Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 12:41

Mojo

The Power Within

Mooie auto hoor. Precies hetzelfde uiterlijk als ik besteld heb, op shadowline/geblindeerde ramen na. Ik hou van licht in de auto. :)

Twijfel toch nog een beetje over de 19" velgen. Ik wil op termijn een keer winterbanden. Wilde daar de 18" velgen voor gebruiken waar de auto op geleverd wordt en een nieuwe set kopen voor de zomerbanden. Maar wellicht kan ik ook nog de auto bestellen op 19" en goedkoop een set 858M (zoals die op de foto) krijgen, omdat dealers lokaal de velgen wisselen vanwege bijtelling...

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-07 21:04
Wieldop 1899 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:55:
Dank voor jullie reacties!
Het is niet mijn eerste BMW en ook niet de eerste auto met RWD. Heb ook auto’s gehad met meer vermogen en achterwielaandrijving.

Tijdens de proefrit heb ik dit zeker niet zo ervaren. Wat ik wel heb ervaren en in mijn beleving ook logisch is dat de neus wat lichter wordt bij hard accelereren in tegenstelling tot de M50. Ik ervaar het overigens in alle verschillende rijmodi.

[Afbeelding]

Bandenspanning is als onderstaande nu. Kan dit wellicht software zijn? Weet alleen niet hoe ik kan zien op welke versie ik nu zit.
[Afbeelding]
Ik ben toch even gaan kijken naar de banden die er bij mij onder liggen n.a.v. het stuurgedrag. Heb nu voor de winter de Michelin Alpin 6 gekregen bij de euromaster ( https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-alpin-6 , 225/55 R17 101 V XL). Staan niet op de lijst bij BMW.

Toevallig meer mensen die op deze band rijden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Al enige tijd eigenaar van een i4 in een erg bijzondere kleur :). Bevalt goed en ik krijg veel complimenten.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/01/07/image.md.png

Vraagje aan de i4 gebruikers hier icm een iphone. Ik krijg veel de klacht dat ik ver weg klink en erg zachtjes. Moet ook harder praten. Ik had dit met mijn BMW G30 helemaal niet.

Het gaat dus om mijn stem en de ontvangst, niet de persoon met wie ik spreek (volume kan prima harder).

Iemand tips? Is dit door de dealer aan te passen (software instelling) oid? Lijkt geen issue met telefoon te zijn omdat ik dit niet had bij mijn vorige auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 07-01-2023 15:34 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:17
khorions schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Ik heb dit zelf ook heel af en toe voor en daarvoor hoeft hij niet op een helling te staan. Heb zelfs de indruk dat het daar minder op gebeurt.
We zijn al met drie ... Het begint meer en meer naar een softwareprobleem te neigen dat de meesten gewoon nog niet opgevallen is?

[ Voor 5% gewijzigd door Quiller op 07-01-2023 15:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
Quiller schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:35:
[...]

We zijn al met drie ... Het begint meer en meer naar een softwareprobleem te neigen dat de meesten gewoon nog niet opgevallen is?
En vier. Ik heb dat ook af en toe. Ook mijn i4 is ingepland voor een terugroepactie. Overigens herken ik ook het onrustige rijden: ik ervaar dat op snelwegen met snelheden van 100+. Ik rij overigens op Hankook winterbanden (de XL variant, dus daar kan het ook niet aan liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-07 13:26
Mojo schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:48:
[...]

Mooie auto hoor. Precies hetzelfde uiterlijk als ik besteld heb, op shadowline/geblindeerde ramen na. Ik hou van licht in de auto. :)

Twijfel toch nog een beetje over de 19" velgen. Ik wil op termijn een keer winterbanden. Wilde daar de 18" velgen voor gebruiken waar de auto op geleverd wordt en een nieuwe set kopen voor de zomerbanden. Maar wellicht kan ik ook nog de auto bestellen op 19" en goedkoop een set 858M (zoals die op de foto) krijgen, omdat dealers lokaal de velgen wisselen vanwege bijtelling...
Velgen wisselen en bijtelling is niet met elektrisch.

Ik vond de 18 wel prima, 19 is zeker wel mooi.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• i4Raden
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-08-2023
Ik herken de klachten over zwabberend rijgedrag ook sinds ik winterbanden heb. Dat zijn niet de door BMW aanbevolen banden maar zouden volgens de dealer wel prima moeten zijn.

Met name op snelheden vanaf 120 als ik binnen de rijbaan een rukje bijv naar rechts aan het stuur geef en vervolgens het stuur weer neutraal zet dan deint de hele auto eerst door naar links om vervolgens weer recht door te gaan. Ook bij sportief invoegen over meerdere rijstroken lijkt de auto, overdreven gezegd door te schuiven de middenberm in. Met mijn zomerbanden had ik dit absoluut niet en mijn rijstijl is in andere Autos vergelijkbaar dus het lijkt een winterbanden dingetje te zijn. Mijn versie is overigens een e40 zonder m-sport met 18 inch velgen. De bandenmaat achter werd niet herkend in het idrive voor winterbanden de auto "denkt" dat het 4 seizoenen banden zijn maar ook dat zou volgens de dealer niet uit moeten maken.

Ik heb zelf de bandenspanning met 0,2 bar verhoogd vanuit de gedachte dat hiermee de mogelijke oorzaak, te zachte wang wat te compenseren maar daar heeft niet echt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lancekapers
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-07 21:36
Voor de geïnteresseerd, ik ben bij een dealer geweest in België. Lieten mij weten dat huidige productie maand van een e35 juni is. Levering rond september dan.

