• Bommel12
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-01 19:22
RobertMaes schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Mijn ontvangen op 19 juli, waar kan ik de versie het beste checken?
Je ziet het denk ik meteen volgens mij. Heb je links op je scherm een kleine widget op de voorgrond boven je navigatie dan is het 8.5. Heb je de widgets naast elkaar met zwarte achtergrond dan is het 8.0.
Ik krijg mijn i4 komende week, maar bouw was net voor 1/7 dus is 8.0.

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
RobertMaes schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:06:
[...]

Mijn ontvangen op 19 juli, waar kan ik de versie het beste checken?
Het is niet alleen de versie. De hardware en software is veranderd, waarbij er functionaliteiten bij zijn gekomen. Het is en wordt geen OTA update omdat de benodigde hardware is veranderd.
Is er bij de systeemgegevens niks te zien?

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Stancke schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:06:
[...]

Probeer eens niet 20 seconden de volumknop ingedrukt te houden maar 40. Zou alle displays moeten resetten?
Is er iemand die dit al eens werkend gekregen heeft op een elektrische BMW dan?
Enige wat mijn i7 heeft is na 10sec reset de "extra" computer. Maar de main unit gaat nooit meer uit.

Voor storing op main unit moest ik ook naar de dealer voor ECU reboot.

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 17:53
Bommel12 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Je ziet het denk ik meteen volgens mij. Heb je links op je scherm een kleine widget op de voorgrond boven je navigatie dan is het 8.5. Heb je de widgets naast elkaar met zwarte achtergrond dan is het 8.0.
Ik heb gewoon die widgets naast elkaar zoals je in alle filmpjes/foto's ziet dus zal dan wel 8.0 zijn. Volgens mij ook een paar dagen voor 1 juli geproduceerd.
FW423130 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:22:
[...]

Het is niet alleen de versie. De hardware en software is veranderd, waarbij er functionaliteiten bij zijn gekomen. Het is en wordt geen OTA update omdat de benodigde hardware is veranderd.
Is er bij de systeemgegevens niks te zien?
Ik kan het nergens vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door RobertMaes op 22-07-2023 13:28 ]

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-10 15:00
Bommel12 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Tegen mijn collega zeiden ze dat die toch 8.5 zou krijgen ondanks productie iets voor 1 juli

• Bommel12
Cinemaskoop schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:48:
[...]

Tegen mijn collega zeiden ze dat die toch 8.5 zou krijgen ondanks productie iets voor 1 juli
Dinsdag weet ik het 😉

• FW423130
Ik ben benieuwd. Dan ben je mogelijk de eerste op Tweakers die het kan melden.

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-10 18:47
Ard1970 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Ik ook 😎
Er komt een Eibach-kit onder.
Denk je niet dat de auto heel vervelend wordt na een verlaging? Ik kom uit een X1 en heb nu een i4 zonder verlaging maar vind 'm al irritant laag af en toe. Vooral bij heel korte verkeersdrempels toch altijd bang de bodem te raken en af en toe gaat het dan ook mis.

http://emiellensink.nl

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 21:46
Emiel L schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Denk je niet dat de auto heel vervelend wordt na een verlaging? Ik kom uit een X1 en heb nu een i4 zonder verlaging maar vind 'm al irritant laag af en toe. Vooral bij heel korte verkeersdrempels toch altijd bang de bodem te raken en af en toe gaat het dan ook mis.
Ik dacht het ook al... Er zitten 4 stukken aan de onderkant die extra laag zijn. Nu al last van gehad.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11 20:50
Avigoorn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Ik dacht het ook al... Er zitten 4 stukken aan de onderkant die extra laag zijn. Nu al last van gehad.
Herkenbaar… Voor je gevoel langzaam en voorzichtig, maar blijkbaar tóch net iets te snel, een korte drempel nemen en dan 2200kg net voor de achterwielen op de drempel voelen landen… :X echt geen lekker gevoel :o

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
[...]

Ik begrijp die drang niet om een bijna perfecte auto te verminken zodat hij niet meer geschikt is om normaal mee te rijden. |:(

• Avigoorn
Myaimistrue schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Ik begrijp die drang niet om een bijna perfecte auto te verminken zodat hij niet meer geschikt is om normaal mee te rijden. |:(
Ik snap het wel, hoewel ik het zelf niet doe. De i4 ligt daarbij al erg laag.
Dit zijn de boosdoeners....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKJ1nGmfnzLjfR8NA8nQbYEfViA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zynD3HSbZ0eKmqLqUriJKQAM.jpg?f=fotoalbum_large

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
Avigoorn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]
en wat is dat precies? Hoe erg is als we het eronderuit rijden? :D

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40
witchdoc schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:54:
[...]

en wat is dat precies? Hoe erg is als we het eronderuit rijden? :D
Op die blokken wordt je wagen opgekrikt... het positieve is dat je ze kan verwijderen :-)

• HoogstoelK
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07 20:13
HoogstoelK schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:41:
Net besteld: BMW I4 EDRIVE40
Business Pack
Aanhangerkoppeling
Innovation Pack
Comfort Pack
Schuifdak
M Hemelbekleding in Anthrazit
Zonnewerend glas achteraan
Kleur: Skyscraper Grau
Interieur: Binnenbekleding leder Vernasca Oyster

Leasing loopt af op 30/06/2024. Nog een jaartje wachten dus.

Trouwens: iemand ervaring met binnenbekleding Oyster Vernasca leder? Wordt deze snel vuil door bvb afgifte van jeanskleur?
Net lever tijd bevestigd gekregen (België): 7 juli 2024.
Iemand nog info over de witte zetelbekleding? Is deze makkelijk te reinigen?

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Avigoorn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]
Niet helemaal mee eens. Er zijn delen die lager komen dan die blokken (ondermeer een plaat centraal achteraan onder de koffer) -- Die heeft bij mij al eens de grond geraakt bij het inrijden van een steile garage in Italië.

Dat gezegd zijnde : ik wissel normaal zelf thuis mijn banden en heb daar mijn materiaal voor. Echter ik kan hem dus op die punten opkrikken, maar waar moet ik in godsnaam mijn steun plaatsen eens hij omhoog staat????? (wagen op de krik onder spanning laten staan en wiel er af halen is nooit een goed idee -- Heb één keer een krik weten uit elkaar springen (niet de mijne)).

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
HoogstoelK schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Net lever tijd bevestigd gekregen (België): 7 juli 2024.
Iemand nog info over de witte zetelbekleding? Is deze makkelijk te reinigen?
Ja, met een simpele interieur reiniger veeg je het zo schoon. Vernasca is gecoat leer dus je hebt geen speciale dingen nodig.

• Bommel12
FW423130 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 01:15:
[...]

Ik ben benieuwd. Dan ben je mogelijk de eerste op Tweakers die het kan melden.
Auto net opgehaald. Nog met idrive 8.0. Maar productiedatum is 7 juni, dus dat is niet echt eind juni. Ik vind het prima zo. Nu lekker rijden 😊

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-10 16:16
Warning: Rant

Ik heb net mijn i4 weer terug omdat ik dacht dat de auto van slag was. Namelijk het volgende:

Ik heb comfort access, maar ik kom regelmatig bij mijn auto en dan staat hij nog open.

