Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 17:45
Bij diesel zag je de restwaarde een jaar of 5 a 6 geleden duikelen.
Op dit moment zijn restwaardes enorm hoog, omdat er te weinig auto's geleverd worden.

Het is simpelweg niet te zeggen wat de restwaarde zal zijn. 35k denk ik wel, maar geen idee van de economische gebeurtenissen in de komende vijf jaar.
Van de i4 is niet bekend hoe de accu zich houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
pieter81! schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:23:
Op dit moment rijd ik een Tesla Model 3 LR van 2019 (lease). Bij einde lease wil ik zelf een auto gaan kopen. Dit vooral vanwege de steeds minder gunstig wordende bijtellingsregels, waardoor kopen (en mobiliteitsbudget gebruiken voor aanschaf+exploitatie) steeds meer de betere optie wordt. Daarnaast ben ik wel een beetje klaar met leasemaatschappijen.

Op zich heb ik geen noemenswaardige problemen gehad in de 130k die ik met de Tesla heb gereden. Wel wat kleine irritaties zoals rammeltjes en dergelijke, maar onderaan de streep gewoon prima.

Met het zelf kopen van een auto gaan er natuurlijk hele andere afwegingen meespelen zoals bouwkwaliteit, dealernetwerk en dergelijke. Ook restwaarde speelt een grote rol.

Daarmee komt de I4 in beeld, en van wat ik er nu over heb gelezen word ik erg enthousiast.

Een Tesla 3 is is nog steeds een optie, maar een I4 staat gevoelsmatig bovenaan. Dat probeer ik natuurlijk met harde cijfers te onderbouwen.

Ik overweeg een Bmw I4 eDrive 35 met globaal de volgende opties:

- High Executive
- Safety Pack
- BMW Personal CoPilot Pack
- elektrisch verstelbare lendesteun
- HiFi Systeem.
- Kleur (metallic) nog te bepalen.

Totale prijs circa 67k.

Alternatief is 'gewoon' een Tesla 3 LR. Deze is circa 14.000 goedkoper, is sneller (al heb je daar weinig aan) en verder weinig opties te kiezen, behalve kleur en uitgebreidere autopilot.

Ik moet nog een proefrit maken met de i4, maar verwacht dat daar wel uit zal blijken dat de i4 de betere auto is. Als ik de reviews mag geloven, komt de i4 qua efficiency aardig in de buurt. Al heeft de standaard i4 35 wel minder range dan de M3 LR (meer in de buurt van een M3 RWD van 45k).

Er moet dus meer zijn dan alleen het rijden en de algehele bouwkwaliteit om mij over de streep te trekken.

vraag:
Ben eigenlijk wel benieuwd of er al mensen zijn die meer gevoel hebben bij de total costs of ownership van een I4. Daarnaast: welke restwaarde is realistisch aan het einde van jaar 5, met dan circa 150k op de klok?

Voor een Model 3 reken ik met een restwaarde van 19k bij inruil (ook een stuk verkapte korting op een nieuwe). Ik denk dat de restwaarde van een BMW hoger zal liggen. Wat is redelijk, 25-30k bij inruil op een nieuwe BMW? Of reken ik mij dan rijk?
toon volledige bericht
Voor het onderhoud zou ik de service inclusief die er standaard op zit er op laten, en eventueel uitbreiden naar 5 - 6 jaar. Dat haal je er alleen al met het werkplaats tarief wel uit tegenwoordig.
Accu zit nog in de garantie met 150K en 5 jaar dus dat zou geen issue moeten zijn.

Banden zal de grootste kostenpost zijn maar met 17" relatief voordelig. Beetje afhankelijk waar je ze laat vervangen. Ergen tussen de 500 en 600 euro voor de hele set. En je kan eventueel nog schuiven met voor en achter.

Remmen zouden ook niet echt een probleem moeten zijn en heb je zelf invloed op met vooral in B mode rijden. Remvloeistof zit in de service inclusief. Net als het interieur filter.

Verder heb je dan alleen de ruitenwissers en de ruitensproeiervloeistof nog ;-)

Wegenbelasting vanaf 2025 is nog een lekker vraagteken natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-04 10:31
Wat betreft dat 'hopeloos verouderd', mijn verwachting is dat over 5 jaar, een benzineauto veel meer hopeloos verouderd zal zijn dan een EV (vergelijkbaar met vandaag de dag een dieselwagen).

Qua ontwikkeling van EVs de komende jaren denk ik eerder aan sneller laden, iets meer efficiency (wh/km) en kostenverlaging (meer marge voor de fabrikanten en lagere aanschafprijs), dan dat ze steeds grotere batterij en range zullen plaatsen. De 500-600km waar modellen nu aan zitten is voldoende (mits snelladen met voldoende vermogen mogelijk is) en het is onzinnig om een zeer dure 150kWh+ accu te plaatsen voor 1000km range (misschien hier en daar een niche model om de verstokte dinosap rijders over te halen, maar daar zal een flink prijskaartje aan hangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:40
Zipsop schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Voor het onderhoud zou ik de service inclusief die er standaard op zit er op laten, en eventueel uitbreiden naar 5 - 6 jaar. Dat haal je er alleen al met het werkplaats tarief wel uit tegenwoordig.
Accu zit nog in de garantie met 150K en 5 jaar dus dat zou geen issue moeten zijn.

Banden zal de grootste kostenpost zijn maar met 17" relatief voordelig. Beetje afhankelijk waar je ze laat vervangen. Ergen tussen de 500 en 600 euro voor de hele set. En je kan eventueel nog schuiven met voor en achter.

Remmen zouden ook niet echt een probleem moeten zijn en heb je zelf invloed op met vooral in B mode rijden. Remvloeistof zit in de service inclusief. Net als het interieur filter.

Verder heb je dan alleen de ruitenwissers en de ruitensproeiervloeistof nog ;-)

Wegenbelasting vanaf 2025 is nog een lekker vraagteken natuurlijk
toon volledige bericht
Van de Model 3 weet ik dat er nauwelijks onderhoud is. Ik ben na 2 jaar een keertje langs geweest bij Tesla voor nieuwe ruitenwissers en een interieurfilter, that's it.
Daarnaast zijn de draagarmen is vervangen (kwaaltje).

Ik verwacht dat de Model 3 en I4 op dat punt niet veel van elkaar verschillen, al kan je bij BMW garantie en en onderhoud bijkomen (naast de standaard service en garantie die al inbegrepen is).

Wegenbelasting is in 2025 nog halftarief met 75% korting, daarna vol. Ik ben voor mijn berekeningen nu uitgegaan van het tarief dat geldt voor benzineauto's (maar dan het EV gewicht).

De Tesla vreet banden, in het voorjaar gaat mijn derde zomerbandenset erop. De BMW heeft een maatje kleiner en minder vermogen, dus dat gaat zeker schelen.

Gevoelsmatig heeft de I4 een (relatief) hogere restwaarde ten opzichte van de aanschafprijs dan een M3. Als dat zo is, kan ik de meerprijs van de I4 beter naar mijzelf verantwoorden :-). Eens dat dit gissen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 21:17
dj_raoul schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:02:
Wat betreft dat 'hopeloos verouderd', mijn verwachting is dat over 5 jaar, een benzineauto veel meer hopeloos verouderd zal zijn dan een EV (vergelijkbaar met vandaag de dag een dieselwagen).

Qua ontwikkeling van EVs de komende jaren denk ik eerder aan sneller laden, iets meer efficiency (wh/km) en kostenverlaging (meer marge voor de fabrikanten en lagere aanschafprijs), dan dat ze steeds grotere batterij en range zullen plaatsen. De 500-600km waar modellen nu aan zitten is voldoende (mits snelladen met voldoende vermogen mogelijk is) en het is onzinnig om een zeer dure 150kWh+ accu te plaatsen voor 1000km range (misschien hier en daar een niche model om de verstokte dinosap rijders over te halen, maar daar zal een flink prijskaartje aan hangen).
Het grote verschil is wellicht dat een benzine auto, zelfs één van 10 jaar oud, gewoon ver kan rijden op een tank en weinig tijd kost om bij te tanken. Tegelijkertijd weegt hij weinig.
Als we het over elektrische wagens hebben verwacht ik persoonlijk toch wel weer een "revolutie" zodra er iets beschikbaar komt m.b.t. lichtere accu's (laat ik het woord solid state nu net niet in de mond willen nemen).
Zodra deze wagens een grotere/vergelijkbare range hebben met 500kg minder dan gaat dit toch wel effect hebben op de restwaardes van de wagens die deze accu's niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
RobertMaes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:27:
[...]