Uiteraard, eerst zien dan geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem 1968
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-01-2023
Hi, ik heb sinds vorige week m’n nieuwe i4 M40. De verkoper is alleen vergeten de bestelde optie “adaptive M onderstel” aan te vinken. Nu kan ik wel eea vinden voor een M50 maar niets voor de M40 kwa veren en dempers om de auto beter te laten sturen en wat lager te zetten. Weet iemand raad?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wieldop 1899
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-01-2024
Toch bijzonder dat zoveel mensen het onrustige stuurgedrag op de snelweg herkennen. Heb de vraag inmiddels ook bij de dealer neergelegd. Als daar iets uitkomt wat zinvol is om te delen horen jullie dat uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Wieldop 1899 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:32:
Toch bijzonder dat zoveel mensen het onrustige stuurgedrag op de snelweg herkennen. Heb de vraag inmiddels ook bij de dealer neergelegd. Als daar iets uitkomt wat zinvol is om te delen horen jullie dat uiteraard.
Met wat ik tot hiertoe lees hebben met name mensen zonder het M adaptive onderstel er last van. Ikzelf heb dit wel en totaal geen last van... Nochtans ben ik redelijk (en al heel wat jaren) met auto's bezig dus het zou mij echt moeten opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-02 07:00
Goedemorgen,

Even een korte vraag. Als je Google Maps gebruikt zie je dan ook de kaart op het scherm achter het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
BMWi4 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 06:41:
Goedemorgen,

Even een korte vraag. Als je Google Maps gebruikt zie je dan ook de kaart op het scherm achter het stuur?
Nee, enkel met Apple kaarten wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i4Raden
Quiller schreef op zondag 8 januari 2023 @ 01:16:
[...]

Met wat ik tot hiertoe lees hebben met name mensen zonder het M adaptive onderstel er last van. Ikzelf heb dit wel en totaal geen last van... Nochtans ben ik redelijk (en al heel wat jaren) met auto's bezig dus het zou mij echt moeten opvallen.
Ik heb het sinds de winterbanden dus het lijkt mij eerder daarmee te maken dan met het onderstel. heb jij zelf ook winterbanden op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

i4Raden schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:57:
[…]
De bandenmaat achter werd niet herkend in het idrive voor winterbanden de auto "denkt" dat het 4 seizoenen banden zijn maar ook dat zou volgens de dealer niet uit moeten maken.

Ik heb zelf de bandenspanning met 0,2 bar verhoogd vanuit de gedachte dat hiermee de mogelijke oorzaak, te zachte wang wat te compenseren maar daar heeft niet echt geholpen.
Welke banden heb je er dan precies onder liggen? Mij heeft de dealer ook banden geleverd die qua load-index het gewicht van de achteras niet kunnen dragen. Vandaar dat deze maat ook niet in iDrive staat (En ook niet in het COC-certificaat)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:44
khorions schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:04:
[...]

Via Android auto? Dat werkt wel. Sterker nog je kunt Google maps op alle 3 schermen incl HUD tegelijkertijd weergeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Nu online
RobertMaes schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Via Android auto? Dat werkt wel. Sterker nog je kunt Google maps op alle 3 schermen incl HUD tegelijkertijd weergegeven
inderdaad had erbij moeten vermelden dat het over IOS ging in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:35
fsfikke schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:46:
[...]

Welke banden heb je er dan precies onder liggen? Mij heeft de dealer ook banden geleverd die qua load-index het gewicht van de achteras niet kunnen dragen. Vandaar dat deze maat ook niet in iDrive staat (En ook niet in het COC-certificaat)
En die heb je wel laten monteren?

Geen runflat vs non runflat verschillen in winterbanden? Willen BMW's ook nog weleens gevoelig voor zijn.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:13
Ik heb het gevoelig stuurgedrag bij mijn e40 standaard 17" met en zonder winterbanden. Heb geen M-Adaptive.

Het valt nog meer op als je achter in de auto meerijdt. Je ziet dat de bestuurder veel aan het corrigeren is. Ook bij 80 kmh.

[ Voor 37% gewijzigd door Hydraulic op 08-01-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieB1964
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-03 13:04
Hydraulic schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:16:
Ik heb het gevoelig stuurgedrag bij mijn e40 standaard 17" met en zonder winterbanden. Heb geen M-Adaptive.
Ik heb hier ook last van, 17” winterbanden en een standaard onderstel. Ik heb nog niet met zomerbanden gereden en kan dus niet aangeven of het aan de banden ligt. Ik had nog wel even gekeken of ik de stuurbekrachtiging minder sterk kon zetten (sportstand) voor comfort mode, maar helaas kun je dit niet via de software instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieB1964
Enige tijd geleden hebben we hier ook gesproken over het verdwijnen van standaard voorzieningen voor versies die na augustus geleverd zijn (zoals bijv. het opbergvakje aan de bestuurder zijde, verlichting draaiknoppen buitenste ventilatieroosters, verlichting portiervakken). Ik heb hier toen met mijn dealer over gesproken en hij gaf aan dat e.e.a. zo vaak veranderde dat men besloten had om dit niet expliciet te melden aan de klanten. Hij zou deze voorbeelden nog wel met BMW Nederland bespreken maar daar heb ik tot op heden niets meer van gehoord. Heeft iemand anders dit toevallig ook aangekaart bij zijn of haar dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:49

Church of Noise

Drive it like you stole it

Workaholic schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:32:
Al enige tijd eigenaar van een i4 in een erg bijzondere kleur :). Bevalt goed en ik krijg veel complimenten.

[Afbeelding]

Vraagje aan de i4 gebruikers hier icm een iphone. Ik krijg veel de klacht dat ik ver weg klink en erg zachtjes. Moet ook harder praten. Ik had dit met mijn BMW G30 helemaal niet.

Het gaat dus om mijn stem en de ontvangst, niet de persoon met wie ik spreek (volume kan prima harder).

Iemand tips? Is dit door de dealer aan te passen (software instelling) oid? Lijkt geen issue met telefoon te zijn omdat ik dit niet had bij mijn vorige auto.
Ik had dit toen ik van een BMW 3 touring mét uitgebreid telefoniepakket overstapte naar een zonder (voor de rest exact dezelfde auto - ander verhaal...). Bleek vooral te komen omdat bij de versie met uitgebreide telefonie, de antenne van de auto (op 't dak) gebruikt wordt terwijl dat niet zo is zonder het pakket, en je dus de antenne van de telefoon zelf gebruikt. Immens verschil (en tijdens elk gesprek met mijn vader uitleggen dat ik er écht niks aan kon doen :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedeurwaarder
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-07 20:45
Tosti Ham-Kaas245 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:01:
[...]

