Toon posts:

Het grote gravelbike topic (Deel 1)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 11:30
Johlo schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:28:
[...]

Prima! Ik heb niet bijzonder veel vergelijkingsmateriaal maar zeker op de bredere velgen vallen ze erg mooi, rollen ook over het asfalt nog goed en het losse zand in de Veluwe werd ik ook zeker beperkt door mezelf en niet de banden :)
Enig idee waar die nog te halen zijn?

18 September, zet het in je agenda! Tweakers Social Ride

• Johlo
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:20
McMiGHtY schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:49:
[...]

Enig idee waar die nog te halen zijn?
Helaas niet, deze kwamen standaard bij de Grizl dus ik heb ze niet zelf gekocht.

• McMiGHtY
Hmmz..en om nu een Grizl te kopen is ook wat overdreven..

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:28
Wat verwacht je precies van de Bites, @McMiGHtY ? Of anders gezegd: wat voor band zoek je?

Ik roep ook maar wat

• McMiGHtY
Ik zoek iets waar ik meer grip mee heb en wat sneller door een mtb parkoer kan rossen :)

Ervaring afgelopen zomervakantie was dat bij nat weer m'n pirelli H's redenlijk snel vollopen en het op een vochtig parkoers glibberen en glijen is...enne..das nie fijn.

Kom nu de ultrabites tegen..(qua beschikbaar in een webshop), en die schijnen nog wel meer richting mtb band te gaan...

#zoveelvragen

[Voor 21% gewijzigd door McMiGHtY op 09-09-2021 10:44]

• magic_nl
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

McMiGHtY schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:30:
Ik zoek iets waar ik meer grip mee heb en wat sneller door een mtb parkoer kan rossen :)

Ervaring afgelopen zomervakantie was dat bij nat weer m'n pirelli H's redenlijk snel vollopen en het op een vochtig parkoers glibberen en glijen is...enne..das nie fijn.

Kom nu de ultrabites tegen..(qua beschikbaar in een webshop), en die schijnen nog wel meer richting mtb band te gaan...

#zoveelvragen
Tja, een gravelbike (en in dit geval band) zal altijd een compromis zijn en nooit 100% te vergelijken met een racefiets of mountainbike. Ik vrees dat het glibberen en vollopen daar bij zal horen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:55
McMiGHtY schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:30:

Daar hebben ze speciale fietsen voor, die heten "mtb" :+. Sorry, flauw grapje ik kon het niet laten, mijn eerste uitstapje op dit deel van het forum en ik maak me meteen populair...

Maar nu het toch over banden gaat heb ik ook wel een inhoudelijke vraag. Hoe kan je nou op voorhand het beste bepalen wat voor banden je nodig hebt voor een specifiek parcours. Stukje aanleiding:

Over 2,5 week ga ik de cyclo "La Vache Qui Rit" in de Jura rijden en omdat we er toch zijn doen we ook mee aan de gravel rit die de dag voor de cyclo georganiseerd wordt (https://cyclosportive-100anslavachequirit.fr/journee/gravel/). Na wat wikken en wegen (neem ik mijn XC MTB, die iets meer high-end is mee of de Gravelbike (Cube Nuroad die ik met name gebruik voor regenritten en commutes)) besloten om de spatborden eens van de Nuroad te gaan gooien en het ding eens te gaan gebruiken waar het voor bedoeld is.

Ik heb de GPX in Komoot gegooit en zo te zien is de spannendste afdaling, volgens het hoogteprofiel dan, verhard (gewoon een goed geasfateerde D-weg), ondanks dat komoot zegt dat er 9km singletrack in zit kan ik aan de hand van komoot foto's, google maps alleen maar grindpaden ontdekken. Verder is ongeveer 50% geclassificeerd als "fietsspad", "straat" of "weg" volgens Komoot en dan nog 36% "Pad", wat mij ook niet al te spannend lijkt.

Al met al denk ik dat ik uit de voeten moet kunnen met de Schwalbe G-one Allround banden van 35mm die er nu op liggen. De Nuroad kan breder zonder spatborden en ze hebben ook niet bepaald het meeste profiel, maar gezien het parcours en mijn voorkeur om niet voor een tocht speciale banden te gaan kopen en monteren denk ik dat ik daar voor ga.

Nu is de vraag dus eigenlijk: wat doen jullie om bandenkeuze te bepalen in dit soort situaties?

[Voor 4% gewijzigd door Kluus op 09-09-2021 11:15]

Strava | PVOutput

• magic_nl
  • Nu online

magic_nl

Kluus schreef op donderdag 9 september 2021 @ 11:00:
[...]
Nu is de vraag dus eigenlijk: wat doen jullie om bandenkeuze te bepalen in dit soort situaties?
Ik zou niet eens een bandenkeuze maken, maar alleen een fietskeuze.
Vluchtige blik op de site van de organisatie geeft als ondergrond asfalt en gravel aan.
Daar moet de Nuroad prima op uit de voeten kunnen met de huidige banden.

Voor mij is de keuze nu nog simpel, want ik heb enkel een racefiets met 23mm of een MTB met 57mm.
Maar volgend jaar komt er een gravelbike en dan wordt de racefiets niet meer buiten gebruikt.
Ook dan zou ik voor deze rit de gravelbike kiezen.
De MTB komt dan bij mij om de hoek als er echt een technisch parcours ligt of veel modder verwacht wordt.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• McMiGHtY
Die nuroad kan meer aan dan je denkt, en die Allround's kunnen ook best wat aan.

• Kluus
Ja klopt, de keuze voor de Gravel racer was al gemaakt met het oog hierop, die allrounds kunnen inderdaad ook best veel aan als je ziet wat ik hier wel eens voor paden pak er mee, stukken MTB track waarbij ik ook wel eens de limieten van de band ontdenkt heb waar het te nat, of juist mul wordt inderdaad, maar volgens mij is deze tocht allemaal hardpack (asfalt of schelpen/fijn grind) en geen technische features dus ik ga de banden verder niet meer aanpassen dan, scheelt weer. :)

[Voor 5% gewijzigd door Kluus op 09-09-2021 12:10]

Strava | PVOutput

• klaaas
@Kluus : ik zou persoonlijk nooit een Franse graveltocht rijden op 35mm allrounds. Minstens 40mm en in het buitenland ook wat meer noppen. Als de Fransen zeggen dat de ondergrond goed is dan zegt dat voor NL begrippen bijzonder weinig.

@McMiGHtY : als je specifiek iets zoekt voor natte omstandigheden dan betwijfel ik op de Bites een echt goede keuze zijn. Ik heb de mijne nog niet veel in natte omstandigheden gebruikt, maar wat ik er mee gedaan voelde niet heel zeker met een beetje modderige ondergrond.

