Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:43
Aerez schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:20:
Update n.a.v. bezoek aan de dealer m.b.t. koersvastheid.

Gelukkig hebben ze hetzelfde ervaren bij de dealer als ik en is het nu opgelost. Sjonge, je kan je niet voorstellen hoe blij ik ben nu, want de auto rijdt zo lekker. Ik merkte het probleem vooral bij hoge snelheden, maar nu bij het wegrijden al merk je het verschil met voorheen. De auto rijdt/glijdt lekker soepel weg, schijnbaar was eerder het rijden altijd een beetje stroef. De auto reageert ook heel anders nu bij een beetje sportief rijden.

Het uitlijnen en een en ander regelen in het systeem/management was de oplossing, net zoals ook bij anderen al werd geconcludeerd.

Mijn advies: merk je dit ook maar een beetje, ga terug. Je rijplezier is echt vele malen groter.

Ik moet vandaag nog naar Duitsland, dus ben heel benieuwd hoe dat gaat op serieuze snelheden.

Ik heb eindelijk ontdekt wat freude am fahren betekent. :D

P.s. andere dingen zijn keurig opgelost (zoals een spontane barst in de zijruit bij de bestuurder). Head-up display blijk ik echt te hoog te zitten voor het systeem. De speciale laag op de voorruit is alleen plaatselijk. Bij een andere i4 mocht ik kijken en daar was het precies hetzelfde. Ik heb (zeker in vergelijking met Nederlanders, ik ben Pools) korte benen en een lang bovenlijf. Dus ik zit te hoog voor dat display, het is wat het is en ben blij dat ik nu lekker kan ga rijden vanaf 8.000 km op de teller.
Oh dat klinkt goed. Was vorige week op wintersport en in Duitsland bij snelheden van ±150 toch wel erg instabiel, bijna om zeeziek van te worden… Rijdt gewoon niet rustig en stabiel. Merk het ook behoorlijk bij dagen met veel wind.
Van de week bij de dealer binnengelopen en ook maar een afspraak gemaakt voor uitlijnen. Later deze maand gepland, dus ben benieuwd… :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
Ard1970 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:42:
Afgelopen maandag mijn auto naar de dealer gebracht, wegens de storing “Aandrijving”. In december kreeg ik voor het eerst deze melding, waarna de dealer hem inplande voor 29 januari. Eerder kon niet, vanwege de moeilijkheidsgraad van dit issue. Doorrijden zou geen probleem zijn (dat bleek ook zo), al zijn de dagelijkse meldingen op het scherm niet bepaald rustgevend 😅

De auto zou ik ongeveer 3 dagen kwijt zijn.
Als lener kreeg ik een i5 eDrive40 M-Sport mee, leuk om eens een paar dagen te testen.

Qua exterieur… mwoah. Ik kan niet zeggen dat ik echt enthousiast ben. Wellicht ook omdat hij op matzwarte winterwielen staat, die met hun 19” echt aan de kleine kant zijn vind ik. De verlichte grill? Mwoah. Ik vind ook niet dat je er aan afziet dat het een auto is met een nieuwprijs van > 100K 😯

Qua interieur; alles is op comfort gericht, mooie materialen wel. Stoelen heerlijk. Ruimte ook prima.
Panoramadak is groot, maar jammer dat het niet open kan. Dat mis ik wel. Apart ook; nagenoeg geen zichtbare ventilatieroosters. Wel zichtbaar; de ambiance verlichting. Verschrikkelijk, wat een kermis. Dat vind ik in de i4 echt vele malen mooier.
De boost-paddle is grappig.

De navi in VR is wel iets wat ik ook graag in de i4 zou hebben gehad, dat oogt mooi en handig.

Rij-eigenschappen; ook dit is veel meer gericht op comfort, logisch ook gezien de klasse. Ik prefereer de wegligging van mijn (verlaagde) i4; het rijd en stuurt veel strakker en sportiever. De auto is, als eDrive40 zuiniger dan mijn i4 e40, al staat mijn wel op een grotere maat velgen (20”). Zal ook met de stroomlijn van de i5 te maken hebben, gok ik. De i4 is echter ook beduidend sneller.

De dealer gaf aan dat het verhelpen van de storing ca. 3 dagen zou duren, echt had men plots te kampen met ziekmeldingen. Men kon dus pas vandaag (dag 5) starten aan mijn auto, waardoor ik hem dus ergens volgende week kan ophalen. Tot die tijd rijden in de i5 is geen straf, maar ik ruil hem straks weer graag in voor mijn i4 😎

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Die grilverlichting… 🤢 Zo Halfords! 🤮 geen enkele toegevoegde waarde ook, eerder afbreuk. Persoonlijk vind ik het wel zorgwekkend dat de designers het onderscheid proberen te zoeken in dit soort kermisattracties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Afgelopen donderdag heb ik “mijn” i4 E40-M sports gekregen, ik heb de lease overgenomen van een collega van wie het gezin niet tegen elektrisch rijden kon.

Eerlijk gezegd: het is de duurste auto die ik ooit heb gehad. Niet mijn eerste elektrische auto, vorig jaar heb ik een klein half jaar in een Renault Megane eTech gereden. Wel voor het eerst een BMW.
3400 kilometer op de teller, kleur zwart, eigenlijk geen idee welke maat velgen er onder zitten. Verder (nagenoeg?) alle opties, zoals open dak, HUD, trekhaak, uitgebreide stereoinstallatie enzovoort.

De power van de auto verbaast me. Zelfs in de Eco Pro stand heb ik het idee dat ik af en toe de klinkers uit de straat trek. Ik moet me regelmatig inhouden als ik (bijvoorbeeld op de snelweg bij inhalen) het pedaal intrap om te voorkomen dat ik echt laag ga vliegen.

Zoals anderen opmerken: het draadloos laden van een mobiele telefoon (ik heb de S23+) is eigenlijk maar bagger. Dus maar weer op zoek naar een kabeltje. Overigens was dat in de Megane echt niet beter.
Over laden gesproken: 1 USB port, type A? Dat is nogal karig. Waarom geen 2? Waarom geen type C, het is toch 2024? ;(
De opbergruimtes voorin zijn erg klein. Een doosje Smintjes in het middenconsole waar de telefoon opgeladen wordt en de klep kan niet meer dicht, mijn ruitenkrabber heb ik maar in het vak achter de passagierstoel gedaan om te voorkomen dat die door de ruimte heen gaat vliegen.

De HUD is grappig. Niet direct iets waar ik zelf om zit te springen, maar leuk dat het erop zit. Overigens merk ik wel dat ik af en toe de bovenste regel niet helemaal zie, tenzij ik mijn hoofd wat meer naar voren buig.

Erg handig: 12V aansluiting in de kofferbak. In de zomer gaat er een elektrische koelbox mee waar ik een verlengsnoer voor had die ik door de hele auto heen moest trekken: dat hoeft dus niet meer. Ook het automatisch openen en sluiten van de kofferbak vind ik geweldig: 2 handen vol, dus 1x “trappen” en de kofferbak gaat open (of dicht) :)

De bediening is even wennen. Maar dat is met iedere nieuwe auto. Daar zitten een paar dingen in die ik wel handig vind (knop op de middenconsole is goed bedacht), andere dingen moet ik nog even uitzoeken hoe die het makkelijkst aan- of uitgezet kunnen worden (automatische verwarming van de auto liet de stuurverwarming de hele rit daarna aanstaan, bijvoorbeeld).

Maar tot dusver is het een fijne auto. En ik denk dat het rijplezier alleen maar toe zal nemen naarmate ik langer met de auto rij :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-06 22:40
Pietervs schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:16:
De opbergruimtes voorin zijn erg klein. Een doosje Smintjes in het middenconsole waar de telefoon opgeladen wordt en de klep kan niet meer dicht, mijn ruitenkrabber heb ik maar in het vak achter de passagierstoel gedaan om te voorkomen dat die door de ruimte heen gaat vliegen.
Allereerst veel plezier ermee! Klinkt als een mooie upgrade.

Ruitenkrabber? Sinds ik elektrisch rij (nu bijna 5 jaar) niet meer gebruikt. Gewoon met de app voorverwarmen en de krabber thuislaten!

