Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:45
KingsCrown schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:46:
Ik sta op het punt om een i4 te bestellen.

Twijfel nog over 1 laatste punt, wellicht kan iemand mij helpen de keuze te maken. Sinds een jaar of 7 heb ik auto's gereden met travel assist (op de rijbaan houden van de auto & ACC). In een VW Arteon, V60 T6 en nu in de VW id4.

BMW ACC met stop & go of Driving assistent professional..
Heeft iemand gereden met beide systemen? De demo van Dusseldorp in Zwolle had enkel normale CC ipc ACC. Heb dus geen ervaring met ACC van BMW en of die al voldoet aan mijn wensen, of dat ik Driving Assistent Professional moet bijbestellen. Die laatste is dus alleen mogelijk in een aantal dure pakketten 'a 5k EUR totaal.

De configurator is nou niet bepaald duidelijk of je de ACC met Stop&Go dus ook in de file kan gebruiken,.. aangezien er vervolgens staat tussen 30 - 160 kmph.

[Afbeelding]
Dealer heeft wss toch wel een ander recent model (3 of 5) met DAP optie, zeker testen! ... is een wereld van verschil, niet enkel op autosnelweg/file, maar zeker ook op secundaire wegen : automatisch minderen bij naderende afslag of rotonde bv, (de evasion-aid heeft me ook al eens van de vangrails gered voor een plots naar links uitwijkende auto op de autosnelweg)

Ik zou niet meer zonder willen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
kingmenno schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:33:
Heb 2 auto's met ACC gehad... (3 en 5 serie) dat is superieur tegenover stop/go.

ik moet weer sturen en meer opletten in de i4.

het is even wennen, behalve het actieve sturen is stop/go een prima systeem... ook in de file.
bedoel je niet DAP? ACC = Acc met Stop & Go. Met alleen ACC moet je altijd sturen. Dat betekent active Cruise Control. Alleen Driving assistant pro kan actief sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42
Acc houdt snelheid tov voorliggers, werkt prima, ook in files.

DAP werkt geweldig in files en snelweg, volgt netjes de weg, maar matig op N wegen omdat hij soms van slag raakt en spontaan een verkeerde lijn volgt.

Ik zou minimaal acc adviseren, geeft al een hoop rust. Als je veel lange saaie stukken rijdt of veel files, kan DAP de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 17:25
phex schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:27:
Acc houdt snelheid tov voorliggers, werkt prima, ook in files.

DAP werkt geweldig in files en snelweg, volgt netjes de weg, maar matig op N wegen omdat hij soms van slag raakt en spontaan een verkeerde lijn volgt.

Ik zou minimaal acc adviseren, geeft al een hoop rust. Als je veel lange saaie stukken rijdt of veel files, kan DAP de moeite waard zijn.
Ieder moet met zijn budget doen wat hij / zij wil... Dag gezegd zijnde : ik heb DAP en aan de gothardtunnel in de file heb ik gewoon rustig de wagen alles kunnen laten doen... (sturen, starten, stoppen, etc) ... ZALIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
Dank, ik bestel de DAP. Morgen de bestelling de deur uit. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KingsCrown
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FylUisVYFrcs20REb-c_cvpIkCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUxm26H5lxusiszPq0ebL0Ym.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWBPzZeHHI63N8N-m2zkImX0kGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/38guCyx82KMyIFTRBfcceOJL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBaIQ6VHLOBwLP7aNED3SxYB6wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucxZwU1mZ7AdJcLBla9Fe0YM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFUbR8_J4bbZ93YGLOuNpBoXqPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AW0s6Qr9Y8pdZDRcq73o3t32.jpg?f=fotoalbum_large

BMW i4 E40
- M Pakket
- Inovation pakket
- DAP O+
- Leer > zwart met blauwe sticksels
- Donkere ramen achter
- HIFI
- 19 inch
- Trekhaak
- Dusseldorp regelt een M Pro facelift grill, met zwarte randen. Vind ik mooier dan dit chromen exemplaar.

Nu begint het lange wachten tot November.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-09 21:45
Wat is een M Pro Facelift grill? Ik zie op jouw foto nu ook geen chromen grill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 13:08
Cinemaskoop schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:23:
[...]

bedoel je niet DAP? ACC = Acc met Stop & Go. Met alleen ACC moet je altijd sturen. Dat betekent active Cruise Control. Alleen Driving assistant pro kan actief sturen
sorry, absoluut DAP... driving assist pro.

excuses... echt fantastisch is dat vind ik.... je wordt er wel lui van... zeker als je dan weer overstapt in een stop&go systeem....

aan de andere kant, het gaat om het rijden bij een BMW... sommige mensen vinden DAP dan ook niets... persoonlijke keuze. Stop&go is prima... DAP net wat beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
GeorgeBfast schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:19:
Wat is een M Pro Facelift grill? Ik zie op jouw foto nu ook geen chromen grill.
Dat lijkt op een gedeelde afbeelding met de gewone 4 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
kingmenno schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:40:
[...]

excuses... echt fantastisch is dat vind ik.... je wordt er wel lui van... zeker als je dan weer overstapt in een stop&go systeem....

aan de andere kant, het gaat om het rijden bij een BMW... sommige mensen vinden DAP dan ook niets... persoonlijke keuze. Stop&go is prima... DAP net wat beter. :)
Ja ik wil ook niet meer zonder.. je komt ook zoveel meer "uitgerust" aan op je bestemming. Ik had dit al op mijn volvo en die van de BMW is nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
phex schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Dat lijkt op een gedeelde afbeelding met de gewone 4 serie.
Dit is de standaard gril:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRztUz4eNYb9qqltdykUHe2HP3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zVugXxxYrAPTCWeRZZdDFTwt.jpg?f=user_large

Zwarte gril;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWBPzZeHHI63N8N-m2zkImX0kGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/38guCyx82KMyIFTRBfcceOJL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:53
kingmenno schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Voor mij dus het laatste. Had enhanced autopilot op mijn tesla die ik mondjesmaat gebruikte, al werkte die best ok.

Omdat ik een voorraadmodel i4 koos (vanwege de korting op de aankoop) de concessie gedaan DAP te laten varen. Kon geen auto met DAP vinden die verder aan mijn eisen voldeed, en vond uiteindelijk andere zaken belangrijker dan DAP. Er was nog een verder vergelijkbaar uitgeruste i4 die wel DAP had voor een paar honderd piek meer, maar die had weer een exterieur en interieurkleur die ik wat saai vond.

