Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderaceNL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-08 18:04
ASS-Ware schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:22:
[...]

Dank je, ik heb interesse.
Is de sub, net als bij HK, onder de bodem van de kofferbak geplaatst?
Staat los achterin, verkeerde vorm maar volgens mij ook een maatje te groot :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:40
ThunderaceNL schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:32:
[...]

Staat los achterin, verkeerde vorm maar volgens mij ook een maatje te groot :9 .
Hmm, ik wil geen kofferbakruimte inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
ASS-Ware schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:54:
Dat zou bijzonder zijn, want in andere auto's heb ik het niet en ik heb het met al mijn schoenen.
Verplaats ik mijn hiel een beetje, dan is het weg.
Vreemd, ik kan me niet meteen iets voorstellen onder de vloermat dat zou kraken, toch beter eens de dealer naar laten kijken want dit is zeker niet herkenbaar.
Van een bewegend pedaal had ik me nog kunnen voorstellen dat er daar iets knarst of kraakt, maar onder de vloermat? :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

noctilucus schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:21:
[...]
Vreemd, ik kan me niet meteen iets voorstellen onder de vloermat dat zou kraken, toch beter eens de dealer naar laten kijken want dit is zeker niet herkenbaar.
Van een bewegend pedaal had ik me nog kunnen voorstellen dat er daar iets knarst of kraakt, maar onder de vloermat? :?
Ik zou eerst de vloermat er uit halen voor 1 ritje, dan weet je of het de vloermat is, of iets uit de bekleding van de bodem :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderaceNL
ASS-Ware schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:50:
[...]

Hmm, ik wil geen kofferbakruimte inleveren.
Doe jezelf een lol en bel die gasten eens. Mij boeit laadruimte niet en ik had al een sub dus heb er niet naar gevraagd. Maar gezien het niveau van maatwerk dat ze daar doen zou het me erg verbazen als ze geen mooie oplossing voor je kunnen bieden met behoud van laadruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:30
Ik loop al een tijdje tegen een lagere laadsnelheid aan. In de BMW heb ik geen limieten ingesteld.
Mijn Alfen S-line paal kan 16A drie fase aan, dit zie ik ook terug in de BMW. Echter laad de BMW maar met 15A drie fase, dit zie ik terug op de paal, en in de 10kw laadsnelheid op het dashboard van de BMW.

Heb net even zitten testen, om de oorzaak te bepalen.
Mijn Alfen S-line laadpaal communiceert netjes de maximale laadsnelheid door naar de i4;
Normaal dus 16A drie fase, als ik een lagere limiet instel op de paal, dan zie ik dat ook rechts in het dashboard van de BMW terug, dus die communicatie gaat zoals verwacht. Dit geeft ook aan dat de limiet niet bij de paal zit, gezien de BMW weet dat de limiet van de paal 16A is.

Vervolgens heb ik de laadpaal weer op 16A gezet. Maar in de BMW app een begrenzing van 15A ingesteld, dan zakt de daadwerkelijke laadsnelheid naar 14A...
Het lijkt wel alsof BMW een extra marge van 1A ten opzichte van de limiet aanhoudt. Iemand een idee waarom dit is, en of dit kan worden uitgeschakeld?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-09 21:45
10-11KW laadsnelheid is toch normaal als je thuis doet laden.
Ik laad mijn auto met de BMW Fastcharger 2.0 op krachtstroom 380 V en dan laad ie ook met 10-11 KW.

[ Voor 45% gewijzigd door GeorgeBfast op 16-09-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Goed om te weten dat het ook met de officiële lader van BMW speelt. Bij de dealer staat een 32A laadpaal, daarmee kon ik wel op 11kw laden i.p.v. 10kw.

Goed het is maar een klein verschil, maar als je een keer bent vergeten op tijd te laden of het ding had een storing (wat ik vanochtend had), dan is het wel zo fijn als het optimaal werkt.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
De auto kan in ieder geval nooit sneller AC laden dan 11KW. DC laden gaat natuurlijk wel heel snel. Maar of ie nu 10 of 11KW laadt is toch maar een klein verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 15:37
Gijs007 schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:11:
Ik loop al een tijdje tegen een lagere laadsnelheid aan. In de BMW heb ik geen limieten ingesteld.
Mijn Alfen S-line paal kan 16A drie fase aan, dit zie ik ook terug in de BMW. Echter laad de BMW maar met 15A drie fase, dit zie ik terug op de paal, en in de 10kw laadsnelheid op het dashboard van de BMW.

Mijn Alfen S-line laadpaal communiceert netjes de maximale laadsnelheid door naar de i4;
Normaal dus 16A drie fase, als ik een lagere limiet instel op de paal, dan zie ik dat ook rechts in het dashboard van de BMW terug, dus die communicatie gaat zoals verwacht. Dit geeft ook aan dat de limiet niet bij de paal zit, gezien de BMW weet dat de limiet van de paal 16A is.

Vervolgens heb ik de laadpaal weer op 16A gezet. Maar in de BMW app een begrenzing van 15A ingesteld, dan zakt de daadwerkelijke laadsnelheid naar 14A...
Het lijkt wel alsof BMW een extra marge van 1A ten opzichte van de limiet aanhoudt. Iemand een idee waarom dit is, en of dit kan worden uitgeschakeld?
Geen idee of t is wat ik denk, maar mijn alfen heeft een veilige stroom erin staan. Dus ik heb 1 fase, 32A, maar 7,4 theoretisch haalt hij niet. Max is 6,7 of 6,8kW ( heb ook LB ) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 15:17
Het kan zijn dat de auto de netto laadsnelheid van de accu toont. Er zit altijd verlies in de kabel van de laadpaal naar de auto en in de AC-DC omvormer van je i4, terwijl de paal daadwerkelijk 16A per fase geeft en aantoont.

6,25% laadverlies is redelijk veel, maar wellicht rondt de auto iets als 15,4A af naar 15A in het display. Zo'n 3-4% laadverlies (97% efficiëntie) ligt wel in de lijn der verwachting denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
Feni schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:15:
[...]

Het kan zijn dat de auto de netto laadsnelheid van de accu toont. Er zit altijd verlies in de kabel van de laadpaal naar de auto en in de AC-DC omvormer van je i4, terwijl de paal daadwerkelijk 16A per fase geeft en aantoont.

6,25% laadverlies is redelijk veel, maar wellicht rondt de auto iets als 15,4A af naar 15A in het display. Zo'n 3-4% laadverlies (97% efficiëntie) ligt wel in de lijn der verwachting denk ik?
Op de laadpaal zelf zie ik ook 15A, i.p.v. 16A in de daadwerkelijk gemeten stroom die er loopt. Het lijkt mij dat laadverlies daar niet de verklaring voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door Gijs007 op 17-09-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 15:17
Gijs007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:24:
[...]

Op de laadpaal zelf zie ik ook 15A, i.p.v. 16A in de daadwerkelijk gemeten stroom die er loopt. Het lijkt mij dat laadverlies daar niet de verklaring voor is.
Wellicht is het dan een veiligheidsmarge om te voorkomen dat je groep eruit klapt? Zeker de wat oudere groepen groepen en aardlekautomaten zijn niet gemaakt voor voltijdbelasting op hun maximale rating (16A). Either way, het lijkt erop dat je die marge (ongeacht de reden ervan) niet kan aanpassen.

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40

aan welke spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
  • Laatst online: 12-09 09:51
Even alles doorgenomen en gezien dat er 6 pagina's zijn met het woord "winterbanden" in.
Misschien iets meer concreet.

Heb nu op de M50 de standaard 19" zomer.
Auto ontvangen in januari en die paar keer dat het gesneeuwd had toch gemerkt dat het niet perfect ging en zeker niet om mijn parking op of af te rijden. Had een zelfde probleem in verleden met andere wagens zonder winterbanden. Dus ga ik uiteindelijk toch voor winterbanden moeten gaan.
Ik weet dat de vraag blijft of het nodig is of niet in BENE maar goed als je eens naar een ander land gaat, kan het al snel verplicht zijn. Bijkomend voordeel is dat de zomerbanden dan langer meegaan.

