Dit ga ik proberen,Slakki schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:46:
Plug en charge werkt alleen met OS 8.5 volgens BMW. Dit geldt voor alle publieke laadpalen volgens hun info. Dit is echter niet juist. Bij Fastned is plug en charge mogelijk met OS 8.0 (die heeft mijn auto). Alleen de eerste keer met app of kaart opladen. Vanaf de 2e keer is dan plug en charge mogelijk (in de praktijk getest).
Dat komt omdat Fastned zelf autocharge doet doormiddel van het ID dat de auto doorstuurt. Dit werkt alleen als je je auto eerst zelf bij Fastned registreert en ook de betaling doet via de Fastned app.Slakki schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:46:
Plug en charge werkt alleen met OS 8.5 volgens BMW. Dit geldt voor alle publieke laadpalen volgens hun info. Dit is echter niet juist. Bij Fastned is plug en charge mogelijk met OS 8.0 (die heeft mijn auto). Alleen de eerste keer met app of kaart opladen. Vanaf de 2e keer is dan plug en charge mogelijk (in de praktijk getest).
De BMW Plug en Charge werkt zoals ik het lees juist andersom.
Volgende week langs de garage. Hoop dat wat ze ook doen niet mijn profiel omzeep helpen.Avigoorn schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:35:
Sinds een aantal dagen onthoudt de auto een aantal instellingen ineens niet meer.
-De drive instelling, staat bij starten altijd weer in de comfort.
-Automatisch grootlicht staat uit.
Meer mensen last van?
Plug en charge bij Fastned: via de app van Fastned aanvragen dat je gebruik wilt maken van plug en charge
Ja dat is dus niet plug en charge maar dat Fastned de auto zelf herkent.
Plug en charge is dat de auto jouw laadpas digitaal aanbiedt bij de laadpaal (via de kabel)
Bij mijn idrive8 zegt de BMW app ook dat mijn auto plug en charge niet ondersteunt. (En dat gaat ook niet komen omdat de hardware er voor mist)
Plug en charge is dat de auto jouw laadpas digitaal aanbiedt bij de laadpaal (via de kabel)
Bij mijn idrive8 zegt de BMW app ook dat mijn auto plug en charge niet ondersteunt. (En dat gaat ook niet komen omdat de hardware er voor mist)
Wat dus onzin is dat de hardware er voor mist... Hoe kan Fastned anders WEL de wagen met idrive 8 herkennen? Dit lijkt mij eerder een kwestie van onwil...phex schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:32:
Ja dat is dus niet plug en charge maar dat Fastned de auto zelf herkent.
Omdat Fastned zijn eigen database bijhoudt met eigen klanten. Maar persoonlijk heb ik niet zoveel trek om bij elke laad mogelijkheid te registreren.
Ik heb van bmw begrepen dat het gaat om een eigen dienst van BMW, waarbij steeds meer laadstations plug & charge van bmw zullen ondersteunen. Dus laadpassen van andere providers toevoegen, dat gaat niet gebeuren. Helaas mensen.
Ik neem aan dat je op mij reageerde... Evenwel ter 'staving' van mijn mening over de onwil voor 8.0 een mogelijke fout van BMW :phex schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:47:
Omdat Fastned zijn eigen database bijhoudt met eigen klanten. Maar persoonlijk heb ik niet zoveel trek om bij elke laad mogelijkheid te registreren.
https://bmwi.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2074250
Schijnbaar gaat plug and charge sowieso niet werken op de i4, alleen de iX, i5 en i7 tot nu toe.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Op basis waarvan concludeer je dat?Jiriki schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:05:
Schijnbaar gaat plug and charge sowieso niet werken op de i4, alleen de iX, i5 en i7 tot nu toe.
iX1 en iX2 kunnen het ook.Jiriki schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:05:
Staat een lijstje bij BMW zelf:
https://faq.bmw.nl/s/arti...heid-S8vU7?language=nl_NL
Wat ik er van begrepen heb is dat het weer een hardware dingetje is dat de i4 de voor ISO15118 benodigde communicatie niet de TLS/PKI encryptie module heeft.
Opnieuw : waarom slaagt fastned er dan in om plug en charge te gebruiken en jouw wagen te herkennen??? Maar BMW slaagt er zogezegd niet in... Teveel volk van de softwareafdeling van VAG aangenomen??????Zipsop schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:06:
[...]
iX1 en iX2 kunnen het ook.
Staat een lijstje bij BMW zelf:
https://faq.bmw.nl/s/arti...heid-S8vU7?language=nl_NL
Wat ik er van begrepen heb is dat het weer een hardware dingetje is dat de i4 de voor ISO15118 benodigde communicatie niet de TLS/PKI encryptie module heeft.
Omdat een i4 communiceert met een identificatiecode die Fastned in hun database kan koppelen met jouw Fastned account.
Plug en charge stuurt daarnaast ook jouw contractgegevens naar de laadpaal waardoor je geen verdere betaal identificatie nodig hebt. Daar heb je dus meer hardware voor nodig, die blijkbaar niet in een I4 zit.
Het probleem zit niet in het herkennen van de auto, het verschil zit hem er in dat Fastned jouw betaalgegevens al had.
Ik denk dat dit meer te maken heeft dat toen de I4 ontworpen werd, plug en charge nog niet volledig uitontwikkeld was, en het nog niet precies duidelijk was welke hardware er voor nodig was. Nieuwere BMW modellen hebben het dus wel.
Jouw neerbuigende opmerking naar VAG is een beetje misplaatst denk ik omdat plug and charge volgens mij wel in bijvoorbeeld een ID4 zit.
Ik denk dat iedereen hier het liever anders had gezien, maar zolang laadkabels nog niet automatisch (magnetisch?) koppelen kun je ook prima je laadpas even scannen toch?
Plug en charge stuurt daarnaast ook jouw contractgegevens naar de laadpaal waardoor je geen verdere betaal identificatie nodig hebt. Daar heb je dus meer hardware voor nodig, die blijkbaar niet in een I4 zit.
Het probleem zit niet in het herkennen van de auto, het verschil zit hem er in dat Fastned jouw betaalgegevens al had.
Ik denk dat dit meer te maken heeft dat toen de I4 ontworpen werd, plug en charge nog niet volledig uitontwikkeld was, en het nog niet precies duidelijk was welke hardware er voor nodig was. Nieuwere BMW modellen hebben het dus wel.
Jouw neerbuigende opmerking naar VAG is een beetje misplaatst denk ik omdat plug and charge volgens mij wel in bijvoorbeeld een ID4 zit.
Ik denk dat iedereen hier het liever anders had gezien, maar zolang laadkabels nog niet automatisch (magnetisch?) koppelen kun je ook prima je laadpas even scannen toch?
[ Voor 11% gewijzigd door phex op 24-02-2024 00:14 ]
Eind september besteld, vandaag opgehaald bij Van Laarhoven in Eindhoven, mijn BMW i4 e35 (M Sport, in Maritime blauw). Ben er erg blij mee en rijdt geweldig.
:strip_exif()/f/image/bGColniTqWo1kWSticWZiDZA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door joostbekkers op 24-02-2024 00:28 ]
Zijn dat getinte ramen achter?joostbekkers schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 00:24:
Eind september besteld, vandaag opgehaald bij Van Laarhoven in Eindhoven, mijn BMW i4 e35 (M Sport, in Maritime blauw). Ben er erg blij mee en rijdt geweldig.
[Afbeelding]
Update vwb koerstvastigheid.
(Het betreft een edrive 40 M-sport.)
Gisteren de winterset (breedteset bridgestone) omgezet naar 245 breed voor en achter op Goodyear. Koersvaster en comfortabeler!
