Laat ik voorop stellen dat ik heel erg uitkeek naar dit format, ik was benieuwd hoe het ging uitpakken en had goede hoop dat het heel tof zou zijn.
Maar ik hinkel een beetje op twee gedachten, ik vond het leuk dat ik gisteravond met het bord op schoot een spannende kwalificatie kon zien, op vrijdag gelijk actie in plaats van alleen even de youtubesamenvattingen van de practice kijken.
Maar dan is vandaag die FP2 die echt nergens over gaat en nog saaier is dan normaal, dat zorgt voor een breuk in de spanningsopbouw die in een normaal weekend een stijgende lijn is. En dan die race vandaag, op zich leuk hoor maar ik heb het gevoel dat de race al begonnen is, alsof er een rode vlag is geweest en we nu met z'n allen een dag moeten wachten tot de race weer verder gaat. En dat haalt bij mij op die manier wel een stuk van de spanning, van de anticipatie op die zondag weg. Max komt al het hele seizoen mega snel weg bij de start, hij kan blijkbaar ondanks de grote vleugel en mindere topsnelheid Lewis best comfortabel achter zich houden, Bottas die er rustig achter kwakkelt, Perez die nergens te bekennen is, weer een goed weekend voor McLaren. Beetje alsof ik de race van morgen nu al uit kan tekenen, het meest spannende is nu al geweest, hij hoeft morgen alleen nog maar uitgereden te worden.
Ik ben er echt voor dat ze experimenteren met het format en de vrijdag óók spannend proberen te maken maar dit voelt een beetje als een potje seks waarbij er na heel kort voorspel (fp1) flink tekeer wordt gegaan (q), er plots gestopt wordt voor een knuffelintermezzo (fp2), dat het dan weer goed op gang komt (sprint) maar er voor het hoogtepunt wordt afgekapt met de melding "we maken het morgen wel af". Mega onbevredigend
Ik vind het ook een beetje afbreuk doen dat teams maar zo weinig tijd hebben om de perfecte afstelling te vinden, natuurlijk is het een uitdaging om in een hele korte tijd de auto precies goed te krijgen maar ik weet niet of ik die haast daarmee iets vind toevoegen. Zie liever dat de teams op zondag hun beste auto kunnen neerzetten in plaats van gokjes die goed of slecht kunnen uitpakken en veranderende omstandigheden die voor de één nadeliger kunnen zijn dan voor de ander. Maar is misschien ook omdat mijn oranje bril er een beetje van baalt dat Max mogelijk met té veel vleugel rijdt.
Misschien kunnen ze de vrijdag spannender maken als je met die resultaten voordelen kan halen voor de kwalificatie, meer tijd, meer rondes, meer banden ofzo. Of een soort pre-kwalificatie op vrijdag en dan een ander concept met bijvoorbeeld 1v1 shootouts op de zaterdag om de startopstelling te bepalen. Maar je moet op zaterdag niet gaan racen. De race moet de race blijven en die moet je zo episch mogelijk houden. Daar in een stijgende lijn naar toe werken. Maar niet dit all over the place qua spanning.