Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:03
eikrur schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:40:
[...]
omdat de auto na vijf minuten al van 30 naar 80% is gegaan
Wow, now we’re charging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:40
Hoi, ik ben op zoek naar vervanging van mijn F31 330d break. Bedrijfswagen (BE) dus het moét EV, een i4 is dan een logische keuze, mooie wagen ook. Testrit gedaan met een edrive40 en dat reed lekker, voelt als een echte auto (itt. de Y van mijn echtgenote), heerlijk comfortabel en venijnig snel als het moet. Jammer van de gigantische schermen en lelijke graphics maar die overprikkeling lijkt er bij te horen tegenwoordig.

Ik denk wel dat ik de rijbeleving van de smeuïge zescilinder en de ZF-bak met schakelflippers ga missen. Jaja, hallo, luxeprobleem :-) de i4 is heel veel comfortabeler en tot 190 net zo snel, maar ik denk dat net door die perfectie een hoop beleving verloren gaat? Nu is 90% van mijn verkeer saai meetuffen met de rest, daar wint de i4 met vlag een wimpel door zijn comfort. De stukjes waarbij ik de 330d flink de sporen kan geven zijn beperkt, maar geven een saaie rit net even dat beetje kleur.

Zijn hier nog tweakers die een gelijkaardige koudwatervrees hadden en hun ervaring willen delen? Hoe valt het mee om als petrolhead uit een bovengemiddeld vlotte ICE over te stappen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 20:58
subsonik schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:55:
Zijn hier nog tweakers die een gelijkaardige koudwatervrees hadden en hun ervaring willen delen? Hoe valt het mee om als petrolhead uit een bovengemiddeld vlotte ICE over te stappen?
Ik ga van een A45 AMG naar een M50. Met de M50 maar kort gereden, een 40 een weekendje mee gekregen. Ik miste vooral het geluid (ondanks vierpitter, maar A45 klinkt best ok), en het heerlijke gooi en smijt werk. Maar buiten dat was ik best al onder de indruk van de 40. Het is gewoon .. anders. Maar ik kijk er wel naar uit, na 10 jaar A45 eens zin in iets anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:34
Het is inderdaad anders, maar ik wil voorlopig niets anders.

waar je voorheen de motor hoorde ronken, de uitlaat hoorde klapperen, kun je nu in alle rust genieten van een goed stuk muziek en toch mooie snelle inhaal manoeuvres maken, een bocht met snelheden pakken die je eigenlijk niet voor mogelijk hield. Asociaal optrekken voor je eigen gevoel, maar omdat er geen geluid is buiten ben je zelf de enige die het asociaal vind ;)

heb de M50 nu net iets meer als 2 jaar, geniet nog ieder moment dat ik in stap, de knop indruk, de pook (ja ik heb het geluk nog een pookje te hebben) via D naar B manoeuvreer en de eerste meters beweeg. Iedere rit is weer een feestje! wel FM aan, want de snelheden komen iedere rit wel een keer in de invorderingscijfers ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-06 10:10
GeorgeBfast schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:16:
Bij deze zal ik al je twijfel wegnemen . Mijn i4 bij de Duitse Fastned aan de laadpaal . Ruim 208 KWh laadsnelheid!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
en dit zelfs bij 38% SOC :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd8rn7YMYBgEhPRsB8EI-XJUTDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fq8yVxOlnAucteQbLaTWCqID.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 20:17
Haal ik soms ook, kakt wel na 30sec weer in.
Het klopt ook binnen de optimale laadcurve.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugpVAhqWOfUoTKmSReaCDznMAl0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NRTT5hM0FTckqdH2K7FdcU6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 15:40
@caoim en @dencoupe bedankt voor jullie reacties, het lijkt wel in lijn te liggen met wat ik dacht, het is "anders" maar daarom niet slechter, een stuk beleving wordt vervangen door rust en enorme souplesse. Bijkomend argument voor mezelf, een EV hoef je niet warm te rijden zoals een ICE. Niet langer de helft van de rit inhouden omdat de motorolie nog koud is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 13:35
@subsonik Ik heb het voordeel gehad om van een 3GT naar een 330e te gaan en dan naar een i4. Zo ben ik zacht in de elektrificatie gerold. Daardoor wel een laadreflex ontwikkeld en een liefde voor elektrisch rijden. Ik hield ervan om met de 330e elektrisch te rijden, waar ik in t begin vooral de extra PK's fijn vond van de ICE met de elektromotor, reed ik op t einde zo vaak mogelijk puur elektrisch. Heck, ik heb voor mn vrouw een i3 gekocht toen ik mn zonnepanelen gelegd had en ze is werkelijk verliefd op die rare, fascinerende wagen, waar ze voorheen een auto gewoon een auto vond.
En ikzelf ben wel overtuigd van mn i4. Ik heb hem nu 7000km (sinds 4 oktober) en 2x een snellader moeten gebruiken (ik heb een laadpaal thuis en bij mijn klanten), wat trouwens ook probleemloos gegaan is. En omdat ik een eigen laadpaal heb, verlies ik geen tijd meer met tanken :)
Ik vind elektrisch rijden zoveel rustiger en natuurlijker, ik zie er al naar uit om tijdens de kerstvakantie enkele lange ritten te doen, en dan deze zomer naar Zwitserland zal de eerste echte test zijn, want daar zal ik wel meerdere keren moeten snelladen. Maar ik zie er echt naar uit.

[ Voor 0% gewijzigd door Kerberos84 op 13-12-2024 14:14 . Reden: Electrisch/electro is met een K... Old habits... ]

No Gillette, No Minette

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:55
Ik ben ook zeer tevreden over de i4 , ik ben er al een keertje vorige zomer met 2 E Bikes achterop naar Füssen gereden en deze zomer naar de Dolomieten geweest waarbij we in 6 dagen 2448 km gereden hebben , met een verbruik van 17 KWh was dat heel netjes eind augustus/begin september. Geen enkele laadstress gehad en het snelladen gaat werkelijk prima. Voor de rest heb ik zonnepanelen en kan ik eigenlijk altijd thuis laden behalve met vakanties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-06 16:49
Hier nog twee interessante statistiekjes van mijn i4 eDrive40 met trekhaak:

- Gemiddeld verbruik met relatief lege caravan: 31kWh/100km met 83,3km/h
- Gemiddeld verbruik met boot: 29,7kWh/100km met 68,9km/h

Mijn generieke gemiddeld verbruik ligt tussen de 17kWh (zomer) en 20kWh (winter). Voor het trekken van je caravan/boot of iets anders zwaars moet je dus rekening houden met een +30% hoger verbruik en lagere snelheid natuurlijk.

Caravan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05xa4T9Ewi5Q2BtRswmua-lnnps=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q47Wt3zgFvDTDZwtlKl0QSof.png?f=user_large

Boot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIgdbwQHnv3wK0lRWzkIICctQeo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EMIWABwyW69pGaVI929QgLxj.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door B1OO op 14-12-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 06:32
Ik heb ondertussen 92.000 km op m’n i4 m50 en nog steeds heel tevreden.

Net voor het eerst ruitenwisser-vloeistof moeten toevoegen en dat was het enigste onderhoud tot nu toe.

Heeft er iemand van jullie toevallig passende dakdragers voor een i4 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duzzan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 22:18
Nu het weer in Nederland koud en regenachtig is, is mij het volgende opgevallen.

Ik heb een i4 met de laser lights. Fenomenaal, héél tevreden over maar er viel mij wel iets op.

Als het regent dan knippert de verlichting bij stilstand. Het valt alleen op als je stilstaat achter een andere auto. Ik dacht eerst dat het lichtbeeld vertekende door de regen die op de koplamp kwam, maar als je goed kijk dan zie je in de reflectie van de auto voor je dat er iets knippert in de koplamp. Zodra je een beetje gaat rijden is dat ook direct weg. Dus tijdens het rijden merk je er niets van.

Heeft iemand anders dat ook, of is het tijd om naar de dealer te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulic
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-06 08:42
Duzzan schreef op zondag 15 december 2024 @ 07:43:
Nu het weer in Nederland koud en regenachtig is, is mij het volgende opgevallen.

Ik heb een i4 met de laser lights. Fenomenaal, héél tevreden over maar er viel mij wel iets op.

Als het regent dan knippert de verlichting bij stilstand. Het valt alleen op als je stilstaat achter een andere auto. Ik dacht eerst dat het lichtbeeld vertekende door de regen die op de koplamp kwam, maar als je goed kijk dan zie je in de reflectie van de auto voor je dat er iets knippert in de koplamp. Zodra je een beetje gaat rijden is dat ook direct weg. Dus tijdens het rijden merk je er niets van.

Heeft iemand anders dat ook, of is het tijd om naar de dealer te gaan?
Dat is regen welke druppelt van de motorkap, over het glas heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Hydraulic schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:30:
[...]

Dat is regen welke druppelt van de motorkap, over het glas heen.
Ja idd, al veel over gepost met fotos. Ff zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duzzan
Even gekeken en deze filmpjes lijken heel erg wat er gebeurt. Dat is toch geen regen die druppelt van de motorkap?

Knipper

En

Knipper

Die 2 filmpjes lijken precies op wat ik lijk te zien als ik achter een auto sta.

Maar als niet iedereen dit herkent of heeft dan lijkt het iets te zijn dat niet hoort. Ik lees op de verschillende forums geen conclusie … wellicht toch naar de dealer er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19:37
Duzzan schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:57:
Even gekeken en deze filmpjes lijken heel erg wat er gebeurt. Dat is toch geen regen die druppelt van de motorkap?

Knipper

En

Knipper

Die 2 filmpjes lijken precies op wat ik lijk te zien als ik achter een auto sta.

Maar als niet iedereen dit herkent of heeft dan lijkt het iets te zijn dat niet hoort. Ik lees op de verschillende forums geen conclusie … wellicht toch naar de dealer er mee?
Gezien het een effect is dat bij regen optreedt, is dit ongetwijfeld een optisch effect te wijten aan de regen. De dealer zal je niet kunnen helpen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Meer mensen de "Bridgtone Blizzak" winterbanden erop gekregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:46
Scientific schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:10:
[...]

Gezien het een effect is dat bij regen optreedt, is dit ongetwijfeld een optisch effect te wijten aan de regen. De dealer zal je niet kunnen helpen…
Dit is een effect dat optreedt door de reflectie van het licht in de druppels op het oppervlak van de lamp. De anti verblinding sensoren proberen op deze reflectie te reageren en door de beweging van de druppels en de reactie tijd van dat systeem ziet het er wat raar uit bij stilstand.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-06 20:28
Avigoorn schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:16:
Meer mensen de "Bridgtone Blizzak" winterbanden erop gekregen?
Ja, was er niet kapot van. Voelde met name de achterkant nogal glijden. Ook waren ze met 18.000km helemaal op (achterbanden). Er zitten nu Hankook winterbanden onder en die zijn een heel stuk beter. Veel stabieler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-06 20:06

Mojo

The Power Within

Duzzan schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:57:

Knipper

En

Knipper

Mijn auto doet precies hetzelfde (ook met laserverlichting dus). Verlichting lijkt inderdaad echt te flikkeren tijdens regen, kwam ook al tot de conclusie dat dit iets met water op de kappen moest zijn wat eraf drupt. Die filmpjes bevestigen dat inderdaad nog maar eens.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.lentriek
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-04 13:46
Sinds een paar weken leidt mijn linkerspiegel (chauffeurskant) een eigen leven. Telkens ik vertrek dien ik deze bij te stellen.
Bij een dealerbezoek een paar weken terug kreeg hij een update van een uur om dit te verhelpen, maar geen verbetering.
Weet er hier iemand een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duzzan
Ik ben er nog eens rustig voor gaan zitten .. en op het eerste filmpje dat ik link zie je het inderdaad … het zijn inderdaad druppels. Ongelooflijk. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Duzzan schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:14:
Ik ben er nog eens rustig voor gaan zitten .. en op het eerste filmpje dat ik link zie je het inderdaad … het zijn inderdaad druppels. Ongelooflijk. :$
Mocht weer nix kosten zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcosotthewes
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-02 12:32
Ik ben bezig met een i4 edrive 40. Nu zijn er bij story en ekris best mooie deals. Is het de moeite waard om voor de nieuwe variant uit 2e helft ‘24 te gaan of is degene die de meesten hier op het forum rijden de beste keus.
Als nieuwkomeling bij BMW (kom van Polestar 2) zie ik de verschillen nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Marcosotthewes schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:21:
Ik ben bezig met een i4 edrive 40. Nu zijn er bij story en ekris best mooie deals. Is het de moeite waard om voor de nieuwe variant uit 2e helft ‘24 te gaan of is degene die de meesten hier op het forum rijden de beste keus.
Als nieuwkomeling bij BMW (kom van Polestar 2) zie ik de verschillen nauwelijks.
Huh?
“ de nieuwe variant uit 2e helft ‘24 te gaan of is degene die de meesten hier op het forum rijden”
Wat bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerberos84
ASS-Ware schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:43:
[...]

Huh?
“ de nieuwe variant uit 2e helft ‘24 te gaan of is degene die de meesten hier op het forum rijden”
Wat bedoel je?
Pre-facelift of LCI neem ik aan. In sé is dit dezelfde wagen, met andere grill en achterlichten. Als ik een verschil zou maken zou ik eerder iDrive 8.0 en 8.5 als onderscheid nemen. Maar dat ben ik.

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcosotthewes
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-02 12:32
In april is er toch een vernieuwing gekomen met de aangepaste grill en koplampen? Zijn er nog andere noemenswaardige verschillen die doorslaggevend kunnen zijn om een nieuwe te kopen t.ov. bijv een van een half jaar net voor de facelift (die goedkoper zijn)
ASS-Ware schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:43:
[...]