Het grote verschil is wellicht dat een benzine auto, zelfs één van 10 jaar oud, gewoon ver kan rijden op een tank en weinig tijd kost om bij te tanken. Tegelijkertijd weegt hij weinig.
Als we het over elektrische wagens hebben verwacht ik persoonlijk toch wel weer een "revolutie" zodra er iets beschikbaar komt m.b.t. lichtere accu's (laat ik het woord solid state nu net niet in de mond willen nemen).
Zodra deze wagens een grotere/vergelijkbare range hebben met 500kg minder dan gaat dit toch wel effect hebben op de restwaardes van de wagens die deze accu's niet hebben.
Wat vooral moet veranderen in de komende 5 jaar, is dat het er niet omgaat hoe ver je kunt rijden maar vooral hoe vaak (en makkelijk) je kunt laden. Laadinfrastructuur blijft daarbij key.

Tuurlijk zullen accu's ook beter worden, maar de beweging met de LFP accu's die Tesla nu in de RWD monteert is dat ze eerder zwaarder worden, maar wel vaker (en tot 100%) kunnen worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
pieter81! schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:45:
[...]

Wat vooral moet veranderen in de komende 5 jaar, is dat het er niet omgaat hoe ver je kunt rijden maar vooral hoe vaak (en makkelijk) je kunt laden. Laadinfrastructuur blijft daarbij key.

Tuurlijk zullen accu's ook beter worden, maar de beweging met de LFP accu's die Tesla nu in de RWD monteert is dat ze eerder zwaarder worden, maar wel vaker (en tot 100%) kunnen worden geladen.
Nogmaals, het gaat niet eens per se om de range maar m.i. om het gewicht/energiedichtheid.
En wat gaat er gebeuren met de vrijstelling voor wegenbelasting? Misschien gaan we over naar KM-vergoeding waarbij gewicht potentieel geen factor meer speelt maar misschien wordt dat niet ingevoerd en mogen EV's straks gaan betalen voor het hoge gewicht.

BMW heeft al aangegeven te verwachten vanaf 2025 auto's met solid state accu's op de markt te gaan brengen.
De langzame iteratieve verbetering die we de afgelopen 15 jaar bij accu's hebben gezien zal bij ingebruikname van een andere technologie naar alle waarschijnlijkheid een behoorlijke sprong maken.

Solid state geeft bijvoorbeeld de volgende voordelen;
- Hogere energiedichtheid en dus lager gewicht
- Sneller laden
- Significant minder brandgevaar

Zou jij een occasion kopen van 2100kg met een "oude accu" & 500km WLTP of toch opteren voor een vergelijkbare range en maar "slechts" 1600kg?

Het is maar een theorie, en ik lease dus restwaarde maakt mij weinig uit, maar ik zou persoonlijk vandaag niet zomaar investeren in een hedendaagse elektrische wagen (zijn ook geen kinderachtige bedragen waar we het over hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
RobertMaes schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:56:
[...]

BMW heeft al aangegeven te verwachten vanaf 2025 auto's met solid state accu's op de markt te gaan brengen.
Eventueel vanaf, maar dat zullen dan de helemaal dure edities zijn. Als het uberhaupt al lukt dan SS te gaan leveren in grote oplages tegen een concurrerende prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
[...]

Nogmaals, het gaat niet eens per se om de range maar m.i. om het gewicht/energiedichtheid.
En wat gaat er gebeuren met de vrijstelling voor wegenbelasting? Misschien gaan we over naar KM-vergoeding waarbij gewicht potentieel geen factor meer speelt maar misschien wordt dat niet ingevoerd en mogen EV's straks gaan betalen voor het hoge gewicht.

De langzame iteratieve verbetering die we de afgelopen 15 jaar bij accu's hebben gezien zal bij ingebruikname van een andere technologie naar alle waarschijnlijkheid een behoorlijke sprong maken.

Solid state geeft bijvoorbeeld de volgende voordelen;
- Hogere energiedichtheid en dus lager gewicht
- Sneller laden
- Significant minder brandgevaar

Zou jij een occasion kopen van 2100kg met een "oude accu" & 500km WLTP of toch opteren voor een vergelijkbare range en maar "slechts" 1600kg?
toon volledige bericht
Rijd je zelf electrisch? De huidige generatie kan wat mij betreft snel genoeg laden. Brandgevaar kan ik niet over oordelen en nadelen hoge gewicht vind ik overzichtelijk. Ik lees in je bericht vooral redenen waarom je nu uberhaupt niet electrisch moet rijden.
[...]
Het is maar een theorie, en ik lease dus restwaarde maakt mij weinig uit, maar ik zou persoonlijk vandaag niet zomaar investeren in een hedendaagse elektrische wagen (zijn ook geen kinderachtige bedragen waar we het over hebben).
Restwaarde maakt voor lease evenzeer wat uit: een hogere afschrijving zie je volledig terug in het leasetarief (of je werkgever moet jou een onbeperkt leasebudget geven, maar dat lijkt mij sterk).

Een beetje back on topic: wellicht iemand die eens een open offerte heeft ontvangen van een leasemaatschappij op een I4? Ben wel benieuwd met welke restwaarde zij rekenen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat de leasemaatschappij voor mijn huidige M3 uitging van een restwaarde van 28k. Ben alleen kwijt of dit nu in of ex BTW was :?

[ Voor 7% gewijzigd door pieter81! op 06-02-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
pieter81! schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:28:
[...]

Rijd je zelf electrisch? De huidige generatie kan wat mij betreft snel genoeg laden. Brandgevaar kan ik niet over oordelen en nadelen hoge gewicht vind ik overzichtelijk. Ik lees in je bericht vooral redenen waarom je nu uberhaupt niet electrisch moet rijden.

[...]

Restwaarde maakt voor lease evenzeer wat uit: een hogere afschrijving zie je volledig terug in het leasetarief (of je werkgever moet jou een onbeperkt leasebudget geven, maar dat lijkt mij sterk).

Een beetje back on topic: wellicht iemand die eens een open offerte heeft ontvangen van een leasemaatschappij op een I4? Ben wel benieuwd met welke restwaarde zij rekenen. Zo weet ik bijvoorbeeld dat de leasemaatschappij voor mijn huidige M3 uitging van een restwaarde van 28k. Ben alleen kwijt of dit nu in of ex BTW was :?
toon volledige bericht
Ik rijd nu zelf niet elektrisch maar heb dit wel voor langere tijd gedaan. Tevens nu een I4 in bestelling staan.
Begrijp me niet verkeerd, zelf ben ik tevreden met de hedendaagse range en laadsnelheid.
Ik probeer ook zeker niet aan te geven dat je vandaag niet elektrisch moet rijden.

Het ging om restwaarde. En in het specifiek i.c.m. een grote particuliere investering. Ik probeerde enkel wat risico's te benoemen die m.i. in de komende 5 jaar potentieel een grotere afschrijving kunnen betekenen dan je zou verwachten.
Je hebt gelijk dat je restwaarde terug ziet in het lease tarief. Die is vandaag de dag voor de lease maatschappijen blijkbaar te overzien. Mocht er onverwachts toch iets gebeuren wat de afschrijving groter maakt dan heb ik dat risico in ieder geval afgedekt omdat ik een lease rijder ben en de wagen niet zelf heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Thanks! Die risico's overzie ik zeker.

Sterker nog, ik vind het risico beperkt. Het idee is juist nu een auto te kopen waar ik eventueel ook langer dan de 5 jaar mee door kan rijden. Ik ga alleen voor de kostenberekening uit van een exploitatieperiode van 5 jaar, maar het streven is langer. Gewoon puur om de verschillende opties vergelijkbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriej29
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-04 14:09
pieter81! schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:05:
Thanks! Die risico's overzie ik zeker.

Sterker nog, ik vind het risico beperkt. Het idee is juist nu een auto te kopen waar ik eventueel ook langer dan de 5 jaar mee door kan rijden. Ik ga alleen voor de kostenberekening uit van een exploitatieperiode van 5 jaar, maar het streven is langer. Gewoon puur om de verschillende opties vergelijkbaar te maken.
Ik zou me over elektrische auto's en hun inruilwaarde geen zorgen maken. Zelf rijd ik al vanaf het begin een BMW i3 (2015) en een Tesla Model 3 (2019 gehad) en zowel de accu als de restwaarde houden zich erg goed in vergelijk met een ICE auto. Ook de eerste Tesla's uit 2013 hielden en houden hun waarde vergeleken met brandstofauto's erg goed.

Met betrekking tot de ontwikkelingen gaan ze op papier inderdaad erg snel en BMW heeft het voornemen om vanaf 2025 te expirimenteren met Solid state accu's maar op grote schaal uitrollen zal nog veel langer duren, zie artikel: https://www.autoweek.com/...state-ev-battery-testing/
Mijn advies, doe je huiswerk maar angst is een slechte raadgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-05 12:55
Ronaldalexander schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naast de gear shifter lijkt ook de hemelverlichting aangepast te zijn.

