Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:33
Jiriki schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:04:
Bekend verhaal, je kunt in korte tijd (24 uur?) iets van 500% snelladen en daarna krijg je de bovenstaande melding. Dat zou na ongeveer 24 uur weer terug op volle snelheid moeten zijn.
Heb zelf al meerdere (net) sub 1.000 km dagtrips met de M50 gemaakt, nog nooit een probleem gehad aan de HPC's. Deze week nog naar Lyon gereden, op de heenweg 7 HPC-stops gemaakt (waarvan 2 erg korte). Terugweg was vergelijkbaar ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lw8LGzMkFqMaa--VIuc5wu7GND0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LJsBnccitukCBHX6q72ZBH6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-07 13:24
Volgens mij hangt het ook af tot hoe ver je oplaadt.
Als je een aantal keer achter elkaar tot (ver) boven 80% laadt, gaat ie langzamer laden.
Heb het zelf nooit meegemaakt maar kan me herinneren dat dit hier al eens eerder ter spake is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Heh, dit is vreemd.

Als ik bij bv Unive handmatig een M50 HE uit 2022 selecteer, krijg ik een quote van 200€ verzekering.
Voer ik echter een kenteken in van een M50 HE van marktplaats, dan schiet het naar 350-400€.

Hoe kan dit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

even univé bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
Daan2311 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:52:
Ik heb toch wel een vreemd probleem met mijn i4M50 waarvan ik benieuwd ben of anderen hier tegenaan gelopen zijn.

Vorige week weer een flinke rit gehad naar Frankrijk, en onderweg een paar keer moeten snelladen. In de zomer gaat dit altijd prima, alleen nu na een paar keer laden krijg ik de volgende melding

[Afbeelding]

"Laadvermogen gereduceerd. Langere Laadduur."
Vervolgens gaat de laadsnelheid van +200KW naar +/- 20KW. Het is dus 90% minder geworden!
En na 2 dagen(!) is pas weer de volle laadsnelheid beschikbaar...

Ik heb eerst telefonisch contact gehad met de dealer en hiernaar gevraagd, omdat ik niks hierover online kon vinden. En die wist het zo 123 niet, ik mocht wel even langs komen.

Dus ik ben langs geweest en uiteindelijk gepraat met een verkoper, en die vertelde mij alsof dit de normaalste zaak was dat ik maar 1300 a 1400 kilometer onafgebroken kan rijden met de auto voordat de accu moet afkoelen. Ik schrok hier een beetje van, ik wist dit bij aankoop niet.

Hebben meer mensen hier last van?
Nooit geweten, gelukkig ook maar want dit levert wel stress op als je deze afstanden in de planning hebt.

Afgelopen zomer heb ik in één dag 1150 km gereden (met volle accu vertrokken van een DC lader), vier keer kort (5 min) tot lang (28 min) aan snelladers gehangen. Altijd tot max. 80%. ‘s Nachts heeft hij weer aan een DC lader gehangen bij een hotel tot 100%. Dag twee weer vroeg vertrokken en nog twee keer aan een snellader (tot 80%) over een afstand van ongeveer 700 km. Geen problemen gehad gelukkig, wellicht interessante info voor degenen die dit soort plannen in het vooruitzicht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb m'n BMW i4 inmiddels ook binnen. Heb achteraf de ramen laten blinderen. Daar valt me nu op dat de zwarte bolletjes aan de rand van het raam wit uitslaan door het getinte folie. Hadden ze die bolletjes eerst weg moeten halen of hebben die een functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUID
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-07 15:59
Ferra schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:47:
Heb m'n BMW i4 inmiddels ook binnen. Heb achteraf de ramen laten blinderen. Daar valt me nu op dat de zwarte bolletjes aan de rand van het raam wit uitslaan door het getinte folie. Hadden ze die bolletjes eerst weg moeten halen of hebben die een functie?
De bolletjes of "dot matrix" hebben zeker een functie. Onder andere een goeie hechting en het beschermen van de kit waarmee je raam is vastgeplakt.

Een goeie zaak die ramen blindeert zal een dot matrix behandeling doen, die ervoor zorgt dat de witte rand niet zichbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-07 07:14
@Daan2311 Heb je wellicht boven de 80% geladen tijdens de stops ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
UUID schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:10:
[...]

De bolletjes of "dot matrix" hebben zeker een functie. Onder andere een goeie hechting en het beschermen van de kit waarmee je raam is vastgeplakt.

Een goeie zaak die ramen blindeert zal een dot matrix behandeling doen, die ervoor zorgt dat de witte rand niet zichbaar is.
Was via Van Poelgeest. Heb gemaild dat ik graag terug kom om het te laten herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Andere vraag; zodra ik geparkeerd heb, welke volgorde houden jullie dan aan? Eerst de P-stand en dan de start-stop knop? Of andersom?

Heb ook dat de auto na parkeren licht nog naar voren beweegt. Hoe kan ik dit voorkomen? Gebruiken jullie elke keer de P (handrem) knop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:12

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ferra schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:21:
Andere vraag; zodra ik geparkeerd heb, welke volgorde houden jullie dan aan? Eerst de P-stand en dan de start-stop knop? Of andersom?

Heb ook dat de auto na parkeren licht nog naar voren beweegt. Hoe kan ik dit voorkomen? Gebruiken jullie elke keer de P (handrem) knop?
Ik zet hem nooit in de P dat doet hij zelf. Gewoon motor uit met start-stop en de rest doet de auto.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:22
Danfoss schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:29:
[...]

Ik zet hem nooit in de P dat doet hij zelf. Gewoon motor uit met start-stop en de rest doet de auto.
Ook de handrem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als je auto-hold aan hebt staan wel ja.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Euhm ja, ik heb auto hold sowieso altijd aan. Dan hoef je bij het stoplicht de voet niet op de rem te houden

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:01
fsfikke schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:36:
[...]

Als je auto-hold aan hebt staan wel ja.
Heeft volgens mij niets met auto-hold te maken. Als je de motor stillegt wordt de « handrem » opgezet.

Auto-hold zorgt ervoor dat de auto niet « kruipt », eens je tot stilstand komt (in D mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Scientific schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Heeft volgens mij niets met auto-hold te maken. Als je de motor stillegt wordt de « handrem » opgezet.

Auto-hold zorgt ervoor dat de auto niet « kruipt », eens je tot stilstand komt (in D mode).
Inderdaad, met auto-hold zorgt de handrem ervoor dat je niet wegrolt bij het stilstaan. Meestal sta je stil als je de auto uitzet.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Danfoss schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Euhm ja, ik heb auto hold sowieso altijd aan. Dan hoef je bij het stoplicht de voet niet op de rem te houden
Oh, ik wist niet dat de auto hold daar ook voor was. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUID
fsfikke schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:07:
[...]

Inderdaad, met auto-hold zorgt de handrem ervoor dat je niet wegrolt bij het stilstaan. Meestal sta je stil als je de auto uitzet.
Auto hold gebruikt de gewone rem, niet de handrem. Anders zou je het mechanische optrekgeluid horen elke keer je tot stilstand komt.

---------

De handrem gaat trouwens enkel automatisch aan als je de rem zelf induwt bij het duwen op de start/stop knop. Heb al genoeg gehad dat ik hem uitzet terwijl hij in auto hold staat en dat de handrem niet opgetrokken wordt. Voel je de wagen nog een klein stukje bollen als je uitstapt. Uiteraard maar een paar cm want hij staat in P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Is die persoonlijke assistent in het homescreen nog weg te halen? Of kan ik daar iets van carplay in dat blok laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Ferra schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 22:21:
Ik doe helemaal niets: ik haal m’n voet van de rem zodra de auto stilstaat waar ik hem wil hebben en open de deur, de rest gaat dan vanzelf. Alleen nog mijzelf uit de auto takelen en de auto op slot doen met de Apple Watch.