Ik roep ook maar wat

• artharpe
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
MaSw85 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Kan je deze rit inderdaad eens delen? Ik heb ook wel de nodige gravel routes in mijn Komoot (zie sig, sorteer mijn geplande routes op [Gravel] in het noorden (woon zelf in Groningen).

Tussen Groningen en Zuidlaren zit je denk ik vooral rond het Noordlaarderbos en in de driekhoek Onnen - Midlaren - Zuidlaardermeer denk ik? Je kan ook het Groote Veen bij Eelde en het bos tussen Zuidlaren en Anloo hierbij combineren. Ook tussen pak 'm beet Annen, Gieten Rolde en Oudemolen is er genoeg te vinden om de route wat langer te maken. Dan heb je echt veel keuze.
Ik heb je Schildmeer (of zoals bij mij bekend Gilles de la Mer :+ ) route gepakt. NO Groningen was qua fietsen voor mij behoorlijk onbekend. Heb me er wel mee vermaakt!

• McMiGHtY
klaaas schreef op donderdag 9 september 2021 @ 12:55:
@Kluus : ik zou persoonlijk nooit een Franse graveltocht rijden op 35mm allrounds. Minstens 40mm en in het buitenland ook wat meer noppen. Als de Fransen zeggen dat de ondergrond goed is dan zegt dat voor NL begrippen bijzonder weinig.

@McMiGHtY : als je specifiek iets zoekt voor natte omstandigheden dan betwijfel ik op de Bites een echt goede keuze zijn. Ik heb de mijne nog niet veel in natte omstandigheden gebruikt, maar wat ik er mee gedaan voelde niet heel zeker met een beetje modderige ondergrond.
Maar gravelen in Zuid Limburg moet er volgens mij een stuk beter mee gaan .... Toch?

• klaaas
McMiGHtY schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:15:
[...]

Maar gravelen in Zuid Limburg moet er volgens mij een stuk beter mee gaan .... Toch?
Ik ben van 40mm Allrounds naar 50mm Bites gegaan en daarmee lijkt me Zuid Limburg prima te doen. Het maakt het alleen wat lastig inschatten wat het profiel doet en wat de dikte van de band. Maar als je een band wilt die echt wat voor wat ruiger en/of natter werk is dan zou ik eerder naar een WTB Nano of de Cinturato M neigen. Op basis van reviews dan, want ik heb met beide geen ervaring. (En omdat iedereen in NL blijkbaar zo slick mogelijk wil, zijn die praktijkervaringen ook lastig te vinden...)

Ik roep ook maar wat

• cedrix5
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22-09 18:26
Mijn Grizl kwam met 45mm bites, die waren enkel goed op droge gravel en beperkt bruikbaar bij grotere stenen. Heb nu 50mm maxxis ramblers (hopelijk komt de ravager later ook in 50c), dat is al beter op stenen en bospaden maar nog niet echt in modder getest. Wil eigenlijk nog eens ultrabites testen voor modder, misschien weer 45c dan om ook spatborden te kunnen plaatsen in de winter.

Heeft iemand hier ervaring met de algoritmes van Komoot voor routes? Heb net wat moois getekend voor het weekend van Putten naar Apeldoorn. Ga dan de sneltrein nemen richting winterswijk om langs te gaan bij mijn vriendin. Wil dan nog zondag voor de terugweg Achterhoek -> Brabant fietsen. Nu wil ik niet zelf al die waypoints gaan plaatsen maar het komoot algoritme laten kiezen. Wat doen jullie dan normaal gezien voor binnen NL (en stukje DE)?
  • Gravelriding: geeft vooral verharde fietspaden, misschien net wat saai maar wel zeker snel
  • Mountainbiking: geeft meer offroad, maar weet niet of dat nog 'vlotte' offroad is voor 120km te karren

• Yakolev
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22-09 14:50
Hopelijk zijn GRX groepen binnenkort weer een beetje beschikbaar, ben op het moment echt helemaal klaar met mijn SRAM Apex groepset met FSA crank en TRP mechanische remmen. Alles voelt zo zwaar en goedkoop aan.

Morgenmiddag ben ik van plan om een 100k rondje te doen tussen Koningsbosch en Roermond, hopelijk niet al te slecht weer.

• cedrix5
Yakolev schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:13:
Hopelijk zijn GRX groepen binnenkort weer een beetje beschikbaar, ben op het moment echt helemaal klaar met mijn SRAM Apex groepset met FSA crank en TRP mechanische remmen. Alles voelt zo zwaar en goedkoop aan.

Morgenmiddag ben ik van plan om een 100k rondje te doen tussen Koningsbosch en Roermond, hopelijk niet al te slecht weer.
Waarom wil je specifiek GRX en niet iets beters van SRAM?
Ik ben heel blij met GRX400 2x, maar wil misschien mijn fiets ombouwen naar Sram Rival 1x (evt AXS) en een goedkope frameset ernaast kopen om als commuter te gebruiken met de huidige groep. Heb al een stuur, stem (na redshift upgrade) en wielset over momenteel dus dat is bijna een fiets.

• Kluus
@klaaas hmm ik snap je punt en dat is ook waarom ik uberhaupt nog wat twijfel. De organisatie zegt asfalt en gravel en adviseerd banden vanaf 34mm. Ik heb echter vooral gekeken wat komoot zegt over de routes en fotos bekeken die er op staat van de onverharde segmenten en dat lijkt ook erg mee te vallen. Als er nu segmenten met bospaden inzaten zou ik mijn mtb meenemen, maar dat lijkt niet het geval… En om nou straks meer dan de halve tocht met de mtb over brede asfalt wegen te rijden…

Bovendien zijn de enige twee echte afdalingen die er inzitten over asfalt. Het is echt een graveltocht light zo te zien… Maar ik post tzt mijn ervaringen sowieso nog wel hier, ook als het toch tegen viel… :+

Ik ga er nog even over nadenken en kijken of ik nog meer kan vinden… Jammer dat die google auto niet op slechte wegen of onverhard komt…

[Voor 27% gewijzigd door Kluus op 09-09-2021 17:23]

Strava | PVOutput

• MaSw85
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:20
artharpe schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:39:
[...]

Ik heb je Schildmeer (of zoals bij mij bekend Gilles de la Mer :+ ) route gepakt. NO Groningen was qua fietsen voor mij behoorlijk onbekend. Heb me er wel mee vermaakt!
Nice! Aan de noordkant van het Schildmeer zit ook nog wel wat moois, o.a. veel stukken gras voor een compleet rondje om het meer.

Komoot

• Yakolev
cedrix5 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:18:
[...]