Head up display kan je met de instellingen iets aanpassen zodat die als het goed is wel helemaal zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Pietervs schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:16:
ik heb de lease overgenomen van een collega van wie het gezin niet tegen elektrisch rijden kon.
Das een nieuwe voor mij... Werden ze zogezegd misselijk van de 'electro magnetische' straling ofzo? (je kan niet geloven wat sommigen in bedrijven die 'verplicht' (je kan ook GEEN bedrijfsauto nemen) een ev moeten nemen beginnen te verzinnen om toch maar een andere wagen te kunnen krijgen ...

Betreffende de usb aansluitingen : in mijn middenconsole (opbervak onder de armsteun) zijn twee usb c poorten net als aan de achterbank...

[ Voor 12% gewijzigd door Quiller op 04-02-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 00:52
Quiller schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Das een nieuwe voor mij... Werden ze zogezegd misselijk van de 'electro magnetische' straling ofzo?
Voor sommige passagiers is de snelle acceleratie zonder enige indicatie zoals geluid onprettig. Als bestuurder heb je een relatie tussen je voet en het gevoel in je maag, maar voor een passagier kan het als een vrije val ervaren worden.

Ik zou zeggen, laat je partner eens sportief rijden en jij als bijrijder, dan krijg je een beter idee waarom anderen dat als onprettig kunnen ervaren.

Als ik passagiers mee heb moet ik mezelf echt inhouden af en toe... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

pieter81! schreef op zondag 4 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Allereerst veel plezier ermee! Klinkt als een mooie upgrade.

Ruitenkrabber? Sinds ik elektrisch rij (nu bijna 5 jaar) niet meer gebruikt. Gewoon met de app voorverwarmen en de krabber thuislaten!

Head up display kan je met de instellingen iets aanpassen zodat die als het goed is wel helemaal zichtbaar is.
Gezien het feit dat mijn ritme nogal wisselt, is het wat lastig plannen wanneer ik vertrek. De ruitenkrabber hou ik dus achter de hand voor het geval dat :)

Het aanpassen van de HUD moet ik nog ff naar op zoek, dat heb ik gemist tot nu toe. Dank voor de tip!

@Quiller was voor mij ook nieuws. Maar als je zoekt op “wagenziek elektrische auto” komen er aardig wat hits voorbij. Onder andere deze van Tweakers uit 2018, hoewel ik denk dat die wat achterhaald is.

[ Voor 14% gewijzigd door Pietervs op 04-02-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-06 22:24
Pietervs schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:11:
[...]

Gezien het feit dat mijn ritme nogal wisselt, is het wat lastig plannen wanneer ik vertrek. De ruitenkrabber hou ik dus achter de hand voor het geval dat :)

Het aanpassen van de HUD moet ik nog ff naar op zoek, dat heb ik gemist tot nu toe. Dank voor de tip!

@Quiller was voor mij ook nieuws. Maar als je zoekt op “wagenziek elektrische auto” komen er aardig wat hits voorbij. Onder andere deze van Tweakers uit 2018, hoewel ik denk dat die wat achterhaald is.
Heeft weinig met elektrische wagens te maken denk ik, maar alles met rijstijl (en al of niet gevoelig zijn voor het fenomeen). In B-mode rijden kan ook een oorzaak zijn, maar ook dan ligt het aan de chauffeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:08
Scientific schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:05:
[...]

Heeft weinig met elektrische wagens te maken denk ik, maar alles met rijstijl (en al of niet gevoelig zijn voor het fenomeen). In B-mode rijden kan ook een oorzaak zijn, maar ook dan ligt het aan de chauffeur.
Wat vooral lastig kan zijn in B-mode is op de cruise control rijden, in de verte het licht op rood zien gaan en dan vast de cruise control uitzetten, de auto gaat dan direct in de ankers.
Ik vind het nogal wennen om dan eerst het "gaspedaal" een tikje in te trappen vóór je de cruise control uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@Scientific kan hoor. Ook het enorme vermogen van de i4 zal niet bij helpen als mensen gevoelig zijn voor wagenziekte: ik merk dat de acceleratie zelfs in Ecomode een stuk hoger is als in bijvoorbeeld de Megane. Terwijl die met 220 pk toch ook niet echt traag was ten opzichte van benzineauto’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Zou het niet veel zuiniger rijden als je een eco+ stand zou hebben waarbij de auto veel minder power heeft en optrekt van 0 tot 100 in 8 seconden ofzo?
Ik denk ook dat je dat zou willen instellen in een digital key die je uitleent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
ASS-Ware schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Wat vooral lastig kan zijn in B-mode is op de cruise control rijden, in de verte het licht op rood zien gaan en dan vast de cruise control uitzetten, de auto gaat dan direct in de ankers.
Ik vind het nogal wennen om dan eerst het "gaspedaal" een tikje in te trappen vóór je de cruise control uitzet.
Ik rij nooit in B-mode, ik begrijp het nut daarvan niet, met de adaptieve regeneratie met radar en GPS in de i4. Het zorgt dat je automatisch vertraagt of remt als het nodig is, en anders uitbolt, wanneer je geen gas meer geeft, of de cruise control afzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 22:14
Scientific schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Ik rij nooit in B-mode, ik begrijp het nut daarvan niet, met de adaptieve regeneratie met radar en GPS in de i4. Het zorgt dat je automatisch vertraagt of remt als het nodig is, en anders uitbolt, wanneer je geen gas meer geeft, of de cruise control afzet.
Ik rij altijd in B-mode. Heerlijk met één pedaal bijna alle situaties aan te kunnen. Dat automatische vertragen was ik al gewend maar zou dat graag zien in combinatie met de vertraging van B-mode.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
Ik mis alleen het volledig tot stilstand komen in D-modus, verder is het voor mij de ultieme one pedal drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
kdeboois schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:38:
[...]

Ik rij altijd in B-mode. Heerlijk met één pedaal bijna alle situaties aan te kunnen. Dat automatische vertragen was ik al gewend maar zou dat graag zien in combinatie met de vertraging van B-mode.
Ik vind B-mode alleen nuttig bij erg bochtige wegen, waar je voortdurend de snelheid moet aanpassen. Op gewone wegen is cruise control of gewoon de adaptive mode veel rustiger vind ik.

Maar goed, iedereen heeft zijn rijstijl volgens de omstandigheden, het is fijn om de auto daarop af te kunnen stemmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Scientific schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Ik vind B-mode alleen nuttig bij erg bochtige wegen, waar je voortdurend de snelheid moet aanpassen. Op gewone wegen is cruise control of gewoon de adaptive mode veel rustiger vind ik.

Maar goed, iedereen heeft zijn rijstijl volgens de omstandigheden, het is fijn om de auto daarop af te kunnen stemmen!
B mode is toch prima te combineren met cruise control ? Het is hier in de omgeving erg druk dus ik ben idd non-stop mijn snelheid aan het aanpassen in het verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
kdeboois schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:56:
[...]

B mode is toch prima te combineren met cruise control ? Het is hier in de omgeving erg druk dus ik ben idd non-stop mijn snelheid aan het aanpassen in het verkeer.
Heeft weinig of niets met B mode te maken toch? Probleem met B-mode is dat als je cruise-control afzet, je fors zal afremmen, tenzij je gelijktijdig voldoende gas geeft, bij D-mode bol je uit (of rem je af indien nodig, via adaptive regeneration).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Scientific schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Je remmen slijten veel minder, dat is wel een voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phex
Of je nou b of d gebruikt, hij remt altijd eerst op de motor. De ene stand is ook niet zuiniger dan de ander. Het is voornamelijk een voorkeur in remgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Scientific schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:28:
[...]

Heeft weinig of niets met B mode te maken toch? Probleem met B-mode is dat als je cruise-control afzet, je fors zal afremmen, tenzij je gelijktijdig voldoende gas geeft, bij D-mode bol je uit (of rem je af indien nodig, via adaptive regeneration).
Juist. En laat ik nou altijd fors willen afremmen als ik cruise control uitzet. Mijn inziens past het bij een actieve rol bij het rijden. In D rolt de auto veel te ver door zonder iets voor me. Zal ook wel in te stellen zijn, maar in B ben ik helemaal thuis. Werkt dan net als mijn Corsa A 1.2S uit 1986. Gas los is remmen op de motor want de gasklep zit dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
ASS-Ware schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:46:
[...]

Je remmen slijten veel minder, dat is wel een voordeel.
Je remmen slijten à priori evenveel of je nu in B-mode of in D-mode rijdt.

