Betreffende de banden (en slijtage) : mss dat degenen die er iets over plaatsen meteen ook best zeggen welke maat EN vooral welk merk er op hun i4 staat... Mogelijk zijn er bepaalde merken gevoeliger aan slijtage dan andere wat met name voor de particuliere kopers heel goede info is bij nieuwe banden!!!!!
Leg dat laatste deel eens uit.Baats schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:41:
[...]
Ik wissel nog wat af tussen B & D (adaptive) om te zien wat uiteindelijk mijn voorkeur wegdraagt. B vind ik voorlopig toch wat voorspelbaarder (bv. In bochten of een afslag). Maar zelfs met D zou ik bovenstaande situatie wat handelingen moeten doen (of ik moet gewoon zonder DAPP door de bebouwde kom rijden.)
Wat voor handelingen?
Krijg jij de accu vol notificaties van de BMW app?Pietervs schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:15:
[...]
Ik had mijn auto aan een lader aangesloten en kreeg op een gegeven moment een melding uit de app dat de 80% bereikt was. Ik bedacht me dat ik de volgende dag wat kilometers zou gaan maken en 100% handiger was. En ik was benieuwd wat er zou gebeuren als ik het percentage aan zou passen naar 100%.
Het laden startte gewoon weer opnieuw zonder dat ik er een pasje bij hoefde te houden of iets anders ervoor moest doen.
Reparatie was bijna 11.000,00 euro. Is natuurlijk wel garantie.Hydraulic schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:55:
[...]
Hoor nu EME defect, complete Emotor moet uit Munchen komen. Gaat nog een aantal dagen duren.
Eens, kan heel veel schelen. Vlak ook rijgedrag niet uit. Steeds stoplichtsprintjes maakt echt heel veel uit.Quiller schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:13:
Betreffende de banden (en slijtage) : mss dat degenen die er iets over plaatsen meteen ook best zeggen welke maat EN vooral welk merk er op hun i4 staat... Mogelijk zijn er bepaalde merken gevoeliger aan slijtage dan andere wat met name voor de particuliere kopers heel goede info is bij nieuwe banden!!!!!
Dat gezegd hebbende: ik kom uit een Tesla 3 met awd en best veel meer vermogen t.o.v. mijn huidige edrive40. Ondanks dat ik rustig rij (ben zo’n particuliere rijder) valt de mindere tractie mij wel op. Natuurlijk te verwachten met rwd vs awd, maar had toch iets meer tractie verwacht. Zal ook niet meehelpen voor de slijtage, net als het toch wel forse gewicht.
Echt notificatie is een groot woord: het icoontje verschijnt bovenin de balk als de accu geladen is tot het ingestelde percentage. Maar meestal hou ik het ook in de gaten: als ik hem aan een oplader hang kijk ik altijd rond welke tijd hij klaar moet zijn en tegen die tijd kijk ik nog wel een keerASS-Ware schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:37:
[...]
Krijg jij de accu vol notificaties van de BMW app?
Edit: overigens heb ik een Android (Samsung Galaxy S23+).
[ Voor 6% gewijzigd door Pietervs op 10-04-2024 07:43 . Reden: aanvulling ]
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Exact wat ik ook heb gemerkt!E.lentriek schreef op donderdag 4 april 2024 @ 20:18:
[...]
Skyscraper vooral gekozen omdat de zwarte delen er goed tegen afsteken.
Het is niet zomaar zilver zilver...
Met momenten vind ik het meer neigen naar "steel grey" maar dan in metallic variant.
Wagen is ondertussen besteld.
Het is Skyscraper Grau met Cognac interieur en zongeblindeerde ramen geworden.
De stekkerstress kan beginnen.
Er is vooral nog veel onduidelijk ivm thuisladen en laadcapaciteit.
Ik heb wel stroom liggen in de voortuin maar dat is een simpel IP55 stopcontactje waar de tuinverlicht op draait. Volgens mij duurt het daar dagen op om de batterij op te laden.
Er is ook nog geen echte winnaar uit de bus gekomen ivm samenwerking voor een laadkaart.
Hopelijk blijven de opties daarin zo open mogelijk.
Voorbeeldje van wagen uit UK
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dMO3U2SuwzwjstQ8TT6mYhF4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FCZmtKAsRn1NpfXVoQKLq3FO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gZGG94rdbCOGU6xn9g7lNCkg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gcUjkEuKL35aGkJJpMkSwyUi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FrdK7UPEqkIPsftnrMqEsTei.jpg?f=user_large)
[ Voor 42% gewijzigd door Echelon2011 op 10-04-2024 09:57 ]
Zoals beschreven in mijn eerste post, DAPP remt niet af voor een verkeersdrempel dus schakel ik tijdelijk uit. Dit zal (gezien geen gas-invoer) meteen tot een sterke afremming leiden. Dus uitschakeling DAPP moet ik compenseren met zelf (licht) gas te geven om tot de gewenste afremming te komen. Is kwestie van wenning (of niet gebruiken van DAPP) maar is toch niet zo smooth.ASS-Ware schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:35:
[...]
Leg dat laatste deel eens uit.
Wat voor handelingen?
Net ook een i4 besteld (bedrijfswagen) ter vervanging van een 330e. Jammer genoeg kon ik niet veel opties bestellen, maar goed...
Het is een edrive 35 geworden, skyscraper grau met zwart interieur. Levering normaalgezien op 28 september (aangezien gans het bedrijf terzelfdertijd besteld en geleverd zullen worden).
Ik ben erg benieuwd naar het adaptive regenerating braking, ik snap niet 100% hoe dit werkt maar zal dit wel te weten komen zeker
Het is een edrive 35 geworden, skyscraper grau met zwart interieur. Levering normaalgezien op 28 september (aangezien gans het bedrijf terzelfdertijd besteld en geleverd zullen worden).
Ik ben erg benieuwd naar het adaptive regenerating braking, ik snap niet 100% hoe dit werkt maar zal dit wel te weten komen zeker
No Gillette, No Minette
Voor een drempel rem ik altijd lichtjes af om binnen de regeneratie te blijven, net na/op de drempel klik ik op het stuur de DAPP weer aan en ga zo verder. Went snel genoeg, gaat nu bijna automatisch.Baats schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:55:
[...]
Zoals beschreven in mijn eerste post, DAPP remt niet af voor een verkeersdrempel dus schakel ik tijdelijk uit. Dit zal (gezien geen gas-invoer) meteen tot een sterke afremming leiden. Dus uitschakeling DAPP moet ik compenseren met zelf (licht) gas te geven om tot de gewenste afremming te komen. Is kwestie van wenning (of niet gebruiken van DAPP) maar is toch niet zo smooth.
Soms ben ik lui en op tijd, en dan klik ik de DAPP uit op het stuur, laat uitrollen richting de drempel en klik hem dan weer aan. Hangt ook van de weg af.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Adaptive regenerative breaking betekent dat de auto blijft rollen wanneer je het gas loslaat, maar (in principe regeneratief) gaat vertragen op basis van het vertragen van het verkeer voor je (radar/camera), de toegelaten snelheid (GPS en herkenning van borden) en de weg die je volgt (GPS/kaart en richtingaanwijzers).Kerberos84 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:04:
Net ook een i4 besteld (bedrijfswagen) ter vervanging van een 330e. Jammer genoeg kon ik niet veel opties bestellen, maar goed...
Dus je moet minder zelf remmen - in principe alleen om helemaal stil te staan of te stoppen waar je wil stoppen.
Ik heb het nooit uitgelegd aan mijn vrouw, voor haar is dit gewoon “zoals een elektrische auto rijdt”. Dus het is heel intuïtief, vooral niet bij nadenken.
Ik snap dat niet, eerlijk gezegd, je cruise control aanzetten in een zone met verkeersdrempels?!Jiriki schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:39:
[...]
Voor een drempel rem ik altijd lichtjes af om binnen de regeneratie te blijven, net na/op de drempel klik ik op het stuur de DAPP weer aan en ga zo verder. Went snel genoeg, gaat nu bijna automatisch.
Soms ben ik lui en op tijd, en dan klik ik de DAPP uit op het stuur, laat uitrollen richting de drempel en klik hem dan weer aan. Hangt ook van de weg af.
Dergelijke verkeerssituaties vereisen typisch een actievere en alertere rijstijl. Bovendien zijn er veel drempels (in België dus) die je beter niet boven de 30km/h neemt als je je wagen niet wil mishandelen.
