Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:54
jurgen_t schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Bedankt voor de heads-up!

Bij mij zal deze zaterdag puntje één (balanceren en uitlijnen) gebeuren door de bandencentrale. Ik hoop dat dit voldoende zal zijn, want mijn dealer weigert ook maar verder te kijken omdat “de auto rijdt volgens de normen”.
Stel hem en de koepel boven hem aangetekend in gebreke... Je zal zien hoe snel er reactie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 18:33
Quiller schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Stel hem en de koepel boven hem aangetekend in gebreke... Je zal zien hoe snel er reactie komt.
Mwoh, ik heb met mijn eerste BMW heel veel problemen gehad en moest hemel en aarde bewegen om eea opgelost te krijgen.
Niet elke dealer is even meewerkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saul1986
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11-05-2024
Hi,

hebben jullie grosso modo een idee wat een jaarlijkse onderhoudsbeurt kost voor een I4? ik ben aan het bekijken of een onderhoudscontract wel voordelig is?

merci

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:44
saul1986 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:12:
Hi,

hebben jullie grosso modo een idee wat een jaarlijkse onderhoudsbeurt kost voor een I4? ik ben aan het bekijken of een onderhoudscontract wel voordelig is?

merci
Jaarlijks? Je zal tweejaarlijks bedoelen? Ik zag iemand hier die sprak van « een goede 260€ «  voor de eerste beurt na 2 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
Scientific schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Jaarlijks? Je zal tweejaarlijks bedoelen? Ik zag iemand hier die sprak van « een goede 260€ «  voor de eerste beurt na 2 jaar.
Klopt dit was ik en het is idd tweejaarlijks onderhoud. (vraag is natuurlijk of elke dealer hetzelfde rekent / doet (ik heb heel veel vertrouwen in mijn dealer))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Klopt dit was ik en het is idd tweejaarlijks onderhoud. (vraag is natuurlijk of elke dealer hetzelfde rekent / doet (ik heb heel veel vertrouwen in mijn dealer))
Ik kan me niet voorstellen dat dealers de dag van vandaag "zomaar iets doen". Volgens mij is er een verplicht door de dealer te volgen onderhoudsprotocol vanuit BMW. Ook qua prijszetting zijn er wellicht normen - al betekent dat ongetwijfeld niet dat de prijs per dealer niet zou kunnen verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:32
Ik heb het niet gedaan. Kost eur 738,- voor 4 jaar, ga je niet of nauwelijks halen aan onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craymour
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik ben op zoek naar een bedrijf die mijn I4 M50 cosmetisch kan aanpakken. Dwz sideskirts, bumper splitters etc.... Ik wil het namelijk zelf niet liever doen.... ook al kun je deze onderdelen vrij goedkoop op internet vinden zoals die van Maxton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:55
craymour schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:37:
Ik ben op zoek naar een bedrijf die mijn I4 M50 cosmetisch kan aanpakken. Dwz sideskirts, bumper splitters etc.... Ik wil het namelijk zelf niet liever doen.... ook al kun je deze onderdelen vrij goedkoop op internet vinden zoals die van Maxton.
Aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:45
craymour schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:37:
Rijt auto’s in Uden kan je daarbij wel helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Aanplakken mss? 😉

@saul1986 foto's voor en na zijn wel verplicht hé

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb iets met me banden.

In de myBMW app geeft die aan dat ik goodyear 18 inch banden heb. In de idrive is het handmatig gezet op allweather 19 inch.

Maar volgens mij heb ik 19” zomerbanden. Hoe los ik dit op? Hier foto’s van banden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXZNZzZcVjMpqle-J8_irS8I874=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkjcXaroaa7DocygrUvMnYtm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rq3Aob41lo-y7BhOyWx8f1XJw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjwGc7ym3wstFhhac1AmEmv9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
richards3 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:27:
Ik heb iets met me banden.

In de myBMW app geeft die aan dat ik goodyear 18 inch banden heb. In de idrive is het handmatig gezet op allweather 19 inch.

Maar volgens mij heb ik 19” zomerbanden. Hoe los ik dit op? Hier foto’s van banden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij staan de banden op auto detect, de auto geeft het goed aan en de app geeft nog steeds de winterbanden aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jup op auto detect zetten in de auto, De app loopt vaak een paar weken achter, mijne heeft er denk ik bijna 4 over gedaan om van winter naar zomer en juiste merk te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Bij mij staan de banden op auto detect, de auto geeft het goed aan en de app geeft nog steeds de winterbanden aan.
Net even geprobeerd met autodetect. Na tijdje rijden geeft die aan dat banden niet herkend zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
richards3 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Net even geprobeerd met autodetect. Na tijdje rijden geeft die aan dat banden niet herkend zijn??
Zijn je banden wel goedgekeurd door BMW voor de i4 (in combinatie met de maten)?

[ Voor 5% gewijzigd door Quiller op 05-05-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
Quiller schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Zijn je banden wel goedgekeurd door BMW voor de i4 (in combinatie met de maten)?
Zo gekocht, banden zijn er nieuw opgelegd door de BMW dealer, zou je toch moeten mogen aannemen. Maar ik weet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
richards3 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:07:
[...]

Zo gekocht, banden zijn er nieuw opgelegd door de BMW dealer, zou je toch moeten mogen aannemen. Maar ik weet dat niet.
Dat is geen garantie dat de dealer er de juiste oplegt (indien niet conclusies over die dealer trekken!!!!) -- Via de site kan je normaal vinden welke van fabriek uit goedgekeurd zijn.

Dat gezegd zijnde : als de banden wel officieel voor de wagen zijn dan is er mogelijk iets mis met de sensor : garantie.

[ Voor 12% gewijzigd door Quiller op 05-05-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen_t
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 11:46
jurgen_t schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Bij mij zal deze zaterdag puntje één (balanceren en uitlijnen) gebeuren door de bandencentrale. Ik hoop dat dit voldoende zal zijn, want mijn dealer weigert ook maar verder te kijken omdat “de auto rijdt volgens de normen”.
Update: na het uitlijnen van de wagen is de wegligging al stukken beter. Misschien nog niet 100% zoals het zou moeten, maar het neigt er toch naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
richards3 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:07:
[...]

Zo te zien heeft de voorband geen ster markering. Achter zie je na de Pilot Sport 4 een ster staan voor niet.
Zou kunnen dat daardoor de auto detectie het niet doet.

Specificaties zijn wel gewoon goed.

Verder even bij de dealer checken. Zeker als je hem privé hebt is die BMW ster bandengarantie wel fijn om te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
richards3 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Troep!
Belachelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:55:
[...]