Huh?
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Marcosotthewes schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:04:
In april is er toch een vernieuwing gekomen met de aangepaste grill en koplampen? Zijn er nog andere noemenswaardige verschillen die doorslaggevend kunnen zijn om een nieuwe te kopen t.ov. bijv een van een half jaar net voor de facelift (die goedkoper zijn)

[...]
Dat haal ik absoluut niet uit je vorige post, maar goed, gewoon kopen wat je zelf mooi vindt en niet afgaan op de mening van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-05 13:45

[...]
Niet noemenswaardig.. Qua batterij is er niets veranderd, styling zijn er aanpassingen bij de grille, koplampen en achterlichten. Oh, en er zijn wat andere velgen beschikbaar.
Binnenkant zijn er een paar nieuwe opties qua bekleding (uiteraard tegen meerprijs) met het leder (kleursamenstellingen), je hebt een iets ander stuurwiel (onderkant afgevlakt).
Ik denk dat dit het wel zo'n beetje is eigenlijk

• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 12:50

[...]
Ik heb de vernieuwde versie binnen. Grootste verandering zijn de lampen. Met nadruk de achterlampen zijn echt prachtig. Bij mijn auto vind ik het echt de eyecatcher.
Deze lampen gaan ze ook implementeren in alle nieuwe modellen.

Dus je bent wat meer toekomst proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dencoupe
nog wel een argument is dat die nieuwe ontzettend irritante piepjes hebben. Onder de noemer van veiligheid bij bv als je harder rijdt als de ter plekke geldende limiet (als die al klopt volgens de auto).

Verder is er niet heel veel veranderd, alleen cosmetisch en geen grote technische veranderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerberos84
dencoupe schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:15:
nog wel een argument is dat die nieuwe ontzettend irritante piepjes hebben. Onder de noemer van veiligheid bij bv als je harder rijdt als de ter plekke geldende limiet (als die al klopt volgens de auto).

Verder is er niet heel veel veranderd, alleen cosmetisch en geen grote technische veranderingen.
Ik heb een pre-lci model mét irritante piepjes. Bouwmaand 06/24. Verplicht vanuit eu. Dus niet alle "oude" modellen zijn vrij van zeurpiepjes. (Maar met 2 seconden op SET te drukken op je stuur zwijgt ie...)

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Duzzan schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:14:
Inderdaad een bizar schouwspel als je in de regen achter een andere auto stilstaat. Ook de eerste auto waarbij ik dat heb (was bv. niet het geval bij adaptieve LEDs van andere merken).
Ik hoop vooral dat dat voor de auto voor me niet al te zichtbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-06 08:31
dencoupe schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:15:

Dat is nauwelijks een argument, dat is namelijk opgelost voor de rest van de rit, door 2 seconden de "set" knop ingedrukt te houden. Als je het inderdaad onoverkomelijk vindt dan moet je de rest van je leven in een auto van voor juni 2024 blijven rijden. De tegenargumenten als mooiere achterlichten en koplampen (mits je de optie laserlicht neemt) , het afgevlakte stuur (mits je de M-sport neemt) en andere kleuren- en velgenkeus zijn ook niet heel sterk maar in ieder geval talrijker

[ Voor 13% gewijzigd door eikrur op 20-12-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
Twee weken geleden mijn nieuwe i4 e35 LCI opgehaald bij de dealer. gisteren een melding over een storing in de aandrijving. Auto staat nu weer bij BMW en wordt pas volgend jaar gerepareerd. (slechte beschikbaarheid van monteurs en onderdelen rond de feestdagen is daar de reden van) Hoewel vervangend vervoer en dergelijke prima werd geregeld geeft zo'n storing na 2800Km toch niet echt het premium gevoel. Hopen dat ik geen maandag morgen exemplaar heb gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door eikrur op 21-12-2024 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
eikrur schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:14:
[...]

Dat is nauwelijks een argument, dat is namelijk opgelost voor de rest van de rit, door 2 seconden de "set" knop ingedrukt te houden. Als je het inderdaad onoverkomelijk vindt dan moet je de rest van je leven in een auto van voor juni 2024 blijven rijden. De tegenargumenten als mooiere achterlichten en koplampen (mits je de optie laserlicht neemt) , het afgevlakte stuur (mits je de M-sport neemt) en andere kleuren- en velgenkeus zijn ook niet heel sterk maar in ieder geval talrijker
Klopt, de volgende zal idd van vóór juni 2024 zijn :F of er moet een mogelijkheid komen dat die piepjes eruit te halen zijn. Iedere keer na het opnieuw starten weer op set te koen drukken …. Sorry, maar dat vind ik echt kut!

Gelukkig kan mijn 2022 i4m50 nog wel ff mee, daarna zien we het wel weer. Een mooie E61 m5 touring, lijkt me ook wel een keer leuk _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
dencoupe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:59:
[...]

Klopt, de volgende zal idd van vóór juni 2024 zijn :F of er moet een mogelijkheid komen dat die piepjes eruit te halen zijn. Iedere keer na het opnieuw starten weer op set te koen drukken …. Sorry, maar dat vind ik echt kut!

Gelukkig kan mijn 2022 i4m50 nog wel ff mee, daarna zien we het wel weer. Een mooie E61 m5 touring, lijkt me ook wel een keer leuk _/-\o_
Ik zou er ook niet blij van worden, maar de auto weet over het algemeen prima wat de maximaal toegestane snelheden zijn, dus wat is het probleem?
Die ene keer dat de auto het fout heeft druk je op die knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1OO
dencoupe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:59:
[...]

Lijkt mij echt iets voor bimmercode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
B1OO schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:28:
[...]

Lijkt mij echt iets voor bimmercode
Nog niet gevonden. Bimmercode kan niet superveel doen, de modules zijn nogal beveiligd met iDrive 8.5. Straks nog eens proberen om te zien of er iets veranderd is met nieuwe versie bimmercode.

No Gillette, No Minette

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dencoupe
ASS-Ware schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:27:
[...]

Ik zou er ook niet blij van worden, maar de auto weet over het algemeen prima wat de maximaal toegestane snelheden zijn, dus wat is het probleem?
Dat dus! Ik rij nooit heel veel te hard, maar altijd wel +5 .. en dan dus steeds dat klote gepingel. Maar goed tot het moment dat dit niet definitief uitgezet kan worden komt er geen andere ;) tenzij ik het weer in mijn bol krijg :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eikrur
dencoupe schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:27:
[...]

