i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Exact dit: andere rij-ervaringen bij « normaal » rijden, maar bij maximale throttle is er toch bij elk mapping scenario maximale power.Dev0o schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:53:
[...]
duidelijke uitleg: https://www.gpblog.com/nl...mapping-nou-precies-.html
Heb je het hele filmpje wel gekeken? vanaf 3:36 krijg je namelijk prima uitgelegd met wat we hierboven allemaal al zeggen, waar jij continu tegenin gaat.Scientific schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:10:
[...]
Exact dit: andere rij-ervaringen bij « normaal » rijden, maar bij maximale throttle is er toch bij elk mapping scenario maximale power.
Het gaat om de afgifte tijdens de acceleratie. NIET om je piekvermogen. Daarvan weten we allang dat dat uiteindelijk overal hetzelfde is (M50 boost-mode buiten beschouwing gelaten).
Je hele 'maximale throttle'-verhaal, denk je dat je zodra je je pedaal intrapt dat je per direct alle PK en koppel op je wielen hebt staan?
Dit gebeurd niet. Dit wordt opgebouwd. Ook met een elektrische motor. Anders zou jij bij vol intrappen je bandjes oproken (dit fenomeen kan je zien als "traction control").
In al alle rijmodi blijft het maximale motorvermogen hetzelfde, maar de software en instellingen van de auto passen de gasrespons, transmissie, stuur- en ophangingsinstellingen aan om het rijgedrag en de prestaties te optimaliseren voor de gekozen modus. Hierdoor kan de auto enerzijds zuinig en comfortabel rijden, en anderzijds sportief en responsief zijn wanneer dat gewenst is.Scientific schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:10:
[...]
Exact dit: andere rij-ervaringen bij « normaal » rijden, maar bij maximale throttle is er toch bij elk mapping scenario maximale power.
je zult in de sportmodus dus sneller accelereren van 0 naar 100 km/u dan in de Eco Pro-modus. Dit komt doordat de sportmodus een scherpere gasrespons biedt en de volledige kracht van de motor direct beschikbaar maakt voor snelle acceleratie. In de Eco Pro-modus wordt de gasrespons beperkt om energie te besparen, wat resulteert in een meer geleidelijke en minder agressieve acceleratie.
Dus hoewel het maximale motorvermogen hetzelfde blijft, zorgt de sportmodus ervoor dat dit vermogen sneller en effectiever wordt ingezet, wat resulteert in een snellere acceleratie.
Maar beste @scientific, van mij krijg je gelijk hoor, want gelijk hebben en gelijk krijgen is een wereld van verschil. maar zo kunnen we wel verder naar een volgend (wellicht wel nuttig) topic op dit forum
[ Voor 7% gewijzigd door eikrur op 16-07-2024 14:16 ]
Als je de grafieken in het filmpje zou begrijpen zou je inzien dat ze tonen dat bij maximale throttle het maximale koppel ter beschikking komt (ter vervollediging: dit is dan het maximale koppel bij het momentane toerental), onafhankelijk van de mapping.DeEeekhoorn schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:43:
[...]
Je hele 'maximale throttle'-verhaal, denk je dat je zodra je je pedaal intrapt dat je per direct alle PK en koppel op je wielen hebt staan?
Dit gebeurd niet. Dit wordt opgebouwd. Ook met een elektrische motor. Anders zou jij bij vol intrappen je bandjes oproken (dit fenomeen kan je zien als "traction control").
Dat er traction controll tussen zit om te verhinderen dat je slipt, dat klopt uiteraard. Maar dat geldt in alle modes. De slipcontrole werkt niet mode afhankelijk op een eDrive40 (al kan de mode-afhankelijke demping, als die er is, eventueel een kleine rol spelen eventueel afhankelijk van het wegdek).
Betreffende het 'uitvallen' zou ik me geen zorgen maken. Mensen hebben de neiging om iets wat fout gaat snel te melden, maar wat goed gaat nooit (of zelden) ... Gevolg is dat je gaat focussen op pech.RenaatV schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:37:
Ik heb ook wat mee staan lezen de laatste blz'en hier. Ikzelf heb net een bestelling geplaatst voor een i4, nl de edrive 35, de facelift versie en een gok gedaan qua kleur, nl fire red... Na audi en lexus mijn eerste BMW en mijn eerste electr auto. Heb testrit gedaan met zowel de 35 als de 40 en in prestaties merkte ik vrij weinig verschil. Alleen de range blijft dan nog als enig verschil, maar omdat ik zowel op werk als thuis kan laden is dat voor mij geen probleem en heb ik het prijsverschil gebruikt voor opties. Waar ik wel van geschrokken ben, met lezen hier op dit forum en dat net na mijn bestelling, zijn de problemen met het uitvallen van de motor die RobbieHif voor had (en blijkbaar nog andere eigenaars van de i4 en de ix op autoweek.nl) en ik vraag me nu af of er nog mensen zijn met dergelijke of andere ernstige problemen met de i4 of is dit eerder exemplarisch?
Ook bij ICE wagens kan je pech hebben... Je maakte je vroeger toch ook geen zorgen als je op specifieke fora twee berichten las van mensen waar na 5-6 maanden de motor het begaf? (dit heet gewoon 'pech' en daar bestaat garantie voor).
Je wil het gewoon niet toegeven eh? Ik begrijp prima wat er daar gezegd wordt, de rest van de mensen ook, alleen jij verdraait het naar je eigen verhaal.Scientific schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:33:
[...]
Als je de grafieken in het filmpje zou begrijpen zou je inzien dat ze tonen dat bij maximale throttle het maximale koppel ter beschikking komt (ter vervollediging: dit is dan het maximale koppel bij het momentane toerental), onafhankelijk van de mapping.
Dat er traction controll tussen zit om te verhinderen dat je slipt, dat klopt uiteraard. Maar dat geldt in alle modes. De slipcontrole werkt niet mode afhankelijk op een eDrive40 (al kan de mode-afhankelijke demping, als die er is, eventueel een kleine rol spelen eventueel afhankelijk van het wegdek).
Herinner me nu ook dat ik je in dit topic wel vaker een 'discussie' heb zien voeren. Had beter moeten weten.
Scientific, je hebt helemaal gelijk. Logische uitleg volledig gebaseerd op jouw feiten. Jij wint.
Veel plezier in je i4.
Ik ga weer lekker m'n 'johnny'-auto, een M50 met M-Sport Pro-pakket, 20inch M-performance velgen en zwarte trim door alle verschillende mappings heenzetten en verschillende 0-100 tijden rijden omdat ik dat leuk vind!
Het ga je goed.
Ach, het begon met een simpel dingetje waarvan ik ervan uit ging dat de beste man het gewoon verkeerd begreep. Kan gebeuren, uitleg over hoe/wat en je bent samen blij.eikrur schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:02:
ik zit een beetje mee te lezen met deze zinloze discussie, maar wel mooi om te zien dat er al drie tweakers pagina's lang mensen zijn die denken dat ze Scientific kunnen overtuigen (en die daar trouwens door de prima argumenten ook in zouden moeten slagen) ik zou het opgeven en de man lekker in zijn eigen waarheid laten geloven ook al wijkt die af van de waarheid van de rest van de wereld
Maar je hebt gelijk, de realiteit blijkt anders.
Is er een knop of optie dat ik de posts van 'm ook niet kan zien? Ze dragen toch niks bij aan elke discussie waar hij aan deelneemt, waarbij mensen vaak wel weten waar ze het over hebben.
Da's idd ook waar, ms komt het door (te) lang lexus te rijden en daardoor te snel te panikeren bij wat ik lees... hoewel als ik erover terugdenk heb ik toch ook al wat vodden (software problemen en terugroepacties) gehad met lexus... maar daar lees je weinig over. On topic qua i4, na testritten echt wel een zeer leuke auto om te rijden; sturen, comfort (!), de acceleratie... nu nog lang afwachten tot de levering (ergens in November)Quiller schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:45:
[...]
Betreffende het 'uitvallen' zou ik me geen zorgen maken. Mensen hebben de neiging om iets wat fout gaat snel te melden, maar wat goed gaat nooit (of zelden) ... Gevolg is dat je gaat focussen op pech.
Ook bij ICE wagens kan je pech hebben... Je maakte je vroeger toch ook geen zorgen als je op specifieke fora twee berichten las van mensen waar na 5-6 maanden de motor het begaf? (dit heet gewoon 'pech' en daar bestaat garantie voor).
