Ik kom van een F31 en merk ook dat het sturen wat gevoeliger is vooral op de snelweg. Het voelt voor mij alsof de sportstand van de F31 de normale stand op de i4 is. Bij de F31 in comfort stand kon je zwaar illegale snelwegsnelheden rijden met je pink aan het stuur bij wijze van spreken en op de sport stand juist niet. De i4 heeft ook 2inches groter dus dat zal ook uitmakenFlorisB schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:50:
Enige wat echt wennen is komend vanaf F20LCI en F40 is het sturen. Met name op de snelweg merk ik dat de auto wat minder de neiging heeft om het stuur recht te trekken. Samen met een iets gevoeliger stuur merk ik dat ik dus iets meer van links naar rechts ga binnen de rijstrook door de stuurcorrecties. Ben ik de enige die deze ervaring heeft? Het voelt daardoor wat nerveus aan, misschien komt het ook wel naarmate ik wat meer gewend ben aan de auto.
Heb het ook, volgende week staat transport gepland.Jausie schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:05:
[...]
Heb de dealer toch maar even gebeld en die bevestigde dat de auto inderdaad al is geproduceerd. Status is momenteel 182 dus wachten op transport naar de dealer. Kan nog wel een week of 3 duren dus.....maaaaaar, het eind van het lange wachten is in zicht
Het vreemde is dat de hoogte voor normale eDrive 40 (zonder adaptief onderstel) en M50 (incl. M adaptief onderstel) beide uitkomen op 1.448m.Jausie schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:29:
[...]
Volgens mijn dealer en de info op de BMW site staat een auto met adaftief M onderstel 1cm lager.
Denk dat de configurator met visualisatie fout zit in deze

Als je de auto klimatiseert via de app (via het ventilatortje in de app)
Word het accu pakket dan ook 'voorverwarmd'
En hoe bepaalt hij de temperatuur voor het klimatiseren in de auto?
Voor zover ik begrijp wel. De temperatuur binnen de auto gaat altijd naar 20 graden. Dat is volgens de dealer de “BMW standaard”. Je kan dit dan ook niet instellen.Anoniem2000 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 02:43:
Als je de auto klimatiseert via de app (via het ventilatortje in de app)
Vandaag kan laserlight wel weer in de configurator. Gisteren niet. (edrive40)
Gisteren kon ook high Beam assistent niet meer. Nu weer wel, maaaaaar alleen met de laserlight. Dus geen 200 euro maar 2000 euro
De leasemaatschappij zegt de parking assistent wel kan, de dealer niet.
De configurator van de leasemaatschappij telt driving assisent normaal en plus bij elkaar op. Scheelt 1000 euro, maar is uiteraard los.
Het kost nu dus 100 mailtjes om de uiteindelijke juiste bestelling te maken.
Straks de uiteindelijk configuratie proberen te maken. En dan de echte bestelling.
Dit koste me al 2x een nieuwe handtekening binnen ons bedrijf door steeds wijzigingen.
Gisteren kon ook high Beam assistent niet meer. Nu weer wel, maaaaaar alleen met de laserlight. Dus geen 200 euro maar 2000 euro
De leasemaatschappij zegt de parking assistent wel kan, de dealer niet.
De configurator van de leasemaatschappij telt driving assisent normaal en plus bij elkaar op. Scheelt 1000 euro, maar is uiteraard los.
Het kost nu dus 100 mailtjes om de uiteindelijke juiste bestelling te maken.
Straks de uiteindelijk configuratie proberen te maken. En dan de echte bestelling.
Dit koste me al 2x een nieuwe handtekening binnen ons bedrijf door steeds wijzigingen.
En het kan nog leuker worden, als er wijzigingen tijdens het proces plaatsvinden.Avigoorn schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:33:
Precies dit dus. Ik heb er nu 4.000 kilometer opzitten en het stuurgedrag went maar niet, ik had hiervoor een G20 M340i en in vergelijking daarmee voelt de I4 heel nerveus, en wil graag van links naar rechts (beetje overdreven) en zeker als je ook maar even op je scherm kijkt zit je direct alweer tegen een lijn aan. Dit was bij mijn vorige auto niet zo.FlorisB schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:50:
Enige wat echt wennen is komend vanaf F20LCI en F40 is het sturen. Met name op de snelweg merk ik dat de auto wat minder de neiging heeft om het stuur recht te trekken. Samen met een iets gevoeliger stuur merk ik dat ik dus iets meer van links naar rechts ga binnen de rijstrook door de stuurcorrecties. Ben ik de enige die deze ervaring heeft? Het voelt daardoor wat nerveus aan, misschien komt het ook wel naarmate ik wat meer gewend ben aan de auto.
Ook merk ik dat de navigatie iets aan de langzame kant is bij het wisselen van scherm (bijv. van kaartweergave naar radio). Daarbinnen reageert het super vlot. Het komt wellicht doordat ik niet de >1K kostende upgrade met HUD heb genomen en dat dit dus het verschil in hardware is.
En dan het (soms) tergend langzame infotainment systeem, man man man wat een irritatie levert dat soms op. Soms reageert ie pijlsnel, maar vooral media, spotify en wisselen tussen apps doet ie soms erg langzaam (5 tot 7 seconden). Hoor van sommige mensen dat die hier totaal geen last van hebben, zijn ze misschien tussentijds op andere chipset overgestapt? Mijn Idrive 7 was gewoon altijd snel, dit voelt iniedergeval qua responiveness als een achteruitgang.
Meer mensen waarbij idrive 8 zo langzaam reageert?
Ja daar ga ik nog wel vanuit. Als ikzelf vooraf alles heb gedaan wat kon, ligt het iig niet aan mijRobbieHifi schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:38:
[...]
En het kan nog leuker worden, als er wijzigingen tijdens het proces plaatsvinden.
Goed nieuws te horen gekregen vandaag, de i4 is geboren op 30-10 en wordt in de week van 5dec bij ekris in veenendaal gebracht! Nog 4 weekjes wachten dan maar!
Besteld (7feb)
Besteld (7feb)
Gewoon de auto laten rijden en sturen, kun je vanalles tussendoor doenDaan2311 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:48:
[...]
Precies dit dus. Ik heb er nu 4.000 kilometer opzitten en het stuurgedrag went maar niet, ik had hiervoor een G20 M340i en in vergelijking daarmee voelt de I4 heel nerveus, en wil graag van links naar rechts (beetje overdreven) en zeker als je ook maar even op je scherm kijkt zit je direct alweer tegen een lijn aan. Dit was bij mijn vorige auto niet zo.
En dan het (soms) tergend langzame infotainment systeem, man man man wat een irritatie levert dat soms op. Soms reageert ie pijlsnel, maar vooral media, spotify en wisselen tussen apps doet ie soms erg langzaam (5 tot 7 seconden). Hoor van sommige mensen dat die hier totaal geen last van hebben, zijn ze misschien tussentijds op andere chipset overgestapt? Mijn Idrive 7 was gewoon altijd snel, dit voelt iniedergeval qua responiveness als een achteruitgang.
Meer mensen waarbij idrive 8 zo langzaam reageert?