Ook paddles achter het stuur, wellicht voor recuperatie?
Vanmiddag even bij een dealer nagevraagd.
De flippers achter het stuur komen niet op de i4. Volgens deze dealer is dat een fout op de internetsite.
Alleen dit gevonden:
YouTube: BMW i4 2023
Filmpje is al wel van Aug. 2022!!!
Zijn er al echte foto's?

[ Voor 6% gewijzigd door Frank-33 op 06-02-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
Ik loop toch een beetje vast met de configuratie van de I4.

Klinkt wellicht vreemd: maar eigenlijk wil eigenlijk geen leer. Als ik de keuze heb, zit stof gewoon lekkerder en daarnaast was ik in een vorige BMW (1-serie, gereden van 2012 tot 2015) niet de spreken over de duurzaamheid van het Dakota leer.

Echter, wil ik wel graag Driving assistant Professional (heb nu een Model 3 met autopilot). Het lijkt alleen onmogelijk te zijn Driving assistant Professional te nemen zonder High Executive pakket. Als je het High Executive pakket kiest, zit je ook automatisch vast aan leer...

Ik las in dit draadje dat de adaptive cruisecontrol later nog (softwarematig) geactiveerd kan worden voor EUR 1,000.- . Kan Driving assistant Professional ook nog achteraf geactiveerd worden?

[ Voor 22% gewijzigd door pieter81! op 07-02-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:33
pieter81! schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:32:

Klinkt wellicht vreemd: maar eigenlijk wil eigenlijk geen leer. Als ik de keuze heb, zit stof gewoon lekkerder en daarnaast was ik in een vorige BMW (1-serie, gereden van 2012 tot 2015) niet de spreken over de duurzaamheid van het Dakota leer.

Echter, wil ik wel graag Driving assistant Professional (heb nu een Model 3 met autopilot). Het lijkt alleen onmogelijk te zijn Driving assistant Professional te nemen zonder High Executive pakket. Als je het High Executive pakket kiest, zit je ook automatisch vast aan leer...

Ik las in dit draadje dat de adaptive cruisecontrol later nog (softwarematig) geactiveerd kan worden voor EUR 1,000.- . Kan Driving assistant Professional ook nog achteraf geactiveerd worden?
nee, DAP heeft totaal andere hardware verbouwd (camera's, radar) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online

Driving assistant Professional kan niet achteraf aanzien daar allemaal extra/andere hardware voor nodig is.

Je kan bij je dealer even vragen of ze leer voor stof kunnen vervangen. Soms zijn er dingen mogelijk. Al is de i4 het minst flexibel wat dit betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is het Merino leer geen optie anders?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:31:
[...]

Denk dat met 3000 euro extra zijn calculatie voor kopen een beetje scheef gaat lopen.

Tevens is Merino qua duurzaamheid niet handig, dit moet je heel regelmatig bijhouden.
En als je dat toch wil dan is Vernasca ook prima dat is zo ie zo gecoat leer dus met een beetje tijd 2 keer per jaar ook prima bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:32
@pieter81!
Als ik op directlease kijk zit een kale i4 35 zit op 808 euro en een kale M3 LR op 847 euro. Dus als je op de i4 wat opties aankruist die ook weer niet 100% afschrijven zal het qua TCO niet heel veel schelen, maar waarschijnlijk wel in het voordeel van de Tesla uitvallen. Wat ook niet vreemd is gezien de significant lagere aanschafprijs.

Zelf vermoed ik wel dat een i4 40 relatief waardevaster is vanwege de grotere accu, zeker als je degradatie meeneemt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
fsfikke schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:31:
[...]

Zipsop schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:40:
[...]

Denk dat met 3000 euro extra zijn calculatie voor kopen een beetje scheef gaat lopen.

Tevens is Merino qua duurzaamheid niet handig, dit moet je heel regelmatig bijhouden.
En als je dat toch wil dan is Vernasca ook prima dat is zo ie zo gecoat leer dus met een beetje tijd 2 keer per jaar ook prima bij te houden.
Dat is inderdaad precies wat het is. Behalve dat ik het zonde vind voor een 'ongewilde' optie te betalen, gaat de boel inderdaad een beetje scheef lopen in de calculatie. Duurder leer maakt dat alleen maar erger, met als bijkomend argument dat ik een stoffen interieur op termijn (mits goed schoongehouden) mooier vind blijven.
VidaR-9 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:01:
@pieter81!
Als ik op directlease kijk zit een kale i4 35 zit op 808 euro en een kale M3 LR op 847 euro. Dus als je op de i4 wat opties aankruist die ook weer niet 100% afschrijven zal het qua TCO niet heel veel schelen, maar waarschijnlijk wel in het voordeel van de Tesla uitvallen. Wat ook niet vreemd is gezien de significant lagere aanschafprijs.

Zelf vermoed ik wel dat een i4 40 relatief waardevaster is vanwege de grotere accu, zeker als je degradatie meeneemt.
Thanks, ik had er nog niet aan gedacht daar te kijken. Ik denk dat je redenatie best wel klopt en sluit ook redelijk aan bij de calculaties (met wat eigen veronderstellingen) die ik nu gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldalexander
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-07-2023
Het VIN nummer heb ik zojuist in de my BMW app toegevoegd,
Ik zag slechts heel kort het witte doek eroverheen voor enkele seconden. Vanaf welke statuscode verdwijnt dit?
Betekend dit dat de auto al geproduceerd is? Op bimmer.work heb ik nog geen productie datum.

De voorpret blijft zo wel leuk overigens 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcKwJLaGe6dnvTlRtlZlFSMc0eE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HFxzKMhRnIZa244trWLgriwI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Ronaldalexander schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:36:
Het VIN nummer heb ik zojuist in de my BMW app toegevoegd,
Ik zag slechts heel kort het witte doek eroverheen voor enkele seconden. Vanaf welke statuscode verdwijnt dit?
Betekend dit dat de auto al geproduceerd is? Op bimmer.work heb ik nog geen productie datum.

De voorpret blijft zo wel leuk overigens 8)

[Afbeelding]
Zonder productie geen VIN. Dus hij is ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:25
Ik zag via VIN decoder dat mijn wagen toch zou beschikken over laserlights (terwijl deze eerste niet meer leverbaar waren en daarom er tevens andere opties op de wagen werden gekozen). Zou dit dan betekenen dat de wagen weldegelijk is uitgerust met laserlights of kan het zijn dat deze via de VIN naar voor komen terwijl ze niet fysiek zijn ingebouwd?

[ Voor 19% gewijzigd door WitteVerf op 08-02-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
WitteVerf schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:29:
Ik zag via VIN decoder dat mijn wagen toch zou beschikken over laserlights (terwijl deze eerste niet meer leverbaar waren en daarom er tevens andere opties op de wagen werden gekozen). Zou dit dan betekenen dat de wagen weldegelijk is uitgerust met laserlights of kan het zijn dat deze via de VIN naar voor komen terwijl ze niet fysiek zijn ingebouwd?
je zou denken dat het er dan inzit, maar de software daarachter kan fout zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 20:17
WitteVerf schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:29:
Ik had ze niet besteld. Stonden WEL in de VIN.
En ze zaten er ook op....

Dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WitteVerf
Avigoorn schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Ik had ze niet besteld. Stonden WEL in de VIN.
En ze zaten er ook op....

Dus.
Hoop doet leven zeker ;-). Auto is besteld in Oktober 2021 bij Juma in Mechelen (BE). Levering voorzien eind deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-05 14:55
WitteVerf schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:32:
[...]

Hoop doet leven zeker ;-). Auto is besteld in Oktober 2021 bij Juma in Mechelen (BE). Levering voorzien eind deze maand.
Juma ... jak... terwijl de beste BMW garage (Ottevaere) ook in de buurt ligt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
Quiller schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Juma ... jak... terwijl de beste BMW garage (Ottevaere) ook in de buurt ligt :p
Mij moet je toch eens uitleggen wat het verschil in kwaliteit tussen de garages zou moeten betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnimouse
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-04-2024
VidaR-9 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:01:
@pieter81!

Ga maar eens rijden in een i4 en in een Tesla model 3, dan weet je meteen zeker dat de BMW veel fijner is. Kwalitatief ook stukken beter afgewerkt en mooier, al is dat laatste natuurlijk heel persoonlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
marijnimouse schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:10:
[...]