Troep!
Belachelijk ;-)
huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Als je het niet direct snapt, laat dan maar.
Grapjes moet je niet uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 11:56
Quiller schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Deze lijken gewoon op de lijst te staan: https://www.bmw.de/conten...f.asset.1628757211432.pdf

En ook de ster is zichtbaar op de band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
Had laatst dat de ruitenwisser een tikkend geluid maakt, alsof deze de carrosserie raakt.
Was wel bij 130 km/u op de snelweg en maximale wis snelheid. Als de wisser op een standje lager stond of als ik zachter reed, trad het geluid niet op. Meer mensen die dit probleem hebben gehad?

Las in dit topic dat er meer klachten zijn over de regen sensor/automatisch wissen.
Bij mij is ie wat ongevoelig voor lichte regen, en op de hogere gevoeligheid standen schiet ie al snel naar standje turbo bij milde regen.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Gijs007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:33:
Las in dit topic dat er meer klachten zijn over de regen sensor/automatisch wissen.
Bij mij is ie wat ongevoelig voor lichte regen, en op de hogere gevoeligheid standen schiet ie al snel naar standje turbo bij milde regen.
Heeft mijn 330e ook. Wat helpt als hij in overdrive gaat is gewoon de wisser even uit en dan terug in auto, dan wist hij weer een stuk normaler bij mij. Maar vervelend is het soms wel

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gijs007 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:33:
Had laatst dat de ruitenwisser een tikkend geluid maakt, alsof deze de carrosserie raakt.
Was wel bij 130 km/u op de snelweg en maximale wis snelheid. Als de wisser op een standje lager stond of als ik zachter reed, trad het geluid niet op. Meer mensen die dit probleem hebben gehad?
Ja, ik, op dag 3 dat ik de auto had.
Daarna na laten kijken, er bleek niets mis te zijn, vervolgens die stand niet meer nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
FlorisB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Deze lijken gewoon op de lijst te staan: https://www.bmw.de/conten...f.asset.1628757211432.pdf

DUS is het tweede deel van mijn post (wat je niet quote) van toepassing : 'Dat gezegd zijnde : als de banden wel officieel voor de wagen zijn dan is er mogelijk iets mis met de sensor : garantie.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Kerberos84 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Heeft mijn 330e ook. Wat helpt als hij in overdrive gaat is gewoon de wisser even uit en dan terug in auto, dan wist hij weer een stuk normaler bij mij. Maar vervelend is het soms wel
Dat is exact wat ik ook doe :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 09:33
syntax2 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Volgens mij is dit nu verplicht voor alle nieuwe auto’s en voor auto’s die de hardware al hebben moeten de fabrikanten dit gratis aanzetten. Stop&Go stond bij mijn niet aangevinkt op de optielijst maar werkt wel. Auto gekocht in feb. 2024. Bwjr dec 2023.

Kwestie van proberen.
ACC heb ik eveneens, zonder aan te vinken in de optielijst. Stoppen doet hij automatisch wanneer het voorliggend voertuig tot stilstand komt, maar vanuit stilstand moet ik wel op de Resume knop drukken.

Moet erbij zeggen dat ik het slechts 1x heb uitgeprobeerd. Het voertuig voor mij vertrekt en ik blijf mooi stilstaan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 14:59
papabeer schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:55:
[...]

ACC heb ik eveneens, zonder aan te vinken in de optielijst. Stoppen doet hij automatisch wanneer het voorliggend voertuig tot stilstand komt, maar vanuit stilstand moet ik wel op de Resume knop drukken.

Moet erbij zeggen dat ik het slechts 1x heb uitgeprobeerd. Het voertuig voor mij vertrekt en ik blijf mooi stilstaan :?
Dat is alleen wanneer je langer dan 3 sec stilstaat, dan zie je ook het lampje uitgaan. Wanneer je op resume drukt gaat hij weer rijden. Binnen de 3 sec gaatie gewoon weer vanzelf rijden. Safety feature :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 09:33
B1OO schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Dat is alleen wanneer je langer dan 3 sec stilstaat, dan zie je ook het lampje uitgaan. Wanneer je op resume drukt gaat hij weer rijden. Binnen de 3 sec gaatie gewoon weer vanzelf rijden. Safety feature :)
Dat laatste vermoedde ik. Een van de worste case scenario's zoals snel uitstappen en wagen zien wegzoefen passeerde mijn gedachten bij het redeneren ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 12:59
Maarrrrrr als je DAPP hebt dan heb je geen last van die 3 seconden.. toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:52
Kan het kwaad als je banden geen Ster op de band hebben? Mijn winterbanden zijn Goodyear UltraGrip Performance+ 255/45R18, 103V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlorisB
Cinemaskoop schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:28:
Kan het kwaad als je banden geen Ster op de band hebben? Mijn winterbanden zijn Goodyear UltraGrip Performance+ 255/45R18, 103V
Ja, dat de dealer evt klachten over rijgedrag niet in behandeling neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 22:48
Cinemaskoop schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:28:
Je bedoelt sneeuwvlok?

Afbeeldingslocatie: https://merk.anwb.nl/transform/40ab9306-99a7-4277-9481-2bd515cfce4d/Winterbeeld-Auto-065-jpg?io=height%3A473%2Ctransform%3Afill%2Cwidth%3A838

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
FlorisB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Ja, dat de dealer evt klachten over rijgedrag niet in behandeling neemt.
Maar waar vind ik dan de lijst met aanbevolen banden? want ik vind nergens de lijst voor de aanbevolen winterbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Nee de Ster classificering zoals hierboven ook ter sprake kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
B1OO schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Safety?
Die van mij gaat ook na 5 minuten vanzelf weer rijden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
RobertMaes schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:23:
Maarrrrrr als je DAPP hebt dan heb je geen last van die 3 seconden.. toch ?
Dus heeft het niets met safety te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-09 17:30
Heb gisteren gemerkt dat bij de nieuwe update er bij nu wat extra features lijken te zijn. Andere symbolen en andere verdeling scherm en nu ook bij file een soort "hulp strook" voor bv ambulance of politie.
Geen idee echter of de auto inderdaad iets meer links rijdt ipv volledig in midden van de rijstrook?
Echter heeft snelheid niet aangepast en dus voorbij een flitspaal gereden en geen idee aan welke snelheid.
Ik duw op set en hij past aan maar lijkt dat hier vergeten te zijn ... uiteraard blijf ik verantwoordelijk als chauffeur :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40
Cinemaskoop schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:02:
[...]