Heb duidelijk aangegeven dat het zoekerige boven 100kmu ook op m'n zomer breedteset michelins al aanwezig was.
Gehint op stuurhuis inlezen, uitlijnen etc..
De dealer in kwestie lijkt het te negeren en te sturen op producteigenschap.....?
Krijg sowieso de indruk dat je een 2e-rangs klant bent als leaserijder...ze hebben je liever niet
Gisteren de winterset (breedteset bridgestone) omgezet naar 245 breed voor en achter op Goodyear. Koersvaster en comfortabeler!
Heb duidelijk aangegeven dat het zoekerige boven 100kmu ook op m'n zomer breedteset michelins al aanwezig was.
De dealer in kwestie lijkt het te negeren en te sturen op producteigenschap.....?
Krijg sowieso de indruk dat je een 2e-rangs klant bent als leaserijder...ze hebben je liever niet
Lekker! Mooie kleur ook. Wij gaan over 2 uurtjes onze i4 ophalen. December besteld, vandaag geleverd..joostbekkers schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 00:24:
[Afbeelding]
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Lijkt me niet.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Er zijn bij Fastned ook meer auto's die het niet kunnen dan wel. Zn beetje alles van VAG kan geen gebruik maken van Autocharge bij Fastned.Quiller schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:34:
[...]
Opnieuw : waarom slaagt fastned er dan in om plug en charge te gebruiken en jouw wagen te herkennen??? Maar BMW slaagt er zogezegd niet in... Teveel volk van de softwareafdeling van VAG aangenomen??????
En zoals al eerder aangegeven. Fastned gebruikt een andere techniek voor Autocharge (DIN 70121) op basis van MAC adres, als dat uniek is, wat ook alleen maar werkt via CCS voor DC laden. Deze techniek ondersteund ook geen encryptie.
Dit is iets anders dan Plug & Charge op basis van ISO15118 wat zowel voor DC als AC kan en wel encryptie ondersteund. (Wat dus het probleem is met de hardware van de i4 en iX3)
Goeie tip! Gisteren ook even autocharge geconfigureerd icm mtc Laadpas, werkt goed! Overigens deze week bij de dealer geweest voor rechtuitstabiliteit (gemeten en uitlijning niet nodig, want binnen de waarden) en thermische verwarmingsmodule kapot, dus warme lucht blazen tijdens rijden niet mogelijk. Na de koelvloeistofpomp vorige jaar nu de 2e grote reparatie. Ik hoop niet dat dit representatief is voor de kwaliteit ‘bmw’ onderdelen anno 2022
Jij rijdt dan (gezien topic) met een i4?mgoes schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:36:
Goeie tip! Gisteren ook even autocharge geconfigureerd icm mtc Laadpas, werkt goed!
Welk OS?
mtc Laadpas ken ik niet maar hoe heb je die dan toegevoegd aan BMW? Kan je eens wat meer uitleg geven over wat je precies gedaan hebt en waar plugtocharge nu werkt? Welke laadstations?
Want ik heb het idee dat er hier heel wat dingen door elkaar gehaald worden.
Autocharge van Fastned, is een dienst van Fastned zelf en configureer je via de Fastned app. (ook voor lease rijders met zakelijke laadpas van MTC of Travel Card.)HyperBart schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:58:
[...]
Jij rijdt dan (gezien topic) met een i4?
Welk OS?
mtc Laadpas ken ik niet maar hoe heb je die dan toegevoegd aan BMW? Kan je eens wat meer uitleg geven over wat je precies gedaan hebt en waar plugtocharge nu werkt? Welke laadstations?
Want ik heb het idee dat er hier heel wat dingen door elkaar gehaald worden.
Na de eenmalige configuratie via de app bij een Fastned lader kan je het daarna gebruiken door alleen in te pluggen.
Dit staat los van welk OS de BMW heeft en werkt op elke i4. In de auto configureer je daar helemaal niets voor.
Hier kan je er alles over lezen https://support.fastned.n...uMTcwODc5NTkwMy41OS4wLjA.
Dank je. Veel plezier met julie i4!Dev0o schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:35:
[...]
Lekker! Mooie kleur ook. Wij gaan over 2 uurtjes onze i4 ophalen. December besteld, vandaag geleverd..
Hier weet mijn app of i4 niet meer dat er ook remote services zijn. Heb het idee dat er wat uitdagingen zijn bij bmw op de servers.Avigoorn schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:33:
[...]
Volgende week langs de garage. Hoop dat wat ze ook doen niet mijn profiel omzeep helpen.
14 maart komt er nieuwe software op de i4 via de dealer, maar geloof niet dat dat wat helpt.
Alles al geprobeerd via bmw Nederland. Reboot, reboot in diagnose modus, profiel eruit, app verwijderen. Auto terug gezet naar fabrieksinstellingen, niets helpt. Het rare is dat zo heel af en toe het wel werkt, dan weet de auto ook weer wat zijn locatie was.
Niemand anders hier last van?
Nou hier ook weer kastje naar de muur. Maand moeten wachten op afspraak bij de dealer. Conclusie: auto rijdt niet fijn, maar dealer mag er niets aan doen want winterbandenset niet goedgekeurd door BMW. Het is Michelin, maar moet Goodyear of Continental zijn volgens de lijst: https://www.bmw.de/conten...f.asset.1628757211432.pdfRaf91 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:31:
Update vwb koerstvastigheid.
Mag nu terug naar de Euromaster. Voor deze winter geef ik het op. Afspraak gemaakt voor wissel naar zomerbanden inclusief uitlijnen. En komende winter een goedgekeurde set eronder.
Getinte ramen achter zijn nog een stukje donkerder.
Opgezocht op update, navigatie, .. maar krijg ettelijke pagina's met die trefwoorden en niet wat ik direct zoek.
Er is een nieuwe kaart voor de i4.
Deze binnengehaald moet dan naar USB-stick van minstens 64GB dus maar 1 gekocht.
Alles ok en dan eens op de stick die in de auto. Die vraagt onmiddellijk om de upgrade uit te voeren dus top maar dan na een aantal minuten krijg ik de foutmelding dat er geen kaartupdate aanwezig is??
Iemand een idee of we gemakkelijk ergens kunnen zien welke versie navigatie en wat ik eventueel misgedaan heb aangezien het niet werkt.
Gesteld dat het toch werkt, iemand een idee hoelang de update duurt om te installeren?
Ga nog eens stick herformatteren en alles stap voor stap opnieuw proberen maar wie weet is er iemand die het weet en kan interessant zijjn voor ons allen!
Thx
Deze binnengehaald moet dan naar USB-stick van minstens 64GB dus maar 1 gekocht.
Alles ok en dan eens op de stick die in de auto. Die vraagt onmiddellijk om de upgrade uit te voeren dus top maar dan na een aantal minuten krijg ik de foutmelding dat er geen kaartupdate aanwezig is??
Iemand een idee of we gemakkelijk ergens kunnen zien welke versie navigatie en wat ik eventueel misgedaan heb aangezien het niet werkt.
Gesteld dat het toch werkt, iemand een idee hoelang de update duurt om te installeren?
Ga nog eens stick herformatteren en alles stap voor stap opnieuw proberen maar wie weet is er iemand die het weet en kan interessant zijjn voor ons allen!
Thx
[ Voor 5% gewijzigd door voodoo077 op 26-02-2024 16:47 ]
Mooie kleur joostbekkers. Ik heb sinds mei 2023 ook een i4 maar dan de e drive 40 versie met M Sport Pro pakket. Ook super blij mee. Het rijdt echt fantastisch.
