Kort samengevat: HAM heeft de gunfactor al geruime tijd niet meer.LewisVries schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:00:
Qua de Lewis Hamilton discussie: mijn voornaam schept toch een band, en ik vond het jarenlang een van de coureurs waarvoor ik de TV aan zou zetten. Dit is echter veranderd rond 2017. Sindsdien heeft hij, over een jaar genomen, gewoon geen tegenstand gehad, zijn de vervelende maniertjes gekomen en het acteerwerk in plaats van de keiharde bravoure waar hij in 2007 mee het toneel op kwam. Het is nu soms meer een accountant die heel hard kan autorijden dan het fenomeen die het in 2007 was.
Als je er objectief naar kijkt is Hamilton van de categorie 4 wereldtitels in zijn carrière op talent tot op heden (hij is nog niet klaar he). De rest heeft hij echt te danken aan het veel langer in een veel dominanter team zitten met duidelijk nr.2 dan de andere groten der F1. 2008, volledig verdient, 2007 was hem eigenlijk gegund gezien rookie-status, 2014 en 2015 tegen Rosberg. Dan kom je precies op 4 op dit moment.
Schumacher had ook een lapdog in Barrichello en Irvine, maar had op 2002 en 2004 na ALTIJD competitie van buitenaf. Hij had buiten 2001, 2002 en 2004 nooit de beschikking over een dominante auto. Hamilton heeft 7 (!!) jaar op rij (!!!) een dominante auto gehad met op 3 jaren na een lapdog. Ja, logisch dat je dan statistisch de GOAT bent. Qua rauw talent heb ik echter toch een hogere pet op van Senna, Schumacher, Clark en Fangio.
Waar de meeste mensen, en ook ik, uiteindelijk over zijn gevallen denk ik is het continue neppe gedrag, het acteren, het underdogtheater zoals ook vanmiddag weer met die 7 tienden (je weet donderdsgoed dat je met veel brandstof onderweg bent). Dat zijn allemaal dingen die de Hamilton van 2007/2008 niet had, en ook in 2014/2015 nog meevielen. In 2017 is dat echt begonnen meen ik, met een versterking sinds 2020 met dat BLM-gedoe waardoor het gedrag versterkt werd. Dit jaar is het wereldpolitieke gedoe iets minder maar heeft hij continue vervelende insinuaties dat Red Bull aan het valsspelen is, dat Mercedes achter zou liggen (pak eens het gemiddelde qua tijd in kwalificaties van de Mercedessen dit jaar en dan die van Red Bull, het is echt Verstappen dat we een kampioenschap hebben want met elke andere coureur behalve Hamilton/Verstappen in die Red Bull waren we nu al klaar met de 8e titel van Hamilton en Mercedes) terwijl Mercedes gewoon in de races de snellere auto is, ook nog recent in Frankrijk en nu weer op Silverstone (daar zelfs in de kwalificatie beide auto's met Max die zich net er tussen weet te wurmen).
Als hij weer terug ging naar de bravoure Lewis van 2007/2008 zou ik hem zo weer kunnen steunen, maar nu is Max de Lewis 2007/2008 qua stijl en dat is waarom ik veel meer fan van Max ben.
Over de budgetten:
Mercedes heeft voorzover ik weet sinds de introductie van de huidge motor meestal het grootste budget gehad. Wat in principe gewoon een groot voordeel is. Echter daarin zit nog niet verdisconteerd dat ze met de introductie van de nieuwe motorformule destijds gelijk al een enorm voordeel en voorsprong hadden. Granted, goed gespeeld van MER, maar daarmee werd het budgetvoordeel sinds dat moment alleen maar groter en gunstiger.
Verder staat Max er dit weekend imho voldoende goed bij en gekke dingen (ongelukken enzo) daargelaten verwacht ik dat hij makkelijk tweede wordt qua aantal punten en sta er niet gek van te kijken als dat eerste zou zijn.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift