Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:36
RPVL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:57:
[...]

Hoe wissel je tussen 1 en 3 fase? Heb je daarvoor aanpassingen en je paal/meterkast gedaan?
Nee, je kunt in de Easee app onder instellingen kiezen welke fasemodus je gebruikt: 3 fase, 1 fase of automatisch(dan past easee op basis van loadbalancing met de equalizer dynamisch het laadvermogen en de belasting per fase bij indien nodig). Je kunt dan 1 fase 16a(3680 w) laden , om daarna 3 fase 16a te laden (11 kw). ook kun je bv op max 10a laden, zowel op 1 als op 3 fase. Ik liep met het knijpen van het aantal amper op een gegeven moment wel aan tegen de ondergrens van de auto aan, waardoor ik een foutmelding kreeg.

Let wel, ik heb geen i4, maar een Etron en ik reageerde enkel op een probleem van Anoniem2000 met zijn easee laadpaal. Eigenlijk hoort dit verhaal in een ander subforum, maar het was om uit te sluiten dat het aan de Easee of aan de i4 lag.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-08 14:41
voodoo077 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:40:
[...]

Staan verschillende topics over elders op het forum.

Maar dat is dat je niet zelf doet of een firma kan voor inhuren maar gedaan wordt door een officiële instantie.
In België kan het zelf zijn dat het niet gaat in bepaalde straten en kan de prijs om over te schakelen serieus de hoogte ingaan! Heb al prijzen gezien van +3000 euro om over te schakelen.

Los daarvan dacht ik dat de i4 maar kan laden aan 11 kWh op een thuis laadpaal - verbeter gerust indien niet correct
Collega van mij heeft dat gedaan, was voor 300 euro + keuring klaar.

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-08 15:30
Engineer Stewie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:02:
[...]
Collega van mij heeft dat gedaan, was voor 300 euro + keuring klaar.
Ik denk niet dat we het over hetzelfde hebben. Ik bedoel in een huis waar nu enkel 1-fase aanwezig is naar 3-fase gaan. Eerst aanvragen aan Fluvius, dan elektricien (tenzij je het zelf kan), dan keuring en tenslotte aanpaasing door Fluvius.
Kosten tussen de 1500 à 3000 euro

• mgoes
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-08 19:58
voodoo077 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:18:
[...]

Ik denk niet dat we het over hetzelfde hebben. Ik bedoel in een huis waar nu enkel 1-fase aanwezig is naar 3-fase gaan. Eerst aanvragen aan Fluvius, dan elektricien (tenzij je het zelf kan), dan keuring en tenslotte aanpaasing door Fluvius.
Hier zal een verschil NL-BE kunnen zitten, maar ik heb hier (NL) de netbeeher laten komen om de groepenkast om te zetten naar 3fase á 280€ en daarna de installateur voor de laadpaal die iets met de groepen moest doen á paar honderd euro, dus het kan ook voor minder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgoes
voodoo077 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:40:
[...]

Staan verschillende topics over elders op het forum.

Maar dat is dat je niet zelf doet of een firma kan voor inhuren maar gedaan wordt door een officiële instantie.
In België kan het zelf zijn dat het niet gaat in bepaalde straten en kan de prijs om over te schakelen serieus de hoogte ingaan! Heb al prijzen gezien van +3000 euro om over te schakelen.

Los daarvan dacht ik dat de i4 maar kan laden aan 11 kWh op een thuis laadpaal - verbeter gerust indien niet correct
Mijn dealer bleef vol houden dat ook thuis 22kwh mogelijk zou moeten zijn vanaf augustus ‘22.. ik weet niet of hier al ervaringen mee zijn

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-08 14:41
voodoo077 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:18:
[...]

Ik heb het wel degelijk over hetzelfde...
Even nagevraagd
Fluvius vraagt 475 euro voor mono- naar 3 fase. 300 euro was voor elektricien en keuring.
Dat maakt dus een 800 euro.

Elektriciteitswerken zijn niet ingewikkeld, maar als je er niets van kent blijf je er beter af. Ik heb in mijn huis alles zelf gedaan en gewoon laten keuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-08 20:06
Net bestelling geplaatst, i4 M Sport in Portimao Blau.
Levering wordt nu aangegeven op week 29 (17 juli).

• Jausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:14
RobertMaes schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:38:
Net bestelling geplaatst, i4 M Sport in Portimao Blau.
Levering wordt nu aangegeven op week 29 (17 juli).
Leuk man! En nu maar wachten.....

• voodoo077
  • Laatst online: 12-08 15:30
Engineer Stewie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:36:
[...]

Ik heb het wel degelijk over hetzelfde...
Even nagevraagd
Fluvius vraagt 475 euro voor mono- naar 3 fase. 300 euro was voor elektricien en keuring.
Dat maakt dus een 800 euro.

Elektriciteitswerken zijn niet ingewikkeld, maar als je er niets van kent blijf je er beter af. Ik heb in mijn huis alles zelf gedaan en gewoon laten keuren.
WOW!
Ik had alleen al aan Fluvius 1500 euro te betalen en was de eerste die het vroeg in de straat dus niet zeker of het kon en zomaar gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ard1970
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-02 18:03
IceOnFire schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:14:
[...]

Je zou hem er vrij makkelijk uit moeten kunnen trekken. Filmpje; YouTube: Crystal Series Start/Stop Button Installation for BMW

Voor de pook heb je ook opties om de blauwe accenten te vervangen overigens, zie https://www.i4talk.com/th...accents-replaceable.1563/
Met een stukje kneedbare Patafix trek je hem er zo uit.

Zie ook eerder bericht van mij in dit forum. Daar staan ook de onderdeelnummers, ook om de blauwe delen in de pook te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniem2000
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-11-2023
Nu breekt echt mijn klomp...

Zojuist bericht gedaan naar de dealer m.b.t de software updates en dan met name de 11/2022 update ik gaf aan dat veel dit bij de dealer lieten doen

Krijg ik doodleuk antwoord terug dat ze me niet aanraden om de software up te daten omdat dit niet gratis is en het weinig verschil maakt....

Koop dus bij een bekende dealer een i4 m50 full option reken maar uit wat dat kost.... met 4 jaar geen kosten onderhoudscontract.....
Word me doodleuk verteld dat een software update niet gratis is en dat je er niks mee opschiet veranderd niet veel aan de auto...

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem2000 op 24-11-2022 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:54
Mag ik vragen welke dealer dit zegt?

• Anoniem2000
NemeSiS-7 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:32:
Mag ik vragen welke dealer dit zegt?
Ekris..

• Ard1970
Anoniem2000 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:33:

Zojuist bericht gedaan naar de dealer m.b.t de software updates en dan met name de 11/2022 update ik gaf aan dat veel dit bij de dealer lieten doen

Krijg ik doodleuk antwoord terug dat ze me niet aanraden om de software up te daten omdat dit niet gratis is en het weinig verschil maakt....

Koop dus bij een bekende dealer een i4 m50 full option reken maar uit wat dat kost.... met 4 jaar geen kosten onderhoudscontract.....
Word me doodleuk verteld dat een software update niet gratis is en dat je er niks mee opschiet veranderd niet veel aan de auto...
Een enorm slechte beurt, die Ekris hier maakt.
Als ze iets niet gratis willen doen, dan moeten ze maar zorgen dat de RSU naar behoren werkt.
Eigenlijk zouden we de claim bij de dealer neer moeten leggen, qua tijd etc. Zij leveren niet naar behoren, en dan zou jij/wij moeten betalen? WTF.

Ik heb al meerdere updates gehad, bij de dealer (Dusseldorp). Gratis. Zelfs met vervangend vervoer. Een Service Manager die wèl klantvriendelijk is.

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:02
Anoniem2000 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:33:

Ik heb het ook gratis bij Nobra Helmond gehad. Er stond een grote stempel GARANTIE op.
Bel anders BMW Klantenservice eens, als hun je doorverwijzen moeten ze misschien wel. Of pak een andere dealer.

• Anoniem2000
Hydraulic schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:36:
[...]

Ik heb het ook gratis bij Nobra Helmond gehad. Er stond een grote stempel GARANTIE op.
Bel anders BMW Klantenservice eens, als hun je doorverwijzen moeten ze misschien wel. Of pak een andere dealer.
Is in ieder geval mijn laatste auto geweest bij ekris bij verkoop zijn ook veel dingen fout gegaan...
Hoe zit dit met de 4 jaar gratis service als je naar een andere dealer gaat?
En dan nog doodleuk willen vragen als we weg willen rijden of we wel een goede review achter willen laten terwijl deze servicemanager donders goed wist wat er allemaal fout was gegaan...

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem2000 op 24-11-2022 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem2000 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:43:
[...]

Is in ieder geval mijn laatste auto geweest bij ekris bij verkoop zijn ook veel dingen fout gegaan...
Als je daarmee de service inclusief bedoeld die er standaard in de koop op zit (die -617 euro is als je hem niet wil) dan kan je naar elke dealer of erkende BMW Service partners over de hele wereld.
Staat op de VIN van de auto.

• Anoniem2000
Zipsop schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:51:
[...]

Als je daarmee de service inclusief bedoeld die er standaard in de koop op zit (die -617 euro is als je hem niet wil) dan kan je naar elke dealer of erkende BMW Service partners over de hele wereld.
Dankje!

Mensen die goede ervaringen hebben met een officiele bmw dealer in de omgeving utrecht laat maar horen😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
Zipsop schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:51:
[...]

En omdat ie op de VIN staat gaat ie ook mee bij verkoop. Immers hij staat net als je gekochte services op de auto geboekt

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
Quiller schreef op donderdag 24 november 2022 @ 02:38:
[...]

Winterbanden beginnen vanaf 12 graden reeds voordeel op te leveren (in eerste instantie vooral bij regenweer waar we in deze contreien absoluut vaak hebben) -- Vergeet niet : 12 graden in de lucht is een heel pak lager op de grond...
Vanaf 7 graden is het onder alle omstandigheden een voordeel.

Nog bijkomend : eigenlijk kosten winterbanden heel weinig (behalve het aanschaffen van velgen en de wissels als je die niet zelf doet (ik doe ze zelf)) aangezien je in die periode je zomerbanden spaart.
Ik vind het een gans gedoe, met wel degelijk significante extra kosten (velgen, wissels inclusief balanceren, tijdverlies, snelle slijtage bij hogere temperaturen), en diverse nadelen (geluid, zeker niet altijd betere performance,…).

De kosten zijn natuurlijk relatief tov de levensduur van de banden : ik doe 70-100k km met vier zomerbanden.

Alleen bij sneeuw is het een probleem, en dan probeer ik niet te rijden. Maar hoeveel dagen ligt er tegenwoordig nog sneeuw op de weg? Vorig jaar 0 dagen denk ik.

• Myaimistrue
mgoes schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:32:
[...]

Mijn dealer bleef vol houden dat ook thuis 22kwh mogelijk zou moeten zijn vanaf augustus ‘22.. ik weet niet of hier al ervaringen mee zijn
Ik begrijp niet waarom een mens per de zou willen laden met 22kw thuis. 7kw volstaat om in een nacht de batterij weer op te laden, als dat al nodig zou zijn. Ik laad een belangrijk deel van het jaar met de overtollige zonne-energie van mijn panelen, en dat volstaat - ook al is dat overschot vaak maar 2à3 kw vermogen. Maar goed ik rijd meestal minder dan 500km/week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
  • Laatst online: 10:04
Myaimistrue schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:48:
[...]
Alleen bij sneeuw is het een probleem, en dan probeer ik niet te rijden. Maar hoeveel dagen ligt er tegenwoordig nog sneeuw op de weg? Vorig jaar 0 dagen denk ik.
Fout. Bij lage temperaturen (zeker onder de 8 graden) wordt de remafstand met zomerbanden ALTIJD groter tov winterbanden van kwalitatief gelijkaardige banden... (dit heeft te maken met de eigenschappen van het rubber en de temperatuur waardoor zelfs bij een volledig droog wegdek zomerbanden niet meer functioneren zoals het moet). Kortom : één ongeval en je banden zijn (zeker als particulier) dubbel en dik terugbetaald... En dan hebben we het nog niet over eventuele fysieke letsels.

[ Voor 12% gewijzigd door Quiller op 24-11-2022 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myaimistrue
Quiller schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:02:
[...]

Fout. Bij lage temperaturen (zeker onder de 8 graden) wordt de remafstand met zomerbanden ALTIJD groter tov winterbanden van kwalitatief gelijkaardige banden... (dit heeft te maken met de eigenschappen van het rubber en de temperatuur waardoor zelfs bij een volledig droog wegdek zomerbanden niet meer functioneren zoals het moet). Kortom : één ongeval en je banden zijn (zeker als particulier) dubbel en dik terugbetaald... En dan hebben we het nog niet over eventuele fysieke letsels.
In ons huidige klimaat maakt het steeds minder uit. Beter een kwalitatieve, niet te brede zomerband dan een middelmatige brede winterband of ongeveer gelijk welke « alleseizoensband »
En een winterband heeft bij hogere temperaturen een flink langere remafstand dan een zomerband. Ja ook bij droog en nat wegdek. Dat verschil is al duidelijk meetbaar bij temperaturen van 15 graden. https://www.anwb.nl/auto/...den-de-zomer-door-kan-dat
https://www.touring.be/nl...en-4-seizoenenbanden-tips

Temperaturen van 10-15 graden zijn november-februari geen uitzondering meer.

Alleen bij sneeuw is er een overduidelijk voordeel en is een zomerband problematisch. Maar ik doe al die moeite niet meer voor een paar dagen per jaar… ik blijf thuis bij sneeuw. Vorig jaar was dat 0 dagen…

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:56
Quiller schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:02:
[...]

Net of die paar meter kortere remweg zoveel ongelukken voorkomt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 10:01
Anoniem2000 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:43:
[...]
En dan nog doodleuk willen vragen als we weg willen rijden of we wel een goede review achter willen laten terwijl deze servicemanager donders goed wist wat er allemaal fout was gegaan...
Hier soortgelijke ervaring bij Ekris. Niet proactief problemen oplossen en de klant informeren, maar wel vragen om een goede review...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem2000
Klaassie schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:53:
[...]

Hier soortgelijke ervaring bij Ekris. Niet proactief problemen oplossen en de klant informeren, maar wel vragen om een goede review...
Mag ik vragen welke vestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-07 09:47
Anoniem2000 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:55:
[...]

Dankje!

Mensen die goede ervaringen hebben met een officiele bmw dealer in de omgeving utrecht laat maar horen😉
Wordt naar Hilversum of Amsterdam rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijnimouse
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 20:26
mgoes schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:32:
[...]

De BMW kan makkelijk 22 kWh aan, dus als je thuislader dat levert, laadt ie met 22 kWh. Realiseer je alleen wel dat de meeste huizen waar een laadpaal is aangesloten (en men vaak ook zonnepanelen heeft) een 3 fase aansluiting heeft van 3x 25A. Dat geeft bij een laadpaal die het aankan een maximaal laadvermogen van 11 kWh. Wil je naar de 22 kWh en je laadpaal kan dat aan, dan moet je nog wel bij je energieleverancier de aansluiting laten verzwaren om 22 kWh te kunnen laden en dat kost volgens mij iets van 600 euro extra per jaar. Aangezien je auto met 11 kWh al in 7 a 8 uur opgeladen is (en bijna nooit is ie waarschijnlijk helemaal leeg) voegt dit in mijn ogen weinig toe. Actieradius van de i4 is meer dan voldoende dus als je 'm elke nacht aan de lader legt, kan je overdag tussen de 400 en 550 km rijden, afhankelijk van je rijstijl en de buitentemperatuur ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 29-07 21:46
marijnimouse schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:31:
[...]

De BMW kan makkelijk 22 kWh aan, dus als je thuislader dat levert, laadt ie met 22 kWh. Realiseer je alleen wel dat de meeste huizen waar een laadpaal is aangesloten (en men vaak ook zonnepanelen heeft) een 3 fase aansluiting heeft van 3x 25A. Dat geeft bij een laadpaal die het aankan een maximaal laadvermogen van 11 kWh. Wil je naar de 22 kWh en je laadpaal kan dat aan, dan moet je nog wel bij je energieleverancier de aansluiting laten verzwaren om 22 kWh te kunnen laden en dat kost volgens mij iets van 600 euro extra per jaar. Aangezien je auto met 11 kWh al in 7 a 8 uur opgeladen is (en bijna nooit is ie waarschijnlijk helemaal leeg) voegt dit in mijn ogen weinig toe. Actieradius van de i4 is meer dan voldoende dus als je 'm elke nacht aan de lader legt, kan je overdag tussen de 400 en 550 km rijden, afhankelijk van je rijstijl en de buitentemperatuur ;-)
Helemaal eens!

Ik kan je ook melden dat de Kia Niro die ik tijdelijk rij... :o Maar op 1 fase kan laden.
Dat betekent dat de auto eeuwig aan de laadpaal staat _/-\o_ En bij veel kilometers krijg je het niet bijgeladen thuis helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvc_
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-08 12:59
[...]

Volgens de BMW site is het max 11 kWh
MAXIMAAL AC LAADVERMOGEN IN KW
11 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnimouse
Avigoorn schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:15:
[...]

Helemaal eens!

Ik kan je ook melden dat de Kia Niro die ik tijdelijk rij... :o Maar op 1 fase kan laden.
Dat betekent dat de auto eeuwig aan de laadpaal staat _/-\o_ En bij veel kilometers krijg je het niet bijgeladen thuis helaas.
Hopelijk snel een i4 weer voor je dan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnimouse
wvc_ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:16:
[...]

Volgens de BMW site is het max 11 kWh

[...]
Heb 'm al aan de snellader gehangen en daar haalde ik snelheden van boven de 90 kWh, afhankelijk van het percentage van je accu (hoe voller de accu, hoe lager het laadvermogen wordt).

Ik weet echter niet of er een beperking op zit met de Mennekes aansluiting die je thuis gebruikt en de snellader die een CCS aansluiting heeft (dus als je beide klepjes openklikt als je de laadkabel erin steekt)

Maar 22 kWh in een i4 laden lijkt mij qua auto geen beperking, wel evt vanuit de laadpaal natuurlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NemeSiS-7
Ik heb een i4 m50 en een 22kw thuislaadpaal. Ik krijg er niet meer uit dan 11kw max. De ac on board charger van de i4 kan max 11 kw aan. Dc laden is natuurlijk ander verhaal, maar als jij met ac laden 22 kw kan, ben ik benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard1970
marijnimouse schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:22:
[...]

Heb 'm al aan de snellader gehangen en daar haalde ik snelheden van boven de 90 kWh, afhankelijk van het percentage van je accu (hoe voller de accu, hoe lager het laadvermogen wordt).

Ik weet echter niet of er een beperking op zit met de Mennekes aansluiting die je thuis gebruikt en de snellader die een CCS aansluiting heeft (dus als je beide klepjes openklikt als je de laadkabel erin steekt)

Maar 22 kWh in een i4 laden lijkt mij qua auto geen beperking, wel evt vanuit de laadpaal natuurlijk :P
De i4 heeft die beperking dus wel. AC laden is max. 11kWh.

Met DC heb ik al wel snelheden van > 200 gehaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-08 13:18
Quiller schreef op donderdag 24 november 2022 @ 02:38:
[...]

Winterbanden beginnen vanaf 12 graden reeds voordeel op te leveren (in eerste instantie vooral bij regenweer waar we in deze contreien absoluut vaak hebben) -- Vergeet niet : 12 graden in de lucht is een heel pak lager op de grond...
Vanaf 7 graden is het onder alle omstandigheden een voordeel.

Nog bijkomend : eigenlijk kosten winterbanden heel weinig (behalve het aanschaffen van velgen en de wissels als je die niet zelf doet (ik doe ze zelf)) aangezien je in die periode je zomerbanden spaart.
Wat je zegt is volgens mij wat de meeste mensen denken. Het blijkt echter veel genuanceerder te zitten. Zoek maar eens naar echte tests, ipv algemene adviezen. Zie bijv hier:

https://uploads.disquscdn...b107d22d7a2961fca254c.png

https://uploads.disquscdn...bd5db83344c16dd476584.png

https://uploads.disquscdn...a7ba8b8dd9a2d89af8b10.png

Komt van:
https://www.tyrereviews.c...yres-Tested-at-0c-15c.htm

Als het droog is, is een zomerband zelfs bij 0 graden nog een stuk beter dan een winterband.
Voor Nederland zijn winterbanden 95% van de tijd dus echt wel onveiliger dan zomerbanden. Vierseizoenenbanden lijken mij een goed compromis, als je alle dagen van het jaar wilt kunnen autorijden.

Ik word graag overtuigd van het tegendeel, met echte tests/onderzoeken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klaassie
Anoniem2000 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 00:19:
[...]
Mag ik vragen welke vestiging?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Klaassie op 25-11-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldalexander
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-07-2023
Mijn i4 moet nog gebouwd worden (productie week 7) maar ik ben even even benieuwd naar de USB ondersteuning.
Welke USB sloten ondersteunen er eigenlijk MP3? Er zit immers zowel USB-A en USB-C in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgoes
Mijn ervaringen met Utrecht zijn niet veel beter. Qua verkoop prima, aflevering netjes, maar de speelbal die je bent met alle wijzigingen en het (gebrek aan) meedenken hoe hier mee om te gaan is ondermaats (of het interesseert ze gewoon weinig, ik vrees dit vooral)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:35
[...]

Dit ligt iets genuanceerder. Afhankelijk van de laadpaal kun je ook andere vermogens dan 11kW of 22kW leveren. Ik heb bijv. 3x25A hoofdzekering en de laadpaal laten afzekeren op 3x20A. De paal kan in theorie 22kW aan, maar gezien 'ie afgesteld is op max 3x20A leveren komt er max 3*20*230 = 13,8kW uit.
Dit heeft als voordeel dat auto's die 1 fase laden er toch 20A uit kunnen trekken. Of auto's met 22kW ondersteuning toch die 13,8kW natuurlijk.

De i4 AC lader is beperkt op 11kW inderdaad. Meer dan dat krijg ik ook niet uit de paal. Auto is eind september geproduceerd. Het grappige is dat je wel de laadsnelheid van 6-32A kan beperken in de app/instellingen. Bij 1-fase laadpalen zal er misschien 32A over een fase gehaald kunnen worden, maar heb het zelf nog niet gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
FlorisB schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:00:
[...]

Ik heb bijv. 3x25A hoofdzekering en de laadpaal laten afzekeren op 3x20A. De paal kan in theorie 22kW aan, maar gezien 'ie afgesteld is op max 3x20A leveren komt er max 3*20*230 = 13,8kW uit.
Dit heeft als voordeel dat auto's die 1 fase laden er toch 20A uit kunnen trekken. Of auto's met 22kW ondersteuning toch die 13,8kW natuurlijk.
Dit vind ik interessant. Ik ga hier eens achteraan of dat kan. Dit dus gezien mijn auto maar 1 fase aankan :+ (maar wel maar 4% bijtelling _O- ) Het zou dus fijn zijn dat hij wat sneller kan laaien.

Ik heb wel een 3 fase automaat in de groepenkast. Deze is 3x 16 amp. Ik zou dan zeggen dat hij eruit knalt als de laadpaal bij 3x20amp max , in de praktijk dan op 1 fase 20amp behaalt. Of zit dat bij jou anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-08 15:57
Waar kan je op Bimmer.Work of MDECODER zien welke status je auto heeft? Ik zie de code (bijv. 150) waar hier vaak naar wordt gerefereerd daar nergens staan. Ik heb uiteraard wel al de VIN

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
sinterklaas1975 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:38:
Waar kan je op Bimmer.Work of MDECODER zien welke status je auto heeft? Ik zie de code (bijv. 150) waar hier vaak naar wordt gerefereerd daar nergens staan. Ik heb uiteraard wel al de VIN
Dan moet deze zeker 150 hebben of verder. Anders volgens mij geen VIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
RobbieHifi schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:44:
[...]

Dan moet deze zeker 150 hebben of verder. Anders volgens mij geen VIN.
klopt... maar ik lees vaker status 180 of zo van anderen of ze weten dat auto op transport is. Komt dit via de dealer dan wellicht?

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
sinterklaas1975 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:54:
[...]

klopt... maar ik lees vaker status 180 of zo van anderen of ze weten dat auto op transport is. Komt dit via de dealer dan wellicht?
Ik moest dit via de dealer vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 23:43
sinterklaas1975 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:54:
[...]

Ja volgens mij komt dat via de dealer. Ik heb status 182 door gekregen en daar staat hij al op sinds 14 Oktober O_O En de dealer weet ook niet meer helaas.

Via Mdecoder en Bimmerwork zie ik alleen de opties en productiedatum maar niet de status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnimouse
Ard1970 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:39:
[...]

De i4 heeft die beperking dus wel. AC laden is max. 11kWh.

Met DC heb ik al wel snelheden van > 200 gehaald.
Vreemde is dat mij laadpaal van EV Company de laatste dagen aangeeft dat ie meer dan 20 kWh aan het laden, maar dat zou mijn aansluiting niet ondersteunen.