Even wat betreft de navigatie kaartupdate , ik heb afgelopen week ook de laatste versie gedownload via BMW Downloadmanager en met USB in auto geïnstalleerd. Het betreft de BMW Roadmap Europe Joy 2024-1
De BeNeLux kaarten worden automatisch over the air geupdate.

Even wat betreft de navigatie kaartupdate , ik heb afgelopen week ook de laatste versie gedownload via BMW Downloadmanager en met USB in auto geïnstalleerd. Het betreft de BMW Roadmap Europe Joy 2024-1
De BeNeLux kaarten worden automatisch over the air geupdate.

[ Voor 34% gewijzigd door GeorgeBfast op 26-02-2024 16:58 ]
Nog een keer de download manager opstarten en inloggen kan je zien of hij goed is gegaan. Melding van update dan is ie niet goed gegaan. Geen melding dan is hij goed gegaan.voodoo077 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:44:
Opgezocht op update, navigatie, .. maar krijg ettelijke pagina's met die trefwoorden en niet wat ik direct zoek.
Thx
In het instellingen menu van de navi kan je de versie zien. (dus eerst de navi kaart full screen openen en dan naar het instelingen menu door naar rechts te klikken op idrive)
Update was vanochtend bij mij max 15-20min.
Ok, thx.Zipsop schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:23:
[...]
Nog een keer de download manager opstarten en inloggen kan je zien of hij goed is gegaan. Melding van update dan is ie niet goed gegaan. Geen melding dan is hij goed gegaan.
In het instellingen menu van de navi kan je de versie zien. (dus eerst de navi kaart full screen openen en dan naar het instelingen menu door naar rechts te klikken op idrive)
Update was vanochtend bij mij max 15-20min.
Heeft de test gedaan van bestand VOOR overzetten en kreeg melding dat deze ok was.
Ga gewoon nog eens alles proberen.
Het probleem is nu ook die 15/20 minuten... ik rij deze week nauwelijks 5 min per rit.
Heeft het eigenlijk zin om manueel de nav te updaten? Hij download toch vanzelf de updates ota?
Dat is toch onzin dat niet alles ota gaat (ja bestanden worden dan groter maar toch... in deze tijden...)mrtjak schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:21:
Alleen de regio benelux komt via de ota, de rest zal manueel via usb stick moeten
De regio is toch afhankelijk van waar de auto rijd? Zo lijkt het voor mij wel in ieder geval. Als ik naar Belgie rij krijg ik ineens een melding dat hij daar een update heeft en dan update hij die regio.mrtjak schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:21:
Alleen de regio benelux komt via de ota, de rest zal manueel via usb stick moeten
Vallen die updates eigenlijk mee om de kaarten echt up-to-date te houden?
In mijn omgeving zie ik ondanks al die OTA updates nog wel wat verkeerssituaties van een jaar oud, maar ik heb niet meteen referenties over oudere verkeerswijzigingen.
Bij Audi was dat echt een drama, wegen die ettelijke jaren eerder aangelegd waren, stonden niet op de kaart ondanks wekelijkse OTA updates...
In mijn omgeving zie ik ondanks al die OTA updates nog wel wat verkeerssituaties van een jaar oud, maar ik heb niet meteen referenties over oudere verkeerswijzigingen.
Bij Audi was dat echt een drama, wegen die ettelijke jaren eerder aangelegd waren, stonden niet op de kaart ondanks wekelijkse OTA updates...

Audi updates weet ik niet, maar BMW heeft net als Mercedes de kaarten van Here. Waar dat werkt weet ik niet, maar hier is Here een drama, ik kan zeker 10 punten rondom mijn huis aanwijzen waar het niet klopt.
Wegen waar hij je niet overheen stuurt alsof het afgesloten is, 80 km/u waar het al zeker 10 jaar 60 km/u is, rare omwegen van 10 minuten meer reistijd. En mijn vorige Mercedes deed exact hetzelfde op dezelfde plekken dus het ligt niet aan de navigatie zelf. Here kaarten zitten gewoon vol fouten, ze kunnen beter op Tomtom kaarten overstappen.
Wegen waar hij je niet overheen stuurt alsof het afgesloten is, 80 km/u waar het al zeker 10 jaar 60 km/u is, rare omwegen van 10 minuten meer reistijd. En mijn vorige Mercedes deed exact hetzelfde op dezelfde plekken dus het ligt niet aan de navigatie zelf. Here kaarten zitten gewoon vol fouten, ze kunnen beter op Tomtom kaarten overstappen.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Of je kan het natuurlijk ook even meldenJiriki schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:55:
Audi updates weet ik niet, maar BMW heeft net als Mercedes de kaarten van Here. Waar dat werkt weet ik niet, maar hier is Here een drama, ik kan zeker 10 punten rondom mijn huis aanwijzen waar het niet klopt.
https://mapfeedback.here.com/#/report
Korte update: de nieuwe versie staat er nu op.
Vorige keer moest ik door en had de bestanden toen nog niet direct gekopieerd op de stick maar achteraf manueel. Als ik kijk naar de inhoud toen en nu geen enkel verschil toch werkte het niet.
Als je de volledige procedure doorloopt en de Manager de bestanden op de USB stick laat zetten dan doet deze het wel. Dan zie je ook in de instellingen op hoeveel % die staat.
Geen idee hoe goed/correct deze update is maar is dus een 2024 versie van de Europese map zogezegd
Vorige keer moest ik door en had de bestanden toen nog niet direct gekopieerd op de stick maar achteraf manueel. Als ik kijk naar de inhoud toen en nu geen enkel verschil toch werkte het niet.
Als je de volledige procedure doorloopt en de Manager de bestanden op de USB stick laat zetten dan doet deze het wel. Dan zie je ook in de instellingen op hoeveel % die staat.
Geen idee hoe goed/correct deze update is maar is dus een 2024 versie van de Europese map zogezegd
Die staat in mijn bookmarks, zonder overdrijven heb ik hier al zeker 100 meldingen gedaan in de laatste vier jaar. Helaas geloof ik niet dat er één is verwerkt, maar ik heb net de nieuwe update geinstalleerd dus ik laat me graag verrassenHyperBart schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:58:
[...]
Of je kan het natuurlijk ook even melden
Edit: probeer voor de gein daar maar eens aan te geven dat een weg nu een 60km/u weg is, of dat een kruispunt gewoon overgereden kan worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Jiriki op 27-02-2024 16:43 ]
BMW loopt al jaren achter met kaartupdates.Jiriki schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:55:
Een deel van de A9 is ooit verplaatst, eerst reed je door Badhoevedorp heen en daarna niet meer.
Een jaar later kreeg ik een kaartupdate, die toen net nieuw was, waar die aanpassing nog niet in stond.
Los van de kaarten, er gaat wel meer mis.
Ik woon in de buurt van een school.
Vanaf die school is het 700 meter rechtdoor rijden en ik ben thuis.
Met de BMW navigatie is het al gauw het dubbele, want hij neemt diverse zijstraten.
Dat is mede reden waarom ik Android Auto met Google Maps gebruik.
Nu is die ook niet foutloos (kruising hier in de buurt worden 2 stroken voor linksaf aangegeven, terwijl dat er toch echt maar 1 is, bijvoorbeeld), maar vaker up to date als de kaarten van de diverse autofabrikanten. En in het verleden werden af en toe behoorlijke prijzen gevraagd voor kaart updates.
Nu is die ook niet foutloos (kruising hier in de buurt worden 2 stroken voor linksaf aangegeven, terwijl dat er toch echt maar 1 is, bijvoorbeeld), maar vaker up to date als de kaarten van de diverse autofabrikanten. En in het verleden werden af en toe behoorlijke prijzen gevraagd voor kaart updates.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Kan je dan niet beter direct Waze gebruiken?Pietervs schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:44:
Dat is mede reden waarom ik Android Auto met Google Maps gebruik.