Ik heb er nu Hankook op zitten, ok zonder meer.
Een vriend heeft op zijn i4 de Hankook winter I*cept en is daar zeer tevreden over - heeft die ook aan zeer scherpe prijs gekocht - 720 euro inclusief plaatsing.
Goedkoopste oplossing is gewoon switch winter/zomer in zelfde formaat uiteraard.
Iemand die sinds aankoop wagen winterbanden heeft gehad anders dan Hankook? Wat extra info?
Tubeless winterbanden voor i4?

Ik stel me echter de vraag of er ook iemand is die velgen + winterbanden 18" heeft gekocht en daarover wat extra info heeft?
Thx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
voodoo077 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:37:
Even alles doorgenomen en gezien dat er 6 pagina's zijn met het woord "winterbanden" in.

Auto ontvangen in januari en die paar keer dat het gesneeuwd had toch gemerkt dat het niet perfect ging en zeker niet om mijn parking op of af te rijden. Had een zelfde probleem in verleden met andere wagens zonder winterbanden. Dus ga ik uiteindelijk toch voor winterbanden moeten gaan.
Ik weet dat de vraag blijft of het nodig is of niet in BENE maar goed als je eens naar een ander land gaat, kan het al snel verplicht zijn. Bijkomend voordeel is dat de zomerbanden dan langer meegaan.

Een vriend heeft op zijn i4 de Hankook winter I*cept en is daar zeer tevreden over - heeft die ook aan zeer scherpe prijs gekocht - 720 euro inclusief plaatsing.
Goedkoopste oplossing is gewoon switch winter/zomer in zelfde formaat uiteraard.
Iemand die sinds aankoop wagen winterbanden heeft gehad anders dan Hankook? Wat extra info?

Ik stel me echter de vraag of er ook iemand is die velgen + winterbanden 18" heeft gekocht en daarover wat extra info heeft?
Thx
Ik heb voor mijn M50 de aparte set 18" voor de winter. Dit bevalt uitstekend voor west Europa. (heb ook nog een set nordic winter banden in zweden liggen omdat ik veel klanten in die regio heb maar ander verhaal)
Het is voor mij ook een strategische keuze om de hele vloot auto's van de zaak op een losse winterset te zetten en, als het kan, in een maatje kleiner dan de zomerset. Hierdoor zien we een 5-15% lager verbruik in de winter en zijn de banden problemen met 87% gedaald doordat er niet meer op de velg gewisseld wordt. Tevens ook een enorme tijdwinst omdat de set buiten op de kantoorparkeerplaats gewisseld kan worden of een van de wisseldagen van de dealers dat ze met 4 man een "pitsstop" doen. Waardoor de mensen maar 10min tijd kwijt zijn ipv 1-2uur.

Tevens ook altijd de door de fabrikant voorgeschreven velgen/banden om geen garantie discussies te krijgen. BMW sluit bijvoorbeeld garantie werk aan het onderstel uit als er geen voorgeschreven banden onder zitten. (Zijn nog een paar merken die dat doen)

Voor een prive auto kan ik me voorstellen dat je daar een andere keuze in maakt, zeker als je bijvoorbeeld een garage, ruimte voor opslag, en het gereedschap al hebt liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
voodoo077 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:37:

Thx
Hier edrive 40 met dezelfde 19” set voor zomer en winter.

Winter
Voor
Goodyear 245/40 R19 98V XL
Achter
Goodyear 255/40 R19 100V XL
Ultra Grip Performance +

Zomer
Voor
Hankook Ventus S1 evo3 245/40 R19 98Y XL
Achter
Hankook Ventus S1 evo3 255/40 R19 100Y XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:22
Ik heb een 17” set voor de winter omdat daar ook beter goedkope sneeuwkettingen op kunnen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
RobbieHifi schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:03:
[...]

Yep, weten ook niet wanneer ze het kunnen oplossen en nader diagnosticeren.

Nu een nieuwe Mini Cooper SE meegekregen. Uiterlijk vind ik minder dan de eerdere versies van de Mini, maar wat rijdt dit elektrische karretje geweldig zeg. Dit is echt een bochtenridder. (Moet wel mijn kind thuislaten, want die past niet mee).
Inmiddels diagnose gesteld en gerepareerd. Een van de koelpompen functioneerde niet. Lange ritten werd daardoor de aandrijving en de accu te warm. Dus die is vervangen en nu maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:02
RobbieHifi schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:18:
[...]

Inmiddels diagnose gesteld en gerepareerd. Een van de koelpompen functioneerde niet. Lange ritten werd daardoor de aandrijving en de accu te warm. Dus die is vervangen en nu maar afwachten.
Dat klinkt voorzichtig positief! Blij dat er zo een duidelijke diagnose uit kwam.

Heeft dat dan een negatieve merkbare impact op de duurzaamheid gehad van je accu? Wat zeggen de techs daarvan bij de dealer of BMW AG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mijn i4 is naar de garage geweest.

Ik moet boven de 100 vaak bijsturen, te vaak, ik zit de hele tijd te corrigeren.
De monteur vond ook dat ie niet goed vooruit bleef rijden en hij vond dat het stuur niet goed stond.
De wielen zijn uitgelijnd.
Op de weg naar huis had ik wel het idee dat het beter was.
Morgen een langer stuk rijden, we zullen zien.

Ik had een rammel rechtsachter.
Er bleek wat los te zitten in/achter de C stijl.
Dat is vastgezet en ik hoor geen rammel meer.

Ik zit nog steeds op software versie 11/2023.73 en de auto en app zeggen dat er geen nieuwe versie is.
Volgens de dealer betekent dat gewoon dat BMW de update voor mijn auto nog niet heeft vrijgegeven.
Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
HyperBart schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:21:
[...]

Dat klinkt voorzichtig positief! Blij dat er zo een duidelijke diagnose uit kwam.

Heeft dat dan een negatieve merkbare impact op de duurzaamheid gehad van je accu? Wat zeggen de techs daarvan bij de dealer of BMW AG?
Geen idee, ik heb al maanden geen snellaad sessie gedaan. Vooral daar kan het impact hebben. Maar voor de rest weten de techs weinig, het aantal EV experts bij de dealer is ook maar beperkt. Nu maar even wachten of dit het euvel was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:14
RobbieHifi schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:25:
[...]

Geen idee, ik heb al maanden geen snellaad sessie gedaan. Vooral daar kan het impact hebben. Maar voor de rest weten de techs weinig, het aantal EV experts bij de dealer is ook maar beperkt. Nu maar even wachten of dit het euvel was.
De staat van de accu kan uitgelezen worden via een ODB-connector en wat software (eFlow in het bijzonder). Je moet geen EV-expert te zijn om de gegevens die dat oplevert te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupi93
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 04-07 07:06
je kan ook de staat of de accu zien dit kan je zelf opvragen via BMW car archive data
log in met je bmw account en je kan de data opvragen binnen 24uur krijg je een link met een PDF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Maupi93 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:48:
je kan ook de staat of de accu zien dit kan je zelf opvragen via BMW car archive data
log in met je bmw account en je kan de data opvragen binnen 24uur krijg je een link met een PDF
Ja dat klopt, dan kan je de SoH zien uitgedrukt als "huidige maximumcapaciteit van de hoge voltage accu" - te vergelijken met de initiële 80,7kWh.

Met e-Flow krijg je ook gedetailleerde gegevens per cel (SoH, Laadtoestand, Voltageafwijking,..) - dat geeft een nog duidelijker inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
interessant, wist niet dat dat zo kon. Meteen even opgevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:43
Wat ik er al over gelezen heb (van gebruikers) is dat dit vaak geen correcte weergave geeft. Zo zouden er mensen zijn die het op korte tijd herhaaldelijk opgevraagd hebben met grote schommelingen zowel naar boven als beneden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:16:
[...]

