Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Scientific schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:59:
[...]

Ik vind zo’n M-pack er net protserig uitzien - ik zou me een Johnny voelen. Ik wil rijden in een wagen die er sober uitziet en erg comfortabel, betrouwbaar en zuinig is. Een M-pakket zou ik dus zelfs niet willen als het gratis was.

Zo zie je maar 😉.
Als je voor een auto wil gaan die er sober uitziet is de i4 denk ik sowieso de verkeerde keuze. Je kan veel zeggen van een i4 maar sober ziet hij er iig niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Zipsop schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:55:
[...]

Dat was voor de facelift.

Nu met de facelift is de grill van de M-sport en de niet M-sport hetzelfde, pas bij de M-sport Pro is de rand helemaal zwart.
De M50 heeft altijd een volledig zwarte grill, zowel de binnen als buitenkant.

De 19" velgen zonder meerprijs zijn nu ook niet meer bij M-Sport pro.
Ja dat is wel zonde dat je die zwarte grill nu niet meer kan kiezen zonder meteen dat sport pro pakket te nemen. Dat heb ik op mijn i4 wel gepakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 13:07
Cinemaskoop schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Als je voor een auto wil gaan die er sober uitziet is de i4 denk ik sowieso de verkeerde keuze. Je kan veel zeggen van een i4 maar sober ziet hij er iig niet uit
Nochtans zonder M en zelf met M blijft het geen auto waar de mensen hun hoofd voor draaien als je dat belangrijk vindt. De fan van de i4 zal dat misschien wel doen maar Jan met de pet niet.
Als ik rij met mijn M50 merkt niemand het op maar als ik rij met mijn Mustang dat draaien de hoofden en op parking komen de mensen spontaan praten en vragen voor een foto.

Maar ik begrijp je punt wel en dat is wat ik supra probeerde uit te leggen. Als de looks niet belangrijk zijn en je wil een goede elektrische auto om van A naar B te gaan dan ben je beter af met een Tesla.
Rijdt minstens even goed, is goedkoper, verbruikt minder, goedkoper aan hun Superchargers en direct ingebouwd op GPS,
Ik heb lang getwijfeld over een Tesla maar uiteindelijk vond ik het belangrijk een auto te hebben die ik meer kon personaliseren en er beter kon doen uitzien, niet dezelfde auto als de buren, ... en dan is de i4 de betere keuze.

Maar zoals ik ook supra zei dat is persoonlijk en ieder koopt wat hij/zij wil. Is iemand tevreden met een i4 zonder M absoluut. Ik vind er niks aan maar die persoon wel en dat is wat telt! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-06 16:16
voodoo077 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:30:
[...]

Nochtans zonder M en zelf met M blijft het geen auto waar de mensen hun hoofd voor draaien als je dat belangrijk vindt. De fan van de i4 zal dat misschien wel doen maar Jan met de pet niet.
Als ik rij met mijn M50 merkt niemand het op
Mijn ervaring is anders. Van dag 1 draaien bij mij de hoofden als onze wagen voorbijrijdt (edrive 40) ... Mss is de kleur het die het hem doet (in combo met de wagen) : aventurinrood (de kleur komt niet zo vaak voor maar telkens mensen ons aanspreken over de wagen is het hoe mooi de kleur is... ik denk dat deze in real life ook echt beter tot uiting komt ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Quiller schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:43:
[...]

Mijn ervaring is anders. Van dag 1 draaien bij mij de hoofden als onze wagen voorbijrijdt (edrive 40) ... Mss is de kleur het die het hem doet (in combo met de wagen) : aventurinrood (de kleur komt niet zo vaak voor maar telkens mensen ons aanspreken over de wagen is het hoe mooi de kleur is... ik denk dat deze in real life ook echt beter tot uiting komt ;))
Ik herken ook wat je zegt. Ik heb hiervoor behoorlijk opvallende auto’s gereden (o.a. Audi TT, Audi SQ5 met kleur maar klantwens - super felle en mooie tint rood met pareleffect). Bij die auto’s kreeg ik veel aandacht. Bij de i4 had ik verwacht dat niemand ernaar om zou kijken, zoals ik het zelf noem ‘communistische auto’ (je ziet ze zo veel) en dan ook nog eens zonder geluid.

Maar ik krijg opvallend veel aandacht. Ook vanwege de kleur denk ik: Sunset Orange (ik had ook aventurin besteld - zo mooi, maar toen ik sunset zag in het echt heb ik dat gewijzigd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 22:57
Cinemaskoop schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:49:
[...]

op de i4 zitten er 18 inch wielen in het M sport pakket
Ik rij op 17 inch wielen. Zuiniger en comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Cinemaskoop schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Een reden te meer om hem niet nog meer op te dirken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 13:32
Aerez schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Ik herken ook wat je zegt. Ik heb hiervoor behoorlijk opvallende auto’s gereden (o.a. Audi TT, Audi SQ5 met kleur maar klantwens - super felle en mooie tint rood met pareleffect). Bij die auto’s kreeg ik veel aandacht. Bij de i4 had ik verwacht dat niemand ernaar om zou kijken, zoals ik het zelf noem ‘communistische auto’ (je ziet ze zo veel) en dan ook nog eens zonder geluid.

Maar ik krijg opvallend veel aandacht. Ook vanwege de kleur denk ik: Sunset Orange (ik had ook aventurin besteld - zo mooi, maar toen ik sunset zag in het echt heb ik dat gewijzigd).
Hele mooie kleur in het echt kan ik bevestigen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 06:31
[...]Als de looks niet belangrijk zijn en je wil een goede elektrische auto om van A naar B te gaan dan ben je beter af met een Tesla.
Rijdt minstens even goed, is goedkoper, verbruikt minder, goedkoper aan hun Superchargers en direct ingebouwd op GPS
Wait whut?? Houdt BMW navigatie geen rekening met laadstops op lange ritten? Ik heb de i4 op m'n shortlist staan ter vervanging van m'n model3, maar ik krijg de indruk dat ze bij BMW nog in 2004 leven... eerder begreep ik al dat keyless entry met Samsung telefoons niet/nauwelijks werkt (ik heb een s22).

Hoe navigeer je dan over lange afstanden? Met ABRP op je telefoon en Android Auto (werkt dat wel?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 15:06
De standaard navigatie houdt wel rekening met laadstops. Werkt prima.

Echter gebruik ik liever Android auto en die heeft dat niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Als de looks niet belangrijk zijn en je wil een goede elektrische auto om van A naar B te gaan dan ben je beter af met een Tesla.
Rijdt minstens even goed, is goedkoper, verbruikt minder, goedkoper aan hun Superchargers en direct ingebouwd op GPS,
Dat een Tesla « minstens even goed rijdt », dat is betwistbaar. Alleen al de mindere geluidsisolatie is voor mij een no-go. Qua prijs zou een 3 LR voor mij inderdaad 4000€ goedkoper geweest zijn in aankoop maar of een Tesla op lange termijn goedkoper is, dat betwijfel ik. Herstellingen zijn erg duur en de restwaarde zou wel eens kunnen tegenvallen. Ik rij gemiddeld over alle seizoenen heen aan 17kWh/100km, met een Tesla zou dat niet veel beter zijn.

Ik begrijp het « Supercharger » argument niet: je kan daar met een i4 ook laden, als je dat zou willen (maar dan moet je omrijden) - en ze staan ook gewoon op de navigatie.