Ik heb andere ervaring, had hiervoor een g21 en die ging nog sneller een kant op als je even iets anders aan het doen was, dat in combinatie met een felle lane assist was dat echt geen fijne rij beleving. Daar heb ik met de M50 geen enkele last van. Maar moet ook zeggen dat ik denk 85% van het rijden ook niet zelf aan het sturen ben.
Afgelopen zaterdag winterbanden gekregen de Hankook WINTER I*CEPT en volgens de tests zijn dat best aardige banden.
Ik heb de maat 255/45/18 achter en 245/45/18 voor
Ik heb wel het idee dan met name op iets hogere snelheid 130-140 op snelle stuurbewegingen er erg veel onbalans in de auto komt en het er wiebelig wordt. Misschien komt het door de relatief hoge temperaturen.
Zijn er ander i4 bezitters met winterbanden die hetzelfde ervaren?
Kreeg wel een melding in het infotainment dat de banden niet worden herkend en heb niet de maat 255 achter kunnen selecteren, iemand ervaring hiermee? Anders ga ik de dealer deze week even contacten
Ik heb wel het idee dan met name op iets hogere snelheid 130-140 op snelle stuurbewegingen er erg veel onbalans in de auto komt en het er wiebelig wordt. Misschien komt het door de relatief hoge temperaturen.
Kreeg wel een melding in het infotainment dat de banden niet worden herkend en heb niet de maat 255 achter kunnen selecteren, iemand ervaring hiermee? Anders ga ik de dealer deze week even contacten
Mijn winterbanden zijn (vanwege de mooie korting) in bestelling... Ik heb bewust (heb voor zomer 18 inch) voor de 17 inch velgen gekozen voor de range EN omdat dat de enige waren met banden die van continental zijn (waar ik met winterbanden van verschillende vorige wagens extreem goede ervaringen mee had)...i4Raden schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:53:
Afgelopen zaterdag winterbanden gekregen de Hankook WINTER I*CEPT en volgens de tests zijn dat best aardige banden.
Heeft iemand de normale driving assistent? Dus niet de professional.
Blijft deze tussen de lijntjes sturen (geen ping pong). Of enkel waarschuwingen maar geen actieve sturing?
Waarom ik dit vraag? De professional is momenteel niet leverbaar...
Blijft deze tussen de lijntjes sturen (geen ping pong). Of enkel waarschuwingen maar geen actieve sturing?

Het normale pakket biedt alleen maar de waarschuwingen.Avigoorn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:39:
In de omschrijving staat nochtans volgende:Droid86 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:51:
[...]
Het normale pakket biedt alleen maar de waarschuwingen.
Lane Departure Warning herkent rijstrookmarkeringen en waarschuwt u vanaf een snelheid van 70 km/u door een trilling in het stuur incl. actief tegensturen tegen ongewild verlaten van de rijstrook
Dat is toch enkel een waarschuwing...wvc_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:36:
[...]
In de omschrijving staat nochtans volgende:
[...]
er is een verschil tussen deze waarschuwing en de wagen die perfect tussen de lijnen blijft zoals bij de Pro zonder dat je constant moet sturen.
Maar niet bestelbaar?
Update: zie dat het niet kan in NL en dat jullie allemaal andere opties hebben ...
Blijft toch leuk Europa ... elk land iets anders

hij zal een trilling in je stuur geven en tegensturen op het moment je over de lijn zal gaan. (ook bv. als je richtingsaanwijzers vergeet). Maar het is niet zo dat hij mooi in het midden blijft rijden als er bv. een kleine bocht is. het is dus meer een ping pong beweging.Avigoorn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:39:
Weet iemand het vermogen van de USB-C aansluitingen op de achterbank?
Kan je bijvoorbeeld een laptop gebruiken als je achterin zit en deze laden met USB-C.
Kan je bijvoorbeeld een laptop gebruiken als je achterin zit en deze laden met USB-C.
RobbieHifi schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:08:
Weet iemand het vermogen van de USB-C aansluitingen op de achterbank?
A USB port is located in the center armrest.
Properties:
▷ USB port Type C.
▷ For charging of mobile devices.
▷ Charge current: max. 3 A.
▷ With navigation system: for data transfer.
Two USB ports are located in the center console
in the rear passenger compartment.
Properties:
▷ USB port Type C.
▷ For charging of mobile devices.
▷ Charge current: maximum 3 A per port.
vraagje.. wat mij opviel tijdens de proefrit was dat de onboard wireless charger mijn telefoons ontlading niet kon bijhouden met enkel een GPS routeplanner, gps logger en android auto open én werd de telefoon ook nog eens gloeiend heet..
Heeft iemand al iets soortgelijke ervaringen of komen jullie allemaal toe met het povere vermogen van die wireless charger?
Heeft iemand al iets soortgelijke ervaringen of komen jullie allemaal toe met het povere vermogen van die wireless charger?
De wireless charger in de midden console is een van de slechtere opties van BMWwitchdoc schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:26:
vraagje.. wat mij opviel tijdens de proefrit was dat de onboard wireless charger mijn telefoons ontlading niet kon bijhouden met enkel een GPS routeplanner, gps logger en android auto open én werd de telefoon ook nog eens gloeiend heet..
De telefoon wordt snel heet en laad heel langzaam op.
Een kabeltje werkt vele malen beter
Vandaag de VIN van mijn E40 gekregen. Oeeeweeee
[ Voor 17% gewijzigd door Droid86 op 09-11-2022 19:55 ]
Dat is goed nieuws!Droid86 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:54:
Vandaag de VIN van mijn E40 gekregen. Oeeeweeee
Wanneer heb jij besteld?
Ik heb mijn Vin vorige week gekregen voor productie 10-11-22.
dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door Droid86 op 10-11-2022 09:52 ]
Begin vorige maand pas. Ik zou bij mijn lokale dealer een bestelling plaatsen maar ik kreeg te horen dat er pas half 2023 iets beschikbaar zou zijn. Toen ben ik gaan rond bellen naar zo'n beetje alle officiele Bmw dealers in Nederland en uiteindelijk was er een dealer die een productieplaats vrij had omdat iemand had gecancelled. Dit tegen mijn lokale dealer gemeld en ineens was het bij hun ook mogelijk een productieplaats over te nemen van iemand die had gecancelled.Paashaas25 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:22:
[...]
Dat is goed nieuws!
Wanneer heb jij besteld?
Ik heb mijn Vin vorige week gekregen voor productie 10-11-22.

Dat betekent dus dat de edrive40 überhaupt geen lane control heeft. Dat is echt te suf voor woorden.voodoo077 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:47:
[...]
Dat is toch enkel een waarschuwing...
er is een verschil tussen deze waarschuwing en de wagen die perfect tussen de lijnen blijft zoals bij de Pro zonder dat je constant moet sturen.
Maar niet bestelbaar?
Update: zie dat het niet kan in NL en dat jullie allemaal andere opties hebben ...
Blijft toch leuk Europa ... elk land iets anders
Ik vind dat 1 van de opties die het meeste veiligheid geeft, en heb het al jaren op verschillende autos.
edit: Ik heb ze zelfs gemaild om te vragen hoe ze bij deze keuze komen. Kan er gewoon niet over uit.
