Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseB7
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-09 20:06
Ik wacht op mijn i4 die ik via bmw premium selection gekocht heb (8000km).

Ik vroeg me af, hebben mensen ervaring met de bmw pechhulp? Goede of slechte ervaringen?

Ik zit nog bij de anwb maar als ik straks een lekke band heb kan ik toch maar 1 hulpdienst bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
K3ke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:02:
Op werk kon ik voorheen, mijn BMW i4 zonder problemen met 11kW laden.
Maar ze hebben nu de laders op 1 fase gegooid.
Ik haal dan ook nu maximaal 3.8kW tijdens het laden.
Nu zag ik dat collega's met een Audi of een Volvo, 6.8kW laden op dezelfde laadpaal.
Ik was in de veronderstelling dat dit werd veroorzaakt omdat ik een 16A kabel zou hebben die niet meer aankan op 1 fase. Maar ik zag net dat mijn originele BMW kabel een 32A (480V) kabel is.
Die zou zonder problemen 32A aan zou kunnen per fase.
Verder heb ik geen Ampère beperking aanstaan. Heeft iemand een idee waar het aan zou liggen dat ik maximaal met 3.8Kw kan laden en iedereen tussen de 6.8 en 7.2Kw weet te halen ?
De CCU in de i4 zou op 1 fase gewoon 7.4kW moet kunnen doen volgens de specs.
Dus ff kabel switchen en anders even bij de dealer laten checken.
JesseB7 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:33:
Ik wacht op mijn i4 die ik via bmw premium selection gekocht heb (8000km).

Ik vroeg me af, hebben mensen ervaring met de bmw pechhulp? Goede of slechte ervaringen?

Ik zit nog bij de anwb maar als ik straks een lekke band heb kan ik toch maar 1 hulpdienst bellen.
De BMW pechhulp is gewoon uitbesteed aan de ANWB. En afhankelijk van de plek waar je de lekke band krijgt kan je er wel twee bellen. Op A en N wegen mag je gewoon 112 bellen voor een gratis berger naar een veilige plek, waar de ANWB dan verder kan helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:13
Nu zag ik dat collega's met een Audi of een Volvo, 6.8kW laden op dezelfde laadpaal.
Ik was in de veronderstelling dat dit werd veroorzaakt omdat ik een 16A kabel zou hebben die niet meer aankan op 1 fase. Maar ik zag net dat mijn originele BMW kabel een 32A (480V) kabel is.
Verder heb ik geen Ampère beperking aanstaan. Heeft iemand een idee waar het aan zou liggen dat ik maximaal met 3.8Kw kan laden en iedereen tussen de 6.8 en 7.2Kw weet te halen ?
Lijkt me bizar als je geen ampere beperking hebt ingesteld. Ik heb thuis een 1-phase (Zappi) laadpaal en die laadt netjes ongeveer 7 kWh als ik dat wil (in de zomer beperk ik het soms tot de zonnepaneel overschot).

Misschien eens bij de dealer informeren of langsgaan of op een andere 1-fase laadpaal checken?

[ Voor 4% gewijzigd door Scientific op 13-11-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:50
Ik pik graag even aan met zelf ook een vraagje over het laden van de i4 (en i5 van mijn vrouw).
Eerder deze week stelde ik een vraag in het EV thuisladen forum, maar daar is weinig specifiek info over de BMW i4/i5 terug te vinden.

Concreet overweeg ik een laadpunt te installeren bij ons vakantiehuis in de Ardennen waar er nog een oud 3x230v net is zonder neuter.
Ik overweeg bvb een Easee lite or core lader. Die zouden op 3x230v werken met resp. max 6.4kW (lite=16A intern) of 12.7 kW (core=32A intern).

Echter lees je dan zaken dat veel auto's hun CCU vaak een beveiliging hebben of een echte neuter vereisen en dan maar op 1 fase laden en je dan bvb maar 3.6kW haalt.

Als ik hier nu lees dat de i4 op 1 fase wel 7kW kan laden zal die intern toch ook minstens 32A aankunnen.
Maar de vraag is of de i4 ook overweg kan met 3x230v zonder neuter en ik dan de 6.4kW of 12.7 (wel 11kW is de beperking van de i4) zou kunnen halen.

Ik ben namelijk bang dat ik een laadpunt ga installeren en uiteindelijk maar aan 3.6 max zal kunnen laden - dan kan ik beter gewoon een kabel kopen om hem in een gewoon stopcontact te kunnen steken.
Het laden zou dan ook te traag gaan voor als ik daar ter plekke wat vakantiekilometers wil afleggen.

Met 6.4 kW effectief laden zou ik al meer kunnen leven :-)

Is er ergens een specsheet van de i4 CCU terug te vinden?

Gr,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
ndedecke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:10:
Ik pik graag even aan met zelf ook een vraagje over het laden van de i4 (en i5 van mijn vrouw).
Eerder deze week stelde ik een vraag in het EV thuisladen forum, maar daar is weinig specifiek info over de BMW i4/i5 terug te vinden.

Concreet overweeg ik een laadpunt te installeren bij ons vakantiehuis in de Ardennen waar er nog een oud 3x230v net is zonder neuter.
Ik overweeg bvb een Easee lite or core lader. Die zouden op 3x230v werken met resp. max 6.4kW (lite=16A intern) of 12.7 kW (core=32A intern).

Echter lees je dan zaken dat veel auto's hun CCU vaak een beveiliging hebben of een echte neuter vereisen en dan maar op 1 fase laden en je dan bvb maar 3.6kW haalt.

Als ik hier nu lees dat de i4 op 1 fase wel 7kW kan laden zal die intern toch ook minstens 32A aankunnen.
Maar de vraag is of de i4 ook overweg kan met 3x230v zonder neuter en ik dan de 6.4kW of 12.7 (wel 11kW is de beperking van de i4) zou kunnen halen.

Ik ben namelijk bang dat ik een laadpunt ga installeren en uiteindelijk maar aan 3.6 max zal kunnen laden - dan kan ik beter gewoon een kabel kopen om hem in een gewoon stopcontact te kunnen steken.
Het laden zou dan ook te traag gaan voor als ik daar ter plekke wat vakantiekilometers wil afleggen.

Met 6.4 kW effectief laden zou ik al meer kunnen leven :-)

Is er ergens een specsheet van de i4 CCU terug te vinden?

Gr,
Nick
Dit zijn de (zeer beperkte) CCU specs in de bmw press info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-52rgzZgjKvkpGxnv2sRp3Zc1M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wQAVHp7n1Ig6u3jWvonj5wmH.png?f=user_large

Bron: BMW Press

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
ndedecke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:10:

Gr,
Nick
Ik heb hier in België een 3x230v installatie zonder neuter en haal met een 1-fase Zappi laadpaal en i4 gewoon ongeveer 7kWh (6.9 eerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:50
Scientific schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:47:
[...]

Ik heb hier in België een 3x230v installatie zonder neuter en haal met een 1-fase Zappi laadpaal en i4 gewoon ongeveer 7kWh (6.9 eerder).
Misschien moet ik dan niet persé een 3-fase lader kopen en zou ik best tevreden zijn met 7kW.
De aansluiting daar is 3x230v 39A wat een maximum van 8.9kW op 1 fase is.
Dat is misschien de interessantste keuze. Ik ga het zeker verder bekijken!

thx!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:35
Da’s gek. Wissel eens van kabel met een collega die wel hoger kan laden?
Zeker dat de bmw kabel 32A is?

• [R]evolution
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-11-2024
Zijn er mensen die van een model 3 over zijn gestapt naar i4, met name benieuwd naar ervaring van facelift (2021+) model 3 performance die over zijn gestapt naar i4 M50.
Wat mis je, wat mis je niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06

Wimo.

Shake and Bake!

[R]evolution schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:30:
Zijn er mensen die van een model 3 over zijn gestapt naar i4, met name benieuwd naar ervaring van facelift (2021+) model 3 performance die over zijn gestapt naar i4 M50.
Wat mis je, wat mis je niet?
Ik heb ze beide.

De tesla is stiller, sneller onderin en de infotainment is beter. De BMW ziet er beter uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:22
Wimo. schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:26:
[...]

Ik heb ze beide.

De tesla is stiller, sneller onderin en de infotainment is beter. De BMW ziet er beter uit :+
aheum ik ben met de nieuwe model 3 performance gaan rijden en ik vond die helemaal niet stiller...
hij heeft een goede baanligging dat wel en de performance is zeker super.
Alleen zeer slechte remmen, wat is me dat. En ik overdrijf niet. maar dat is een oud zeer bij Tesla. Zelfs de nieuwe model S plaid heeft geen degelijke remmen. Tenzij je oplegt voor een track package van 5000 euro... Maar goede remmen zouden std moeten zijn..

Dit is gewoon mijn mening. Verder geen intenties ermee :-) Volgende zomer moet ik een nieuwe lease bestellen ter vervanging van de m50 , en tesla zal er NIET bijzitten als keuze voor mij ( of lees het is voor mij geen optie ) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

rolelael schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:51:
[...]

aheum ik ben met de nieuwe model 3 performance gaan rijden en ik vond die helemaal niet stiller...
hij heeft een goede baanligging dat wel en de performance is zeker super.
Alleen zeer slechte remmen, wat is me dat. En ik overdrijf niet. maar dat is een oud zeer bij Tesla. Zelfs de nieuwe model S plaid heeft geen degelijke remmen. Tenzij je oplegt voor een track package van 5000 euro... Maar goede remmen zouden std moeten zijn..

Dit is gewoon mijn mening. Verder geen intenties ermee :-) Volgende zomer moet ik een nieuwe lease bestellen ter vervanging van de m50 , en tesla zal er NIET bijzitten als keuze voor mij ( of lees het is voor mij geen optie ) ..
Dat is ie dus wel.. ik heb ze hier beide en rij er dagelijks in. De deuren van de i4, vooral de achterdeuren, zijn van peperkoek. Gooi die maar eens wat harder dicht.. blik.

In tunnels valt het ook erg op zoals Bjorn ook al zei in zijn review.

[ Voor 3% gewijzigd door Wimo. op 15-11-2024 10:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09 12:55
Had een Model3LR, nu een 2023 M50.. de M50 is zeker weten stiller.
Ik heb proefgereden in een nieuwe Model3LR (2024) en hoewel het zeker een verbetering is tov de vorige, is 'ie zeker niet stiller.

Performance; de M50 heeft met de acceleratie op hogere snelheden meer 'punch' dan de vorige Model3Performance. Dit is ook de ervaring van een vriend van me die van de Model3P naar een M50 is gegaan. (vergelijk met de 2024 M3P heb ik niet)

Afwerking is in de i4 gewoon beter, op alle vlakken. Infotainment heeft Tesla wel serieus goed op orde. Daar zou BMW nog wel wat in kunnen (moeten?) halen. Ik heb af en toe met de BMW-navigatie ook het idee dat ie net niet de laatste verkeers-update heeft omtrent wegsituaties (opbrekingen/werkzaamheden), waarbij Tesla dat eerder/sneller had?
Ook qua geluid, m'n Tesla had standaard al een goed geluidssysteem. Bij de BMW lijkt de HK-upgrade wel een soort noodzakelijk te zijn.

Als je wat sportiever rijdt merk je wel dat de M50 2200+ KG weegt. Ondanks dat het onderstel (met de luchtvering) heel goed is, ben ik toch wel benieuwd hoeveel beter die nog had gevoeld als 'ie, net als de Tesla, onder de 2 ton had gewogen.

Mijn mening: Je krijgt serieuze 'bang for your buck' met een nieuwe M3Performance voor nog geen 60k.
Een volledig gespecte M50 zit zo tegen de 100k aan.
Als je een mooie demo M50 kunt vinden in de spec die je wilt, is dat (mijn inziens) een mooie optie waarmee je al snel een kleine 15/20k kunt besparen met een beetje onderhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Zolang je de 1:1 vergelijking met een '24 M3p met dubbel glas niet kan maken slaat het al nergens op. Dus zonder de bmw bias en gewoon achter elkaar rijden en het merk loslaten.

