Alles hangt af van de smartphone die je hebt. Mijn dealer beweerde eerst dat het alleen met Apple lukt maar dit is onzin. Ook android kan, maar alleen met allerrecentste modellen (en ook apple trouwens alleen met recente modellen) -- De lijst met compatibele toestellen is trouwens online beschikbaar.cmwteunissen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:18:
Heeft een van de gelukkigen die de i4 al in bezit heeft de digital key of de keycard kunnen installeren?
Bij mij lukt het niet.. het lijkt wel alsof de NFC lezer in de middenconsole niet werkt. Volgens de filmpjes die ik kan vinden, zou het heel simpel en intuïtief moeten gaan..
De dealer heeft (nog) geen idee waar het aan kan liggen, hebben ze "nog niet eerder meegemaakt"
Ik kreeg zojuist te horen (heb dealer zelf maar gebeld ook) dat de status vandaag is veranderd naar 190.. oftewel onderweg naar Born. Men verwacht nog steeds de auto volgende week te ontvangen bij de dealer. 🤞🏼TheVMaster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:04:
Heb net weer contact gehad met de dealer. Op dit moment staat mijn i4 nog steeds in München op status 182. Ze proberen met alle macht om de auto's richting Born te krijgen, maar blijkbaar is er een groot tekort aan mensen die hiervoor kunnen zorgen
Vraag is dus hoelang het nog gaat duren voordat we onze i4 in ontvangst kunnen nemen.
NICE!Ard1970 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:16:
[...]
Ik kreeg zojuist te horen (heb dealer zelf maar gebeld ook) dat de status vandaag is veranderd naar 190.. oftewel onderweg naar Born. Men verwacht nog steeds de auto volgende week te ontvangen bij de dealer. 🤞🏼
Nu maar hopen dat ze die van mij stiekem ook hebben meegenomen en de dealer het vandaag niet nogmaals gechecked heeft. Ik zal hem eind van de week nog eens benaderen.
RobbieHifi schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:00:
[...]
Hier ook van F20LCI naar i4. De F40 (gelukkig) overgeslagen, maar in de lease ontloopt een 4 cilinder F40 met opties een i4 (wat kariger uitgevoerd) elkaar bijna niet.
Wat me overigens opviel. Ik heb zonder ACC besteld. Heb het nu op de F40 zitten, maar gemengde gevoelens bij. Echter, in de configuratie van de i4 zitten opties 9QX en 9QY, wat voorbereidingen zijn voor driving assitance. Ergo, er komt gewoon een radar op zodat je de ACC later nog kan toevoegen vanuit de connecteddrive shop. Ben benieuwd of die radar er toch al voor zorgt dat de auto meer/minder gaat inhouden bij al uitrollend naderen van andere auto's.
Auto overigens 2 weken geleden besteld, dus inderdaad significant verschil met België.
Die van mij zal die van jou toch niet in de kou hebben laten staan, daar in Die Heimat?TheVMaster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:33:
[...]
NICE!![]()
Nu maar hopen dat ze die van mij stiekem ook hebben meegenomen en de dealer het vandaag niet nogmaals gechecked heeft. Ik zal hem eind van de week nog eens benaderen.
Ik mag hopen dat ze elkaar niet achter hebben gelaten.Ard1970 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Die van mij zal die van jou toch niet in de kou hebben laten staan, daar in Die Heimat?
Heb je beide sleutels in de auto liggen?cmwteunissen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:18:
Heeft een van de gelukkigen die de i4 al in bezit heeft de digital key of de keycard kunnen installeren?
Bij mij lukt het niet.. het lijkt wel alsof de NFC lezer in de middenconsole niet werkt. Volgens de filmpjes die ik kan vinden, zou het heel simpel en intuïtief moeten gaan..
De dealer heeft (nog) geen idee waar het aan kan liggen, hebben ze "nog niet eerder meegemaakt"
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Er is een onderscheid tussen de NFC card, de Digital Key op de iPhone en de Digital Key Plus op de iPhone.cmwteunissen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:18:
Voor die eerste twee heb je volgens mij een NFC lezer nodig, die laatste niet. Comfort Access moest bij andere auto's besteld worden mét draadloos laden. Maar sinds de Digital Key Plus niet meer. Ik heb mijn i4 besteld mét Comfort Access maar zónder draadloos laden. Geen idee of je er een NFC bakje bij krijgt, maar het idee is dat je met UWB-compatible iPhones (laatste 2 jaar dacht ik) bij naderen al ontgrendelt en de telefoon niet meer uit je broekzak hoeft te halen voor starten. De NFC card en Digital Key moet je echt op je handgreep leggen en in het oplaadvak.
Fingers crossed. Op zich is hij nog niet te laat in Born om de planning te halen. Mijn exemplaar zou ergens volgende week vanuit Born bij de dealer afgeleverd worden. Gezien het bericht van Ard zullen ze inmiddels wel allemaal op de trein naar Born zitten vanuit status 182.TheVMaster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:44:
[...]
Ik mag hopen dat ze elkaar niet achter hebben gelaten.De dealer liet mij vandaag nog horen dat hij status 182 had, dus OF hij heeft het niet gechecked OF die van mij staat nog in Munchen.
Veel gezocht in de topic en sommige zaken zoals kortingen en bepaalde opties, levertijden etc. vind ik meermaals terug en in detail. Ook dat bepaalde opties extra wachttijden kunnen opleveren.
Echter deze vind ik niet onmiddellijk terug dus als er iemand is die meer info heeft, graag!
* BMW Drive Recorder - wat mag ik me daarbij voorstellen? Is dat constante opname van de camera's zoals bij Tesla? Of enkel op bepaalde momenten?
* Wat heeft de DAP Pro van 2035 euro meer dan PAP Plus van 560 euro + Adaptive Cruise met Stop&Go van 665 euro?
Of moet ik DAP Pro vergelijken met DAP van 920 euro + Adaptive Cruise met Stop&Go van 665 eur?
En is PAP Plus nog iets anders - enkel soort 360 view bij parkeren?
* Iemand die de verschillende audiosystemen heeft getest? In mijn huidige auto VOOR corona een Harman genomen want reed toen veel maar sinds corona nog weinig en hoe goed ook eigenlijk die meerprijs beter geïnvesteerd in iets anders. De gewone audio nemen of de extra audio aan 390 of toch de HK?
* De IconicSounds is wellicht een gadget dat je eens probeert en erna nooit meer???
* Tenslotte is de M50 veel van zijn extra's kwijt of zie ik dat verkeerd?
In de eerste reviews meldden ze dat de HK, headsup etc. standaard zijn. Nu merk ik die als optie en is dus uiteindelijk enkel de M-kit erbij en uiteraard de tweede motor.
Alvast bedankt!
Echter deze vind ik niet onmiddellijk terug dus als er iemand is die meer info heeft, graag!
* BMW Drive Recorder - wat mag ik me daarbij voorstellen? Is dat constante opname van de camera's zoals bij Tesla? Of enkel op bepaalde momenten?
* Wat heeft de DAP Pro van 2035 euro meer dan PAP Plus van 560 euro + Adaptive Cruise met Stop&Go van 665 euro?
Of moet ik DAP Pro vergelijken met DAP van 920 euro + Adaptive Cruise met Stop&Go van 665 eur?
* Iemand die de verschillende audiosystemen heeft getest? In mijn huidige auto VOOR corona een Harman genomen want reed toen veel maar sinds corona nog weinig en hoe goed ook eigenlijk die meerprijs beter geïnvesteerd in iets anders. De gewone audio nemen of de extra audio aan 390 of toch de HK?
* De IconicSounds is wellicht een gadget dat je eens probeert en erna nooit meer???
In de eerste reviews meldden ze dat de HK, headsup etc. standaard zijn. Nu merk ik die als optie en is dus uiteindelijk enkel de M-kit erbij en uiteraard de tweede motor.
Alvast bedankt!
Laten we het hopenTechBert schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:30:
[...]
Fingers crossed. Op zich is hij nog niet te laat in Born om de planning te halen. Mijn exemplaar zou ergens volgende week vanuit Born bij de dealer afgeleverd worden. Gezien het bericht van Ard zullen ze inmiddels wel allemaal op de trein naar Born zitten vanuit status 182.
Drive recorder neemt niet constant op. Is enkel actief bij impact of manueel via de recorder knop ( blijven vasthouden - dan neemt hij x seconden voor het drukken op en x seconden na ) en dit van de 4 camera's.voodoo077 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:04:
Veel gezocht in de topic en sommige zaken zoals kortingen en bepaalde opties, levertijden etc. vind ik meermaals terug en in detail. Ook dat bepaalde opties extra wachttijden kunnen opleveren.
Alvast bedankt!
Parking Assistant Pack Plus vergemakkelijkt het parkeren en manoeuvreren van de wagen. Het omvat o.a. het Surround View-systeem met Top View, Panorama View en Remote 3D View alsook een zijdelingse parkeerhulp, de noodremfunctie Active Park Distance Control (PDC), Park Assist met begeleiding in de lengte en de dwarsrichting en Reversing Assistant.