[ Voor 7% gewijzigd door Avigoorn op 10-11-2022 11:15 ]
Oh dat is balen! In de configuratie en prijslijst staat ie nog wel, had je dealer je geïnformeerd, is je auto in productie?Avigoorn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 06:39:
Welk antwoord denk je te krijgen?Avigoorn schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:02:
[...]
edit: Ik heb ze zelfs gemaild om te vragen hoe ze bij deze keuze komen. Kan er gewoon niet over uit.
Dat ze aangeven, wij zitten u graag in de weg.
Ik verwacht dat het niet bij je dealer ligt, noch bij BMW Nederland. Het zal winstmaximalisatie zijn.
Hallo bijna status 150 belt de dealer zojuist dus met een prijsverhoging van 3000 euro.Had er hier al wel over gelezen maar het is me niet duidelijk of het nu wel of niet mag.(Nederland) Blijf t raar vinden contract is toch contract.Weet iemand hoe t nu precies zit?.
Prijsverhoging voor wat een specifiek pakket of gewoon het algemeen?bernadus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:19:
Hallo bijna status 150 belt de dealer zojuist dus met een prijsverhoging van 3000 euro.Had er hier al wel over gelezen maar het is me niet duidelijk of het nu wel of niet mag.(Nederland) Blijf t raar vinden contract is toch contract.Weet iemand hoe t nu precies zit?.
Nvm domme vraag...
Wat is status 150?
Heb je een e40 of een m50?
[ Voor 11% gewijzigd door Droid86 op 10-11-2022 14:39 ]
Vraag me af hoe ze gaan reageren als je een tegeneis stelt : originele contract volgen of eenzijdige verbreking van hun kant met een administratieve schadevergoeding ter waarde van de gemiste looptijd (reken uit hoeveel een huurwagen voor die periode zou kostenbernadus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:19:
Vraag (beetje cynisch idd
)
Hallo,
Ik kom er nu achter tijdens mijn bestelproces van de i4 dat driving assistent professional is geblokt als optie.
Dit betekent simpelweg dat BMW de i4 edrive 40 niet voorziet van rijstrook begeleiding in enige vorm. Ping pong en bliepjes telt niet, want je vliegt gewoon van de weg. Ik rij al jaren wel met de optie, die naast adaptive CC de meeste veiligheid geeft op de snelweg. Wat is jullie oplossing hiervoor? Of moet ik toch naar een ander merk? Het is echt opzienbarend.
Hoor graag op korte termijn uw reactie, om mijn keuze voor de auto wel of niet te kunnen maken.
Antwoord
Hartelijk dank voor uw bericht via het BMW contactformulier. U informeert hierin naar specifieke opties omtrent de BMW i4.
Graag informeren wij u verder.
Helaas geldt voor de i4 eDrive40 inderdaad nog een restrictie op optiecode 5AU – Driving Assistant Professional.
Restricties zoals deze zijn afhankelijk van de leveranciers van onderdelen bij wie tekorten op chips, semiconductors en andere grondstoffen anno 2022 helaas vaker voorkomen dan wij graag zien. Wij maken deze keuzes dan ook niet zelf, dit wordt vanuit BMW AG in Duitsland bepaald. Wij verwachten dat zeer binnenkort de restrictie op optie 5AU gaat aflopen. Dit is helaas nog niet definitief aangezien dit afhankelijk is van de beslissing van BMW AG.
Wij adviseren dan ook om in gesprek te gaan met de dichtstbijzijnde dealer voor de laatste updates m.b.t. het samenstellen van de gewenste BMW i4 eDrive40
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hallo,
Ik kom er nu achter tijdens mijn bestelproces van de i4 dat driving assistent professional is geblokt als optie.
Dit betekent simpelweg dat BMW de i4 edrive 40 niet voorziet van rijstrook begeleiding in enige vorm. Ping pong en bliepjes telt niet, want je vliegt gewoon van de weg. Ik rij al jaren wel met de optie, die naast adaptive CC de meeste veiligheid geeft op de snelweg. Wat is jullie oplossing hiervoor? Of moet ik toch naar een ander merk? Het is echt opzienbarend.
Hoor graag op korte termijn uw reactie, om mijn keuze voor de auto wel of niet te kunnen maken.
Antwoord
Hartelijk dank voor uw bericht via het BMW contactformulier. U informeert hierin naar specifieke opties omtrent de BMW i4.
Graag informeren wij u verder.
Helaas geldt voor de i4 eDrive40 inderdaad nog een restrictie op optiecode 5AU – Driving Assistant Professional.
Restricties zoals deze zijn afhankelijk van de leveranciers van onderdelen bij wie tekorten op chips, semiconductors en andere grondstoffen anno 2022 helaas vaker voorkomen dan wij graag zien. Wij maken deze keuzes dan ook niet zelf, dit wordt vanuit BMW AG in Duitsland bepaald. Wij verwachten dat zeer binnenkort de restrictie op optie 5AU gaat aflopen. Dit is helaas nog niet definitief aangezien dit afhankelijk is van de beslissing van BMW AG.
Wij adviseren dan ook om in gesprek te gaan met de dichtstbijzijnde dealer voor de laatste updates m.b.t. het samenstellen van de gewenste BMW i4 eDrive40
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De dealer heeft gezegd dat pas bij het moment van productie daadwerkelijk wordt gekeken wat onder restrictie of blok zit, en wat niet.
Omdat ik geen alternatieve auto zie ga ik toch gewoon voor de i4.
Ofwel, ik heb deze wel gewoon besteld met de opties onder restrictie (dus ook parking assistent plus, nu ook restrictie)
Mocht het idd toch niet lukken dan wordt ik gebeld en passen we aan wat kan binnen mijn budget en wat ik wil.
Omdat ik geen alternatieve auto zie ga ik toch gewoon voor de i4.
Ofwel, ik heb deze wel gewoon besteld met de opties onder restrictie (dus ook parking assistent plus, nu ook restrictie)
Mocht het idd toch niet lukken dan wordt ik gebeld en passen we aan wat kan binnen mijn budget en wat ik wil.
@bernadusbernadus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:19:
Dat is klote ik ken het gevoel
Ik heb mijn advocaat daar destijds naar laten kijken omdat je denkt "contract = contract".
Uitkomst:
Voor Nederland verwijst men naar de Bovag voorwaarden.
1) Indien een zakelijke overeenkomst dan zijn de prijzen niet vast
2) Indien een particuliere overeenkomst dan is het afhankelijk of er ergens staat dat de prijs gewijzigd kan worden (2 richtingen uit).
In mijn geval stond er achter "Totaal te betalen inclusief btw en bpm (prijswijzigingen voorbehouden)
Dit maakte het rechtsgeldig om de verhoging door te voeren.
Daardoor 2 pijnlijke keuze mogelijkheden:
1) door laten gaan met verhoging of
2) Kostenloos annuleren met geen enkele compensatie omdat ze dat niet hoeven.
Al met al heb ik initieel mondeling geannuleerd omdat ik zo baalde maar uiteindelijk toch maar door laten gaan en mijn verlies moeten nemen.
P.S.
Bovag 2022:
Artikel 4 - Prijswijzigingen
1. Als er sprake is van een vaste prijs, dan kan de verkoper de prijs niet verhogen nadat de
overeenkomst tot stand is gekomen, tenzij er sprake is van een wijziging in een heffing
door de overheid, in ieder geval wordt hiermee een gewijzigde belasting of accijns bedoeld.
