Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Aerez schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:31:
[...]

Het gaat maar over een auto hè. Een vrij simpele ook nog. Dus je hoeft je niet zo aangevallen te voelen.
Ik heb niet gezegd dat je auto simpel is. knip

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 28-07-2023 22:17 . Reden: Iets minder generaliseren mag ook wel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:44
Jiriki schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:39:
[...]

Niet meer deze dan? (Uit de configurator)
[Afbeelding]
Nee, zit nu andere in. Ik maakt wel even een plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 06:32
Quiller schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:02:
[...]

In dit filmpje legt hij het probleem uit (hij zit hier niet meer in de BMW maar in een BYD maar gaat dus over de BMW :

YouTube: BMW i4 M50 DC fast charging throttle explained

In feit kan je stellen dat als je een heel lange trip maakt (+1000km?) je best niet heel veel laadstops (opgelet ABRP heeft de neiging om er meer dan nodig in te plannen!!!!) kan maken maar soms beter een keer lager kan gaan op de soc of hoger laden om een stop over te slaan.
Bedankt voor de info, was mij nog niet bekend.
Ik deed 6 snelladingen in 48u en dit probleem deed zich voor.

Binnen 2 weken heb ik een trip van 3000km in 3 dagen op het programma, hopelijk lukt het deze keer beter …

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 00:52
Myaimistrue schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:18:
[...]

Ik heb niet gezegd dat je auto simpel is. Maar het is duidelijk wel een auto die het soort zielloze macho’s aanspreekt die hun zelfvertrouwen en uitstraling menen te moeten boosten met veel vertoon en lawaai.
Ik vind electrisch rijden ook super. Maar ook het geluid van veel cylinders voelt heerlijk. Lekker rauw en mechanisch. Alsof je een serieuze machine aan het temmen bent. Waarom zou je daar voor moeten schamen?

Imo mag iedereen gewoon zijn eigen plezier overal in vinden. Schitterend dat je heel gelukkig bent met jouw electrische wagen maar om andere mensen hun geluk te veroordelen vind ik eerlijk gezegd juist een beetje zielig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ard1970
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-02 18:03
Emiel L schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:50:
[...]

Ik was de persoon die daar over begon te 'zeuren'. Mooi is het zeker, maar bij de lokale IKEA kom ik met jouw auto klem te staan :X . Veel plezier er mee!
Niet de IKEA in kunnen is voor mij eerder een voor- dan een nadeel 😂😂

Tot op heden nog geen problemen gehad met drempels of wat dan ook, maar zoals ik al eerder zei: die nam ik voorheen ook niet met 80 km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 30-07-2023 10:23 . Reden: Niet zo op de man ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 16:02
Myaimistrue schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Wat een zielloze, egoïstische opvatting over autorijden... die gelukkig plaats moet maken voor een rationelere omgang met autos, met meer respect voor de mens, de maatschappij en het milieu.

Overigens heeft men voor mensen als jij die het geluid missen "iconic sounds" bedacht.

Maar inderdaad, het geluid hoor je alleen binnen in de wagen, dus als je de behoefte hebt om te laten horen aan anderen met welke dikke wagen je wel rijdt, dan ben je niet geholpen met de "geluidloze" acceleratie van een EV.
Ik kan me ook voorstellen dat toen de eerste auto's kwamen mensen die na een proefrit deze niet wilden omdat ze de stank van paardestront misten. Ik was hier even aan het kijken omdat ik januari wel een edrive40 heb besteld die in december zou moeten komen.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 12:24
St_frederik schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:04:
[...]

Bedankt voor de info, was mij nog niet bekend.
Ik deed 6 snelladingen in 48u en dit probleem deed zich voor.

Binnen 2 weken heb ik een trip van 3000km in 3 dagen op het programma, hopelijk lukt het deze keer beter …
Belangrijkste punt : je weet het op voorhand... Zorg dat je aan 100% vertrekt en reken even zelf de route (en mogelijke laadmogelijkheden) na en laat het niet aan ABRP bv over... Zorg dat je niet (tenzij noodzakelijk ivm de volgende) aan 40% vijf a tien :minuten gaat snelladen maar gewoon lekker laag in de soc gaan waarna je een iets langere stop neemt... en het komt allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
Ik ben er gisteren achter gekomen dat DAP snelheid aanpast voor rotondes als je in eco pro (en waarschijnlijk in comfort) rijdt.

Ik rij bijna exclusief in sport en past hij niet de snelheid aan, opzich ook wel weer logisch. Maar ik dacht initieel dat het door de 03/2023.60 update kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Het zat er natuurlijk aan te komen maar IONITY prijzen gaan per september van dit jaar van 0,22C naar 0,79.
Mooi balen natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/07/29/image.md.png

Overigens met de dalende stroomprijs hadden ze van mij beter ergens halverwege kunnen gaan zitten. Fastned is nu goedkoper dus ik voorzie weinig BMW's meer bij IONITY in NL :).

Edit: Ionity plus staat nog 0,22c.. hmm, misschien gaan ze dit ook nog wijzigen.

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 29-07-2023 13:36 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Workaholic schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:18:
Het zat er natuurlijk aan te komen maar IONITY prijzen gaan per september van dit jaar van 0,22C naar 0,79.
Mooi balen natuurlijk!

[Afbeelding]

Overigens met de dalende stroomprijs hadden ze van mij beter ergens halverwege kunnen gaan zitten. Fastned is nu goedkoper dus ik voorzie weinig BMW's meer bij IONITY in NL :).

Edit: Ionity plus staat nog 0,22c.. hmm, misschien gaan ze dit ook nog wijzigen.
In België wijzigt de prijs van Ionity plus gelukkig niet (28 cent) ... Wat volgens mij wel wijzigt is dat (zoals ik het lees) Ionity plus nu per maand opzegbaar zou zijn en dat is wel een voordeel (dan overweeg ik het enkel nog te nemen van oktober tot maart :p (ionity plus station in de buurt van mijn woonplaats dus daar laad ik in de winter ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirmin Z
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-06 09:02
Jiriki schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:39:
[...]

Niet meer deze dan? (Uit de configurator)
[Afbeelding]
…en dit was al het lelijkste onderdeel van de i4…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Pirmin Z schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:00:
[...]

…en dit was al het lelijkste onderdeel van de i4…
Oh nee hoor, de nieuwe is nog lelijker. Ik weet niet hoe maar het is ze gelukt 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJjEPgJztvKS4Kk269wOIvFpydM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVbdOOwa1wDStIwzQGw1BfWu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-05 11:01

Snappie88

Mr. Hollywood

Snappie88 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:57:
Dank allen voor jullie feedback!

[...]

Aankomende zaterdagochtend staat er bij de lokale dealer een M50 (de eerder gecheckte) en een eDrive40 voor mij (en de +1) klaar om een stukje te testrijden. Dat gaat dus goed komen ;)
Gisterochtend de twee auto's proefgereden, eerst de eDrive40 volgeladen met opties (was de dealer hun testauto), waarmee ik handig even naar huis kon rijden om mijn portomonee met rijbewijs op te halen :X waarna ik een redelijk kale M50 mee mocht nemen.

Ik heb mijn keuze gemaakt, het gaat de M50 worden. De eDrive40 is absoluut een vlotte jongen en rijd als dat je van een BMW mag verwachten, maar bij de M50 voelde ik mij echt weer een jongetje in de snoepwinkel.

Wel moet ik verder gaan loeren, want de M50 was (te) kaal, miste functies zoals elektrische stoelen, adaptieve cruise control, en het interieur stond mij niet helemaal aan. Mogelijk toch dus maar naar nieuw gaan kijken 8)7

Surfin' paradise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
Vreemd dat er nog zo weinig te vinden is over idrive 8.5 online, het ziet er toch echt anders uit maar ik zie zo nog niet een review op YouTube en dergelijke.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 13-02 18:42
[

[ Voor 143% gewijzigd door Michael2 op 30-07-2023 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael2
Gisteren totaal 277 km gereden. Als ik daar mijn overgebleven range van 163km bij optel kom ik ongeveer uit op een bereik van 440 km met onze I4 35. Valt me niet tegen😀 Zijn actueel wel ideale temperaturen voor de accu natuurlijk.
Een tevreden I4 rijder 😇

[ Voor 37% gewijzigd door Michael2 op 30-07-2023 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2
[

[ Voor 130% gewijzigd door Michael2 op 30-07-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Jiriki schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:16:
[...]