Vervolgens wel adaptive cruisecontrol bijgekocht. Die gebruik ik soms, eigenlijk alleen in files.Voldoet voor mij dan prima. Ik rijd dan ook het liefste zelf. Die ene keer in de zoveel tijd door de gotthard oio daargelaten....

[ Voor 8% gewijzigd door pieter81! op 10-07-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
KingsCrown schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]

Zwarte gril;
[Afbeelding]
Ja maar niet van de I4...

Dit is de extended shadowline op de I4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHr3WmARXKPXOGCr-6yzpJJz8XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cyv7NEiex5IE83E3aikeTfl1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door phex op 10-07-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
phex schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Ja maar niet van de I4...

Dit is de extended shadowline op de I4:

[Afbeelding]
Ik heb de foto’s geknipt uit de configurator van de bmw i4….

Extended shadowline is alleen in kombinatie met M Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
Jij hebt de foto van de optie gepakt, ik heb de foto gepakt van de auto met extended shadowline. Kijk maar naar het kenteken..

Ik zou graag willen dat de grille van de 4 serie er op zat, maar als je het m pro pakket in de configurator aanvinkt, krijg je wel een zwarte rand, maar geen andere grille.

Als je een andere foto van een I4 met open grille kan vinden dan geloof ik je en is de configurator niet correct. Maar aangezien alles wat je aanpast direct op de 360 graden weergave wordt toegepast, zou ik het vreemd vinden als zoiets opvallends als de grille niet aangepast wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Ik ben niet zo kapot van die nieuwe LCI grille met die getekende ruitjes. Die van de M50 vind ik wel prima om te zien. Ik vind de huidige grille van de 35 en 40 mooier dan de nieuwe. Maar grille moet in mijn beleving niet chrome zijn , dat vind ik te opzichtig. Zwarte omlijsting staat veel beter.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xdMjhx1K/m40f.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door GeorgeBfast op 10-07-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@phex klopt, de configurator is goed.

@KingsCrown Hier een echte foto van de LCI met M-Sport Pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgj5ASG0jP068xFZTc9i0J2H6B0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPYlQATUxrdSCSIChnJUY68x.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoOPEl8zXo6p8e2sWG2M4y4UyUQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkjcXjFCC9fbvJDDVBxjHS9H.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icLuO9h1LcsgGwL456AIInOnqWQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgyakwGn3j3bmfQJKlig9GIy.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 44% gewijzigd door Zipsop op 10-07-2024 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingsCrown
Klopt, ik had een screenshot (optielijst) van de configurator gepakt.
360gr view is wel de juiste gril. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boyYFla4xEBclubUkQcf84GVEw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ceo4D1Z7clzik0ryiovfppTW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ-HoKGzNGPTpocNMmlvvAiUTaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S4IzKgaFqm4ls2G9NsvV7jLm.jpg?f=user_large

Die in de optielijst is dus niet juist.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BRAW19z-4zWp4vZxv-Bqprr-Qw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mht4GgrBqtjano8HJ3Swx5U8.jpg?f=user_large

In iedergeval, jullie weten welke ik bedoel ;)
Overigens kon ik ook een M50 variant grill kiezen, maar daarop staat de M ipv de I en vond een beetje wannabee. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 17:20
Pfff.... wat een gedrocht van een grille

@GeorgeBfast welke grille zit er bij jou in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phex
Ik vind vaak ontwerpen van BMW initieel onaantrekkelijk, maar naar een tijdje best wel okay. Ik eerst vond de I4 ook niet echt mooi. Dus waarschijnlijk vind ik de nieuwe grille binnenkort mooier dan de oude. 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
Misschien moet ik toch maar overwegen om de M gril erin te zetten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgPA37fgC30xDIDqFrAt9OBsOts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duSi1JjboV0gdOiaViYPvwAg.jpg?f=fotoalbum_large

Of een PRE-facelift variant...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter81!
GeorgeBfast schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:30:
Ik ben niet zo kapot van die nieuwe LCI grille met die getekende ruitjes. Die van de M50 vind ik wel prima om te zien. Ik vind de huidige grille van de 35 en 40 mooier dan de nieuwe. Maar grille moet in mijn beleving niet chrome zijn , dat vind ik te opzichtig. Zwarte omlijsting staat veel beter.

[Afbeelding]
Smaken verschillen altijd. Ik vind hoogglans zwart (eigenlijk al die zwarte accenten in zijn algemeenheid) juist iets opzichtigs hebben. Ik heb liever chrome (of wat er voor moet doorgaan). Ook voor de raamomlijsting. Al dat hoogglans zwart en dan liefst ook nog donkere ramen - drugsrunner uitvoering. Mijn mening hè!

[ Voor 8% gewijzigd door pieter81! op 10-07-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
pieter81! schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:04:
[...]

Smaken verschillen altijd. Ik vind hoogglans zwart (eigenlijk al die zwarte accenten in zijn algemeenheid) juist iets opzichtigs hebben. Ik heb liever chrome (of wat er voor moet doorgaan). Ook voor de raamomlijsting. Al dat hoogglans zwart en dan liefst ook nog donkere ramen - drugsrunner uitvoering. Mijn mening hè!
Ha, herkenbaar! Van mijn werkgever moet ik helaas een witte auto rijden (anders had ik wel een groene kleur gekozen) .Wit & chome = helemaal no go…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 21:46
KingsCrown schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:32:
[...]

Ha, herkenbaar! Van mijn werkgever moet ik helaas een witte auto rijden (anders had ik wel een groene kleur gekozen) .Wit & chome = helemaal no go…
Wat is nou de achterliggende gedachte van jou werkgever? De wagenparkbeheerder is blind? Of wat is dat toch...

btw
Ik heb wit en chroom. Ik vind het fantastisch, M pakket, sportie + luxe. >:)
https://tweakers.net/i/uq...f8eCPds3.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Avigoorn op 11-07-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
Avigoorn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Wat is nou de achterliggende gedachte van jou werkgever? De wagenparkbeheerder is blind? Of wat is dat toch...

btw
Ik heb wit en chroom. Ik vind het fantastisch, M pakket, sportie + luxe. >:)
https://tweakers.net/i/uq...f8eCPds3.jpg?f=user_large
Ik werk voor een grote Duitse familieonderneming in de duurzaamheids/recycling/vervoerssector... en wie betaald bepaald. Blijkbaar is wit hun lievelingskleur ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• moguez
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 00:49
net mijn i4 e40 besteld (vorige week).
initieel leverdatum 30/10, nu bevestigd op 20/09.