De deuren van een G26 zijn gewoon niet zo goed gedempt. De G20 doet dat al veel beter.

Over de stoelen, standaard sportstoelen van een G26 vind ik helemaal niet beter.. de M-sport versie wel maar ook die zie je zelden. Waar ik me ook aan erger is het gebrek van simpele dingen als wat vilt in de deuren .. voelt zo goedkoop met dat harde plastic.

Vergeet overigens niet dat een M3P vaak op 20' performance banden staat terwijl de meeste lease i4 crisis edities amper 19" hebben. Ook banden scheelt heel veel in het geluid.,

De G26 is gewoon iets meer GT en meer een boot.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimo. op 15-11-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Wimo. schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:12:
Zolang je de 1:1 vergelijking met een '24 M3p met dubbel glas niet kan maken slaat het al nergens op. Dus zonder de bmw bias en gewoon achter elkaar rijden en het merk loslaten.

De deuren van een G26 zijn gewoon niet zo goed gedempt. De G20 doet dat al veel beter.

Over de stoelen, standaard sportstoelen van een G26 vind ik helemaal niet beter.. de M-sport versie wel maar ook die zie je zelden. Waar ik me ook aan erger is het gebrek van simpele dingen als wat vilt in de deuren .. voelt zo goedkoop met dat harde plastic.

Vergeet overigens niet dat een M3P vaak op 20' performance banden staat terwijl de meeste lease i4 crisis edities amper 19" hebben. Ook banden scheelt heel veel in het geluid.,

Het zijn allebei irrationele auto’s voor macho’s. Vrij zinloze techniek ook, als je er op legale wijze mee rijdt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
Wimo. schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:12:

Lijkt me sowieso dat je als je beiden op de lijst hebt staan, ze gewoon allebei lekker moet proefrijden.

Ik kan het trouwens even niet vinden, maar heeft een Model3P (2024) ineens ander glas dan de 2024 LR-variant?

MIjn ervaring is gebaseerd op het vergelijk met mijn M50, op 20inch velgen. Ja, ik heb wel de M-sportstoelen, maar de normale stoelen in de Model3(en pre-2024 performance) zaten voor mij niet ideaal. Kan uiteraard ook liggen aan lengte (ben 1.94) en lichaamsbouw. Met de M-sportstoelen heb ik echt het gevoel "in" de stoel te zitten, in plaats van "op" de stoel. Ik heb simpelweg te weinig support van de stoelen van de Tesla.

Wat betreft je "crisis lease"-opmerking, klopt.. zijn vaak kaal. Al is dat met een M50 wel gelijk wat minder het geval. Nou weten we alleen niet of dat onze vraagsteller hierboven kijkt naar lease of koop en wat zijn/haar budget is :)
Scientific schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:03:
[...]

Het zijn allebei irrationele auto’s voor macho’s. Vrij zinloze techniek ook, als je er op legale wijze mee rijdt…
Gelukkig hoeft niet iedereen in een standaard, kale, uitgeklede auto te rijden omdat 'ie anders te "macho" is. (y)

[ Voor 9% gewijzigd door DeEeekhoorn op 15-11-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

DeEeekhoorn schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:39:
[...]

Lijkt me sowieso dat je als je beiden op de lijst hebt staan, ze gewoon allebei lekker moet proefrijden.

Ik kan het trouwens even niet vinden, maar heeft een Model3P (2024) ineens ander glas dan de 2024 LR-variant?

MIjn ervaring is gebaseerd op het vergelijk met mijn M50, op 20inch velgen. Ja, ik heb wel de M-sportstoelen, maar de normale stoelen in de Model3(en pre-2024 performance) zaten voor mij niet ideaal. Kan uiteraard ook liggen aan lengte (ben 1.94) en lichaamsbouw. Met de M-sportstoelen heb ik echt het gevoel "in" de stoel te zitten, in plaats van "op" de stoel. Ik heb simpelweg te weinig support van de stoelen van de Tesla.

Wat betreft je "crisis lease"-opmerking, klopt.. zijn vaak kaal. Al is dat met een M50 wel gelijk wat minder het geval. Nou weten we alleen niet of dat onze vraagsteller hierboven kijkt naar lease of koop en wat zijn/haar budget is :)
Excuses, zie nu dat je de '24 M3 hebt gereden en die heeft idd (ook) dubbel glas. De stoelen van de M3P kun je niet vergelijken met de vorige M3P. Ze zijn ook een stuk sportiever dan de huidige LR stoelen bijvoorbeeld.

Nog een ander puntje ter vergelijking.. het bereik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
DeEeekhoorn schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:39:
[...]

[...]

Gelukkig hoeft niet iedereen in een standaard, kale, uitgeklede auto te rijden omdat 'ie anders te "macho" is. (y)
Boys and their toys _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:25
Ik heb 2 jaar geleden de M3P en de i4 M50 back-to-back gereden. Als iemand die de (vorige generaties) iDrive van bmw fantastisch vond, vind ik de nieuwe bagger. Tesla doet het vele malen beter. (En ja ik ben ook een minderheid want ik vind apple carplay niets). Wegligging van de M3P is beter, de i4 M50 stuurt als een boot, erg understeery. Terwijl een week later had ik de e40 en die was goed - wat je verwacht heb van BMW zeg maar.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [R]evolution
Wimo. schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:26:
[...]

Ik heb ze beide.

Ah ik heb nooit gedacht dat een tesla stiller zou zijn dan een luxe duits merk. Betr het de 2021-2023 M3P of 2024+? Zijn er verbeteringen gebracht bij de facelifted i4 dat jullie weten?

Ook dank aan anderen hier.

Ik moet van een Model 3 SR van 2019 af. Toevallig aantal collegas uit dienst. Heb keuze uit M3P uit 2023 (not highland) en i4 M50 ook uit 2023. Qua bijtelling is de i4 erg veel meer en wil dus weten of het de moeite waard is. Want de tesla ken ik al beetje en de 2023 vs 2019 zou een mega verbetering zijn voor mij (en P vs SR). Als ik zo lees dan moet ik de i4 kiezen vooral als ik fan ben van BMW en als ik de i4 een leuker/ mooier auto vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

[R]evolution schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:26:
[...]

Ah ik heb nooit gedacht dat een tesla stiller zou zijn dan een luxe duits merk. Betr het de 2021-2023 M3P of 2024+? Zijn er verbeteringen gebracht bij de facelifted i4 dat jullie weten?
'24 M3P, laatste model, paar maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:22
Leuk dit allemaal te lezen. En zoals ik zei... mijn mening. Deze macho moet nog een dik jaar rijden met zijn goed aangeklede m50 en wie weet verleng ik hem nog een jaartje. Als ik nu zou moeten kiezen in het lease budget dat ik heb, dan zou ik t echt niet weten ).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeEeekhoorn
Wimo. schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:50:
[...]

Excuses, zie nu dat je de '24 M3 hebt gereden en die heeft idd (ook) dubbel glas. De stoelen van de M3P kun je niet vergelijken met de vorige M3P. Ze zijn ook een stuk sportiever dan de huidige LR stoelen bijvoorbeeld.

Nog een ander puntje ter vergelijking.. het bereik :X
Ja.. bereik.. ik doe 400km op een accu, 20 inch performance velgen, gemixt rijgedrag.. Ik geloof gelijk dat Tesla die wel iets beter heeft :')
Al moet ik zeggen dat ik het verbruik tov mijn oude M3LR met snelheden boven de 120 mee vind vallen, het lijkt in de i4 zelfs wat beter te zijn met die snelheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
[...]

Om het even te objectiveren:
ADAC mat bij de (pre-LCi) i4 in hun test 65.6 Db(A), en voor de Model 3 Long Range AWD na facelift kwamen ze op 66.1 Db(A) :)
Dit zijn, ter verduidelijking, waarden gemeten binnen de wagen aan 130km/u.

Beide op 18" Hankook banden, die niet de meest stille banden zijn (beiden geregistreerd met 72 Db(A) volgens de Europese procedure - persoonlijk rijd ik bvb op Michelin Primacy 4 banden die op 68Db(A) zijn geregistreerd). Dat zijn waarden gemeten buiten de auto maar ze hebben uiteraard ook impact op het geluid in de auto.

Dus of je de Tesla of i4 als stiller ervaart, zal misschien vooral afhangen van de banden.

[ Voor 10% gewijzigd door Scientific op 15-11-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:49
Zipsop schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:46:
[...]

De CCU in de i4 zou op 1 fase gewoon 7.4kW moet kunnen doen volgens de specs.
Dus ff kabel switchen en anders even bij de dealer laten checken.

[...]

De BMW pechhulp is gewoon uitbesteed aan de ANWB. En afhankelijk van de plek waar je de lekke band krijgt kan je er wel twee bellen. Op A en N wegen mag je gewoon 112 bellen voor een gratis berger naar een veilige plek, waar de ANWB dan verder kan helpen ;)
Daar heb je toch gewoon de alarm knop in de auto voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:10

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[...]

Ook dank aan anderen hier.
Ik weet niet hoe het met latere i4's is of met Tesla maar in mijn ervaring is de i4 zeker wel heel erg stil mbt tot de eigen rijgeluiden. Er is 1 hele grote maar, de isolatie in de deuren is niet zo goed mbt de geluiden van buitenaf. Dus geluiden van andere auto's en tunnels hoor je veel beter dan bijvoorbeeld in een 3 serie. Ook in de winter als het vriest buiten voel je de kou binnenkomen als je op de achterbank zit. Ik vermoed dat het met het stijlloze raamdesign te maken heeft, maar dat vond en vind ik ook niet BMW waardig.

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:53:
[...]

Daar heb je toch gewoon de alarm knop in de auto voor?
Dat is alsnog gewoon 112 bellen, alleen onhandig omdat je die niet mee uit de auto kan nemen als je op een gevaarlijk punt staat. Uitstappen en mobiel bellen is in de meeste gevallen handiger en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWi4
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-07 17:35
Goedemorgen,

Zit er in idrive 8.5 ook air console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Danfoss schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:25:
[...]

Ik weet niet hoe het met latere i4's is of met Tesla maar in mijn ervaring is de i4 zeker wel heel erg stil mbt tot de eigen rijgeluiden. Er is 1 hele grote maar, de isolatie in de deuren is niet zo goed mbt de geluiden van buitenaf. Dus geluiden van andere auto's en tunnels hoor je veel beter dan bijvoorbeeld in een 3 serie. Ook in de winter als het vriest buiten voel je de kou binnenkomen als je op de achterbank zit. Ik vermoed dat het met het stijlloze raamdesign te maken heeft, maar dat vond en vind ik ook niet BMW waardig.
Ik ga de deuren laten dempen.. hopen dat het helpt. Maar het is echt peperkoek vergeleken met mijn andere autos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wimo. schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:29:
[...]

Ik ga de deuren laten dempen.. hopen dat het helpt. Maar het is echt peperkoek vergeleken met mijn andere autos.
Rij dan vooral in een van je andere auto’s 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjiels
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-03 21:01
Ik ben momenteel ook aan kijken voor een 2de handse i4 e40 privé aan te kopen. Nu vraag ik me af of ik beter af ben om begin 2025 te kopen of nu juist voor het nieuwe jaar. Zullen de prijzen naar beneden gaan in 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Niet online
BMWi4 schreef op zondag 17 november 2024 @ 06:41:
Goedemorgen,

Zit er in idrive 8.5 ook air console?
Nee, niet voor de i4.
tjiels schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:33:
Ik ben momenteel ook aan kijken voor een 2de handse i4 e40 privé aan te kopen. Nu vraag ik me af of ik beter af ben om begin 2025 te kopen of nu juist voor het nieuwe jaar. Zullen de prijzen naar beneden gaan in 2025?
Er gaan in Nederland nog ongeveer 10000+ Tesla's en een paar 1000 E-trons uit de leasemarkt gedumpt worden tot en met eind December plus de invoer van BPM en wegenbelasting zullen die EV markt wel ff een mep gaan geven. Maar als het voor Belgie is geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

richards3 schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:17:
[...]