Ga maar eens rijden in een i4 en in een Tesla model 3, dan weet je meteen zeker dat de BMW veel fijner is. Kwalitatief ook stukken beter afgewerkt en mooier, al is dat laatste natuurlijk heel persoonlijk ;-)
Ik heb inmiddels 4 jaar een Model 3 LR dus heb daar wel een beeld van. In het verleden BMW gereden en de i4 al uitgebreid bekeken bij de dealer, nog niet in gereden. Dat komt nog!

Een mooie auto is de i4 zeker. Traditioneler en conceptueel het tegenovergestelde van de Tesla. Dat spreekt mij als autoliefhebber echt wel meer aan.

Zoals in een andere reactie gezegd, blijf ik de koppeling van allerhande (ongewilde) accessoires een lastige vinden bij BMW…… iets met hart vs. ratio, maar hoop die bij elkaar te krijgen :-)

[ Voor 14% gewijzigd door pieter81! op 08-02-2023 21:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Avigoorn
Dan nu een paar rijervaringen na 2500km. Misschien dat de orienterende tweakers er iets aan hebben.
Ik heb het over een edrive40

Pros
  • De Harmen Karton is een 10. Komt al uit alle tests naar voren. Enkel de Tesla High Sound system scoort een 10.1 trouwens ;) Hij is ook wat beter dan de Sonos van de Audi Q4 bijv.
  • De wegligging vind ik erg goed voor een dergelijk zware auto. Zeker op de sport stand (Adaptief) gaat hij bijv. bijna zo hard door een lange bocht dan een A6 quatro. Dat geeft wel een veilig gevoel.
  • De acceleratie en topsnelheid zijn voor mij echt zat. Je bent sneller dan 95% van de weg gebruikers. Ook dat betekent dat je goed kan ageren bij situaties.
  • De remmen zijn ook erg ok, zeker beter dan de Audi Q4.
  • De integratie van android auto met googlemaps op het hoofdscherm, het dashboard EN de HUD is goed geregeld. Dat doet de Audi Q4 ook niet...
  • Afwerking is simpelweg erg goed.
  • De laadkabel is erg ligt qua gewicht. Dat is toch ook een dikke plus.
  • De laserlights zijn idd sterker dan de normale matrix lampen op andere merken. Dat is een dikke + (zie ook Cons)
  • Range met stevig rijden is in verhouding goed
  • De App zit uitstekend in elkaar en werkt goed. Je kan alleen niet het live laadvermogen in kW zien. Das toch best jammer... oja das een Con.
Cons
  • Er zit geen Mute/Pauze knop op het stuur, dat is erg onhandig, je moet op de hoofdvolume knop duwen. Dat vind ik eigenlijk gewoon een klunzige fehler. :)
  • Het stuur is erg dik, dat is op zich geen probleem voor mij, relatief groot mens, maar had wat kleiner gemogen.
  • De response tijd met de handen van het stuur is wat te kort. Ik overrule dat doordat ik mijn been tegen het stuur houdt, met mijn lengte behoeft dat weinig actie.
  • Geen Googlemaps in de navigatie, gelukkig los je dat goed op met Android auto.
  • Ik mis flippers op het stuur voor adaptief rijden, dat is omdat ik dit gewend ben en is in de Kia E-Niro (hahaha) gewoon beter geregeld, met een serieus zware regeneratie.
  • Hoewel geen echte con. De matrix functie en spreiding van de Laser Lights leggen het af bij de Audi Q4. Die waren fenomenaal.
  • Hij heeft soms iets meer moeite om de lijntjes? van de weg weer te vinden (Driving assistent Professional) dan VAG autos, Audi en Skoda, zelf ervaring mee.
  • De camera's van de 360graden voor de Dashcam functie vallen tegen als je dit vergelijkt met goede Dashcams. Nummerborden gaat een lastige worden.
Nou tot zover maar eens. 8)'

Edit: De voetsensor voor de achterklep ben ik nog wel aanm het zoeken.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexke
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik heb een vraag in verband met het laden.

Momenteel laad ik 3 a 4/week thuis de batterij op tot 80% van zodra deze rond de 20% zit. Gemiddelde kWh per laadbeurt is 49 en een totaal van 147 kWh/week.

In de laadinstellingen heb ik de stroombegrenzing beperkt tot 9A wat overeenkomt met 6kWh waardoor de batterij op 8u laden terug 80% heeft bereikt.

Stel dat ik de batterij dagelijks zou bijladen tot 80% ipv te wachten tot 20% wat in mijn voorbeeld zou neerkomen op een 21 kWh per laadbeurt. Indien ik de stroombegrenzing beperk tot bv. 3kWh zou de batterij zijn bijgeladen tot 80% op een laadtijd van 7u.

Mijn vraag is nu of de ene situatie beter is voor de batterij dan de andere met als eindresultaat zelfde totale geladen kWh:
- Minder aantal keer laden aan hogere kWh op +/- 8u
- Dagelijks bijladen aan lagere kWh op +/- 7u

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Alexke schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:53:

Momenteel laad ik 3 a 4/week thuis de batterij op tot 80% van zodra deze rond de 20% zit. Gemiddelde kWh per laadbeurt is 49 en een totaal van 147 kWh/week.

In de laadinstellingen heb ik de stroombegrenzing beperkt tot 9A wat overeenkomt met 6kWh waardoor de batterij op 8u laden terug 80% heeft bereikt.

Stel dat ik de batterij dagelijks zou bijladen tot 80% ipv te wachten tot 20% wat in mijn voorbeeld zou neerkomen op een 21 kWh per laadbeurt. Indien ik de stroombegrenzing beperk tot bv. 3kWh zou de batterij zijn bijgeladen tot 80% op een laadtijd van 7u.

Mijn vraag is nu of de ene situatie beter is voor de batterij dan de andere met als eindresultaat zelfde totale geladen kWh:
Langzaam of snel laden met AC is niet spannend voor de batterij. Waar je meer last van gaat hebben is laadverliezen. Hoe lager je je laadvermogen instelt, hoe meer laadverliezen je gaat krijgen.

https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey681
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-10-2024
Bij het thuis komen net krijg ik 2 voor mij nieuwe foutmeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLntwlf6IcD2a01eCsr_N35PeMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUrqeZtvPdmE0wi3ce7ycRMD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtxPzu9lMym1wKZtW2bhSi5Crec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPk6JYsNS5DMcxARHUkKQ8ih.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het rijden nog de melding ‘doorrijden mogelijk, aandrijving’ en terwijl ik stil stond de melding over snelheid minderen. Dealer moet ik nog even contacten maar iemand hier wellicht al ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
Alexke schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:53:

Let nog even op volgende. Het beste kan de accu lading op 50% blijven. Dus hoger of lager is slechter. Vanaf 80% en onder 20% zou je denken. Zelf laad ik tot 70% als ik niet weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:00
Ik heb gemerkt dat hij ook bij een SOC van 45% kan beginnen met 200 Kw laden. Met die ervaring denk ik beter vaak een korte stop te kunnen maken om even bij te pieken, als van 20 naar 80% te gaan gezien op het laatst er maar 70-60 Kw geladen word. Heeft iemand ook bij een SOC hoger als 50% dat hij begint met 200 Kw?

Het was wel koud ca 3 graden en de accu was voorverwarmd middels de BMW route planner.

[ Voor 12% gewijzigd door Hydraulic op 11-02-2023 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichaelC165
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-04-2024
Zonet bij de dealer (België) gehoord dat mijn in januari 2022 bestelde i4 M50 rond de eerste week van mei bij hen zou moeten zijn. Wordt in april geproduceerd. Dus hij komt er aan!
Normaalgezien geen problemen met opties, alleen heb ik er de M Pro Pack bij moeten nemen om mijn Shadow Lights niet te verliezen. Remmen veranderen van blauw naar rood, wat jammer is, maar de extra M gordels zijn dan troostprijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MichaelC165 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:24:
Zonet bij de dealer (België) gehoord dat mijn in januari 2022 bestelde i4 M50 rond de eerste week van mei bij hen zou moeten zijn. Wordt in april geproduceerd. Dus hij komt er aan!
Normaalgezien geen problemen met opties, alleen heb ik er de M Pro Pack bij moeten nemen om mijn Shadow Lights niet te verliezen. Remmen veranderen van blauw naar rood, wat jammer is, maar de extra M gordels zijn dan troostprijsje.
Ik heb een M-pro maar wel met blauwe remmen op mijn 330e lci. Zou de dealer nog even vragen als je blauw mooier vindt. Ik vind het beter passen bij mijn Tanzanite lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelC165
fsfikke schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:10:
[...]