Ik ga de bewering van 11 kWh max bij de thuislader dan ook niet tegenspreken, lijkt bij mij dat er iets bij de administratie van EV Company niet goed gaat, volgens de grafiek van 22 nov zou er zelfs meer in de BMW zijn geladen dan de accu groot is, dat kan natuurlijk nooit :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnimouse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeVY5dJHIOu02dp0BXedaQYVjhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxJGJM4VbDH0QM0etwMsQeuS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerkdeur
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-02 10:44
marijnimouse schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:48:
[...]

Vreemde is dat mij laadpaal van EV Company de laatste dagen aangeeft dat ie meer dan 20 kWh aan het laden, maar dat zou mijn aansluiting niet ondersteunen.

Ik ga de bewering van 11 kWh max bij de thuislader dan ook niet tegenspreken, lijkt bij mij dat er iets bij de administratie van EV Company niet goed gaat, volgens de grafiek van 22 nov zou er zelfs meer in de BMW zijn geladen dan de accu groot is, dat kan natuurlijk nooit :9~
Als dit correct is, dan wordt de klant hier te veel aangerekend voor het laden.
Indien je zelf betaalt (niet via laadpas werk) dan moet je eens je facturen nakijken.

En indien het via het werk gaat, zou ik dit toch ook wel melden.
Op deze manier kan EV Company lekker extra aanrekenen zonder het ook effectief te leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniem2000
Nou wat een toeval hebben we het over dezelfde vestiging....
Zit jij hier nog steeds of inmiddels andere dealer gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnimouse
Kerkdeur schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:10:
[...]

Als dit correct is, dan wordt de klant hier te veel aangerekend voor het laden.
Indien je zelf betaalt (niet via laadpas werk) dan moet je eens je facturen nakijken.

En indien het via het werk gaat, zou ik dit toch ook wel melden.
Op deze manier kan EV Company lekker extra aanrekenen zonder het ook effectief te leveren...
Grafiek lijkt niet te kloppen, maar gisteren is er 42 kWh in mijn auto gegaan (aldus de BMW app) en dat komt wel weer overeen met het totaal. Dat was gisteren namelijk 500 kWh totaal en vandaag 542 kWh.

Kosten worden vergoed, dus voorlopig verdien ik aan elke laadbeurt ivm dagtarief declareren en daltarief laden. Straks met plafond wordt het helemaal leuk, 0,40 aan kosten en 0,91 vergoeding per kWh.
Lang leve de overheid 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
marijnimouse schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:50:
[...]

Grafiek lijkt niet te kloppen, maar gisteren is er 42 kWh in mijn auto gegaan (aldus de BMW app) en dat komt wel weer overeen met het totaal. Dat was gisteren namelijk 500 kWh totaal en vandaag 542 kWh.

Kosten worden vergoed, dus voorlopig verdien ik aan elke laadbeurt ivm dagtarief declareren en daltarief laden. Straks met plafond wordt het helemaal leuk, 0,40 aan kosten en 0,91 vergoeding per kWh.
Lang leve de overheid 8)
Met teveel aan zonnepanelen (en nog salderen) snap jij hoe lucratief een elektrische auto is volgend jaar voor de leaserijder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diGierre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08 13:00
Ronaldalexander schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:38:
Mijn i4 moet nog gebouwd worden (productie week 7) maar ik ben even even benieuwd naar de USB ondersteuning.
Welke USB sloten ondersteunen er eigenlijk MP3? Er zit immers zowel USB-A en USB-C in.
In elk geval de USB-A, werkt prima. Ik heb zelf een usb naar SD-kaart adapter (vorige auto had SD sloten) die zelfs mooi past met het deksel dicht. Ik ben er vrij zeker van dat USB-C aansluitingen ook USB sticks ondersteunen

Verder misschien even zoeken in dit forum want er was een eerdere post over wat de diverse USB aansluitingen ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diGierre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-08 13:00
even uets anders: Ik weet dat het al genoemd is maar ik ben wel echt zeer teleurgesteld over wireless charging i.c.m. android auto.

Heb al diverse keren gehad dat ik na een rit die begon met 80% mijn telefoon op 40% stond terwijl ie dus op de chargepad lag. En daarna een gat in mijn broek brandt zo heet wordt dat. En dat na een rit van een uur of zo dus dat gaat 'm niet worden tijdens lange ritten.

Ook goed om te weten:
- Alleen wireless AA werkt (en carplay ook alleen wireless vermoed ik), via bekabelde USB-C werkt AA niet.
- Je kunt AA eigenlijk niet echt uitzetten en er is ook geen setting in de auto om pas te connecten als het nodig is (ergo: zelfs als je AA niet gebruikt in de auto staat deze toch aan en vreet stroom)
- AA zet zelfs keihard je wifi zelf aan. Het enige wat lijkt te helpen is zelf de bluetooth uitzetten (met alle andere nadelen want dan heb je ook geen telefoon interface en natuurlijk vergeet je dat weer aan te zetten
- AA weigert trouwens ook te werken i.c.m. een VPN (in elk geval wireguard) dan krijg je echt constant popups om je VPN uit te zetten

Het is uiteraar wel mogelijk te laden via USB-C/A en AA aan te hebben maar waarom heb ik dan een wireless chargepad ???

Tenzij je niet van plan bent AA of CP te gebruiken zou ik dus niet voor de wireless charging optie gaan, ieg niet als losse optie.

Wel nog even melden dat de auto echt werkelijk fantastisch rijdt. Zelfs mijn vrouw merkte spontaan op dat ze de auto zo lekker vond rijden
Eerste pech ook al. Iemand langs de voorbumper gegaan (zonder te melden uiteraard) en vandaag dikke melding over de bandenspanning op het display dus bij de kwikfit hebben ze er een spijker uitgevist.....

[ Voor 198% gewijzigd door diGierre op 25-11-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnimouse
Avigoorn schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:09:
[...]

Met teveel aan zonnepanelen (en nog salderen) snap jij hoe lucratief een elektrische auto is volgend jaar voor de leaserijder ;)
Ja, maar zelfs als salderen weg valt.
Als ik bv 5.000 kWh aan energie opwek met mijn zonnepanelen en ik verbruikt daar tijdens het opwekken 2.000 kWh van, dan hou ik dus 3.000 kWh over eind van het jaar.

Als ik dan totaal 4.000 kWh verbruik, dan kom ik netto op 1.000 kWh uit.