-Brooklyn Grau
-M sportpakket
-M sport Pack Pro
- elektrisch schuifdak
- zonnewerend glas
- iconic sounds
- adaptive led headlights (staat als optie, is dit niet standaard?)
- harmon/kardon
- innovation pack
-comfort pack

is wel belgie, dus samenstelling packs kan verschillend zijn met nl.

Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
KingsCrown schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]

Zwarte gril;
[Afbeelding]
ja echt zonde dat je dit niet meer los kan bestellen.. is wel een must vind ik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-08 22:51
Laatst reed ik door Duitsland met mijn e40, toen viel me een zoemend geluid op tussen 140 en 150km/u.

Ik durf te beweren dat dit geluid er eerder niet was. Onlangs was het geluid er nog steeds tijdens een korte rit.

Is dit herkenbaar voor iemand en wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
KingsCrown schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:27:
Misschien moet ik toch maar overwegen om de M gril erin te zetten....

[Afbeelding]

Of een PRE-facelift variant...
Als je kunt kiezen moet je zeker voor deze M50 grille gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeBfast
_Chris_ schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:21:
Pfff.... wat een gedrocht van een grille

@GeorgeBfast welke grille zit er bij jou in?
Mijn auto is van 2023 en dus geen LCI model. Mijn auto heeft het M Sport Pro pakket met M Shadowline hoogglans met uitgebreide omvang noemen ze het , dus raamomlijsting en grille. De grille is standaard zoals alle andere alleen hoogglans zwarte omlijsting.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VvtzDnX7/zz.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door GeorgeBfast op 11-07-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
Zo de i4 is nar 45k afgesleept, vanwege storing aan de aandrijflijn. Vandaag te horen gekregen dat de reparatie pas medio september zal plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
WOW! Hoe jong is die auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupi93
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-07 07:06
RobbieHifi

Kan je aangeven wat voor problemen je hebt ervaren?
En wat is de oorzaak van de storing

succes met de verdere afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Dat is echt heel erg balen! Waarom kan de dealer pas in september repareren? Geen onderdelen of geen tijd?

Mag hopen dat je een meer dan passende leenauto krijgt voor die periode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik gok bijna 2 jaar.
RobbieHifi schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:03:
[...]
Ik heb dezelfde productie datum. 31-10

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-09 21:22
I4m50

100% opgeladen deze ochtend
399 km gereden
en nog een range 115 km over

Toch best zuinig in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
St_frederik schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:04:
I4m50

100% opgeladen deze ochtend
399 km gereden
en nog een range 115 km over

Toch best zuinig in de zomer
Jeetje, kom niet eens in de buurt daarvan, eco mode en fluwelen voet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
fsfikke schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:22:
[...]

Ik gok bijna 2 jaar.

[...]

[...]
Jeetje, moet echt een pech/exemplarisch geval zijn lijkt me. Laat ons weten als je wat meer info hebt.... hoop dat je goed vervangend vervoer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37
i7 ofzo

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 18:58
richards3 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 08:01:
[...]

Wind mee.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 22:52
[...]

op een trailer thuis gebracht?

Nee serieus, als je niet boven de 50km/u bent gekomen is dit nog wel mogelijk met een fluwelen voet, eco mode en wind mee. Ga je harder, dan ga je de waardes niet meer zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Juist op de snelweg is het verbruik laag vind ik altijd. 145 kilometer, 144 Wh per kilometer. Theoretisch 560 kilometer bereik dus en dat is zeker niet op de rechter baan tuffen.

Was wel bijna alleen maar A2, met een heel klein stukje file.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:26
Jiriki schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:36:
Juist op de snelweg is het verbruik laag vind ik altijd. 145 kilometer, 144 Wh per kilometer. Theoretisch 560 kilometer bereik dus en dat is zeker niet op de rechter baan tuffen.

Ik zit op een rit naar een klant op 75KM afstand meestal onder de 15kWh/100KM, maar ik was laatst op en neer naar vrienden op 190KM afstand, met 2 extra personen in de auto, en reed toen om en nabij de 18kWh/100KM op de heenreis, overal 100KM/Uur en op 20kWh/100KM op de terugreis, op diverse stukken 130KM/Uur.
Nog steeds veel goedkoper dan met benzine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UUID
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-07 21:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS3F7xKM7i2ruUwr4d4OeUX4k0M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VPHbleFjGCm2tOBkKcEKtvZ5.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 weken geleden mijn zuinigste lange rit tot nu toe gehad.

Bij aankomst volgeladen en dan gaf hij een inschatting van 607km bereik aan. Eerste keer dat ik een inschatting boven de 600km zag. (eDrive40)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
UUID schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:16:
[Afbeelding]

Bij aankomst volgeladen en dan gaf hij een inschatting van 607km bereik aan. Eerste keer dat ik een inschatting boven de 600km zag. (eDrive40)
Ik heb werkelijk nog niet eenmaal de ecopro setting geactiveerd, zo irritant die vertraging op je gaspedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUID
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-07 21:46
richards3 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Ik heb werkelijk nog niet eenmaal de ecopro setting geactiveerd, zo irritant die vertraging op je gaspedaal.
Meest van de tijd heb ik maar korte stukken snelweg, gewestwegen en centrums, dan rij ik altijd in sport.

Echter als ik van die heel lange stukken snelweg doe, zet ik hem meestal in eco pro. Daar gaat die vertraging minder een probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
Maupi93 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:37:
RobbieHifi

Kan je aangeven wat voor problemen je hebt ervaren?
En wat is de oorzaak van de storing

succes met de verdere afhandeling.
Begon met een melding: Problemen aandrijving (in geel), u kunt voorzichtig doorrijden (dus ben ik niet rapper an 100km/uur naar huis gereden, is 40km naar huis).

Met nog 10 km te gaan werd de melding rood.
Met nog 1,5 km te gaan, kwam de melding....stuurbekrachting valt uit.

En 200 meter van huis, ging alles op zwart en dan gaat de i4 vol in de ankers.
Van dit laatste blij dat dit niet gebeurde op een snelweg.

Woensdag gebeurd en vrijdag uitgelezen door de dealer. Geven aan een storing in de aansturing van de motor. Die moet eruit en mogelijk ook de accu eruit.

Ekris Utrecht heeft weinig high voltage experts en veel van die experts zijn op vakantie. Daarom een maand of twee wachten.