Helaas is de Digital Key Plus niet verkrijgbaar op de i4 (anders zou hij vanzelf op slot gaan met iPhone op zak of Apple Watch om de pols zodra je wegloopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Aerez schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Ik doe helemaal niets: ik haal m’n voet van de rem zodra de auto stilstaat waar ik hem wil hebben en open de deur, de rest gaat dan vanzelf. Alleen nog mijzelf uit de auto takelen en de auto op slot doen met de Apple Watch.

Helaas is de Digital Key Plus niet verkrijgbaar op de i4 (anders zou hij vanzelf op slot gaan met iPhone op zak of Apple Watch om de pols zodra je wegloopt).
Onze i4 komt in week 10. We hebben nu tijdelijk een Tesla m3. Een van de weinige genoegen is dat deze wagen automatisch ontgrendeld als de iphone in de buurt komt. (Het koppelen van profielen aan de juiste iphone is een ander verhaal). Mijn vraag is of de i4 ook met een Garmin horloge icm iphone te ontgrendelen is. Waarschijnlijk niet, maar you never know…. En ik ben wel benieuwd naar de leerzame ervaringen van anderen op dit vlak.

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dev0o schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Onze i4 komt in week 10. We hebben nu tijdelijk een Tesla m3. Een van de weinige genoegen is dat deze wagen automatisch ontgrendeld als de iphone in de buurt komt. (Het koppelen van profielen aan de juiste iphone is een ander verhaal). Mijn vraag is of de i4 ook met een Garmin horloge icm iphone te ontgrendelen is. Waarschijnlijk niet, maar you never know…. En ik ben wel benieuwd naar de leerzame ervaringen van anderen op dit vlak.
Met de Garmin zo ie zo niets. De iPhone wel, iig als het een XR/XS of nieuwer is, en je comfort access als optie hebt mee besteld. Persoonlijk blijf ik het telefoon gebeuren te veel gedoe vinden en gebruik ik het alleen als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 15:45
Op andere(nieuwere);modellen kun je gewoon via bluetooth je auto openen en starten, maar bij de I4 werkt het via NFC. Daardoor moet je eerst je telefoon unlocken en tegen de deur houden. Eigenlijk vind ik het maar een matige functie dan, dus stel je er niet te veel van voor. Tis meer een backup voor als je je sleutel niet bij je hebt, maar niet iets voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerez
phex schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:38:
Op andere(nieuwere);modellen kun je gewoon via bluetooth je auto openen en starten, maar bij de I4 werkt het via NFC. Daardoor moet je eerst je telefoon unlocken en tegen de deur houden. Eigenlijk vind ik het maar een matige functie dan, dus stel je er niet te veel van voor. Tis meer een backup voor als je je sleutel niet bij je hebt, maar niet iets voor dagelijks gebruik.
Je kan op andere modellen, indien je de Digital Key Plus neemt, de auto ontgrendelen, starten en vergrendelen als je iPhone in de buurt is via Ultra Wideband, niet via Bluetooth. Ultra Wideband heeft zo wat voordelen ten opzichte van Bluetooth.

Het klopt ook niet dat je bij de i4, dus met Digital Key, je iPhone of Apple Watch moet ontgrendelen. Je apparaten hoeven niet eens aan te staan in geval dat je batterij leeg is.

Dat het niet voor dagelijks gebruik is, geldt misschien voor jou, maar niet voor iedereen. Ik moet er niet aan denken anno 2024 nog een fysieke sleutel mee te moeten nemen in m’n broekzak. Ik heb een iPhone met MagSafe Wallet voor mijn rijbewijs en kentekenbewijs en dat is het enige dat ik meeneem als ik van huis ga. Met m’n Apple Watch ontgrendel ik de auto in een fractie van een seconde en m’n hand moet uiteindelijk toch naar de deurklink, dus ik zie geen bezwaar. Hetzelfde geldt voor m’n huis/voordeur. Alleen maar voordelen, immers zou ik er anders aan moeten denken de autosleutel mee te nemen, dan moet ik die ergens pakken ook nog. Zwaar leven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:13
Kan dat met alle i4's of alleen als je 'Comfort Access met BMW digital key' hebt aangekruist? Ik vraag het omdat bij die optie (volgens de beschrijving) de telefoon op max. 1 meter afstand kan zijn (en je de telefoon dus nergens tegenaan hoeft te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 08:36
Met een iPhone/apple Watch hoef je hem niet eerst te unlocken. Altijd zo gedaan, maar kwam er laatst achter dat dit niet hoefde.

Overigens merk ik nu in de winter dat de dc laadcurve sneller afneemt dan in de zomer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phex
Misschien dat het beter werkt met een iPhone, maar ik moet mijn Google Pixel eerst ontgrendelen en praktisch tegen de deur houden. Hij voegt de sleutel toe aan Google Wallet bij mij.

En ja je hebt er comfort access voor nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-07 17:38
Vandaag met de i4m50 op wintervakantie vertrokken.
Volgeladen, 666 km gereden aan een verbruik van 20kWh, aangenaam verrast.
(Temperatuur + 10 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vroeger activeerde je in een BMW de regensensor met een knopje op de handel en kon je de hendel omlaag drukken om tussendoor extra te wissen.
Nu activeer je de regensensor door de handel omhoog naar stand 1 te bewegen en als je tussendoor wilt wissen, dan gaat ie van automatisch af.
Designfout of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Tosti Ham-Kaas245 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:34:
[...]

Nooit geweten, gelukkig ook maar want dit levert wel stress op als je deze afstanden in de planning hebt.

Afgelopen zomer heb ik in één dag 1150 km gereden (met volle accu vertrokken van een DC lader), vier keer kort (5 min) tot lang (28 min) aan snelladers gehangen. Altijd tot max. 80%. ‘s Nachts heeft hij weer aan een DC lader gehangen bij een hotel tot 100%. Dag twee weer vroeg vertrokken en nog twee keer aan een snellader (tot 80%) over een afstand van ongeveer 700 km. Geen problemen gehad gelukkig, wellicht interessante info voor degenen die dit soort plannen in het vooruitzicht hebben.
Ff nieuwsgierig: op basis van welke app bepalen jullie waar en hoe lang je gaat laden? Gebruik je Android Auto en laat je Google Maps dat bepalen?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aerez
Pietervs schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:46:
[...]

Ff nieuwsgierig: op basis van welke app bepalen jullie waar en hoe lang je gaat laden? Gebruik je Android Auto en laat je Google Maps dat bepalen?
Ik rij zo’n vijf keer per jaar op en neer naar Polen, tussen de 850 en 1500 km per rit. Nu pas twee keer met de i4 gedaan. Beide keren de BMW navigatie gebruikt, werkte echt top voor mij. Je kan ook de laadplaatsen onderweg zien, de tarieven en hoeveel er beschikbaar zijn. Je kan ook instellen dat je bijvoorbeeld niet onder de 10 of 15% wil komen bij je laadstop of bij je eindbestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:17
[...]

Positief verhaal. Stemt me enigszins vrolijk maar ik vraag me dan wel af wat Nyland en anderen gedaan hebben.

Ik zou graag de echte parameters/logica van de BMW willen weten.
Ik ben al een een 15 jaar fan van het “ingenieurschap van BMW” dus ik zou het straf vinden dat men bij dijken van auto’s zoals de i4 als Tesla M3 concurrent hier niet een bepaalde goed gefundeerde logica achter hebben zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Aerez schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Ik rij zo’n vijf keer per jaar op en neer naar Polen, tussen de 850 en 1500 km per rit. Nu pas twee keer met de i4 gedaan. Beide keren de BMW navigatie gebruikt, werkte echt top voor mij. Je kan ook de laadplaatsen onderweg zien, de tarieven en hoeveel er beschikbaar zijn. Je kan ook instellen dat je bijvoorbeeld niet onder de 10 of 15% wil komen bij je laadstop of bij je eindbestemming.
Eerlijk gezegd: die heb ik nog niet geprobeerd: ik heb mijn telefoon gekoppeld en ben meteen Android Auto gaan gebruiken, eigenlijk vooral omdat die in de Megane beter was dan de routeplanner van Renault. :+

Ik ga daar maar eens naar kijken, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hoe eenvoudig is het met een EV (in dit geval uiteraard dan de BMW) om te zeggen bij een langere trip (gezinsvakantie met de wagen): "auto, bereid je voor op een snellaadbeurt want het gezin wil even de benen strekken, we gaan een plekje zoeken en dat plekje zal een snellader hebben"?