Maakt gebruik van Google Maps, dacht ik, en je hebt de verkeersmeldingen direct erbij zoals flitsers, ongeval, ...
Reden van de ingebouwde te gebruiken is om de pijltjes op je headsup te hebben tenzij dit ook kan via Waze/Maps?
Ideaal zou zijn Waze op scherm en pijlen op de headsup maar lijkt niet te combineren helaas

Maps doet ook wat verkeersmeldingen, met name files worden prima aangegeven. Maar flitsers ontbreken jammer genoeg.voodoo077 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:49:
[...]
Kan je dan niet beter direct Waze gebruiken?
Maakt gebruik van Google Maps, dacht ik, en je hebt de verkeersmeldingen direct erbij zoals flitsers, ongeval, ...
Reden van de ingebouwde te gebruiken is om de pijltjes op je headsup te hebben tenzij dit ook kan via Waze/Maps?
Ideaal zou zijn Waze op scherm en pijlen op de headsup maar lijkt niet te combineren helaas
Ik heb Waze wel op mijn telefoon staan. Maar eerlijk gezegd gebruik ik die al een tijdje niet meer. Ben op Maps overgestapt omdat die een aantal zaken van Waze overnamen en ik wat ruzie kreeg met het inloggen bij Waze toen ik een nieuwe telefoon kreeg
Maar Waze was inderdaad ook altijd goed, misschien dat ik daar nog eens naar moet kijken.
eigenlijk had ik verwacht dat Google Waze ondertussen de nek omgedraaid zou hebben, maar dat is gelukkig nog niet gebeurd
De HUD heb ik ook. Begin er nu langzaam aan aan te wennen: meestal vergeet ik dat die er zit.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Even een update betreffende het zoekerige, niet stabiele rijgedrag waar meerdere gebruikers over klagen. Dit betreft vanaf de snelheid vanaf 60/70 KM tot hoog en resulteert in zeer zoekerig rijgedrag, waarbij je continu stuurcorrecties moet uitvoeren. Geen spoorstabiliteit.
Anderhalve maand geleden een afspraak gemaakt bij Dusseldorp Wateringen. Eerder was er geen plek. Gister geweest, en de problemen uitgelegd, en verteld dat meerdere gebruikers hier last van hebben, en dat uitlijnen en opnieuw inleren/updaten van het stuurhuis de oplossing kan zijn.
Hier werd nogal lacherig over gedaan met de opmerking ' ik heb geleerd dat je niet moet geloven wat er op google staat. De Nederlandse wegen zijn in een U aangelegd, om regenwater weg te laten lopen, dat verklaart dit rijgedrag.'
Wat een kul verhaal. Ik heb hem ook gezegd dat het allemaal leuk en aardig is, maar ik een oplossing verwacht, ook naar aanleiding van de mede i4 gebruikers.
De beste man dacht geloof ik dat dit mn eerste auto is met mn 41 jaar. Heb zoveel auto's gereden, ik heken slecht weggedrag. Zelfs mn Model S welke ik 5 jaar heb gereden lag als een blok op de weg.
Bij het ophalen van de auto erkende de man echter dat de monteur zeer trekkerig rijgedrag constateerde bij hogere snelheden, en dat het zeker niet goed was. Uitlijnen was niet nodig, maar opnieuw inleren/updaten stuurhuis zeker wel.
En het verschil is er zeker. Bij hoge snelheden ligt de auto stabiel op de weg, het zoekerige is weg, en het stuur staat recht. Als bonus werkt de 'Assisted Driving' nu wel goed, waar deze voorheen vaak uitviel ivm continue stuurcorrecties. Overigens is er nog wat uitgevoerd ivm met een terugroep actie. De auto is 2 maanden oud.
Kortom, laat je niet weg sturen door BMW en laat dit maken. Ik vind het ook vrij opvallend dat er vrij veel bestuurders last van hebben, en BMW dit uit de fabriek gewoon niet in een keer goed doet.
Anderhalve maand geleden een afspraak gemaakt bij Dusseldorp Wateringen. Eerder was er geen plek. Gister geweest, en de problemen uitgelegd, en verteld dat meerdere gebruikers hier last van hebben, en dat uitlijnen en opnieuw inleren/updaten van het stuurhuis de oplossing kan zijn.
Hier werd nogal lacherig over gedaan met de opmerking ' ik heb geleerd dat je niet moet geloven wat er op google staat. De Nederlandse wegen zijn in een U aangelegd, om regenwater weg te laten lopen, dat verklaart dit rijgedrag.'
Wat een kul verhaal. Ik heb hem ook gezegd dat het allemaal leuk en aardig is, maar ik een oplossing verwacht, ook naar aanleiding van de mede i4 gebruikers.
De beste man dacht geloof ik dat dit mn eerste auto is met mn 41 jaar. Heb zoveel auto's gereden, ik heken slecht weggedrag. Zelfs mn Model S welke ik 5 jaar heb gereden lag als een blok op de weg.
Bij het ophalen van de auto erkende de man echter dat de monteur zeer trekkerig rijgedrag constateerde bij hogere snelheden, en dat het zeker niet goed was. Uitlijnen was niet nodig, maar opnieuw inleren/updaten stuurhuis zeker wel.
En het verschil is er zeker. Bij hoge snelheden ligt de auto stabiel op de weg, het zoekerige is weg, en het stuur staat recht. Als bonus werkt de 'Assisted Driving' nu wel goed, waar deze voorheen vaak uitviel ivm continue stuurcorrecties. Overigens is er nog wat uitgevoerd ivm met een terugroep actie. De auto is 2 maanden oud.
Kortom, laat je niet weg sturen door BMW en laat dit maken. Ik vind het ook vrij opvallend dat er vrij veel bestuurders last van hebben, en BMW dit uit de fabriek gewoon niet in een keer goed doet.
[ Voor 5% gewijzigd door Frans82dh op 28-02-2024 11:57 ]
Voor zover ik heb kunnen vinden (zelf proberen & online), kan je Waze niet in de HUD krijgen en ook niet op het display achter je stuur - dat laatste vind ik nog het grootste gebrek.voodoo077 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:49:
[...]
Kan je dan niet beter direct Waze gebruiken?
Ik rijd dagelijks met Waze om files te vermijden, schakel alleen over op de BMW navigatie als ik wil snelladen, om de voorverwarming te activeren - dat manueel doen kost even veel klikken op het scherm en dan moet ik zelf de tijd in de gaten houden
Thanks. Heb ook een afspraak gemaakt. Wel in April na de zomerbanden er weer opliggen, anders gaan ze zeuren dat ik de verkeerde maat winterbanden hebFrans82dh schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:26:
Even een update betreffende het zoekerige, niet stabiele rijgedrag waar meerdere gebruikers over klagen. Dit betreft boven de snelheid van 60/70 KM en resulteert in zeer zoeterig rijgedrag, waarbij je continu stuurcorrecties moet uitvoeren.
Anderhalve maand geleden een afspraak gemaakt bij Dusseldorp Wateringen. Eerder was er geen plek. Gister geweest, en de problemen uitgelegd, en verteld dat meerder gebruikers hier last van hebben, en dat uitlijnen en opnieuw inleggen stuurhuis de oplossing kan zijn.
Hier werd nogal lacherige over gedaan met de opmerking ' ik heb geleerd dat je niet moet geloven wat er op google staat. De nederlandse wegen zijn in een U aangelegd, om regenwater weg te laten lopen.' Wat een kul verhaal. Ik heb hem ook gezegd dat het allemaal leuk en aardig is, maar ik een oplossing verwacht, ook naar aanleiding van de mede i4 gebruikers.
