Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 ... 5 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hier een Grail owner. Ten tijde van mijn aanschaf was de Grizl er nog niet. Op dit moment zou mijn keuze op de Grizl vallen. 1 pro van de Grizl t.o.v. de Grail is het stuur, na mijn val van vorige week ben ik een voorstander van elk soort stuur erop kunnen schroeven :) 2e pro voor de grail zijn de extra mount points, een 3e bottlecage zou ik fijn vinden in retroperspectief. Ook zou ik inmiddels wel een gravel suspension voorvork willen, weet niet of dat kan met mijn dubbeldekkerstuur. Met zo'n vering is ook het effect van de dubbeldekkerstuur overbodig.

Bevalt de Grail dan niet? Echt wel! een heerlijke fiets.

PS. de splitpost is ook een fijne comfort add-on

PS2, weekje na de crash ff kort rondje hardlopen gedaan, viel nog niet mee, maar een soort van "back in the saddle"

[ Voor 8% gewijzigd door artharpe op 22-09-2021 13:43 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-11 20:24
https://maats.cc/products/maats-gravel-cup

Word genoemd als het officieuze NK Gravel... Lijkt me wel geinig...iemand die zin heeft?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:13

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Nice lijkt me leuk om mee te doen, helaas in het weekend van Marathon Rotterdam. Next time!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:53

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

De Grizl is de enige Canyon die boven aan mijn lijstje staat (ben blij met mijn Cannondale maar zou hem blind ruilen voor de Grizl...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:27
Heb zelf een Grizl en het voelt een beetje als de update van de grail. Voor ze met de Grizl kwamen wou ik geen grail vanwege het gebrek aan clearance en mounts op de vork. Stuur is leuk maar een verende stuurpen werkt beter voor compliance en een normaal stuur past meer op en aan. Wil er misschien nog wel een grail AL naast als commuter en om mijn grizl te wisselen naar Rival 1x. Alleen als gravelbike, sowieso de Grizl.

• McMiGHtY
Ik zou persoonlijk voor een Grizl gaan.

• artharpe
  • Niet online
magic_nl schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:27:
In mijn everlasting journey om de ideale gravelbike te kiezen (deadline juni 2022) heb ik Canyon hoog op m'n lijstje staan. Ik vind het alleen lastig om te kiezen tussen deze twee:
https://www.canyon.com/nl...74_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK
https://www.canyon.com/nl...12_pv_rahmenfarbe=GN%2FBU
Al veel reactie. Ben benieuwd naar je kijk op de meningen alhier en waar nu je voorkeur naar uit gaat en waarom.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

artharpe schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:38:
[...]

Al veel reactie. Ben benieuwd naar je kijk op de meningen alhier en waar nu je voorkeur naar uit gaat en waarom.
Er zijn voor mij voldoende argumenten om de Grizl voorlopig op nummer 1 te zetten:
- Gebruik van standaardonderdelen (m.n. stuur)
- Extra bidonhouderplek
- Bevestigingsschroeven voor bikepacking
- Prijs

Het enige argument voor een Grail is het dubbeldekstuur waarmee je bij een koffiestop de aandacht trekt omdat het bijzonder is. Maar dat is voor mij een slap excuus.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 09:23
Ik zou ook voor de Grizl gaan, al zou ik persoonlijk geen Canyon meer kopen.

Wil je geen 1x?

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:21
GrooV schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:40:

Wil je geen 1x?
Als hij de fiets ook met een andere wielset op de weg wil gebruiken zou ik een 2x nemen. Heb zelf wel een 1x en mis dan soms toch wel de grote plaat. Zeker met wind mee, een viaduct afdalen en/of een bordjessprint. Met mijn 1x 40T en de ketting op de 12 (heb een 12-25 cassette) achter kom ik met een fatsoenlijke cadans niet veel verder dan zo'n 45 km/u.

Mocht het verder niet uitmaken (en dat is 95% van mijn ritjes trouwens), is het best te doen. Maar mis het soms wel. Een 2x geeft je ook wat meer kortere stapjes tussen versnellen. Ook al heb ik al een cassette die korte stapjes heeft, is het fijn om ook voor nog te kunnen wisselen.

Bottom line: Afhankelijk van het gebruik zou een 1x geen optie kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MaSw85 op 23-09-2021 13:01 ]

Komoot

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10 09:23
MaSw85 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:01:
[...]

Als hij de fiets ook met een andere wielset op de weg wil gebruiken zou ik een 2x nemen. Heb zelf wel een 1x en mis dan soms toch wel de grote plaat. Zeker met wind mee, een viaduct afdalen en/of een bordjessprint. Met mijn 1x 40T en de ketting op de 12 (heb een 12-25 cassette) achter kom ik met een fatsoenlijke cadans niet veel verder dan zo'n 45 km/u.

Mocht het verder niet uitmaken (en dat is 95% van mijn ritjes trouwens), is het best te doen. Maar mis het soms wel. Een 2x geeft je ook wat meer kortere stapjes tussen versnellen. Ook al heb ik al een cassette die korte stapjes heeft, is het fijn om ook voor nog te kunnen wisselen.

Bottom line: Afhankelijk van het gebruik zou een 1x geen optie kunnen zijn.
Rij zelf met een 1x11 11-42 achter en sinds gisteren een 42T AB ovaal voor, voor de bergen heb ik nog een 38T ovaal besteld mocht het echt te gortig worden. Verder fiets ik niet vaak 35km/h+ dus het genot en gemak van 1x vind ik veel belangrijker.

Heb op de MTB ook 1x dus het hele schakelen voor ben ik al niet meer gewend

• artharpe
  • Niet online
GrooV schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:17:
[...]

Rij zelf met een 1x11 11-42 achter en sinds gisteren een 42T AB ovaal voor, voor de bergen heb ik nog een 38T ovaal besteld mocht het echt te gortig worden. Verder fiets ik niet vaak 35km/h+ dus het genot en gemak van 1x vind ik veel belangrijker.

Heb op de MTB ook 1x dus het hele schakelen voor ben ik al niet meer gewend
Ik heb een 2x maar dan met Di2 en heb het schakelen dusdanig ingesteld dat het lijkt op een 1x. Ik bedoel daarmee dat het voorblad ook zijn aanpassing doet zodat de stapjes gelijk blijven met het schakelen. Volgens mij synchronous shift.

• magic_nl

magic_nl

GrooV schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:40:

Wil je geen 1x?
Waarom geen Canyon meer?

1x is een optie. Op de huidige racefiets rij ik ook continu op het middenblad (42 ofzo) dan gebruik ik de buitenste (52) amper.
Maar de optie om bij te schakelen lijkt me op de langere afstanden en afdalingen wel praktisch.
En toevallig zit er 2x op een Grizl.
Keuzes worden meer door budget (ca.€2500) bepaald en wat leveranciers aanbieden.

[ Voor 11% gewijzigd door magic_nl op 23-09-2021 15:44 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• McMiGHtY
Ik rij eigenlijk altijd op het buitenblad..maar dan heb ik ook een 50-34...

• artharpe
  • Niet online
McMiGHtY schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:11:
Hier ook altijd buitenblad. Behalve bij de VAM berg O-)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:44
Ik heb geen binnen of buitenblad. KISS.

www.vanspeykwheels.nl

• McMiGHtY
Ja zo'n fiets heb ik ook.

Getest met een wegsetje.. In Nederland kan dat best.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:12
McMiGHtY schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:11:
Ik heb twee voorbladen op mijn gravelfiets: 1 voor verhard en 1 voor onverhard. Niks moeilijks aan ;)

Hij wil.

• McMiGHtY
Soms heb ik een derde blad... Een blad bier :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:40
McMiGHtY schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:57:
Soms heb ik een derde blad... Een blad bier :)
NHSB hersteldrank.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• magic_nl

magic_nl

Tarwesmoothie

Systeemspecificaties

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:50

DjVe

Hatsaflats!

Vandaag m'n eerste ritje met de nieuwe fiets gedaan!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vqhx2Xd/20210926-104548.jpg

Allereerst: dit ding gaat als de brandweer in het bos. Vandaag een stuk van de MTB route Ede gepakt en op de rechte stukken knal je iedereen voorbij. Bochtenwerk vind ik nog wat lastiger (was sowieso al geen bijzonder goede mtb-er).