Vreemd dat er nog zo weinig te vinden is over idrive 8.5 online, het ziet er toch echt anders uit maar ik zie zo nog niet een review op YouTube en dergelijke.
Bijna niemand heeft het nog; enkel de auto's die afgelopen anderhalve week zijn uitgeleverd hebben de MGU22 unit en zijn daardoor direct al over op 8.5.

Ik vind het nieuwe systeem niet per se veel beter, behalve homescreen en klima is het bijna hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:14

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

MuFFIN 007 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Bijna niemand heeft het nog; enkel de auto's die afgelopen anderhalve week zijn uitgeleverd hebben de MGU22 unit en zijn daardoor direct al over op 8.5.

Ik vind het nieuwe systeem niet per se veel beter, behalve homescreen en klima is het bijna hetzelfde.
Ik snap dan ook niet dat bijvoorbeeld het 8.5 klimaatscherm niet in 8.0 zou kunnen. Daar is echt geen andere hardware voor nodig. Het home scherm zou nog kunnen ivm met performance van de cpu.

Ik vind de keuzes die BMW hier maakt echt klantonvriendelijk

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Danfoss schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Ik snap dan ook niet dat bijvoorbeeld het 8.5 klimaatscherm niet in 8.0 zou kunnen. Daar is echt geen andere hardware voor nodig. Het home scherm zou nog kunnen ivm met performance van de cpu.

Ik vind de keuzes die BMW hier maakt echt klantonvriendelijk
Ik stel mij een andere vraag : stel bij een huidige (onder garantie nog) i4 gaat de head unit stuk en wordt vervangen... Welk krijg je? (of zit de hardware ergens anders?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Wanneer een idrive 7 unit defect is wordt deze ook vervangen door een nieuwe idrive 7 eenheid, dus ik verwacht dat een 8.0 unit ook zal worden vervangen door 8.0 hardware.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Quiller schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:29:
[...]

Ik stel mij een andere vraag : stel bij een huidige (onder garantie nog) i4 gaat de head unit stuk en wordt vervangen... Welk krijg je? (of zit de hardware ergens anders?)
De specifieke revisie van de productie periode van de auto.
Er zijn er 9 a 10 geweest in onze regio voor de MGU21/HU-H4 in de parts catalog.

Kleine quote uit de dealer comms voor iDrive8.5:
Customers that have BMW Operating System 8 with the HU-H4 head unit WILL NOT be able to
move to BMW Operating System 8.5. Also, due to the multiple hardware, software and wiring
harness changes, a retrofit option from the HU-H4 head unit to the HU-H5 head unit WILL NOT be
possible.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-06 15:46
Avigoorn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:01:
Mijn vrouw rijdt tegenwoordig een polo 1.0 3 cilinder met 95pk.
Met alles erop en eraan (en wel een opendak >:) ). Ik pak die net zo makkelijk als de i4.

De i4 vind ik ook wat saai, hij rijdt namelijk enorm vloeiend. Je hebt het niet meer in de gaten allemaal. En 5s naar de 100 is gewoon snel. Het kan zeker sneller, en de beleving is voor veel mensen toch leuker in een benzine auto.

Tip: Rij ff een week in een (veel) langzamere eNiro dan weet je wat spartaans elektrisch rijden is, veel meer beleving ook. Enorm dramatische wegligging ook _/-\o_

Ofwel. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Ik kom wel lekker uitgerust uit de i4 na veel kilometers. Top!
De i4 met sportonderstel bestellen, in sport zetten en dan het pedaal als een aan-uit schakelaar gebruiken. Traction controle en stabiliteitscontrole uitzetten, in het nat kun je er echt mee spelen. Is die niet vloeiend, voel je de massa zetten. Maar het is inderdaad geen ford fiesta ouzo van 1.000 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2
St_frederik schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:43:
Ik heb nu sinds een aantal dagen m‘n i4 in gebruik.
Heel tevreden, ook al 2 keer geladen via aan trage publieke laadpaal.

is laden tot 100% nu echt schadelijk voor de levensduur van de batterij?
Nee. Tot 100% laden is absoluut niet schadelijk. Er is af fabriek een veilige marge ingebouwd. Vorige week toevallig besproken met de hoofdmonteur van mijn dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
Michael2 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:05:
[...]

Nee. Tot 100% laden is absoluut niet schadelijk. Er is af fabriek een veilige marge ingebouwd. Vorige week toevallig besproken met de hoofdmonteur van mijn dealer.
Tja, wat is schadelijk. BMW zelf raadt zeer expliciet aan om laden boven de 80% zoveel mogelijk te vermijden.

De levensduur van een NCM batterij neemt versneld af wanneer de batterij langere tijd op een 100% laadtoestand wordt gehouden. 80% wordt gezien als een redelijk compromis tussen het vermijden van versnelde slijtage en voldoende laadcapaciteit.

De "reserve" die BMW inbouwt is beperkt: als je tot "100%" laadt is dat eigenlijk 80,7Kwh/83,9Kwh = 96%.

Je kan ook in de documentatie lezen dat er aangeraden wordt om bij "stockage langer dan 3 maanden", de laadtoestand tussen de 30 en 50% te houden. Dat staat daar niet om de pagina's te vullen...

Dat gezegd zijnde wordt aangenomen dat zowat 1000 cycli, vooraleer de capaciteit daalt tot 80% van de originele capaciteit, een redelijke verwachting is. Dat is in de praktijk zowat 400.000 km. Wie zijn batterij spaart (door bvb ook het snelladen zoveel mogelijk te vermijden) kan er mogelijks tot 2000-2500 cycli uithalen en zal alleszins de capaciteit van de batterij minder snel zien verminderen.

Zelf hou ik de laadtoestand van mijn i4 grotendeels tussen de 40 en 60%, dat volstaat ruimschoots voor de ritten die ik doorgaans doe (100-150km heen en terug). Als ik eens heel ver moet, dan ga ik uiteraard wel (kort daarvoor) tot boven de 80% laden.

Maar systematisch tot 100% laden, daar zie ik het nut niet van in (de schadelijkheid wel) - met een benzinewagen rijd je toch ook niet continu met een volle tank rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Myaimistrue schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:39:
[...]

Tja, wat is schadelijk. BMW zelf raadt zeer expliciet aan om laden boven de 80% zoveel mogelijk te vermijden.

[...]
Volgens mij raadt BMW dat alleen aan bij snelladers of heb ik dat verkeerd begrepen?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
Apache4u schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Volgens mij raadt BMW dat alleen aan bij snelladers of heb ik dat verkeerd begrepen?
Er staat: "Laad de accu bij voorkeur op via een AC- laadstation voor dagelijks gebruik. "

en daarna:

"Houd de laadtoestand van de accu bij voorkeur tussen 10 % en 80 %, bijvoorbeeld door een laadtoestand van 80 % in te stellen."

Het gaat dus niet alleen om snelladen.

Verder is snelladen boven de 80% inderdaad ook niet goed voor de batterij. De auto limiteert dan ook al grotendeels zelf de snelheid van het laden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:50
Ik zet hem altijd op 100%. Gebruik de auto dagelijks en laad altijd thuis op. Nooit een snel lader gebruikt.
Is een lease op de zaak. Ik mag er toch van uit gaan dat de batterij de 1e 4 jaar geen tekenen van slijtage gaat vertonen.

Uiteindelijk is dit natuurlijk gemakzucht. Ik heb geen zin om ooit aan de snelweg te moeten staan als ik onverwachts een lange rit moet maken omdat ik "van te voren het laaddoel niet heb aangepast en toen 3 uur lang heb moeten wachten voor de accu van 80% naar 100% ging".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Myaimistrue
RobertMaes schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:02:

Uiteindelijk is dit natuurlijk gemakzucht. Ik heb geen zin om ooit aan de snelweg te moeten staan als ik onverwachts een lange rit moet maken omdat ik "van te voren het laaddoel niet heb aangepast en toen 3 uur lang heb moeten wachten voor de accu van 80% naar 100% ging".
Het is ook een vorm van "range anxiety". Alsof iedereen vroeger altijd met een volle benzinetank op weg ging. Als je onderweg onvoldoende range blijkt te hebben voor de volledige rit, ga je toch gewoon ergens bij"tanken"?