Het uiteindelijke salderen is toch als je totaal meer terug levert dan je verbruikt, maar zolang je verbruik nog
na aftrek boven de 0 blijft, heb je toch nooit last?

In bovengenoemd voorbeeld als ik maar 2.000 kWh zou verbruiken, zou ik 1.000 kWh salderen, als dat weg zou vallen, dan heb je dus 1.000 kWh stroom waar je niets voor krijgt.

Klopt mijn aanname hierboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greendyk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-08 19:08
Avigoorn schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:24:
[...]

Dit vind ik interessant. Ik ga hier eens achteraan of dat kan. Dit dus gezien mijn auto maar 1 fase aankan :+ (maar wel maar 4% bijtelling _O- ) Het zou dus fijn zijn dat hij wat sneller kan laaien.

Ik heb wel een 3 fase automaat in de groepenkast. Deze is 3x 16 amp. Ik zou dan zeggen dat hij eruit knalt als de laadpaal bij 3x20amp max , in de praktijk dan op 1 fase 20amp behaalt. Of zit dat bij jou anders?
Ik heb 1 fase 32 ampere en dat laad je met 7,4 kWh. Zelfs als je laat thuiskomt heb je de volgende ochtend voldoende geladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gschouten
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-04-2024
Hi,

Mijn i4 staat inmiddels bij DC van BMW in Born heeft de dealer mij verteld.

Iemand die weet hoe lang het doorgaans duurt voordat hij dan bij dealer staat? Kan niet meer wachten namelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jausie
Gschouten schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:44:
Hi,

Iemand die weet hoe lang het doorgaans duurt voordat hij dan bij dealer staat? Kan niet meer wachten namelijk ;)
Hangt een beetje van het beschikbare transport af. Reken op ca. twee weken, Zo lang duurde het bij mij in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieHifi
Gschouten schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:44:
Hi,

Bij mij een week

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydraulic
diGierre schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 14:40:
even uets anders: Ik weet dat het al genoemd is maar ik ben wel echt zeer teleurgesteld over wireless charging i.c.m. android auto.

Heb al diverse keren gehad dat ik na een rit die begon met 80% mijn telefoon op 40% stond terwijl ie dus op de chargepad lag. En daarna een gat in mijn broek brandt zo heet wordt dat. En dat na een rit van een uur of zo dus dat gaat 'm niet worden tijdens lange ritten.

Het is uiteraar wel mogelijk te laden via USB-C/A en AA aan te hebben maar waarom heb ik dan een wireless chargepad ???
Ik heb na een SW Update geen problemen meer met de Chargepad. In het begin gebruikte ik Flitsmeister via Android. Kan me herinneren dat de mn GSM toen ook warm was. Nu navigeer ik via BMW zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
[...]

Je gaat echt geen 22kW halen op een AC lader (thuis), dat kan de interne lader van de i4 niet aan.

Bij een DC lader (snellader) ga je wel ruim over de 22kW heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
mgoes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:19:
[...]

Ben benieuwd.. heeft de dealer ook nog naar het probleem gekeken of had je het niet gemeld? Ik ga deze ochtend het in/uitloggen eens proberen, wellicht heeft dat effect
Niet gemeld, stond er voor schade. Bij het ophalen even de reset gedaan (volumeknop vasthouden) en daarna direct weer contact in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
Weet iemand wanneer 11/2022.xx beschikbaar komt via OTA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
NemeSiS-7 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:53:
Ik denk niet dat je die gaat krijgen. Ik heb de updates tot nu toe alleen bij de dealer gekregen.
Bij BMW NL zeggen ze ook dat het een bekend probleem is, en dat ze werken aan een oplossing.
Ik heb nu de 11/2022. Misschien dat het nu wel gaat werken, maar dat moet de tijd nog uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinterklaas1975
Hydraulic schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:21:
[...]

Ik denk niet dat je die gaat krijgen. Ik heb de updates tot nu toe alleen bij de dealer gekregen.
Bij BMW NL zeggen ze ook dat het een bekend probleem is, en dat ze werken aan een oplossing.
Ik heb nu de 11/2022. Misschien dat het nu wel gaat werken, maar dat moet de tijd nog uitwijzen.
hoe lang duurt het updaten bij een dealer eigenlijk? Is dit minutenwerk - maw waar doen ze eigenlijk moeilijk over? Gaat dit niet alleen maar meer worden in de toekomst met de verdere 'electrificatie' van autos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:53

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

NemeSiS-7 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:53:
Sowieso pas als hij hier staat denk ik
https://www.bmw.nl/nl/con...te-software-upgrades.html

In het BMW topic had iemand net 07/2022 in een 3 serie ontvangen dus het kan nog wel even duren denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Danfoss op 25-11-2022 23:41 ]

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaassie
Anoniem2000 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 13:34:
[...]

Nou wat een toeval hebben we het over dezelfde vestiging....
Zit jij hier nog steeds of inmiddels andere dealer gevonden?
Al een tijd geen contact gehad eigenlijk en heb ze verder ook niet echt nodig. Staat nog een vraag uit waar ze op terug zouden komen, maar dat is ondertussen twee maanden geleden.
Had je voor die update trouwens contact met je verkoper, of met werkplaats / service?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniem2000
Klaassie schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:45:
[...]

Al een tijd geen contact gehad eigenlijk en heb ze verder ook niet echt nodig. Staat nog een vraag uit waar ze op terug zouden komen, maar dat is ondertussen twee maanden geleden.
Had je voor die update trouwens contact met je verkoper, of met werkplaats / service?
Dat is ook nog een mooi verhaal:

Contact gehad met verkoper over de software updates en die gaf aan dat ik geduld moest hebben en dat alles over the air ging haha...

Daarna contact gehad met zijn leidinggevende en die gaf aan dat het mogelijk was via hun te laten updaten alleen dat hij het niet aanraden om dat hij de meerwaarde er niet inzag omdat er vrijweinig veranderd en het geld kost...
Dit was voor mij het moment dat ik het laatste beetje vertrouwen kwijt was hahaha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Greendyk schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:28:
[...]

Ik heb 1 fase 32 ampere en dat laad je met 7,4 kWh. Zelfs als je laat thuiskomt heb je de volgende ochtend voldoende geladen.
Ik heb 3x25 amp. Dus gaat helaas niet werken op die manier.
7.4KW laden is veelal voldoende idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

marijnimouse schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:38:
[...]