En vier. Ik heb dat ook af en toe. Ook mijn i4 is ingepland voor een terugroepactie. Overigens herken ik ook het onrustige rijden: ik ervaar dat op snelwegen met snelheden van 100+. Ik rij overigens op Hankook winterbanden (de XL variant, dus daar kan het ook niet aan liggen).
En hier vijf. Ik ervaar dit soms ook. In het begin had ik het ook niet door, dat was wel even spannend. Het is nu op zich niet heel storend, maar een fix zou geen kwaad kunnen.
Het lijkt mij op een software matige storing in een zeer specifiek scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
  • Laatst online: 21-02 07:00
khorions schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:04:
[...]

Oké bedankt. Maar kan je dan ook satelliet beelden krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Church of Noise schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Ik had dit toen ik van een BMW 3 touring mét uitgebreid telefoniepakket overstapte naar een zonder (voor de rest exact dezelfde auto - ander verhaal...). Bleek vooral te komen omdat bij de versie met uitgebreide telefonie, de antenne van de auto (op 't dak) gebruikt wordt terwijl dat niet zo is zonder het pakket, en je dus de antenne van de telefoon zelf gebruikt. Immens verschil (en tijdens elk gesprek met mijn vader uitleggen dat ik er écht niks aan kon doen :) )
Dank voor je feedback @Church of Noise Het gaat hier hierbij echter NIET om het bereik want die is erg goed - het gaat om het geluid en de microfoon. Herkennen andere i4 eigenaren dit ook? Mijn gesprekspartners zeggen dat ik ver weg klink en erg zachtjes icm een iPhone

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snake06
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 17:49
dedeurwaarder schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:09:
[...]

En hier vijf. Ik ervaar dit soms ook. In het begin had ik het ook niet door, dat was wel even spannend. Het is nu op zich niet heel storend, maar een fix zou geen kwaad kunnen.
Het lijkt mij op een software matige storing in een zeer specifiek scenario.
Ik heb dit probleem ook. Ik heb het al 2x gemeld bij de dealer en die passen dan de bandenspanning weer aan.
Het is vooral merkbaar bij 100km/u+. Ik heb geen adaptief onderstel. 19" velgen met michelin banden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

VidaR-9 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:51:
[...]

En die heb je wel laten monteren?
Ja, aflevering was net voor kerst en ik wilde het niet vertragen. De dealer beloofde me dat het allemaal klopte. Ik wacht nog even op een mailtje uit München om hem mee om de oren te kunnen slaan :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-07 15:13
RobbieHifi schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:23:
[...]
Velgen wisselen en bijtelling is niet met elektrisch.

Ik vond de 18 wel prima, 19 is zeker wel mooi.
Maar met 18 inch is je catalogus waarde lager, dus ook de totale waarde waarover je 22% bijtelling krijgt.

Denk alleen dat je bijtelling in totaal lager is als dat je later de 18 inchers koopt, 19 inchers zullen een stuk duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Nu online
BMWi4 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Oké bedankt. Maar kan je dan ook satelliet beelden krijgen?
Zou ik moeten proberen. Weet het niet zo uit het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dencoupe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Maar met 18 inch is je catalogus waarde lager, dus ook de totale waarde waarover je 22% bijtelling krijgt.

Denk alleen dat je bijtelling in totaal lager is als dat je later de 18 inchers koopt, 19 inchers zullen een stuk duurder zijn.
Als je uit gaat van 18" en dan upgrade naar de 859M of 860M (uitgaande van M-sport) dan kost het je 7 of 9 euro extra bijtelling per maand op basis van de catalogus waarde. Dus dat is niet super spannend.

Lease budget zal eerder in de weg zitten denk ik. Maar daar helpt een set via de dealer ook niet echt wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
i4Raden schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:41:
[...]
Ik heb het sinds de winterbanden dus het lijkt mij eerder daarmee te maken dan met het onderstel. heb jij zelf ook winterbanden op dit moment?
Ja. Als winterwielen heb ik officieel van BMW genomen (17 inch (eentje kleiner dan de zomer dus) met continentals) -- en nog steeds geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:09
Church of Noise schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Ja zelfde fenomeen hier bij mij. Belde met een mercedes GLE rijder en die merkte op, amai ik wist niet dat de carkit kwaliteit bij bmw zo slecht was. Beetje sarcastisch bedoeld ook wel :-) Maar krijg idd soms die opmerkingen ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:36
Zo te lezen komt er een hele grote terugroep actie voor vrijwel alle geleverde i4's.....

https://www.carcomplaints...x-stalling-problems.shtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
die is nu al bezig en is volgens mij de algemene recall:

0061400700 Program Control Units (SME) - battery management electronics module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijnimouse
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-04-2024
rolelael schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:30:
die is nu al bezig en is volgens mij de algemene recall:

0061400700 Program Control Units (SME) - battery management electronics module
Klopt, dat is deze:

De terugroepactie betreft de Regeleenheid SME programmeren. Uit kwaliteitsanalyses is gebleken dat in de opslagbeheerelektronica (SME) sporadisch verkeerde diagnoses kunnen voorkomen.In zeer zeldzame gevallen kan dit leiden tot een ongeplande onderbreking van het opladenof een uitschakeling van het hoogspanningssysteem. Als de storing tijdens het rijden optreedt,kan er een kort vermogensverlies optreden of kan het voertuig langzaam uitrollen.Daarom nodigen wij u graag uit voor een programmering van de auto. Wij hebben de auto daar een dag voor nodig, U kunt niet wachten op de programmering. Uiteraard is deze maatregel kosteloos voor u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
Aha, oké.
Als ik het zo lees in het artikel van Carcomplaints gaat het dus voor vrijwel alle geleverde i4's gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
klopt had ik ook zo begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-07 15:36
dat zijn best al wat terugroepacties.. Is dit specifiek voor de EV's (kinderziektes) of is dit typisch voor nieuwe modellen/motoren ook als het om ICE gaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:13
Er komt een nieuwe OS aan.
Helaas gaan we met de I4 niet naar de OS9 (android based), maar er komt wel een OS8.5 (linux based) variant:
Google Android is having an impact on the next generation of cars, and now BMW Group has confirmed plans to bring Android Automotive OS to its vehicles in 2024. But the catch here is that BMW won’t be getting any of Google’s help for its implementation of Android Automotive. Rather, the company is using the open-source version of the platform which will rely on other app stores such as Aptoide for third-party apps.