Dat dus! Ik rij nooit heel veel te hard, maar altijd wel +5 .. en dan dus steeds dat klote gepingel. Maar goed tot het moment dat dit niet definitief uitgezet kan worden komt er geen andere ;) tenzij ik het weer in mijn bol krijg :*)
Ik kan me helemaal voorstellen dat jij de rest van je leven in een auto van voor 06-24 blijft rijden want het is echt onoverkomelijk om iedere keer dat je instapt voor een nieuwe rit drie sec op de set knop te moeten drukken, het gaat zeer doen op je duim, het wordt ook geen automatisme dus je moet het ook als herinnering in je telefoon zetten anders gaat het iedere keer mis en hoor je minimaal 1 keer dat piepje wat je tot waanzin drijft, Het zorgt ervoor dat je helemaal de lol in het autorijden verliest en ik heb om die reden nu mijn auto op marktplaats (ik zal zo de link hier delen voor mensen die het mindererg vinden) gezet en ik ga weer op de fiets
Bijzonder hoe één zo'n europese maatregel je hele leven kan ontwrichten........wil ik nog wel leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Laatst online: 21:20

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb vandaag mijn i4 in ontvangst mogen nemen, lease, welke geïmporteerd is uit Duitsland. Vooralsnog kan ik met alles uit de voeten maar ik heb 2 kleine dingetjes waarbij ik me afvraag of dit door de dealer omgezet kan worden of dat dit gewoon de “pech” van een import auto is.
Bij het activeren van de Drive Assistant krijg ik telkens de volgende melding: “Bestuurdersassistent in deze regio gewijzigd”.
Ga ik naar de BMW kaart en klik ik daar op de microfoon dan heeft de spraakassistent het over dat ze me momenteel slecht kan verstaan en dat er geen verbinding mogelijk is, daarnaast wordt er nog iets vermeld over de ingestelde taal en dat alleen de ingebouwde adres zoekfunctie beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 19:02
Fab1Man schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:42:
Ik heb vandaag mijn i4 in ontvangst mogen nemen, lease, welke geïmporteerd is uit Duitsland. Vooralsnog kan ik met alles uit de voeten maar ik heb 2 kleine dingetjes waarbij ik me afvraag of dit door de dealer omgezet kan worden of dat dit gewoon de “pech” van een import auto is.
Bij het activeren van de Drive Assistant krijg ik telkens de volgende melding: “Bestuurdersassistent in deze regio gewijzigd”.
Ga ik naar de BMW kaart en klik ik daar op de microfoon dan heeft de spraakassistent het over dat ze me momenteel slecht kan verstaan en dat er geen verbinding mogelijk is, daarnaast wordt er nog iets vermeld over de ingestelde taal en dat alleen de ingebouwde adres zoekfunctie beschikbaar is.
“Bestuurdersassistent in deze regio gewijzigd” heeft te maken met stoplicht herkenning. Dan krijg je een melding als het stoplicht van rood naar groen gaat en niet oplet. Dit mag in Nederland niet :X dus je moet de stoplichtherkenning uitschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door gekke-gerrit op 24-12-2024 09:08 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
Fab1Man schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:42:
De driving assistent heeft bijvoorbeeld te maken met file rijden waarbij de auto verder links op de baan gaat rijden, ivb rettungsgasse (Duitsland, of belgie bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencoupe
eikrur schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:51:
[...]

Ik kan me helemaal voorstellen dat jij de rest van je leven in een auto van voor 06-24 blijft rijden want het is echt onoverkomelijk om iedere keer dat je instapt voor een nieuwe rit drie sec op de set knop te moeten drukken, het gaat zeer doen op je duim, het wordt ook geen automatisme dus je moet het ook als herinnering in je telefoon zetten anders gaat het iedere keer mis en hoor je minimaal 1 keer dat piepje wat je tot waanzin drijft, Het zorgt ervoor dat je helemaal de lol in het autorijden verliest en ik heb om die reden nu mijn auto op marktplaats (ik zal zo de link hier delen voor mensen die het mindererg vinden) gezet en ik ga weer op de fiets
Bijzonder hoe één zo'n europese maatregel je hele leven kan ontwrichten........wil ik nog wel leven?
Goed geschreven _/-\o_

Ach ja, je kunt maar ergens mee bezig zijn.

Kan me niet voorstellen dat er niet een moment komt dat deze ellendige geluiden uit te zetten zijn, of het volume regelbaar, zodat je hem op stil kunt zetten.

Laat mij nog maar lekker ongestoord genieten van mijn M50, die gaat nog wel 3 tot 4 jaar mee. Daarna zien we wel weer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
gekke-gerrit schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:07:
[...]

“Bestuurdersassistent in deze regio gewijzigd” heeft te maken met stoplicht herkenning. Dan krijg je een melding als het stoplicht van rood naar groen gaat en niet oplet. Dit mag in Nederland niet :X dus je moet de stoplichtherkenning uitschakelen.
Deze herkent en waarschuwt je ook voor rood licht als je niet lijkt af te remmen.
Werkt erg goed, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollepap1969
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-12-2024
pollepap1969 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:13:
Lang getwijfeld tss Q4,I5 en I4 en het is een I4 geworden

BMW Edrive40 met volgende opties
- Harman Kardon Surround Sound
- Sensatec Cognac
- Elektrische zetels met geheugen
- Colour Individual Tansanitblau
- 19" 859 M wheels
- Rear Heat Reflecting glass
- M sport Pack
- Innovation pack
- Comfort pack
- Driving assistent pack professional
- Active M suspension.

Levering verwacht begin januari 2025.

Ik kom van een Tesla 3 LR, bewust niet gekozen voor terug een Tesla,wegens de levensgevaarlijke adaptive cruise control.
Levering is uitgesteld naar eind januari, maar men kon geen reden geven waarom.

• Clinternet
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-06 15:07
1.5j met een i4 35 gereden. Kreeg er zo'n 400 km (alleen snelwegen) uit. Kan me iemand vertellen hoe het met de 40 zit? (120 km/h) weliswaar.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Clinternet schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:27:
1.5j met een i4 35 gereden. Kreeg er zo'n 400 km (alleen snelwegen) uit. Kan me iemand vertellen hoe het met de 40 zit? (120 km/h) weliswaar.

Bedankt!
Ik zou zeggen dat zo'n 475km een realistisch bereik is voor een i4 40 op voorwaarde dat je een beetje een zuinige versie kiest (17 inch velgen bijvoorbeeld, helpen wel - je kan op de BMW website zien dat de WLTP rating varieert van 15.4 tot 18.2 kWh/100km).

Maar zoals je inmiddels wel weet, maken de weersomstandigheden een groot verschil, zeker bij kortere ritten.

Ik rij >60% snelwegen, vaak snelwegritten van grootte-orde 50km (ik rij vrij vlot, maar respecteer maximumsnelheden) en mijn zomerverbruik is ongeveer 15.7 kWh/100km, mijn winterverbruik is ongeveer 18.2 kWh/100km. Ik rij op zuinig 17inch schoeisel en heb geen energie-verslindende opties.

