Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11:45
Je kunt toch ook de accu voorbereiden op het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
GeorgeBfast schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:10:
Je kunt toch ook de accu voorbereiden op het laden.
Maar dat stond er niet bij he.
En hoe lang duurt zoiets?

[ Voor 6% gewijzigd door ASS-Ware op 05-03-2024 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-03 20:06
ASS-Ware schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Het ene betekent niet direct het andere.
Als je navigeert naar de laadpaal, dan wordt je accu voorbereid op laden, 120KM rijden doet dat niet.
Heb je een voorbeeld hoe de laadcurve verloopt als je auto zich voorbereid op laden?
Klinkt namelijk als een broodje aap verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:37
K3ke schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Heb je een voorbeeld hoe de laadcurve verloopt als je auto zich voorbereid op laden?
De laadcurve die @kdeboois toont is zo ongeveer een optimale laadcurve, die begint aan ongeveer 205kW.

Wanneer de batterij niet optimaal voorbereid is (te warm of te koud), zal de maximale laadsnelheid lager liggen. Hoeveel lager hangt af van het verschil met de optimale temperatuur van de batterij.

Maar het is zeker geen broodje aap verhaal: ga maar eens met een koude, onvoorbereide batterij laden aan een 200kW+ snellader. Veel kans dat je niet boven de 50kW komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
K3ke schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Lees de manual dan even die bij je auto zit, daar staat het in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D1wO6YIOlzo_nqTOFT9XiXFSUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BQIevuRCyUOLBDgI1a9XyC3g.png?f=fotoalbum_largeDit was mijn voorbereiding voor de laadsessie. Met zware rechtervoet naar de laadpaal toe rijden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
kdeboois schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:57:
[Afbeelding]Dit was mijn voorbereiding voor de laadsessie. Met zware rechtervoet naar de laadpaal toe rijden.
Ik denk (!) niet dat dit de accu voldoende doet voorbereiden op een snellaadsessie. Op mijn ritten naar (en van) Polen, laad ik drie a vier keer snel op een dag. Ik rij in Duitsland en Polen 180 op de cruise control (tenzij er in Duitsland beperkingen zijn, maar dat is maximaal 10% van de rit). Maar voor de laadstops gaat hij altijd nog zeker twintig minuten de batterij voorbereiden.

Tenzij de auto dit zinloos doet, wat ik niet hoop, want volgens mij kost dat voorbereiden van de accu ook nog stroom, dus dat zou dom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:35
kdeboois schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:57:
Dit was mijn voorbereiding voor de laadsessie. Met zware rechtervoet naar de laadpaal toe rijden.
177km op 1u35?
Lijkt me niet echt een zware voet - zie supra 180km/u over Autobahn is iets vlotter al.
Gemiddelde 22,6 is zelf minder dan ik heb als ik rustig rij...

Conclusie: best of laadpaal in GPS zetten of manueel voorverwarmen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Scientific schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:54:
[...]

De laadcurve die @kdeboois toont is zo ongeveer een optimale laadcurve, die begint aan ongeveer 205kW.

Wanneer de batterij niet optimaal voorbereid is (te warm of te koud), zal de maximale laadsnelheid lager liggen. Hoeveel lager hangt af van het verschil met de optimale temperatuur van de batterij.

Maar het is zeker geen broodje aap verhaal: ga maar eens met een koude, onvoorbereide batterij laden aan een 200kW+ snellader. Veel kans dat je niet boven de 50kW komt.
Ik zie vrij weinig verschil met mijn laadcurve zonder voorbereiding.
Behalve dat het bij mij op 194kw start ipv 205kw.
Het ging er mij om dat je blijkbaar slechts 3 minuten op 200kW kan laden.

[ Voor 10% gewijzigd door K3ke op 06-03-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
K3ke schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Ik zie vrij weinig verschil met mijn laadcurve zonder voorbereiding.
Behalve dat het bij mij op 194kw start ipv 205kw.
Het ging er mij om dat je blijkbaar slechts 3 minuten op 200kW kan laden.
Als je gewoon lekker doorrijdt heb je dat voorverwarmen niet nodig. Nu het voorjaar wordt ook niet meer relevant imho. Jouw curve had ook geen verwarming nodig. Waarom iedereen daar dan over begint ?! Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:00
kdeboois schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:11:
[...]

Als je gewoon lekker doorrijdt heb je dat voorverwarmen niet nodig. Nu het voorjaar wordt ook niet meer relevant imho. Jouw curve had ook geen verwarming nodig. Waarom iedereen daar dan over begint ?! Geen idee.
Daar heb je ongelijk in. Zonder voorbereiding op laden ga je als het heel koud is nooit de juiste temperatuur halen.. Als het heel warm is ook niet want dan ga je te warm zijn (batterij) De voorbereiding houdt in dat de wagen zorgt dat je op de ideale temperatuur zou starten om te laden (niet om te rijden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Quiller schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Daar heb je ongelijk in. Zonder voorbereiding op laden ga je als het heel koud is nooit de juiste temperatuur halen.. Als het heel warm is ook niet want dan ga je te warm zijn (batterij) De voorbereiding houdt in dat de wagen zorgt dat je op de ideale temperatuur zou starten om te laden (niet om te rijden).
Ja maar het is en was niet heel koud. En ook niet heel warm. We hebben het over twee specifieke laadsessies hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:01
als ik over dat voorwarmen mag inpikken, de temperaturen laten het volgens mij toe om dat voorverwarmen achterwegen te laten indien je toch een 15-20 min naar de laadpaal rijd.

Zelf heb ik het ook al uitvoerig getest en zie ook geen verschil bij aankomen en start van de charge.

Het is enkel handig indien het extreem heet of koud is. Dan zie ik wel verschillen. (maar deze zijn ook niet om te zeggen wauw wat een verschil) vind het meer een gimmick dus rijd ik gewoon naar het laadstation en die 3-4 min dat ie die laatste extra kwh niet kan halen vind ik het ook niet waard om mijn tijd daarin te steken om dit op de navigatie in te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K3ke
Clinternet schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:24:
als ik over dat voorwarmen mag inpikken, de temperaturen laten het volgens mij toe om dat voorverwarmen achterwegen te laten indien je toch een 15-20 min naar de laadpaal rijd.

Zelf heb ik het ook al uitvoerig getest en zie ook geen verschil bij aankomen en start van de charge.

Het is enkel handig indien het extreem heet of koud is. Dan zie ik wel verschillen. (maar deze zijn ook niet om te zeggen wauw wat een verschil) vind het meer een gimmick dus rijd ik gewoon naar het laadstation en die 3-4 min dat ie die laatste extra kwh niet kan halen vind ik het ook niet waard om mijn tijd daarin te steken om dit op de navigatie in te geven.
Klinkt als common sense. Bij hoge temperaturen of als het vriest, kan ik me voorstellen dat de auto eerst de accu opwarmt of afkoelt. Op zich is 30kW laden in 13 minuten niet verkeerd. Ik bedenk me dat dit inderdaad ook is wat BMW claimt. BMW claimt dat laden van 10% naar 80% in 30 minuten moet kunnen met HPC laders.
Dat is 56 kW in 30 minuten en dus een gemiddelde snelheid van 112kW per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
voodoo077 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:15:
[...]

177km op 1u35?
Lijkt me niet echt een zware voet - zie supra 180km/u over Autobahn is iets vlotter al.

Maar hoe weet je hoelang dat duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
voodoo077 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:15:
[...]

