Misschien voegt dit iets toe aan de discussie - ik post hier verder bijna nooit
Normaliter rijd ik in een M50, deze is vanwege issues even uit de running. Eerder is de drivetrain en 1 van de motoren vervangen, nu is er een probleem in het accupack/laadsysteem. Reparatie duurt lang, dus ik heb 'n tijdelijke auto meegekregen - een redelijk uitgebouwde M440i van dezelfde generatie als mijn M50. Deze heb ik nu een week of 3, en waarschijnlijk nog het grootste deel van deze maand. Er zit nu een paar 1000 kilometer op de teller, die op 50km na van mij zijn.
Prima vergelijk dus: bijna hetzelfde model, ook 4WD, alleen veel minder gewicht, en 6-in-lijn ipv 2 electromotoren.
Mijn 'take':
- Automatisering in de M50 is een stuk leuker, alles voelt moderner, en ik mis het adaptive rijden als je de M50 op adaptive regeneration zet.
- Cockpit M50 is - voor mij - een stuk mooier door het doorlopende grote scherm. De M440i heeft een kleiner tweede scherm zoals we dat uit eerdere generaties BMW gewend zijn. Ik vind het grote scherm mooier.
- De M50 is een stuk sneller, maar de M440i 'voelt sneller'. Je hebt het (al dan niet fake) motorgeluid, het subtiele schakelen, en een stuk minder gewicht. Hans Zimmer compenseert niet voor 6 cylinders. Bochten voelen anders. Ligt minder als een blok op de weg.
- Ik voel me een stuk minder OK bij de pomp. Het verbruik is gewoon bizar als je de consumptie van een EV gewend bent. Naar mijn mening (!) moet je dit niet meer willen.
Uiteindelijk is alles subjectief. Ikzelf ben straks blij met de M50 als 'ie terug is. Andere mensen zouden misschien liever de M440i blijven rijden.
Wat ik wel jammer vind, is dat in de draad hier mensen soms zo ontzettend persoonlijk gaan lopen reageren op de mening van anderen. Als iedereen dezelfde smaak had, dan reden we allemaal straks in exact dezelfde auto. Volgens mij moet 't niet zo lastig zijn om die andere meningen dan ook gewoon te respecteren, niet elkaar af te gaan lopen zeiken of blaffen, en blij te zijn dat we die keuzes hebben en maken. Volwassen discussies gaan over inhoud en feiten, niet over allemaal emotionele en persoonlijke dingen die we allemaal anders ervaren. Genoeg toxic andere communites waar je je ei kwijt kan als dat wel je ding is