Problemen kunnen, maar geeft mij echt geen premium gevoel dit. Twee maanden wachten.
Inmiddels veel gezeik met Alphabet, het leasebedrijf. Ik wil een degelijke vervanger, gaf de mevrouw aan de telefoon aan dat ze gaan kijken maar dat het hen geld kost. Iedere maand wordt er een fikse som geld overgemaakt voor een stuk mobiliteit, maar die mobiliteit gebruik ik niet. Dit beschouw ik als onnodig hoge kosten. Alphabet is ook onderdeel van BMW en die leveren ook niet echt een premium dienstverlening.

De auto is 1,5 jaar oud met 45k op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Dat heb je toch in B mode?
Nergens last van in D en eco-pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
Jiriki schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:36:

Klopt helemaal... Ook mijn ervaring : ev's hebben de naam op snelweg extreem 'onzuinig' te worden... De i4 blinkt daar tov ander ev's echt uit in verhouding...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greendyk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:54
UUID schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:16:
[Afbeelding]

Het kan nog zuiniger, Amsterdam Zwolle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riqsjmddy-a1ROP7talAeK1jpgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3FzK90IrRQMenYERL3HWUWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-09 17:53
[...]

Bizar. Ik rij normaal altijd en ecopro in D-adaptive en de respons van het gaspedaal is niet wezenlijk verschillend van Sport. Het accelereren is overigens identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
Scientific schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:07:
[...]

Bizar. Ik rij normaal altijd en ecopro in D-adaptive en de respons van het gaspedaal is niet wezenlijk verschillend van Sport. Het accelereren is overigens identiek.
waar haalt die dan de eco vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
richards3 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:18:
[...]

waar haalt die dan de eco vandaan?
Het enige wat echt merkbaar anders is, zijn de airco/verwarming die bij Ecopro minder hard werken en de stuurbekrachtiging die bij Sport minder sterk is. De gasrepons nerveuzer in Sport, maar als je in Ecopro het gaspedaal flink induwt heb je exact dezelfde acceleratie als in Sport modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Voor mij idem. Gebruik nooit iets anders dan ecopro. Meer dan prima gasrespons en iets milder werkende airco. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
RobbieHifi schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Begon met een melding: Problemen aandrijving (in geel), u kunt voorzichtig doorrijden (dus ben ik niet rapper an 100km/uur naar huis gereden, is 40km naar huis).

Met nog 10 km te gaan werd de melding rood.
Met nog 1,5 km te gaan, kwam de melding....stuurbekrachting valt uit.

En 200 meter van huis, ging alles op zwart en dan gaat de i4 vol in de ankers.
Van dit laatste blij dat dit niet gebeurde op een snelweg.

Woensdag gebeurd en vrijdag uitgelezen door de dealer. Geven aan een storing in de aansturing van de motor. Die moet eruit en mogelijk ook de accu eruit.

Ekris Utrecht heeft weinig high voltage experts en veel van die experts zijn op vakantie. Daarom een maand of twee wachten.

Problemen kunnen, maar geeft mij echt geen premium gevoel dit. Twee maanden wachten.
Inmiddels veel gezeik met Alphabet, het leasebedrijf. Ik wil een degelijke vervanger, gaf de mevrouw aan de telefoon aan dat ze gaan kijken maar dat het hen geld kost. Iedere maand wordt er een fikse som geld overgemaakt voor een stuk mobiliteit, maar die mobiliteit gebruik ik niet. Dit beschouw ik als onnodig hoge kosten. Alphabet is ook onderdeel van BMW en die leveren ook niet echt een premium dienstverlening.

De auto is 1,5 jaar oud met 45k op de teller.
Dit zou toch gewoon garantie moeten zijn? Dan zou ik denken dat je sowieso alternatief vervoer van bmw krijgt en niet afhankelijk moeten zijn van bmw. Althans, zo heb ik dat bij andere merken meegemaakt.

Heeft het daarnaast geen zin om rond te gaan bellen naar andere dealers?
Ook hier, fabrieksgarantie dus iedere dealer zou je volgens mij moeten willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-09 21:22
[...]

Een rit van Italië naar Zwitserland. (2 volwassenen. 3 kinderen + bagage)

100% eco pro, B modus, maximaal op cruise-controle gereden 70-90-110-120 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
St_frederik schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:17:
[...]

Een rit van Italië naar Zwitserland. (2 volwassenen. 3 kinderen + bagage)

100% eco pro, B modus, maximaal op cruise-controle gereden 70-90-110-120 km/u.
D mode is in theorie mogelijk nog iets zuiniger (omwille van de « coasting ».

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-07 17:35
Weet iemand waar deze kleur in het echt te bewonderen is?
W24Gunmetal II Metallic

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Scientific schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:33:
[...]

D mode is in theorie mogelijk nog iets zuiniger (omwille van de « coasting ».
Niet met een fluwelen voet en juist anticiperen. Dat kunnen wij mensen beter dan een camera en een algoritme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kdeboois schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Niet met een fluwelen voet en juist anticiperen. Dat kunnen wij mensen beter dan een camera en een algoritme
In B mode coast een M50 niet. Dat doet ie alleen in D Adaptive Eco Pro in mijn ervaring. En eco pro doet de motor voor alleen maar 250 kilo wegen verder niet zo veel. Nu zal coasten op het stuk Italië naar Zwitserland niet echt wat toevoegen maar op de lange afstand op de vlakkere stukken zeker wel is mijn ervaring in Noord Duitsland en Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Scientific schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:38:
[...]

Het enige wat echt merkbaar anders is, zijn de airco/verwarming die bij Ecopro minder hard werken en de stuurbekrachtiging die bij Sport minder sterk is. De gasrepons nerveuzer in Sport, maar als je in Ecopro het gaspedaal flink induwt heb je exact dezelfde acceleratie als in Sport modus.
Nee hoor, er is een wezenlijk verschil tussen enerzijds eco pro en comfort en anderzijds sport. Doe maar eens een paar acceleratie metingen in eco/comfort en daarna in sport. In sport is ie 1 seconde sneller maar de 100.

Meerdere keren al metingen gedaan en steeds kwam er weer uit dat ie in de sport modus sneller is.

Scheelt maar 1 seconde, dus qua acceleratie zul je het niet merken als je niet meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
kdeboois schreef op zondag 14 juli 2024 @ 11:42:
[...]

Ook in D-mode (met adaptive) kan je met een fluwelen voet rijden en juist anticiperen... Het is minder vermoeiend dan in B-mode en een radar kan heus wel beter anticiperen dan het menselijk oog; daarom denk ik makkelijker om nog iets zuiniger te rijden dan in B-mode.