Wat ik er al over gelezen heb (van gebruikers) is dat dit vaak geen correcte weergave geeft. Zo zouden er mensen zijn die het op korte tijd herhaaldelijk opgevraagd hebben met grote schommelingen zowel naar boven als beneden...
De vraag is wat een "correcte weergave" is. Via Car Archive is de weergave in kWh, dus daar zit al +/- 1kWh speling op (1,25% dus). Het gaat om een inschatting van de restcapaciteit van de batterij door het BMS, door het meten van bepaalde parameters (voltage, geladen stroom...). Die parameters zijn op hun beurt afhankelijk van een aantal factoren, niet in het minst de temperatuur. Typisch zie je dat de gerapporteerde maximumcapaciteit kleiner wordt in de winter en weer toeneemt in de zomer. Er zijn ook processen zoals "cell balancing" die op een bepaald moment een rol kunnen spelen, er zijn onnauwkeurigheden in de meting enzovoort.

Ook als je via OBD software de SoH nagaat zie je dat de cijfers schommelen. Het ligt dus niet aan de manier van opvragen van de gegevens.

De voorbije winter kreeg ik zo op een bepaald moment nog 94% gerapporteerd, in het midden van de zomer heb ik 99,5% zien langskomen, laatst was de SoH die de OBD software rapporteerde 97,4%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B1OO
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37
Cool dat je dat zo kunt opvragen. Stats bij mij:

Gezondheidstoestand van de hoogvoltaccu (SOCE): 94%
Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu: 74 kWh
Gemiddeld elektrisch verbruik 14.9 kWh/100km
KM stand: ~80k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
Vandaag iets bizar meegemaakt (wat echt niet kan maar waar ik an sich geen probleem mee heb omdat het mijn vrouw was (en dus geen drama)) : Mijn vrouw wou met de wagen vertrekken naar de winkel en start... Maar (nochtans haar sleutel) haar account bleef op mijn id steken (dus zetel pastte zich niet aan voor haar profiel) ... Ze gaat in de wagen in het menu om haar profiel dan maar manueel te selecteren en dit lukt ook niet direct tot het plots wel wordt aangenomen... Ik krijg meteen een bericht in de app dat het hoofdprofiel gewijzigd werd op mijn vraag ???? en dat dit gelukt is... Later krijg ik een mail ter bevestiging EN nadien blijkt idd dat mijn vrouw nu hoofdgebruiker van de wagen is .... .... .... Dit lijkt mij dus echt niet ok (privacy, hacking, misbruik) dat dit 'zomaar' zonder enige code of whatever kan wijzigen... (het is mijn vrouw (en we komen (nu nog) goed overeen) dus no problem in deze natuurlijk... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Bij mij staat er dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SjFhyb3b/20240924-202349.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Dat ziet er erg goed uit! Relatief nieuwe auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:33
Via welke modus heb je dit geraadpleegd? Ik zie niks bij mijn cardata online hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
Voor wat het waard is (de cijfers) : na 2 en half jaar (bijna) staat mijn 'gezonheidsstatus hoogvoltaccu' op 97% ... Kan ik best mee leven :p (wetende dat uit onderzoek al gebleken is dat met name het eerste jaar 'veel' verlies optreed tov de volgende jaren...)

[ Voor 29% gewijzigd door Quiller op 24-09-2024 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Quiller schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:08:
Voor wat het waard is (de cijfers) : na 2 en half jaar (bijna) staat mijn 'gezonheidsstatus hoogvoltaccu' op 97% ... Kan ik best mee leven :p (wetende dat uit onderzoek al gebleken is dat met name het eerste jaar 'veel' verlies optreed tov de volgende jaren...)
De "SOCE" is een nieuw cijfer dat pas recent in het Car Data Archive is verschenen. Het is een waarde die deel uitmaakt van het "battery passport" dat binnenkort verplicht wordt als ik me niet vergis.

Voorheen had je alleen de (maximale) "energie-inhoud van de hoge voltage batterij".

Het zijn blijkbaar twee verschillende zaken (verschillend berekend). De energie inhoud van mijn batterij is bijvoorbeeld in het laatste rapport 78kWh, zijnde ongeveer 78/80,7=97% SoH (dit is ook wat de ODB connector uitleest), maar de SOCE is gerapporteerd in het Car Report als 100%.

• GeorgeBfast
Mijn auto is van 5 januari 2023 en ik laad altijd tot 100%. Snelladen alleen als we op vakantie gaan. Dus niet vaak.

[ Voor 57% gewijzigd door GeorgeBfast op 25-09-2024 19:11 ]

• ThunderaceNL
Is dat max volladen eigenlijk nog steeds een "issue"? Heb de i4 mede vanwege de flinke range, met 80% laden is het eigenlijk net niks. Laad altijd tot 90% maar zou eigenlijk ook liever tot de 100% gaan gezien m'n range met 90% ook maar een goeie 400km is.

Tijdens het tikken van dit bericht in de BMW app 'm ook maar naar 100% geschoven, yolo....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scientific
ThunderaceNL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:30:
Is dat max volladen eigenlijk nog steeds een "issue"? Heb de i4 mede vanwege de flinke range, met 80% laden is het eigenlijk net niks. Laad altijd tot 90% maar zou eigenlijk ook liever tot de 100% gaan gezien m'n range met 90% ook maar een goeie 400km is.

Tijdens het tikken van dit bericht in de BMW app 'm ook maar naar 100% geschoven, yolo....
Het is niet aan te raden voor de levensduur van de batterij, om systematisch tot 100% te laden. De aanbeveling is daarom om - tenzij nodig - tot 80% te laden.

Die aanbeveling heeft te maken met de chemie van de batterij (NCM), dus dat zal niet meer veranderen.

Als je toch vaak de 100% range denkt nodig te hebben (wie rijdt nu dagelijks >400km?):
- vraag je af of bvb 90 of 95% ook niet zou kunnen;
- laad zoveel mogelijk vlak voor het voorziene vertrek;
- weet dat een volgeladen batterij meer stress ondervindt bij hoge temperaturen (in de winter kan je dus makkelijk wat hoger mikken);
- vermijd in elk geval om de wagen dagenlang aan 100% te laten staan.

Sowieso zou je batterij enkele honderdduizenden km moeten meegaan, vooraleer ze maar 75- 80% van de originele capaciteit meer heeft, maar je zal sneller capaciteit verliezen als je altijd tot 100% laadt.

Maar opnieuw: rijd je echt dagelijks 400km?!

Ikzelf heb de laaddoelstelling bijna continu op 75% staan (en plug de auto alleen maar in de (zonnepanelen gestuurde) thuislader onder de 50%), dat volstaat ruimschoots want ik rijd uiterst zelden meer dan 200km per dag.

• GeorgeBfast
Scientific schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:37:
[...]
Ikzelf heb de laaddoelstelling bijna continu op 75% staan (en plug de auto alleen maar in de (zonnepanelen gestuurde) thuislader onder de 50%), dat volstaat ruimschoots want ik rijd uiterst zelden meer dan 200km per dag.
Het zal best beter voor de accu zijn maar eerlijk gezegd laad ik mijn E Bike accu van Bosch ook gewoon helemaal vol , en ook mijn telefoon en laptop gewoon 100% vol. Dus ook mijn i4 wordt tot 100% geladen , laad m vaak maar eenmaal per week op al naar gelang we gereden hebben. En volgens de opgevraagde gegevens is de accu nog heel goed. :)

• Scientific
Een telefoon, e-bike of laptop lijken me geen goede referentie. Of juist wel: vaak gaat de batterij daarvan vrij snel merkbaar in capaciteit afnemen. Akkoord, zonder, of met een basic BMS.

De consignes van BMW zijn ook duidelijk.

Nu ja, een jaar telefoon is misschien 250 cycli. Met 250 cycli rijdt een BMW i4 al meer dan 100.000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderaceNL
Lekker theoretische vraag dan. Als je altijd tot 100% laadt dan verlies je ooit zeg 10% capaciteit. Maar als je altijd tot 80% laadt dan heb je toch tot in de lengte van dagen minder feitelijke range doordat je jezelf een beperking oplegt?