Maar waar vind ik dan de lijst met aanbevolen banden? want ik vind nergens de lijst voor de aanbevolen winterbanden.
Op je COC vind je de goedgekeurde maten, met loadindex en snelheidsindex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Milton1 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:55:
[...]

maar daar staat niks over merk enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje Pors
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-03 20:36
Pietje Pors schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:24:
Mijn nieuwe i4 staat reeds enkele dagen klaar bij de dealer maar mag “van Duitsland” niet worden afgeleverd wegens “leveringsstop”. Er moet blijkbaar eerst nog “iéts” mee gebeuren…

De vriendelijke medewerker aan de telefoon (dealer) kon me niet meer informatie geven.

Iemand die weet waarover het gaat of hoe lang dit gaat duren?
Eerder topic toch maar eventjes hernemen; is wat verloren geraakt tussen de andere discussies...

Iemand uit het forum die informatie heeft over lopende leveringsstops, SIB's (Service Information Bulletin), terugroepacties...?
Wagen is geproduceerd op 31/03/2024. Staat ondertussen al 3 weken te blinken (of stof te vergaren?) bij de dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
Cinemaskoop schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:02:
[...]

Op de site van BMW Duitsland, zie mijn eerdere post. Daar staan ook winterbanden tussen.
Alleen is het officieel maar t/m 18", daarboven wordt een winterwielenset (incl. velgen) voorgeschreven door BMW.
FlorisB schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:58:
[...]

[ Voor 7% gewijzigd door FlorisB op 07-05-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukosje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 16:07
Pietje Pors schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Eerder topic toch maar eventjes hernemen; is wat verloren geraakt tussen de andere discussies...

Iemand uit het forum die informatie heeft over lopende leveringsstops, SIB's (Service Information Bulletin), terugroepacties...?
Wagen is geproduceerd op 31/03/2024. Staat ondertussen al 3 weken te blinken (of stof te vergaren?) bij de dealer...
Mijn auto is van december 2022 en moet eind deze maand terug ivm terugroepactie. Gezien leeftijdsverschil zal het wel iets anders zijn. Hier is het iets met een "laad unit". Wilden ze eigenlijk bij bandenwissel maand terug doen maar toen was het nieuwe onderdeel er nog niet.

Verder geen details, en ervaar zelf geen issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Milton1 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Stermarkering gaat verder dan alleen die maten en load index
https://faq.bmw.be/s/arti...bool-krY19?language=nl_BE

Ik heb ooit op mijn eerste 1 serie (F20) eens andere banden dan de Bridgestones gekregen die er op lagen, daar stond toen geen ster op, eerst dacht ik "wat een gedoe", maar ik reed buiten, onmiddellijk de autostrade op, auto danste en reed echt heel onstabiel, ik ben de eerste afrit afgereden, heb de wagen terug binnen gedaan en onmiddellijk de originele/sterbanden gevraagd. Sindsdien is het bij mij een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Kerberos84 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Dat merk ik bij de i4 ook wel vaker, dat hij zonder reden in overdrive gaat. Ik zet de gevoeligheid (dat schakelaartje op de bedieningshendel) dan 1 stapje lager en dan gaat hij bijna in alle gevallen over naar een eerder lage snelheid. Gevoeligheid daarna terug een standje hoger en de snelheid wordt weer normaal.

Blijft wel vervelend en ook onbegrijpelijk dat het systeem niet gewoon goed werkt zoals bij andere merken of zoals bij voorgaande BMW modellen al jaren geleden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 22:48
HyperBart schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:22:
[...]

Stermarkering gaat verder dan alleen die maten en load index

[...]

https://faq.bmw.be/s/arti...bool-krY19?language=nl_BE

Ik heb ooit op mijn eerste 1 serie (F20) eens andere banden dan de Bridgestones gekregen die er op lagen, daar stond toen geen ster op, eerst dacht ik "wat een gedoe", maar ik reed buiten, onmiddellijk de autostrade op, auto danste en reed echt heel onstabiel, ik ben de eerste afrit afgereden, heb de wagen terug binnen gedaan en onmiddellijk de originele/sterbanden gevraagd. Sindsdien is het bij mij een vereiste.
* thnx Don heeft weer wat geleerd

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
FlorisB schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Op de site van BMW Duitsland, zie mijn eerdere post. Daar staan ook winterbanden tussen.
Alleen is het officieel maar t/m 18", daarboven wordt een winterwielenset (incl. velgen) voorgeschreven door BMW.

[...]
Daar staan toch helemaal geen winterbanden op die op de standaard 18 inch velgen passen? Die zijn achter breder dan voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
noctilucus schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Dat merk ik bij de i4 ook wel vaker, dat hij zonder reden in overdrive gaat. Ik zet de gevoeligheid (dat schakelaartje op de bedieningshendel) dan 1 stapje lager en dan gaat hij bijna in alle gevallen over naar een eerder lage snelheid. Gevoeligheid daarna terug een standje hoger en de snelheid wordt weer normaal.

Blijft wel vervelend en ook onbegrijpelijk dat het systeem niet gewoon goed werkt zoals bij andere merken of zoals bij voorgaande BMW modellen al jaren geleden :P
De automatische ruitenwisser is bij BMW altijd al vreemd geweest.
En nu in de i4, als hij op automatisch staat en je wilt tussendoor wissen, 2 stapjes omlaag en weer 1 stapje omhoog, super vreemd.
In mijn vorige BMW was automatisch aanzetten een kwestie van een knop op de pook indrukken en tussendoor wissen was een tikje omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Ik heb met de recente (heel snel na de vorige) update iets gemerkt :

Vorige week ben ik met de oude versie nog naar luxemburg gereden en ik vond dat de wagen zich met DAPP (autodrive met handen aan stuur) niet helemaal gedroeg zoals tevoren... Tot op zeker ogenblik (jeps deels mijn fout) ik aan een flesje water wou dringen (3-4 seconden) en even handen van stuur haalde : de wegmarkeringen op de baan verdwenen op dat ogenblik en dapp schakelde uit EN de wagen gaf tegelijk een snok naar links waar ik maar ternauwernood op tijd kon ingrijpen... Ik had iets van 'WTF dat was extreem' ...

Gisteren heb ik de nieuwe update geinstalleerd en wat bleek : (er was geen deftige uitleg wat veranderd werd btw) : er stond een algemene opmerking 'disclaimer' bij dat de bestuurder aansprakelijk is en blijft bij rijhulpsystemen.... ... ... Heeft BMW zich (na een niet toegeven 'bugje') meteen maar ingedekt voor de toekomst??? :p (en is daarom die nieuwe update zo snel uitgerold)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Ik heb een beetje een flashback hier, Tesla praktijken 8)
DAPP die rare dingen doet, gedoe met ruitenwissers, te snel uitgerolde updates - het lijkt wel een Tesla Model 3 7(8)7

[ Voor 14% gewijzigd door pieter81! op 07-05-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
ASS-Ware schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:25:
[...]