En dan heb ik het nog niet over de kleine of grote ergernissen die een Tesla met zich meebrengt: de ruitenwissers, de richtingaanwijzers, de Autopilot, gebrek aan parkeersensoren en… Musk.

Dus ja, ik rijd bewust in een BMW en niet een Tesla 🙂.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quiller
DappereDodo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 05:41:
[...]

Wait whut?? Houdt BMW navigatie geen rekening met laadstops op lange ritten? Ik heb de i4 op m'n shortlist staan ter vervanging van m'n model3, maar ik krijg de indruk dat ze bij BMW nog in 2004 leven... eerder begreep ik al dat keyless entry met Samsung telefoons niet/nauwelijks werkt (ik heb een s22).

Hoe navigeer je dan over lange afstanden? Met ABRP op je telefoon en Android Auto (werkt dat wel?)
BMW nav houdt wel rekening met laadstops en plant ze voor je dus ik weet ook niet waar hij het over heeft... Bijkomend wat rijcomfort (afstelling onderstel, luchtvering achteraan, sturing) betreft is de i4 tientallen keren beter dan een Tesla... Natuurlijk zijn er ook issues (zoals relatief veel mensen die een zoekerig stuurgedrag ervaren, maar dit is oplosbaar mits de dealer je niet probeert af te schepen)

[ Voor 19% gewijzigd door Quiller op 08-06-2024 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Thanks, das een geruststelling. Blijft enkel de irritatie met de telefoonsleutel, maar daar is overheen te komen (hoop ik, weer zo'n grote keyfob mee moeten slepen voelt toch wel als een stap terug in de tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
DappereDodo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:48:
Thanks, das een geruststelling. Blijft enkel de irritatie met de telefoonsleutel, maar daar is overheen te komen (hoop ik, weer zo'n grote keyfob mee moeten slepen voelt toch wel als een stap terug in de tijd).
Ik kan je mening daarover begrijpen... Dat gezegd zijnde heb ik sterke twijfels over de veiligheid van een smartphone als key... (er worden vaak auto's gestolen van de oprit van woningen doordat de sleuter gewoon in huis ligt en ze het signaal kunnen kopiëren. Dit is oplosbaar door deze in een 'kooi van faraday' box te leggen ... ik zie niemand zijn smartphone in zo een box leggen...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 12:00
https://beveiligingnieuws...g-te-makkelijk-te-stelen/

Laatste zin:

BMW heeft een bewegingssensor aan de sleutel toegevoegd. Als de sleutel stil ligt, zendt hij geen signaal uit. Ook Audi en Mercedes werken aan oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Quiller schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:54:
[...]

Ik kan je mening daarover begrijpen... Dat gezegd zijnde heb ik sterke twijfels over de veiligheid van een smartphone als key... (er worden vaak auto's gestolen van de oprit van woningen doordat de sleuter gewoon in huis ligt en ze het signaal kunnen kopiëren. Dit is oplosbaar door deze in een 'kooi van faraday' box te leggen ... ik zie niemand zijn smartphone in zo een box leggen...)
Dat lijkt me geen probleem. Als ik niet op 1m van de autodeur sta, gaat ie niet open. Sterker, als de telefoon in m'n achterzak zit moet ik me vaak al even omdraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17-06 22:01
Scientific schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:33:
[...]

Dat een Tesla « minstens even goed rijdt », dat is betwistbaar. Alleen al de mindere geluidsisolatie is voor mij een no-go. Qua prijs zou een 3 LR voor mij inderdaad 4000€ goedkoper geweest zijn in aankoop maar of een Tesla op lange termijn goedkoper is, dat betwijfel ik. Herstellingen zijn erg duur en de restwaarde zou wel eens kunnen tegenvallen. Ik rij gemiddeld over alle seizoenen heen aan 17kWh/100km, met een Tesla zou dat niet veel beter zijn.

Ik begrijp het « Supercharger » argument niet: je kan daar met een i4 ook laden, als je dat zou willen (maar dan moet je omrijden) - en ze staan ook gewoon op de navigatie.

En dan heb ik het nog niet over de kleine of grote ergernissen die een Tesla met zich meebrengt: de ruitenwissers, de richtingaanwijzers, de Autopilot, gebrek aan parkeersensoren en… Musk.

Precies jouw argumenten zijn voor mij de reden geweest na 5 jaar Tesla model 3 LR over te stappen op een BMW i4 edrive 40. Wat ook meespeelde, is dat ik overstapte van lease naar koop. En dan gaan gewoon andere overwegingen een rol spelen. Wellicht dat ik bij lease een andere afweging had gemaakt omdat het dan sowieso water naar de zee dragen is.

De Model 3 en i4 zijn tot op zeker hoogte goed vergelijkbaar. EV, laag model en min of meer vergelijkbare buitenmaten. Daar houdt het wat mij betreft wel op. de Tesla 3 rijdt overigens goed, maar wel erg artificieel. Op de snelweg zou ik zeggen vergelijkbaar maar daar buiten geeft een i4 gewoon veel meer plezier. Een i4 rijdt als een BMW en daar kan een Tesla nooit aan tippen.

[ Voor 9% gewijzigd door pieter81! op 08-06-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:11
Quiller schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:54:
[...]

De sleutel van de BMW is virtueel vergelijkbaar beveiligd zoals een kaart in Apple Wallet, UWB van iOS regelt de transmissie. De virtuele sleutel via iOS is naar mijn mening net veiliger dan een fob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Aerez schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:19:
[...]

Ik heb een “standaard” zwarte i4 (e40), maar het valt me echt op dat er mensen toch ff kijken.
Niet dat er files ontstaan, maar het valt me wel op :)
phex schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 06:24:
De standaard navigatie houdt wel rekening met laadstops. Werkt prima.

Echter gebruik ik liever Android auto en die heeft dat niet.
Nou, prima…
Wilde vandaag een laadstation 16 kilometer verderop selecteren. Kwam niet in beeld: hij liet de laadpalen bij mijn eindbestemming zien (die ik dus nooit zou halen gezien de afstand en hoeveel ik nog had). Aangezien dat in de buurt van Utrecht was kwam er een eindeloze lijst van laadpalen, waar met geen goed fatsoen doorheen te scrollen was.
Als hij nu begonnen was met de laadpalen in de buurt van mijn vertrekpunt zou het nog steeds een enorme lijst zijn geweest, maar toch een stuk korter. En realistischer: ik wil onderweg laden, niet op het eindpunt.

Dus maar gaan rijden en handmatig de accu voorbereiding aangezet.

[ Voor 34% gewijzigd door Pietervs op 08-06-2024 18:33 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:21
DappereDodo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:48:
Groot?
Ik heb hem in mijn broekzak en voel hem niet of in mijn jaszak, want ik heb meestal toch wel een jas mee.
Mijn vrouw heeft hem altijd in d’r tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Pietervs schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:27:
[...]

Ik heb een “standaard” zwarte i4 (e40), maar het valt me echt op dat er mensen toch ff kijken.
Niet dat er files ontstaan, maar het valt me wel op :)

[...]