Waarom wil je specifiek GRX en niet iets beters van SRAM?
Ik ben heel blij met GRX400 2x, maar wil misschien mijn fiets ombouwen naar Sram Rival 1x (evt AXS) en een goedkope frameset ernaast kopen om als commuter te gebruiken met de huidige groep. Heb al een stuur, stem (na redshift upgrade) en wielset over momenteel dus dat is bijna een fiets.
SRAM Rival / Force 1x zou ook prima zijn, maar volgens mij is GRX echt een gravel groepset, terwijl de andere meer aanpassingen zijn van hun weg groepsets.

Maar mijn voorkeur voor Shimano is voornamelijk prijstechnisch. SRAM vind ik met alles net een tikkel duurder.

• Yakolev
McMiGHtY schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:15:
[...]

De 35mm Allround is in Zuid-Limburg uitstekend te gebruiken, zolang het maar niet te modderig is. Deze heb ik zelf standaard onder mijn gravelbike zitten.

Losse steentjes vereisen ook iets meer aandacht.

• Kluus
Ik bedenk me zojuist dat het ook nog een optie zou kunnen zijn om, in mijn bovenstaande geval, achter gewoon de 35mm G-One Allround te laten liggen en voor misschien een 40mm G-One Bite te leggen...

Is deze trend vanuit MTB (grip voor, snelheid achter) een beetje door te trekken naar het gravelen, of is dat een zinloos idee?

Strava | PVOutput

• magic_nl
  • Nu online

magic_nl

Kluus schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:07:
Ik bedenk me zojuist dat het ook nog een optie zou kunnen zijn om, in mijn bovenstaande geval, achter gewoon de 35mm G-One Allround te laten liggen en voor misschien een 40mm G-One Bite te leggen...

Is deze trend vanuit MTB (grip voor, snelheid achter) een beetje door te trekken naar het gravelen, of is dat een zinloos idee?
Dan kun je bijna net zo goed een 40t voorblad op de MTB monteren. Heb je gelijk ook de nieuwe voorvering trend te pakken.

Systeemspecificaties

• klaaas
@Kluus : het kan wel, maar heeft wel z'n beperkingen. Met 2 verschillende diktes ga je voor en achter met een verschillende druk rijden. Je achterkant zal merkbaar meer stuiteren dan de voorkant.

Ik roep ook maar wat

• TweakJerommeke
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20-09 17:53

TweakJerommeke

Stay a while and listen

McMiGHtY schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:05:
Hmmz..en om nu een Grizl te kopen is ook wat overdreven..
Ik heb zelf deze: https://r2-bike.com/SCHWA...ip-EVO-SnakeSkin-TLE-2021

Voelen vrijwel hetzelfde aan op gravel, op asfalt iets minder maarja. Wel fijne banden als het nat is en als je in zandbakken (heides in brabant + komoot = :( ) terecht komt waar je moet scheppen om niet om te vallen. Ik ben ook niet de lichtste dus extra grip komt altijd van pas :+

• Kluus
magic_nl schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:54:
[...]

Dan kun je bijna net zo goed een 40t voorblad op de MTB monteren. Heb je gelijk ook de nieuwe voorvering trend te pakken.
Inderdaad, we komen steeds dichter bij het moment dat “gravel bikes” niet anders zijn dan de huidige XC MTBs en dan is het cirkeltje weer rond. Kijk bijvoorbeeld maar eens welke fiets Canyon naast de Grail en de Grizl nog meer als “gravelbike” positioneert op hun website.

Mijn keuze is dus ook niet tussen MTB of gravelbike maar welke van mijn twee gravelbikes ik mee neem. (Mijn “MTB” is dus een Exceed ;))

Edit: oh wacht, het lijkt er op dat ze het weer hebben aangepast, een tijdje terug stond de Exceed echt tussen de gravelbikes maar nu niet meer… Misschien vonden ze dat commercieel toch niet zo handig.

[Voor 13% gewijzigd door Kluus op 10-09-2021 19:38]

Strava | PVOutput

• magic_nl
  • Nu online

magic_nl

Kluus schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:13:
[...]

Inderdaad, we komen steeds dichter bij het moment dat “gravel bikes” niet anders zijn dan de huidige XC MTBs en dan is het cirkeltje weer rond. Kijk bijvoorbeeld maar eens welke fiets Canyon naast de Grail en de Grizl nog meer als “gravelbike” positioneert op hun website.

Mijn keuze is dus ook niet tussen MTB of gravelbike maar welke van mijn twee gravelbikes ik mee neem. (Mijn “MTB” is dus een Exceed ;))

Edit: oh wacht, het lijkt er op dat ze het weer hebben aangepast, een tijdje terug stond de Exceed echt tussen de gravelbikes maar nu niet meer… Misschien vonden ze dat commercieel toch niet zo handig.
Als je via deze link gaat staat de Exceed onderaan bij de gravelbikes in de categorie Singletrack.

Systeemspecificaties

• McMiGHtY
TweakJerommeke schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:19:
[...]

Ik heb zelf deze: https://r2-bike.com/SCHWA...ip-EVO-SnakeSkin-TLE-2021

Voelen vrijwel hetzelfde aan op gravel, op asfalt iets minder maarja. Wel fijne banden als het nat is en als je in zandbakken (heides in brabant + komoot = :( ) terecht komt waar je moet scheppen om niet om te vallen. Ik ben ook niet de lichtste dus extra grip komt altijd van pas :+
Gisteren nog even vergelijkend waren onderzoek gedaan.. met meer nopjes reed het een stukkie fijner met meer "traction".. tempting tempting

• artharpe
  • Niet online
YouTube: THE FUTURE FOR GRAVEL BIKES? RockShox Rudy suspension fork review - ...

Just Ride Bikes over voorvorkvering. Ik moet dat soort dingen niet kijken :D nu wil ik dat ook!

• Appie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-09 19:35

Appie

F1RST Racing

Yakolev schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:59:
[...]

SRAM Rival / Force 1x zou ook prima zijn, maar volgens mij is GRX echt een gravel groepset, terwijl de andere meer aanpassingen zijn van hun weg groepsets.

Maar mijn voorkeur voor Shimano is voornamelijk prijstechnisch. SRAM vind ik met alles net een tikkel duurder.
GRX is eigenlijk ook een aanpassing van de weg groupset (longer cage). Ikzelf rij met de nieuwe SRAM XPLR set (10-44T) met een 42T (Oval is onderweg). DIt is een adaptatie van SRAM specifiek voor gravel.

Qua SRAM, voor de XPLR set was het of een 10-33 max (road groupset) of de jump naar een 10-50T (MTB). De XPLR set zit hier tussenin om de gaten tussen de gears beter op te vangen, hence the 44T max.