De voordelen op een rij:
Keuze uit Top View, Panorama View of 3D View
Direct zicht op de omgeving van de wagen via het Control Display of de smartphone
Beter zicht naar achteren dankzij de achteruitrijcamera
Visuele en akoestische waarschuwing voor botsingen vooraan, achteraan en langs de zijkant
Automatisch parkeren parallel en dwars ten opzichte van de rijbaan en weer wegrijden uit parallelle parkeerplaatsen
Tijdens het “voorbijrijden” wordt de grootte van parkeerplaatsen gemeten
Zorgeloos achteruitrijden dankzij de Reversing Assistant
Intelligente vermijding van aanrijdingen met remingreep bij achteruitrijden
Het Driving Assistant Pack Professional biedt optimaal comfort en veiligheid in monotone of onoverzichtelijke rijsituaties. Naast de inhoud van het Driving Assistant Pack omvat het talrijke andere functies die uw rit nog aangenamer en veiliger maken.
De afstandsregeling (ACC met Stop&Go) incl. botswaarschuwing vooraan met remingreep houdt tot aan 180 km/u de gewenste snelheid en de ingestelde afstand tot het vooropliggende voertuig aan. Indien gewenst neemt Speed Limit Assist daarbij automatisch de huidige snelheid over, die de Speed Limit Info incl. No Passing Info met anticipatie heeft herkend. Tot 210 km/u staat de Steering & Lane Control Assistant met ondersteuning bij wegversmallingen ter beschikking, die u door actieve stuuringrepen helpt de wagen veilig op de rijstrook te houden.
Lane keeping assistant with active side collision protection helpt om botsingen te vermijden. De botswaarschuwing vooraan met remingreep reageert indien nodig met steeds intensievere waarschuwingen en remmen.
De werking van de afzonderlijke rijhulpsystemen van het Driving Assistant Pack Professional kan dankzij Assisted View in de instrumentencombi worden weergegeven als 3D-omgevingsvisualisering in real time.
Ik heb in mijn m50 de hifi upgrade genomen en niet de HK. Vond ik persoonlijk niet nodig. Maar das ieders keuze. Vind de hifi best goed klinken
Iconicsounds begint mij te vervelen :-) in de m50. Heb t nu zelfs afstaan in de sport stand
HK heeft nooit std geweest bij de m50 hoor, zelfde geldt voor de head up display. Deze zat bij mij in het innovation pack
Driving Assistantvoodoo077 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:04:
Alvast bedankt!
- Speed Limit info voor weergave van snelheidslimieten en inhaalverboden in instrumentencluster of (optioneel) BMW Head-up Display. Inclusief Speed Limit Assist (kan de gedetecteerd maximumsnelheid met 1 handeling overnemen in de ACC).
- Lane Change Warning.
Waarschuwt bij veranderen van rijbaan voor verkeer in de dode hoek met vibraties in het stuurwiel en een waarschuwingssignaal in de buitenspiegel.
- Crossing-traffic Warning achter.
Assisteert de bestuurder bij achteruit inparkeren door te waarschuwen voor achterlangs passerend verkeer.
- Botswaarschuwing achter.
Waarschuwt overig verkeer indien een aanrijding van achteren dreigt met hoogfrequent knipperende richtingaanwijzers. Daarnaast bereidt de auto zich voor op een aanrijding door de ramen automatisch te sluiten en de gordels aan te spannen.
Foto van de Sensor
/f/image/aQyJbZxzFX8HFRtUm29uOPmV.png?f=fotoalbum_small)
Driving Assistant Professional (uitbreiding op Driving assistant)
- Active Cruise Control.
Gecombineerd radar- en camerasysteem dat de auto een vooraf ingestelde snelheid kan laten aanhouden en tevens een vooraf ingestelde afstand kan laten bewaren tot de voorligger bij snelheden tussen de 30 en 210 km/h. Ook in fileverkeer stopt en versnelt de auto volledig automatisch.
- Steering & Lane Control Assistant.
Helpt de bestuurder in de rijbaan te blijven met corrigerende stuuringrepen bij snelheden tot 210 km/h en bij filerijden.
- Crossing-traffic Warning voor en Wrong-way Warning.
Assisteert de bestuurder bij het naderen van een kruising door te waarschuwen voor voorlangs passerend verkeer in situaties met beperkt zicht en waarschuwt bij het inrijden van een rijbaan met een inrijverbod.
- Avoidance Assistance.
Helpt om een plotseling opdoemend obstakel te ontwijken door middel van stuurassistentie bij beschikbare uitwijkruimte.
- Side Collision Warning.
Waarschuwt met visuele signalen en trillingen in het stuurwiel voor een inhalend voertuig als de bestuurder van rijbaan wisselt (tussen 30 en 210 km/h). Indien nodig grijpt het systeem in met een stuurcorrectie om uit de gevarenzone te raken.
Foto van de sensor
/f/image/nI1YTeOyLvYvHRPdEYN5plBk.png?f=fotoalbum_small)
Driving Assistant is dus alleen het waarschuwen, DAP doet ook op een aantal zaken actie ondernemen.
Parking Assistant Plus
- Surround View.
Weergave van het beeld als van bovenaf gezien van rondom de auto (Top View en Panorama View).
- Remote 3D View.
Weergave van de omgeving van de geparkeerde BMW op uw smartphone.
Staat helemaal los van de Driving assistent en Driving Assistent Professional opties.
Met mijn langere testrit toch wel een uitkomst met al die verschillende laadpalen en kabellengtes dat je hem lekker precies kan neerzetten.
Drive Recorder
BMW Drive Recorder.
Maakt het mogelijk om een video te maken van de omgeving van de auto en deze af te spelen op het Control Display of te exporteren via USB. Snelheid en GPS locatie worden tevens opgeslagen. (6DR alleen i.c.m. 5DN - Parking Assistant Plus).
Deze is voor mij ook wat onduidelijk. Zeker niet zo mooi als tesla. En lijkt er op dat het maar 40sec video is.
Heb hem zelf niet genomen want in de lease betaal ik de optie meer dan helemaal zelf, plus nog de bijtelling er over, mocht het wel wat zijn kan ik hem achteraf via de store kopen.
IconicSounds vind ik een van de USP van BMW i op dit moment. Persoonlijk vind ik het wat toevoegen aan de rij ervaring. En eventuele passagiers hebben dan ook een beter gevoel van snelheid wat wagenziekte helpt tegen gaan. Zelf een M50 in bestelling dus standaard optie.
Standaard uitrusting is voor wat ik weet niet gewijzigd van zowel de e40 als M50. Als je UK of US reviews hebt gekeken zou dat kunnen, dat zijn andere markten met andere uitrusting en optie combinaties.
Op dit moment is niet van te voren te zeggen welke opties vertraging kunnen geven. Als de opties te bestellen zijn bij de dealer dan zouden ze beschikbaar moeten zijn, maar in deze tijden gebeuren rare dingen.
Verder kan je het beste ook even een aantal dealers langs gaan en daar zaken proberen. Geeft altijd de beste indruk.
Ik heb een iPhone 12 pro.Quiller schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:44:
[...]
Alles hangt af van de smartphone die je hebt. Mijn dealer beweerde eerst dat het alleen met Apple lukt maar dit is onzin. Ook android kan, maar alleen met allerrecentste modellen (en ook apple trouwens alleen met recente modellen) -- De lijst met compatibele toestellen is trouwens online beschikbaar.
Met de telefoon van de dealer werkte het ook niet, noch met de keycard..
BMW Digital Key Plus is compatibel met iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max of nieuwer en Apple Watch Series 5 of nieuwer. BMW Digital Key heeft minstens iOS 13.6 en watchOS 6.2.8 of nieuwer nodig en kan enkel met Teleservices (SA 6AE) en comforttoegang (SA 322 of SA 3DK) gebruikt worden.cmwteunissen schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:51:
[...]
Ik heb een iPhone 12 pro.
Met de telefoon van de dealer werkte het ook niet, noch met de keycard..
De BMW Digital Key Plus is compatibel met iPhone- en Apple Watch-modellen die met de U1-chip van Apple zijn uitgerust. Uw iPhone heeft iOS 15 en uw Apple Watch watchOS 8 of nieuwer nodig.
Kortom : als je 12 pro hier onder valt (ben in apple niet thuis) moet bmw je probleem oplossen lijkt me...
Geloof dat 90+% van de iPhone’s al iOS 15 draait, dus ik vermoed dat het een ‘BMW-issue’ is.Quiller schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:01:
[...]
BMW Digital Key Plus is compatibel met iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max of nieuwer en Apple Watch Series 5 of nieuwer. BMW Digital Key heeft minstens iOS 13.6 en watchOS 6.2.8 of nieuwer nodig en kan enkel met Teleservices (SA 6AE) en comforttoegang (SA 322 of SA 3DK) gebruikt worden.