De automatische ruitenwisser is bij BMW altijd al vreemd geweest.
En nu in de i4, als hij op automatisch staat en je wilt tussendoor wissen, 2 stapjes omlaag en weer 1 stapje omhoog, super vreemd.
In mijn vorige BMW was automatisch aanzetten een kwestie van een knop op de pook indrukken en tussendoor wissen was een tikje omlaag.
Ik herken niks van die klachten. Mijn wisser staat altijd op automatisch eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Scientific schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:04:
[...]

Ik herken niks van die klachten. Mijn wisser staat altijd op automatisch eigenlijk.
Hoe wis jij dan extra tussendoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
ASS-Ware schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:16:
[...]

Hoe wis jij dan extra tussendoor?
Trekken aan de hendel om heel even de sproeier te activeren (zo kort dat er eigenlijk nagenoeg niks uitkomt) waardoor hij over en weer gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
Verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door sig69 op 08-05-2024 14:09 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgoes
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 20:09
Ik zit nu op softwareversie 03/2024.47, maar vorige week toen ik naar zuid Frankrijk reed nog niet. Weet even niet meer welke, maar wel dat het een oudere was, want ik dacht nog terug aan eerdere Posts hier over een update en die kreeg ik maar niet..

Anyway, onderweg lekker cruisend gebeurde het volgende: ergens bij Luxemburg stopte spotify ermee.. kan gebeuren, even geen 4g ofzo.. dat duurde echter wel lang.. toen merkte ik dat mijn rtti ook niet meer wilde en de groene lijn van de route werd blauw. Toen merkte ik dat ik mijn laadpunten op de route ook niet meer kon inzien.. mijn filter van >150kwh op de route was weg, sterker nog, er was geen enkel filter meer te selecteren! Best K* omdat ik inmiddels blind vertrouw op de bmw Navi ook voor route en laden op lange reizen! Toen moest de kleine plassen dus snel even gestopt en daar stond een snellader van een mij onbekend merk (was aan de A31 bij Woippy). Dus ik dacht nou als we er toch staan.. mtc pas werd geaccepteerd dus hoppa daar gaan we! ..niet, na 20 sec stopte hij weer, (“car has terminated transaction”). Dit 5x zo geprobeerd, toen was de kleine man inmiddels terug en maar weer verder gegaan. Onderweg paar keer geprobeerd systeem te resetten (30s audioknop) maar weinig verandering. Tot 50km verder spotify ineens weer wilde en later ook rtti terug kwam. Daarna geen problemen meer gehad.. overigens had ik met mijn telefoon wel gewoon de hele tijd 5g

Heel vreemd en slecht voor het (blinde) vertrouwen in de bmw Navi.. iemand wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

Quiller schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:38:
er stond een algemene opmerking 'disclaimer' bij dat de bestuurder aansprakelijk is en blijft bij rijhulpsystemen..
En dat vind je vreemd? Jij zit toch achter het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Quiller schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:38:
Ik heb met de recente (heel snel na de vorige) update iets gemerkt :

Gisteren heb ik de nieuwe update geinstalleerd en wat bleek : (er was geen deftige uitleg wat veranderd werd btw) : er stond een algemene opmerking 'disclaimer' bij dat de bestuurder aansprakelijk is en blijft bij rijhulpsystemen.... ... ... Heeft BMW zich (na een niet toegeven 'bugje') meteen maar ingedekt voor de toekomst??? :p (en is daarom die nieuwe update zo snel uitgerold)
Die disclaimer stond er bij de vorige update ook al. Dus ik denk dat BMW al langer zichzelf aan het indekken is :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40
@Cinemaskoop @FlorisB

Even voor de duidelijkheid: de toegelaten velgmaten én de toegelaten bandenmaten met loadindex en snelheidsindex staan op je CoC.

Eender welke band / velg (moet wél TüV certificaat hebben) combinatie die hieraan voldoet kan gebruikt worden op de auto.

De "ster" markering heeft helemaal niets te maken met het al dan niet geschikt zijn voor de wagen. Het is een specifieke compound samenstelling die BMW met de fabrikanten heeft afgesproken. Je bent echter niet verplicht deze markering te volgen en het is zelfs niet correct dat een BMW dealer z'n handen afhoudt van een wagen uitgerust mét goegekeurde banden qua loadindex, snelheidsindex op correcte velgenZONDER ster markering.

In het bandenwereldje wordt die markering vooral gebruikt om de OEM banden via de makering duurder in de markt te kunnen zetten. Echter is het WEL correct dat een specifieke band mét deze markering gebruikt werd in de ontwikkeling van de wagen om het onderstel te tunen. De verschillen met de OEM lijn zijn qua samenstelling van de compound en opbouw van de band minimaal (of onbestaande). Dus: je CoC toont de vereiste parameters. Een sterkmarkering, RO markering, LTS markering, etc. is nice to have. Ook gaan banden met een specifieke "manufacturers preferred code" over de levensduur van de wagen uit productie; dan kies je sowieso voor een nieuwe band zonder de markering.

[ Voor 8% gewijzigd door Milton1 op 08-05-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Milton1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:00:
@Cinemaskoop @FlorisB

Even voor de duidelijkheid: de toegelaten velgmaten én de toegelaten bandenmaten met loadindex en snelheidsindex staan op je CoC.

Eender welke band / velg (moet wél TüV certificaat hebben) combinatie die hieraan voldoet kan gebruikt worden op de auto.

De "ster" markering heeft helemaal niets te maken met het al dan niet geschikt zijn voor de wagen. Het is een specifieke compound samenstelling die BMW met de fabrikanten heeft afgesproken. Je bent echter niet verplicht deze markering te volgen en het is zelfs niet correct dat een BMW dealer z'n handen afhoudt van een wagen uitgerust mét goegekeurde banden qua loadindex, snelheidsindex op correcte velgenZONDER ster markering.

In het bandenwereldje wordt die markering vooral gebruikt om de OEM banden via de makering duurder in de markt te kunnen zetten. Echter is het WEL correct dat een specifieke band mét deze markering gebruikt werd in de ontwikkeling van de wagen om het onderstel te tunen. De verschillen met de OEM lijn zijn qua samenstelling van de compound en opbouw van de band minimaal (of onbestaande). Dus: je CoC toont de vereiste parameters. Een sterkmarkering, RO markering, LTS markering, etc. is nice to have. Ook gaan banden met een specifieke "manufacturers preferred code" over de levensduur van de wagen uit productie; dan kies je sowieso voor een nieuwe band zonder de markering.
Kan je die ster banden alleen bij de dealer krijgen? Want ik heb mijn banden via Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Cinemaskoop schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Kan je die ster banden alleen bij de dealer krijgen? Want ik heb mijn banden via Profile
Neen hoor, iedere bandenman kan die leggen, niks speciaals aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Quiller schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:38:
[...]