Ikzelf rij op de MTB ook met een AXS groupset, en het voordeel is dat voor SRAM dat alles uitwisselbaar is:
Ik kan mijn AXS MTB op de gravelbike gooien met een 10-52T cassette als ik in de bergen wil ploeteren, batterijen zijn uitwisselbaar, laders etc.

Dit zorgt ervoor dat ik de kosten beter kan verspreiden over meerdere fietsen en wat meer opties heb. Voor mij was dit het waard.

PSNID: AppiePils || You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• MaSw85
Appie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:10:
[...]

GRX is eigenlijk ook een aanpassing van de weg groupset (longer cage). Ikzelf rij met de nieuwe SRAM XPLR set (10-44T) met een 42T (Oval is onderweg). DIt is een adaptatie van SRAM specifiek voor gravel.

Qua SRAM, voor de XPLR set was het of een 10-33 max (road groupset) of de jump naar een 10-50T (MTB). De XPLR set zit hier tussenin om de gaten tussen de gears beter op te vangen, hence the 44T max.

Ikzelf rij op de MTB ook met een AXS groupset, en het voordeel is dat voor SRAM dat alles uitwisselbaar is:
Ik kan mijn AXS MTB op de gravelbike gooien met een 10-52T cassette als ik in de bergen wil ploeteren, batterijen zijn uitwisselbaar, laders etc.

Dit zorgt ervoor dat ik de kosten beter kan verspreiden over meerdere fietsen en wat meer opties heb. Voor mij was dit het waard.
GRX en andere Shimano groepen zijn ook redelijk uitwisselbaar toch?

Komoot

• Appie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-09 19:35

Appie

F1RST Racing

MaSw85 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:14:
[...]

GRX en andere Shimano groepen zijn ook redelijk uitwisselbaar toch?
Klopt.
artharpe schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:33:
YouTube: THE FUTURE FOR GRAVEL BIKES? RockShox Rudy suspension fork review - ...

Just Ride Bikes over voorvorkvering. Ik moet dat soort dingen niet kijken :D nu wil ik dat ook!
Ik rij zelf met een lauf fork (30mm travel). Dit in combinatie met de Smoothie handlebar rijdt echt super.

PSNID: AppiePils || You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:29
artharpe schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:33:

Paar weken geleden een Cube Nature Pro gekocht met suspension.
Voor mij was de wens om naast mijn Specialized weg fiets een meer MTB achtige te hebben voor de Veluwe etc.
Full MTB is dan echt over de top voor de paden die ik fiets.
Alleen de vering voor vind ik dan een prima alternatief en ik ben er blij mee :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 6800XT | iRacing | PVoutput

• Philippos
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 07:32
Appie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:10:
[...]

De MTB derrie kan xx-39 als kleinste cassette. Er zijn andere fabrikanten dan sram die dit soort cassettes aanbieden (Garbaruk, Rotor, e-Thirteen etc). Wel aardig prijzig. Die cassettes kunnen draaien op de Eagle ketting.

www.instagram.com/vanspeykwheels

• artharpe
  • Niet online
Vandaag een wat minder geslaagd gravelritje gemaakt, het werd een DNF. Plan was een kort ritje, wilde het huis nog even opruimen voor de verjaardag van mijn vrouw. Tijdens het ritje wilde ik een stukje MTB parcours meepikken. Bij het opkomen van de tabletop had ik wat onbelans en eenmaal op de tabletop er aan de zijkant afgedonderd. Mijn Garmin valalarm ging direct af maar die kon ik nog snel uitzetten voordat deze ging bellen. Vol voorover op mijn gezicht en schouder. Bril was op mijn neusbrug terecht gekomen en daar stroomde het bloed. Schouder begon ook al zeer te doen dus die snel ondersteund. Was alleen op pad en had even niemand beschikbaar voor hulp, dus werd het 112. Niks gebroken maar wel een zeer pijnlijke schouder. Balen dat dit net een week voor een geplande Vogezenfietsvakantie is gebeurd.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Klote @artharpe, sterkte! Niets gebroken dus?

• McMiGHtY
Nou...dat werd vast een leuke verjaardag :(

Sterkte!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb gisteren maar weer eens een ritje gemaakt. Mijn achtertuin, de Kroondomeinen, zijn gesloten sinds gisteren, dus dat betekent dat ik iets meer de omgeving moet gaan verkennen. Gisteren werd dat dus de Planken Wambuis. Erg toeristisch, maar leeg op een druilerige woensdagochtend. Route inspiratie, Erwin Sikkens natuurlijk. Een ritje gekozen dat evt op de racefiets zou kunnen, ik had geen zin in (heel) mul zand.

Het begon met wat mooie gravelpaadjes, over de hei, die nog best paars was. Daarna wat verharde fietspaden door het bos (vaak naast ruiterpaden) om na Ede weer meer onverhard te gaan bieden. Leuke klimmetjes, mooie uitzichten, fijne route al met al.

Hopelijk binnenkort eens naar de Achterhoek of Drenthe.

• MaSw85
artharpe schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:08:
Vandaag een wat minder geslaagd gravelritje gemaakt, het werd een DNF. Plan was een kort ritje, wilde het huis nog even opruimen voor de verjaardag van mijn vrouw. Tijdens het ritje wilde ik een stukje MTB parcours meepikken. Bij het opkomen van de tabletop had ik wat onbelans en eenmaal op de tabletop er aan de zijkant afgedonderd. Mijn Garmin valalarm ging direct af maar die kon ik nog snel uitzetten voordat deze ging bellen. Vol voorover op mijn gezicht en schouder. Bril was op mijn neusbrug terecht gekomen en daar stroomde het bloed. Schouder begon ook al zeer te doen dus die snel ondersteund. Was alleen op pad en had even niemand beschikbaar voor hulp, dus werd het 112. Niks gebroken maar wel een zeer pijnlijke schouder. Balen dat dit net een week voor een geplande Vogezenfietsvakantie is gebeurd.
Sterkte! Welk MTB parcours was het?

Komoot

• klaaas
@artharpe : sterkte idd. Vallen op ongelukkige momenten is mij ook niet vreemd helaas...
@ZieMaar! : bekende paden! Volgens mij had er nog wel flink wat asfalt geschrapt kunnen worden als ik de route zo bekijk. Maar dat zal wel liggen aan het feit dat je een 'racefietsroute' gekozen hebt. Mul zand valt hier trouwens 100% mee.

Ik roep ook maar wat

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
klaaas schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:42:
@artharpe : sterkte idd. Vallen op ongelukkige momenten is mij ook niet vreemd helaas...
@ZieMaar! : bekende paden! Volgens mij had er nog wel flink wat asfalt geschrapt kunnen worden als ik de route zo bekijk. Maar dat zal wel liggen aan het feit dat je een 'racefietsroute' gekozen hebt. Mul zand valt hier trouwens 100% mee.
Het was inderdaad meer asfalt dan verwacht/gehoopt. Volgende keer in die regio hebben we ff contact voor een betere route :). Ik had wel naar jouw route gekeken, maar die had veel overlap met die van gravelrides en daar stond weer bij dat t veel mul zand was…

Naja, ‘t was alsnog erg mooi!