Rij dan vooral in een van je andere auto’s 😉
De I4 is de beater dus hoop dat het te fixen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zipsop schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:57:
[...]

Nee, niet voor de i4.

[...]

Er gaan in Nederland nog ongeveer 10000+ Tesla's en een paar 1000 E-trons uit de leasemarkt gedumpt worden tot en met eind December plus de invoer van BPM en wegenbelasting zullen die EV markt wel ff een mep gaan geven. Maar als het voor Belgie is geen idee.
Langs welke “automarkt” online worden die voor het grootste deel bij jullie in NL verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Danfoss schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:25:
[...]

Maar dan zou je het voor dan toch ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

ASS-Ware schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:37:
[...]

Maar dan zou je het voor dan toch ook hebben?
Voor zit je in de warme lucht uit de blowers. Ik heb het getest, op de achterbank achter de bestuurder voel je echt vrieskou binnenkomen als het vriest buiten. Onderin de deuren voel je het ook gewoon. Kan exemplarisch zijn voor mijn auto hoor overigens..

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Danfoss schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:12:
[...]

Voor zit je in de warme lucht uit de blowers. Ik heb het getest, op de achterbank achter de bestuurder voel je echt vrieskou binnenkomen als het vriest buiten. Onderin de deuren voel je het ook gewoon. Kan exemplarisch zijn voor mijn auto hoor overigens..
Hmm, eigenaardig verhaal want je kan alleen "de vrieskou voelen binnenkomen" als er een luchtstroom zou zijn, en ik kan me niet voorstellen dat die van buiten komt. De deuren zijn heus wel luchtdicht, en in elk geval goed spatwaterdicht.

Het geluid dat binnenkomt onder de deuren is volgens mij omdat de rubbers het geluid niet volledig absorberen. En in een EV hoor je nu éénmaal elk zuchtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Danfoss schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:12:
[...]

Hmm, ik zal eens achterin gaat zitten zodra het koud wordt.
Hoera voor global warming dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:08
Momenteel rij ik particulier een Tesla model 3 RWD '23. Nu de SEPP er nog is heb ik mijn huidige auto te koop gezet om nog op de valreep te kunnen upgraden. Maar toen.. Zag ik dat er al een heel mooi aanbod i4's onder de magische €50k grens beginnen te duiken.

Voorheen altijd met veel plezier BMW gereden (Voor de liefhebber: E36 coupe, E46 coupe, E92, F36) maar wilde graag elektrisch. Particulier een Q4 gekocht (de i4 was toen nog niet leverbaar) maar daar kreeg ik ontzettend snel spijt van, een te snel gelanceerd product en de software ruk. Met lage verwachtingen een proefrit gemaakt met de Model 3 en wat een verrassing was dat. Geweldige software (duh), afwerking en materialen beter dan de Audi, snel en zuinig en alle "opties" standaard (tot achterbankverwarming aan toe).

Maar goed, nu is de i4 binnen handbereik. Is er iemand die ervaring heeft met een 2021+ Model 3 en een i4? Een pagina of 15 teruggelezen en schrok wel een beetje van het bericht van 1 software update in 2 jaar. Met zoveel techniek en inmiddels ervaring zou je toch verwachten dat er OTA ontzettend veel softwarematige verbeteringen mogelijk zijn. De waslijst van Tesla is in ieder geval eindeloos, een nog veel betere auto geworden dan bij de aflevering ruim 1,5 jaar geleden.

Gezien de oneindige optielijst bij BMW wel een minpuntje dat je altijd wel wat iets mist wat bij andere, goedkopere merken, inmiddels veelal standaard is (stoelventilatie, stoelverwarming, stuurverwarming, 360° camera). Maar echt een práchtige wagen en (met de sportstoelen) een heerlijke tourer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Maurice- schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:59:
Momenteel rij ik particulier een Tesla model 3 RWD '23. Nu de SEPP er nog is heb ik mijn huidige auto te koop gezet om nog op de valreep te kunnen upgraden. Maar toen.. Zag ik dat er al een heel mooi aanbod i4's onder de magische €50k grens beginnen te duiken.

Voorheen altijd met veel plezier BMW gereden (Voor de liefhebber: E36 coupe, E46 coupe, E92, F36) maar wilde graag elektrisch. Particulier een Q4 gekocht (de i4 was toen nog niet leverbaar) maar daar kreeg ik ontzettend snel spijt van, een te snel gelanceerd product en de software ruk. Met lage verwachtingen een proefrit gemaakt met de Model 3 en wat een verrassing was dat. Geweldige software (duh), afwerking en materialen beter dan de Audi, snel en zuinig en alle "opties" standaard (tot achterbankverwarming aan toe).

Maar goed, nu is de i4 binnen handbereik. Is er iemand die ervaring heeft met een 2021+ Model 3 en een i4? Een pagina of 15 teruggelezen en schrok wel een beetje van het bericht van 1 software update in 2 jaar. Met zoveel techniek en inmiddels ervaring zou je toch verwachten dat er OTA ontzettend veel softwarematige verbeteringen mogelijk zijn. De waslijst van Tesla is in ieder geval eindeloos, een nog veel betere auto geworden dan bij de aflevering ruim 1,5 jaar geleden.

Gezien de oneindige optielijst bij BMW wel een minpuntje dat je altijd wel wat iets mist wat bij andere, goedkopere merken, inmiddels veelal standaard is (stoelventilatie, stoelverwarming, stuurverwarming, 360° camera). Maar echt een práchtige wagen en (met de sportstoelen) een heerlijke tourer.
Wat de software updates van de i4 betreft zijn er in mijn ervaring ongeveer 2 per jaar. Verwacht geen grote veranderingen van de functionaliteit, hoogstens het kleine verbeteringen en under-the-hood optimalisaties.

Er is ook een verschil tussen een i4 geproduceerd vanaf juli 2023 die OS8.5 heeft en een i4 van ervoor die OS8.0 heeft. Ikzelf rij met OS8.0, en daarvoor was de laatste update van 07/2024.

De updates zijn OTA en dat werkt erg goed. BMW heeft zijn software goed voor elkaar tegenwoordig: nog nooit problemen gehad met de i4 wat dat betreft, je zal ook weinig klachten daarover vinden op de fora. En als je al eens iets leest over een foutcode die verschijnt, dan is er ook echt iets aan de hand.

De remote app was vroeger matig, maar werkt tegenwoordig ook perfect.

Ik denk dat de software-ervaring van Tesla nog een stuk beter is, dus je mag niet dezelfde verwachtingen hebben, zeker niet qua updates, maar als je verwacht dat de software gewoon goed en betrouwbaar werkt en blijft werken, dan zal BMW je niet ontgoochelen.

En de regensensor en de parkeersensoren werken altijd al uitstekend, geen updates nodig daarvoor ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben ook overgestapt van een Modle 3 performance naar een i4. Ik vind het geen gemis dat de software update frequentie lager ligt. Alles werkt eigenlijk in 1x goed zonder steeds fixes van wisselende kwaliteit te moeten installeren. Neem inderdaad de regensensor, parkeerhulp of de BMW equivalent van autopilot; die werken gewoon goed en consistent zonder dat je iedere keer weer moet ontdekken op welke punten het beter of slechter geworden is. Vroeger was ik altijd bezig met "wanneer komt de volgende update en wat zit er in" en die behoefte is nu eigenlijk helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [R]evolution
Maurice- schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:59:

Ik zit ook met een dillema. Moet voor einde jaar 2019 SR inleveren en kan kiezen tussen 2 poolauto's 2023 M3P of 2023 i4 M50, echt luxe problemen maar ik kom nog niet helemaal uit. Ik heb in het weekend even geruild met de collega met M3P en wat is de auto zoveel beter dan mijne. Ik ben zelf ook bmw liefhebber in het verleden een probeer mn vrouw nog te overtuigen over de bijtelling impact van ca 200 eur netto. Maar ik word zenuwachtig na dit weekend. De matrix led is zo fijn vooral nu de dagen donker zijn, de elektrische stoel, stuurverwarming, keyless, etc etc. Zijn allemaal opties die ik denk ik straks erg ga missen. En dat voor ongeveer netto 7200 eur meer over de komende 3 jaar. Ik houd van bmw maar ik weet het niet hoor... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:08
[R]evolution schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:50:
[...]

Ik zit ook met een dillema. Moet voor einde jaar 2019 SR inleveren en kan kiezen tussen 2 poolauto's 2023 M3P of 2023 i4 M50, echt luxe problemen maar ik kom nog niet helemaal uit. Ik heb in het weekend even geruild met de collega met M3P en wat is de auto zoveel beter dan mijne. Ik ben zelf ook bmw liefhebber in het verleden een probeer mn vrouw nog te overtuigen over de bijtelling impact van ca 200 eur netto. Maar ik word zenuwachtig na dit weekend. De matrix led is zo fijn vooral nu de dagen donker zijn, de elektrische stoel, stuurverwarming, keyless, etc etc. Zijn allemaal opties die ik denk ik straks erg ga missen. En dat voor ongeveer netto 7200 eur meer over de komende 3 jaar. Ik houd van bmw maar ik weet het niet hoor... :X
Voor dat bedrag zou ik dan weer tekenen :D . Hier is het prijsverschil zo'n €9.500 na subsidie en daar komt de hogere wegenbelasting, hoger verbruik en onderhoud nog bovenop (en nieuw vs occasion). Maar ja... Het begeerlijke BMW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gersh1970
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 09:29
Hier een overstapper van een model 3 LR AWD uit 2019 naar nu sinds 2 maanden een nieuwe i4 LCI.
En het is echt bizar om te zien hoe slecht BMW de zaken voor elkaar heeft.

Het multimedia systeem ziet er prachtig uit, maar werkt onhandig en is onoverzichtelijk (probeer maar eens een alternatieve route zichtbaar te krijgen, bij Tesla 1 tikje op het scherm). Daarnaast valt bij gebruik van BMW navi en CarPlay het geluid steeds weg. Dit is op te lossen door iemand te bellen of gebeld te worden.
Wordt vast opgelost met een update maar helaas is BMW niet zo scheutig met updates tov de 6 wekelijkse updates van Tesla.

Laden is met de I4 gedoe. Heeft er nou echt niemand bij BMW een weekje een Model 3 meegenomen om te kijken hoe eenvoudig het ook kan? Vooral de "tankdop", het niet automatisch sluiten en het niet ontgrendelen van de kabel is onhandig. Zelfs na 7000km rij ik 8 van de 10 keer weg met de laadpoort nog open. Regelmatig stopt de auto ook met laden om dan na een tijdje weer te starten, geen idee waarom.

Via de app programmeren om s nachts te laden werkt regelmatig niet (en waarom moet ik dan een vertrektijd instellen? Wil gewoon tegen laag tarief laden). De app is sowieso maar matig en onhandig in gebruik. Totaal niet vergelijkbaar met het gemak bij Tesla.

Draadloos opladen zorgt ervoor dat je iPhone gefrituurd wordt en oververhit uitvalt.

Heb HK audio en, let op, hierdoor vervalt de ruimte onderin de kofferbak voor de laadkabel. Het geluid is prima, maar die van de Model 3 nog een stukje beter. Nou ja dat wist ik van tevoren dus niet heel erg.

De rammeltjes in de auto zijn een stuk erger dan mijn Tesla na 180.000km. Vooral het Pano dak en ergens bij de rechter voorstoel rammelt het. Dat had ik niet verwacht! Ook hoor je een vreemd tikkend geluid als je stilstaat voor het stoplicht (een relais ofzo).

