Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldalexander
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-07-2023
Qua opties is er inderdaad geen ruimte omdat de leasemaatschappij scherpe afspraken heeft.

Uiteindelijk gaat het de Alpinweiss uitvoering worden en heb ik een paar hoogglans zwarte spiegelkappen erbij geregeld (geen optie op de eDrive40). Dit maakt de auto volledig af met het M Sport Pro pakket waarbij veel delen ook in hoogglans zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldalexander
  • Laatst online: 08-07-2023
Qua opties is er inderdaad geen ruimte omdat de leasemaatschappij scherpe afspraken heeft.

Uiteindelijk gaat het de Alpinweiss uitvoering worden en heb ik een paar hoogglans zwarte spiegelkappen erbij geregeld (geen optie op de eDrive40, wel ). Dit maakt de auto volledig af met het M Sport Pro pakket waarbij veel delen ook in hoogglans zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ckit_tse
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-09-2023
Klopt, als je naar de video (zie link boven van schumi1986) kijkt en naar 34m10s navigeert, dan wordt er een verklaring gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiGRoN_NL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-05 12:17
Heeft iemand van jullie een frozen kleur? Ik twijfel om te switchen van Sapphire Black naar Frozen grey. Ik lees veel cons, maar ook berichten van ervaringsdeskundigen die aangeven dat het eigenlijk een erg makkelijke lak is, mits je je aan wat spelregels houdt. Hier ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-04 12:21
De frozen kleuren zijn prachtig, maar weet wel als je een kras erop hebt dat je deze niet eruit polijst.

Als je de i4 mooi wilt houden dat je kunt overwegen een paint protection film te laten plaatsen.

Of als je je niet stoort aan een krasje dan zou je ook nog kunnen overwegen voor een ceramische coating om het schoonhouden te vergemakkelijken en iets van bescherming te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiGRoN_NL
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-05 12:17
Precies, dit lees ik ook overal. Aan de andere kant lees ik ook dat het meer krasbestendig is dan glanzende lakken, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringsdeskundigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
Heb al een paar posts op Amerikaanse forums gelezen waar meerdere mensen al krasjes op hun auto hebben zitten.

Ik ken mezelf, ik erger me aan ieder krasje. Als het dan ook nog niet weg te krijgen is door wat te polijsten of schuren ….

Dat zou jezelf af moeten wegen, kun je leven met krasjes?? 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-03 10:47
Gewoon geen krassen maken 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-05 11:49
Over ceramische coatings gesproken......;-) Zijn er hier mensen die dit al eens gedaan hebben en wat zijn de ervaringen en kosten?
Mijn auto is dan wel een lease auto maar ik overweeg toch om dit te doen omdat de auto dan mooier blijft en makkelijker schoon is te maken. Of is het onzinnig om te doen met een lease auto, gezien de kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dustbak
  • Laatst online: 07-09-2022
Paint protection film is misschien wat overdreven voor een i4. Kost al gauw 7000euro voor de hele auto en 2 a 3K voor een deel. Nu ik toch aan het wachten ben totdat de dealer de BDC ontvangt en kan inbouwen heb ik gevraagd of ze in de tussentijd een glascoating kunnen aanbrengen. Bij sommige noemen ze het een keramische coating anderen weer glas coating. Gek genoeg lees ik altijd dat een keramische coating langer mee gaat dan glas maar bij het bedrijf dat het voor mijn dealer doet is het weer net andersom… Deze coating gaat 3 tot 5 jaar mee. Houdt de lak mooi, uiteraard kun je altijd nog krassen krijgen maar een zekere mate van bescherming heb je wel. Zeker tegen dof worden! Kosten voor die coating zijn ca. 1200€. Ik heb het ook met mijn 330e gedaan. De lak blijft n.m.m langer mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:06
En dan gewoon door de wasstraat zonder al teveel krassen? Niet handmatig hoeven wassen is me wel wat waard.
Nu neig ik naar jaarlijks kleien, polijsten, waxen etc, kost ook wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dustbak
Ik haalde mijn 330e altijd door de wasstraat. Het wordt afgeraden omdat die laag dan sneller slijt maar ik heb het juist voor dat soort gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 08:29
Jausie schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:21:
[...]
Bij mij zat er precies € 0,- onderhandelingsruimte want via een leasemaatschappij.
Hou er ook rekening mee dat per 1 nov de prijzen van de auto omhoog gaan.
Ik weet niet of die prijzen nu al in de onlline configurator staan maar die verhoging wordt wel doorberekend omdat je de auto pas na november geleverd gaat krijgen.
In Nederland?
In België is dat, en maar logisch, niet toegelaten.
De prijs bij bestelling = prijs bij levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-05 05:27
voodoo077 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

In Nederland?
In Belgie (ben ook Belg) is het idd niet toegelaten ... MAAR : verschillende merken passen het wel toe onder het mom : U mag altijd de wagen annuleren. Deze praktijk zal blijven duren tot enkele mensen uit principe naar de rechtbank trekken en een deftige schadevergoeding eisen (en ook zullen krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
voodoo077 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

In Nederland?
In NL is dat helaas niet zo. Ik vind dat zelf ook bijzonder klantonvriendelijk, maar ik begreep van de dealer dat de prijsverhoging gewoon wordt doorberekend. Ik ben een lease rijder dus bij mij scheelt het eigenlijk alleen in de bijtelling, maar toch vind ik het vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
BiGRoN_NL schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:59:
Precies, dit lees ik ook overal. Aan de andere kant lees ik ook dat het meer krasbestendig is dan glanzende lakken, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringsdeskundigen.
Als je van plan bent om weinig tijd aan het autowassen te besteden of vaak naar de wasstraat te gaan zou ik voor een normale metallic lak gaan.

Zoals hier boven al wordt gezegd, krassen krijg je er nooit meer uit, maar je moet er ook voor zorgen dat de matte lak na een tijdje niet gaat glanzen.