Ik heb een M-pro maar wel met blauwe remmen op mijn 330e lci. Zou de dealer nog even vragen als je blauw mooier vindt. Ik vind het beter passen bij mijn Tanzanite lak.
Dealer wist dat ik blauw liever wilde en had nog speciaal nagevraagd, maar vreemdgenoeg onmogelijk op de i4 om de M Pro pack te hebben met blauwe remmen... So be it. Ben blij dat mijn laserlights en 20" velgen er gewoon gaan onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Klopt, i4 is het enige model waar dit niet aangepast kan worden. Net als de kleine spoiler weer terug in kleur die moet ook zwart blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedeurwaarder
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 21:42
Hydraulic schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:29:
Ik heb gemerkt dat hij ook bij een SOC van 45% kan beginnen met 200 Kw laden. Met die ervaring denk ik beter vaak een korte stop te kunnen maken om even bij te pieken, als van 20 naar 80% te gaan gezien op het laatst er maar 70-60 Kw geladen word. Heeft iemand ook bij een SOC hoger als 50% dat hij begint met 200 Kw?

Het was wel koud ca 3 graden en de accu was voorverwarmd middels de BMW route planner.
Ik heb dit ook ervaren tijdens de vakantie in Oostenrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 11:20
MichaelC165 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:24:
Zonet bij de dealer (België) gehoord dat mijn in januari 2022 bestelde i4 M50 rond de eerste week van mei bij hen zou moeten zijn.
Ik kreeg als mede Belg die ook in januari 2022 een edrive40 bestelde ook melding dat deze 19/5/2023 geleverd zou worden.
Is de productie toch eindelijk bij 2022 bestellingen uit België aangekomen dan.. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-33
Mijn status gaat alle kanten op!

Even mijn treinreis voor de bestelde I4 M50 in Nederland.
De auto is in September 2022 besteld. Toen is er doorgegeven dat de auto in April 2023 geleverd gaat worden.
In november kreeg ik een telefoontje van mijn dealer dat er een slot is vrijgekomen en of ik daar gebruik van wilde maken. Door deze aanpassing zou de auto in December 2022 geleverd gaan worden. Helemaal top dus. De status was toen 112.
Daarna een bericht van de dealer dat de auto uit het systeem is gehaald door de fabriek. Ze gingen het onmiddellijk even nakijken en zij kregen te horen dat de auto echt in Februari gemaakt gaat worden. Reden van de vertraging is bij de dealer ook onbekend. Daarna weer een teken van leven van de auto. De status is nu terug gegaan naar 111 en de productieweek in de fabriek is nu ineens week 14 !!!
Gisteren even langs geweest en mijn verkoper heeft even gekeken in hun systeem.
De datum is weer veranderd!
Status staat nog steeds op 111 maar de productieweek in de fabriek is naar week 18 gegaan.
Iemand anders ook deze problemen met de I4 M50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overw.Helder
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-05 19:15
Auto half oktober 2022 besteld met verwachte levertijd april.
Vanwege vrijgekomen slot (volgens zeggen door problemen levering auto’s met trekhaak) auto afgeleverd in januari.
Ook een M50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-33
Overw.Helder schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:13:
Auto half oktober 2022 besteld met verwachte levertijd april.
Vanwege vrijgekomen slot (volgens zeggen door problemen levering auto’s met trekhaak) auto afgeleverd in januari.
Ook een M50.
Bij mij exact het zelfde verhaal.
Alleen bij jou is de auto wel afgeleverd in Januari en bij mij is de auto uit het systeem gehaald.
Ik heb het idee dat ik weer achteraan in de rij kan aansluiten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Weet iemand wat deze melding inhoudt?

Als je Duitsland in rijdt wordt de hulpdienstenstrookassistent ingeschakeld. Nu reed ik terug en wordt hij uitgeschakeld.

Maar... wat doet het? Ik kan er niks over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Gw8HqCeo3EzW_t_8hn5FcVruOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jq2JiFKuvXfqDBPdn0B61QPX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Avigoorn op 13-02-2023 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Avigoorn schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:26:
Weet iemand wat deze melding inhoudt?

Als je Duitsland in rijdt wordt de hulpdienstenstrookassistent ingeschakeld. Nu reed ik terug en wordt hij uitgeschakeld.

Maar... wat doet het? Ik kan er niks over vinden.

[Afbeelding]
Rettungsgassenassistent is wat je zoekt ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.7-forum.com/news/2020/bmw_5er_g30_lci/545e_p90395515-b.jpg

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Neuer Rettungsgassenassistent des BMW Driving Assistant Professional im Test

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 13-02-2023 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15
De Rettungsgassen is niet een concept wat we gebruiken in Nederland, dus ik kan mijzelf voorstellen dat in dan ook wordt uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Ja top!

Je hebt er niks aan;) Ik zal altijd zelf sturen.

Klopt het trouwens dat wij niet met het knipperlicht kunnen inhalen? Heb het geprobeerd maar werkt niet.
Ik heb wel alle cameras etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronaldalexander
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-07-2023
Zojuist de dealer net even gemaild over de voortgang van de bestelling. Op 1 februari status 150 en VIN nummer verstrekt.
Huidige status 160 auto is gebouwd *O*

Nu nog wachten op transport en daarna aflevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Ronaldalexander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:22:
Zojuist de dealer net even gemaild over de voortgang van de bestelling. Op 1 februari status 150 en VIN nummer verstrekt.
Huidige status 160 auto is gebouwd *O*

Nu nog wachten op transport en daarna aflevering.
Hoera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fox80
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-01-2024
witchdoc schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:13:
[...]

Ik kreeg als mede Belg die ook in januari 2022 een edrive40 bestelde ook melding dat deze 19/5/2023 geleverd zou worden.
Is de productie toch eindelijk bij 2022 bestellingen uit België aangekomen dan.. Ik ben benieuwd.
Ook net bericht gekregen dat die van mij geleverd zou worden eind mei voor een bestelling van eind januari 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paashaas25
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-08-2024
mikeyverhoef schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:51:
Meer mensen last van uitvallend rechter gedeelte van het scherm ? T wordt steeds erger hier. Meerdere keren per dag inmiddels.
Hoe is het bij jou? Bij mij inderdaad meerdere keren per dag en nu vrijdag naar de dealer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stan64
  • Laatst online: 18-01 16:47
De eerste twee ongelukkigen zijn ook gesignaleerd op schadeautos.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1nLAsEZ1uuYlu3PqQdSnJmrvLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBu2nXdxIhMAZMsVGKPHSuyp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK2LntS9SReSsZ_OveUgqgW4uVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwdCKccCGjDZWbPCqjnAko4H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
stan64 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:56:
De eerste twee ongelukkigen zijn ook gesignaleerd op schadeautos.nl

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja, M50 bestuurder met grootheidswaanzin?

En door....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Laatst online: 07-05 16:22
Avigoorn schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:03:
Dan nu een paar rijervaringen na 2500km. Misschien dat de orienterende tweakers er iets aan hebben.
Ik heb het over een edrive40

Pros
[list]
• De Harmen Karton is een 10. Komt al uit alle tests naar voren. Enkel de Tesla High Sound system scoort een 10.1 trouwens ;) Hij is ook wat beter dan de Sonos van de Audi Q4 bijv.
• De acceleratie en topsnelheid zijn voor mij echt zat. Je bent sneller dan 95% van de weg gebruikers. Ook dat betekent dat je goed kan ageren bij situaties.

Cons
  • De response tijd met de handen van het stuur is wat te kort. Ik overrule dat doordat ik mijn been tegen het stuur houdt, met mijn lengte behoeft dat weinig actie.
  • Geen Googlemaps in de navigatie, gelukkig los je dat goed op met Android auto.
  • Hij heeft soms iets meer moeite om de lijntjes? van de weg weer te vinden (Driving assistent Professional) dan VAG autos, Audi en Skoda, zelf ervaring mee.
toon volledige bericht
Leuk om te lezen maar toch paar opmerkingen.
De HK is goed maar 10? Heb nochtans al negatieve testen gezien over de HK audio ook hoor.
Meer dan voldoende dan 95% van ons. De Tesla vond ik inderdaad beter maar nog veel andere Amerikaanse auto's hebben betere audio. Lijkt wel heel belangrijk in States?
Ook Bower & Wilkins vind ik beter klinken. Maar is uiteraard persoonlijk en ik ben geen referentie!
Nu goed heb maar 2 uur gereden met de HK en belangrijker dan audio perfect afstellen was rijplezier met de auto en dan kom ik bij punt 2 ...

Net dat vond ik TOEN te weinig en weet dat toen ik dat meldde dat ik de auto te traag vond, ettelijke pagina's geleden, heel wat negatieve reactie kreeg. Maar goed dat hoort erbij. Ik heb ondertussen door dat alles afhangt met wat je vergelijkt. Als ik kijk naar de auto van mijn echtgenote ja dan is de e40 snel maar niet tov de andere die ik hier heb. Vandaar ook uiteindelijk toch voor de M50 gegaan. Maar besef ondertussen dat ook de e40 eigenlijk meer dan voldoende is voor onze wegen 8)

Over dat stuur en tijd, ja zou top zijn dat dit iets langer kon. Vond het ook vrij kort. Wellicht Europese regeltjes? Iemand een idee?