Ik wil bv tijdens een trip wel wat plannen, de auto mag dat doen, maar de realiteit haalt je planning soms in de war. (Jonge) kinderen die bv. een plaspauze willen, file, bestuurder die ook zegt dat het nu wel even mag stoppen.

EDIT: ik kwam nu net volgend filmpje tegen en als ik het goed zie krijg je met dat blauwe stekkertje de mogelijkheid om dan het dichtsbijzijnde snellaadstation te selecteren (of 1/2/3 hops verder).

Bisvraagje: Met ABRP kan ik ook niet zo eenvoudig instellen (of wel?) dat ik kan zeggen "rond 12h00 waar ik me ook bevind mag je proberen een stopplaats te zoeken met een snellader en daar ga ik zeker 30 min stil staan".

Ik zou het dan goed vinden dat ik de auto bewust kan maken dat ik een pauze wil inlassen en dat die pauze ook van de gelegenheid gebruik zal maken om even wat bij te laden, ook al is dat misschien niet voor hem het optimale of verwachtte moment.

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 11-02-2024 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jiriki schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:04:
Bekend verhaal, je kunt in korte tijd (24 uur?) iets van 500% snelladen en daarna krijg je de bovenstaande melding. Dat zou na ongeveer 24 uur weer terug op volle snelheid moeten zijn.
Ah, is dat de metric/logica? Kan wel steek houden want de Tweakers hieronder hebben volgens mijn berekeningen telkens 287% geladen (gerekend op batterij == 80kWh, gemiddeld verbruik 20kWh en 1150km) of 240% als ik het screenshot snel even bij elkaar tel en afzet op een batterij van 80kWh.
Marcher schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Heb zelf al meerdere (net) sub 1.000 km dagtrips met de M50 gemaakt, nog nooit een probleem gehad aan de HPC's. Deze week nog naar Lyon gereden, op de heenweg 7 HPC-stops gemaakt (waarvan 2 erg korte). Terugweg was vergelijkbaar ...

[Afbeelding]
[...]

De post hieronder zit volgens mijn berekeningen met 1400km at 20kWh/100km op 350% maar heeft dan wel last gehad van throttling.
@Daan2311 had je toevallig in de 48h voor je trip naar FR dan ook gebruik gemaakt van DC snelladers?
Daan2311 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:52:
Ik heb toch wel een vreemd probleem met mijn i4M50 waarvan ik benieuwd ben of anderen hier tegenaan gelopen zijn.

Vorige week weer een flinke rit gehad naar Frankrijk, en onderweg een paar keer moeten snelladen. In de zomer gaat dit altijd prima, alleen nu na een paar keer laden krijg ik de volgende melding

[Afbeelding]

"Laadvermogen gereduceerd. Langere Laadduur."
Vervolgens gaat de laadsnelheid van +200KW naar +/- 20KW. Het is dus 90% minder geworden!
En na 2 dagen(!) is pas weer de volle laadsnelheid beschikbaar...

Ik heb eerst telefonisch contact gehad met de dealer en hiernaar gevraagd, omdat ik niks hierover online kon vinden. En die wist het zo 123 niet, ik mocht wel even langs komen.

Dus ik ben langs geweest en uiteindelijk gepraat met een verkoper, en die vertelde mij alsof dit de normaalste zaak was dat ik maar 1300 a 1400 kilometer onafgebroken kan rijden met de auto voordat de accu moet afkoelen. Ik schrok hier een beetje van, ik wist dit bij aankoop niet.

Hebben meer mensen hier last van?

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 11-02-2024 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

HyperBart schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:52:
EDIT: ik kwam nu net volgend filmpje tegen en als ik het goed zie krijg je met dat blauwe stekkertje de mogelijkheid om dan het dichtsbijzijnde snellaadstation te selecteren (of 1/2/3)
Wat ik meestal doe is vantevoren globaal de route bepalen op de computer met google maps en dan ongeveer de laadstops zoeken.

Tijdens de rit gebruik ik dan idd het blauwe stekkertje (altijd met dc lader filter aan) en die toont alle laadstations op afstand op de route voor de komende 50km. Dat vind ik ook meteen een nadeel, het is maar 50km vooruit op je route. Ik zou graag ook 300km verder willen kunnen kijken met die optie.

Sys Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aerez
Danfoss schreef op zondag 11 februari 2024 @ 03:28:
[...]

Tijdens de rit gebruik ik dan idd het blauwe stekkertje (altijd met dc lader filter aan) en die toont alle laadstations op afstand op de route voor de komende 50km. Dat vind ik ook meteen een nadeel, het is maar 50km vooruit op je route. Ik zou graag ook 300km verder willen kunnen kijken met die optie.
Ik weet niet wat ik dan anders in heb gesteld, maar ik zie ze ook zeker verder vooruit. Zeker tot 100 km vooruit, ik meen zelfs dat ik afstanden als 110/120 km zag staan een keer, maar dat ben ik niet 100% zeker. Ik filter wel op 150 kWh en hoger!

Op mijn lange trips laat ik de BMW navigatie al het werk doen en soms pas ik het ook aan, omdat ik er het liefst een burger king bij heb, zodat ik ze op de achterbank blij kan houden.

Het voorbereiden (verwarmen) van de batterij gaat geheel automatisch als je de route accepteert zoals BMW het wil, of als je een snellader selecteert op de route. Anders kun je nog altijd handmatig (via het menu) eenmalig de batterij laten voorbereiden.

Ik laad op mijn ritten altijd minstens vier keer op met snelladen (minstens 150 kWh laders) en voorbereiden van de batterij. Nooit problemen mee gehad. In mijn ervaring kun je het beste de batterij naar 10-15% laten gaan, dan laden voor het snelste resultaat. Bij zakken onder 80-100 kWh stop ik met laden en vervolg ik de route. Ik luister dus niet naar de BMW navigatie, die past het gaandeweg maar weer aan waar ik moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-07 11:11
Heb wel gemerkt dat een lader vinden waar je ook iets kunt eten niet zo makkelijk is. Moet echt op een willekeurige lader drukken en dan bij "in de buurt" kijken of er een bestek icoontje staat. Staat die er niet dan moet ik de volgende lader bekijken. En dit tijdens het rijden...
Ook in de bmw app waar je de route kunt voorbereiden werkt dat niet lekker.
Je stelt een route in naar de eindbestemming en hij voegt een lader toe. Dat is bv pas over 2.5 uur rijden maar ik wil na 1 uur al stoppen. Dan druk je op tussenstop toevoegen en kan je alleen maar zoeken met tekst, niet op categorie zoals restaurant of lader.

[ Voor 54% gewijzigd door RobertMaes op 11-02-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Over al de elektronische hulpmiddelen zoals correcties op het stuur bij verlaten rijbaan; Ik poog dit uit te zetten, maar dit is weer aan bij een nieuwe rit. Iemand een idee hoe dit permanent uit kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
HyperBart schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:20:
[...]

Positief verhaal. Stemt me enigszins vrolijk maar ik vraag me dan wel af wat Nyland en anderen gedaan hebben.