Het verbruik ligt erg hoog vergeleken met de Model 3 en daarmee dus qua range tegenvallend. Maar goed daar kan ik wel overheen komen, iedere dag laden is voor mij geen probleem.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is en blijft een supermooie auto, maar qua EV rijden lichtjaren verwijderd van Tesla. Als je net als ik, BMW een warm hart toedraagt, neem vooral een I4. Ben je iets verstandiger aangelegd dan is een Model Y of een Model 3 een veel betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeHoo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:11
Hallo,

Na meer dan een jaar lang dit i4-forum met veel interesse gevolgd te hebben, trek ik vandaag de stoute schoenen aan om zelf een paar vragen te stellen.

Mede dankzij de discussies in dit forum heb ik uiteindelijk besloten om voor een BMW i4 (eDrive 40) te gaan. Wat een geweldig fijne en mooie auto. Het is onze eerste EV en BMW - een "sprong in het diepe" dus - maar tot op heden (een half jaar en 13k km verder) geen moment spijt gehad.

Wel heb ik een paar vragen over de software:

- hoe zit het nou precies met Plug & Charge beschikbaarheid voor de i4 (iDrive v8.5)? Ik lees namelijk veel tegenstrijdige berichten: in dit forum is de consensus dat het niet beschikbaar is voor de i4 (omdat de hardware er niet geschikt voor zou zijn) terwijl in het "i4talk" forum heel veel mensen melden dat hun i4 een software upgrade heeft gehad (bij de dealer) om Plug&Charge te kunnen gebruiken.

- Onze i4 is uitgeleverd met software release 03/2024.47 en tot op de dag van vandaag heb ik nog geen enkele update ontvangen (ik weet dat ondertussen 07/2024 en zelfs 11/2024 al uitgerold worden). Wat is de policy van BMW in deze? Op basis waarvan wordt bepaald welke auto aan de beurt is voor de update?

- Ik heb ondertussen de laatste versie (4.11.3) van de MyBMW app (iPhone) geïnstalleerd en mis onder "Check Status --> Remoote Software Upgrade" de nieuwe optie "Enable Auto Install" (daarvoor in de plaats zie ik "Software update settings") . Is er iemand hier die wel die nieuwe optie ziet?

- Tenslotte nog een "CarPlay" vraag: Soms, als ik binnen een bepaalde tijd opnieuw in de auto stap, is de CarPlay widget op het Home-scherm alle informatie van de Artiest (naam, titel en album art) kwijt. In plaats daarvan krijg ik "onbekende artiest" en "onbekend nummer" in het display (en een default plaatje in plaats van de album cover). Op dat moment kan ik ook niet meer met behulp van de knoppen aan het stuur naar het volgende/vorige nummer navigeren. Het vreemde is echter dat als ik het CarPlay scherm selecteer (via het CarPlay logo of via de "Media" knop op de midden-console) ik wel alle "Apple Music" informatie zie! Ik weet dat dit probleem al een keer langs is gekomen en dat op dat moment er twee "oplossingen" aangedragen werden:WiFi op je telefoon een keer uit en weer aan zetten of iDrive resetten (30 seconden de volume knop ingedrukt houden). Beide "oplossingen" werken inderdaad maar ik vroeg me wel af of er ondertussen al een echte bugfix is.

Alvast bedankt voor jullie reacties (en bij voorbaat excuses voor als het allemaal al een keer de revue gepasseerd is)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:41
Gersh1970 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:09:
Hier een overstapper van een model 3 LR AWD uit 2019 naar nu sinds 2 maanden een nieuwe i4 LCI.

Het multimedia systeem ziet er prachtig uit, maar werkt onhandig en is onoverzichtelijk (probeer maar eens een alternatieve route zichtbaar te krijgen, bij Tesla 1 tikje op het scherm). Daarnaast valt bij gebruik van BMW navi en CarPlay het geluid steeds weg. Dit is op te lossen door iemand te bellen of gebeld te worden.
Wordt vast opgelost met een update maar helaas is BMW niet zo scheutig met updates tov de 6 wekelijkse updates van Tesla.

Laden is met de I4 gedoe. Heeft er nou echt niemand bij BMW een weekje een Model 3 meegenomen om te kijken hoe eenvoudig het ook kan? Vooral de "tankdop", het niet automatisch sluiten en het niet ontgrendelen van de kabel is onhandig. Zelfs na 7000km rij ik 8 van de 10 keer weg met de laadpoort nog open. Regelmatig stopt de auto ook met laden om dan na een tijdje weer te starten, geen idee waarom.

Via de app programmeren om s nachts te laden werkt regelmatig niet (en waarom moet ik dan een vertrektijd instellen? Wil gewoon tegen laag tarief laden). De app is sowieso maar matig en onhandig in gebruik. Totaal niet vergelijkbaar met het gemak bij Tesla.

Draadloos opladen zorgt ervoor dat je iPhone gefrituurd wordt en oververhit uitvalt.

Heb HK audio en, let op, hierdoor vervalt de ruimte onderin de kofferbak voor de laadkabel. Het geluid is prima, maar die van de Model 3 nog een stukje beter. Nou ja dat wist ik van tevoren dus niet heel erg.

De rammeltjes in de auto zijn een stuk erger dan mijn Tesla na 180.000km. Vooral het Pano dak en ergens bij de rechter voorstoel rammelt het. Dat had ik niet verwacht! Ook hoor je een vreemd tikkend geluid als je stilstaat voor het stoplicht (een relais ofzo).

Het verbruik ligt erg hoog vergeleken met de Model 3 en daarmee dus qua range tegenvallend. Maar goed daar kan ik wel overheen komen, iedere dag laden is voor mij geen probleem.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is en blijft een supermooie auto, maar qua EV rijden lichtjaren verwijderd van Tesla. Als je net als ik, BMW een warm hart toedraagt, neem vooral een I4. Ben je iets verstandiger aangelegd dan is een Model Y of een Model 3 een veel betere keuze.
Bizar, herken echt helemaal niets van je verhaal maar kom toch echt ook van een 2019 model 3 LR AWD. Zou maar snel teruggaan naar de garage met je i4. Heb dan wel geen LCI, maar na 20k zeer tevreden

- range beter (substantieel lager verbruik op hoge snelheid
- nog nooit gehad dat laden onderbroken is
- navigatie (wat mij betreft) na een leercurve veel completer en intuitiever dan de Model 3 navigatie
- nooit software issues;
- perfecte rijhulpsystemen
- het is een auto ipv een rijdende ipad.

Het enige wat ik herken is dat ik inderdaad het klepje moet dichtdoen na het laden (wat daar nou erg aan is)... Dat het draadloos laden matig werkte wist ik tevoren, en heb ik dan ook niet. Maar dat werkte in de Tesla's waar ik in heb gereden ook maar matig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-09 21:45
Er zitten hier wel een boel fanboys van Tesla. Ik zou zeggen dan allemaal maar weer terug naar een Tesla . Ik heb meer dan anderhalf jaar een i4 en ben er super content over. Kan hem niet met een Tesla vergelijken omdat ik die nooit een heb gehad en zal er ook nooit een kopen. Ik vind het allemaal dezelfde saaie dingen. Ze zullen vast prima rijden en goede techniek hebben maar het is gewoon heel saai om te zien.
Zo'n i4 is gewoon een ruige wagen en ik vind hem fantastisch rijden. Ik herken er niks in behalve dat draadloos laden , maar er rammelt of kraakt niks en hij stuurt geweldig. Ligt als een blok op de weg.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sDdYwdKg/bmwi4.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door GeorgeBfast op 18-11-2024 23:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scientific
Gersh1970 schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:09:

...
ALs je natuurlijk vindt dat de dingen maar goed werken als ze gedaan worden zoals bij Tesla, tja.

Ik herken eigenlijk geen enkele van je klachten - behalve het draadloos laden, maar ik vind draadloos laden sowieso al een slecht idee, dus ik gebruik het niet. Maar het is gekend dat dit slecht werkt.

Blijkbaar heeft men je gedwongen in een i4 te rijden. Ik zou wellicht ook een heleboel klachten hebben mocht men mij dwingen in een Tesla te rijden (die richtingaanwijzers op het stuur, die ontbrekende parkeersensoren, die slechte automatische ruitenwissers, die trekhaak die niet intrekbaar is, die navigatie die alleen maar Tesla-laders kent, die wispelturige autopilot, dat je one-pedal moet rijden om energie te kunnen recupereren bij het remmen...).

Qua verbruik zit ik in de zomer op gemiddeld 15.8kWh/100km, in de winter rond 18.2, gemiddeld sinds aankoop 17.2kWh/100km. En dat bij een vlotte (maar niet agressieve rijstijl) met vrij veel snelweg aan 125km/h. Een Tesla doet dat volgens mij niet zoveel beter... Veel zal trouwens afhangen van banden en velgen...

[ Voor 3% gewijzigd door Scientific op 18-11-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
Grappig om te zien hoe je het anders kan beleven :)

- qua verbruik lijkt me sterk dat dat beter is.. ik haal in de i4 rond de 17.8 woon-werk.. in de Tesla was dat max 15.2. Gisteren op de snelweg gemiddeld 22.2, dat is een waarde die ik in de Tesla zelfs nooit gezien heb. In de praktijk: Ik kon 2x woon-werk zonder laden, nu haal ik nog 1,5 keer, hooguit..
- qua klep is het vooral onhandig dat je 8 van de 10 keer wil wegrijden met de klep nog open. Dus uitstappen. Klep dicht doen. Instappen. Weer startknop indrukken. En dat iedere dag. Gewoon onlogisch qua procedure en op een of andere manier went het ook niet echt
- multimedia systeem ja die leercurve herken ik. Heb nu de widget met verkeer op de route staan. Daar kan ik op klikken, dan 2 keer draaien, nog een keer klikken voor alternatieve routes. Bij de tesla dus 1 tikje op het scherm. En dit geldt voor heel veel handelingen of informatie (bv %accu en range is echt zoeken op het scherm waar het staat, iedere keer weer).
- het CarPlay probleem dat topic hierboven beschreven staat heb ik ook. Exact hetzelfde. Dus dat is al 2e software probleem.
- rijhulpsystemen.. mmm ja adaptive cruise control werkt beter, de ruitenwissers ook (lol), de lane assistent grijpt in de i4 veel agressiever in. Maar ach dat went wel.

Tja als de tesla een rijdende iPad noemt.. is de BMW dan een amiga..? Ziet er qua multimedia prachtig uit maar niet meer helemaal van deze tijd?

De i4 rijdt prima (alhoewel je wel heel erg merkt hoe zwaar hij is), is veel stiller dan mijn model 3 en vooral veel mooier. Maar qua EV, ergonomie en app wat mij betreft 5 jaar terug in de tijd (of nog meer).

Edit: begrijp me niet verkeerd. Ben echt BMW liefhebber en heb ook een Z4. Maar naar mijn mening heeft BMW echt een hoop te doen om bij te blijven bij de concurrentie.. ze lopen nu te ver achter de feiten aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Gersh1970 op 18-11-2024 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Gersh1970 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:14:
Grappig om te zien hoe je het anders kan beleven :)

-
- qua klep is het vooral onhandig dat je 8 van de 10 keer wil wegrijden met de klep nog open. Dus uitstappen. Klep dicht doen. Instappen. Weer startknop indrukken. En dat iedere dag. Gewoon onlogisch qua procedure en op een of andere manier went het ook niet echt
- multimedia systeem ja die leercurve herken ik. Heb nu de widget met verkeer op de route staan. Daar kan ik op klikken, dan 2 keer draaien, nog een keer klikken voor alternatieve routes. Bij de tesla dus 1 tikje op het scherm. En dit geldt voor heel veel handelingen of informatie (bv %accu en range is echt zoeken op het scherm waar het staat, iedere keer weer).
- het CarPlay probleem dat topic hierboven beschreven staat heb ik ook. Exact hetzelfde. Dus dat is al 2e software probleem.
- rijhulpsystemen.. mmm ja adaptive cruise control werkt beter, de ruitenwissers ook (lol), de lane assistent grijpt in de i4 veel agressiever in. Maar ach dat went wel.
Ik begrijp je probleem met de laadklep niet. Wat is er nu zo moeilijk om ze dicht te duwen nadat je er de stekker uittrekt?! Het lijkt mij een perfect logische actie. Idem met de startknop. Wat een first-world probleem… het lijkt mij ook gewoon veiliger.