[ Voor 18% gewijzigd door Scientific op 26-12-2024 11:08 ]

• Clinternet
Bedankt voor de feedback! Enkel M pakket met M sloffen eronder (de standaard). Maar zal dus een 50 km meer halen wat al een meerwaarde is. (170 km woon werk verkeer) dagelijks x5 per week.
Scientific schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:04:
[...]

Ik zou zeggen dat zo'n 475km een realistisch bereik is voor een i4 40 op voorwaarde dat je een beetje een zuinige versie kiest (17 inch velgen bijvoorbeeld, helpen wel - je kan op de BMW website zien dat de WLTP rating varieert van 15.4 tot 18.2 kWh/100km).

Maar zoals je inmiddels wel weet, maken de weersomstandigheden een groot verschil, zeker bij kortere ritten.

Ik rij >60% snelwegen, vaak snelwegritten van grootte-orde 50km (ik rij vrij vlot, maar respecteer maximumsnelheden) en mijn zomerverbruik is ongeveer 15.7 kWh/100km, mijn winterverbruik is ongeveer 18.2 kWh/100km. Ik rij op zuinig 17inch schoeisel en heb geen energie-verslindende opties.

[ Voor 11% gewijzigd door Clinternet op 26-12-2024 11:50 ]

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 14:19

Bedankt!
Ruwweg doet mijn i4 40 (op 20" individual velgen) 400 in de winter en 500km in de zomer....

(wel mpakket pro, harman kardon, elec stoelen, kost allemaal energie.)

ga binnenkort naar een 18" winterset, benieuwd hoe het verbruik dan is.

De range anxiety die ik had ben ik wel kwijt intussen... :)

[ Voor 6% gewijzigd door kingmenno op 26-12-2024 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clinternet
zelfs bij de 35 had ik geen range anxiety tbh.

Was gewoon geïnteresseerd :) thx voor de bijdrage.
kingmenno schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:51:
[...]

Ruwweg doet mijn i4 40 (op 20" individual velgen) 400 in de winter en 500km in de zomer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50
Sinds kort heb ik via de garage de 11/2024.40 software. Die kwam niet over the air binnen en ik had een navigatie issue.

Nu heb ik ook Plug&Charge beschikbaar, heeft iemand dat al eens getest? Ionity zou moeten werken maar die zit hier niet in de buurt, zijn er meer partijen met ondersteuning?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Laatst online: 13-06 13:42
Mijn BMW i4 eDrive35 zou rond half maart geleverd worden dus geduldig aan het wachten!
Ik kom van een Mercedes A Klasse en had nog volgende vraag: in mijn wagen kan ik in de reverse view overschakelen naar een wide view/panorama view.

Ik ben op de hoogte dat er standaard bij de i4 een reverse camera aanwezig is. Dus ik vroeg me af
- zit er standaard ook een wide view/panorama view bij?
- indien niet standaard, is dit wel aanwezig indien Parking Assistant Plus gekozen werd?

Normale rear view
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UPfQE9D7XElCUndDumSnt5Goyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jRPINE0ZUHvMP1TnjwuDjcQB.jpg?f=fotoalbum_large

Wide/panorama rear view
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXs8qx9HWaliHwUCwYo-Qh6q-4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liKjidL3mSptyoSVSzqpblEe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrome123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 19:21
Asgaro schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:25:
Mijn BMW i4 eDrive35 zou rond half maart geleverd worden dus geduldig aan het wachten!
Ik kom van een Mercedes A Klasse en had nog volgende vraag: in mijn wagen kan ik in de reverse view overschakelen naar een wide view/panorama view.

Ik ben op de hoogte dat er standaard bij de i4 een reverse camera aanwezig is. Dus ik vroeg me af
- zit er standaard ook een wide view/panorama view bij?
- indien niet standaard, is dit wel aanwezig indien Parking Assistant Plus gekozen werd?
Ja, zie zelf maar
https://www.youtube.com/shorts/zJhVujVVWqc

Moet je wel bijhorende camera vooraan hebben, Parking Assistant Plus, anders enkel achteraan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:52
kingmenno schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:51:
[...]

Ik ben zelf benieuwd naar de zomer. Heb mijn m50 LCI sinds eind oktober en dus enkel nog maar in de herfst/winter gereden.
In november + december zat ik aan gemiddeld 25 kWh/100 km.
In oktober 23 kWh/100 km.

Ik laad ook maar tot 80% op en voorlopig enkel nog maar thuis opgeladen.

De eerste rit heb ik 300 km gereden en puur op cruise control aan 120 km/h in eco pro stand. Het was toen ook 15° ofzo en toen had ik 19,3 kWh gemiddeld.
Zelf rij ik op de snelweg zo'n 130 op teller (126 op gps) en overal de snelheidslimieten met uitzondering van soms eens goed doortrekken bij het opkomen van de snelweg of als er een kort vrij stukje is. Dat blijft namelijk gewoon wel fun.

Mijn vrouw rijdt met een i5 touring, edrive40 en rijdt ook wel iets rustiger. Die zit nu aan 19 kWh gemiddeld in
dezelfde maanden.
Het went ook wel, de eerste ritten vond ik de acceleratie geweldig, nu is het een gewoonte en voelt het ook niet meer zo speciaal aan.

Heb in het begin even naar dat verbruiksmetertje gekeken maar nu staat het niet standaard meer op mijn dashboard.
Op de i5 wou m'n vrouw het ook zo eenvoudig mogelijk en toont hij enkel de snelheid en al de rest uit :-)

Maar ik kan dus denk ik maar een 320 km in de winter doen mocht ik tot 100% laden.

Volgens de bmw app ben ik nog 0,4 kWh zuiniger dan de community, daar trek ik me aan op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:52
ASS-Ware schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:27:
[...]

Hier dus een m50 geproduceerd half september en ook die waarschuwing. eerste week vond ik het vervelend, maar het geluidje valt wel mee en zorgt toch ook voor een zekere awareness, zeker op wegen waar je niet veel rijdt.

Nu zet ik het wel altijd uit van zodra ik het de eerste keer hoor, gewoon knopje ingedrukt houden en je bent er van af, geen grote moeite.
M'n vrouw laat het bewust aanstaan. Als je dan toch bewust te snel rijdt is het niet zo dat het blijft pingelen.
Het heractiveert dan pas als je terug onder de toegestane limiet gezakt bent en er daarna terug over gaat.

Uiteraard als je het uitschakelt blijft het heel de rit uitgeschakeld.

Ik snap de regelgeving ergens wel. Ik vind het wel een stuk minder irritant dan die plasticen doppen die nu verplicht aan de fles moeten hangen, die blijven hatelijk en onhandig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-05 14:19
Chrome123 schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:27:
[...]