Daar heb je een speciale shampoo en poetstechniek voor nodig om er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk wrijving ontstaat tijdens het poetsen van de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefkuil
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-03 11:47
Dustbak schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:22:
Paint protection film is misschien wat overdreven voor een i4. Kost al gauw 7000euro voor de hele auto en 2 a 3K voor een deel. Nu ik toch aan het wachten ben totdat de dealer de BDC ontvangt en kan inbouwen heb ik gevraagd of ze in de tussentijd een glascoating kunnen aanbrengen. Bij sommige noemen ze het een keramische coating anderen weer glas coating. Gek genoeg lees ik altijd dat een keramische coating langer mee gaat dan glas maar bij het bedrijf dat het voor mijn dealer doet is het weer net andersom… Deze coating gaat 3 tot 5 jaar mee. Houdt de lak mooi, uiteraard kun je altijd nog krassen krijgen maar een zekere mate van bescherming heb je wel. Zeker tegen dof worden! Kosten voor die coating zijn ca. 1200€. Ik heb het ook met mijn 330e gedaan. De lak blijft n.m.m langer mooi.
Al een datum van de dealer ontvangen wanneer de BDC wordt verwacht? ik lees op andere fora dat er komende week enkele BDC's worden verwacht en ingebouwd, zal tijd worden ook :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dustbak
jefkuil schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Al een datum van de dealer ontvangen wanneer de BDC wordt verwacht? ik lees op andere fora dat er komende week enkele BDC's worden verwacht en ingebouwd, zal tijd worden ook :(
Helaas :( het kon wel eens half september worden heb ik begrepen. Dat is de langste reparatie die ook ooit gehad heb. Van een auto die ik nog niet eens in ontvangst heb genomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jefkuil
Dustbak schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:11:
[...]

Helaas :( het kon wel eens half september worden heb ik begrepen. Dat is de langste reparatie die ook ooit gehad heb. Van een auto die ik nog niet eens in ontvangst heb genomen…
Bizar, wanneer heeft de dealer medio september aangegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dustbak
jefkuil schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:22:
[...]

Bizar, wanneer heeft de dealer medio september aangegeven?
Een dag of 10 geleden. Ik hoop dat het eerder komt. De i4 staat nu al een week of 4 bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 14:51
Dustbak schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:22:
Ik doe geen coating maar wel ppf over de hoogglans onderdelen (iX3 wel). Als je de wagen met de hand wast vallen de waskrassen wel mee. Tegen echte schade helpt een glas/ceramische coating toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
  • Laatst online: 21-02 07:00
Even een vraag. Is het slecht als je elke keer tot 100% laad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
Ja, de ideale laad range is 20 tot 80%.

Een paar keer is niet erg, maar altijd vol of leeg laden gaat ten koste van je maximale laad capaciteit op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
phex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:43:

Een paar keer is niet erg, maar altijd vol of leeg laden gaat ten koste van je maximale laad capaciteit op den duur.
Dacht namelijk dat het bij de nieuwste accu's niet zoveel meer uit maakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:17
BMWi4 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Dacht namelijk dat het bij de nieuwste accu's niet zoveel meer uit maakte.
Bij een LFP (Tesla Model 3 SR+) niet zo, bij alle andere beter tussen 10 en 80/90% houden.

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-05 13:27

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

phex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:43:

Wat is op den duur? 1 jaar, 2 jaar , 20 jaar? 10 laadcycli, 100 laadcycli, 10000 laadcycli?

Je hebt niets aan de capaciteit/range als je niet in de ochtend kan ontkoppelen en wegrijden met 100%.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
Danfoss schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:12:
[...]

Wat is op den duur? 1 jaar, 2 jaar , 20 jaar? 10 laadcycli, 100 laadcycli, 10000 laadcycli?

Je hebt niets aan de capaciteit/range als je niet in de ochtend kan ontkoppelen en wegrijden met 100%.
Ja dat heb ik nou ook. Range is in dat geval 80%.
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

80% van 500km is volgens mijn berekening nog altijd meer dan 80% van 300km range ;)

Daarnaast ist 100% die je als klant ziet natuurlijk niet echt 100% SoC van de accu.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:46
Gradatie van de accu is toch niet al na 2 maanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
[...]

Voor de exacte slijtage cijfers heb ik geen overzichtje (misschien iemand anders hier op het forum ?).

Maar voor een lange rit laad je hem gewoon 100% vol. Tijdens een lange rit rijd je hem ook praktisch leeg voordat je weer gaat laden. Dus je hebt de capaciteit wel.

De tip om je accu niet volledig vol of leeg laten staan, heeft met techniek van de accu's te maken. Deze slijt dan minder snel. Dus als je zuinig op je auto wilt zijn dan probeer je hier rekening mee te houden in de dagelijkse laad cycle.

Maar als je echt heel veel rijdt op een dag dan kun je misschien ook een plugin Hybrid overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard1970
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-02 18:03
Is het niet zo dat alleen bij snelladen geadviseerd wordt 80% aan te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-05 16:07
Volgens mijn dealer geen enkel probleem met een ac lader. Dc lader legt hogere belasting op de batterijen daarom
Ook dat die afzwzkken vanaf 80 %

Maar mij is gezegd dat ik altijd tot 100 mocht laden. In mijn geval ha moet ze 4 j meegaan en dan einde lease . Misschien niet mooi m
Zo te denken .. maar ja

Meestal laad ik tot 85 sommige dagen tot 100
Maar das maar paar x per maand als ik zo eens nadenk. Afhankelijk van hoe ver ik me moet verplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26

Church of Noise

Drive it like you stole it

Er lijken me weinig werkelijke voordelen aan voorbij 80% laden in de meeste gevallen:

- voor normaal, lokaal dagelijks bereik gebruik heb je je hele batterij niet nodig: reken 10% tot 80% is dus 70% van 590 km (WLTP range i4 edrive40, als voorbeeld) dus 413 km op een dag. Meestal is dat verre van wat je nodig hebt.
- voor lange trips (reizen, ...) zal je aan snelladers waarschijnlijk niet verder dan 80% laden omdat het dan erg traag gaat en je gaat optimaliseren op totale reistijd inclusief laadtijden, het enige wat kan overwogen worden is om aan 100% te vertrekken. De impact op een lange trip daarvan is relatief beperkt, en vaak gebeuren lange trips eerder zelden (paar keer paar jaar op vakantie bvb?).
- Voor zakelijk gebruik hoop ik - heb geen data! - dat er tijdens de dag kan geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:33
NemeSiS-7 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:22:
Gradatie van de accu is toch niet al na 2 maanden?
Ook niet na 1 jaar / 35.000km / 100% laden is mijn ervaring (met ander auto dan wel..).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
VidaR-9 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:04:
[...]