177km op 1u35?

Korte file van 20 minuten nekt het gemiddelde behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
ASS-Ware schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Maar hoe weet je hoelang dat duurt?
15-20 minuten dacht ik gelezen te hebben op andere i4 forums.

Mijn ervaring tot nu toe is dat niet voorverwarmen zelfs bij buitentemperaturen van ~10°C een verschil maakt. Nog niet heel grondig getest maar toch recent 2 keer zonder voorverwarmen geladen en toen kwam de laadsnelheid niet boven de 90 kW uit, met een SOC en snelladers waar ik anders minstens 150 kW haal.
De ene keer was na een rit van 2 minuten, de andere keer een rit van ~15 minuten vooral snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Even wat anders. Ik kan de BMW digital key niet gebruiken op mijn Samsung S24+
Krijg de melding dat deze niet compatible is met mijn telefoon. Zijn er meer mensen met een nieuwe telefoon die BMW digital key niet kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
K3ke schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:25:
Even wat anders. Ik kan de BMW digital key niet gebruiken op mijn Samsung S24+
Krijg de melding dat deze niet compatible is met mijn telefoon. Zijn er meer mensen met een nieuwe telefoon die BMW digital key niet kunnen gebruiken?
De s24 staat op de compatibele lijst MAAR : ik meen ergens gelezen te hebben dat in Benelux digital key voor de i4 niet ondersteund kan worden voor android telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 19:29
Quiller schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:34:
[...]

De s24 staat op de compatibele lijst MAAR : ik meen ergens gelezen te hebben dat in Benelux digital key voor de i4 niet ondersteund kan worden voor android telefoons.
Ik heb toevallig een Google Pixel 6 Pro die in het lijstje staat van ondersteunende toestellen en het werkt prima moet ik zeggen. Ben wel benieuwd of de nieuwere pixels ook worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:14
[...]

De plus variant ook? Hij zegt specifiek 24+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
HyperBart schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:28:
[...]

De plus variant ook? Hij zegt specifiek 24+
Dat zou wel heel straf zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:12

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

B1OO schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:02:
[...]

Ik heb toevallig een Google Pixel 6 Pro die in het lijstje staat van ondersteunende toestellen en het werkt prima moet ik zeggen. Ben wel benieuwd of de nieuwere pixels ook worden ondersteund.
Waar staat dan de key? In Google wallet?

Op Samsung devices heb je blijkbaar Samsung Wallet nodig en die wordt door Samsung niet ondersteund in de Benelux. Zie ook hier https://eu.community.sams...t-in-benelux/td-p/6348108

Ik wil nog steeds testen of dit op de een of andere manier toch werkend te krijgen is met locatie spoofing of alle registraties op duitsland te zetten maar heb nog geen tijd gehad om ernaar te kijken.

Sys Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 12:06
K3ke schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:41:
Ok, dus het is normaal dat hij de 200kW slechts 3 minuten weet vast te houden.
Bedankt voor je reactie!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugpVAhqWOfUoTKmSReaCDznMAl0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NRTT5hM0FTckqdH2K7FdcU6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:44
[...]
Samsung gebruikt zijn eigen wallet, maar niet in de Benelux dus kunnen we hier ook geen Digital Key gebruiken met Samsung modellen, ook al staan ze op de lijst met ondersteunde toestellen.

Google telefoons werkt prima, Pixel 6, 7 en 8 - ook Pro intussen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:10
nokie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Ons huwelijk gaat toch op de proef gesteld worden :) Vandaag hebben ze ook de kabel vervangen, maar dat maakt geen verschil. Alfen zegt nu dat de wagen maar 1 fase "vraagt" terwijl BMW zegt dat de wagen helemaal niet bepaalt hoeveel fasen worden afgenomen (en aangezien ik aan andere publieke laadpalen wel 11kW of meer kan laden, lijkt me dat het niet aan de wagen ligt).

Mijn vrouw krijgt haar wagen (Skoda Enyaq) over 2 weken, de technieker (die ook wel denkt dat het aan de lader ligt, maar gewoon niet ziet waar het fout loopt) stelde voor om te wachten tot mijn vrouw haar wagen heeft, en dan bewijzen dat het bij allebei hetzelfde is.
Ok, even de saga afsluiten. Mijn vrouw haar wagen had uiteraard hetzelfde probleem. Uiteindelijk heeft Eneco beslist om (vandaag) de lader te vervangen. Deze technieker zag wel onmiddellijk dat er iets fout was aan het controller board, aangezien dit aangaf dat de (vaste) laadkabel maar 1 fase zou zijn, wat niet het geval was…

Nu, hele lader dan maar vervangen (dat was wat er gevraagd was), bleek het nog niet opgelost… Gelukkig was ik zijn laatste klant en had hij veel tijd, dus hij is de hele installatie gaan nalopen van begin tot eind. En met succes uiteindelijk: blijkbaar heet de installateur bij de aansluiting in de zekeringskast (ook nog eens) een fout gemaakt en waren de 3 fasen gewoon op dezelfde fase aangesloten 8)7

Dus alles bij elkaar:
- load balancing instellingen stonden fout
- 2 fasen verkeerd aangesloten in de zekeringskast
- één fase was niet goed aangesloten in de lader
- voedingsbord was defect
- controller bord was defect

Nog een wonder dat er iets werkte, eigenlijk.

Maar eind goed, al goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
  • Laatst online: 08:35
nokie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:15:
[...]

Ok, even de saga afsluiten. Mijn vrouw haar wagen had uiteraard hetzelfde probleem. Uiteindelijk heeft Eneco beslist om (vandaag) de lader te vervangen. Deze technieker zag wel onmiddellijk dat er iets fout was aan het controller board, aangezien dit aangaf dat de (vaste) laadkabel maar 1 fase zou zijn, wat niet het geval was…

Nu, hele lader dan maar vervangen (dat was wat er gevraagd was), bleek het nog niet opgelost… Gelukkig was ik zijn laatste klant en had hij veel tijd, dus hij is de hele installatie gaan nalopen van begin tot eind. En met succes uiteindelijk: blijkbaar heet de installateur bij de aansluiting in de zekeringskast (ook nog eens) een fout gemaakt en waren de 3 fasen gewoon op dezelfde fase aangesloten 8)7

Dus alles bij elkaar:
- load balancing instellingen stonden fout
- 2 fasen verkeerd aangesloten in de zekeringskast
- één fase was niet goed aangesloten in de lader
- voedingsbord was defect
- controller bord was defect

Nog een wonder dat er iets werkte, eigenlijk.

Maar eind goed, al goed.
Nederland of België?
De isntallateur lijkt me een "kluns" :+ maar ook de eventuele controleur.
Mijn installatie is echt grondig getest en pas erna goedgekeurd door de controleur.
Het gaat hier tenslotte om iets dat eventueel gevolgen kan hebben - kortsluiting, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:10
België...

Ik verwijt niemand iets, hoor. Al denk ik wel dat het beter had gekund bij de installatie :+)

De controleur, tjah. Deze technieker belde op een bepaald moment ook naar zijn supervisor, en ik denk dat de vorige zich ook vooral daardoor in een bepaalde richting heeft laten duwen. Deze had gewoon veel tijd en een sterke wil om het op te lossen, want zijn supervisor had al opgedragen om het gewoon mono-fase aan te sluiten en te zeggen "dat het niet anders kon blijkbaar". Maar daar had hij geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 19:29
Danfoss schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:33:
[...]