En ik zie overigens absoluut niet waarom iemand "drie uur zou moeten wachten om zijn accu van 80 naar 100% te brengen". Als je moet vertrekken, vertrek je. En als je moet bijladen, dan laad je bij. Neemt niet zoveel meer tijd in beslag dan een tankbeurt, als je vanaf een voldoende lage SoC begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:00
Ik zet hem altijd op 100%. Gebruik de auto dagelijks en laad altijd thuis op. Nooit een snel lader gebruikt.
Is een lease op de zaak. Ik mag er toch van uit gaan dat de batterij de 1e 4 jaar geen tekenen van slijtage gaat vertonen.

Je hebt het bijna nooit nodig en je weet dat het beter is voor de levensduur. Mijn keuze is gemaakt en ik ga de auto tot 80% laden. Doe ik met mijn huidige EV ook al 4 jaar en nog nooit spijt van gehad.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2
Myaimistrue schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:39:
[...]

De levensduur van een NCM batterij neemt versneld af wanneer de batterij langere tijd op een 100% laadtoestand wordt gehouden. 80% wordt gezien als een redelijk compromis tussen het vermijden van versnelde slijtage en voldoende laadcapaciteit.

De "reserve" die BMW inbouwt is beperkt: als je tot "100%" laadt is dat eigenlijk 80,7Kwh/83,9Kwh = 96%.

Je kan ook in de documentatie lezen dat er aangeraden wordt om bij "stockage langer dan 3 maanden", de laadtoestand tussen de 30 en 50% te houden. Dat staat daar niet om de pagina's te vullen...

Dat gezegd zijnde wordt aangenomen dat zowat 1000 cycli, vooraleer de capaciteit daalt tot 80% van de originele capaciteit, een redelijke verwachting is. Dat is in de praktijk zowat 400.000 km. Wie zijn batterij spaart (door bvb ook het snelladen zoveel mogelijk te vermijden) kan er mogelijks tot 2000-2500 cycli uithalen en zal alleszins de capaciteit van de batterij minder snel zien verminderen.

Zelf hou ik de laadtoestand van mijn i4 grotendeels tussen de 40 en 60%, dat volstaat ruimschoots voor de ritten die ik doorgaans doe (100-150km heen en terug). Als ik eens heel ver moet, dan ga ik uiteraard wel (kort daarvoor) tot boven de 80% laden.

Maar systematisch tot 100% laden, daar zie ik het nut niet van in (de schadelijkheid wel) - met een benzinewagen rijd je toch ook niet continu met een volle tank rond?
Ik hecht meer waarde aan het oordeel van de ervaren monteur die voor deze materie een speciaal certificaat heeft behaald. Wat dat betreft spreekt BMW NED zichzelf tegen. Het aantal ladingen schijnt ook invloed te hebben. Dus beter 1x volledig opladen, dan 5x 20 of 30% bijladen is mij verteld.
Jammer dat de communicatie niet eenduidig is. Het blijft een gevoelig onderwerp :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Michael2 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Ik hecht meer waarde aan het oordeel van de ervaren monteur die voor deze materie een speciaal certificaat heeft behaald. Wat dat betreft spreekt BMW NED zichzelf tegen. Het aantal ladingen schijnt ook invloed te hebben. Dus beter 1x volledig opladen, dan 5x 20 of 30% bijladen is mij verteld.
Jammer dat de communicatie niet eenduidig is. Het blijft een gevoelig onderwerp :z
Hij heeft gelijk, het is niet schadelijk, maar voor de levensduur is 80% beter.

Heeft niets met BMW of de monteur te maken maar alles met dit type batterijen. BMW, de monteur en een ieder zijn mening kunnen de eigenschappen van Li Ion batterijen niet veranderen.

Verder heeft het bij snelladen geen zin omdat het gewoon een stuk trager gaat dan laden tot 80%. De cellen beginnen te balanceren waarbij zelfs bepaalde cellen niet meer geladen of in sommige gevallen zelfs actief ontladen moeten worden. Inefficiënt en traag dus af te raden.

[ Voor 15% gewijzigd door kdeboois op 31-07-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
Michael2 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:23:
[...]

De documentatie van BMW zal wel samengesteld zijn door informatie die bij de echte specialisten bij BMW is vergaard. Sorry, maar een monteur lambda "met een speciaal certificaat", dat maakt geen indruk op mij.

Dat je een NCM batterij beter niet tot 100% oplaadt, en dat je beter bvb meerdere keren 40-60% kan opladen dan 1x 1-100%: er zijn talloze studies die dat aantonen. De wetenschap lijkt me een betrouwbaardere bron dan de "ervaring" van een monteur die gans zijn leven aan ICE-wagens heeft gewerkt en nu "een speciaal certificaat heeft" (dat vooral betrekking heeft op de veiligheidsaspecten van het omgaan met een hoge voltage accu).

Maar ik kan me best voorstellen dat ze vanuit de dealer vooral de boodschap willen geven: doe maar waar je zin in hebt, het komt wel goed. Dat klopt grotendeels, maar dat je batterijcapaciteit sneller zal dalen in functie van je laadgedrag, dat is gewoon een aangetoond feit. Dat je daar niet snel iets van zal merken (als je niet nauwkeurig gaat meten) dat geloof ik wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phex
Myaimistrue schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:31:
[...]
Maar ik kan me best voorstellen dat ze vanuit de dealer vooral de boodschap willen geven: doe maar waar je zin in hebt, het komt wel goed.
Dat idee kreeg ik ook. Een monteur of verkoper zal het een worst wezen hoe je jouw accu gebruikt. Het is veel belangrijker dat jij je goed voelt bij de aanschaf. Dus al je direct allemaal regeltjes geeft bij hoe je de wagen het beste kan rijden... Past niet helemaal in het plaatje wat BMW verkoopt.

Gewoon lekker doen waar je zin in hebt en niemand je de regels laten voorschrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Myaimistrue schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Het is ook een vorm van "range anxiety". Alsof iedereen vroeger altijd met een volle benzinetank op weg ging. Als je onderweg onvoldoende range blijkt te hebben voor de volledige rit, ga je toch gewoon ergens bij"tanken"?

En ik zie overigens absoluut niet waarom iemand "drie uur zou moeten wachten om zijn accu van 80 naar 100% te brengen". Als je moet vertrekken, vertrek je. En als je moet bijladen, dan laad je bij. Neemt niet zoveel meer tijd in beslag dan een tankbeurt, als je vanaf een voldoende lage SoC begint.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Laat ik voorop stellen dat ik er nu nog maar 2 weken in rijd en ik van een VW Passat afkom die makkelijk 1200km op een tank doet.
Ik kom gewoon vaak in situaties waar ik haast heb. Een tankbeurt gaat "snel". Snelladen wellicht ook maar dat moet ik nog proberen en dus ben ik dat nog niet gewend.

Ik ben afgelopen week richting Noorwegen gegaan met HNL vanuit Emden. Ik woon in Zeeland dus dat was krap 5 uur rijden. Dit had ik, met mijn rijgedrag, nooit op één accu lading kunnen doen.
Het is dat we op het laatste moment besloten toch met de lease auto van mijn vrouw te gaan (omdat ik mijn laadpas nog niet binnen had) anders weet ik zeker dat ik een probleem zou hebben gehad.

We vertrokken niet op tijd. Althans, zodra we in de auto stapte zag ik dat er behoorlijke files waren op de A58 in Zeeland die voor een dusdanige vertraging hebben gezorgd dat ik volgens de navigatie 10 minuten te laat aan zou komen (de boot wacht niet). Dus, ik heb de route aangepast om eerder in Duitsland aan te komen en heb daar de gehele weg 200+ gereden. Heb 1x moeten tanken.
Had mij dit met de BMW overkomen dan had ik die boot gegarandeerd gemist.. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
@RobertMaes Gewoon met de BMW gaan en de volgende boot nemen. Jezelf doodrijden om die ene boot te halen doe je ook maar 1 keer >:)

Of de auto omruilen voor een ICE model en lekker door blijven jakkeren. Ook jarenlang gedaan, maar er komt een moment dat je doorhebt dat het anders kan. Een EV helpt daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
kdeboois schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:16:
@RobertMaes Gewoon met de BMW gaan en de volgende boot nemen. Jezelf doodrijden om die ene boot te halen doe je ook maar 1 keer >:)

Of de auto omruilen voor een ICE model en lekker door blijven jakkeren. Ook jarenlang gedaan, maar er komt een moment dat je doorhebt dat het anders kan. Een EV helpt daarbij.
De tijd zal het leren ;)
Probeer in ieder geval aan te geven waarom ik tot op heden tot 100% laad.