Jezeker. Navigatie houdt keurig rekening met onderweg opladen al dat noodzakelijk is om de eindbestemming te bereiken (inclusief een kleine marge). Als je wat dorstiger of zuiniger rijdt, afhankelijk van de rij-stand en throttle-mapping, past hij on-the-fly de laadpuntsuggesties ook aan. De eindtijd wordt keurig verhoogd met het aantal minimaal benodigde oplaadminuten, rekening houdend met de laadcapaciteit van het laadpunt.eikrur schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:45:
Afgelopen weekend de BMW i4 e35 LCI besteld, Davit Grau, M pakket pro, LM velg 859, Tartufo bekleding en nog wat pret pakketjes. Wat ik tijdens de proefrit niet kon checken (maar wat ik als Tesla rijder nu wel gewend ben) is of het navigatie systeem op lange route ook automatisch laadpunten adviseert en of de laadtijd dan ook meegenomen wordt in de uiteindelijke aankomst tijd. hier zijnvast al gebruikers die mij daarin van info kunnen voorzien.
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Ah, hier had ik ook een vraag over, via androidauto kan je op google maps, maar dan heb je waarschijnl geen routeplanner? Dus als je een routeplanner wil met laadstops moet je de ingebouwde navig van BMW gebruiken?Dev0o schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:03:
[...]
Jezeker. Navigatie houdt keurig rekening met onderweg opladen al dat noodzakelijk is om de eindbestemming te bereiken (inclusief een kleine marge). Als je wat dorstiger of zuiniger rijdt, afhankelijk van de rij-stand en throttle-mapping, past hij on-the-fly de laadpuntsuggesties ook aan. De eindtijd wordt keurig verhoogd met het aantal minimaal benodigde oplaadminuten, rekening houdend met de laadcapaciteit van het laadpunt.
Inderdaad. Is voor mij nog steeds een pijnpuntje: in een Renault (heb zelf gereden in een Megane eTech) kon je perfect in Google Maps zien hoeveel % accu je nog (ongeveer) had bij aankomst en werden de laadpunten aangegeven (hoewel wel wat conservatief naar mijn smaak). Bij BMW moet je hun eigen navigatie daarvoor gebruiken.RenaatV schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:22:
[...]
Ah, hier had ik ook een vraag over, via androidauto kan je op google maps, maar dan heb je waarschijnl geen routeplanner? Dus als je een routeplanner wil met laadstops moet je de ingebouwde navig van BMW gebruiken?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
eigenlijk de Tesla sotware 2.0 dus, precies wat je zou verwachten van een BMWDev0o schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:03:
[...]
Jezeker. Navigatie houdt keurig rekening met onderweg opladen al dat noodzakelijk is om de eindbestemming te bereiken (inclusief een kleine marge). Als je wat dorstiger of zuiniger rijdt, afhankelijk van de rij-stand en throttle-mapping, past hij on-the-fly de laadpuntsuggesties ook aan. De eindtijd wordt keurig verhoogd met het aantal minimaal benodigde oplaadminuten, rekening houdend met de laadcapaciteit van het laadpunt.
In welke zin 2.0? Volgens mij doet een tesla hetzelfde. Behalve dat je bij tesla niet kunt instellen met hoeveel % je op je eindbestemming wilt aankomen, en tesla alleen superchargers adviseert.eikrur schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:55:
[...]
eigenlijk de Tesla sotware 2.0 dus, precies wat je zou verwachten van een BMW
Daarnaast vind ik de bmw prognose (voor wat betreft aankomt soc) accurater.
Het belangrijkste : onder de (perfomante) ev's zowat de enige die als autostradecruiser zijn mannetje meer dan staat tov tesla... (dus aan hogere snelheden) aan lagere snelheden is tesla efficiënter (moeten we durven toegeven) -- (we krijgen er daarentegen wel heel wat meer 'auto' voor terug tov teslaRenaatV schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:00:
[...]
Da's idd ook waar, ms komt het door (te) lang lexus te rijden en daardoor te snel te panikeren bij wat ik lees... hoewel als ik erover terugdenk heb ik toch ook al wat vodden (software problemen en terugroepacties) gehad met lexus... maar daar lees je weinig over. On topic qua i4, na testritten echt wel een zeer leuke auto om te rijden; sturen, comfort (!), de acceleratie... nu nog lang afwachten tot de levering (ergens in November)
[ Voor 4% gewijzigd door Quiller op 16-07-2024 18:54 ]
In de Renault is Maps de ingebouwde navigatie en kan je ook niets anders kiezen. Er zouden ontwikkelingen zijn om in BMW ook accu data te delen met Maps maar ik heb geen idee hoe het daarmee staat.Pietervs schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:47:
[...]
Inderdaad. Is voor mij nog steeds een pijnpuntje: in een Renault (heb zelf gereden in een Megane eTech) kon je perfect in Google Maps zien hoeveel % accu je nog (ongeveer) had bij aankomst en werden de laadpunten aangegeven (hoewel wel wat conservatief naar mijn smaak). Bij BMW moet je hun eigen navigatie daarvoor gebruiken.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Ik vind het pijnlijk dat je niet begrijpt wat een gasresponscurve is, terwijl je het als argument gebruikt ; dat het simpelweg een verband aangeeft tussen de stand van het gaspedaal en het vrijgegeven koppel/vermogen.DeEeekhoorn schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:47:
[...]
Ik ga weer lekker m'n 'johnny'-auto, een M50 met M-Sport Pro-pakket, 20inch M-performance velgen en zwarte trim door alle verschillende mappings heenzetten en verschillende 0-100 tijden rijden omdat ik dat leuk vind!
Het ga je goed.
[...]
Het volstaat (in een eDrive40) bijgevolg om het pedaal wat meer in te duwen in EcoPro of Comfort om evenveel koppel/vermogen te hebben als in Sport.
Pijnlijk dat je je in een discussie mengt over een eDrive40 terwijl je zelf een M50 rijdt (en niet blijkt te weten waarover je het hebt).
Blijkbaar heb je een Johnny-complex, je moet iets compenseren?
Het zou van meer stijl getuigen mocht je inhoudelijk argumenteren…
Met andere woorden het volstaat om in Eco Pro het gas verder in te duwen om dezelfde acceleratie te hebben… Dank voor de onderbouwing van mijn case.eikrur schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 14:11:
[...]
In al alle rijmodi blijft het maximale motorvermogen hetzelfde, maar de software en instellingen van de auto passen de gasrespons, transmissie, stuur- en ophangingsinstellingen aan om het rijgedrag en de prestaties te optimaliseren voor de gekozen modus. Hierdoor kan de auto enerzijds zuinig en comfortabel rijden, en anderzijds sportief en responsief zijn wanneer dat gewenst is.
je zult in de sportmodus dus sneller accelereren van 0 naar 100 km/u dan in de Eco Pro-modus. Dit komt doordat de sportmodus een scherpere gasrespons biedt en de volledige kracht van de motor direct beschikbaar maakt voor snelle acceleratie. In de Eco Pro-modus wordt de gasrespons beperkt om energie te besparen, wat resulteert in een meer geleidelijke en minder agressieve acceleratie.
Dus hoewel het maximale motorvermogen hetzelfde blijft, zorgt de sportmodus ervoor dat dit vermogen sneller en effectiever wordt ingezet, wat resulteert in een snellere acceleratie.
And I rest my case…
Kan mij niet snel genoeg komenJiriki schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:12:
[...]
In de Renault is Maps de ingebouwde navigatie en kan je ook niets anders kiezen. Er zouden ontwikkelingen zijn om in BMW ook accu data te delen met Maps maar ik heb geen idee hoe het daarmee staat.
Maar tegelijkertijd: ik zie wel heel regelmatig updates voorbijkomen van de kaarten van BMW, dus het is niet zo dat ze er met de pet naar gooien bij BMW, integendeel!
nou 2.0 omdat de BMW het blijkbaar. zoals je zelf al omschrijft. net iets beter doet dan de Tesla, Die pakt inderdaad logischerwijs alleen tesla laders, die neemt de verwachte laadtijd maar matig mee in de uiteindelijke aankomst tijd en die berekend al helemaal niet je rijgedrag door.pieter81! schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:46:
[...]