2. Als er uit de overeenkomst zelf blijkt dat er sprake is van een niet-vast overeengekomen
prijs, dan kan de verkoper de prijs wijzigen op grond van een wijziging in: een heffing door
de overheid, fabrieksprijzen, importeursprijzen of valutakoersen. De verkoper brengt de
consument zo snel mogelijk op de hoogte van een prijswijziging en de reden hiervan. Bij
een prijsstijging kan de consument de overeenkomst binnen tien dagen ontbinden, tenzij
de prijsstijging het gevolg is van een wijziging in een heffing van de overheid.
3. Als een verkoper heeft aangegeven dat de prijs niet vast is, dan moet hij ook wijzigingen in
het voordeel van de consument doorberekenen in de prijs.
4. Indien de verkoper in gebreke is gesteld op grond van artikel 6, maar de gestelde termijn
nog niet is verstreken, dan mag alleen een prijsstijging op grond van een wijziging in een
heffing door de overheid worden doorberekend.
5. Zodra de verkoper in verzuim is dan mag geen enkele prijsverhoging worden doorberekend.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Paashaas25 op 10-11-2022 16:48 ]
Wel apart dat de dealer je er nu pas over belt. ik heb een aantal i4 lease bestellingen uit staan die in 2023 komen en heb daar keurig begin juli toen de prijsverhoging bekend is gemaakt een telefoontje over gekregen.bernadus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:19:
Hierbij hebben een aantal berijders de keuze gemaakt voor een andere auto te gaan omdat op de e40 ook DAP weg viel. Zelf ook een M50 in bestelling staan en wist dat het ging komen.
Wow vorige maand pasDroid86 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:23:
[...]
Begin vorige maand pas. Ik zou bij mijn lokale dealer een bestelling plaatsen maar ik kreeg te horen dat er pas half 2023 iets beschikbaar zou zijn. Toen ben ik gaan rond bellen naar zo'n beetje alle officiele Bmw dealers in Nederland en uiteindelijk was er een dealer die een productieplaats vrij had omdat iemand had gecancelled. Dit tegen mijn lokale dealer gemeld en ineens was het bij hun ook mogelijk een productieplaats over te nemen van iemand die had gecancelled.

Slim van je
150 is in productie een m50Droid86 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:33:
[...]
Prijsverhoging voor wat een specifiek pakket of gewoon het algemeen?
Nvm domme vraag...
Wat is status 150?
Heb je een e40 of een m50?
Ok bedankt dan hoef ik mijn advocaat er niet naar laten kijken helaas 😬Paashaas25 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:23:
[...]
@bernadus
Dat is klote ik ken het gevoel![]()
Ik heb mijn advocaat daar destijds naar laten kijken omdat je denkt "contract = contract".
Uitkomst:
Voor Nederland verwijst men naar de Bovag voorwaarden.
1) Indien een zakelijke overeenkomst dan zijn de prijzen niet vast
2) Indien een particuliere overeenkomst dan is het afhankelijk of er ergens staat dat de prijs gewijzigd kan worden (2 richtingen uit).
In mijn geval stond er achter "Totaal te betalen inclusief btw en bpm (prijswijzigingen voorbehouden)
Dit maakte het rechtsgeldig om de verhoging door te voeren.
Daardoor 2 pijnlijke keuze mogelijkheden:
1) door laten gaan met verhoging of
2) Kostenloos annuleren met geen enkele compensatie omdat ze dat niet hoeven.
Al met al heb ik initieel mondeling geannuleerd omdat ik zo baalde maar uiteindelijk toch maar door laten gaan en mijn verlies moeten nemen.
P.S.
Bovag 2022:
Artikel 4 - Prijswijzigingen
1. Als er sprake is van een vaste prijs, dan kan de verkoper de prijs niet verhogen nadat de
overeenkomst tot stand is gekomen, tenzij er sprake is van een wijziging in een heffing
door de overheid, in ieder geval wordt hiermee een gewijzigde belasting of accijns bedoeld.
2. Als er uit de overeenkomst zelf blijkt dat er sprake is van een niet-vast overeengekomen
prijs, dan kan de verkoper de prijs wijzigen op grond van een wijziging in: een heffing door
de overheid, fabrieksprijzen, importeursprijzen of valutakoersen. De verkoper brengt de
consument zo snel mogelijk op de hoogte van een prijswijziging en de reden hiervan. Bij
een prijsstijging kan de consument de overeenkomst binnen tien dagen ontbinden, tenzij
de prijsstijging het gevolg is van een wijziging in een heffing van de overheid.
3. Als een verkoper heeft aangegeven dat de prijs niet vast is, dan moet hij ook wijzigingen in
het voordeel van de consument doorberekenen in de prijs.
4. Indien de verkoper in gebreke is gesteld op grond van artikel 6, maar de gestelde termijn
nog niet is verstreken, dan mag alleen een prijsstijging op grond van een wijziging in een
heffing door de overheid worden doorberekend.
5. Zodra de verkoper in verzuim is dan mag geen enkele prijsverhoging worden doorberekend.
Ja idd vreemd en slecht tochZipsop schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:36:
[...]
Wel apart dat de dealer je er nu pas over belt. ik heb een aantal i4 lease bestellingen uit staan die in 2023 komen en heb daar keurig begin juli toen de prijsverhoging bekend is gemaakt een telefoontje over gekregen.
Hierbij hebben een aantal berijders de keuze gemaakt voor een andere auto te gaan omdat op de e40 ook DAP weg viel. Zelf ook een M50 in bestelling staan en wist dat het ging komen.
Logish toch? Verbruik is lager met constante snelheid. Met stadsritjes haal ik dat niet.
Vandaag had ik een goed voorbeeld: ik rij weg van huis met 83% 301km en kom aan op de bestemming na 33km snelweg met 80% 370km.
Overigens ik zie je laaddoel: De bmw genius bij mijn dealer zei tegen mij dat 80% laaddoel niet nodig is voor de levensduur. Hun advies is: lekker vol laden..
[ Voor 9% gewijzigd door Danfoss op 12-11-2022 15:46 ]
Er zijn heel veel meningen over het laden tot 100%. De meeste geven aan dat 80% beter is als je voor je volgende rit niet meer nodig hebt (ik heb een eigen laadpaal en kan elke avond laden). De enkele keren dat je verder gaat is 100% laden geen probleem. Ben benieuwd welke adviezen anderen hebben gekregen bij de aflevering.Danfoss schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:18:
[...]
Logish toch? Verbruik is lager met constante snelheid. Met stadsritjes haal ik dat niet.
Vandaag had ik een goed voorbeeld: ik rij weg van huis met 83% 301km en kom aan op de bestemming na 33km snelweg met 80% 370km.
Overigens ik zie je laaddoel: De bmw genius bij mijn dealer zei tegen mij dat 80% laaddoel niet nodig is voor de levensduur. Hun advies is: lekker vol laden..
@stan64 welke upgrade versie heb je aan boord? Zelfs met 100% laden krijg ik 385 km. (M50) Met welke constantste snelheid krijg je een actieradius van 503 km?
Effect van banden, de breedte ervan.NemeSiS-7 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:20:
@stan64 welke upgrade versie heb je aan boord? Zelfs met 100% laden krijg ik 385 km. (M50) Met welke constantste snelheid krijg je een actieradius van 503 km?