Ook niet na 1 jaar / 35.000km / 100% laden is mijn ervaring (met ander auto dan wel..).
Dat is wel een heel sterke claim.

Want dan zou je de accu cellen, bij aanschaf en na een jaar, compleet doorgemeten hebben.

Met als uitslag, dat jouw accu's geen enkele vorm van slijtage hebben gehad in die periode.

Ik weet niet eens of dat überhaupt fysiek mogelijk is. Zelfs niet bij niet volledig laden.

Maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Zou het niet kunnen dat BMW de capaciteit van de batterij lager aangeeft dan werkelijk, en nadien beetje bij beetje meer capaciteit 'vrijgeeft'? Lijkt me nog zo gek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-05 10:12

Phntm

Tlingelingeling

Church of Noise schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:08:
Zou het niet kunnen dat BMW de capaciteit van de batterij lager aangeeft dan werkelijk, en nadien beetje bij beetje meer capaciteit 'vrijgeeft'? Lijkt me nog zo gek niet.
Ja. Dat doen bijna alle fabrikanten. Ook met mobiele toestellen is dit het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Laatst online: 00:33
phex schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

Dat is wel een heel sterke claim.

Want dan zou je de accu cellen, bij aanschaf en na een jaar, compleet doorgemeten hebben.

Met als uitslag, dat jouw accu's geen enkele vorm van slijtage hebben gehad in die periode.

Ik weet niet eens of dat überhaupt fysiek mogelijk is. Zelfs niet bij niet volledig laden.

Maar wie weet...
True. Laat ik het dan zo zeggen: niets merkbaars.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
Heeft iemand hier toevallig al ervaring met een dakkoffer? De bagare ruimte van de i4 is wat minder dan van mijn huidige auto (station) waardoor ik overweeg een dakkoffer aan te schaffen voor de vakanties.
Ik ben wel benieuwd wat dit met de range/ het verbruik doet. Zijn daar al cijfers van bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ard1970
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09-02 18:03
rolelael schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:13:
Volgens mijn dealer geen enkel probleem met een ac lader. Dc lader legt hogere belasting op de batterijen daarom
Ook dat die afzwzkken vanaf 80 %

Maar mij is gezegd dat ik altijd tot 100 mocht laden. In mijn geval ha moet ze 4 j meegaan en dan einde lease . Misschien niet mooi m
Zo te denken .. maar ja

Meestal laad ik tot 85 sommige dagen tot 100
Maar das maar paar x per maand als ik zo eens nadenk. Afhankelijk van hoe ver ik me moet verplaatsen
Hetzelfde zei mijn dealer. Laden doe ik niet elke dag trouwens, alleen wanneer het nodig is. En ja, dan tot 100% (AC). Sommigen zie ik hun EV elke dag aan de lader hangen, en dan braaf tot 80%. Ook wanneer de accu nog op bijv. 65% staat. Vraag me af wat "slechter" is, telkens onnodig bijladen tot 80%...of 1x per 3 dagen tot 100% AC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dieselkoning
  • Laatst online: 19-04-2023
Ik heb ook dakdragers besteld voor mijn I4 met dezelfde reden. En dit ook bij mijn 3 vorige BMW diesels gedaan. Praktijk is dat hoe harder je rijd, des te meer hoger verbruik. Bij 100km/h is dat nauwelijks 10% maar als je 140 gaat rijden is dat eerder 20% is mijn ervaring met mijn vorige 3 auto's.
En omdat het om luchtweerstand gaat, ga ik ervan uit dat het bij een I4 ongeveer hetzelfde is.
Aan de andere kant: In vakantie verkeer vandaag de dag is het denk ik zinvoller om te proberen constant 115-120 te rijden ipv steeds maar op te trekken en af te remmen naar en van 140. Gemiddeld in tijd scheelt het ongeveer niks, echter qua verbruik zie je een aanzienlijk verschil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phex
Ard1970 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Hetzelfde zei mijn dealer. Laden doe ik niet elke dag trouwens, alleen wanneer het nodig is. En ja, dan tot 100% (AC). Sommigen zie ik hun EV elke dag aan de lader hangen, en dan braaf tot 80%. Ook wanneer de accu nog op bijv. 65% staat. Vraag me af wat "slechter" is, telkens onnodig bijladen tot 80%...of 1x per 3 dagen tot 100% AC.
No offense maar eerder in dit topic klaagden meerdere mensen aan het gebrek aan kennis van dealers.

En nu het uitkomt worden dealers erbij gehaald als bron van autoriteit op de impact van vol laden op de levensduur van een accu.

Ik zou de partij die financieel voordeel behaalt bij de statement (klinkt beter bij verkoop, verdient op vervanging/reparatie) niet zonder meer vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

phex schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

No offense maar eerder in dit topic klaagden meerdere mensen aan het gebrek aan kennis van dealers.

En nu het uitkomt worden dealers erbij gehaald als bron van autoriteit op de impact van vol laden op de levensduur van een accu.