Ook wel benieuwd naar de banden dan, ik heb de standaard 18" banden (Hankook Ventus S1 uit mijn hoofd) nu zo'n 12.000 kilometer er opgehad en het profiel is nog prima, grip is ook beter dan verwacht. En ik neem rotondes e.d. toch best vlot.pieter81! schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:53:
[...]
Dat gezegd hebbende: ik kom uit een Tesla 3 met awd en best veel meer vermogen t.o.v. mijn huidige edrive40. Ondanks dat ik rustig rij (ben zo’n particuliere rijder) valt de mindere tractie mij wel op. Natuurlijk te verwachten met rwd vs awd, maar had toch iets meer tractie verwacht. Zal ook niet meehelpen voor de slijtage, net als het toch wel forse gewicht.
In Nederland zijn er toch veel 60 en zelfs 80 km wegen met drempels elke paar kilometer, zelfs wanneer ze helemaal recht zijn. Dit werk zeg maar:Scientific schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:44:
[...]
Ik snap dat niet, eerlijk gezegd, je cruise control aanzetten in een zone met verkeersdrempels?!
Dergelijke verkeerssituaties vereisen typisch een actievere en alertere rijstijl. Bovendien zijn er veel drempels (in België dus) die je beter niet boven de 30km/h neemt als je je wagen niet wil mishandelen.
/f/image/rr7XSieVoDyCLK6OnujDJOYd.png?f=fotoalbum_large)
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Kleine correctie : Die je volgens de wegcode niet sneller dan 30km/h MAG nemen. (is dit in NL ook niet zo? - Ik meen mij te herinneren dat dit rechtstreeks overgenomen is uit de NL wegcode door Belgie)Scientific schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:44:
[...]
Bovendien zijn er veel drempels (in België dus) die je beter niet boven de 30km/h neemt als je je wagen niet wil mishandelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Quiller op 10-04-2024 14:12 ]
In je eerste methode, rij je dan voor de drempel met DAPP en vervolgens rem je dan met het rempedaal? Misschien mis ik iets maar dat zou echt niet zacht lukken bij mij. Ik pas nu ook de 2e methode toe.Jiriki schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:39:
[...]
Voor een drempel rem ik altijd lichtjes af om binnen de regeneratie te blijven, net na/op de drempel klik ik op het stuur de DAPP weer aan en ga zo verder. Went snel genoeg, gaat nu bijna automatisch.
ALS ik op dapp rij en er komt zoiets als een verkeerdrempel aan dan pas ikzelf meestal mijn snelheid aan met de knoppen aan het stuur ... Ik zet deze dan zelden uit. Mijn inziens werkt dit perfect.Baats schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:37:
[...]
In je eerste methode, rij je dan voor de drempel met DAPP en vervolgens rem je dan met het rempedaal? Misschien mis ik iets maar dat zou echt niet zacht lukken bij mij. Ik pas nu ook de 2e methode toe.
Als je de verkeersdrempel niet zag aankomen omdat je op dapp rijdt wil dat mijn inziens zeggen dat je niet op dapp MAG rijden omdat je onvoldoende aandachtzaam bent
[ Voor 14% gewijzigd door Quiller op 10-04-2024 17:28 ]
Die 30km/u telt enkel als het vooraf is gegaan door een bord dat een verhoogde inrichting aangeeft.Quiller schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:11:
[...]
Kleine correctie : Die je volgens de wegcode niet sneller dan 30km/h MAG nemen. (is dit in NL ook niet zo? - Ik meen mij te herinneren dat dit rechtstreeks overgenomen is uit de NL wegcode door Belgie)
Er zijn genoeg verkeersdrempels, zoals die hierboven op foto, die niet vooraf worden gegaan door dat bord.
Dezelfde bandenmaat! Is natuurlijk net wat je referentie is dus wellicht ervaar ik het anders. Een 4wd Tesla kleeft echt aan de weg, dus wellicht is het vergeleken met iedere rwd met hetzelfde vermogen heel goed. Neemt niet weg dat ik de i4 suoer vindt en voor geen goud terugwil naat Tesla.Jiriki schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:52:
[...]
Ook wel benieuwd naar de banden dan, ik heb de standaard 18" banden (Hankook Ventus S1 uit mijn hoofd) nu zo'n 12.000 kilometer er opgehad en het profiel is nog prima, grip is ook beter dan verwacht. En ik neem rotondes e.d. toch best vlot.
[...]
Precies dit. Adaptive regenerative breaking is echt briljant en voor mij een echte eye opener.Scientific schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:40:
[...]
Adaptive regenerative breaking betekent dat de auto blijft rollen wanneer je het gas loslaat, maar (in principe regeneratief) gaat vertragen op basis van het vertragen van het verkeer voor je (radar/camera), de toegelaten snelheid (GPS en herkenning van borden) en de weg die je volgt (GPS/kaart en richtingaanwijzers).
Dus je moet minder zelf remmen - in principe alleen om helemaal stil te staan of te stoppen waar je wil stoppen.
Ik heb het nooit uitgelegd aan mijn vrouw, voor haar is dit gewoon “zoals een elektrische auto rijdt”. Dus het is heel intuïtief, vooral niet bij nadenken.
Als het belgie betreft : je hebt deels gelijk (borden a14 / f87) -- evenwel als deze er niet staan en je krijgt een boete moet je dit aanvechten voor de rechtbank. Hier zijn reeds veroordelingen (feitenkwesties) waar de rechter oordeelt dat weliswaar het bord niet aanwezig is (wat een technische fout is van de inrichting) MAAR dat de verhoogde inrichting wel voldoende zichtbaar was en je dus op de hoogte was dat er een verhoging was. Hierdoor werd door de rechter geoordeeld dat 30km/h van toepassing was. (kortom je bent hier zeer afhankelijk van de rechter zijn beslissing als je dit wil aanvechten...) -- De snelheidsbeperking is in deze NIET door de borden (die in principe wel aanwezig moeten zijn) maar door de verhoogde inrichting zelf.UUID schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:11:
[...]
Die 30km/u telt enkel als het vooraf is gegaan door een bord dat een verhoogde inrichting aangeeft.
Er zijn genoeg verkeersdrempels, zoals die hierboven op foto, die niet vooraf worden gegaan door dat bord.
Maar je begon met “Maar zelfs met D zou ik bovenstaande situatie wat handelingen moeten doen”, en dat begrijp ik niet icm bovenstaande.Baats schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:55:
[...]
Zoals beschreven in mijn eerste post, DAPP remt niet af voor een verkeersdrempel dus schakel ik tijdelijk uit. Dit zal (gezien geen gas-invoer) meteen tot een sterke afremming leiden. Dus uitschakeling DAPP moet ik compenseren met zelf (licht) gas te geven om tot de gewenste afremming te komen. Is kwestie van wenning (of niet gebruiken van DAPP) maar is toch niet zo smooth.
In D heb je geen sterke afremming zodra je cruise control uitschakelt.
Wel in D - adapative mode. Maar eerder situatiegebonden dus. That said, blijft mijn voorkeur naar B uitgaan wegens voorspelbaarheid.ASS-Ware schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:57:
[...]
Maar je begon met “Maar zelfs met D zou ik bovenstaande situatie wat handelingen moeten doen”, en dat begrijp ik niet icm bovenstaande.
In D heb je geen sterke afremming zodra je cruise control uitschakelt.
Aha nu begrijp ik je.Baats schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:29:
[...]
Wel in D - adapative mode. Maar eerder situatiegebonden dus. That said, blijft mijn voorkeur naar B uitgaan wegens voorspelbaarheid.
Ik blijft het bij D houden, rijdt zoals elke automaat rijdt en gaat niet in de ankers zodra je CC uitzet.
ik rij in de stad altijd op B. Snelweg meestal D, tenzij ik aan een afrit kom ,of zoals in. Antwerpen de A12 naar Brussel, staan stoplichten op stukken waar t 90 wordt. Daar zet ik hem van D naae B, om hem one pedal driving te laten afremmen.
Ik hou echt van dat one pedal driving systeem, al mag hij nog harder afremmen voor mij.
Ik hou echt van dat one pedal driving systeem, al mag hij nog harder afremmen voor mij.
