen van de Backroad. Ik vond na een testrit het Etap model wat stroperig schakelen (Shimano schakelt naar mijn idee wat vlotter/directer), maar het stuur kon niet omgezet worden naar een Shimano model.mhr-zip schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:12:
[...]
Kan je er niet een mailtje aan wagen richting Rose of ze hem anders kunnen leveren?
opa verteld
Let bij de Rose even op de zadelpen. Die is D-vormig en het is volgens mij onduidelijk of je deze makkelijk door een andere kunt vervangen.
Hij wil.
@DDX Mailtje ontvangen dat mijn Caynon in een UPS afhaalpunt is geleverd...
Ook een dag vroeger dan op de track en trace stond.
Not so fun fact: Het afhaalpunt is de lokale fietsenwinkel in het dorp waar ik geen klant ben om bepaalde redenen
Not so fun fact: Het afhaalpunt is de lokale fietsenwinkel in het dorp waar ik geen klant ben om bepaalde redenen

Damn das guur, ook voor die LBS dat de canyons gewoon bij ze staanCedricD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:29:

Als je gewoon je werk goed doet, dan kan je daar prima handel uit krijgen. Canyons gaan ook stuk en hebben ook onderhoud nodig. Mooie verkoopkans.Cranzai schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:33:
[...]
Damn das guur, ook voor die LBS dat de canyons gewoon bij ze staan
als je geen ruzie maakt met klanten als @CedricD impliceert
Da's een goeie opmerking.CedricD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:29:
Mijn LBS is namelijk ook UPS afhaalpunt en daar moet de Canyon toch heen voor montage en accesoires.
Volgens mij is het mogelijk om als de verzendbevestiging er is aan te geven dat ie naar een bepaald afhaalpunt moet toch? Scheelt mij weer zeulen met een doos.
Systeemspecificaties
Mijn LBS doet daar niet moeilijk over. Zoals anderen zeggen is het juist een verkoopkans voor accesoires en onderhoud.Cranzai schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:33:
[...]
Damn das guur, ook voor die LBS dat de canyons gewoon bij ze staan
Systeemspecificaties
Dat idee heb ik ook, shimano di2 reageert allemaal wat sneller.[b]DjVe in "Het grote gravelbike topic (Deel 1)" Ik vond na een testrit het Etap model wat stroperig schakelen (Shimano schakelt naar mijn idee wat vlotter/directer), maar het stuur kon niet omgezet worden naar een Shimano model.
(ik heb force axs, rival axs, ultregra(10s en 11s) en dura ace di2(11s))
En batterij moet je bij etap wat sneller opladen.
Zag vanmorgen lampje van achterderraileur al weer rood ledje geven, dus zeg zo'n 1200km en dan moet je opladen.
Met di2 red ik zeker het dubbele.
Ook even geklooi met vervangen remblokjes afgelopen dagen bij sram. (die ook x3 prijs zijn dan shimano blokjes trouwens)
Even repost wat ik ook op fiets forum gepost had :
Nieuwe blokken erin maar toen paste wiel er niet meer in, oude blokken er weer in en met schroevendraaier poging gedaan maar na half uur klooien en proberen maar even remblokken uit strandfiets getrokken die al half versleten waren en toen paste het wel. (en nieuwe blokken ging bij strandfiets ook prima zonder gedoe)
Binnenkort maar even wat meer tijd aan besteden en fiets op montagestandaard zetten.
Zo op grond is het teveel geklooi.
----
Gisteren nog even verder lopen klooien.
Sram heeft handig spreader tooltje 1 kant ging er redelijk makkelijk in, andere kant moest ik erg veel moeite doen.
Uiteindelijk bleed poort op shifter maar opengedraaid en op die manier probleem opgelost. (paar druppels vloeistof eruit)
Bij UPS moet je wel een account hebben daarvoor.magic_nl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:42:
[...]
Da's een goeie opmerking.
Mijn LBS is namelijk ook UPS afhaalpunt en daar moet de Canyon toch heen voor montage en accesoires.