Ik zou graag de echte parameters/logica van de BMW willen weten.
Ik ben al een een 15 jaar fan van het “ingenieurschap van BMW” dus ik zou het straf vinden dat men bij dijken van auto’s zoals de i4 als Tesla M3 concurrent hier niet een bepaalde goed gefundeerde logica achter hebben zitten.
Ik heb een heel back-up plan gemaakt met diverse apps en passen, maar begonnen met de BMW navigatie en geen moment meer de behoefte gehad om daar vanaf te stappen. Werkte voor mij subliem: nergens in de wacht, logische stops en een voorspoedige reis gehad. Wellicht heeft dat nog onbewust een bijdrage geleverd aan de eventuele problematiek met een maximum aan snelladen, want de accu wordt voorbereid op de stop en snelladen via de BMW navigatie. Ik weet niet of dat ook zo werkt als je andere apps gebruikt, ik kan mij zo voorstellen van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
Aerez schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Anders kun je nog altijd handmatig (via het menu) eenmalig de batterij laten voorbereiden.
Mooie functie, kan niet bij Tesla en heb ik altijd gemist. Moet je altijd een lader ingeven om te kunnen voorverwarmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
pieter81! schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Mooie functie, kan niet bij Tesla en heb ik altijd gemist. Moet je altijd een lader ingeven om te kunnen voorverwarmen.
Alleen voor de i4 vanaf 11/2022 productie. Alles daarvoor heeft die mogelijkheid niet.

Ik heb hem zelf als snelkoppeling er ingezet. Dan kan ik hem met een snelle swipe zo aanklikken. Als ik van mijn route wil afwijken.

Ik rij zelf maandelijks lange afstanden richting de alpen of Scandinavië, en zolang ik de snelheid netjes houd en op de DC niet hoger dan 80% ga nog nooit een derating gehad. Mijn eigen ervaring is dat veel non Ionity snelladers toch al snel op lader niveau langzamer gaan omdat het shared power is met de andere palen.

Ik start de rit wel altijd met 100% vanaf AC en 30min voorverwarmen van het interieur voor ik weg ga.
Dan is mijn eerste etappe eigenlijk altijd wel minimaal 400km, en daarna hop ik stukje van rond de 300km.
Ferra schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:55:
Over al de elektronische hulpmiddelen zoals correcties op het stuur bij verlaten rijbaan; Ik poog dit uit te zetten, maar dit is weer aan bij een nieuwe rit. Iemand een idee hoe dit permanent uit kan?
iDrive 8.0 nog niet kunnen vinden, en iDrive 8.5 is nog een nee.

[ Voor 15% gewijzigd door Zipsop op 11-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
Waarom zou je dat willen uitzetten?
Je kan toch richting aangeven?
Oh wacht, het gaat over BMW’s …

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Waarom zou je dat willen uitzetten?
Je kan toch richting aangeven?
Oh wacht, het gaat over BMW’s …
Vind het zelf met de spitsstroken, op B wegen en met werkzaamheden waar de strepen vaak niet goed staan een best gevaarlijke feature waar je meer mee aan he vechten bent dan dat het wat oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:15
Bij hedendaags geproduceerde auto's is dit een verplichting dat dit telkens opnieuw geactiveerd moet worden. Je kan dit dus NIET uitschakelen (tenzij via illegale software mss)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Bij hedendaags geproduceerde auto's is dit een verplichting dat dit telkens opnieuw geactiveerd moet worden. Je kan dit dus NIET uitschakelen (tenzij via illegale software mss)
Doet me denken aan de gordelplicht destijds: ook dan had je mensen die dat onmogelijk irritant vonden. Terwijl het uiteraard zo went, eens je je over het idee de verandering hebt gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
Een gordel is maar gewoon een gordel.

Rijbaanassistentie raakt nog wel eens van slag bij regen of smalle/gedeelde wegen. Zo lang het niet goed werkt ben ik blij dat het optioneel is.

Ik heb rijbaanassistentie als eerste snelkoppeling in iDrive gezet. Op de iDrive controller: druk naar boven, druk in het midden, en het staat uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
phex schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:25:
Een gordel is maar gewoon een gordel.

Rijbaanassistentie raakt nog wel eens van slag bij regen of smalle/gedeelde wegen. Zo lang het niet goed werkt ben ik blij dat het optioneel is.

Ik heb rijbaanassistentie als eerste snelkoppeling in iDrive gezet. Op de iDrive controller: druk naar boven, druk in het midden, en het staat uit.
Is een beetje kortzichtig vind ik.

Ik verkies om verwittigd te worden als de auto denkt dat ik van de rijbaan afwijk. Als dat onterecht is (gebeurt soms bij bepaalde belijningen die geen rijstrook lijnen zijn, inderdaad), is dat geen enkel probleem. Als het terecht is, dan vermijd ik mogelijks een ongeval.

Actieve systemen, dat vind ik dan weer niet nuttig: net daar riskeer je, door falende technologie die je onbewust te veel gaat vertrouwen, in de problemen te komen. Neemt dus weer veiligheid weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phex
Ik zie niet wat er kortzichtig aan is? Ik vertel gewoon hoe ik het snel aan en uit kan zetten.

Standaard staat het gewoon aan, zodra ik mij er aan irriteer zet ik het uit. Er rijden mensen rond zonder enig veiligheidssysteem in hun voertuig, daar kun je beter druk over maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-07 22:26
Aerez schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:56:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: Hoe vaak sta je voor de Poolse grens nog bij te laden?
Want tussen Poznan en Warszawa (A2) valt de lage hoeveelheid laadpalen juist op

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Scientific schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Is een beetje kortzichtig vind ik.

Ik verkies om verwittigd te worden als de auto denkt dat ik van de rijbaan afwijk. Als dat onterecht is (gebeurt soms bij bepaalde belijningen die geen rijstrook lijnen zijn, inderdaad), is dat geen enkel probleem. Als het terecht is, dan vermijd ik mogelijks een ongeval.

Actieve systemen, dat vind ik dan weer niet nuttig: net daar riskeer je, door falende technologie die je onbewust te veel gaat vertrouwen, in de problemen te komen. Neemt dus weer veiligheid weg.
phex schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:45:
Ik zie niet wat er kortzichtig aan is? Ik vertel gewoon hoe ik het snel aan en uit kan zetten.

Standaard staat het gewoon aan, zodra ik mij er aan irriteer zet ik het uit. Er rijden mensen rond zonder enig veiligheidssysteem in hun voertuig, daar kun je beter druk over maken ;)
Misschien hier nog een toevoeging voor het verschil in systemen, aangezien die bingo nog steeds heerlijk onduidelijk is.

Bij de standaard i4 is het alleen een trilling in het stuur. (onderdeel van Active Guard Plus 5AQ)
Heb je Driving Assistant Professional (5AU) (in mijn geval) dan stuurt de auto altijd actief tussen de lijnen, en op een spitsstrook dus de afrit op of gewoon de wegwerkzaamheden in.
Alleen signaleren zou ik geen probleem mee hebben en lekker aan laten, maar dat t ding echt behoorlijk aan het stuur gaat trekken is totaal niet chill.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aerez
D_Jeff schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:28:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid: Hoe vaak sta je voor de Poolse grens nog bij te laden?
Want tussen Poznan en Warszawa (A2) valt de lage hoeveelheid laadpalen juist op
Heel eerlijk zorg ik dat ik met 5% aankom in Polen, want ik stop liever in Polen dan Duitsland (ben zelf Pools). Maar ik heb tot nu toe via de A4 gereden (zuiden), dan heb je direct na de grensovergang snelladers, van Ionity, maar ook andere (waar ik stop omdat er een restaurant bij ligt).

Aan de A2 heb je bij binnenkomst in Polen ook direct Ionity, daarna in Poznan weer Ionity en daarna pas weer in Lodz. Maar in principe vaak genoeg met een i4.

Ik maak me wel een beetje zorgen als ik in de meivakantie helemaal in het noorden over de S6 ga rijden. Daar bouwt Ionity gelukkig twee laadstations. Maar er zijn weinig snelladers aan die autoweg.

In Polen is geen vorm van subsidie op elektrisch rijden, dus het loopt niet zo vlot. In Nederland hebben we BPM om benzine en diesel te ontmoedigen, dat scheelt dan wel enorm in de transitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Zipsop schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:08:
[...]