In welke zin 2.0? Volgens mij doet een tesla hetzelfde. Behalve dat je bij tesla niet kunt instellen met hoeveel % je op je eindbestemming wilt aankomen, en tesla alleen superchargers adviseert.
Daarnaast vind ik de bmw prognose (voor wat betreft aankomt soc) accurater.
je schrijft alsof je alwetend bent maar je kan eigenlijk niet eens lezen, er staat namelijk precies het tegenovergestelde van wat jij schrijft, er staat letterlijk: "je zult in de sportmodus dus sneller accelereren van 0 naar 100 km/u dan in de Eco Pro-modus" , en vervolgens wordt er uitgelegd hoe dat komt, dan kan jij door "met andere woorden" te schrijven dat wel ombuigen naar wat anders, maar dan blijft het nog steeds jouw eigen waarheid die dan afwijkt van wat de rest van de wereld als waarheid ziet, en hier leest, wel een geruststelling dat je daarmee deze case laat rusten.Scientific schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:19:
[...]
Met andere woorden het volstaat om in Eco Pro het gas verder in te duwen om dezelfde acceleratie te hebben… Dank voor de onderbouwing van mijn case.
And I rest my case…
[ Voor 3% gewijzigd door eikrur op 16-07-2024 23:34 ]
*knip* het is wel genoeg zo, je kan het ook gewoon los laten.eikrur schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:29:
[...]
je schrijft alsof je alwetend bent maar je kan eigenlijk niet eens lezen, er staat namelijk precies het tegenovergestelde van wat jij schrijft, er staat letterlijk: "je zult in de sportmodus dus sneller accelereren van 0 naar 100 km/u dan in de Eco Pro-modus" , en vervolgens wordt er uitgelegd hoe dat komt, dan kan jij door "met andere woorden" te schrijven dat wel ombuigen naar wat anders, maar dan blijft het nog steeds jouw eigen waarheid die dan afwijkt van wat de rest van de wereld als waarheid ziet, en hier leest, wel een geruststelling dat je daarmee deze case laat rusten.
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 17-07-2024 13:27 . Reden: niet vriendelijk of constructief ]
Nog 8 dagen en dan kan ik mijn new-to-me i4 m50 in ontvangst nemen! De glascoating is al besteld! dus die kan er meteen op!
Er staat ook een mooie rit naar Schotland op het programma, met de boot naar new-castle en dan met de auto door England terug naar Nederland! Ben erg benieuwd hoe dat gaat! 2027km verdeelt over 3 dagen. Ik ga er vanuit dat ik dan geen last heb van teruglopende laadsnelheden

Ik neig naar laders van Ionity en Tesla, Uiteraard ook hotels opgezocht waarbij we als het goed is kunnen laden
[ Voor 79% gewijzigd door gekke-gerrit op 17-07-2024 09:00 ]
als je zo snel mogelijk van 0 naar 100 wil dan is er toch maar 1 stand voor gaspedaal, dat is op de bodem, in de sportstand ben je dan sneller op de 100, het is inderdaad niet zo moeilijk,Scientific schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:31:
[...]
Je zult sneller accelereren bij eenzelfde stand van het gaspedaal wordt er uiteraard bedoeld. Is het dan echt zo moeilijk?!
[ Voor 13% gewijzigd door eikrur op 17-07-2024 13:27 ]
Nee dat wordt niet bedoeld... Het (eigen) bewijs : ik in ecopro, maat in sport en hij knalt weg van mij... test het zelf met iemand die je kent (en nee je kan het pedaal echt niet meer induwen dan plank)...Scientific schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:31:
[...]
Je zult sneller accelereren bij eenzelfde stand van het gaspedaal wordt er uiteraard bedoeld. Is het dan echt zo moeilijk?!
Zijn anderen daar ook tegenaan gelopen? Wat is de oplossing? Mijn mobiel draait onder android 14 (Motorola Edge 30), ik weet niet of het toestel ook nog van invloed is?
:strip_exif()/f/image/Gw4xVnrrRattOMIcn7l0b7ig.jpg?f=fotoalbum_large)
Config:
BMW i4 2025 e40 in M Portimao Blau
M Pro Pakket
19 inch (859 M)
Innovation pack
Comfort Pack
Galvanische afwerking
Leder Vernasca Schwarz stiksel Blau Schwarz
Carbon interieurlijsten
Stuurwielrand verwarmd
DAP
HIFI
M Adaptief onderstel
Redelijke volle auto, nu kan het lange wachten beginnen. De verwachte levering is gepland rond mid-november, ivm aflopend lease contract.
Ik heb geen Android auto maar Apple CarPlay, zal op hetzelfde neerkomen.ojeewatnu schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:09:
Het lukt mij met geen mogelijkheid om via Android Auto de kaart op het linker (instrumenten)scherm te krijgen, dus achter het stuur. Ik kan alleen de aanwijzingen voor te volgen richting zien, maar zou liever de kaart zelf ook daar zien.
Zijn anderen daar ook tegenaan gelopen? Wat is de oplossing? Mijn mobiel draait onder android 14 (Motorola Edge 30), ik weet niet of het toestel ook nog van invloed is?
[Afbeelding]
Bij mij werkt alleen Apple kaarten op het instrumenten scherm. Is dan ook zichtbaar op de headup display. Google maps, Waze en dergelijke doen het niet en zij alleen zichtbaar op het rechter scherm.
Volgens mij speelt bij Android auto hetzelfde en kan juist alleen Google maps op het linker scherm worden getoond.
Mij is niet duidelijk of de oorzaak hiervoor bij bmw ligt, of bij CarPlay / Android auto. Weet iemand hoe dit zit?
Mijn work around is overigens dat ik eerst Google maps of Waze aanzet en vervolgens de bmw navigatie ‘ernaast’ draai. Dan heb je tenminste nog aanwijzingen in het linker scherm als een soort backup navigatie.
Gefeliciteerd, ga je geen spijt van krijgen! Hier ook een zeer tevreden overstapper vanuit een tesla.DC2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:11:
Ik lees al geruime tijd mee hier en lang getwijfeld tussen i5 sedan en i4. Zojuist de knoop doorgehakt en mijn offerte voor een i4 omgezet in een order bij de LM. Ik kom van een Tesla M3 LR.
Config:
M Pro Pakket
19 inch (859 M)
Innovation pack
Comfort Pack
Galvanische afwerking
Carbon interieurlijsten
Stuurwielrand verwarmd
DAP
HIFI
M Adaptief onderstel
Redelijke volle auto, nu kan het lange wachten beginnen. De verwachte levering is gepland rond mid-november, ivm aflopend lease contract.
*knip*Quiller schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:25:
[...]
Nee dat wordt niet bedoeld... Het (eigen) bewijs : ik in ecopro, maat in sport en hij knalt weg van mij... test het zelf met iemand die je kent (en nee je kan het pedaal echt niet meer induwen dan plank)...
[ Voor 62% gewijzigd door twain4me op 17-07-2024 18:02 . Reden: negeren modbreak ]
Ja anders raakt mijn vraag over maps in de cockpit ook zo onderbesneeuwdGreendyk schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:43:
[...]
Ik vond dat interventie van de moderator om dit onderwerp nu te laten rusten erg verstandig
Als ik Waze en Carplay activeer op een i5 zie ik het ook niet.ojeewatnu schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:58:
[...]
Ja anders raakt mijn vraag over maps in de cockpit ook zo onderbesneeuwd
Maar Google Maps (via Android Auto) toont de kaart wel dan?HyperBart schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:34:
[...]
Als ik Waze en Carplay activeer op een i5 zie ik het ook niet.
Apple Carplay is dan bij mij weer geen probleem, als mijn zoon navigeert met zijn iphone verschijnt de map wel op het cockpit scherm achter het stuur...
Zal eens proberen met apple mapsojeewatnu schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:56:
[...]
Maar Google Maps (via Android Auto) toont de kaart wel dan?
Apple Carplay is dan bij mij weer geen probleem, als mijn zoon navigeert met zijn iphone verschijnt de map wel op het cockpit scherm achter het stuur...
Ik zou beginnen een andere laadpaal te proberen.
Dat de snellader traag was kan ook aan een boel factoren liggen, zoals state of charge of het al dan niet pre-conditioneren van de accu.