We wijken hier wat af maar in België zijn er ook teveel drempels waar je niet sneller dan 30 km/u mag, maar die je met een i4 maar beter aan 20 km/u neemt. Er is precies geen standaard qua hoogte, hellingshoek,... of als die standaard er al is, wordt die in de praktijk niet toegepast.Quiller schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:11:
[...]
Kleine correctie : Die je volgens de wegcode niet sneller dan 30km/h MAG nemen. (is dit in NL ook niet zo? - Ik meen mij te herinneren dat dit rechtstreeks overgenomen is uit de NL wegcode door Belgie)
Dus dan kan je wel prima met ACC op 30 km/u rijden in een zone 30 met zo'n drempels maar toch nog moeten afremmen aan elke drempel.
Nu 24.000 km opzitten met de i4, Maar loop soms tegen dit probleem aan. Wanneer we verre afstanden doen stuurt het navigatiesysteem me soms net van de autostrade om te laden, alhoewel er meer dan genoeg zijn op de autostrade zelf. Iemand een oplossing?
Kan instelling zijn (ik heb bv alleen echt snelle snelladers ingesteld staan) -- Die andere op de autostrade staan op je nav ook? Zo niet zal bv je bmw kaart er normaliter niet werken (wat nog steeds uitzonderingen zijn maar er zijn er bijgekomen die niet werken met de bmwkaart (heeft te maken met prijs onderhandelingen))Jerreisdeway schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:45:
Nu 24.000 km opzitten met de i4, Maar loop soms tegen dit probleem aan. Wanneer we verre afstanden doen stuurt het navigatiesysteem me soms net van de autostrade om te laden, alhoewel er meer dan genoeg zijn op de autostrade zelf. Iemand een oplossing?
Ik gebruik altijd chargemap en bepaal zelf. Lekker onhandig mss, maar wel efficiënt dat het nooit fout gaat.Quiller schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:50:
[...]
Kan instelling zijn (ik heb bv alleen echt snelle snelladers ingesteld staan) -- Die andere op de autostrade staan op je nav ook? Zo niet zal bv je bmw kaart er normaliter niet werken (wat nog steeds uitzonderingen zijn maar er zijn er bijgekomen die niet werken met de bmwkaart (heeft te maken met prijs onderhandelingen))
Ik had dit in het begin ook, is aan te passen in de instellingen.Jerreisdeway schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:45:
Hoe / waar precies?Aerez schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:32:
[...]
Ik had dit in het begin ook, is aan te passen in de instellingen.
Zelf hou ik het voorlopig ook bij manueel een snellader uitkiezen; ingebouwde navigatie staat al ingesteld op snelladers maar dan nog krijg ik een overload aan snelladers op industrieterreinen, liefst nog enkele kilometers terug ipv langs de route
Voor mij is het probleem met de Traffic Camera Info opgelost.
Vandaag met BMW Klantenservice gebeld en ze erkennen het probleem inmiddels. Ze hebben een ticket aangemaakt en doorgezet naar “München” … o jeej dacht ik nog …
Half uurtje later kreeg ik een mail met instructies. Apps updaten en de instructies op het scherm volgen. Meteen geprobeerd maar er leken geen updates te zijn. Toch even een stukje rijden, en warempel! Ik kreeg weer keurig de melding dat er een flitspaal staat!
Dus, bel even met de klantenservice als je dit probleem hebt en vraag ze om een ticket aan te maken.
Vandaag met BMW Klantenservice gebeld en ze erkennen het probleem inmiddels. Ze hebben een ticket aangemaakt en doorgezet naar “München” … o jeej dacht ik nog …
Half uurtje later kreeg ik een mail met instructies. Apps updaten en de instructies op het scherm volgen. Meteen geprobeerd maar er leken geen updates te zijn. Toch even een stukje rijden, en warempel! Ik kreeg weer keurig de melding dat er een flitspaal staat!
Dus, bel even met de klantenservice als je dit probleem hebt en vraag ze om een ticket aan te maken.
De apps updaten los van de grote os updates. Dus er zal een nieuwe versie zijn, ik heb deze week zeker drie meldingen van app updates langs zien komen. Helaas staat er nooit bij welke app het was...
Ik heb vandaag voor de derde keer in 1 week tijd in de auto ene melding gekregen dat er kaart updates geïnstalleerd zijn. Dat is ongeveer 3x zoveel als de afgelopen twee maanden bij elkaar, geloof ik 
Hebben meer mensen dat of moet ik eens na gaan kijken of er iets mis gaat met die updates?
ik rij altijd met Google Maps, maar het is wel fijn als de kaarten in de auto ook up to date zijn als mijn telefoon het een keer af laat weten. Dus ik vind de updates niet vervelend of zo, ik ben gewoon nieuwsgierig of anderen dat ook hebben
Hebben meer mensen dat of moet ik eens na gaan kijken of er iets mis gaat met die updates?
ik rij altijd met Google Maps, maar het is wel fijn als de kaarten in de auto ook up to date zijn als mijn telefoon het een keer af laat weten. Dus ik vind de updates niet vervelend of zo, ik ben gewoon nieuwsgierig of anderen dat ook hebben
Ik heb hetzelfde gedaan, maar geen mail gehad. Kan je de instructies hier delen?Duzzan schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:18:
Voor mij is het probleem met de Traffic Camera Info opgelost.
Raar, ik heb vandaag best lang gezocht en heb het niet kunnen vinden. Het is soms onoverzichtelijk waar iets te vinden is in de BMW software. Maar ik weet echt 99% zeker dat ik het ingesteld heb. Eerst moest ik soms echt hele rare routes rijden om via laadstations te rijden, sindsdien niet meer…noctilucus schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:39:
[...]
Hoe / waar precies?
Zelf hou ik het voorlopig ook bij manueel een snellader uitkiezen; ingebouwde navigatie staat al ingesteld op snelladers maar dan nog krijg ik een overload aan snelladers op industrieterreinen, liefst nog enkele kilometers terug ipv langs de route

Et voilà, sinds dit weekend ben ik ook lid van het clubje. Klassebak zonder meer en overtreft de verwachtingen.
Hij overklast overduidelijk met glans de Audi A5 waarmee ik 3j opgezadeld was.
Ik heb nog niet alle toeters en bellen uitgeprobeerd maar al het noodzakelijke zit meer dan dan goed.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MYX5CIvI7t2JrN2XJhoJ3z3U.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3S6zqNBGmrsi7sGqbMta8wrY.jpg?f=user_large)
Ik heb nog niet alle toeters en bellen uitgeprobeerd maar al het noodzakelijke zit meer dan dan goed.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MYX5CIvI7t2JrN2XJhoJ3z3U.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3S6zqNBGmrsi7sGqbMta8wrY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nReACaG2lj0Q45i8WBok2tC6.jpg?f=user_large)
Ah yes, de befaamde kerst configuratie.papabeer schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:13:
Et voilà, sinds dit weekend ben ik ook lid van het clubje. Klassebak zonder meer en overtreft de verwachtingen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het updaten deed bij mij, althans zo leek het, helemaal niets. Toch werkte het. Ik heb dan ook het vermoeden dat ze “in München” iets doen met een reset van je services of iets dergelijks.Frans82dh schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:12:
[...]
Ik heb hetzelfde gedaan, maar geen mail gehad. Kan je de instructies hier delen?
Hier de instructies:
Zojuist hebben wij een terugkoppeling vanuit BMW Group Duitsland ontvangen over uw BMW ConnectedDrive ticket. Hierin wordt aangegeven om de BMW diensten in de auto te updaten. Hieronder vindt u de instructies.
Ga naar:
1. Menu Apps
2. "Alle apps"
3. "Systeeminstellingen"
4. "Apps en diensten updaten"
5. "Naar updates zoeken"
6. Aanwijzingen op het Control Display opvolgen.
Hierna kunt u uitstappen en de BMW minimaal 30 minuten vergrendelen.
Dank voor je reactie. Ik heb BMW gebeld, en kreeg zojuist deze email:Duzzan schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:36:
[...]
Het updaten deed bij mij, althans zo leek het, helemaal niets. Toch werkte het. Ik heb dan ook het vermoeden dat ze “in München” iets doen met een reset van je services of iets dergelijks.
Hier de instructies:
Zojuist hebben wij een terugkoppeling vanuit BMW Group Duitsland ontvangen over uw BMW ConnectedDrive ticket. Hierin wordt aangegeven om de BMW diensten in de auto te updaten. Hieronder vindt u de instructies.