Ik zou de partij die financieel voordeel behaalt bij de statement (klinkt beter bij verkoop, verdient op vervanging/reparatie) niet zonder meer vertrouwen.
Makkelijker is om gewoon te kijken naar de praktijk: BMW i4 is niet de eerste volledige elektrische auto op de markt. Er zijn nog andere spelers. Daar kun je kijken wat bepaald gebruik doet met de accu. Bjorn Nyland bv heeft een paar keer accu degradatie gecontroleerd bij verschillende auto's zoals de kia e-soul en e-golf.

Er is dus op het internet al wat accu degradatie documentatie te vinden... waarom uitgaan van alleen BMW? Die nemen ook maar die accu's ergens om die te proppen in deze voertuigen. Tesla is ook een mooie waar er veel van rond rijden. De oudere accu's hebben nu veel snelladers meegemaakt o.a. Een goeie om eens in te verdiepen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
Phntm schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Makkelijker is om gewoon te kijken naar de praktijk: BMW i4 is niet de eerste volledige elektrische auto op de markt. Er zijn nog andere spelers. Daar kun je kijken wat bepaald gebruik doet met de accu. Bjorn Nyland bv heeft een paar keer accu degradatie gecontroleerd bij verschillende auto's zoals de kia e-soul en e-golf.

Er is dus op het internet al wat accu degradatie documentatie te vinden... waarom uitgaan van alleen BMW? Die nemen ook maar die accu's ergens om die te proppen in deze voertuigen. Tesla is ook een mooie waar er veel van rond rijden. De oudere accu's hebben nu veel snelladers meegemaakt o.a. Een goeie om eens in te verdiepen. ;)
ik vind het vergelijken met andere merken niet handig want het soort accu is toch niet bij elk merk hetzelfde.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vriej29
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-04 14:09
Er is heel veel geschreven over high voltage batteries en hoe deze te behandelen.
De levensduur van een high voltage accu wordt uitgedrukt in het aantal cycli dat deze aankan, waarbij 100% staat voor 1 cycli. Dus twee keer van 20% naar 70% is ook 1 cycli.
Alle onderzoeken wijzen uit dat als je een batterij tussen de 20% en 80% houd het aantal cycli dat een batterij meegaat toeneemt. Alleen de zogenaamde LPF batterijen die Tesla gebruikt in de Standard range model 3 zijn daarop een uitzondering. Nadeel van dit type batterij is dat deze een lagere energiedichtheid heeft en daarom alleen in de Standard rage van de model 3 wordt gebuikt. Ook kan dit type batterij minder snel laden.
Naast het aantal cycli dat een high voltage batterij aan kan zijn ook het aantal keren snelladen van invloed, dit met name door de hoge temperaturen dat dit teweegbrengt. Te hoge temperaturen zijn funest voor alle batterijen.
De vraag is of je het gaat merken in de eerste paar jaar van het gebruik van de BMW I4. Elke fabrikant heeft een zogenaamd buffer ingebouwd waardoor je nooit echt op 0% of 100% uitkomt. Verder gaat de degradatie zo langzaam dat je dit nauwelijks merkt.
Inmiddels veel ervaring opgedaan met elektrische auto's, een Tesla Model 3 die wordt vervangen voor een BMW i4 en als 2e auto al jaren een BMW i3. Wij laden de auto's wanneer nodig tot 80% en bij lange ritten tot 100%. Onze BMW i3 uit dec 2015 met ruim 40k op de teller heeft nog ongeveer 95% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Erg bemoedigend wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
vriej29 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:03:
Er is heel veel geschreven over high voltage batteries en hoe deze te behandelen.
De levensduur van een high voltage accu wordt uitgedrukt in het aantal cycli dat deze aankan, waarbij 100% staat voor 1 cycli. Dus twee keer van 20% naar 70% is ook 1 cycli.
Alle onderzoeken wijzen uit dat als je een batterij tussen de 20% en 80% houd het aantal cycli dat een batterij meegaat toeneemt. Alleen de zogenaamde LPF batterijen die Tesla gebruikt in de Standard range model 3 zijn daarop een uitzondering. Nadeel van dit type batterij is dat deze een lagere energiedichtheid heeft en daarom alleen in de Standard rage van de model 3 wordt gebuikt. Ook kan dit type batterij minder snel laden.
Naast het aantal cycli dat een high voltage batterij aan kan zijn ook het aantal keren snelladen van invloed, dit met name door de hoge temperaturen dat dit teweegbrengt. Te hoge temperaturen zijn funest voor alle batterijen.
De vraag is of je het gaat merken in de eerste paar jaar van het gebruik van de BMW I4. Elke fabrikant heeft een zogenaamd buffer ingebouwd waardoor je nooit echt op 0% of 100% uitkomt. Verder gaat de degradatie zo langzaam dat je dit nauwelijks merkt.
Inmiddels veel ervaring opgedaan met elektrische auto's, een Tesla Model 3 die wordt vervangen voor een BMW i4 en als 2e auto al jaren een BMW i3. Wij laden de auto's wanneer nodig tot 80% en bij lange ritten tot 100%. Onze BMW i3 uit dec 2015 met ruim 40k op de teller heeft nog ongeveer 95% van zijn oorspronkelijke capaciteit. Erg bemoedigend wat mij betreft.
Goede duidelijke uitleg. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi1986
Ben zelf nu 4 jaar in het bezit van een Nissan Leaf 40 kWh, teller staat nu op 50k en van accu degradatie is niets te merken. Volgens dealer bij onderhoud 3%.

Laad al 4 jaar lang bijna elke dag op tot 100%, maar pak weinig snelladers (20x per jaar Max)

Veel snelladers pakken is vele malen slechter dan elke dag opladen tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

BMWi4 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

ik vind het vergelijken met andere merken niet handig want het soort accu is toch niet bij elk merk hetzelfde.
In de huidige markt is er maar 1 voertuig naar mijn weten met een aparte accu en dat is de tesla model 3 SR+ vanaf modeljaar 2021. Daar begonnen ze nieuwe LFP accu's te gebruiken. De rest is gewoon in grote lijnen vrijwel gelijk.