Volgens mij is het mogelijk om als de verzendbevestiging er is aan te geven dat ie naar een bepaald afhaalpunt moet toch? Scheelt mij weer zeulen met een doos.
En is niet kwestie van even snel aanmaken, je krijgt per post een code die je online moet invullen om te bevestigen dat het jouw adres is.
Dus even voorbereiden als je nog geen account hebt.
Goede tip!DDX schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:46:
[...]
Bij UPS moet je wel een account hebben daarvoor.
En is niet kwestie van even snel aanmaken, je krijgt per post een code die je online moet invullen om te bevestigen dat het jouw adres is.
Dus even voorbereiden als je nog geen account hebt.
Gelukkig staat m'n bestelling op levering tussen 21 maart en 1 april.
Systeemspecificaties
Ik snap het ergens ook wel dat je bij sommige fietsenmakers alleen met eigen fietsen bij hen terecht kan. Als je agenda al nokkie vol zit met afspraken van eigen klanten, dan wil je er toch alles aan doen dat eigen klanten een goede ervaring blijven krijgen. Je kunt eigen klanten niet weigeren omdat je ook klanten van collega's helpt. Je hebt echter geen enkele verplichtingen aan klanten van collega's. Die kun je dus wel de deur wijzen.magic_nl schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 16:43:
[...]
Mijn LBS doet daar niet moeilijk over. Zoals anderen zeggen is het juist een verkoopkans voor accesoires en onderhoud.
Gissteravond de laatste puntjes van de wielset aangepakt en gelijk de crankset geüpgraded naar een 30-46 GRX-600 (voornamelijk om komende zomervakantie een lichter verzet te hebben).
Vanavond na het werk direct maar de camera gepakt nu hij nog schoon is.
IMGP7757 by Rik Bovenkamp, on Flickr

Het is een LBS die veel tijd over heeft. Iets wat niet normaal is in deze tijden. Meer uitleg ga ik niet geven waarom ik geen klant ben
.
Anyway, fiets zit provisoir in elkaar. Hij gaat morgen naar de fitter die alles op m'n maat zal zetten en met een beetje geluk kan ik er volgend weekend m'n eerstje ritje op doen
.
Hopelijk komen de accesoires morgen binnen. Dit weekend maar eens nieuwe schoenen en pedalen gaan shoppen. Powermeter komt hopelijk volgende week ook binnen, dus alles zou klaar moeten geraken om volgend weekend het eerste ritje te doen
.
Enkel nog eens kijken waar ik de EW-WU111 tussen kan krijgen. Die moet ik nog bestellen. Iemand ervaring hiermee?
Thx!
Anyway, fiets zit provisoir in elkaar. Hij gaat morgen naar de fitter die alles op m'n maat zal zetten en met een beetje geluk kan ik er volgend weekend m'n eerstje ritje op doen
Hopelijk komen de accesoires morgen binnen. Dit weekend maar eens nieuwe schoenen en pedalen gaan shoppen. Powermeter komt hopelijk volgende week ook binnen, dus alles zou klaar moeten geraken om volgend weekend het eerste ritje te doen
Enkel nog eens kijken waar ik de EW-WU111 tussen kan krijgen. Die moet ik nog bestellen. Iemand ervaring hiermee?
Thx!
Heb je een bikefit of gaat een fitter hem even een beetje afstellen? Anders is het zonde als je daarna andere schoenen en pedalen neemt
Nu heb je me nog nieuwsgieriger gemaakt. Iets zegt me wel dat jouw ervaringen en het feit dat de LBS veel tijd over heeft met elkaar te maken heeft.CedricD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:38:
Het is een LBS die veel tijd over heeft. Iets wat niet normaal is in deze tijden. Meer uitleg ga ik niet geven waarom ik geen klant ben.
Anyway, fiets zit provisoir in elkaar. Hij gaat morgen naar de fitter die alles op m'n maat zal zetten en met een beetje geluk kan ik er volgend weekend m'n eerstje ritje op doen.