At CES 2023, BMW formally announced that it would bring an Android-powered platform to its vehicles starting in 2024 with its “OS 9” upgrade. That’s a change from the typical Linux foundation that “iDrive” has used up until now.

The BMW X1, X2, and MINI models will get an all-new iDrive 9, replacing the old iDrive 8, and it will bring with it an all-new user interface, new functionality, and even an app store. According to BMW: “This applies to new vehicles from the production line only, as iDrive 9 relies on a new infotainment Headunit. BMWs with iDrive 8 already in the field will not be upgraded to OS9. Of course, however, they will keep being updated via Remote Software Upgrades.”

As for the rest of BMW’s new lineup, such as the 7 Series and upcoming 5 Series, there’s going to be an iDrive 8.5 that replaces the current iDrive 8. But don’t fret. The user interface of iDrive 8.5 is identical to iDrive 9. Why do the flagship models only get iDrive 8.5, while the entry-level X1 and X2 get iDrive 9? It has to do with the basic coding platforms each car uses.

Cars like the BMW 7 Series, 5 Series, and most other BMW models have Linux-based systems, while the new X1, X2, and future MINIs have Android-based systems. So the updated iDrive systems have to be slightly different to work with each system. However, both iDrive 8.5 and iDrive 9 will look identical and have the same user interface. The only difference between the two will be functionality, as iDrive 8.5 will lack some of the features that are available on iDrive 9. For instance, iDrive 9 will get an app store, while iDrive 8.5 won’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
witchdoc schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:44:
dat zijn best al wat terugroepacties.. Is dit specifiek voor de EV's (kinderziektes) of is dit typisch voor nieuwe modellen/motoren ook als het om ICE gaat?
Dergelijke terugroepacties zijn vaker gemeengoed, niet EV specifiek. Beetje de moderne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Hydraulic schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:49:
Er komt een nieuwe OS aan.
Helaas gaan we met de I4 niet naar de OS9 (android based), maar er komt wel een OS8.5 (linux based) variant:
Google Android is having an impact on the next generation of cars, and now BMW Group has confirmed plans to bring Android Automotive OS to its vehicles in 2024. But the catch here is that BMW won’t be getting any of Google’s help for its implementation of Android Automotive. Rather, the company is using the open-source version of the platform which will rely on other app stores such as Aptoide for third-party apps.

At CES 2023, BMW formally announced that it would bring an Android-powered platform to its vehicles starting in 2024 with its “OS 9” upgrade. That’s a change from the typical Linux foundation that “iDrive” has used up until now.

The BMW X1, X2, and MINI models will get an all-new iDrive 9, replacing the old iDrive 8, and it will bring with it an all-new user interface, new functionality, and even an app store. According to BMW: “This applies to new vehicles from the production line only, as iDrive 9 relies on a new infotainment Headunit. BMWs with iDrive 8 already in the field will not be upgraded to OS9. Of course, however, they will keep being updated via Remote Software Upgrades.”

As for the rest of BMW’s new lineup, such as the 7 Series and upcoming 5 Series, there’s going to be an iDrive 8.5 that replaces the current iDrive 8. But don’t fret. The user interface of iDrive 8.5 is identical to iDrive 9. Why do the flagship models only get iDrive 8.5, while the entry-level X1 and X2 get iDrive 9? It has to do with the basic coding platforms each car uses.

Cars like the BMW 7 Series, 5 Series, and most other BMW models have Linux-based systems, while the new X1, X2, and future MINIs have Android-based systems. So the updated iDrive systems have to be slightly different to work with each system. However, both iDrive 8.5 and iDrive 9 will look identical and have the same user interface. The only difference between the two will be functionality, as iDrive 8.5 will lack some of the features that are available on iDrive 9. For instance, iDrive 9 will get an app store, while iDrive 8.5 won’t.
Ben benieuwd of dit dan betekent dat Netflix oid naar de i4 toch wat lastiger gaat worden. :(

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tosti Ham-Kaas245
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05-2024
rolelael schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:15:
[...]

Ja zelfde fenomeen hier bij mij. Belde met een mercedes GLE rijder en die merkte op, amai ik wist niet dat de carkit kwaliteit bij bmw zo slecht was. Beetje sarcastisch bedoeld ook wel :-) Maar krijg idd soms die opmerkingen ook
Dat is dan toch wel vreemd, ik krijg juist tegenovergestelde opmerkingen: mensen horen niet dat ik in de auto zit, zo rustig en kraakhelder alsof ik naast ze zit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnimouse
Tosti Ham-Kaas245 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Dat is dan toch wel vreemd, ik krijg juist tegenovergestelde opmerkingen: mensen horen niet dat ik in de auto zit, zo rustig en kraakhelder alsof ik naast ze zit…
Ik vind de kwaliteit van de carkit van BMW juist super. Zowel met Android als Apple glashelder geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxime.d
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-03 22:12
BE

Dit wordt echt een grap. Auto geleverd op 1dec. 20 dec bericht dat er een optie “tekort” opzit, dit goedgekeurd.
Vandaag 9/01 nog steeds de auto niet mogen ophalen. Dan nog maar eens polshoogte genomen bij de leasemaatschappij.
Heeft BMW Belux vandaag laten weten dat er weer een aanpassing is gebeurd aan de wagen. Maar welke aanpassing is niet geweten. Of weet ik toch niet

Maar ik snap niet hoe je een aanpassing kan doen aan een wagen die al geleverd staat in de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
[...]