Nou, prima…
Wilde vandaag een laadstation 16 kilometer verderop selecteren. Kwam niet in beeld: hij liet de laadpalen bij mijn eindbestemming zien (die ik dus nooit zou halen gezien de afstand en hoeveel ik nog had). Aangezien dat in de buurt van Utrecht was kwam er een eindeloze lijst van laadpalen, waar met geen goed fatsoen doorheen te scrollen was.
Als hij nu begonnen was met de laadpalen in de buurt van mijn vertrekpunt zou het nog steeds een enorme lijst zijn geweest, maar toch een stuk korter. En realistischer: ik wil onderweg laden, niet op het eindpunt.

Dus maar gaan rijden en handmatig de accu voorbereiding aangezet.
De BMW nav laat ook alleen de palen zien waar BMW charging een overeenkomst meer heeft!!!! (en met name voor particulieren niet meer dan terecht!!!!)

edit : zie uitleg twee posts verder van @Zipsop -- weer wat bijgeleerd!!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Quiller op 08-06-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 15:06
Naja het zal vast niet in alle situaties perfect werken, maar voor gewoon woon/werkverkeer heb je ook geen snelladers nodig. Dus ik zou er niet te zwaar aan tillen als je af en toe handmatig naar een Fastned of Ionity moet navigeren. Voordeel is dat je gewoon aan de snelweg kan laden ipv bij een hotel ergens op een verlaten parkeerplaats.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Na 120000 km in de i4 vindt ik ook dat het echt prima werkt. Het is alleen wel te adviseren om je even 10min in de instellingen te verdiepen.

Hierbij een voorbeeld van mijn iDrive 8.0 setup met de laatste kaarten (USB update)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGU1nylBEJV2gNV9ecmjkeqD5fY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcxVJCwqJKNu0Umt1YYsq1HU.jpg?f=fotoalbum_medium
In je navi instelling zorg ervoor dat voor laden geoptimaliseerde route aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45xRv9CsO1CEuQUp3BLkHS_d6IE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UafREkerh7famLdT8xamQzl.jpg?f=fotoalbum_medium
Scrol dan naar beneden en zet Voorkeur BMW Charging uit (of aan als je alleen met die kaart wil laden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H__iu1rEgCfozgC1qI3Fiy_kbiM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eufmhy2aFPjnE8lEMGzYl79i.jpg?f=fotoalbum_medium
Als je een route aan hebt staan dan kan je in het navi scherm op het blauwe stekkertje drukken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcP_Z6RxuJbYKGiHARN18WT7Rsk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhTiuo8mNhqEYicxIXqtFE4i.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier kan je heel wat instellingen (eenmalig) maken. Zelf heb ik hem "op de route" staan en laders sneller dan 150kW, en in mijn ervaring geeft relevantie de laders die meer beschikbaar zijn eerder dan volle sites. Maar je kan hem ook op afstand laten sorteren, net wat handig is voor de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWF3SOuIJMaUHjIiGbnTfTdWV4E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgyFY4Ziqu4PoIamQd3WINCC.jpg?f=fotoalbum_medium
Hier kan je ook voorkeur merken opgeven. Hier zet ik soms Ionity neer als ik even een maandje aan passport abbo aan heb staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EirJrAxQd-qqYHITNbnTQeaQQM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCcBIiwlZY3ZZjgOcqsAYbbQ.jpg?f=fotoalbum_medium
En, zoals je kan zien, staat er niet alleen de spullenboel die BMW ondersteund tussen... Ook Elon power is geen probleem alleen is daar geen beschikbaarheids info voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Quiller schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:57:
[...]

De BMW nav laat ook alleen de palen zien waar BMW charging een overeenkomst meer heeft!!!! (en met name voor particulieren niet meer dan terecht!!!!)
Ah, dat verklaart.
Maar wel jammer: zeker weten dat er volop leaserijders zijn die nu dus (net als ik) moeten prutsen met ABRP en Google Maps om een route uit te stippelen. :(

@Zipsop dank voor de uitgebreide handleiding!
Ik ga er naar kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Pietervs op 08-06-2024 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Pietervs schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Ah, dat verklaart.
Maar wel jammer: zeker weten dat er volop leaserijders zijn die nu dus (net als ik) moeten prutsen met ABRP en Google Maps om een route uit te stippelen. :(

@Zipsop dank voor de uitgebreide handleiding!
Ik ga er naar kijken.
Dat klopt dus niet. BMW heeft zeker geen overeenkomst met Tesla in Europa. Je kan de pas ook niet toevoegen aan de Tesla app. (Polestar bijvoorbeeld wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Zipsop schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:22:
[...]

Dat klopt dus niet. BMW heeft zeker geen overeenkomst met Tesla in Europa. Je kan de pas ook niet toevoegen aan de Tesla app. (Polestar bijvoorbeeld wel)
Uhm? Was dat tegen mij? Ik mis even wat je hiermee bedoelt?

Overigens tophandleiding! Dank daarvoor.
Ben net even door de instellingen heen gegaan, meeste stond toch wel goed. Zal het binnenkort nog eens proberen, want mocht ik in september weer richting Frankrijk gaan wil ik niet voor verrassingen komen te staan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Pietervs schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:52:
[...]

Uhm? Was dat tegen mij? Ik mis even wat je hiermee bedoelt?

Overigens tophandleiding! Dank daarvoor.
Ben net even door de instellingen heen gegaan, meeste stond toch wel goed. Zal het binnenkort nog eens proberen, want mocht ik in september weer richting Frankrijk gaan wil ik niet voor verrassingen komen te staan :)
No worries, was meer de conclusie van de eerdere opmerking dat in de BMW navi alleen BMW charging laders staan. Die conclusie klopt niet. Omdat Tesla er gewoon in staat. En daar kan je echt (nog) niks met het BMW pasje. Maar je kan wel de instelling zo zetten dat je alleen maar "BMW laders" voorgesteld krijgt, dat is dus even opletten.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om een beetje route voorbereiding te doen als je niet regelmatig lange afstanden doet.

Wel ben ik er ook achter dat de Laadpunten in de BMW navi er gewoon "live" bij komen los van kaart updates. Heb op wat vaste routes de laatste maanden zeker 6 nieuwe ionity's er bij gekregen die helemaal nieuw zijn. Dus dat is wel top. Nu heeft BMW een belang in Ionity dus kan dat daardoor snel gaat, nog geen andere providers kunnen checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:57:
[...]

Dit is foute informatie - je zou ze beter verwijderen.

De BMW navigatie laat in principe alle relevante laadpalen zien, maar je kan filteren om bvb alleen palen met BMW charging te laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
Zipsop schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:22:
[...]

Dank voor je uitleg boven!!! Weer wat bijgeleerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
Scientific schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:06:
[...]

Dit is foute informatie - je zou ze beter verwijderen.

De BMW navigatie laat in principe alle relevante laadpalen zien, maar je kan filteren om bvb alleen palen met BMW charging te laten zien.
Ik heb mijn post 'ge-edit' ... Ik hou er niet van om posts te verwijderen (beter gewoon ongelijk in een edit toegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Zipsop schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:04:
[...]

No worries, was meer de conclusie van de eerdere opmerking dat in de BMW navi alleen BMW charging laders staan. Die conclusie klopt niet. Omdat Tesla er gewoon in staat. En daar kan je echt (nog) niks met het BMW pasje. Maar je kan wel de instelling zo zetten dat je alleen maar "BMW laders" voorgesteld krijgt, dat is dus even opletten.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om een beetje route voorbereiding te doen als je niet regelmatig lange afstanden doet.