Hopelijk komen de accesoires morgen binnen. Dit weekend maar eens nieuwe schoenen en pedalen gaan shoppen. Powermeter komt hopelijk volgende week ook binnen, dus alles zou klaar moeten geraken om volgend weekend het eerste ritje te doen.
Thx!
Professionele bikefitter Geen simpele 5 minuten opmeting door een fietsenmaker418O2 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:52:
Heb je een bikefit of gaat een fitter hem even een beetje afstellen? Anders is het zonde als je daarna andere schoenen en pedalen neemt
Hij heeft mij een tijdje geleden uitgemeten en zet al m'n fietsen goed sindsdien.
Nieuwe schoenen gaan standaard ook steeds naar hem en hij zet de plaatjes op de juiste plaats e.d.
Hij gaat de fiets nu zo goed als mogelijk op maat zetten en dan moet ik gewoon nog even bij hem op de tacx kruipen om de laatste puntjes en komma's goed te zetten
Gelukkig wil hij het er tussen nemen want zijn eerst mogelijke afspraakmoment was ergens eind maart
Bingohoi1234 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:15:
[...]
Nu heb je me nog nieuwsgieriger gemaakt. Iets zegt me wel dat jouw ervaringen en het feit dat de LBS veel tijd over heeft met elkaar te maken heeft.
Nu ben ik wel benieuwd wat jouw ervaringen zijn met die lbs.CedricD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:33:
[...]
Professionele bikefitter Geen simpele 5 minuten opmeting door een fietsenmaker.
Hij heeft mij een tijdje geleden uitgemeten en zet al m'n fietsen goed sindsdien.
Nieuwe schoenen gaan standaard ook steeds naar hem en hij zet de plaatjes op de juiste plaats e.d.
Hij gaat de fiets nu zo goed als mogelijk op maat zetten en dan moet ik gewoon nog even bij hem op de tacx kruipen om de laatste puntjes en komma's goed te zetten.
Gelukkig wil hij het er tussen nemen want zijn eerst mogelijke afspraakmoment was ergens eind maart.
[...]
Bingo
Die van mij zit onder het stuur in-line met de rechter shifter.CedricD schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:38:
Thx!
Meer tips-tricks:
https://bettershifting.co...tallation-guide-ew-wu111/
Net antwoord gekregen van Rose bikes. Ze produceren enkel fietsen in de configuraties die op de website te zien zijn. Ze laten ook weten dat Rival XPLR in de toekomst aangeboden zal worden maar een datum konden ze hier nog niet voor geven...mhr-zip schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 23:12:
[...]
opa verteld
Enkele Cube verdelers hebben ook geantwoord. Maat S(53) blijkt overal uitverkocht en zal ten vroegste juli beschikbaar zijn, maat M (56) is wel nog in enkele winkels op voorraad

Heb je Fast Cycles in Venlo al gecontacteerd? Ik zag daar zo snel een aantal C:62 modellen staan. Als beginnende fietsers (mijn partner en ik) heb ik daar gisteren twee Nuroad Pro Maat S(53) besteld en worden begin Maart afgeleverd.wdbtje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:38:
[...]
Net antwoord gekregen van Rose bikes. Ze produceren enkel fietsen in de configuraties die op de website te zien zijn. Ze laten ook weten dat Rival XPLR in de toekomst aangeboden zal worden maar een datum konden ze hier nog niet voor geven...
Enkele Cube verdelers hebben ook geantwoord. Maat S(53) blijkt overal uitverkocht en zal ten vroegste juli beschikbaar zijn, maat M (56) is wel nog in enkele winkels op voorraad
Kwa pedalen ben ik op zoek naar een combinatie van SPD en ook wel eens de fiets te kunnen pakken met mn gewone sportschoenen. Hebben jullie ervaring met de Shimano EH500 ?
Evt. heeft Adidas de Velosamba schoenen met SPD mogelijkheid als alternatief.cvanderkaaij schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:37:
[...]