Maar goed, het is discussiëren over details :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
dencoupe schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Nee hoor, er is een wezenlijk verschil tussen enerzijds eco pro en comfort en anderzijds sport. Doe maar eens een paar acceleratie metingen in eco/comfort en daarna in sport. In sport is ie 1 seconde sneller maar de 100.

Meerdere keren al metingen gedaan en steeds kwam er weer uit dat ie in de sport modus sneller is.

Scheelt maar 1 seconde, dus qua acceleratie zul je het niet merken als je niet meet.
Nee, ik geloof het niet. In een edrive40 is Sport in ieder geval niet sneller dan EcoPro: het maximale motorvermogen/koppel wordt namelijk niet ingeperkt in EcoPro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Scientific schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:24:
[...]

Ook in D-mode (met adaptive) kan je met een fluwelen voet rijden en juist anticiperen... Het is minder vermoeiend dan in B-mode en een radar kan heus wel beter anticiperen dan het menselijk oog; daarom denk ik makkelijker om nog iets zuiniger te rijden dan in B-mode.

Maar goed, het is discussiëren over details :)
Bij de eerste bocht zonder een auto voor je gaat het al mis mijn inziens. B is dan veel beter. Op de snelweg met weinig verkeer is geen winst te halen. Met stop & go en afslagen wint mijn inziens B het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
kdeboois schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:36:
[...]

Bij de eerste bocht zonder een auto voor je gaat het al mis mijn inziens. B is dan veel beter.
Klopt niet, je vergeet de fluwelen voet (die evengoed het rempedaal kan doseren als de accelerator!) 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
Dit zie ik bij BMW staan:

"ECO PRO enables drivers to reduce fuel consumption by encouraging a more sedate driving style. This is achieved by altering the parameters of the accelerator pedal and automatic transmission. In ECO PRO mode, energy-consuming loads such as the air conditioning system or seat heating for the passengers are also reduced."

dus het gaspedaal en de transmissie wordt in Eco mode wel degelijk aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
richards3 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:57:

"ECO PRO enables drivers to reduce fuel consumption by encouraging a more sedate driving style. This is achieved by altering the parameters of the accelerator pedal and automatic transmission. In ECO PRO mode, energy-consuming loads such as the air conditioning system or seat heating for the passengers are also reduced."

Er is geen « automatische transmissie » in een EV, dus ik vraag me af wat ze bedoelen. En het pedaal is wat minder nerveus afgesteld in EcoPro, maar dat is gewoon een mentale zaak: als je het pedaal helemaal induwt gaat het beest ook in EcoPro volledig los met alle pk’s beschikbaar - tot de antislip ingrijpt.

Blijft over: de climatiseringen.

Bij een M50 daarentegen kan ik me best voorstellen dat ze spelen met de 2 motoren afhankelijk van Eco vs Sport.

[ Voor 9% gewijzigd door Scientific op 14-07-2024 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
richards3 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:57:

En je kan in Eco Pro Individual de airco enzo ook op “normaal” zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09 12:55
Scientific schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:01:
[...]

Er is geen « automatische transmissie » in een EV, dus ik vraag me af wat ze bedoelen. En het pedaal is wat minder nerveus afgesteld in EcoPro, maar dat is gewoon een mentale zaak: als je het pedaal helemaal induwt gaat het beest ook in EcoPro volledig los met alle pk’s beschikbaar - tot de antislip ingrijpt.

Blijft over: de climatiseringen.

Bij een M50 daarentegen kan ik me best voorstellen dat ze spelen met de 2 motoren afhankelijk van Eco vs Sport.
M50 heeft in ECO-mode iets van 100-ish PK minder te gebruiken. Dit is extreem duidelijk te voelen qua verschil.. Van ECO naar comfort al, van ECO naar Sport (Pro, dus met de boost-meter erbij) al helemaal.

Acceleratie is verre weg van identiek (gelukkig maar... wil toch nog wel echt een vlieg-modus hebben wanneer 'nodig' >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
DeEeekhoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:19:
[...]

M50 heeft in ECO-mode iets van 100-ish PK minder te gebruiken. Dit is extreem duidelijk te voelen qua verschil.. Van ECO naar comfort al, van ECO naar Sport (Pro, dus met de boost-meter erbij) al helemaal.

Acceleratie is verre weg van identiek (gelukkig maar... wil toch nog wel echt een vlieg-modus hebben wanneer 'nodig' >:) )
Ik had het over de edrive40. Daar heb je in alle modes de volle 340PK ter beschikking.

De M50 heeft extra vermogen beschikbaar in Sport Boost mode. Alle andere modes hebben evenveel PKs ter beschikking. Het verschil in gevoel tussen Eco/Comfort/Sport zit in de afstelling van het pedaal, en is dus puur een psychologisch verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
pieter81! schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:13:
[...]

Dit zou toch gewoon garantie moeten zijn? Dan zou ik denken dat je sowieso alternatief vervoer van bmw krijgt en niet afhankelijk moeten zijn van bmw. Althans, zo heb ik dat bij andere merken meegemaakt.

Heeft het daarnaast geen zin om rond te gaan bellen naar andere dealers?
Ook hier, fabrieksgarantie dus iedere dealer zou je volgens mij moeten willen helpen.
Ga vandaag weer even bellen. Nu een 1-serie ter vervanging, alleen is wel aan de krappe kant ook gezien de autovakantie deze zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
Scientific schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Ik had het over de edrive40. Daar heb je in alle modes de volle 340PK ter beschikking.

De M50 heeft extra vermogen beschikbaar in Sport Boost mode. Alle andere modes hebben evenveel PKs ter beschikking. Het verschil in gevoel tussen Eco/Comfort/Sport zit in de afstelling van het pedaal, en is dus puur een psychologisch verschil.
Het eerste is wat ik al zeg..?

Zelfde vermogen en andere afgifte =/= psychologisch verschil..?
Als je een vermogensafgifte-curve hebt, waarbij je uiteindelijk op hetzelfde piekvermogen uitkomt, betekent het alsnog dat er wel degelijk verschil in acceleratie/gevoel zit.

Als je mapping sneller (of langzamer) het vermogen afgeeft is dat niet psychologisch.

Maargoed, waar hebben we het over.. net alsof de acceleratie van een i4 uberhaupt niet snel genoeg zou zijn. Gewoon lekker zoemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
RobbieHifi schreef op maandag 15 juli 2024 @ 09:38:
[...]