Bij het ophalen van de auto erkende de man echter dat de monteur zeer trekkerig rijgedrag constateerde, en dat het zeker niet goed was. Uitlijnen was niet nodig, maar opnieuw inlezen/updaten stuurhuis zeker wel.
Het verschil is er zeker. Bij hoge snelheden ligt de auto stabiel op de weg, het zoekerige is weg, en het stuur staat recht. Als bonus werkt de 'Assisted Driving' nu wel goed, waar deze vroeg vaak uitviel ivm continue stuurcorrecties.
Kortom, laat je niet weg sturen en laat dit maken. Ik vind het ook vrij opvallend dat er vrij veel bestuurders last van hebben, en BMW dit uit de fabriek gewoon niet in een keer goed doet.
Bedankt voor de update, ik heb morgen een afspraak bij Ekris Maastricht en neem uw uitleg meeFrans82dh schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:26:
Even een update betreffende het zoekerige, niet stabiele rijgedrag waar meerdere gebruikers over klagen. Dit betreft boven de snelheid vanaf 60/70 KM tot hoog en resulteert in zeer zoekerig rijgedrag, waarbij je continu stuurcorrecties moet uitvoeren.
Anderhalve maand geleden een afspraak gemaakt bij Dusseldorp Wateringen. Eerder was er geen plek. Gister geweest, en de problemen uitgelegd, en verteld dat meerder gebruikers hier last van hebben, en dat uitlijnen en opnieuw inlezen stuurhuis de oplossing kan zijn.
Hier werd nogal lacherig over gedaan met de opmerking ' ik heb geleerd dat je niet moet geloven wat er op google staat. De nederlandse wegen zijn in een U aangelegd, om regenwater weg te laten lopen.' Wat een kul verhaal. Ik heb hem ook gezegd dat het allemaal leuk en aardig is, maar ik een oplossing verwacht, ook naar aanleiding van de mede i4 gebruikers.
Bij het ophalen van de auto erkende de man echter dat de monteur zeer trekkerig rijgedrag constateerde, en dat het zeker niet goed was. Uitlijnen was niet nodig, maar opnieuw inlezen/updaten stuurhuis zeker wel.
Het verschil is er zeker. Bij hoge snelheden ligt de auto stabiel op de weg, het zoekerige is weg, en het stuur staat recht. Als bonus werkt de 'Assisted Driving' nu wel goed, waar deze voorheen vaak uitviel ivm continue stuurcorrecties.
Kortom, laat je niet weg sturen en laat dit maken. Ik vind het ook vrij opvallend dat er vrij veel bestuurders last van hebben, en BMW dit uit de fabriek gewoon niet in een keer goed doet.
Wat doen ze dan precies? Is dat opnieuw inleren van de stuurhoeksensor? Als die af-fabriek verkeerd staat is het toch een issue waar BMW een recall voor zou moeten aanbieden?Frans82dh schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:26:
Uitlijnen was niet nodig, maar opnieuw inlezen/updaten stuurhuis zeker wel.
Ik heb geen idee. De man was al niet scheutig met de info gezien er een 2 mensen achter mij stonden te wachten. Ik kreeg het idee dat ik de sleutels moest pakken en weer snel weg moest zijn dus de antwoorden waren kort.Danfoss schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:55:
[...]
Wat doen ze dan precies? Is dat opnieuw inleren van de stuurhoeksensor? Als die af-fabriek verkeerd staat is het toch een issue waar BMW een recall voor zou moeten aanbieden?
dat is het fijne van kaarten (apple), die kun je wel in het display achter het stuur krijgen. Samen met Flitsmeister aan heb je een mooie combinatie. Overigens is de layout van Kaarten ook nog eens mooier als die van BMW zelfnoctilucus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:49:
[...]
Voor zover ik heb kunnen vinden (zelf proberen & online), kan je Waze niet in de HUD krijgen en ook niet op het display achter je stuur - dat laatste vind ik nog het grootste gebrek.
Ik rijd dagelijks met Waze om files te vermijden, schakel alleen over op de BMW navigatie als ik wil snelladen, om de voorverwarming te activeren - dat manueel doen kost even veel klikken op het scherm en dan moet ik zelf de tijd in de gaten houden
Met de Tomtom app krijg je in ieder geval de pijlen op de HUD, niet het kaartje dat je met de BMW navigatie krijgt maar dat mis ik niet echt. Het scherm achter je stuur heb ik nog nooit getest, daar zal ik vanmiddag eens naar kijken.noctilucus schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:49:
[...]
Voor zover ik heb kunnen vinden (zelf proberen & online), kan je Waze niet in de HUD krijgen en ook niet op het display achter je stuur - dat laatste vind ik nog het grootste gebrek.
Vanmorgen dezelfde fouten als eerder, dus de update heeft hier in de buurt weinig opgeleverd.Jiriki schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:42:
[...]
Die staat in mijn bookmarks, zonder overdrijven heb ik hier al zeker 100 meldingen gedaan in de laatste vier jaar. Helaas geloof ik niet dat er één is verwerkt, maar ik heb net de nieuwe update geinstalleerd dus ik laat me graag verrassen
Oproep
Ik kom net van de BMW dealer en ze weten het niet. Wat is het geval?- Sinds een aantal weken onthoud de auto na langdurig stilstaan, zoals snachts, de drive instelling niet meer, en start weer in comfort mode (hij stond in de eco stand).
- Daarnaast onthoud de auto dan ook de automatisch grootlicht instelling niet meer (in dit geval met de laser matrix lights). Die moet ik wanneer het donker is, en de lichten automatiisch inschakelen, alsnog weer aan zetten.

De BMW dealer zegt dat ze niks zien, en dat andere vergelijkbare BMW's, vooral wel nieuwe, functioneren zoals mijn auto dit nu ook doet. Ze weten niks van een software update, en deze heb ik recent ook niet gehad, iig niet bewust! BMW gaat ervanuit dat ik dan altijd een melding had gekregen. Maar.... volgens mij is de blauw kleur in het dashboard in de ECO stand wat donkerder van kleur geworden. Ben ik nu gek? Dus wel ergens een update?
Mijn vraag jullie is of jullie dit herkennen, of juist niet.
Zouden jullie willen reageren of de auto:
- De drive instelling wel of niet onthoud?
- Het automatisch grootlicht altijd weer moeten instellen?
@Avigoorn
Ik gebruik afhankelijk van de ritlengte sport individual of eco individual. Onthoudt hij gewoon voor de volgende dag.
Ik gebruik afhankelijk van de ritlengte sport individual of eco individual. Onthoudt hij gewoon voor de volgende dag.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Bij mij staat de auto altijd bij het starten/instappen in dezelfde rijmodus als waar hij de laatste keer in stond, dat weet ik 100% zeker. Ik had gisteren namelijk voor het eerst de ecostand geprobeerd en die moest ik vandaag handmatig weer veranderen. Brr, wat is die eco interface spuuglelijk, ook met die kleuren, om te kotsen.Avigoorn schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:36:Oproep
Zouden jullie willen reageren of de auto:Mijn dank is groot!
- De drive instelling wel of niet onthoud?
- Het automatisch grootlicht altijd weer moeten instellen?
Grootlichtassistent hetzelfde: die blijft/staat altijd aan. Tot ik per ongeluk weer aan allerlei knoppen zit.
Hier ook altijd in sport individual en Grootlichtassistent aan, ook na aantal dagen stilstand blijven de instellingen onthouden.
iDrive 8 versie 11/2023.42
Hier ookZipsop schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:40:
Hier ook altijd in sport individual en Grootlichtassistent aan, ook na aantal dagen stilstand blijven de instellingen onthouden.
BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900
Mijn i4 staat altijd in eco. Ik vind de interface perfect, rustig. Sport mode vind ik dan weer spuuglelijk.Aerez schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:22:
[...]
Bij mij staat de auto altijd bij het starten/instappen in dezelfde rijmodus als waar hij de laatste keer in stond, dat weet ik 100% zeker. Ik had gisteren namelijk voor het eerst de ecostand geprobeerd en die moest ik vandaag handmatig weer veranderen. Brr, wat is die eco interface spuuglelijk, ook met die kleuren, om te kotsen.
Grootlichtassistent hetzelfde: die blijft/staat altijd aan. Tot ik per ongeluk weer aan allerlei knoppen zit.
Je ziet maar: de gustibus et coloribus…
Rustig?! Heb je de comfortstand al eens gezien en daarbij de lay-out met alleen links een balkje voor je snelheid en verder helemaal niets? Dat vind ik rustig. Ik vind die eco (net als sport) juist een kermislook hebben. Enige voordeel bij sport vind ik dan de kleuren, ik vind blauw een lelijke kleur en rood juist mooi, dus in die zin tolereer ik de sportmodus…Scientific schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:44:
[...]
Mijn i4 staat altijd in eco. Ik vind de interface perfect, rustig. Sport mode vind ik dan weer spuuglelijk.
Je ziet maar: de gustibus et coloribus…
Maar voor de mensen die juist van rust houden raad ik comfort aan en dan de lay-out met alleen een balk links.
Deze bedoel ik:
:strip_exif()/f/image/6fbgfIg5krWyMLjysAm2Roec.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Aerez op 29-02-2024 12:20 ]
M50 MY2024.
Geen last van aanpassingen stand, staat steeds in sport individual bij opstarten.
ECO enkel voor lange ritten, comfort NOOIT gebruikt. Bij stoppen en voor afzetten, zet ik die dan terug van ECO naar Sport.
En duidelijk ieder diertje zijn pleziertje.
Ik vind de Sport veruit beste (comfort nooit geprobeerd en als ik foto supra zie dan ga ik dat nooit doen). Voor mij kan het niet agressief genoeg en liefst met zoveel mogelijk op. Van mij ocht ook de LED rondom veel feller en groter zoals bij i5 maar dan weer zijn er die dat te vinden.
Vandaar ieder diertje zijn pleziertje ;-)
Nu ik eraan denk over LED en licht - iemand een idee voor de deuren de verlichting kan je wijzigen met andere LED maar er zijn blijkbaar verschillende systemen, S, C, D etc. Iemand een idee welke dat is in i4?
Geen last van aanpassingen stand, staat steeds in sport individual bij opstarten.
ECO enkel voor lange ritten, comfort NOOIT gebruikt. Bij stoppen en voor afzetten, zet ik die dan terug van ECO naar Sport.
En duidelijk ieder diertje zijn pleziertje.
Ik vind de Sport veruit beste (comfort nooit geprobeerd en als ik foto supra zie dan ga ik dat nooit doen). Voor mij kan het niet agressief genoeg en liefst met zoveel mogelijk op. Van mij ocht ook de LED rondom veel feller en groter zoals bij i5 maar dan weer zijn er die dat te vinden.
Vandaar ieder diertje zijn pleziertje ;-)
Nu ik eraan denk over LED en licht - iemand een idee voor de deuren de verlichting kan je wijzigen met andere LED maar er zijn blijkbaar verschillende systemen, S, C, D etc. Iemand een idee welke dat is in i4?
dankvoodoo077 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:18:
M50 MY2024.
@voodoo077 met volle bepakking op de Autobahn leer je dat wel af. Dan is comfort heerlijk.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Wat bedoel je met volle bepakking en leer je dat af?kdeboois schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:26:
@voodoo077 met volle bepakking op de Autobahn leer je dat wel af. Dan is comfort heerlijk.
Op Autobahn om kilometers te maken zou ik in ECO rijden en als ik alleen ben en fun wil SPORT.
Comfort heb ik dus nooit gebruikt en zie het nut er niet van in. Op vorige auto in 4 jaar ook nooit standaard gebruikt, enkel sport en eco daar ook.
Nog maar eens een vraagje.
Velen klagen over de raadloze lader in de i4 dat deze niet naar behoren werkt.
Met mijn S21 geen last gehad maar de S24 Ultra wordt na verloop van termijn te warm en stopt ook met laden.
Ondertussen uitgekeken naar een draadloze lader waarin ik de GSM kan hangen. Eindelijk na de 2 vorige die de S24 niet konden opladen, 1 gevonden die het wel doet.
Maar door beperkte plaats aan luchtingang, als de GSM daar hangt dan kan je niet meer aan geluidsknop audio en de andere zaken die daar zitten. Ook bekerhouders zijn dan nutteloos. Dus wellicht geen oplossing. Iemand die iets heeft wat wel goed werkt en vooral praktisch is (zonder kabel in GSM!)
[ Voor 40% gewijzigd door voodoo077 op 29-02-2024 15:54 ]
Op de autobahn wil ik vol vermogen en de juiste temperatuur. Eco komt alleen in zicht als ik een snellader niet zou halen. Bij Eco gaat denk ik ook de batterij voor verwarmen en dat is bij comfort niet nodig. Die is dan al lekker warm (gok ik).voodoo077 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:47:
[...]
Wat bedoel je met volle bepakking en leer je dat af?
Op Autobahn om kilometers te maken zou ik in ECO rijden en als ik alleen ben en fun wil SPORT.
Comfort heb ik dus nooit gebruikt en zie het nut er niet van in. Op vorige auto in 4 jaar ook nooit standaard gebruikt, enkel sport en eco daar ook.
Telefoon in de armsteun met het kabeltje is de enige veilige optie.
Comfort, of ECO , dat maakt geen moer uit voor het vermogen en evenmin wat het voorverwarmen van de batterij betreft. De gasrespons schijnt iets anders te zijn, maar dat heeft niets met het beschikbare vermogen te maken.kdeboois schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:07:
[...]
Op de autobahn wil ik vol vermogen en de juiste temperatuur. Eco komt alleen in zicht als ik een snellader niet zou halen. Bij Eco gaat denk ik ook de batterij voor verwarmen en dat is bij comfort niet nodig. Die is dan al lekker warm (gok ik).
Telefoon in de armsteun met het kabeltje is de enige veilige optie.
Het enige merkbare verschil tussen ECO en Comfort is de klimaatcontrole en de zetelverwarming. In mijn ervaring voel ik geen verschil in de winter (maar ik heb geen zetelverwarming) - de auto verwarmt behaaglijk (met 18.5° !), maar in de zomer bij echt warm weer zal de wenstemperatuur (eerder 22-23 graden dan) gemakkelijker gehaald worden in Comfort mode.
Dank voor deze mooie teaser! 🤩👍 Ik mag volgende week vrijdag met vrouwlief mee om haar i4 40 M Sport in dravitgrijs op te halen. 🎉GeorgeBfast schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:47:
Mooie kleur joostbekkers. Ik heb sinds mei 2023 ook een i4 maar dan de e drive 40 versie met M Sport Pro pakket. Ook super blij mee. Het rijdt echt fantastisch.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oke mooi , ik ben benieuwd . Dan zal hij er ook ongeveer zo uit zien schat ik in. Dat Gravit grijs is prachtig en verschilt vaak van kleur . In de zon heeft het iets goud bruinachtigs , ooit wat olijfachtig , dan weer muisgrijs , het is maar wat voor lichtval je er op hebt. Maar ik vind het een prachtige kleur. Ik heb zelf getwijfeld tussen Dravit Grau en Brooklyn Grau welk mijn dochter mooier vind. Maar ik heb mijn eigen zin gedaan.