Heb je Fast Cycles in Venlo al gecontacteerd? Ik zag daar zo snel een aantal C:62 modellen staan. Als beginnende fietsers (mijn partner en ik) heb ik daar gisteren twee Nuroad Pro Maat S(53) besteld en worden begin Maart afgeleverd.
Kwa pedalen ben ik op zoek naar een combinatie van SPD en ook wel eens de fiets te kunnen pakken met mn gewone sportschoenen. Hebben jullie ervaring met de Shimano EH500 ?
Venlo is al een eindje rijden (woon regio Brusselcvanderkaaij schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:37:
[...]
Heb je Fast Cycles in Venlo al gecontacteerd? Ik zag daar zo snel een aantal C:62 modellen staan. Als beginnende fietsers (mijn partner en ik) heb ik daar gisteren twee Nuroad Pro Maat S(53) besteld en worden begin Maart afgeleverd.
Wat betreft de EH500 pedalen kan ik deze wel aanbevelen indien je een combi-pedaal zoekt. Heb deze gebruikt op mijn vorige gravel aangezien ik liever uitgeklikt rijd op wat meer technische stukken. De pedaal is wel wat zwaarder (en groter) maar daarbij komt wel het gemak van even snel ergens naartoe te rijden met gewone schoenen.
Waar ik bij de banden riep dat het toch nog wel heel veel kleur was..GWBoes schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:56:
Gissteravond de laatste puntjes van de wielset aangepakt en gelijk de crankset geüpgraded naar een 30-46 GRX-600 (voornamelijk om komende zomervakantie een lichter verzet te hebben).
[Afbeelding]IMGP7757 by Rik Bovenkamp, on Flickr
Vind ik hem zo wel heel erg mooi.
Echt heel mooi. Zou ook wel op z'n fiets willen rijden. Echt iets heel anders dan de meeste fietsen.GWBoes schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 19:56:
[Afbeelding]IMGP7757 by Rik Bovenkamp, on Flickr
Ga ik hier niet over uitwijdenhoi1234 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 06:33:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd wat jouw ervaringen zijn met die lbs.
Bummer trouwens. Gisteren fiets snel in elkaar gestoken en toen een vlekje op het frame gezien. Gisteren dacht ik dat het wat lijm was van het verpakkingsmateriaal ofzo, maar helaas is er meer aan de hand heb ik vandaag opgemerkt.
:strip_exif()/f/image/u4K1duIPeu7RIlIHyEBOpWns.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wF5WFU8CVH9Dj2o7prNBePGd.jpg?f=fotoalbum_large)
Mailtje naar Canyon gestuurd. Iemand enig idee hoe ze hiermee omgaan?
Ik zou me er zelf in ieder geval niet teveel zorgen om maken. Zolang het alleen lakschade is (kan dat niet goed zien), zou ik hooguit wat korting vragen of vragen om het op hun kosten over te laten spuiten.CedricD schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:41:
[...]
Ga ik hier niet over uitwijden.
Bummer trouwens. Gisteren fiets snel in elkaar gestoken en toen een vlekje op het frame gezien. Gisteren dacht ik dat het wat lijm was van het verpakkingsmateriaal ofzo, maar helaas is er meer aan de hand heb ik vandaag opgemerkt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mailtje naar Canyon gestuurd. Iemand enig idee hoe ze hiermee omgaan?
Het is maar de vraag hoe snel een alternatief geleverd kan worden momenteel en om nou een compleet frame weg te gooien hiervoor...
Ik heb ook ooit eens een fiets gehad met lakschade. Was jammer toen ik het zag, omdat ik letterlijk 5 minuten de winkel uit was, maar verder heb ik me er nooit meer druk om gemaakt, terwijl ik de fiets toch enkele jaren gebruikt heb. Daarna heeft m'n broertje hem nog gebruikt en toen hebben we hem verkocht. Volgens mij zie ik de fiets nog weleens rondrijden. Zelfs als je de fiets met fluwelen handschoenen aanraakt, heb je kans op krassen en na een valpartij heb je ook grote kans op lakschade.