Als je de auto (per ongeluk) ontgrendelt met de sleutel en met rust laat, is er een optie dat de auto zichzelf weer op slot zet. Deze staat aan, daarnaast staan alle comfort opties aan van automatisch afsluiten.

Verhaal uitgelegd aan BMW Assen en Groningen, en beiden zijn van mening dat het aan de programmering (?) van de wagen ligt. Dus ik heb de wagen heen gebracht.

Nu heb ik hem weer terug met de melding dat (met een software update) de wagen gewoon op slot is en dat er verder geen problemen gevonden zijn.

Echter krijg je geen lichtsignaal, geen geluidsignaal en de spiegels klappen niet dicht. Het klopt dat de auto nu slot is, maar dit voelt niet correct. Alsof de hele afsluit procedure overgeslagen wordt en alleen fysiek het slot erop gezet wordt, maar staat het alarm er wel op dan?

Ik heb het ook getest bij het vervangende vervoer (ook een i4) en ook deze toont hetzelfde gedrag.

Ik weet niet zo goed wat ik met deze situatie aan moet want het voelt niet echt helemaal opgelost. Of ben ik gewoon een zeikerd? :P

offtopic:
PS Dit is wat BMW acceptabele kwaliteitscontrole vindt:
Imho is dit geen geborsteld staal met mokka leer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRI1xDfSER1KuS_qEAcNTFr76t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hw5ite5N3kR8vGc5RkGwwECW.jpg?f=fotoalbum_large

• Quiller
  • Nu online
@phex zoek eens in de instellingen in je idrive... Mogelijk is één en ander gereset.

• phex
Quiller schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:54:
@phex zoek eens in de instellingen in je idrive... Mogelijk is één en ander gereset.
Yes dat roept iedereen, maar 2 BMW vestigingen hebben er nu na gekeken, zonder resultaat.

Geeft jouw auto dan wel signaal af bij het automatisch sluiten na inactiviteit? Want als mijne en de demo auto zich hetzelfde gedragen (Met identieke instellingen) dan lijkt het gewoon een globale issue/eigenschap zijn en niet een specifiek probleem van mijn wagen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

phex schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:01:
[...]

Yes dat roept iedereen, maar 2 BMW vestigingen hebben er nu na gekeken, zonder resultaat.

Geeft jouw auto dan wel signaal af bij het automatisch sluiten na inactiviteit?
Nee, waaruit maak jij op dat dit wel zou moeten?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• phex
Ik vind het gewoon vreemd dat als je de auto sluit via de sleutel of comfort acces het volgende gebeurt:
  1. Portieren gaan op slot
  2. Lichtsignaal
  3. Spiegel klappen dicht
  4. Geluidssignaal
maar als de auto zichzelf na verloop van tijd sluit dan gebeurt alleen stap 1

Daardoor lijkt de auto niet op slot.

Wat het extra vreemd maakt is als je dan achteraf de auto (nogmaals) handmatig via de sleutel op slot zet, stap 2, 3 en 4 alsnog gedaan worden. Waardoor dat gevoel bevestigd wordt.

Dan kun je zeggen dat doet hij altijd. Maar als je de auto normaal sluit, en daarna nogmaals op het slot drukt gebeuren stappen 2,3,4 niet nog een keer, hoe vaak je ook drukt.

[ Voor 34% gewijzigd door phex op 25-07-2023 16:24 ]

• Quiller
  • Nu online
phex schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:04:
Ik vind het gewoon vreemd dat als je de auto sluit via de sleutel of comfort acces het volgende gebeurt:
  1. Portieren gaan op slot
  2. Lichtsignaal
  3. Spiegel klappen dicht
  4. Geluidssignaal
maar als de auto zichzelf na verloop van tijd sluit dan gebeurt alleen stap 1

Daardoor lijkt de auto niet op slot.

Wat het extra vreemd maakt is als je dan achteraf de auto (nogmaals) handmatig via de sleutel op slot zet, stap 2, 3 en 4 alsnog gedaan worden. Waardoor dat gevoel bevestigd wordt.

Dan kun je zeggen dat doet hij altijd. Maar als je de auto normaal sluit, en daarna nogmaals op het slot drukt gebeuren stappen 2,3,4 niet nog een keer, hoe vaak je ook drukt.
Nu breng je wel iets anders aan ... Comfortaccess sluit alleen als de sleutel bij je is en je wegwandelt... Dan gaan idd alle zaken zoals je aanhaalt (spiegels, lichten, ...) ... Maar de wagen die vanzelf sluit zonder dat je weggaat met de sleutel is nieuw voor mij... -- let wel de koffer moet gesloten zijn voor je wegwandelt indien niet sluit de wagen niet af.

Ben je wel zeker dat hij op slot gaat? Bijkomend : je kan nadien ook via de app de wagen op slot doen (en dan moeten spiegels normaal mee inklappen!!!!)

• Ard1970
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-02 18:03
Myaimistrue schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Iedereen zijn ding natuurlijk. Ik vind de wheelgap vreselijk groot. En als het niet bevalt, gaat het er gewoon weer onderuit. Simple as that, toch? 😎

• Ard1970
[...]

Nee, die angst heb ik niet.. dat het vervelend gaat worden. Ik raak nu eigenlijk nooit drempels of wat dan ook, maar ik jaag er ook niet met 80 km/h overheen 😉

Op i4talk.com zijn er al mensen die dezelfde set gemonteerd hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfCtFywuuAZAcWZZTaQOTH9c7ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bO2tLule5rVR6M55HXac7BPr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Ard1970 op 25-07-2023 19:54 ]

• phex
Quiller schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:18:
[...]

... Maar de wagen die vanzelf sluit zonder dat je weggaat met de sleutel is nieuw voor mij...
Als je (perongeluk) de wagen opent met de sleutel (in je broekzak/door je kind/etc) dan sluit de wagen automatisch weer als je deze niet opent. Dat is ook het moment dat hij niet de volledige procedure uitvoert en dus visueel open blijft.

Via de app werkt verder gewoon prima.

Ik snap dat het een beetje een edge case is. Ik vind het gewoon opvallend (als icter) dat hij dan zich anders gedraagt. Je zou verwachten dat alle sluit acties dezelfde procedure aanroept.

Ik ben een paar keer sochtends bij de auto gekomen en dat leek hij open. Dat comfort access verder ook niet audio/visueel reageert suggereert dat hij ook daadwerkelijk nog open is. Echter ik heb het getest met de sleutel nog in het huis en dan is hij dus wel op slot.

• FW423130
Bommel12 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:56:
[...]

Auto net opgehaald. Nog met idrive 8.0. Maar productiedatum is 7 juni, dus dat is niet echt eind juni. Ik vind het prima zo. Nu lekker rijden 😊
Dank voor het laten weten! Veel veilige en plezierige km toegewenst!

• Avigoorn
Ben ik de enige die (voor de tweede keer in 6 maanden) mijn auto uit de app gooit? En dan niet kan toevoegen onder mijn bestaande account?