Trekken aan de hendel om heel even de sproeier te activeren (zo kort dat er eigenlijk nagenoeg niks uitkomt) waardoor hij over en weer gaat?
Hmm, dat lukt hier niet, maar dan nog vind ik het een fail als je hiervoor een andere functie moet misbruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door ASS-Ware op 08-05-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:32
Tweakers,

Zouden jullie als i4 rijders particulier een i4 aanschaffen?

ik twijfel of ik dit moet gaan doen, rij nu in een hybride BMW en een i4 lijkt me gewoon erg fijn.

Er zijn dagen dat ik 400km moet afleggen, ik realiseer me dat ik dan moet laden onderweg... buiten dat, hoe zijn jullie ervaringen?

zouden jullie weer voor een i4 kiezen?

is de accu degradatie daar, of helemaal niet na laten we zeggen 70.000 km?

hoor graag jullie mening. :)

[ Voor 21% gewijzigd door kingmenno op 08-05-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
HyperBart schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Neen hoor, iedere bandenman kan die leggen, niks speciaals aan.
ja leggen.. maar kunnen zij ze ook leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Cinemaskoop schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:16:
[...]

ja leggen.. maar kunnen zij ze ook leveren
Tikkeltje letterlijk vandaag ja? :+

Ja, leveren (dus ja hij kan ze dan ook aankopen bij de groothandel en factureren en in zijn belastingen aangeven :+ ), hij kan ze ook plaatsen (dus niet in je koffer, maar echt op je velg, uitgelijnd met al die gewichtjes enzo) en ja hij kan ze ook factureren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
kingmenno schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:09:
Tweakers,

ik twijfel of ik dit moet gaan doen, rij nu in een hybride BMW en een i4 lijkt me gewoon erg fijn.

Er zijn dagen dat ik 400km moet afleggen, ik realiseer me dat ik dan moet laden onderweg... buiten dat, hoe zijn jullie ervaringen?

Als je het budget er voor over hebt en je rijdt graag met een i4 dan is het een relatief eenvoudige keuze, maar dat is heel persoonlijk.

Er zullen zeker dagen zijn dat je 400km doet maar hoeveel zijn dat er dan en is het dan zo storend om pakweg X aantal minuten ergens te staan om op te laden zodat je terug thuis geraakt en aldaar terug opladen zodat je auto de volgende dag weer zijn nodige kilometers kan doen? EV rijden is ook een andere denkwijze: je moet bijladen wat je de volgende dag nodig hebt, niet noodzakelijk 100 procent. Ik rij nu zelf nog op diesel maar mijn volgende wagen met een accue van 80kWh ga ik dagelijks maar op 40 of 50 procent houden en als er PV over is mag het bij in de wagen. Ga ik eens op trip de volgende dag dan zal ik manueel wel aanpassen naar 90 of 100 procent.

Ik vind dat allemaal wel meevallen. Ik kan als je wil wel eens een i4 uitlezen met OBD maar dan moet ik nog eens goed appje vinden op iOS. Ik hou me aanbevolen?
Betreft een i4 van pakweg een jaartje oud ondertussen met 20.000km

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 08-05-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
Dank HyperBart,

Ik zit naar een i4 40 te kijken, een "jahreswagen" met 9000km op de klok uit 2022.

Het is zeker niet erg om onderweg te laden, koffie en door... eventueel wat mail wegwerken. Geen probleem.

Lees ook veel op i4talk.com, vind je ook veel info.

Wat betreft OBD en appjes zou je daar eens kunnen kijken.

bedankt voor je reactie, ik ga er nog even een nachtje over slapen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-09 09:14
Milton1 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:00:
@Cinemaskoop @FlorisB

Stermarkering en door dealer omgelegde banden geeft je wel een soort "bandenverzekering" via BMW.
Nou hangen hier wel weer een x aantal voorwaarden aan (lek moet op het loopvlak van de band zitten, velg mag geen schade hebben, en nog een paar die ik nu niet paraat heb).
Je krijgt dan in geval van een lekke band, korting op een nieuwe, berekend op de slijtage van de band.
Dacht dat ze hier 1 van de profielsporen voor pakken om de diepte te meten.

Voor de motorrijders onder ons, Bridgestone heeft volgens mij eenzelfde principe met de Simply-ride garantie. Ze meten op dan de diepte van je profiel op, waarbij je tov een nieuwe band een berekend percentage korting krijgt. Hierbij geldt ook dat ze door een aangesloten dealer gelegd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
kingmenno schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:45:
Ik zit naar een i4 40 te kijken, een "jahreswagen" met 9000km op de klok uit 2022.
Wat vragen ze daar vandaag de dag voor? Rond de 48 à 51k?
Klinkt als een mooie wagen en dankzij jahreswagen waarschijnlijk nog redelijk goed geprijsd door afschrijving etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 18:38
sig69 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 01:23:
Nou de kogel is door de kerk na 7 maanden: de verzekering van de tegenpartij gaat de schade uitkeren *O*. Hehe. Ik zou eigenlijk nog rente moeten eisen zo lang heeft het geduurd. Voor wie geen zin heeft om 7 maanden terug te scrollen:
[Afbeelding]
Lijkt niet veel maar was een kleine 1000 euro :X
Fancy grill voor een i4 :X

Ik denk dat je in dit topic wilde zijn Het grote BMW-topic #14 :9

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
HyperBart schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Wat vragen ze daar vandaag de dag voor? Rond de 48 à 51k?
Klinkt als een mooie wagen en dankzij jahreswagen waarschijnlijk nog redelijk goed geprijsd door afschrijving etc?
ben nog niet in onderhandeling, ze vragen bijna 58k.

Auto is wel redelijk volgehangen: HK sound, Open dak, elec stoelen, sport pakket pro, 20"862, adaptive onderstel etc... mist alleen driving assist pro.

i know, nog een boel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:26
gekke-gerrit schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Fancy grill voor een i4 :X

Ik denk dat je in dit topic wilde zijn Het grote BMW-topic #14 :9
Haha, oeps :F

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-09 18:38
kingmenno schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:28:
[...]

ben nog niet in onderhandeling, ze vragen bijna 58k.