De BMW Digital Key Plus is compatibel met iPhone- en Apple Watch-modellen die met de U1-chip van Apple zijn uitgerust. Uw iPhone heeft iOS 15 en uw Apple Watch watchOS 8 of nieuwer nodig.
Kortom : als je 12 pro hier onder valt (ben in apple niet thuis) moet bmw je probleem oplossen lijkt me...
Even terugkoppelen voor 'mogelijke' belanghebbenden : de oorzaak is dat er blijkbaar vocht in de module gekomen is... Heel de spiegel moet vervangen worden ... Er zijn nog gevolgen trouwens : bij het openen van de wagen gaan de ruiten (frameless!) een beetje naar beneden... Ze gaan nu af en toe niet meer omhoog met sluiten en die spiegel is ook daar de oorzaak van (aansturing zit blijkbaar in dezelfde module) -- nieuwe spiegel is besteld en wordt 'hopelijk' volgende week geleverd...Quiller schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:32:
Aiai... Ik hoop dat het pure pech en geen kwaliteitsissue is... Rechterbuitenspiegel is bij het uitklappen halverwegen blijven staan en doet niet meer (heeft ook speling als je er aan voelt...)
Ik ben benieuwd waarom dit zo is? Zat er net aan te denken om zakelijk een i4, of model Y, aan te schaffen. Traditioneel met een lening via de bank dan. Heb het niet zo op leasing/renting formules maar misschien weet jij toch waarom dit voordeliger zou zijn? Ik rij momenteel met een BMW 318d F30 met 70k km die ik dan (waarschijnlijk online) zou willen verkopen.kmser schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:41:
[...]
De geafficheerde prijzen zijn een aantal % gestegen. Maar bijna niemand koopt een i4, het zijn vooral leasing contracten.
Ben momenteel in de markt voor een nieuwe EV, Model Y of i4 dus. Is er iemand die een wilde ietwat realistische indicatie kan geven van wat de levertermijn voor een standaard i4 is van bestelmoment tot levering is? Dit in België, mocht dat uit maken. De i4 ziet er alleszins een pak beter uit dan de Model Y vind ik
De BMW Digital Key plus is toch alleen voor de iX?Quiller schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:01:
[...]
BMW Digital Key Plus is compatibel met iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max of nieuwer en Apple Watch Series 5 of nieuwer. BMW Digital Key heeft minstens iOS 13.6 en watchOS 6.2.8 of nieuwer nodig en kan enkel met Teleservices (SA 6AE) en comforttoegang (SA 322 of SA 3DK) gebruikt worden.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ook voor de i4 (mag ik hopen).fsfikke schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:25:
[...]
De BMW Digital Key plus is toch alleen voor de iX?
Dit probleem heb ik ook gehad gisterenavond en vandaag. Het leek mij op een storing in de Internet module in de auto. Garage wilde het remote oplossen maar een verbinding met de auto was niet mogelijk natuurlijk omdat die module er uit lag. Even naar de garage, blijkt dat als je de fysieke volumeknop een tijd (ca 40-50 seconden) ingedrukt houdt er iets gereset word. (Daarmee zet je overigens het hele systeem ook uit) Daarna werkte alles weer.LiveKoRn schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:40:
[...]
Had onlangs wel een probleem met mijn radio en verbinding van mijn gsm met de wagen. Gedurende 2 dagen kon ik mijn gsm niet verbinden met mijn wagen (ook opnieuw instellen had geen efftect) en bij mijn radio kreeg ik steeds de melding 'geen actieve bron', waardoor ik dus ook geen radio had. Had een afspraak gemaakt met de garage maar tegen dat ik kon gaan had het probleem zichzelf al opgelost (geen idee dus wat de oorzaak was) en heb ik de afspraak met de garage dus geannuleerd.
Volgens mij niet hoor.
https://www.press.bmwgrou...achment/T0324128EN/469750
Ik kon destijds nergens iets vinden waarbij de plus variant genoemd werd bij de i4.BMW will use Ultra Wideband technology in the BMW iX to power the BMW Digital Key Plus. Overall, UWB technology is set to become very handy for car owners everywhere, promising both increased security and added ease when using car keys. But what is Ultra Wideband and how does it work? Read on as we explain what potential UWB technology has, and how it helps launch the BMW Digital Key Plus.
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 08-06-2022 21:35 ]
Dat is een persbericht uit begin 2021. Je weet dat de i4 pas eind 2021 op de markt kwam he. Natuurlijk heeft de i4 ondersteuning voor Digital Key Plus.fsfikke schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:33:
[...]
Volgens mij niet hoor.
https://www.press.bmwgrou...achment/T0324128EN/469750
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 08-06-2022 21:35 ]
Eind 2021 als je begin 2021 onder een steen hebt gelegenTheVMaster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:34:
[...]
Dat is een persbericht uit begin 2021. Je weet dat de i4 pas eind 2021 op de markt kwam he.
Ze hebben hem veel eerder aangekondigd, met bovenstaand persbericht. Denk je dat BMW twee maanden voor de massaproductie nog dingen gaat toevoegen? Het is geen Tesla.
Maar ik zie graag een link naar de prijslijst van de i4 waarin de Digital Key Plus geadverteerd wordt.
[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 08-06-2022 21:50 ]
https://www.macrumors.com...-iphone-digital-key-plus/fsfikke schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:35:
[...]
Eind 2021 als je begin 2021 onder een steen hebt gelegen![]()
Ze hebben hem veel eerder aangekondigd, met bovenstaand persbericht.
Maar ik zie graag een link naar de prijslijst van de i4 waarin de Digital Key Plus geadverteerd wordt.
en de i4 wordt dus gewoon ondersteund.
Ook op de site van BMW staat bij de vereisten OS 8 en Comfort Access als vereiste: https://www.bmw.nl/nl/con...ed-drive/digital-key.html
[ Voor 26% gewijzigd door TheVMaster op 08-06-2022 21:43 ]
Deze site, en die je daarvoor linkte zijn natuurlijk geen geweldige authoriteit op dit gebied. BMW zelf houdt het ook heel vaag.TheVMaster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:36:
[...]
https://www.macrumors.com...-iphone-digital-key-plus/
en de i4 wordt dus gewoon ondersteund.
Dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van Tweakers die hun i4 al hebben
Op zich staat het heel duidelijk in de FAQ van de BMW-site ( https://www.bmw.nl/nl/con...ed-drive/digital-key.html ):fsfikke schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:49:
[...]
Deze site, en die je daarvoor linkte zijn natuurlijk geen geweldige authoriteit op dit gebied. BMW zelf houdt het ook heel vaag.
Dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van Tweakers die hun i4 al hebben.
Maar ben ook benieuwd, dit is wel een van de redenen waarom ik voor Comfort Access heb gekozen.Kan ik de BMW Digital Key Plus in mijn BMW met BMW iDrive en BMW Operating System 8 gebruiken?
Om gebruik te maken van de BMW Digital Key Plus, heeft uw BMW met BMW Operating System 8 (afhankelijk van uitrusting en productiedatum) de optionele uitrusting Comfort Access (SA 322) nodig. Uw BMW moet verbonden zijn met uw BMW ID in de My BMW App. Om de BMW Digital Key of BMW Digital Key Plus in te stellen heeft u een internetverbinding nodig en moeten beide autosleutels tegelijkertijd in de auto aanwezig zijn.
Inderdaad, dat was ook een van de redenen dat ik voor Comfort Access heb gekozen.FlorisB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:57:
[...]
Op zich staat het heel duidelijk in de FAQ van de BMW-site ( https://www.bmw.nl/nl/con...ed-drive/digital-key.html ):
[...]
Maar ben ook benieuwd, dit is wel een van de redenen waarom ik voor Comfort Access heb gekozen.
De disclaimer hier is “afhankelijk van uitrusting en productiedatum”, daarnaast ontbreekt zover ik dat kan beoordelen elk bewijs van een praktijkvoorbeeld waarbij een i4 met Digital Key Plus is vastgelegd.FlorisB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:57:
[...]
Op zich staat het heel duidelijk in de FAQ van de BMW-site ( https://www.bmw.nl/nl/con...ed-drive/digital-key.html ):
[...]
Maar ben ook benieuwd, dit is wel een van de redenen waarom ik voor Comfort Access heb gekozen.
Misschien jullie dealers eens vragen? (Ik ben tussendoor afgestapt van mijn m50 bestelling)
[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 08-06-2022 22:03 ]
rolelael schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:02:
Digital key plus werkt niet op de i4. Helaas
Dat is werkelijk waar niet te begrijpen?
De iX is zoals ze het bij BMW noemen de Innovationsträger, daar komen alle nieuwe snufjes eerst op uit.
Je kan bij zoiets niet afgaan op “ja maar het stond op macrumors”.
Kleine lichtpuntje zou nog zijn dat het mogelijk in MY2023 erbij komt, maar daar heb ik nog geen indicatie van gezien.