Ja, zie zelf maar
https://www.youtube.com/shorts/zJhVujVVWqc

Moet je wel bijhorende camera vooraan hebben, Parking Assistant Plus, anders enkel achteraan
volgens mij laat dat filmpje de front view "panorama" zien. deze zit er inderdaad op, voor achter is het maar 1 stand volgens mij. "wide" genoeg in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur

Bedankt!
Ik ben even nieuwsgierig, heb je dan anderhalf jaar lang iedere dag meer dan 400 km op een dag gereden, want als dat niet zo is dan kan je toch gewoon iedere avond je auto aan de lader zetten. dan zou investeren in een laadpaal een beter alternatief zijn dan investeren in een e40 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clinternet
Nieuwe werkgever. Geen investering van mezelf, was een bedrijfswagen. Vorige werkgever had geen laadpaal inbegrepen thuis. Huidige wel. Doe dagelijks (5 dagen in de week) 200 km. Dus dat was met de 35 al elke dag gaan laden (80% charge) nu heb ik wat meer marge. Bestelling loopt, uiteraard feestdagen dus wachten op bevestiging.... Brooklyn Grau kleurtje deze keer :)
eikrur schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:28:
[...]

Ik ben even nieuwsgierig, heb je dan anderhalf jaar lang iedere dag meer dan 400 km op een dag gereden, want als dat niet zo is dan kan je toch gewoon iedere avond je auto aan de lader zetten. dan zou investeren in een laadpaal een beter alternatief zijn dan investeren in een e40 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06 10:55
St_frederik schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:45:
Ik heb ondertussen 92.000 km op m’n i4 m50 en nog steeds heel tevreden.

Net voor het eerst ruitenwisser-vloeistof moeten toevoegen en dat was het enigste onderhoud tot nu toe.

Heeft er iemand van jullie toevallig passende dakdragers voor een i4 ?
Ik heb Thule dakdragers gekocht. Met de 4 serie (dus ook i4) poten, niet specifiek die BMW drager. De Thule is helemaal perfect.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Greendyk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 23:03
Terugblik 2024 vandaag ontvangen. Mooi laag gebruik over het hele jaarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-v8ySnnnPtu-5vBuC6ZqMIpqG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mkjIylkm5XBLPrs4r5NlZ4N0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:31

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Greendyk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:16:
Terugblik 2024 vandaag ontvangen. Mooi laag gebruik over het hele jaar[Afbeelding]
Dat is heel netjes. Ik heb zelf 20823km gereden in 1680 ritten met gemiddelde van 18.7 kWh/100km

Een verschil met 2023 waar ik
21.1 kWh/100km had over 15418km in 2417 ritten.

Reden? Minder korte stadsritjes met veel stoplichten omdat ik verhuist ben naar een dorp

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Laatst online: 13-06 13:42
Kan dit een fout zijn in de Belgische prijslijst: in de huidige prijslijst, van 11-2024, staat er dat HIFI luidsprekersysteem aanwezig zou zijn bij het M Sport Pro pakket?
Wanneer ik via de Belgische online configurator het M Sport Pro pakket selecteer, wordt HIFI luidsprekersysteem niet automatisch mee geselecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QfKt0ioaTDkIrqCsdD95GaFbvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLnynEAnix7yJiYCgewS5Ot4.jpg?f=fotoalbum_large

Update: uitgeklaard: is niet onderdeel van M Sport Pro pakket bij de full-electric varianten, maar wel bij de andere varianten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M-Oq1ftpmj0QZ-RDyEfhkqG1PI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EQRt7ODaMcDgpTuiZgvZRj8h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Asgaro op 04-01-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Greendyk schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 19:16:
Terugblik 2024 vandaag ontvangen. Mooi laag gebruik over het hele jaar[Afbeelding]
Wauw, indrukwekkend, dat halen velen zelfs niet met een Tesla. Zelf kom ik, met een vrij rustige rijstijl (maar op de snelweg rijd ik bvb wel tot 125km/h) op 17.1 kWh/100km als gemiddelde over 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:24
Danfoss schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Dat is heel netjes. Ik heb zelf 20823km gereden in 1680 ritten met gemiddelde van 18.7 kWh/100km

Reden? Minder korte stadsritjes met veel stoplichten omdat ik verhuist ben naar een dorp
Ik vermoed dat de reden niet zo specifiek korte stadsritjes met stoplichten maar eerder 'korte ritten die in het begin een hoog verbruik vereisen om de cabine helemaal op temperatuur te brengen' zal zijn... Lange ritten vlakken dit hogere verbruik sterk af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik vermoed dat de reden niet zo specifiek korte stadsritjes met stoplichten maar eerder 'korte ritten die in het begin een hoog verbruik vereisen om de cabine helemaal op temperatuur te brengen' zal zijn... Lange ritten vlakken dit hogere verbruik sterk af.
Dat is ook mijn ervaring, met name in de winter: op korte ritten kan het verbruik zeer hoog oplopen, daarna vlakt het af.

Dit speelt des te meer als de wagen niet vooraf geklimatiseerd (opgewarmd) is.

Wanneer je de wagen vooraf klimatiseert, gebeurt dat in principe via de warmtepomp (het verbruik is dan relatief laag, grootte-orde 1-3 kW) en als de wagen volledig opgewarmd is als je vertrekt, blijft de cabine op temperatuur via de warmtepomp. Wanneer je daarentegen met een koude cabine vertrekt, dan wordt de warmtepomp bijgestaan door twee (!) elektrische verwarmingselementen die tot 9kW vermogen elk(!) kunnen trekken, zie https://www.press.bmwgrou...achment/T0333329EN/491357.

Geen gevaar dus dat je kou lijdt in de i4. Maar je moet niet schrikken als je met een ijskoude wagen vertrekt en dan bij lage snelheden initieel een verbruik ziet van grootte-orde 50kWh/100km. Als de verwarmingselementen bijvoorbeeld 10kW trekken en je rijdt gemiddeld 40km/h dan is alleen al de verwarming verantwoordelijk voor 25kWh/100km. En dat tot de warmtepomp volstaat om de cabine op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 21:05
Danfoss schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Zeer netjes, ik heb met mijne ( wel een m50 ) : 23kWh/100km :-) en staat bij DAT GAAT BETER , LOLzzz
Gemiddelde verbruik is hoger dan 72% van de overige i4m50 bestuurders
De meest efficiente rit : 14,3kWh/100km ( maar dat zal mijn dochter geweest zijn ) :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:31

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Quiller schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik verwarm altijd voor en de dagelijkse ritjes om kinderen naar school te brengen en af te halen is echt wel anders nu. Dat was eerst wegrijden van huis en na 200m stilstaan voor stoplicht. Dan weer in beweging voor 500m en dan weer stilstaan. Dan weer 500m rijden en weer stilstaan. Dan weer rijden rotonde over en op de bestemming. Dat is al minimaal 4x alle 2100kg naar de 50km/u te brengen. Als het druk was zelfs met file.

Nu is het thuis wegrijden en 3km verder zonder te stoppen op de bestemming aankomen.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeHoo
  • Registratie: November 2010
Sinds ik twee weken geleden versie 11/2024.40 (iDrive 8.5) op mijn i4 geïnstalleerd heb gekregen (door de dealer uitgevoerd tijdens het verhelpen van een storing), hebben wij nu ook de mogelijkheid om met "Plug & Charge" (dus laden zonder pas of app) bij Ionity laadstations te laden.