Als ik bv 5.000 kWh aan energie opwek met mijn zonnepanelen en ik verbruikt daar tijdens het opwekken 2.000 kWh van, dan hou ik dus 3.000 kWh over eind van het jaar.

Het uiteindelijke salderen is toch als je totaal meer terug levert dan je verbruikt, maar zolang je verbruik nog

In bovengenoemd voorbeeld als ik maar 2.000 kWh zou verbruiken, zou ik 1.000 kWh salderen, als dat weg zou vallen, dan heb je dus 1.000 kWh stroom waar je niets voor krijgt.

Volgens mij klopt je aanname niet. https://www.eigenhuis.nl/...gsregeling-zo-werkt-het#/
Stel: in 2025 verbruikt een gezin in totaal 3.500 kilowattuur aan elektriciteit. De zonnepanelen leveren dat jaar een teveel aan elektriciteit op van 1.500 kilowattuur. Omdat het gezin deze elektriciteit niet meteen kon gebruiken, wordt deze elektriciteit teruggeleverd aan het net. Daarvan mag 960 kilowattuur worden gesaldeerd (64 procent van 1.500 kilowattuur). Hierover wordt de volledige prijs vergoed. De overige 36 procent van de teruggeleverde stroom (540 kilowattuur) mag niet gesaldeerd worden. Daar geeft de energieleverancier een redelijke vergoeding voor. In de praktijk is deze vergoeding altijd lager dan de prijs per kWh voor de verbruikte stroom. Het kabinet wil wel in de wet opnemen dat de hoogte van deze vergoeding wordt vastgesteld op minimaal 80 procent van het tarief wat de consument heeft afgesproken met de leverancier.
review: Salderen: maximaal profiteren van je zonnepanelen er is ook een Plus artikel over op tweakers.

[ Voor 5% gewijzigd door Oid op 26-11-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:45
marijnimouse schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:38:
[...]

Salderen is niet hetzelfde als terugleveren.
Je gaat dan 1000 terugleveren op het moment dat de prijzen laag zijn (misschien wel 0), en 2000 inkopen op het moment dat de prijzen hoog zijn.
Dat verschil kun je (deels) oplossen met een accu, bv die van je auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ard1970
Iemand dit al eerder gezien? Een M50 met een extra laadpoort? 🙄Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEz3IPbMunSptjGXakgA4laEYuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFCGF4SKz1DChUVg87uLO6qa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
Dat is de Japanse versie, die heeft iig twee klepjes idd. e40 daar heeft het ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernadus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-02-2024
Even een vraag als de auto(eindelijk) geleverd wordt en er missen opties wat kun je als consument dan.Kun je dan compensatie eisen of annuleren of heb je het maar te nemen...Kijk comfort access kan ik wel buiten maar laser light en rondom camera's wil ik wel graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
bernadus schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:17:
Even een vraag als de auto(eindelijk) geleverd wordt en er missen opties wat kun je als consument dan.Kun je dan compensatie eisen of annuleren of heb je het maar te nemen...Kijk comfort access kan ik wel buiten maar laser light en rondom camera's wil ik wel graag.
Zo ie zo annuleren als consument. Maar de dealer kan al voor productie zien wat er eventueel niet op zit.
En kan het zeker weten zodra de auto gemaakt is en dan al de communcatie opstarten.
Dit zou iig geen verrassing moeten zijn als het doek er af gaat.

Als volledige opties missen gaat die optie prijs van de prijs af dus betaal je die niet.
Deel opties zoals de voetsensor en het tekenen op de iDrive controller worden niet in de auto prijs verrekend maar soms wel als 50 tot 200 euro extra korting gegeven.

Verder kan je het allemaal zien als overmacht dus geen rede tot extra compensatie. En dat is zeker discussie waardig maar die zal je in de rechtbank moeten gaan voeren vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jausie
Kan het zijn dat met de laatste software update de telefoon niet meer zo heet wordt tijdens het draadloos laden? Ik heb geen vergelijk met hoe het was want ik heb mijn auto sinds zaterdag (software versie 07-22) maar mijn telefoon wordt niet heet. Wel warm, maar dus zeker niet heet.

Ps. wat een heerlijke auto! Wat rijdt dat super lekker!.....

Correctie.....Software versie is 11-22.
En nog gekker....het schrijven met je vinger op de knop van de I-drive is ook weer terug.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSPoYB3X_S1Q4FhiprnAuhrWlaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9MUCw35bmSQdjHkdshHu7rs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Jausie op 28-11-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Jausie schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:15:
Kan het zijn dat met de laatste software update de telefoon niet meer zo heet wordt tijdens het draadloos laden? Ik heb geen vergelijk met hoe het was want ik heb mijn auto sinds zaterdag (software versie 07-22) maar mijn telefoon wordt niet heet. Wel warm, maar dus zeker niet heet.

Ps. wat een heerlijke auto! Wat rijdt dat super lekker!.....

Correctie.....Software versie is 11-22.
En nog gekker....het schrijven met je vinger op de knop van de I-drive is ook weer terug.....

[Afbeelding]
Is het dakantenne gebruik dan ook verbeterd? Ik zit nog op 07-2022 en bij mij wordt de telefoon best warm en ook verliest hij continu de dakantenne verbinding als de telefoon in het vakje ligt

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
Wat zijn jullie ervaringen met de spiegelverwarming? Bij mij werkt het maar matig. Het duurt lang voor dat de condens er af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
Danfoss schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:16:
[...]

Is het dakantenne gebruik dan ook verbeterd? Ik zit nog op 07-2022 en bij mij wordt de telefoon best warm en ook verliest hij continu de dakantenne verbinding als de telefoon in het vakje ligt
Het was me nog niet opgevallen maar zal het in de gaten houden. Let u know......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
dus de sensor op de idrive knop was een software probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan430
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-06-2024
Hydraulic schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:36:
Wat zijn jullie ervaringen met de spiegelverwarming? Bij mij werkt het maar matig. Het duurt lang voor dat de condens er af is.
Ik verwarm morgens altijd voor, dan merk ik niet hoe lang het duurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marijnimouse
stan64 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:17:
[...]

Ik heb het zelf ook gehad en bij mij heeft de dealer de dakmodule gereset
Wellicht dat dit bij jou ook helpt
Inloggen met app en QR code werkte niet, maar na inloggen met e-mailadres en wachtwoord lukte het wel. Nu pakt ie mijn Cloud wel steeds en staan ook de adressen die ik via de app heb verstuurd er gewoon in.

