Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-05 19:00
noctilucus schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:05:
[...]

Moeilijke vraag ;)

Persoonlijk zou ik particulier liever wat minder uitgeven aan een auto, de meerprijs voor een EV blijft nog altijd behoorlijk hoog. Maar als je naar een elektrische sedan / 5-deurs kijkt, zijn er voor mij weinig of geen betere keuzes dan een i4, vooral de eDrive 40 (M50 is gewoon nog een pak duurder en de 35 heeft dan weer een duidelijk kleinere batterij en lagere snellaadsnelheid, lijkt me voor jouw use case niet handig)

Vergeleken met een G30 zijn er wel een aantal duidelijke verschillen; ik rij af en toe eens mee met een vriend die een (diesel) G30 heeft en kom zelf van een Audi A6:
- duidelijk minder beenruimte en zitcomfort op de achterbank
- toch wat minder gericht op comfort en wat harder afgeveerd, wat ook nodig is door het extra gewicht van de batterijen; voor een EV wel prima demping, voor mij een goede balans tussen voldoende dempen en toch niet te hard, al voel je slecht wegdek wel meer dan in een G30 / A6
- grotere draaicirkel (moeilijk te geloven maar het is zo)
+ puur elektrisch rijden is toch wel een luxe, zelfs vergeleken met hybride: altijd dat instant koppel als het nodig is, nooit motorgeluid
+ tegenover de hybride G30 sedan een ruimere koffer met veel grotere opening; tegenover de touring is het eerder andersom
+ rijdt wel leuker vind ik persoonlijk, de wat kortere wielbasis doet naar mijn gevoel wel veel

Hou er wel rekening mee, als je tussen de 10% en 80% batterijcapaciteit rijdt (zoals BMW aanraadt), kan je praktisch op ongeveer 300-320 range rekenen bij gemiddeld weer en behoorlijk wat snelweg rijden.
De i4 laadt trouwens best snel aan snelladers, vooral wanneer de batterij minder dan 40% geladen is, dus veel tijd verlies je niet als je ~100 km range (of een stukje meer) wil bijladen.

Wat accu degradatie betreft: als de vorige eigenaar niet uitzonderlijk slecht geladen heeft (m.a.w. niet voortdurend snelladen, tot 100% of tot onder de 10% gaan) moet dat wel meevallen. Statistieken van oudere EV's geven aan dat het maar om ~2-3% per jaar gaan bij gemiddelde afstanden per jaar, al verloopt het niet volledig lineair: er zou de eerste 50.000 km 5% af gaan, daarna is de degradatie veel langzamer, om dan naar het eind van de levensduur weer te versnellen.
Goh ik met mijn m50 zit na 2jaar en 1 maand op 98%soc ( bimmerflow ) en odbd dongle ( steekt cst in, dus krijg live data ). en ik laad 1 x snel om de 2 weken, maar wel altijd naar 100% AC thuis of op t werk. Denk dat t wel meevalt met de batterijen hoor. Heb 44k km's

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
phex schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:13:
Je kan een iets verstandiger velg onder de i5 zetten en dan kom je waarschijnlijk net zo ver. Maar je kan ook aan een plugin denken, dan kun je eerst nog proeven aan het stekkeren.

Wij hebben overigens wel de I4 prive aangeschaft omdat we de plugin stap wouden overslaan. Onze dochter is nog zo jong dat we geen problemen ondervinden met de beperkte beenruimte achterin. Tot dus ver weinig nadelen ervaren aan electrisch rijden. Eigenlijk alleen voordelen. Behalve als je echt veel kilometers maakt, maar ik denk dat we niet boven de 20k komen op jaar basis.
Naar mijn bescheiden mening: tenzij je geen mogelijkheid hebt om thuis te laden en je per week meerdere dagen meer dan 350km rijdt is een elektrische wagen (mits hij/zij er voor wil betalen) voor iedereen mogelijk.

En zelfs dan nog is snelladen echt geen drama op die dagen. Als je 350km rijdt per dag ga je blij zijn dat je even frisse lucht kan happen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:10
phex schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:13:
Je kan een iets verstandiger velg onder de i5 zetten en dan kom je waarschijnlijk net zo ver. Maar je kan ook aan een plugin denken, dan kun je eerst nog proeven aan het stekkeren.
Ik zie niet goed hoe je met een plug-in kunt wennen aan het ev gebeuren. Iedereen heeft onterechte vrees voor lange afstanden, en laat dat nou net zijn wat de plug-in niet kan wegnemen. Dan komt immers gewoon de benzinemotor erin. Gewoon over naar volledig elektrisch, ben je zo gewend aan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• E.lentriek
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-04 13:46
Ik sluit me bij bovenstaande 2 reacties volledig aan.
Nog geen laadstress ervaren, met meerdere keren per week meer dan 400km/dag.
's avonds thuis aan de stekker en indien nodig (minimaal) overdag "luisteren" naar je wagen en gaan snelladen.
Verder genieten van een stille wagen met gigantische kracht (e40)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 13:11
GeorgeBfast schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:31:
[...]

Ik ben super tevreden over mijn i4 E Drive 40 en laadt hem altijd 100% vol thuis aan de AC Lader. Snelladen doe ik zelden en ik rijd zelden meer dan 450 km op 1 dag alleen met vakanties , dan gebruik ik de snelladers.
Ik geloof niet dat het kwaad kan om je auto aan de AC lader tot 100% te laden , als je direct gaat rijden blijft hij immers niet lang op 100% . Ik heb hem nu bijna een jaar en het is echt een fantastische wagen.

[Afbeelding]
vraag 't voor een vriend, maar welke kleur is dit nou? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05 13:45
Glorix Jim schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:49:
[...]

vraag 't voor een vriend, maar welke kleur is dit nou? :)
Ziet eruit als Dravit Grau, heb 'm zelf ook.
Hele gave kleur, donkergrijs, maar met gouden metallic glans zodra er (zon)licht op komt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter81!
Precies, zo dus in de zon. Ben er nog steeds erg blij mee. Maar kies alsjeblieft niet allemaal een Dravit Grau, blijft het een beetje exclusief :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWAGgqjjwZg-V9sDdeBgrspoUfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXwlJ4BfqzOENfkupPjel98o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

_Arthur

blub

Ben benieuwd wanneer de LCI i4 in de configurator staat op bmw.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:33

chario2

Chario2 (818126)

Heerlijke reisauto is het toch.
Met de auto naar zuid Frankrijk geweest, laad netwerk in Frankrijk op de tol weg perfect, geen enkele laadstress gehad.
Range was bijna 500 km, de rust en balans van de auto is subliem.
Stoelen zitten ook lekker (m pakket), in alle andere auto's had ik na een paar uur rugpijn, in deze totaal niet.

Het is veel geld voor een auto, maar hij is gewoon heel fijn.

Chario2 (818126)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:03
DeEeekhoorn schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Ziet eruit als Dravit Grau, heb 'm zelf ook.
Hele gave kleur, donkergrijs, maar met gouden metallic glans zodra er (zon)licht op komt!
Het is inderdaad een geweldige kleur dat Dravit Grau.
Naar mate lichtval en zonlicht is het telkens anders , van donkergrijs tot muisgrijs , goudbruinig tot olijfgroenig
Tweemaal mijn dezelfde auto

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/660nLmqT/bmw-kleurtje.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JhY4zjzr/kleurtje-2.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door GeorgeBfast op 10-05-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 17:12
pieter81! schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Het advies van alle EV fabrikanten is om niet tot 100% te laden, punt uit. Enige uitzondering is de LFP accu maar die zit niet in een bmw. De tesla 3 rwd heeft die bijvoorbeeld wel.

Ik denk niet dat je hier met een jaar rijden iets zinnigs over kunt zeggen. Zal op de langer termijn moeten blijken of het (tegen alle adviezen in) wel vaak tot 100% te laden een wijs besluit was.
Sla de bmw handleiding er maar op na, daar staat het ook in.