Ga naar:
1. Menu Apps
2. "Alle apps"
3. "Systeeminstellingen"
4. "Apps en diensten updaten"
5. "Naar updates zoeken"
6. Aanwijzingen op het Control Display opvolgen.
Hierna kunt u uitstappen en de BMW minimaal 30 minuten vergrendelen.
Onlangs heeft u uw probleem met uw BMW ConnectedDrive bij ons gemeld en is er voor u een ticket aangemaakt. Wij hebben hierover een terugkoppeling vanuit BMW Group Duitsland ontvangen. Hierin is het volgende aangegeven:
We suspect an issue with OAP applications. We can perform a remote repairing in this case, please ask the customer for the consent to perform it. Please note, that some data stored within applications may be lost [e.g. settings stored in the car].
Onze collega’s in Duitsland geven aan dat zij op afstand het probleem willen oplossen. Echter hebben zij hier toestemming nodig van u om dit in gang te zetten aangezien data verloren zou kunnen gaan. U kunt als reactie op dit bericht aangeven of u hiermee akkoord gaat of niet. Zodra u dit kenbaar heeft gemaakt zullen wij dit laten weten aan onze collega’s in Duitsland welke dit verder in gang gaan zetten.
Ik ga maar akkoord geven.
Gave kleur aan de buitenkant!papabeer schreef op zondag 14 april 2024 @ 23:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dat rood voor de stoelen…

Als dit inderdaad tacora rood is, dan ziet het er in werkelijkheid véél beter uit dan op de foto.Pietervs schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:13:
[...]
Gave kleur aan de buitenkant!
Maar dat rood voor de stoelen…
Dat hoop ik van harte.Scientific schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:01:
[...]
Als dit inderdaad tacora rood is, dan ziet het er in werkelijkheid véél beter uit dan op de foto.
Maar dat groen op de buitenkant vind ik geweldig : eigenlijk 10x liever als het zwart dat ik heb.
Lijkt mij prima. De enige settings die de traffic camera app heeft zijn aan/uit en of er een audio signaal moet klinken. Als die settings verloren gaan overleef je het welFrans82dh schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:59:
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb BMW gebeld, en kreeg zojuist deze email:
Onlangs heeft u uw probleem met uw BMW ConnectedDrive bij ons gemeld en is er voor u een ticket aangemaakt. Wij hebben hierover een terugkoppeling vanuit BMW Group Duitsland ontvangen. Hierin is het volgende aangegeven:
We suspect an issue with OAP applications. We can perform a remote repairing in this case, please ask the customer for the consent to perform it. Please note, that some data stored within applications may be lost [e.g. settings stored in the car].
Onze collega’s in Duitsland geven aan dat zij op afstand het probleem willen oplossen. Echter hebben zij hier toestemming nodig van u om dit in gang te zetten aangezien data verloren zou kunnen gaan. U kunt als reactie op dit bericht aangeven of u hiermee akkoord gaat of niet. Zodra u dit kenbaar heeft gemaakt zullen wij dit laten weten aan onze collega’s in Duitsland welke dit verder in gang gaan zetten.
Ik ga maar akkoord geven.
Ben benieuwd of het straks voor jou ook weer werkt!
Want het kost dan wel extra maar ik vind het toch een fijne feature. Ook traject controle werkt prima.
Ik heb de ‘telefoon oven’ oftewel wireless charging feature, en dat werkt prima als ik CarPlay gebruik om muziek te streamen, een teams call te doen, of berichtjes versturen. Maar als ik Flitsmeister aan zet … dan gaat de telefoon op een gegeven moment uit met een temp warning. Als de telefoon in m’n broekzak zit is het oncomfortabel warm en haal ik de telefoon uit mijn broekzak. Ik denk dat de combinatie van een hoge temp met het runnen van een GPS app zoals FM en draadloos laden de telefoon over zijn thermals duwt.
Het heeft inderdaad gewerkt, de info is er weer!Duzzan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 00:43:
[...]
Lijkt mij prima. De enige settings die de traffic camera app heeft zijn aan/uit en of er een audio signaal moet klinken. Als die settings verloren gaan overleef je het wel![]()
Ben benieuwd of het straks voor jou ook weer werkt!
Want het kost dan wel extra maar ik vind het toch een fijne feature. Ook traject controle werkt prima.
Ik heb de ‘telefoon oven’ oftewel wireless charging feature, en dat werkt prima als ik CarPlay gebruik om muziek te streamen, een teams call te doen, of berichtjes versturen. Maar als ik Flitsmeister aan zet … dan gaat de telefoon op een gegeven moment uit met een temp warning. Als de telefoon in m’n broekzak zit is het oncomfortabel warm en haal ik de telefoon uit mijn broekzak. Ik denk dat de combinatie van een hoge temp met het runnen van een GPS app zoals FM en draadloos laden de telefoon over zijn thermals duwt.
De draadloze lader icm lopende apps is inderdaad geen succes. Dat BMW dit niet goed werkend kan krijgen slaat natuurlijk nergens op.
Klopt. Het ging tussen superman- en kerstuitvoering. Het is dus kerst geworden

Iphone camera maakt het wel erg bont idd. In werkelijkheid is het groen op afstand donkerder en de zetelbekleding eveneens een paar toetsen donkerder en eerder rood-bordeaux.Scientific schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:01:
[...]
Als dit inderdaad tacora rood is, dan ziet het er in werkelijkheid véél beter uit dan op de foto.
Bij schaduwlicht is het groen eerder zwart met een groen schijntje.
Ik ben alvast content van de kerstuitvoering
Tacora red vind ik net niet ok - lijkt meer naar bruin te neigen = kleur bloempot een beetjeScientific schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:01:
[...]
Ik zou net zeer fel rood gewenst hebben maar goed bij de sportzetels kon het enkel zwart of cognac - geen rood of nog beter wit helaas.
Zolang de auteur van de foto's maar tevreden is
Het neigt inderdaad een beetje naar bruin, het is een soort donker baksteenrood. Mijn i4 is mineraalwit met Tacora rood interieur en ik krijg alleen maar positieve commentaren op de kleurencombinatie.voodoo077 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:35:
[...]
Tacora red vind ik net niet ok - lijkt meer naar bruin te neigen = kleur bloempot een beetje
Ik zou net zeer fel rood gewenst hebben maar goed bij de sportzetels kon het enkel zwart of cognac - geen rood of nog beter wit helaas.
Zolang de auteur van de foto's maar tevreden is
Maar het blijft iets persoonlijks natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Scientific op 17-04-2024 14:16 ]
Hierbij even een update m.b.t. het zoekerige rijgedrag bij hogere snelheden.
Het stuurhuis had ik even geleden al opnieuw laten inleren bij BMW. Uitlijnen vonden ze niet nodig. Dit hielp wel een beetje, maar gaf nog geen genoegdoening. Aangezien BMW enorme wachttijden heeft ( medio juni ) voor een nieuwe afspraak, ben ik naar de lokale Profile geweest en het probleem voorgelegd. Zij hebben de auto opnieuw uitgelijnd ( dit bleek nodig ), en de bandenspanning hoger gezet dan de aangegeven waarde.
De app en de auto geven aan ( ik heb 20 inch ):
Voor 2,4
Achter 2,6.
Profile heeft de volgende spanning erin gepompt:
Voor 2,7
Achter 3,0
De auto rijdt wel iets minder comfortabel, maar het zoekerige is wel echt een stuk minder. Nog niet op het niveau van mijn vorige auto, een Model S uit 2018. Maar stukken beter dan dat het was.
Het stuurhuis had ik even geleden al opnieuw laten inleren bij BMW. Uitlijnen vonden ze niet nodig. Dit hielp wel een beetje, maar gaf nog geen genoegdoening. Aangezien BMW enorme wachttijden heeft ( medio juni ) voor een nieuwe afspraak, ben ik naar de lokale Profile geweest en het probleem voorgelegd. Zij hebben de auto opnieuw uitgelijnd ( dit bleek nodig ), en de bandenspanning hoger gezet dan de aangegeven waarde.
Voor 2,4
Achter 2,6.
Voor 2,7
Achter 3,0
De auto rijdt wel iets minder comfortabel, maar het zoekerige is wel echt een stuk minder. Nog niet op het niveau van mijn vorige auto, een Model S uit 2018. Maar stukken beter dan dat het was.