Wel dank voor de tip, als ik de problemen alsnog krijg, weet ik wat ik bij de dealer aan moet geven 😁😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijnimouse
jan430 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:14:
[...]

Ik verwarm morgens altijd voor, dan merk ik niet hoe lang het duurt :)
Helemaal eens. Zeker bij kou voorverwarmen, want dan verbruikt de accu minder stroom dan wanneer ie niet is voorverwarmd, dus een betere actieradius.
Ikzelf heb de versie met stoelverwarming en stuurverwarming, dus als ik alles voorverwarm kan ik heerlijk zonder jas in een warme auto stappen. Eenmaal hieraan gewend, wil je niet anders meer in de winter ✌✌😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Hydraulic schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:36:
Dat vind ik inderdaad ook! Heb wel berichten gezien dat het langer kan duren in Eco Pro, maar ik heb hem altijd in Comfort en vind het vaak irritant lang duren. Zeker in combinatie met het gemis van een achterruitenwisser… 🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydraulic
Klaassie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 01:13:
[...]

Dat vind ik inderdaad ook! Heb wel berichten gezien dat het langer kan duren in Eco Pro, maar ik heb hem altijd in Comfort en vind het vaak irritant lang duren. Zeker in combinatie met het gemis van een achterruitenwisser… 🤨
Ook de achteruitcamera is bij dit weer eigenlijk niet bruikbaar. veeg hem al iedere stop af, maar dat is niet voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijnimouse
Hydraulic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:22:
[...]

Ook de achteruitcamera is bij dit weer eigenlijk niet bruikbaar. veeg hem al iedere stop af, maar dat is niet voldoende.
De oplossing die VW heeft, geintegreerd in het logo is vele malen beter. Camera is altijd schoon en niet beslagen. Wat ik bij de BMW doe is regelmatig de lens schoonmaken met rain-x, dat helpt in die zin dat ie minder snel beslaat en dat evt druppels er eerder afglijden. Feit blijft dat je geregend de lens schoon moet vegen.
De Ix heeft een wissertje erop, maar volgens mij is dat een duurdere en minder goede optie dan een camera integreren in het logo. 🤷‍♂️🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08 20:48

Freakie1NL

Grote Baas

marijnimouse schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:50:
[...]

De oplossing die VW heeft, geintegreerd in het logo is vele malen beter. Camera is altijd schoon en niet beslagen.
Ook niet bij alle modellen. ID.3 bijvoorbeeld wel, duurdere ID.4 en 5 juist weer niet.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dencoupe
Helemaal geen last van, camera heeft altijd goed beeld. Heb hem nu 2 maanden maar dit fenomeen heb ik nog niet er ervaren. Wellicht ook nog verschil met of zonder spoiler ivm luchtstromen die juist vuil op de camera werpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ard1970
dencoupe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:12:
Helemaal geen last van, camera heeft altijd goed beeld. Heb hem nu 2 maanden maar dit fenomeen heb ik nog niet er ervaren. Wellicht ook nog verschil met of zonder spoiler ivm luchtstromen die juist vuil op de camera werpen?
Ik heb een spoiler, en ik herken het "probleem" met de bevuilde achteruitrijcamera wel. Gelukkig hebben we ook nog spiegels 😉, maar vervelend is het soms wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Ard1970 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:20:
[...]

Ik heb een spoiler, en ik herken het "probleem" met de bevuilde achteruitrijcamera wel. Gelukkig hebben we ook nog spiegels 😉, maar vervelend is het soms wel.
De vraag rest, hebben mensen zonder spoiler ook last van een vieze camera?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydraulic
RobbieHifi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:56:
[...]

De vraag rest, hebben mensen zonder spoiler ook last van een vieze camera?
Geen spoiler, wel vieze camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
Met de Audi Q4 had ik er weinig last van trouwens. Wel vervelend als dit bij de i4 dus slechter is.
De camera van mijn tijdelijke E-Niro is ook vervelend. Hoe veel ik ook poets, hij blijft maar 8 megapixel weergeven *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Hier ook nooit een vieze camera. Auto staat wel redelijk beschut snachts. Misschien dat dat uitmaakt.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan430
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-06-2024
Hydraulic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:22:
[...]

Hier ook altijd vieze camera !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
Hier ook slecht zicht met de camera achter. Zeker in het donker bij vochtig weer is het gokken bij het achteruit rijden. Had ik bij mijn vorige auto nooit last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chario2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:52

chario2

Chario2 (818126)

missen jullie het gebrek aan achteruit wisser niet ?

Chario2 (818126)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
chario2 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:24:
Ik mis hem nu al na 4 auto's met een achteruitwisser... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jausie
Wat zijn we weer lekker oud Hollandsch aan het klagen........;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klaassie
chario2 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:24:
Het gebrek mis ik niet. De wisser wel! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
  • Laatst online: 10:04
Klaassie schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:47:
Hier ook slecht zicht met de camera achter. Zeker in het donker bij vochtig weer is het gokken bij het achteruit rijden. Had ik bij mijn vorige auto nooit last van.
Ik heb wel degelijk (beperkte) last van de vieze / gecondenseerde achtercamera... Echter : sinds ik na een defect aan één van de camera's deze heb laten vervangen (en waarbij een volledige reset van het hele systeem in de garage gebeurde om hem 'in te stellen' (zoals ik het begrepen heb) valt het mij op dat alles in alle omstandigheden (en volledig rondom de wagen) veel scherper (en snachts helderder) is waardoor de hinder in dergelijke mate verminderd is dat het zicht naar achter bij condenseren nog wel 'minder' is maar zeker nog werkbaar (dit was het tevoren niet). --- Het was trouwens niet de achterste camera die defect was dus daar ligt het niet aan...

[ Voor 6% gewijzigd door Quiller op 30-11-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarel81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-08 15:27
Ik heb een i4 e40 besteld in augustus 2022, net de vermoedelijke leveringsdatum via Athlon Lease België gekregen, juli 2024! Idem bij collega’s. Dat is ongeveer het dubbele van de levertermijnen die ik hier de laatste pagina’s zie passeren… Als je dan levertijden van 2 maand hoort voor bvb een model Y dan kun je je afvragen waarmee ze bezig zijn bij BMW.
Pagina: 1 ... 42 ... 121 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.