Hier ook een M50. Ik rij nagenoeg altijd in ECO PRO en 80% snelweg km's en trek rustig op (powermeter probeer in op 20, hooguit 25% te houden maar ik ben spekkoper als ik de 450km dan haal.stan64 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:54:
[...]
Het kan zeker… zelfs met een M50
[Afbeelding]
Na de update naar 07/2022.45 (en nu recent naar .59) kom in vaak niet eens aan de 350. In de regel schommelt hij bij mij bij 90 en 100% lading tussen de 300 en 350km.
Nieuw dieptepunt was begin deze week toen had ik bij 100% slechts 295km aan range
/f/image/ZFPXQ6N5iQEeLnY5rGN3ZMqW.png?f=fotoalbum_large)
Op diverse fora lees ik dat ik niet de enige ben met een belabberde range na de update.
Ik hoop maar dat het een software dingetje is zoals de dealer aangaf na de accumeting.
Nee, helemaal niet logisch. De twee factoren met de meeste (negatieve) invloed op rijbereik zijn hoge snelheden en koud weer. Een elektrisch voertuig zal het minst verbruiken bij lage snelheden, dus ook bij stadsritjes. Door de regeneratie bij het remmen blijft het verbruik ook bij herhaald versnellen/vertragen meestal laag - tenzij je zeer agressief/sportief gaat rijden.Danfoss schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:18:
[...]
Nee, helemaal niet logisch. De twee factoren met de meeste (negatieve) invloed op rijbereik zijn hoge snelheden en koud weer. Een elektrisch voertuig zal het minst verbruiken bij lage snelheden, dus ook bij stadsritjes. Door de regeneratie bij het remmen blijft het verbruik ook bij herhaald versnellen/vertragen meestal laag - tenzij je zeer agressief/sportief gaat rijden.Danfoss schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:18:
[...]
Ik heb versie 50 nuNemeSiS-7 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:20:
Wat ik as dinsdag krijg weet ik niet maar men schijnt de oplossing voor het range probleem te hebben
Ik rijd met 19 inch wielen en niet harder dan 100 km per uur op de snelweg
Al een keer eerder mijn rijbewijs kwijt geweest…..
[ Voor 13% gewijzigd door stan64 op 12-11-2022 21:02 ]
Ik heb 07/2022.55 aan boord, maar ook hier is geen range fix uit voortgekomen. Krijgen we nog een online update upgrade deze maand ivm de i7?
Echt niet. Dat gaat wel op bij constante lage snelheden, maar niet bij stadsritjes met optrekken en remmen. Bij regeneratie gaat ook altijd energie verloren.Myaimistrue schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:56:
Een elektrisch voertuig zal het minst verbruiken bij lage snelheden, dus ook bij stadsritjes. Door de regeneratie bij het remmen blijft het verbruik ook bij herhaald versnellen/vertragen meestal laag - tenzij je zeer agressief/sportief gaat rijden.
Daarbij is bij korte ritjes de energie voor het klimatiseren ook significant. Dat kan dan al wel voor zo'n 25% van het energieverbruik verantwoordelijk zijn.
Tja, wat moet ik daar nu op zeggen? Dit is gewoon al duizenden keer aangetoond: snelheid en koude zijn rangekillers. EVs zijn best efficiënt in de stad, veel efficiënter (uitgedrukt in KWh/100km) in elk geval dan op de snelweg. Dit in tegenstelling met verbrandingsmotoren, die erg inefficiënt zijn in stadsverkeer, maar veel efficiënter bij constante matige snelheden, en matig efficiënt bij redelijk hoge snelheid.Klaassie schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 22:36:
[...]
Echt niet. Dat gaat wel op bij constante lage snelheden, maar niet bij stadsritjes met optrekken en remmen. Bij regeneratie gaat ook altijd energie verloren.
Daarbij is bij korte ritjes de energie voor het klimatiseren ook significant. Dat kan dan al wel voor zo'n 25% van het energieverbruik verantwoordelijk zijn.
Google even « ev range city vs highway » en je ongelijk wordt overduidelijk aangetoond…
[ Voor 12% gewijzigd door Myaimistrue op 12-11-2022 23:10 ]
Volgens mij hebben jullie allebei gelijk. Korte ritjes waarbij de auto en accu tussendoor afkoelen zijn funest. Stadsritten zijn zuiniger vanwege de lage snelheid maar je verliest inderdaad ook wat energie door het regenereren. Netto is de stad nog steeds een stuk zuiniger dan de snelweg vanwege het exponentieel toenemende verbruik bij hogere snelheid. Ook file rijden is zuiniger dan doorcrossen.Myaimistrue schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:07:
[...]
Tja, wat moet ik daar nu op zeggen? Dit is gewoon al duizenden keer aangetoond: snelheid en koude zijn rangekillers. EVs zijn best efficiënt in de stad, veel efficiënter (uitgedrukt in KWh/100km) in elk geval dan op de snelweg. Dit in tegenstelling met verbrandingsmotoren, die erg inefficiënt zijn in stadsverkeer, maar veel efficiënter bij constante matige snelheden, en matig efficiënt bij redelijk hoge snelheid.
Google even « ev range city vs highway » en je ongelijk wordt overduidelijk aangetoond…
Zeg ik ergens dat dat niet zo is? 🙄 Is zeker zo, evenals veel optrekken en remmen...Myaimistrue schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:07:
[Dit is gewoon al duizenden keer aangetoond: snelheid en koude zijn rangekillers.
De beste range haal ik op lange ritten met veel binnenwegen.
😄 Sure, google. Ik rij al 7 jaar EV, en jij?Google even « ev range city vs highway » en je ongelijk wordt overduidelijk aangetoond…
En de slechtste range haal je op snelwegen, tenzij je minder dan honderd blijft rijden…Klaassie schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:52:
[...]
Zeg ik ergens dat dat niet zo is? 🙄 Is zeker zo, evenals veel optrekken en remmen...
De beste range haal ik op lange ritten met veel binnenwegen.
*knip*Hou het wel vriendelijk*knip* Ook al is dat een feitelijke waarheid.
[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 13-11-2022 21:59 ]
Met onze i3 haal ik de slechtste range in de kou met korte boodschap ritten zonder voorverwarmen.
Het is een eindeloze discussie maar na 5 jaar elektrisch rijden is het onze ervaring dat een constante (lage) snelheid bij ongeveer 20 graden het best is voor de range.
Het is een eindeloze discussie maar na 5 jaar elektrisch rijden is het onze ervaring dat een constante (lage) snelheid bij ongeveer 20 graden het best is voor de range.
Inderdaad. Hier dezelfde ervaring.vriej29 schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:34:
Met onze i3 haal ik de slechtste range in de kou met korte boodschap ritten zonder voorverwarmen.