PS: Volgende boot ging 2 dagen later.. niet echt een optie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller

Ehm... Op minder dan 30' gaat de i4 van 80 naar 100 (eigen ervaring bij ionity!!!!) voor alle duidelijkheid. Die drie uur lijkt mij toogpraat (van horen zeggen)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 17:06
Quiller schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Ehm... Op minder dan 30' gaat de i4 van 80 naar 100 (eigen ervaring bij ionity!!!!) voor alle duidelijkheid. Die drie uur lijkt mij toogpraat (van horen zeggen)...
laden van 80% tot 100% aan een HPC/Ionity in 30 minuten, echt ???

In minder tijd laad ik van 16% naar 85% ... en als het "druk" is, dan laad ik maar tot 80%, is netjes voor collega EV-rijders ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPpwFdepzFTf-DoCM44FcltIOJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbdf8aRjR97Av8yW8Gj4qZNd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Marcher schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:44:
[...]

laden van 80% tot 100% aan een HPC/Ionity in 30 minuten, echt ???

In minder tijd laad ik van 16% naar 85% ... en als het "druk" is, dan laad ik maar tot 80%, is netjes voor collega EV-rijders ...

[Afbeelding]
Natuurlijk doe je dat niet als het druk is... Ik was toen alleen (vorige winter) en had alle tijd van de wereld op dat moment en wou het een keer testen... Normaliter laad ik bij snelladers maar tot 80% of in zeldzame gevallen 85-90 als het kalm is en ik tijd heb. De i4 zakt wel in snelheid maar blijft toch heel lang zijn 50-60kw volhouden (boven de 80) Wat op die soc echt wel hoog is.

[ Voor 7% gewijzigd door Quiller op 31-07-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom1973
  • Laatst online: 17-08-2023
Knip

[ Voor 122% gewijzigd door Notna op 01-08-2023 10:00 . Reden: Offtopic, op de man reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Knip

Ik heb geen idee over welk ongelijk je het hebt. Ik heb een SQ5 en binnenkort een i4. De ene auto heeft wat mij betreft zijn voor- en nadelen en dat heeft de ander ook. Simpel als dat.

Iemand gaf iets aan over een tegenvallende acceleratie van de e40 en daar reageerde ik op. Simpel als dat.

[ Voor 38% gewijzigd door Notna op 01-08-2023 10:00 . Reden: Offtopic, op de man reactie. Maak dan een TR aan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Vraagje; als je met de BMW Charging pas laadt bij een publieke, langzame AC paal, welk tarief betaal je dan?
- Het BMW Active abonnementstarief van 39 cent per KWh
- Het Ionity Plus abonnementstarief van 22 cent per KWh
- Het tarief van de paalaanbieder, in dit geval 37 cent per KWh

Ben benieuwd!
Overigens weinig mis met de laadssnheid bij Ionity, meer dan de fabrieksopgave :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjDU7ewvPRmLQHuhWcCjVpgpAX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXVC6PzI397EX6lmtWebjAwR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
MuFFIN 007 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 01:14:
Vraagje; als je met de BMW Charging pas laadt bij een publieke, langzame AC paal, welk tarief betaal je dan?
- Het BMW Active abonnementstarief van 39 cent per KWh
- Het Ionity Plus abonnementstarief van 22 cent per KWh
- Het tarief van de paalaanbieder, in dit geval 37 cent per KWh

Ben benieuwd!
Overigens weinig mis met de laadssnheid bij Ionity, meer dan de fabrieksopgave :D

[Afbeelding]
Als je BMW activ hebt (betalend na het eerste jaar (in belgie 4.99 euro) betaal je het vaste tarief van BMW (geen onverwachte kosten of moeten nakijken bij elke paal -- indien niet activ (dus gratis flex) vraagt elke laadpaal wat hij zelf wil en dat kan voor verassingen zorgen ;)) - ionity plus staat hier los van en is alleen geldend bij ionity laadpalen (kortom : dc is het goedkoopst (mits bij ionity) als je plus ook actief hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Quiller op 01-08-2023 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 13:39
Aan de acceleratie valt niet te tippen, maar ik moet hem ook wel gelijk geven dat de sensatie en beleving minder is. Het gevoel van 'ik trek hem even open' mist. Desondanks zou ik de soepelheid missen en zou ik niet snel teruggaan naar een ICE.

[ Voor 41% gewijzigd door Notna op 01-08-2023 10:00 . Reden: Quote weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 13:07
Iemand die Leder Vernasca Oyster met stitching | Schwarz heeft?
Tevreden van? Eventueel foto's?

Ik kon gaan voor een zeer goed aangeklede e40 en die had ik dan voorzien met lederen zetels of een iets kalere M50 met dan Sensatec geperforeerd zwart.
Nu merk ik dat dit NIET bestaat in Nederland dat Sensatec?
De M50 kost ook 3000 euro goedkoper en bv leder is geen extra, terwijl in België + 1500 euro. Wellicht zijn er dan andere opties wel weer goedkoper in BE?
Ook de optiepakken zijn volledig anders... toch raar allemaal die verschillen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
voodoo077 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:45:

Ik kon gaan voor een zeer goed aangeklede e40 en die had ik dan voorzien met lederen zetels of een iets kalere M50 met dan Sensatec geperforeerd zwart.
De M50 kost ook 3000 euro goedkoper en bv leder is geen extra, terwijl in België + 1500 euro. Wellicht zijn er dan andere opties wel weer goedkoper in BE?
Ik heb sensatec/alcantara, NL.
e40 m sport pro, 19 juli geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
RobertMaes schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Ik heb sensatec/alcantara, NL.
e40 m sport pro, 19 juli geleverd.
sensatec/alcantara is in België standaard dan hebben we opleg 165 euro voor volledige Sensatec geperforeerd in zwart, beige, tacora rot of cognac. En dan nog eens opleg 1485 voor leder dat dacht ik in NL "gratis" is.
Dus zuiver Sensatec zie ik niet in NL of mis ik me?
Maar de vraag is dus eerder naar het Leder Vernasca Oyster met stitching | Schwarz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-06 12:34

Mojo

The Power Within

voodoo077 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:45:

Ik heb Vernasca Oyster. Geen speciale stitching geselecteerd, volgens mij kan dat ook niet. Heb deze als onderdeel van High Executive gekozen. Wilde eigenlijk Cognac met mijn blauwe auto, maar dat kon niet zonder M-stoelen.

Zeker tevreden mee! Niet spierwit meer licht beige dus niet zo klinisch als bijvoorbeeld een Tesla.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• rvdm-
  • Laatst online: 07-06 11:53
Misschien voegt dit iets toe aan de discussie - ik post hier verder bijna nooit :)

Normaliter rijd ik in een M50, deze is vanwege issues even uit de running. Eerder is de drivetrain en 1 van de motoren vervangen, nu is er een probleem in het accupack/laadsysteem. Reparatie duurt lang, dus ik heb 'n tijdelijke auto meegekregen - een redelijk uitgebouwde M440i van dezelfde generatie als mijn M50. Deze heb ik nu een week of 3, en waarschijnlijk nog het grootste deel van deze maand. Er zit nu een paar 1000 kilometer op de teller, die op 50km na van mij zijn.

Prima vergelijk dus: bijna hetzelfde model, ook 4WD, alleen veel minder gewicht, en 6-in-lijn ipv 2 electromotoren.

Mijn 'take':
- Automatisering in de M50 is een stuk leuker, alles voelt moderner, en ik mis het adaptive rijden als je de M50 op adaptive regeneration zet.
- Cockpit M50 is - voor mij - een stuk mooier door het doorlopende grote scherm. De M440i heeft een kleiner tweede scherm zoals we dat uit eerdere generaties BMW gewend zijn. Ik vind het grote scherm mooier.
- De M50 is een stuk sneller, maar de M440i 'voelt sneller'. Je hebt het (al dan niet fake) motorgeluid, het subtiele schakelen, en een stuk minder gewicht. Hans Zimmer compenseert niet voor 6 cylinders. Bochten voelen anders. Ligt minder als een blok op de weg.
- Ik voel me een stuk minder OK bij de pomp. Het verbruik is gewoon bizar als je de consumptie van een EV gewend bent. Naar mijn mening (!) moet je dit niet meer willen.

Uiteindelijk is alles subjectief. Ikzelf ben straks blij met de M50 als 'ie terug is. Andere mensen zouden misschien liever de M440i blijven rijden.