Waar staat dan de key? In Google wallet?

Op Samsung devices heb je blijkbaar Samsung Wallet nodig en die wordt door Samsung niet ondersteund in de Benelux. Zie ook hier https://eu.community.sams...t-in-benelux/td-p/6348108

Ik wil nog steeds testen of dit op de een of andere manier toch werkend te krijgen is met locatie spoofing of alle registraties op duitsland te zetten maar heb nog geen tijd gehad om ernaar te kijken.
Zie de screen snips hieronder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2azQBs6p3EvuJ7zZCf-8yBRUsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wO6goXIT64qce4o46WeMFVQD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEVxakCxjsL5WsmKjtMawwEoACs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wO6goXIT64qce4o46WeMFVQD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w19c9TBzSOhVzdn9Q7aqS-SOEg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DR65t3x5SXK4lsP76NU4O7i6.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kennen jullie het fenomeen in je achterruit dat er allemaal evenwijdige witte vlekken in zitten? Komt het door het verwijderen van het getinte folie? Vooral zichtbaar in de zon en lijkt in het glas te zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferra op 09-03-2024 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Ferra schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:36:
Hebben jullie ook in je achterruit allemaal evenwijdige witte vlekken? Of komt het door het verwijderen van het getinte folie? Vooral zichtbaar in de zon en lijkt in het glas te zitten.
Nee, maar ik heb wel (af fabriek) getinte ruiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Scientific schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:52:
[...]

Nee, maar ik heb wel (af fabriek) getinte ruiten.
Dit bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U55BA1QUBc28QGP1GRrFjpzWuZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pf3AbLfaUs4vejnAzjdYbpD9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
@Ferra Mss moet je gewoon eens bij de dealer langs gaan en duidelijk maken dat er iets mis is met je ruit? (of heb je een folie er laten overleggen?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat is een geen defect maar hebben alle ruiten die thermisch gehard zijn. Komt door het productie proces. Je ziet dit als het goed is alleen vanuit een bepaalde hoek of met een gepolariseerde zonnebril. Hebben auto's al 10tallen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen_t
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-07 17:46
Ook mijn wagen binnen gebracht wegens “zoekerig” gedrag. Hetzelfde liedje als hetgeen hier al eens gepost geweest is: we hebben uitlijning getest en alles staat in het groen, dus geen probleem. Stuurhuis ook geen problemen gemeld.

Ze zouden er ook een ritje mee gemaakt hebben en de auto rijdt “zoals het hoort”.
Nieuw advies: zet er zomerbanden onder (terwijl ik hetzelfde gedrag heb mét zomerbanden, en dit ook gemeld).

Erna nog eens autosnelweg geprobeerd, en ik kan écht niet wennen aan dat stuurgedrag. Niet zo tevreden eigenlijk. Zoals iemand hier ook zei: het gevoel dat lease-klanten niet als “echte” klanten gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raf91
  • Laatst online: 22-01 22:21
jurgen_t schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:39:
Ook mijn wagen binnen gebracht wegens “zoekerig” gedrag. Hetzelfde liedje als hetgeen hier al eens gepost geweest is: we hebben uitlijning getest en alles staat in het groen, dus geen probleem. Stuurhuis ook geen problemen gemeld.

Ze zouden er ook een ritje mee gemaakt hebben en de auto rijdt “zoals het hoort”.
Nieuw advies: zet er zomerbanden onder (terwijl ik hetzelfde gedrag heb mét zomerbanden, en dit ook gemeld).

Erna nog eens autosnelweg geprobeerd, en ik kan écht niet wennen aan dat stuurgedrag. Niet zo tevreden eigenlijk. Zoals iemand hier ook zei: het gevoel dat lease-klanten niet als “echte” klanten gezien worden.
Hi @jurgen_t

Vervelend dat jij ook hetzelfde ervaart.
Wat voor wielenset en bandenmerk heb je er momenteel onder zitten?

Ben er vandaag achter gekomen dat een hogere bar op de achterbanden vs voor (2.8 achter wordt aanbevolen door de auto zelf) voor meer zoekerig rijgedrag zorgt. Ik heb het nu ingesteld op 2.4 bar voor en 2.6 bar achter. Scheelt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-07 22:56
Raf91 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Hi @jurgen_t

Ben er vandaag achter gekomen dat een hogere bar op de achterbanden vs voor (2.8 achter wordt aanbevolen door de auto zelf) voor meer zoekerig rijgedrag zorgt. Ik heb het nu ingesteld op 2.4 bar voor en 2.6 bar achter. Scheelt wel!
Ben benieuwd, over 2 1/2 week mijn i4 ophalen! Kan veel zeggen van mijn huidige Tesla 3, maar die rijdt wel echt als op rails. Vond de i4 tijdens mijn proefrit ook erg goed rijden op de snelweg dus hoop niet dit soort problemen te krijgen!

Heb met andere auto's ook weleens dit soort issues gehad en bandenspanning doet echt heel veel. Merk het ook bij mij Tesla, die af fabriek (voor zo eco mogelijk rijden) boven de 3 bar (3.2 dacht ik) zit op 18 inch. Rond de 2.7 rijdt zoveel lekkerder! Duidelijk stabieler stuurgevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
pieter81! schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:59:
[...]

Ben benieuwd, over 2 1/2 week mijn i4 ophalen! Kan veel zeggen van mijn huidige Tesla 3, maar die rijdt wel echt als op rails. Vond de i4 tijdens mijn proefrit ook erg goed rijden op de snelweg dus hoop niet dit soort problemen te krijgen!

Heb met andere auto's ook weleens dit soort issues gehad en bandenspanning doet echt heel veel. Merk het ook bij mij Tesla, die af fabriek (voor zo eco mogelijk rijden) boven de 3 bar (3.2 dacht ik) zit op 18 inch. Rond de 2.7 rijdt zoveel lekkerder! Duidelijk stabieler stuurgevoel.
Ik rijd mijn i4 edrive40 (17 inch met Continental Eco Contact 6 225/55) op een druk van 2.7 voor, 2.9 achter en dat rijdt zeer stabiel - in elk geval tot 130/h, sneller rijd ik zelden of nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen_t
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-07 17:46
Raf91 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Hi @jurgen_t

Banden zijn 17” Pirelli 225 /55. Bandendruk nu is 2,7 voor en 2,8 achter. Misschien inderdaad toch maar eens wat lagere bandendruk proberen…

Hogere snelheid is trouwens vanaf 120 km/u

[ Voor 3% gewijzigd door jurgen_t op 11-03-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-07 21:26
Vraag aan de Belgische tweakers: Sinds 1 maart is de TCO prijs voor de i4 (België) in de configurator-tool van de fleetmanager waarmee ik samenwerk met ruim 100/maand gestegen. Hetzelfde geldt voor mini en andere BMW modellen. Zijn er nog tweakers die hiermee te maken hebben?
Misschien heeft BMW belux de fleetkorting afgeschaft, of zou het eerder te maken hebben met de korting die via mijn werkgever wordt toegekend (of mogelijks de -zoveelste- fout bij de configuratietool)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:44
Ik heb dit ook reeds vernomen van onze fleet manager. Dat het de volgende keer wel eens een pak minder zal zijn qua keuze. Ik heb een loaded m50 van 03/2022 maar de volgende dus mogelijks iets anders. maar ik wil niet uitwijken naar een ander merk en kijk uit naar de nieuwe ix3 evt...