En range en verbruik staan bij mij gewoon permanent voor mijn neus op het scherm. Misschien moet je je eens verdiepen in de settings?!

Overigens vind ik de iDrive knop ook een meerwaarde tov een touch screen. Maar ook dat zal je wellicht niet appreciëren omdat het niet is zoals Tesla het doet.

Kijk, ik kan begrijpen dat je je voorkeuren hebt, maar dit soort dingen zijn ook niet meer dan dat: voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Scientific schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:45:
[...]
Ik begrijp je probleem met de laadklep niet. Wat is er nu zo moeilijk om ze dicht te duwen nadat je er de stekker uittrekt?! Het lijkt mij een perfect logische actie. Idem met de startknop. Wat een first-world probleem… het lijkt mij ook gewoon veiliger.
Ik moet nu eerlijk bekennen dat ik dat zelf ook al wel eens een paar keer aan de hand gehad heb, even snel gehaast, dicht bij de auto staan, kop van de laadstekker iets verderop aan het huis bevestigd en niet meer aan de klep gedacht.

Nu, als je dan even rijdt gaat ie vanzelf wel toe :+ maar als je dan stopt gaat ie weer open/recht staan . :+

TURBO TURBO SPOILER :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Hoeveel procent de accu nog vol is en de actieradius geeft hij bij mij constant aan op dashboard. Daar hoef ik niet voor te zoeken. Een deurtje dichtduwen als je de stekker loshaalt is toch niet zo moeilijk , dat ben ik nog nooit vergeten. Het zijn allemaal van die onnozele dingetjes. Daardoor zou ik nooit is zo'n Tesla gezien willen worden. Maar die Tesla's zullen prima dingen zijn , ik geloof het wel maar ik zal er niet achter komen want ik rij al meer dan 30 jaar BMW en dat zal hopelijk ook zo blijven.
Als ik Gersch was ruilde ik die i4 snel weer om op zo'n Tesla dan hoef je geen tankdeurtje dicht te doen , want dat is het bij de i4 , er zit zelfs een houdertje in voor de tankdop. :)

[ Voor 15% gewijzigd door GeorgeBfast op 19-11-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:59
@Gersh1970 Betreffende je opmerking over de 'alternatieve' route... Hoe moeilijk kan het zijn ... Je moet zelfs niet op het scherm tikken... Gewoon tijdens het rijden als je andere route wil via voice command 'alternatieve route'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
Nee natuurlijk ben ik niet gedwongen in een I4 te gaan rijden, dat wilde ik zelf, na 5 jaar Tesla, tijd voor iets anders!
Interessant om te lezen hoe er gereageerd wordt en hoe dat soort dingen blijkbaar went of makkelijk geaccepteerd worden of gewoon onjuiste informatie wordt gegeven.
Mijn punt is dat ik de I4 echt een fijne auto vind, maar op de vraag naar verschillen tussen Tesla en een I4 valt mij op hoe ver BMW achterloopt op dat gebied.

- nee natuurlijk is de laadklep geen moeilijke actie, dat zeg ik ook niet. Het is alleen totaal onlogisch qua procedure en helemaal omdat de klep rechts zit en je links instapt. Maar zoals je leest ben ik niet de enige.
- ik heb inderdaad het BMW plaatje voor me.. daar staat het verbruik. Range staat heel klein linksonder en rechtsonder. % en km
- ik vind I-drive ook zeker een meerwaarde. Zelfs in mijn allereerste E90 toen iedereen erover liep te klagen. Door de widget van "verkeer op de route" altijd actief te hebben kan ik de alternatieve routes met een paar klikken benaderen, dat zou anders echt niet te doen zijn. Overigens idioot dat het scherm daarna over de volle breedte opent ipv naar de vorige stand terug te keren, maar 1 druk op de home knop en het staat weer goed. Maar nogmaals dat is bij tesla 1 tikje.
- draadloos laden herkent iedereen, maar wordt niet gebruikt blijkbaar
- In de Tesla zie je niet alleen de Tesla laders, daar zie je gewoon alle laders. Je info is dus onjuist
- de parkeersensoren werken ook gewoon al ook bij de nieuwe Tesla. Je info is dus onjuist.
- One pedal driving is zoals een EV hoort te rijden mi. Zelfs mijn zoon (werkzaam bij BMW specialist) vindt het mega irritant bij de I4. Gelukkig kan je hem in de B stand zetten, dan rijdt ie zoals het hoort. Alleen voor het stoplicht schokt de I4 dan soms zomaar ineens een stukje naar voren alsof je van achteren aangereden wordt. Is de eerste keren even schrikken haha
- Overigens ben ik met je eens dat de nieuwe richtingaanwijzers bij Tesla mij onzinnig lijken en dat de parkeersensoren eerst niet werkten is zeker niet OK.
- Maar ook BMW gaat hier niet vrij uit, blijkbaar is het niet gelukt om draadloos opladen na 3 jaar op te lossen in de LCI.

dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
Quiller schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:09:
@Gersh1970 Betreffende je opmerking over de 'alternatieve' route... Hoe moeilijk kan het zijn ... Je moet zelfs niet op het scherm tikken... Gewoon tijdens het rijden als je andere route wil via voice command 'alternatieve route'.
Ja geprobeerd. werkte niet, als ik me goed herinner gaf hij dan een navigatie doel. Maar ga ik nog een keer proberen! Overigens ook geprobeerd een snelkoppeling te maken bovenin, maar dat werkt niet met submenu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Gersh1970 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:14:
[...]

- In de Tesla zie je niet alleen de Tesla laders, daar zie je gewoon alle laders. Je info is dus onjuist
- de parkeersensoren werken ook gewoon al ook bij de nieuwe Tesla. Je info is dus onjuist.
Je ziet niet-Tesla laders misschien wel, maar de navigatie negeert ze.

En of de parkeer « sensoren » goed werken, daar is niet iedereen het mee eens. De camera’s hebben nu eenmaal beperkingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:54
Gersh1970 schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:14:
...de lane assistent grijpt in de i4 veel agressiever in. Maar ach dat went wel...
Dat valt toch in te stellen, zowel of hij vroeg gemiddeld of laat reageert als de sterkte van reactie? Niet?

Btw: wat is jullie softwareversie? Hier een 8.5 met software 03/2024.53 en de app zegt geen update beschikbaar. Op internet zie ik veel 07/2024 rondgaan, maar lijkt me vooral de idrive 8.0's te zijn.

No Gillette, No Minette

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Bizaar dat zelfs een BMW liefhebber alsnog voor zn kiezen krijgen. Blijkbaar als je je i4 niet worship en een aantal quality of life minpunten benoemen, ben je dan gelijk een tesla fanboy en kan beter de i4 verkopen en terug naar tesla. Ik dacht dat de model 3/y forum erg was :+
Sterkte @Gersh1970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Gersh1970 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:14:
[...]

Ja geprobeerd. werkte niet, als ik me goed herinner gaf hij dan een navigatie doel. Maar ga ik nog een keer proberen! Overigens ook geprobeerd een snelkoppeling te maken bovenin, maar dat werkt niet met submenu's
Mijn ervaring met de voice commands is dat je lange tijd moet blijven gebruiken (en dat is wel frustrerend) maar dat het steeds beter wordt (kortom systeem leert? -- volgens mij leert het uitspraak en stem vooral 'her'kennen -- mijn vrouw wou het niet blijven proberen en bij haar faalt het nu nog vaak als ze het probeert) -- Bij mij werkte hij na een jaar de wagen te hebben volledig flawless tot nu (wagen van mei 22)... Natuurlijk niet ideaal als je markt voor een groot deel uit lease bestaat (mijne is privé eigendom)

[ Voor 10% gewijzigd door Quiller op 19-11-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Scientific schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:28:
[...]

Hmm, eigenaardig verhaal want je kan alleen "de vrieskou voelen binnenkomen" als er een luchtstroom zou zijn, en ik kan me niet voorstellen dat die van buiten komt. De deuren zijn heus wel luchtdicht, en in elk geval goed spatwaterdicht.

Het geluid dat binnenkomt onder de deuren is volgens mij omdat de rubbers het geluid niet volledig absorberen. En in een EV hoor je nu éénmaal elk zuchtje...
Over de temperatuur achterin kan ik niet oordelen.

Qua geluidsdemping vind ik de i4 ook wel behoorlijk tegenvallen en dat is zeker niet enkel het feit dat je in een EV geen motorgeluid hebt dat andere geluiden maskeert.
En ook niet de frameless windows, die heb ik bij andere auto's vaak genoeg gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Dit is m'n 4e frameless window auto (BMW 1, Audi A5 TFSI pro line S, Tesla Model S 100D, BMW i4 M50) en kan niet zeggen dat deze meer windgeruis veroorzaakt dan de anderen. De BMW is wel veel stiller dan alle eerdere wagens.

Heb een pre-LCI uit september 2022, besteld uit de catalogus, en kan me eigenlijk wel vinden in alle eerdere comments. Gelukkig dus wel met alle opties zoals laser, schrijven op idrive, zijondersteuning afstelling in m-sport stoelen, lampjes onder de deuren, verlichte knopjes etc., die eerder niet altijd leverbaar waren of weg zijn bezuinigd.

Deuren zijn voor en achter massief en vallen met een doffe klap dicht, binnen geen geluid of kou voelbaar. Dat was met mijn kartonnen Model S wel anders...

Onder spritited driving merk je zeker het gewicht, maar dat is natuurlijk een gevolg van bouwkwaliteit in plaats van zo licht mogelijk. Je kunt niet beide hebben. Overigens is de Tesla Model 3 Highland wel een voorbeeld van de goede richting in.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:33:
[...]

Mijn ervaring met de voice commands is dat je lange tijd moet blijven gebruiken (en dat is wel frustrerend) maar dat het steeds beter wordt (kortom systeem leert? -- volgens mij leert het uitspraak en stem vooral 'her'kennen -- mijn vrouw wou het niet blijven proberen en bij haar faalt het nu nog vaak als ze het probeert) -- Bij mij werkte hij na een jaar de wagen te hebben volledig flawless tot nu (wagen van mei 22)... Natuurlijk niet ideaal als je markt voor een groot deel uit lease bestaat (mijne is privé eigendom)
Voice commands zijn significant beter geworden. Niet door leren want ik gebruikte ze eerst niet en toen ik toch nog eens probeerde na een jaar was het duidelijk beter geworden. Niet van mij geleerd dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Kerberos84 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:31:
[...]

Dat valt toch in te stellen, zowel of hij vroeg gemiddeld of laat reageert als de sterkte van reactie? Niet?

Btw: wat is jullie softwareversie? Hier een 8.5 met software 03/2024.53 en de app zegt geen update beschikbaar. Op internet zie ik veel 07/2024 rondgaan, maar lijkt me vooral de idrive 8.0's te zijn.
Ik blijf nog steeds hangen op 11/2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Scientific schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:27:
[...]

Voice commands zijn significant beter geworden. Niet door leren want ik gebruikte ze eerst niet en toen ik toch nog eens probeerde na een jaar was het duidelijk beter geworden. Niet van mij geleerd dus :).
Ja en nee. Het is idd met updates ook beter geworden, maar het verschil tss gebruik door mijn vrouw en mezelf is significant ... Enige verschil (in mijn ogen) is dat ik het steeds blijven gebruiken ben en zij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
ASS-Ware schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:29:
[...]

Ik blijf nog steeds hangen op 11/2023.
Dan ga je hem niet meer krijgen. Mijn inziens enige oplossing : dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Quiller schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:57:
[...]

Dan ga je hem niet meer krijgen. Mijn inziens enige oplossing : dealer.
Ben ik al geweest, was in orde, zei men.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Gersh1970 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:11:
Nee natuurlijk ben ik niet gedwongen in een I4 te gaan rijden, dat wilde ik zelf, na 5 jaar Tesla, tijd voor iets anders!
Interessant om te lezen hoe er gereageerd wordt en hoe dat soort dingen blijkbaar went of makkelijk geaccepteerd worden of gewoon onjuiste informatie wordt gegeven.
Mijn punt is dat ik de I4 echt een fijne auto vind, maar op de vraag naar verschillen tussen Tesla en een I4 valt mij op hoe ver BMW achterloopt op dat gebied.

- nee natuurlijk is de laadklep geen moeilijke actie, dat zeg ik ook niet. Het is alleen totaal onlogisch qua procedure en helemaal omdat de klep rechts zit en je links instapt. Maar zoals je leest ben ik niet de enige.
Oprechte vraag: Heb je uberhaubt wel eens met een benzine auto gereden? Brandstof klepjes open en dicht doen hoort gewoon bij autorijden :) . Ja er zijn auto's die zelfs dat automatisch voor je doen, maar zo'n probleem is dat toch niet?

Over die alternatieve routes:
BMW heeft gewoon de keuze gemaakt om automatisch de beste route te kiezen en deze is zelfs afhankelijk van de route die jij zelf kiest. Het systeem is dermate zelflerend dat het in 90% van de gevallen gewoon goed werkt. In dat opzicht is het meer het automatische tankklepje vs handmatig klepje (zelf de route willen kiezen).

Er is ook een heel goed bruikbaar alternatief voorhanden in de BMW: Je kan android auto gebruiken met google maps navigatie en daar zie je continu 2 a 3 alternatieve routes live in beeld.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
Danfoss schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:06:
[...]

Oprechte vraag: Heb je uberhaubt wel eens met een benzine auto gereden? Brandstof klepjes open en dicht doen hoort gewoon bij autorijden :) . Ja er zijn auto's die zelfs dat automatisch voor je doen, maar zo'n probleem is dat toch niet?

Over die alternatieve routes:
BMW heeft gewoon de keuze gemaakt om automatisch de beste route te kiezen en deze is zelfs afhankelijk van de route die jij zelf kiest. Het systeem is dermate zelflerend dat het in 90% van de gevallen gewoon goed werkt. In dat opzicht is het meer het automatische tankklepje vs handmatig klepje (zelf de route willen kiezen).

Er is ook een heel goed bruikbaar alternatief voorhanden in de BMW: Je kan android auto gebruiken met google maps navigatie en daar zie je continu 2 a 3 alternatieve routes live in beeld.
Klinkt alsof je zelf geen I4 hebt? Ben blijkbaar dus niet de enige die dit onhandig vindt, te zien aan de reacties. Bij tanken haal je slang uit de auto, je staat aan de kant van het klepje en het is dus logisch om het klepje dicht te doen. Bij het laden haal je de kabel uit de laadpoort, pakte deze met 2 handen, legt de kabel in de kofferbak en op dat moment moet je dus weer terug naar rechts om de poort dicht te doen. en dat vergeet je de helft van de tijd.
Nou ja first world problems snap ik heus wel. Maar mijn punt was dat BMW nog heel veel kan leren van Tesla en dit is een mooi voorbeeld (heb er nog wel 10).

Whahaha mooi verhaal over de BMW navi maar dat klopt niet. Ik kan A27, A15, N214 of A12 rijden. Er gebeurt nu eenmaal bijna iedere dag wel iets op een van de routes waardoor mijn reistijd tot een uur langer wordt. Helaas kan de bmw navi niet voorspellen waar ongelukken/ opstoppingen gebeuren. Zou wel vet zijn! Dus moet het echt in de gaten houden. En met zo'n 200km per dag en 2,5-3 uur reistijd per dag is een uur extra echt not funny.

In mijn geval zou dat Google Maps zijn via CarPlay zijn, true. Waarbij je dan niet op "starten" moet drukken zodat je de routes blijft zien. Maar eerlijk gezegd vind ik de BMW navi iets mooier en fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
GeorgeBfast schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:53:
Er zitten hier wel een boel fanboys van Tesla. Ik zou zeggen dan allemaal maar weer terug naar een Tesla . Ik heb meer dan anderhalf jaar een i4 en ben er super content over. Kan hem niet met een Tesla vergelijken omdat ik die nooit een heb gehad en zal er ook nooit een kopen. Ik vind het allemaal dezelfde saaie dingen. Ze zullen vast prima rijden en goede techniek hebben maar het is gewoon heel saai om te zien.
Zo'n i4 is gewoon een ruige wagen en ik vind hem fantastisch rijden. Ik herken er niks in behalve dat draadloos laden , maar er rammelt of kraakt niks en hij stuurt geweldig. Ligt als een blok op de weg.

[Afbeelding]
Hahaha had deze helemaal gemist. Tesla's zijn saai, heb geen idee hoe ze rijden, hoe het werkt, maar ja het is niks want saai.
Als iedereen zo zou denken zouden we allemaal nog met paard en wagen rijden, Zo'n koets man, die beleving is echt heel anders dan een auto .. nee dat ga ik echt niet proberen.. dodelijk saai die auto's.. |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Gersh1970 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:38:
[...]

Klinkt alsof je zelf geen I4 hebt? Ben blijkbaar dus niet de enige die dit onhandig vindt, te zien aan de reacties. Bij tanken haal je slang uit de auto, je staat aan de kant van het klepje en het is dus logisch om het klepje dicht te doen. Bij het laden haal je de kabel uit de laadpoort, pakte deze met 2 handen, legt de kabel in de kofferbak en op dat moment moet je dus weer terug naar rechts om de poort dicht te doen. en dat vergeet je de helft van de tijd.
Kijk ik gebruik die kabel dus nooit , laadt mijn auto altijd in mijn garage en laat nu net de kabel aan de juiste zijde zitten van het tankdeurtje. Dus trek de stekker uit en duw gelijk het deurtje dicht en hang de kabel weg en klaar. En af en toe tijdens vakantieritten aan de snellader , dan ook gewoon stekker eruit , deurtje dicht en kabel weghangen.
En juist Tesla's ga ik niet proberen , ze zijn inderdaad gruwelijk saai. Zijn allemaal dezelfde saaie dingen. Ik hoef er geen. ;) Ik heb overigens wel eens in een Model Y gereden , reed prima maar ik hoef er gewoon geen.

[ Voor 10% gewijzigd door GeorgeBfast op 19-11-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
SirLct schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:34:
Bizaar dat zelfs een BMW liefhebber alsnog voor zn kiezen krijgen. Blijkbaar als je je i4 niet worship en een aantal quality of life minpunten benoemen, ben je dan gelijk een tesla fanboy en kan beter de i4 verkopen en terug naar tesla. Ik dacht dat de model 3/y forum erg was :+
Sterkte @Gersh1970
thx. Kan er alleen maar om lachen hoor. Denk dat mijn punt wel duidelijk is en her en der eigenlijk ook wel bevestigd. Als je de keuze hebt tussen een I4 en een Tesla Model 3/Y is dat nog niet zomaar een uitgemaakte zaak. De I4 is een hele mooie auto, met een aantal flinke tekort komingen, maar als je BMW of de Europese auto industrie een warm hart toedraagt een prima keuze. Tesla heeft zijn zaakjes stukken beter voor elkaar qua EV en qua software. Daar kan BMW nog een hoop van leren.
Voor ieder wat wils :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
ASS-Ware schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:29:
[...]

Ben ik al geweest, was in orde, zei men.
Lijkt me bizar. Ik heb (vraag me niet meer waar) op een forum gelezen dat als je een update achterloopt het vaak niet meer lukt BEHALVE bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
Kerberos84 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:31:
[...]

Waar kan ik dat vinden in de app? Heb dus een LCI, heb het wel ergens in de auto gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
En heeft iemand ervaring met het laden tussen bepaalde tijden? Ik wil graag alleen laden tussen zeg 23:00-6:00.
In de app kan ik dan de Laad- en Klimaat timer kiezen, dan bewerken. Dan kies ik laadmodus <laden in een bepaalde periode> dan gereed. dan krijg ik de melding dat ik eerst een vertrektimer in moet stellen. Dat doe ik dan maar (ondanks dat ik niet per se weg wil).
Maar zelfs dan laadt de auto niet op tijdens die tijden? Ergens doe ik iets verkeerd?
Of gebruikt niemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Gersh1970 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:07:
[...]

Waar kan ik dat vinden in de app? Heb dus een LCI, heb het wel ergens in de auto gezien?
Kan je dat niet in de app van je laadpaal instellen? (zo doe ik het altijd ... Timer van auto nog nooit gebruikt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danfoss

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Gersh1970 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:38:
[...]
Nou ja first world problems snap ik heus wel. Maar mijn punt was dat BMW nog heel veel kan leren van Tesla en dit is een mooi voorbeeld (heb er nog wel 10).
Ik heb al 2 jaar een i4, maar ik snap echt je probleem hier niet hoor. Ik laad overigens 90% van de tijd of thuis (vaste laadkabel) of bij een snellader (ook vaste laadkabel) dus het ontkoppelen gaat altijd zoals het ook bij een benzine auto is. Slang/kabel eruit met hand 1, met hand 2 de klep dicht doen. Zo gaat het bij 99% van de auto's ter wereld ;)
Whahaha mooi verhaal over de BMW navi maar dat klopt niet. Ik kan A27, A15, N214 of A12 rijden. Er gebeurt nu eenmaal bijna iedere dag wel iets op een van de routes waardoor mijn reistijd tot een uur langer wordt. Helaas kan de bmw navi niet voorspellen waar ongelukken/ opstoppingen gebeuren. Zou wel vet zijn! Dus moet het echt in de gaten houden. En met zo'n 200km per dag en 2,5-3 uur reistijd per dag is een uur extra echt not funny.
Dat klopt wel. De BMW navigatie past de route aan naar aanleiding van de filemeldingen en hij past routevoorkeuren aan naar aanleiding van je eigen routegedrag. Zo heeft mijn auto heel lang gedacht dat de Beneluxtunnel niet bestond :+ .

Sys Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scientific
Danfoss schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:36:
[...]

Ik heb al 2 jaar een i4, maar ik snap echt je probleem hier niet hoor. Ik laad overigens 90% van de tijd of thuis (vaste laadkabel) of bij een snellader (ook vaste laadkabel) dus het ontkoppelen gaat altijd zoals het ook bij een benzine auto is. Slang/kabel eruit met hand 1, met hand 2 de klep dicht doen. Zo gaat het bij 99% van de auto's ter wereld ;)
Ik denk dat je bij Tesla je twee handen nodig hebt om de connector te ontkoppelen. Bij BMW gaat het prima met één hand en kan je dus met je andere hand het klepje dichtduwen.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:08
Gijs007 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 21:01:
[...]
Heb inmiddels een afspraak staan bij de dealer.

Het valt mij trouwens ook op dat het stuur de eerste paar graden/mm makkelijk beweegt, of wiebelt (beide kanten op). Dat eerste stukje is met twee wijsvingers te duwen, en lijkt ook nauwelijks, of niks te doen in het sturen zelf. Het stuk daarna gaat veel stugger, en geeft ook een duidelijkere koers wijziging.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Gijs007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:11:
Ik loop al een tijdje tegen een lagere laadsnelheid aan. In de BMW heb ik geen limieten ingesteld.
Mijn Alfen S-line paal kan 16A drie fase aan, dit zie ik ook terug in de BMW. Echter laad de BMW maar met 15A drie fase, dit zie ik terug op de paal, en in de 10kw laadsnelheid op het dashboard van de BMW.