Stel de max range is 500 en je laadt nooit verder dan 400. Of je laadt altijd volledig tot 500 en verliest op enig moment 10%...dan is de range nog altijd 450. Waarom dan jezelf nu al beperken?

En nee 400 per dag niet, maar wel dagelijks 200. En dat meestal dagen op rij. En niet overal goede laad mogelijkheden.

[ Voor 12% gewijzigd door ThunderaceNL op 25-09-2024 20:30 ]

• ASS-Ware
Scientific schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:37:
[...]
Maar opnieuw: rijd je echt dagelijks 400km?!
Wij hebben vrienden op 200km afstand en die hebben geen laadpaal.
Dan is op en neer dus 400km.
Ik kan kiezen om hem naar 100% te laden, dan red ik het net aan, op en neer met 3 personen en een volle kofferbak, of laden naar 80% en op weg naar huis even 10 minuten extra te snelladen.
Dat laatste is wat relaxter, vind ik.

• Scientific
ThunderaceNL schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:28:
Lekker theoretische vraag dan. Als je altijd tot 100% laadt dan verlies je ooit zeg 10% capaciteit. Maar als je altijd tot 80% laadt dan heb je toch tot in de lengte van dagen minder feitelijke range doordat je jezelf een beperking oplegt?

Stel de max range is 500 en je laadt nooit verder dan 400. Of je laadt altijd volledig tot 500 en verliest op enig moment 10%...dan is de range nog altijd 450. Waarom dan jezelf nu al beperken?

En nee 400 per dag niet, maar wel dagelijks 200. En dat meestal dagen op rij. En niet overal goede laad mogelijkheden.
De beste aanpak is dan ook: laad tot 100% als het nodig is, en minder als het kan. Ik denk dat ik mijn wagen in anderhalf jaar maar een keer of 10 tot 100% heb geladen: voor het vertrek op vakantie of een weekendje weg.

En: geen stress: het is een richtlijn met alleen maar lange termijn impact (maar we willen EVs die 15-20 jaar kunnen meegaan, toch?). Je batterij gaat heus niet in snelvaart degraderen van nu en dan eens (of wat vaker) op 100% te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeBfast
ASS-Ware schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:34:
[...]

Wij hebben vrienden op 200km afstand en die hebben geen laadpaal.
Dan is op en neer dus 400km.
Ik kan kiezen om hem naar 100% te laden, dan red ik het net aan, op en neer met 3 personen en een volle kofferbak, of laden naar 80% en op weg naar huis even 10 minuten extra te snelladen.
Dat laatste is wat relaxter, vind ik.
In de zomer haal je toch makkelijk die 400km met een volle accu. Heel makkelijk zelfs. Ik had afgelopen vrijdag kleine 300 km gereden en toen kwartiertje geladen aan 350KW snellader tot 78% waarbij de wagen een actieradius van 381 km beloofde. Vanaf laden weer naar huis gereden van Wittlich door Luxumburg met daarna weer omweg door Vielsalm en uiteindelijk thuis na 322 km en nog 56 km actieradius over.
Maar we gaan meestal ook paar keer per jaar naar zee in zeeland van ons uit ook ruim 400 km op en neer en ook nog nooit hoeven laden en ruim actieradius over. Ik laad dan wel altijd tot 100% behalve aan snellader . Maar snelladen gebeurd niet vaak , hooguit een keer of 10 per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/y6w2qk15/laden.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door GeorgeBfast op 25-09-2024 22:07 ]

• ASS-Ware
GeorgeBfast schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:58:
[...]

In de zomer haal je toch makkelijk die 400km met een volle accu. Heel makkelijk zelfs.
In mijn eentje wel, maar met 3 personen en een volle kofferbak wordt het minder en al helemaal als je in de avond terugrijdt waar je op delen 130 mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07
Janpaul schreef op donderdag 6 april 2023 @ 14:09:
Ik heb 2 weken met plezier in mijn nieuwe i4 kunnen rijden waarna afgelopen weekend ineens de melding verscheen dat de aandrijving defect is. De accu was de avond voor de storing nog 70% en gaf nu ook 0% aan.

Via de BMW service wordt de ANWB ingeschakeld maar die kunnen helemaal niets met dit soort auto's helaas. De ANWB belde de sleepdienst en die heeft de auto naar de dealer gebracht. Na het weekend belde de dealer dat zij er helemaal niets aan mogen doen want ze zijn niet gecertificeerd voor het werken met dergelijke hoogspanning. Er schijnen 2 BMW mensen in Nederland te zijn die hiervoor gecertificeerd zijn dus daar is het nu op wachten...Dit geeft niet veel vertrouwen en ondanks de goede service vanuit BMW zit ik er helemaal niet op te wachten als dit tijdens de vakantie in het buitenland gebeurd :-(

[Afbeelding]
Dit is ons dus, na bijna 2 jaar met veel plezier te hebben gereden, in het buitenland gebeurd. We zijn in Italië en vielen bovenop een hoge bergpas stil…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWjXf3BRIe9rm31zGpQCYgo882w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LlKPgp6NUZaFMNQLh3LEg1S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Emiel L op 26-09-2024 07:55 ]

http://emiellensink.nl

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-09 23:14
Emiel L schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:53:
[...]

Dit is ons dus, na bijna 2 jaar met veel plezier te hebben gereden, in het buitenland gebeurd. We zijn in Italië en vielen bovenop een hoge bergpas stil…
[Afbeelding]
Ai.. uiteraard gebeurd zoiets weer op het meest ongelukkige moment.
Rij er nu zelf al 1,5 jaar in maar blijf toch nog steeds wantrouwend (ook al heb ik nog geen problemen gehad afgezien van een aanrijding). Zodra ik naar het buitenland moet pak ik toch nog altijd de benzineauto van mijn vrouw (ook van de zaak dus tankpas).

• Avigoorn
  • Laatst online: 29-07 21:46
Uiteindelijk gaat het om de tijd dat de batterij op 100% staat. Als ik hem snel weer naar 80% rijdt is dat prima.
Niet vergeten. 10% is ook niet ok.

Je moet hem eigenlijk altijd op 50% houden.

Trouwens. Snelladen is ook niet ok voor de batterij.

Nou... ofwel. succes! ;)

Ik laad tot 75% altijd, behalve als ik ver moet, dan gaat ie helemaal vol. Mooi man!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emiel L
RobertMaes schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:37:
[...]

Rij er nu zelf al 1,5 jaar in maar blijf toch nog steeds wantrouwend (ook al heb ik nog geen problemen gehad afgezien van een aanrijding). Zodra ik naar het buitenland moet pak ik toch nog altijd de benzineauto van mijn vrouw (ook van de zaak dus tankpas).
Precies aan het einde van onze vakantie. We zouden nog een paar dagen genieten van wat plaatsen in Frankrijk en dan terug naar huis gaan. Tot dusver kost dit akkefietje ons al twee volle dagen, en dat is alleen maar om de auto bij een bmw dealer te krijgen, die er waarschijnlijk niets mee kan. Zo vaak zien we geen i4 in Italië. De bmw hulpdienst is overigens totaal hopeloos. De Nederlandse kant is vriendelijk en behulpzaam, maar de Italiaanse kant is totaal onverschillig. In eerste instantie via hun geprobeerd een sleepdienst te krijgen, uren gewacht om uiteindelijk na veel telefoontjes te kunnen concluderen dat er niets ging komen. Het is dat je mensen door de telefoon geen klappen kan geven, maar we waren aardig ontstemd. Tip: bel gewoon 112. De politie was binnen 20 minuten ter plaatse en zij hebben ons aan een lokale sleepdienst geholpen en een overnachting voor ons geregeld (bij een b&b die alleen Italiaans spreekt, dus dat was ons nooit gelukt). Nu nog uitvogelen hoe we de kosten daarvan weer vergoed krijgen, maar dat zal vast wel lukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL2q3MWTL0_TjfC2zxYZ0MO-ZmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uKLpiV4WVTfvKUeUaXMaW85.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
@Emiel L In jouw plaats zou ik naar BMW Duitsland een mail sturen (best in het engels als je geen duits kan) met het voorvallen en dat je vertrouwen in BMW service een serieuze knak gekregen heeft door de houding van BMW italie... Kortom : laat ze daar maar eens goed onder hun voeten krijgen EN wie weet wat er nog verder uit voortvloeit voor jezelf. (niet geschoten is altijd mis)

• Scientific
[...]