[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 08-06-2022 22:06 ]
Ooohw, ik ga niet af op wat ik op macrumors lees hoor. Ik ging er eigenlijk blind vanuit dat de i4 (die toch nieuwer is dan de iX) ook dat soort nieuwe snufjes zou krijgen. Voelt ook onlogisch dat de i4 die features niet krijgt, maar goed. Digital Key is ook goed :-) Moet ik de komende 4 jaar toch nog mijn telefoon uit de broekzak halen, ow wacht ik heb een Apple Watch dus kan de foon gewoon laten zitten.fsfikke schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:05:
[...]
De iX is zoals ze het bij BMW noemen de Innovationsträger, daar komen alle nieuwe snufjes eerst op uit.
Je kan bij zoiets niet afgaan op “ja maar het stond op macrumors”.
Het is dan puur een hardwarematig dingetje, want qua software draait dat ding dezelfde versie. Ik stel voor dat BMW upgradekits uit gaat brengen, zodat we zelf de UWB chip kunnen plaatsen :-)
[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 08-06-2022 22:08 ]
Ik vind dat de Apple Watch het niet goed doet. Duurt bij mij veel langer eer de wagen open gaat. En hem ermee starten is al helemaal een ramp
)
Mijn F20 is 45k (ik wilde perse een 4 cilinder benzine), dus het gat is wel slikken maar valt dan mee.Is wel een stap, maar ook een flinke optie. Zelf wel ACC. Miste ik op mijn F20 (wilde perse een handbak....iets met de laatste echte leuke lease bak....)FlorisB schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Toch is het wel even slikken hoor, van net iets onder de 40K naar ruim 60K in de bijtelling. Als het meezit de eerste 35K tegen 16%, zit het qua levertijd tegen dan wordt het de eerste 30K tegen 16%. En dat in het perspectief van veel collega's die een model 3 rijden van 2 jaar terug tegen 8%... Maar goed, als je dan eenmaal instapt ben je het waarschijnlijk snel vergeten.
Wat me overigens opviel. Ik heb zonder ACC besteld. Heb het nu op de F40 zitten, maar gemengde gevoelens bij. Echter, in de configuratie van de i4 zitten opties 9QX en 9QY, wat voorbereidingen zijn voor driving assitance. Ergo, er komt gewoon een radar op zodat je de ACC later nog kan toevoegen vanuit de connecteddrive shop. Ben benieuwd of die radar er toch al voor zorgt dat de auto meer/minder gaat inhouden bij al uitrollend naderen van andere auto's.
Auto overigens 2 weken geleden besteld, dus inderdaad significant verschil met België.
Hoe wil je de auto starten met je watch dan?rolelael schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:08:
Ik vind dat de Apple Watch het niet goed doet. Duurt bij mij veel langer eer de wagen open gaat. En hem ermee starten is al helemaal een ramp)
Net zoals je dat met de iPhone doet. Je geraakt er niet met je pols ( aan de nfc lezer op de draadloze lader ). Dus moet je de iWatch uitdoen en dan tegen de nfc pad houden. De iphone leg je er gewoon op dus das beter en sneller
[ Voor 3% gewijzigd door rolelael op 08-06-2022 22:20 ]
Oke, ik begreep dat je de auto niet zou kunnen starten met de Watch (hij heet geen iWatch btwrolelael schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:18:
Net zoals jij dat met de iPhone doet. Je geraakt er niet met je pols ( aan de nfc lezer op de draadloze lader ). Dus moet je de iWatch uitdoen en dan tegen de nfc pad houden. De iphone leg je er gewoon op dus das betee
Jaja dat weet ik wel dat het niet iWatch heet, maar ze zeggen dat in BE wel eens
Lock, unlock, and start your car by proximity
To lock or unlock you car, hold your device near the car's door handle. To start your car, place your iPhone in the car's key reader or hold your Apple Watch near the reader. Then, press the car's start button.
To lock or unlock you car, hold your device near the car's door handle. To start your car, place your iPhone in the car's key reader or hold your Apple Watch near the reader. Then, press the car's start button.
rolelael schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:23:
Jaja dat weet ik wel dat het niet iWatch heet, maar ze zeggen dat in BE wel eens
Hmm, dus het is niets meer dan een 'leuke gimmick' en niet meer dan dat. Zojuist nog even via Whatsapp contact gehad met de dealer. Die geeft inderdaad ook aan dat DKP alleen op de iX zit, want dat is een auto in een heel andere prijsklasse met dus betere featuresrolelael schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:24:
Ik zal het morgen nog eens even testen voor je
Maar het openen van het portier duurt merkelijk langer dan via comfort access ( sleutel in de broek ). Dus ik gebruik het quasi nooit.
[ Voor 20% gewijzigd door TheVMaster op 08-06-2022 22:49 ]
Geldt ook voor de Augmented Reality tijdens het navigeren; de iX heeft dat wel, op de i4 niet te krijgen. Ook jammer.TheVMaster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:32:
[...]
Hmm, dus het is niets meer dan een 'leuke gimmick' en niet meer dan dat. Zojuist nog even via Whatsapp contact gehad met de dealer. Die geeft inderdaad ook aan dat DKP alleen op de iX zit, want dat is een auto in een heel andere prijsklasse met dus betere features
Ard1970 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:40:
[...]
Geldt ook voor de Augmented Reality tijdens het navigeren; de iX heeft dat wel, op de i4 niet te krijgen. Ook jammer.
[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 09-06-2022 08:08 ]
Ah, wat jammer. Had de hoop dat ook de DKP erbij zou horen. Hoe dan ook geen spijt van de optie, heb comfort access nu ook op mijn auto zitten en vind het echt een pluspunt om zonder sleutels te zoeken de auto te openen en bij weglopen automatisch te laten sluitenTheVMaster schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:32:
[...]
Hmm, dus het is niets meer dan een 'leuke gimmick' en niet meer dan dat. Zojuist nog even via Whatsapp contact gehad met de dealer. Die geeft inderdaad ook aan dat DKP alleen op de iX zit, want dat is een auto in een heel andere prijsklasse met dus betere features
Veel topics over die digital key...
Als ik supra goed lees dan werkt het dus (momenteel?) niet op de i4.
Ik probeer te begrijpen wat het is, dat je je watch tegen je deur houdt en dat het opengaat. Heb een Youtube filmpje gezien dat een heel stuk vroeger in de topic werd gepost en leek me zo omslachtig.
Maar begrijp ik dus goed dat ik niet gewoon een optie kan kiezen waarbij ik geen sleutel heb maar mijn GSM in mijn zak en als ik op pakweg 5 meter van de wagen ben dat die opent en ik keyless kan starten en als ik erna uitgestapt ben en 5 meter van de wagen ben dat die zich automatisch sluit?
Dan begrijp ik niet goed de 2430 euro van het comfortpack? Gewoon keyless openen kan je met veel auto's tegenwoordig en dat zit er standaard op dan is dat wel duur voor wat het is tenzij ik iets over het hoofd zie...
Als ik supra goed lees dan werkt het dus (momenteel?) niet op de i4.
Ik probeer te begrijpen wat het is, dat je je watch tegen je deur houdt en dat het opengaat. Heb een Youtube filmpje gezien dat een heel stuk vroeger in de topic werd gepost en leek me zo omslachtig.
Maar begrijp ik dus goed dat ik niet gewoon een optie kan kiezen waarbij ik geen sleutel heb maar mijn GSM in mijn zak en als ik op pakweg 5 meter van de wagen ben dat die opent en ik keyless kan starten en als ik erna uitgestapt ben en 5 meter van de wagen ben dat die zich automatisch sluit?
Dan begrijp ik niet goed de 2430 euro van het comfortpack? Gewoon keyless openen kan je met veel auto's tegenwoordig en dat zit er standaard op dan is dat wel duur voor wat het is tenzij ik iets over het hoofd zie...
Leasing of renting kan je op kortere tijd als budget het toelaat. Krijg je ook facturen die je in je boekhouding als kost kan inbrengen en je kan bijvoorbeeld de auto nemen met hoge restwaarde en de wagen niet overkopen op einde rit.Pap3rclip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:04:
[...]
Ik ben benieuwd waarom dit zo is? Zat er net aan te denken om zakelijk een i4, of model Y, aan te schaffen. Traditioneel met een lening via de bank dan. Heb het niet zo op leasing/renting formules maar misschien weet jij toch waarom dit voordeliger zou zijn? Ik rij momenteel met een BMW 318d F30 met 70k km die ik dan (waarschijnlijk online) zou willen verkopen.
Bij lening is het voor 5 jaar en komt de wagen als activa in je boekhouding.