Bij Tesla rem je alleen op de motor als je via het "gas"pedaal snelheid mindert - en het rempedaal bedient alleen de fysieke remmen, maar BMW heeft blended braking: het afremmen gebeurt in B-mode net op dezelfde manier als wanneer je in D-mode op de rem trapt (of regeneratieve braking zijn werk laat doen): zolang het kan, remt de auto op de motor (regeneratie), alleen als het nodig is (bij hevig afremmen dus, of eventueel bij minder hevig afremmen als de batterij te koud is voor de stroom die wordt opgewekt) worden de fysieke remmen ook geactiveerd. Het gebruik van de fysieke remmen is dus niet gerelateerd aan D of B mode, maar aan hoeveel je afremt.

In D-mode kan je dan weer het gemakkelijkst uitbollen, wat nog altijd het zuinigst is. Het is dus makkelijker zuinig te rijden in D-mode volgens mij. Maar uiteindelijk hangt het alleen maar af van je rijstijl. Ook in B-mode kan je uitrollen als je nauwkeurig doseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 13:07
Ard1970 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:42:

Qua interieur; alles is op comfort gericht, mooie materialen wel. Stoelen heerlijk. Ruimte ook prima.
Panoramadak is groot, maar jammer dat het niet open kan. Dat mis ik wel. Apart ook; nagenoeg geen zichtbare ventilatieroosters. Wel zichtbaar; de ambiance verlichting. Verschrikkelijk, wat een kermis. Dat vind ik in de i4 echt vele malen mooier.
De boost-paddle is grappig.

De navi in VR is wel iets wat ik ook graag in de i4 zou hebben gehad, dat oogt mooi en handig.
Ik vind het interieur net top en zeker die verlichting vind ik een gemis in de i4. Zo zie je maar smaken verschillen, gelukkig maar.
Wat me wel verrast is die navi. Beiden hebben toch 8,5? Waarom is dat dan niet hetzelfde? :-(

Ter info deze morgen een uurtje gereden met gebruik van o.a. Waze op de S24U en gestart met 38% batterij en toegekomen met 43%.
Dus toch een lichte stijging. Het klopt wel dat de telefoon warmer wordt dan op een andere lader maar voor mij dus wel zinvol die lader.

[ Voor 14% gewijzigd door voodoo077 op 05-02-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Raf91 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Mag ik vragen bij welke dealer je bent geweest en wat voor banden je voor en achter hebt?
Bij Ekris Arnhem (auto komt er ook vandaan). Ik heb zowel voor als achter Goodyear ultragrip performance+ in maat 245/45R18. De wielen met banden zijn ook geleverd door dezelfde dealer.
FlorisB schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Oh dat klinkt goed. Was vorige week op wintersport en in Duitsland bij snelheden van ±150 toch wel erg instabiel, bijna om zeeziek van te worden… Rijdt gewoon niet rustig en stabiel. Merk het ook behoorlijk bij dagen met veel wind.
Van de week bij de dealer binnengelopen en ook maar een afspraak gemaakt voor uitlijnen. Later deze maand gepland, dus ben benieuwd… :)
Herkenbaar. Ik rij ongeveer de helft van m’n kilometers in Duitsland, dus ik moet zeggen dat ik erg blij ben met deze verbetering. Ik rij als het kan 180. Het probleem werd vanaf 150 en vooral vanaf 160 echt zeer hinderlijk.

Nu gaat ie echt zeer zeer soepel de Autobahn over kan ik zeggen. :9 Echt wat een verademing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:43
Aerez schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Herkenbaar. Ik rij ongeveer de helft van m’n kilometers in Duitsland, dus ik moet zeggen dat ik erg blij ben met deze verbetering. Ik rij als het kan 180. Het probleem werd vanaf 150 en vooral vanaf 160 echt zeer hinderlijk.

Nu gaat ie echt zeer zeer soepel de Autobahn over kan ik zeggen. :9 Echt wat een verademing!
Nouja dit dus. Bij de dealer 'we mogen niet harder dan 100 km/h' en dus wordt het al snel een vage klacht die zij zelf niet kunnen nabootsen. Nu dus toch maar gehamerd op de uitlijning, mede onder de noot dat ik >300k km in BMW's heb gereden en wel enigszins weet hoe de wegligging zou moeten zijn. Erg benieuwd of dit het gaat oplossen, maar jouw verhaal biedt perspectief... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
FlorisB schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Nouja dit dus. Bij de dealer 'we mogen niet harder dan 100 km/h' en dus wordt het al snel een vage klacht die zij zelf niet kunnen nabootsen. Nu dus toch maar gehamerd op de uitlijning, mede onder de noot dat ik >300k km in BMW's heb gereden en wel enigszins weet hoe de wegligging zou moeten zijn. Erg benieuwd of dit het gaat oplossen, maar jouw verhaal biedt perspectief... ;)
Precies zo begonnen ze bij mij ook! Ik dacht al: dit wordt zeker weer een eindeloos gedoe. Maar eerlijk is eerlijk, ze waren na een korte proefrit al meteen overtuigd dat het niet goed zat.

Herken wat je zegt ja. Je weet zeker dat er iets niet goed zit, maar het kan zoveel zijn en de vraag is of ze het zelf wel voldoende problematisch vinden. Ik had nooit BMW gereden, maar wel veel in sportief afgestelde Audi’s (had hiervoor een SQ5 en TT). En ik had nooit het gevoel dat het onveilig was, zelfs niet met 250 km/u. Bij de i4 al een raar en onveilig gevoel bij 160-180 vond ik wat gek. Zeker omdat je dezelfde auto ook met verbrandingsmotor kan krijgen en dan toch ook 250 moet kunnen, lijkt me. Dat bijvoorbeeld een i3 bij 160 tegen zijn einde aan loopt en apart begint te rijden zou begrijpelijk zijn.

Ik denk dat het goed moet komen voor je, want zo te zien komt het veel voor. Bij mij waren ze er direct over uit en ze leken zich er zelfs voor te schamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexke
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-12-2024
Aerez schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:02:
[...]

Precies zo begonnen ze bij mij ook! Ik dacht al: dit wordt zeker weer een eindeloos gedoe. Maar eerlijk is eerlijk, ze waren na een korte proefrit al meteen overtuigd dat het niet goed zat.

Herken wat je zegt ja. Je weet zeker dat er iets niet goed zit, maar het kan zoveel zijn en de vraag is of ze het zelf wel voldoende problematisch vinden. Ik had nooit BMW gereden, maar wel veel in sportief afgestelde Audi’s (had hiervoor een SQ5 en TT). En ik had nooit het gevoel dat het onveilig was, zelfs niet met 250 km/u. Bij de i4 al een raar en onveilig gevoel bij 160-180 vond ik wat gek. Zeker omdat je dezelfde auto ook met verbrandingsmotor kan krijgen en dan toch ook 250 moet kunnen, lijkt me. Dat bijvoorbeeld een i3 bij 160 tegen zijn einde aan loopt en apart begint te rijden zou begrijpelijk zijn.

Ik denk dat het goed moet komen voor je, want zo te zien komt het veel voor. Bij mij waren ze er direct over uit en ze leken zich er zelfs voor te schamen.
Ivm het uitlijnen heb ik zonet een afspraak gemaakt bij Ekris Maastricht.

Het was de eerste keer dat hij van dit probleem hoorde..

Gaat nu 29/02 binnen, heb aangedrongen of de oplossing die hier al meerdere malen werd aangeboden kon uitgevoerd worden maar hij ging de diagnose overlaten aan de werkplaats..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard1970
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-02 18:03
voodoo077 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:41:
[...]

Ik vind het interieur net top en zeker die verlichting vind ik een gemis in de i4. Zo zie je maar smaken verschillen, gelukkig maar.
Je hebt geen ambianceverlichting in jouw i4, of vind je die van de i5 mooier?

Ik vind het een verschrikkelijke kermis in de i5, zeker wanneer je hem in de SportModus zet… dan is het half blauw/half rood. En verre van subtiel.

De dunne lijntjes van de ambianceverlichting van de i4 vind ik veel sierlijker. Maar idd, smaken verschillen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Scientific schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Je remmen slijten à priori evenveel of je nu in B-mode of in D-mode rijdt.