Wat sowieso wel waar is, is dat tot 100% laden minder erg is als je direct gaat rijden.

Vraag mij ook af wat het met je garantie doet, als je hoge degradatie hebt en blijkt continu tot 100% te hebben geladen.
In de BMW software geeft hij anders alleen maar die 80% aan als advies bij DC laden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:12
Cinemaskoop schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:27:
[...]

In de BMW software geeft hij anders alleen maar die 80% aan als advies bij DC laden...
Dat advies komt zodra je het laaddoel boven de 80% zet. De auto heeft dan nog geen idee van AC of DC laden. Bij DC laden heeft het nog minder zin om dat het dat ook nog eens zeer traag gaat boven de 80%. DC is dan geen snelladen meer.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 17:12
kdeboois schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:31:
[...]

Dat advies komt zodra je het laaddoel boven de 80% zet. De auto heeft dan nog geen idee van AC of DC laden. Bij DC laden heeft het nog minder zin om dat het dat ook nog eens zeer traag gaat boven de 80%. DC is dan geen snelladen meer.
Jawel dat staat er volgens mij specifiek, dat snelladen tot 80% wordt aanbevolen bij snelladen / DC laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:04
Cinemaskoop schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:38:
[...]

Jawel dat staat er volgens mij specifiek, dat snelladen tot 80% wordt aanbevolen bij snelladen / DC laden.
Er spelen twee zaken:
- de batterij degradeert versneld bij hogere State of Charge;
- de batterij kan bij hogere State of Charge maar traag opgeladen worden (om ze te beschermen tegen versnelde degradatie - snel laden bij hoge SoC is zeer slecht voor de batterij).

AC of DC doet er niet toe. Maar AC laden is sowieso vrij traag dus het tweede punt speelt in de praktijk alleen bij DC-laden.

[ Voor 4% gewijzigd door Scientific op 12-05-2024 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 14:00
pieter81! schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:48:
Precies, zo dus in de zon. Ben er nog steeds erg blij mee. Maar kies alsjeblieft niet allemaal een Dravit Grau, blijft het een beetje exclusief :)

[Afbeelding]
Dat heb ik dus met san remo, bmw heeft goede kleuren voor de i4. Heb voor groen gekozen omdat er al zoveel zwart/grijs/wit op de weg rijdt.

Volgende week als ik terug ben uit Amerika maar eens naar de i5 touring gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb gisteren een proefrit maakt in een i4 en ik moet zeggen, ik vond het niets. Het was dé auto van mijn shortlist waar ik eigenlijk het meest zin in had en het meest benieuwd naar was (Q4, Enyaq Coupé RS, Lexus RZ). Maar de rijbeleving waar BMW in mijn optiek zo prat op gaat kon ik niet ervaren. Ik ervoer wel veel bandengeluid en windgeruis, maar akoestische zijruiten zijn voor de i4 ook geen optie. Bij het deactiveren van de auto hold ging de gehele reeks aan knoppen hierboven (sport/comfort/eco) ook mee. Bij het activeren van de cruisecontrol (geen ACC aanwezig) kwam ook een melding naar voren dat er iets aangekocht kon worden. Ik vond het bijna een gênante vertoning deze auto.

Dat gezegd hebbende, meestal zijn de demo-auto's wel ruim aangekleed, maar deze was dat dan ook niet wat wellicht ook niet hielp.

Als ik dit beeld schets, is dat voor jullie totaal onbegrijpelijk? Heb ik gewoon een veel te karige auto meegekregen of moet ik de i4 gewoon van mijn lijstje af strepen? Wellicht is dit gewoon niet de auto voor mij, dat kan natuurlijk ook. Maar als jullie hier zeggen dat dit totaal niet is wat het hoort te zijn, ga ik nog wel ergens anders een proefrit maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pieter81!
True schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:59:
Ik heb gisteren een proefrit maakt in een i4 en ik moet zeggen, ik vond het niets. Het was dé auto van mijn shortlist waar ik eigenlijk het meest zin in had en het meest benieuwd naar was (Q4, Enyaq Coupé RS, Lexus RZ). Maar de rijbeleving waar BMW in mijn optiek zo prat op gaat kon ik niet ervaren. Ik ervoer wel veel bandengeluid en windgeruis, maar akoestische zijruiten zijn voor de i4 ook geen optie. Bij het deactiveren van de auto hold ging de gehele reeks aan knoppen hierboven (sport/comfort/eco) ook mee. Bij het activeren van de cruisecontrol (geen ACC aanwezig) kwam ook een melding naar voren dat er iets aangekocht kon worden. Ik vond het bijna een gênante vertoning deze auto.

Dat gezegd hebbende, meestal zijn de demo-auto's wel ruim aangekleed, maar deze was dat dan ook niet wat wellicht ook niet hielp.

Als ik dit beeld schets, is dat voor jullie totaal onbegrijpelijk? Heb ik gewoon een veel te karige auto meegekregen of moet ik de i4 gewoon van mijn lijstje af strepen? Wellicht is dit gewoon niet de auto voor mij, dat kan natuurlijk ook. Maar als jullie hier zeggen dat dit totaal niet is wat het hoort te zijn, ga ik nog wel ergens anders een proefrit maken.
Ik heb de door jou genoemde andere auto’s niet gereden of overwogen, maar herken er weinig van. Autohold heb ik nog nooit uitgezet, daar heb je wellicht een punt. Zelfde geldt voor het gebrek aan ACC, ik geloof direct dat je in een kalere versie reed. Blijft een BMW, dus opties betekent in de buidel tasten. Als je dat ervoor over hebt, heb je er een topauto aan.

Voor wat betreft de rijgeluiden: wellicht was er iets mis met de auto waarin je reed. De i4 staat juist bekend als één van de stilste auto’s van dit moment. Zie ook de spreadsheet van bekend youtuber en ev tester Bjørn nyland (https://drive.google.com/...Zmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP / file TB test results) waarin veel van de door jou genoemde auto’s als (iets) minder stil uit de bus komen.

Maar als de i4 niks voor je is helemaal prima natuurlijk!

[ Voor 3% gewijzigd door pieter81! op 12-05-2024 21:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:34
Betreffende de i4 : In mijn ogen voert met name M sport onderstel veel toe aan de rijbeleving.
Wat de andere wagens van je shortlist betreft : De Q4 schrap die dan zeker maar want de i4 rijdt duizend keer beter dan dat gedrocht :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:34
Q4 en Enyaq Coupé RS heb ik ook gereden, maar daar vond ik juist niks sportiefs aan behalve rechtdoor. Dus waar scoren deze volgens jou beter?

Maar ja je hebt sowieso een karige auto meegekregen, probeer het eens bij een andere dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Quiller schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:19:
Betreffende de i4 : In mijn ogen voert met name M sport onderstel veel toe aan de rijbeleving.
Wat de andere wagens van je shortlist betreft : De Q4 schrap die dan zeker maar want de i4 rijdt duizend keer beter dan dat gedrocht :p
Het is dan wel een Q4 Sportback, de normale vind ik niets hebben. Ik heb de proefrit in een S edition gereden en dat kwam voor mij wel over als een auto die alles had (oké misschien iets te grote spiegels) hij voelde gewoon af.

Maar die tip m.b.t. het M sport onderstel is een goeie, ik baal er alleen van dat BMW nu met de facelift er aan zit te komen en dat momenteel er niets te configureren is, ik kan dan ook totaal niet vinden waar ik ongeveer op uit zou komen.
phex schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:19:
Q4 en Enyaq Coupé RS heb ik ook gereden, maar daar vond ik juist niks sportiefs aan behalve rechtdoor. Dus waar scoren deze volgens jou beter?

Maar ja je hebt sowieso een karige auto meegekregen, probeer het eens bij een andere dealer.
Ik heb nog geen proefrit gemaakt in een Enyaq maar heb wel eens een standaard versie gereden als leenauto voor onderhoud, dat gaf mij totaal geen gevoel. In vergelijking met mijn vrij luxe uitvoering van een Octavia viel de Enyaq zonder opties in het niet.