[...]

maar dat t ding echt behoorlijk aan het stuur gaat trekken is totaal niet chill.
Ik heb dit in het begin (na een bepaalde update) ook ondervonden dat het echt aan hard aan het stuur trekt. Na mijn reis in Italië ben ik hiervoor naar mijn garage gegaan en heb dit uitgelegd. Men heeft toen in de software een aanpassing gedaan waardoor dit nu veel minder heftig is (blijkbaar zijn daar als ik het mij goed herinner vijf standen die men kan kiezen in de software -- zou alleen voor de dealers zijn!!!) -- btw ik heb daar (bij mijn goede garagehouder :p) niet voor moeten betalen. Werd aanzien als 'garantie'.

[ Voor 7% gewijzigd door Quiller op 11-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
[...]

[...]

Heb je Driving Assistant Professional (5AU) (in mijn geval) dan stuurt de auto altijd actief tussen de lijnen
Allereerst bedankt voor de verduidelijking van de verschillende systemen. Maar ik val een beetje over het woord "altijd". Want misschien heb ik het wel verkeerd ingesteld maar, om actief binnen de lijnen te blijven met DAP moet ik cruise control aanzetten EN steering assistance modus actief hebben. Want anders doet DAP niks anders met het volgen van lijnen.

(Ter info: Ik heb zowel een I4 met DAP als zonder gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-07 10:44
Quiller schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:51:
[...]

Ik heb dit in het begin (na een bepaalde update) ook ondervonden dat het echt aan hard aan het stuur trekt. Na mijn reis in Italië ben ik hiervoor naar mijn garage gegaan en heb dit uitgelegd. Men heeft toen in de software een aanpassing gedaan waardoor dit nu veel minder heftig is (blijkbaar zijn daar als ik het mij goed herinner vijf standen die men kan kiezen in de software -- zou alleen voor de dealers zijn!!!) -- btw ik heb daar (bij mijn goede garagehouder :p) niet voor moeten betalen. Werd aanzien als 'garantie'.
Dan moet dit volgens mij in bimmercode ook te vinden zijn? Mocht iemand de setting weten/vinden GRAAG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
[...]

[...]

Misschien hier nog een toevoeging voor het verschil in systemen, aangezien die bingo nog steeds heerlijk onduidelijk is.

Bij de standaard i4 is het alleen een trilling in het stuur. (onderdeel van Active Guard Plus 5AQ)
Heb je Driving Assistant Professional (5AU) (in mijn geval) dan stuurt de auto altijd actief tussen de lijnen, en op een spitsstrook dus de afrit op of gewoon de wegwerkzaamheden in.
Alleen signaleren zou ik geen probleem mee hebben en lekker aan laten, maar dat t ding echt behoorlijk aan het stuur gaat trekken is totaal niet chill.
In België is "Lane Departure Warning" deel van het "Driving Assistent Pack":

"Lane Departure Warning herkent rijstrookmarkeringen en waarschuwt u vanaf een snelheid van 70 km/u door een trilling in het stuur incl. actief tegensturen tegen het ongewild verlaten van de rijstrook."

Persoonlijk vind ik het actief tegensturen een nuttig feature, het is voldoende krachtig om te (beginnen) corrigeren maar niet zo sterk dat je het niet kan overrulen indien nodig - maar je kan er soms wel wat van schrikken inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
rolelael schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Dan moet dit volgens mij in bimmercode ook te vinden zijn? Mocht iemand de setting weten/vinden GRAAG
Ik stel mij hierbij een andere vraag : Deze regel is er (ondermeer) op vraag van verzekeringsmaatschappijen gekomen... Stel dat je een zwaar ongeval met zware gevolgen hebt (kindje van zebrapad gemaaid of dergelijke) ... In dat geval wordt je auto ook volledig onderzocht / uitgelezen door een expert (ja dit gebeurt effectief (althans in België) bij zeer ernstige ongevallen waar het parket ter plaatse afstapt)... Ik zie hier de kans heel groot dat de verzekeringsmaatschappij er zijn handen zal aftrekken en je uiteindelijk voor alles zelf zal opdraaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolelael
ik heb toch andere ervaringen in Belgiê, waar de wegen op geen bal trekken uiteraard. Systeem heeft mij al dikwijls in de maling gehad dat er een stevige ruk kwam dat ik d8 wtf. en neen ben geen fragiel manneke met dunne armpjes... maar mijn dochter is wel een fijntje en ik kan me voorstellen als zij eens met de m50 rijdt en dit gebeurd, dat a) er paniek is b) ze niet snel genoeg kan ingrijpen.. Ja onervarenheid speelt zeker een rol,m aar ik wil maar aangeven ...

dus de sensibiliteit aanpassen via bimmercode dat zou een fijne zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Quiller schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Ik stel mij hierbij een andere vraag : Deze regel is er (ondermeer) op vraag van verzekeringsmaatschappijen gekomen... Stel dat je een zwaar ongeval met zware gevolgen hebt (kindje van zebrapad gemaaid of dergelijke) ... In dat geval wordt je auto ook volledig onderzocht / uitgelezen door een expert (ja dit gebeurt effectief (althans in België) bij zeer ernstige ongevallen waar het parket ter plaatse afstapt)... Ik zie hier de kans heel groot dat de verzekeringsmaatschappij er zijn handen zal aftrekken en je uiteindelijk voor alles zelf zal opdraaien.
daarin heb jij 100 % gelijk. I admit that one. mar het systeem moet correct functioneren, en niet zomaar te onpas als een gek naar links of rechts sturen. Zelfde met actieve zijdelinkse botbescherming. We hebben hier in Antwerpen, de A12 richting boom. Zijn banen met oa beton langs de zijkant. Soms denkt mijn m50 dat hij er echt tegen zit, terwijl ikzeker 50 cm ervanaf ben, en dan hoppa botsbescherming en opzij.. Gekker moet t soms niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
rolelael schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:50:
ik heb toch andere ervaringen in Belgiê, waar de wegen op geen bal trekken uiteraard. Systeem heeft mij al dikwijls in de maling gehad dat er een stevige ruk kwam dat ik d8 wtf. en neen ben geen fragiel manneke met dunne armpjes... maar mijn dochter is wel een fijntje en ik kan me voorstellen als zij eens met de m50 rijdt en dit gebeurd, dat a) er paniek is b) ze niet snel genoeg kan ingrijpen.. Ja onervarenheid speelt zeker een rol,m aar ik wil maar aangeven ...

dus de sensibiliteit aanpassen via bimmercode dat zou een fijne zijn.
Ik verwijs je terug naar mijn opmerking vijf plaatsen hoger... ... ... Je dealer hoort dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Quiller schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Ik verwijs je terug naar mijn opmerking vijf plaatsen hoger... ... ... Je dealer hoort dit te doen.
ja hoor ik heb t gelezen
en ik neem jouw verwijzing in beraad
Maar mijn dealer gaat dit niet oplossen, daar ken ik hem al goed genoeg voor, want is al eens aangehaald. begin april gaat hij voor zijn eerste onderhoud en zal t ng eens meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-07 11:44
Scientific schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:59:
[...]
Persoonlijk vind ik het actief tegensturen een nuttig feature, het is voldoende krachtig om te (beginnen) corrigeren maar niet zo sterk dat je het niet kan overrulen indien nodig - maar je kan er soms wel wat van schrikken inderdaad :)
Zelf vind ik dit wel meevallen maar ik kom uit een Mercedes waar bij het "verlaten" van een vermeende rijbaan de ABS er op schiet. Dat is pas schrikken, ook voor achterliggers die denken dat je een braketest geeft. Stap 1 was elke dat dit uitzetten en dan nog greep hij soms in.

Maar de lane departure warning kan soms wat irritant zijn wanneer hij meestuurt op een 60 km weg, meer niet.

Met de DAP gebruik ik het voornamelijk op de snelweg en daar is het nog altijd goed gegaan, ook bij werkzaamheden e.d. Enige was bij zeer hevige regen, toen gaf hij een melding en werkte het systeem niet meer. Niet heel gek want ik kon zelf de lijnen ook bijna niet meer zien.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aerez
Ik vermoed dat er wat dingen door elkaar lopen in deze discussie. Ik gebruik altijd de DAP en kan alleen daarover zeggen dat hij het in 99,9% perfect doet. Ik ben echt onder de indruk. Hij stuurt zelf keurig, maar niet overdreven. Als er gekke stukjes zijn in Nederland om je niet te snel te laten rijden, volgt hij keurig de auto voor mij en gaat daarmee zelf over de absurd scherpe lijnen heen, precies zoals je zelf zou rijden.