Zelfde situatie hier.Ben momenteel in de markt voor een nieuwe EV, Model Y of i4 dus. Is er iemand die een wilde ietwat realistische indicatie kan geven van wat de levertermijn voor een standaard i4 is van bestelmoment tot levering is? Dit in België, mocht dat uit maken. De i4 ziet er alleszins een pak beter uit dan de Model Y vind ik
Model Y vandaag bestellen = eind dit jaar of begin 2023 afhankelijk van gekozen opties.
i4 vandaag bestellen = eind 2023 of begin 2024 afhankelijk van gekozen opties.
De i4 ziet er inderdaad veel beter uit. Testrit straks voorzien dus benieuwd.
Model Y rijdt echt wel super in vergelijking met vele andere EV's.
Veel grotere wagen, sneller, goedkoper, sneller leverbaar, meer technologisch en lager verbruik.
maar minder garages in de buurt, niet zo mooi (maar dat is persoonlijk), geen idee van Berlijn maar andere oppassen met paneel dat niet juist zit of kleurverschil bumper etc.
Tesla supercharger is minder een voordeel want voor iedereen toegankelijk geworden maar natuurlijk krijg je in de Y wel nog melding op je scherm over beschikbaarheid etc.
Zoals ik elders las, het moet een buikgevoel zijn de aanschaf van de i4.
Als je een BMW fan bent en je valt voor deze niet twijfelen.
Als je je hart volgt wellicht ook de i4.
Als je met je verstand kiest dan zijn er andere alternatieven zoals de 3, Y of bijvoorbeeld KIA maar dat is voer voor op andere fora.
Ik ga straks testen en hoop echt dat de i4 mij kan overtuigen en dan nog moeilijker de vrouw overtuigen van geen Tesla te nemen
Demo AppleWatch
[Video: https://share.icloud.com/photos/0a3Aj-K6d_5_l9jdvSFCJvYKA]
Watch moet dus uitgedaan worden en dan op nfc leggen
[Video: https://share.icloud.com/photos/0a3Aj-K6d_5_l9jdvSFCJvYKA]
Weet iemand waar de auto’s in Born aankomen? Ik ben vandaag toevallig in de buurt.
Ja, dat wil je dus niet. Dus die optie valt af. 😂rolelael schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:05:
Demo AppleWatch
[Video]
Komen ze daar vandaag aan dan? 😬TechBert schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:33:
Weet iemand waar de auto’s in Born aankomen? Ik ben vandaag toevallig in de buurt.
VDL Nedcar?TechBert schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:33:
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Heb uit betrouwbare bron dat ze daar uiterlijk dit weekend aan zullen komen.
Dat is dan geen Intercity zeg maar..meer een boemeltje
Mijn buikgevoel zegt ook de i4 > Y. Maar die 1.5-2 jaar wachten is echt ongelofelijkvoodoo077 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:03:
[...]
Leasing of renting kan je op kortere tijd als budget het toelaat. Krijg je ook facturen die je in je boekhouding als kost kan inbrengen en je kan bijvoorbeeld de auto nemen met hoge restwaarde en de wagen niet overkopen op einde rit.
Bij lening is het voor 5 jaar en komt de wagen als activa in je boekhouding.
[...]
Zelfde situatie hier.
Model Y vandaag bestellen = eind dit jaar of begin 2023 afhankelijk van gekozen opties.
i4 vandaag bestellen = eind 2023 of begin 2024 afhankelijk van gekozen opties.
De i4 ziet er inderdaad veel beter uit. Testrit straks voorzien dus benieuwd.
Model Y rijdt echt wel super in vergelijking met vele andere EV's.
Veel grotere wagen, sneller, goedkoper, sneller leverbaar, meer technologisch en lager verbruik.
maar minder garages in de buurt, niet zo mooi (maar dat is persoonlijk), geen idee van Berlijn maar andere oppassen met paneel dat niet juist zit of kleurverschil bumper etc.
Tesla supercharger is minder een voordeel want voor iedereen toegankelijk geworden maar natuurlijk krijg je in de Y wel nog melding op je scherm over beschikbaarheid etc.
Zoals ik elders las, het moet een buikgevoel zijn de aanschaf van de i4.
Als je een BMW fan bent en je valt voor deze niet twijfelen.
Als je je hart volgt wellicht ook de i4.
Als je met je verstand kiest dan zijn er andere alternatieven zoals de 3, Y of bijvoorbeeld KIA maar dat is voer voor op andere fora.
Ik ga straks testen en hoop echt dat de i4 mij kan overtuigen en dan nog moeilijker de vrouw overtuigen van geen Tesla te nemen
Ook maar eens test gaan rijden dan, laat gerust weten hoe het jou bevalt straks!
Ze moeten natuurlijk ook voorzichtig rijden, want we willen niet dat er krasjes op onze mooie i4's komen natuurlijk. En ze moeten natuurlijk elke paar uur even stoppen om de benen te strekken en/of wat te drinkenArd1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:46:
[...]
Heb uit betrouwbare bron dat ze daar uiterlijk dit weekend aan zullen komen.
Dat is dan geen Intercity zeg maar..meer een boemeltje
[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 09-06-2022 11:18 ]
Gisteren een offerte laten maken voor aanschaf i4. Beetje onderhandelen, krijg ik nieuwe offerte die 1500 euro duurder is. Blijkt dat er een algemene prijsverhoging is doorgevoerd van bijna 2000 euro
Ik zie in de offerte wel een verschil in standaardopties, deze zijn toegevoegd:
- 4T3 Flexible Fast Charger (Mode 2)
- 4T4 Ladekabel Professional (Mode 3)
- 4U9 Akoestische waarschuwing voor voetgangers
De oplader kreeg je er initieel bij, dan is die geschrapt en nu is die terug met prijsverhoging.mrwiggs schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:52:
Gisteren een offerte laten maken voor aanschaf i4. Beetje onderhandelen, krijg ik nieuwe offerte die 1500 euro duurder is. Blijkt dat er een algemene prijsverhoging is doorgevoerd van bijna 2000 euro![]()
De laatste is verplicht vanuit Europa en had er ook reeds op moeten zitten.
Ik vraag mij af hoe je je auto zonder die oplader zou moeten opladen. Of zit er wel gewoon een eh..Type 2 kabel bij?kmser schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:09:
[...]
De oplader kreeg je er initieel bij, dan is die geschrapt en nu is die terug met prijsverhoging.
Ik heb offerte van NA de prijsverhoging en vriend had besteld NET ervoor en ik heb alles in detail bekeken en ik zie niks extra bij mij?kmser schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:09:
[...]
De oplader kreeg je er initieel bij, dan is die geschrapt en nu is die terug met prijsverhoging.
Lijstje van hoger:
Dit zie ik bij beiden:
- ZKH flexible fast charger / Zelfde als supra 4T3?
Ik kreeg vandaag telefoontje van dealer.
11 januari besteld en productie nog steeds september en oktober levering.
Wel een wijziging.
De i4M50 tanzanite blauw 20 inch met rode remklauwen en carbon pakket kan blijven maar dan moet ik de M sport pro pakket toevoegen. Anders geen rode remklauwen. Vind dat juist mooi afsteken op het donker blauw. Verschil. De koplampen zijn donkerder. Ik ga morgen bij een demo kijken of ik dat mooier vind. Jullie ervaring met de donkere m pro sport pakket?
Wel een wijziging.
De i4M50 tanzanite blauw 20 inch met rode remklauwen en carbon pakket kan blijven maar dan moet ik de M sport pro pakket toevoegen. Anders geen rode remklauwen. Vind dat juist mooi afsteken op het donker blauw. Verschil. De koplampen zijn donkerder. Ik ga morgen bij een demo kijken of ik dat mooier vind. Jullie ervaring met de donkere m pro sport pakket?
Ik heb alle donkere delen ( shadowlights en shadowline ) en donkere ramen
) op mijn Brooklyn grey en ik vind t mooi en zeker wel zijn geld waard. En ook de rode remklauwen icm Brooklyn grey met de 50th anniversary badges. T klopt gewoon imho . Maar wie ben ik he
Mijne is gister ook aangepast op de M50, de zwarte spoiler uit het M-sport Pro pakket op Tanzanite ben ik nog niet helemaal over uit. Maar heel erg opvallen door hij ook niet als ik hem in de Digital brochure zie.
Verder zitten in NL de 19" 859M in het pakket, en heeft Harman Kardon nu een nette verrekening op de M50.
Ik had al de Shadowline koplampen en de extra shadowline optie besteld. Dus totaal kost het me 92 euro extra. En dan heb ik ook de M gordels er bij en de rode remklauwen.
Verder zitten in NL de 19" 859M in het pakket, en heeft Harman Kardon nu een nette verrekening op de M50.
Ik had al de Shadowline koplampen en de extra shadowline optie besteld. Dus totaal kost het me 92 euro extra. En dan heb ik ook de M gordels er bij en de rode remklauwen.
Dat begrijp ik eigenlijk niet goed, je auto zou geleverd worden in sept/okt dus een MY2022 en toch ben je verplicht te herconfigureren?Bloem1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:40:
Wel een wijziging.