Vorig jaar ben ik ten val gekomen, omdat een stel kleine kinderen zo maar over staken. een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik denk zelfs dat het alleen maar meer pijn doet, als je fiets beschadigd raakt op z'n moment.
[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 11-02-2022 21:38 ]
Bij een gravelbike zeker, vliegende takken/stenen en je hebt zo wat krasjes te pakken idd.
En je zal vast wel keertje op de grond gaan liggen.
Gewoon leuke korting regelen.
[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 11-02-2022 21:38 ]
Denk dat je inderdaad het beste wegkomt met korting. Steek je het geld gewoon in je zak, kun je de fiets nog een keer overspuiten, als je eens iets anders wilt.DDX schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:38:
Bij een gravelbike zeker, vliegende takken/stenen en je hebt zo wat krasjes te pakken idd.
Dat is olie oidDDX schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:21:
Bij je stuurpen lijken ook wat krasjes te zitten ?
Is gewoon lakschade. Zonde om er idd een frame voor weg te gooien. Is volgens de site van Canyon nu wel gewoon in stock, dus lijkt een snelle omwisseling we wel mogelijk al zie ik op tegen al die rompslomp om hem ingepakt te krijgen.hoi1234 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:36:
[...]
Ik zou me er zelf in ieder geval niet teveel zorgen om maken. Zolang het alleen lakschade is (kan dat niet goed zien), zou ik hooguit wat korting vragen of vragen om het op hun kosten over te laten spuiten.
Het is maar de vraag hoe snel een alternatief geleverd kan worden momenteel en om nou een compleet frame weg te gooien hiervoor...
Sowieso, maar is gewoon niet leuk op een splinternieuwe fietsDDX schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:38:
Ja is idd een optie. Eens zien wat ze voorstellen. Heb geen flauw idee hoe soepel ze in zo'n zaken zijn.hoi1234 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:43:
[...]
Denk dat je inderdaad het beste wegkomt met korting. Steek je het geld gewoon in je zak, kun je de fiets nog een keer overspuiten, als je eens iets anders wilt.
DjVe schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 07:03:
[...]
Die van mij zit onder het stuur in-line met de rechter shifter.
Meer tips-tricks:
https://bettershifting.co...tallation-guide-ew-wu111/
:strip_exif()/f/image/hbxM3wOn76ddMHCSRQq3MWCF.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit een ew-jc200 onder het stuur. Die kan ik als ik het goed voorheb gewoon vervangen door een EW-WU111
Heb je een service center redelijk in de buurt? Toen ik een garantie frame kreeg voor mijn exceed hebben ze dat frame gewoon bij het service center in eindhoven laten bezorgen en zodra hij daar binnen was kon ik de fiets brengen voor de gratis ombouw. In de tussentijd gewoon kunnen fietsen en Eindhoven is voor mij goed te berijden dus dat was prima geregeld.CedricD schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:11:
Is gewoon lakschade. Zonde om er idd een frame voor weg te gooien. Is volgens de site van Canyon nu wel gewoon in stock, dus lijkt een snelle omwisseling we wel mogelijk al zie ik op tegen al die rompslomp om hem ingepakt te krijgen.
Andere optie was inderdaad om hem weer in een “bikeguard” te proppen en op te sturen, daar zou ik ook minder voor voelen.
Er is hier een service partner in de buurt (20 minuutjes).Kluus schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:38:
[...]
Heb je een service center redelijk inde buurt? Toen ik een garantie frame kreeg voor mijn exceed hebben ze dat frame gewoon bij het service center in eindhoven laten bezorgen en zodra hij daar binnen was kon ik de fiets brengen voor de gratis ombouw. In de tussentijd gewoon kunnen fietsen en Eindhoven is voor mij goed te berijden dus dat was prima geregeld.
Andere optie was inderdaad om hem weer in een “bikeguard” te proppen en op te sturen, daar zou ik ook minder voor voelen.
Dus dat zou idd mss ook nog een mogelijkheid zijn