Bij Tesla rem je alleen op de motor als je via het "gas"pedaal snelheid mindert - en het rempedaal bedient alleen de fysieke remmen, maar BMW heeft blended braking: het afremmen gebeurt in B-mode net op dezelfde manier als wanneer je in D-mode op de rem trapt (of regeneratieve braking zijn werk laat doen): zolang het kan, remt de auto op de motor (regeneratie), alleen als het nodig is (bij hevig afremmen dus, of eventueel bij minder hevig afremmen als de batterij te koud is voor de stroom die wordt opgewekt) worden de fysieke remmen ook geactiveerd. Het gebruik van de fysieke remmen is dus niet gerelateerd aan D of B mode, maar aan hoeveel je afremt.
Je spreekt jezelf hier tegen.
Als de auto op B stand regenereert zodra je je gas los laat en zo zoveel mogelijk op de motor afremt, dan gebruik je je rem minder vaak en slijten je remschijven/-blokken dus minder.
Tenzij ik je verkeerd begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
Het rempedaal in D modus remt gewoon op de motor net als in B. Het verschil is dat in de B modus hij altijd dezelfde hoeveelheid remt zodra je het stroompedaal los laat. In de D modus remt hij alleen af als er een auto voor je zit, een bocht in gaat of een afslag/rotonde tegemoet komt. Als je extra vaart wil verminderen dan moet je het rempedaal indrukken, maar zolang je niet intens hard wil vertraging blijft de D stand op de motor remmen.

Dus dat gedeelte over sneller slijtende remschijven is alleen relevant als je heel hard ergens op af rijdt dan dan keihard op het rempedaal drukt.

Als je gewoon normaal met het verkeer meerijdt is het puur een verschil in gedrag van het remmen op de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
  • Nu online
phex schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:35:
Het rempedaal in D modus remt gewoon op de motor net als in B. Het verschil is dat in de B modus hij altijd dezelfde hoeveelheid remt zodra je het stroompedaal los laat. In de D modus remt hij alleen af als er een auto voor je zit, een bocht in gaat of een afslag/rotonde tegemoet komt. Als je extra vaart wil verminderen dan moet je het rempedaal indrukken, maar zolang je niet intens hard wil vertraging blijft de D stand op de motor remmen.

Dus dat gedeelte over sneller slijtende remschijven is alleen relevant als je heel hard ergens op af rijdt dan dan keihard op het rempedaal drukt.

Als je gewoon normaal met het verkeer meerijdt is het puur een verschil in gedrag van het remmen op de motor.
Dit klopt met zekerheid niet. Als ik een langere tijd enkel in B mode rij dan komt er roestvorming op de remschijven... 1 dag dan in D mode en de roestvorming is volledig weg (kortom de remblokken worden dan WEL gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
ASS-Ware schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:22:
[...]

Je spreekt jezelf hier tegen.
Als de auto op B stand regenereert zodra je je gas los laat en zo zoveel mogelijk op de motor afremt, dan gebruik je je rem minder vaak en slijten je remschijven/-blokken dus minder.
Tenzij ik je verkeerd begrijp.
Je begrijpt het niet helemaal denk ik.

Of je nu remt in D-mode met het rempedaal, of via de adaptieve regeneratie (radar en GPS), of via B-mode, voor éénzelfde vertraging is de wijze van remmen en de mate van regeneratie dezelfde (tenzij je niet voor de maximale regeneratie setting zou hebben gekozen - die speelt ook bij D-mode). De wagen zal altijd proberen regeneratief te remmen, en de remschijven slechts beginnen aanspreken als het regeneratief remmen niet de gewenste vertraging oplevert (de gewenste vertraging bepaal je via het "gas"pedaal in B-mode, of via het rempedaal, of het gebeurt automatisch in geval van adaptieve regeneratie.

In elk geval is zo weinig mogelijk afremmen (ook regeneratief) zuiniger dan meer afremmen. Dus vertragen door uitbollen (wat iets minder goed lukt in B-mode) is het zuinigst, als het kan natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Scientific op 05-02-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Dit klopt met zekerheid niet. Als ik een langere tijd enkel in B mode rij dan komt er roestvorming op de remschijven... 1 dag dan in D mode en de roestvorming is volledig weg (kortom de remblokken worden dan WEL gebruikt).
Er speelt inderdaad nog één variabele: de mate van regeneratief remmen. Die is bij B-mode altijd maximaal, bij D-mode kan je het instellen. Als je het regeneratief remmen ook bij D-mode maximaal instelt (ik zie persoonlijk geen reden om dat niet te doen), is er geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
phex schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:35:

Dan begreep ik het inderdaad verkeerd, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Verkeerde edit…

[ Voor 97% gewijzigd door Scientific op 05-02-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
Oprecht een vraag: kun je met een EV op de motor afremmen? Bij een CE doe je dat door een versnelling te kiezen waarmee je hoog in de toeren komt te draaien waardoor de auto af gaat remmen. In een EV kan dat niet, toch? Of verstaan we hier iets anders bij “op de motor afremmen”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tosti Ham-Kaas245 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:48:
Oprecht een vraag: kun je met een EV op de motor afremmen? Bij een CE doe je dat door een versnelling te kiezen waarmee je hoog in de toeren komt te draaien waardoor de auto af gaat remmen. In een EV kan dat niet, toch? Of verstaan we hier iets anders bij “op de motor afremmen”?
De EV remt af op de motor door de motor elektrisch te belasten, het wordt dan een dynamo.
De opgewekte energie kan dan de accu weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Tosti Ham-Kaas245 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:48:
Een EV remt af door - om het eenvoudig uit te leggen - de motor als generator te gebruiken, aangedreven door de kinetische energie van de wagen. De stroom die daarbij gegenereerd wordt, wordt in de batterij opgeslagen. Door meer of minder stroom in de batterij te laten stromen, neemt de afremmende kracht af of toe (je zet meer of minder kinetische energie om in stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Scientific schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Er speelt inderdaad nog één variabele: de mate van regeneratief remmen. Die is bij B-mode altijd maximaal, bij D-mode kan je het instellen. Als je het regeneratief remmen ook bij D-mode maximaal instelt (ik zie persoonlijk geen reden om dat niet te doen), is er geen verschil.
Gewoon een vraag, heb mijn i4 nog niet: kan je in D-mode ook helemaal tot stilstand komen? Of moet je dan toch nog op de rem trappen? Ik had het idee tijdens de proefrit dat je altijd op de rem moet trappen om helemaal tot stilstand te komen. Heb het overigens niet geprobeerd bij een kruising oid, alleen op een rechte lege weg. Had regeneratie wel op maximaal gezet.

B-mode is inderdaad meer one-pedal driving zoals ik gewend ben van mijn huidige tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
Quiller schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:10:
[...]

Natuurlijk worden de remschijven gebruikt als je hard remt, als dat niet zo was dan had BMW ook niet de optie voor grotere remschijven aangeboden bij de i4. De remschijven worden ook aangesproken in de B modus als je hard remt.

Ik wijs er enkel op dat je in de D modus ook gewoon op de motor afremt, dus om nou de D modus te vermijden omdat hij dan af en toe je remschrijven gebruikt vind ik een beetje hysterisch :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Nu online
phex schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:48:
[...]

Natuurlijk worden de remschijven gebruikt als je hard remt, als dat niet zo was dan had BMW ook niet de optie voor grotere remschijven aangeboden bij de i4. De remschijven worden ook aangesproken in de B modus als je hard remt.

Ik wijs er enkel op dat je in de D modus ook gewoon op de motor afremt, dus om nou de D modus te vermijden omdat hij dan af en toe je remschrijven gebruikt vind ik een beetje hysterisch :>
Neen. Zoals @Scientific nuanceerde ondertussen : dit hangt dan af van hoe je het regeneratief remmen instelt (op max is d mode en b mode exact hetzelfde... maar waarom zou je dit in godsnaam doen?) -- als je het niet instelt en je laat je gas (nou ja gas...) los dan krijg je geen energie terug in de batterij zelfs al raak je je rempedaal aan (dan worden effectief de remblokken gebruikt, zelfs al rem je slechts zachtjes).

[ Voor 6% gewijzigd door Quiller op 05-02-2024 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
Quiller schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:56:
[...]
dan krijg je geen energie terug in de batterij zelfs al raak je je rempedaal aan (dan worden effectief de remblokken gebruikt, zelfs al rem je slechts zachtjes).
Nee dit klopt niet, de vertraging wordt eerst maximaal door regeneratie verzorgd, wanneer mogelijk. Pas daarna worden de remmen aangesproken (blended braking). Zolang de regeneratie meter rechtsonder nog niet over het maximum gaat rem je nog af op de motor. Gemakkelijk te zien, hij is blauw bij regenereren en wordt grijs bij afremmen op de schijven.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
pieter81! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:45:
[...]