De Q4 was qua afwerking in mijn optiek echt beter dan de i4. Ik kan het niet goed plaatsen, anders dan die punten die ik al noemde (melding bijkopen opties en knoppen die mee gedrukt worden bij indrukken andere knop).

Oh en absolute minpunten van de i4 t.o.v. die andere modellen zijn toch echt wel die zeer beperkte 5e plek zitplek en beenruimte op de achterbank in het algemeen. De kofferbak lijkt mij overigens voor de dagelijkse dingen dan wel weer erg netjes en praktisch.
Maar ik moet dan ook eerlijk bekennen dat we de i4 dan vergelijken met totaal andere auto's en dat is dan wellicht ook niet 100% fair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:43

_Arthur

blub

True schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:35:
ik baal er alleen van dat BMW nu met de facelift er aan zit te komen en dat momenteel er niets te configureren is, ik kan dan ook totaal niet vinden waar ik ongeveer op uit zou komen.
Gewoon in de prijslijst kijken en even zelf de rekenmachine hanteren. Dit is wel voor de huidige i4.

https://www.bmw.nl/conten...f.asset.1698829598598.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Quiller schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:19:
Jij doelt met het 'M sport onderstel' dan op:
  • 2VF M Adaptief onderstel.
  • 2VL Variable Sport Steering.
?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
...

Oh en absolute minpunten van de i4 t.o.v. die andere modellen zijn toch echt wel die zeer beperkte 5e plek zitplek en beenruimte op de achterbank in het algemeen. De kofferbak lijkt mij overigens voor de dagelijkse dingen dan wel weer erg netjes en praktisch.
Maar ik moet dan ook eerlijk bekennen dat we de i4 dan vergelijken met totaal andere auto's en dat is dan wellicht ook niet 100% fair.
Bandengeluid valt in mijn ervaring goed mee. Maar veel hangt ook af van wat nu je referentie is (m.a.w met welke auto je nu rijdt).
Windgeruis is naar mijn ervaring gemiddeld; zeker niet zo goed als auto's met akoestische zijruiten (mijn vorige ICE had deze + dubbel gelaagde voorruit en die was toch nog een stuk stiller dan de i4) maar voor gewone ruiten wel gewoon goed.
En bij een EV vallen rolgeluiden en windgeruis ook wat meer op dan bij een ICE.

Die knoppen die mee ingedrukt worden, heb ik na 6 maanden in een i4 nog niet meegemaakt, ook niet tijdens de testrit die ik ervoor deed. Dat is natuurlijk helemaal niet normaal...
Idem met opmerkingen dat je 1 of andere optie kan aankopen, heb ik ook nog niet gehad en zou ik ook niet kunnen waarderen!

Een 5e zitplek is er niet echt door de middentunnel en beenruimte op de achterbank is inderdaad beperkt - ook omdat je je voeten niet of nauwelijks onder de voorzetels krijgt en het hoogteverschil tussen de achterbank en de ruimte voor de voeten is ook niet ideaal. Voor kleinere kinderen minder een probleem maar voor volwassenen op langere ritten valt dat wel tegen.

De kofferruimte is qua volume wel kleiner dan de Q4, RZ, Enyaq maar ook anders: minder hoog, gemiddeld qua breedte maar wel nog relatief lang, het is maar wat je zelf het nuttigst vindt. En door de grote achterklep wel heel makkelijk om in- en uit te laden, al geldt dat even goed voor de Q4, RZ, Enyaq.

Groot verschil met de rest van je shortlist is ook of je liever lager zit, of liever de hogere zit van een SUV model hebt.

RZ zou ik persoonlijk niet nemen omdat die qua EV architectuur toch echt achterloopt: laadt zowel AC als DC stukken trager dan de i4, Q4 en Enyaq en verbruikt dan nog eens een pak meer in combinatie met een kleinere batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

noctilucus schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Bandengeluid valt in mijn ervaring goed mee. Maar veel hangt ook af van wat nu je referentie is (m.a.w met welke auto je nu rijdt).
Windgeruis is naar mijn ervaring gemiddeld; zeker niet zo goed als auto's met akoestische zijruiten (mijn vorige ICE had deze + dubbel gelaagde voorruit en die was toch nog een stuk stiller dan de i4) maar voor gewone ruiten wel gewoon goed.
En bij een EV vallen rolgeluiden en windgeruis ook wat meer op dan bij een ICE.

Die knoppen die mee ingedrukt worden, heb ik na 6 maanden in een i4 nog niet meegemaakt, ook niet tijdens de testrit die ik ervoor deed. Dat is natuurlijk helemaal niet normaal...
Idem met opmerkingen dat je 1 of andere optie kan aankopen, heb ik ook nog niet gehad en zou ik ook niet kunnen waarderen!

Een 5e zitplek is er niet echt door de middentunnel en beenruimte op de achterbank is inderdaad beperkt - ook omdat je je voeten niet of nauwelijks onder de voorzetels krijgt en het hoogteverschil tussen de achterbank en de ruimte voor de voeten is ook niet ideaal. Voor kleinere kinderen minder een probleem maar voor volwassenen op langere ritten valt dat wel tegen.

De kofferruimte is qua volume wel kleiner dan de Q4, RZ, Enyaq maar ook anders: minder hoog, gemiddeld qua breedte maar wel nog relatief lang, het is maar wat je zelf het nuttigst vindt. En door de grote achterklep wel heel makkelijk om in- en uit te laden, al geldt dat even goed voor de Q4, RZ, Enyaq.

Groot verschil met de rest van je shortlist is ook of je liever lager zit, of liever de hogere zit van een SUV model hebt.

RZ zou ik persoonlijk niet nemen omdat die qua EV architectuur toch echt achterloopt: laadt zowel AC als DC stukken trager dan de i4, Q4 en Enyaq en verbruikt dan nog eens een pak meer in combinatie met een kleinere batterij.
Het wordt een beetje OT, maar die shortlist komt ook voor vanuit de eisen (leasebeleid) en mogelijke opties qua auto's. Er zijn weinig (lees vrijwel geen) non-SUV's m.u.v. van misschien de IONIQ 6.

Ik denk dat ik jullie advies ter harte neem en nog een proefrit ga doen bij een andere dealer en ook specifiek even vraag voor een demo auto met M onderstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
True schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Jij doelt met het 'M sport onderstel' dan op:
  • 2VF M Adaptief onderstel.
  • 2VL Variable Sport Steering.
?
Geen idee hoe dat tegenwoordig / in NL noemt maar in Belgie was de max optie 'm-sport onderstel'. (en ja dat is adaptief)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 20:17

tja...

Ik heb bijna een jaar een bijna full loaded Q4 gereden. Rond de 74k aanschafwaarde (wel lease), daarna ging de aandrijfas naar zijn grootje. Als je niet de 3 zone ventilatie neemt dan krijg je een melding, niet aangeschaft, te zien als je op het knopje drukt wat er wel zit. Nogal genant ook.
De aanraakgevoelige toetsen op het stuur waren na een jaar nog steeds r*k, echt verschrikkelijk.
De Enyaq heeft naar mijn idee een veel te klein dashboard.

De HUD is bij de i4 gewoon het beste. De interactieve content op de HUD van de Q4 is leuk om te zeggen, maar voegt eigenlijk niks toe.

De range is bij de i4 veel beter ook.

Doe nog eens een proefrit met een andere i4? Je hebt echt een leenauto of proefrit auto gereden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:41
_Arthur schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:24:
Ben benieuwd wanneer de LCI i4 in de configurator staat op bmw.nl
Ik heb navraag gedaan bij BMW Nederland. Ze weten het zelf ook (nog) niet.
Aanmelden op de nieuwsbrief kan, dan wordt je als eerste op de hoogte gebracht.