Waar ik al voor vreesde is vandaag ook de bittere waarheid voor mij geworden een medio q4 2021 bestelde edrive40, die eerst gepland stond voor juni en nu begin september in NL is nu geblokkeerd doordat er een driving assistant professional op zit en die nu niet meer mogelijk is. Ik voel mij zo gepakt, dat is echt niet normaal. De enigste uitweg is afbestellen of accepteren. Ik vind het bizar dat mijn auto wordt omgezet naar een my2023 autoBloem1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:40:
Wel een wijziging.
Iemand nog tips voor een gefrustreerde koper ;-)
Wat bedoel je , hij is geblokkeerd?James97 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:32:
[...]
Waar ik al voor vreesde is vandaag ook de bittere waarheid voor mij geworden een medio q4 2021 bestelde edrive40, die eerst gepland stond voor juni en nu begin september in NL is nu geblokkeerd doordat er een driving assistant professional op zit en die nu niet meer mogelijk is. Ik voel mij zo gepakt, dat is echt niet normaal. De enigste uitweg is afbestellen of accepteren. Ik vind het bizar dat mijn auto wordt omgezet naar een my2023 auto
Iemand nog tips voor een gefrustreerde koper ;-)
Als ik het goed begrijp is laten achteruit schuiven naar latere productiedatum in de hoop dat het dan wel beschikbaar is, niet mogelijk?
Dat zou dan idd zwaar klote zijn.
Als je enkel als optie hebt afbestellen of accepteren, zou ik accepteren maar met veel tegenzin
Maar bon, dat zou mijn keuze zijn gewoonweg omdat ik geen andere EV zie, waar ik zou mee willen rijden
Is het een privé of leasing wagen? In geval van leasing, kan je dan voor het gemiste budget eventueel iets anders toevoegen voor dat bedrag?
Dank, het is een leasing, en volgens de lease maatschappij kan ik inderdaad andere opties kiezen voor het budget.oldgrumpy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:48:
[...]
Wat bedoel je , hij is geblokkeerd?
Als ik het goed begrijp is laten achteruit schuiven naar latere productiedatum in de hoop dat het dan wel beschikbaar is, niet mogelijk?
Dat zou dan idd zwaar klote zijn.
Als je enkel als optie hebt afbestellen of accepteren, zou ik accepteren maar met veel tegenzin
Maar bon, dat zou mijn keuze zijn gewoonweg omdat ik geen andere EV zie, waar ik zou mee willen rijden
Is het een privé of leasing wagen? In geval van leasing, kan je dan voor het gemiste budget eventueel iets anders toevoegen voor dat bedrag?
Nu heb ik al een zeer complete auto, dus weet ik niet wat ik nog wil aanklikken.
Ik ben het helemaal met je eens, ik zie geen andere EV die wel snel beschikbaar is, daarnaast wacht ik nu al bijna 3/4 jaar en heb geen zin om mogelijk nog een jaar op een andere auto te gaan wachten.
Wel bekruipt mij het gevoel dat er een commercieel spel gespeeld wordt door a. BMW Duitsland b. BMW Dealer c. Leasing maatschappij d. Allemaal
Wat ik raar vind is dat de dealer aangeeft zelf ook nog slots te hebben als je er nu 1 besteld (buiten de leasing). Houden ze dan liever een auto met Driving Assistant voor hun eigen voorraad. Of is het gewoon BMW Duitsland die ondanks hun eigen berichtgeving niet voldoende chips heeft, maar mij werd verzekerd dat DAP en PAP nooit meer te bestellen op een edrive 40 (dus achteruit schuiven heeft geen zin) dat lijkt meer op mensen naar een m50 halen, maar ook dat lijkt mij onlogisch (dan gaat daar meer krapte ontstaan) Of krijgt de leasing een hogere korting als ze mij doorschuiven naar een my 2023 (lijkt mij zeer onwaarschijnlijk). Hoe dan ook de kopers/leaserijders zijn de dupe van het succes van de i4. Wat ook wel weer mooi is want we gaan wel een fijne auto rijden. Maar nu wel met een wrange nasmaak en een stuk minder veilig en ontspannen
Beperkt aanbod dus maken ze graag misbruik van de situatie om dan maar 10k extra uit te geven aan een M50.James97 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:14:
[...]
Dank, het is een leasing, en volgens de lease maatschappij kan ik inderdaad andere opties kiezen voor het budget.
Nu heb ik al een zeer complete auto, dus weet ik niet wat ik nog wil aanklikken.
Ik ben het helemaal met je eens, ik zie geen andere EV die wel snel beschikbaar is, daarnaast wacht ik nu al bijna 3/4 jaar en heb geen zin om mogelijk nog een jaar op een andere auto te gaan wachten.
Wel bekruipt mij het gevoel dat er een commercieel spel gespeeld wordt door a. BMW Duitsland b. BMW Dealer c. Leasing maatschappij d. Allemaal
Wat ik raar vind is dat de dealer aangeeft zelf ook nog slots te hebben als je er nu 1 besteld (buiten de leasing). Houden ze dan liever een auto met Driving Assistant voor hun eigen voorraad. Of is het gewoon BMW Duitsland die ondanks hun eigen berichtgeving niet voldoende chips heeft, maar mij werd verzekerd dat DAP en PAP nooit meer te bestellen op een edrive 40 (dus achteruit schuiven heeft geen zin) dat lijkt meer op mensen naar een m50 halen, maar ook dat lijkt mij onlogisch (dan gaat daar meer krapte ontstaan) Of krijgt de leasing een hogere korting als ze mij doorschuiven naar een my 2023 (lijkt mij zeer onwaarschijnlijk). Hoe dan ook de kopers/leaserijders zijn de dupe van het succes van de i4. Wat ook wel weer mooi is want we gaan wel een fijne auto rijden. Maar nu wel met een wrange nasmaak en een stuk minder veilig en ontspannen
De grap is nu dat wat standaard is op een toyota yaris niet verkrijgbaar is op een bmw van 70k.
Tot voor kort was ik fan van BMW, maar sinds mijn poging om een i4 aan te schaffen zeg ik: nooit meer een BMW. Premium slaat tegenwoordig alleen nog maar op de prijzen die ze aanrekenen, niet op het afgeleverde product en zeker niet op de ervaring.
Vandaag ook weer te horen gekregen dat de bestelde i4M50 van status 112 weer terug gezet is naar 105.
Verwachte productie is nu eind juli. Maak me alvast op voor het telefoontje dat er diverse opties niet leverbaar zijn 😢
Ga denk maar alvast kijken naar andere auto’s die op voorraad staan 😔 heb geen vertrouwen dat de geconfigureerde/bestelde i4 ooit aan mij geleverd gaat worden.
Verwachte productie is nu eind juli. Maak me alvast op voor het telefoontje dat er diverse opties niet leverbaar zijn 😢
Ga denk maar alvast kijken naar andere auto’s die op voorraad staan 😔 heb geen vertrouwen dat de geconfigureerde/bestelde i4 ooit aan mij geleverd gaat worden.
Gisteren dus uiteindelijk de i4 ongeveer 2 uur getest.Pap3rclip schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:02:
[...]
Mijn buikgevoel zegt ook de i4 > Y. Maar die 1.5-2 jaar wachten is echt ongelofelijkweet niet of ik dat er voor over heb.
Ook maar eens test gaan rijden dan, laat gerust weten hoe het jou bevalt straks!
Leuke ervaring maar helaas geen wow-gevoel
Wagen rijdt veel beter dan de Polestar2 waar hoger wordt over gepraat of een Mach-E, de misbaksels van de VW groep etc.
Kort mijn gevoel:
+
Zeer mooie wagen
Top afwerking
Goede zetels
Leuke interieur kleuren aan lage prijs
Zeer goede wegligging voor een EV
Laag verbruik
Heads Up display top (maar dure optie!)
-
Infotainment niet zeer overzichtelijk door breedte scherm, beter was een hoger in midden
Geen andere voertuigen te zien op GPS en die zag er ook relatief "oud" uit
Sportwagen van look maar niet dat gevoel voor de e40 *
Zeer weinig ruimte in de wagen. Als ik dat nog eens mijn stoel zet zoals ik wil dan kan er achter mij nog een kind of een kleine volwassene in, niks meer
Geen frunk en relatief kleine koffer
Standaard audio is niet goed
Veel opties duur en niet standaard, bepaalde opties zoals handenvrij openen zou je toch mogen verwachten op een wagen van +40K dus zeker op deze! Sommige zelf niet mogelijk zoals elke zetel apart verwarmen
De i4 is zeker NIET afgeschreven en in tegenstelling tot wat ik hier lees over bepaalde opties die er niet zouden zijn garanderen ze me dat die er wel komen bij een nieuwe bestelling.