Wat ik wel jammer vind, is dat in de draad hier mensen soms zo ontzettend persoonlijk gaan lopen reageren op de mening van anderen. Als iedereen dezelfde smaak had, dan reden we allemaal straks in exact dezelfde auto. Volgens mij moet 't niet zo lastig zijn om die andere meningen dan ook gewoon te respecteren, niet elkaar af te gaan lopen zeiken of blaffen, en blij te zijn dat we die keuzes hebben en maken. Volwassen discussies gaan over inhoud en feiten, niet over allemaal emotionele en persoonlijke dingen die we allemaal anders ervaren. Genoeg toxic andere communites waar je je ei kwijt kan als dat wel je ding is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Quiller schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 01:44:
[...]

Als je BMW activ hebt (betalend na het eerste jaar (in belgie 4.99 euro) betaal je het vaste tarief van BMW (geen onverwachte kosten of moeten nakijken bij elke paal -- indien niet activ (dus gratis flex) vraagt elke laadpaal wat hij zelf wil en dat kan voor verassingen zorgen ;)) - ionity plus staat hier los van en is alleen geldend bij ionity laadpalen (kortom : dc is het goedkoopst (mits bij ionity) als je plus ook actief hebt.
Ik heb inderdaad de pas van de dealer geactiveerd, dus nu binnen het eerste jaar 'gratis' Active van BMW en Ionity Plus. Grappig, want dan is DC laden bij Ionity inderdaad de goedkoopste optie (22ct per Kwh). Had ik nooit verwacht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuFFIN 007
voodoo077 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

sensatec/alcantara is in België standaard dan hebben we opleg 165 euro voor volledige Sensatec geperforeerd in zwart, beige, tacora rot of cognac. En dan nog eens opleg 1485 voor leder dat dacht ik in NL "gratis" is.
Dus zuiver Sensatec zie ik niet in NL of mis ik me?
Maar de vraag is dus eerder naar het Leder Vernasca Oyster met stitching | Schwarz
In Nederland is de basisbekleding voor de E35/40 stof. Voor de M Sport versie en de M50 is de basisbekleding de bekende Alcantara Sensatec combinatie. Sensatec met een kleurtje voor een schappelijke meerprijs bestaat helaas niet meer in NL (was waarschijnlijk te populair, jammer, had ik anders zeker besteld in Cognac ofzo). Vernasca is op geen enkele versie standaard, het zit wel in het High Executive pakket (a 2000 euro). Los kost dat leder ongeveer 1500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
MuFFIN 007 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:19:
[...]
Ik heb inderdaad de pas van de dealer geactiveerd, dus nu binnen het eerste jaar 'gratis' Active van BMW en Ionity Plus. Grappig, want dan is DC laden bij Ionity inderdaad de goedkoopste optie (22ct per Kwh). Had ik nooit verwacht!
Is niet helemaal onlogisch : BMW is 'mede-eigenaar' van ionity en heeft dus rechtstreeks voordeel als je het abo van 13 euro per maand neemt... De bedriegers zijn Mercedes en consoorten die ook mede-eigenaar zijn maar de prijzen van ionity plus in hun netwerk wel gevoelig opgetrokken hebben... (corporate greed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schreven
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik rijd nu 4 maanden met plezier een i4 eDrive40.
Het valt me op dat het curved display vaak ongevraagd van scherm wisselt (naar bv Carplay) of voorstelt om een functie aan een snelkoppeling toe te voegen (bv navigatie of media).
Ik moet het scherm steeds aantikken om het voorstel te annuleren. Vervelend, zeker omdat het ongevraagd is.
Is dit een bekend probleem? En hoe is t op te lossen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Schreven schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:25:
Ik rijd nu 4 maanden met plezier een i4 eDrive40.
Het valt me op dat het curved display vaak ongevraagd van scherm wisselt (naar bv Carplay) of voorstelt om een functie aan een snelkoppeling toe te voegen (bv navigatie of media).
Ik moet het scherm steeds aantikken om het voorstel te annuleren. Vervelend, zeker omdat het ongevraagd is.
Is dit een bekend probleem? En hoe is t op te lossen?
Bij carplay switcht hij omdat er een app in carplay een notificatie geeft. Zelf heb ik bij bij de apps die ik in carplay heb staan bij de meeste notificaties uit staan. Dan beperk je het probleem. (je kan op je iPhone bij notificaties dan apart die voor carplay uitzetten)

Die voorstel dingen kan je als ik het me goed herinner uitzetten in het instellingen menu met de vage naam Aanwijzingenschermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:49:
Mha, dat verbruik komt vooral omdat hij maar 5 kilometer rijd. Dan heb je flinke overhead van de climatisering die initieel even flink aan de slag moet.
Ik deactiveer de airco bij de actueel relatief koele temperaturen. Ben sowieso geen airco liefhebber. Zal ongetwijfeld ook iets schelen in het verbruik😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
Mojo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:44:
[...]
Ik heb Vernasca Oyster. Geen speciale stitching geselecteerd, volgens mij kan dat ook niet. Heb deze als onderdeel van High Executive gekozen. Wilde eigenlijk Cognac met mijn blauwe auto, maar dat kon niet zonder M-stoelen.

Zeker tevreden mee! Niet spierwit meer licht beige dus niet zo klinisch als bijvoorbeeld een Tesla.
Thx 4 de feedback.
In België is dat altijd met die stitching maar ziet er wel wit uit en helemaal niet beige op de configurator.
De sensatec is beige en heb ik gezien in werkelijkheid en is niet wat ik zoek. Hoop dus net dat het vernasca meer naar wit gaat.Toevallig geen foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
voodoo077 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Thx 4 de feedback.
In België is dat altijd met die stitching maar ziet er wel wit uit en helemaal niet beige op de configurator.
De sensatec is beige en heb ik gezien in werkelijkheid en is niet wat ik zoek. Hoop dus net dat het vernasca meer naar wit gaat.Toevallig geen foto?
Staan er best wat te koop in NL: (Lekker makkelijk checken)
https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2023-54054454
https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2023-53919563
https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2023-53878744

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quiller
Michael2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:50:
[...]
Ik deactiveer de airco bij de actueel relatief koele temperaturen. Ben sowieso geen airco liefhebber. Zal ongetwijfeld ook iets schelen in het verbruik😇
ivm het opstapelen van schimmels in de filter is dit het slechtste idee dat je kan uitvoeren. Airconditioning moet het hele jaar door actief staan om de kans op bacteriële infecties tot het minimum te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael2
[quote]Quiller schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:42:
[...]

ivm het opstapelen van schimmels in de filter is dit het slechtste idee dat je kan uitvoeren. Airconditioning moet het hele jaar door actief staan om de kans op bacteriële infecties tot het minimum te beperken.
[/quote

Dag en nacht in de kunstmatige airco verblijven is geen gezond gegeven. Mijn vader is longarts en weet er alles van. Zeg niet dat de airco permanent uitstaat in de I4, maar als het niet nodig is dus wel. Daar is de uit-knop voor in het leven geroepen.😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:16
Michael2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

[/quote

Dag en nacht in de kunstmatige airco verblijven is geen gezond gegeven. Mijn vader is longarts en weet er alles van. Zeg niet dat de airco permanent uitstaat in de I4, maar als het niet nodig is dus wel. Daar is de uit-knop voor in het leven geroepen.😇
Zit jij dag en nacht in je auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
[...]

[/quote

Je vader weet ongetwijfeld alles over longziektes en het algemene risico van airco's. Met name bij gebouwen is daar wel enig onderzoek naar gedaan - cf het Sick Building Syndroom dat positief (maar niet exclusief) correleert met airco.

Maar blijkbaar begrijpt hij dus niet dat een auto airco die slechts sporadisch werkt, een belangrijke bron kan worden van (opgehoopt) stof, en zich ontwikkelende schimmels en bacteriën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:14

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[...]
offtopic:
Een airco is totaal niet ongezond voor je longen! Vieze filters of telkens grote temperatuur verschillen doorlopen kan bestaande klachten verergeren of klachten opleveren.

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 08:18
Michael2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:50:
[...]