Heb die kleur ooit gehad bij een 5 touring en vond die daar zeer mooi.Scientific schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:16:
[...]
Het neigt inderdaad een beetje naar bruin, het is een soort donker baksteenrood. Mijn i4 is mineraalwit met Tacora rood interieur en ik krijg alleen maar positieve commentaren op de kleurencombinatie.
Maar het blijft iets persoonlijks natuurlijk.
Nu een portimao en dan zou dat niet echt gepast hebben - wit was top geweest maar kon niet bij Sport,
En wit met tacora lijkt me wel iets hebben, top!
De auto rijdt nu minder comfortabel?Frans82dh schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:06:
Voor 2,4
Achter 2,6.
Voor 2,7
Achter 3,0
Ik denk een logisch gevolg van het verhogen van de bandenspanning.
Bandenmaat / merk banden? (kwestie van interessante info... Ik heb GEEN last van het zoekerige gedrag maar zet meestal mijn banden sowieso onder hogere spanning dan aangegeven (ik dacht dat ze momenteel 2,5 / 2,8 staan.Frans82dh schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:06:
Voor 2,4
Achter 2,6.
Voor 2,7
Achter 3,0
winterbanden : 17 inch coninental (meestal merk waar ik voor ga)
zomerbanden : 18 inch pirelli (van fabriek uit... Rijden goed, maar vind ze redelijk slijtgevoelig (nog maar een aanvoelen) - volgende zullen normaliter conti worden.
Mijn 19" zomer banden op een m50 staan op
Voor : 3,2 bar
Achter : 3,7 bar
Zo gezet door de bandencentrale
Aanbevolen is 3,0 en 3,5 ( achter )
Geen zoekerig gedrag etc. nooit gehad trouwens. ook niet met winterbanden
Voor : 3,2 bar
Achter : 3,7 bar
Zo gezet door de bandencentrale
Aanbevolen is 3,0 en 3,5 ( achter )
Geen zoekerig gedrag etc. nooit gehad trouwens. ook niet met winterbanden
Goodyear Asymmetric 5 ( af fabriek, BMW ster banden ) Volgenden banden ook weer BMW Ster banden ivm de BMW banden verzekering. Scheelt weer als je door een schroef rijdt.Quiller schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:09:
[...]
Bandenmaat / merk banden? (kwestie van interessante info... Ik heb GEEN last van het zoekerige gedrag maar zet meestal mijn banden sowieso onder hogere spanning dan aangegeven (ik dacht dat ze momenteel 2,5 / 2,8 staan.
winterbanden : 17 inch coninental (meestal merk waar ik voor ga)
zomerbanden : 18 inch pirelli (van fabriek uit... Rijden goed, maar vind ze redelijk slijtgevoelig (nog maar een aanvoelen) - volgende zullen normaliter conti worden.
20 inch BMW Individual Aerodynamisch (Styling 862 I) in Bicolor Midnight Grau
Voor
245/35 R20
Achter
255/35 R20
[ Voor 9% gewijzigd door Frans82dh op 18-04-2024 09:37 ]
Kleine aanpassing (daarjuist nagekeken) : de druk op mijn banden is niet 2.5 en 2.8 maar vooraan 2.7 en achteraan 2.8... (de winterwielen 17 inch) -- volgende week staan de zomerbanden er terug op.
Dat gezegd zijnde : mss dat iemand met wat kennis van zaken eens een document kan maken dat iedereen kan invullen met wat gegevens (en dit daarna verwerken en meedelen) :
- maat wielen
- merk banden
- zoekerig gedrag of niet
- bandendruk...
Mss komen we wel tot een verassende conclusie!!!!
Dat gezegd zijnde : mss dat iemand met wat kennis van zaken eens een document kan maken dat iedereen kan invullen met wat gegevens (en dit daarna verwerken en meedelen) :
- maat wielen
- merk banden
- zoekerig gedrag of niet
- bandendruk...
Mss komen we wel tot een verassende conclusie!!!!
Ik heb inmiddels de zomerbanden (af-fabriek, met stermarkering) er weer onder liggen. Ook door de bandenboer, twee weken later, uitlijning laten doen. Sindsdien is het al een stuk beter, veel minder zoekerig.
Wel blijft de auto onder sturen wat 'uit balans' aanvoelen, met name bij hogere snelheden. Dus als ik met 100-120kmh wat stuurbewegingen maak, dan voelt het alsof de achteras een andere kant uitwil dan de vooras. Dit merkte ik ook eerder heel sterk bij zijwind (nu nog geen ervaring mee). Lijkt een beetje dat als de hoek van de banden achter verandert, dat deze sterker invloed op het geheel beginnen uit te oefenen.
Toch zijn de uitlijningswaarden nu binnen de marges, ook even door de dealer na laten kijken. Dus ja... beetje in dubio wat ik er nog mee kan doen.
Wel blijft de auto onder sturen wat 'uit balans' aanvoelen, met name bij hogere snelheden. Dus als ik met 100-120kmh wat stuurbewegingen maak, dan voelt het alsof de achteras een andere kant uitwil dan de vooras. Dit merkte ik ook eerder heel sterk bij zijwind (nu nog geen ervaring mee). Lijkt een beetje dat als de hoek van de banden achter verandert, dat deze sterker invloed op het geheel beginnen uit te oefenen.
Toch zijn de uitlijningswaarden nu binnen de marges, ook even door de dealer na laten kijken. Dus ja... beetje in dubio wat ik er nog mee kan doen.
Ik begrijp niet zo goed de keuze uit te lijnen EN bandenspanning te verhogen. Ik zou zeggen: bandenspanning weer terug naar wat het was en kijken of het dan ook is opgelost. Omhoog kan altijd weer. Wellicht heb je met de fabriek voorgeschreven bandenspanning en verbeterde uitlijning het probleem ook wel opgelost.Frans82dh schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:06:
Voor 2,4
Achter 2,6.
Voor 2,7
Achter 3,0
Gisteren nog een flink snelwegrit gemaakt en gelukkig ervaar ik nog steeds niets van zoekerig weggedrag. Ook niet tussen de 120 en de 150. Sterker nog, ik ga het weggedrag en stuurgevoel steeds meer waarderen. Heerlijke auto.
Balen als je dat wel hebt, heb nog nooit zoveel geld voor een auto neergeteld dus zou mij redelijk bekocht voelen.
[ Voor 11% gewijzigd door pieter81! op 18-04-2024 15:38 ]
je zou de uitlijning achter kunnen laten veranderen. Wellicht iets meer negatieve camber? beetje spelen met de waardes en kijken wat werkt?FlorisB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:29:
Ik heb inmiddels de zomerbanden (af-fabriek, met stermarkering) er weer onder liggen. Ook door de bandenboer, twee weken later, uitlijning laten doen. Sindsdien is het al een stuk beter, veel minder zoekerig.
misschien eens naar een echte specialist gaan die ook meer in de autosport zit? Met jou uitleg erbij weten ze wellicht wel wat ze daar mee kunnen in de uitlijning van het geheel.
Dit dus: mocht ik dit gedrag merken zou ik vragen aan de garage of ik een andere wagen eens mag testen, om te zien of dit gedrag bij die wagen zich ook stelt. Indien niet, zou ik de verkoper / technieker vragen met je wagen te rijden nadat hij met de andere wagen eens gereden heeft, zodat hij dit kan vergelijken. Want een BMW heb je niet per sé voor de status, maar wel voor het rijgedrag. Een nieuwe i4 moet goed rijden, punt.pieter81! schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:33:
[...]
Balen als je dat wel hebt, heb nog nooit zoveel geld voor een auto neergeteld dus zou mij redelijk bekocht voelen.
Iemand die ervaart dat zijn Tesla beter reed dan zijn BMW, wel, dan is er iets mis met de wagen.
No Gillette, No Minette
Had hiervoor ook een Tesla (Model 3) en die spoorde wel goed moet ik zeggen. Was verder heel oncomfortabel. Het comfort gecombineerd met de dynamiek, rust en stabiliteit die het onderstel van de i4 biedt, is echt van een andere orde..Heeft mij mede over de streep getrokken, samen met de verdere sublieme afwerking.Kerberos84 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:27:
[...]