Heel raar dit. Ik start opladen en er komt alsnog een melding door dat het laden straks klaar is. Klik ik daar op dan vind hij niks.

Buggiebug. Maar waarom ineens?

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 18:18
FW423130 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:41:
Heeft iemand al een I4 met OS 8. 5 in ontvangst mogen nemen? Vanaf productie datum 1 juli zou het nieuwe OS 8.5 de standaard moeten zijn. Ben benieuwd wanneer de eerste rijder zich op het forum meldt.
Ik zal het ook niet zijn. BMW i4 e40 in ontvangst genomen op 22 juli. Productie datum 2023-06-16. iDRIVE versie is 03/2023.53 . Kaart versie is Road Map EUROPE Joy 2022-4. Ik vermoed dat dit allemaal indicaties zijn van iDRIVE 8.0?

• Avigoorn
Avigoorn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:55:
Ben ik de enige die (voor de tweede keer in 6 maanden) mijn auto uit de app gooit? En dan niet kan toevoegen onder mijn bestaande account?

Heel raar dit. Ik start opladen en er komt alsnog een melding door dat het laden straks klaar is. Klik ik daar op dan vind hij niks.

Buggiebug. Maar waarom ineens?
Of je logt met het juiste account in... _O- 7(8)7 |:(

• quirinus
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-11 15:31
phex schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:19:
[...]

Als je (perongeluk) de wagen opent met de sleutel (in je broekzak/door je kind/etc) dan sluit de wagen automatisch weer als je deze niet opent. Dat is ook het moment dat hij niet de volledige procedure uitvoert en dus visueel open blijft.
Ik denk dat dit normaal is. Bij mijn huidige VW werkt dit op exact dezelfde manier en kan je in de boordcomputer instellen na hoeveel tijd hij automatisch sluit (spiegels klappen dan ook niet dicht).

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 22:11
Volgens BMW Nederland moet de productie datum vanaf 1 juli 2023 zijn voor 8.5

• FW423130
NemeSiS-7 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:50:
Dan kunnen we de eerste met 8.5 elk moment verwachten.

• FW423130
NemeSiS-7 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:50:
Dan kunnen we de eerste met 8.5 elk moment verwachten.

Een geheel nieuwe UI

OS 8.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0NsgVud43KgZ5jh4yaw1wWdN6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1LDGke77JzRZrlMj20CsqJ3J.png?f=user_large

OS8.5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMKTOqIYDkPPW89ly2bM5DrVwXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JNS1RrVFkVVRfcKtacLXNtMz.png?f=user_large

• Heijt771
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07-2024
Ik mag dan eindelijk mijn i4 volgende week ophalen. [hopelijk met idrive 8.5 :)]
e40 uitvoering in Tanzanit Blau:
- Model M Sport
- Alu velgen styling 859 M 19" (bicolor Jetblack)
- Decoratieve lijsten Aluminium Rhombicle Anthrazit
- Sfeerverlichting
- Parking Assistant Pack
- M sportstuur
- M Aërodynamicapakket
- M Shadow Line hochglänzend
- M Hemelbekleding Anthrazit
- Adaptieve ophanging M
- Variable Sport Steering
- Zonder monogram
- Elektrisch schuifdak
- Active Cruise Control met Stop&Go functie
- Harman/kardon Surround Sound System
- M achterspoiler
- M Shadow Line hochglänzend met bijkomende elementen
Nu wil ik graag direct mijn ramen laten tinten, waarschijnlijk op 20% licht doorlatendheid. Zijn er nog mensen die zeggen, dat het beter is om 35% doorlatendheid te kiezen?

Tevens zou ik graag horen of iemand nog referenties heeft voor een goed tint bedrijf in de regio Brussel en omstreken (geen probleem om een stukje te rijden in de nieuwe auto :)

En als laatste hoorde ik graag of er nog mensen zijn die kunnen toelichten of het echt een must is om dot-matrix tint te kiezen. Of dat er ook mensen zijn die zeggen dat normale tint prima is op de i4? (dit voornamelijk omdat het minder makkelijk is een bedrijf te vinden die dot matrix doet dusver)

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPokcFO9nV0y_mnadMSNd463598=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJ3fZH5xYXmtnuyftjctq1Ip.jpg?f=fotoalbum_large

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-10 21:00
20% is bijna ondoorzichtig. Voor de ruiten die je gebruikt is het minimaal 55% lichtdoorlatendheid, ter vergelijking. Zelf vind ik het niet mooi wanneer de rest veel donkerder is maar 20% of zelfs 35% is bijna compleet zwart.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Quiller schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Niet helemaal mee eens. Er zijn delen die lager komen dan die blokken (ondermeer een plaat centraal achteraan onder de koffer) -- Die heeft bij mij al eens de grond geraakt bij het inrijden van een steile garage in Italië.

Dat gezegd zijnde : ik wissel normaal zelf thuis mijn banden en heb daar mijn materiaal voor. Echter ik kan hem dus op die punten opkrikken, maar waar moet ik in godsnaam mijn steun plaatsen eens hij omhoog staat????? (wagen op de krik onder spanning laten staan en wiel er af halen is nooit een goed idee -- Heb één keer een krik weten uit elkaar springen (niet de mijne)).
Ik haal paar keer per jaar de velgen eraf om goed schoon te maken, alsook de remklauwen etc, wielkast. Heb idd ook met de assteunen gemerkt dat je ze niet mooi onder de as kan plaatsen. ik plaats ze dus waar ik kan, en dat is dan onderaan een arm. Ik heb zoiets ja zo moet het niet, maar als hij toch donderd. En leg meestal ook een oude velg onder de balken aan de zijkant als extra veiligheid

• RobertMaes
Heijt771 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:46:
Ik mag dan eindelijk mijn i4 volgende week ophalen. [hopelijk met idrive 8.5 :)]
e40 uitvoering in Tanzanit Blau:

[...]

Nu wil ik graag direct mijn ramen laten tinten, waarschijnlijk op 20% licht doorlatendheid. Zijn er nog mensen die zeggen, dat het beter is om 35% doorlatendheid te kiezen?

Tevens zou ik graag horen of iemand nog referenties heeft voor een goed tint bedrijf in de regio Brussel en omstreken (geen probleem om een stukje te rijden in de nieuwe auto :)

En als laatste hoorde ik graag of er nog mensen zijn die kunnen toelichten of het echt een must is om dot-matrix tint te kiezen. Of dat er ook mensen zijn die zeggen dat normale tint prima is op de i4? (dit voornamelijk omdat het minder makkelijk is een bedrijf te vinden die dot matrix doet dusver)

Alvast bedankt![Afbeelding]
Ik heb zelf 30%. Ik zie dat jij ook de antraciet hemelbekleding hebt. Hoewel ik de 30% prachtig vind moet ik wel zeggen dat het op de achterbank -zeer- donker is door deze combinatie.
Nu komt mij dit goed uit want 9/10 keer ligt hier mijn dochter van 10 maanden die daardoor nog sneller in slaap valt _/-\o_

• RobertMaes

• Heijt771
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07-2024
@RobertMaes bedankt voor je input!
Op basis van je foto ga ik dan denk ik ook voor 30-35%.