Kou, inderdaad, zoals ik zei, is een range killer. En korte ritten zonder voorverwarmen/conditioneren ook. Maar een stadsrit met geconditioneerde wagen in relatief warm weer is wellicht minstens zo efficiënt als dezelfde rit aan 90km/u. Als je ervaart dat stadsritjes « slecht zijn voor de range » is dat vooral omdat het meestal korte ritten zijn die gebeuren met een niet geconditioneerd voertuig. Een stadstraject aan het eind van een rit aan 90-100 per uur, zal het gemiddelde verbruik eerder verlagen dan verhogen - en ja, dat heb ik ook uit eigen ervaring.vriej29 schreef op zondag 13 november 2022 @ 09:34:
Wat een gedoe met levertijden en tussentijds wijzigen van bestellingen/configuraties. Dat heeft mij weerhouden om een nieuwe te bestellen.
Ik ben 1,5 week geleden gaan praten over een i4 die volgens advertentie dealer in week 50 beschikbaar zou komen. Was dus al vergeven. Of een "wervende" advertentie? Wie weet, maar boeit verder niet.
Kreeg wel een net geleverde nieuwe aangeboden i.v.m. annuleren lease. Gebouwd november 2022. Niet op kenteken.
Niet helemaal wat ikzelf voor ogen had, maar toch een hele mooie configuratie.
I4 eDrive40, Dravitgrau, 19" styling 859M velgen, model M Sport, high executive.
Opties: Harman Kardon, draadloos laden, schuif-/kanteldak, trekhaak, active cruise control met stop & go.
Supermooie inruil van mijn Mini Countryman Cooper S All4 uit 2017. Na korte proefrit meteen gekocht.
Afhalen: donderdag 17 november a.s.
Ik ben 1,5 week geleden gaan praten over een i4 die volgens advertentie dealer in week 50 beschikbaar zou komen. Was dus al vergeven. Of een "wervende" advertentie? Wie weet, maar boeit verder niet.
Kreeg wel een net geleverde nieuwe aangeboden i.v.m. annuleren lease. Gebouwd november 2022. Niet op kenteken.
I4 eDrive40, Dravitgrau, 19" styling 859M velgen, model M Sport, high executive.
Opties: Harman Kardon, draadloos laden, schuif-/kanteldak, trekhaak, active cruise control met stop & go.
Supermooie inruil van mijn Mini Countryman Cooper S All4 uit 2017. Na korte proefrit meteen gekocht.
Lucky bastard! Congrats!feng68 schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:49:
Wat een gedoe met levertijden en tussentijds wijzigen van bestellingen/configuraties. Dat heeft mij weerhouden om een nieuwe te bestellen.
Geloof mij maar dat ik met mijn M3P veel meer gebruik tijdens stadritjes hier. Staan dan ook nogal wat stoplichten 😁…hebben het hier over een i4 toch? Zelfde probleem vermoed ik 😅Myaimistrue schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:17:
[...]
Kou, inderdaad, zoals ik zei, is een range killer. En korte ritten zonder voorverwarmen/conditioneren ook. Maar een stadsrit met geconditioneerde wagen in relatief warm weer is wellicht minstens zo efficiënt als dezelfde rit aan 90km/u. Als je ervaart dat stadsritjes « slecht zijn voor de range » is dat vooral omdat het meestal korte ritten zijn die gebeuren met een niet geconditioneerd voertuig. Een stadstraject aan het eind van een rit aan 90-100 per uur, zal het gemiddelde verbruik eerder verlagen dan verhogen - en ja, dat heb ik ook uit eigen ervaring.
Ik heb het over normaal/verantwoordelijk rijgedrag. In de stad hoor je extra voorzichtig te rijden, dan is wegscheuren en hard remmen niet aan de orde. In een beetje stad is dat overigens vaak 30/u maximaal.STIMPPYYY schreef op maandag 14 november 2022 @ 21:45:
[...]
Geloof mij maar dat ik met mijn M3P veel meer gebruik tijdens stadritjes hier. Staan dan ook nogal wat stoplichten 😁…hebben het hier over een i4 toch? Zelfde probleem vermoed ik 😅
Waarom mensen een M3P of een M50 willen is me duidelijk : rationeel is het zeker niet, deze wagens bieden eigenlijk geen enkel voordeel boven een M3LR of een edrive40. Zeker bij de i4 is het al vaak gezegd en geschreven dat de niet-M50 gewoon veel beter rijdt, met bovenop een betere range.
Ik denk dat je onderschat hoe fijn een M badge rijdt.Myaimistrue schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:54:
Zeker bij de i4 is het al vaak gezegd en geschreven dat de niet-M50 gewoon veel beter rijdt, met bovenop een betere range.
Zelf heb ik beiden uitgebreid gereden en vond de M50 beter rijden, met name op de snelweg en of N-wegen. Of het de meerprijs waard is is natuurlijk erg persoonlijk. Zijn veel reviews die de i40 prefereren maar ook voldoende die de M50 meer waarderen. Kortom, zelf gaan ervaren. Zelf geniet ik meer van snelheid dan een speelse achterkant.Myaimistrue schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:54:
[...]
Waarom mensen een M3P of een M50 willen is me duidelijk : rationeel is het zeker niet, deze wagens bieden eigenlijk geen enkel voordeel boven een M3LR of een edrive40. Zeker bij de i4 is het al vaak gezegd en geschreven dat de niet-M50 gewoon veel beter rijdt, met bovenop een betere range.
Idem hier. Lang getwijfeld tussen een Y Performance of een i4. De e40 kon me niet overtuigen, de M50 wel. Vandaar uiteindelijk de keuze voor een M50.
Dat iets lagere rijbereik neem ik er met een glimlach bij
Dat iets lagere rijbereik neem ik er met een glimlach bij
Ik heb de e40 vooral genomen omwille van bereik. Veel belangrijker voor mij dan van 0 naar 100 te geraken in 3.5 seconden.
Verschil in rijbereik met dezelfde velgen en banden valt erg mee. Door het type elektromotor dat wordt gebruikt (zonder permanente magneten) valt het extra verbruik relatief mee. Het extra gewicht kost wel extra energie bij optrekken maar eenmaal op snelheid nauwelijks.
Met name de 20 inch velgen met de sportbanden kosten range.
Met name de 20 inch velgen met de sportbanden kosten range.
Sinds wanneer is een auto rationeel? Als iedereen rationeel zou kiezen reden we allemaal een Dacia of zoiets. Prima om van a naar b te komen, ruim voor 95% van de ritten. Goedkoop.Myaimistrue schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:54:
[...]
Waarom mensen een M3P of een M50 willen is me duidelijk : rationeel is het zeker niet, deze wagens bieden eigenlijk geen enkel voordeel boven een M3LR of een edrive40.
Ik heb de M50 gekozen owv 2 redenen:Myaimistrue schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:54:
[...]
Ik heb het over normaal/verantwoordelijk rijgedrag. In de stad hoor je extra voorzichtig te rijden, dan is wegscheuren en hard remmen niet aan de orde. In een beetje stad is dat overigens vaak 30/u maximaal.
1. Nooit een M auto gehad, was gewoon nooit mogelijk via lease van de werkgever. Nu wel omdat het een elektrische was. (los van de discussie of de M50 een echte M is of niet) . Die kans wou ik niet laten liggen, zeker omdat hij zo goed als full option in het budget paste. Privé zou ik nooit zoveel geld willen neertellen voor een wagen.