Ben er ook benieuwd naar, zeker ook naar wat de prijs gaat doen.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DC2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:08

DC2

Wat ik van mijn dealer heb begrepen is dat hij eind mei online te configureren is en dat er een introductie aanbieding komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pirmin Z
  • Laatst online: 30-05 18:59

Heb vóór m’n i4 ook met de Q4 gereden, best fijne en vooral praktische auto. Als techneut was t voor mij echter onverteerbaar dat een auto van 60-70K EUR van achteren trommelremmen heeft: absurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Pirmin Z schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:07:
[...]

Heb vóór m’n i4 ook met de Q4 gereden, best fijne en vooral praktische auto. Als techneut was t voor mij echter onverteerbaar dat een auto van 60-70K EUR van achteren trommelremmen heeft: absurd.
Serieuze vraag: wat is er goed of slecht aan trommelremmen en waarom het een of het ander?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:34
Het heeft meer met kwaliteitsbeleving te maken denk ik. Je gebruikt je remmen amper bij een EV, maar ik kan mij voorspellen dat het een beetje cheap aanvoelt als er geen schijfremmen op zitten.

Ik zou eerder afknappen aan het gebrek aan een onderscheidend design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirmin Z
  • Laatst online: 30-05 18:59
HyperBart schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Serieuze vraag: wat is er goed of slecht aan trommelremmen en waarom het een of het ander?
Trommelremmen zijn vooral goedkoper en lichter, maar presteren minder en worden veel warmer. Maar t klopt ook wat @phex zegt: ze worden minder gebruikt, enerzijds door t EV karakter van de auto, anderzijds doordat ze aan de achterzijde gemonteerd zijn ( voorremmen hebben meer werk te verrichten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Pirmin Z schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:56:
[...]

Trommelremmen zijn vooral goedkoper en lichter, maar presteren minder en worden veel warmer. Maar t klopt ook wat @phex zegt: ze worden minder gebruikt, enerzijds door t EV karakter van de auto, anderzijds doordat ze aan de achterzijde gemonteerd zijn ( voorremmen hebben meer werk te verrichten)
Los van het feit dat de remmen van een EV doorgaans minder gebruikt worden: áls je ze gebruikt heb je vaak veel massa af te remmen, en dan zijn schijfremmen toch de betere optie (ze zijn minder vatbaar voor oververhitting en remmen beter bij vochtige weersomstandigheden). Zelfs elektrische fietsen hebben tegenwoordig schijfremmen om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Scientific schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:05:
[...]

Los van het feit dat de remmen van een EV doorgaans minder gebruikt worden: áls je ze gebruikt heb je vaak veel massa af te remmen, en dan zijn schijfremmen toch de betere optie (ze zijn minder vatbaar voor oververhitting en remmen beter bij vochtige weersomstandigheden). Zelfs elektrische fietsen hebben tegenwoordig schijfremmen om die reden.
Aan de andere kant zijn trommelremmen beter beschermd tegen vuiligheid en dat is een issue bij weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
kdeboois schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Aan de andere kant zijn trommelremmen beter beschermd tegen vuiligheid en dat is een issue bij weinig gebruik.
Ik denk niet dat “vuiligheid” een probleem is op de schijfremmen van een EV. Hoogstens heb je wat oppervlakkige roestvorming, maar dat hindert het functioneren van de remmen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Scientific schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:13:
[...]

Ik denk niet dat “vuiligheid” een probleem is op de schijfremmen van een EV. Hoogstens heb je wat oppervlakkige roestvorming, maar dat hindert het functioneren van de remmen niet.
Bij lang niet gebruiken komt het gewoon vast te zitten. Zelf ondervonden bij de motorfiets op de achterrem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
kdeboois schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Bij lang niet gebruiken komt het gewoon vast te zitten. Zelf ondervonden bij de motorfiets op de achterrem.
Ik dacht dat dit een EV-topic was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Scientific schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Ik dacht dat dit een EV-topic was?
Trommel en schijfremmen delen EV’s met vele type voertuigen. Je kan mijn reactie bij de mods rapporteren als je het te ver offtopic vindt gaan. Fijne dag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohakerel
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-05 14:55
Vandaag bandenwissel gehad via de dealer via bmw fs (lease)
Bridgestone turanza 6 gekregen ipv de ps4 die erop zat.
Word ook niet herkent door de auto of is niet gekoppeld door dealer.

Iemand hier ervaring met deze bridgestones? 255/40 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ohakerel schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:56:
Vandaag bandenwissel gehad via de dealer via bmw fs (lease)
Bridgestone turanza 6 gekregen ipv de ps4 die erop zat.
Word ook niet herkent door de auto of is niet gekoppeld door dealer.

Iemand hier ervaring met deze bridgestones? 255/40 19
Apart dat de dealer en de BMW FS lease daar zo voor kiezen. Aangezien dat geen reguliere BMW band is voor de i4.

Detectie zal dus helemaal niet werken in deze situatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Zipsop op 16-05-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohakerel
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-05 14:55
Zipsop schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:20:
[...]

Apart dat de dealer en de BMW FS lease daar zo voor kiezen. Aangezien dat geen reguliere BMW band is voor de i4.

Detectie zal dus helemaal niet werken in deze situatie.
Vond het ook al apart.
Ik las ook dat zonder ster markering ik eigenlijk terug naar de dealer kan?
Nog even aankijken hoe deze banden bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
ohakerel schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Vond het ook al apart.
Ik las ook dat zonder ster markering ik eigenlijk terug naar de dealer kan?
Nog even aankijken hoe deze banden bevallen.
Oh er hoeft verder niets mis mee te zijn hoor. Zolang handmatig de maat maar goed staat in iDrive van de achterbanden. Daar houd de luchtvering achter en/of de adaptieve dempers rekening mee.

BMW sluit alleen alle garantie claims uit in hun voorwaarden als niet de BMW aanbevolen banden zijn gemonteerd.

Maar dat zal dan wel los lopen in jou geval als de dealer ze er zelf op heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Zipsop schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Oh er hoeft verder niets mis mee te zijn hoor. Zolang handmatig de maat maar goed staat in iDrive van de achterbanden. Daar houd de luchtvering achter en/of de adaptieve dempers rekening mee.

BMW sluit alleen alle garantie claims uit in hun voorwaarden als niet de BMW aanbevolen banden zijn gemonteerd.

Maar dat zal dan wel los lopen in jou geval als de dealer ze er zelf op heeft gezet.
Zit nu zelf (ja ja, ik weet het, bijna zomer) mij een beetje te orienteren op velgen + banden voor de winter.

Keuze gaat globaal tussen een originele bmw winterset (met ster markering banden) via de dealer of een set met all season banden.

Voorkeur bmw velgen, maar sta open voor leuke alternatieve suggesties (wel bescheiden qua uiterlijk).
All seasons omdat ik niet op wintersport ga, en puur wil garanderen dat de auto 365 dagen per jaar (zakelijk) inzetbaar blijft. In mijn beleving heb je in de winter in NL doorgaans meer aan een goede all season band dan een dedicated winterband.

Je gaat mij toch niet vertellen dat ik mijn bmw garantie verspeel bij een probleem met de airco, als ik geen bmw ster banden heb?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
pieter81! schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:59:
[...]

Zit nu zelf (ja ja, ik weet het, bijna zomer) mij een beetje te orienteren op velgen + banden voor de winter.

Keuze gaat globaal tussen een originele bmw winterset (met ster markering banden) via de dealer of een set met all season banden.

Voorkeur bmw velgen, maar sta open voor leuke alternatieve suggesties (wel bescheiden qua uiterlijk).
All seasons omdat ik niet op wintersport ga, en puur wil garanderen dat de auto 365 dagen per jaar (zakelijk) inzetbaar blijft. In mijn beleving heb je in de winter in NL doorgaans meer aan een goede all season band dan een dedicated winterband.

Je gaat mij toch niet vertellen dat ik mijn bmw garantie verspeel bij een probleem met de airco, als ik geen bmw ster banden heb?!
Dan moeten ze natuurlijk wel kunnen bewijzen dat het daar door komt.
Al zal je in de zakelijke markt met all-seasons wat meer discussie krijgen omdat die uberaupt niet in het BMW gamma zitten. Met zomer of winterbanden van een A merk met dezelfde specs zal dat toch makkelijker gaan.