Heb jij het ook dot matrix laten doen? Of een normale tint? En zou je willen delen hoeveel je er voor betaalt hebt? Als referentie op mijn offertes?

Bedankt alvast!! En mooie auto trouwens!! :)

• RobertMaes
Heijt771 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:18:
@RobertMaes bedankt voor je input!
Op basis van je foto ga ik dan denk ik ook voor 30-35%.

Heb jij het ook dot matrix laten doen? Of een normale tint? En zou je willen delen hoeveel je er voor betaalt hebt? Als referentie op mijn offertes?

Bedankt alvast!! En mooie auto trouwens!! :)
Thanks!
Geen idee of het dot matrix is en wat het zou kosten. De dealer heeft dit zelf gratis gedaan (goed onderhandelen;))

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 01:08
Ga morgen onze i4 E40 halen, betreft een (private) leaseauto. Op paar dagen na exact een jaar geleden besteld (ook al beloofde de dealer vorig jaar dat 6 maanden prima ging lukken, maar daar heb ik 'm al een aantal keer in niet mis te verstane bewoordingen over gesproken)

Is een vrij organieke spec, met M Sport en een paar losse opties (verre van full option though). Benieuwd naar de modeljaarupdate (waar de dealer ook pas achter kwam nadat ik ernaar vroeg..) en het infotainment.

Zal verslag uitbrengen!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-10 16:44

Snappie88

Mr. Hollywood

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op een jong gebruikte i4, en volg dit topic met veel aandacht. Ik zie dat alle modellen i4 hier voorbij komen. Ben zelf op dit moment in dubio over de M50 en eDrive40. Initieel gisteren bij de dealer in de buurt langs geweest voor een mooie M50, maar ook de dealer begon over een eDrive40 en de extra range daarop, dus ben nu daar ook weer met een schuin ook naar aan het kijken. Maar het hart wil wel erg graag de M50, ook vanwege de huidige auto in gebruik (gekietelde 335i). Uiteraard ook wat vragen:

- Wat zijn de gebruikservaringen (of afwegingen) met betrekking tot de door de fabriek opgegeven range en de daadwerkelijke range? M50 eigenaars/gebruikers, in hoeverre loop je tegen de verminderde range op bij dagelijks gebruik?
- Zijn hier wellicht nog andere Tweakers welke met een mooie jong gebruikte i4 bij een dealer vertrokken zijn, en wat tips & tricks hebben (hoeveel hebben jullie af kunnen dingen bijvoorbeeld?).

Surfin' paradise!

• phex
Ik heb voor een edrive 40 gekozen omdat het vermogen voor mij meer dan genoeg is, plus de betere efficiëntie is niet geheel onbelangrijk bij een EV.

Je moet voor jezelf afvragen of je de meerprijs van een M50 niet liever in een perfect geconfigureerde e40 wilt steken... Althans dat werd mijn plan destijds na in beide gereden te hebben.

• Autowina
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-11 12:57
Ik heb ook voor een e40 gekozen. Had hiervoor een Polestar met (veel) meer pk's maar ik mis die extra pk's niet. Maar als het je om een zo sportief mogelijke auto gaat, vergeet dan ook niet het verschil tussen 2.290 kg en 2.125 kg. Het zijn allebei zware auto's, maar het verschil is wel fors.

Ik zou gewoon met allebei een stuk gaan rijden en voor jezelf de vergelijking maken.

BMW I4 40 M HE Tansanit Blue, Volvo XC60 T8 R-Design Bursting Blue, Saab 95,96, 900

• Jiriki
Hier ook gekozen voor een e40. Let op met vergelijken, een 335i heeft een 300 PK maar vanaf 5800 toeren dus meestal heb je maar een fractie daarvan beschikbaar. En bij dat toerental is het koppel alweer flink gezakt.

Bij een elektrische auto heb je altijd op elke snelheid alles beschikbaar. Een e40 is dus altijd al sneller dan je 335i nu.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Quiller
  • Nu online
Jiriki schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:05:

Bij een elektrische auto heb je altijd op elke snelheid alles beschikbaar.
Niet helemaal akkoord. BMW heeft dit gewoon 'goed' gedaan. Vergelijk maar eens met de q4 etron van audi... Geef met beide als je al 120 rijdt eens plots vol gas. De audi is een slak op dat ogenblik (er is een verschil in PK MAAR de audi is veel responsiever bij lage snelheid dan willen versnellen bij 120 eigenaardig genoeg -- Bij BMW gaat dit wel degelijk lineair).

[ Voor 3% gewijzigd door Quiller op 27-07-2023 13:27 ]

• Zipsop
  • Niet online
Snappie88 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:18:
Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op een jong gebruikte i4, en volg dit topic met veel aandacht. Ik zie dat alle modellen i4 hier voorbij komen. Ben zelf op dit moment in dubio over de M50 en eDrive40. Initieel gisteren bij de dealer in de buurt langs geweest voor een mooie M50, maar ook de dealer begon over een eDrive40 en de extra range daarop, dus ben nu daar ook weer met een schuin ook naar aan het kijken. Maar het hart wil wel erg graag de M50, ook vanwege de huidige auto in gebruik (gekietelde 335i). Uiteraard ook wat vragen:

- Wat zijn de gebruikservaringen (of afwegingen) met betrekking tot de door de fabriek opgegeven range en de daadwerkelijke range? M50 eigenaars/gebruikers, in hoeverre loop je tegen de verminderde range op bij dagelijks gebruik?
- Zijn hier wellicht nog andere Tweakers welke met een mooie jong gebruikte i4 bij een dealer vertrokken zijn, en wat tips & tricks hebben (hoeveel hebben jullie af kunnen dingen bijvoorbeeld?).
Na zn 15k km met de M50 door heel Europa te hebben gereden eigenlijk geen issues met range gehad. Maar goed dat is nog geen 3 maanden ervaring natuurlijk bij zomer weer. Op 19" haal ik met normaal Nederlands gebruik 525km op dit moment (1% aan de lader dan) wltp van mijn config is 499km. Bij autobahn ritten met een lekker gangetje zit ik tussen de 300 - 350km en dan gaat ie met 5-15% SoC aan de snellader.

Let er bij het zoeken wel op dat auto's voor November 2022 productie niet de handmatige accu pre condition functie hebben, dat is wel wat mindere ervaring als de snellader die je wil nog niet in de BMW navi zit. Maar als je maar twee keer per jaar een roadtrip maakt te overzien.

• jan430
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-06-2024

Ik ben van een 440

Ik ben van een 440i naar een M50 gegaan. Vond het verschil 440/E40 te groot. Bij normaal verkeer is mijn range in de winter 340 km, in de zomer >400 km. Ik rijd altijd ca 130 waar het kan. Als ik een lange rit flink doorrij heb ik een range van 300 km in de zomer (170-180 km/h).

• jan430
jan430 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Ik ben van een 440
[...]

Ik ben van een 440i naar een M50 gegaan. Vond het verschil 440/E40 te groot. Bij normaal verkeer is mijn range in de winter 340 km, in de zomer >400 km. Ik rijd altijd ca 130 waar het kan. Als ik een lange rit flink doorrij heb ik een range van 300 km in de zomer (170-180 km/h).
Inmiddels 36.000 km op de teller

• Avigoorn
jan430 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Ik ben van een 440
[...]