Tesla neemt net als andere fabrikanten gewoon cellen af. Denk hier aan LG, Panasonic bv als grote accu cel fabrikanten. Hoe je met een EV omgaat en met name een elektrische auto, is iets wat zowat in de gehele industrie gelijk is. Je kan dus heus vergelijken met andere merken wat betreft omgang met een accu. We hebben het hier uiteindelijk niet over aerodynamica of andere componenten, puur de werking van een accu en hoe je ermee dient om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_G_
  • Laatst online: 06-01 13:32
Jausie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:46:
Heeft iemand hier toevallig al ervaring met een dakkoffer? De bagare ruimte van de i4 is wat minder dan van mijn huidige auto (station) waardoor ik overweeg een dakkoffer aan te schaffen voor de vakanties.
Ik ben wel benieuwd wat dit met de range/ het verbruik doet. Zijn daar al cijfers van bekend?
Idem hierzo. Ga dan niet van een station naar een i4 maar lever wel 120 liter in.

Volgens mij heeft Carwow een test gedaan wat de invloed is, dat was dan wel met een Skoda Enyaq maar die kwamen, bij constante snelheid van 60 mph op een verlies van 23 miles ten opzichte van de range van 200 miles, dus ca. 12%.

>> YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi Geub
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Jedi Geub

huh!?

Vraagje, ik ontvang hopelijk in oktober mijn BMW i4 M50.

Nu krijg ik netjes een laadpas van het werk (shell) maar wil ik zelf een laadpaal voor thuis laten plaatsten. Wat is wijsheid in deze? Zou graag op die paal ook de pas van mijn werk kunnen gebruiken namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:43

TheVMaster

Moderator WOS
Jedi Geub schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:32:

Nu krijg ik netjes een laadpas van het werk (shell) maar wil ik zelf een laadpaal voor thuis laten plaatsten. Wat is wijsheid in deze? Zou graag op die paal ook de pas van mijn werk kunnen gebruiken namelijk.
Ik heb een paal van NewMotion (al heet dat nu Shell Recharge geloof ik), daarmee kun je gewoon laden met een pas en krijg je de kosten vergoed (je krijgt gewoon een credit factuur elk maand als er bij je paal geladen is). Je kunt overigens zelf gewoon je tarief invullen, dus je hoeft niet bang te zijn dat je hierdoor extra kosten zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
M_G_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

Idem hierzo. Ga dan niet van een station naar een i4 maar lever wel 120 liter in.

Volgens mij heeft Carwow een test gedaan wat de invloed is, dat was dan wel met een Skoda Enyaq maar die kwamen, bij constante snelheid van 60 mph op een verlies van 23 miles ten opzichte van de range van 200 miles, dus ca. 12%.

>> YouTube: Living with an electric car? The TRUTH!
Thxs voor de link. Het valt me dan nog mee. Ca. 10-12% als je normaal rijdt. Dat is dan toch het overwegen waard. Ik zal eens gaan neuzen naar een goede, gestroomlijnde dakkoffert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtsneo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-08-2024
Jedi Geub schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:32:

Ik heb van mijn werk Shell/New Motion. Levertijd op die paal was >180 dagen. Omdat de auto (voor de afleverstop voor 0032350300) eerder zou komen heb ik die kunnen cancellen en zelf een easee home geplaatst.

Je kunt een laadpas aanvragen bij e-flux, en daar dan in hun online omgeving je laadpaal op registreren. Je gebruikt dan gewoon je werk pas om te laden en krijg je vanuit e-flux een creditfactuur; tarief ook zelf in te stellen. Loadbalancing is dan ook mogelijk zonder abo (wel met los kastje van 150 euro).

[ Voor 4% gewijzigd door dtsneo op 23-08-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Jausie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:46:
Passende tassenset kopen vul je de kofferbak optimaal. Kan er echt wel heel veel in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
Kun je mooi wat geld overhouden, je stelt je tarief hoger in als dat je betaald voor je stroom.

Uiteindelijk verdien je dus aan je stroom 😉

Mogelijk een dubbele zetten en die open zetten en je eigen laadpunt gesloten voor eigen gebruik 👍

Hier ook al een easee charge, buurman laad nu bij mij. Mijn i4 is er nog niet en ik heb een dubbeltje per kWh er boven op gezet, hij blij (kan zelf geen paal plaatsen ivm gezamenlijk binnen terrein) en ik blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
dencoupe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:42:
Kun je mooi wat geld overhouden, je stelt je tarief hoger in als dat je betaald voor je stroom.

Uiteindelijk verdien je dus aan je stroom 😉

Mogelijk een dubbele zetten en die open zetten en je eigen laadpunt gesloten voor eigen gebruik 👍

Hier ook al een easee charge, buurman laad nu bij mij. Mijn i4 is er nog niet en ik heb een dubbeltje per kWh er boven op gezet, hij blij (kan zelf geen paal plaatsen ivm gezamenlijk binnen terrein) en ik blij
Denk niet dat dit helemaal zo werkt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Jausie schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

Denk niet dat dit helemaal zo werkt.......
Want?

Of je voor je bedrijf bij snelladers laad tegen (60 cent??)

Of dat je thuis laad voor 45 cent, dat zal je werkgever worst wezen.

Overheid zou kunnen gaan controleren. Maar met die veranderende prijzen komen ze daar waarschijnlijk niet aan toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
dencoupe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Want?