Maar kijk bij de Duitse BMW dealers online, vaak staat daar de 18" winterset een stuk voordeliger dan hier in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
kdeboois schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Het kan voorkomen maar bij auto's lijkt dat me toch zeldzaam, genoeg auto's met schijfremmen die ergens 2-3 maanden stilstaan waarbij de remmen niet vast zitten.

Nu ja, het lijkt me duidelijk waarom sommige autofabrikanten voor trommelremmen kiezen: goedkoper = meer marge. De bonus van wat gewichtsbesparing of het feit dat je minder snel roestaanslag krijgt, klinkt vooral als een mooi marketing praatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axeli4
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-08-2024
Heb recent mijn i4 besteld (eind april) en krijg van de garage te horen dat hij midden juli geleverd zal worden. Kan dat?

Heeft er iemand een recente i4 in ontvangst genomen met soortgelijke leveringstermijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
axeli4 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:57:
Heb recent mijn i4 besteld (eind april) en krijg van de garage te horen dat hij midden juli geleverd zal worden. Kan dat?

Heeft er iemand een recente i4 in ontvangst genomen met soortgelijke leveringstermijn?
Dat kan zeker, als je bestelling door de fabriek geaccepteerd is dan moet hij voor juli gemaakt worden, omdat dan de LCI in productie gaat, die auto's hebben een andere bestelcode. Dus alles wat besteld is en geaccepteerd heeft gewoon een redelijk vast productie slot. BMW schuift dan gewoon met de andere modellen in München, ik heb bijvoorbeeld een paar 3 serie touring bestellingen die voor juni juli staan die veel meer schuiven in de planning dan normaal.

Het snelste wat ik eind vorig jaar en begin dit jaar gezien heb is 33 dagen van bestellen tot leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Zipsop schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:54:
[...]
Het snelste wat ik eind vorig jaar en begin dit jaar gezien heb is 33 dagen van bestellen tot leveren.
Da's snel, ik dacht dat de i5 al snel was (29 feb en 26 april stond er ergens al eentje van iemand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 12:42
Kun je nu ook Carplay gebruiken zonder bluetooth? Gisteren mijn telefoon verbonden via bluetooth en daarna 'verbinden via wifi' gedaan. De QR code gescand en kon daarna bluetooth uitzetten zonder de verbinding te verliezen. Vanmorgen wilde de telefoon echter niet verbinden zonder bluetooth eerst aan te zetten.

Zie ik iets over het hoofd?

Wat ik ook best apart vind is dat ik bij de bekerhouders een usb aansluiting heb en in de middenconsole een usb-C. Zit hier een gedachtegang achter?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

virtualJac schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:51:

Wat ik ook best apart vind is dat ik bij de bekerhouders een usb aansluiting heb en in de middenconsole een usb-C. Zit hier een gedachtegang achter?
Daar verbaasde ik me ook al over: een auto van 75k van december 2023 die nog uitgeleverd wordt met een USB-A aansluiting? :?
Misschien toch een stukje "klantvriendelijkheid": er zullen nog wel meer klanten zijn met kabels die een USB-A aansluiting hebben dan USB-C. Maar ik vond het ook bijzonder.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 17:28
Pietervs schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Daar verbaasde ik me ook al over: een auto van 75k van december 2023 die nog uitgeleverd wordt met een USB-A aansluiting? :?
Misschien toch een stukje "klantvriendelijkheid": er zullen nog wel meer klanten zijn met kabels die een USB-A aansluiting hebben dan USB-C. Maar ik vond het ook bijzonder.
Vergeet niet dat het grote publiek dat (nieuwe) BMW's koopt een paar generaties ouder is dan ons, en vooral minder technisch. Als ik kijk naar mijn ouders, die hebben nog een oude telefoon, dikwijls zelfs nog micro-USB ipv USB-C. En dan heb je meer aan een USB-A dan een USB-C aansluiting. Plus, welke kabel zit er over het algemeen bij een telefoon? Een USB-A naar USB-C kabel. Ik zie mijn vader bvb (die toch echt geen domme vent is) niet naar een winkel gaan om een USB-C - USB-C kabel te gaan halen.
En toestellen zoals een Coyote Mini: USB-A ==> Micro-USB, kabeltje bij Coyote UP: USB-A ==> USB-C...

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Heb zelf de laatste iPhone met een lightning connector. En had nog een kabel liggen USB-A naar lightning. Alleen hij laad daarmee erg traag. Zag dat de andere USB-C aansluitingen ook een hoger amperage hebben, dus maar weer een ander kabeltje fixen. Denk misschien zit er een logica achter dat er een bepaald product wat veel mensen voorin gebruiken een USB-A aansluiting heeft.

Had gehoopt dat Carplay bedraad zou werken, maar lees dat dit niet zo is. Vraag die resteert is of het nu hoort te werken met alleen wifi? Of moet bluetooth toch altijd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

virtualJac schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:15:
Heb zelf de laatste iPhone met een lightning connector. En had nog een kabel liggen USB-A naar lightning. Alleen hij laad daarmee erg traag. Zag dat de andere USB-C aansluitingen ook een hoger amperage hebben, dus maar weer een ander kabeltje fixen. Denk misschien zit er een logica achter dat er een bepaald product wat veel mensen voorin gebruiken een USB-A aansluiting heeft.

Had gehoopt dat Carplay bedraad zou werken, maar lees dat dit niet zo is. Vraag die resteert is of het nu hoort te werken met alleen wifi? Of moet bluetooth toch altijd aan?
Waarom zou je bluetooth überhaupt uitzetten? En als je het soft-uitzet (via het control centrum) blijven functies zoals CarPlay en AirDrop gewoon werken.

USB-A is natuurlijk ook handig voor dashcams etc.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 21-05-2024 09:18 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
fsfikke schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:17:
[...]

Waarom zou je bluetooth überhaupt uitzetten? En als je het soft-uitzet (via het control centrum) blijven functies zoals CarPlay en AirDrop gewoon werken.

USB-A is natuurlijk ook handig voor dashcams etc.
Bluetooth draint mijn accu enorm. En gebruik het verder nergens voor. In de auto laad hij wel bij, maar bij dagen met een aantal korte ritten en verder veel 'buiten' vind ik het helemaal ruk. Geef mij maar bedraad Carplay of via wifi (wat wel altijd aanstaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-05 22:20
virtualJac schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:15:
Heb zelf de laatste iPhone met een lightning connector. En had nog een kabel liggen USB-A naar lightning. Alleen hij laad daarmee erg traag.
Klopt de USB-A heeft een erg laag vermogen. In die mate zelfs dat mijn iphone nauwelijks oplaadt bij waze en spotify gebruik. Al vermoed ik dat de kabel die ik gebruikte weinig kan hebben.

Het valt mij ook op dat de locatie van de aansluiting ongelukkig is gekozen. Je kan namelijk de klep niet sluiten daar de connector te hoog uitsteekt.

Nu ja, dan maar de USB-C aansluiting gebruiken.

Mijn eigen fout. Ik had wireless laden achterwege gelaten en daar in mijn vorig voertuig de gsm uitviel wegens oververhitting.. Er zijn grotere problemen in de wereld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:34
papabeer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Klopt de USB-A heeft een erg laag vermogen. In die mate zelfs dat mijn iphone nauwelijks oplaadt bij waze en spotify gebruik. Al vermoed ik dat de kabel die ik gebruikte weinig kan hebben.

Het valt mij ook op dat de locatie van de aansluiting ongelukkig is gekozen. Je kan namelijk de klep niet sluiten daar de connector te hoog uitsteekt.