* Woordje toelichting. Ik had geen autobahn en dus vooral de 0-100 kunnen testen en dat viel me echt wel tegen. Op moment mijn echtgenote gaan oppikken en ook met haar erin eens die 0-100 gedaan zonder iets te zeggen en ook zij vond het niet wow. Ik denk dat het is omdat de BMW langzaam zijn power vrij geeft en wellicht langer volhoudt erna dan een Tesla die echt alles ineens geeft waardoor je een rollercoaster gevoel hebt. Daarentegen is de wegliigign zoals al vermeld super.
Dus Pap3rclip best eens zelf gaan testen en dan beslissen wat beangrijkste is: een zeer mooie wagen die zeer goed op de weg "plakt" en met een relatief laag verbruik maar met weinig plaats zeker met een gezin of een wagen die meer plaats heeft en andere voordelen maar er dan een stuk minder gelikt uitziet
Klote!dencoupe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:02:
Vandaag ook weer te horen gekregen dat de bestelde i4M50 van status 112 weer terug gezet is naar 105.
Zojuist ontving ik, vol verbazing, een mailtje van mijn dealer. Woensdag nog kreeg ik te horen dat de auto op transport ging vanuit München naar Born (en daar dit weekend werd verwacht), zodat waarschijnlijk de auto ca. 1 week later bij de dealer gebracht zou worden.
En dan dit:
:strip_exif()/f/image/LgO9cMtFou3K7dknwJ3D1vbU.jpg?f=fotoalbum_large)
Weliswaar nog half in verpakking en op een hoge stand door de transportblokken...maar.. HIJ IS ER AL 🥳
Besteld op 13 augustus 2021, veel ellende en irritatie door de wijze waarop de planning verliep...maar nu zo blij als een klein kind haha 😅
Vrijdag de 17e kan ik hem ophalen...finally!
En dan dit:
:strip_exif()/f/image/LgO9cMtFou3K7dknwJ3D1vbU.jpg?f=fotoalbum_large)
Weliswaar nog half in verpakking en op een hoge stand door de transportblokken...maar.. HIJ IS ER AL 🥳
Besteld op 13 augustus 2021, veel ellende en irritatie door de wijze waarop de planning verliep...maar nu zo blij als een klein kind haha 😅
Mijn afleverafspraak stond voor morgen gepland.Ard1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:03:
Zojuist ontving ik, vol verbazing, een mailtje van mijn dealer.
Gisteren werd ik gebeld. Tijdens het activeren van alle diensten kon de auto maar geen connectie maken met de BMW systemen. Dus kan er niets geactiveerd worden.
Blijkt er een module defect te zijn die zorgt voor de communicatie tussen de auto en BMW.
Ze hebben nog geprobeerd om de module uit een demo auto te halen wat niet geluk is. Blijkbaar zijn onderdelen aan elkaar gelinkt d.m.v. het chassisnummer.waardoor de andere module niet functioneert in mijn of een andere auto.
Dus bestellen maar.
En je raad het nooit: ze weten de levertijd niet van dit onderdeel. Normaal gesproken is het 'over-night' levering. Dit onderdeel staat op back-order zonder levertijd...
Ben het zo beu al die onzinnige vertragingen. Ben bijna in staat om de hele zooi af te blazen.
Volgens de dealer mag ik nog in mijn handjes knijpen omdat ik maar 2 onderdelen mis.
Modellen vanaf Juli missen nog veel meer.
Mijn reactie was dat ik vooral een premium gevoel en snelheid van levering van BMW mis waar ze zo mee op de borst kloppen, want wat een zooitje is dit allemaal zeg.
De kwaliteitcontrole zou dit essentiële onderdeel toch op werking moeten testen alvorens de auto de fabriek uit gaat. Ze hebben er tijd genoeg voor gehad zou je zeggen.
Top!Ard1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:03:
Besteld op 13 augustus 2021, veel ellende en irritatie door de wijze waarop de planning verliep...maar nu zo blij als een klein kind haha 😅![]()
Mooie velgen ook, welke zijn dat?
Ik mag me ook hier melden!
Rond week 45 komt er een i4e40 om de huidige F31 LCI 320D te vervangen.
Ik heb besteld (lease) met de volgende opties:
High Executive
Model M Sport/BMW M 50 Jahre
18 inch styling 858 M in Bicolor Midnight Grey
M Brooklyn Grau metallic
Leder Vernasca Schwarz met contrasterend stiksel in Blau/Schwarz
M Interieurlijsten Aluminium Rhombicle Anthrazit
BMW Head-Up Display
Levering zonder aanduiding motorisering
BMW Drive Recorder
Parking Assistant Plus
Comfort Access met BMW Digital Key
Opbergvak voor smartphone met draadloze oplaadmogelijkheid
Extra getint glas in achterportierruiten, achterste zijruiten en achterruit
Accenten in Frozen Grey i.p.v. BMW i Blau
Hopen dat ze de afgesproken levertijd halen..
High Executive
M Brooklyn Grau metallic
BMW Head-Up Display
BMW Drive Recorder
Parking Assistant Plus
Prachtig. Was de combinatie die ik voor ogen had. Ook de velgen.
Alleen moeder de vrouw vind de neus van de 4/i4 niets dus moest en zou het een zwarte kleur worden. Dan is de neus minder opvallend zei ze.
Heb je voor BMW Drive Recorder en Parking Assistant Plus harde garanties gekregen?Danfoss schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:31:
Ik mag me ook hier melden!Rond week 45 komt er een i4e40 om de huidige F31 LCI 320D te vervangen.
High Executive
M Brooklyn Grau metallic
BMW Head-Up Display
BMW Drive Recorder
Parking Assistant Plus
Niet direct, maar ook geen berichten dat ze niet kunnen..
Nooooooo 😑😑😑bulsing schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:22:
[...]
Mijn afleverafspraak stond voor morgen gepland.![]()
... stond...
Gaaf man. Die van mij stond tegelijk met die van jou in Born. Ik heb nog niks gehoord van Dusseldorp den haag. Zie er super mooi uit.Ard1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:03:
Zojuist ontving ik, vol verbazing, een mailtje van mijn dealer. Woensdag nog kreeg ik te horen dat de auto op transport ging vanuit München naar Born (en daar dit weekend werd verwacht), zodat waarschijnlijk de auto ca. 1 week later bij de dealer gebracht zou worden.
En dan dit:
[Afbeelding]
Besteld op 13 augustus 2021, veel ellende en irritatie door de wijze waarop de planning verliep...maar nu zo blij als een klein kind haha 😅![]()
Zou als ik jou was even de dealer bellen om te voorkomen dat je auto eindeloos naar achteren schuift omdat je een configuratie hebt die voorlopig niet meer geproduceerd wordt.
Heb zelf mid februari de e40 besteld (geplande productie augustus) met deive record en parkassist plus maar n.a.v. berichten op fora de dealer gebeld en de bevestigde dat deze opties t/m Q1 2023 niet geproduceerd worden.
Heb zelf mid februari de e40 besteld (geplande productie augustus) met deive record en parkassist plus maar n.a.v. berichten op fora de dealer gebeld en de bevestigde dat deze opties t/m Q1 2023 niet geproduceerd worden.
Danfoss schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:35:
Niet direct, maar ook geen berichten dat ze niet kunnen..
Ik begreep van de dealer dat ze vaak pas een paar uur vantevoren melding krijgen dat er een auto gelost gaat worden. Dusseldorp Den Haag is wellicht een veel groter filiaal, waarbij meerdere auto's ineens gelost worden? Wellicht krijg jij morgen of maandag hetzelfde bericht! 🤞🏼Ccbb schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:44:
[...]
Gaaf man. Die van mij stond tegelijk met die van jou in Born. Ik heb nog niks gehoord van Dusseldorp den haag. Zie er super mooi uit.
Hoop hetArd1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:47:
[...]
Ik begreep van de dealer dat ze vaak pas een paar uur vantevoren melding krijgen dat er een auto gelost gaat worden. Dusseldorp Den Haag is wellicht een veel groter filiaal, waarbij meerdere auto's ineens gelost worden? Wellicht krijg jij morgen of maandag hetzelfde bericht! 🤞🏼
Bedankt om je ervaring te delen!voodoo077 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:22:
[...]
Gisteren dus uiteindelijk de i4 ongeveer 2 uur getest.
Leuke ervaring maar helaas geen wow-gevoel![]()
Wagen rijdt veel beter dan de Polestar2 waar hoger wordt over gepraat of een Mach-E, de misbaksels van de VW groep etc.
Kort mijn gevoel:
+
Zeer mooie wagen
Top afwerking
Goede zetels
Leuke interieur kleuren aan lage prijs
Zeer goede wegligging voor een EV
Laag verbruik
Heads Up display top (maar dure optie!)