Overheid zou kunnen gaan controleren. Maar met die veranderende prijzen komen ze daar waarschijnlijk niet aan toe.
Omdat ik niet denk dat de leasemaatschappaij of het energiebedrijf jou laat verdienen aan je stroom gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefkuil
Jausie schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Omdat ik niet denk dat de leasemaatschappaij of het energiebedrijf jou laat verdienen aan je stroom gebruik.
Dat heb je goed mis, je kan zelf bepalen voor welk tarief je verkoopt via je laadstation (bovenop de tarieven van je energieleverancier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
jefkuil schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Dat heb je goed mis, je kan zelf bepalen voor welk tarief je verkoopt via je laadstation (bovenop de tarieven van je energieleverancier).
Ik denk dat ik het verkeerd begreep ;) Uiteraard is het mogelijk om stroom aan derden voor een hogere prijs door te verkopen. Ik dacht dat er werd bedoeld om een hoger bedrag voor de eigen gebruikte stroom te declareren van de lease maatschappij dan dat er zelf voor werd betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_G_
dencoupe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:37:
[...]

Passende tassenset kopen vul je de kofferbak optimaal. Kan er echt wel heel veel in
Het wordt helemaal interessant als je (voldoende) zonnepanelen hebt, dan wek je de stroom zelf "gratis" op om deze vervolgens te verkopen aan je leasemaatschappij. >:)

Even los van aanschaf, onderhoud en afschrijving op je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:02
dencoupe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Want?

Ik moest indertijd opgeven wat mijn stroomtarief bij de energiemaatschappij was en daarbij aangeven dat dit "naar waarheid ingevuld" was. Het was dus overduidelijk niet de bedoeling dat je verdiende aan de stroom die werkgever / leasemaatschappij betaalde. Daarbij ook zoveel als mogelijk thuis laden ipv aan dure snelladers.

Vond ik ook wel reëel want de paal werd ook door de werkgever betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
Dan koop je zelf de paal, bepaal je het ook zelf, of zit het bij het leasecontract in? Dan heb je niet zoveel keus 😔

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• phex
Heren, Kunnen we het weer hebben over de i4 IPV je werkgever oplichten of geld investeren om je buurman uit te knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariiiin
  • Laatst online: 21-04 09:40
Heeft iemand geprobeerd om Video in Motion (VIM) te activeren met Bimmercode? en is dit gelukt?
Ik heb gelezen dat Video via USB wel werkt, maar kan niet zoveel over VIM vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De topicwaarschuwing is net als bij de andere EV topics uitgebreid met een verwijzing naar de algemene topics over thuis laden, openbaar laden en lange ritten. Vanaf nu dus graag bovenstaande berichten over thuis laden in een ander topic plaatsen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-04 09:27
Een aantal forum leden zou de wagen geleverd krijgen. Laatste paar weken (mogelijk vakantie) lijkt het aantal leveringen te stokken.

Zijn de leveringen nog een beetje op schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgoes
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 22:03
Mijn leverdatum is 5 weken opgeschoven naar eind oktober 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-04 09:27
mgoes schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:56:
Mijn leverdatum is 5 weken opgeschoven naar eind oktober 😒
Wanneer besteld???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedeurwaarder
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-05 14:57
Mijn i4e40 is ook vertraagd ivm de laserlichten. Ik krijg hopelijk deze week meer informatie over de nieuwe levertijd. Besteld in februari. Oorspronkelijke leverdatum staat op 1 september, maar dat gaat niet gehaald worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvN
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-05-2023

TvN

Ik heb hetzelfde probleem met de laserverlichting. Auto is half oktober 2021 besteld, maar het is onduidelijk wanneer de laserverlichting weer leverbaar is. Ze kunnen geen nieuwe plandatum afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jausie
Bijzonder weer. Mijn auto is in feb besteld en ik weet nog helemaal niks. En mijn auto heeft eigenlijk niet de opties waar zoveel problemen mee zijn qua levering. Je zou dan toch verwachten dat ie wat naar voren wordt gehaald maar schijnbaar niet.
Las wel op andere fora dat de leverproblemen bij andere merken vergelijkbaar zo niet nog erger zijn...Skoda, Kia, MB en Audi doen het niet beter met hun EV's. Integendeel.
Ondertussen wacht ik rustig af (not) totdat ik eindelijk een levertijd van de dealer krijg.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ariiiin
  • Laatst online: 21-04 09:40
RobbieHifi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:19:
Een aantal forum leden zou de wagen geleverd krijgen. Laatste paar weken (mogelijk vakantie) lijkt het aantal leveringen te stokken.

Mid februari e-drive40 besteld en eerste schatting van de dealer was in september rijden. Vorige week bericht gehad dat de auto in productie is gegaan en eind september verwacht wordt. Geen laserlight als optie.

Tussentijds moest ik DAP+drive record laten vallen en door overgang naar MY2023 ook kleine aanpassingen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dedeurwaarder
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-05 14:57
Ariiiin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:26:
[...]

Mid februari e-drive40 besteld en eerste schatting van de dealer was in september rijden. Vorige week bericht gehad dat de auto in productie is gegaan en eind september verwacht wordt. Geen laserlight als optie.

Tussentijds moest ik DAP+drive record laten vallen en door overgang naar MY2023 ook kleine aanpassingen gedaan.
Dat is lekker! Ik heb aangegeven dat de laserlights er bij mij afmogen. Heb er niet zo veel behoefte aan. Had ze slechts, omdat ze uit een pakket kwamen. Hopelijk gaat het helpen met de levertijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-05 16:07
Ariiiin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:02:
Heeft iemand geprobeerd om Video in Motion (VIM) te activeren met Bimmercode? en is dit gelukt?
Ik heb gelezen dat Video via USB wel werkt, maar kan niet zoveel over VIM vinden.
Is niet mogelijk
Video via usb wel
Ik test momenteel de beta versie v bimmercode waar het i4 profiel instaat en de optie is daar ook uitgehaald. Ze hebben in deze versie dus alle opties ie nog wel vermeld staan bij de 4 series, m4 verwijderd die nie werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i4Raden
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-08-2023
RobbieHifi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:19:

Begin oktober 2021 besteld bij Ekris Utrecht tot een maandje geleden eigenlijk niks concreets vernomen anders dan dat de productie in augustus gepland stond. Daarna begon het te lopen, vorige week te horen gekregen dat hij in productie is. Het gaat om een edrive40 met laserlight en HK Audio maar verder geen chipvretende exotische opties ;)

Nog geen bevestiging gekregen dat de productie volledig is afgerond dus ik heb of mazzel dat ik een van de laatste setjes beschikbare koplampen heb gekregen of de dealer moet mij nog informeren over een vertraging. Dat laatste zou echt zuur zijn gezien het feit dat ik al bijna 11 maanden aan het wachten ben. Zijn er op dit forum nog leden die langer geleden hun bestelling hebben geplaatst?