Wel ben ik er ook achter dat de Laadpunten in de BMW navi er gewoon "live" bij komen los van kaart updates. Heb op wat vaste routes de laatste maanden zeker 6 nieuwe ionity's er bij gekregen die helemaal nieuw zijn. Dus dat is wel top. Nu heeft BMW een belang in Ionity dus kan dat daardoor snel gaat, nog geen andere providers kunnen checken.
Dank voor de verduidelijking .

Wel interessant dat nieuwe laadpunten snel toegevoegd worden. Ionity is vrij groot in Frankrijk, dus alleen maar gunstig als die snel toegevoegd worden.

Tegelijkertijd: ik mis wat dat betreft de software-integratie van Renault wel. Daar startte ik Android Auto, Google Maps en kon gewoon prima zien hoeveel er nog over was als ik ergens aan kwam, waar de laadpalen waren, enzovoort. Bij BMW is dat duidelijk (nog?) niet zover ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Pietervs schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:43:
[...]

Dank voor de verduidelijking .

Wel interessant dat nieuwe laadpunten snel toegevoegd worden. Ionity is vrij groot in Frankrijk, dus alleen maar gunstig als die snel toegevoegd worden.

Tegelijkertijd: ik mis wat dat betreft de software-integratie van Renault wel. Daar startte ik Android Auto, Google Maps en kon gewoon prima zien hoeveel er nog over was als ik ergens aan kwam, waar de laadpalen waren, enzovoort. Bij BMW is dat duidelijk (nog?) niet zover ontwikkeld.
Zien « hoeveel er nog over is » en laadpalen in de buurt, dat zie je uiteraard ook gewoon op de BMW-software.

Geen idee wat je mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Gesproken over langere afstanden afleggen: ik ben nog niet met de i4 naar het buitenland geweest. Mijn vrouw recent wel en zij klaagde dat de bmw navigatie er bij de grens mee stopte.

Is dat inderdaad zo? Je leest het goed, ik twijfel een beetje aan het relaas van mijn vrouw ;-)

Volgende week zelf een tripje naar het buitenland per i4 dus kom er waarschijnlijk ook zelf achter, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
pieter81! schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:52:
Gesproken over langere afstanden afleggen: ik ben nog niet met de i4 naar het buitenland geweest. Mijn vrouw recent wel en zij klaagde dat de bmw navigatie er bij de grens mee stopte.

Is dit inderdaad zo? Je keest het goed, ik twijfel een beetje aan het relaas van mijn vrouw ;-)

Volgende week zelf een tripje naar het buitenland per i4 dus kom er waarschijnlijk ook zelf achter, maar toch.
Uiteraard stopt de BMW-navigatie niet bij de grens 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:32
Scientific schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Ik zie het verband niet met een Tesla. Ik rijd niet in een BMW om op te vallen noch om van mijn auto een kerstboom te maken. Ik betaal graag voor opties die mijn auto beter en comfortabeler te maken, maar niet voor uiterlijk vertoon, laat staan dat ik wil rijden op oncomfortabele banden en velgen bijvoorbeeld - en daar ook nog extra voor zou betalen.
Dat is prachtig dat je er zo inzit (past ook in de calvinistische Hollandse cultuur) echter BMW is in zijn marketing vooral gericht op beleving en daarom zullen er veel mensen op dit forum zijn (incl mijzelf) die het maar moeilijk kunnen begrijpen dat jij dan niet gewoon in een Tesla, een Peogeot of zelfs een DS gaat rijden als comfort zo belangrijk voor je is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Scientific schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Zien « hoeveel er nog over is » en laadpalen in de buurt, dat zie je uiteraard ook gewoon op de BMW-software.

Geen idee wat je mist.
Als je in een Renault stapt (ik reed in een Megane eTech), dan gaf je de bestemming in in Google Maps. Vervolgens kwam er dan in het blokje waar de resterende afstand en tijdsduur in staan, ook het (geschatte) percentage dat je nog over had.
Dat mis ik wel: de BMW geeft keurig aan hoeveel ik nu heb, maar niet wat ik aan het eind van de rit nog heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
Pietervs schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Als je in een Renault stapt (ik reed in een Megane eTech), dan gaf je de bestemming in in Google Maps. Vervolgens kwam er dan in het blokje waar de resterende afstand en tijdsduur in staan, ook het (geschatte) percentage dat je nog over had.
Dat mis ik wel: de BMW geeft keurig aan hoeveel ik nu heb, maar niet wat ik aan het eind van de rit nog heb.
Dit doet hij wel als je de bestemming laat berekenen in de nav dan komt het resterende percentage in beeld, maar verdwijnt wel heel snel weer. (8.0)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Dit doet hij wel als je de bestemming laat berekenen in de nav dan komt het resterende percentage in beeld, maar verdwijnt wel heel snel weer. (8.0)
Je kan het ook zien via de optie route-overzicht (optie rechts op het navigatiescherm).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:45

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

pieter81! schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:52:

Is dat inderdaad zo? Je leest het goed, ik twijfel een beetje aan het relaas van mijn vrouw ;-)

Was ze niet met android auto aan het navigeren met roaming op telefoon uit?

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

@Scientific

Ik zal er de volgende keer eens op letten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slakki
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-11-2024
Via het blauwe stekkertje in de navigatie kun je een hoop instellingen aanvinken, maar hoe kan ik instellen dat ik alleen bij IONITY wil opladen. Bij preferred partners kan ik niets invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:52
Scientific schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Uiteraard stopt de BMW-navigatie niet bij de grens 🙂
kom net uit het buitenland, maar kan je vertellen dat de navigatie niet stopt bij de grens :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver Dawn
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-07-2024
Iemand hier recent een i4 geleverd gehad in BE? Volgens bimmer.work staat mijn wagen op "Start of production" sinds 19 mei. App geeft niet meer aan dan "Delivery underway".

Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen SOP en aflevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Silver Dawn schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:17:
Iemand hier recent een i4 geleverd gehad in BE? Volgens bimmer.work staat mijn wagen op "Start of production" sinds 19 mei. App geeft niet meer aan dan "Delivery underway".

Hoeveel tijd zat er bij jullie tussen SOP en aflevering?
Bij mijn i4 was het 6 weken, maar hij stond drie weken in Nederland omdat hij per abuis daarheen was gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Danfoss schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:47:
[...]

Was ze niet met android auto aan het navigeren met roaming op telefoon uit?
Ze heeft een iPhone en meende bmw navigatie te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axeli4
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-08-2024
Meningen over de kleur Alpinweiss?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

axeli4 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:43:
Ik wil een BMW leasen maar heb eigenlijk het budget er niet voor :+

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
axeli4 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:43:
Ik zou, in functie van de 2de hands waarde, en omdat het er beter uitziet, altijd een metallic lak nemen. De Minerallweiss bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZF-MzQ_AJkrHvRmWu-Inwf0PSNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78aFHYOcKmRX7z40IpKli4RH.jpg?f=fotoalbum_large

Net een flinke rit achter de rug, ging prima...
Tussenstop gemaakt in Sanremo voor lunch, even laden, en om te kijken of daar de kleur echt vandaan komt. Het lijkt me dat de aanblik van mijn i4 toch hun eerste kennismaking was van de kleur

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 18:30
Nog even een vraagje over de BMW navigatie voor het plannen van de laadstops. Ik zie dat de auto vaak bij 25% laadstatus al naar een paal wil, terwijl er ook gewoon een DC paal beschikbaar is bij doorrijden tot een laadstatus van 10 - 15%. Ik zit dan toch wel behoorlijk te prutsen in de navigatie om dan handmatig die latere paal te pakken om zo die laadsnelheid van 200kW zoveel mogelijk te pakken. Jammer dat je bij navigeren niet gewoon wat opties ziet. Je kunt het er ook niet zo op gokken. Frankrijk wel, daar staan ze om de haverklap, maar in bv Italie moet je toch wel wat plannen.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupi93
  • Laatst online: 13-06 14:13
Voor wie van een kleurtje houdt voor de I4

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Ik zie wel dat ik de blauwe startknop ga voorzien van een stickertje ofzo ,) lelijk!