Vraag me niet waarom, maar Android Auto vanaf een Samsung S23 Plus werkt bij mij perfect met Google Maps. Toont de kaart gewoon volledig achter het stuur.ojeewatnu schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:56:
[...]
Maar Google Maps (via Android Auto) toont de kaart wel dan?
Same hereRobertMaes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:27:
[...]
Vraag me niet waarom, maar Android Auto vanaf een Samsung S23 Plus werkt bij mij perfect met Google Maps. Toont de kaart gewoon volledig achter het stuur.
Zouden ze al in productie zijn?
Ze zeiden dat de productie vanaf begin juli zou opstarten, maar heb precies nog geen officiële bevestiging gezien ergens, kan dat?
Ja maar hij duwt hem door de bodem heen, dan ga je net iets hardereikrur schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:06:
[...]
als je zo snel mogelijk van 0 naar 100 wil dan is er toch maar 1 stand voor gaspedaal, dat is op de bodem, in de sportstand ben je dan sneller op de 100, het is inderdaad niet zo moeilijk,
Ontopic; als de auto nat is en je doet de kofferbak open komt er bij mij soms toch een aardige plas water naar binnen. Ook loopt het de openingen in waar de gasveren in zitten. Ben ik de enige die dit irritant vind?
[ Voor 22% gewijzigd door virtualJac op 18-07-2024 11:28 ]
there's no tweak without the tweaker
Yup en dat had ik met mijn vorige auto ook.virtualJac schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:26:
[...]
Ja maar hij duwt hem door de bodem heen, dan ga je net iets harder
Ontopic; als de auto nat is en je doet de kofferbak open komt er bij mij soms toch een aardige plas water naar binnen. Ook loopt het de openingen in waar de gasveren in zitten. Ben ik de enige die dit irritant vind?
Hier ook, niets aan te doen volgens de dealer. DesignfoutASS-Ware schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:35:
[...]
Yup en dat had ik met mijn vorige auto ook.

Ja. grote designfout van BMW vind ik.virtualJac schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:26:
[...]
Ik heb er speciaal een doek voor in de auto gelegd en maak de rubbergoot droog elke keer
Heb het 1 keer gehad toen ik verbonden was met een snellader.Ferra schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:26:
Ik had gister 2x dat hij na 2% laden onverwachts stopte met laden. Was aan een gewone paal waar ik altijd laad. Daarvoor kort aan de snel-lader gehangen bij Shell Recharge, daar ging hij met 43kwh per uur (traag?). Nu zit ik vlak voor m'n vakantie, dus maak me wat zorgen. Iemand al eens gehad dat hij onverwachts stopt met laden? En wat dan te doen?
Aangezien ik genoeg “sap” had om thuis te komen ben ik doorgeredenen en heb hem thuis (in de straat) aan een laadpaal gehangen waar hij probleemloos oplaadde.
En snelladen? Tja… geloof niet dat ik hem boven de 160 kWh uit heb zien komen, maar dat is wat mij betreft ook prima. Die paar minuten maximaal die je wint als hij werkelijk met 200 kWh zou laden is niet echt de moeite.
Maar 43 kWh is wel weinig. Ik denk niet echt dat er een probleem is, maar ik zou het nog een paar keer proberen voor je weggaat.
Exact hetzelfde gedaan, maar de openingen van de gasveren kom je niet in. Lijkt me niet bevorderlijk als hier altijd water in staat.Danfoss schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:04:
[...]
Ja. grote designfout van BMW vind ik.
Ik heb er speciaal een doek voor in de auto gelegd en maak de rubbergoot droog elke keer
there's no tweak without the tweaker
Ik verwacht mijn LCI volgende maand.axeli4 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:47:
Iemand enig idee wanneer de eerste leveringen van de 4i LCi zullen plaatsvinden?
Ze zeiden dat de productie vanaf begin juli zou opstarten, maar heb precies nog geen officiële bevestiging gezien ergens, kan dat?
Bij een SoC van 20% of lager en mits voldoende conditionering van de accu (naar de snellader navigeren of manueel activeren) is tot 205kW zeker haalbaar (voor even dus).Pietervs schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:08:
[...]
En snelladen? Tja… geloof niet dat ik hem boven de 160 kWh uit heb zien komen, maar dat is wat mij betreft ook prima. Die paar minuten maximaal die je wint als hij werkelijk met 200 kWh zou laden is niet echt de moeite.
En hoger?Scientific schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:28:
[...]
Bij een SoC van 20% of lager en mits voldoende conditionering van de accu (naar de snellader navigeren of manueel activeren) is tot 205kW zeker haalbaar (voor even dus).
Meermaals bij starten met laden bij een 10% heb ik al "205+" zien staan. Duurt een half minuutje ofzo, dan verdwijnt de + en zakt hij onder 205.
Ja dan ga ik toch vermoeden dat het merk en type van je mobiel ook invloed heeft op de mogelijkheden...RobertMaes schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:27:
[...]
Vraag me niet waarom, maar Android Auto vanaf een Samsung S23 Plus werkt bij mij perfect met Google Maps. Toont de kaart gewoon volledig achter het stuur.
Hoogste vermogen was 207kW in mijn ervaring. Maar is maar voor héél even, inderdaad. Daarna gaat het continu omlaag, eens je aan ongeveer 70% SoC zit, ga je onder de 80kW.UUID schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:21:
[...]
En hoger?
Meermaals bij starten met laden bij een 10% heb ik al "205+" zien staan. Duurt een half minuutje ofzo, dan verdwijnt de + en zakt hij onder 205.
Heb dit meerdere malen geprobeerd: resterende lading tussen 10 en 20%, zet “accu voorbereiden” aan bij vertrek, rij naar een Fastned snellader 16 km verderop. Maar geen sjoege…Scientific schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:28:
[...]
Bij een SoC van 20% of lager en mits voldoende conditionering van de accu (naar de snellader navigeren of manueel activeren) is tot 205kW zeker haalbaar (voor even dus).
Maar zoals gezegd, het maakt me niet echt uit
De accu volledig voorbereiden kan tot een halfuur duren, als het erg koud zou zijn misschien nog langer. En dan is er ook de laad infrastructuur die het nodige vermogen moet kunnen leveren.Pietervs schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:45:
[...]
Heb dit meerdere malen geprobeerd: resterende lading tussen 10 en 20%, zet “accu voorbereiden” aan bij vertrek, rij naar een Fastned snellader 16 km verderop. Maar geen sjoege…
Ionity en Shell Recharge daarentegen geven eigenlijk altijd direct 200kw.
Je moet op tijd (circa kwartiertje/halfuurtje voor de zekerheid) echt navigeren met je navi naar een snellader. Ondanks alle manuele opties is dat de enige waarvan ik altijd 100 pct zeker weet dat de wagen de accu optimaal voorbereid heeft.Pietervs schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 18:45:
[...]
Heb dit meerdere malen geprobeerd: resterende lading tussen 10 en 20%, zet “accu voorbereiden” aan bij vertrek, rij naar een Fastned snellader 16 km verderop. Maar geen sjoege…
Hiervoor 5 jaar model 3 gereden en daarmee altijd naar Zuid Frankrijk of Italië (Umbrië/Toscane) gereden. Laden deed ik altijd bij Superchargers van Tesla zelf.
Nu Ionity gebruikt en een keertje een lokaal Frans netwerk waar de naam mij even van ontschoten is. Laden volledig op de Bmw navigatie gedaan. Beschikbaarheid zat de software een keertje naast (laatste plekje was net bezet en nog niet bijgewerkt), maar verder accuraat.
Ik leefde in de veronderstelling dat mijn Tesla sneller zou zijn met snelladen. In de praktijk verschillen echt verwaarloosbaar.
Overall ervaring top en wat heerlijk om weer op leren stoelen te zitten ipv het plakkerige vegan leather van Tesla.
Airco ook fijner, de Bmw lijkt ook veel minder warm te worden bij stilstand. Ook heelijk alle laadpunten in je navi te zien, inclusief beschikbaarheid. Als ik nu wil laden rijd ik gewoon naar een plaatsje toe, om daar even rond te kijken in de navi waar een lader vrij is. Werkt erg goed.