Het lijkt me nogal vreemd ervan uit te gaan dat een EV meer kans heeft op panne dan een benzine-auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 12:25
[...]

Wat een bijzonder statement, ook met een benzine auto kan je toch langs de weg komen te staan, rij nu al ca 250.000 km elektrisch in binnen en buitenland, nog nooit een hulpdienst nodig gehad. Als je het gebrek aan vertrouwen ontleent aan een forum waarop over het algemeen alleen de jankverhalen worden verteld (die zijn namelijk leuker om te lezen) dan doe je jezelf tekort denk ik. Als je nu gewoon uitgaat van de statistieken van BMW in zijn algemeen dan zou je meer kunnen genieten van "spass am fahren", ook in het buitenland.

• Emiel L
eikrur schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:53:
[...]

Wat een bijzonder statement, ook met een benzine auto kan je toch langs de weg komen te staan, rij nu al ca 250.000 km elektrisch in binnen en buitenland, nog nooit een hulpdienst nodig gehad. Als je nu gewoon uitgaat van de statistieken van BMW in zijn algemeen dan zou je meer kunnen genieten van "spass am fahren", ook in het buitenland.
Precies. Ik had wel liever gehad dat hij dit op de oprit deed dan boven op een bergpas maar we rijden er ook al weer bijna twee jaar naar tevredenheid in. Ook al talloze andere bergpassen gedaan.
Nou zeggen vertrouwen komt te voet en gaat te paard, en dat is wel zo. De auto moet het vertrouwen weer terugverdienen. Maar dat was niet anders geweest als het een brandstofauto of een ander merk was geweest.

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:58
Laten we wel zijn, ik lees het toch wel iets te vaak vaak. Toch hier in dit topic al circa 4 gevallen en op autoweek ook een aantal, al zijn dat vaak dezelfde.

Dat afdoen als jankverhalen zoals hierboven toch een beetje wordt gedaan vind ik niet terecht. Zijn allemaal actieve posters en dus niet mensen die specifiek vanwege dat issue hier even een bericht droppen.

Wat mij alleen nog steeds niet duidelijk is, of dit steeds hetzelfde probleem is of niet. Lees soms van vervuilde motoren, maar weet niet of dat voor alle gevallen hetzelde was?

Als dat wel zo is, wellicht tijd voor een modificatie of voorgeschreven serviceinterval om de motoren te reinigen?

• ASS-Ware
pieter81! schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:16:
Laten we wel zijn, ik lees het toch wel iets te vaak vaak. Toch hier in dit topic al circa 4 gevallen en op autoweek ook een aantal, al zijn dat vaak dezelfde.
Ik kocht ooit een nieuwe BMW 3 Touring, vanaf dag 1 problemen, in 2,5 jaar tijd 6 keer een nieuwe koppeling, 2 keer een nieuwe airco unit en 1 keer een nieuwe carkit.
Dat was geen EV.

Ik heb ook zat over issues gelezen met het adaptieve M onderstel.

De brandstof versies van BMW zijn ook niet perfect.

• GeorgeBfast
Ik heb het met die van mij ook gehad. Die viel ook stil maar 5 minuten later reed ie weer. Gelukkig gewoon bij ons in het dorp. Ben de auto wel een dag of 5 kwijt geweest en het waren inderdaad vervuilde koolborstels en stator of iets dergelijks. Ik hoop dat het bij dat ene keertje blijft. Volgens de Maassche Echt zou het nu voor goed verholpen moeten zijn dus laten we het hopen. Ik had eigenlijk ook op iets betere service gehoopt , in eerste instantie komt de wegenwacht welke niks kon betekenen en vervolgens stuurt BMW Nederland een sleepwagen welke een andere vervangauto meebracht , een Toyota Yaris Cross. Ik was er mee geholpen maar het is niet waar je op hoopt.
Verder heb in de 30 jaar dat ik BMW rijdt nooit echt problemen gehad. Mijn vorige 2 diesels waren geheel probleemloos en kwamen alleen voor een beurtje om de 2 jaar bij de dealer. Een 320i e90 uit 2005 was mijn minst goede , die had last van bobines die stuk gingen en een kapotte stuurbekrachtigingspomp. De 2 daarvoor waren ook probleemloos een E46 en E36. Dus ik heb alleen maar supergoede ervaringen met het merk behalve dit geval met de i4 dan.

[ Voor 25% gewijzigd door GeorgeBfast op 26-09-2024 22:29 ]

• RobertMaes
eikrur schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:53:
[...]

Wat een bijzonder statement, ook met een benzine auto kan je toch langs de weg komen te staan, rij nu al ca 250.000 km elektrisch in binnen en buitenland, nog nooit een hulpdienst nodig gehad. Als je het gebrek aan vertrouwen ontleent aan een forum waarop over het algemeen alleen de jankverhalen worden verteld (die zijn namelijk leuker om te lezen) dan doe je jezelf tekort denk ik. Als je nu gewoon uitgaat van de statistieken van BMW in zijn algemeen dan zou je meer kunnen genieten van "spass am fahren", ook in het buitenland.
Het is toch mijn vertrouwen? Dat zal verdiend moeten worden en dat gaat lang duren.

Ik lees te vaak verhalen over panne. En uiteraard hoor je alleen de probleem verhalen, maar dat doet daar niets aan af.

Een laadkabel die niet los laat, een auto die niet meer wilt rijden door een drive train foutmelding. Het zijn allemaal zaken waar de gemiddelde anwb'er helemaal niks mee kan. Dan kan je de wagen ook nog eens niet fatsoenlijk wegtakelen in sommige gevallen.

Nee, mocht er iets fout gaan met een benzine auto dan vertrouw ik er wél op dat het redelijk snel opgelost wordt, in welk land ik mij ook bevindt. Dat vertrouwen is er nu gewoon niet voor EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eikrur
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-09 12:25
RobertMaes schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:07:
[...]

Het is toch mijn vertrouwen? Dat zal verdiend moeten worden en dat gaat lang duren.

Ik lees te vaak verhalen over panne. En uiteraard hoor je alleen de probleem verhalen, maar dat doet daar niets aan af.

Een laadkabel die niet los laat, een auto die niet meer wilt rijden door een drive train foutmelding. Het zijn allemaal zaken waar de gemiddelde anwb'er helemaal niks mee kan. Dan kan je de wagen ook nog eens niet fatsoenlijk wegtakelen in sommige gevallen.

Nee, mocht er iets fout gaan met een benzine auto dan vertrouw ik er wél op dat het redelijk snel opgelost wordt, in welk land ik mij ook bevindt. Dat vertrouwen is er nu gewoon niet voor EV's.
Vanzelfsprekend is het jouw vertrouwen en als dat ontbreekt is dat heel vervelend, Maar waarom heb je dan überhaupt voor een EV gekozen, voor ca 60k(of meer) zijn er toch ook wel mooie brandstof vehikels te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
ASS-Ware schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:10:
[...]
Hier edrive 40 met dezelfde 19” set voor zomer en winter.