Voordeel : mijn laadpaal moet ik niet meer bestellen, dus dan gaat er al +- 42 eur / maand vrijkomen voor budget

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:03
Heb net gekeken op de configurator van mijn lease maatchappij (Directlease). Op dit moment loopt er nog steeds een grote promo en is de leaseprijs zelfs lager dan eind 2023. Algemeen is Directlease niet de goedkoopste fleetmaatchappy in BE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
road rebel schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:44:
Vraag aan de Belgische tweakers: Sinds 1 maart is de TCO prijs voor de i4 (België) in de configurator-tool van de fleetmanager waarmee ik samenwerk met ruim 100/maand gestegen. Hetzelfde geldt voor mini en andere BMW modellen. Zijn er nog tweakers die hiermee te maken hebben?
Misschien heeft BMW belux de fleetkorting afgeschaft, of zou het eerder te maken hebben met de korting die via mijn werkgever wordt toegekend (of mogelijks de -zoveelste- fout bij de configuratietool)?
100 EUR per maand is wel fors
ik weet dat er enkele dagen/weken geleden een optie was die 1000 EUR korting gaf, maar dat rijm ik nog niet met 100 EUR/maand.

Bij het bestellen van mijn BMW (geen i4) werd er mij wel gemeld dat er een prijsstijging zat aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:44
het klopt wel volgens mij want een m50 std komt al pak hoger uit dan mijn tco destijds ( directlease Vs Alphabet ) . Nu ja Alphabet valt onder de BMW group.... maar t verbaasde me wel die hoge tco prijs nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:44
Even terugkomend op de spraakherkenning voor de navigatie, ik had altijd dat er contacten werden voorgesteld in plaats van bedrijven of andere plekken.

Nu probeer ik al een paar dagen "navigeer naar P.O.I. ..." en dat werkt eigenlijk best goed. Dus navigeer naar POI carpoolplaats Best, of navigeer naar POI IKEA Son.

Het gaat om iDrive 8.5 trouwens.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07 20:33
Is het zoekerige gedrag vooral bij de I4 met M Sport pakket? Toen hij net uit was eens een proefritje gedaan in een I4 M50 en een I4 40, toen was de I4 40 juist de fijnere en stabielere voor mijn gevoel, maar dat was er eentje zonder M Sport pakket. Ook die was niet zo stabiel als mijn daily driver, maar wel beter dan mijn Z4 met MPS4 banden eronder en als totaal toch leuk genoeg om op de shortlist te komen. Nu langzaamaan aan het rondkijken naar een andere auto. Afgelopen weekend een ritje kunnen doen in een I4 40 M Sport van een vriend en die was erger dan mijn Z4 toen er nog rft banden onder lagen. En vandaag na werk even een korte proefrit in een I4 35 gedaan, ook een M Sport, hetzelfde zoekerige gedrag. Dus benieuwd of dit alleen M Sport modellen treft, of ook modellen zonder M Sport

@Martin xxx zoals je zelf al weet na meerdere BMW's, absoluut niet normaal rijgedrag voor een BMW. En als de dealer meent dat dit bij een BMW EV normaal is, weet ik welke auto er als volgende van mijn shortlist gaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Ik herken bij mijn i4 e40 totaal niks van een zoekerig weggedrag. Hij rijdt fantastisch en is goed spoorvast. En ja hij heeft het M Sport Pro pakket. Maar ik lees vaker over dat zogenaamde zoekerige weggedrag maar ik herken het totaal niet. Maar bij velen is het opgelost als ze hun auto hebben laten uitlijnen en de besturing opnieuw hebben laten calibreren bij BMW . Dit is wat voorbij komt op meerdere i4 forums met gebruikerservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:01
i4 35 hier zonder M pakket en heb het ook....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-07 13:24
In het begin heb ik ook geen last gehad van het rijgedrag, maar nu wel. Ik heb een E40 M sport met M onderstel en met de laatste set winterbanden glij ik alle kanten op, met name de achterkant. Ik heb overleg gehad met de BMW dealer en de leasemaatschappij en we wachten de bandenwissel heel even af. Volgende week gaat de auto terug naar zomerbanden. Als het rijgedrag dan nog niet is zoals zou moeten, dan wordt de auto opnieuw uitgelijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-07 11:13
Binnenkort kan ik ook eindelijk zeggen dat ik met mijn i4 rond rijdt. Garage heeft bevestigd dat ze de wagen reeds 2 weken geleden ontvangen hebben.

Iemand een idee hoelang het duurt voor de kentekenplaten zijn geleverd bij een leasing? (België)

Al vorige week bevestiging gehad dat ze alles zouden doen voor levering eerstdaags. Nu meer dan week later en nog geen nieuws.

Laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze. 😀

[ Voor 21% gewijzigd door kayjay op 14-03-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:46
kayjay schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:30:
Binnenkort kan ik ook eindelijk zeggen dat ik met mijn i4 rond rijdt. Garage heeft bevestigd dat ze de wagen reeds 2 weken geleden ontvangen hebben.

Iemand een idee hoelang het duurt voor de kentekenplaten zijn geleverd bij een leasing? (België)

Al vorige week bevestiging gehad dat ze alles zouden doen voor levering eerstdaags. Nu meer dan week later en nog geen nieuws.

Laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze. 😀
Mijn i4 via KBC Lease in BE:
- Besteld eind juni
- 26/02 bij dealer aangekomen
- 06/03 ingeschreven, moet nog gekeurd worden wegens trekhaak
- 22/03 afhalen (zelf gebeld, via KBC ging het nog langer duren vrees ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:04
Ook net bericht gekregen dat mijn nummerplaat bij de garage ligt en ik er de eerste week van april om mag gaan. Kan niet wachten. *O* Leverdatum was trouwens oorspronkelijk ergens in november '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
Heb vanaf begin last van navigatie die vaak uitvalt en weer opnieuw opstart. 8.5 versie.
Soms een dag niet, dan in een rit wel 10 keer. Ook de spraakherkenning werkt niet goed, pakt steeds of contacten of geeft aan dat er geen verbinding is met server of taal wordt niet herkend.
Er is al twee keer volledig opnieuw
sofware opgekomen, opnieuw geprogrammeerd. Da laatste keer bleek de spraakherkenning met de nieuwe software wel te werken, maar na twee dagen weer niet en viel het terug in het oude patroon.
De nieuwe software mocht beide keren niet baten voor uitval van de navi. Uiteindelijk heeft München goedkeuring gegeven voor vervanging van de complete head unit. Die is er gisteren ingezet maar vervolgens konden ze de software er niet op krijgen, alleen maar rode kruisjes bij inlezen. Auto on line in verbinding gebracht met München maar dat heeft niet geholpen.
Vandaag is het wederom niet gelukt en ze houden de auto nu tot minimaal dinsdag. Volgens de dealer is zowel BMW NL als BMW München betrokken want ze krijgen het vooralsnog niet voor elkaar de software erop te krijgen. Mogelijk wordt nog een andere head unit besteld.
Ben benieuwd.

Overigens goede service van de dealer, zij kunnen er ook niks aan doen. Schijnt vaker voor te komen met 8.5.
Leenauto een i4 40 M Sport, fully loaded.

Ben benieuwd wanneer het is opgelost.

Iemand anders soortgelijke issues met 8.5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Ben wel benieuwd wie er last heeft met het onderstel / zoekerig weggedrag.
Wat speelt een rol? Adaptief M-onderstel, band/velgmaat, winterbanden / zomerbanden? Zijn allemaal variabelen die best verschil kunnen maken.