Na alle stappen gevolgd te hebben ("Plug & Charge" enablen op mijn "BMW Charging" site en vervolgens deze dienst enablen in de auto) wilde ik van de week de proef op de som nemen om te kijken hoe e.e.a. in z'n werk gaat. Zo gezegd, zo gedaan en een sessie gepland bij Ionity Apeldoorn (lag op de route langs de A1).

Daar aangekomen had ik verwacht dat ik op het centrale display in de auto de keuze zou krijgen om een plug & charge sessie te starten maar dat was niet het geval. Vol goede moed dan maar de stekker er in, in de hoop dat de sessie automatisch zou beginnen: weer mis!

Tenslotte toch maar weer gewoon met de BMW charging card de sessie gestart .... dus geen "plug & charge" voor mij bij Ionity Apeldoorn!

Mijn vraag: is er iemand hier die al ervaring heeft met deze Plug & Charge service en mij kan vertellen wat ik mogelijk fout doe (of is het zo dat Ionity Apeldoorn dit simpelweg (nog) niet ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
Clinternet schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:02:
Nieuwe werkgever. Geen investering van mezelf, was een bedrijfswagen. Vorige werkgever had geen laadpaal inbegrepen thuis. Huidige wel. Doe dagelijks (5 dagen in de week) 200 km. Dus dat was met de 35 al elke dag gaan laden (80% charge) nu heb ik wat meer marge. Bestelling loopt, uiteraard feestdagen dus wachten op bevestiging.... Brooklyn Grau kleurtje deze keer :)
[...]
De 40 heeft een 20% grotere batterij en vrij vergelijkbaar verbruik met de 35 (bij identieke bandenmaat), scheelt maar een paar procent.
En bijkomend voordeel als je toch onderweg zou moeten laden: de 40 laadt een stuk sneller aan een snellader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
noctilucus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:24:
[...]

De 40 heeft een 20% grotere batterij en vrij vergelijkbaar verbruik met de 35 (bij identieke bandenmaat), scheelt maar een paar procent.
En bijkomend voordeel als je toch onderweg zou moeten laden: de 40 laadt een stuk sneller aan een snellader :)
205kw vs 180, maakt dat zoveel uit? Volgens BMW is best case scenario in 10 minuten 197km bijgeladen vs 182. Goh ja, als ik voor een 40 kon gaan had ik t ook gedaan :p

No Gillette, No Minette

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clinternet
dat 'extra' snel laden dat erbij komt is volgens mij verwaarloosbaar. Dat gaat het niet maken voor me :)
noctilucus schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:24:
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:18
207 vs 180 piek maakt inderdaad niet zo veel uit.
131 VS 95 gemiddeld van 10 naar 80% daarentegen.

Volgens EV Database 800kmu vs 580kmu laden.

[ Voor 19% gewijzigd door KweNi op 06-01-2025 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eikrur
Scientific schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:10:
[...]

Wauw, indrukwekkend, dat halen velen zelfs niet met een Tesla. Zelf kom ik, met een vrij rustige rijstijl (maar op de snelweg rijd ik bvb wel tot 125km/h) op 17.1 kWh/100km als gemiddelde over 2024.
Ik heb het idee (kom uit een Tesla) dat een tesla vooral juist veel verbruikt als je boven de 100 km/u komt (en dat doe ik nog wel eens :) Ik heb daarom het idee dat bij mijn ritten de BMW niet meer verbruikt dan een Tesla. Wat veel beter is in een BMW dat de actieradius wordt berekend a.d.h.v. je rijgedrag, dat was bij Tesla helemaal klote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
KweNi schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:20:
207 vs 180 piek maakt inderdaad niet zo veel uit.
131 VS 95 gemiddeld van 10 naar 80% daarentegen.

Volgens EV Database 800kmu vs 580kmu laden.
Precies, daar had ik het op. Die pieksnelheden haal je sowieso maar onder de beste omstandigheden voor een korte tijd, als je batterij redelijk leeg is - de gemiddelde laadsnelheid van 10%-80% is meestal belangrijker, dat zijn de use cases wanneer je nood hebt aan snel snelladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-06 21:54
Kerberos84 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:33:
[...]

205kw vs 180, maakt dat zoveel uit? Volgens BMW is best case scenario in 10 minuten 197km bijgeladen vs 182.
182 km op 10 minuten 8)7
Dienne best case scenario moet ik dan toch nog tegenkomen >:)
Volgens mij loopt de tijd een stuk sneller wanneer ik laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijbrand
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-03 20:59
Goedendag,
Sinds de jaarwisseling doet m'n I4 een beetje raar. De locatie op de kaart klopt niet en online diensten zoals Spotify werkten niet. Inmiddels zijn de online diensten opgelost (harde reset dmv volume knop), maar ritgegevens en locatie kloppen nog steeds niet.

App staat gekoppeld aan BMW ID. Van afstand opwarmen lukt bijv. wel, maar zaken als ritgegevens komen dus niet binnen.
Heeft iemand hier ervaring en eventueel een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Sijbrand schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:56:
Goedendag,
Sinds de jaarwisseling doet m'n I4 een beetje raar. De locatie op de kaart klopt niet en online diensten zoals Spotify werkten niet. Inmiddels zijn de online diensten opgelost (harde reset dmv volume knop), maar ritgegevens en locatie kloppen nog steeds niet.

App staat gekoppeld aan BMW ID. Van afstand opwarmen lukt bijv. wel, maar zaken als ritgegevens komen dus niet binnen.
Heeft iemand hier ervaring en eventueel een oplossing voor?
Misschien dit: als je met twee personen bent, dan krijg je alleen de ritgegevens binnen van de ritten die met jou BMW ID gereden zijn (en dat kan dan weer gelinkt zijn aan de sleutel)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijbrand
Scientific schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:22:
[...]

Misschien dit: als je met twee personen bent, dan krijg je alleen de ritgegevens binnen van de ritten die met jou BMW ID gereden zijn (en dat kan dan weer gelinkt zijn aan de sleutel)...
Bedankt voor je reactie. dat is bij mij niet het geval, mijn vrouw vindt het een vreselijke auto om in te rijden 😱

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jausie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-06 20:28
Sijbrand schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:43:
[...]

Bedankt voor je reactie. dat is bij mij niet het geval, mijn vrouw vindt het een vreselijke auto om in te rijden 😱
Volgende keer de vrouw inruilen, in plaats van de auto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Sijbrand schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:43:
[...]

Wat vindt ze er vreselijk aan?

Mijn vrouw rijdt bijna niet meer met haar auto tegenwoordig 😐. Wordt tijd om haar stokoude ICE te vervangen dus 🙂.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sijbrand
Scientific schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:52:
[...]

Wat vindt ze er vreselijk aan?