Maar wat ik wel soms heb, maar dat is echt eens per zeg 100-200 km op andere wegen dan de snelweg, is dat hij ineens een ruk aan het stuur geeft. Soms zelfs een kant op die niet te begrijpen is. Hij doet dit dan heel sterk, je moet hard tegensturen en dan stopt de auto met sturen. Die ervaringen zijn soms wel echt eng. Je zit dan lekker chill achterover en ineens moet je als een gek sturen.

Misschien dat mensen in de reacties hierboven ook hiervan last hebben. Ik zie het als een zeer kleine imperfectie, misschien een bug, maar ben daardoor op alle stukken extra alert. Ik kan mij voorstellen dat anderen dit als gevaarlijk bestempelen. Ik zie het als: je moet altijd zelf blijven opletten en je beide handen aan het stuur houden. Al had ik zo iets geks nooit met de Audi hiervoor. Maar die gaf dan ook simpelweg sneller op als het te moeilijk werd. De BMW houdt juist echt lang vol, zelfs in moeilijke situaties.

Ik constateer ook dat hij soms al waarschuwt voor rood licht dat heel ver weg is, even later verdwijnt die waarschuwing en popt weer op als ik echt (te snel) datzelfde stoplicht nader. Maar ook hierbij moet ik eerlijk zijn. Ik ben eerder onder de indruk van de systemen dan teleurgesteld.

Wat betreft de standaard hulpsystemen, dus niet de DAP, die je van de andere weghelft vandaan moet houden met kleine trillingen en correcties, ook dat systeem heb ik heel soms aan, als ik vergeet DAP aan te zetten. En dat werkt in elk geval 1000 keer beter dan bij bijvoorbeeld MB. Maar daar heb ik onvoldoende ervaring mee om echt over mee te praten.

[ Voor 9% gewijzigd door Aerez op 12-02-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
rolelael schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:51:
[...]

daarin heb jij 100 % gelijk. I admit that one. mar het systeem moet correct functioneren, en niet zomaar te onpas als een gek naar links of rechts sturen. Zelfde met actieve zijdelinkse botbescherming. We hebben hier in Antwerpen, de A12 richting boom. Zijn banen met oa beton langs de zijkant. Soms denkt mijn m50 dat hij er echt tegen zit, terwijl ikzeker 50 cm ervanaf ben, en dan hoppa botsbescherming en opzij.. Gekker moet t soms niet worden.
Die botsbescherming ingreep heb ik idd ook al een paar keer gehad. in NL ook een paar stukjes met versmallingen waar die af gaat op de snelweg. En ook al eens in een duitse baustelle gehad. Sinds dien gewoon netjes rechts tussen de vrachtwagen :-)
Aerez schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:28:
Ik vermoed dat er wat dingen door elkaar lopen in deze discussie. Ik gebruik altijd de DAP en kan alleen daarover zeggen dat hij het in 99,9% perfect doet. Ik ben echt onder de indruk. Hij stuurt zelf keurig, maar niet overdreven. Als er gekke stukjes zijn in Nederland om je niet te snel te laten rijden, volgt hij keurig de auto voor mij en gaat daarmee zelf over de absurd scherpe lijnen heen, precies zoals je zelf zou rijden.

Maar wat ik wel soms heb, maar dat is echt eens per zeg 100-200 km op andere wegen dan de snelweg, is dat hij ineens een ruk aan het stuur geeft. Soms zelfs een kant op die niet te begrijpen is. Hij doet dit dan heel sterk, je moet hard tegensturen en dan stopt de auto met sturen. Die ervaringen zijn soms wel echt eng. Je zit dan lekker chill achterover en ineens moet je als een gek sturen.

Misschien dat mensen in de reacties hierboven ook hiervan last hebben. Ik zie het als een zeer kleine imperfectie, misschien een bug, maar ben daardoor op alle stukken extra alert. Ik kan mij voorstellen dat anderen dit als gevaarlijk bestempelen. Ik zie het als: je moet altijd zelf blijven opletten en je beide handen aan het stuur houden. Al had ik zo iets geks nooit met de Audi hiervoor. Maar die gaf dan ook simpelweg sneller op als het te moeilijk werd. De BMW houdt juist echt lang vol, zelfs in moeilijke situaties.

Ik constateer ook dat hij soms al waarschuwt voor rood licht dat heel ver weg is, even later verdwijnt die waarschuwing en popt weer op als ik echt (te snel) datzelfde stoplicht nader. Maar ook hierbij moet ik eerlijk zijn. Ik ben eerder onder de indruk van de systemen dan teleurgesteld.

Wat betreft de standaard hulpsystemen, dus niet de DAP, die je van de andere weghelft vandaan moet houden met kleine trillingen en correcties, ook dat systeem heb ik heel soms aan, als ik vergeet DAP aan te zetten. En dat werkt in elk geval 1000 keer beter dan bij bijvoorbeeld MB. Maar daar heb ik onvoldoende ervaring mee om echt over mee te praten.
Voor het stuk met DAP ben ik met je eens (groen stuurtje in de dashboard) dan is hij veel minder gevoelig voor de gekke lijnen.

Ik heb het specifiek over DAP uit en gewoon de lane assist (groen lijntjes lampje) aan. Dan grijpt hij, iig bij mij, veel zwaarder in en stuurt hij dus gewoon een afrit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 10:42

njh

genc007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:08:
Voor degenen die niet in de lease rijden, waar hebben jullie je i4 verzekerd?

Ik schrik wel een beetje van de bedragen voor een i4 m50.
360€ per maand als goedkoopste optie voor een postcode in rotterdam, en dit is bij Allianz na een stevige collectiviteitskorting. Bij Unive kom ik op vergelijkbare bedragen uit.

Nu moet ik zeggen, 2 straten verderop in Barendrecht kost het nog maar 220€, slaat helemaal nergens op.

Misschien moet ik toch maar weer de lease in, maarja om dan voor 4-5 jaar een wurgcontract aan te gaan met deze lease tarieven en boetes.. :+
Zelf verzekerd middels de BMW topcover (Allianz), nu dit jaar na de verhoging komt die uit op 154,- per maand voor Allrisk. (postcode in Amersfoort)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
rolelael schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:54:
[...]

ja hoor ik heb t gelezen
en ik neem jouw verwijzing in beraad
Maar mijn dealer gaat dit niet oplossen, daar ken ik hem al goed genoeg voor, want is al eens aangehaald. begin april gaat hij voor zijn eerste onderhoud en zal t ng eens meegeven.
Je moet dat anders aanbrengen : 'Mijn dochter (of whoever) reed met de wagen ... Op zeker ogenblik was er een splitsing met verschillende lijnen en de het stuur trok zo hard en dreigde de wagen op de middenberm te gooien en ze had alle kracht in haar armen nodig om hem toch 'te dwingen' de juiste weg te nemen... ' -- iets in die aard waar een mogelijk ongeval BMW 'kan' aangewreven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Zipsop schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:58:
[...]

Die botsbescherming ingreep heb ik idd ook al een paar keer gehad. in NL ook een paar stukjes met versmallingen waar die af gaat op de snelweg. En ook al eens in een duitse baustelle gehad. Sinds dien gewoon netjes rechts tussen de vrachtwagen :-)

[...]

Voor het stuk met DAP ben ik met je eens (groen stuurtje in de dashboard) dan is hij veel minder gevoelig voor de gekke lijnen.

Ik heb het specifiek over DAP uit en gewoon de lane assist (groen lijntjes lampje) aan. Dan grijpt hij, iig bij mij, veel zwaarder in en stuurt hij dus gewoon een afrit op.
In principe is het een korte, zeer kleine correctie, voldoende om het gevaar af te wenden en je bij de les te houden. Als het je “gewoon de afrit opstuurt” is er iets mis, of ben je niet zelf aan het sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Scientific schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:05:
[...]