Dat zie je meteen als je de airco uitzet tijdens het rijden. Je ziet direct dat de resterende kilometers omhoog gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
dencoupe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

Dat zie je meteen als je de airco uitzet tijdens het rijden. Je ziet direct dat de resterende kilometers omhoog gaan.
Meerverbruik valt meestal wel mee. Eens op “onderhoudsmodus” heeft een airco in een EV voldoende aan nauwelijks 500watt vermogen. Als je de temperatuur op een snikhete zomerdag op 17 graden zet, zal het meer zijn wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-04 21:58
Myaimistrue schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

Meerverbruik valt meestal wel mee. Eens op “onderhoudsmodus” heeft een airco in een EV voldoende aan nauwelijks 500watt vermogen. Als je de temperatuur op een snikhete zomerdag op 17 graden zet, zal het meer zijn wellicht.
Ik rijd nog in een Polestar P2, maar de I4 is onderweg. In de P2 kun je zien hoe het e verbruik verdeeld is, actueel en over verschillende km intervallen. Gemiddeld 7% van het E verbruik is geraleteerd aan climate control. Niet verwaarloosbaar, wel gewoon nodig en comfortabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
FW423130 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:06:
[...]

Ik rijd nog in een Polestar P2, maar de I4 is onderweg. In de P2 kun je zien hoe het e verbruik verdeeld is, actueel en over verschillende km intervallen. Gemiddeld 7% van het E verbruik is geraleteerd aan climate control. Niet verwaarloosbaar, wel gewoon nodig en comfortabel
In BMW kan je het zien via de offline cardata download. Voor mijn i4 in juli: verbruik drivetrain 15.1 KWh/100km, verbruik andere componenten 0.75 (Kwh/100km vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
FW423130 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:06:
[...]
Dat het zo hoog is heeft meer dan waarschijnlijk te maken met het niet voorverwarmen / koelen van de wagen terwijl hij aan de stekker hangt (ja dan verbruikt het ook elektriciteit, maar het gaat niet van je range af) -- Het begin van de rit verbruikt een klimaatregeling idd veel elektriciteit tov het onderhouden van de temperatuur verder in de rit... Met name op korte tot middellange (minder dan 75 km) ritten heeft dit dus een heel grote invloed.

[ Voor 6% gewijzigd door Quiller op 03-08-2023 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-04 21:58
Quiller schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 01:03:
[...]

Dat het zo hoog is heeft meer dan waarschijnlijk te maken met het niet voorverwarmen / koelen van de wagen terwijl hij aan de stekker hangt (ja dan verbruikt het ook elektriciteit, maar het gaat niet van je range af) -- Het begin van de rit verbruikt een klimaatregeling idd veel elektriciteit tov het onderhouden van de temperatuur verder in de rit... Met name op korte tot middellange (minder dan 75 km) ritten heeft dit dus een heel grote invloed.
Dat klopt op zichzelf, maar ik rijd met 60k km per jaar eigenlijk alleen maar lange ritten, 150 km enkel. Dan zou betekenen dat bij kortere ritten het aandeel climate in het verbruik alleen maar groter zou worden. Mss dat de efficiency bij de I4 beter is of de opgave is niet correct.
In ieder geval is de I4 een stuk zuiniger dan de P2, en ik ga ervan uit dat dit met name in de e motoren en accu's zit en niet in de climate control. Dat Zou wel betekenen dat het aandeel climate in de I4 eerder groter dan kleiner is dan die 7%.

Overigens heb ik altijd de airco aan op de automatische stand, in de winter de stoel en regelmatig ook de stuur verwarming aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MuFFIN 007
FW423130 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:04:
[...]

Dat klopt op zichzelf, maar ik rijd met 60k km per jaar eigenlijk alleen maar lange ritten, 150 km enkel. Dan zou betekenen dat bij kortere ritten het aandeel climate in het verbruik alleen maar groter zou worden. Mss dat de efficiency bij de I4 beter is of de opgave is niet correct.
In ieder geval is de I4 een stuk zuiniger dan de P2, en ik ga ervan uit dat dit met name in de e motoren en accu's zit en niet in de climate control. Dat Zou wel betekenen dat het aandeel climate in de I4 eerder groter dan kleiner is dan die 7%.

Overigens heb ik altijd de airco aan op de automatische stand, in de winter de stoel en regelmatig ook de stuur verwarming aan.
Zit er ook in dat de I4 geen lijn heeft als een rijdende zeecontainer.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
FW423130 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:04:
[...]

Als ik me niet vergis heeft de i4 standaard een warmtepomp en is dit bij de P2 een optie. Heb je die optie niet dan is het convectie oid. Verbruikt een stuk meer stroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
RobertMaes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 07:26:
[...]

Als ik me niet vergis heeft de i4 standaard een warmtepomp en is dit bij de P2 een optie. Heb je die optie niet dan is het convectie oid. Verbruikt een stuk meer stroom
Het efficientieverschil tussen wel of geen warmtepomp speelt bij verwarming, niet bij koeling. Een auto die geen warmtepomp heeft moet de verwarming opwekken door restwarmte te recupereren - die is er niet veel in een EV - en stroom door een weerstand te jagen, wat erg inefficient is om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Myaimistrue schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:12:
[...]

Het efficientieverschil tussen wel of geen warmtepomp speelt bij verwarming, niet bij koeling. Een auto die geen warmtepomp heeft moet de verwarming opwekken door restwarmte te recupereren - die is er niet veel in een EV - en stroom door een weerstand te jagen, wat erg inefficient is om te verwarmen.
Klinkt logisch. Hoe werkt dit met koeling dan? Gaat toch ook door een warmtepomp? Tenminste, zo werkt mijn airco thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
RobertMaes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:25:
[...]

Klinkt logisch. Hoe werkt dit met koeling dan? Gaat toch ook door een warmtepomp? Tenminste, zo werkt mijn airco thuis ;)
Een warmtepomp is weinig meer dan een omgekeerde airco, inderdaad. Een airco/warmtepomp met een zogenaamde driewegklep kan zijn werking omdraaien en respectievelijk warmtepomp/airo worden.

Ik vermoed (maar misschien kan iemand dat hier bevestigen of ontkennen?) dat in een auto de airco en de warmtepomp soms ook éénzelfde toestel zijn. Een auto "zonder warmtepomp" is dan gewoon een auto met airco zonder driewegklep :) .

Al kan ik me ook voorstellen dat het in een auto aparte toestellen zijn omdat er situaties kunnen zijn waarin je tegelijk wil kunnen koelen èn verwarmen (ik denk met name aan de verschillende behoeftes die op een gegeven moment kunnen bestaan tussen de passagiers en de batterij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
Myaimistrue schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:18:
[...]

Zet maar eens uit tijdens een rit, scheelt aardig wat kilometers. Het zullen maar net die kilometers zijn om je wel bij een lader te kunnen brengen 😉

Mijn staat ook altijd op automatisch, maar ooit eens uit nieuwsgierigheid uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 13:25

MagicTempest

Fly pig!

Bij bepaalde temperaturen vind ik het vaak lekkerder om een raampje open te zetten en de airco uit. Met mijn Model 3 scheelde dat vaak aanzienlijk in het verbruik. Ik keek nooit naar de kilometerinschatting, maar puur naar verbruik van een rit en de analyse van het stroomverbruik in de rit.

Bij een raampje open heb je wel nog het nadeel dat de aerodynamica iets minder goed wordt, maar dat is niet dusdanig veel dat het gebruik van een airco zuiniger is.

Ik neem dus aan dat bij de i4 (die voor mij hopelijk over een week of 3 voor de deur staat) vergelijkbaar zal zijn.

Wat betreft schimmelvorming, ik dacht altijd dat het een stuk slechter was om de airco korte pozen aan te zetten (dus bij kleine ritjes in de stad bijvoorbeeld) dan dat je hem helemaal niet aanzet. Of ben ik wat dat betreft verkeerd geïnformeerd? (niet dat ik bij korte stadsritjes de airco altijd uitzet of zo)

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiriki
Dit gaat wel heel off-topic, maar het hangt heel erg van de auto af wat zuiniger is, raam open of airco aan. Bij hogere snelheden is het eigenlijk altijd de airco omdat de aerodynamica een grotere rol speelt maar bij sommige modellen, windsnelheden en -richtingen is de airco bij elke snelheid zuiniger. Wel is het goed om de ramen de eerste meters volledig open te zetten bij vertrek om de ergste hitte snel uit de auto te krijgen.

Wat betreft schimmelvorming is het advies altijd om de laatste 5-10 minuten van de rit de airco uit te zetten. Wanneer je elke dag met de auto rijdt loopt met meestal wel los, maar op die manier kan je de condensor goed drogen zodat er geen schimmel kan ontstaan mocht je enkele dagen of langer de auto stil laten staan. Zelf heb ik al 25 jaar de airco op auto staan bij verschillende merken en types en nooit schimmelvorming gehad maar ik gebruik bijna elke dag de auto.