Op de weg ook zeker geen verkeerde fiets. Je rijdt relatief eenvoudig boven de 30kmpu alleen geven de bandjes wat meer geluid tenzij je er wat extra lucht in duwt.

Verder zit de fiets echt als gegoten. Beduidend beter dan de Cannondale Synapse die ik hiervoor had.

Nog wel wat "probleempjes"

- Bandenspanning voor blijft terug lopen, nadat ik hem gisteren heb omgebouwd naar tubeless. Komende ritjes even nalopen of het blijft lekken.

- Bij stevig aanzetten (maakt niet uit welke versnelling) zit er een raar kraakje ergens. Dus even de pedalen en de crank nalopen. Zadelpen is uitgesloten.

- gisteren Di2 helemaal opgeladen, maar staat nu op 60% (volgens Wahoo)

De Classified hub werkt fantastisch. Direct actie bij indrukken van de knop op de Di2 shifter. Wat jammer is (en wat ik vooraf niet gemerkt heb), is dat deze shifter niet aangesloten is op de rest van het Di2 materiaal, maar alleen op de classified module in het stuur. Daardoor kan ik de D-fly knop niet gebruiken, wat geen ramp is, maar wel jammer. Daarnaast zitten omhoog/omlaag schakelen andersom tegenover de rechter shifter, wat vooral wennen is.

En er zit totaal geen ratel in de achternaam, dus de fiets is doodstil met freewheelen.

[ Voor 4% gewijzigd door DjVe op 26-09-2021 15:08 ]

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:00
DjVe schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:04:
Vandaag m'n eerste ritje met de nieuwe fiets gedaan!

[Afbeelding]

Allereerst: dit ding gaat als de brandweer in het bos. Vandaag een stuk van de MTB route Ede gepakt en op de rechte stukken knal je iedereen voorbij. Bochtenwerk vind ik nog wat lastiger (was sowieso al geen bijzonder goede mtb-er).

Op de weg ook zeker geen verkeerde fiets. Je rijdt relatief eenvoudig boven de 30kmpu alleen geven de bandjes wat meer geluid tenzij je er wat extra lucht in duwt.

Verder zit de fiets echt als gegoten. Beduidend beter dan de Cannondale Synapse die ik hiervoor had.

Nog wel wat "probleempjes"

- Bandenspanning voor blijft terug lopen, nadat ik hem gisteren heb omgebouwd naar tubeless. Komende ritjes even nalopen of het blijft lekken.

- Bij stevig aanzetten (maakt niet uit welke versnelling) zit er een raar kraakje ergens. Dus even de pedalen en de crank nalopen. Zadelpen is uitgesloten.

- gisteren Di2 helemaal opgeladen, maar staat nu op 60% (volgens Wahoo)

De Classified hub werkt fantastisch. Direct actie bij indrukken van de knop op de Di2 shifter. Wat jammer is (en wat ik vooraf niet gemerkt heb), is dat deze shifter niet aangesloten is op de rest van het Di2 materiaal, maar alleen op de classified module in het stuur. Daardoor kan ik de D-fly knop niet gebruiken, wat geen ramp is, maar wel jammer. Daarnaast zitten omhoog/omlaag schakelen andersom tegenover de rechter shifter, wat vooral wennen is.

En er zit totaal geen ratel in de achternaam, dus de fiets is doodstil met freewheelen.
Was niet bekend met zoon classified hub, maar klinkt lang niet gek. Enige nadeel is proprietaire casette en hub/naafsysteem.

• cedrix5
Ik heb zo’n prototype getest. Werking was top inderdaad, alleen zou zelf nog iets lichtere ratio’s willen voor gravel.

• TweakJerommeke
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:37

TweakJerommeke

Stay a while and listen

Bij Canyon staan nu nog wat Grizls online om te bestellen. Zijn altijd snel uitverkocht dus. :9
Ik heb vorige maand eentje kunnen bestellen.

[ Voor 42% gewijzigd door TweakJerommeke op 27-09-2021 08:31 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:41
DjVe schreef op zondag 26 september 2021 @ 15:04:
Daarnaast zitten omhoog/omlaag schakelen andersom tegenover de rechter shifter, wat vooral wennen is.
Oeh dat zou voor mij toch echt een dealbreaker zijn als dat niet anders in te stellen is. Of is dat juist zoals het normaal is op een racefiets? Dus links->grote hendel->zwaarder verzet, rechts->grote hendel->lichter verzet.

Flickr - Strava

• magic_nl

magic_nl

GWBoes schreef op maandag 27 september 2021 @ 08:49:
[...]

Oeh dat zou voor mij toch echt een dealbreaker zijn als dat niet anders in te stellen is. Of is dat juist zoals het normaal is op een racefiets? Dus links->grote hendel->zwaarder verzet, rechts->grote hendel->lichter verzet.
Zo is het wel op m'n 20 jaar oude Batavus.

Systeemspecificaties

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:20
Ik heb een vraag over tubeless banden. Zoals eerder gemeld net een gravelbike aangeschaft en tot nu toe erg tevreden. Ik twijfel alleen over het tubeless maken van de banden of niet.
Voordeel is volgens mij minder kans op lek rijden, lagere bandenspanning etc.
Maar stel dat ik een aantal weken op de weg wil gaan fiets, dan kan ik de banden niet 1-2-3 vervangen voor wegbanden toch? Dan zou ik een complete nieuwe set velgen moeten aanschaffen?
Of kan je van tubeless redelijk makkelijk terug naar bv. wegbanden met binnenband en daarna weer terug naar tubeless gravelbanden?

Reden van de vraag is dat ik er over denk om met een aantal vrienden een week of 2 de bergen in te gaan en daarvoor wel een aantal weken extra wil trainen op de weg.

• McMiGHtY
Afgelopen zondag de 110km versie van de Strade Bianche Achterhoek gereden.

Heerlijk relaxte organisatie, en alhoewel ik zelf uit de buurt van de start kom...

"Your last activity gained you 102.8 new kilometers."

Heel veel onverhard, zandpaden, schelp/grind, een stukje weiland en vooral een mooie omgeving. Op het eind nog even een klimmetje de berg op dwars door het mais heen, geweldig. En de hamburger en het radlertje 0.0 smaakte heerlijk na de finish.

Mijn inziens een aanrader.

(Enige minpuntjes...je hebt nog steeds groepjes die doen alsof het een wedstrijd is, op een stukje asfalt compleet (door elk lid van zo'n groepje) afgesneden worden bij het inhalen.. volgend jaar neem ik een gooi bidon mee)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSmwoODYjFA9yA-SIxsDe5f3f8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7gh8MXS2vWoJ50Jp2StfqZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jTrOwvdm39zsz4VelZvTaL_lWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWYGGgQmsZeOk9PgPNS5X5es.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov5MOrdwikN6jRbpvIYkg3uVhCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRalklx7QG2whdLd9hU59bKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8CR-Go5oeM1tessc4EKZBa4lmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0oPnbv4J9D4I6oGktmaaZdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhVOwMAjzHapyIi2uWGLw663GG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Y1ELdHxACTDeYQU4pqzPNoE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTc_F6CIUjkobAra_ODX2dLWV1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzpjOW4Jql1rTWQFENUMoWSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tq1CQoEdowpHMNBEaXSMWCiyONI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mROnWFOJanbp3PdeoWwA63br.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3EM-ge3ty42evGizlLbsyg86pA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pajEtn74JJ3wPoUzKoKPlD5S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24oy1javj6ZAR87B1d5CAc49WoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQDv87PH2ti3tVvVUfa3fozd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3Q16Cepry11Q6tOY5QccIJ1yio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blR8U5kUv0NQ8bpHzHtWScg7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door McMiGHtY op 27-09-2021 09:19 ]

• McMiGHtY
B-Force schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:16:
Ik heb een vraag over tubeless banden. Zoals eerder gemeld net een gravelbike aangeschaft en tot nu toe erg tevreden. Ik twijfel alleen over het tubeless maken van de banden of niet.
Maar stel dat ik een aantal weken op de weg wil gaan fiets, dan kan ik de banden niet 1-2-3 vervangen voor wegbanden toch? Dan zou ik een complete nieuwe set velgen moeten aanschaffen?
Of kan je van tubeless redelijk makkelijk terug naar bv. wegbanden met binnenband en daarna weer terug naar tubeless gravelbanden?