Auto is wel redelijk volgehangen: HK sound, Open dak, elec stoelen, sport pakket pro, 20"862, adaptive onderstel etc... mist alleen driving assist pro.

i know, nog een boel geld.
Ik vind het ingewikkeld bij de i4 mbt software. os 8.0 wordt niet ge-update naar 8.5. In mijn huidige F30 heb ik dit gezeik ook en daardoor is CarPlay niet beschikbaar. Ik wil daarom o.a. graag 8.5 hebben. Maar de auto's van 2022 en begin 2023, zijn toch wel een stuk goedkoper. Naast een hoop bedieningsgemak/verbeteringen heb ik ook nog niet echt een reden kunnen vinden om niet voor de 8.0 te gaan.

Adapatief onderstel op een e40 is wel echt een verbetering ten opzichte van het standaard onderstel! dus dat is een dikke plus! Vergeet de stuurwiel verwarming niet he! de belangrijkste optie die er is voor mij :+

en ook niet vergeten :X
- comfort access
- laser lights
- hud

Zelf zit ik in een zoektocht naar een M50 sunset orange, vol met opties...

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
#dubbele reactie... browser refresh deed het niet? #

adaptief onderstel en HK sound krijg ik er voor terug, dat heb ik op mijn huidige auto niet. (een G30 hybride)

we gaan het zien... :)

[ Voor 60% gewijzigd door kingmenno op 08-05-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
Het schijnt dat mid 2023 een andere cpu/mgu in de i4 zit. Dat is te zien aan het ontbreken van de "pook". Deze is vervangen door een schakelaar.

Er zitten inderdaad wat shortcuts in de midden van iDrive 8.5, dat is wel net wat handiger....

Sunset orange is prachtig!!

Ik heb nu ook comfort access, laser en hud.

de laser lights zitten niet op de i4 die ik op het oog heb. (alleen dynamic led)

het is concessies doen als je hem niet zelf samenstelt...

Het is san remo groen, vind ik ook erg mooi. (met cognac perforated sensatec, dat moet ik eerst in het echt zien.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
Tweakers,

Ben zelf recent overgestapt van een lease Tesla Model 3 (LR AWD 2019) naar een particuliere aangeschafte i4 edrive40.
Zou het zo weer doen.

Recent op en neer naar Maastricht op een acculading, zou over de range geen zorgen hebben.
In vergelijking met de Tesla Model 3 zeer tevreden met de range. Denk dat ik gemiddeld 80-100km verder kom op een lading.

Over degratatie zou ik ook niet inzitten. Bij de Tesla was daar over 160k niets tot vrijwel niets van te merken, hangt natuurlijk wel af van je laadgedrag. Veel snelladen is bijvoorbeeld niet persee een goed idee. Veel tot 100% laden ook niet, lang onder de 20% blijven ook niet.

Succes met de keuze, opties zijn zeer persoonlijk. Als je goede range wilt, zou ik wel eerder voor kleinere wielen kiezen. Heb zelf 18 inch (M Sport High Executive en nog wat opties).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kingmenno
Ja die wielen... die zitten eronder... smoelt leuk, efficientie lager. (5% volgens deze tabel van BMW)

ik heb thuis een wallbox, dus DC laden is voor "zo nu en dan".

over wielen en range is dit nog wel een leuk staatje:

Concerning impact of wheels:
0% (18' style 858)
0% (19' style 859)
0% (19' style 860)
-1% (19' style 861)
-8% (19' style 861 M)
-8% (19' style 859 M)
-5% (20' style 862 l)
-16% (20' style 868 M)

dus die 862 is nog gunstiger dan dan 19" 861 bijv....

Bron:
https://www.i4talk.com/th...1&sortby=oldest#post-4653

of het helemaal klopt, dat weet ik niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazerus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09 12:32
pieter81! schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:01:
[...]

Over degratatie zou ik ook niet inzitten. Bij de Tesla was daar over 160k niets tot vrijwel niets van te merken, hangt natuurlijk wel af van je laadgedrag. Veel snelladen is bijvoorbeeld niet persee een goed idee. Veel tot 100% laden ook niet, lang onder de 20% blijven ook niet.
Even inhaken op dit topic. Sinds kort ben ik een meer dan tevreden berijder van een hele fijne i4 e40.

De dealer geeft aan dat zij aanraden tot 100% te laden. Zijn de ‘meningen’ daarover verdeeld? Na kort onderzoek kreeg ik het idee dat dit voor BMW het algemene advies is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scientific
Lazerus schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:03:
[...]

Even inhaken op dit topic. Sinds kort ben ik een meer dan tevreden berijder van een hele fijne i4 e40.

De dealer geeft aan dat zij aanraden tot 100% te laden. Zijn de ‘meningen’ daarover verdeeld? Na kort onderzoek kreeg ik het idee dat dit voor BMW het algemene advies is.
Dit is een verkeerd advies, ook in strijd met de aanbevelingen in de app, in de auto zelf enzovoort.

Een NCM batterij gaat versneld degraderen bij een hogere laadtoestand. En extra bij hogere temperaturen.

Het advies is om alleen boven 80% te laden als dat nodig is, en kort voor het vertrekken.

Zelf hou ik de batterij meestal op max 65%, dat volstaat voor mijn doorsnee gebruik. Indien (misschien) nodig laad ik meer, dat is een paar keer per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
kingmenno schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:01:
Ja die wielen... die zitten eronder... smoelt leuk, efficientie lager. (5% volgens deze tabel van BMW)

0% (18' style 858)
0% (19' style 859)
0% (19' style 860)
-1% (19' style 861)
-8% (19' style 861 M)
-8% (19' style 859 M)
-5% (20' style 862 l)
-16% (20' style 868 M)

Bron:

Je kan in de configuratie tool zien wat de impact is van elke configuratie. 17’ wielen met Aero velgen geven al vlug enkele tientallen km extra range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
kingmenno schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:01:

0% (18' style 858)
0% (19' style 859)
0% (19' style 860)
-1% (19' style 861)
-8% (19' style 861 M)
-8% (19' style 859 M)
-5% (20' style 862 l)
-16% (20' style 868 M)

Bron:

Interessant lijstje, 5% valt mij eerlijk gezegd erg mee als dit echt klopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-09 22:25
Scientific schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:40:
[...]

Het advies is om alleen boven 80% te laden als dat nodig is, en kort voor het vertrekken.
Ik ben super tevreden over mijn i4 E Drive 40 en laadt hem altijd 100% vol thuis aan de AC Lader. Snelladen doe ik zelden en ik rijd zelden meer dan 450 km op 1 dag alleen met vakanties , dan gebruik ik de snelladers.
Ik geloof niet dat het kwaad kan om je auto aan de AC lader tot 100% te laden , als je direct gaat rijden blijft hij immers niet lang op 100% . Ik heb hem nu bijna een jaar en het is echt een fantastische wagen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Pf3Wqpw3/IMG-20240330-WA0005.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door GeorgeBfast op 08-05-2024 18:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pieter81!
GeorgeBfast schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:31:
[...]