[ Voor 5% gewijzigd door pieter81! op 18-07-2024 22:11 ]
Ik ook, maar ik ben er niet echt zeker van omdat het redelijk 'stil' blijft omtrent een effectieve opstart van de productie.
daar is al best veel over geschreven de afgelopen jaren op alle fora voor elektrische auto's, fijne vakantie en goed reisFerra schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:57:
Wat is nu optimaal qua snelladen? Tot 80%? En in hoeverre moet je de batterij nog voorbereiden voor optimale laadsnelheden? Stap maandag in de auto naar Italië om voor het eerst eens meer dan 300km elektrisch te reizen.
Laden tot de door de auto aangegeven hoeveelheid, paar % meer kan altijd als je zekerheid wilt.Ferra schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:57:
Wat is nu optimaal qua snelladen? Tot 80%? En in hoeverre moet je de batterij nog voorbereiden voor optimale laadsnelheden? Stap maandag in de auto naar Italië om voor het eerst eens meer dan 300km elektrisch te reizen.
Voorbereiden van de accu wordt door de auto zelf gedaan als je naar de snelladers navigeert die door de auto aangegeven worden.
Kan dus prima zijn dat je op je route iets krijgt als:
- vertrek met 90% -> aankomst eerste snellader met 20%
- Laden bij eerste snellader tot 65% -> doorrijden naar 2de snellader en aankomen met 15%
- Laden bij 2de snellader tot 80% -> doorijden naar... etc etc.
Je snapt 't idee
Persoonlijke ervaring met m'n vorige auto (Tesla M3LR), in Duitsland heb ik altijd ietsje meer geladen omdat ik door wilde trappen waar dat kon. Resulteerde vaak in behoorlijke stukken 160+, waardoor de range wel echt een klap krijgt. 't Is een keuze die je kan maken. Als je je aan de aangegeven snelheden houdt, zijn de navigatie-systemen in de auto's prima in orde.
Ik gebruikte als backup A Better Route Planner (ABRP) mocht ik me niet helemaal zeker voelen bij de aangegeven stations + SoC (Batterij %).
Kon toendertijd ook niet op de Tesla instellen dat ik met 20% aan wilde komen, met ABRP kon dat wel. Daarmee bouwde ik voor mezelf een beetje marge in.
Dit zijn van die reacties waar ik totaal niks mee kan. Oke jij bent goed met Google, een ander wat minder. Deel dan is zo'n fora met het juiste topic met antwoord op mijn specifieke i4 vraag?eikrur schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:56:
[...]
daar is al best veel over geschreven de afgelopen jaren op alle fora voor elektrische auto's, fijne vakantie en goed reis
Dank! Ik gebruik de interne navigatie eigenlijk niet echt, maar goede tip. Heb zelf een route uitgestippeld via Chargemap, maar dan optimaliseert de BMW niet de accu. Is het mogelijk in de BMW navi om alleen 150+ KWH laders op je route te laten meenemen?DeEeekhoorn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:12:
[...]
Laden tot de door de auto aangegeven hoeveelheid, paar % meer kan altijd als je zekerheid wilt.
Voorbereiden van de accu wordt door de auto zelf gedaan als je naar de snelladers navigeert die door de auto aangegeven worden.
- Laden bij eerste snellader tot 65% -> doorrijden naar 2de snellader en aankomen met 15%
Je snapt 't idee![]()
Persoonlijke ervaring met m'n vorige auto (Tesla M3LR), in Duitsland heb ik altijd ietsje meer geladen omdat ik door wilde trappen waar dat kon. Resulteerde vaak in behoorlijke stukken 160+, waardoor de range wel echt een klap krijgt. 't Is een keuze die je kan maken. Als je je aan de aangegeven snelheden houdt, zijn de navigatie-systemen in de auto's prima in orde.
Ik gebruikte als backup A Better Route Planner (ABRP) mocht ik me niet helemaal zeker voelen bij de aangegeven stations + SoC (Batterij %).
Kon toendertijd ook niet op de Tesla instellen dat ik met 20% aan wilde komen, met ABRP kon dat wel. Daarmee bouwde ik voor mezelf een beetje marge in.
Volgens mij moet dat wel kunnen, maar ben er zelf nog niet ingedoken. Ervaring met die Tesla was dat preconditioning niet echt nodig was als je toch al zo'n stuk aan het rijden bent.Ferra schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:15:
[...]
Dank! Ik gebruik de interne navigatie eigenlijk niet echt, maar goede tip. Heb zelf een route uitgestippeld via Chargemap, maar dan optimaliseert de BMW niet de accu. Is het mogelijk in de BMW navi om alleen 150+ KWH laders op je route te laten meenemen?
Ik heb er zelf eigenlijk weinig van gemerkt.. Snelladen was vaak effe 20 minuutjes, precies mooi om de benen te strekken, bakkie/happie te pakken, toiletje.. En weer door.
Zou met preconditioning (als het al invloed heeft na 200km aan 1 stuk door met een redelijke snelheid?) misschien een paar minuutjes schelen?
Uiteraard, er zal vast iets van winst te behalen vallen, bijvoorbeeld met kouder weer waarschijnlijk. Maar hoeveel dat echt daadwerkelijk is durf ik niet te zeggen.
Wat anderen ook al aangeven, je bent ook afhankelijk van de laadinfra op de lokatie. Als die op dat moment even 20 auto's moet doen, ga jij toch ook met je perfect geconditioneerde accu geen 215kW halen.
Of als je even moet wachten vanwege een tekort aan plaatsen, wat doe je dan?
Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken als ik jou was.
Enige wat ik wel goed uit zou zoeken zijn de mogelijkheden in Italie om te (snel)laden. Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland zijn in mijn ervaring allemaal heel goed te doen.
Italie ben ik vorig jaar (gelukkig achteraf) met een benzine auto heengereden. Zaten regio Toscane, daar heb ik echt extreem weinig snelladers gezien toen.
ik heb mijn lci vorige week besteld, levering voorzien op 20/09.axeli4 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:47:
Iemand enig idee wanneer de eerste leveringen van de 4i LCi zullen plaatsvinden?
Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech
Schrijven dat je blij was een benzineauto mee te nemen naar Toscane is pure bangmakerij.DeEeekhoorn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:26:
[...]
Volgens mij moet dat wel kunnen, maar ben er zelf nog niet ingedoken. Ervaring met die Tesla was dat preconditioning niet echt nodig was als je toch al zo'n stuk aan het rijden bent.
Ik heb er zelf eigenlijk weinig van gemerkt.. Snelladen was vaak effe 20 minuutjes, precies mooi om de benen te strekken, bakkie/happie te pakken, toiletje.. En weer door.
Zou met preconditioning (als het al invloed heeft na 200km aan 1 stuk door met een redelijke snelheid?) misschien een paar minuutjes schelen?
Uiteraard, er zal vast iets van winst te behalen vallen, bijvoorbeeld met kouder weer waarschijnlijk. Maar hoeveel dat echt daadwerkelijk is durf ik niet te zeggen.
Wat anderen ook al aangeven, je bent ook afhankelijk van de laadinfra op de lokatie. Als die op dat moment even 20 auto's moet doen, ga jij toch ook met je perfect geconditioneerde accu geen 215kW halen.
Of als je even moet wachten vanwege een tekort aan plaatsen, wat doe je dan?
Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken als ik jou was.
Enige wat ik wel goed uit zou zoeken zijn de mogelijkheden in Italie om te (snel)laden. Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland zijn in mijn ervaring allemaal heel goed te doen.
Italie ben ik vorig jaar (gelukkig achteraf) met een benzine auto heengereden. Zaten regio Toscane, daar heb ik echt extreem weinig snelladers gezien toen.
Jarenlang naar de chianti gereden met mijn tesla 3. Ja, er zijn iets minder laadpalen maar nog nooit laadstress gehad. Altijd prima kunnen laden bij de supermarkt (50kw lader, ruim voldoende als je even boodschappen doet) of anders in een plaatsje aan een 11kw lader tijdens het avondeten, of een snellader ergens langs de weg. Umbrië ook zo twee jaar gedaan. Echt helemaal prima.
Hoezo is dat bangmakerij? Ik schrijf wat mijn ervaring vorig jaar in de regio was waar ik verbleef met wat ik daar gezien heb. We hadden er een bruiloft, waarbij er door de mensen zelf ook aangegeven was dat er weinig laad-mogelijkheden waren.pieter81! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:49:
[...]
Schrijven dat je blij was een benzineauto mee te nemen naar Toscane is pure bangmakerij.