Reden van de vraag is dat ik er over denk om met een aantal vrienden een week of 2 de bergen in te gaan en daarvoor wel een aantal weken extra wil trainen op de weg.
- Sealant eruithalen..(of niet)
- Gravelbanden eraf
- Schoonmaken
- Wegbanden erop.
- Tubelessmaken / Sealant toevoegen.

• magic_nl

magic_nl

Even van banden wisselen zal niet eenvoudig gaan vanwege de sealant.
Jouw opties zijn dan ook een extra wielset of geen tubeless.
Vraag me wel af hoeveel winst je denkt te behalen door de gravelbanden te wisselen met bv. 28mm.
Mijn ervaring is dat de gemiddelde amateur daar weinig voordeel uit haalt.
En tubeless banden tijdelijk op hogere druk zetten kan m.i. altijd.

Systeemspecificaties

• magic_nl

magic_nl

McMiGHtY schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:17:
Afgelopen zondag de 110km versie van de Strade Bianche Achterhoek gereden.

Heerlijk relaxte organisatie, en alhoewel ik zelf uit de buurt van de start kom...

"Your last activity gained you 102.8 new kilometers."

Heel veel onverhard, zandpaden, schelp/grind, een stukje weiland en vooral een mooie omgeving. Op het eind nog even een klimmetje de berg op dwars door het mais heen, geweldig. En de hamburger en het radlertje 0.0 smaakte heerlijk na de finish.

Mijn inziens een aanrader.

(Enige minpuntjes...je hebt nog steeds groepjes die doen alsof het een wedstrijd is, op een stukje asfalt compleet (door elk lid van zo'n groepje) afgesneden worden bij het inhalen.. volgend jaar neem ik een gooi bidon mee)
Ik denk dat dit te maken heeft met het meer 'commercieel' worden van gravelevenementen.
Trekt daardoor toch een wat ander publiek volgens mij.
Zelfde zie ik bij veldtoertochten voor de MTB. Ik rij die voor de afstand en de omgeving, maar soms komen er ook groepjes voorbij alsof ze van de vrouw voor een bepaalde tijd thuis moeten zijn.
Blijft over zoeken naar de wat kleinere / alternatievere gravelritten.

Systeemspecificaties

• McMiGHtY
magic_nl schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat dit te maken heeft met het meer 'commercieel' worden van gravelevenementen.
Zelfde zie ik bij veldtoertochten voor de MTB. Ik rij die voor de afstand en de omgeving, maar soms komen er ook groepjes voorbij alsof ze van de vrouw voor een bepaalde tijd thuis moeten zijn.
Denk dat het is, werd ook weinig gegroet e.d. Terwijl het bij de verzorgingspost wel weer heel gemoedelijk was, maar de groepjes zullen daar wel doorgereden zijn na het heel snel vullen van een bidon en het bij elkaar harken van een banaatje en koek e.d...

Heel jammer.

• GWBoes
magic_nl schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:11:
[...]

Zou is het wel op m'n 20 jaar oude Batavus.
Dat is dus ook mijn vraag. Normaal is dat links en rechts eigenlijk andersom werken. Ben dus benieuwd of @DjVe dat als "andersom" ervaart en de naaf dus voor iedereen die mechanisch schakelen is gewend normaal werkt.

Flickr - Strava

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38
magic_nl schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:28:
[...]

Of zelf gewoon wat harder fietsen ? 8)
Gewoon niet te druk om maken, in Nederland is het gewoon te druk en ontkom je soms niet aan acties die achteraf (of in ogen van iemand anders) niet al te handig zijn.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• artharpe
  • Niet online

Ik heb via marktplaats een goedkoop setje extra wielen gescoord (incl. banden en schijfremmen), misschien nog een optie. Dit omdat ik geen zin had banden te wisselen. Btw, sealant moet je ook wisselen eens per X (6 ofzo) omdat het anders minder goed werkt. Wellicht helpt dat ook in je overweging.

• MaSw85

Wat @magic_nl zegt. Ik heb zelf een extra wielset voor op de weg en beide zijn tubeless. Dat werkt uitstekend. Ik zou niet elke keer de hele tubeless setup moeten willen wisselen. Ik zou dat ook niet eens willen met een biba setup. Het geld voor zo'n extra wielset is mij alle 'ellende' wel waard.

Ik kan in vijf minuten wisselen tussen wielsets (inclusief het centreren van de remmen indien nodig). En daarnaast kan je met gravelbanden natuurlijk ook gewoon op de weg fietsen :+

[ Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 27-09-2021 11:12 ]

Komoot

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

GWBoes schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:59:
[...]

Dat is dus ook mijn vraag. Normaal is dat links en rechts eigenlijk andersom werken. Ben dus benieuwd of @DjVe dat als "andersom" ervaart en de naaf dus voor iedereen die mechanisch schakelen is gewend normaal werkt.
Ik begin nu heel erg aan mezelf te twijfelen, maar het was zeker anders dan op mijn vorige Di2 fiets (wellicht dat het daar andersom zat?).

Maar het is nu dus zo dat links en rechts andersom werken :+

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
MrAngry schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:47:
Ik ben al tijden op zoek naar een allround gravelbike vervanging van mijn huidige crosser. Mijn eisen waren:
- Veel mounts
- Geen Canyon of vergelijkbare massa merken, beetje een fiets met een wat meer hipster niche oid
- Leverbaar op korte termijn, ik kan het niet aan om iets te bestellen en dan 20-25 weken te moeten wachten.

Ik heb vandaag de Bombtrack hook ext-c (https://bombtrack.com/2021-hook-ext-c/) kunnen bestellen bij Bike24. Hopelijk verloopt de levering een beetje soepel.
Deze hoopvolle post heeft een vervelende afloop gekregen. Bij het shippen heeft Bike24 een beschadiging in de lak gevonden die ze zelf een "small optical defect" noemden. Het bleek een chip uit de lak te zijn op de balhoofdbuis, daar waar de kabels het frame in lopen. Ik vond het zelf door de extreem zichtbare lokatie niet echt "small". Ik kon daarvoor 75 euro korting krijgen als ik hem alsnog af nam. Andere opties waren er niet. Uiteindelijk werd ik er dusdanig niet blij van dat ik er vanaf heb gezien. De zoektocht kan dus worden vervolgd :'(

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• artharpe
  • Niet online
MrAngry schreef op maandag 27 september 2021 @ 13:30:
[...]

Deze hoopvolle post heeft een vervelende afloop gekregen. Bij het shippen heeft Bike24 een beschadiging in de lak gevonden die ze zelf een "small optical defect" noemden. Het bleek een chip uit de lak te zijn op de balhoofdbuis, daar waar de kabels het frame in lopen. Ik vond het zelf door de extreem zichtbare lokatie niet echt "small". Ik kon daarvoor 75 euro korting krijgen als ik hem alsnog af nam. Andere opties waren er niet. Uiteindelijk werd ik er dusdanig niet blij van dat ik er vanaf heb gezien. De zoektocht kan dus worden vervolgd :'(
Damn, enorm balen. Wat is nu je shortlist aan fietsen?

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:09
Wist niet dat er een graveltopic was. Zelf gravel ik tot nu toe op mijn Trek Domane AL5 (endurance fiets met 32mm banden). Tot nu toe kan ik daar de meeste paadjes wel mee rijden. Pas bij mulzand is het een duidelijke no-go. Maar het gravelen is wel een heerlijke aanvulling op de racefiets en MTB.

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:00
[...]

Even een titanium gravelbikeje aanschaffen en je hebt geen zorgen meer over de verf, want dat zit er niet op:) ze roesten/oxideren ook niet dus je zit gebakken voor de komende tig decennia. Meestal worden die gebouwd per order dus binnen 2-3 maanden heb je het framepje of volledige fiets wel.

• ElGreco
HBSVDK schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:50:
[...]