Nou als de baas hem ook nog even goedkeurt heb ik over een maand of 8? Ook een i4 eDrive40 M pakket met 19 inch. Hifi upgrade. Donkere ramen. Verw stuur in Dravitgrau en toen was het budget op haha

Grille even laten wrappen of plastidippen denk ik haha

[ Voor 9% gewijzigd door wimpie007 op 10-06-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-06 10:19
wimpie007 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:31:
Ik zie wel dat ik de blauwe startknop ga voorzien van een stickertje ofzo ,) lelijk!
Op Aliexpress vind je wel pakketjes die de start/stop, pookje, knop MMI en radioknop voor weinig geld opwaarderen. Iets gelijkaardigs wat BMW ook aanbiedt aan 15x de aanschafprijs op Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 14:56
Vind het een erg vette kleur zo. Snap alleen niet hoe deze ‘ongebruikt’ op de markt komt. Soort demo geweest ofzo.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

virtualJac schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:23:
[...]

Vind het een erg vette kleur zo. Snap alleen niet hoe deze ‘ongebruikt’ op de markt komt. Soort demo geweest ofzo.
5 km met bananenkleur, zal wel showroom model zijn geweest :)
(of iemand die lastminute gecancelled heeft :P )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
Vind het wel grappig dat er bij staat : 'automaat' :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
Scientific schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:33:
[...]

Ik kan enkel oordelen over testrit 2 uur met model 3 en i4 e40 en dan ging de balans in voordeel van de ... 3.
Vooral verbruik, prestaties. Ook wegligging was minstens even goed, laat staan beter.
Twee keer zelfde baan gereden op zelfde manier en op een dag dat het vrij rustig was op de weg en had bijna 4 kWh meer met de i4 en dat wordt ongeveer bevestigd in andere testen.
Nogmaals dit gaat ENKEL over het rijden en wat erbij hoort. Niet de looks etc.

Vandaag zijn de meeste Superchargers inderdaad ook beschikbaar maar aan hogere prijs tenzij je abo pakt. Tenzij dat weeral veranderd is?

Mocht ik geen M50 gepakt hebben dan zou het voor mij geen i4 zijn geworden, ook geen Tesla maar dat is weer een andere discussie ;)

PS: Die gele i4 :+
Nog een geluidje en de kinderen komen naar buiten voor een ijsje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
voodoo077 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:49:
[...]

Ik kan enkel oordelen over testrit 2 uur met model 3 en i4 e40 en dan ging de balans in voordeel van de ... 3.
Vooral verbruik, prestaties. Ook wegligging was minstens even goed, laat staan beter.
Twee keer zelfde baan gereden op zelfde manier en op een dag dat het vrij rustig was op de weg en had bijna 4 kWh meer met de i4 en dat wordt ongeveer bevestigd in andere testen.
Het lijkt me bizar, dat een i4 e40 "bijna 4kWh/100km" meer zou verbruiken dan een model 3.

Persoonlijk kom ik met een rijstijl die anticiperend maar vlot is, met veel autoweg aan max 125km/h, aan een gemiddeld jaarverbruik over alle seizoenen van 17.5kWh/100km. Vorige maand was gemiddeld 15.9kWh/100km, en mits wat beter weer was het nog iets minder geweest. Hoogste winterverbruik over een maand was 18.4kWh/100km. Ik denk niet dat een model 3 veel beter zou doen.

Maar... veel hangt af van de opties die je kiest op de e40. Ik rij een "sober" uitgeruste i4 met 17inch aero velgen en zuinige banden. Neem 20inch velgen, een niet zo zuinige band en een M sportpakket, en je hebt WLTP al snel >2kWh/100km extra verbruik. Ga full option en het gaat tot 3kWh WLTP inderdaad.

Ik heb overigens al real life testen gezien waar de i4 zuiniger was dan de model 3. Het kan in bepaalde situaties dus echt wel heel zuinig met een i4.

Overigens blijkt de gefacelifte (LCI) versie bij identieke configuratie volgens de configurator WLTP ongeveer 0.5kWh/100km zuiniger dan de vorige versie (nu kan je een versie configureren aan 15.5kWh - voordien was 15.9kWh het minimum. Blijkbaar heeft BMW nog eea getuned. Ik rijd met een i4 die WLTP op 16.1kWh/100km uitkwam en dat blijkt een realistische waarde in de warmere maanden van het jaar (april-oktober).

[ Voor 17% gewijzigd door Scientific op 11-06-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
Ik krijg mijn auto zaterdag...

edrive 40, met 20" 862I (want die zitten eronder, jahreswagen 9000km van 11/2022) met m sport pro. op papier allemaal verbruikers qua range...

Rij vaak langere ritten 150 a 200 km enkele reis.

Zal proberen hier een update te geven als er wat km's gemaakt zijn.... we gaan een gunstige tijd tegemoet qua weer, dus ook qua range?

Leuk forum! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quiller
In mijn ogen waar de i4 tov vergelijkbare EV's echt boven de concurrentie uitstijgt is als kilometervreter aan hogere snelheden (125-130) waar veel andere merken hun verbruik extreem de lucht in zien gaan... De i4 wordt daar tov de rest echt zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLColman
  • Laatst online: 07-06 17:24
De i4 e40 met M packs lukt niet meer in de config tool ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter81!
Quiller schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:07:
In mijn ogen waar de i4 tov vergelijkbare EV's echt boven de concurrentie uitstijgt is als kilometervreter aan hogere snelheden (125-130) waar veel andere merken hun verbruik extreem de lucht in zien gaan... De i4 wordt daar tov de rest echt zuinig.
Eens hoor, vandaag 380 kilometer afgelegd. Vertrokken met 80% acculading en teruggekomen met 10%.

Redde ik niet met mijn 2019 model 3 Lr, dan perste ik er net 400km uit als ik tot 100% laadde en niet te gek deed.

Op de terugweg vandaag per i4 hele stukken 140 gereden met enkele uitschieters tot nog een stuk daarboven. Gemiddeld verbruik daarbij 20,5 kWh / 100 km. Was met de tesla circa 22 geweest schat ik in, wellicht nog veel hoger door de regen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
iLColman schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:26:
De i4 e40 met M packs lukt niet meer in de config tool ?
Dat lijkt op een glitch in de BE config. Als je M Portimao Blau pakt zet hij het pack er wel goed bij alleen blijft de uitvoering op basis staan. Plaatje veranderd dan ook gewoon naar M-Sport.

Configurator heeft altijd een paar weken nodig voor ze de bugs er uit hebben na een wijziging. Beste is ook ff bij de dealer een config maken.
Quiller schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:07:
pieter81! schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:40:
[...]