Ik ben super tevreden over mijn i4 E Drive 40 en laadt hem altijd 100% vol thuis aan de AC Lader. Snelladen doe ik zelden en ik rijd zelden meer dan 450 km op 1 dag alleen met vakanties , dan gebruik ik de snelladers.
Ik geloof niet dat het kwaad kan om je auto aan de AC lader tot 100% te laden , als je direct gaat rijden blijft hij immers niet lang op 100% . Ik heb hem nu bijna een jaar en het is echt een fantastische wagen.
Het advies van alle EV fabrikanten is om niet tot 100% te laden, punt uit. Enige uitzondering is de LFP accu maar die zit niet in een bmw. De tesla 3 rwd heeft die bijvoorbeeld wel.

Ik denk niet dat je hier met een jaar rijden iets zinnigs over kunt zeggen. Zal op de langer termijn moeten blijken of het (tegen alle adviezen in) wel vaak tot 100% te laden een wijs besluit was.
Sla de bmw handleiding er maar op na, daar staat het ook in.

Wat sowieso wel waar is, is dat tot 100% laden minder erg is als je direct gaat rijden.

Vraag mij ook af wat het met je garantie doet, als je hoge degradatie hebt en blijkt continu tot 100% te hebben geladen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
GeorgeBfast schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:31:
[...]

Snelladen doe ik zelden en ik rijd zelden meer dan 450 km op 1 dag alleen met vakanties , dan gebruik ik de snelladers.
Ik geloof niet dat het kwaad kan om je auto aan de AC lader tot 100% te laden , als je direct gaat rijden blijft hij immers niet lang op 100%
[Afbeelding]
De wetenschap doet niet aan geloof en die weten dat het wel zo is.

Je geeft zelf het beste argument om het niet te doen overigens. Met 75 of 80% kom je ook overal en het is echt beter.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overw.Helder
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-09 23:24
pieter81! schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Het advies van alle EV fabrikanten is om niet tot 100% te laden, punt uit. Enige uitzondering is de LFP accu maar die zit niet in een bmw. De tesla 3 rwd heeft die bijvoorbeeld wel.

Ik denk niet dat je hier met een jaar rijden iets zinnigs over kunt zeggen. Zal op de langer termijn moeten blijken of het (tegen alle adviezen in) wel vaak tot 100% te laden een wijs besluit was.
Sla de bmw handleiding er maar op na, daar staat het ook in.

Wat sowieso wel waar is, is dat tot 100% laden minder erg is als je direct gaat rijden.

Vraag mij ook af wat het met je garantie doet, als je hoge degradatie hebt en blijkt continu tot 100% te hebben geladen.
Ik dacht wel eens gehoord te hebben dat veel fabrikanten standaard een marge inbouwen.
Hierdoor laad je nooit echt 100%.

Bij Tesla zou dit niet zijn en vandaar dat ze bij Tesla meer adviseren niet altijd naar 100% te laden (regeneratie is dan ook volledig weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUID
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-07 21:46
Ik laad een tweetal keer per week op het werk AC naar 100%. Ben al genoeg naar een 10-15% gegaan, dus als ik maar tot 80% laadde had ik het niet gehaald.

Heb de auto dan ook maar 4 jaar, op die tijd zal de batterij degradatie wel meevallen. Het is niet dat hij elke dag 100% op mijn oprit staat. En stel je voor dat hij na 4 jaar toch 20% degradatie zou hebben, wat best veel zou zijn, dan zit ik nog steeds op de 80% capaciteit wat iedereen me aanraadde. Maar dan heb ik toch de 4 jaar daarvoor de extra percenten kunnen benutten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pieter81!
Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten, maar bmw adviseert het toch echt om de accu te sparen, net als Tesla.

Afijn, voor mij was dit DE reden geen occasion of jahreswagen EV te kopen, maar een nieuwe.

Vanuit perspectief lease rijders begrijp ik de gedachte dat het hun tijd wel zal duren, maar laten we er vooral naar streven zoveel mogelijk mensen in occasion ev’s te krijgen. Dan helpt het als accu’s veel langer goed blijven voor de adaptie. Of ben ik nu te idealistisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y4T8WNblvCYY5edwlACaBy8FLY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ljjk7YKBSiWzwZKuypjrVL5q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door pieter81! op 08-05-2024 22:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
Overw.Helder schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Ik dacht wel eens gehoord te hebben dat veel fabrikanten standaard een marge inbouwen.
Hierdoor laad je nooit echt 100%.
De marge zit vooral aan de onderkant want een accu die volledig is leeggereden degradeert nog veel sneller dan een accu die 100% is volgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Weet iemand of je achteraf nog de speakers kunt laten upgraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Tweakers,

Moeilijke vraag ;)

Persoonlijk zou ik particulier liever wat minder uitgeven aan een auto, de meerprijs voor een EV blijft nog altijd behoorlijk hoog. Maar als je naar een elektrische sedan / 5-deurs kijkt, zijn er voor mij weinig of geen betere keuzes dan een i4, vooral de eDrive 40 (M50 is gewoon nog een pak duurder en de 35 heeft dan weer een duidelijk kleinere batterij en lagere snellaadsnelheid, lijkt me voor jouw use case niet handig)

Vergeleken met een G30 zijn er wel een aantal duidelijke verschillen; ik rij af en toe eens mee met een vriend die een (diesel) G30 heeft en kom zelf van een Audi A6:
- duidelijk minder beenruimte en zitcomfort op de achterbank
- toch wat minder gericht op comfort en wat harder afgeveerd, wat ook nodig is door het extra gewicht van de batterijen; voor een EV wel prima demping, voor mij een goede balans tussen voldoende dempen en toch niet te hard, al voel je slecht wegdek wel meer dan in een G30 / A6
- grotere draaicirkel (moeilijk te geloven maar het is zo)
+ puur elektrisch rijden is toch wel een luxe, zelfs vergeleken met hybride: altijd dat instant koppel als het nodig is, nooit motorgeluid
+ tegenover de hybride G30 sedan een ruimere koffer met veel grotere opening; tegenover de touring is het eerder andersom
+ rijdt wel leuker vind ik persoonlijk, de wat kortere wielbasis doet naar mijn gevoel wel veel

Hou er wel rekening mee, als je tussen de 10% en 80% batterijcapaciteit rijdt (zoals BMW aanraadt), kan je praktisch op ongeveer 300-320 range rekenen bij gemiddeld weer en behoorlijk wat snelweg rijden.
De i4 laadt trouwens best snel aan snelladers, vooral wanneer de batterij minder dan 40% geladen is, dus veel tijd verlies je niet als je ~100 km range (of een stukje meer) wil bijladen.