Leuk, twee onderwerpen waar ik ook ooit (te ver) in ben gedoken :D

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ard1970
Myaimistrue schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Ik begrijp die drang niet om een bijna perfecte auto te verminken zodat hij niet meer geschikt is om normaal mee te rijden. |:(
Kan je me vertellen waar je dit op baseert, dat er niet meer normaal mee te rijden valt? In hoeveel i4’s heb je gereden die verlaagd zijn?

Ik heb er nu ruim anderhalve week (en zo’n 1.500 km) opzitten met de Eibach verlaging (èn Maxton kit), maar ervaar GEEN ENKEL probleem. Sterker nog; ik vind dat de auto juist fijner rijd 😋

Misschien moet ik er wel bij melden dat ik mijn auto niet als 4x4 gebruik en me alleen op verharde wegen begeef, weet niet hoe jij je auto gebruikt natuurlijk 😏

Hoe dan ook; ik vind het ook echt een stuk mooier staan en ben blij met mijn keuze. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWVb8EgmGtavb8Ll2o9MYkfjtwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zir2VGrRnsjsY2klKziZ7k86.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jiriki schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:19:
Zelf heb ik al 25 jaar de airco op auto staan bij verschillende merken en types en nooit schimmelvorming gehad maar ik gebruik bijna elke dag de auto.
En je hebt van elke auto de airco uit elkaar gehaald en de binnenkant op schimmel gecontroleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
ASS-Ware schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
En je hebt van elke auto de airco uit elkaar gehaald en de binnenkant op schimmel gecontroleerd?
Nee, maar ik ben zo'n nerd die elk jaar zijn auto's naar de airco specialist in de buurt brengt voor controle en bijvullen. En ja, dan controleren ze ook de condensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-06 14:30
Ard1970 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Kan je me vertellen waar je dit op baseert, dat er niet meer normaal mee te rijden valt? In hoeveel i4’s heb je gereden die verlaagd zijn?

Ik heb er nu ruim anderhalve week (en zo’n 1.500 km) opzitten met de Eibach verlaging (èn Maxton kit), maar ervaar GEEN ENKEL probleem. Sterker nog; ik vind dat de auto juist fijner rijd 😋

Misschien moet ik er wel bij melden dat ik mijn auto niet als 4x4 gebruik en me alleen op verharde wegen begeef, weet niet hoe jij je auto gebruikt natuurlijk 😏

Hoe dan ook; ik vind het ook echt een stuk mooier staan en ben blij met mijn keuze. [Afbeelding]
100% gelijk. Nu is het geen iX4 meer. Mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
[...]

Hoe dan ook; ik vind het ook echt een stuk mooier staan en ben blij met mijn keuze. [Afbeelding]
Ieder zijn meug, maar de mijne is het niet. Dat gezegd : les gouts et le couleurs... ... ... (over smaak valt niet te discuteren) ...

Betreffende het 'normaal rijden' : in Italie moest ik ondergronds parkeren. De weg naar de parking was niet eens zo steil, maar toch raakte ik (met mijn slechts 18 inch wielen) de grond lichtjes met de wagen. Jij geraakt er dus zeker niet meer binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ard1970
Quiller schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Ieder zijn meug, maar de mijne is het niet. Dat gezegd : les gouts et le couleurs... ... ... (over smaak valt niet te discuteren) ...

Betreffende het 'normaal rijden' : in Italie moest ik ondergronds parkeren. De weg naar de parking was niet eens zo steil, maar toch raakte ik (met mijn slechts 18 inch wielen) de grond lichtjes met de wagen. Jij geraakt er dus zeker niet meer binnen.
Wat betreft smaak ben ik het ook 100% met je eens hoor; ieder het zijne. Het ging me er ook niet om of hij/zij het wel of niet mooi vond, maar dat er zo stellig beweerd werd dat de auto onrijdbaar zou worden. Het tegendeel is waar.

En ja, sommige parkeergarages zal ik wellicht niet meer in kunnen. Heb er nu inmiddels een aantal in Arnhem, Amsterdam en Den Haag gehad, en die kwam ik gewoon binnen. Ja; voorzichtig rijdend. Maar dat deed ik daarvoor ook. Feit is ook dat ik 99,5% van mijn autotijd NIET in parkeergarages hoef te maken 😉

Overigens maakt de maat van de velg hierbij volgens mij niets uit; de omtrek blijft toch hetzelfde?

[ Voor 4% gewijzigd door Ard1970 op 03-08-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Ard1970 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Overigens maakt de maat van de velg hierbij volgens mij niets uit; de omtrek blijft toch hetzelfde?
Good call ... Ik was er niet zeker van :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 29-04 20:17
[...]

De lucht (klein filtertje O-) ?) wint het bijna van je auto ;)

Mooi plaatje, have fun with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Myaimistrue schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

Een warmtepomp is weinig meer dan een omgekeerde airco, inderdaad. Een airco/warmtepomp met een zogenaamde driewegklep kan zijn werking omdraaien en respectievelijk warmtepomp/airo worden.

Ik vermoed (maar misschien kan iemand dat hier bevestigen of ontkennen?) dat in een auto de airco en de warmtepomp soms ook éénzelfde toestel zijn. Een auto "zonder warmtepomp" is dan gewoon een auto met airco zonder driewegklep :) .

Al kan ik me ook voorstellen dat het in een auto aparte toestellen zijn omdat er situaties kunnen zijn waarin je tegelijk wil kunnen koelen èn verwarmen (ik denk met name aan de verschillende behoeftes die op een gegeven moment kunnen bestaan tussen de passagiers en de batterij).
Nu ben ik geen expert maar... warmtepomp = airco. Niet alleen in auto's maar per definitie. Of de warmtepomp verwarmt of koelt heeft louter te maken met de richting waarin hij werkt. Buiten compressie & binnen decompressie of juist andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Milton1 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

100% gelijk. Nu is het geen iX4 meer. Mooi!
Dat was het toch al niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Jiriki schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:19:
Dit gaat wel heel off-topic, maar het hangt heel erg van de auto af wat zuiniger is, raam open of airco aan. Bij hogere snelheden is het eigenlijk altijd de airco omdat de aerodynamica een grotere rol speelt maar bij sommige modellen, windsnelheden en -richtingen is de airco bij elke snelheid zuiniger. Wel is het goed om de ramen de eerste meters volledig open te zetten bij vertrek om de ergste hitte snel uit de auto te krijgen.

Wat betreft schimmelvorming is het advies altijd om de laatste 5-10 minuten van de rit de airco uit te zetten. Wanneer je elke dag met de auto rijdt loopt met meestal wel los, maar op die manier kan je de condensor goed drogen zodat er geen schimmel kan ontstaan mocht je enkele dagen of langer de auto stil laten staan. Zelf heb ik al 25 jaar de airco op auto staan bij verschillende merken en types en nooit schimmelvorming gehad maar ik gebruik bijna elke dag de auto.

Leuk, twee onderwerpen waar ik ook ooit (te ver) in ben gedoken :D
Dat gaat niet op als je de acclimatisering op afstand gebruikt voordat je gaat rijden. Dan is ie al volledig afgekoeld voordat je gaat rijden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
RobertMaes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Nu ben ik geen expert maar... warmtepomp = airco. Niet alleen in auto's maar per definitie. Of de warmtepomp verwarmt of koelt heeft louter te maken met de richting waarin hij werkt. Buiten compressie & binnen decompressie of juist andersom.
Tja, per definitie. Een airco is in het dagelijkse woordgebruik een toestel om te koelen, een warmtepomp is om te warmen. Uiteraard gaat het in beide gevallen over dezelfde thermodynamische processen.

Niet elk toestel dat als warmtepomp verkocht wordt kan ook koelen, niet zoals niet elke airco…

EV auto’s “zonder warmtepomp” hebben vaak toch een (op een ICE-model gebaseerde) airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 13:01
Myaimistrue schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

In BMW kan je het zien via de offline cardata download. Voor mijn i4 in juli: verbruik drivetrain 15.1 KWh/100km, verbruik andere componenten 0.75 (Kwh/100km vermoed ik).
Hoe doe je dit juist ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BMWi4
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-02 07:00
[...]

Ik ben blij dat ik geen verlaging heb. Namelijk al een keer aan de voorkant de bodem geraakt en de achterzijde. De i4 is al erg laag en er zitten in de bodem wat delen die de bodemvrijheid erg beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ard1970
BMWi4 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:15:
[...]