Ja, dat is dus bij mij precies zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i4Raden
fsfikke schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:46:
[...]

Ah dat zou best kunnen. Het zijn achter de: hankook winter i cept evo 3 255/45 r18 103V
En voor de: hankook winter i cept evo 3 255/45 r18 100V

Zoals ik het zie zonder XL vermelding. Op een eerder gedeelde Duitse bmw pagina staan alle aanbevolen banden en die zijn met XL vermelding maar met 100 ipv 103 in de type aanduiding. Zou 103 ipv 100 het XL verschil opheffen of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
[...]

Ja dat had ik in mijn vorige bmw ook. Vandaar dat het nu zo tegenvalt en ik niet gewend ben dat mensen mij slecht horen. Kwaliteit is dus wel goed - maar erg zachtjes en de ontvangende kant moet het geluid zo hard mogelijk zetten om mij te horen.

[ Voor 9% gewijzigd door Workaholic op 09-01-2023 19:40 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Maxime.d schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:17:
[...]

BE

Dit wordt echt een grap. Auto geleverd op 1dec. 20 dec bericht dat er een optie “tekort” opzit, dit goedgekeurd.
Vandaag 9/01 nog steeds de auto niet mogen ophalen. Dan nog maar eens polshoogte genomen bij de leasemaatschappij.
Heeft BMW Belux vandaag laten weten dat er weer een aanpassing is gebeurd aan de wagen. Maar welke aanpassing is niet geweten. Of weet ik toch niet

Maar ik snap niet hoe je een aanpassing kan doen aan een wagen die al geleverd staat in de garage
De optie tekorten aanpassing wil niet zeggen dat ze de optie hebben bijgeplaatst. Het kan maar zou me verbazen dat ze dat doen. Wat er wel is, is dat er een afleverstop zit omwille van een software aanpassing en of chec ( waarbij mogelijks een deel vd aandrijflijn moet vervangen worden ; en die onderdelen zijn schaars eb moeten van DE komen naar jouw dealer, kan dus tijd kosten ). Kan je zelf ook nakijken he. Geef even je VIN in op de recall tool en kijk wat er evt open staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-06 14:33
Vraagje aan de Belgische tweakers: HOE zijn jullie op de hoogte gebracht van de 'recall' op de Regeleenheid SME.

Is dit via brief, mail of via de app?

Checkte met de VIN recall tool en deze 'recall' zit ook op onze i4, maar nog niet geïnformeerd.

[ Voor 0% gewijzigd door Milton1 op 10-01-2023 11:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnimouse
Milton1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:41:
Vraagje aan de Belgische tweakers: HOE zijn jullie op de hoogte gebracht van de 'recall' op de Regeleenheid SME.

Is dit via brief, mail of via de app?

Checkte met de VIN recall tool en deze 'recall' zit ook op onze i4, maar nog niet geïnformeerd.
Ik kreeg een mail van de dealer hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vraagje voor degenen die onlangs hun i4 geleverd hebben gekregen;

Op internationale fora lees ik dat het nieuwste modeljaar wat features mist tov voorgaande jaren, is dat hier in de EU ook het geval? Het gaat dan om;

- geen instapverlichting meer onder de portieren (wel nog altijd het welcome light carpet wat vanuit de autobody zelf schijnt)
- geen ambience verlichting meer in de deurvakken
- geen verlichting meer in de buitenste verstelwieltjes voor de ventilatieroosters
- geen klein diep opbergvakje meer onder de lichtverstelling bij het stuur

Zit dit inderdaad niet meer in de huidige autos bij aflevering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerkdeur
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-02 10:44
IceOnFire schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:07:

Op internationale fora lees ik dat het nieuwste modeljaar wat features mist tov voorgaande jaren, is dat hier in de EU ook het geval? Het gaat dan om;

- geen instapverlichting meer onder de portieren (wel nog altijd het welcome light carpet wat vanuit de autobody zelf schijnt)
- geen verlichting meer in de buitenste verstelwieltjes voor de ventilatieroosters

Dit is inderdaad het geval ja.
Enkele gebruikers hier op tweakers hebben dit ook al gemeld in dit topic. Als je even terugleest vind je ze wel terug. Dit is niet zo heel lang geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Kerkdeur schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Dit is inderdaad het geval ja.
Enkele gebruikers hier op tweakers hebben dit ook al gemeld in dit topic. Als je even terugleest vind je ze wel terug. Dit is niet zo heel lang geleden.
Check misschien ben ik in de war en heb ik t ook hier gelezen dan. Het hele lijstje zit er dus idd niet meer op?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-07 20:23

De verlichting heb ik nog niet naar gekeken. Dat boeit me persoonlijk ook niet heel erg. Er zit inderdaad geen verlichting meer in de verstelwieltjes voor de ventilatieroosters en geen opbergvakje meer links naast het stuur.

Ik heb de mijne vanmorgen opgehaald bij de dealer. Helaas moet ik verder gewoon werken vandaag, dus behalve naar huis rijden nog weinig plezier van gehad...

Afbeeldingslocatie: https://detailsmatter.nl/files/bmw.jpg

http://emiellensink.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Emiel L schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:16:
[...]

De verlichting heb ik nog niet naar gekeken. Dat boeit me persoonlijk ook niet heel erg. Er zit inderdaad geen verlichting meer in de verstelwieltjes voor de ventilatieroosters en geen opbergvakje meer links naast het stuur.

Ik heb de mijne vanmorgen opgehaald bij de dealer. Helaas moet ik verder gewoon werken vandaag, dus behalve naar huis rijden nog weinig plezier van gehad...

[Afbeelding]
Mooie kleur! Veel plezier er mee, ik moet nog een maandje of twee geduld hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-07 19:01
Emiel L schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:16:
[...]

[Afbeelding]
Ik had hem zelf ook bijna in het groen genomen maar uiteindelijk toch voor zwart gekozen maar wat een mooie kleur :D Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groengroen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-09-2024
Prachtig zo in het groen!