Ga vandaag weer even bellen. Nu een 1-serie ter vervanging, alleen is wel aan de krappe kant ook gezien de autovakantie deze zomer.
Had ook even om een andere, vergelijkbare auto gevraagd.. een 1-serie ter vervanging van een i4 vind ik wel extreem karig zeg :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieHifi
DeEeekhoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Had ook even om een andere, vergelijkbare auto gevraagd.. een 1-serie ter vervanging van een i4 vind ik wel extreem karig zeg :/
Dat is de auto van de wegsleepservice. Daar was weinig te kiezen en krijg je rap mobiliteit (dus direct) Nu wordt er gewerkt aan een passende oplossing voor de komende twee maanden.

Inmiddels contact met Alphabet en het wordt een vervangende BMW i4. Dus dat is prima service.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieHifi op 15-07-2024 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
Scientific schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Nee, ik geloof het niet. In een edrive40 is Sport in ieder geval niet sneller dan EcoPro: het maximale motorvermogen/koppel wordt namelijk niet ingeperkt in EcoPro.
Ik heb een edrive 40 en daar is wel degelijk een verschil in acceleratie en koppel (hoeveel weet ik niet maar het is zeker en vast zelfs 'voelbaar' ...) -- ook al eens een sprintje gedaan met een 'collega-i4' en het scheelt wel degelijk. Dus tenzij er nog verschil zit tussen mijn wagen (eerste reeks) en de huidige ... ... ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Ik heb een edrive 40 en daar is wel degelijk een verschil in acceleratie en koppel (hoeveel weet ik niet maar het is zeker en vast zelfs 'voelbaar' ...) -- ook al eens een sprintje gedaan met een 'collega-i4' en het scheelt wel degelijk. Dus tenzij er nog verschil zit tussen mijn wagen (eerste reeks) en de huidige ... ... ...
Gewoon wat harder op het gas duwen. Alleen al de laadtoestand van de batterij kan trouwens al een verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DeEeekhoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Het eerste is wat ik al zeg..?

Zelfde vermogen en andere afgifte =/= psychologisch verschil..?
Als je een vermogensafgifte-curve hebt, waarbij je uiteindelijk op hetzelfde piekvermogen uitkomt, betekent het alsnog dat er wel degelijk verschil in acceleratie/gevoel zit.

Als je mapping sneller (of langzamer) het vermogen afgeeft is dat niet psychologisch.

Maargoed, waar hebben we het over.. net alsof de acceleratie van een i4 uberhaupt niet snel genoeg zou zijn. Gewoon lekker zoemen!
Als je direct plankgas geeft heb je sowieso de snelste acceleratie. Hoe de mapping van pedaal en vermogen daarvoor zit, is dan volledig irrelevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
Scientific schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:56:
[...]

Als je direct plankgas geeft heb je sowieso de snelste acceleratie. Hoe de mapping van pedaal en vermogen daarvoor zit, is dan volledig irrelevant.
Dit klopt niet. Snelste acceleratie voor die modus inderdaad. Niet de snelst mogelijke acceleratie van de auto.
Dat zijn 2 verschillende dingen.

Als dit zo zou zijn, waarom zou je dan uberhaupt 3 a 4 verschillende modi hebben?

EDIT: typo

[ Voor 10% gewijzigd door DeEeekhoorn op 15-07-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DeEeekhoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Dit klopt niet. Snelste acceleratie voor die modus inderdaad. Niet de snelst mogelijke acceleratie van de auto.
Dat zijn 2 verschillende dingen.
Acceleratie is gewoon vermogen. Zoals ik al eerder zei: het maximale vermogen is bij de edrive40 hetzelfde bij alle modes, dus ook de maximale acceleratie. Plankgas = maximaal vermogen = maximale acceleratie. Of het nu ecopro is of sport, dat maakt uiteindelijk geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
Scientific schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Acceleratie is gewoon vermogen. Zoals ik al eerder zei: het maximale vermogen is bij de edrive40 hetzelfde bij alle modes, dus ook de maximale acceleratie. Plankgas = maximaal vermogen = maximale acceleratie. Of het nu ecopro is of sport, dat maakt uiteindelijk geen verschil.
M'n laatste reactie hierop, gezien het gewoon niet waar is wat je zegt.

Maximale acceleratie per mode. Dat is wat het is.
Heb bij BMW met meerdere M-rijcursussen uitleg gehad van de technici over de powercurve die ze toepassen op de verschillende modi. Zie het als een rain/normal/sport-idee.

Op een x/y-as zal Normal een 'rechte' streep zijn qua afgifte.
Rain zal vlak beginnen en meer opbouwen qua vermogen richting piek
Sport zal gelijk maximaal vermogen proberen af te geven en daarna afzwakken wanneer dit vermogen richting piek gaat.

Maargoed, ik denk dat de BMW technici hier ook alleen maar een psychologisch gevoel bij hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dencoupe
Scientific schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:17:
[...]

meten is weten, gevoel heeft hier niets mee te maken.

Zoals ik al aangaf, merk ik het met mijn M50 ook niet dat de acceleratie prestatie wat minder is in eco en comfort. Maar als je de tijd gaat meten dan zie je wel degelijk verschil. Dus voordat je weer met theoretische uitleg komt, ga eerst eens meten
DeEeekhoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:22:
[...]

Heb bij BMW met meerdere M-rijcursussen uitleg gehad van de technici over de powercurve die ze toepassen op de verschillende modi. Zie het als een rain/normal/sport-idee.

Sport zal gelijk maximaal vermogen proberen af te geven en daarna afzwakken wanneer dit vermogen richting piek gaat.

Maargoed, ik denk dat de BMW technici hier ook alleen maar een psychologisch gevoel bij hebben.
jouw uitleg klopt helemaal _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 09:51
[quote]dencoupe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:54:
[...]

meten is weten, gevoel heeft hier niets mee te maken.

Zoals ik al aangaf, merk ik het met mijn M50 ook niet dat de acceleratie prestatie wat minder is in eco en comfort. Maar als je de tijd gaat meten dan zie je wel degelijk verschil. Dus voordat je weer met theoretische uitleg komt, ga eerst eens meten

[...]
Net terug uit verlof en heel wat in te halen.

Ik kan ook alleen maar bevestigen dat zowel in meting als in gevoel de ECO trager is.
Het is vooral de "reactie" op het gas geven.
Vandaar dat ik ook enkel in Sport (+) rij en nooit in andere mode.