Mijn eigen fout. Ik had wireless laden achterwege gelaten en daar in mijn vorig voertuig de gsm uitviel wegens oververhitting.. Er zijn grotere problemen in de wereld :)
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 19:51
papabeer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Wireless laden is in een i4 de meest waardeloze optie ever. Mijn telefoon wordt alleen maar enorm heet en valt uit. Opladen doet ie zeker niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 29-04 20:17
tpas schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:01:
[...]

Wireless laden is in een i4 de meest waardeloze optie ever. Mijn telefoon wordt alleen maar enorm heet en valt uit. Opladen doet ie zeker niet
Is bijna in alle autos. Komt door het systeem an sich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duzzan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 12:14
De telefoonoven in de i4 werkt prima. Zolang je geen FM, Waze, of andere Navi gebruikt laad hij een beetje bij en is hij heerlijk warm als je hem uit de telefoonoven haalt. In de winter vond ik dit een hele fijne feature. Het ritje naar werk is voor mij niet zo lang, en dat was genoeg om de telefoon goed warm te krijgen zodat ik gelijk broekzakverwarming had. :+

Zodra je FM, Waze, of een andere Navi app gebruikt dan gaat de telefoon gewoon uit … oververhit.

Ik gebruik nu een Belkin Boost-Up MagSafe wireless en dat werkt echt perfect. Mede door de airflow, telefoon hangt voor het luchtrooster, blijft de telefoon relatief koel. Als de auto aan het koelen is, is de telefoon gewoon koud :9
En dit is ook zo als ik FM, Waze of iets anders aan heb staan. Zelfs op langere ritten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Avigoorn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Ik heb nooit begrepen waarom mensen draadloos willen opladen. Werkt in alle opzichten uitstekend met een kabeltje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pieter81!
Had een draadloze lader in mijn vorige auto en nu niet meer. Mis het geen seconde. Telefoon gaat bij een langere rit gewoon in de armsteun aan een kabeltje. Wel zo veilig.. Eerder was de verleiding te groot om de telefoon toch even te pakken voor een bericht dat binnenkwam of wat dan ook, nu geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-05 22:20
Scientific schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:43:
[...]

Ik heb nooit begrepen waarom mensen draadloos willen opladen. Werkt in alle opzichten uitstekend met een kabeltje.
Het gebruiksgemak was best vernieuwend. Mobiel eenvoudigweg neerleggen, geen geprul met het connecteren van de kabel, geen kabel in de weg/zicht. Niets zo gemakkelijk en mis het gemak gewoon.

Komend weekend opnieuw een draadloze oplossing aanschaffen voor deze lazy boy :P
Oplossingen zijn er altijd te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
papabeer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:04:
[...]

Het gebruiksgemak was best vernieuwend. Mobiel eenvoudigweg neerleggen, geen geprul met het connecteren van de kabel, geen kabel in de weg/zicht. Niets zo gemakkelijk en mis het gemak gewoon.

Komend weekend opnieuw een draadloze oplossing aanschaffen voor deze lazy boy :P
Oplossingen zijn er altijd te vinden.
De kabel is anders best handig als je de telefoon laat vallen in de wagen 😋.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
Scientific schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:43:
[...]

Zo denk ik er ook over. Al blijft het wel een misser dat die USB-A alleen maar kan laden en verder niets terwijl die vroeger wel een volwaardige USB aansluiting was, waardoor je je mobiel nu toch weer in dat middenvak moet leggen ipv op de plek achter de bekerhouders.

Al heeft @papabeer gelijk dat je met die USB-A niet kan opladen en de klep dicht laten, daar is imho ook niet goed over nagedacht. Een mini-USB stick past er nog net in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
  • Laatst online: 30-05 11:05
[...]

Niet mee eens.
Heb, toen ik niet wist wat te kopen en maar auto nodig had voor 2 jaar, een Seat Ateca gehad met draadloos laden en dat werkte perfect. Mijn vrouw heeft achteraf met die wagen ook gereden en ook bij haar laadde telefoon goed op. Idem i4 met mijn S21 tijdens testritten. Echter heb nu een S24 Ultra en bij die telefoon werkt het totaal niet. Enkel het warm worden zoals bij anderen. Dus ook aparte draadloze lader gekocht.
Dus ik denk dat er veel afhangt van de telefoon ook maar draadloos laten op zich zou in theorie moeten werken. Die S21 bv laadt nog steeds perfect op en is NOOIT via kabel geladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
voodoo077 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:46:
[...]

Niet mee eens.
Heb, toen ik niet wist wat te kopen en maar auto nodig had voor 2 jaar, een Seat Ateca gehad met draadloos laden en dat werkte perfect. Mijn vrouw heeft achteraf met die wagen ook gereden en ook bij haar laadde telefoon goed op. Idem i4 met mijn S21 tijdens testritten. Echter heb nu een S24 Ultra en bij die telefoon werkt het totaal niet. Enkel het warm worden zoals bij anderen. Dus ook aparte draadloze lader gekocht.
Dus ik denk dat er veel afhangt van de telefoon ook maar draadloos laten op zich zou in theorie moeten werken. Die S21 bv laadt nog steeds perfect op en is NOOIT via kabel geladen
Het vak in de i4 is door design gewoon slecht (had altijd ventilatie in dat vak (zeker voor een premium wagen) moeten zitten) ... Dat gezegd zijnde : De telefoon wordt een pak minder warm (wordt nog warm maar valt niet meer uit ALS ik het nog eens gebruik (meestal kabeltje) als je het snelladen voor draadloos uitzet (gevonden op een samsung forum en ja dat werkt wel degelijk. Daar werd voor de levensduur van de batterij sowieso aangeraden om zeker bij draadloos laden algemeen dit snelladen uit te schakelen!!!)

De reden dat (waarschijnlijk) het bij je ateca wel goed werkte is te verklaren dat draadloze laders de laatste jaren een pak sneller opladen dan vroeger (maar dus ook pak meer warmte produceren (stress) voor de batterij.

[ Voor 8% gewijzigd door Quiller op 22-05-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Dit alles neemt overigens niet weg dat ik Carplay via Wifi wel echt een misser vind.

Heb zelf een iPhone 13 mini, en die wordt bij carplay in combinatie met opladen via een kabeltje ook super heet. Zie dan ook regelmatig de melding bij het loskoppelen van mijn telefoon dat laden is onderbroken vanwege te hoge temperatuur.

Zal helemaal een drama zijn met een draadloze lader vermoed ik, die melding kreeg ik immers ook in mijn vorige auto met draadloos laden zonder carplay.

Vraag is dus, of de telefoon warm vooral wordt door het opladen of door carplay (of android equivalent). Ik vermoed het laatste op basis van mijn ervaring..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pieter81! schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:38:
Dit alles neemt overigens niet weg dat ik Carplay via Wifi wel echt een misser vind.

Heb zelf een iPhone 13 mini, en die wordt bij carplay in combinatie met opladen via een kabeltje ook super heet. Zie dan ook regelmatig de melding bij het loskoppelen van mijn telefoon dat laden is onderbroken vanwege te hoge temperatuur.

Zal helemaal een drama zijn met een draadloze lader vermoed ik, die melding kreeg ik immers ook in mijn vorige auto met draadloos laden zonder carplay.

Vraag is dus, of de telefoon warm vooral wordt door het opladen of door carplay (of android equivalent). Ik vermoed het laatste op basis van mijn ervaring..
Warme telefoons is gewoon een feit bij draadloos Carplay of Android Auto. En draadloos laden helpt ook niet. Die combinatie is killing voor waarschijnlijk 90% v.d. telefoons tijdens langere ritten (+30minuten) dan krijg je gewoon haperingen en/of meldingen van een te warme telefoon. Dat heeft an sich niets met BMW of met de i4 te maken.
Wél zijn er een aantal auto fabrikanten op ingesprongen om de plek van de QI-charger ook gekoeld te maken, dat voorkomt wel weer ellende.

offtopic:
In mijn Skoda Octavia kan ik ook niet met mijn Pixel 7a of hiervoor met mijn Pixel 5 zowel QI-chargen én wireless AA doen op een langere rit. Een warme telefoon i.c.m. bedraad laden én Carplay/AA zou echt wel moeten kunnen, daar is het in eerste instantie voor ontwikkelt. En bij Apple vind ik het persoonlijk dan wel echt een gemis gezien ze zelf alle factoren in de hand hebben: Carplay, het device én de laadmogelijkheden, maar dat wordt wat OT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:49
pieter81! schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:38:

Ik heb hier na jaren draadloos laden in de auto slechts 1 keer last van gehad, maar toen scheen de zon er op, want de iPhone hing aan het raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
True schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:46:
[...]