Jarenlang naar de chianti gereden met mijn tesla 3. Ja, er zijn iets minder laadpalen maar nog nooit laadstress gehad. Altijd prima kunnen laden bij de supermarkt (50kw lader, ruim voldoende als je even boodschappen doet) of anders in een plaatsje aan een 11kw lader tijdens het avondeten, of een snellader ergens langs de weg. Umbrië ook zo twee jaar gedaan. Echt helemaal prima.
Dat jouw ervaring anders is, prima.
Ik heb (vorig jaar, gebied waar ik zat) geen snelladers gezien bij de supermarkten, of eettentjes. Kan veranderd zijn, daarom zeg ik dat hij even moet bekijken wat er nu is.
Gezien de accommodaties waar wij verder verbleven geen oplaadmogelijkheden hadden en ik geen behoefte had om de auto op een half uur lopen ergens aan een laadpaal te gaan zetten (als deze er al was) om de volgende ochtend door te kunnen naar de volgende bestemming ben ik inderdaad blij dat ik met een benzineauto ben gegaan.
Mijn oprechte excuses, ik wilde je niet kwetsen, maar hier dan de uitleg, type bovenaan dit scherm in het zoekvenster "zoek in dit forum" de term "snelladen" of "80%" of "laden op lange reis" en je krijgt denk ik veel antwoorden op je vraag, je zou diezelfde zoektermen ook kunnen gebruiken op een tesla forum of ieder ander EV vehicle forum, succes en nogmaals goede reisFerra schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:12:
[...]
Dit zijn van die reacties waar ik totaal niks mee kan. Oke jij bent goed met Google, een ander wat minder. Deel dan is zo'n fora met het juiste topic met antwoord op mijn specifieke i4 vraag?
BTW kortweg doorrijden tot 10% en daarna laden tot 80% is in grote lijnen het meest effectief, alle uitzonderingen daarop zal je lezen na gebruik van eerder genoemde zoektermen of nog korter door de bocht, durf te vertrouwen op je navigatie (die navigeert van van a naar b incl meest efficiënte laadmomenten) en klaar ben je, electrisch rijden is zo simpel maar het wordt vaak zo ingewikkeld gemaakt
[ Voor 10% gewijzigd door eikrur op 19-07-2024 12:24 ]
Tsja, ik ervaar het als bangmakerij. Vrijwel alle plaatjes, van enige betekenis, hadden een enel laadpaal ergens staan. Anders wel even onderweg aan een snellader na de plaats toe. En ja, ik ga specifiek naar een supermarkt waar een snellader is, ook als dat 15 minuten verder is. Maar inderdaad, als je er niets voor wilt doen kan je beter een benzineauto pakken. Blijven er meer laadpalen vrij voor mij :-)DeEeekhoorn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:58:
[...]
Hoezo is dat bangmakerij? Ik schrijf wat mijn ervaring vorig jaar in de regio was waar ik verbleef met wat ik daar gezien heb. We hadden er een bruiloft, waarbij er door de mensen zelf ook aangegeven was dat er weinig laad-mogelijkheden waren.
Ik heb (vorig jaar, gebied waar ik zat) geen snelladers gezien bij de supermarkten, of eettentjes. Kan veranderd zijn, daarom zeg ik dat hij even moet bekijken wat er nu is.
Gezien de accommodaties waar wij verder verbleven geen oplaadmogelijkheden hadden en ik geen behoefte had om de auto op een half uur lopen ergens aan een laadpaal te gaan zetten (als deze er al was) om de volgende ochtend door te kunnen naar de volgende bestemming ben ik inderdaad blij dat ik met een benzineauto ben gegaan.
hetzelfde als mijn buurman. Heeft al 4 jaar een polestar maar nooit verder dan België geweest. Vond het laden gedoe en had geen zin zelf na te moeten denken. Huurt nu altijd een auto voor zijn vakanties. Zo komen we er nooit….
[ Voor 12% gewijzigd door pieter81! op 19-07-2024 11:50 ]
Ik kan me voorstellen dat er opeens een andere route wordt ingepland als er ergens files ontstaan, maar dan rijd je misschien niet meer naar de snellader waar je eerder wel naartoe navigeerde.DeEeekhoorn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:12:
[...]
Laden tot de door de auto aangegeven hoeveelheid, paar % meer kan altijd als je zekerheid wilt.
Je snapt 't idee![]()
Krijg je dan gelijk een andere snellader aangeboden, of hoe werkt dat?
(ik laad alleen maar thuis en maakte tot nu toe nooit verre reizen met de elektrische auto)
Even voor de duidelijkheid.. Ik heb een M3LR 4,5 jaar gereden (lease) en heb nu een i4M50 gekocht. Wat is het probleem precies? Geef ook aan dat ik met de Tesla meerdere keren weg ben geweest naar het buitenland, iets wat ik dus met m'n i4 ook zonder problemen/nadenken weer zou doen.pieter81! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:45:
[...]
Tsja, ik ervaar het als bangmakerij. Vrijwel alle plaatjes, van enige betekenis, hadden een enel laadpaal ergens staan. Anders wel even onderweg aan een snellader na de plaats toe. En ja, ik ga specifiek naar een supermarkt waar een snellader is, ook als dat 15 minuten verder is. Maar inderdaad, als je er niets voor wilt doen kan je beter een benzineauto pakken. Blijven er meer laadpalen vrij voor mij :-)
hetzelfde als mijn buurman. Heeft al 4 jaar een polestar maar nooit verder dan België geweest. Vond het laden gedoe en had geen zin zelf na te moeten denken. Huurt nu altijd een auto voor zijn vakanties. Zo komen we er nooit….
Dus je "als je er niets voor wilt doen" & "zo komen we er nooit'-comments zijn mij een beetje een vreemde. Ik doe er genoeg voor.
Er wordt gevraagd om informatie, dat krijgt de vrager.
Dit forum is er toch om ervaringen te delen? Ik deel de mijne, jij de jouwe.
Al krijg ik ondertussen het idee dat je dat niet meer kunt doen zonder dat er reacties komen waarbij er toch nog even een steek onder water gemaakt moet worden.
Durf ik niet te zeggen, met de i4 geen ervaring mee, Tesla deed dat wel (als je anders niet op je bestemming zou komen). Ik ga er gemakshalve wel van uit dat BMW dit ook geregeld heeft, maar daar moet iemand anders met de ervaring even komen inhakenASS-Ware schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:59:
[...]
Ik kan me voorstellen dat er opeens een andere route wordt ingepland als er ergens files ontstaan, maar dan rijd je misschien niet meer naar de snellader waar je eerder wel naartoe navigeerde.
(ik laad alleen maar thuis en maakte tot nu toe nooit verre reizen met de elektrische auto)
Voel je niet zo aangevallen. Ik geef alleen aan jouw ervaringen niet de onderschrijven. Op basis van je relaas heeft je keuze met een benzine auto naar Toscane te reizen niet zozeer te maken met de laad infrastructuur aldaar maar meer met je persoonlijke voorkeuren en wensen op dat moment. Door dan expliciet te zeggen dat je blij bent met een benzine auto naar Toscane met beperkte context, geef je wellicht een verkeerde indruk. Als ik al een punt wilde maken, is dat het.DeEeekhoorn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:01:
[...]
Even voor de duidelijkheid.. Ik heb een M3LR 4,5 jaar gereden (lease) en heb nu een i4M50 gekocht. Wat is het probleem precies? Geef ook aan dat ik met de Tesla meerdere keren weg ben geweest naar het buitenland, iets wat ik dus met m'n i4 ook zonder problemen/nadenken weer zou doen.
Dus je "als je er niets voor wilt doen" & "zo komen we er nooit'-comments zijn mij een beetje een vreemde. Ik doe er genoeg voor.
Er wordt gevraagd om informatie, dat krijgt de vrager.
Dit forum is er toch om ervaringen te delen? Ik deel de mijne, jij de jouwe.
Al krijg ik ondertussen het idee dat je dat niet meer kunt doen zonder dat er reacties komen waarbij er toch nog even een steek onder water gemaakt moet worden.
Verder is je verhaal vergelijkbaar hoor, zelf ook van een lease tesla model 3 lr awd op een koop i4 (nieuwe edrive 40) overgestapt.
[ Voor 10% gewijzigd door pieter81! op 19-07-2024 12:51 ]
Deel dan je ervaring zonder dit soort opmerkingen erbij te maken. Zou schelen en constructief blijven.pieter81! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:42:
[...]