Wat accu degradatie betreft: als de vorige eigenaar niet uitzonderlijk slecht geladen heeft (m.a.w. niet voortdurend snelladen, tot 100% of tot onder de 10% gaan) moet dat wel meevallen. Statistieken van oudere EV's geven aan dat het maar om ~2-3% per jaar gaan bij gemiddelde afstanden per jaar, al verloopt het niet volledig lineair: er zou de eerste 50.000 km 5% af gaan, daarna is de degradatie veel langzamer, om dan naar het eind van de levensduur weer te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
HyperBart schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:23:
uitgelijnd met al die gewichtjes enzo)
Dat is balanceren, dat heeft niets met uitlijnen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
UUID schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:48:
Ik laad een tweetal keer per week op het werk AC naar 100%. Ben al genoeg naar een 10-15% gegaan, dus als ik maar tot 80% laadde had ik het niet gehaald.

Heb de auto dan ook maar 4 jaar, op die tijd zal de batterij degradatie wel meevallen. Het is niet dat hij elke dag 100% op mijn oprit staat. En stel je voor dat hij na 4 jaar toch 20% degradatie zou hebben, wat best veel zou zijn, dan zit ik nog steeds op de 80% capaciteit wat iedereen me aanraadde. Maar dan heb ik toch de 4 jaar daarvoor de extra percenten kunnen benutten.
80% capaciteit is niet hetzelfde als 80% laden he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ferra schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:00:
Weet iemand of je achteraf nog de speakers kunt laten upgraden?
Ja, maar niet bij BMW.
Er zijn zat audio zaken die het in alle auto’s doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kingmenno
noctilucus schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:05:
[...]

Moeilijke vraag ;)

Persoonlijk zou ik particulier liever wat minder uitgeven aan een auto, de meerprijs voor een EV blijft nog altijd behoorlijk hoog. Maar als je naar een elektrische sedan / 5-deurs kijkt, zijn er voor mij weinig of geen betere keuzes dan een i4, vooral de eDrive 40 (M50 is gewoon nog een pak duurder en de 35 heeft dan weer een duidelijk kleinere batterij en lagere snellaadsnelheid, lijkt me voor jouw use case niet handig)

Vergeleken met een G30 zijn er wel een aantal duidelijke verschillen; ik rij af en toe eens mee met een vriend die een (diesel) G30 heeft en kom zelf van een Audi A6:
- duidelijk minder beenruimte en zitcomfort op de achterbank
- toch wat minder gericht op comfort en wat harder afgeveerd, wat ook nodig is door het extra gewicht van de batterijen; voor een EV wel prima demping, voor mij een goede balans tussen voldoende dempen en toch niet te hard, al voel je slecht wegdek wel meer dan in een G30 / A6
- grotere draaicirkel (moeilijk te geloven maar het is zo)
+ puur elektrisch rijden is toch wel een luxe, zelfs vergeleken met hybride: altijd dat instant koppel als het nodig is, nooit motorgeluid
+ tegenover de hybride G30 sedan een ruimere koffer met veel grotere opening; tegenover de touring is het eerder andersom
+ rijdt wel leuker vind ik persoonlijk, de wat kortere wielbasis doet naar mijn gevoel wel veel

Hou er wel rekening mee, als je tussen de 10% en 80% batterijcapaciteit rijdt (zoals BMW aanraadt), kan je praktisch op ongeveer 300-320 range rekenen bij gemiddeld weer en behoorlijk wat snelweg rijden.
De i4 laadt trouwens best snel aan snelladers, vooral wanneer de batterij minder dan 40% geladen is, dus veel tijd verlies je niet als je ~100 km range (of een stukje meer) wil bijladen.

Wat accu degradatie betreft: als de vorige eigenaar niet uitzonderlijk slecht geladen heeft (m.a.w. niet voortdurend snelladen, tot 100% of tot onder de 10% gaan) moet dat wel meevallen. Statistieken van oudere EV's geven aan dat het maar om ~2-3% per jaar gaan bij gemiddelde afstanden per jaar, al verloopt het niet volledig lineair: er zou de eerste 50.000 km 5% af gaan, daarna is de degradatie veel langzamer, om dan naar het eind van de levensduur weer te versnellen.
wat een geweldig antwoord!

veel zaken ben ik het direct mee eens, de G30 is een sedan, dus de kofferruimte is in de i4 praktischer en omdat de G30 een m pakket heeft (en onderstel) denk ik dat de i4 met adaptief onderstel misschien wel meer comfort biedt....

het word gewoon tijd om even goed proef te rijden.

bedankt voor je reply, gewaardeerd. :) (het blijven keuzes, luxeproblemen natuurlijk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 09:59
Ik ben (nog) niet thuis in de BMW model codes, maar een G30 (5 serie) en een A6 zijn volgens mij E segment autos terwijl de I4 een D segment is. Dan is het toch niet verwonderlijk dat een E segment ruimer is?

Misschien kun je naar de i5 kijken, die heeft een stuk meer voeten ruimte bij de achterbank als je dat belangrijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
Klopt hoor, is een ander type auto.

Ruimte is het probleem niet, kids zijn nog jong en kunnen in een i4 prima zitten.

een i5 is nu als occasion te duur en heeft simpelweg minder range als een i4.

daar zit de voornaamste "angst" het wennen aan laden en range....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
kingmenno schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:54:
Klopt hoor, is een ander type auto.

Ruimte is het probleem niet, kids zijn nog jong en kunnen in een i4 prima zitten.

een i5 is nu als occasion te duur en heeft simpelweg minder range als een i4.

daar zit de voornaamste "angst" het wennen aan laden en range....
In principe zouden die redelijk gelijk moeten zijn qua range. Zelfde batterij en motoren, hoogstens een iets hogere snuit maar het zou niet ver mogen ontlopen.

De i5 is net gereleased en wordt nu uitgeleverd dus die gaat nog niet echt veel te vinden zijn op de tweedehandsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 09:59
Je kan een iets verstandiger velg onder de i5 zetten en dan kom je waarschijnlijk net zo ver. Maar je kan ook aan een plugin denken, dan kun je eerst nog proeven aan het stekkeren.

Wij hebben overigens wel de I4 prive aangeschaft omdat we de plugin stap wouden overslaan. Onze dochter is nog zo jong dat we geen problemen ondervinden met de beperkte beenruimte achterin. Tot dus ver weinig nadelen ervaren aan electrisch rijden. Eigenlijk alleen voordelen. Behalve als je echt veel kilometers maakt, maar ik denk dat we niet boven de 20k komen op jaar basis.
Pagina: 1 ... 93 ... 122 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.