Warme telefoons is gewoon een feit bij draadloos Carplay of Android Auto. En draadloos laden helpt ook niet. Die combinatie is killing voor waarschijnlijk 90% v.d. telefoons tijdens langere ritten (+30minuten) dan krijg je gewoon haperingen en/of meldingen van een te warme telefoon.
Geen last van.
Woon-Werk 1 uur, laden op een MagSafe lader, draadloze Apple Carplay, TomTom en Apple Music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:34

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Android auto is bij mij ook een batterijvreter, vooral als je navigeert met google. Als ik dat aan heb en de telefoon aan een 12v fastcharger hang, lukt het niet om de telefoon bij te laden maar blijft hij op constant batterijlevel.

Ik vind het draadloos laden vak ook een enorme miskleun van BMW omdat dat volgens mij de enige manier is om de telefoon de dakantenne te laten gebruiken. Zo zonde dat die zo slecht werkt

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Danfoss schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:06:

Ik vind het draadloos laden vak ook een enorme miskleun van BMW omdat dat volgens mij de enige manier is om de telefoon de dakantenne te laten gebruiken.
Waar haal je dat vandaan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:34

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Scientific schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:08:
[...]

Waar haal je dat vandaan?!
Dat is wat de dealer mij vertelde, eerdere bmw's hebben dat ook en als ik een telefoon in het vakje leg verandert het signaal icoontje in het scherm van de auto ook. Helaas omdat de draadloze lader gewoon niet goed werkt zie je ook dat hij elke keer connectie verliest

Sys Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
Danfoss schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Dat is wat de dealer mij vertelde, eerdere bmw's hebben dat ook en als ik een telefoon in het vakje leg verandert het signaal icoontje in het scherm van de auto ook. Helaas omdat de draadloze lader gewoon niet goed werkt zie je ook dat hij elke keer connectie verliest
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik gebruik 9/10 de kabel connectie (van de armsteun) voor de gsm en leg hem niet in het oplaadvak... En ik heb geen enkel issue met signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Danfoss schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:20:
[...]

Er is speciale functionaliteit om te zorgen dat er verbinding is, ook als de telefoon in het vakje ligt. Maar volgens mij is er ook verbinding met de antenne in andere gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Scientific schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:36:
ook als de auto in het vakje ligt.
Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
@Scientific @ASS-Ware zowel Audi en nu blijkbaar ook BMW (of al langer) bieden via een soort phone box aan dat er beter bereik naar de GSM mast wordt gerealiseerd door gebruik te maken van de buitenantenne(s) van de wagen.

Als ik het mij goed herinner zijn die uitsparingen in de wagen als mini kooitjes van faraday uitgerust en worden op die manier de interne antennes van een telefoon “verlengd” naar de antenne buiten.

OF er wordt ahw gebruik gemaakt van de “modem” en antenne in de wagen over bluetooth of iets anders.

Het is een van die twee, ik moet het opzoeken.

Edit: het zou blijkbaar dus een “booster” aka repeater zijn: https://www.audiworld.com...g-signal-booster-2967678/

Bij bmw is het wat “waziger uitgelegd”:
https://faq.bmw.be/s/arti...enne-V3FdZ?language=nl_BE

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 23-05-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
HyperBart schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:53:
@Scientific @ASS-Ware zowel Audi en nu blijkbaar ook BMW (of al langer) bieden via een soort phone box aan dat er beter bereik naar de GSM mast wordt gerealiseerd door gebruik te maken van de buitenantenne(s) van de wagen.

Als ik het mij goed herinner zijn die uitsparingen in de wagen als mini kooitjes van faraday uitgerust en worden op die manier de interne antennes van een telefoon “verlengd” naar de antenne buiten.

OF er wordt ahw gebruik gemaakt van de “modem” en antenne in de wagen over bluetooth of iets anders.

Het is een van die twee, ik moet het opzoeken.

Edit: het zou blijkbaar dus een “booster” aka repeater zijn: https://www.audiworld.com...g-signal-booster-2967678/

Bij bmw is het wat “waziger uitgelegd”:
https://faq.bmw.be/s/arti...enne-V3FdZ?language=nl_BE
Quote:
Afhankelijk van het model, de productiedatum en de uitvoering van uw BMW wordt het mobiele signaal van uw smartphone in het bergvak voor draadloos opladen via de BMW dakantenne versterkt.

Welk signaal is dat dan?
4G/5G?
GPS?
Werkt dat ook als je de draadloze lader niet hebt besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carp_be
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:19
Raf91 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:21:
Van de week de auto wederom naar de dealer gebracht vwb koersvastigheid en zoekerig gedrag (zomerbandenset, M sport edrive40 18 inch Pirelli).

De serviceadviseur gaf duidelijk aan dat de klacht is waargenomen (testrit) en opgelost! Klonk als muziek in de oren na een jaar gissen en onderzoek. Je merkt ook al direct verschil of een serviceadviseur voor de extra mile wilt gaan.

De auto rijdt een stuk beter, comfortabeler en minder "stroef". Genieten.

Wat is er gedaan?
- opnieuw balanceren en uitlijnen
- stuurhuis opnieuw programeren
- hoogteregeling (luchtvering) opnieuw programeren
- bandenspanning voor en achter op hogere druk 2.8 (auto geeft zelf lager advies)

Hopelijk helpt bovenstaand andere rijders ook om het rijplezier te maximaliseren.
ik heb vorige week mn i4 e35 binnen gedaan bij de bandencentrale om de uitlijning te laten controleren daar ik ook met dat zoekerig/zwalperig gedrag zit. Auto met 5500 km op de teller , waar zowel de achter als de voor as "scheef" = niet goed uitgelijnd staan. er is bij de productie toch iets mis gegaan met de uitlijning/QC check...

Na de correctie rijd de auto een heel stuk beter en rijd die recht door op de autostrade zonder constante stuur correcties - wat daarvoor niet het geval was.
Het camber staat wel nog buiten de tolerantie maar dit kan blijkbaar enkel BMW aanpassen door de regeling van de luchtvering , dat is de volgende stap - hopelijk zorgt dit nog voor de laatste verbetering want hij "jumpt" soms wel eens (moeilijk om uit te leggen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 10:46
E35 met luchtvering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Alle i4's hebben luchtvering op de achteras. Ook de eDrive35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
ASS-Ware schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Quote:
Afhankelijk van het model, de productiedatum en de uitvoering van uw BMW wordt het mobiele signaal van uw smartphone in het bergvak voor draadloos opladen via de BMW dakantenne versterkt.

Welk signaal is dat dan?
4G/5G?
GPS?
Werkt dat ook als je de draadloze lader niet hebt besteld?
https://fccid.io/2ACC7LTE...anual-final-b-2938885.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
carp_be schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:15:
[...]

ik heb vorige week mn i4 e35 binnen gedaan bij de bandencentrale om de uitlijning te laten controleren daar ik ook met dat zoekerig/zwalperig gedrag zit. Auto met 5500 km op de teller , waar zowel de achter als de voor as "scheef" = niet goed uitgelijnd staan. er is bij de productie toch iets mis gegaan met de uitlijning/QC check...