Tijd voor een polletje wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
road rebel schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:44:
Vanaf 1 maart waren de saloncondities gedaan. Dit was toch goed voor 3000 denk ik. Er zal wel nog iets meespelen.

Omwille van de TCO heb ik geen i4 genomen. Een i4 met rijkelijke uitrusting was merkelijk duurder dan de i5 met fatsoenlijke uitrusting.

Ik heb mijn bestelbon op 29/02 getekend.

De fleetkorting is dacht ik niet aangepast. Die is de laatste tijd gestegen. EVs verkopen tegenwoordig terug minder goed in vele landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noctilucus
kmser schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:08:
[...]

Vanaf 1 maart waren de saloncondities gedaan. Dit was toch goed voor 3000 denk ik. Er zal wel nog iets meespelen.

Omwille van de TCO heb ik geen i4 genomen. Een i4 met rijkelijke uitrusting was merkelijk duurder dan de i5 met fatsoenlijke uitrusting.

Ik heb mijn bestelbon op 29/02 getekend.

De fleetkorting is dacht ik niet aangepast. Die is de laatste tijd gestegen. EVs verkopen tegenwoordig terug minder goed in vele landen.
Whoa, dat is wel extreem want de basisprijs van een i5 ligt een heel stuk hoger dan van de i4 - ook al wordt dat deels gecompenseerd door de hogere restwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 12:06
noctilucus schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Whoa, dat is wel extreem want de basisprijs van een i5 ligt een heel stuk hoger dan van de i4 - ook al wordt dat deels gecompenseerd door de hogere restwaarde.
Ik vind een i5 dan ook wel de mooiste BMW die er momenteel rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Kreeg vanmorgen een update. Die bleek de Assistent te pushen. Zit ik eigenlijk niet zo op te wachten en heb die dan ook maar “trut” genoemd (“he trut, hoelang duurt het voor ik thuis ben?”).

Ok, tikje puberaal. Maar kon het ff niet laten >:)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 22:40
Avigoorn schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Ik vind een i5 dan ook wel de mooiste BMW die er momenteel rijdt.
Nog wel ;) Over 2 maanden is het de i5 touring die het mooiste is _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 15:45
Ben niet super gecharmeerd van de achterlichten en het interieur van de i5. Heb een i5 gehad als loaner, qua EV niet echt anders dan een i4. Een touring is daarentegen wel weer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgoes
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-07 15:43
dencoupe schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:51:
[...]

Nog wel ;) Over 2 maanden is het de i5 touring die het mooiste is _/-\o_
Die touring is voor t gezin wel ideaal ja, hoewel de i4 qua bagageruim niet erg tegenvalt, zou ik voor de vakanties best nog wat litertjes extra willen.. alleen de eerste signalen/testen over de actieradius bij de i5 zijn wat zorgelijk. Daar lijkt de i4 toch echt een pakje beter te scoren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Dat is ook logisch , de i5 40 heeft dezelfde techniek dan de i4 40 is alleen een stuk groter en ook weer zwaarder. Dus actieradius zal best wel minder zijn. Die auto had een groter accupakket moeten hebben.
De i5 is gewoon een enorme auto en een klasse hoger maar de i4 is de een sportievere auto wat looks betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgoes
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-07 15:43
GeorgeBfast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:44:
Dat is ook logisch , de i5 40 heeft dezelfde techniek dan de i4 40 is alleen een stuk groter en ook weer zwaarder. Dus actieradius zal best wel minder zijn. Die auto had een groter accupakket moeten hebben.
De i5 is gewoon een enorme auto en een klasse hoger maar de i4 is de een sportievere auto wat looks betreft.
Als je kijkt naar accupakket ja, maar veel praktijk testen halen niet eens 400 km, dat kan toch eigenlijk niet meer voor een auto in deze klasse? Wltp afwijking is dan ook groter dan bij de i4.. maar goed, terug naar het i4 topic weer ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 08:36
mgoes schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:24:
[...]

Die touring is voor t gezin wel ideaal ja, hoewel de i4 qua bagageruim niet erg tegenvalt, zou ik voor de vakanties best nog wat litertjes extra willen.. alleen de eerste signalen/testen over de actieradius bij de i5 zijn wat zorgelijk. Daar lijkt de i4 toch echt een pakje beter te scoren
De bagageruimte valt inderdaad niet tegen. Vorig jaar gelijk een trekhaakkoffer gekocht, maar tot nu toe niet hoeven te gebruiken voor de zomer-/wintervakantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 22:40
dencoupe schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Hier weet mijn app of i4 niet meer dat er ook remote services zijn. Heb het idee dat er wat uitdagingen zijn bij bmw op de servers.

14 maart komt er nieuwe software op de i4 via de dealer, maar geloof niet dat dat wat helpt.

Alles al geprobeerd via bmw Nederland. Reboot, reboot in diagnose modus, profiel eruit, app verwijderen. Auto terug gezet naar fabrieksinstellingen, niets helpt. Het rare is dat zo heel af en toe het wel werkt, dan weet de auto ook weer wat zijn locatie was.

Niemand anders hier last van?
Afgelopen donderdag nieuwe software erop gekregen. En wat ik al dacht geen verbetering. Thuis bedacht ik me ineens dat ik met een ander mailadres een nieuw bmwID aan kon maken en hopetee alles werkte met dat account.

Dus weer melding gemaakt met bmw Nederland en die belde vanmorgen dat ze mijn account gereset hadden en opnieuw gekoppeld aan de auto. En warempel het werkt weer op het juiste account. Hebben ze ook meteen de andere accounts verwijderd die ik aangemaakt had om te testen.

Mocht iemand ooit gezeik hebben met de remote services die niet meer werken en de standaard acties werken niet (soft reset, hard reset, bmwID uit de auto verwijderen, app opnieuw installeren etc etc) probeer dan eens een nieuw bmwID aan te maken met een ander mailadres ….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
mgoes schreef op zondag 17 maart 2024 @ 07:24:
[...]

mgoes schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Als je kijkt naar accupakket ja, maar veel praktijk testen halen niet eens 400 km, dat kan toch eigenlijk niet meer voor een auto in deze klasse? Wltp afwijking is dan ook groter dan bij de i4.. maar goed, terug naar het i4 topic weer ☺️
Op 130kmph doet de i4 329km en de i5 302km
Op 100kmph doet de i4 429km en de i5 415km

Ik vind dat gezien de ruimte die je terugkrijgt bij een G60 wel echt verwaarloosbaar.

Recent nog eens in een i4 (na 2 x 4GC’s gereden te hebben en nu een A4 Avant ga inleveren) en ik was wel enorm verschoten van hoe klein de achterbank van een 4 serie is tov van de zee van ruimte in een G60.

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 17-03-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
HyperBart schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:38:
...

Recent nog eens in een i4 (na 2 x 4GC’s gereden te hebben en nu een A4 Avant ga inleveren) en ik was wel enorm verschoten van hoe klein de achterbank van een 4 serie is tov van de zee van ruimte in een G60.
Dat valt me ook elke keer op, zeker omdat de i4 toch een stuk(je) langer is dan de vorige BMW 4 GC of de Audi A5's waar ik een aantal jaar geleden mee reed. En de wielbasis is bij de i4 zelfs een paar cm langer, maar dat gaat precies volledig op aan ruimte onder de motorkap waar je zeker bij een EV niet echt iets mee bent :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 15:45
Er zijn Tweakers die deze frunk gemonteerd hebben:

https://wokeby.de/en/product-category/bmw-i4-en/

Ik heb de ruimte nog niet nodig gehad, maar misschien is het handig voor jou.