Het zal, maar in Sport is het niet fijn rijden in mijn beschreven scenario. Gebruik geen Eco verder.Scientific schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:10:
[...]
Comfort, of ECO , dat maakt geen moer uit voor het vermogen en evenmin wat het voorverwarmen van de batterij betreft. De gasrespons schijnt iets anders te zijn, maar dat heeft niets met het beschikbare vermogen te maken.
Het enige merkbare verschil tussen ECO en Comfort is de klimaatcontrole en de zetelverwarming. In mijn ervaring voel ik geen verschil in de winter (maar ik heb geen zetelverwarming) - de auto verwarmt behaaglijk (met 18.5° !), maar in de zomer bij echt warm weer zal de wenstemperatuur (eerder 22-23 graden dan) gemakkelijker gehaald worden in Comfort mode.
Bij mij onthoudt hij niet altijd de rij modus. Maar soms dan ook weer wel. Eigenlijk nooit kunnen achterhalen waarom. Mijne is gebouwd in Jan 23.
Het verschil zit inderdaad in de gasrespons (of ja, stroomresponsScientific schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:10:
[...]
Comfort, of ECO , dat maakt geen moer uit voor het vermogen en evenmin wat het voorverwarmen van de batterij betreft. De gasrespons schijnt iets anders te zijn, maar dat heeft niets met het beschikbare vermogen te maken.
Grootste nadeel van Eco vind ik dat de ramen veel sneller aandampen omdat de airco blijkbaar erg beperkt wordt, valt me echt op.
Ligt eraan. Ik heb een adaptief onderstel en heb hem in Sport individual staan. Daarbij heb ik hem zo ingesteld dat ik de gasrespons van comfort heb maar demping en besturing van sport.noctilucus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:27:
[...]
Het verschil zit inderdaad in de gasrespons (of ja, stroomrespons)
Grootste nadeel van Eco vind ik dat de ramen veel sneller aandampen omdat de airco blijkbaar erg beperkt wordt, valt me echt op.
BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900
ik rijd eigenlijk enkel in Comfort mode, meer dan voldoende punch (M50), minder nerveus dan Sport en de IconicSounds heerlijk subtiel op de achtergrond ...Autowina schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:31:
[...]
Ligt eraan. Ik heb een adaptief onderstel en heb hem in Sport individual staan. Daarbij heb ik hem zo ingesteld dat ik de gasrespons van comfort heb maar demping en besturing van sport.
Ik rij eigenlijk altijd in comfort.
En als ik echt een stukje ga rijden dan in Sport stand. De adaptieve demping maakt hem dan lekker hard en voelt alsof er meer controle is.
De ECO mode eigenlijk nooit aangehad.
Wel de look van zowel ECO als Sport mode aangepast in het headsup, die waren beide verschrikkelijk.
En als ik echt een stukje ga rijden dan in Sport stand. De adaptieve demping maakt hem dan lekker hard en voelt alsof er meer controle is.
De ECO mode eigenlijk nooit aangehad.
Wel de look van zowel ECO als Sport mode aangepast in het headsup, die waren beide verschrikkelijk.
Vette kleur!joostbekkers schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 00:24:
[Afbeelding]
Heel mooie kleur.. is dat een individual kleur?joostbekkers schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 00:24:
[Afbeelding]
BMW is gisteren binnen geweest en werd opnieuw uitgelijnd.Alexke schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:13:
[...]
Ivm het uitlijnen heb ik zonet een afspraak gemaakt bij Ekris Maastricht.
Het was de eerste keer dat hij van dit probleem hoorde..
Gaat nu 29/02 binnen, heb aangedrongen of de oplossing die hier al meerdere malen werd aangeboden kon uitgevoerd worden maar hij ging de diagnose overlaten aan de werkplaats..
"Probleem" bevond zich links achteraan.
Auto trekt niet meer naar rechts
Ik heb een vraag over de instelmogelijkheden van de sportstoelen. De hoofdsteun kan naar voren en omhoog worden geplaatst, maar zelfs in de meest naar achter geplaatste positie drukt hij mijn hoofd nog naar voren. Weet iemand hoe je de hoofdsteun vlak met de stoelleuning krijgt?
Hier vandaag Fastned AutoCharge geactiveerd met de i4 (iDrive 8.0). Werkt als een trein.
Herken dit verhaal helemaal, kom net bij Ekris Veenendaal vandaan. Zij hebben ondanks mijn verzoek niet opnieuw uitgelijnd, maar de voorbanden naar 2,6 bar en de achterbanden naar 2,8 bar gezet. De auto zelf vindt dat beide 2,4 bar moet hebben. Tot mijn verbazing is het probleem wel minder geworden, maar niet weg. Ik kijk het even aan, maar vermoed dat ik alsnog een nieuwe afspraak maak. Lastig dat ze hier zo moeilijk over doen, ook ik kreeg het gevoel dat het aan mij ligt en dat BMW”s nou eenmaal zo rijden. Terwijl dit mijn 5e BMW is in 23 jaar…Frans82dh schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:26:
Even een update betreffende het zoekerige, niet stabiele rijgedrag waar meerdere gebruikers over klagen. Dit betreft vanaf de snelheid vanaf 60/70 KM tot hoog en resulteert in zeer zoekerig rijgedrag, waarbij je continu stuurcorrecties moet uitvoeren. Geen spoorstabiliteit.
Same here, op basis van dit forum ook verzoek gedaan om uit te lijnen en stuurhuis opnieuw in te leren. Werd vervolgens alleen uitgelijnd. Geen verbetering. Telefonisch daarna te horen gekregen dat bij uitlijnen altijd ook het stuurhuis opnieuw gekalibreerd wordt…. Mijn i4 was bij zijwind echt ronduit instabiel, dus verzocht om dan de importeur maar met een oplossing te laten komen. Daar wacht ik nog op.Martin xxx schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:09:
[...]
Herken dit verhaal helemaal, kom net bij Ekris Veenendaal vandaan. Zij hebben ondanks mijn verzoek niet opnieuw uitgelijnd, maar de voorbanden naar 2,6 bar en de achterbanden naar 2,8 bar gezet. De auto zelf vindt dat beide 2,4 bar moet hebben. Tot mijn verbazing is het probleem wel minder geworden, maar niet weg. Ik kijk het even aan, maar vermoed dat ik alsnog een nieuwe afspraak maak. Lastig dat ze hier zo moeilijk over doen, ook ik kreeg het gevoel dat het aan mij ligt en dat BMW”s nou eenmaal zo rijden. Terwijl dit mijn 5e BMW is in 23 jaar…
In de tussentijd zelf op een audi forum gelezen dat een stuurhuis zichzelf zou kalibreren als je met de auto aan en in stilstand voor het wegrijden het stuurwiel volledig naar rechts en links uitdraait (en beide zijden even in positie houdt). Het kan zijn dat het toevallig niet meer waait, maar ik heb de indruk dat mijn auto sindsdien (nu 4 weken en 4000km) koersvaster is….
Geen last van aandampende ramen (maar ik verwarm quasi altijd voor in de winter). Alleen in de zomer bij zeer warm weer (>30 graden), is Comfort beter om het mooi koel te houden.noctilucus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:27:
[...]
Ja… omdat het geen Apple is…Danfoss schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:51:
Mijn vrouw heeft sinds een week een samsung S24 Ultra dus ik denk ik activeer digital key even op haar telefoon. De BMW app zegt echter: "Uw apparaat is niet compatibel met BMW Digital Key".
Iemand enig idee waarom dat niet werkt?