2. De M50 is AWD en dat is iets wat ik wel handig vind, zeker op wintersport.
De range van de E40 is idd beter maar sinds corona werk ik meestal van thuis en doe nog zelden heel lange afstanden. Er komt een laadpaal bij mij thuis, dus ik voorzie niet echt issues met de range. De enige echte lange afstanden zullen de vakanties zijn en of ik dan 1 keer een half uur langer zal moeten pauze nemen om extra te laden, daar ga ik de M50 niet voor laten.
Qua rijgevoel kan ik het niet beoordelen, ik heb enkel de M50 proef gereden en die beviel me uitstekend.
Kan me voorstellen dat de E40 misschien nog iets vlotter instuurt vanwege het lagere gewicht, maar ik heb nu een X4 en echt sportief rijden doet die ook niet. Ik wou van een SUV naar een sportiever model en de M50 was in dat opzicht ideaal.
Nu nog wachten op de levering(besteld eind dec 21 in Belgie), initieel voorzien voor maart 2023 maar ik ga ervanuit dat er nog een paar maanden bijkomen.
Ik kan wachten dus liever een paar maand extra en alle opties erop dan vroeger hem hebben met niet alle opties.
We zullen zien ...
[ Voor 7% gewijzigd door oldgrumpy op 15-11-2022 15:17 ]
Moeten we nu opeens allemaal onze keuzes uitleggen of gaan verantwoorden? Of een discussie starten welke uitvoering beter is? De M50 of de e40?
Ik denk dat de keuze voor iedereen totaal persoonlijk is. En omdat het persoonlijk is, is het voor mij totaal irrelevant waarom de één voor een M50 kiest en iemand anders voor een e40.
Juist omdat iedereen zo zijn eigen redenen heeft om voor een bepaalde uitvoering te kiezen.
Nu lijkt het wel een soort wedstijdje te worden van "wie heeft de langste/beste/duurtste/meeste range enz enz"
Niet lullig bedoeld hoor, maar dit begint een beejte een zinloze discussie te worden
Ik denk dat de keuze voor iedereen totaal persoonlijk is. En omdat het persoonlijk is, is het voor mij totaal irrelevant waarom de één voor een M50 kiest en iemand anders voor een e40.
Juist omdat iedereen zo zijn eigen redenen heeft om voor een bepaalde uitvoering te kiezen.
Nu lijkt het wel een soort wedstijdje te worden van "wie heeft de langste/beste/duurtste/meeste range enz enz"
Niet lullig bedoeld hoor, maar dit begint een beejte een zinloze discussie te worden
Ik kan hier heel stoer doen over mijn keuze, maar een m50 was gewoon buiten het budget. Kan nu wel zeggen dat ik een edrive 40 nam vanwege het insturen, maar is gewoon een knaken issue.
Mijn M50 (ook BE) pas besteld begin deze maand en wachttijd vandaag is 12 maanden op nieuwe bestellingen dus zou je toch wel je wagen mogen verwachten tegen maart 2023 lijkt me!oldgrumpy schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:14:
[...]
Nu nog wachten op de levering(besteld eind dec 21 in Belgie), initieel voorzien voor maart 2023 maar ik ga ervanuit dat er nog een paar maanden bijkomen.
Ik kan wachten dus liever een paar maand extra en alle opties erop dan vroeger hem hebben met niet alle opties.
We zullen zien ...
Helemaal eens!Jausie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:37:
Moeten we nu opeens allemaal onze keuzes uitleggen of gaan verantwoorden? Of een discussie starten welke uitvoering beter is? De M50 of de e40?
En omdat hier zojuist iemand een gouden tip gaf is mijn bestelling aangepast naar een heuze Dacia!
30 euro bijtelling per maand
Helemaal eens!
En omdat hier zojuist iemand een gouden tip gaf is mijn bestelling aangepast naar een heuze Dacia!

Veel rijplezier!!
Eindelijk iemand die mijn advies opvolgt 🫢🫢Avigoorn schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:29:
[...]
Helemaal eens!
Als voormalig M3P rijder en nu M50 kan ik zeggen dat ik de 0-100 acceleratie nooit gebruik. Op de snelweg is het geweldig om te hebben.... Ik vond de E40 daar ver achterblijven. Verbruik over eerste 4K km in M50 is trouwens maar ca 5% hoger dan M3P wat me erg meevalt. Mijn rijbereik is door de grotere accucapaciteit gestegen.fox80 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:54:
Ik heb de e40 vooral genomen omwille van bereik. Veel belangrijker voor mij dan van 0 naar 100 te geraken in 3.5 seconden.
2 weken !RobbieHifi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:36:
Ps iemand in Nederland bekend met de tijd die het kost van status 193 (auto staat in born) naar rijden?
Auto is in het land, dus bijtellingregels van 2022.
Verschil lijkt bij proefrit groter dan in werkelijkheid.... insturen e40 en M50 gelijk, maar als je geen ervaren BMW rijder bent lijkt de M50 wat onderstuurd. Zodra je iets lagere snelheid instuurt en gelijk wat gas geeft is het stuurgedrag gelijk !vriej29 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:41:
[...]
Zelf heb ik beiden uitgebreid gereden en vond de M50 beter rijden, met name op de snelweg en of N-wegen. Of het de meerprijs waard is is natuurlijk erg persoonlijk. Zijn veel reviews die de i40 prefereren maar ook voldoende die de M50 meer waarderen. Kortom, zelf gaan ervaren. Zelf geniet ik meer van snelheid dan een speelse achterkant.
Nice, thanx. Moet ik wel een grote schoen regelen om dit Sint cadeau in te doen
Ligt er maar net aan, hoe lang het duurt voordat ie op kenteken staat. Als de dealer druk is kan het zo nog maar eens 2 januari 2023 worden voordat ze hem op kenteken zetten 😉RobbieHifi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:36:
Ps iemand in Nederland bekend met de tijd die het kost van status 193 (auto staat in born) naar rijden?
Auto is in het land, dus bijtellingregels van 2022.
Verwacht overigens dat je binnen nu en 2 weken wel rond rijdt in je i4 en dus de bijtelling van 2022 mag gebruiken. Anders zorgen dat ze hem in ieder geval tenaamstellen in 2022
Ik zie op diverse reviews op youtube dat er links onder de bediening van de lampen een klein opbergkastje zit, maar bij mijn i4 zit dat opbergvakje er niet. Is dat gewijzigd tov een paar maanden terug?? Ben benieuwd of anderen wel of niet dat opbergvakje hebben.
Ja dat zit er blijkbaar niet meer bij, enkel indien je leather dashboard gekozen hebt, zou het er nog blijkbaar bij zittenmarijnimouse schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:17:
Ik zie op diverse reviews op youtube dat er links onder de bediening van de lampen een klein opbergkastje zit, maar bij mijn i4 zit dat opbergvakje er niet. Is dat gewijzigd tov een paar maanden terug?? Ben benieuwd of anderen wel of niet dat opbergvakje hebben.
Net als het lichtje in de portieren dat ook verdwenen is
Beide zaken staan nochtans nog steeds in de configurator als zijnde inbegrepen.
Maar heb nog van niemand gehoord dat je hier compensatie voor zou krijgen.
Ok, het zijn geen belangrijke zaken, hoewel dat opbergvakje wel handig is, ik heb het nu ook in mijn X4 maar vind het belachelijk dat zulke zaken gewoon weggelaten worden want dit zijn zaken die niets met een chiptekort te maken hebben en dit terwijl BMW toch wel genoeg winst maakt
Huh... Menen jullie dat ze dit opbergvakje weg gelaten hebben? Dat was verdorie handig voor de laadkaarten en dergelijke (zelfs mijn zonnebril zit daar in)...