Een 440i is tot de 100kmh slechts 0,2s sneller dan een edrive40. Ik heb het over de daadwerkelijke inmiddels breed bekende acceleratie van de edrive40. Boven de 100kmh ga je het verschil veel meer voelen.
Het is dus waar het je om te doen is.

succes met de keuzes

• voodoo077
  • Laatst online: 30-10 12:50
Proberen beiden te testen.
Paar keer de e40 gereden en echt niet overtuigd ... te traag voor mij maar dat is persoonlijk. Maar ik vind de i4 een zoveel mooiere lijn dan de meeste andere EV's en dus bleef de i4 in mijn hoofd spoken.
Uiteindelijk beslist de M50 te testen en na paar km al verkocht. Besteld vorig jaar en nu wachten tot volgend jaar.

Maar zoals anderen zeggen alles hangt af van wat je wil en gewoon bent. Ik heb hier nu 2 auto's die van 0-100 in minder dan 5 en 5,5 seconden doen en vind ik belangrijk. Anderen minder en rijden liever 100 km verder.
Rij je meerdere keren per jaar een paar honderd/duizend km op korte termijn dan kan een e40een betere keuze zijn.

Hoe dan ook een e35, e40 of M50 is een goede keuze! _/-\o_

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-11 19:20
Ik heb een M50 gekozen. Na een proefrit vond ik de e40 te licht op de voorwielen en daardoor minder strak sturend dan me lief is. Daarom was voor mij een M-onderstel al meteen een belangrijke optie. De dealer liet me deze testen in een M50..... tja.....

• Ard1970
Vandaag is de Eibach set gemonteerd, in Uden. Ik weet dat de meningen er verdeeld over zullen zijn of het mooi is of niet, maar ik vind het veel fraaier staan. Ondanks de verlaging èn de Maxton-set zijn drempels nog steeds goed te nemen, al pakte ik die al nooit met 80 km/h 😎

Wegligging voelt strakker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTJ_dURaWy9j63hCKwbN8UJqJEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eBomezBAeHtAxP2LYMbiMv2.jpg?f=fotoalbum_large

• RobertMaes
voodoo077 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Paar keer de e40 gereden en echt niet overtuigd ... te traag voor mij maar dat is persoonlijk. Maar ik vind de i4 een zoveel mooiere lijn dan de meeste andere EV's en dus bleef de i4 in mijn hoofd spoken.
Uiteindelijk beslist de M50 te testen en na paar km al verkocht. Besteld vorig jaar en nu wachten tot volgend jaar.

Maar zoals anderen zeggen alles hangt af van wat je wil en gewoon bent. Ik heb hier nu 2 auto's die van 0-100 in minder dan 5 en 5,5 seconden doen en vind ik belangrijk. Anderen minder en rijden liever 100 km verder.
Rij je meerdere keren per jaar een paar honderd/duizend km op korte termijn dan kan een e40een betere keuze zijn.

De eDrive40 komt in 4,9s op de 100 (klopt, de fabrieksopgave van 5,7s is onjuist). Dit is meermaals getest door Bjorn Nyland.
Wel vreemd dat je 5 & 5,5 seconden gewend bent maar de e40 toch te langzaam vindt.

• jan430
Zipsop schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:42:
[...]

Na zn 15k km met de M50 door heel Europa te hebben gereden eigenlijk geen issues met range gehad. Maar goed dat is nog geen 3 maanden ervaring natuurlijk bij zomer weer. Op 19" haal ik met normaal Nederlands gebruik 525km op dit moment (1% aan de lader dan) wltp van mijn config is 499km. Bij autobahn ritten met een lekker gangetje zit ik tussen de 300 - 350km en dan gaat ie met 5-15% SoC aan de snellader.

Let er bij het zoeken wel op dat auto's voor November 2022 productie niet de handmatige accu pre condition functie hebben, dat is wel wat mindere ervaring als de snellader die je wil nog niet in de BMW navi zit. Maar als je maar twee keer per jaar een roadtrip maakt te overzien.
Dan rijd je erg rustig... Ik heb nog nooit meer dan 450 km als bereik gezien op mn M50

• MuFFIN 007
Zoals beloofd even de eerste ervaringen na ophalen vandaag:

++
- ik heb OS 8.5! Dus vraag maar raak. Verschillen lijken niet zo groot als ik dacht. Connected drive store heeft ook niet meer te kiezen, geen Iconic Sounds bijv (jammer, had ik wel trial van willen doen)
- Prestaties van de E40 zijn plenty (andere auto heeft 340pk benzine PKs en die is echt VEEL trager op de tussensprints)
- Resolutie van schermen en graphics, alsmede Spotify integratie zijn top
- Basis audio is niet echt slecht (ook niet top, maar dat was niet verwacht)

- / -
- Niet zo happy met de modeljaarupdate wijzigingen. Zoals verwacht voelt alles (missen vakje, pook, plafoniere) vooral als een besparing van productiekosten voor BMW als meerwaarde voor de klanten
- Geen Anniversary 50 badges, wel besteld vorig jaar. Als iemand wil ruilen hoor ik het graag ;)
- Cabine voelt toch krapper voorin dan verwacht met zwarte hemel / bekleding en zonder schuifdak
- Wheelgap is idd real met M Sport en 18 inch. Ik snap de mensen die dit teveel vinden.

• phex
MuFFIN 007 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:24:

++
- ik heb OS 8.5! Dus vraag maar raak. Verschillen lijken niet zo groot als ik dacht.
Fotos? 😃

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-10 16:44

Snappie88

Mr. Hollywood

Dank allen voor jullie feedback!
[...]

[...]

Aankomende zaterdagochtend staat er bij de lokale dealer een M50 (de eerder gecheckte) en een eDrive40 voor mij (en de +1) klaar om een stukje te testrijden. Dat gaat dus goed komen ;)

En sowieso gaat de keuze een goede worden, het is een luxeprobleem maar wel een fijne ;)

Surfin' paradise!

• MuFFIN 007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIGjNnVh3shaEhb1KGH1iYD6ExU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmRIm9xT7ybHx4MG5gz2kMT6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndeYkoZx3ZCDljpVdNfx4VTyKQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKBXV91rMYsYtkrEWJyirTtt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlah3W-bAltpUwhapfoSDbkchJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbtSDTdDQBqKOFAXG8saLP7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPwPfgL1Hcsroe3RvmASuGG6wVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSRYN3MTsViNwcUMdhYSQ2hH.jpg?f=fotoalbum_large

Pica's van 8.5

• Zipsop
  • Niet online
jan430 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:20:
[...]

Dan rijd je erg rustig... Ik heb nog nooit meer dan 450 km als bereik gezien op mn M50
Mwa overdag in NL, zodra ik de snelweg op ga gaat de drive assist aan op 110.
En mijn standaard rondje elke twee weken is regio Amsterdam, Groningen, Enschede, Amsterdam haal ik dan precies. Verwacht dat het onder de 15 graden al niet meer gaat lukken ;-)

Maar heb het ook nog nooit op de guess-o-meter als bereik gezien, die is nog niet boven de 430 km met 100% gekomen, kijk daar helemaal niet naar, puur op SoC en actueel verbruik. Die guess-o-meter heeft een of ander magic algoritme waar geen chocolade van te maken is...