Winter
Voor
Goodyear 245/40 R19 98V XL
Achter
Goodyear 255/40 R19 100V XL
Ultra Grip Performance +

Zomer
Voor
Hankook Ventus S1 evo3 245/40 R19 98Y XL
Achter
Hankook Ventus S1 evo3 255/40 R19 100Y XL
Om hierop weer in te pikken.
Offerte gekregen voor 19" winterbanden met velg en enkel winterbanden.
Blijkbaar heeft centrale waar ik steeds ga geen 18" velgen voor i4 in assortiment.
Ongeveer 1100 euro voor de velgen. Beetje dom dat extra te betalen als het hetzelfde formaat blijft daar kan ik eens 4 extra banden mee bestellen.
Dat is wat ik ontvangen heb (als ik hier prijzen mag vermelden?) voor 19" winterbanden inclusief installatie etc.
4 Winterbanden Continental TS 870: 1.027,49
4 Winterbanden Hankook W330 I*CEPT EVO3 XL : 824,40
4 Winterbanden Michelin PILOT ALPIN 5 : 1.127,10

Prijsverschil valt al bij al mee en zou dan eerder voor de Conti of Mich gaan - iemand die deze heeft toevallig of er ervaring mee heeft?
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
voodoo077 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:17:
[...]

Blijkbaar heeft centrale waar ik steeds ga geen 18" velgen voor i4 in assortiment.
Ongeveer 1100 euro voor de velgen. Beetje dom dat extra te betalen als het hetzelfde formaat blijft daar kan ik eens 4 extra banden mee bestellen.
Dat is wat ik ontvangen heb (als ik hier prijzen mag vermelden?) voor 19" winterbanden inclusief installatie etc.

Prijsverschil valt al bij al mee en zou dan eerder voor de Conti of Mich gaan - iemand die deze heeft toevallig of er ervaring mee heeft?
_/-\o_
Ik heb geen ervaring met de andere banden, maar heb bij mijn i4 de Pilot Alpin 5's als winterbanden. Ze hebben een iets hoger verbruik dan de zomerbanden die meegeleverd werden met de auto (19 kWh/100km tov 16 in mijn geval) maar de grip is wel uitstekend op nat wegdek en sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Heeft iemand ervaring met een goede rubberen kofferbakmat? Zit eraan te denken de originele van BMW te kopen.

Bij mijn vorige auto eentje gekocht via Winparts en vond de dikte en pasvorm erg tegenvallen.

[ Voor 30% gewijzigd door virtualJac op 27-09-2024 09:42 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
virtualJac schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:38:
Heeft iemand ervaring met een goede rubberen kofferbakmat? Zit eraan te denken de originele van BMW te kopen.
Ik kocht een rubber koffer mat voor mijn BMW 3 Touring van GledRing en ben er na enkele jaren misbruik nog heel tevreden van. Ondanks alles, ziet die er nog als nieuw uit.

Dikke mat, anti slip ringen werken goed, "hoge" rand.

Via Winparts trouwens ...

[ Voor 3% gewijzigd door poing op 27-09-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voodoo077

Bij mijn vorige auto eentje gekocht via Winparts en vond de dikte en pasvorm erg tegenvallen.
Ik heb die van BMW gekocht past perfect, top ... op 1 zaak na en dat is dat er niets schuift. Dat is natuurlijk het beste als je rijdt maar als je zware zaken heb, leg je die vooraan en duwt die dan dieper anders en dat gaat dus niet meer. Je moet dan weer oppikken en achteraan zetten. Je armen moeten dan ook lang genoeg zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
[...]

_/-\o_
Ter overweging: ik heb via een Marktplaats aanbieder en set originele 18inch i4 velgen gekocht met BMW stermarkering winterbanden voor 1500 euro. Siezoentje gebruikt, maar nog 7mm profiel en velgen zien eruit als nieuw.

Ok, meer dan de 1100 euro, maar ik vind het wisselen van banden toch suboptimaal.

- je zit zo een uur of langer per seizoen bij de bandencentrale. Daarnaast heb ik vaak nog is moeten teruggaan naar de bandenfirma omdat balanceren toch niet helemaal goed was (ook bij zeer gerenommeerde niet keten bandenfirma's);

- met een set velgen kan je eventueel zelf snel wisselen als het weer plotseling omslaat (of het langer warm blijft of eerder warm wordt in het jaar);

- kan mij niet voorstellen dat het steeds van de velgen afhalen van banden goed is voor de banden.

- wisselkosten per siezoen substantieel hoger (de meerprijs voor de velgen heb je, als je niet nieuw koopt, met een paar jaar terugverdiend).

[ Voor 4% gewijzigd door pieter81! op 27-09-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
pieter81! schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:50:
[...]

Ter overweging: ik heb via een Marktplaats aanbieder en set originele 18inch i4 velgen gekocht met BMW stermarkering winterbanden voor 1500 euro. Siezoentje gebruikt, maar nog 7mm profiel en velgen zien eruit als nieuw.

Ok, meer dan de 1100 euro, maar ik vind het wisselen van banden toch suboptimaal.

- je zit zo een uur of langer per seizoen bij de bandencentrale. Daarnaast heb ik vaak nog is moeten teruggaan naar de bandenfirma omdat balanceren toch niet helemaal goed was (ook bij zeer gerenommeerde niet keten bandenfirma's);

- met een set velgen kan je eventueel zelf snel wisselen als het weer plotseling omslaat (of het langer warm blijft of eerder warm wordt in het jaar);

- kan mij niet voorstellen dat het steeds van de velgen afhalen van banden goed is voor de banden.

- wisselkosten per siezoen substantieel hoger (de meerprijs voor de velgen heb je, als je niet nieuw koopt, met een paar jaar terugverdiend).
Ik stockeer mijn banden en banden/velgen bij de bandencentrale. Kost plaatsen enkel banden + stockage is 25 euro duurder per keer dan banden + velgen.
Dat kost me dus op jaarbasis 50 euro. Dan haal ik die 1100 of laat het ons nu 1000 zijn eruit na ... 20 jaar 8)7
Ik was ook vroeger van oordeel dat het beter is combi banden+velgen ipv enkel banden wisselen maar tot nu toe nooit last gehad van die wagens waar ik geen extra velgen had. Klopt dat ik wat extra tijd verlies in bandencentrale maar bij goed weer kan ik dan wat gaan sporten en bij slecht weer wat werken terwijl ik wacht ;)
Voornaamste reden zou geweest zijn voor minder verbruik in winter met 18" en dus wat te compenseren voor autonomie maar als ik kosten/baten bekijk dan is dat toch minder interessant dan verwacht en gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
eikrur schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:51:
[...]

Vanzelfsprekend is het jouw vertrouwen en als dat ontbreekt is dat heel vervelend, Maar waarom heb je dan überhaupt voor een EV gekozen, voor ca 60k(of meer) zijn er toch ook wel mooie brandstof vehikels te koop?
Omdat ik er voor open sta. Zoals ik al zei, vertrouwen opbouwen duurt even bij mij. Maar moet er natuurlijk wel mee beginnen, anders komt het nooit ;)
(en het is gewoon een hele mooie wagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
voodoo077 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:33:
[...]

Ik stockeer mijn banden en banden/velgen bij de bandencentrale. Kost plaatsen enkel banden + stockage is 25 euro duurder per keer dan banden + velgen.
Dat kost me dus op jaarbasis 50 euro. Dan haal ik die 1100 of laat het ons nu 1000 zijn eruit na ... 20 jaar 8)7
Ik was ook vroeger van oordeel dat het beter is combi banden+velgen ipv enkel banden wisselen maar tot nu toe nooit last gehad van die wagens waar ik geen extra velgen had. Klopt dat ik wat extra tijd verlies in bandencentrale maar bij goed weer kan ik dan wat gaan sporten en bij slecht weer wat werken terwijl ik wacht ;)
Voornaamste reden zou geweest zijn voor minder verbruik in winter met 18" en dus wat te compenseren voor autonomie maar als ik kosten/baten bekijk dan is dat toch minder interessant dan verwacht en gehoopt.
Bijzonder, prijzen herken ik totaal niet en kan ik moeilijk plaatsen. Band moet immers gewisseld worden op velg (wiel van auto, band van velg af, band op velg, opnieuw balanceren, wiel weer op auto). Bij een wiel wissel is het een paar bouten losdraaien, wiel eraf en wiel erop. 15 minuten werk versus 60+ minuten.