Over die lijntjes. Klopt tijdens mijn testen ook ervaren dat hij niet altijd de lijntjes perfect ziet. De wagen van mijn vrouw is van de VAG groep en doet het soms beter maar op andere plekken dan weer minder. Echter beiden leggen het af tov bijvoorbeeld een Volvo. Wat me toen ergerde en hopelijk nu wel werkt?? is dat als je rechts rijdt op baan met 3 vakken en je naar links stuurt de wagen blijft doorgaan naar derde vak en middenberm en niet mooi in midden gaat rijden, levensgevaarlijk!
Dus hoop echt dat een update dit opgelost heeft?

Maar nogmaals bedankt met je review, altijd leuk om te lezen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
voodoo077 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:26:
[...]

Net dat vond ik TOEN te weinig en weet dat toen ik dat meldde dat ik de auto te traag vond, ettelijke pagina's geleden, heel wat negatieve reactie kreeg. Maar goed dat hoort erbij. Ik heb ondertussen door dat alles afhangt met wat je vergelijkt. Als ik kijk naar de auto van mijn echtgenote ja dan is de e40 snel maar niet tov de andere die ik hier heb. Vandaar ook uiteindelijk toch voor de M50 gegaan. Maar besef ondertussen dat ook de e40 eigenlijk meer dan voldoende is voor onze wegen 8)
Ja kijk, een M50 is simpelweg best langzaam vergeleken een Tesla Plaid. Maar kijk je naar de normaalverdeling is de M50 extreem snel vergeleken de rest.
Een edrive 40 is echt niet langzaam, en nog steeds serieus heel snel vergeleken de rest.

10 jaar terug was een edrive 40 best wel bijna heel erg snel. Maar geen BMW M3 natuurlijk.

Waar je maar mee vergelijkt. 8)

Idd, leuk om jou zienswijze dan weer te lezen hoor. Het is allemaal best persoonlijk natuurlijk ook. Ik ben iig nog steeds erg blij met de i4. Ik krijg zelfs de achterklep nu met wat gezwaai open. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiveKoRn
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-01-2024
Hier nog iemand brief gekregen van garage voor een terugroepactie inzake problemen met Vehicle Sound Generator (VSG)? Ik kreeg volgende boodschap:

Tijdens een kwaliteitscontrole werd vastgesteld dat in uw voertuig sprake is van een softwarefout in de VSG-regeleenheid. Dit heeft tot gevolg dat in sommige gevallen, als het voertuig wordt gestart, de akoestische voetgangersbescherming niet wordt geactiveerd. Is het buitengeluid niet actief, wordt deze fout niet door een Check-Control-melding in het voertuig weergegeven. Daardoor is niet voldaan aan de wettelijke vereisten voor akoestische voetgangersbescherming.

Ik heb nog geen contact opgenomen met de garage dus heb geen idee hoe lang dit gaat duren en wou eerst even checken of er nog I4 rijders zijn die dergelijke brief hebben gekregen? Ik heb mijn wagen sinds april 2022 (e40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paashaas25
LiveKoRn schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:13:
Hier nog iemand brief gekregen van garage voor een terugroepactie inzake problemen met Vehicle Sound Generator (VSG)? Ik kreeg volgende boodschap:

Tijdens een kwaliteitscontrole werd vastgesteld dat in uw voertuig sprake is van een softwarefout in de VSG-regeleenheid. Dit heeft tot gevolg dat in sommige gevallen, als het voertuig wordt gestart, de akoestische voetgangersbescherming niet wordt geactiveerd. Is het buitengeluid niet actief, wordt deze fout niet door een Check-Control-melding in het voertuig weergegeven. Daardoor is niet voldaan aan de wettelijke vereisten voor akoestische voetgangersbescherming.

Ik heb nog geen contact opgenomen met de garage dus heb geen idee hoe lang dit gaat duren en wou eerst even checken of er nog I4 rijders zijn die dergelijke brief hebben gekregen? Ik heb mijn wagen sinds april 2022 (e40)
Nee nog niet maar mijn dealer gaat komende vrijdag dit ook meenemen terwijl ze bekijken waarom mijn rechterscherm steeds uitvalt.

Ze geven ook aan dat ze uiterlijk eind maart iedereen geinformeerd moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByAcq4L9I_EymkqsyhlayDXRz9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ix4r4K1Ng10uS5fS2ApNugoi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firilith
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-05 13:27
Paashaas25 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Nee nog niet maar mijn dealer gaat komende vrijdag dit ook meenemen terwijl ze bekijken waarom mijn rechterscherm steeds uitvalt.

Ze geven ook aan dat ze uiterlijk eind maart iedereen geinformeerd moeten hebben.
Ik mag de mijne morgen gaan halen, na reparatie hiervan.
Het was een softwareupdate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
Hydraulic schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:29:

Dit is ook voor mij nieuw (was tevoren met zekerheid niet!!!) maar ik had het vandaag ook. 40% maar moet morgen weg dus wou er 75 van maken... Bij fastned ingeplugd en meteen 197kw (bij dat laadpercentage nog nooit eerder in die buurt geweest dus hier is duidelijk iets gewijzigd en dit heeft wel degelijk een grote invloed : na 15 minuten stond ik op 77% en ben ik maar gestopt!!!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Quiller schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:32:
[...]

Dit is ook voor mij nieuw (was tevoren met zekerheid niet!!!) maar ik had het vandaag ook. 40% maar moet morgen weg dus wou er 75 van maken... Bij fastned ingeplugd en meteen 197kw (bij dat laadpercentage nog nooit eerder in die buurt geweest dus hier is duidelijk iets gewijzigd en dit heeft wel degelijk een grote invloed : na 15 minuten stond ik op 77% en ben ik maar gestopt!!!!)
Dat is wel bijzonder. Want heb nog nergens een nieuwsbericht of item gezien die hier op ingaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
Avigoorn schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:22:
[...]

Dat is wel bijzonder. Want heb nog nergens een nieuwsbericht of item gezien die hier op ingaat.
Klopt. Maar het is wel erg interessant (mits het geen negatieve invloed op batterij heeft) want het geeft wel de mogelijkheid om snel een beetje bij te laden zelfs al is je percentage nog maar net onder de 50%. Dit geeft naar mijn mening snellere korte laadbeurten en dus minder 'laadfile'.

[ Voor 8% gewijzigd door Quiller op 15-02-2023 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avigoorn
Quiller schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Klopt. Maar het is wel erg interessant (mits het geen negatieve invloed op batterij heeft) want het geeft wel de mogelijkheid om snel een beetje bij te laden zelfs al is je percentage nog maar net onder de 50%. Dit geeft naar mijn mening snellere korte laadbeurten en dus minder 'laadfile'.
Toevallig kan ik vanmiddag de proef op de som nemen, ik ga wss bij 50%, of iets minder snelladen.
Eens zien of hij boven de Fastned curve uit gaat komen. Uiteraard even voorverwarmen.

• Quiller
Avigoorn schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:04:
[...]
Toevallig kan ik vanmiddag de proef op de som nemen, ik ga wss bij 50%, of iets minder snelladen.
Eens zien of hij boven de Fastned curve uit gaat komen. Uiteraard even voorverwarmen.
Om toeval uit te sluiten bij mij is hij iets van '40 minuten' aan het voorverwarmen geweest :p

• Avigoorn
Quiller schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Om toeval uit te sluiten bij mij is hij iets van '40 minuten' aan het voorverwarmen geweest :p
Ok, ga flink voorverwarmen ook ;)

• MichaelC165
Auto nog niet in bezit, enkel 2x testgereden, dus geen idee hoe dat zit met dat voorverwarmen...
Dan moet je in elk geval wel goed op voorhand weten waar je gaat stoppen en hoelang je nog onderweg bent.
Is het een beetje een duidelijk proces? Mijn vader rijdt zelf met een Taycan en die verwarmt nooit voor zei hij me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
MichaelC165 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:03:
Auto nog niet in bezit, enkel 2x testgereden, dus geen idee hoe dat zit met dat voorverwarmen...
Dan moet je in elk geval wel goed op voorhand weten waar je gaat stoppen en hoelang je nog onderweg bent.
Is het een beetje een duidelijk proces? Mijn vader rijdt zelf met een Taycan en die verwarmt nooit voor zei hij me.
Voorverwarmen start automatisch eens je in de nav een snellader selecteert... Mss is dat bij de Taycan ook zo en weet je pa niet dat hij voorverwarmd...