Even een titanium gravelbikeje aanschaffen en je hebt geen zorgen meer over de verf, want dat zit er niet op:) ze roesten/oxideren ook niet dus je zit gebakken voor de komende tig decennia. Meestal worden die gebouwd per order dus binnen 2-3 maanden heb je het framepje of volledige fiets wel.
Eum. Frame wel. Ook de onderdelen om dat ding af te bouwen?

www.vanspeykwheels.nl

• cedrix5
Over verf gesproken, hebben jullie tips voor het schoon houden van mat carbon? Muc off haalt de vlekjes smeer er niet meer goed af en durf niet direct met degreaser de boel in te smeren. Is er iets goed als alternatief? Gebruik ook al de detailer van muc off, die helpt wel ook als het nog niet helemaal schoon is. Alleen zou zo nu en dan graag alles schoon krijgen, niet alleen de modder :)

• MaSw85
cedrix5 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:16:
Over verf gesproken, hebben jullie tips voor het schoon houden van mat carbon? Muc off haalt de vlekjes smeer er niet meer goed af en durf niet direct met degreaser de boel in te smeren. Is er iets goed als alternatief? Gebruik ook al de detailer van muc off, die helpt wel ook als het nog niet helemaal schoon is. Alleen zou zo nu en dan graag alles schoon krijgen, niet alleen de modder :)
Als het frame nog vochtig is van de bike cleaner, met een gewone doek eraf poetsen?

Komoot

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

cedrix5 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:16:
Doel je op smee van je ketting? In dat geval eerst beginnen met het goed schoon maken van je ketting, zodat deze minder plakt. Ik leg de ketting eerst even in de lampenolie, daarna afspoelen met water. Laten drogen en behandelen met squirt lube. Resultaat is schone ketting die ook daarna super makkelijk te onderhouden is. Ik denk dat je daarna ook minder smeer hebt op je frame :)

Schoonmaken van de fiets:

Insprayen met muc-off
Borstel erover met veel water
Alles afspoelen
Schone doek erlangs

;)

[ Voor 25% gewijzigd door DjVe op 28-09-2021 13:08 ]

• cedrix5
DjVe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:02:
[...]

Doel je op smee van je ketting? In dat geval eerst beginnen met het goed schoon maken van je ketting, zodat deze minder plakt. Ik leg de ketting eerst even in de lampenolie, daarna afspoelen met water. Laten drogen en behandelen met squirt lube. Resultaat is schone ketting die ook daarna super makkelijk te onderhouden is. Ik denk dat je daarna ook minder smeer hebt op je frame :)

Schoonmaken van de fiets:

Insprayen met muc-off
Borstel erover met veel water
Alles afspoelen
Schone doek erlangs

;)
Ja ik had vroeger squirt op mijn racefiets. Met bikepacken en in de winter wil ik wel gewoon wet lube. (daar is ook nog veel verschil in want cyclon spoelt er alsnog zo af, heb als kleinverpakking onderweg een peaty's flesje, dat is beter.) Wissel in de zomer soms naar dry lube na het ontvetten als ik kortere/droge dingen ga doen. Ga proberen met meer muc-off volgende keer en boenen met microvezeldoek ipv sponsje

[ Voor 7% gewijzigd door cedrix5 op 28-09-2021 13:33 ]

• McMiGHtY
Laatst bij Servicekoers een wax van hun eigen merk gekocht..zou nog beter zijn.

Het is roze..opzich goed..maar ik weet nog niet hoe ik het vind. Binnenkort het eerste ritje ermee...
(En als het niks is, zo weer terug naar Squirt)

• klaaas
McMiGHtY schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:17:
Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst meedeed had je vooral groepjes MTB-ers die dat soort gedrag vertoonden. Op basis van hun manier van rijden leken het me club(weg)rijders die deze toertocht aangrepen om hun eerste MTB-rit van het najaar te doen. Ik gok dat een deel van de racers die in de winter de overstap maakte naar de MTB nu buiten het wegseizoen op een gravelfiets rijdt. Inclusief het bijbehorende gedrag, helaas.

Hij wil.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 13:56

Appie

F1RST Racing

Zoals de anderen al zeiden, het is lastiger om te banden te verwisselen omdat je dan telkens met het sealant zit. Hierdoor wordt wat rommiliger/smeriger en duurt het langer. Het is niet onmogelijk, maar waarschijnlijk iets waar je snel klaar mee bent.

Dit is ook de reden waarom ik een extra wheelset heb, dan wissel ik de wielen om (1 minuut werk) ipv banden eraf te gooien.

Ik heb een set e*thirteen XCX wheels met Maxxis Ramblers en nu en set Hifi Carbon met sawtooths (nog steeds gravel tires).

De Ramblers zijn meer mountain bike banden die snel slijten op de weg, maar de sawtooths zijn meer een 80/20 band. Ik heb er afgelopen weekend nog een 170km weg wedstrijd gedaan met 1300 hoogtemeters (Avg 26km/u)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1DcOlixoLXN1248u-ZvDKwi1m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O94jf8zkOT0Z97Ya0DfbokNS.jpg?f=fotoalbum_large
[...]

Ik had hetzelfde met een nieuwe MTB voor mijn zoon (Polygon Siskiu D24X) die kwam ook met 2 chips in de downtube. Uiteindelijk opgelost door een match te vinden voor automative paint en dan frame protection erover. Ik zie er nu niks van en geregeld dat ik $80 terug kreeg.

Ik kon hem ook terug sturen, maar gezien het een gebruiksvoorwerp is en bovenstaande oplossing goed werkt vond ik het wel goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Appie op 30-09-2021 16:42 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:09
Extra wielset is zeker handig. Ik heb de standaardset van mijn broertje gekregen omdat hij een betere wielset had gekregen. Deze set (Mavic Aksium) gebruik ik nu als wegset met 25mm banden. Moet eigenlijk nog wat bredere banden met wat meer profiel aanschaffen. Op zich bevallen de 32mm banden wel, maar soms is het wel net wat prettiger als er iets meer profiel op zit en ze wat breder zijn.

• cedrix5
Heb ook 2 wielsets, eentje maxxis ramblers in 50mm en andere gravelking slicks in 35mm. Is echt fijn om slickbanden op een gravelfiets te leggen en hem op de weg te gebruiken. Als je geen al te dure set koopt valt het ook wel mee qua kosten.

Ik overweeg de canyon fender set te kopen voor de winter en de ramblers te vervangen door 45mm schwalbe ultrabites ivm clearance en nog meer profiel. Is dat een goed idee of moet ik misschien nog andere (winter)banden overwegen? rolweerstand maakt me niet heel veel uit want ik heb nog die 35mm slicks voor mee op de weg te rijden.

• klaaas
cedrix5 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:28:
Ik overweeg de canyon fender set te kopen voor de winter en de ramblers te vervangen door 45mm schwalbe ultrabites ivm clearance en nog meer profiel. Is dat een goed idee of moet ik misschien nog andere (winter)banden overwegen? rolweerstand maakt me niet heel veel uit want ik heb nog die 35mm slicks voor mee op de weg te rijden.
Heb je enig idee hoeveel ruimte je in die spatborden hebt? Ultrabites doen vermoeden dat je de modder in wilt en persoonlijk zou ik dan wel behoorlijk wat ruimte tussen band en spatbord willen.

Hij wil.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:55:
@Kluus : ik zou persoonlijk nooit een Franse graveltocht rijden op 35mm allrounds. Minstens 40mm en in het buitenland ook wat meer noppen. Als de Fransen zeggen dat de ondergrond goed is dan zegt dat voor NL begrippen bijzonder weinig.

@McMiGHtY : als je specifiek iets zoekt voor natte omstandigheden dan betwijfel ik op de Bites een echt goede keuze zijn. Ik heb de mijne nog niet veel in natte omstandigheden gebruikt, maar wat ik er mee gedaan voelde niet heel zeker met een beetje modderige ondergrond.
Nou, inmiddels bijna een weekje geleden en het parcours was best wat mooie gravel paden, uiteindelijk voor de Cube Nuroad (tov mijn XC Hardtail) gegaan met de 35mm bandjes die er al op lagen voor woon-werk en licht gravel gebruik. Dat heb ik geweten, het parcours had: veel minder asfalt dan gedacht, maar vooral ook flinke stukken (inclusief afdalingen) over rotspaden, je had dus gelijk, ze zijn niet te vertrouwen die fransen :+.