Heb net even zitten testen, om de oorzaak te bepalen.
Mijn Alfen S-line laadpaal communiceert netjes de maximale laadsnelheid door naar de i4;
Normaal dus 16A drie fase, als ik een lagere limiet instel op de paal, dan zie ik dat ook rechts in het dashboard van de BMW terug, dus die communicatie gaat zoals verwacht. Dit geeft ook aan dat de limiet niet bij de paal zit, gezien de BMW weet dat de limiet van de paal 16A is.

Vervolgens heb ik de laadpaal weer op 16A gezet. Maar in de BMW app een begrenzing van 15A ingesteld, dan zakt de daadwerkelijke laadsnelheid naar 14A...
Het lijkt wel alsof BMW een extra marge van 1A ten opzichte van de limiet aanhoudt. Iemand een idee waarom dit is, en of dit kan worden uitgeschakeld?
Heb in de leenauto ook even mijn bovenstaande laadpaal probleem getest, maar ook de leenauto i4 laad met 1A minder dan wat er is ingesteld op mijn Alfen laadpaal. Zal dus wel een software probleem zijn, hopelijk koppelen ze dit ook terug naar het BMW hoofdkantoor, zodat het gefixed kan worden. Al is het natuurlijk maar een kleinigheidje.

Binnenkort familie met een ander merk auto maar eens vragen om te testen.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeHoo
Gersh1970 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:07:
[...]

Als je wilt weten wat de iDrive (8.5) versie is dan moet je in de MyBMW app via "Check Status" de optie "Remote Software Upgrade" selecteren. Daar vindt je de huidig geïnstalleerde versie. Bij mij is dat (nog steeds) 03/2024.47 (maar 11/2024.xx schijnt al beschikbaar te zijn).

Wil je weten wat de versie van de MyBMW app is dan moet je in de menubar onderaan het meest rechtse (profiel) icon selecteren en dan op de pagina die dan opent helemaal onderaan "About My BMW app" selecteren. De laatste (iPhone) versie is volgens mij 4.11.3 (38602)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pollepap1969
  • Laatst online: 25-12-2024
Gersh1970 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:11:

- ik heb inderdaad het BMW plaatje voor me.. daar staat het verbruik. Range staat heel klein linksonder en rechtsonder. % en km
- ik vind I-drive ook zeker een meerwaarde. Zelfs in mijn allereerste E90 toen iedereen erover liep te klagen. Door de widget van "verkeer op de route" altijd actief te hebben kan ik de alternatieve routes met een paar klikken benaderen, dat zou anders echt niet te doen zijn. Overigens idioot dat het scherm daarna over de volle breedte opent ipv naar de vorige stand terug te keren, maar 1 druk op de home knop en het staat weer goed. Maar nogmaals dat is bij tesla 1 tikje.
- draadloos laden herkent iedereen, maar wordt niet gebruikt blijkbaar
- One pedal driving is zoals een EV hoort te rijden mi. Zelfs mijn zoon (werkzaam bij BMW specialist) vindt het mega irritant bij de I4. Gelukkig kan je hem in de B stand zetten, dan rijdt ie zoals het hoort. Alleen voor het stoplicht schokt de I4 dan soms zomaar ineens een stukje naar voren alsof je van achteren aangereden wordt. Is de eerste keren even schrikken haha
- Overigens ben ik met je eens dat de nieuwe richtingaanwijzers bij Tesla mij onzinnig lijken en dat de parkeersensoren eerst niet werkten is zeker niet OK.
- Maar ook BMW gaat hier niet vrij uit, blijkbaar is het niet gelukt om draadloos opladen na 3 jaar op te lossen in de LCI.

dus...
Ik heb zelf ook de keuze gemaakt om over te stappen van Tesla naar een BMW i4 en dit na 25 jaar BMW te hebben gereden. Tesla's motor prestaties/efficienties ziin veel beter, maar dit weegt niet op tegen al de rest. Ruitenwissers is echt een ramp, de ontbrekende parkeersensoren die vervangen zijn voor camera's is ook echt huilen met de pet op. AAC en autopilot is levensgevaarlijk, om één of andere redenen gaat hij plots in de remmen zonder enige reden. Als je met een aantal bejaarden moest rijden, dan liggen voilgens allemaal hun vals gebit op de vloer :). De afwerking was ook niet echt top, na 1 jaar al verschillende rammels waar te nemen.De afdichten van de raamrubbers was ook niet goed, soms windruis en soms niet. De visualisaties op het scherm t.o.v andere wagen, dat is toch echt triestig. Je hebt camera's en dan krijg je een zwart/wit beeld wat ook nog heel wazig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
JeeHoo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:12:
[...]

Als je wilt weten wat de iDrive (8.5) versie is dan moet je in de MyBMW app via "Check Status" de optie "Remote Software Upgrade" selecteren. Daar vindt je de huidig geïnstalleerde versie. Bij mij is dat (nog steeds) 03/2024.47 (maar 11/2024.xx schijnt al beschikbaar te zijn).

Wil je weten wat de versie van de MyBMW app is dan moet je in de menubar onderaan het meest rechtse (profiel) icon selecteren en dan op de pagina die dan opent helemaal onderaan "About My BMW app" selecteren. De laatste (iPhone) versie is volgens mij 4.11.3 (38602)
Ah thx 07/2024.35 staat er bij mij op af-fabriek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SupernovaBE
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-06 20:29
Sinds 4/10 eigenaar van een Edrive40 lci zwart, Msportpack patserbak

De winter staat voor de deur, wat wordt er doorgaans gekozen voor winterbanden?
Ik ga er nu de Goodyear Ultra Grip Performance + laten onder zetten, dit was bij onze bandenboer de enige set die beschikbaar was in de 19" breedset maten. Meteen ook een sterband die bmw wel goed zal getest hebben hoop ik ? :P

Ondertussen al een kleine 5000Km gereden en uiterst tevreden.
Eerste achterwiel aangedreven wagen met wat vermogen, toch wat opletten bij het snel vertrekken op de natte dagen.
Niet te vergelijken met mijn vrouw haar 118i achterwiel aangedreven wagen :-D
Toch is het vermogen beter te gebruiken dan alle voorgangers die FWD waren, zeker op de natte dagen.

1keer gehad ons kindje de airco achteraan aangezet op low of 16c terwijl het vooraan op 23 stond.
Er kwam een heel onaangename koude tocht van achteraan in de wagen, bijna zoals een raam die open staat :-D
Dit voel je pas al rijdend en je moet bijna stoppen om het te kunnen aanpassen.
Beetje jammer dat je vooraan op het scherm de tempratuur van de achterbank niet kan zien/wijzigen
Heb nu ingesteld dat het achteraan gewoon de instelling van vooraan overneemt.
Of zie ik iets over het hoofd en kan dit wel?

[ Voor 0% gewijzigd door SupernovaBE op 19-11-2024 20:36 . Reden: fout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
SupernovaBE schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:35:
Sinds 4/10 eigenaar van een Edrive40 lci zwart, Msportpack patserbak

De winter staat voor de deur, wat wordt er doorgaans gekozen voor winterbanden?
Ik ga er nu de Goodyear Ultra Grip Performance + laten onder zetten, dit was bij onze bandenboer de enige set die beschikbaar was in de 19" breedset maten. Meteen ook een sterband die bmw wel goed zal getest hebben hoop ik ? :P

Ondertussen al een kleine 5000Km gereden en uiterst tevreden.
Eerste achterwiel aangedreven wagen met wat vermogen, toch wat opletten bij het snel vertrekken op de natte dagen.
Niet te vergelijken met mijn vrouw haar 118i achterwiel aangedreven wagen :-D
Toch is het vermogen beter te gebruiken dan alle voorgangers die FWD waren, zeker op de natte dagen.

1keer gehad ons kindje de airco achteraan aangezet op low of 16c terwijl het vooraan op 23 stond.
Er kwam een heel onaangename koude tocht van achteraan in de wagen, bijna zoals een raam die open staat :-D
Dit voel je pas al rijdend en je moet bijna stoppen om het te kunnen aanpassen.
Beetje jammer dat je vooraan op het scherm de tempratuur van de achterbank niet kan zien/wijzigen
Heb nu ingesteld dat het achteraan gewoon de instelling van vooraan overneemt.
Of zie ik iets over het hoofd en kan dit wel?
Mijn auto staat op Engels ingesteld: Hey BMW. set the temperature to 20 degrees everywhere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
JeeHoo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:12:
[...]

Hoe update je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeHoo
Van de MyBMW app wordt redelijk vaak een update uitgebracht (via de App Store van je mobiel)

De iDrive update is een ander verhaal: dat bepaalt BMW zelf. En eigenlijk weet niemand wat voor uitrolschema ze daarbij hanteren (zie mijn vragen een eindje terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 14:20
Gersh1970 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:15:
En heeft iemand ervaring met het laden tussen bepaalde tijden? Ik wil graag alleen laden tussen zeg 23:00-6:00.
In de app kan ik dan de Laad- en Klimaat timer kiezen, dan bewerken. Dan kies ik laadmodus <laden in een bepaalde periode> dan gereed. dan krijg ik de melding dat ik eerst een vertrektimer in moet stellen. Dat doe ik dan maar (ondanks dat ik niet per se weg wil).
Maar zelfs dan laadt de auto niet op tijdens die tijden? Ergens doe ik iets verkeerd?
Of gebruikt niemand dat?
Dit werkt bij mij naar behoren. Geeft de app dat de opdracht juist is verstuurd? Je kan het ook eens via iDrive instellen direct wanneer je de wagen op OFF zet komt het in het scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
Scientific schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:49:
[...]

Ik denk dat je bij Tesla je twee handen nodig hebt om de connector te ontkoppelen. Bij BMW gaat het prima met één hand en kan je dus met je andere hand het klepje dichtduwen.

;)
(off-topic) In tegenstelling tot sommige laadpalen waar je eerder 4 handen nodig hebt om de kabel los te krijgen :P

Maar het probleem van het laadklepje te moeten sluiten, herken ik ook niet, en ik laad maar uitzonderlijk eens aan een laadpaal zonder vaste laadkabel. Al die jaren een tankklep moeten sluiten, zullen misschien voor voldoende conditionering gezorgd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
B1OO schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:34:
[...]

Dit werkt bij mij naar behoren. Geeft de app dat de opdracht juist is verstuurd? Je kan het ook eens via iDrive instellen direct wanneer je de wagen op OFF zet komt het in het scherm.
Ja de app geeft keurig melding dat de opdracht verstuurd is. Ik vind het ook gek dat ik een vertrektijd in moet voeren, wil alleen laden.
Maar dat is blijkbaar een vereiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersh1970
noctilucus schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:58:
[...]

(off-topic) In tegenstelling tot sommige laadpalen waar je eerder 4 handen nodig hebt om de kabel los te krijgen :P

Maar het probleem van het laadklepje te moeten sluiten, herken ik ook niet, en ik laad maar uitzonderlijk eens aan een laadpaal zonder vaste laadkabel. Al die jaren een tankklep moeten sluiten, zullen misschien voor voldoende conditionering gezorgd hebben?
nee de laadkabel gaat er niet moeilijker of makkelijker uit. Vandaag een laadpaal aan de rechterkant van de auto gebruikt en dan vergeet je het niet. Alleen bij een laadpaal aan de linkerkant van de auto (in mijn geval 90% van de keren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Gersh1970 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:56:
[...]

nee de laadkabel gaat er niet moeilijker of makkelijker uit. Vandaag een laadpaal aan de rechterkant van de auto gebruikt en dan vergeet je het niet. Alleen bij een laadpaal aan de linkerkant van de auto (in mijn geval 90% van de keren).
Ik denk dat dit een persoonlijk probleem is, de meeste mensen begrijpen zelfs niet eens waarover je het hebt. Wat maakt de kant van de laadpaal een verschil uit?!

Sjonge, sjonge…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
Scientific schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:28:
[...]