Gewoon een vraag, heb mijn i4 nog niet: kan je in D-mode ook helemaal tot stilstand komen? Of moet je dan toch nog op de rem trappen? Ik had het idee tijdens de proefrit dat je altijd op de rem moet trappen om helemaal tot stilstand te komen. Heb het overigens niet geprobeerd bij een kruising oid, alleen op een rechte lege weg. Had regeneratie wel op maximaal gezet.

B-mode is inderdaad meer one-pedal driving zoals ik gewend ben van mijn huidige tesla.
Bij D-mode moet je inderdaad op de rem duwen om volledig tot stilstand te komen. Adaptieve regeneratie zal de i4 afremmen wanneer een auto ervoor stopt, maar niet tot volledige stilstand lijkt me - ik heb dat in elk geval nog niet durven proberen 🙂.

Het is overigens veel minder gecompliceerd dan het lijkt : het voelt allemaal erg intuïtief, intuïtiever dan de eerste keer B-mode in ieder geval 🙂.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:52

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Scientific schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Bij D-mode moet je inderdaad op de rem duwen om volledig tot stilstand te komen. Adaptieve regeneratie zal de i4 afremmen wanneer een auto ervoor stopt, maar niet tot volledige stilstand lijkt me - ik heb dat in elk geval nog niet durven proberen 🙂.
Hij remt niet tot stilstand behalve als hij echt een botsing verwacht. Dan remt hij heel erg hard zelfs ;)

Sys Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Raf91 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 14:07:
[...]

Hoi Aerez,

Wat fijn dat het opgelost is! Kan niet wachten tot bij mij het gevoel van fraude am fahren ook weer "terug" is.
Fraude mag niet hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UUID
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-06 22:15
pieter81! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:45:
[...]

Gewoon een vraag, heb mijn i4 nog niet: kan je in D-mode ook helemaal tot stilstand komen?
In D stand met de adaptieve instelling blijft hij nog een 6km/u rijden als je niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
Ard1970 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Je hebt geen ambianceverlichting in jouw i4, of vind je die van de i5 mooier?

Ik vind het een verschrikkelijke kermis in de i5, zeker wanneer je hem in de SportModus zet… dan is het half blauw/half rood. En verre van subtiel.

De dunne lijntjes van de ambianceverlichting van de i4 vind ik veel sierlijker. Maar idd, smaken verschillen 😉
Ik reed in een nu bijna 5 jaar oude Volvo V60 die naar mijn vrouw is gegaan en alles opnieuw ingesteld voor haar en pas nu vastgesteld dat daar ook ambianceverlichting in was 8)7
Deze is vergelijkbaar met de i4 ... saai!
Ik vind dat de optie er mocht geweest zijn om dat in te stellen zoals je wou. Nooit tijdens de testritten 's nachts gereden en had dit dus niet gezien en vind het geen meerwaarde hebben. Liever de mogelijkheid uit te zetten of zoals nu als je het discreet wil of direct een echte show zoals in de i5 of nog extremer. Zeker in sportmode zou ik daarvoor gaan >:)

Ik weet dat er al een aantal keren is gepraat supra over deel herprogrammeren met OBD (bimmercode). Heeft iemand dat al gedaan met MY24? En zo jat kan er iets aangepast worden?

Verder heb ik gezien dat OBD ook constante voeding is voor bv een dashcam - o.a. Garmin biedt dat aan.
Maar ik heb op een Facebook pagina gezien dat dat bij de i4 een alarm zou laten afgaan als er iets in OBD zit en de auto op slot gaat. Iemand ervaring? _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MichaelC165
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-04-2024
Even een update na lange afwezigheid :-)

Toen ik mijn i4 pas had, merkte ik dat ik een stuk hoger zat qua verbruik dan de meesten hier, maar zoals al vermoed werd, lag dat dus aan mijn heel korte woon- werktraject. Ondertussen enkele maanden verhuisd en nu moet ik zo'n 20-25 minuten rijden, via binnenwegen.
Resultaat: in plaats van een 26-tal kWh, zit ik nu meestal op een 18-tal (deze morgen bv. 17,5)! Dit met een M50 met de 285 brede 20" velg-/bandcombinatie. Ik rijd ook uitsluitend in Sport Individual met aandrijflijn op Sport Boost (de rest op Comfort) en knal gerust even door waar het kan.
Al gemerkt dat als ik er probeer op te letten zo zuinig mogelijk te rijden, dit soms resulteert in slechtere resultaten dan me er gewoon niks van aan trekken en op het einde van de rit even de "score" te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
MichaelC165 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:15:
Even een update na lange afwezigheid :-)

Toen ik mijn i4 pas had, merkte ik dat ik een stuk hoger zat qua verbruik dan de meesten hier, maar zoals al vermoed werd, lag dat dus aan mijn heel korte woon- werktraject. Ondertussen enkele maanden verhuisd en nu moet ik zo'n 20-25 minuten rijden, via binnenwegen.
Resultaat: in plaats van een 26-tal kWh, zit ik nu meestal op een 18-tal (deze morgen bv. 17,5)! Dit met een M50 met de 285 brede 20" velg-/bandcombinatie. Ik rijd ook uitsluitend in Sport Individual met aandrijflijn op Sport Boost (de rest op Comfort) en knal gerust even door waar het kan.
Al gemerkt dat als ik er probeer op te letten zo zuinig mogelijk te rijden, dit soms resulteert in slechtere resultaten dan me er gewoon niks van aan trekken en op het einde van de rit even de "score" te bekijken.
Ik reed deze morgen 14,6 kWh/100km over een traject van 62km, voornamelijk snelweg maar ook wat files. Ik rij wel in een edrive40 met 17" velgen en 225 banden. Heb momenteel in februari een gemiddelde van 16,2 (januari was 18,4).
Het kan dus nogal variëren volgens wagen, rijstijl en weertype (wind, temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Scientific schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Ik reed deze morgen 14,6 kWh/100km over een traject van 62km, voornamelijk snelweg maar ook wat files. Ik rij wel in een edrive40 met 17" velgen en 225 banden. Heb momenteel in februari een gemiddelde van 16,2 (januari was 18,4).
Het kan dus nogal variëren volgens wagen, rijstijl en weertype (wind, temperatuur).
Wind mee als ik moet gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
kdeboois schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:31:
[...]

Wind mee als ik moet gokken.
Inderdaad!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazzze
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-02 10:15
Voor diegene die het interesseert, hier nog wat info m.b.t. levertijden van de auto.

De BMW i4 eDrive35 is vandaag besteld (ik kon vanwege mijn leasebedrag dit als maximale kiezen) en de levering wordt in week 18 verwacht.

• Kleur: Schwarz unilak[P0668]
• Bekleding: Leder Vernasca Schwarz met decoratief stiksel / Schwarz[FMAH7]
• M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
• Leder 'Vernasca'
• BMW Head-Up Display
• Levering zonder aanduiding motorisering
• Accenten in Frozen Grey i.p.v. BMW i Blau
• HiFi System Harman Kardon
• Comfort Access met BMW Digital Key
• M hoogglans Shadow Line
• 17 inch lichtmetalen wielen V-spaak (styling 851) in Refined Silver
• Safety Pack
• High Executive

Eerste BMW, dus kan niet wachten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
voodoo077 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Maar ik heb op een Facebook pagina gezien dat dat bij de i4 een alarm zou laten afgaan als er iets in OBD zit en de auto op slot gaat. Iemand ervaring? _/-\o_
Ja het alarm gaat af als er iets in de OBD port zit en de auto op slot is, het duurt een minuut of 2 voordat het alarm inschakelt en gaat daarna af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
ZeroMinded schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Ja het alarm gaat af als er iets in de OBD port zit en de auto op slot is, het duurt een minuut of 2 voordat het alarm inschakelt en gaat daarna af.
En terecht. Zeker met de BT OBD is de auto te makkelijk te openen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jazzze schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:10:
Voor diegene die het interesseert, hier nog wat info m.b.t. levertijden van de auto.

De BMW i4 eDrive35 is vandaag besteld (ik kon vanwege mijn leasebedrag dit als maximale kiezen) en de levering wordt in week 18 verwacht.