• McMiGHtY
Als je zin en tijd hebt..en geluk.. kijk even of je nog ergens een kaartje voor de Strade Achterhoek kan scoren voor de 26ste..

• DjVe
  • Registratie: september 2007

DjVe

Hatsaflats!

ZieMaar! schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:26:
Ik heb gisteren maar weer eens een ritje gemaakt. Mijn achtertuin, de Kroondomeinen, zijn gesloten sinds gisteren, dus dat betekent dat ik iets meer de omgeving moet gaan verkennen. Gisteren werd dat dus de Planken Wambuis. Erg toeristisch, maar leeg op een druilerige woensdagochtend. Route inspiratie, Erwin Sikkens natuurlijk. Een ritje gekozen dat evt op de racefiets zou kunnen, ik had geen zin in (heel) mul zand.

Het begon met wat mooie gravelpaadjes, over de hei, die nog best paars was. Daarna wat verharde fietspaden door het bos (vaak naast ruiterpaden) om na Ede weer meer onverhard te gaan bieden. Leuke klimmetjes, mooie uitzichten, fijne route al met al.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De MTB route Ede-Wolfheeze loopt daar ook langs en deze is naar mijn idee ook voor het overgrootte deel prima te doen met een gravelbike.

• MaSw85
Hier staat trouwens de Meewindkoers met potlood in de agenda voor zondag 10 oktober. Gravelroute over de Utrechtse Heuvelrug van 90 km, start/finish in Amersfoort.

Komoot

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hmmm dat is misschien wel leuk, al vind ik € 30,- voor deelname met alleen een gratis biertje niet echt goedkoop. Maar het ziet er wel leuk uit!

@McMiGHtY dan zit ik met een verplicht schoonfamilieweekend in de Ardennen. Ik mocht mijn fiets wel meenemen maar ik denk dat ze niet helemaal begrepen hebben dat ik dat dan als excuus gebruik om de hele dag op pad te zijn :).

[Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 16-09-2021 11:24]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Yes! Net bericht gekregen dat mijn fiets deze week in de assemblage gaat! Hopelijk dat ik hem deze zaterdag al kan halen!

• McMiGHtY
Lekkah!

• artharpe
  • Niet online
MaSw85 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:27:
[...]

Sterkte! Welk MTB parcours was het?
Tabletop van de route Zuidlaren.

@ll, dank voor de beterschapswensen.

• McMiGHtY
De UK heeft een heus gravel kampioenschap.

https://www.instagram.com/kingscupgravel/ - https://kingscupgravel.com/

Ben benieuwd hoe dit ontvangen word

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat iedereen vast al compleet hooked is, maar de vier filmpjes van LtD over zijn Kokoto deelname zijn echt meesterlijk. Aanrader voor alle gravel- en Afrika liefhebbers

• McMiGHtY
Ik wil wel een crowd funding opzetten...

Misschien kunnen we daar ook wel gewoon tweede worden dan..?

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:34
McMiGHtY schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:44:
Misschien kunnen we daar ook wel gewoon tweede worden dan..?
Second best bedoel je O-)

18 september, zet het in je agenda! Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 10:22
ZieMaar! schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:26:

Dit kan ook met 23mm? Anders doe ik het wel met 37mm op m'n stadsfiets.

• hoi1234
DjVe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:33:
Yes! Net bericht gekregen dat mijn fiets deze week in de assemblage gaat! Hopelijk dat ik hem deze zaterdag al kan halen!
Waarom krijgt iedereen wel z'n fiets geleverd en ik niet?!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoi1234 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:34:
[...]

Vast wel. Als t minder wordt heb ik vaak 2 handen aan t stuur en dan maak ik geen foto’s, dat doen ik alleen op de vlakke, goed berijdbare stukken.

• mhr-zip
hoi1234 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:34:
[...]

Heb je wel eens onderweg een biba vervangen van een stadsfiets?

18 september, zet het in je agenda! Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

• hoi1234
mhr-zip schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:26:
[...]

Heb je wel eens onderweg een biba vervangen van een stadsfiets?
Nee. Maar gewoon even 0900-papa bellen bij problemen. De dienstverlening van 0900-papa is echt geweldig!

Ik snap dat gravel risky is, omdat het de kans op lek rijden vergroot. Maar in 9000km heb ik nog steeds maar 6-7x lek gereden, waarvan maar 2x echt lek en de rest door die incapabele fietsenmaker. Ik ben niet echt heel bang voor lekrijden dus.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

hoi1234 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:31:
[...]

Nee. Maar gewoon even 0900-papa bellen bij problemen. De dienstverlening van 0900-papa is echt geweldig!

Ik snap dat gravel risky is, omdat het de kans op lek rijden vergroot. Maar in 9000km heb ik nog steeds maar 6-7x lek gereden, waarvan maar 2x echt lek en de rest door die incapabele fietsenmaker. Ik ben niet echt heel bang voor lekrijden dus.
Ik heb naast een extra BiBa altijd een micro setje van Lezyne bij met plekkers. Werkt echt fantastisch goed en is net zo snel als een bandje wisselen. Werkt ook erg goed bij een stadsfiets. Ik heb 0900-papa nooit nodig ;)

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:29
DjVe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:33:
[...]

Ik heb naast een extra BiBa altijd een micro setje van Lezyne bij met plekkers. Werkt echt fantastisch goed en is net zo snel als een bandje wisselen. Werkt ook erg goed bij een stadsfiets. Ik heb 0900-papa nooit nodig ;)
Mooi setje plakkers!
Ook even besteld

Bij 0900-papa gaat mijn mobiel.... O-)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 6800XT | iRacing | PVoutput

• hoi1234
Ja, ik heb inderdaad een setje plakkers. Maar de band van een racefiets of een stadsfiets plakken is toch echt niet hetzelfde. Je kunt nog zo goed voorbereid zijn, maar als het niet lukt, houdt het op. In zulke gevallen is 0900-papa heel handig.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

hoi1234 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:08:
Ja, ik heb inderdaad een setje plakkers. Maar de band van een racefiets of een stadsfiets plakken is toch echt niet hetzelfde. Je kunt nog zo goed voorbereid zijn, maar als het niet lukt, houdt het op. In zulke gevallen is 0900-papa heel handig.
In dat geval heb ik nog de pechdienst vanuit m'n fiets verzekering ;)

Wat natuurlijk wel knake is als je in het bos staat....