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:50
RobertMaes schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:20:
[...]

De eDrive40 komt in 4,9s op de 100 (klopt, de fabrieksopgave van 5,7s is onjuist). Dit is meermaals getest door Bjorn Nyland.
Wel vreemd dat je 5 & 5,5 seconden gewend bent maar de e40 toch te langzaam vindt.
graag een link daar deze 4.9s " meermaal getest " door BN. ik vind enkel meerdere +5s resultaten ...

• iMarc
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-10 21:31
Marcher schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:34:
[...]

graag een link daar deze 4.9s " meermaal getest " door BN. ik vind enkel meerdere +5s resultaten ...
5,13s Volgens BN:
https://www.youtube.com/watch?v=FHORnfMHiBc

• jan430
Zipsop schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Mwa overdag in NL, zodra ik de snelweg op ga gaat de drive assist aan op 110.
En mijn standaard rondje elke twee weken is regio Amsterdam, Groningen, Enschede, Amsterdam haal ik dan precies. Verwacht dat het onder de 15 graden al niet meer gaat lukken ;-)

Maar heb het ook nog nooit op de guess-o-meter als bereik gezien, die is nog niet boven de 430 km met 100% gekomen, kijk daar helemaal niet naar, puur op SoC en actueel verbruik. Die guess-o-meter heeft een of ander magic algoritme waar geen chocolade van te maken is...
Ik heb er al een "winter" op zitten, verschil is wel erg groot met zomer.... Morgens altijd voorverwarmen aan de paal scheelt erg veel !

• Avigoorn

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-11 14:31
Ik rij ondertussen een 5-tal weken met m’n m50, en bijna 8000km op de teller.

Bij mijn laatste 2 snelladingen vandaag merkte ik op dat het laden plots niet sneller ging dan 59kW.
(2 verschillende snellaadstations, beide + 150kW)
Waar kan dit aan leggen?

• MuFFIN 007
Korte bevindingen over BMW OS 8.5 (kopie van mijn reactie op Engels forum):

I got this in my i4 since its a very recent July build but I would have liked to option to switch between this 'home screen' and the legacy one with the tile structure. Sometimes when I like a map this is fine but there are moments where I would like more info on the main panel and with this new structure its only displaying one widget on the left side at the time. You can NOT customize this layout, so you cant have different split screen options like iDrive of old where you would have a smaller map and par example two rows of widgets / tiles. It's this screen, or no homescreen at all. Which I think kinda sucks. Probably will get used to this but I don't understand why BMW just doesn't give to option to pick what we like or offer more extensive customization. This is also true for the gauge display - customization here is simply subpar compared to Mercedes MBUX or Audi digital dash (no option for even a single form of analog dials par example, which would have been nice). Hope some people will eventually crack this system so we can start seeing some user build themes which offer more functionality and better graphics.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:35
[...]

Dat begrijp ik nou niet.
Mijn dealer zegt nu bestellen = in november afleveren.
Hoe kan het dan dat jij zoveel langer moet wachten?

• phex
Omdat in België de levertijden gigantisch lang zijn tov Nederland. Het hele topic staat er vol mee met voorbeelden van deze (oneerlijke) situatie.

• ASS-Ware
phex schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 04:53:
Omdat in België de levertijden gigantisch lang zijn tov Nederland. Het hele topic staat er vol mee met voorbeelden van deze (oneerlijke) situatie.
Ah, ik wist niet dat het om België ging in dit geval.

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-10 13:51
Vergeet niet de meerwaarde van 4-wielaandrijving van een m50 tov een e40. Dat en de zwaardere neus maakt voor mij de wegligging (icm een m onderstel) een stuk beter. Voor de prestaties zelf hoef je het niet te doen, al is dat uiteraard altijd leuk.

Het verbruik vind ik ook wel meevallen. Gecombineerd zit ik in de zomer op 20kwh/100km en in de winter op 23kwh/100. In het dagelijkse gebruik heb ik geen last van de verminderde range. In de 8500km die ik gereden heb nog maar 1x hoeven te snelladen, maar dat was alleen omdat ik een aanhanger had.

Dat gezegd hebbende, zou ik wel eerder voor een vol uitgeruste e40 gaan tov een kale m50.

• Matjas
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-10 13:51
Wat doen jullie trouwens met de inklapbare trekhaak? Ik hoorde laatst dat er ook dopjes zijn die de trekhaak tegen roest zouden moeten beschermen (link), maar ik weet niet of dit nu echt toegevoegde waarde heeft...

• Avigoorn
Matjas schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:30:
Vergeet niet de meerwaarde van 4-wielaandrijving van een m50 tov een e40. Dat en de zwaardere neus maakt voor mij de wegligging (icm een m onderstel) een stuk beter. Voor de prestaties zelf hoef je het niet te doen, al is dat uiteraard altijd leuk.

Het verbruik vind ik ook wel meevallen. Gecombineerd zit ik in de zomer op 20kwh/100km en in de winter op 23kwh/100. In het dagelijkse gebruik heb ik geen last van de verminderde range. In de 8500km die ik gereden heb nog maar 1x hoeven te snelladen, maar dat was alleen omdat ik een aanhanger had.

Dat gezegd hebbende, zou ik wel eerder voor een vol uitgeruste e40 gaan tov een kale m50.
Het klopt dat dat bij snelle bochten de voorbanden van de 40 snel (een beetje) gaan piepen/glijden. Ik heb zelf het adaptief M? onderstel. Zal idd door de balans komen.

• RobertMaes
Marcher schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 20:34:
[...]

https://youtu.be/FHORnfMHiBc?t=102
A.d.h.v. andere reacties hier moet ik mij verontschuldigen: Het is dus 5,13s. Via deze link zie je direct de resultaten, bij 0-100 (1ft) staat 4,9s en dat is het resultaat wat ik eerder heb gegeven. Geen idee wat het verschil is :?

Desondanks.. mijn opmerking is nog steeds valide met 5,13s.

• Emiel L
Ard1970 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:32:
Vandaag is de Eibach set gemonteerd, in Uden. Ik weet dat de meningen er verdeeld over zullen zijn of het mooi is of niet, maar ik vind het veel fraaier staan. Ondanks de verlaging èn de Maxton-set zijn drempels nog steeds goed te nemen, al pakte ik die al nooit met 80 km/h 😎

Wegligging voelt strakker.

[Afbeelding]
Ik was de persoon die daar over begon te 'zeuren'. Mooi is het zeker, maar bij de lokale IKEA kom ik met jouw auto klem te staan :X . Veel plezier er mee!

• Emiel L
Avigoorn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:35:
[...]

Het klopt dat dat bij snelle bochten de voorbanden van de 40 snel (een beetje) gaan piepen/glijden. Ik heb zelf het adaptief M? onderstel. Zal idd door de balans komen.
Dat herken ik niet (met het standaard onderstel). Ik vind eerder de achterkant wat 'los'. Maar qua balans overall dik tevreden, en een stuk beter dan de X1 die ik hiervoor had. Die wilde vooral heel graag rechtdoor...