• RobbieHifi
MichaelC165 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:03:
Met snelladen weet je waar je gaat stoppen. Niet random ;) Doorgaans wanneer je accu een beetje leeg is.

Dus voor een lange trip plant de BMW tussenstops in bij laders, dan verwarmd deze voor.

• MichaelC165
Dus je hoeft niet zelf in het menu ergens te gaan aanvinken dat hij mag beginnen voorverwarmen, omdat je binnen een dik halfuur aan een lader komt? Als je vaak zelfde traject rijdt (bv. de schoonouders in NL bezoeken vanuit België), dan geef ik geen navigatie in, dus weet de auto ook niet waar ik zelf van plan ben te stoppen om wat "bij te tanken". Of geef je best sowieso in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
MichaelC165 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:20:
Dus je hoeft niet zelf in het menu ergens te gaan aanvinken dat hij mag beginnen voorverwarmen, omdat je binnen een dik halfuur aan een lader komt? Als je vaak zelfde traject rijdt (bv. de schoonouders in NL bezoeken vanuit België), dan geef ik geen navigatie in, dus weet de auto ook niet waar ik zelf van plan ben te stoppen om wat "bij te tanken". Of geef je best sowieso in dan?
Bijkomend (mocht dit niet duidelijk zijn) : voorverwarmen voor laden heeft alleen zin bij snelladen ... NIET bij AC laden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
MichaelC165 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:20:
Dat kan ook als de navi niet aan staat en je weet dat je zo gaat snelladen dat je hem zelf aan zet.

Je kan ook prima snelladen zonder pre-conditioneren, je hebt alleen kans dat je niet de optimale laadsnelheid pakt. Dat is bij de Taycan niet anders.

En verder hangt het natuurlijk van de omstandigheden af en hoe je de auto gebruikt. Als je met dit weer lekker sportief aan het rijden bent geweest zal de accu al warm zijn en kan je prima maximaal snelladen.

Maar als het in de zomer 40+ is en je gaat dan sportief rijden, dan kan het pre-conditioneren juist de accu koelen om snel te kunnen laden.

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-03 22:25
St_frederik schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:55:
Vandaag info gekregen dat ik mijn op 30/12/21 bestelde i4 m50 mag verwachten in april-mei 2023.
Spannend!
Info vandaag: eind mei

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-05 13:49
B1OO schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:30:
[...]

De Rettungsgassen is niet een concept wat we gebruiken in Nederland, dus ik kan mijzelf voorstellen dat in dan ook wordt uitgeschakeld.
Helaas.. das niet waar.

Ook in NL (voornamelijk op wegen met meerdere rijstroken zonder vluchtstrook en een Vmax van 70km/h of hoger) dit soort situatie voor.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avigoorn
Gisteren een snel laad test gedaan. 2x.

1ste test
Het was een snellaadpaal met een max vermogen van 150kW.
Begonnen met laden bij 59% met voorverwarmen (handmatig aangezet 20 minuten prio aan laden)
Zie onder de curve. Hij begon duidelijk ver boven de Fastned curve, maar onder 150kW. Dat betekent dus ik maximaal heb kunnen laden. Het geeft de conclusie, na ook andere meldingen, dat de laadcurve hoger is dan verwacht.
  • Ofwel bewuste software aanpassing.
  • Foutje... alle accus gaan nu kapot >:)
  • Mijn auto is gebouwd in dec 2022, het is een feature van nieuwere autos?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6oKqZ88rJgfs7BIKe3j72We0t8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UVe2yCPOBC9jeRw940Tp4GR1.png?f=fotoalbum_large

2de test
Vanwege de korte rit naar de laadpaal, en enigszins vergeten, enkel 5 minuten voorverwarmd. 8)
Maar wel bij de SNELSTE laadpaal van Nederland nabij Aalten. (is allemaal marketing, want ik ken nog geen auto die 360kW haalt bij laden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPTi_hSOVdYkZMw-YlUa-EbJvpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9OBT5B3sgDcaLLAc9JR9ZiK.jpg?f=fotoalbum_large

In de praktijk kwam hij nu op de normale curve uit. Onderstaand de curve die ik nu haalde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vVAc10kwGACODxcNnb-tj7dgzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H1HT14p8Ijz9bEkchStuPMih.png?f=fotoalbum_large

Ik verwacht dus dat bij een voorverwarmde accu, dat er veel sneller geladen kan worden tot pak hem beet 60% a 70% SoC accu?

PS:
De preconditionering functie ergens zoeken in het menu? Ik heb er een favoriet van gemaakt, 2x klikken klaar. Tip. Wel enkel bij autos vanaf november 2022 dacht ik. Daarvoor zit het er nog niet in... :?

@Zipsop @Quiller

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:33
Avigoorn schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:15:
Gisteren een snel laad test gedaan. 2x.

1ste test
Het was een snellaadpaal met een max vermogen van 150kW.
Begonnen met laden bij 59% met voorverwarmen (handmatig aangezet 20 minuten prio aan laden)
Zie onder de curve. Hij begon duidelijk ver boven de Fastned curve, maar onder 150kW. Dat betekent dus ik maximaal heb kunnen laden. Het geeft de conclusie, na ook andere meldingen, dat de laadcurve hoger is dan verwacht.
  • Ofwel bewuste software aanpassing.
  • Foutje... alle accus gaan nu kapot >:)
  • Mijn auto is gebouwd in dec 2022, het is een feature van nieuwere autos?
[Afbeelding]

2de test
Vanwege de korte rit naar de laadpaal, en enigszins vergeten, enkel 5 minuten voorverwarmd. 8)
Maar wel bij de SNELSTE laadpaal van Nederland nabij Aalten. (is allemaal marketing, want ik ken nog geen auto die 360kW haalt bij laden).
[Afbeelding]

In de praktijk kwam hij nu op de normale curve uit. Onderstaand de curve die ik nu haalde.

[Afbeelding]

Ik verwacht dus dat bij een voorverwarmde accu, dat er veel sneller geladen kan worden tot pak hem beet 60% a 70% SoC accu?

PS:
De preconditionering functie ergens zoeken in het menu? Ik heb er een favoriet van gemaakt, 2x klikken klaar. Tip. Wel enkel bij autos vanaf november 2022 dacht ik. Daarvoor zit het er nog niet in... :?

@Zipsop @Quiller
toon volledige bericht
met de laatste software 11/2022.44 zijn de laadcurves behoorlijk geoptimatiseerd, daarnet nog bij Ionity van 16% naar 48% geladen in 8 minuten, dus aan ~187 kW gemiddeld. Erg netjes, gevoelsmatig 25%-30% sneller dan voor 11/2022.44.

Wel voorconditionering via NAV natuurlijk (auto is productie maart '22, dus geen aparte functie). Trouwens voorconditioneren is een betere beschrijving, want er kan zowel verwarmd als gekoeld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
@Avigoorn De bouwperiode van de wagen kan je alvast uitsluiten als reden van de nieuwe laad'prestaties'. Mijn wagen is geproduceerd in april 22 (ik heb dus NIET de manuele preconditionering toets in de software, uitsluiten (onzichtbaar) via de nav -- ik hoop dat dit nog aangepast wordt!!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paashaas25
Paashaas25 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Update 17-02-2022:

Vandaag de nieuwe SW update gekregen die het uitvallen van het scherm moet fixen en ook meteen de fix voor de sound generator (hij werkt nu idd).
Verder nog geen wijzigingen in deze versie gevonden maar ook nog niet echt gezocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ml3aJpGTZcUf8Sp9m3EVt2wyp-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCftjVMXgPRVD0vcHCH1eLWv.jpg?f=fotoalbum_large

FYI:
""De software op de betrokken voertuigen moet opnieuw worden geprogrammeerd. De software kan ook zelfstandig in het voertuig worden geüpdatet als er in het voertuig een aanbieding wordt weergegeven om de Remote Software Upgrade (RSU) versie 11/2022.63 te installeren. Een werkplaatsbezoek is in dit geval niet nodig. De nieuwe RSU-versie is naar verwachting vanaf eind februari 2023 beschikbaar""

[ Voor 16% gewijzigd door Paashaas25 op 17-02-2023 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:56

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik zag vandaag ineens dat de batterij temperatuur getoond wordt in sportweergave?

Kan iemand met een eind 2022 model met handmatige precondition optie eens testen tot welke temperatuur hij dan verwarmd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lzuIOhjZpg1Ay6gTDPuDl9N3Go=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1V2khfaJqaAaZEGPd5Wfo5Ca.jpg?f=user_large

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydraulic
Danfoss schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:58:
Ik zag vandaag ineens dat de batterij temperatuur getoond wordt in sportweergave?