Ik denk dat dit een persoonlijk probleem is, de meeste mensen begrijpen zelfs niet eens waarover je het hebt. Wat maakt de kant van de laadpaal een verschil uit?!

Sjonge, sjonge…
Ik denk dat het een feature is van de bmw van 80k+ inderdaad om het gevoel van echte autorijden nog meer te versterken. Dus handmatig tankklep. Die wil zo veel mogelijk benzine auto gevoel te geven. Wat ik ook snap :+

Ik snap hem overigens wel, als laadpaal aan andere kant zit dan ben je aan de rechterkant van de auto bezig, dan vergeet je niet zo snel om het klepje dicht te doen. Maar als het links zit, terwijl het klepje rechts zit, dan doe je 1) laadkabel eraf, 2) loop je naar de paal om het terug te stekken 3) vergeet je dat klepje nog open is en ga je gelijk de auto in 4) druk je op startknop 5) probeer je te rijden 6) sh*t klep nog open, dus 7) ga je weer omlopen 8.) klep dicht 9) opnieuw stap 3 4 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dencoupe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 22:52
ik dacht ook, wat maakt het uit.

Maar inderdaad de conditionering zorgt ervoor dat je eerst je kabel terug hangt en vervolgens de klep sluit. En als je dan alsnog een keer terug moet om de auto heen, dat is wel even wennen vanuit een Tesla. Maar goed, je hebt 2 handen en zou je je conditionering kunnen aanpassen door je aan te wennen om 2 handen te gaan gebruiken

@SupernovaBE Nee, je kunt de temperatuur voor achter niet zo makkelijk aanpassen net als je voor doet. Je zult dan het menu in moeten. Je kunt wel blokkeren dat ze zelf de temperatuur aan kunnen passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05:38

Fab1Man

Live life to the fullest

Nou laat ik mij ook eens aan de discussie voegen, ik krijg over 'n maand een eDrive40 van 31 januari 2024 en ik kom ook van een Tesla Model 3 Performance 2019. Ik vind de Tesla nog altijd een fijne auto en heb lang getwijfeld tussen de i4 en een nieuwe Model 3/Y Performance. Ik heb een week geleden een proefrit gehad en ik was behoorlijk omver geblazen qua rijbeleving/finesse. Voor de Tesla had ik een 330e F30 trouwens.

De "problemen" die hierboven beschreven worden zijn naar mijn idee heel persoonlijk. Ik ben het nu ook gewend de klep niet dicht te hoeven doen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een irritatiepunt gaat zijn 8)7. De cijfers die eerder genoemd werden over verbruik, ik haal met dit huidige weer steevast 21 kWh/100 km, ik weet niet of een 15,2 kWh/100 km realistisch is voor een 2019 model hoor.

Ik ben het bij Tesla steevast niet eens over het knipperlicht op het stuur en het ontbreken van de parkeersensoren. Dat heeft om en nabij een jaar geduurd voordat het via de software enigszins betrouwbaar zou moeten werken met de camera's, maar een camera in de voorbumper ontbreekt alsmaar. Ik heb tot nu het idee dat ik qua comfort/rijbeleving er een heel stuk op vooruit ga en vooral ook veel meer mogelijkheden heb dan bij Tesla waar alles op een bepaalde manier afgebakend is (you hate it or love it), en dan zit ik nog aan de kant dat ik het bij Tesla absoluut goed geregeld vind, maar ik nergens het gevoel heb dat ik nu een slechte keus gemaakt heb ;).

• Gersh1970
SirLct schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:18:
[...]

Ik denk dat het een feature is van de bmw van 80k+ inderdaad om het gevoel van echte autorijden nog meer te versterken. Dus handmatig tankklep. Die wil zo veel mogelijk benzine auto gevoel te geven. Wat ik ook snap :+

Ik snap hem overigens wel, als laadpaal aan andere kant zit dan ben je aan de rechterkant van de auto bezig, dan vergeet je niet zo snel om het klepje dicht te doen. Maar als het links zit, terwijl het klepje rechts zit, dan doe je 1) laadkabel eraf, 2) loop je naar de paal om het terug te stekken 3) vergeet je dat klepje nog open is en ga je gelijk de auto in 4) druk je op startknop 5) probeer je te rijden 6) sh*t klep nog open, dus 7) ga je weer omlopen 8.) klep dicht 9) opnieuw stap 3 4 5
Dat dus.. en zie net in de BMW app dat ik in oktober meer tijd achter het stuur heb doorgebracht dan 90% van de andere I4 rijders,..
Dus ik zal ook wel iets vaker laden dan de overige I4 rijders ;-) iedere dag ongeveer ..

• Gersh1970
Fab1Man schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:59:
Nou laat ik mij ook eens aan de discussie voegen, ik krijg over 'n maand een eDrive40 van 31 januari 2024 en ik kom ook van een Tesla Model 3 Performance 2019. Ik vind de Tesla nog altijd een fijne auto en heb lang getwijfeld tussen de i4 en een nieuwe Model 3/Y Performance. Ik heb een week geleden een proefrit gehad en ik was behoorlijk omver geblazen qua rijbeleving/finesse. Voor de Tesla had ik een 330e F30 trouwens.

De "problemen" die hierboven beschreven worden zijn naar mijn idee heel persoonlijk. Ik ben het nu ook gewend de klep niet dicht te hoeven doen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een irritatiepunt gaat zijn 8)7. De cijfers die eerder genoemd werden over verbruik, ik haal met dit huidige weer steevast 21 kWh/100 km, ik weet niet of een 15,2 kWh/100 km realistisch is voor een 2019 model hoor.

Ik ben het bij Tesla steevast niet eens over het knipperlicht op het stuur en het ontbreken van de parkeersensoren. Dat heeft om en nabij een jaar geduurd voordat het via de software enigszins betrouwbaar zou moeten werken met de camera's, maar een camera in de voorbumper ontbreekt alsmaar. Ik heb tot nu het idee dat ik qua comfort/rijbeleving er een heel stuk op vooruit ga en vooral ook veel meer mogelijkheden heb dan bij Tesla waar alles op een bepaalde manier afgebakend is (you hate it or love it), en dan zit ik nog aan de kant dat ik het bij Tesla absoluut goed geregeld vind, maar ik nergens het gevoel heb dat ik nu een slechte keus gemaakt heb ;).
De I4 is een hele fijne auto en zeker een hele goed keus hoor! In vergelijk met een Model 3 2019 is ie vooral heel erg stil, je mist dat windgeruis echt geen moment ;-)

Maar na 5 jaar Tesla vind ik de I4 qua elektrisch rijden dus een flinke stap terug en dat zit hem in allerlei details die bij Tesla veel beter uitgewerkt zijn waarbij ik de laadklep als voorbeeld heb genomen, maar zo zijn er nog wel 10-20 dingen. Sommige dingen wennen heel snel (jaja de eerste dagen loop je naar de auto en kom je erachter dat je de sleutel binnen hebt laten liggen LOL en digital key werkt ook niet echt lekker), andere zaken wennen minder snel.
Overigens lees ik uit een deel van de reacties dat de dingen wel herkend worden, maar geaccepteerd en dat is helemaal prima natuurlijk.

Alvast heel veel fijne kilometers toegewenst!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
shit, krijg ik opeens het klepje voor het opladen niet meer geopend, lekker balen...

• Gersh1970
B1OO schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:34:
[...]

De app geeft keurig aan dat de opdracht verstuurd is..

Maar vanavond eens even uitgebreid zitten testen.
1. Bij thuiskomst hang ik de auto aan de laadpaal, tag ervoor en de auto start met laden
2. Daarna stop ik het laden, want dynamisch energie contract en laad liever in de goedkope uren
3. Dan stel ik in de app het oplaadschema in. De auto start dan niet met laden op het gewenste tijdstip, werkt gewoon niet. En waarom ik dan verplicht ben een vertrektijd in moet stellen begrijp ik niet 8)7
4. in de EVBOX app staat de sessie dan nog actief. Of ik die nou stop of op gestart laat staan, de auto start nooit met laden op het gewenste tijdstip
5. als het schema ingesteld is, is de button "starten" niet zichtbaar. Handmatig starten met laden is dan ook niet mogelijk
6. Als ik het laadschema terugzet naar "direct opladen", wordt de button ook weer zichtbaar en kan ik weer handmatig starten
7. Ik heb nog niet geprobeerd om het schema in te stellen vóórdat ik de auto aan de laadpaal hang of deze altijd actief te hebben. Mogelijkerwijs is dat de oplossing.
8. Nummer 7 is natuurlijk super onhandig. Als ik een keer ergens direct wil starten met opladen moet ik dus eerst het schema aanpassen. Gedoe!
9. Ook nog niet geprobeerd om de laadpaal op "autostart" te zetten. Maar dat is met 2 EV's en 2 tags natuurlijk niet de oplossing.

Kortom: als punt 7 blijkt te werken dan bij deze een pleidooi om de knop "start" met laden altijd zichtbaar te hebben ook als een schema ingesteld staat.

NB vanzelfsprekend werkt dit bij Tesla al jaren feilloos...en nog steeds _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Gersh1970 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:43:
[...]

1. Bij thuiskomst hang ik de auto aan de laadpaal, tag ervoor en de auto start met laden
2. Daarna stop ik het laden, want dynamisch energie contract en laad liever in de goedkope uren
3. Dan stel ik in de app het oplaadschema in. De auto start dan niet met laden op het gewenste tijdstip, werkt gewoon niet. En waarom ik dan verplicht ben een vertrektijd in moet stellen begrijp ik niet 8)7
4. in de EVBOX app staat de sessie dan nog actief. Of ik die nou stop of op gestart laat staan, de auto start nooit met laden op het gewenste tijdstip
5. als het schema ingesteld is, is de button "starten" niet zichtbaar. Handmatig starten met laden is dan ook niet mogelijk
6. Als ik het laadschema terugzet naar "direct opladen", wordt de button ook weer zichtbaar en kan ik weer handmatig starten
7. Ik heb nog niet geprobeerd om het schema in te stellen vóórdat ik de auto aan de laadpaal hang of deze altijd actief te hebben. Mogelijkerwijs is dat de oplossing.
8. Nummer 7 is natuurlijk super onhandig. Als ik een keer ergens direct wil starten met opladen moet ik dus eerst het schema aanpassen. Gedoe!
9. Ook nog niet geprobeerd om de laadpaal op "autostart" te zetten. Maar dat is met 2 EV's en 2 tags natuurlijk niet de oplossing.

Kortom: als punt 7 blijkt te werken dan bij deze een pleidooi om de knop "start" met laden altijd zichtbaar te hebben ook als een schema ingesteld staat.

Een beetje laadpaal doet het plannen van het laden inderdaad veel beter dan een i4 (maar ook dan een Tesla): laden volgens vaste tijdschema’s, volgens overschot van zonnepanelen, volgens dynamische tarieven, met load balancing.

Ik stel gewoon een max laad % in op de BMW app, de rest kan mijn laadpaal beter dan gelijk welke auto - ja ook een Tesla.

• BMWi4
  • Laatst online: 29-07 17:35
Met dit koude weer viel me op dat je tijdens het laden bij snellader niet de verwarming aan kan zetten.
Zie ik iets over het hoofd of is het gewoon niet mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 14:20
Gersh1970 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:43:
[...]

Interessant om te lezen hoe jij dit aanpakt. Ik doe dat altijd als volgt:
1. Na dagje werken zet ik de auto op de oprit
2. In het scherm stel ik in dat ik de volgende dag om 7u weg wil en de auto moet laden tussen 0:00 en 7:00.
3. Ik stap uit en hang 'm aan de lader
4. Auto laadt paar seconde en pauzeert het laden (denk om zeker te weten dat de sessie actief is)
5. Auto laadt tussen de gezette tijden en is lekker warm om 7:00.

Daarnaast als ik wil laden op zonne-energie regelt mijn laadpaal dat op basis van de productie.
Pagina: 1 ... 107 ... 122 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.