Maar goed dit lijkt me een zinloze discussie en ieder rijdt in de mode die hij zelf wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DeEeekhoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:22:
[...]

Het gaat hier niet over de M50, waar je power boost hebt met even wat extra PKs, en waar er afhankelijk van de modus in bepaalde situaties 1 of 2 motoren kunnen in gezet worden om het vermogen te leveren.

Bij een edrive40 is je fameuze x/y-as (waarvan je niet eens specificeert wat de assen zou moeten voorstellen) ongetwijfeld het verband tussen de stand van het acceleratiepedaal en het afgegeven vermogen (*). Als je in ECO even hard wil als in Sport kan je met andere woorden gewoon wat harder op het pedaal drukken en ga je even hard als in Sport.

Sport mode is qua vermogensreactie in de edrive40 gewoon een wat nerveuzer afgestelde gasrespons. Niets meer en niets minder.

Maar blijkbaar geloven velen blijkbaar graag iets anders :).

En sorry, "ik heb het gemeten", daar geloof ik niets van.

(*) maar als je een ander grafiekje hebt dan een verband pedaal/vermogen, wil ik het graag bekijken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
Scientific schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:33:
[...]

Het gaat hier niet over de M50, waar je power boost hebt met even wat extra PKs, en waar er afhankelijk van de modus in bepaalde situaties 1 of 2 motoren kunnen in gezet worden om het vermogen te leveren.

Bij een edrive40 is je fameuze x/y-as (waarvan je niet eens specificeert wat de assen zou moeten voorstellen) ongetwijfeld het verband tussen de stand van het acceleratiepedaal en het afgegeven vermogen (*). Als je in ECO even hard wil als in Sport kan je met andere woorden gewoon wat harder op het pedaal drukken en ga je even hard als in Sport.

Sport mode is qua vermogensreactie in de edrive40 gewoon een wat nerveuzer afgestelde gasrespons. Niets meer en niets minder.

Maar blijkbaar geloven velen blijkbaar graag iets anders :).

En sorry, "ik heb het gemeten", daar geloof ik niets van.

(*) maar als je een ander grafiekje hebt dan een verband pedaal/vermogen, wil ik het graag bekijken !
En hoe denk je dat dit geregeld wordt?

Maargoed, discussie is zinloos blijkt.
Als iemand gemeten heeft, neem je het niet voor waar aan.
Als iemand uitleg gehad heeft van BMW technici zelf, hebben ze het ook verkeerd.

Rijdt lekker zoals je zelf wilt. Ik geniet voorlopig lekker van alle verschillende modi met verschillende acceleraties! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DeEeekhoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:52:
[...]

En hoe denk je dat dit geregeld wordt?

Maargoed, discussie is zinloos blijkt.
Als iemand gemeten heeft, neem je het niet voor waar aan.
Als iemand uitleg gehad heeft van BMW technici zelf, hebben ze het ook verkeerd.

Rijdt lekker zoals je zelf wilt. Ik geniet voorlopig lekker van alle verschillende modi met verschillende acceleraties! d:)b
Ja, hoe denk jij dat "het" geregeld wordt? En ik heb geen metingen gezien. En ik heb de uitleg van de BMW technici ook niet gezien, en degene die die uitleg zou gekregen hebben, weet niet eens wat er uitgelegd is, behalve "iets met x- en y-asjes". Volgens mij hebben die technici gewoon mijn uitleg bevestigd - maar je moet ook wel begrijpen wat er precies gezegd wordt natuurlijk. En wat er op de x- en de y-as staat :).

Niemand heeft ook maar een begin van bewijs getoond dat er in EcoPro minder vermogen ter beschikking staat. En al zeker geen bewijs van BMW.

Het zijn gewoon allemaal speculaties, omdat men niet wil toegeven dat men simpelweg om de tuin geleid wordt met een psychologisch trucje van een wat nerveuzer afgestelde gasrespons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
Doe je ding, geloof wat je wilt geloven (y).

[ Voor 8% gewijzigd door DeEeekhoorn op 15-07-2024 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dencoupe
DeEeekhoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:05:
[...]

Doe je ding, geloof wat je wilt geloven (y).
wilde er nog op reageren, maar ik vind jouw reactie eigenlijk alles omvattend _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
dencoupe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:25:
[...]

wilde er nog op reageren, maar ik vind jouw reactie eigenlijk alles omvattend _/-\o_
Tja, als je geen harde argumenten hebt… nergens zal je een BMW document vinden, waar zwart op wit staat dat er in een eDrive40 in EcoPro minder vermogen ter beschikking staat.

Nergens zal je een objectief uitgevoerde test vinden die bewijst dat een eDrive40 minder snel doet over 0-100 in EcoPro dan in Sport mode.

Ik geloof de feiten, en niet de indrukken van mensen die (begrijpelijk..) een nerveuzer afgestelde accelerator verwarren met meer vermogen ter beschikking hebben.

Maar ik ben altijd ben altijd bereid mijn mening te herzien op basis van objectieve feiten 🙂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdm-
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 09:35
Scientific schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:45:
Nergens zal je een objectief uitgevoerde test vinden die bewijst dat een eDrive40 minder snel doet over 0-100 in EcoPro dan in Sport mode.

Ik geloof de feiten, en niet de indrukken van mensen die (begrijpelijk..) een nerveuzer afgestelde accelerator verwarren met meer vermogen ter beschikking hebben.

Maar ik ben altijd ben altijd bereid mijn mening te herzien op basis van objectieve feiten 🙂.
YouTube: 2022 BMW I4 M50 - 0-100 ALL MODES + WALKAROUND

(tenzij je denkt dat eco/normal/sport (dus niet sport boost!) anders is in een m50)

[ Voor 6% gewijzigd door rvdm- op 15-07-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
[...]

Tja, als je geen harde argumenten hebt… nergens zal je een BMW document vinden, waar zwart op wit staat dat er in een eDrive40 in EcoPro minder vermogen ter beschikking staat.

Stop maar gewoon, het begint nu vervelend te worden.
Feit is dat er verschillende afgiftes van vermogen zijn, welke resulteren in uiteindelijk hetzelfde piekvermogen. Als je dat niet snapt (of wilt snappen dat dat allemaal softwarematig te regelen valt en geregeld wordt) dan houdt het toch op?
Kan je vallen over een x/y-as "zonder uitleg" waarvan je blijkbaar prima kunt interpreteren wat ermee bedoeld wordt gezien het ter illustratie diende.

Potdikkie.. reageer ik toch nog eh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DeEeekhoorn schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:59:
[...]