Na de correctie rijd de auto een heel stuk beter en rijd die recht door op de autostrade zonder constante stuur correcties - wat daarvoor niet het geval was.
Het camber staat wel nog buiten de tolerantie maar dit kan blijkbaar enkel BMW aanpassen door de regeling van de luchtvering , dat is de volgende stap - hopelijk zorgt dit nog voor de laatste verbetering want hij "jumpt" soms wel eens (moeilijk om uit te leggen )
Hier is ook de achteras opnieuw uitgelijnd, was gewoon fout. Ook nieuwe software voor ESP, ik weet niet of hiermee hetzelfde wordt bedoelt als stuurhuis, maar ook hier rijdt het nu een stuk beter!

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 17:28
Srednier schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 01:04:
[...]

Hier is ook de achteras opnieuw uitgelijnd, was gewoon fout. Ook nieuwe software voor ESP, ik weet niet of hiermee hetzelfde wordt bedoelt als stuurhuis, maar ook hier rijdt het nu een stuk beter!
Wtf, das toch echt niet normaal. Is dit dan de fout van BMW-fabriek of eerder dat de dealer na het transport bepaalde settings niet aanpast. Weet dat voor transport bepaalde aanpassingen gedaan worden, maar uitlijnen lijkt me wat extreem?

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moguez
  • Laatst online: 24-05 09:44
dag iedereen,

voor men werk mocht ik een nieuwe lease wagen bestellen.
uiteindelijk een i4 (deuh) opgemaakt met bijna alle opties.

onze fleetmanager heeft hem al goedgekeurd, maar de lease maatschappij (KBC-lease Belgie) houdt hem tegen omwille van de face lift die nu uitkomt. een beetje zuur ach ja.

een vraag, wanneer zijn de nieuwe prijzen in Belgie gekend en verwachten jullie dezelfde pakketten en opties ?
zou de facelift duurder worden?
vragen waar google mij niet op antwoord :)

Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
moguez schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:14:
dag iedereen,

voor men werk mocht ik een nieuwe lease wagen bestellen.
uiteindelijk een i4 (deuh) opgemaakt met bijna alle opties.

onze fleetmanager heeft hem al goedgekeurd, maar de lease maatschappij (KBC-lease Belgie) houdt hem tegen omwille van de face lift die nu uitkomt. een beetje zuur ach ja.

een vraag, wanneer zijn de nieuwe prijzen in Belgie gekend en verwachten jullie dezelfde pakketten en opties ?
zou de facelift duurder worden?
vragen waar google mij niet op antwoord :)
De prijzen komen waarschijnlijk volgende week uit. Dat is vaker de laatste week van mei geweest in Europa
Ik verwacht zelf zn 2% verhoging van de kale auto prijzen zoals ook voor de 4 serie coupe zonder belastingen. (voor NL)
Voor NL verwacht ik wel een grote wijziging voor de pakketen aangezien High Executive bij de andere modellen ook niet meer bestaat. De optie prijzen zelf zijn redelijk gelijk gebleven voor de 4 Coupe. Er zijn wel wat andere opties gekomen waardoor de config anders kan uitvallen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zipsop schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:24:
[...]

De prijzen komen waarschijnlijk volgende week uit. Dat is vaker de laatste week van mei geweest in Europa
Ik verwacht zelf zn 2% verhoging van de kale auto prijzen zoals ook voor de 4 serie coupe zonder belastingen. (voor NL)
Voor NL verwacht ik wel een grote wijziging voor de pakketen aangezien High Executive bij de andere modellen ook niet meer bestaat. De optie prijzen zelf zijn redelijk gelijk gebleven voor de 4 Coupe. Er zijn wel wat andere opties gekomen waardoor de config anders kan uitvallen natuurlijk.
High Executive als pakket gaat er voor de i4 ook sowieso uit vertelde de verkoper mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moguez
  • Laatst online: 24-05 09:44
True schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:25:
[...]

High Executive als pakket gaat er voor de i4 ook sowieso uit vertelde de verkoper mij.
dit is volgens mij een nederlands pakket, deze heb ik niet gekend toen ik de i4 configureerde.

Goodwe GW10K-ET/10*375 NW+10*375 ZO@13° tilt. 7/7.5kw pylontech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Iemand hier al eens meegemaakt dat de update heel lang op zich laat wachten of helemaal niet komt?
Mij app zegt dat er geen update is en de auto ziet er ook geen.
Ik draai nog steeds versie 11/2023.73.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
ASS-Ware schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:42:
Iemand hier al eens meegemaakt dat de update heel lang op zich laat wachten of helemaal niet komt?
Mij app zegt dat er geen update is en de auto ziet er ook geen.
Ik draai nog steeds versie 11/2023.73.
Dat klopt niet. Best in de garage vragen om hem er op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Quiller schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Dat klopt niet. Best in de garage vragen om hem er op te zetten.
Is een idee, maar dat betekent vrij nemen en dat betekent geen geld verdienen.
Zoveel is die update mij niet waard oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duzzan
ASS-Ware schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:33:
[...]

Ik heb ook nog geen verbeteringen of nieuwe features kunnen ontdekken als ik eerlijk ben. En in de changelog staat ook niet wat de update nu precies brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
ASS-Ware schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:33:
[...]

Ik ben niet helemaal zeker maar als ik me niet vergis als je door omstandigheden (niet gezien dat update beschikbaar is, iets misgelopen is) je een update overslaat kan hij niet meer ota gedaan worden (en ben je dus op dealer aangewezen) ... Echter dan zouden ook de apps niet meer updaten EN dus ook je kaarten (navigatie) niet. Kortom : mijn advies is los dit op met je dealer en (garantie?) vraag een wagen voor een dag!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Duzzan schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Ik heb ook nog geen verbeteringen of nieuwe features kunnen ontdekken als ik eerlijk ben. En in de changelog staat ook niet wat de update nu precies brengt.
Ik wel. De voorlaatste update deed mijn DAPP soms vreemde dingen, dit is terug weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E.lentriek
  • Laatst online: 21-04 13:46
Duzzan schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Ik weet niet of het iets te maken heeft met de laatste updates, maar de spraakassistent waar er hier een aantal pagina's geleden vrij veel vragen over gesteld werden, werkt feilloos. Tot zover dat ik zelfs meer en meer aan het overschakelen ben van manueel ingeven naar de spraakassistent.
#alshetgoedismaghetookgezegdworden;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duzzan
Quiller schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:34:
[...]

Ik wel. De voorlaatste update deed mijn DAPP soms vreemde dingen, dit is terug weg.
DAPP heb ik niet dus daar kan ik niets over zeggen.
E.lentriek schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:08:
[...]

Ik weet niet of het iets te maken heeft met de laatste updates, maar de spraakassistent waar er hier een aantal pagina's geleden vrij veel vragen over gesteld werden, werkt feilloos. Tot zover dat ik zelfs meer en meer aan het overschakelen ben van manueel ingeven naar de spraakassistent.
Daar zeg je wat. Ik heb haar al een tijdje niet horen zeggen dat er geen verbinding met de server gemaakt kon worden. De spraakcommando’s zijn nog wel wennen. Want waarom “stop (met) navigeren” niet werkt is mij een raadsel. “Route begeleiding beëindigen” is het magische commando. Maar “navigeer naar <locatie>” werkt dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
[...]

Misschien moet ik die spraakassistent binnenkort ook eens proberen, bij de vorige auto's ook nooit echt gebruikt maar met zo weinig knoppen zou het wel handig zijn. En dan ben ik weer mee met mijn tijd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Ter info voor alle problematiek rond warme telefoons, carplay, draadloos laden etc:

De BMW i5 heeft in de linker charging pad een opstaand randje waar een ventilatiegleufje langs zit (zodat je gsm wat verhoogd ligt) en daar blaast de auto lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Eerlijk gezegd ben ik aan het kijken of ik die uit kan zetten. Het aantal keren dat die spraakassistent ongevraagd zich meldt begint me fors te irriteren. En ik heb nog geen spraakcommando gevonden om de spraakassistent weer uit te schakelen als die zichzelf weer eens ongevraagd ingeschakeld heeft…

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 19:51
[...]

Ik heb voor de i4 een BMW 3-serie gereden en nooit last van gehad.
Pagina: 1 ... 94 ... 117 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.