In principe is het een korte, zeer kleine correctie, voldoende om het gevaar af te wenden en je bij de les te houden. Als het je “gewoon de afrit opstuurt” is er iets mis, of ben je niet zelf aan het sturen.
Zo ervaar ik het niet, maar zal het morgen nog eens testen, heb het met 11/2023 nog niet geprobeerd. En kom morgen langs twee vervelende spitstrook afritten op de A10 zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-07 07:14
Zipsop schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Zo ervaar ik het niet, maar zal het morgen nog eens testen, heb het met 11/2023 nog niet geprobeerd. En kom morgen langs twee vervelende spitstrook afritten op de A10 zuid.
Al 10-tallen keren langs gereden en als je gewoon je stuur vast houdt gebeurt er niets. Alleen schiet het groene stuurtje even naar geel en daarna weer snel naar groen.

Als je op je mobiel zit te kijken is het even schrikken maar dat is dan terecht.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:16:
[...]

Al 10-tallen keren langs gereden en als je gewoon je stuur vast houdt gebeurt er niets. Alleen schiet het groene stuurtje even naar geel en daarna weer snel naar groen.

Als je op je mobiel zit te kijken is het even schrikken maar dat is dan terecht.
Met het groene stuurtje aan is het ook geen probleem. Juist als het uit staat stuurt hij veel sterker in mijn ervaring door de lane assist.

Mobiel zit altijd in mijn tas in de kofferbak dus als ik daar op aan het kijken ben is er iets heel erg mis gegaan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Ik heb nu in 1x dat mijn carplay niet meer connect. Aparte is dat ik ook mijn mobiele apparaat (lees mijn mobieltje) niet kan verwijderen en opnieuw kan aanmelden. Iemand tips?

Bij connecten naar Carplay krijg ik de melding; Zorg dat je bluetooth en Wlan instellingen goed staan op je telefoon. (Bluetooth staat aan en mijn auto wordt gezien onder Carplay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-07 23:35

spacer

SAP nerd

Ferra schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:03:
Ik heb nu in 1x dat mijn carplay niet meer connect. Aparte is dat ik ook mijn mobiele apparaat (lees mijn mobieltje) niet kan verwijderen en opnieuw kan aanmelden. Iemand tips?

Bij connecten naar Carplay krijg ik de melding; Zorg dat je bluetooth en Wlan instellingen goed staan op je telefoon. (Bluetooth staat aan en mijn auto wordt gezien onder Carplay)
Dat had ik vanmorgen dus ook plotseling met mijn iPhone. Nooit een centje pijn en opeens werkt CarPlay niet meer.

De iPhone en iDrive herstart, iDrive gereset, auto verwijderd op iPhone. Het mag allemaal niet baten :( .

Op de i4 alle gebruikersinstellingen verwijderen wil ik liever nog niet proberen. Dan kun je alles weer opnieuw gaan instellen natuurlijk.

/Edit : en in de middag lukte het wel weer. Raar maar waar.

[ Voor 3% gewijzigd door spacer op 14-02-2024 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
Geen VPN aan staan toevallig? Dat had ik vorige week en dan wil Android Auto in ieder geval geen verbinding maken.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Tosti Ham-Kaas245
Ik heb sinds vanochtend het probleem dat het raam aan de bestuurderskant niet meer opengaat. Handig als je elke dag een paar keer voor een slagboom staat: deur open, auto gaat uit, instappen weer starten, toeterende auto’s achter je…

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 08:35
Tosti Ham-Kaas245 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:51:
Ik heb sinds vanochtend het probleem dat het raam aan de bestuurderskant niet meer opengaat. Handig als je elke dag een paar keer voor een slagboom staat: deur open, auto gaat uit, instappen weer starten, toeterende auto’s achter je…
Ik heb hierover al eens iets gelezen.
Ik dacht alles toedoen en dan paar seconden blijven duwen op openen op de RC tot alles opengaat.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Jiriki schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:13:
Geen VPN aan staan toevallig? Dat had ik vorige week en dan wil Android Auto in ieder geval geen verbinding maken.
Klopt, Android Auto blokkeert VPNs.
Irritante is dat in de i4 de route begeleiding nog wel even start, bij de Megane startte Android Auto helemaal niet op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:35
Leuk statistiekje in mijn jaaroverzicht. Ritje van 18min van de berg naar beneden, 2% bijgeladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuq2whlHt7txng-LAxWsvlS3Lls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rmkrpb62wvbc770akRAJBLA2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
voodoo077 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:00:
[...]

Ik heb hierover al eens iets gelezen.
Ik dacht alles toedoen en dan paar seconden blijven duwen op openen op de RC tot alles opengaat.
Succes!
Helaas... Al gebeld met de dealer, waarschijnlijk is de elektromotor van de ruit stuk en moet vervangen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UUID
jurgen_t schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:29:
Via ConnectedDrive Store zou het mogelijk moeten zijn om zowel Active cruisecontrol en automatisch grootlicht te activeren.

Als ik momenteel naar de store ga dan zie ik als mogelijke optie enkel "traffic camera information" staan.

Is er iets gewijzigd waardoor deze opties niet meer beschikbaar zijn?
Vandaag gemerkt dat ACC en grootlicht terug beschikbaar zijn in de shop op web en in de auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:30
Even over de verzekering van de I4 M50.
Ik schrik een beetje van de bedragen die ik voorbij zie komen.
Toen ik mijn auto wilde verzekeren heb ik er op gelet dat de verzekering geen extra alarm eiste.
Daardoor kwam ik uit bij NN. Daar is een klasse 3 alarm met certificaat voldoende. De auto heeft van zichzelf al een volgsysteem.
De premie die ik moet betalen in het eerste jaar voor een allrisk verzekering is ongeveer 830,= euro per jaar. Wel heb ik 21 schadevrije jaren. Ook woon ik niet in een stad maar op het platteland. Bij deze verzekering val je wel direct terug bij je eerste schade en ze zijn alleen online te bereiken. Dat is wel een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Frank-33 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:53:
Toen ik mijn auto wilde verzekeren heb ik er op gelet dat de verzekering geen extra alarm eiste.
Daardoor kwam ik uit bij NN. Daar is een klasse 3 alarm met certificaat voldoende. De auto heeft van zichzelf al een volgsysteem.
De premie die ik moet betalen in het eerste jaar voor een allrisk verzekering is ongeveer 830,= euro per jaar. Wel heb ik 21 schadevrije jaren. Ook woon ik niet in een stad maar op het platteland. Bij deze verzekering val je wel direct terug bij je eerste schade en ze zijn alleen online te bereiken. Dat is wel een nadeel.
69 euro per maand, wow dat is laag.
Is dat wel all risk en niet slechts WA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
In België hebben we een vergelijkbare online verzekering en daar zat ik ook aan 800€ per jaar (net iets minder zelf) maar toch bij de bank genomen voor dat eerste jaar. Gewoon omdat die bank ook veel extra doet voor mij maar goed blijft extra 450€ natuurlijk die ik op een andere manier had kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntax2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07 13:39
Nog bedankt voor je bericht. Ik had in 1e instantie gekozen voor ANWB maar deze verlangen in de kleine lettertjes een klasse 4 alarm en bijbehorend onderhoudscontract bij een alarmcentrale.
Dus te duur.
Ben nu over naar NN voor 68 euro per maand voor een edrive 40 en ik heb 17 schadevrije jaren en ook platteland.
Bij 1 schade val je bij NN terug naar trede 10, dat is evengoed nog 73% korting.

Ik ben tevreden 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:30
syntax2 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Nog bedankt voor je bericht. Ik had in 1e instantie gekozen voor ANWB maar deze verlangen in de kleine lettertjes een klasse 4 alarm en bijbehorend onderhoudscontract bij een alarmcentrale.
Dus te duur.
Ben nu over naar NN voor 68 euro per maand voor een edrive 40 en ik heb 17 schadevrije jaren en ook platteland.
Bij 1 schade val je bij NN terug naar trede 10, dat is evengoed nog 73% korting.

Ik ben tevreden 😊
Heel graag gedaan. Ik zat met mijn vorige auto ook bij de ANWB. Prima verzekering alleen jammer dat ze inderdaad een extra alarm op je auto willen. Als ze dat niet als voorwaarde hadden was de I4 M50 ook gewoon bij de ANWB verzekerd. Mijn andere auto is nog wel verzekerd bij de ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:40
Ik kreeg zojuist de 11/2023.58 update via OTA binnen. Maar ik kan geen changelog vinden.
Er staat alleen "functie actualiseringen en kwaliteitsverbeteringen". Weet iemand wat er gewijzigd is in deze versie?

[ Voor 13% gewijzigd door Gijs007 op 19-02-2024 20:27 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 21:46
Sinds een aantal dagen onthoudt de auto een aantal instellingen ineens niet meer.
-De drive instelling, staat bij starten altijd weer in de comfort.
-Automatisch grootlicht staat uit.

Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Gijs007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:27:
Ik kreeg zojuist de 11/2023.58 update via OTA binnen. Maar ik kan geen changelog vinden.
Er staat alleen "functie actualiseringen en kwaliteitsverbeteringen". Weet iemand wat er gewijzigd is in deze versie?
ik draai deze al een 2 tal maanden, maar geen noemens wijzigende changes.
Zal eens zien of ik de changelog nog heb staan. normaal zie je ook in de app wat de changes zijn als je bij je software update kijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
Avigoorn schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:35:
Sinds een aantal dagen onthoudt de auto een aantal instellingen ineens niet meer.
-De drive instelling, staat bij starten altijd weer in de comfort.
-Automatisch grootlicht staat uit.

Meer mensen last van?
Nee, geen last van.
Wel 2x gisteren de wagen die niet sluit als ik weg stap en moet manueel afsluiten en twee keer de verbinding met Android Auto verloren tijdens rijden. Kinderziektes? :?

Kan je eigenlijk rechtstreeks naar audio luisteren die op een USB-stick staat en zo ja op welke manier? Thx.

[ Voor 9% gewijzigd door voodoo077 op 20-02-2024 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntax2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07 13:39
voodoo077 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Kan je eigenlijk rechtstreeks naar audio luisteren die op een USB-stick staat en zo ja op welke manier? Thx.
Ik heb met deze software geen problemen.
Ja je kunt met usb a aansluiting die bij de voorste bekerhouders en 12 volt aansluiting rechtstreeks een stick aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 21:46
syntax2 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Ik heb met deze software geen problemen.
Ja je kunt met usb a aansluiting die bij de voorste bekerhouders en 12 volt aansluiting rechtstreeks een stick aansluiten.
Er zit idd wel 1! aansluiting hiervoor _/-\o_ Was een win win als een dergelijke aansluiting in de middenconsole zat, maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:36:
[...]

Helaas... Al gebeld met de dealer, waarschijnlijk is de elektromotor van de ruit stuk en moet vervangen worden.
En nou het volgende probleem: het raam aan de bijrijderszijde sluit niet helemaal meer… Ik begin nu een beetje geïrriteerd te raken. De auto is anderhalf jaar oud en nu het derde euvel. Daar heb ik geen BMW voor gekocht, dan koop ik wel een Renault. 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tosti Ham-Kaas245 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:17:
[...]

En nou het volgende probleem: het raam aan de bijrijderszijde sluit niet helemaal meer… Ik begin nu een beetje geïrriteerd te raken. De auto is anderhalf jaar oud en nu het derde euvel. Daar heb ik geen BMW voor gekocht, dan koop ik wel een Renault. 😒
Ik heb ooit eens een nieuwe BMW 318D Touring gekocht en heb 2,5 jaar lang veel gezeik gehad.
6 x een nieuwe koppeling (compleet), 2 x een nieuwe airco unit en 1 x een nieuwe carkit.
Dat van die koppeling bleek te komen doordat er wat was verplaatst van de ene naar de andere kant in het blok waardoor er een onbalans onstond. Vele mensen klaagden vervolgens over een stotterende auto bij optrekken, de koppelingsplaten raakten vrij snel beschadigd.
Ook daar koop je geen BMW voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Tosti Ham-Kaas245 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:17:
[...]
Ik begin nu een beetje geïrriteerd te raken. De auto is anderhalf jaar oud en nu het derde euvel. Daar heb ik geen BMW voor gekocht, dan koop ik wel een Renault. 😒
Jaren geleden heb ik een Renault Laguna gehad, full options op LPG. 250.000 kilometer, nul problemen.

Daarna een Mercedes - elke twee maanden bij de garage. Wel een hele mooie garage, vriendelijke receptionistes, goede koffie, plek om met je laptop te werken. Maar niet waar je een "premium" merk voor koopt.

Nu gelukkig met de i4 ook nog niet één probleem gehad sinds nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Naar het schijnt zou het mogelijk moeten zijn om nieuwe BMW’s te koppelen aan laadcontracten zodat je met plugtocharge bij laadstations kan laden.

https://www.press.bmwgrou...ging-contracts-in-the-car

Ik vind daar geen videos of instructies van terug. Iemand daar wat meer praktische info rond?

• pieter81!
HyperBart schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:43:
Naar het schijnt zou het mogelijk moeten zijn om nieuwe BMW’s te koppelen aan laadcontracten zodat je met plugtocharge bij laadstations kan laden.

https://www.press.bmwgrou...ging-contracts-in-the-car

Ik vind daar geen videos of instructies van terug. Iemand daar wat meer praktische info rond?
Heb de i4 nog niet, maar heb dit ook gelezen. Begrijp dat dit werkt bij een beperkt aantal laadstations, zie https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/map met de filter 'plug and charge'. Werkt ala Tesla Supercharger verwacht ik, dus aan auto (VIN) gekoppeld, inpluggen en laden maar.

[ Voor 5% gewijzigd door pieter81! op 22-02-2024 10:11 ]

• HyperBart
pieter81! schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Heb de i4 nog niet, maar heb dit ook gelezen. Begrijp dat dit werkt bij een beperkt aantal laadstations, zie https://bmw-public-charging.com/web/nl/bmw-nl/map met de filter 'plug and charge'. Werkt ala Tesla Supercharger verwacht ik, dus aan auto (VIN) gekoppeld, inpluggen en laden maar.
Het werkt via ISO15118.
Maar ik ben vooral benieuwd hoe je dat inregelt op de auto want ik zie er nog niet veel van en ook benieuwd naar de mogelijkheden. Er zijn hier volgens mij 90% leaserijders die een pasje van het werk krijgen. Hoe stel je dat in?

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:29
Als ik het goed begrijp kun je alleen verschillende laadpassen van bmw toevoegen en geen laadpassen van andere providers zoals bv Eneco of Vattenfall? Begrijp ik dat goed?

• HyperBart
NemeSiS-7 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:20:
Als ik het goed begrijp kun je alleen verschillende laadpassen van bmw toevoegen en geen laadpassen van andere providers zoals bv Eneco of Vattenfall? Begrijp ik dat goed?
Dat is dus ook mijn vraag en ik begreep dat je tot 5 contracten kan toevoegen, ik versta daar onder "van andere aanbieders". Dus toch wel ook providers zoals Eneco en Vattenfall mits ze pubsub op dat netwerk van BMW doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
Op youtube kom ik deze tegen met een toelichting: YouTube: How-To activate and use BMW Plug & Charge

Kan mij zo voorstellen dat dit behalve door BMW ook door de relevante aanbieders (en leasemaatschappij) moet worden onderteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slakki
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-11-2024
Plug en charge werkt alleen met OS 8.5 volgens BMW. Dit geldt voor alle publieke laadpalen volgens hun info. Dit is echter niet juist. Bij Fastned is plug en charge mogelijk met OS 8.0 (die heeft mijn auto). Alleen de eerste keer met app of kaart opladen. Vanaf de 2e keer is dan plug en charge mogelijk (in de praktijk getest).
Pagina: 1 ... 86 ... 119 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.