Op dit moment rijd ik een Tesla Model 3 LR van 2019 (lease). Bij einde lease wil ik zelf een auto gaan kopen. Dit vooral vanwege de steeds minder gunstig wordende bijtellingsregels, waardoor kopen (en mobiliteitsbudget gebruiken voor aanschaf+exploitatie) steeds meer de betere optie wordt. Daarnaast ben ik wel een beetje klaar met leasemaatschappijen.
Op zich heb ik geen noemenswaardige problemen gehad in de 130k die ik met de Tesla heb gereden. Wel wat kleine irritaties zoals rammeltjes en dergelijke, maar onderaan de streep gewoon prima.
Met het zelf kopen van een auto gaan er natuurlijk hele andere afwegingen meespelen zoals bouwkwaliteit, dealernetwerk en dergelijke. Ook restwaarde speelt een grote rol.
Daarmee komt de I4 in beeld, en van wat ik er nu over heb gelezen word ik erg enthousiast.
Een Tesla 3 is is nog steeds een optie, maar een I4 staat gevoelsmatig bovenaan. Dat probeer ik natuurlijk met harde cijfers te onderbouwen.
Ik overweeg een Bmw I4 eDrive 35 met globaal de volgende opties:
- High Executive
- Safety Pack
- BMW Personal CoPilot Pack
- elektrisch verstelbare lendesteun
- HiFi Systeem.
- Kleur (metallic) nog te bepalen.
Totale prijs circa 67k.
Alternatief is 'gewoon' een Tesla 3 LR. Deze is circa 14.000 goedkoper, is sneller (al heb je daar weinig aan) en verder weinig opties te kiezen, behalve kleur en uitgebreidere autopilot.
Ik moet nog een proefrit maken met de i4, maar verwacht dat daar wel uit zal blijken dat de i4 de betere auto is. Als ik de reviews mag geloven, komt de i4 qua efficiency aardig in de buurt. Al heeft de standaard i4 35 wel minder range dan de M3 LR (meer in de buurt van een M3 RWD van 45k).
Er moet dus meer zijn dan alleen het rijden en de algehele bouwkwaliteit om mij over de streep te trekken.
vraag:
Ben eigenlijk wel benieuwd of er al mensen zijn die meer gevoel hebben bij de total costs of ownership van een I4. Daarnaast: welke restwaarde is realistisch aan het einde van jaar 5, met dan circa 150k op de klok?
Voor een Model 3 reken ik met een restwaarde van 19k bij inruil (ook een stuk verkapte korting op een nieuwe). Ik denk dat de restwaarde van een BMW hoger zal liggen. Wat is redelijk, 25-30k bij inruil op een nieuwe BMW? Of reken ik mij dan rijk?
[
Voor 5% gewijzigd door
pieter81! op 06-02-2023 12:34
. Reden: toevoeging restwaarde ]