[ Voor 5% gewijzigd door phex op 18-03-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
phex schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:00:
Er zijn Tweakers die deze frunk gemonteerd hebben:

https://wokeby.de/en/product-category/bmw-i4-en/

Ik heb de ruimte nog niet nodig gehad, maar misschien is het handig voor jou.
Ik weet niet voor wie je die had gepost, ik ken ze en voor de i5 zat er ook al zoiets aan te komen.

Ik heb op zich geen probleem met de bagageruimte (afkloppen, ik weet het je in september te zeggen) van de i4 en i5. Ik heb met kleine kinderen op vakantie in de 4GC gereden (wel met dakkoffer, want buggy en wijn mee) maar de 4 serie was echt een ruimte koning qua koffer. De achterbank heeft heel wat ruimte opgeofferd ten voordele van de koffer en dat merk ik nu wel waardoor ik niet meer voor de 4-reeks gekozen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:46
Wat is jullie sweetspot qua autostrade-snelheid voor langere trips met een i4 (e35) met als doel zo snel mogelijk aan te komen?

Lagere snelheid en iets minder laden, of steeds maximum snelheid met meer laden? Geen verrassing waarschijnlijk, maar exclusief laden/pauzes/files doe je over 1.000 km à gemiddeld 130 km/h 7u45. 10u à 100km/h.

Deze post ter referentie: https://www.i4talk.com/th...ed-and-charge-limit.7936/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Baats schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:56:
Wat is jullie sweetspot qua autostrade-snelheid voor langere trips met een i4 (e35) met als doel zo snel mogelijk aan te komen?

Lagere snelheid en iets minder laden, of steeds maximum snelheid met meer laden? Geen verrassing waarschijnlijk, maar exclusief laden/pauzes doe je over 1.000 km à 130 km/h 7u45. 10u à 100km/h.

7u45 doen over 1000km à 130km/h is theorie. Om een gemiddelde van 130km/h te halen moet je wellicht bijna 150km/h kruissnelheid rijden, en dan zal je verbruik erg tegenvallen (en het aantal keren laden ook). De sweet-spot zal wellicht ergens rond een kruissnelheid van 110-115km/h liggen en minstens 9 uur rijden zonder laden/pauzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans82dh
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-02 14:49
Jausie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:05:
In het begin heb ik ook geen last gehad van het rijgedrag, maar nu wel. Ik heb een E40 M sport met M onderstel en met de laatste set winterbanden glij ik alle kanten op, met name de achterkant. Ik heb overleg gehad met de BMW dealer en de leasemaatschappij en we wachten de bandenwissel heel even af. Volgende week gaat de auto terug naar zomerbanden. Als het rijgedrag dan nog niet is zoals zou moeten, dan wordt de auto opnieuw uitgelijnd.
Bekend probleem, zie mijn eerdere posts. Ik ben nog steeds niet helemaal happy ondanks opnieuw inleren van het stuurhuis.

Zie ook https://www.i4talk.com/th...1000km.10845/#post-224356

Ook deze video dat het stuur niet recht blijft : YouTube: BMW i4 steering not returning to center video1

[ Voor 10% gewijzigd door Frans82dh op 19-03-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Frans82dh schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:34:
[...]

Bekend probleem, zie mijn eerdere posts. Ik ben nog steeds niet helemaal happy ondanks opnieuw inleren van het stuurhuis.

Zie ook https://www.i4talk.com/th...1000km.10845/#post-224356

Ook deze video dat het stuur niet recht blijft : YouTube: BMW i4 steering not returning to center video1
Mijn i4 edrive40 (geen M Sport en zo, gewone 17" wielen, zomerbanden) ligt mooi vast op de weg. Op de snelweg aan 120km/h kan ik probleemloos het stuur voor enkele seconden loslaten, de wagen blijft mooi stabiel rechtdoor rijden - dat is dan al vlug 100-200m.

Maar occasioneel lijken er klachten te zijn, en het is niet eenduidig wat de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
e40 M Sport Pro , 19 inch wielen met Hankook Ventus en rijdt geweldig en spoorvast. Nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-07 09:47
De e40 M Sport op 18 inch Pirelli. Niet heel zoekerig, maar ook niet spoorvast.
Voor het snellere bochtenwerk moet je wel even goed remmen, zodat het gewicht goed op de vooras komt. Anders voelt de neus wel wat licht aan, dat is voor mij met BMW wel wennen.

De achterkant is wel stabiel. Alleen als ik zelf in de regen abrupt op het pedaal trap breekt deze, zoals verwacht wel wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RobbieHifi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:29:
De e40 M Sport op 18 inch Pirelli. Niet heel zoekerig, maar ook niet spoorvast.
Voor het snellere bochtenwerk moet je wel even goed remmen, zodat het gewicht goed op de vooras komt. Anders voelt de neus wel wat licht aan, dat is voor mij met BMW wel wennen.

De achterkant is wel stabiel. Alleen als ik zelf in de regen abrupt op het pedaal trap breekt deze, zoals verwacht wel wat uit.
Motor rust bij i4 op de achteras ipv een massief blok metaal in de neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
kdeboois schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:31:
[...]

Motor rust bij i4 op de achteras ipv een massief blok metaal in de neus.
No shit sherlock... :X

.terwijl menig BMW (RWD) al een goede gewichtsverdeling had, omdat de cardanas en versnellingsbak tussen beide assen liggen. Een lichte neus hebben ze vaker, dus helpt het als je soms even de rem aantikt en de wagen iets in de veren laat duiken. Rij al wat langer wagens van het merk uit Munchen met RWD.

Onderstel in de sportstand van de adaptieve dempers, maar de voorkant al minder licht.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieHifi op 19-03-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RobbieHifi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:42:
[...]

No shit sherlock... :X

.terwijl menig BMW (RWD) al een goede gewichtsverdeling had, omdat de cardanas en versnellingsbak tussen beide assen liggen. Een lichte neus hebben ze vaker, dus helpt het als je soms even de rem aantikt en de wagen iets in de veren laat duiken. Rij al wat langer wagens van het merk uit Munchen met RWD.

Onderstel in de sportstand van de adaptieve dempers, maar de voorkant al minder licht.
Dat zal, maar veel mensen moeten nog even door hebben dat dit geen FR is maar een RR is. De grote 'motorkap' helpt daar ook al niet bij. Dat maakt de neus gewoon echt nog lichter en daardoor duurt het langer voor de auto om rond zijn zwaartepunt te draaien (naast de extra massa)

[ Voor 18% gewijzigd door kdeboois op 19-03-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
kdeboois schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:50:
[...]

Dat zal, maar veel mensen moeten nog even door hebben dat dit geen FR is maar een RR is. De grote 'motorkap' helpt daar ook al niet bij. Dat maakt de neus gewoon echt nog lichter en daardoor duurt het langer voor de auto om rond zijn zwaartepunt te draaien (naast de extra massa)
Een BMW M440i heeft ook een lange motorkap, maar ook RWD. Denk dat de meeste BMW rijders dit wel weten. Behalve de 1 en 2 serie (exclusief 2 serie coupe en M2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
RobbieHifi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:23:
[...]