Dit dus: mocht ik dit gedrag merken zou ik vragen aan de garage of ik een andere wagen eens mag testen, om te zien of dit gedrag bij die wagen zich ook stelt. Indien niet, zou ik de verkoper / technieker vragen met je wagen te rijden nadat hij met de andere wagen eens gereden heeft, zodat hij dit kan vergelijken. Want een BMW heb je niet per sé voor de status, maar wel voor het rijgedrag. Een nieuwe i4 moet goed rijden, punt.
Iemand die ervaart dat zijn Tesla beter reed dan zijn BMW, wel, dan is er iets mis met de wagen.
[ Voor 6% gewijzigd door pieter81! op 18-04-2024 21:13 ]
Mijn E35 verbruik zit tussen de 22 en 28 kWh/100km (afhankelijk stad of snelweg)
Als ik tot 90% laad komt er 280km bereik op, lijkt me wat aan de lage kant.
Wel op 19" velgen maar maakt dat zoveel verschil?
Hier op forum wat gezocht maar vind geen referenties, is dat wat normaal?
[ Voor 20% gewijzigd door anticlock op 20-04-2024 01:26 ]
Normaal is 15-18 zomer, 17-22 winter.
Jouw gebruik is behoorlijk aan de hoge kant
Als je veel/lang stil staat met airco/preheat/verwarming dan loopt je gebruik hard op omdat de kW doortellen zonder dat er kms bijkomen.
Of als je veel 130km+ rijdt dan kom je ook wel op dat verbruik.
Maar voor een gebalanceerd gebruik is dat nogal veel.
Als je veel/lang stil staat met airco/preheat/verwarming dan loopt je gebruik hard op omdat de kW doortellen zonder dat er kms bijkomen.
Of als je veel 130km+ rijdt dan kom je ook wel op dat verbruik.
Maar voor een gebalanceerd gebruik is dat nogal veel.
[ Voor 10% gewijzigd door phex op 20-04-2024 01:30 ]
4 ochtenden per week staat de preheat wel ingesteld, ik rijd nooit sneller dan 120phex schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 01:28:
Normaal is 15-18 zomer, 17-22 winter.
Of als je veel 130km+ rijdt dan kom je ook wel op dat vebruik.
Die preheat verbruikt extreem veel dan?
Ik heb ook 19 inch en preheat ook 4 ochtenden, mijn verbruik is rond de 19-20, en ik rij niet rustig... dus ik weet het niet waarom jouw verbruik dan zoveel afwijkt. (ik heb een e40, maar dat zou qua verbruik niet (zoveel) moeten uitmaken)
Ik zit met mijn e35 op 18 kwh gemiddeld en heb best een rechtervoetje wat aardig wordt ingedrukt. Rij zeker 300+ km met deze auto.
Preheat trekt 1 1/2 a 2 kWhanticlock schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 01:30:
[...]
4 ochtenden per week staat de preheat wel ingesteld, ik rijd nooit sneller dan 120
Die preheat verbruikt extreem veel dan?
Goedemorgen allemaal,
Sinds een maand weer terug op de zomerbanden (M-sport 18 inch 858M, 245 voor /255 achter op Pirelli P Zero).
En de auto trekt weer alle kanten op vanaf 80km/h. Niet koersvast, continue corrigeren, sticky steering, nerveus.... Geef het een naam.
Wederom een afspraak gemaakt bij de BMW dealer en aangegeven dat ik echt een oplossing wil. Momenteel is het geen "rijplezier". Gelukkig kan ik al over 1.5W terecht.
Mogelijk is het een productie batch onder gebruikers hier?
Die van mij is van poductie 03-2023
Sinds een maand weer terug op de zomerbanden (M-sport 18 inch 858M, 245 voor /255 achter op Pirelli P Zero).
En de auto trekt weer alle kanten op vanaf 80km/h. Niet koersvast, continue corrigeren, sticky steering, nerveus.... Geef het een naam.
Wederom een afspraak gemaakt bij de BMW dealer en aangegeven dat ik echt een oplossing wil. Momenteel is het geen "rijplezier". Gelukkig kan ik al over 1.5W terecht.
Wellicht eens vergelijken met een auto uit de showroom.Raf91 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:56:
Goedemorgen allemaal,
Sinds een maand weer terug op de zomerbanden (M-sport 18 inch 858M, 245 voor /255 achter op Michelin P Zero).
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Die van mij is december '22 van de band gerold.Raf91 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:56:
Goedemorgen allemaal,
Sinds een maand weer terug op de zomerbanden (M-sport 18 inch 858M, 245 voor /255 achter op Michelin P Zero).
Heb pas ook weer m'n zomerbanden gekregen, en daarmee is het zoekerige weggedrag bij mij wel weer afgenomen. Rijd nu ook met 2.8 bar voor en 3.0 bar achter, dat was voorheen 0.2-0.3 lager.
Zoekerige weggedrag is er nog wel een beetje maar ik stoor me er merkbaar minder aan inmiddels.
19" op pirelli pzero's
Ik ervaar helemaal niks van zoekerig weg gedrag , ik zou graag eens met zo'n auto rijden en vergelijken. Ik vind 'm fantastisch rijden . Ik heb 19 inch M 859 wielen met zomerbanden af fabriek Hankook Ventus. Spanning voor 2.8 Bar en achter 3.0 Bar. De E Drive 40 is voorzien van het M Sport Pro pakket.
ik heb nu sinds een kleine 2 maanden een i4 e35 - zonder m-packet , met in belgie de standaard 17inch velgen met 225/55 voor & achter continental ecocontact6.
Het zoekerig / zwalpend gedrag ervaar ik toch ook wel , vanaf 90km/h voelbaar en als er veel zijwind is echt aanwezig. De auto wilt opzich steeds een beetje naar links of rechts met soms een zwevend gevoel. Op mn vorige 2 2dehands BMW's had ik prive had totaal niet zo'n gevoel , nu leasewagen en eerste keer een nieuwe auto , waar je geen testrit me kon maken... daar de demo wagen niet de geleverde wagen is. De auto is fantastisch , maar kwa stuurgedrag boven de 90km/h rijd de skoda fabia van mn vriendin eigenlijk beter momenteel...
Heb mn banden al om 2.5 bar voor achter & 2.6voor/2.8 achter gezet ,geen echt merkbaar verschil.
Auto ook al binnen gedaan bij BMW , met feedback de auto rijd zoals het hoort...
Verder komt het stuur ook totaal niet terug recht naar het midden , hiervoor heb ik nog met de verkoper een case lopen.
Een collega van op het werkt krijgt binnenkort ook zijn e35 - ook met 17 inch wielen enkel de aero velgen. Ik ben eens benieuwd als ik daar me rij of ik hetzelfde ervaar.
Wat ik me wel afvraag - is of een rear spoiler zou kunnen helpen tegen het zwalpen op snelheid. ik zie sommige i4's met m-packet ook zonder achter spoiler rondrijden.
Deze afternmarket spoiler lijkt nog niet zo veel te kosten
https://maxtondesign.com/...?country=1143020186#close & komt niet van aliexpress
Het zoekerig / zwalpend gedrag ervaar ik toch ook wel , vanaf 90km/h voelbaar en als er veel zijwind is echt aanwezig. De auto wilt opzich steeds een beetje naar links of rechts met soms een zwevend gevoel. Op mn vorige 2 2dehands BMW's had ik prive had totaal niet zo'n gevoel , nu leasewagen en eerste keer een nieuwe auto , waar je geen testrit me kon maken... daar de demo wagen niet de geleverde wagen is. De auto is fantastisch , maar kwa stuurgedrag boven de 90km/h rijd de skoda fabia van mn vriendin eigenlijk beter momenteel...
Heb mn banden al om 2.5 bar voor achter & 2.6voor/2.8 achter gezet ,geen echt merkbaar verschil.
Auto ook al binnen gedaan bij BMW , met feedback de auto rijd zoals het hoort...
Verder komt het stuur ook totaal niet terug recht naar het midden , hiervoor heb ik nog met de verkoper een case lopen.
Een collega van op het werkt krijgt binnenkort ook zijn e35 - ook met 17 inch wielen enkel de aero velgen. Ik ben eens benieuwd als ik daar me rij of ik hetzelfde ervaar.
Wat ik me wel afvraag - is of een rear spoiler zou kunnen helpen tegen het zwalpen op snelheid. ik zie sommige i4's met m-packet ook zonder achter spoiler rondrijden.
