voodoo077 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:22:
[...]
Gisteren dus uiteindelijk de i4 ongeveer 2 uur getest.
Leuke ervaring maar helaas geen wow-gevoel
Wagen rijdt veel beter dan de Polestar2 waar hoger wordt over gepraat of een Mach-E, de misbaksels van de VW groep etc.
Kort mijn gevoel:
+
Zeer mooie wagen
Top afwerking
Goede zetels
Leuke interieur kleuren aan lage prijs
Zeer goede wegligging voor een EV
Laag verbruik
Heads Up display top (maar dure optie!)
-
Infotainment niet zeer overzichtelijk door breedte scherm, beter was een hoger in midden
Geen andere voertuigen te zien op GPS en die zag er ook relatief "oud" uit
Sportwagen van look maar niet dat gevoel voor de e40 *
Zeer weinig ruimte in de wagen. Als ik dat nog eens mijn stoel zet zoals ik wil dan kan er achter mij nog een kind of een kleine volwassene in, niks meer
Geen frunk en relatief kleine koffer
Standaard audio is niet goed
Veel opties duur en niet standaard, bepaalde opties zoals handenvrij openen zou je toch mogen verwachten op een wagen van +40K dus zeker op deze! Sommige zelf niet mogelijk zoals elke zetel apart verwarmen
De i4 is zeker NIET afgeschreven en in tegenstelling tot wat ik hier lees over bepaalde opties die er niet zouden zijn garanderen ze me dat die er wel komen bij een nieuwe bestelling.
* Woordje toelichting. Ik had geen autobahn en dus vooral de 0-100 kunnen testen en dat viel me echt wel tegen. Op moment mijn echtgenote gaan oppikken en ook met haar erin eens die 0-100 gedaan zonder iets te zeggen en ook zij vond het niet wow. Ik denk dat het is omdat de BMW langzaam zijn power vrij geeft en wellicht langer volhoudt erna dan een Tesla die echt alles ineens geeft waardoor je een rollercoaster gevoel hebt. Daarentegen is de wegliigign zoals al vermeld super.
Dus Pap3rclip best eens zelf gaan testen en dan beslissen wat beangrijkste is: een zeer mooie wagen die zeer goed op de weg "plakt" en met een relatief laag verbruik maar met weinig plaats zeker met een gezin of een wagen die meer plaats heeft en andere voordelen maar er dan een stuk minder gelikt uitziet
Vandaag ook de i4 eDrive 40 mogen testen voor een anderhalf uur...
Ik ben best onder de indruk!

. Rij momenteel met een 3-serie (F30) en moet zeggen dat ik hem qua wegligging en rijervaring gelijkaardig vind, in de positieve zin. Ergens wel jammer dat de test-auto natuurlijk met alle opties uitgerust was, zo weet je nog niet goed wat je over houdt met een "normale" configuratie.
Pluspunten:
+ Fantastische lakkleur op de testauto: grijs met gouden schitteringen - vooral in de zon echt speciaal, top maar waarschijnlijk niet goedkoop.
+ Exterieur en interieur: ziet en voelt er allemaal zo veel beter uit dan een Tesla 3/Y, de blauwe stiksels gaven ook echt een premium indruk
+ Kofferruimte met inklapbare zetels heeft me aangenaam verrast
+ Wireless Android Auto (!!)
+ Navigatiestem die niet meer het volume van de radio/muziek praktisch op mute zet (stoor ik me mateloos aan met mijn 3-serie, tijdens het nieuws of iets interessant mis je alles tot die rotstem klaar is met de navigatie voor te lezen)
+ Algemeen rijgedrag en wegligging
+ Acceleratie in sport-modus (niet vanuit stilstand, maar tijdens het rijden)
+ Harman Kardon speakers
Minpunten:
- Acceleratie vanaf stilstand: niet te vergelijken met Tesla, hij komt traag op gang. Maar nog steeds meer dan voldoende op de openbare weg
- Schermen/infotainment komt zeer druk over in het begin, heel veel input/getallen/tekst op je schermen. Dit begon wel te wennen na verloop van tijd. Bovendien heb je het touchscreen nodig om iets zo simpel als je temperatuur of klimaat te veranderen (hopelijk wordt dit niet de standaard maar ik vrees er voor)
- Lane assist was wel heel spannend en me net iets te onvoorspelbaar. Ook niet gevonden hoe ik dit uit kon schakelen tijdens het rijden (zie punt hierboven, erg complex infotainment met informatie-overload)
- Veel bijbetalen voor alles wat leuk is (Harmon Kardon speakers, laser lampen met eigen dagrijstandvorm, HUD, birdeye-view parkeercamera, M-pakket,... tot zelfs het plankje om je telefoon draadloos op te laden - jammer toch dat je zelfs voor zo iets basic weer extra moet gaan betalen)
- Levertermijn: de medewerker gaf aan bij het nu plaatsen van een bestelling, levering eind 2023-begin 2024 met geen garantie. Dat is toch echt zo zonde en voor mij de grootste dealbreaker. 2 jaar wachten inclusief de verdere afschrijving en waardevermindering van m'n huidige auto... en dan nog maar hopen dat hij tegen dan ook effectief geleverd wordt. Waar gaat dit nog over...
Over de batterij en het elektrisch rijden kan ik weinig zeggen, maar ga er van uit dat dit wel in orde is.Brake-mode werkt ook goed na wat gewenning.
Al bij al, zeer positieve ervaring.
Mocht de levertermijn wat normaler, à la Tesla, zijn had ik hem direct besteld. Nu nog even nadenken of al dat wachten het wel waard zou zijn.