[ Voor 7% gewijzigd door pieter81! op 27-09-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodoo077
pieter81! schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:50:
[...]

Bijzonder, prijzen herken ik totaal niet en kan ik moeilijk plaatsen. Band moet immers gewisseld worden op velg (wiel van auto, band van velg af, band op velg, opnieuw balanceren, wiel weer op auto). Bij een wiel wissel is het een paar bouten losdraaien, wiel eraf en wiel erop. 15 minuten werk versus 60+ minuten.
Nee hoor .. heb net laatste facturen bekeken. Stockage + wisselen banden = 75 euro
Stockage + wisselen banden en velgen = 60 euro.
Is (was?) dus zelf maar 15 euro verschil en geen 25 zoals ik dacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quiller
[...]

_/-\o_
Ik heb zelf de Continentals (wel de ts 860 als ik het goed heb) ... Ik zweer reeds jaren bij dit merk voor winterbanden. Maat van mij zweerde bij Michelin (wel wat jaren geleden) maar toen het eens goed gesneeuwd had reed ik in zijn straat zonder problemen en hij raakte niet weg... Toen is hij ook overgeschakeld en hij gaf aan dat het een hemelsbreed verschil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papabeer
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-09 09:33

Ikzelf heb eentje op Amazon besteld. Verkoper was M MOTOS of iets gelijkaardigs.
slechts 75€ en perfecte pasvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-02 12:05
RobertMaes schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:07:
[...]

Ik vraag me wel af in welke mate het een EV-probleem is (ok, koolborstels of laadkabels die niet willen ontkoppelen zijn duidelijk) en waar het vooral software-problemen zijn die ook in de ICE-variant problemen opleveren.

Bv. mijn vorige diesel is 2 keer uit het niets stilgevallen, dan 20 seconden niet meer kunnen starten wegens 1 of andere foutmelding. Heel leuk als dat tijdens een manoeuvre gebeurt... Dat is dan softwarematig opgelost, maar dan was mijn vertrouwen in die auto ook wel weg voor maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter81!
voodoo077 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:12:
[...]

Nee hoor .. heb net laatste facturen bekeken. Stockage + wisselen banden = 75 euro
Stockage + wisselen banden en velgen = 60 euro.
Is (was?) dus zelf maar 15 euro verschil en geen 25 zoals ik dacht
Dat is een koopje. NL of BE? In NL zo 100euro+ voor een bandenwissel, en daarmee zeker richting het dubbele van een wielenwissel.

[ Voor 17% gewijzigd door pieter81! op 27-09-2024 17:55 ]

• voodoo077
pieter81! schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:53:
[...]

Dat is een koopje. NL of BE? In NL zo 100euro+ voor een bandenwissel, en daarmee zeker richting het dubbele van een wielenwissel.
België - bij mijn lokale bandenboer.
Even oude facturen bekeken en was 50 en 75 dus wel degelijk 25 verschil.
De 60 is van begin dit jaar dus mogelijk nieuwe prijzen en misschien wordt die 75 ook duurder waardoor verschil weer 25 is?
Ik merk in offerte voor de prijs van 4 winterbanden dat ze 80 euro aanrekenen.

Vriend die ook een i4 heeft, heeft 80 betaald voor wisselen 4 banden op velg - dus prijzen lijken me in dezelfde lijn te liggen

[ Voor 10% gewijzigd door voodoo077 op 28-09-2024 08:19 ]

• Quiller
voodoo077 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:17:
[...]

België - bij mijn lokale bandenboer.
Even oude facturen bekeken en was 50 en 75 dus wel degelijk 25 verschil.
De 60 is van begin dit jaar dus mogelijk nieuwe prijzen en misschien wordt die 75 ook duurder waardoor verschil weer 25 is?
Ik merk in offerte voor de prijs van 4 winterbanden dat ze 80 euro aanrekenen.

Vriend die ook een i4 heeft, heeft 80 betaald voor wisselen 4 banden op velg - dus prijzen lijken me in dezelfde lijn te liggen
Ik weet het exacte bedrag niet meer maar vorig jaar heb ik in de 60 euro betaald (ik dacht 68 maar niet zeker) bij mijn garage (BMW dealer in België). Ik sla de banden wel zelf thuis op (banden staan op velg).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
Quiller schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:35:
[...]

Ik heb zelf de Continentals (wel de ts 860 als ik het goed heb) ... Ik zweer reeds jaren bij dit merk voor winterbanden. Maat van mij zweerde bij Michelin (wel wat jaren geleden) maar toen het eens goed gesneeuwd had reed ik in zijn straat zonder problemen en hij raakte niet weg... Toen is hij ook overgeschakeld en hij gaf aan dat het een hemelsbreed verschil is.
Ik kan dat wel bevestigen. Ik heb beide gehad. Ga je voor grip op sneeuw en ijs dan is conti inderdaad beter. Ga je voor comfort en geluid, dan scoort Michelin beter.
Het is wat je zelf het belangrijkste vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voodoo077
FW423130 schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:18:
[...]

Ik kan dat wel bevestigen. Ik heb beide gehad. Ga je voor grip op sneeuw en ijs dan is conti inderdaad beter. Ga je voor comfort en geluid, dan scoort Michelin beter.
Het is wat je zelf het belangrijkste vindt.
Dus concreet is de vraag die je je moet stellen of het de moeite loont de Conti te nemen voor een aantal dagen per jaar tov (duurdere) Michelin die onder andere omstandigheden beter scoren. Voor iemand die op skivakantie gaat en dus wellicht wel meer in de sneeuw rijdt, is het een no-brainer maar voor 95% van de mensen niet. Mocht het nu zijn dat die Conti duurder was dan was het zonder twijfel de Michelin, nu blijft het nadenken ook al omdat Hankook zeker niet slecht scoort en nog eens goedkoper is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Laatst online: 29-07 21:46

Ik heb deze. Doet het al prima voor bijna 2 jaar. Goede opstaande randen ook. En behoorlijk goedkoop.

https://www.automatten.nl...-2021-heden-kofferbakmat/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:16
Ik mag met veel voldoening aankondigen dat ik dinsdag 8 oktober eindelijk mijn i4 mag gaan ophalen... Spannend. Leasingwagen waarbij ik niet veel keuze had in opties, maar is een e35, grijs -_- (had keuze uit grijs en zwart), trekhaak, (en gevochten voor) ACC en verwarmde zetels... Zodra ik hem heb zal ik wel een foto en zo posten.
Nu mn 330e beginnen opruimen en klaar maken voor teruggave

No Gillette, No Minette

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhof
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:53

robhof

Lembongan view

Avigoorn schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Ik heb deze. Doet het al prima voor bijna 2 jaar. Goede opstaande randen ook. En behoorlijk goedkoop.

https://www.automatten.nl...-2021-heden-kofferbakmat/
Deze ook gekocht voor de i4 van mijn vriendin. Echt top voor de prijs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:16

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik heb deze van de dealer gekregen als kado bij de auto
https://onlinebmwparts.nl...at-bmw-i4-g26-51472475283

Wel fijn alleen de opbergbak onderin is minder toegankelijk en omdat het niet rubber is maar een soort kunstof is het schoonmaken niet zo fijn

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Thnx allen voor de reacties ik heb de originele besteld, deze was nu €85 in de aanbieding bij de dealer. Zal wel fototje posten als hij binnen is.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 14:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54oP6NcQ5psO4vcrTNdkVe3sFP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHL2JXlCIKk6byzKObOXinXi.jpg?f=fotoalbum_large

Vanochtend kreeg ik meerdere malen deze melding. Iemand een idee wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
KingsCrown schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:28:
[Afbeelding]

Ik krijg deze melding al een een paar maanden.

Ik dacht dat het was omdat ik te snel reed (cf de nieuwe Europese wetgeving), maar ik krijg de melding van zodra ik sneller dan 0km/h rijd. Er is een optie voor snelheidswaarschuwingen ergens in de menu's, maar het lijkt geen invloed te hebben op deze melding.