• E.lentriek
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-04 13:46

++
- ik heb OS 8.5! Dus vraag maar raak. Verschillen lijken niet zo groot als ik dacht. Connected drive store heeft ook niet meer te kiezen, geen Iconic Sounds bijv (jammer, had ik wel trial van willen doen)
- Prestaties van de E40 zijn plenty (andere auto heeft 340pk benzine PKs en die is echt VEEL trager op de tussensprints)

- / -
- Niet zo happy met de modeljaarupdate wijzigingen. Zoals verwacht voelt alles (missen vakje, pook, plafoniere) vooral als een besparing van productiekosten voor BMW als meerwaarde voor de klanten
- Geen Anniversary 50 badges, wel besteld vorig jaar. Als iemand wil ruilen hoor ik het graag ;)
- Cabine voelt toch krapper voorin dan verwacht met zwarte hemel / bekleding en zonder schuifdak
- Wheelgap is idd real met M Sport en 18 inch. Ik snap de mensen die dit teveel vinden.
Blij om te lezen dat de standaard audio OK is. Ik maakte me zorgen als ik na bestelling zag dat er 3 mogelijkheden waren met de audio (Standaard, upgrade en HK) In de testauto die ik kreeg zat HK dewelke hemels klonk, maar uit eigen zak bij te betalen was (lease)

• phex
RobertMaes schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 09:06:
[...]

https://youtu.be/FHORnfMHiBc?t=102
A.d.h.v. andere reacties hier moet ik mij verontschuldigen: Het is dus 5,13s.
Knappe jongen die het verschil merkt :P

• Jiriki
De 0-100 (1ft) tijd gaat uit van de meeste gebruikte meetmethode (1 foot rollout) waarbij kort door de bocht de eerste 30 centimeter niet meetellen in het resultaat. Dit scheelt meest 0,1-0,2 seconde op de totale tijd.

Wanneer er 0-100 door een fabrikant wordt opgegeven is dat meestal de 1 foot rollout tijd, zeker met elektrische auto's geeft dat dus een rooskleuriger beeld dan je zelf met een stoplicht sprint kan halen vanuit stilstand.

• Quiller
  • Nu online
St_frederik schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:51:

Bij mijn laatste 2 snelladingen vandaag merkte ik op dat het laden plots niet sneller ging dan 59kW.
Waar kan dit aan leggen?
Teveel snelgeladen op heel korte termijn (24 of 48u als ik me niet vergis?) ... Was door Teslabjorn hele tijd terug ook ondervonden.

• voodoo077
  • Laatst online: 30-10 12:50
RobertMaes schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Tja andere testen laten nochtans wel 5,7 of zelf meer zien!
Mogelijk niveau batterij?

Het is niet enkel de tijd maar ook het buikgevoel.
Ik heb bv de Polestar 2 Dual Motor getest en ook deze voelde niet snel aan.
Als je bv daarentegen een Tesla Perfomance test dat voelt veel sneller aan, eigenlijk TE zelf.

Ik denk dat het te maken heeft met de manier dat de wagen die snelheid overbrengt.
Een i4 e40 lijkt die de kracht geleidelijker te brengen, bij een Tesla lijk je alles onmiddellijk te krijgen en is er geen evolutie, lijkt een "platte" acceleratie.

Onlangs meegereden met iemand met een Audi RS3 en dat voelde wel snel aan maar goed dat ding ging door tot boven de 250km/u ook 8)7

Maar goed nu wijken we af. Die persoon kan best voor hem zelf testen en beslissen. Als je bepaalde zaken absoluut erbij wil op de e40 kom je meer en meer in de buurt van de M50 wat betreft prijs en dan was de keuze voor mij snel gemaakt.

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:50
Quiller schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Teveel snelgeladen op heel korte termijn (24 of 48u als ik me niet vergis?) ... Was door Teslabjorn hele tijd terug ook ondervonden.
Al 6 dagtrips van +900km gemaakt met telkens meerdere snellaadstops (3-4), nooit enig probleem gehad (M50)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
St_frederik schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:51:

Waar kan dit aan leggen?
SoC lijkt de simpelste verklaring.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Quiller
  • Nu online
Marcher schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:14:
[...]
Al 6 dagtrips van +900km gemaakt met telkens meerdere snellaadstops (3-4), nooit enig probleem gehad (M50)
Nochtans was dit heel toevallig bij TB naar boven gekomen bij een testrit naar Duitsland als ik mij goed herinner. Na enkele keren snelladen zakte de max speed duidelijk (zou een ingebouwde bescherming zijn).
Ik kan het mij niet 100% herinneren, maar als ik het goed heb was het 'probleem' na de vierde keer snelladen binnen de 24 of 48 uur.

Mss is dit sindsdien met updates 'ruimer' gezet?

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:08

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik zag vandaag dat de app een update heeft gehad en deze toont nu ook de laadcurve!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIDDSCPM_Yu-k0SGMh2-FPRRDjc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7TnKBKwejDpCkCIc0kNDfi04.jpg?f=user_large

Sys Specs

• RobertMaes
voodoo077 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:48:
[...]

Tja andere testen laten nochtans wel 5,7 of zelf meer zien!
Mogelijk niveau batterij?

Het is niet enkel de tijd maar ook het buikgevoel.
Ik heb bv de Polestar 2 Dual Motor getest en ook deze voelde niet snel aan.
Als je bv daarentegen een Tesla Perfomance test dat voelt veel sneller aan, eigenlijk TE zelf.

Ik denk dat het te maken heeft met de manier dat de wagen die snelheid overbrengt.
Een i4 e40 lijkt die de kracht geleidelijker te brengen, bij een Tesla lijk je alles onmiddellijk te krijgen en is er geen evolutie, lijkt een "platte" acceleratie.

Onlangs meegereden met iemand met een Audi RS3 en dat voelde wel snel aan maar goed dat ding ging door tot boven de 250km/u ook 8)7

Maar goed nu wijken we af. Die persoon kan best voor hem zelf testen en beslissen. Als je bepaalde zaken absoluut erbij wil op de e40 kom je meer en meer in de buurt van de M50 wat betreft prijs en dan was de keuze voor mij snel gemaakt.
Tja, gevoel van snelheid kan ik wel volgen.
Reed laatst in een oude Mercedes E500 mee en vreesde voor mijn leven, ook al waren de acceleratie en topsnelheid lager dan wat ik gewend ben.
Idem met de mazda van mijn vrouw, het "voelt" allemaal veel sneller.