Eens hoor, vandaag 380 kilometer afgelegd. Vertrokken met 80% acculading en teruggekomen met 10%.

Redde ik niet met mijn 2019 model 3 Lr, dan perste ik er net 400km uit als ik tot 100% laadde en niet te gek deed.

Op de terugweg vandaag per i4 hele stukken 140 gereden met enkele uitschieters tot nog een stuk daarboven. Gemiddeld verbruik op daarbij 20,5 kWh / 100 km. Was met de tesla circa 22 geweest schat ik in.
Eens, zit gemiddeld zelfs ruim onder mijn WLTP van de M50 rond de 175Wh/km. WLTP is 189 voor mijn config.

En rond de 120km/h gaat ie naar de 200Wh/km

Vandaag zelfs recordje gezet met 515km op 1 lading met 2% over bij aankomst. Echt heel tevreden over na een dikke ton op de teller. En gewoon chill op de DAP 110km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
voodoo077 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:49:
[...]

Nogmaals dit gaat ENKEL over het rijden en wat erbij hoort. Niet de looks etc.

Vandaag zijn de meeste Superchargers inderdaad ook beschikbaar maar aan hogere prijs tenzij je abo pakt. Tenzij dat weeral veranderd is?

Mocht ik geen M50 gepakt hebben dan zou het voor mij geen i4 zijn geworden, ook geen Tesla maar dat is weer een andere discussie ;)

PS: Die gele i4 :+
Nog een geluidje en de kinderen komen naar buiten voor een ijsje >:)
Welke tesla 3 en i4 vergelijk je dan? Als het bijvoorbeeld een rwd model 3 en i4 m50 zijn loopt je vergelijking echt mank.

PS: omdat ik niet wilde inleveren op bereik ten opzichte van mijn Model 3, was verbruik bij mij echt een overweging. Simpelweg omdat er stukken waren die ik met de Tesla net aan haalde zonder te laden (door geen mogelijkheid op locatie te laden), en ik het oncomfortabel had gevonden daarop te moeten inleveren. Op basis van testst en desktopvergelijkingen met A Better Routeplanner leek de i4 edrive40 redelijk vergelijkbaar met mijn 2019 LR AWD, maar klopt dus in de praktijk geen snars van. De i4 is veel zuiniger, en nog niet zo'n beetje ook.

[ Voor 20% gewijzigd door pieter81! op 11-06-2024 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05 13:45
Qua verbruik, i4M50, bouwjaar 2023 (voor het geval dat), 20inch M-Performance velgen (de Night gold).
Kan met 100% accu ongeveer 5x op en neer naar kantoor, 82km rondreis.
Dus 400km op de accu, met gemengde verkeersdrukte en snelheden.
Wat ik merk is dat (op dit moment) de temperatuur nog niet echt een killer is, maar de 20inch MPerf-velgen wel.
Het is dat de velgen bij de deal zaten en ik vind ze echt heel tof in combinatie met Dravit Grau, maar ik zou ook vrede hebben gehad met de 19inch.
Vriend van me heeft een M50 met de 19-inch, die rijdt rond de 450-500km op een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
pieter81! schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Welke tesla 3 en i4 vergelijk je dan? Als het bijvoorbeeld een rwd model 3 en i4 m50 zijn loopt je vergelijking echt mank.

PS: omdat ik niet wilde inleveren op bereik ten opzichte van mijn Model 3, was verbruik bij mij echt een overweging. Simpelweg omdat er stukken waren die ik met de Tesla net aan haalde zonder te laden (door geen mogelijkheid op locatie te laden), en ik het oncomfortabel had gevonden daarop te moeten inleveren. Op basis van testst en desktopvergelijkingen met A Better Routeplanner leek de i4 edrive40 redelijk vergelijkbaar met mijn 2019 LR AWD, maar klopt dus in de praktijk geen snars van. De i4 is veel zuiniger, en nog niet zo'n beetje ook.
Ik heb een aantal auto's getest over een zelfde route en manier van rijden waaronder Model Y, Model 3, Mach-E, Polestar 2, i4 e40...
De Mach-E is een schande tov mijn Mustang dus die zou ik nooit gekocht hebben maar wou er toch eens mee gereden hebben. Verbruik 29 kWh en voelde traag aan.
De Polestar 2 vond ik een mooie wagen maar weinig ruimte binnen en bepaalde opties zoals heads-up ontbraken. Verbruik zat ik aan 27 kWh. Voelde traag aan.
Model 3 getest NA de Y en dan vond ik dat de mindere oplossing. Standaard koffer, veel minder plek. Maar die beide wagens voelden wel snel aan. Verbruik 16 kWh voor de 3 en 17,5 voor de Y. De Y vind ik van beide de betere keuze. Ik heb het dan enkel over rationeel denken.
De i4 vind ik de mooiste van al deze wagens. Verbruik zat ik aan 19,7 kWh. Ik heb zelf twee testen gedaan van ongeveer 2 uur met de i4.
Dat is onder nagenoeg zelfde omstandigheden en zelfde manier van rijden. Voelde niet snel aan. Ik weet dat ik supra ettelijke bladzijdes geleden afgemaakt werd als ik dat zei.
Ik heb toen en ook nu niet gezegd dat de i4 traag is, wel dat deze niet snel aanvoelt. Ik denk dat het is omdat de i4 zijn snelheid afgeeft op een meer logische manier dan een Tesla waarbij alles van bij de start beschikbaar is en het lijkt alsof deze erna sneller "stopt" met die power te geven. Misschien ook door gewicht?

Misschien waren mijn testen geen goede basis omdat daar natuurlijk ook vele sprintjes tussen zaten en wellicht stijgt verbruik dan meer bij een zwaardere wagen en valt dat nadeel weg bij vaste snelheid?

Dus moest het een Tesla worden maar het bleef knagen, een auto kopen die ik niet mooi vond. Uiteindelijk dan toch in nationaal centrum BMW België een M50 kunnen testen en toen was ik direct verkocht. De looks (i4) en de snelheid van Tesla. Verbruik was bijkomstig en op andere wegen dus geen vergelijking met andere wagens supra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axeli4
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-08-2024
Iemand een zicht op levertermijnen voor de nieuwe LCi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:30
axeli4 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:13:
Iemand een zicht op levertermijnen voor de nieuwe LCi?
Leasemaatschappij geeft aan - nu bestellen is oktober / november rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
_Chris_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Leasemaatschappij geeft aan - nu bestellen is oktober / november rijden.
Wow, gaat snel tegenwoordig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupi93
  • Laatst online: 13-06 14:13
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 12-06-2024 15:17 . Reden: Dit valt onder spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:39
voodoo077 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Wow, gaat snel tegenwoordig!
Niet sneller dan 2 jaar geleden toch? België uitgezonderd dan. Destijds heb ik ook juni besteld en oktober geleverd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
FlorisB schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Niet sneller dan 2 jaar geleden toch? België uitgezonderd dan. Destijds heb ik ook juni besteld en oktober geleverd gekregen.
Ik ben ben Belg - besteld 2022 en ontvangen 2024 .... zou hier nu ook vlotter zijn.
Geen idee van waar de auteur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 17:52
DeEeekhoorn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:26:
Qua verbruik, i4M50, bouwjaar 2023 (voor het geval dat), 20inch M-Performance velgen (de Night gold).
Kan met 100% accu ongeveer 5x op en neer naar kantoor, 82km rondreis.
Dus 400km op de accu, met gemengde verkeersdrukte en snelheden.
Wat ik merk is dat (op dit moment) de temperatuur nog niet echt een killer is, maar de 20inch MPerf-velgen wel.
Het is dat de velgen bij de deal zaten en ik vind ze echt heel tof in combinatie met Dravit Grau, maar ik zou ook vrede hebben gehad met de 19inch.
Vriend van me heeft een M50 met de 19-inch, die rijdt rond de 450-500km op een accu.
Ik heb ook de 19 inch en een M50. Die heb ik niet om heel erg met verbruik bezig te zijn, dan had ik geen M besteld. Ik haal die 500km dus ook nooit. Het maximum wat ik ooit heb gezien is 440 km, meestal rond de 400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 17:52
[...]