Een BMW M440i heeft ook een lange motorkap, maar ook RWD. Denk dat de meeste BMW rijders dit wel weten. Behalve de 1 en 2 serie (exclusief 2 serie coupe en M2).
Mijn gebruikte afkortingen slaan op de plek van de motor. We praten wat langs elkaar heen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
RobbieHifi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:23:
[...]

Deed mij even aan dit bericht denken: https://www.motortrend.co...rearwheeldrive-cars-3558/

Ben er dus niet zo zeker van of de meerderheid dat weet (al zegt het vast ook wat over de 1-serie rijders).

Los daarvan, een M440i vs een i4 is natuurlijk appels met peren vergelijken.

[ Voor 12% gewijzigd door pieter81! op 20-03-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
noctilucus schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Ik was ook geschrokken.

BMW i4 40e met catalogusprijs 84000 was 1750 pm
BMW i5 40e met catalogusprijs 85600 was 1420 pm

Deze cijfers komen van BMW zelf, incluis zomer en winterbanden, verzekering, onderhoud. (heb de offertes nog liggen).

Eigenlijk verkies ik de i4. Iets compacter en sportiever, makkelijker te parkeren. De koffers zijn gelijkaardig.
De i5 is dan weer iets stiller en comfortabeler.

De ruimte achterin kan mij niet veel schelen. Ik ben niet groot en rij meestal alleen. Als is eens passagiers heb zijn die ook niet zo groot en zeker niet mijn prioriteit om een auto te kiezen.

Als ik het goed voor heb is het gewicht minder dan 100kg verschil.

Had ook liever de i5 touring genomen, maar dan had ik geen mooie stock deal en moest ik minimaal 2 maand langer wachten, wat ik niet kan wegens start zelfstandige en het verliezen van mijn bedrijfswagen bij de vorige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
kmser schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Ik was ook geschrokken.

BMW i4 40e met catalogusprijs 84000 was 1750 pm
BMW i5 40e met catalogusprijs 85600 was 1420 pm

Deze cijfers komen van BMW zelf, incluis zomer en winterbanden, verzekering, onderhoud. (heb de offertes nog liggen).

Eigenlijk verkies ik de i4. Iets compacter en sportiever, makkelijker te parkeren. De koffers zijn gelijkaardig.
De i5 is dan weer iets stiller en comfortabeler.

De ruimte achterin kan mij niet veel schelen. Ik ben niet groot en rij meestal alleen. Als is eens passagiers heb zijn die ook niet zo groot en zeker niet mijn prioriteit om een auto te kiezen.

Als ik het goed voor heb is het gewicht minder dan 100kg verschil.

Had ook liever de i5 touring genomen, maar dan had ik geen mooie stock deal en moest ik minimaal 2 maand langer wachten, wat ik niet kan wegens start zelfstandige en het verliezen van mijn bedrijfswagen bij de vorige werkgever.
Mja, daar staat dan tegenover dat ik de i4 G26 eigenlijk niet meer zo statig vind als de F36 maar dat ie zo compact is gemaakt dat een stukje van de "het is een sportievere aka chiquere 3-serie" eerder gegaan is naar "Het is een heel heel heel leuke 2 serie" . :$ . Beetje unpopular opinion zeker in dit topic maar des te meer ik 'm zie des te meer denk ik "he jammer".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
Dat de i4 in leasing eigenlijk duurder uitkomt dan de i5 momenteel zou dat niet te maken kunnen hebben met het feit dat tegen dat die bv binnen 4 jaar einde lease er een nieuwe i4 gaat zijn terwijl de i5 nog steeds 'huidig model' dan is (wat zijn impact heeft op de te verwachten 2de hands waarde voor de leasingmaatschappij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Quiller schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:52:
Dat de i4 in leasing eigenlijk duurder uitkomt dan de i5 momenteel zou dat niet te maken kunnen hebben met het feit dat tegen dat die bv binnen 4 jaar einde lease er een nieuwe i4 gaat zijn terwijl de i5 nog steeds 'huidig model' dan is (wat zijn impact heeft op de te verwachten 2de hands waarde voor de leasingmaatschappij)?
Dat, en het feit dat men nu waarschijnlijk ook al de eerste i4's op de 2dehands markt zet en daardoor de restwaarde proefondervindelijk vastgesteld (lees: gecorrigeerd) is/wordt.

Hoe lang gaat de i4 nu al mee? 2021 intro, 2022 leverbaar. Da's nog maar 2 jaar, misschien beetje vroeg but still...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:42
Deze maand ben ik een beetje aan het proberen om mijn i4 e40 (iDrive 8.5) te laden op zonnestroom. Wat nu behoorljk irritant is dat wanneer er wolken voor de zon komt de laadpaal het laden onderbreekt en weer verder wil wanneer de zon weer tevoorschijn komt. Echter denkt de auto dat het laden voltooid is, ik moet dan steeds in de BMW app of de auto het laden weer in gang zetten. Hij staat gewoon ingesteld op laadmodus onmiddelijk laden.

Iemand iets vergelijkbaars of een oplossing?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noctilucus
Baats schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:56:

Lagere snelheid en iets minder laden, of steeds maximum snelheid met meer laden? Geen verrassing waarschijnlijk, maar exclusief laden/pauzes/files doe je over 1.000 km à gemiddeld 130 km/h 7u45. 10u à 100km/h.

Op langere stukken 100-110 km/u rijden in plaats van 120-130 verlengt je totale trip (kan je denk ik ook makkelijk zien op ABRP door je maximum snelheid daar te beperken) maar in de praktijk spreek je in de meeste gevallen over misschien 15 minuten verschil op een rit van 700 km, als ik even uit ervaring spreek met een paar lange ritten in Duitsland.

Als je met een EV in Duitsland hogere snelheden opzoekt waar het mag & kan, win je quasi geen tijd (5 minuten op een rit van 8,5 à 9u) en schiet je verbruik en daarmee de kosten flink de hoogte in. Met een ICE was de tijdswinst al beperkt omdat je overdag zelden lange afstanden flink kan doorrijden, met een EV verlies je nog eens een deel van die tijdswinst door extra laadtijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lukosje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-06 12:55
Srednier schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:15:
Deze maand ben ik een beetje aan het proberen om mijn i4 e40 (iDrive 8.5) te laden op zonnestroom. Wat nu behoorljk irritant is dat wanneer er wolken voor de zon komt de laadpaal het laden onderbreekt en weer verder wil wanneer de zon weer tevoorschijn komt. Echter denkt de auto dat het laden voltooid is, ik moet dan steeds in de BMW app of de auto het laden weer in gang zetten. Hij staat gewoon ingesteld op laadmodus onmiddelijk laden.

Ik doe de aansturing van het wel of niet laden via de auto, en niet via de laadpaal. Heb alles aan home assistant hangen en wanneer er stroom opgewekt wordt en de auto hangt aan de stekker, dan gaat ie laden. De auto krijgt een trigger om te stoppen met laden wanneer er meer stroom van het net wordt gehaald dan de auto in gaat.

Dat bepaal ik aan de hand van de slimme meter. Werkt allemaal meer dan prima, en heb die solar functionaliteit van Alfen niet aan hoeven schaffen :P

Ik laad vrijwel altijd op traagste stand (6A, 3 fase), tenzij ik handmatige override doe als ik op korte termijn weg moet. Op deze manier benut ik vrijwel alle zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:12
Lukosje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Ik doe de aansturing van het wel of niet laden via de auto, en niet via de laadpaal. Heb alles aan home assistant hangen en wanneer er stroom opgewekt wordt en de auto hangt aan de stekker, dan gaat ie laden. De auto krijgt een trigger om te stoppen met laden wanneer er meer stroom van het net wordt gehaald dan de auto in gaat.