• McMiGHtY
hoi1234 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:31:
[...]

#vaakbenjetebang

Even serieus..voor de grote gravelhype er was, reed ik met een vrij grote regelmaat ook een stukje over wat nu een "gravelpad" is..

Kan makkelijk :)

[Voor 13% gewijzigd door McMiGHtY op 16-09-2021 18:57]

• McMiGHtY
Met de racefiets that is..

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 07:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik kreeg net bericht dat de velgen die ik bij @Philippos heb besteld klaar zijn, ik had mijn zinnen gezet op 42mm pathfinders maar helaas zijn die al maanden niet leverbaar. Ik ben nu op vakantie maar als ik terug ben van vakantie wil ik natuurlijk zsm de velgen + banden onder de fiets monteren...

Ik heb de volgende "eisen"

-zoveel mogelijk allround (ik fiets vaak over de weg maar pak ook wel eens een single track mee)
-tubeless
-42-45mm
-skinwall (geen harde eis)

Wie heeft de gouden tip :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Faxe
  • Laatst online: 22-09 21:59

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 07:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Dat is een hele goeie optie, had liever de pathfinders gehad maar heb deze maar besteld :+

Weet niet waarom ik altijd de duitse webshops vergeet! Thanks! _/-\o_

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:15
Ik ben al tijden op zoek naar een allround gravelbike vervanging van mijn huidige crosser. Mijn eisen waren:
- Veel mounts
- Geen Canyon of vergelijkbare massa merken, beetje een fiets met een wat meer hipster niche oid
- Leverbaar op korte termijn, ik kan het niet aan om iets te bestellen en dan 20-25 weken te moeten wachten.

Ik heb vandaag de Bombtrack hook ext-c (https://bombtrack.com/2021-hook-ext-c/) kunnen bestellen bij Bike24. Hopelijk verloopt de levering een beetje soepel.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MrAngry schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:47:
Ik ben al tijden op zoek naar een allround gravelbike vervanging van mijn huidige crosser. Mijn eisen waren:
- Veel mounts
- Geen Canyon of vergelijkbare massa merken, beetje een fiets met een wat meer hipster niche oid
- Leverbaar op korte termijn, ik kan het niet aan om iets te bestellen en dan 20-25 weken te moeten wachten.

Ik heb vandaag de Bombtrack hook ext-c (https://bombtrack.com/2021-hook-ext-c/) kunnen bestellen bij Bike24. Hopelijk verloopt de levering een beetje soepel.
Mooie fiets! Welke maat heb je besteld? De afmontage vind ik zelf wat ondermaats voor de prijs, maar het is zeker iets meer hipster dan de zoveelste Cube/Canyon/Rose.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:15
DjVe schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:31:
[...]

Mooie fiets! Welke maat heb je besteld? De afmontage vind ik zelf wat ondermaats voor de prijs, maar het is zeker iets meer hipster dan de zoveelste Cube/Canyon/Rose.
Ja klopt volgens mij betaal ik zelfs meer dan de adviesprijs, maar dat is helaas de markttoeslag momenteel... Mijn oude fiets is wel echt end-of-life, dat was hij begin Corona zooi al, maar nu helemaal. Ik heb toen in maart 2020 een mooie Scott Spark laten schieten (omdat de cassette a 150 euro versleten was) die ook al mijn problemen had verminderd, maar ja that's life.
Maat S besteld, 52cm.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• hoi1234
MrAngry schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 23:07:
[...]

Ja klopt volgens mij betaal ik zelfs meer dan de adviesprijs, maar dat is helaas de markttoeslag momenteel... Mijn oude fiets is wel echt end-of-life, dat was hij begin Corona zooi al, maar nu helemaal. Ik heb toen in maart 2020 een mooie Scott Spark laten schieten (omdat de cassette a 150 euro versleten was) die ook al mijn problemen had verminderd, maar ja that's life.
Maat S besteld, 52cm.
Het gaat vooral om het plezier dat je er mee hebt. Dat is onbetaalbaar. Een paar 100 extra maakt mij dan nog geen eens heel veel uit.

• B-Force
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22-09 16:41
Na beetje wikken en wegen ben ik ook overgegaan tot de aanschaf van een gravelbike. Het geluk aan mijn zijde: de lokale fietsboer had toevallig nog een Cube Nuroad EX die aankwam in mijn maat en die nog niet verzegd was. Dus binnen 14 dagen had ik hem thuis!

Dit weekend voor het eerst een rondje gedaan en begonnen op de weg. Daarna door het bos, toevallig een stukje MTB route tegengekomen en gevolgd, daarna wat meer de zandweggetejs door het bos gepakt. Heerlijk!

Nu natuurlijk wel een aantal vragen. Ik heb weinig ervaring als fietser (paar jaar een MTB gehad, dat was het), wellicht kunnen jullie helpen:
1) wat is handig om onderweg mee te nemen om een lekke band te kunnen fixen? (reparatiesetje met CO2 patroon?)
2) welke bandendruk gebruiken jullie over het algemeen? (MTB route met knalharde banden was afgelopen weekend niet al te comfortabel, maar ik wil ook op de weg door kunnen rijden ;))

[Voor 0% gewijzigd door B-Force op 20-09-2021 13:33. Reden: spelfouten]

• klaaas
Gefeliciteerd met de Nuroad!

1) ik heb standaard een biba, pompje en bandenlichters bij me
2) sterk afhankelijk van de breedte van je banden en je eigen gewicht

[Voor 10% gewijzigd door klaaas op 20-09-2021 13:44]

Ik roep ook maar wat

• hoi1234
Ergens op het internet zwerft wel een calculator rond. Dan weet je in ieder geval wat je voor de weg nodig hebt.

Ik zou ook een Multitool willen toevoegen aan het lijstje. Ik doe al 2 jaar zonder hoor, maar het is wel handig. Ik heb ze tijdens de trainen al gebruikt zijn worden.

• klaaas
O ja, een multitool of inbus heb je ws ook nodig om je steekas er uit te kunnen halen.

Ik roep ook maar wat

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zit ook te denken aan een lijst met materiaal die ik nodig zou hebben en ik denk het volgende:
  • Multitool
  • Bandenlichter
  • Binnenband
  • Plakset
  • Pomp/CO2 patroon
  • Reparatievloeistof
Als je tubeless rijd misschien nog wat andere dingen maar dit moet voor iemand die nog met tubes rijdt genoeg zijn. Idealiter spuit je zo'n binnenband vol met reparatievloeistof en verwissel je hem thuis wel, een binnenbandje kost niks. Als dat niet werkt is een vervangende binnenband wel handig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• hoi1234
Tsurany schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:12:
Ik zit ook te denken aan een lijst met materiaal die ik nodig zou hebben en ik denk het volgende:
  • Multitool
  • Bandenlichter
  • Binnenband
  • Plakset
  • Pomp/CO2 patroon
  • Reparatievloeistof
Als je tubeless rijd misschien nog wat andere dingen maar dit moet voor iemand die nog met tubes rijdt genoeg zijn. Idealiter spuit je zo'n binnenband vol met reparatievloeistof en verwissel je hem thuis wel, een binnenbandje kost niks. Als dat niet werkt is een vervangende binnenband wel handig.
Ik gebruik eigenlijk nooit die vloeistof. Al was het maar, omdat het flesje veel te groot is. Gewoon een biba is zo vervangen. In 15 minuten ben je meestal wel weer onderweg.