Voel je niet zo aangevallen. Ik geef alleen aan jouw ervaringen niet de onderschrijven. Op basis van je relaas heeft je keuze met een benzine auto naar Toscane te reizen niet zozeer te maken met de laad infrastructuur aldaar maar meer met je persoonlijke voorkeuren en wensen op dat moment. Door dan expliciet te zeggen dat je blij bent met een benzine auto naar Toscane met beperkte context, geef je wellicht een verkeerde indruk. Als ik al een punt wilde maken, is dat het.
Verder is je verhaal vergelijkbaar hoor, zelf ook van een lease tesla model 3 lr awd op een koop i4 (nieuwe edrive 40) overgestapt.
Context die ik bij mijn bericht zet is vrij duidelijk toch? Mijn ervaring, de omgeving, vorig jaar.
Ik geef ook al aan dat het prima anders kan zijn.
Maargoed, nu weer vriendjes dan?
OT -> Misschien kan jij de vraag van @ASS-Ware beantwoorden over langere stukken met files en snelladers, als je de langere stukken met je i4 al hebt gedaan?
(En nee, dit is niet sarcastisch of iets dergelijks :-) )
Niet van die lange tenen joh. Gewoon weer terug on topic en lees wellicht nog even terug. Zal ik ook doen. Vriendjes geen vriendjes speelt hier helemaal niet, dat deden we vroeger op het schoolplein. Als je je een i4 kunt veroorloven, kan je hier boven staan.DeEeekhoorn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:55:
[...]
Deel dan je ervaring zonder dit soort opmerkingen erbij te maken. Zou schelen en constructief blijven.
Context die ik bij mijn bericht zet is vrij duidelijk toch? Mijn ervaring, de omgeving, vorig jaar.
Ik geef ook al aan dat het prima anders kan zijn.
Maargoed, nu weer vriendjes dan?
OT -> Misschien kan jij de vraag van @ASS-Ware beantwoorden over langere stukken met files en snelladers, als je de langere stukken met je i4 al hebt gedaan?
(En nee, dit is niet sarcastisch of iets dergelijks :-) )
Gaat wel lekker de laatste tijd hier. Hoop dat de emoties te maken hebben met het warme weer en eenieder weer wat tot bedaren komt.
[ Voor 17% gewijzigd door pieter81! op 19-07-2024 13:21 ]
Ook bij alternatieve routes wordt steeds de State of charge meegenomen. En als je dus daardoor een laadstop mist, wordt dat meegenomen in de herberekening en wordt een alternatief voorgesteld. Gevolg is dan ook, als er geen alternatieve laadpunten zijn, dat de navigatie geen alternatieve route zal voorstellen. Heb ik nog niet meegemaakt overigens.ASS-Ware schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:59:
[...]
Ik kan me voorstellen dat er opeens een andere route wordt ingepland als er ergens files ontstaan, maar dan rijd je misschien niet meer naar de snellader waar je eerder wel naartoe navigeerde.
Daarnaast is het voor mij nog niet nodig geweest helemaal tot de bodem te rijden. Meestal laad ik tot circa 80%, om vervolgens leeg te rijden tot 20% oid. Niet vanwege het laden / laadsnelheid (ben ik niet zo mee bezig) maar meer omdat ik het wel prettig vind eens in de 3 uur te stoppen. Is er nog voldoende reserve voor een eventuele alternatieve route.
[ Voor 3% gewijzigd door pieter81! op 19-07-2024 13:38 ]
emoties ontstaan vaak bij schriftelijke- veel eerder dan bij persoonlijke communicatie, want jij zal het allemaal niet heel slecht bedoelen maar teksten als ".......op het schoolplein" en "...veroorloven.........boven staan" komen op schrift in ieder geval heel hooghartig over. Als er al mensen zijn die zich op basis van hun autobezit/gebruik anders zouden mogen/moeten voelen dan geldt dat wat mij betreft nog niet voor een doorsnee auto als de i4 (los van he feit dat ik reuze blij ben dat die doorsnee auto voor mij onderweg is)pieter81! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:10:
[...]
Niet van die lange tenen joh. Gewoon weer terug on topic en lees wellicht nog even terug. Zal ik ook doen. Vriendjes geen vriendjes speelt hier helemaal niet, dat deden we vroeger op het schoolplein. Als je je een i4 kunt veroorloven, kan je hier boven staan.
Gaat wel lekker de laatste tijd hier. Hoop dat de emoties te maken hebben met het warme weer en eenieder weer wat tot bedaren komt.
in deze hele case complimenten voor de toon van Eeekhoorn, constructief en fatsoenlijk
ik heb nog niet meegemaakt dat de navigatie een langzame lader voorstelt als er snelle opties voorhanden zijn. Je kan sowieso preferred netwerken ingeven. Ik heb daar Allego, Ionity en Fastned ingegeven.Ferra schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:15:
[...]
Dank! Ik gebruik de interne navigatie eigenlijk niet echt, maar goede tip. Heb zelf een route uitgestippeld via Chargemap, maar dan optimaliseert de BMW niet de accu. Is het mogelijk in de BMW navi om alleen 150+ KWH laders op je route te laten meenemen?
Ik denk dat het altijd fatsoenlijk is gebleven, maar dank voor je bijdrage. Behalve wat er staat is het ook altijd de interpretatie die je ergens aan geeft. Maar prima dat je het nodig acht een kant te kiezen en expliciet Eenhoorn te complimenteren.eikrur schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:37:
[...]
emoties ontstaan vaak bij schriftelijke- veel eerder dan bij persoonlijke communicatie, want jij zal het allemaal niet heel slecht bedoelen maar teksten als ".......op het schoolplein" en "...veroorloven.........boven staan" komen op schrift in ieder geval heel hooghartig over. Als er al mensen zijn die zich op basis van hun autobezit/gebruik anders zouden mogen voelen dan geldt dat wat mij betreft nog niet voor een doorsnee auto als de i4 (los van he feit dat ik reuze blij ben dat die doorsnee auto voor mij onderweg is)
in deze hele case complimenten voor de toon van Eeekhoorn, contructief en fatsoenlijk
[ Voor 8% gewijzigd door pieter81! op 19-07-2024 13:45 ]
Dit is/was ook mijn ervaring vorig jaar, ben blij dat we met de auto van mijn vrouw zijn gegaan. Volkswagen Taigo.DeEeekhoorn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:58:
[...]
Hoezo is dat bangmakerij? Ik schrijf wat mijn ervaring vorig jaar in de regio was waar ik verbleef met wat ik daar gezien heb. We hadden er een bruiloft, waarbij er door de mensen zelf ook aangegeven was dat er weinig laad-mogelijkheden waren.
Thanks.pieter81! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:36:
[...]
Ook bij alternatieve routes wordt steeds de State of charge meegenomen. En als je dus daardoor een laadstop mist, wordt dat meegenomen in de herberekening en wordt een alternatief voorgesteld. Gevolg is dan ook, als er geen alternatieve laadpunten zijn, dat de navigatie geen alternatieve route zal voorstellen. Heb ik nog niet meegemaakt overigens.
Daarnaast is het voor mij nog niet nodig geweest helemaal tot de bodem te rijden. Meestal laad ik tot circa 80%, om vervolgens leeg te rijden tot 20% oid. Niet vanwege het laden / laadsnelheid (ben ik niet zo mee bezig) maar meer omdat ik het wel prettig vind eens in de 3 uur te stoppen. Is er nog voldoende reserve voor een eventuele alternatieve route.
Dus je krijgt er een melding van, helder.
Tja, het ligt er ook een beetje aan hoe je erin zit, denk ik.Avigoorn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:24:
[...]
Dit is/was ook mijn ervaring vorig jaar, ben blij dat we met de auto van mijn vrouw zijn gegaan. Volkswagen Taigo.
Mijn ex en ik zijn met een Megane eTech (dus elektrisch) naar een plaatsje onder Valencia gereden. Maar de reis op zich was gewoon onderdeel van de vakantie: dagje rijden, paar dagen op een camping, dagje rijden, paar dagen op een camping, dagje rijden, week onder Valencia. En terug precies hetzelfde.