Dat bepaal ik aan de hand van de slimme meter. Werkt allemaal meer dan prima, en heb die solar functionaliteit van Alfen niet aan hoeven schaffen :P

Ik laad vrijwel altijd op traagste stand (6A, 3 fase), tenzij ik handmatige override doe als ik op korte termijn weg moet. Op deze manier benut ik vrijwel alle zonne-energie.
Klinkt mooi! ben zelf aan t kijken naar een Easee, maar heb ook al relatief veel huisautomatisering. Dus dit moet ook wel te realiseren zijn. Bijna altijd thuis aan het werk dus kan ook altijd laden.

Ik heb een mooie 3 fase omvormer geroggeld, (niet dat dat uitmaakt) maar ben wel benieuwd of die 6A 3fase dan 3x 6 ampere is a.k.a. 4.1KW of dat dit 1x6 1.3kw is. Ik heb namelijk een oost-west opstelling en haal niet de hele tijd 4.1KW aan opgewekt vermogen. (vaker niet dan wel) :9

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Srednier schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:15:

Ik had een gelijkaardige ervaring vorige zomer, maar heb de indruk dat de auto nu anders reageert, pas einde laden concludeert als er een aantal stops zijn in een bepaalde tijdsperiode.

Maar ik zou het eens expliciet moeten hertesten om zeker te zijn: ik heb mijn laadpaal (een Zappi) nu immers zo ingesteld dat ze stroom geeft aan de auto (edrive40 met iDrive 8.0) zodra er 25% groene energie beschikbaar is. In de praktijk betekent dit dat de auto verder blijft laden (aan 1.3kW) als er wolken zijn, en aan een hoger vermogen, volgens beschikbaarheid van overtollige energie, als er zon is.

Ik stuur het laden altijd aan vanuit de laadpaal (met een max SoC in de auto gewoonlijk op 70%). Zo laad ik bepaalde dagen dat ik naar kantoor rijd op vaste tijdstippen 's nachts/'s morgens: een stukje midden in de nacht en dan een laatste stukje net voor ik normaal gezien vertrek. De auto heeft geen moeite hiermee, dat het laden stopt en enkele uren later weer herneemt, vanuit de laadpaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Scientific op 20-03-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:42
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig hoe je dit aanstuurt. Hier (nog) geen homeassistant, maar ben wel al wat aan het sturen met de Cerbo GX van Victron, laadpaal is ook van Victron. Willicht kan het stuk wat jij doet ook gewoon in node-red op de Cerbo GX

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
@Scientific @Srednier @gekke-gerrit

https://github.com/evcc-io/evcc

Kijk eens naar EVCC. Dat is een klein stukje software wat met heel wat apparaten samenwerkt, laadpalen, omvormers, auto’s.

Alfen is echt top, Easee dan zit je met een beperking kiezen tusszn EVCC of een OCP backend (pasje/verrekenen met de baas).
Als je een Alfen laadpaal hebt kan die zelfs tijdens een laadbeurt wisselen tussen 1 fasig en 3 fasig laden. Werkt heerlijk @gekke-gerrit , ook met minder PV energie.

De Alfen doen ook mA sturing. Conform ISO spec is minimaal altijd 6A maar eens daar boven is de sturen op mA. Echt mooi.

@Srednier EVCC houdt ook rekening met je batterij als die er is. (Ik lees Victron, ik denk batterij).

@Lukosje ook voor jou evt interessant. Sturing via laadpaal is directer.

[ Voor 47% gewijzigd door HyperBart op 20-03-2024 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
pieter81! schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:28:
[...]

Deed mij even aan dit bericht denken: https://www.motortrend.co...rearwheeldrive-cars-3558/

Ben er dus niet zo zeker van of de meerderheid dat weet (al zegt het vast ook wat over de 1-serie rijders).

Los daarvan, een M440i vs een i4 is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Klopt want een M440i is Xdrive.

Maar meer dat de motorkap zo lang is om een 6 in lijn te kunnen huisvesten, terwijl er in een idrive 40/35 alleen wat pompen in zitten, maar vooral loze ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
[...]

Dit is zeker interessant.....

Ik doe nu meestal manueel, zet hem overdag aan wanneer ik thuis ben en de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RobbieHifi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:10:
[...]
Klopt want een M440i is Xdrive.
Vorige post schreef je ‘ Een BMW M440i heeft ook een lange motorkap, maar ook RWD. ’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukosje
HyperBart schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:54:
@Scientific @Srednier @gekke-gerrit

https://github.com/evcc-io/evcc

Kijk eens naar EVCC. Dat is een klein stukje software wat met heel wat apparaten samenwerkt, laadpalen, omvormers, auto’s.

Alfen is echt top, Easee dan zit je met een beperking kiezen tusszn EVCC of een OCP backend (pasje/verrekenen met de baas).
Als je een Alfen laadpaal hebt kan die zelfs tijdens een laadbeurt wisselen tussen 1 fasig en 3 fasig laden. Werkt heerlijk @gekke-gerrit , ook met minder PV energie.

De Alfen doen ook mA sturing. Conform ISO spec is minimaal altijd 6A maar eens daar boven is de sturen op mA. Echt mooi.

@Srednier EVCC houdt ook rekening met je batterij als die er is. (Ik lees Victron, ik denk batterij).

@Lukosje ook voor jou evt interessant. Sturing via laadpaal is directer.
Thanks! Ik ben bekend met dit project, en is zeker interessant. Heb alleen wat issues met mijn Alfen configuratie waardoor ik er nog niet helemaal lekker bij kan. Vandaar dit alternatief.

Misschien dat ik het ooit wel rechtstreeks via de paal ga doen, want het is wel "nice to have". Tijd voor dit soort gehobby is alleen een beetje een uitdaging (haha), en de te behalen functionele winst is beperkt, dus voorlopig laat ik het hierbij (waarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukosje
Srednier schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig hoe je dit aanstuurt. Hier (nog) geen homeassistant, maar ben wel al wat aan het sturen met de Cerbo GX van Victron, laadpaal is ook van Victron. Willicht kan het stuk wat jij doet ook gewoon in node-red op de Cerbo GX
Ik gebruik slimmelezer+ om netto energie productie/consumptie uit te lezen, en verder de default bmw connect services om de staat van de auto af te lezen in HomeAssistant,l. Verder een viertal automation scripts (aanzetten, uitzetten,afschalen,opschalen).

Denk er vooral niet teveel van, want het is echt een beetje Spartaans. Ben er ook maar paar uur mee bezig geweest haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-07 22:23
Scientific schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Mijn i4 edrive40 (geen M Sport en zo, gewone 17" wielen, zomerbanden) ligt mooi vast op de weg.
Ik kon in het topic geen foto vinden, welke kleur heb je ? (Foto ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
kdeboois schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Vorige post schreef je ‘ Een BMW M440i heeft ook een lange motorkap, maar ook RWD. ’
Yep, maar was vergeten dat de 440i's tegenwoordig X-drive zijn en geen louter RWD meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
RobbieHifi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Yep, maar was vergeten dat de 440i's tegenwoordig X-drive zijn en geen louter RWD meer.
Het zijn net i4’s maar dan een stuk luidruchtiger 😁

Pagina: 1 ... 88 ... 119 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.