Ik heb een vraagje over de bekleding. Ik ben zelf niet zo’n fan van (nep)leer, liever stof of alcantara.
Beide varianten zijn deels sensatec. Weet iemand welke delen stof/alcantara en welke sensatec zijn? En of er verschil zit tussen stof en alcantara welke delen sensatec zijn?

Heb al een poos naar foto’s van occasions, hier op t forum en op bmw.nl gekeken maar kon het niet duidelijk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel L
Droid86 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Ik had hem zelf ook bijna in het groen genomen maar uiteindelijk toch voor zwart gekozen maar wat een mooie kleur :D Enjoy!
Het ging bij mij tussen San Remo Grün of Sunset Orange... beide super gave kleuren die de auto prima hebben kan. Uiteindelijk voor groen gekozen (want dat leek een betere combi met het Vernasca oyster interieur) en geen spijt van, maar als 't oranje was geworden had ik hetzelfde getypt 😝 ...

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel L op 10-01-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-07 19:01
Emiel L schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Het ging bij mij tussen San Remo Grün of Sunset Orange... beide super gave kleuren die de auto prima hebben kan. Uiteindelijk voor groen gekozen (want dat leek een betere combi met het Vernasca oyster interieur) en geen spijt van, maar als 't oranje was geworden had ik hetzelfde getypt 😝 ...
Sunset orange is ook mooi zag die laatst nog voorbij rijden.
Je moet het maar aandurven maar wel een hele mooi kleur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldalexander
  • Laatst online: 08-07-2023
Droid86 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Hahaha #metoo maar begin toch weer te twijfelen om te switchen 8)7 (productie in week 7)
Voorlopig staat die nog op full black 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
Ronaldalexander schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Hahaha #metoo maar begin toch weer te twijfelen om te switchen 8)7 (productie in week 7)
Voorlopig staat die nog op full black 8)
Gewoon doen, er zijn al genoeg saaie zwarte auto's op de weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-07 21:53
https://www.autoblog.nl/n...ermogen-verliezen-3438809

krijgen we hiervan bericht van de rdw of van de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Eigenaardig ... De terugroepactie zou wagens geproduceerd tss okt 21 en okt 22 betreffen... Echter op de recall tool staat voor mijn wagen (april/mei 22) geen terugroepactie vermeld... Zouden het dan niet alle voertuigen betreffen of zijn ze chronologisch aan het werken?

[ Voor 7% gewijzigd door Quiller op 10-01-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Quiller schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:33:
Eigenaardig ... De terugroepactie zou wagens geproduceerd tss okt 21 en okt 22 betreffen... Echter op de recall tool staat voor mijn wagen (april/mei 22) geen terugroepactie vermeld... Zouden het dan niet alle voertuigen betreffen of zijn ze chronologisch aan het werken?
Volgends het NHTSA betreft het i4 tussen 17 maart 2021 en 26 oktober 2022
Dus alle i4 incl de voorserie productie roepen zet terug. En in dit geval het aantal dat in de US is geleverd.

Oh en was jou wagen niet in november nog binnen bij de dealer voor je camera vervanging?
Een module vervangen is altijd aan de kabel en het ISTA systeem doet bij BMW altijd alle modules van de nieuwste versie voorzien. lijkt er op dat de goede software er eind oktober al was.
Dan melden ze je automatisch in het BMW systeem af als je de goede versie hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8tMe6HOScdB1-_Exaf9bExDB7Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/B70bEOK42SDkPnaviYv4dqN4.png?f=fotoalbum_medium
Als ze het als safety issue aanmerken voor de EU wetgeving krijg je vanuit de importeur een brief.
Als je een pro actieve dealer hebt nemen die contact op als BMW hem ook als vrijwillige teruggroep actie open zet.
De ILT gaat sinds 1 januari over de terugroepacties dus even afwachten hoe dat loopt qua registratie.

[ Voor 13% gewijzigd door Zipsop op 10-01-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiGRoN_NL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-06 18:56
IceOnFire schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Check misschien ben ik in de war en heb ik t ook hier gelezen dan. Het hele lijstje zit er dus idd niet meer op?
Klopt, dit zit er niet meer op vanaf modeljaar 2023. Aan de andere kant heb je nu wel weer het schrijven op de iDrive button en de voetsensor voor de kofferbak, die de meeste 2022 modellen missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-06 20:45

Mijn auto is geleverd in oktober 2022. Inderdaad zitten de zaken die jij aangeeft ook niet op mijn auto. Daarnaast ook niet de voetsensor om de achterklep te openen (als onderdeel van comfort access) en het sensatec dashboard! :-( :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:02
jbzmr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Mijn auto is geleverd in oktober 2022. Inderdaad zitten de zaken die jij aangeeft ook niet op mijn auto. Daarnaast ook niet de voetsensor om de achterklep te openen (als onderdeel van comfort access) en het sensatec dashboard! :-( :-(
En heb je hiervoor compensatie gekregen?
Wist je dit op voorhand dat die zaken zouden ontbreken of stond je voor een voldongen feit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
oldgrumpy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Wist je dit op voorhand dat die zaken zouden ontbreken of stond je voor een voldongen feit?
Voldongen feit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
Quiller schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:33:
Deze recall komt in batches zei mijn dealer. Mijn wagen was binnen voor een andere recall en toen ik hem ging afhalen eind dec zei hij oei er staat een nieuwe open met afleverstop. Heb mijn m50 meegenomen. De software was er toen nog niet. 17/1 gaat hij binnen en wordt de update installed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-06 20:45
oldgrumpy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Voldongen feit. Geen compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:02
jbzmr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Leuk , na meer dan 1 jaar wachten en dat voor een auto van deze prijsklasse. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_G_
  • Laatst online: 06-01 13:32
Emiel L schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Bij mij ook, maar uiteindelijk voor Sunset Orange gekozen en geen spijt van :P

Maar zonder gekheid, dat groen blijft ook een geweldige kleur. Geniet er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-11-2023
Nog meer mensen die na 3 maanden al piepende ruitenwissers hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
jbzmr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Mijn auto is geleverd in oktober 2022. Inderdaad zitten de zaken die jij aangeeft ook niet op mijn auto.
Jammer en vooral een beetje suf dat dit niet gecommuniceerd wordt.. Voor mij was 1 van de pluspunten van de i4 tov mn huidige Tesla Model 3 toch wel dat de i4 wat meer sfeer(verlichting) in t interieur heeft. Meeste dingen maken me niet zoveel uit, maar de verlichting in de portierbakken vind ik wel jammer. Zou dat nog wel willen retrofitten maar ik zie nog niet echt ergens info over of dat kan, alleen over de lichtjes onderin de deur maar dat maakt mij dan weer niet zoveel uit aangezien dat welcome carpet er wel in zit.