Kan iemand met een eind 2022 model met handmatige precondition optie eens testen tot welke temperatuur hij dan verwarmd?

[Afbeelding]
Volgens mij is dat de e-motor temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn

[Afbeelding]
Stomme vraag, maar waar vind ik dit? 8)
Zit dit ook in de edrive40?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Avigoorn schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:52:
[...]

Stomme vraag, maar waar vind ik dit? 8)
Zit dit ook in de edrive40?
Ik heb de knop nog niet gevonden, ik weet alleen het voicecommando :+

Zet de auto in sport en druk op voiceknop op stuur en zeg: sportweergave

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernadus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-02-2024

[Afbeelding]
Hoe krijg je deze display er eigenlijk voor in sportmodus. Kan het zelf niet vinden bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn

[Afbeelding]
Gelukt. Alleen bij mij heeft hij geen pk aan, maar kW. Dat is jammer. Kan dus nu niet vinden hoe maar pk om te zetten...

Edit: nevermind. Bij systeem instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Avigoorn op 18-02-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-05 13:11
Welk knopje zou dat bij systeeminstellingen moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
NemeSiS-7 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:35:
Welk knopje zou dat bij systeeminstellingen moeten zijn?
Je kan daar eenheden aanpassen van kW naar Pk. Even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Ik neem aan dat dit over de M50 gaat en niet de edrive40? Ik vind namelijk nergens hoe ik dit scherm kan aanzetten... (ook niet de voicecommand die eerder gezegd werd)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bernadus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-02-2024
Vanmorgen mijn i4 M50 opgehaald na behandeling van glascoating inclusief velgen en interieur. Voor de twijfelaars echt een heel groot verschil van diepte en dichtheid van kleur en het afsteken van de glossy black delen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Equ5Cmbv68GZlbCvWOdp_UOupqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv997Js9AIzenGsWcle0fo7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZQhbsc8NCFaYm_RugcyvKEFceg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEV77txNJB870mU5QHNjZOlw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU5Qe5Z94bbhVidweUlxJU_1qh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tknsVdrEFzt98AMQoUlKQJOg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDhSf1qsq-fwG4OwqmglzaqwnQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieSI2rBvkEnUuJJUATNu70u1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Quiller schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:05:
Ik neem aan dat dit over de M50 gaat en niet de edrive40? Ik vind namelijk nergens hoe ik dit scherm kan aanzetten... (ook niet de voicecommand die eerder gezegd werd)
Ik kan dit met de edrive 40. (Edit: M-Sport model)

voicecommand: Sport weergave (bij stand sport)
rechterdisplay :In de de module waar je ook je rijstatistieken ziet, in de sportmode kan je dan kiezen voor de sport weergave. Weet even niet hoe het heet. Maar je hebt maar 3 keuzes.

Lukt het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Sportweergave kan op alle bmw modellen met sport pakket volgens mij. Ik kende het vanuit mijn vorige 320d, vandaar dat ik het voicecommand probeerde. De auto moet wel in sport staan.

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OJP
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-02 21:24

OJP

Deze week werd ik weer gebeld door de dealer. Als ik het nummer zie verschijnen weet ik ondertussen dat er iets mis is.
Ik heb eind maart 2022 proefgereden in een i4 eDrive40. In april 2022 het bestel proces gestart en de auto is de eerste week van mei 2022 besteld (Brooklyn Grau). De dealer verzekerde mij dat de auto nog in 2022 zou worden geleverd want ze hadden nog productie sloten vrij. Enige tijd later volgde de afleverdatum: begin november 2022 (leek me onwaarschijnlijk maar goed….).
September 2022: telefoontje van de dealer: levering is uitgesteld naar december 2022 en laserlights, copilot pack en safetypack zijn niet meer leverbaar. Opties maar verwijderd om levering in 2022 te behouden.
December 2022: telefoontje van de dealer: levertijd is uitgesteld naar maart 2023 want de trekhaak is nu voorlopig niet leverbaar (optie verwijderen wilde ik niet).
Afgelopen week: telefoontje van de dealer: M Adaptief onderstel en variable sport steering zijn niet meer leverbaar. Opties maar laten vervallen. Laserlights, copilot pack en safetypack zijn wel weer leverbaar en weer toegevoegd. Levering weer uitgesteld, nu naar half April.
De lol begint er nu wel wat af te gaan…… :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overw.Helder
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-05 19:15
OJP schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:46:
Deze week werd ik weer gebeld door de dealer. Als ik het nummer zie verschijnen weet ik ondertussen dat er iets mis is.
Ik heb eind maart 2022 proefgereden in een i4 eDrive40. In april 2022 het bestel proces gestart en de auto is de eerste week van mei 2022 besteld (Brooklyn Grau). De dealer verzekerde mij dat de auto nog in 2022 zou worden geleverd want ze hadden nog productie sloten vrij. Enige tijd later volgde de afleverdatum: begin november 2022 (leek me onwaarschijnlijk maar goed….).
September 2022: telefoontje van de dealer: levering is uitgesteld naar december 2022 en laserlights, copilot pack en safetypack zijn niet meer leverbaar. Opties maar verwijderd om levering in 2022 te behouden.
December 2022: telefoontje van de dealer: levertijd is uitgesteld naar maart 2023 want de trekhaak is nu voorlopig niet leverbaar (optie verwijderen wilde ik niet).
Afgelopen week: telefoontje van de dealer: M Adaptief onderstel en variable sport steering zijn niet meer leverbaar. Opties maar laten vervallen. Laserlights, copilot pack en safetypack zijn wel weer leverbaar en weer toegevoegd. Levering weer uitgesteld, nu naar half April.
Pfff wat een ellende man.
Ik kan mij voorstellen dat de lol eraf is.
Is dit in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OJP
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-02 21:24

OJP

Overw.Helder schreef op zondag 19 februari 2023 @ 00:49:
[...]

Pfff wat een ellende man.
Ik kan mij voorstellen dat de lol eraf is.
Is dit in NL?
Ja, in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Avigoorn schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 15:44:
[...]

Ik kan dit met de edrive 40. (Edit: M-Sport model)

voicecommand: Sport weergave (bij stand sport)
rechterdisplay :In de de module waar je ook je rijstatistieken ziet, in de sportmode kan je dan kiezen voor de sport weergave. Weet even niet hoe het heet. Maar je hebt maar 3 keuzes.

Lukt het zo?
Ik heb ook het M-sport model... Maar dit lukte dus niet. Als ik 'sportweergave' insprak (terwijl de wagen op sport staat) ging mijn rechterdisplay naar een totaal ander menu waar niks aan te passen viel... Ik zal het straks of morgen nog eens proberen, mogelijk liep gewoon wat mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-04 09:35

Mojo

The Power Within

OJP schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 23:46:
Pfft. Balen man. :(

Daarover gesproken, heb twee weken geleden PAP en DAPP toegevoegd aan mijn order. Daardoor levering naar Juli (bij bestelling in augustus niet leverbaar). Laserlights waren niet leverbaar.

Nu bij jouw order wel weer leverbaar. Maar weer naar de dealer toe, want wil ze wel graag hebben. Ik heb gelukkig geen haast met de auto; mijn leaseauto (4%) loopt tot juli 2024.

Goed dat je het even meldt dan maar. :+

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan430
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-06-2024
Quiller schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:42:
[...]

Ik heb ook het M-sport model... Maar dit lukte dus niet. Als ik 'sportweergave' insprak (terwijl de wagen op sport staat) ging mijn rechterdisplay naar een totaal ander menu waar niks aan te passen viel... Ik zal het straks of morgen nog eens proberen, mogelijk liep gewoon wat mis...
Adaptieve weergave kiezen, in sport stand geeft hij dan vermogen en koppel weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:15
Hi Gents,

Hebben jullie ook geen dimmende rechterbuitenspiegel?
Linker- en binnenspiegel zijn wel automatisch dimmend.

Is dit standaard, of wat is daar de reden van?

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buppha
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-05 22:52
Deze week twee keer maar 400 km kunnen halen met een edrive 40 .
Vind dit zelf te weinig met een een snelheid die afgelopen vrijdag op het grootste gedeelte snelweg op zo’n 130 zat.
Wat zijn jullie bevindingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijnimouse
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-04-2024
B1OO schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:58:
Hi Gents,

Hebben jullie ook geen dimmende rechterbuitenspiegel?
Linker- en binnenspiegel zijn wel automatisch dimmend.

Is dit standaard, of wat is daar de reden van?

Cheers
Bij de meeste auto's is inderdaad de rechter buitenspiegel NIET dimmend. Bij de BMW i4 inderdaad ook alleen de linker en binnenspiegel die dimmend zijn.
Pagina: 1 ... 53 ... 116 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.