Deze afternmarket spoiler lijkt nog niet zo veel te kosten
https://maxtondesign.com/...?country=1143020186#close & komt niet van aliexpress
Met de spoiler heeft het niks te maken. Ik heb het zoekerige gedrag niet, 18 inch pirelli banden, m sport pakket ZONDER spoiler (en dus alles in orde.)
Dit is absoluut abnormaal hoog verbruik. Is dit wat de boordcomputer aangeeft of bereken je het zelf?anticlock schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 01:24:
Mijn E35 verbruik zit tussen de 22 en 28 kWh/100km (afhankelijk stad of snelweg)
In de winter op autostrade aan 130 haal ik dat zelfs bijlange niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Quiller op 20-04-2024 13:51 ]
Klinkt hoog maar is eigenlijk niks zinnigs over te zeggen. Hangt heel erg af van de afstanden die je rijdt + snelheid en preheat etc zoals al aangegeven.anticlock schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 01:24:
Als voorbeeld: over een traject van 30+ kilometer is 17 kWh/100km met gemak te halen met mijn edrive40. Korte afstanden (woon in de stad) met bijvoorbeeld kinderen even wegbrengen naar hockey/zwemles of wat dan ook is 25KWh+ /100km geen uitzondering.
Gebruik preheat overigens nooit, interieur is zowat warm voordat ik de straat uit ben. Alleen in de winter, maar heb daarmee nog geen ervaring met de i4.
Hij spreekt ook over snelweg dus dat lijken mij langere afstanden (dus één van beide is 22) -- als hij zich aan snelheidslimieten houdt / net erboven dan nog vind ik bv 22 hoog. In de stad korte ritjes vind ik 28 ook erg hoog voor de i4. Dit haal ik niet als ik op snelweg naar luxemburg aan 130 rij de hele tijd... (edrive 40 18 inch airco vol aan, comfort instellingen (dus geen eco voor mij)... OF zijn manier van rijden moet heel slecht zijn voor verbruik natuurlijk...pieter81! schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:12:
[...]
Klinkt hoog maar is eigenlijk niks zinnigs over te zeggen. Hangt heel erg af van de afstanden die je rijdt + snelheid en preheat etc zoals al aangegeven.
Als voorbeeld: over een traject van 30+ kilometer is 17 kWh/100km met gemak te halen met mijn edrive40. Korte afstanden (woon in de stad) met bijvoorbeeld kinderen even wegbrengen naar hockey/zwemles of wat dan ook is 25KWh+ /100km geen uitzondering.
Gebruik preheat overigens nooit, interieur is zowat warm voordat ik de straat uit ben. Alleen in de winter, maar heb daarmee nog geen ervaring met de i4.
[ Voor 4% gewijzigd door Quiller op 20-04-2024 15:25 ]
Ik denk dat het sterk afhangt van hoe je rijdt. Ik rij soms rustig en relaxed, soms wat sportiever. Op de snelweg waar het verkeer het toelaat 130 of op lange ritten 160 (buitenland). Ik heb de auto sinds oktober 2023 en het valt mij op dat ik altijd hetzelfde gemiddelde verbruik heb sindsdien. Elke maand kom ik uit op zo’n 22,2 tot 22,8 kWh/100 km. Mijn ervaring is dat het gemiddeld niet veel uitmaakt in mijn geval, op zowel korte stukjes als snelweg als lange afstanden krijg ik vrijwel na elke rit zo’n 22 kWh/100 km te zien.anticlock schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 01:24:
Ik heb de statistiek ergens aan het eind van het voorjaar aangezet, dus dekt niet geheel de lading, maar onderstaand mijn verbruik in 2023 (ongeveer 60% dus van het totaal). Ik rij voornamelijk snelweg in Nederland en rij soms sportief maar meestal hou ik me redelijk aan de maximumsnelheid 😉 Het betreft een eDrive40 van september 2022 op 18” Pirelli (zomer) en 18” Hankook (winter).
:strip_exif()/f/image/oHWRhNehRqCObR2GxpO61Ybl.jpg?f=fotoalbum_large)
Tzijn meestal wel korte ritjes, gegevens komen vd bmw app. gemiddeld 22 zegt die maar als ik naar laatste ritjes kijk vaak erboven, 24...26.... Praktisch nooit onder de 20 geweest.
anticlock schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:30:
Tzijn meestal wel korte ritjes, gegevens komen vd bmw app. gemiddeld 22 zegt die maar als ik naar laatste ritjes kijk vaak erboven, 24...26.... Praktisch nooit onder de 20 geweest.
/f/image/H05ADC3oproTiMrGQXTttVrW.png?f=fotoalbum_large)
Hallo, toen mijn i4 edrive40 geleverd werd, bleef de standaard rijmodus op de laatst geselecteerde modus (eco pro, comfort of sport).
sinds de laatste update ( 11/2023.73) blijft dit echter op comfort. iemand anders met dit fenomeen? Is er iets aan te doen?
sinds de laatste update ( 11/2023.73) blijft dit echter op comfort. iemand anders met dit fenomeen? Is er iets aan te doen?
[ Voor 4% gewijzigd door geeknerd op 20-04-2024 20:19 ]
Voorverwarmen (voldoende lang) en/of voorventileren kan helpen. Dan hoeft de auto tijdens het rijden veel minder energie te steken in het afkoelen of verwarmen van de auto.anticlock schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:30:
Op welke manier zou dat helpen? Wellicht dat het verbruik tijdens je rit dan lager is, maar onderaan de streep gebruik je nog even veel stroom. Of mis ik iets?Aerez schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:36:
[...]
Voorverwarmen (voldoende lang) en/of voorventileren kan helpen. Dan hoeft de auto tijdens het rijden veel minder energie te steken in het afkoelen of verwarmen van de auto.
Natuurlijk, als je aan de lader hangt tijdens het voorverwarmen scheelt het wat in range maar dan nog.
In deze discussie gaat het volgens mij vooral over verbruik dat je boordcomputer weergeeft. Als je niet voorverwarmt, maar verwarmt tijdens de rit, dan moet de auto tijdens het rijden extra stroom verbruiken vanwege het verwarmen. Dat zie je dus in je boordcomputer. Verwarm je voor, dan wordt de stroom die daarvoor wordt gebruikt niet meegerekend met het verbruik van de rit.pieter81! schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 21:35:
[...]
Op welke manier zou dat helpen? Wellicht dat het verbruik tijdens je rit dan lager is, maar onderaan de streep gebruik je nog even veel stroom. Of mis ik iets?
Natuurlijk, als je aan de lader hangt tijdens het voorverwarmen scheelt het wat in range maar dan nog.
Dat kan dus een enorm verschil op korte ritten in je boordcomputer (en app) verklaren.
Als ik vergeet voor te verwarmen, verbruikt de auto de eerste minuten zo’n 38 kWh/100 km. Als ik voorverwarm begint hij te rekenen met zo’n 25 kWh/100 km.
Dus het verbruik lijkt heel anders met of zonder voorverwarmen. Lijkt…
Voor het gemak noem ik het in dit bericht voorverwarmen, maar hetzelfde geldt voor voorventileren. De airco hoeft dan minder te werken als deze aangaat tijdens de rit.
Tot slot of het echt helpt op je werkelijke verbruik, dat weet ik niet. Ik kan mij wel voorstellen dat op zonnige dagen bij 15+ graden warme lucht je auto uit blazen en koele lucht erin blazen voordat je vertrekt wel in je verbruik kan schelen. Simpelweg omdat de airco niet hoeft te werken vanaf 40-50 graden binnen, maar vanaf 15-25 graden. Maar ja, ramen een tijdje open kan daar ook bij helpen. ;-)
Volgens mij gebruikt de auto bij voorverwarmen alleen de warmtepomp en bij koud vertrekken warmtepomp én weerstand.Aerez schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 23:37:
[...]
In deze discussie gaat het volgens mij vooral over verbruik dat je boordcomputer weergeeft. Als je niet voorverwarmt, maar verwarmt tijdens de rit, dan moet de auto tijdens het rijden extra stroom verbruiken vanwege het verwarmen. Dat zie je dus in je boordcomputer. Verwarm je voor, dan wordt de stroom die daarvoor wordt gebruikt niet meegerekend met het verbruik van de rit.
Dat kan dus een enorm verschil op korte ritten in je boordcomputer (en app) verklaren.