Ik ben blij dat ik geen verlaging heb. Namelijk al een keer aan de voorkant de bodem geraakt en de achterzijde. De i4 is al erg laag en er zitten in de bodem wat delen die de bodemvrijheid erg beperken.
Kan het ook zijn dat dat aan je eigen, wellicht onbehouwen, rijstijl ligt? O-)

Feit is dat de i4 standaard veel hoger op zijn poten staat dan zijn evenknie, de “normale” 4-serie GC. Met de verlaging breng je hem ongeveer op dezelfde hoogte, dus zo extreem verlaagd is het nu ook weer niet (ca. 25mm).

De blokken die het meest laag zijn, zijn de opkrikpunten. Die heeft de 4-serie ook. Waar ik woon liggen er erg veel drempels in de wijk (en eigenlijk de gehele stad), ook die neem ik zonder probleem, zelfs met de frontlip die de voorkant nog lager maakt. Niet met 80 km/h, maar laat dat nou ook net de bedoeling zijn van die drempels…

Ik vond de enorme wheelgap bijzonder storend en totaal niet passen bij een sportief ogende, coupe-achtige, auto. In mijn ogen (let vooral op het woordje “mijn”) klopt het nu veel beter, en ervaar ik zelfs een prettigere wegligging.. met name in snelle bochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerkdeur
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-02 10:44
BMWi4 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:15:
[...]

Ik kom van een mercedes A-klasse (laatste model) en moet zeggen dat de i4 een pak hoger ligt dan die wagen.
In vergelijking is de i4 precies een SUV, met de A-klasse raakte ik bijna altijd (drempels, opritten,...) terwijl deze stock lag, en zelfs op snelheden van 20-30 per uur op de normale vluchtheuvels.

Op de plaatsen dat je geraakt hebt met de i4, zou je met de meeste sedan wagens dan wel raken vrees ik, tenzij je aan een hoge snelheid erover ging. Maar ik ga er vanuit dat dat niet het geval was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Myaimistrue
Kerkdeur schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 08:28:
[...]

Ik kom van een mercedes A-klasse (laatste model) en moet zeggen dat de i4 een pak hoger ligt dan die wagen.
In vergelijking is de i4 precies een SUV, met de A-klasse raakte ik bijna altijd (drempels, opritten,...) terwijl deze stock lag, en zelfs op snelheden van 20-30 per uur op de normale vluchtheuvels.

Op de plaatsen dat je geraakt hebt met de i4, zou je met de meeste sedan wagens dan wel raken vrees ik, tenzij je aan een hoge snelheid erover ging. Maar ik ga er vanuit dat dat niet het geval was.
Sjonge, sjonge wat een overdrijvingen en blijkbaar zonder enige verificatie van feiten. De "ground clearance van een i4" is 125mm. Dat lijkt me al vrij laag.

Als ik even kijk bij een Mercedes A-klasse (2023) dan vind ik 127mm. https://www.v3cars.com/me...ousine%20is%2051%20litres. Als je weet dat een A-klasse ook een kortere wielbasis heeft, betekent dat dus dat een A-klasse flink hoog op zijn poten staat tov een i4.

Bij een standard Tesla model 3 is het 140mm.

Een Ionic 6: 141 mm.

Zo kan je verder gaan.

Besluit: de i4 zit erg laag bij de grond. Verder verlagen met kunstmatige ingrepen is problemen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Met heel die discussie rond wheel gap en ground clearance valt het me op dat een i4 met 18" velgen inderdaad best een grote wheel gap heeft, op het eerste zicht lijkt die groter dan bij een niet-elektrische 4-serie.
Zou het kunnen dat daar een praktische reden achter zit, om op die manier iets langere schokdempers te kunnen inbouwen om de extra massa te dempen zonder te hard te moeten ingrijpen?

Dat is in ieder geval iets dat de i4 prima doet, op drempels of oneffen wegdek vond ik de demping prima, beter dan bv. bij een Polestar 2 die harder afgeveerd is/lijkt, maar tegelijk ook meer oneffenheden doorgeeft (bij gelijke velgdiameter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ard1970
Myaimistrue schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:10:
[...]

Sjonge, sjonge wat een overdrijvingen en blijkbaar zonder enige verificatie van feiten. De "ground clearance van een i4" is 125mm. Dat lijkt me al vrij laag.

Als ik even kijk bij een Mercedes A-klasse (2023) dan vind ik 127mm. https://www.v3cars.com/me...ousine%20is%2051%20litres. Als je weet dat een A-klasse ook een kortere wielbasis heeft, betekent dat dus dat een A-klasse flink hoog op zijn poten staat tov een i4.

Bij een standard Tesla model 3 is het 140mm.

Een Ionic 6: 141 mm.

Zo kan je verder gaan.

Besluit: de i4 zit erg laag bij de grond. Verder verlagen met kunstmatige ingrepen is problemen zoeken.
Wat een vreselijk hautaine reactie zeg, sjonge sjonge (om maar even jouw “emotie” er bij te halen).

Met hoog op de poten doel ik (doelen we) op de wheelgap, niet op de groundclearance. Totaal iets anders dus. 8)7
En jij gaat er met je “feitenkennis” er maar zo van uit dat de veerweg hetzelfde blijft met een (goede) set verlagingsveren??
Je haalt allemaal zaken door elkaar en vergelijkt een “sportsedan” met een Ionic 6? 😂😂

En om het af te maken bepaal jij dat jouw MENING een algeheel besluit is? Zonder dat je een meter hebt gereden in een verlaagde i4 beslis jij even dat het “problemen” oplevert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ard1970
noctilucus schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:39:
Met heel die discussie rond wheel gap en ground clearance valt het me op dat een i4 met 18" velgen inderdaad best een grote wheel gap heeft, op het eerste zicht lijkt die groter dan bij een niet-elektrische 4-serie.
Zou het kunnen dat daar een praktische reden achter zit, om op die manier iets langere schokdempers te kunnen inbouwen om de extra massa te dempen zonder te hard te moeten ingrijpen?

Dat is in ieder geval iets dat de i4 prima doet, op drempels of oneffen wegdek vond ik de demping prima, beter dan bv. bij een Polestar 2 die harder afgeveerd is/lijkt, maar tegelijk ook meer oneffenheden doorgeeft (bij gelijke velgdiameter)
De wheelgap is bij 20 inch wielen net zo groot.. en ja, die is inderdaad groter dan bij een non-EV 4-serie.
En ja, met de op comfort gerichte standaard vering heb je inderdaad een langere veerweg, en “deint” de auto wat meer. Met sportveren maak je die veerweg wat korter, “harder”. Ik houd daar van, past beter bij mijn rijstijl èn ik vind het mooier ogen. Maar ieder het zijne, gelukkig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Myaimistrue
Ard1970 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:42:
[...]

Wat een vreselijk hautaine reactie zeg, sjonge sjonge (om maar even jouw “emotie” er bij te halen).

Met hoog op de poten doel ik (doelen we) op de wheelgap, niet op de groundclearance. Totaal iets anders dus. 8)7
En jij gaat er met je “feitenkennis” er maar zo van uit dat de veerweg hetzelfde blijft met een (goede) set verlagingsveren??
Je haalt allemaal zaken door elkaar en vergelijkt een “sportsedan” met een Ionic 6? 😂😂

En om het af te maken bepaal jij dat jouw MENING een algeheel besluit is? Zonder dat je een meter hebt gereden in een verlaagde i4 beslis jij even dat het “problemen” oplevert?
Tja, als je het hebt over al of niet over drempels te raken, heeft dat niets te maken met wheel gaps en alles met ground clearance (en wielbasis)...

Ik stel gewoon vast dat men hier doet alsof de i4 hoog op zijn poten staat, en dus liefst verlaagd moet worden. Terwijl de ground clearance standaard al minimaal is tov bijna elke andere auto. Dus elke verlaging zorgt voor nog kleinere marges bij drempels en dergelijke.

Doen alsof dat geen problemen zal opleveren is een vorm van cognitieve dissonantie.

En ja, ik heb een mening over wheel gaps en de obsessie van sommigen daarmee: het begint meestal met het kiezen van bizar grote velgmaten waardoor de auto visueel uit balans raakt en men dus ook weer elders meent te moeten ingrijpen. Met een lagere ground clearance tot gevolg...

In België heeft men een naam voor dergelijke wagens: Johnny auto's. Ik laat je opzoeken wat het betekent 8) .

[ Voor 6% gewijzigd door Myaimistrue op 04-08-2023 09:57 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 118 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.