Ik was zelf van plan om de technische rotsafdalingen rustig aan te gaan, maar toen werd ik voorbij gevlogen, dus daar dacht de rest van het groepje waarin ik zat duidelijk anders over. Dan maar mee, zo goed en kwaad als het kan, wat een hoop butsen tegen de velg opleverde met mijn 35mm bandjes op 2,8 bar (en aan het einde zat er ook nog een stuk minder in 8)7). Gelukkig merkte ik snel dat ik met mijn setup weer wat voordeel had op de asfalt en "fatsoenlijke" gravelstroken waardoor ik de gaatjes die ontstonden op de lastigere stukken redelijk makkelijk dicht kon rijden. Ook een hoop mensen met technische problemen zien staan, gelukkig heeft de Nuroad zich prima gehouden.

Het was in ieder geval een leuke combi vond ik, zo'n cyclo op gravel, ik ben in die 60km veel stukker gegaan dan vooraf verwacht en dat voelde ik ook nog wel even aan de start van de "echte" cyclo de dag erna... :9

https://www.strava.com/activities/6015126522

• B-Force
Kluus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Nou, inmiddels bijna een weekje geleden en het parcours was best wat mooie gravel paden, uiteindelijk voor de Cube Nuroad (tov mijn XC Hardtail) gegaan met de 35mm bandjes die er al op lagen voor woon-werk en licht gravel gebruik. Dat heb ik geweten, het parcours had: veel minder asfalt dan gedacht, maar vooral ook flinke stukken (inclusief afdalingen) over rotspaden, je had dus gelijk, ze zijn niet te vertrouwen die fransen :+.

Ik was zelf van plan om de technische rotsafdalingen rustig aan te gaan, maar toen werd ik voorbij gevlogen, dus daar dacht de rest van het groepje waarin ik zat duidelijk anders over. Dan maar mee, zo goed en kwaad als het kan, wat een hoop butsen tegen de velg opleverde met mijn 35mm bandjes op 2,8 bar (en aan het einde zat er ook nog een stuk minder in 8)7). Gelukkig merkte ik snel dat ik met mijn setup weer wat voordeel had op de asfalt en "fatsoenlijke" gravelstroken waardoor ik de gaatjes die ontstonden op de lastigere stukken redelijk makkelijk dicht kon rijden. Ook een hoop mensen met technische problemen zien staan, gelukkig heeft de Nuroad zich prima gehouden.

Het was in ieder geval een leuke combi vond ik, zo'n cyclo op gravel, ik ben in die 60km veel stukker gegaan dan vooraf verwacht en dat voelde ik ook nog wel even aan de start van de "echte" cyclo de dag erna... :9

https://www.strava.com/activities/6015126522
Ik vind 27+ km gemiddeld nog best aardig dan d:)b

• Kluus

Kluus

Gang is alles

B-Force schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

Ik vind 27+ km gemiddeld nog best aardig dan d:)b
Thanks, dit werd ook wel echt als wedstrijd gereden (en dat was het natuurlijk ook) dus daardoor komt dat ook een beetje. De eerste klim kwam ik in de eerste groep op maar toen kwamen we boven bij een trapje aan waar de mannen met parcours kennis (oa. de mannen van "TEAM LOOK GRAVEL", hele vette fietsjes hadden die trouwens!) zorgden dat ze voorin de groep zaten en fietsend omhoog knalden terwijl de rest van de groep (waaronder ik dus) moest afstappen en die trap opgerend zijn, die eerste groep zagen we daarna uiteraard niet meer terug.

Uiteindelijk 20ste geworden van de ~160 dus op zich best wel tevreden eigenlijk met mijn relatief zware winter/woon-werk fietsje (zoals ik hem uiteindelijk toch zie, of zag...) en mezelf :).

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 01-10-2021 11:08 ]

• McMiGHtY
Dus je doet mee aan het NK Gravel begrijp ik?

(Team Look ziet er trouwens wel erg profi uit)

[ Voor 35% gewijzigd door McMiGHtY op 01-10-2021 11:48 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McMiGHtY schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:47:
Dus je doet mee aan het NK Gravel begrijp ik?

(Team Look ziet er trouwens wel erg profi uit)
Haha ik wist niet dat er een NK van was, het is leuk om zo eens een wedstrijdje te doen, zeker omdat er ook eens andere aspecten bij komen kijken dan een "standaard" cyclo, zoals materiaalkeuze, parcourskennis (die ik dus niet had). Ik denk dat ik naar aanleiding van deze ervaring wel meer interesse heb gekregen in MTB Marathons, maar dat is een ander topic.

Die Look mannen zagen er inderdaad wel vet uit, mooie pakjes (terwijl wij plebs allemaal in het La Vache Qui Rit shirtje "moesten" komen) en en die LOOK Gravel bikes in het mat groen waren ook erg vet. :9

Er was ook een gast in mijn groepje met een Cannondale Topstone Carbon met die "kingpin" achtervering, dat was eigenlijk ook een gaaf ding, iemand al ervaring met dat systeem hier? Ik vind het een beetje een spannend idee dat het gebruik maakt van de "flex" van de carbon buizen :P.

• McMiGHtY
Het NK Gravel staat bij de KNWU ook onder het strandracen..dus..

https://www.instagram.com/p/CUdRHKhg2O0/

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-11 21:22
Advies gevraagd: oude racefiets ombouwen tot gravelfiets

Beste mede-Tweakers,

Graag vraag ik bij jullie gravelaars wat advies op voor een nieuw projectje om een oude racefiets om te bouwen tot een gravelfiets.

Ik snap dat ik hiermee nooit een gravelfiets zal maken die zich kan meten met nieuwe (door beperkte bandbreedte, geen schijfremmen etc.), maar dat hoeft ook niet (ik doe het vooral voor de schelpenpaadjes over de hei) ik vind het een leuk project. Ben overigens voorbereid op tegenvallers qua tijd/energie/geld...:)

De fiets die ik heb is een Phoenix Sprinter, ik denk uit de jaren '80. Lijkt op deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AU6p0Pb9PXItZ5vV7WIvU-HgN5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ca6FiGSf81CF9uLhLJOB4I1x.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn plan is om deze helemaal te strippen totdat alleen het kale frame over is, deze te laten zandstralen, opnieuw te verven en zelf op te bouwen met modernere onderdelen. De maatvoering van de voorvork/stuuras moet ik nog opmeten, maar de naafbreedte voor achterwiel lijkt ruim genoeg te zijn voor moderne wielen en de trapasafmeting is ook een standaard BSA/68 mm dus dat lijkt goed te gaan.

Nu heb ik de volgende vragen voor dit project:
  • Hoe belangrijk zijn brede banden? Ik ben door het frame gebonden aan velgremmen. Standaard Shimano-remmen gaan niet breder dan 28mm. Met verlengde niet-racefiets remmen van Shimano https://www.bikester.nl/s...rem-voorwiel-M360576.html kom je tot 32 mm. Maakt dat veel verschil? En maakt los van de bandbreedte, de velgbreedte nog verschil?
  • Ik overweeg de voorvork te vervangen. Maakt een aluminium/carbon voorvork veel verschil in comfort op gravelwegen? Ik ben van plan er een gravelstuur op te zetten
  • Idem voor de zadelpen: maken daar innovaties veel uit in comfort? Er zit nu een zadelpen op met een slot erin ingebouwd, dat lijkt me wel erg praktisch. Die kan je wel nieuw kopen, maar dat is ook gewoon een standaard zadelpen dan en niet met innovaties voor extra comfort...
  • Wat betreft de aandrijving: daar ben ik van plan voor een 1x11 speed te gaan. Maakt een 'gravelderailleur' (Shimano RX-810) veel verschil? Mijn plan is hier waar nodig nieuwe onderdelen te kopen (bv. de achterderailleur en crankset bij Shimano GRX-serie) maar waar mogelijk tweedehands oudere onderdelen te halen (bv. de shifters).
  • Zijn er nog andere aandachtspunten om op te letten bij het opbouwen van een gravelfiets?
Hoor erg graag jullie advies voordat ik alle onderdelen bestel en het frame laat zandstralen.