Krijg dr zo toch ook een beetje een Tesla-gevoel bij, waar ze opeens ook de koffer- en vloermatten, hoedenplanken en mistlampen spontaan wegbezuinigden. En dat met de BMW van rond de 95k vs de Tesla van "maar" 75k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
IceOnFire schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Jammer en vooral een beetje suf dat dit niet gecommuniceerd wordt.. Voor mij was 1 van de pluspunten van de i4 tov mn huidige Tesla Model 3 toch wel dat de i4 wat meer sfeer(verlichting) in t interieur heeft. Meeste dingen maken me niet zoveel uit, maar de verlichting in de portierbakken vind ik wel jammer. Zou dat nog wel willen retrofitten maar ik zie nog niet echt ergens info over of dat kan, alleen over de lichtjes onderin de deur maar dat maakt mij dan weer niet zoveel uit aangezien dat welcome carpet er wel in zit.

Krijg dr zo toch ook een beetje een Tesla-gevoel bij, waar ze opeens ook de koffer- en vloermatten, hoedenplanken en mistlampen spontaan wegbezuinigden. En dat met de BMW van rond de 95k vs de Tesla van "maar" 75k.
20k afwerking die in verhouding een koopje zijn... Maar alle gekheid op een stokje : het is een dikke schande dat ze geen enkele compensatie geven voor niet geïnstalleerde opties (bij mij was het gelukkig alleen de schrijffunctie op de draaiknop maar toen ik suggereerde om me een jaartje extra ionity plus te geven kreeg ik de opmerking 'U kan de wagen altijd annuleren'... - Weg bij BMW daarvoor? Tsja : op de chinezen na doen ze het momenteel allemaal zo... Dus hou ik BYD, Xpeng etc mooi in de gaten...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
Anoniem2000 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:02:
Nog meer mensen die na 3 maanden al piepende ruitenwissers hebben?
Neen ben nu aan mijn 10de maand bezig. Geen piepende ruitenwissers
Moet wel zeggen veel moeten die van mij niet doen omwille van de wetcoat die ik er elk week op spray en afspoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-07 11:12
IceOnFire schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Is dat dan de optie "4UR Sfeerverlichting" die wegvalt?
Als dat ook het geval is op een M50 zou ik dat echt zonde vinden ... autosalon start aanstaand weekend in Belgë. Ga ik daar zeker eens navragen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
Nee het is niet de complete sfeerverlichting, als ik het goed begrepen heb gaat het bovenin de hoekjes om de verlichting van de verstelwieltjes van de ventilatieroosters en onderin om het (op deze fotos) blauwe licht in de deurvakken onderin;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whRzgsLTNY-DwcYmsksI81todEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gjWBKK24C4xtKc6pPZWJFUg2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGdnxXZD1Yq1q_C8iO39UMVqoZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RbL2jddHKO8yCLnC5awNXAdv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCL
  • Laatst online: 19-06 16:43

JCL

Aangezien de i4 er (waarschijnlijk/mogelijk/hopelijk) vroeger zal zijn dan de laadpaal thuis: is het mogelijk om een export te doen van de laadtijden/vermogens van de wagen?

Omdat ik zeer weinig rij is het dus geen probleem om te 'granny chargen'.
Echter zou ik wel moeten kunnen aantonen aan mijn werkgever hoeveel kWh ik thuis geladen heb ivm terugbetaling.

Iemand een idee hoe dit zou kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 12:56
JCL schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:25:
Aangezien de i4 er (waarschijnlijk/mogelijk/hopelijk) vroeger zal zijn dan de laadpaal thuis: is het mogelijk om een export te doen van de laadtijden/vermogens van de wagen?

Omdat ik zeer weinig rij is het dus geen probleem om te 'granny chargen'.
Echter zou ik wel moeten kunnen aantonen aan mijn werkgever hoeveel kWh ik thuis geladen heb ivm terugbetaling.

Iemand een idee hoe dit zou kunnen?
Zet een kwh meter op de granny lader. Die kosten 15 euro ;) met een mooie app!
Die kwh meters kunnen wel 3.6kW aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiGRoN_NL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-06 18:56
IceOnFire schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:56:
Nee het is niet de complete sfeerverlichting, als ik het goed begrepen heb gaat het bovenin de hoekjes om de verlichting van de verstelwieltjes van de ventilatieroosters en onderin om het (op deze fotos) blauwe licht in de deurvakken onderin;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt precies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijnimouse
Avigoorn schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Zet een kwh meter op de granny lader. Die kosten 15 euro ;) met een mooie app!
Die kwh meters kunnen wel 3.6kW aan.
Je kan in de BMW app gewoon een Excel exporteren en dan zie je precies op welke locatie je hoeveel kWh hebt geladen (ik heb mijn eigen adres even vervangen door xx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0KJIUufWluCdqitU8xlhaxc-p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZvEGTIBHsiODdVNUxHF6WNy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diGierre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 08:31
marijnimouse schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Je kan in de BMW app gewoon een Excel exporteren en dan zie je precies op welke locatie je hoeveel kWh hebt geladen (ik heb mijn eigen adres even vervangen door xx

[Afbeelding]
Interessant....Waar kan ik dit vinden in de app? Heb gezocht maar zie nergens een export functie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diGierre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 08:31
diGierre schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Interessant....Waar kan ik dit vinden in de app? Heb gezocht maar zie nergens een export functie.
inmiddels gevonden, je moet op delen klikken naast 'laadsessies'. Exporteren gaat per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnimouse
diGierre schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:13:
[...]

inmiddels gevonden, je moet op delen klikken naast 'laadsessies'. Exporteren gaat per maand.
Je kan zelfs de kosten thuis (dubbel tarief zelfs) instellen en dan krijg je ook de kosten iig van je eigen laadpunt, maar niet die van externe laadpunten.
Ikzelf hou eea gewoon adv deze export in Excel bij, zodat ik weet wat ik voor mijn auto extra gebruik. Krijg dat via de lease wel terug, maar moet het wel voorschieten bij mijn energieleverancier 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Vergeet alleen niet dat dit de waardes zijn die de auto rapporteerd en exclusief transmissieverlies. Met name bij 1fase granny chargen kan dat volgens mij best significant zijn.