• Kleur: Schwarz unilak[P0668]
• Bekleding: Leder Vernasca Schwarz met decoratief stiksel / Schwarz[FMAH7]
• M Hemelbekleding in Anthrazit uitgevoerd
• Leder 'Vernasca'
• BMW Head-Up Display
• Levering zonder aanduiding motorisering
• Accenten in Frozen Grey i.p.v. BMW i Blau
• HiFi System Harman Kardon
• Comfort Access met BMW Digital Key
• M hoogglans Shadow Line
• 17 inch lichtmetalen wielen V-spaak (styling 851) in Refined Silver
• Safety Pack
• High Executive

Eerste BMW, dus kan niet wachten!
Nice.
Je hebt "M hoogglans Shadow Line" geselecteerd en niet de "M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang".
Die laatste is slechts €181,50, zat dat er echt niet meer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzze
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-02 10:15
ASS-Ware schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Nice.
Je hebt "M hoogglans Shadow Line" geselecteerd en niet de "M hoogglans Shadow Line met uitgebreide omvang".
Nee helaas. Zelfs dat was er niet meer bij te kiezen...
Omgerekend had ik nog maar €4,50 te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jazzze schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Nee helaas. Zelfs dat was er niet meer bij te kiezen...
Omgerekend had ik nog maar €4,50 te besteden.
Dan zelf maar de spuitbus ter hand nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:26
[...]
Verder heb ik gezien dat OBD ook constante voeding is voor bv een dashcam - o.a. Garmin biedt dat aan.
Goed dat iemand dat ook nog eens bevestigde
[...]
ook constante voeding is voor bv een dashcam - o.a. Garmin biedt dat aan.
Als je op zoek bent naar constante voeding dan zit er in verschillende wagens (en ik vermoed dus ook in de BMW) in het kastje met de zekeringen ook een aantal slots waar permanent spanning op staat.

Je kan dan met behulp van zo een kabeltje op een correcte gezekerde manier aftakken in je kastje:
https://www.allcam.be/blo...inue-voeding-installeren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 11:58
ASS-Ware schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Nice.
Kan je dit in NL bestellen zonder M-pakket?

Ik ben helemaal geen fan van de chrome nieren, maar kon deze optie niet nemen zonder zwaar boven budget te gaan (door het m pakket).

Ben benieuwd naar DIY-oplossingen (pijnlijk bij zo'n dure auto) om het toch wat te verbeteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:26
Baats schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:05:
[...]

Ik ben helemaal geen fan van de chrome nieren, maar kon deze optie niet nemen zonder zwaar boven budget te gaan (door het m pakket).

Ben benieuwd naar DIY-oplossingen (pijnlijk bij zo'n dure auto) om het toch wat te verbeteren...
Het is normaal geen chrome meer (want niet recycleerbaar) maar gesatineerd aluminium.
Wrappen is dan de beste oplossing. Goede wrapper zoeken en zeker niet zoals hieronder, zonde.
HyperBart in "Het grote BMW i4 topic"

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 06-02-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
[...]

En dat maakt het configureren van een BMW nou zo leuk, voor ieder wat wils! Ik vind dat gesatineerd aluminium dus wel mooi, hou helemaal niet van die rage alles maar zwart uit te voeren :-)

Edit: Hoogglans shadowline (dus met gesatineerd nieren) zit er standaard op. De uitgebreide shadowline kan alleen in combinatie met een m-pakket zie ik in de configurator.

[ Voor 14% gewijzigd door pieter81! op 06-02-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Even geprobeerd in de app, helaas, kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Scientific schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Zelfde traject in omgekeerde richting deze avond (sterke tegenwind en continue 123km/h op snelweg - geen files) was dan weer 19,6 kWh/100km. Gemiddeld 17,1 is toch niet slecht lijkt me. Bij rustiger weer was dit in de 16 range gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
HyperBart schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:42:
[...]
Goed dat iemand dat ook nog eens bevestigde
[...]

Als je op zoek bent naar constante voeding dan zit er in verschillende wagens (en ik vermoed dus ook in de BMW) in het kastje met de zekeringen ook een aantal slots waar permanent spanning op staat.

Je kan dan met behulp van zo een kabeltje op een correcte gezekerde manier aftakken in je kastje:
https://www.allcam.be/blo...inue-voeding-installeren/
Die OBD vergeten we dus en idd goed dat we nu zeker zijn dat die alarm doet afgaan

Ja, ik weet dat dat kan maar ik ben zo handig dat ik wellicht zo gaat prutsen dat lichten aanstaan als motor uit is en lichten uit als ik rij ... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077
pieter81! schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:56:
[...]
En dat maakt het configureren van een BMW nou zo leuk, voor ieder wat wils! Ik vind dat gesatineerd aluminium dus wel mooi, hou helemaal niet van die rage alles maar zwart uit te voeren :-)

Edit: Hoogglans shadowline (dus met gesatineerd nieren) zit er standaard op. De uitgebreide shadowline kan alleen in combinatie met een m-pakket zie ik in de configurator.
Dat is inderdaad een voordeel tov een Tesla dat je er iets relatief uniek kan van maken.

Echter satin of chrool of ... heb ik al meer dan 10 jaar niet meer gehad op een wagen. Ik vind het echt niet kunnen maar gelukkig ieder zijn ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
Jiriki schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:06:
[...]

Nee dit klopt niet, de vertraging wordt eerst maximaal door regeneratie verzorgd, wanneer mogelijk. Pas daarna worden de remmen aangesproken (blended braking). Zolang de regeneratie meter rechtsonder nog niet over het maximum gaat rem je nog af op de motor. Gemakkelijk te zien, hij is blauw bij regenereren en wordt grijs bij afremmen op de schijven.
Heb je hier wat meer uitleg over.
Met dat blauw bedoel je dan die "streepjes" van de stand? Want ik zie anders niet zo direct blauw of grijs.
Thx!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• samb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:15
[...]

Ik heb dit laten wrappen voor 60€ incl garantie, hieronder het resultaat. Deze staat er ondertussen al enkele maanden op, (self) carwash mee gedaan,vriesweer etc.

Gekozen om een soort OEM look te doen (en dus die donkergrijze binnenrand te behouden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKMZNT14yRnZRWQojoEmz3qRtoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PINKdLsKObCiR6FYbRy6pLeN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kcgKt4eQVTA_52R1ljmctTpbNFs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMSwnINFCKJNHux756ihtAsU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Nu online
Scientific schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:27:
[...]

Zelfde traject in omgekeerde richting deze avond (sterke tegenwind en continue 123km/h op snelweg - geen files) was dan weer 19,6 kWh/100km. Gemiddeld 17,1 is toch niet slecht lijkt me. Bij rustiger weer was dit in de 16 range gebleven.
Wind speelt zeker een rol, maar zo extreem volgens mij niet ... Wat wel een rol speelt (en je beseft dit vaak niet) is dat gemiddeld genomen in de ene richting de weg licht daalt en in de andere gemiddeld stijgt ... Mag maar een fractie zijn maar speelt een grote rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
samb schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb dit zelf laten wrappen voor 60€ incl garantie, hieronder het resultaat. Deze staat er ondertussen al enkele maanden op, (self) carwash mee gedaan,vriesweer etc.

Gekozen om een soort OEM look te doen (en dus die donkergrijze binnenrand te behouden)
Netjes gedaan en ook een nette prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Wind speelt zeker een rol, maar zo extreem volgens mij niet ... Wat wel een rol speelt (en je beseft dit vaak niet) is dat gemiddeld genomen in de ene richting de weg licht daalt en in de andere gemiddeld stijgt ... Mag maar een fractie zijn maar speelt een grote rol.
Het verschil van 14,6 naar 19,6 kWh/100km is inderdaad niet alleen het effect van flinke wind mee naar flinke wind tegen.

Ik reed van een plek ongeveer 16m boven de zeespiegel naar een plek 10m boven de zeespiegel. Op >60km zal dat geen merkbaar verschil maken.

Het andere effect dat wel een belangrijke rol heeft gespeeld is de gemiddelde snelheid: die lag 's morgens op 66km/h terwijl het 's avonds ongeveer 100km/h was (80% van het traject is snelweg, 's avonds afgelegd aan 123km/h, 's morgens waren er een paar files op de snelweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baats
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-04 11:58
[...]

Ik heb dit laten wrappen voor 60€ incl garantie, hieronder het resultaat. Deze staat er ondertussen al enkele maanden op, (self) carwash mee gedaan,vriesweer etc.

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi resultaat! €60 heb ik nog net over voor een leasewagen 😅 Je mag gerust referentie doorgeven (evt via PB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kayjay
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:37
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Vind het er wel goed uitzien. Ik ben ook van plan dit te laten doen want ik heb het M pakket ook niet genomen maar vind de chromen nieren niet bepaald mooi. Ookal is het maar een detail.