Bij het laden kwamen we een Belgisch stel tegen. Mooie BMW (geen idee welk model) maar de stoom kwam bij hun uit de oren: het duurde allemaal te lang en het ging allemaal te langzaam en volgend jaar zouden ze met het vliegtuig gaan of een benzine-auto huren…
Ieder zijn ding, denk ik dan. Ik snapte hun frustratie, maar tegelijkertijd vond ik het ook een beetje jammer dat ze niet meer konden genieten onderweg. Het is ten slotte vakantie, geen race
Ik zit voor dezelfde keuze. Wat deed je kiezen voor de i4?DC2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:11:
Ik lees al geruime tijd mee hier en lang getwijfeld tussen i5 sedan en i4. Zojuist de knoop doorgehakt en mijn offerte voor een i4 omgezet in een order bij de LM. Ik kom van een Tesla M3 LR.
Config:
M Pro Pakket
19 inch (859 M)
Innovation pack
Comfort Pack
Galvanische afwerking
Carbon interieurlijsten
Stuurwielrand verwarmd
DAP
HIFI
M Adaptief onderstel
Zijn er wel een aantal hier waaronder ikzelf, wat is je vraag?BMWi4 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:26:
Heeft iemand ervaring met Comfort Access en dan vooral openen met telefoon Apple en Apple Watch?
Mijn algemene beoordeling is dat het wel werkt maar wat omslachtig. Ik gebruik het hoofdzakelijk als reserve sleutel optie eigenlijk. Mede ook door mijn wat meer aparte gebruik van de auto en regelmatige veerboten waar ie op staat en het alarm uit moet, dat kan alleen met de gewone sleutel.
De iPhone word niet overdreven warm ofzo, het laden gaat gewoon veel te traag.
Jip, ik - wel met de i5. Werkt perfect - ik neem nooit mijn sleutel mee. Het werkt zelfs iets te goed waardoor de auto open gaat als ik op de kamer boven de garage zit =P.Zipsop schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:48:
[...]
Zijn er wel een aantal hier waaronder ikzelf, wat is je vraag?
Mijn algemene beoordeling is dat het wel werkt maar wat omslachtig. Ik gebruik het hoofdzakelijk als reserve sleutel optie eigenlijk. Mede ook door mijn wat meer aparte gebruik van de auto en regelmatige veerboten waar ie op staat en het alarm uit moet, dat kan alleen met de gewone sleutel.
Dat is gewoon een feature van de Qi1 implementatie van BMW, max 7,5watt laden, de telefoon gebruikt met carplay en daar navi aan en eventueel muziek op een stuk meer dan dat. Is al heel veel over geschreven. En dan heb je in de i5 zelfs nog soort van ventilatie in het vakje. In de i4 is het gewoon een Qi crematie oventje.Shattering schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:14:
Hey! Ik heb sinds kort een i5, maar ik ga m’n vraag ook hier toch een keer stellen: als ik mijn iPhone 15 op de draadloze oplader leg en CarPlay gebruik, lijkt het laden VEEL te traag te gaan. Zo traag dat ik zelfs (redelijk wat) batterij verlies… nog iemand die hier last van heeft?
De iPhone word niet overdreven warm ofzo, het laden gaat gewoon veel te traag.
Note: de i5 heeft Digital Key Plus, dat heeft de i4 niet (ook de LCI heeft dit niet) bij de i4 moet je altijd je telefoon of watch bij de deurklink houden en in het NFC / Qi vakje mikken.
Hehe .. met andere woorden: totaal onbruikbaar.Zipsop schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:23:
[...]
Dat is gewoon een feature van de Qi1 implementatie van BMW, max 7,5watt laden, de telefoon gebruikt met carplay en daar navi aan en eventueel muziek op een stuk meer dan dat. Is al heel veel over geschreven. En dan heb je in de i5 zelfs nog soort van ventilatie in het vakje. In de i4 is het gewoon een Qi crematie oventje.
Note: de i5 heeft Digital Key Plus, dat heeft de i4 niet (ook de LCI heeft dit niet) bij de i4 moet je altijd je telefoon of watch bij de deurklink houden en in het NFC / Qi vakje mikken.
Yup, werkt goed.BMWi4 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:26:
Heeft iemand ervaring met Comfort Access en dan vooral openen met telefoon Apple en Apple Watch?
Dat is best gek, aangezien je de iPhone of Apple Watch heel dicht bij het handvat moet houden, althans, bij de i4.Shattering schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:15:
[...]
Jip, ik - wel met de i5. Werkt perfect - ik neem nooit mijn sleutel mee. Het werkt zelfs iets te goed waardoor de auto open gaat als ik op de kamer boven de garage zit =P.
Klopt gedeeltelijk bij de i5. Met de Apple Watch moet je dichtbij zijn, maar met de iPhone niet zo!ASS-Ware schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:15:
[...]
Dat is best gek, aangezien je de iPhone of Apple Watch heel dicht bij het handvat moet houden, althans, bij de i4.
Zit er een aansluiting voor 12v als je geen trekhaak hebt?Mauser.NET schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:03:
[...]
Ok… ik zag namelijk op een ander forum meldingen dat er geen 12v aansluiting meer in de kofferbak zat… alleen bij bestelling van de inklapbare trekhaak.
Ik zou het erg jammer vinden als de 12v aansluiting niet meer in de achterbak zou zitten, omdat ik regelmatig een elektrische koelbox gebruik.
Dat is toch ook veel veiliger?Zipsop schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 16:23:
[...]
Dat is gewoon een feature van de Qi1 implementatie van BMW, max 7,5watt laden, de telefoon gebruikt met carplay en daar navi aan en eventueel muziek op een stuk meer dan dat. Is al heel veel over geschreven. En dan heb je in de i5 zelfs nog soort van ventilatie in het vakje. In de i4 is het gewoon een Qi crematie oventje.
In mijn i4 (geproduceerd 11/2023) zonder trekhaak zit helaas ook al geen 12v aansluiting in de achterbak.Ferra schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:22:
[...]
Zit er een aansluiting voor 12v als je geen trekhaak hebt?
Overweeg er nu alsnog een wegklapbare trekhaak onder te laten plaatsen om de mtb’s mee te kunnen meenemen, nog even navragen of de 12v aansluiting dan ook alsnog komt.
[ Voor 5% gewijzigd door pieter81! op 20-07-2024 19:11 ]
Ga mijn huidige I4 inruilen op een facelift model en bijna alle optie gekozen met uitzondering van comfort access. Twijfel er erg aan of ik dit wil, heb het nu niet maar zit in een pakket van bijna 1000 euro waarvan ik het openen met telefoon/horloge alleen interessand vind.Zipsop schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:48:
[...]
Zijn er wel een aantal hier waaronder ikzelf, wat is je vraag?
Afhankelijk welke categorie van veilig je gebruikt. Op de i4 met NFC moet je heel bewust je auto open maken en op slot doen. Dus per ongeluk van binnen open doen zal net zo snel gaan, iig niet via NFC.
NFC aan zich is niet echt veilig, ik kan bijvoorbeeld de pas die bij de auto zat redelijk eenvoudig clonen.
Daarom stoppen we al tijden onze bankpassen etc in secrid wallets en andere blockers.
Wat de i5 heeft in de vorm van Digtal Key Plus gaat via UWB (Ultra Wide Band) dit is een encrypt signaal naar de auto wat ook elke keer anders is, een relay attack zoals voorheen met keyless het probleem was werkt hier bij niet.
Ik zou voor de telefoonsleutel zelf geen extra geld uit geven. Wel voor de handsfree achterklep omdat ik regelmatig met zware apparatuur sjouw is dit voor mij meer een must have. Blijft zonde dat die dingen nu zo raar in een bundel zitten en niet meer los besteld kunnen worden.BMWi4 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:23:
[...]
Ga mijn huidige I4 inruilen op een facelift model en bijna alle optie gekozen met uitzondering van comfort access. Twijfel er erg aan of ik dit wil, heb het nu niet maar zit in een pakket van bijna 1000 euro waarvan ik het openen met telefoon/horloge alleen interessand vind.
Nee, staat nu ook als zo in de prijslijst (NL) voor de LCIFerra schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:22:
[...]
Zit er een aansluiting voor 12v als je geen trekhaak hebt?
:fill(white):strip_exif()/f/image/EHflFJ1lyT7eO4cvMBNIKTTK.png?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Zipsop op 20-07-2024 19:58 ]
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.