Kan je beter een MID gecertificeerde meter plaatsen. Via homewizard is dat ook nog wel betaalbaar geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 12:56
Mojo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:56:
Vergeet alleen niet dat dit de waardes zijn die de auto rapporteerd en exclusief transmissieverlies. Met name bij 1fase granny chargen kan dat volgens mij best significant zijn.

Kan je beter een MID gecertificeerde meter plaatsen. Via homewizard is dat ook nog wel betaalbaar geloof ik.
Een simpele kwh meter doet denk ik al veel.

Wel mooie uitdraaien in Excel zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCL
  • Laatst online: 19-06 16:43

JCL

Wauw, net wat ik zocht!
Mooi rapportje ook.

Super bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khorions
  • Nu online
marijnimouse schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:36:
[...]

[Afbeelding]
Echter dan wel zonder de laadverliezen denk ik. Die schijnen nogal fors te zijn als je op een lagere kWh laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeomaVE
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07-2024
0.95 EUR/kWh? is dat gouden stroom of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:16
KeomaVE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:34:
0.95 EUR/kWh? is dat gouden stroom of zo?
De andere 2 sessies gingen tegen 1 euro / Kwh

Gewoon de "fossiel uithangen" is op zo'n manier haast goedkoper :X

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeomaVE
Dan ga je toch al beter publiek laden met de BMW Charging kaart die je bij de i4 krijgt? ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HM5Wh3KdPCVPSQ6IHPiGr4BcgSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JMdmAvOidf6as08MGlCqw5rv.jpg?f=user_large

In NL is het zelfs goedkoper.

In BE kon ik na lang aandringen bij de leverancier uurprijzen krijgen en deze zijn momenteel zeer gunstig door de weersomstandigheden.

Laadpaal thuis (easee) wordt automatisch active/pauzed gezet bij de goedkoopste 6 uur van de dag (meestal is dit snachts) en hierdoor betaal je deze nacht bv maar 0.08 EUR/kWh (prijzen zijn dan negatief op de energiemarkt maar er zijn nog altijd distributie en andere heffingen actief waardoor je zelf toch altijd moet betalen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwfOBjm30_CIRdeJRQSqxyCyAxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxFpVy4f9cdJDKy0WdN7Fop9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ojeewatnu
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:21
Weet iemand hier de diepte van de kofferbak als de achterstoelen neer zijn geklapt? Ik zal nog even moeten wachten voordat mijn i4 geleverd wordt dus kan het niet opmeten en online is dat niet zo snel te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Laatst online: 04-07 11:12
KeomaVE schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:41:
Dan ga je toch al beter publiek laden met de BMW Charging kaart die je bij de i4 krijgt? ;-)

In BE kon ik na lang aandringen bij de leverancier uurprijzen krijgen en deze zijn momenteel zeer gunstig door de weersomstandigheden.
Bij welke provider/leverancier is dat dan want ik zit ook op +60c :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
voodoo077 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:17:
[...]
Zoals hij zei : het zijn 'uur'prijzen... Kortom het ene uur kan hij 8 cent hebben het andere even goed 1+ euro... Dit 'kan' voordelig zijn maar dan moet je er ook honderd procent mee bezig zijn (als je het ten volle wil benutten).
Ikzelf heb een gewoon variable contract en zolang de zon niet voldoende schijnt laad ik dus openbaar (gelukkig een ionity station vlakbij waardoor ik daar aan 28 cent (ionity+ bmw) kan laden ;-))

[ Voor 18% gewijzigd door Quiller op 12-01-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeomaVE
voodoo077 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Bij Engie (Dynamic tarief). Sinds december heb ik uurtarieven hierbij. Hiervoor betaalde ik ook +70c.
Kanttekening hierbij: wanneer de omstandigheden niet gunstig zijn (er was bv een vriesweek in december, veel mist, geen zon, geen wind, koud) Was mijn prijs op de duurste momenten wel +80c

Dit was bv een dag uit die ongunstige week:

Oranje bar is afname tarief, paars is injectietarief (scheelt bijna het dubbel wanneer je bv je wagen snacht op zal laden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbjploE9Rwqx6wdUXYd7E6X486g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h41PxQLjbNGBOmebDQletrU5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OllieB1964
Workaholic schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:32:

Ik durf het bijna niet te suggereren want dat heb je vast al gecontroleerd, maar tijdens het telefoongesprek heb je op het scherm aan de rechterkant een optie om de gevoeligheid van de microfoon in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
volgens mij enkel en alleen als je met de native interface belt en niet via carplay, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OllieB1964
rolelael schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:12:
volgens mij enkel en alleen als je met de native interface belt en niet via carplay, toch?
Dat durf ik echt niet te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgoes
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-07 13:52
jbzmr schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:31:
[...]

Ik had dit helaas ook, contact met de dealer hierover gehad en 0 resultaat. Ben deze week nagebeld door bmw om te checken hoe de auto en het bestel proces is bevallen. Heb die zaken wederom aangegeven. Ze ging kijken wat ze kon doen, vandaag terugkoppeling gehad en je raad het al: niets.. en elke keer maar wijzen naar bmw NL die blijkbaar hun beperking is..
Pagina: 1 ... 48 ... 118 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.