-
Infotainment niet zeer overzichtelijk door breedte scherm, beter was een hoger in midden
Geen andere voertuigen te zien op GPS en die zag er ook relatief "oud" uit
Sportwagen van look maar niet dat gevoel voor de e40 *
Zeer weinig ruimte in de wagen. Als ik dat nog eens mijn stoel zet zoals ik wil dan kan er achter mij nog een kind of een kleine volwassene in, niks meer
Geen frunk en relatief kleine koffer
Standaard audio is niet goed
Veel opties duur en niet standaard, bepaalde opties zoals handenvrij openen zou je toch mogen verwachten op een wagen van +40K dus zeker op deze! Sommige zelf niet mogelijk zoals elke zetel apart verwarmen
De i4 is zeker NIET afgeschreven en in tegenstelling tot wat ik hier lees over bepaalde opties die er niet zouden zijn garanderen ze me dat die er wel komen bij een nieuwe bestelling.
* Woordje toelichting. Ik had geen autobahn en dus vooral de 0-100 kunnen testen en dat viel me echt wel tegen. Op moment mijn echtgenote gaan oppikken en ook met haar erin eens die 0-100 gedaan zonder iets te zeggen en ook zij vond het niet wow. Ik denk dat het is omdat de BMW langzaam zijn power vrij geeft en wellicht langer volhoudt erna dan een Tesla die echt alles ineens geeft waardoor je een rollercoaster gevoel hebt. Daarentegen is de wegliigign zoals al vermeld super.
Dus Pap3rclip best eens zelf gaan testen en dan beslissen wat beangrijkste is: een zeer mooie wagen die zeer goed op de weg "plakt" en met een relatief laag verbruik maar met weinig plaats zeker met een gezin of een wagen die meer plaats heeft en andere voordelen maar er dan een stuk minder gelikt uitziet
Maandag staat mijn testrit gepland...
Ik neig ondertussen ook meer naar een Tesla 3/Y, ze zien er misschien niet zo mooi en wat kaal uit in vergelijking met de i4, maar als ik zowat de ervaringen hier lees qua levering en onderdelen die missen etc.
Dan heeft Tesla toch wel een stuk beter voor elkaar op dit moment lijkt me, met levering over een half jaartje. Dat en het infotainment/computer en batterij/power aspect van de Tesla's blijft dan toch ook een klasse apart.
Congrats Ard! Ik hoop dat die van mij ook snel bij de dealer mag arriveren, dan kan ik hem hopelijk ook snel ophalen.Ard1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:03:
En dan dit:
[Afbeelding]
Jammer dit weer..voodoo077 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:22:
[...]
..
Wagen rijdt veel beter dan de [..] de misbaksels van de VW groep [..]
Wel tof dat je jouw ervaring deelt.. ik zit stiekem mee te lezen over de i4 omdat ik het toch echt wel een mooie auto vind hoor. Over ongeveer 2 jaar mag ik een nieuwe leaseauto dus, gezien de levertijden, nu maar eens voorzichtig rondkijken.
Heb helemaal niets met SUV dus bijna alle electrrische modellen vallen af.. en dan is daar de BMW i4.. wat een mooie auto. Wel jammer dus om te lezen dat de ruimte zo beperkt is. Want met een jong gezin is ruimte soms toch wel erg prettig merk ik nu.
*sowieso
Thanks. Ik zal de dealer eens bellen en vragen hoe en wat.Ariiiin schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:47:
Zou als ik jou was even de dealer bellen om te voorkomen dat je auto eindeloos naar achteren schuift omdat je een configuratie hebt die voorlopig niet meer geproduceerd wordt.
[...]
Vast wel! Denk dat je net zo verrast gaat worden!TheVMaster schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:59:
[...]
Congrats Ard! Ik hoop dat die van mij ook snel bij de dealer mag arriveren, dan kan ik hem hopelijk ook snel ophale .
Hij zou 3 weken terug op 6 juni op de band gaan.jefkuil schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:26:
[...]
Klote!![]()
wanneer besteld en wat was u oorspronkelijke productieweek?
Nu staat ie op 27 juli gepland (voorlopig) maar gelet op de productie vanaf 1 juli het 2023 model is en daar diverse opties niet meer op zitten, is dat wel een tegenvaller.
Ze gaven aan dat ik over 2 weken contact op kon nemen om dan weer te kijken wat de status is.
Maar dat ga ik niet doen. Ik hoor vanzelf wel dat de configuratie aangepast gaat worden op de nieuwe pakketten. Als dat is (en volgens diverse kanalen zal dat gaan gebeuren) dan is de i4 direct afgeschreven!! Helaas en echt wel een dikke tegenvaller 😔
Maar goed, echte alternatieven zijn er voor mij niet….
Misschien toch maar mijn oorspronkelijke plan thuis maar weer in de week leggen…. Een volle 540i touring 😉
Ik ben ook afgehaakt. Zonet bij Mercedes langs geweest en een eqe geconfigureerd. Ook een mooie auto, een heel andere beleving dan BMW maar ik wacht niet langer dan een jaar op een auto. (Het is 9 maand bij Mercedes)
You don't need eyes to see, you need vision
Ik hoor toch ook verhalen van collega’s van +1 jaar bij Mercedes. Tijdens de verkoop wordt het wel rooskleuriger gepositioneerd maar uiteindelijk ziet het er daar ook niet super uit mbt wachtijden. Is meer een kwestie van geluk wat de opties in je samenstelling aan effect hebben.Yalopa schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:46:
Ik ben ook afgehaakt. Zonet bij Mercedes langs geweest en een eqe geconfigureerd. Ook een mooie auto, een heel andere beleving dan BMW maar ik wacht niet langer dan een jaar op een auto. (Het is 9 maand bij Mercedes)
Precies, overal schetsen ze het rooskleuriger voor. Zo kregen ze mij ook zover om de Audi te annuleren en voor de BMW te kiezen 😅TechBert schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:40:
[...]
Ik hoor toch ook verhalen van collega’s van +1 jaar bij Mercedes. Tijdens de verkoop wordt het wel rooskleuriger gepositioneerd maar uiteindelijk ziet het er daar ook niet super uit mbt wachtijden. Is meer een kwestie van geluk wat de opties in je samenstelling aan effect hebben.
Achteraf blij met de overstap hoor, daar niet van
Dat het overal rooskleuriger voorgesteld wordt zal zeker wel, maar de rooskleurige projecties hebben nog 4 maand verschil.
You don't need eyes to see, you need vision
Net even de nieuwe Nederlandse configuratie doorlopen, maar het enige verschil wat ik terug vind zijn de rode remklauwen ipv de blauwe (kunnen niet icm het m-sport pro pakket).dencoupe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:22:
[...]
Hij zou 3 weken terug op 6 juni op de band gaan.
Nu staat ie op 27 juli gepland (voorlopig) maar gelet op de productie vanaf 1 juli het 2023 model is en daar diverse opties niet meer op zitten, is dat wel een tegenvaller.
Ze gaven aan dat ik over 2 weken contact op kon nemen om dan weer te kijken wat de status is.
Maar dat ga ik niet doen. Ik hoor vanzelf wel dat de configuratie aangepast gaat worden op de nieuwe pakketten. Als dat is (en volgens diverse kanalen zal dat gaan gebeuren) dan is de i4 direct afgeschreven!! Helaas en echt wel een dikke tegenvaller 😔
Maar goed, echte alternatieven zijn er voor mij niet….
Misschien toch maar mijn oorspronkelijke plan thuis maar weer in de week leggen…. Een volle 540i touring 😉
owja en een prijs die 2k hoger ligt… dan maar geen klasse 5 alarm erop
Verder zijn alle opties hetzelfde gebleven volgens mij. Heeft iemand anders een ander idee?
[ Voor 10% gewijzigd door dencoupe op 12-06-2022 09:55 ]
Even een fotootje delen van mijn i4 met nu de Gyeon- Q² MOHS EVO coating er op:
:strip_exif()/f/image/K12uLWXt6UQ8miQqQlaBffpQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Héél erg blij er mee! De kleur en glans zijn zoveel mooier nu, had ik vooraf niet gedacht.. ging me vooral om het vuil afstotende effect eigenlijk.
Vuil afstotend is het overigens ook: ingedroogde vogelpoep veeg je er (restloos) af alsof het een losliggende korst is en na een regenbui oogt m'n i4 alsof hij niet met de hand is gewassen.
Wat mij betreft een absolute aanrader!
:strip_exif()/f/image/K12uLWXt6UQ8miQqQlaBffpQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Héél erg blij er mee! De kleur en glans zijn zoveel mooier nu, had ik vooraf niet gedacht.. ging me vooral om het vuil afstotende effect eigenlijk.
Vuil afstotend is het overigens ook: ingedroogde vogelpoep veeg je er (restloos) af alsof het een losliggende korst is en na een regenbui oogt m'n i4 alsof hij niet met de hand is gewassen.
Wat mij betreft een absolute aanrader!
[ Voor 11% gewijzigd door cmwteunissen op 11-06-2022 10:16 ]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/zRE5KDgv1jp998Meq0rCBJ8T.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cSHNpJHSFVndYD7KIr7AjtNu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hrwr3d7IqETp5cIUQ5DUMqYd.jpg?f=fotoalbum_large)