Dit heeft natuurlijk alles te maken met de kwaliteit van de wagen ;)

• Quiller
  • Nu online
Marcher schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:14:
[...]
In dit filmpje legt hij het probleem uit (hij zit hier niet meer in de BMW maar in een BYD maar gaat dus over de BMW :

YouTube: BMW i4 M50 DC fast charging throttle explained

In feit kan je stellen dat als je een heel lange trip maakt (+1000km?) je best niet heel veel laadstops (opgelet ABRP heeft de neiging om er meer dan nodig in te plannen!!!!) kan maken maar soms beter een keer lager kan gaan op de soc of hoger laden om een stop over te slaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Quiller op 28-07-2023 12:06 ]

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik heb tijdens proefritten met de i4 e40 ook ervaren dat de 0-100-tijd en vooral de bijhorende beleving teleurstellend zijn. De hele beleving is gewoon drie keer niks vergeleken met een snelle brandstofauto. Ik rij nu nog een Audi SQ5 3.0 TDI (313pk/650nm) en het is gewoon een hele beleving. Een dikke SUV die in 5,1 seconden naar de 100 knalt. Mooi geluid, vooruitgeduwd als een malle.

Bij de i4 heb ik geaccepteerd dat het accelereren gewoon niks aan is. Ook al gaat ie misschien net zo snel naar de 100, het is een teleurstellende beleving.

Het is maar net waar je vandaan komt. En of het dan 4,1 of 6,1 secondes zijn bij een i4, het voelt gewoon in mijn beleving als een zielloze acceleratie.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-10 15:00

++

- / -
Wat bedoel je met plafoniere?

• Myaimistrue
Aerez schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:48:
Ik heb tijdens proefritten met de i4 e40 ook ervaren dat de 0-100-tijd en vooral de bijhorende beleving teleurstellend zijn. De hele beleving is gewoon drie keer niks vergeleken met een snelle brandstofauto. Ik rij nu nog een Audi SQ5 3.0 TDI (313pk/650nm) en het is gewoon een hele beleving. Een dikke SUV die in 5,1 seconden naar de 100 knalt. Mooi geluid, vooruitgeduwd als een malle.

Bij de i4 heb ik geaccepteerd dat het accelereren gewoon niks aan is. Ook al gaat ie misschien net zo snel naar de 100, het is een teleurstellende beleving.

Het is maar net waar je vandaan komt. En of het dan 4,1 of 6,1 secondes zijn bij een i4, het voelt gewoon in mijn beleving als een zielloze acceleratie.
Wat een zielloze, egoïstische opvatting over autorijden... die gelukkig plaats moet maken voor een rationelere omgang met autos, met meer respect voor de mens, de maatschappij en het milieu.

Overigens heeft men voor mensen als jij die het geluid missen "iconic sounds" bedacht.

Maar inderdaad, het geluid hoor je alleen binnen in de wagen, dus als je de behoefte hebt om te laten horen aan anderen met welke dikke wagen je wel rijdt, dan ben je niet geholpen met de "geluidloze" acceleratie van een EV.

[ Voor 13% gewijzigd door Myaimistrue op 28-07-2023 13:22 ]

• Myaimistrue
Danfoss schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:59:
Ik zag vandaag dat de app een update heeft gehad en deze toont nu ook de laadcurve!

[Afbeelding]
En daar komen de eerste vragen al: ik zie de laadcurve inderdaad (ook voor laadprocessen in het verleden), maar die blijkt niet bij elk laadproces beschikbaar... Wat zou daar de verklaring voor zijn?

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44

Met de sound actuator van Audi wordt het allemaal een stuk levendiger als je van fake houdt.
YouTube: Audi SQ5 3.0 TDI: diesel engine which sounds like petrol V8 :: [1001...

Ander verschil is dat ICE vs EV er altijd nog een koppelversterker (versnellingsbak) bij ICE aanwezig is, die acceleratie pieken veroorzaken waar een flink stuk van de beleving vandaan komt. Niet sneller maar wel meer beleving.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• ASS-Ware
Matjas schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:33:
Wat doen jullie trouwens met de inklapbare trekhaak? Ik hoorde laatst dat er ook dopjes zijn die de trekhaak tegen roest zouden moeten beschermen (link), maar ik weet niet of dit nu echt toegevoegde waarde heeft...
Ik heb al jaren een inklapbare trekhaak en 0 roest.

• MuFFIN 007
Cinemaskoop schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:51:
[...]

Wat bedoel je met plafoniere?
De dome light voorin, ofwel de plafondlamp waar ook je schuifdakbediening, SOS knop etc zit. Sinds de modeljaarupdate is die teruggesnoeid tot een setup die beter past in een Suzuki dan in een BMW.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:20

Grappig. Als ik in een snelle ICE rij ben ik juist teleurgesteld. Het reageert voor m’n gevoel allemaal traag en schokkerig. Zelfs als die ICE op papier sneller is (in de ideale setting). Wellicht voor de fun het overwegen waard, maar als daily zie ik mezelf nooit meer terug gaan.

• MrSenne
  • Laatst online: 13-10 22:25
Eind van het jaar komt er hier normaal gezien ook een i4 aan (België).

Helaas zijn de wagens in bulkbestelling via het bedrijf geplaatst en konden er geen eigen opties gekozen worden... Want voelt toch een beetje kaal aan.

eDrive 40 model met M-pakket en Business Pack. En ook nog verwarmde voorzetels.

Komende van een zo goed als volledig uitgeruste Mercedes A-klasse ben ik benieuwd hoe dit mij gaan bevallen.

• Jiriki
MuFFIN 007 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:10:
[...]
De dome light voorin, ofwel de plafondlamp waar ook je schuifdakbediening, SOS knop etc zit. Sinds de modeljaarupdate is die teruggesnoeid tot een setup die beter past in een Suzuki dan in een BMW.
Niet meer deze dan? (Uit de configurator)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3eGrhQi7rYnoDqwuXOCRnVKnl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s508YaewZDZW8aL9EqhGwmnF.jpg?f=fotoalbum_large

• Aerez
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-08-2024
Myaimistrue schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:13:
[...]

Wat een zielloze, egoïstische opvatting over autorijden... die gelukkig plaats moet maken voor een rationelere omgang met autos, met meer respect voor de mens, de maatschappij en het milieu.

Overigens heeft men voor mensen als jij die het geluid missen "iconic sounds" bedacht.

Maar inderdaad, het geluid hoor je alleen binnen in de wagen, dus als je de behoefte hebt om te laten horen aan anderen met welke dikke wagen je wel rijdt, dan ben je niet geholpen met de "geluidloze" acceleratie van een EV.
Het gaat maar over een auto hè. Een vrij simpele ook nog. Dus je hoeft je niet zo aangevallen te voelen.

• Avigoorn
Mijn vrouw rijdt tegenwoordig een polo 1.0 3 cilinder met 95pk.
Met alles erop en eraan (en wel een opendak >:) ). Ik pak die net zo makkelijk als de i4.

De i4 vind ik ook wat saai, hij rijdt namelijk enorm vloeiend. Je hebt het niet meer in de gaten allemaal. En 5s naar de 100 is gewoon snel. Het kan zeker sneller, en de beleving is voor veel mensen toch leuker in een benzine auto.

Tip: Rij ff een week in een (veel) langzamere eNiro dan weet je wat spartaans elektrisch rijden is, veel meer beleving ook. Enorm dramatische wegligging ook _/-\o_

Ofwel. Het maakt allemaal niet zoveel uit. Ik kom wel lekker uitgerust uit de i4 na veel kilometers. Top!
Pagina: 1 ... 68 ... 124 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.