Bij het strippen van de huidige fiets liep ik al wel tegen een probleempje aan bij de crank:

Dit gaat om een oude Intercycle crankstel. De beschermdop en bout van de ene kant heb ik los. Aan de andere kant krijg ik de beschermdop er nog niet af, dit lijkt een verroeste en zacht geworden inbus te zijn maar misschien heb ik het fout? Tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHqFno0d_1rWft5rxpwB2-odL5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz6ee224Ss0STphNCUjsIgD5.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank voor jullie meedenken :)

[ Voor 8% gewijzigd door frankK800i op 03-10-2021 14:09 ]

MVG, Frank

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-10 13:56

Appie

F1RST Racing

frankK800i schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:26:

Nu heb ik de volgende vragen voor dit project:
  • Hoe belangrijk zijn brede banden? Ik ben door het frame gebonden aan velgremmen. Standaard Shimano-remmen gaan niet breder dan 28mm. Met verlengde niet-racefiets remmen van Shimano https://www.bikester.nl/s...rem-voorwiel-M360576.html kom je tot 32 mm. Maakt dat veel verschil? En maakt los van de bandbreedte, de velgbreedte nog verschil?
  • Ik overweeg de voorvork te vervangen. Maakt een aluminium/carbon voorvork veel verschil in comfort op gravelwegen? Ik ben van plan er een gravelstuur op te zetten
  • Idem voor de zadelpen: maken daar innovaties veel uit in comfort? Er zit nu een zadelpen op met een slot erin ingebouwd, dat lijkt me wel erg praktisch. Die kan je wel nieuw kopen, maar dat is ook gewoon een standaard zadelpen dan en niet met innovaties voor extra comfort...
  • Wat betreft de aandrijving: daar ben ik van plan voor een 1x11 speed te gaan. Maakt een 'gravelderailleur' (Shimano RX-810) veel verschil? Mijn plan is hier waar nodig nieuwe onderdelen te kopen (bv. de achterderailleur en crankset bij Shimano GRX-serie) maar waar mogelijk tweedehands oudere onderdelen te halen (bv. de shifters).
  • Zijn er nog andere aandachtspunten om op te letten bij het opbouwen van een gravelfiets?
1. Meet eerst hoeveel spelling je hebt qua banden breedte in je frame. Bredere banden maken zeer zeker een verschil, niet alleen qua comfort, maar ook voor grip.
2. Je zou evt. kunnen overwegen om je vork te vervangen met een versie met meer speling, als je achter voldoende ruimte hebt.
Qua remvelgen; ikzelf heb nog een Specialized Crux Elite (2012) met remvelgen, er zit wide cantilever remmen op die voor een grotere bandbreedte zorgen. Ik rij met 38mm. Je zou kunnen kijken of jij die ook kan installeren op deze fiets.
3. RX (vervangend door GRX) (of de SRAM variant) hebben een clutch in de derailleur die ervoor zorgt dat de ketting strak getrokken wordt en dus minder chainslap/chain drop.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• klaaas
@Kluus : Tja die Fransen.... ;) Maar is ook gewoon buitenland natuurlijk. Wat voor ons de max is (Zuid Limburg) is daar vaak het begin... Toch nog hele nette snelheid!

@frankK800i : van die fiets kun je geen gravelbike maken. Hooguit een wat geupdate racefiets die je gebruikt om schelpenpaadjes mee te pakken. Je kunt je best eens even goed in gaan lezen over wat er bij komt kijken om een fiets van deze leeftijd om te bouwen naar iets moderners. Zie b.v. de remmen: die shimano remmen waar bredere banden in kunnen kun je volgens mij niet op elke willekeurige fiets zetten. De afstand tussen bevestiging en de remrand is bij deze remmen groter dan standaard. En zo zijn er denk ik heel wat dingen waar je tegenaan gaat lopen. Het is een leuk project om zo'n fiets te upgraden, maar dat moet je niet doen met het idee dat het een gravelbike wordt.

Hij wil.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

frankK800i schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:26:

Beste mede-Tweakers,

Graag vraag ik bij jullie gravelaars wat advies op voor een nieuw projectje om een oude racefiets om te bouwen tot een gravelfiets.

...

Bij voorbaat dank voor jullie meedenken :)
Leuk idee, maar ik denk dat dit frame je teveel beperkt. Ik zou zelf dan wat meer investeren in een goed frame met de mogelijkheid tot bredere bandjes en discbrakes en dan beginnen met geld uitgeven aan componenten. Ik denk zelf dat het resultaat van je huidige plan echt gaat tegenvallen. Dan kan je dat geld beter ergens anders aan uitgeven....

Zoals aan een nieuwe helm, omdat je je vrij recente helm van de keukentafel kapot hebt laten vallen, net voor je wilde gaan fietsen. Gebeurd gewoon :+

* DjVe heeft nu wel een mooie POC Omne Air Spin besteld

• McMiGHtY
Binnenkort heb ik een paar daagjes een hotel En nu ligt het helaas volgens mij op De Kroondomeinen.. Maar is er toevallig iemand met een mooie route die ietwat in de buurt begint?

• ElGreco
McMiGHtY schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:26:
Binnenkort heb ik een paar daagjes een hotel En nu ligt het helaas volgens mij op De Kroondomeinen.. Maar is er toevallig iemand met een mooie route die ietwat in de buurt begint?
Wel het juiste wielrenpakje aantrekken hé

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ey1ySQwSd4UGJzP2DW3meTVFFQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/trFTIbnbzqd8ne9tDtOaqLrP.png?f=user_large

www.vanspeykwheels.nl

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
Gravel of weg (gezien het topic: ik denk gravel)? Hoe ver? Wel of niet klimmen?

Er zijn ook veel onverharde boeren weggetjes ed die de moeite waard zijn, buiten de Kroondomeinen. Zit je in het hotel waar we uren op onze koffie moeste wachten?

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:08
Gewoon ten noorden van de lijn Vierhouten - Emst en ten westen van de lijn Uddel - Vierhouten blijven dan zit je altijd goed. In de hoek van Nunspeet en Harderwijk zijn ook genoeg gravelpaden te vinden. Route heb je niet echt nodig naar mijn idee, maar volgens mij staan er wel een paar op gravelrides.cc. Overigens is het doorgaande gravelpad van Elspeet naar Apeldoorn wel gewoon het hele jaar toegankelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 04-10-2021 15:20 ]

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• McMiGHtY
Idd...dat hotel... Vrouw dacht leuk mee te denken..

En als het kan een beetje gravel Idd :)

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
Het is inderdaad niet alsof alles daar dicht is. Erwin Sikkens heeft op Komoot een paar "Kroondomein-proof" routes gepubliceerd die je ook kan fietsen als de boel gesloten is:
https://www.komoot.nl/col...-gravel-voor-de-racefiets

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Richting Hardewijk of Elburg is inderdaad ook een goede optie, al vind ik zelf de boerenweggetjes rond Garderen etc ook erg mooi. Maar volgens mij vindt @McMiGHtY kilometers maken niet zo'n probleem dus is het allemaal wel te combineren in een mooie route. Wordt vervolgd.

• McMiGHtY
ZieMaar! schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:31:
Richting Hardewijk of Elburg is inderdaad ook een goede optie, al vind ik zelf de boerenweggetjes rond Garderen etc ook erg mooi. Maar volgens mij vindt @McMiGHtY kilometers maken niet zo'n probleem dus is het allemaal wel te combineren in een mooie route. Wordt vervolgd.
Nee ik heb zo'n tasje aan het stuur voor een noodpakket.. en er schijnen ook wel restaurantjes e.d. te zijn waar je niet een half uur op een bakkie koffie (met eventueel een appelgebakje) hoeft te wachten.

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:53

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

hier ook een route vraag, ik kan natuurlijk googlen en een route van het net afplukken maar het is natuurlijk leuker om hier een route te vragen.

volgende week zaterdag wil ik in zuid-limburg een gravel route gaan doen met wat leuke gravel klimmetjes, is er iemand die een leuke route heeft (tussen de 50 en 70km) of een leuke route tip heeft?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb die van gravelrides.cc gereden. Was vlak na hele harde regen waardoor niet alles leuk was, maar het gros was heel leuk. Wel echt pittiger dan in de rest van Nederland.