Ook toevallig zat net gisteren een filmpje te kijken waarbij ik ook zag dat dat opbergvakje er was en inderdaad het zit er bij mij niet in.marijnimouse schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:17:
Ik heb dat vakje ook niet. Ik vond het al wel gek dat die er niet was (in 3 series hiervoor zat het altijd, nooit gebruikt overigens). Nooit bij stilgestaan dat deze er wel ooit inzat..
Ik heb dat wel, is volgens mij optie 493 Storage compartment package
Ik heb even een groot dillema met mijn m50 i.c.m een eassee laadpaal hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.
Ik heb een variabel energie contract waardoor vaak snachts de stroom goedkoper is of zelfs gratis (zonder belastingen enz)
Waardoor ik graag snachts laad (soms 00:00 soms 03:00)
Alleen nu heb ik heel vaak problemen met opladen hieronder wat situaties:
-Stel in de i4 in dat die mag laden tussen 00:00 en 08:00 vervolgens plug ik om 22.00 de stekker in en auto begint gelijk te laden.
- stel op de laadpaal een tijd in (niet in de auto) en vervolgens word ik wakker met een auto met 10%😮 niet opgeladen dus....
Echt een vervelend probleem hoop dat jullie mij kunnen helpen
Ik heb een variabel energie contract waardoor vaak snachts de stroom goedkoper is of zelfs gratis (zonder belastingen enz)
-Stel in de i4 in dat die mag laden tussen 00:00 en 08:00 vervolgens plug ik om 22.00 de stekker in en auto begint gelijk te laden.
- stel op de laadpaal een tijd in (niet in de auto) en vervolgens word ik wakker met een auto met 10%😮 niet opgeladen dus....
Datzelfde opbergvakje is idd recent ook bij de 3 serie gesneuveld.Quiller schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:00:
Huh... Menen jullie dat ze dit opbergvakje weg gelaten hebben? Dat was verdorie handig voor de laadkaarten en dergelijke (zelfs mijn zonnebril zit daar in)...
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
in Born kan de auto worden gekentekend. Dat is wat de dealer aangaf. Dit als ultieme oplossing. Scheelt toch een paar tientjes per maand.dencoupe schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:54:
[...]
Ligt er maar net aan, hoe lang het duurt voordat ie op kenteken staat. Als de dealer druk is kan het zo nog maar eens 2 januari 2023 worden voordat ze hem op kenteken zetten 😉
Verwacht overigens dat je binnen nu en 2 weken wel rond rijdt in je i4 en dus de bijtelling van 2022 mag gebruiken. Anders zorgen dat ze hem in ieder geval tenaamstellen in 2022
In de Eassee app naar ‘schema’—> ‘vertraagde start’ —> tijd instellen en daarna de kabel pas inpluggen?Anoniem2000 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 23:49:
Ik heb even een groot dillema met mijn m50 i.c.m een eassee laadpaal hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.
Dat van het uitgesteld laden heb ik ook een paar x mee moeten spelen. lijkt erop dat het niet altijd juist doorkomt via APP.
Wat bij mij wel relatief goed lijkt te werken is:
-Kabel aansluiten
-Druppel voor de paal houden
-in de auto nog even de tijd verzetten
De laadpaal begint daarmee wel even kort met laden in de tijd tussen druppel en in de auto de tijd met 1 minuut verstellen, maar daarna slaat de laadpaal in de modus "wacht op auto" enwerkt het zoals ik het zou wensen.
Wat bij mij wel relatief goed lijkt te werken is:
-Kabel aansluiten
-Druppel voor de paal houden
-in de auto nog even de tijd verzetten
De laadpaal begint daarmee wel even kort met laden in de tijd tussen druppel en in de auto de tijd met 1 minuut verstellen, maar daarna slaat de laadpaal in de modus "wacht op auto" enwerkt het zoals ik het zou wensen.
Ik heb een laadpaal via EV company, maar merk in de app dat als ik uitgesteld laden heb ingeschakeld (voor mij heb ik dat ingesteld tussen 23.00 en 10.00) dat het inderdaad voorkomt dat ie voordat het 23.00 is, soms ook al even aanspringt, gaat laden en dan na bv 1 minuut weer pauzeert. Geen idee waarom die dat doet, in principe zou ie pas om 23.00 moeten beginnen.
Procedure die ik uitvoer is:
Pasje ervoor, dan wordt ie geaccepteerd
Laadkabel erin
Auto op slot
Zie soms ook dat ie dan een paar 0,01KWh per uur al laadt, terwijl ie gepauzeerd had moeten blijven.
Niet echt een issue, maar wel apart.
Heb inderdaad ook 1x 's morgens geen geladen auto gehad, maar dat was denk ik omdat de laadsessie niet goed was gestart.
Iemand hier nog toevoegingen of suggesties op??
Procedure die ik uitvoer is:
Pasje ervoor, dan wordt ie geaccepteerd
Laadkabel erin
Auto op slot
Zie soms ook dat ie dan een paar 0,01KWh per uur al laadt, terwijl ie gepauzeerd had moeten blijven.
Niet echt een issue, maar wel apart.
Heb inderdaad ook 1x 's morgens geen geladen auto gehad, maar dat was denk ik omdat de laadsessie niet goed was gestart.
Iemand hier nog toevoegingen of suggesties op??
Met betrekking tot adaptive cruise control.
Ik had het Driving Assistance Plus pakket besteld, maar dat was niet meer leverbaar in juli. Toen heb ik dat moeten laten vervallen, wel de optie Adaptive Cruise Control apart besteld.
Heb nu dus niet meer de lane assist (dus ook niet meer de lichtjes op het stuur).
Ik heb het vermoeden dat deze ACC wel iets meer uitgekleed is dan de andere versie. Ik merk bv dat ie niet anticipeert op bochten, terwijl de navigatie dat wel weet.
Iemand hier bekend mee?
Ik had het Driving Assistance Plus pakket besteld, maar dat was niet meer leverbaar in juli. Toen heb ik dat moeten laten vervallen, wel de optie Adaptive Cruise Control apart besteld.
Heb nu dus niet meer de lane assist (dus ook niet meer de lichtjes op het stuur).
Ik heb het vermoeden dat deze ACC wel iets meer uitgekleed is dan de andere versie. Ik merk bv dat ie niet anticipeert op bochten, terwijl de navigatie dat wel weet.
Iemand hier bekend mee?
Wat bedoel je met anticiperen op bochten?marijnimouse schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:15:
Met betrekking tot adaptive cruise control.
Iemand hier bekend mee?
Ik heb geen adaptive cruise control en/of driving assists besteld. Er zit wel optie '9QY Driver Assistance Preparation Ii" op de auto.
Ik heb hierdoor wel de 'range' knopjes op het stuur die een melding geven "deze functie kunt u bijkopen" als ik ze indruk. De auto heeft overigens wel lane-assist boven 80km/u die tegenstuurt en stuur laat trillen en de auto remt zelf voor bochten, rotondes en auto's die in de weg rijden op de weg in adaptive mode.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.