Als ik vergeet voor te verwarmen, verbruikt de auto de eerste minuten zo’n 38 kWh/100 km. Als ik voorverwarm begint hij te rekenen met zo’n 25 kWh/100 km.
Dus het verbruik lijkt heel anders met of zonder voorverwarmen. Lijkt…
Voor het gemak noem ik het in dit bericht voorverwarmen, maar hetzelfde geldt voor voorventileren. De airco hoeft dan minder te werken als deze aangaat tijdens de rit.
Tot slot of het echt helpt op je werkelijke verbruik, dat weet ik niet. Ik kan mij wel voorstellen dat op zonnige dagen bij 15+ graden warme lucht je auto uit blazen en koele lucht erin blazen voordat je vertrekt wel in je verbruik kan schelen. Simpelweg omdat de airco niet hoeft te werken vanaf 40-50 graden binnen, maar vanaf 15-25 graden. Maar ja, ramen een tijdje open kan daar ook bij helpen. ;-)
Voorverwarmen is dus efficiënter.
Dit klopt idd. Is mij zo ook door een technieker uitgelegd.Scientific schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:21:
[...]
Volgens mij gebruikt de auto bij voorverwarmen alleen de warmtepomp en bij koud vertrekken warmtepomp én weerstand.
Voorverwarmen is dus efficiënter.
mijn laadtijden staan ingesteld tussen 21h en 4h via de BMW app maar zodra ik die insteek savonds, bvb om 19h geeft de BMW app de hele meldingen dat het laden gestart en gepauzeerd is, verschillende malen voor dat het effectief 21h is, meldingen zijn "laden weer gestart: laden binnen het tijdvenster actief" en dan weer "laden gepauzeerd: laden binnen het tijdvenster geactiveerd"
heeft nog iemand die meldingen?
zie ...
zie ...
:strip_exif()/f/image/mJIDGIzzQG1AECPyS0dZymEh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door anticlock op 21-04-2024 21:00 ]
Lijkt mij een probleem gelinkt aan de laadpaal ? Welke heb je?anticlock schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:57:
mijn laadtijden staan ingesteld tussen 21h en 4h via de BMW app maar zodra ik die insteek savonds, bvb om 19h geeft de BMW app de hele meldingen dat het laden gestart en gepauzeerd is, verschillende malen voor dat het effectief 21h is, meldingen zijn "laden weer gestart: laden binnen het tijdvenster actief" en dan weer "laden gepauzeerd: laden binnen het tijdvenster geactiveerd"
zie ...
[Afbeelding]
dat de wagen dat eens doet of 2x is zeer logisch binnen een tijdvenster, omdat hij ten alle tijde moet checken of hij de ingestelde eind soc wel kan halen in dat tijdvenster. Stel je stelt 80% in, en je haalt maar 70% in je ingestelde venster, gaat hij ook onmiddelijk laden ipv te wachten.. Mogelijks heb je s nachts een andere verbruiker en door LB zegt da paal dan aan de auto hey ik kan niet zoveel leveren op dat moment, dus ja je tijdschema'tje klopt niet...
Neem deze laatste zin niet letterlijk, ik zeg maar wat er in me op komt . Eigenlijk is het de wagen die de laadpaal checked volgens mij
Neem deze laatste zin niet letterlijk, ik zeg maar wat er in me op komt . Eigenlijk is het de wagen die de laadpaal checked volgens mij
Mooi. Eerst onderhoud achter de rug en ben best tevreden over de kosten (om de twee jaar) -- een goede 260 euro. Das wat anders als mijn laatste ice!!!!!
Nog i4 chauffeurs die erg teleurgested zijn met de intensiteit van de standaard koplampen? Ik reed voor de eerste maal tijdens de avond met regenweer. Op sommige plaatsen twijfelde ik of ze wel aan stonden.....
Ook de high-beam werkt minder intuïtief en ook hier is de extra lichtopbrengst laag
Mijn nachtzicht is niet meer zo goed als het geweest was, maar persoonlijk vind ik de lichten echt ondermaats.
Het verschil met de voorlichten van de Audi A5 is wel erg hoog, in het nadeel van de i4
Ook de high-beam werkt minder intuïtief en ook hier is de extra lichtopbrengst laag
Mijn nachtzicht is niet meer zo goed als het geweest was, maar persoonlijk vind ik de lichten echt ondermaats.
Het verschil met de voorlichten van de Audi A5 is wel erg hoog, in het nadeel van de i4
Ik kan het niet vergelijken aangezien ik laserlights gekozen heb... Dure upgrade ... Waar ik absoluut geen spijt van heb. Man die lichten zijn goed!!!!!papabeer schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:58:
Nog i4 chauffeurs die erg teleurgested zijn met de intensiteit van de standaard koplampen? Ik reed voor de eerste maal tijdens de avond met regenweer. Op sommige plaatsen twijfelde ik of ze wel aan stonden.....
Laserlights en normale LED zijn toch hetzelfde afgezien van grootlicht waarbij de laser iets extra doet?Quiller schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:06:
[...]
Ik kan het niet vergelijken aangezien ik laserlights gekozen heb... Dure upgrade ... Waar ik absoluut geen spijt van heb. Man die lichten zijn goed!!!!!
Ik heb geen klachten over de lampen van de i4 buiten het feit dat ik zelf wel steeds meer moeite heb om goed te zien in schemer/donker en regen. Maar ligt aan mij en niet de autopapabeer schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:58:
Ik gebruikte eerst grootlicht echt nooit (randstand) maar sinds ik verhuist ben naar meer buitengebied staat het veel vaker aan (auto high beam stand) en vind het het heel erg fijn en heel veel licht geven.
[ Voor 57% gewijzigd door Danfoss op 22-04-2024 13:14 ]
Iemand al wat meegekregen over de aanstaande facelift van de i4? Als ik onderstaand mag geloven, wordt er meer bekend gemaakt over 2 dagen....
https://www.motor1.com/news/716539/2025-bmw-i4-debut-date/
Het zijn andere modules. Bij lasterlight heb je bv ook meesturende LED lampen. Het kan zijn dat de output daadwerkelijk anders is in dimlicht modus, naast dat het grootlicht anders is. Ik kan er echter geen specs over vinden zo snel die een verschil kunnen bevestigen of ontkrachten...Danfoss schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:10:
[...]
Laserlights en normale LED zijn toch hetzelfde afgezien van grootlicht waarbij de laser iets extra doet?
[...]
Ik heb geen klachten over de lampen van de i4 buiten het feit dat ik zelf wel steeds meer moeite heb om goed te zien in schemer/donker en regen. Maar ligt aan mij en niet de auto![]()
Ik gebruikte eerst grootlicht echt nooit (randstand) maar sinds ik verhuist ben naar meer buitengebied staat het veel vaker aan (auto high beam stand) en vind het het heel erg fijn en heel veel licht geven.
(terwijl ook laser light stiekem niet altijd in laser modus gaat, dat is afhankelijk van o.a. GPS coördinaten, omgevingslicht en snelheid)

[ Voor 8% gewijzigd door Feni op 22-04-2024 14:01 ]
Kan je nergens meer je totale gemiddelde zien in de app? Of over 2024 tot nu toe? Ik kan alleen nog maar 2023 terugzien maar ik heb em pas sinds november 2023 dus daar heb ik niet zoveel aan. In het begin kon ik dit wel zien in de app maar kan het nu niet meer vinden
De ICE 4 serie is al te bestellen en staat online. Lijkt me dat dat niet veel zal afwijken van de nieuwe i4..._Chris_ schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:36:
Iemand al wat meegekregen over de aanstaande facelift van de i4? Als ik onderstaand mag geloven, wordt er meer bekend gemaakt over 2 dagen....
Heeft iemand ervaring met het updaten van de navigatie? Heb het dan over de grote update via de download manager via usb.
Heb het namelijk als exfat gedownload en ging goed, maar wordt niet herkend in de auto.
Heb het namelijk als exfat gedownload en ging goed, maar wordt niet herkend in de auto.
Dan zou het eigenlijk gewoon moeten werken. Downloaden met BMW Downloadmanager en laten uitpakken op een 64GB USB Stick die vooraf geformatteerd is als Exfat. Kunt er dan eigenlijk niks verkeerds aan doen. Auto zou het dan zelf moeten herkennen bij plaatsen van de USB stick.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.