Dus ik heb dezelfde vraag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
KingsCrown schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:28:
[Afbeelding]

Your're not alone... https://g05.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=2083126

Zou hiermee opgelost zijn.

No Gillette, No Minette

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingsCrown
Gevonden!

Voertuig > rij instellingen > bestuurders instellingen.

Dan uit vinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnf47aMJK7c57GLZD8p2D0nO9Ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYFbuGQJAno8ulohjgmb2PqH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerberos84
KingsCrown schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:31:
Gevonden!

Voertuig > rij instellingen > bestuurders instellingen.

Dan uit vinken.

[Afbeelding]
Reminder voor mezelf, microvezeldoekjes meenemen als ik mn wagen ga halen...

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Kerberos84 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Of gewoon de I-Drive en voice control gebruiken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:16

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

[...]

Ik kreeg er 1 van de dealer bij de auto en die ligt nog steeds in de auto en gebruik hem wekelijks

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingsCrown
[...]

De auto is 2 dagen in gebruik 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Laatst online: 10-09 23:50
Vraagje: als je het "Parking Assistant Pack Plus" hebt dus met 360° surroundview en extra camera's, dan kan je ook de bijkomende optie "BMW drive recorder" (dashcam) kopen.

BMW Drive Recorder
maakt het mogelijk om een video van de omgeving van het voertuig op te nemen en deze video weer te geven op
het Control Display of te exporteren op USB
- Event Recorder: handmatige opname, activering via knop of touchscreen van de iDrive
- Crash Recorder: automatische opname in geval van een ongeluk tijdens het rijden

=> zou dit een optie zijn die je achteraf ook nog kan kopen/activeren zolang je maar de parking assistant plus pack hebt?

Gr,
Nick

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ndedecke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:47:
Vraagje: als je het "Parking Assistant Pack Plus" hebt dus met 360° surroundview en extra camera's, dan kan je ook de bijkomende optie "BMW drive recorder" (dashcam) kopen.

BMW Drive Recorder
maakt het mogelijk om een video van de omgeving van het voertuig op te nemen en deze video weer te geven op
- Event Recorder: handmatige opname, activering via knop of touchscreen van de iDrive
- Crash Recorder: automatische opname in geval van een ongeluk tijdens het rijden

=> zou dit een optie zijn die je achteraf ook nog kan kopen/activeren zolang je maar de parking assistant plus pack hebt?

Gr,
Nick
De drive recorder is ergens rond de 80eu/jaar om achteraf per jaar te kopen dacht ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware

BMW Drive Recorder

Gr,
Nick
Yup, heb ik pas nog gedaan.
(had je kunnen weten als je de hele thread had gelezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

BMW Drive Recorder

Gr,
Nick
Weet wel dat de drive recorder alleen geactiveerd wordt bij een ongeval of botsing. Voor “dashcam” permanente recording is het redelijk beperkt.

Je kan door de camera knop lang in te houden een opname van 30s lanceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FW423130
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-07 20:51
voodoo077 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:32:
[...]

Dus concreet is de vraag die je je moet stellen of het de moeite loont de Conti te nemen voor een aantal dagen per jaar tov (duurdere) Michelin die onder andere omstandigheden beter scoren. Voor iemand die op skivakantie gaat en dus wellicht wel meer in de sneeuw rijdt, is het een no-brainer maar voor 95% van de mensen niet. Mocht het nu zijn dat die Conti duurder was dan was het zonder twijfel de Michelin, nu blijft het nadenken ook al omdat Hankook zeker niet slecht scoort en nog eens goedkoper is.
Klopt, en dan ook nog in relatie tot je hoeveelheid km. Ik rijd veel, 60 K km per jaar. Voor mij is de Michelin de beste keuze. Die paar dagen per winter echt sneeuw en ijs in 5 maanden winterbanden, wegen niet op tegen het confort in meer dan 98 % van de tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NemeSiS-7
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:33
Als je een usb stick aansluit kan je wel continu opnemen, als je handmatig op record drukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NemeSiS-7 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:21:
Als je een usb stick aansluit kan je wel continu opnemen, als je handmatig op record drukt..
Ok, maar bij parkeren bv nog altijd niet. Manueel starten, tja…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Laatst online: 10-09 23:50
Vandaag bij de dealer even wat stoelen snel getest in de showroom, dus zonder echt te rijden en er gewoon een minuutje in te zitten.
De M sportzetels met Vernasca vond veel ik te hard aanvoelen.
Bij de "standaard" sportzetels eentje met Vernasca en Merino leder getest. Die met Merino voelde voor mij veel comfortabeler en minder hard aan.
Nochtans zou dit toch dezelfde stoel moeten zijn. De merino heeft wel wat luchtkussentjes maar zou dat zo'n groot verschil maken?
Eentje met PerformTex stond er niet en heb ik dus niet kunnen testen.

Zit het tussen m'n oren en zouden beide ledersoorten toch niet gewoon quasi hetzelfde moeten aanvoelen?
Misschien is het ook omdat het volledig nieuwe auto's zijn en de stoelen zich nog wat moeten "zetten".
Ik denk ook niet dat er een verschil is tussen de stoelen van de LCI en de uitgaande versie?

Iemand hier ervaring mee?

Zou graag voor een stockwagen gaan en dus zal ik toch de knoop moeten doorhakken :-)

Groeten,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quiller
ndedecke schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:38:
Vandaag bij de dealer even wat stoelen snel getest in de showroom, dus zonder echt te rijden en er gewoon een minuutje in te zitten.
Bij de "standaard" sportzetels eentje met Vernasca en Merino leder getest. Die met Merino voelde voor mij veel comfortabeler en minder hard aan.
Nochtans zou dit toch dezelfde stoel moeten zijn. De merino heeft wel wat luchtkussentjes maar zou dat zo'n groot verschil maken?

Zit het tussen m'n oren en zouden beide ledersoorten toch niet gewoon quasi hetzelfde moeten aanvoelen?
Misschien is het ook omdat het volledig nieuwe auto's zijn en de stoelen zich nog wat moeten "zetten".
Ik denk ook niet dat er een verschil is tussen de stoelen van de LCI en de uitgaande versie?

Zou graag voor een stockwagen gaan en dus zal ik toch de knoop moeten doorhakken :-)

Groeten,
Nick
De Msportzetels zijn nochtans extreem goed. Als ze te hard aanvoelen heb je ze niet goed afgesteld (je kan (maar het vergt tijd) hem zo goed aanpassen dat bijna elk deel van je lichaam perfect zit. Zeker met lange ritten zijn deze het beste wat ik ooit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Quiller schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 01:53:
[...]

De Msportzetels zijn nochtans extreem goed. Als ze te hard aanvoelen heb je ze niet goed afgesteld (je kan (maar het vergt tijd) hem zo goed aanpassen dat bijna elk deel van je lichaam perfect zit. Zeker met lange ritten zijn deze het beste wat ik ooit had.
Maar niet iedereen is hetzelfde natuurlijk, zo slaap ik op een harder ingesteld matras van Matt sleeps dan mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ndedecke schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:38:

Groeten,
Nick
Er is niets zo persoonlijk als stoelen, ik heb mijn rug gebroken gehad en voor mij zitten ook de M-sport stoelen (711) het beste. Als je hier gevoelig voor bent moet je echt langer gaan zitten dan een minuutje en de stoelen echt even goed instellen.
De Merino stoelen icm ventilatie (Pre-LCI) werden wel over het algemeen als heel hard en niet comfortabel ervaren, vooral in de USA een veel gekozen combi waar veel commentaar op is gegeven.

Met betrekking tot het leer. Merino is een leer soort die minder is bewerkt en niet is ge-coat. Hierdoor is deze heel veel zachter, nadeel is dat deze leersoort veel gevoeliger is voor slijtage en vlekken. Tevens is de rest van het interieur ook Merino, wat normaal Sensatec is. Dus het voelt allemaal als je gaat zitten een stuk hoogwaardiger.
Pagina: 1 ... 104 ... 122 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.