Volgens het verdere schema staat transport gepland voor de week van 05-09 maar de dealer heeft wel aangegeven dat het transport de laatste tijd grillig verloopt dus houdt een slag om de arm.

Ik heb dus nog goede hoop dat de levering plaats vindt voor 01-11 en ik geen last krijg van een prijsverhoging.

• pieterdu
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-04 12:48
Mijn wagen begin December 2021 besteld. (Belgie)

Vorige week van de garage te horen gekregen dat productieslot pas voor volgend jaar zal zijn.
Ook vallen de opties zoals head up display, adaptive head lights park assistant pack plus, etc.... weg en wordt de auto zonder geleverd voor mensen die nu hun auto geleverd krijgen.

Lang leven Belgie |:(

• Jausie
Ariiiin schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:26:
[...]

Zo, das een korte levertijd dan, vergeleken met wat gangbaar is op dit moment. Ging het om een nieuwe bestelling of had de dealer al eerder een slot gereserveerd?
Wel tof voor je dat je de auto al snel krijgt :)
Mijn auto is ook mid februari besteld en tijdens het bestelproces had de dealer al wel aangegeven dat de levering ergens eind november/begin december zou zijn. Ongeveer 10 maanden dus. Maar zoals gezegd heb ik verder niks meer gehoord over de levertijd. Ook niet over opties die wel of niet leverbaar zouden zijn. Het enige dat ik weet is dat er dus een prijsverhoging is per november en dat daardoor de bijtelling omhoog gaat.

• Jausie
pieterdu schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:03:

Vorige week van de garage te horen gekregen dat productieslot pas voor volgend jaar zal zijn.
Ook vallen de opties zoals head up display, adaptive head lights park assistant pack plus, etc.... weg en wordt de auto zonder geleverd voor mensen die nu hun auto geleverd krijgen.

Das balen zeg...Pfff.
Maar als je auto pas in 2023 geproduceerd kan worden, hoe weet de dealer dan nu al dat de genoemde opties vervallen? Is dat dan vanwege de levertijd van de opties? Daar kunnen ze nu toch nog niks over zeggen, lijkt me?

• Church of Noise

Church of Noise

Nog een Belg hier. Om wat jij schrijft dus nog steeds niet besteld, maar weet niet of ik dat nog lang kan 'rekken'. Wil echt DAPP en dat kan nu bvb niet (eDrive40), niet zeker of HK audio nu kan. Daarom wacht ik dus, in de hoop dat de situatie betert.

Zaterdag ga ik een Mercedes EQE testrijden. Een 300 Business Line zou passen in het lease budget., kaler qua uitrusting dan een i4 binnen budget, maar als alle interessante opties tóch wegvallen, dan ga ik dus een kale EQE met een gelijkwaardige i4 vergelijken... Gekke tijden.

• pieterdu
Jausie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Das balen zeg...Pfff.
Maar als je auto pas in 2023 geproduceerd kan worden, hoe weet de dealer dan nu al dat de genoemde opties vervallen? Is dat dan vanwege de levertijd van de opties? Daar kunnen ze nu toch nog niks over zeggen, lijkt me?
Nee idd... Maar hij zei wel dat hij niet wist hoelang de "optie-stop" ging duren. Dus misschien beter dat ik pas volgend jaar een productieslot krijg. Beter wat extra maandjes wachten en alle opties krijgen zeker :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieterdu
Church of Noise schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Nog een Belg hier. Om wat jij schrijft dus nog steeds niet besteld, maar weet niet of ik dat nog lang kan 'rekken'. Wil echt DAPP en dat kan nu bvb niet (eDrive40), niet zeker of HK audio nu kan. Daarom wacht ik dus, in de hoop dat de situatie betert.

Zaterdag ga ik een Mercedes EQE testrijden. Een 300 Business Line zou passen in het lease budget., kaler qua uitrusting dan een i4 binnen budget, maar als alle interessante opties tóch wegvallen, dan ga ik dus een kale EQE met een gelijkwaardige i4 vergelijken... Gekke tijden.
Ik heb dit ook via lease maar mercedes zat er bij ons niet bij....
Tesla was mijn enige andere optie maar buiten de performance is dat toch niet echt mijn ding.

EQE is anders ook niet mis :)

• marijnimouse
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-04-2024
De problemen met betrekking tot vervoer (van Munchen naar Born en dan van Born naar de dealer) zijn overigens gewone transport problemen doordat ook deze sector te kampen heeft met te kort aan chauffeurs etc. Denk dat het wel los zal lopen, kan zijn dat het een paar dagen, max een of twee weken extra vertraging oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

pieterdu schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

Ik heb dit ook via lease maar mercedes zat er bij ons niet bij....
Tesla was mijn enige andere optie maar buiten de performance is dat toch niet echt mijn ding.

EQE is anders ook niet mis :)
Zeker niet mis! :)
Benieuwd hoe die gaat rijden in vergelijking met een i4, want die rijdt als een échte BMW - net een van de redenen waarom ik er eigenlijk een wil(de).
De EQE is een pak zwaarder, maar naar verluidt wel zeer comfortabel. Ben er erg benieuwd naar.

In mijn budget kon voor de i4 in principe dus M sport pakket, DAPP en HK audio, wat het een erg leuk uitgeruste auto zou maken. (theoretisch, op vandaag...)
De EQE Business Line heeft een goede basisuitrusting, maar betere audio, adaptieve cruise etc zijn geen mogelijkheden daarbij. Andere lines zijn buiten mijn beschikbaar budget.