In sommige landen is de digital key niet beschikbaar voor Samsung!
Ik kan dus mijn S24 ook niet gebruiken.
Ik zie het nu in de documentatie staan ja. Dat is sufKris077 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:37:
[...]
Ja… omdat het geen Apple is…![]()
In sommige landen is de digital key niet beschikbaar voor Samsung!
Ik kan dus mijn S24 ook niet gebruiken.

Locatie van de telefoon is wel te spoofen voor de installatie lijkt me als dat de check is.
Ik lees overigens dat het ook door samsung komt omdat de digital key samsung wallet gebruikt die in benelux niet ondersteund wordt door samsung
[ Voor 11% gewijzigd door Danfoss op 02-03-2024 10:53 ]
Klopt, dat is vooral de eis van fabrikanten: die wallet en alle garanties en pre-req's die daarbij mee komen. Als een toestel die wallet native ondersteunt dan is de kans groot dat het aan de slag kan met Digital Key.Danfoss schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Ik lees overigens dat het ook door samsung komt omdat de digital key samsung wallet gebruikt die in benelux niet ondersteund wordt door samsung
Daardoor krijg je ook "het werkt vooral/alleen op Apple", daar zijn die eisen allemaal ingevuld via de Apple Wallet.
Ik kijk er in alle geval heel hard naar uit om geen enkele sleutel meer te moeten meenemen. Bij de nieuwere modellen is het ook via UWB en moet je geen NFC-contact meer doen. Gewoon naar de wagen wandelen tot op X aantal meter en de auto gaat open.
[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 02-03-2024 13:38 ]
Thanks. Klopt, dit is een Individual kleur, heet Maritime Blue. Hiervoor had ik een Audi in Nogaro Blue. Kleuren komen heel dicht bij elkaar.Cinemaskoop schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:21:
[...]
Heel mooie kleur.. is dat een individual kleur?
Even een vraagje over onze nieuwe i4: wat is precies de functie van de WiFi settings in de auto? Ik heb daar onze iPhones op aangesloten (dmv QR code), en begrijp dat de draadloze Apple Carplay er van afhankelijk is, maar heeft het verder nog toegevoegde waarde? Kunnen devices die op de WiFi van de auto zitten er het internet mee op of moet je daarvoor een abbo afsluiten (alleen in Duitsland mogelijk meen ik ergens gelezen te hebben). Zou mooi zijn als je een telefoon kan aanwijzen als gateway bijvoorbeeld.
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Bij mij dus enkel stuurhuis, en niet uitlijnen. Het gedrag is zeker wat beter, maar nog niet helemaal naar mijn wens. Wellicht moet ik het uitlijnen gewoon bij een derde partij gaan doen als BMW zo moeilijk blijft doen.Justdrive2024 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:07:
[...]
Same here, op basis van dit forum ook verzoek gedaan om uit te lijnen en stuurhuis opnieuw in te leren. Werd vervolgens alleen uitgelijnd. Geen verbetering. Telefonisch daarna te horen gekregen dat bij uitlijnen altijd ook het stuurhuis opnieuw gekalibreerd wordt…. Mijn i4 was bij zijwind echt ronduit instabiel, dus verzocht om dan de importeur maar met een oplossing te laten komen. Daar wacht ik nog op.
In de tussentijd zelf op een audi forum gelezen dat een stuurhuis zichzelf zou kalibreren als je met de auto aan en in stilstand voor het wegrijden het stuurwiel volledig naar rechts en links uitdraait (en beide zijden even in positie houdt). Het kan zijn dat het toevallig niet meer waait, maar ik heb de indruk dat mijn auto sindsdien (nu 4 weken en 4000km) koersvaster is….
Wat kost zon kleur ?joostbekkers schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:45:
[...]
Thanks. Klopt, dit is een Individual kleur, heet Maritime Blue. Hiervoor had ik een Audi in Nogaro Blue. Kleuren komen heel dicht bij elkaar.
Je kan ook aangeven dat je het uitlijnen eventueel zelf wil betalen als de waarden niet te veel (dan moet je wel afspreken welke waarden acceptabel zijn en welke niet) afwijken van hoe het hoort.Frans82dh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:42:
[...]
Bij mij dus enkel stuurhuis, en niet uitlijnen. Het gedrag is zeker wat beter, maar nog niet helemaal naar mijn wens. Wellicht moet ik het uitlijnen gewoon bij een derde partij gaan doen als BMW zo moeilijk blijft doen.
Dat zij betalen als uitlijnen nodig was en dat jij betaalt als het niet nodig bleek.
Ik heb dat probleem ook... Is helaas volgens mijn dealer niks aan te doen. Ik heb zelfs mijn rugleuning iets vlakker moeten zetten om hier minder last van te hebben. Ik "lig" dus iets meer in mijn auto dan ik graag zou willen. Ik had dat ook al bij mijn vorige BMW.Martin xxx schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:53:
Ik heb een vraag over de instelmogelijkheden van de sportstoelen. De hoofdsteun kan naar voren en omhoog worden geplaatst, maar zelfs in de meest naar achter geplaatste positie drukt hij mijn hoofd nog naar voren. Weet iemand hoe je de hoofdsteun vlak met de stoelleuning krijgt?
Bij mij heeft het minder te maken met temperatuur - ik verwarm ook voor, of de auto staat in de garage - maar meer met vochtigheid, bv. als ik met een natgeregende jas in de auto kom.Scientific schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:37:
[...]
Geen last van aandampende ramen (maar ik verwarm quasi altijd voor in de winter). Alleen in de zomer bij zeer warm weer (>30 graden), is Comfort beter om het mooi koel te houden.
sow.. das wel serieus geld :-) Dan zou ik toch liever voor een edrive40 gaan ipv 35 voor dat geld en het bij portimao blau houden
Ik vroeg me af of meer mensen de i4 laden bij Ionity laadpunten.
Persoonlijk vind ik de snelheid vies tegen vallen. Ik stond vandaag bij Eindhovenseweg waar 12 palen staan. Ik stond daar als enige en mijn auto had al een rit van 120km opzitten. Dus alles mooi op temperatuur.
Ik heb hem geladen van 13% naar 50%, toch is de snelheid niet constant en wordt snel afgebouwd.
Zoals je kunt zien is 190kW slechts 3 minuten gehaald en daarna wordt het snel afgebouwd naar 109kW
Wat zijn jullie ervaringen?
Persoonlijk vind ik de snelheid vies tegen vallen. Ik stond vandaag bij Eindhovenseweg waar 12 palen staan. Ik stond daar als enige en mijn auto had al een rit van 120km opzitten. Dus alles mooi op temperatuur.
Ik heb hem geladen van 13% naar 50%, toch is de snelheid niet constant en wordt snel afgebouwd.
Zoals je kunt zien is 190kW slechts 3 minuten gehaald en daarna wordt het snel afgebouwd naar 109kW
Wat zijn jullie ervaringen?
:strip_exif()/f/image/KPuZGuxOFGkUPKkviTML1GqK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door K3ke op 05-03-2024 19:21 ]
@K3ke Prima laders. Zo zag mijn curve er uit.
/f/image/3VWfwNzWKqPaZcfU3Jx2Nej4.png?f=fotoalbum_large)
Ok, dus het is normaal dat hij de 200kW slechts 3 minuten weet vast te houden.
Bedankt voor je reactie!
Bedankt voor je reactie!
Het ene betekent niet direct het andere.K3ke schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:17:
mijn auto had al een rit van 120km opzitten. Dus alles mooi op temperatuur.
Als je navigeert naar de laadpaal, dan wordt je accu voorbereid op laden, 120KM rijden doet dat niet.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.