Ik heb nog nooit auto laten behandelen of wrappen dus eventuele suggesties hoor ik graag! (Liefst in België).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• samb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:15
Baats schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Mooi resultaat! €60 heb ik nog net over voor een leasewagen 😅 Je mag gerust referentie doorgeven (evt via PB)
kayjay schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Vind het er wel goed uitzien. Ik ben ook van plan dit te laten doen want ik heb het M pakket ook niet genomen maar vind de chromen nieren niet bepaald mooi. Ookal is het maar een detail.

Ik heb nog nooit auto laten behandelen of wrappen dus eventuele suggesties hoor ik graag! (Liefst in België).
Moest voor mij ook niet te duur zijn, gezien hij binnen 3,5j weer weg is. Het is een voorgeconfigureerde leasewagen, wel met het M pakket, maar dus niet de zwarte nieren.

Ik heb het laten doen bij VDLC Carcleaning in Merksplas.

Toevallig stond ik langs een andere i4 met de zilveren nieren, zo kan je goed vergelijk maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M7NrBMGsRJysnNkCYnk5e_rHrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ot7ZdFzcNkRHp0CglnBX8csd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door samb op 07-02-2024 16:56 . Reden: Foto toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Voor degenen die niet in de lease rijden, waar hebben jullie je i4 verzekerd?

Ik schrik wel een beetje van de bedragen voor een i4 m50.
360€ per maand als goedkoopste optie voor een postcode in rotterdam, en dit is bij Allianz na een stevige collectiviteitskorting. Bij Unive kom ik op vergelijkbare bedragen uit.

Nu moet ik zeggen, 2 straten verderop in Barendrecht kost het nog maar 220€, slaat helemaal nergens op.

Misschien moet ik toch maar weer de lease in, maarja om dan voor 4-5 jaar een wurgcontract aan te gaan met deze lease tarieven en boetes.. :+

[ Voor 28% gewijzigd door genc007 op 07-02-2024 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
  • Nu online
genc007 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:08:

360€ per maand als goedkoopste optie voor een postcode in rotterdam, en dit is bij Allianz na een stevige collectiviteitskorting. Bij Unive kom ik op vergelijkbare bedragen uit.

Nu moet ik zeggen, 2 straten verderop in Barendrecht kost het nog maar 220€, slaat helemaal nergens op.

Misschien moet ik toch maar weer de lease in, maarja om dan voor 4-5 jaar een wurgcontract aan te gaan met deze lease tarieven en boetes.. :+
Jawadde ... Dat zijn nog eens bedragen (is NL zoveel duurder in verzekering?) Wij hebben onze edrive40 verzekerd bij Baloise (omnium) voor 1150 per jaar... Wel België dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 12:16
Dat is toch ook afhankelijk van het aantal schadevrije jaren dat je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Jawadde ... Dat zijn nog eens bedragen (is NL zoveel duurder in verzekering?) Wij hebben onze edrive40 verzekerd bij Baloise (omnium) voor 1150 per jaar... Wel België dus...
1340 per jaar hier bij KBC (België), full omnium, 4 jaar voor nieuwwaarde verzekerd, 250€ eigen risico (behalve brand, diefstal, glasbreuk, natuurgeweld, gratis pechbijstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Scientific schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:03:
[...]

1340 per jaar hier bij KBC (België), full omnium, 4 jaar voor nieuwwaarde verzekerd, 250€ eigen risico (behalve brand, diefstal, glasbreuk, natuurgeweld, gratis pechbijstand).
Ik ben wel schadevrij (bonus-malus 0).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
NemeSiS-7 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:38:
Dat is toch ook afhankelijk van het aantal schadevrije jaren dat je hebt?
dat scheelt niet zo heel veel, ik heb 1 SV jaar.
Komt neer op noclaimkorting van 56%, plus 15% collectiviteitskorting.

postcode 5 straten verderop is helft van de kosten, lekker premiemodelletje

Als je dan ook nog de MRB vanaf 2026 erbij rekent, dan scheelt het bijna niks meer met zakelijk leasen + bijtelling, ipv afzien auto vergoeding en zelf kopen.
Alleen, wel een gouden armband voor 4 jaar :+

[ Voor 31% gewijzigd door genc007 op 07-02-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntax2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-06 17:45
Voor een e40 78 euro per maand bij de ANWB 80% noclaim en 5% lidmaatschap korting.

All risk zonder eigen risico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
voodoo077 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:06:
[...]
Heb je hier wat meer uitleg over.
Met dat blauw bedoel je dan die "streepjes" van de stand? Want ik zie anders niet zo direct blauw of grijs.
Thx!
Wel dat blokje inderdaad. Zolang je op regeneratie afremt zie je dit in blauw aangeven hoeveel je terugwint, hoe harder je afremt hoe meer van het blok donkerblauw wordt. Rem je harder af en gaan de remmen meedoen dan wordt het grijs in plaats van blauw. Je remt dan maximaal op de motor af maar verliest ook energie aan de remmen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:13
voodoo077 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:03:
[...]

Die OBD vergeten we dus en idd goed dat we nu zeker zijn dat die alarm doet afgaan

Ja, ik weet dat dat kan maar ik ben zo handig dat ik wellicht zo gaat prutsen dat lichten aanstaan als motor uit is en lichten uit als ik rij ... 8)7
OBDB alarm kan je uitschakelen via bimmercode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frans82dh
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-02 14:49

Bij BMW zelf, E 110 per maand met alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid86
  • Laatst online: 06-06 21:27
Frans82dh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:16:
[...]

Bij BMW zelf, E 110 per maand met alles erop en eraan.
110 euro?! zo goedkoop?!

Ik zit bij KMNV verzekeringen. Kbetaalde in het begin iets van 186 per maand met 3 jaar nieuw waarde verzekerd. Wel een klasse 5 alarm.

[ Voor 66% gewijzigd door Droid86 op 08-02-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 12:34

Mojo

The Power Within

Dat is wel veel. Ik betaal bij ABN (huisbank) voor mijn eDrive40 met 12j no-claim ongeveer €85,- per maand voor full-risk en 3j nieuwwaarde verzekerd.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Mojo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Dat is wel veel. Ik betaal bij ABN (huisbank) voor mijn eDrive40 met 12j no-claim ongeveer €85,- per maand voor full-risk en 3j nieuwwaarde verzekerd.
Voor edrive40 kom ik uit op c.220€, 1 SV en 20-25k km

maar goed, zoals ik al zei paar straten verderop kost het me opeens 140€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 12:34

Mojo

The Power Within

genc007 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Voor edrive40 kom ik uit op c.220€, 1 SV en 20-25k km

maar goed, zoals ik al zei paar straten verderop kost het me opeens 140€.
Yup, kan uitmaken blijkbaar. Allemaal kwestie van risico. En 1 schadevrij jaar t.o.v. 12 scheelt ook flink. Wellicht je leeftijd ook nog. Ben zelf halverwege 30.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:38
nokie schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 18:49:
[...]

Even mezelf quoten… Technieker is vandaag langsgeweest, maar voorlopig zonder succes. Wat hij wel heeft gevonden, is dat de voedingskabel op 2 fasen 230V gaf op de 6mA aansluiting, maar op de 3e fase slechts 15-20V. Eerst dacht hij dat de kabel beschadigd was, maar bij het uitmeten van de kabel zelf, bleek alles in orde. Dan heeft hij het voedingsbord vervangen, waarna hij effectief op de 3 fasen 230V had.

Nu bleek dat niet de oplossing te zijn, want daarna bleef de wagen nog steeds laden op 1 fase (dus 3,6kW 230V/16A). Uiteindelijk met wat rondbellen en samen monitoren, denken ze nu dat het de laadkabel zelf moet zijn, want verder staan alle instellingen goed (zeggen ze). Hij had er geen meer bij, dus hij komt volgende donderdag terug om die te vervangen en te kijken of het daarmee is opgelost.

Laat ons hopen, want over 2 weken wordt mijn vrouw haar elektrische wagen geleverd, 3,6kW gaat niet goed zijn voor ons huwelijk :+
Ons huwelijk gaat toch op de proef gesteld worden :) Vandaag hebben ze ook de kabel vervangen, maar dat maakt geen verschil. Alfen zegt nu dat de wagen maar 1 fase "vraagt" terwijl BMW zegt dat de wagen helemaal niet bepaalt hoeveel fasen worden afgenomen (en aangezien ik aan andere publieke laadpalen wel 11kW of meer kan laden, lijkt me dat het niet aan de wagen ligt).