Stop maar gewoon, het begint nu vervelend te worden.
Feit is dat er verschillende afgiftes van vermogen zijn, welke resulteren in uiteindelijk hetzelfde piekvermogen. Als je dat niet snapt (of wilt snappen dat dat allemaal softwarematig te regelen valt en geregeld wordt) dan houdt het toch op?
Kan je vallen over een x/y-as "zonder uitleg" waarvan je blijkbaar prima kunt interpreteren wat ermee bedoeld wordt gezien het ter illustratie diende.

Potdikkie.. reageer ik toch nog eh :)
Het enige wat er softwarematig geregeld wordt is het verband tussen de stand van het gaspedaal en het afgegeven vermogen. Dat maakt de auto nerveuzer (en de chauffeur wellicht ook 😀) maar niet sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
rvdm- schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:56:
[...]

YouTube: 2022 BMW I4 M50 - 0-100 ALL MODES + WALKAROUND

(tenzij je denkt dat eco/normal/sport (dus niet sport boost!) anders is in een m50)
De M50 is inderdaad anders, omdat er twee motoren zijn en de verhouding power voor/achter is daar verschillend in functie van de modus, wat zal resulteren in een andere acceleratiesnelheid. https://bimmerlife.com/20...-system-on-i4-m50-and-ix/

Bij een eDrive40 is er maar één motor, dus er kan alleen "gespeeld" worden met de relatie tussen gaspedaaldruk en vrijgegeven vermogen. Dus in EcoPro zal je even snel gaan, als je het gaspedaal diep genoeg indrukt. Want nee, de modus beperkt niet het maximale vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door Scientific op 15-07-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
[...]

Maar dan ben ik ook benieuwd naar jouw feitelijke onderbouwing van je stelling, volgens mij heb ik van je alleen nog maar een mening gelezen.

Edit: En met deze vraag stop ik ook met de "discussie", wel weer mooi geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door richards3 op 15-07-2024 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

richards3 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 19:03:
[...]

Maar dan ben ik ook benieuwd naar jouw feitelijke onderbouwing van je stelling, volgens mij heb ik van je alleen nog maar een mening gelezen.

Edit: En met deze vraag stop ik ook met de "discussie", wel weer mooi geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiAcjfpkU_Yr3U01Iny3uyS11fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eZn2zml8OFBtSzpTgRXOCym.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen extra pk’s in boost mode. Verder throttle mapping..

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Interessante discussie, omdat ik aan mijzelf begin te twijfelen. Ben ik nou gek? Als ik plankgas (nu niet bijdehand gaan doen ;-) ) geef in comfort modus (e40) merk ik duidelijk dat de auto rustiger zijn snelheid opbouwt (meer als een traditionele auto) dan in sport modus. Logisch zegt mijn brein dan dat ik in comfort modus minder snel bij de 100 km/u ben.

Nu is mijn vraag:

Wordt dit (optie 1) ontkend door mensen omdat ik denk dat dit gebeurt, maar het simpelweg niet gebeurt?

Of wordt er (optie 2) door sommigen hierboven beweerd dat de auto in comfort modus rustiger begint en het hogerop weer inhaalt - zoals bij een traditionele auto ook gebeurt? Waardoor je dus uiteindelijk net zo snel op de 100 zit?

Of (optie 3) doelen sommige mensen op het feit dat de auto een maximaal vermogen heeft en dat in elke modus feitelijk hetzelfde is. Net als, zeg een airco of kookplaat, die een maximaal vermogen heeft en die je op half vermogen instelt, feitelijk nog steeds het dubbele vermogen heeft.

Optie 1 zou ik gek vinden, optie 2 zou wellicht mogelijk zijn (ik had hiervoor benzine- en dieselauto’s met meer vermogen en koppel dan de i4, die de eerste paar secondes minder snel optrokken dan de i4, maar daarna gingen ze zo snel dat ze weer sneller bij de 100 waren). Optie 3 klopt natuurlijk, je maximale pk’s blijven hetzelfde in elke modus (behalve in sport boost bij de m50, maar dat is weer iets anders dan bij de e40 dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Quiller schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:49:
[...]

Het totaal vermogen is gelijk, maar de vermogensafgifte is in ECO Pro wel degelijk anders. Simpelweg komt het vermogen er in de tijd niet vol in, dus zal je in ECO pro de sprint verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
RobbieHifi schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:07:
[...]

Het totaal vermogen is gelijk, maar de vermogensafgifte is in ECO Pro wel degelijk anders.
Wat je hiermee zegt is gewoon dat het vermogen bij een gegeven stand van het pedaal anders is. M.a.w. bij plankgas is er geen verschil in vermogen en dus ook niet in acceleratie. Al de rest zit tussen de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
RobbieHifi schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:51:
[...]

Dat is de auto van de wegsleepservice. Daar was weinig te kiezen en krijg je rap mobiliteit (dus direct) Nu wordt er gewerkt aan een passende oplossing voor de komende twee maanden.

Inmiddels contact met Alphabet en het wordt een vervangende BMW i4. Dus dat is prima service.
Inderdaad prima service! Dat heb ik in het verleden met veel lease firma's al stukken slechter geweten...

Ik herinner me nog een collega met een BMW 5-reeks die van de BMW garage een ... Ford Fiesta meekreeg, was toen de 1-reeks nog maar net gelanceerd was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Scientific schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:02:
[...]

Wat je hiermee zegt is gewoon dat het vermogen bij een gegeven stand van het pedaal anders is. M.a.w. bij plankgas is er geen verschil in vermogen en dus ook niet in acceleratie. Al de rest zit tussen de oren.
Zelfs bij vol gas is de respons anders. Het koppel en vermogen wordt dan nog anders afgegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieHifi
noctilucus schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Inderdaad prima service! Dat heb ik in het verleden met veel lease firma's al stukken slechter geweten...

Ik herinner me nog een collega met een BMW 5-reeks die van de BMW garage een ... Ford Fiesta meekreeg, was toen de 1-reeks nog maar net gelanceerd was. 8)7
Ja inderdaad. Ik heb er wel even specifiek om moeten vragen.
In het verleden ook bij andere dealers heb ik van alles meegekregen. Voor 1 dag tijdens een reparatie maakt mij dat echt weinig uit, alleen wanneer dit 2 maanden gaat duren wel.

Alleen de leenauto heeft geen ACC, echt wel een gemis in files.
Pagina: 1 ... 98 ... 122 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.