Bij de 8.5 blijft dit gewoon in beeld en zie je prima met welk percentage je gaat aankomen. Dit wordt tijdens de rit ook steeds geactualiseerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
tpas schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Ik heb ook de 19 inch en een M50. Die heb ik niet om heel erg met verbruik bezig te zijn, dan had ik geen M besteld. Ik haal die 500km dus ook nooit. Het maximum wat ik ooit heb gezien is 440 km, meestal rond de 400
Precies.. beetje hetzelfde als een M4 kopen voor z'n zuinige cijfers..
Max wat ik gezien heb was 480, toen ik 'm geleverd kreeg. Maar na 4,5jaar Tesla (Model3LR) te hebben gereden, leer je echt 0 waarde te hechten aan de guess-o-meter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papabeer
voodoo077 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:05:
[...]

Ik ben ben Belg - besteld 2022 en ontvangen 2024 .... zou hier nu ook vlotter zijn.
Geen idee van waar de auteur is
Besteld eind NOV en in ontvangst genomen begin APR. Dus een dikke 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
tpas schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:26:
[...]

Bij de 8.5 blijft dit gewoon in beeld en zie je prima met welk percentage je gaat aankomen. Dit wordt tijdens de rit ook steeds geactualiseerd
In alle eerlijkheid : dit moet softwarematig toch relatief makkelijk op 8.0 te implementeren zijn... --- geen handmatige conditionering batterij via software want 'hardwarematig niet mogelijk' ... en nu dit weer... Ik geloof daar niet veel van dit moeten ze echt wel kunnen implementeren 'als ze willen'. (schandelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Quiller op 12-06-2024 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kingmenno
Quiller schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:43:
[...]

In alle eerlijkheid : dit moet softwarematig toch relatief makkelijk op 8.0 te implementeren zijn... --- geen handmatige conditionering batterij via software want 'hardwarematig niet mogelijk' ... en nu dit weer... Ik geloof daar niet veel van dit moeten ze echt wel kunnen implementeren 'als ze willen'. (schandelijk)
idrive 8 autos die gebouwd zijn vanaf 11/2022 hebben wel de precondition van de accu.

bron:
https://www.i4talk.com/at...e-conditioning-pdf.22188/

[ Voor 8% gewijzigd door kingmenno op 12-06-2024 19:40 . Reden: bron toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
kingmenno schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:37:
[...]

idrive 8 autos die gebouwd zijn vanaf 11/2022 hebben wel de precondition van de accu.

bron:
https://www.i4talk.com/at...e-conditioning-pdf.22188/
Betreft het handmatig pre-conditioneren van de accu. Alle i4's daarvoor hebben gewoon de technische mogelijkheid als je naar een snellader navigeert. Dan gaat ie gewoon pre-conditioneren. Dus daar is niets anders aan qua hardware in de auto. Dus of je het software matig met een knopje doet of met code zou niet heel spannend moeten zijn. En de code is er gewoon voor de na 11-2022 auto's. Daar ben ik het met @Quiller eens

Dat ze 8.5 features niet back porten naar 8.0 kan ik nog inkomen, zeker als het het een andere hardware architectuur is. Maar ben wel benieuwd of BMW een beetje met zijn tijd mee gaat met de Neue klasse straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
DeEeekhoorn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:32:
[...]

Precies.. beetje hetzelfde als een M4 kopen voor z'n zuinige cijfers..
Max wat ik gezien heb was 480, toen ik 'm geleverd kreeg. Maar na 4,5jaar Tesla (Model3LR) te hebben gereden, leer je echt 0 waarde te hechten aan de guess-o-meter :+
Helemaal akkoord!

Nog leuker wanneer de BMW app hele andere range cijfers aangeeft dan de auto zelf, dat vind ik ook totaal niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 21:05
hier ook een M50 19", als ik rustig rij ja dan haal ik 380 km. Het is eerder 320 km :-)

2023 had ik een gemiddeld verbruik van 22.8kWh/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
Is er toevallig ook een thread voor verkoop/aankoop onderdelen van de i4's?
Ik ben aan het kijken naar een subtiele frontlip en mogelijk carbon-spiegelkappen..
Maar voordat ik nieuw overweeg, misschien dat iemand ze heeft en er mogelijk vanaf wil?

Alvast excuus als dit als off-topic beschouwd wordt, dan verwijder ik de post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
Weet niet of dat topic er is, guess not...

in dat kader; iemand die aftermarket zonneschermpjes heeft gekocht voor achterin? (kids/zonlicht... mijn auto heeft geen donkere achterruiten.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter81!
kingmenno schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:29:
Weet niet of dat topic er is, guess not...

in dat kader; iemand die aftermarket zonneschermpjes heeft gekocht voor achterin? (kids/zonlicht... mijn auto heeft geen donkere achterruiten.)
Denk niet dat er een goede oplossing specifiek voor de i4 bestaat. Voor veel auto's heb je sonniboy zonwering op maat. Die klem je aan het frame van de rameen. Maar omdat de i4 frameloze ramen heeft, kan zo'n oplossing niet en zal dat ook niet bestaan verwacht ik.

Betekent dat je aangewezen zult zijn op standaard halfords zonneschermpjes (die niet op maat zijn). Alternatief is je ramen alsnog te laten tinten. Kan prima aftermarket. Bij mijn vorige auto (Tesla 3) stond ik voor hetzelfde dilemma en heb toen voor achteraf tinten gekozen. Heeft er 5 jaar lang perfect uitgezien.

Nu met de i4 en wat oudere kinderen geen noodzaak meer voor extra zonwering achterin en het dus ook achterwege gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:21
Ik vind een getinte achterruit en zijruiten achter wel mooier staan dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
pieter81! schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Alternatief is je ramen alsnog te laten tinten. Kan prima aftermarket. Bij mijn vorige auto (Tesla 3) stond ik voor hetzelfde dilemma en heb toen voor achteraf tinten gekozen. Heeft er 5 jaar lang perfect uitgezien.
Opgelet als je in belgie komt : ruiten mogen vooraan (voorruit en voorste zijruiten) niet getint /kleurt / verdonkerd worden ... alleen zonneband is toegestaan -- Ik meende dat ook in NL geen verkleuring vooraan toegestaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
ASS-Ware schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:06:
Ik vind een getinte achterruit en zijruiten achter wel mooier staan dan zonder.
Ieder zo zijn voorkeuren!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter81!
Quiller schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Opgelet als je in belgie komt : ruiten mogen vooraan (voorruit en voorste zijruiten) niet getint /kleurt / verdonkerd worden ... alleen zonneband is toegestaan -- Ik meende dat ook in NL geen verkleuring vooraan toegestaan is.
Klopt, ik heb het over ramen achter (conform de hierboven gestelde vraag).

edit: althans, het mag wel in Nederland, maar er zijn wel regels over de lichtdoorlatendheid. De ramen moeten minimaal 55% licht doorlaten dacht ik. Zou het zelf overigens nooit doen. Behalve dat ik het niet mooi vind, is het ook in het donker toch wel link.

