Sjarel81 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:04:
Ik heb mijn i4 e40 nu een klein jaar en heb er 31.400km mee gereden, tijd dus om ook eens mijn bevindingen te delen. Het is mijn eerste EV.
Ik zal beginnen met enkele cijfers:
Gemiddeld verbruik van de fabriek af volgens boordcomputer: 16,7 kW/100km. Ik rij volgens de app ongeveer 10% zuiniger dan de community. Ik doe vooral veel snelwegkilometers tussen Brussel en Antwerpen met vaak files voor Brussel (Groot- Bijgaarden), stukje file op de ring van Brussel en file op de ring van Antwerpen.
Totaal geladen volgens de app 5782kWh of omgerekend 18,4kW/100km. Dus een 10% laadverliezen wat ik ook online terugvind. Van die 5782kWh is 65% aan laadpalen van 11kW op het werk geladen, 26% thuis aan eigen laadpaal geladen aan 16 ampère monofasig en 9% geladen aan snelladers.
Het maximale bereik dat ik op de boordcomputer heb gezien was 537km bij 100% opgeladen deze zomer.
Ook met een dakkoffer op valt het verbruik zeer goed mee: heenreis naar Oostenrijk afgelopen kerstvakantie (1008km) gemiddeld 20,7kWh/100km (cc op +-110km/h, veel file de laatste 200km, terugreis gemiddeld 21,0kWh/100km (cc op +-110km/h, geen file).
Positief:
- Design, vind hem na dit eerste jaar nog altijd zeer knap uitzien, maar is uiteraard persoonlijk
- Ideale kilometervreter, rijdt soepel, stuurt vlot; sportief, je voelt niet dat hij + 2 ton weegt, one pedal drive werkt zeer goed, goede zetels
- Zeer zuinig indien gewenst, zeer snel indien gewenst
- Sommigen klagen over de iDrive bediening/infotainment, ik ben er tevreden over. Mijn favoriete zenders, Spotify, muziek op USB stick, laadmenu, menu mobiele apparaten, navigeren naar huis, navigeren naar werk, … zitten allemaal onder een snelkoppeling en zijn beschikbaar na 1 beweging en 1 tik op het scherm.
- Voldoende ruimte op de achterbank voor de 2 kinderen van om en bij de 10 jaar. Koffer is ook voldoende groot en handig voor ons. Enkel met de skivakantie was het wat puzzelen, zelfs met een dakkoffer, maar de vorige Passat zat op skivakantie ook stampvol, ook met dakkoffer.
- Klimaatregeling dik in orde, zeer snelle ontwaseming bijvoorbeeld wanneer je vergeet voor te verwarmen vergeleken met een Polestar van een collega en vroegere dieselauto’s.
- App: overzichtelijke app, werkt altijd (iOS) en heeft alle functies die ik wens
- Betrouwbaar, heeft mij in die 31.400km nog nooit in de steek gelaten. Maar dat mag je nu wel verwachten van een wagen in die prijsklasse.
- Geen enkele slechte ervaring met laden, laadt snel van 20 naar 80%, geen laadstress
- Zeer stil
Negatief:
- Het is altijd een gok met welke gsm (privé of werk) hij via Apple Carplay verbinding maakt bij starten. Is mogelijks een instelling die ik nog niet gevonden heb.
- Bij hogere snelheden op snelwegen heb ik de indruk dat ik vaak kleine stuurcorrecties moet uitvoeren, ik kan mij niet herinneren dat ik dat met vorige auto’s (VW Passat, Audi A4, Volvo V60, de typische leaseauto’s dus) had. Maar is niet zo erg dat ik er voor naar de garage ga.
- Minder overzicht van de auto naar buiten toe, moet mijn hoofd al eens bukken om verkeerslichten of borden te zien als ik vooraan sta bij lichten. De voorruit is precies kleiner dan bij mijn vorige wagens.
Neutraal:
- Geen klagen over de standaard verlichting, volstaat voor mij. Kan mij inbeelden dat op echt donkere wegen de laser beter is, maar die banen kom ik nooit tegen
- Heb de wagen al een tijdje niet meer gewassen maar geen hinder van een vuile achteruitkijkcamera, is altijd bruikbaar voor mij
- Vond het vreemd dat er geen ruitenwisser achteraan was, maar heb hem eigenlijk nog nooit gemist
Geen ervaring mee:
- Adaptieve cruise controle, heb ik niet
- Geen ervaring met volwassenen op de achterbank, kan mij inbeelden dat het misschien wat krap is voor grotere mensen.
- Voice control, gebruik ik niet.
Samenvatting in 1 woord: prachtauto
Aanvulling: Rij nog steeds met mijn 1ste set all season 18” Bridgestone Weather Control A005 banden en heb nog voldoende profiel.