Mijn vrouw rijdt bijna niet meer met haar auto tegenwoordig 😐. Wordt tijd om haar stokoude ICE te vervangen dus 🙂.
Te laag, te snel, te schokkerig, te grote draaicirkel, te spannend met inparkeren enz enz.
Uiteraard geef ik haar bij elk argument volkomen gelijk, soms is delen gewoon niet de leukste optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Sijbrand schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Te laag, te snel, te schokkerig, te grote draaicirkel, te spannend met inparkeren enz enz.
Uiteraard geef ik haar bij elk argument volkomen gelijk, soms is delen gewoon niet de leukste optie
Te snel en te schokkerig?
Die is nieuw voor mij.
Ik heb nog nooit iets schokkerigs meegemaakt bij elektrisch rijden.
Zet dat ding op eco pro en geef niet te veel "gas".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B1OO
Gisteren kwam er een melding in het scherm dat ik vanaf nu ook het conditioneren van de batterij handmatig kan starten met OS 8. Nu heb ik ook een knop in de laden app om het conditioneren te starten. *O*

Niet meer nodig dus om met OS 8 eerst naar een HPC te navigeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bER8a1sS3Sp2M-jmia2K03Fn78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ulSw9WbSsqNS7hYpyZAExaJk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:55
Is dat nieuw dan? Ik kon dat altijd al met mijn i4 uit januari 2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quiller
B1OO schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:44:
Gisteren kwam er een melding in het scherm dat ik vanaf nu ook het conditioneren van de batterij handmatig kan starten met OS 8. Nu heb ik ook een knop in de laden app om het conditioneren te starten. *O*

Niet meer nodig dus om met OS 8 eerst naar een HPC te navigeren.

[Afbeelding]
Kon ik al met mijn 8.0 sinds tweetal maanden (na de laatste ota update) ... Dat gezegd zijnde : waar is de tijd dat BMW 'beweerde' dat dit hardwarematig NIET mogelijk was voor de oorspronkelijke 8.0 i4's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:46
Quiller schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Kon ik al met mijn 8.0 sinds tweetal maanden (na de laatste ota update) ... Dat gezegd zijnde : waar is de tijd dat BMW 'beweerde' dat dit hardwarematig NIET mogelijk was voor de oorspronkelijke 8.0 i4's...
De dealer of BMW ? Dat is nogal een verschil

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
kdeboois schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:05:
[...]

De dealer of BMW ? Dat is nogal een verschil
Er was toen het bij de nieuwe wagens als functie uitkwam een officieel standpunt van BMW dat het hardwarematig niet kon geactiveerd worden op de wagens voor een bepaalde productiedatum... Guess what : they lied :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lveh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-06 06:10
Heb die wens naar voorconditioneren nooit verstaan. Verbruikt super veel en paar keer stevig optrekken heeft minder verbruik en veel meer fun voor even snel laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
lveh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:00:
Heb die wens naar voorconditioneren nooit verstaan. Verbruikt super veel en paar keer stevig optrekken heeft minder verbruik en veel meer fun voor even snel laden.
Die truc van dat “super hard optrekken”, dat werkt echt niet. En het zal ook je verbruik absoluut niet ten goede komen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avigoorn
lveh schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:00:
Je oplossing RAAKT (dank voor de verbetering) helaas kant nog wal 8)

edit: Helaas slaat het nog steeds nergens op ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Avigoorn op 12-01-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lveh
RAAKT kant noCH wal 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lveh
En het werkt wel prima, warmt de batterij prima voor en kan daarna vrolijkjes 200 + laden bij 15%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
lveh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:33:
En het werkt wel prima, warmt de batterij prima voor en kan daarna vrolijkjes 200 + laden bij 15%.
Ja, in de zomer lukt mij dat ook 200+ kWh halen zonder voorverwarmen. En met normaal rijgedrag.

Maar in koude omstandigheden je voldoende batterij warm krijgen “door een paar keer hard op te trekken”, vergeet het. Dat is echt een broodje aap verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Scientific schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:01:
[...]

Ja, in de zomer lukt mij dat ook 200+ kWh halen zonder voorverwarmen. En met normaal rijgedrag.

Maar in koude omstandigheden je voldoende batterij warm krijgen “door een paar keer hard op te trekken”, vergeet het. Dat is echt een broodje aap verhaal.
Ach, wat boeit het of je 100 of 200 haalt.
200 trekt ie toch maar kort.
Tijdens het opladen warmt ie ook wel op en trekt ie wel bij.
Inpluggen, wc, mail checken en 15 min later weer op pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scientific
ASS-Ware schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Ach, wat boeit het of je 100 of 200 haalt.
200 trekt ie toch maar kort.
Tijdens het opladen warmt ie ook wel op en trekt ie wel bij.
Inpluggen, wc, mail checken en 15 min later weer op pad.
Bij vriestemperaturen zal je misschien 50kW halen zonder voorverwarmen. En dan zal blijken dat de batterij weinig opwarmt en het vermogen van het opladen maar langzaam toeneemt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St_frederik
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 06:32
Is hier iemand die de dakdragers heeft voor een i4?
(Ik heb een set van een 4-serie die qua maat perfect past, maar de inbus-Bouten passen niet)

Graag dus iemand die de i4 inbus-Bouten eens kan nameten a.u.b.

Eeuwige dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clinternet
Heb 1,5j een 35 gereden. Bij -7 kwam ie netjes naar 150 kw zonder voorverwarmen. Ook nooit begrepen en zal het ook nooit doen voordat ik ga laden.

De 40 komt in April aan en zal niet anders zijn :)
Scientific schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Bij vriestemperaturen zal je misschien 50kW halen zonder voorverwarmen. En dan zal blijken dat de batterij weinig opwarmt en het vermogen van het opladen maar langzaam toeneemt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Clinternet schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:35:
Heb 1,5j een 35 gereden. Bij -7 kwam ie netjes naar 150 kw zonder voorverwarmen. Ook nooit begrepen en zal het ook nooit doen voordat ik ga laden.

De 40 komt in April aan en zal niet anders zijn :)

[...]
Als je naar een snellader navigeert, of de navigatie ziet dat je de bestemming niet haalt zonder laden, verwarmt de batterij automatisch voor. Dat is ongetwijfeld wat er gebeurde toen je “150kW haalde bij -7”.

Je hoeft dus helemaal niets te doen, het gaat automatisch.

Want geloof maar niet dat een koude batterij 150kW neemt. En geloof ook maar niet dat “goed doorrijden” je batterij opwarmt. Deze week nog nagemeten met OBD software: na een snelweg rit van 55km (tot 125km/h) was de temperatuur van de cellen tussen 7 en 8 graden… (de auto stond ‘s nachts buiten bij temperaturen rond het vriespunt).

[ Voor 3% gewijzigd door Scientific op 12-01-2025 11:30 ]

Pagina: 1 ... 109 ... 118 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.