[ Voor 23% gewijzigd door pieter81! op 15-06-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:52
Quiller schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:32:
[...]

Hebben wij als Hollanders in België geen last van. Wij mogen gewoon donkere ramen hebben. Mogen ze niet eens een bekeuring voor geven in België 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
dencoupe schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:13:
[...]

Hebben wij als Hollanders in België geen last van. Wij mogen gewoon donkere ramen hebben. Mogen ze niet eens een bekeuring voor geven in België 👍
Hierin vergis je je stevig. Je wagen moet voldoen aan de technische eisen om in het verkeer toegelaten te zijn in het land waar hij rijdt. Dus ja je kan : een boete krijgen, uit het verkeer genomen worden etc...

Mooi voorbeeld : in spanje is rondom blinderen 'toegestaan' ... Nederlandse politie deelt hier zelf stevige boetes uit als deze door nederland rijden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 21:05
Alles hangt wat af van het gedoogbeleid en in welk humeur de flik is. Zie hier in BE wel wat rijden, en zelf rij ik bv met 'smoked' tail lights op mijn m50 ( en smoked reflectors ) -- mid dark.. Dankzij de leds blijven de lichten zeer goed zichtbaar. Maar het mag zeker niet. Moet je naar de technische keuring dan wordt je zeker en vast afgekeurd. Heb al meerdere malen een politie wagen achter me gehad aan een stoplicht ( of een zwaantje ) en na +2 jaar nog geen issue. Misschien ligt het ook dan op welke manier je je gedraagt in het verkeer.

Nu, getinte achter en zijramen zijn wel mijn ding. Maken de wagen net dat tikkeltje meer af. Heb t op al mijn wagens gehad ( lease ) en dat zijn er ondertussen +10 , behalve 1 tje waar ik spijt had dat ik t niet in optie had genomen en achteraf had laten doen ( toch blijf je dat ook zien dat het aftermarket is, hoe goed de 'blindeur' ook is ). MIsschien zijn de technieken ondertussen al heel erg hard veranderd.

Hier onze BE wettekst voor diegene die willen inlezen : https://www.tinttech.be/p...en-vigeur-depuis-2006.pdf

Voor zij die hem niet willen lezen :

Voorruit
Op de voorruit mag geen enkele behandeling, zelfklevende folie of coating worden aangebracht die niet al bij het verlaten van de fabriek op de wagen aanwezig was. Zonnebanden zijn toegelaten op voorwaarde dat hun afmetingen niet groter zijn dan die van de oorspronkelijke zonneband.

Zijramen vooraan
De wet laat geen behandeling, folie of coating op de zijramen vooraan toe die niet al bij het verlaten van de fabriek aanwezig was. Met een attest en een certificaat van het Nationaal Glasinstituut kunnen bepaalde behandelingen eventueel worden overwogen. Maar in de praktijk worden die plaatsingen nooit gehomologeerd. Het heeft dus geen enkele zin om uw voorruiten in België te willen laten homologeren!

Achterruit
Voor de achterruiten bestaan geen wettelijke beperkingen op de kleur, ongeacht het type voertuig. U bent dus vrij om ze te behandelen zoals u dat zelf wil, zolang de reflectiegraad niet boven de 15% uitkomt, want dat is de geldende norm.

En ja, als je als Nederlander met een afwijkende auto , lees meer +15% , in BE rijdt en je hebt een moeilijke flik dan kan t zijn dat je jouw folie'tje ter plaatse mag afhalen en int slechtste geval als hij echt een slecht humeur heeft.. een boete krijgt

vb

5% (limozwart)
15% (gelijkaardig aan donkere fabriekstint)
30% (gelijkaardig aan een lichte fabriekstint zoals Skoda, VW, BMW, …)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb ruzie met mijn bmw navigatie, ik ga op reis naar Engeland en pak de boot bij Duinkerken, dit krijg ik echter met geen mogelijkheid in de navigatie van mijn bmw, hij wil alleen maar de Ferry in Calais nemen, zelfs als ik een tussenstop toevoeg bij de kade in Duinkerken.
Iemand hier een oplossing hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 15:50
Maakt het uit? De aankomt is beide in Dover en tussendoor zijn er weinig mogelijkheden om te verdwalen 😁

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
richards3 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:56:
Ik heb ruzie met mijn bmw navigatie, ik ga op reis naar Engeland en pak de boot bij Duinkerken, dit krijg ik echter met geen mogelijkheid in de navigatie van mijn bmw, hij wil alleen maar de Ferry in Calais nemen, zelfs als ik een tussenstop toevoeg bij de kade in Duinkerken.
Iemand hier een oplossing hiervoor?
Gewoon naar de ferry terminal in Duinkerken navigeren en als je in Dover bent naar je eindbestemming navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
Jiriki schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:32:
Maakt het uit? De aankomt is beide in Dover en tussendoor zijn er weinig mogelijkheden om te verdwalen 😁
Maakt zeker uit als je de boot in Duinkerken al geboekt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-06 21:37

MLLL

Palm Treo 650

Zipsop schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Gewoon naar de ferry terminal in Duinkerken navigeren en als je in Dover bent naar je eindbestemming navigeren.
Zo simpel kan het zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
MLLL schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:02:
[...]

Zo simpel kan het zijn. :)
Snap ik, zo doe ik het ook, alleen gaat die dan anders om met laad momenten en belangrijker ik kan slecht verdragen dat het niet kan 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
richards3 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:39:
[...]

Snap ik, zo doe ik het ook, alleen gaat die dan anders om met laad momenten en belangrijker ik kan slecht verdragen dat het niet kan 🤪
Laat ze eerst bij BMW die software maar eens gelijk houden. Mogen ze daarna de bootjes en boemeltjes multiple choice oversteek wizzard bouwen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmenno
Tweakers,

Ik heb zaterdag mijn auto opgehaald, en heb vanmorgen een "lange" rit gemaakt.

Zoals vermeld staat mijn edrive 40 op 20" wielen ( Styling 862i Aerodynamic ).

vanmorgen met 69% vertrokken, 152km gereden met nu nog 36% "over" ik kan nog 185km volgens de auto.
gemiddelde snelheid was 100km/h (steeds tussen de 100 en 110 gereden, druk op de weg.)
verbruik was 16,9kWh/100km

het was 14c buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papabeer
DeEeekhoorn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:45:
Is er toevallig ook een thread voor verkoop/aankoop onderdelen van de i4's?
Ik ben aan het kijken naar een subtiele frontlip en mogelijk carbon-spiegelkappen..
Maar voordat ik nieuw overweeg, misschien dat iemand ze heeft en er mogelijk vanaf wil?

Alvast excuus als dit als off-topic beschouwd wordt, dan verwijder ik de post!
Maxton heeft verscheidene front lip sets en valt mee qua prijs/montage. Voldoende voorbeelden van te vinden op internet.
Pagina: 1 ... 96 ... 118 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.