Veel zal dus afhangen van de testrit zaterdag.

• Jausie
Church of Noise schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Zeker niet mis! :)
Benieuwd hoe die gaat rijden in vergelijking met een i4, want die rijdt als een échte BMW - net een van de redenen waarom ik er eigenlijk een wil(de).
De EQE is een pak zwaarder, maar naar verluidt wel zeer comfortabel. Ben er erg benieuwd naar.

In mijn budget kon voor de i4 in principe dus M sport pakket, DAPP en HK audio, wat het een erg leuk uitgeruste auto zou maken. (theoretisch, op vandaag...)
De EQE Business Line heeft een goede basisuitrusting, maar betere audio, adaptieve cruise etc zijn geen mogelijkheden daarbij. Andere lines zijn buiten mijn beschikbaar budget.

Veel zal dus afhangen van de testrit zaterdag.
En wat is de levertijd van de EQE dan? Ik heb begrepen dat de levertijden van MB ook erg lang zijn.

• Church of Noise

Church of Noise

Jausie schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

En wat is de levertijd van de EQE dan? Ik heb begrepen dat de levertijden van MB ook erg lang zijn.
Daar krijg ik hopelijk zaterdag een antwoord op.
Om eerlijk te zijn is levertermijn voor mij minder een issue dan het ontbreken van opties, omdat er toch voor een andere auto zal gezorgd worden moest mijn huidige lease auto vroeger moeten ingeleverd worden dan dat de volgende beschikbaar is. En ik heb wel wat geduld...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maverick99
Eindelijk!! De BMW i4 wordt volgende week geleverd. De auto is in december 2021 besteld en staat sinds eind juli bij de dealer met een uitleverstop. Het onderdeel wat de uitleverstop veroorzaakte wordt deze week vervangen wat betekent dat de auto op kenteken kan worden gezet en volgende week kan worden uitgeleverd.

Voor alle auto's met een uitleverstop is er dus licht aan het einde van de tunnel.

• voodoo077
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 08:29

Voor mij ook een reden om meer en meer te twijfelen om te bestellen. Prachtige wagen maar die levertermijnen voor ons in België gecombineerd met mogelijkheid dat je na +18 maanden wachten een auto krijgt die niet conform is met wat je besteld hebt....
Maar het kan verkeren. Deze week gaan kijken naar Tacora Rot en verkoper zei me dat ze op de i4 hopen eerste helft 2024 voor nieuwe bestellingen MAAR de iX gaat nu plots zeer snel en was oorspronkelijk ook lang wachten. Dus wie weet

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:38
Hmmmm, High Executive niet meer aanwezig bij de m50 configurator.
Vraag mij af wat dit doet bij reeds gedane bestellingen.

[ Voor 5% gewijzigd door fonias op 25-08-2022 11:28 ]

• mgoes
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 22:03
Besteld in week 1 bij Ekris Utrecht.. edrive40, zonder al te veel spectaculaire opties (hifi, elek stoelen, 18", alarm kl3, sensatec, draadloos laden) en heb dus PAP al moeten laten vallen :|

• M_G_
fonias schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:27:
Hmmmm, High Executive niet meer aanwezig bij de m50 configurator.
Vraag mij af wat dit doet bij reeds gedane bestellingen.
Als je in de configurator het Safety pakket aanvinkt dan komt High Ex wel tevoorschijn, echter voor "maar" (E) 1.995, dus dat zal wel met laserlight te maken hebben... :?

• Jausie
M_G_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:41:
[...]

Als je in de configurator het Safety pakket aanvinkt dan komt High Ex wel tevoorschijn, echter voor "maar" (E) 1.995, dus dat zal wel met laserlight te maken hebben... :?
Ik zie laserlight idd nergens meer terug in de online configurator. Daar zullen nu dan dus wel leverproblemen mee zijn.

• fonias
Na mijn bestelling te hebben gedaan gaf de verkoper bij mij aan dat laser is bevestigd door BMW.
Blijft natuurlijk altijd afwachten.

• fonias
Laserlicht is als aparte optie nog te selecteren.
Ik vermoed dat HUD is komen te vervallen.

• TvN

TvN

De optie laserlights wordt door leverproblemen uit het High Ex pakket gehaald. Dit heeft de dealer mij laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefkuil
Net bij de dealer geweest ivm uitleverstop, BDC komt maandag binnen en gaat dezelfde dag erin. Dinsdag ophalen als alles goed gaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvN

TvN

Over vraag mbt levertijden: geef even aan of je in Nederland of België hebt besteld. De levertijden verschillen namelijk per land.

Ikzelf heb de auto half oktober 2021 in Nederland besteld. De auto was ingepland voor productie in eerste week van augustus, maar dit is helaas niet doorgegaan. Nu moet ik dus weer wachten op de laserlights!

• Souvlaki
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11-2022
Volgens Bimmer.work is mijn i4 M50 op 05-08-2022 geproduceerd en staat volgens de dealer sinds die tijd op code 155. NL besteld 05-01-2022, oorspronkelijke productieweek was week 18, maar is dus uiteindelijk week 31 geworden. En vanaf 05-08 dus wachten op transport, inmiddels al 20 dagen......
Gemaakt conform bestelling (zo'n beetje alle opties behalve een trekhaak), dus met High Executive, laserlicht, etc. Het enige ontbrekende is dat ik die achterklep niet meer open kan schoppen, maar dit gewoon met de hand of sleutel zal moeten gaan doen. Jammer, maar daar kan ik mee leven. Nu alleen dat transport nog...... })

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Souvlaki
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-11-2022
.....en de aflevering natuurlijk! 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFsCv9FEDqw8vpbPs0qRxW0wQnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d16bfpCzQw6ydvmNuCsY26BQ.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 31 ... 116 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.