Plakset is handig als je vaker lek rijdt. Maar ik heb nooit zin om het lek te zoeken onderweg. Nieuw bandje is zoveel sneller. Als je dat fijn vindt, kun je ook thuis de band plakken. Dan heb je een goede pomp, water en een emmer, om het lek snel te zoeken.

[Voor 13% gewijzigd door hoi1234 op 20-09-2021 14:43]

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

hoi1234 schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:41:
[...]

Ik gebruik eigenlijk nooit die vloeistof. Al was het maar, omdat het flesje veel te groot is. Gewoon een biba is zo vervangen. In 15 minuten ben je meestal wel weer onderweg.
Als je er handig mee bent omdat je wat ervaring hebt wel. Ik heb nog nooit zelf een band vervangen omdat ik jaren lang op mijn vorige fiets Schwalbe Marathon Plus banden had, die dingen nooit lek. Ik zou dus aardig staan stuntelen langs de kant van de weg, dan liever even wat vloeistof er in en thuis rustig knutselen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• McMiGHtY
B-Force schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:33:

Nu natuurlijk wel een aantal vragen. Ik heb weinig ervaring als fietser (paar jaar een MTB gehad, dat was het), wellicht kunnen jullie helpen:
1) wat is handig om onderweg mee te nemen om een lekke band te kunnen fixen? (reparatiesetje met CO2 patroon?)
2) welke bandendruk gebruiken jullie over het algemeen? (MTB route met knalharde banden was afgelopen weekend niet al te comfortabel, maar ik wil ook op de weg door kunnen rijden ;))
Om te beginnen:

- Haal de standaard banden die erop zitten eraf, deze zijn niet tubeless (het zijn tube only oem banden)
- Als de banden je opzich bevallen, haal een setje tubeless banden, sealant, velgtape en een tubeless ventielsetje en maak ze tubeless.

Ik ben zelf niet heel erg fietstechnisch en mij is het ook gelukt. ( https://www.mantel.com/blog/en/mtb-tubeless-conversion-diy)
En wat je dan mee kan nemen is een plug ( https://www.futurumshop.n...e-repair-kit-polish.phtml ) en een pomp, en eventueel een tireboot en een binnenbandje wil het echt niet meer gaan.

- bandendruk...ligt aan je gewicht, welk type banden je hebt en wat je zelf lekker vind.

Enne..die NuRoad kan meer aan je denkt qua mtb route e.d.

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:24
McMiGHtY schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:51:
- bandendruk...ligt aan je gewicht, welk type banden je hebt en wat je zelf lekker vind.
En waar je fietst, mul zand wil je lagere druk en zo min mogelijk profiel want dat gaat zich alleen maar ingraven.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• klaaas
DDX schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:54:
[...]

En waar je fietst, mul zand wil je lagere druk en zo min mogelijk profiel want dat gaat zich alleen maar ingraven.
Klopt helemaal, maar het is bij gravelen natuurlijk wel zo dat je vaak op een compromis uitkomt vanwege de verschillende ondergronden die je in 1 rit tegenkomt. Als je je bandenspanning op mul zand afstemt en je komt een worteltapijtje tegen...

Ik roep ook maar wat

• magic_nl
  • Nu online

magic_nl

McMiGHtY schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:51:
[...]

Om te beginnen:

- Haal de standaard banden die erop zitten eraf, deze zijn niet tubeless (het zijn tube only oem banden).
Volgens de specs die ik vind zijn de banden van de Nuroad EX gewoon geschikt voor tubeless.
https://www.mantel.com/wt...t-fast-rolling-buitenband

Systeemspecificaties

• klaaas
magic_nl schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:03:
[...]

Volgens de specs die ik vind zijn de banden van de Nuroad EX gewoon geschikt voor tubeless.
https://www.mantel.com/wt...t-fast-rolling-buitenband
Dat is de 2022. Op de 2021 zaten OEM Schwalbe Allround. Ik denk dat @McMiGHtY daar op doelt. Dat de retail WTB's tubeless zijn zegt dan ook nog niets over de WTB's die op het 2022 model liggen.

Ik roep ook maar wat

• McMiGHtY
Ow..ik had het idd over het 2021 model. Daar stond waar normaal gesproken in het oranje "TLE"staat "tubes only" ...

Laat maar weten welke banden er precies op je 2022 model zitten..ben wel benieuwd.

• B-Force
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22-09 16:41
Even gekeken, ik heb inderdaad de WTB Riddler TCS Light Fast Rolling Gravelband eronder liggen, deze ijn Tubeless Ready staat erop. Dit weekend maar eens kijken hoe dat dan werkt :)

En bedankt iedereen voor de tips over wat mee te nemen, ik ga eerst voor een plug en pompje, dan kijk ik daarna weer verder. twijfel nog over een pompje of CO2 patroon, die laatste is natuurlijk wel kleiner...

Zijn er ook mensen die iets dergelijks hebben: electrische fietspomp . lijkt mij ideaal, kost even wat, maar dan kan je altijd je bandenspanning zo aanpassen?

• McMiGHtY
B-Force schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:17:
Even gekeken, ik heb inderdaad de WTB Riddler TCS Light Fast Rolling Gravelband eronder liggen, deze ijn Tubeless Ready staat erop. Dit weekend maar eens kijken hoe dat dan werkt :)

En bedankt iedereen voor de tips over wat mee te nemen, ik ga eerst voor een plug en pompje, dan kijk ik daarna weer verder. twijfel nog over een pompje of CO2 patroon, die laatste is natuurlijk wel kleiner...
En zijn ze ook tubeless gemaakt? (Of zit er nog een binnenbandje in).

Als ze tubeless zijn, geen co2 gebruiken, hiermee kun je de sealant bevriezen, al schijnen er sealants te zijn die hier tegen zouden moeten kunnen.

• Philippos
Als je er voor zorgt dat je ventiel bovenaan zit en je latex onderin, als je een co2 patroon gebruikt, loopt het los.
Thuis moet je wel zorgen dat je de band met lucht vult ipv de co2 daar een band met co2 niet heel lang hard blijft.