Ik had volgens mij die van 50km. Bij goed weer in het weekend wel goed opletten met wandelaars.

En ja, da’s dus wel een standaard ritje :).

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
McMiGHtY schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:06:
[...]

Nee ik heb zo'n tasje aan het stuur voor een noodpakket.. en er schijnen ook wel restaurantjes e.d. te zijn waar je niet een half uur op een bakkie koffie (met eventueel een appelgebakje) hoeft te wachten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hele ruwe schets, maar qua idee wat je kan doen, rondom Garderen zijn nog wel meer onverharde boerenwagen, maar met de komoot highlights kan je em wel verder aanpassen en het aandeel asfalt omlaag krijgen.

Versnaperingen zijn onderweg in die dorpen prima te vinden, of anders bij het Roode koper. Wel ff reserveren en ik weet niet zeker of je met je fietspakkie naar binnen mag ;).

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Nutterd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:51:
hier ook een route vraag, ik kan natuurlijk googlen en een route van het net afplukken maar het is natuurlijk leuker om hier een route te vragen.

volgende week zaterdag wil ik in zuid-limburg een gravel route gaan doen met wat leuke gravel klimmetjes, is er iemand die een leuke route heeft (tussen de 50 en 70km) of een leuke route tip heeft?
Ik heb begrepen dat je een leuk offroad stuk hebt aan de Belgische zijde van de vaalserberg. Zou ook goed te doen moeten zijn met de gravelbike. Ik kreeg van de zelfde persoon de tip dat het rond kasteel beusdael ook zeer zeker de moeite is. Geen idee trouwens of je daar ook onverhard vindt.

• McMiGHtY
ZieMaar! schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:07:
[...]

***members only***

Hele ruwe schets, maar qua idee wat je kan doen, rondom Garderen zijn nog wel meer onverharde boerenwagen, maar met de komoot highlights kan je em wel verder aanpassen en het aandeel asfalt omlaag krijgen.

Versnaperingen zijn onderweg in die dorpen prima te vinden, of anders bij het Roode koper. Wel ff reserveren en ik weet niet zeker of je met je fietspakkie naar binnen mag ;).
Ziet er nice uit! Dankjewel!!!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:40
ZieMaar! schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:07:
[...]

***members only***

Heb je de route wel over de plaatselijke bazaar laten lopen?

Even om de feeling te houden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• ElGreco
mhr-zip schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Heb je de route wel over de plaatselijke bazaar laten lopen?

Even om de feeling te houden.
Er is maar een echte Bazaar, dat weet je best.

www.vanspeykwheels.nl

• McMiGHtY
Ik fiets er wel omheen

• GWBoes
ElGreco schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:06:
[...]

Er moet nu wel een bruine zadel op hé
Stoney3K schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Always match your leathers! Dus of bruin zadel of zwart stuurlint! :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFrG86G6nyZ7-e-ioDSOodBZA68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ9C8SCb71RLlOULYC00GOws.jpg?f=fotoalbum_large
Zo beter heren? :9

Zelfde zadel in het bruin eindelijk weer op voorraad. Dus direct maar uit Italië laten komen. Ook gelijk de klassieke stuurbocht vervangen voor een meer gravel specifiek stuur (ritchey classic venturemax).
Samen met een snel 3d geprinte top cap (kan de cinq plug thuis blijven) hopelijk vanmiddag nog even tijd om het stuur te proberen.

Flickr - Strava

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-11 11:13
As zondag rij ik de gravelrit in Holten: https://www.fietssport.nl/toertochten/51077
115km versie. Ben benieuwd. :)

• edwinjm
  • Laatst online: 03-10 12:52

edwinjm

Webdeveloper

Twee weken geleden na lang zoeken een gravelbike gekocht 🎉

Ook voor het eerst met klikpedalen. Beetje geoefend. Hiel naar buiten, klik, en je bent los, niets moeilijk aan.

Na wat kleine probeerrondjes, vorige week mijn grotere rondje (40km) gefietst. Op een gegeven moment een verkeerde weg ingeslagen. Ik voorzichtig keren op het smalle weggetje. Ik verlies mijn evenwicht, maar even snel je voet aan de grond zetten is er dus niet bij, dus voordat ik mijn schoen heb losgeklikt lig ik al op de grond. Pas toen ik thuiskwam zag ik dat (onder andere) mijn knie open lag en de bloedstraaltjes op mijn scheenbeen. De pijn viel wel mee.

Vanochtend ging ik weer een rondje fietsen. Ook dit keer moest ik weer keren. Wijzer geworden, probeerde ik het extra voorzichtig. En weer ging het mis. Weer de zwaartekracht onderschat, die is echt sneller dat je tijd je je kan losklikken. Ik viel op precies dezelfde plek, dus op mijn schaafwond van een week oud. Dat was dus veel pijnlijker dan de vorige keer. Het bloedde dit keer ook veel meer. Na vijf minuten bijkomen en met mijn bidon mijn benen en schoenen schoon te hebben gespoten (met een wond op je knie rondfietsen is een ding, met een bebloed been en schoen is een ander) vervolgde ik mijn weg.

Edwin's tip van de week: als je op een smal paadje gaat keren, klik dan eerst je schoenen uit of stap gewoon af.

• DrNizeGuy
  • Laatst online: 19:21
edwinjm schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:50:

Ook voor het eerst met klikpedalen. Beetje geoefend. Hiel naar buiten, klik, en je bent los, niets moeilijk aan.

Na wat kleine probeerrondjes, vorige week mijn grotere rondje (40km) gefietst. Op een gegeven moment een verkeerde weg ingeslagen. Ik voorzichtig keren op het smalle weggetje. Ik verlies mijn evenwicht, maar even snel je voet aan de grond zetten is er dus niet bij, dus voordat ik mijn schoen heb losgeklikt lig ik al op de grond. Pas toen ik thuiskwam zag ik dat (onder andere) mijn knie open lag en de bloedstraaltjes op mijn scheenbeen. De pijn viel wel mee.

Vanochtend ging ik weer een rondje fietsen. Ook dit keer moest ik weer keren. Wijzer geworden, probeerde ik het extra voorzichtig. En weer ging het mis. Weer de zwaartekracht onderschat, die is echt sneller dat je tijd je je kan losklikken. Ik viel op precies dezelfde plek, dus op mijn schaafwond van een week oud. Dat was dus veel pijnlijker dan de vorige keer. Het bloedde dit keer ook veel meer. Na vijf minuten bijkomen en met mijn bidon mijn benen en schoenen schoon te hebben gespoten (met een wond op je knie rondfietsen is een ding, met een bebloed been en schoen is een ander) vervolgde ik mijn weg.

Edwin's tip van de week: als je op een smal paadje gaat keren, klik dan eerst je schoenen uit of stap gewoon af.
Gelukkig, ik ben niet de enige met dit probleem. Zelfde soort verhaal, sinds een aantal weken een gravelbike, maar bij elk rondje gaat het wel een keer mis en lig je op je snufferd.
Even stoppen om wat af te stellen of te pakken. je bent het niet gewend he?!
"wist je dat..." er op je pedalen ook een afstelling zit? ik heb de veer nu zo goed als los staan zodat je er sneller uit klikt!

• DDX
Ach vallen hoort er soms gewoon bij.
Vorige week kwam m'n voorwiel in eens spoor, probeerde te corrigeren en stuurde een weiland in die naast 'pad' lag.
Detail was dat weiland omgeploegt was en er stroken/bulten met daartussen kuilen van 50cm diep lagen.
Dat werd dus soort van vliegen.
Voordeel van onverhard vallen is dat het meestal was zachter aankomt.

• hoi1234

Nog een tip: als je moet draaien helpt het om je achterrem in te knijpen en voorzichtig te blijven trappen. Ik weet niet precies wat er dan gebeurt, maar die tip kreeg ik van m'n trainer. Het voelt alsof je veel stabieler de bocht kunt maken.