Mijn vrouw krijgt haar wagen (Skoda Enyaq) over 2 weken, de technieker (die ook wel denkt dat het aan de lader ligt, maar gewoon niet ziet waar het fout loopt) stelde voor om te wachten tot mijn vrouw haar wagen heeft, en dan bewijzen dat het bij allebei hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans82dh
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-02 14:49
Droid86 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:49:
[...]

110 euro?! zo goedkoop?!

[...]
Excuus, 120 Euro met de BMW Top Cover verzekering, onbeperkt KM. Rij ik minder dan 25.000 KM per jaar krijg ik € 0,014 per KM terug.

Dit op een verzekerde waarde van € 69.145,00 exclusief accessoires, exclusief BTW, dus ex de BTW verzekerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Frans82dh op 08-02-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
Over die verzekering.
Heb offertes gehad van 800 tot 2000 euro voor exact dezelfde M50 in België.
BM -2
Grootste verschil was een directe verzekeraar tov bank. Uiteindelijk gekozen voor 1 van 1300 bij mijn eigen bank.
Prijzen lopen dus zeker en vast serieus uit elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Frans82dh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Excuus, 120 Euro met de BMW Top Cover verzekering, onbeperkt KM. Rij ik minder dan 25.000 KM per jaar krijg ik € 0,014 per KM terug.

Dit op een verzekerde waarde van € 69.145,00 exclusief accessoires, exclusief BTW, dus ex de BTW verzekerd.
Eigenlijk best vreemd hoe Allianz het voorschotelt.
Even wat berekeningen gemaakt.
Max 10.000 KM, 109,97 per maand, 1.319,64 per jaar.
Onbeperkte KM's a 120 euro per maand, oftewel 1.440 euro per jaar,
Verschil is 101,88 per jaar.
Maar als je slechts 10.000KM per jaar rijdt, dan krijg je 15.000 KM a 1,4 cent = 210 euro terug.

Dan is het toch altijd goedkoper om de hoogste te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
nokie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Ons huwelijk gaat toch op de proef gesteld worden :) Vandaag hebben ze ook de kabel vervangen, maar dat maakt geen verschil. Alfen zegt nu dat de wagen maar 1 fase "vraagt" terwijl BMW zegt dat de wagen helemaal niet bepaalt hoeveel fasen worden afgenomen (en aangezien ik aan andere publieke laadpalen wel 11kW of meer kan laden, lijkt me dat het niet aan de wagen ligt).

Mijn vrouw krijgt haar wagen (Skoda Enyaq) over 2 weken, de technieker (die ook wel denkt dat het aan de lader ligt, maar gewoon niet ziet waar het fout loopt) stelde voor om te wachten tot mijn vrouw haar wagen heeft, en dan bewijzen dat het bij allebei hetzelfde is.
Dit moet je toch vrij eenvoudig kunnen uitsluiten door je auto aan een publieke ac lader te hangen? Als je daar wel gewoon 3 fase kunt laden is het definitief de lader.

edit: niet helemaal wakker, nu aangepast in wat ik wilde zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door pieter81! op 08-02-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
pieter81! schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:34:
[...]

Dit moet je toch vrij eenvoudig kunnen uitsluiten door je auto aan een publieke ac lader te hangen? Als je daar wel gewoon 3 fase kunt laden is het definitief de auto.
Als het bij een andere lader wel goed werkt, dan is het toch definitief de lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
ASS-Ware schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Als het bij een andere lader wel goed werkt, dan is het toch definitief de lader?
Bedoelde ik, niet helemaal wakker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Nu online
nokie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Wat je nog zou kunnen proberen (om helemaal een toevallige incompatibiliteit uit te sluiten (ja het kan)) is (als je mensen kent) iemand met een andere EV (die 11kw ac kan laden) aan je lader te hangen... Als die wel de snelheid haalt daarna zoeken naar iemand anders met een i4 en deze ook aan de lader te hangen... Indien die de snelheid NIET haalt een ander merk lader in huis halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan2311
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-04-2024
Ik heb toch wel een vreemd probleem met mijn i4M50 waarvan ik benieuwd ben of anderen hier tegenaan gelopen zijn.

Vorige week weer een flinke rit gehad naar Frankrijk, en onderweg een paar keer moeten snelladen. In de zomer gaat dit altijd prima, alleen nu na een paar keer laden krijg ik de volgende melding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZmeIoqR8v6WWDrTbYkKAdrWtvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsKsCKPDpwHTps9Ll5cINT0Y.jpg?f=fotoalbum_large

"Laadvermogen gereduceerd. Langere Laadduur."
Vervolgens gaat de laadsnelheid van +200KW naar +/- 20KW. Het is dus 90% minder geworden!
En na 2 dagen(!) is pas weer de volle laadsnelheid beschikbaar...

Ik heb eerst telefonisch contact gehad met de dealer en hiernaar gevraagd, omdat ik niks hierover online kon vinden. En die wist het zo 123 niet, ik mocht wel even langs komen.

Dus ik ben langs geweest en uiteindelijk gepraat met een verkoper, en die vertelde mij alsof dit de normaalste zaak was dat ik maar 1300 a 1400 kilometer onafgebroken kan rijden met de auto voordat de accu moet afkoelen. Ik schrok hier een beetje van, ik wist dit bij aankoop niet.

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Bekend verhaal, je kunt in korte tijd (24 uur?) iets van 500% snelladen en daarna krijg je de bovenstaande melding. Dat zou na ongeveer 24 uur weer terug op volle snelheid moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukosje
  • Laatst online: 04-06 23:12
Daan2311 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:52:
Ik heb toch wel een vreemd probleem met mijn i4M50 waarvan ik benieuwd ben of anderen hier tegenaan gelopen zijn.

Vorige week weer een flinke rit gehad naar Frankrijk, en onderweg een paar keer moeten snelladen. In de zomer gaat dit altijd prima, alleen nu na een paar keer laden krijg ik de volgende melding

[Afbeelding]

"Laadvermogen gereduceerd. Langere Laadduur."
Vervolgens gaat de laadsnelheid van +200KW naar +/- 20KW. Het is dus 90% minder geworden!
En na 2 dagen(!) is pas weer de volle laadsnelheid beschikbaar...

Ik heb eerst telefonisch contact gehad met de dealer en hiernaar gevraagd, omdat ik niks hierover online kon vinden. En die wist het zo 123 niet, ik mocht wel even langs komen.

Dus ik ben langs geweest en uiteindelijk gepraat met een verkoper, en die vertelde mij alsof dit de normaalste zaak was dat ik maar 1300 a 1400 kilometer onafgebroken kan rijden met de auto voordat de accu moet afkoelen. Ik schrok hier een beetje van, ik wist dit bij aankoop niet.

Hebben meer mensen hier last van?
Was bij mij wel bekend, staan volgens mij ook wat video's over op YouTube met wat meer uitleg (range tests). Verder geen last van want ik rijd nooit dat soort afstanden onafgebroken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

YouTube: BMW i4 M50 DC fast charging throttle explained Bjørn Nyland heeft er een video over gemaakt, klinkt niet zoals het hoort idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan2311
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-04-2024
Dit is ook wel de maximale afstand die ik waarschijnlijk onafgebroken ga rijden, dus echt een probleem is het niet. Maar was leuk geweest als ze je hierover informeren, het klinkt gewoon zo gek.

Ik ga die video even bekijken, maar dat zal inderdaad hetzelfde zijn.

Balen maar is niet anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Daan2311 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:51:
Dit is ook wel de maximale afstand die ik waarschijnlijk onafgebroken ga rijden, dus echt een probleem is het niet. Maar was leuk geweest als ze je hierover informeren, het klinkt gewoon zo gek.

Ik ga die video even bekijken, maar dat zal inderdaad hetzelfde zijn.

Balen maar is niet anders :+
Het is me uit die video's en andere informatie alleen nog niet duidelijk of je die "fast charging throttle" nu wel of niet kan oplossen door tussendoor even aan een AC lader te hangen, de ene bron zegt van wel, de andere niet. Maar kan mogelijks interessant zijn, beter eens aan 11kW aan een AC lader hangen als je daarna weer aan hogere snelheden kan snelladen.
Pagina: 1 ... 85 ... 118 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.