• mhr-zip
Philippos schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:25:
Als je er voor zorgt dat je ventiel bovenaan zit en je latex onderin, als je een co2 patroon gebruikt, loopt het los.
Thuis moet je wel zorgen dat je de band met lucht vult ipv de co2 daar een band met co2 niet heel lang hard blijft.
Dit.

Sealant en CO2 kan prima als je het goed doet.

• McMiGHtY
Zondag Strade Bianche Achterhoek... Nog meer mensen die ik daar tegen zou kunnen komen?

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

GWBoes

Rik B.

Helaas niet, teamsport en anders had ik de afsluitende racefiets tocht van de club.
Wel jammer, gravel toertocht stond nog wel op de planning voor dit jaar, zou 2 weken geleden Strade Bianche Nijverdal fietsen alleen we kwamen de avond ervoor achter dat die afgelast was ;(

Diablo3 - Flickr

• cedrix5
Wou zelf wel gaan maar te laat ingeschreven, dus zat vol. Ga nu actc rijden dit weekend, 300km door de Champagnestreek. Kan in 1 dag, maar ik doe het met bivak denk ik :)

• MaSw85
McMiGHtY schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:03:
Zondag Strade Bianche Achterhoek... Nog meer mensen die ik daar tegen zou kunnen komen?
Nope. Mogelijk wel de Meewind koers op zondag 10 oktober; die hebben een 90 km gravel route over de heuvelrug, start vanuit Amersfoort.

Komoot

• magic_nl
  • Nu online

magic_nl

In mijn everlasting journey om de ideale gravelbike te kiezen (deadline juni 2022) heb ik Canyon hoog op m'n lijstje staan. Ik vind het alleen lastig om te kiezen tussen deze twee:
https://www.canyon.com/nl...74_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK
https://www.canyon.com/nl...12_pv_rahmenfarbe=GN%2FBU

Waarom lastig?
- Prijsverschil is minimaal
- Gewicht verschilt ook minimaal (400gr)
- Uitrusting nagenoeg gelijk

Pro Grail:
- Dubbeldekker stuur (maar levert wel de zorg dat aftermarket accesoires of vervanging lastig gaat zijn)
- Lagere gewicht voor gebruik op de weg

Pro Grizl:
- Bredere banden
- Bikepacking mounts

Doel wat ik wil bereiken?
Vervanging van 20 jaar oude racefiets met 23mm banden. Geschikt om vlakke bospaden en gravel te rijden zonder angst. Niet de intentie moutainbike routes ermee te rijden, kan natuurlijk in een route wel een wat technischer stukje zitten. En misschien (lees echt 'ik ga 't eens proberen, want ik weet niet of ik dat echt leuk vind') een meerdaagse bikepacking tocht.

Poll: Welke zou jij kiezen?
Grizl CF SL 7
Grail CF SL 7
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=403882&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Systeemspecificaties

• Smotske
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 11:05
De Grail! Puur alleen voor dat stuur :9~

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik vind het stuur van de Grail wel oké, maar die kabelboom naar beneden....dat ziet er echt niet uit. Gemiste kans (naar mijn idee)

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

GWBoes

Rik B.

In jouw positie zou ik de Grail nemen, een grote zadeltas, frametas en stuurtas kunnen ook wel op de Grail dus "creditcard" bikepacking of 2-3 daagse tochten kan daar ook prima mee.

Ik zou zelf de Grizl nemen, past naar mijn idee toch meer bij het beeld van een gravelbike. En ik vind dat stuur van de Grail maar een lelijk ding dus dat is al één pro minder :)

Diablo3 - Flickr

• defusion
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
Ben er zelf ook voor aan het kijken; geometrie is m.i. aardig vergelijkbaar, enige echte verschil vind ik looks en dat grizl grotere banden kan hebben.

Ze zeggen zelf dat de grail beter is voor op de weg, maar persoonlijk denk ik dat dat vooral door de meegeleverde banden komt. Als je op de grizl meer wegbanden legt denk ik dat die net zo goed mee kan komen op de weg.

Gewichtsverschil is inderdaad minimaal (en 120gr daarvan zit in de iets bredere banden op de grizl)

Ik kijk zelf meer naar de grizl, juist vanwege dat lelijke dubbeldekker stuur op de grail. Maar over smaak valt niet de twisten natuurlijk.

• XboxFreak36
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 08:06
@magic_nl Heb je de Canyon Inflite CF SL ook overwogen? Deze fiets kan je ook goed gebruiken als racefiets en gravel omdat je tot 35mm banden kan(sommige zeggen dat 42mm ook nog haalbaar is). Je gebruikt nu een racefiets dus de positie zal dan redelijk hetzelfde zijn? De Inflite is lichter dan de Grail en Grizl maar heeft (net als de Grail) geen voorbereidingen voor bikepacking.

https://www.canyon.com/nl...ross-bikes/inflite/cf-sl/

[Voor 5% gewijzigd door XboxFreak36 op 22-09-2021 12:25]

• Philippos
Ik val in de anti-proprietaire-onderdelen kamp. 3 maanden moeten wachten omdat er iets is met mijn stuurpen of stuur, valt bij mij niet goed.

In dit geval, zou dus de Grail direct afvallen.

@Johlo heeft een Grizl. Daar kun je wellicht ook je licht opsteken, wat hij er van vindt.

• magic_nl
  • Nu online

magic_nl

Philippos schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:39:
Ik val in de anti-proprietaire-onderdelen kamp. 3 maanden moeten wachten omdat er iets is met mijn stuurpen of stuur, valt bij mij niet goed.

In dit geval, zou dus de Grail direct afvallen.
Ik zit dus ook in dat kamp, maar vraag me af of dat terecht is. Tot nog toe geen absolute reden voor de Grail gevonden.

Systeemspecificaties

• Johlo
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:20
Philippos schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:39:
@Johlo heeft een Grizl. Daar kun je wellicht ook je licht opsteken, wat hij er van vindt.
Klopt! De Grail ziet er geinig uit maar dat stuur lijkt mij gewoon ook echt niet handig. Daarbovenop heeft de Grizl veel leukere kleurtjes, en dat is natuurlijk ook belangrijk.
Maar alle gekkigheid daargelaten, ook op de weg ben ik erg tevreden over de Grizl. Pas nog een dagje van 250km gedaan voornamelijk over de weg met de Grizl en nergens dacht ik van shit, ik kom niet meer mee / had ik nu maar een andere fiets. De green divide was hij echt perfect voor, maar dat was met een Grail/Inflite ook zeker wel gelukt. Wmb is de Grizl gewoon praktischer, en hij was ook beschikbaar toen ik rond aan het kijken was, wat natuurlijk ook meespeelde.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee