Ik vermoed dat er wat dingen door elkaar lopen in deze discussie. Ik gebruik altijd de DAP en kan alleen daarover zeggen dat hij het in 99,9% perfect doet. Ik ben echt onder de indruk. Hij stuurt zelf keurig, maar niet overdreven. Als er gekke stukjes zijn in Nederland om je niet te snel te laten rijden, volgt hij keurig de auto voor mij en gaat daarmee zelf over de absurd scherpe lijnen heen, precies zoals je zelf zou rijden.
Maar wat ik wel soms heb, maar dat is echt eens per zeg 100-200 km op andere wegen dan de snelweg, is dat hij ineens een ruk aan het stuur geeft. Soms zelfs een kant op die niet te begrijpen is. Hij doet dit dan heel sterk, je moet hard tegensturen en dan stopt de auto met sturen. Die ervaringen zijn soms wel echt eng. Je zit dan lekker chill achterover en ineens moet je als een gek sturen.
Misschien dat mensen in de reacties hierboven ook hiervan last hebben. Ik zie het als een zeer kleine imperfectie, misschien een bug, maar ben daardoor op alle stukken extra alert. Ik kan mij voorstellen dat anderen dit als gevaarlijk bestempelen. Ik zie het als: je moet altijd zelf blijven opletten en je beide handen aan het stuur houden. Al had ik zo iets geks nooit met de Audi hiervoor. Maar die gaf dan ook simpelweg sneller op als het te moeilijk werd. De BMW houdt juist echt lang vol, zelfs in moeilijke situaties.
Ik constateer ook dat hij soms al waarschuwt voor rood licht dat heel ver weg is, even later verdwijnt die waarschuwing en popt weer op als ik echt (te snel) datzelfde stoplicht nader. Maar ook hierbij moet ik eerlijk zijn. Ik ben eerder onder de indruk van de systemen dan teleurgesteld.
Wat betreft de standaard hulpsystemen, dus niet de DAP, die je van de andere weghelft vandaan moet houden met kleine trillingen en correcties, ook dat systeem heb ik heel soms aan, als ik vergeet DAP aan te zetten. En dat werkt in elk geval 1000 keer beter dan bij bijvoorbeeld MB. Maar daar heb ik onvoldoende ervaring mee om echt over mee te praten.
[
Voor 9% gewijzigd door
Aerez op 12-02-2024 10:30
]