De trainer vergeleek het ook met de koppeling intrappen in een auto als je een bocht maakt. Als je dat doet, rijdt de auto als een dwijl. Als je niet de achterrem gebruikt bij het draaien en rustig de pedalen blijft ronddraaien, krijg je hetzelfde effect.

Wij moesten het oefenen met slalommen om een bidon. Dat kun je zelf ook proberen. Pak 4 (6 werkt misschien beter) bidonnen (is dat een meervoud van bidon) en zet ze achter elkaar neer. Probeer eerst maar eens gewoon te slalommen zoals je nu fietst. Probeer daarna maar eens te slalommen terwijl je de achterrem gebruikt en rustig door blijft peddelen.

• B-Force
Even een vraagje, gebruiken jullie ook een telefoonhouder op het stuur? En zoja, welke bevalt goed?

• edwinjm
  • Laatst online: 03-10 12:52

edwinjm

Webdeveloper

B-Force schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:51:
Even een vraagje, gebruiken jullie ook een telefoonhouder op het stuur? En zoja, welke bevalt goed?
Ik heb de telefoonhouder van SKS. Vandaag voor het eerst gebruikt. Hij klikt redelijk goed vast aan het stuur. Hij zat al een jaar op mijn stadsfiets die altijd buiten staat, dus hij kan ook goed tegen de weersomstandigheden. Vandaag ben ik ook over een vrij ruig gravelpad gefietst en ik was bang dat mijn telefoon heel hard zou trillen, wat me niet zo goed leek, maar dat viel erg mee.

Toen ik viel (zie mijn post van eerder vandaag), stuiterde mijn telefoon wel over het asfalt, dus heel erg vast zit het ook weer niet. Dat was beter dan de val van vorige week, toen mijn telefoon uit een mijn jersey-zakken viel en ook over het afvalt stuiterde. Gelukkig beide keren geen krassen opgelopen.

Een telefoon in een zadeltasje doen samen met andere (harde) spullen leek me ook geen goed idee en een telefoon heb ik wel graag altijd bij me.

Let wel op dat je met SKS zowel een houder voor je stuur als een speciaal hoesje voor je telefoon moet kopen.

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:08
edwinjm schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Toen ik viel (zie mijn post van eerder vandaag), stuiterde mijn telefoon wel over het asfalt, dus heel erg vast zit het ook weer niet.
Bij mijn Garmin fietscomputer zit de mogelijkheid om een touwtje vast te maken, die dan ook om je fiets stuur gaat. Als je valt, dan hoef je in iedergeval niet te zoeken in het hoge gras sof de sloot.
Misschien is zoiets ook voor de telefoon verkrijgbaar

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Vandaag heb ik de 90km route van gravelrides.cc in Nationale Park de Meinweg nabij Roermond gereden. Het was technisch niet de moeilijkste route ooit, maar heb me wel uitstekend vermaakt.

De eerste 30km waren wel erg makkelijk, geen hoogteverschil en uitstekend onderhouden fiets/wandel paden, maar ze waren ook vol met mensen die er een heerlijk dagje eruit van hebben gemaakt. Vanaf de 30ste kilometer begon de route iets technischer te worden met hier en daar een helling die bedwongen moest worden, gelukkig bleef het pad vrijwel overal echt perfect begaanbaar. Het werd ook gelijk een stuk rustiger gelukkig. De laatste 10 kilometer waren weer heel makkelijk, maar ik begon ook vermoeid te raken dus dat was best prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAQln-7WSfKFPaOQcCuvrZmlpB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WTtuRcbbrdAh3ZOd3gYGXJJV.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vo_qal-u2f9v3Pdv1Nu2gcqvzCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tlnj3Bcv5D9QM93kp5lr91ae.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week richting Goirle / Tilburg!

[ Voor 16% gewijzigd door Yakolev op 17-10-2021 21:59 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

• hoi1234
Ik zou toch voor een fietscomputer gaan in plaats van een telefoon.

De navigatie is echt om te janken zo slecht, maar het werkt uiteindelijk wel. Voordeel is dat je ook in de regen kunt fietsen en ook langere tijd kunt fietsen. De accuduur van een telefoon valt echt tegen als je langer gaat fietsen. Tenslotte ik vind het altijd een gedoe om m'n telefoon op te laden voor vertrek. Een fietscomputer laad ik altijd rond de 30-40%weee op en doe dit al na de laatste rit. Ik heb lange tijd https://www.lifeproof.eu/...-bike-mount/78-50358.html gebruikt ik liep gewoon tegen bovenstaande problemen aan. Achteraf blijkt dat je met komoot super goed kan navigeren. Maar dat wist ik toen nog niet. Ik heb mijn Garmin dus ook voor navigatie gekocht, maar die functionaliteit valt vies tegen

• ElGreco
hoi1234 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Nog een tip: als je moet draaien helpt het om je achterrem in te knijpen en voorzichtig te blijven trappen. Ik weet niet precies wat er dan gebeurt, maar die tip kreeg ik van m'n trainer. Het voelt alsof je veel stabieler de bocht kunt maken.

De trainer vergeleek het ook met de koppeling intrappen in een auto als je een bocht maakt. Als je dat doet, rijdt de auto als een dwijl. Als je niet de achterrem gebruikt bij het draaien en rustig de pedalen blijft ronddraaien, krijg je hetzelfde effect.

Wij moesten het oefenen met slalommen om een bidon. Dat kun je zelf ook proberen. Pak 4 (6 werkt misschien beter) bidonnen (is dat een meervoud van bidon) en zet ze achter elkaar neer. Probeer eerst maar eens gewoon te slalommen zoals je nu fietst. Probeer daarna maar eens te slalommen terwijl je de achterrem gebruikt en rustig door blijft peddelen.
Toch niet bij Harmen geweest hé?

www.vanspeykwheels.nl

• magic_nl

magic_nl

Ik zorg dat één voet uitgeklikt is (degene die ik meestal aan de grond zet, in mijn geval links).
Dan keer ik ook die kant uit, en kan ik snel een voet aan de grond zetten indien nodig.
Keren gaat toch met lage snelheid.

Systeemspecificaties

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:39

Stoney3K

Flatsehats!

hoi1234 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:56:
[...]

Dat langzaam rijden met slepende achterrem is een heel bekende truc als je motor rijdt. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik gebruik nu nog een telefoonhouder maar een telefoon heeft gewoon nadelen: Niet alle schermen zijn leesbaar in de volle zon, het vreet accu, en een hoop telefoons worden te warm in zulke omstandigheden.

Volgende upgrade aan de fiets wordt dan ook een Wahoo Bolt.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 18-10-2021 09:13 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DrNizeGuy schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:33:
[...]
"wist je dat..." er op je pedalen ook een afstelling zit? ik heb de veer nu zo goed als los staan zodat je er sneller uit klikt!
Dat is als gravel rijder sowieso geen verkeerd plan, mijn (SPD) pedalen staan op de meest losse stand. Tijdens normaal fietsen merk je daar weinig van, maar je kan dan wel in paniek gewoon je voet los rukken als het echt moet.

In de stad rij ik met adapters en normale schoenen.

• hoi1234
ElGreco schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 07:52:
[...]

Toch niet bij Harmen geweest hé?
Wie is Harmen?

• GWBoes
@hoi1234 Denk dat Philippos Harmen van de wielrenschool bedoelt die die oefening standaard in zijn basistraining heeft zitten. Moest ik namelijk ook doen bij de demoavond die hij bij ons op de club heeft gegeven :9

Flickr - Strava

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:09
Even een vraagje, op mijn racefiets gebruikte ik wax voor de ketting ipv olie.

Sinds vrijdag in het bezit van een gravelbike.
Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. ketting onderhoud voor de gravelbike.
Voorkeur voor olie of wax en waarom?

En ik weet dat het heel persoonlijk is maar vind het fijn om gebruikerservaringen te lezen :)

[ Voor 17% gewijzigd door rinslll op 18-10-2021 11:51 ]

• DDX
Gewoon wax, blijft je ketting lekker schoon.
Op al mijn fietsen. (dus ook gravel en strand bike)

Pagina: 1 ... 5 ... 89 Laatste