gebruiker001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:07:
@
verkeerslicht en @
JuutieZ ij wil het zo simpel mogelijk houden. Woning is zeer goed geïsoleerd. Nu is het zonder koeling 24 graden terwijl het buiten 28 is. Er hoeft dus niet heel intensief gekoeld te worden.
Ik denk aan overdag de vvw en fancoil boven dauwpunt en dan ‘s avonds en s nachts alleen de fancoils onder dauwpunt. Als het dan mogelijk is om handmatig de vloerverwarming dicht te zetten en de Ta op bijvoorbeeld 7 graden in te stellen dan zou dat al een oplossing zijn. Maar kan ik eenvoudig/snel de aanvoer temperatuur handmatig instellen? En de aanvoer naar de vloer afsluiten en is het dan een probleem als er geen buffervat aanwezig is en het systeemvolume is dan ineens heel klein (alleen fancoil en leiding ernaartoe).
Is dit een mogelijke oplossing of gaat dit niet werken/zie ik iets over het hoofd?
Hier ook een Amber, en vvw en Jaga strada Hybrids DBH.
Koelen doe ik hier nu niet-condenserend. VVW doet zoals verwacht niet veel met koelen, maar stiekem toch genoeg: het houdt de massa koel/ minder warm. In een goed geisoleerd huis is dat namelijk ook een manco: je raakt de warmte slecht kwijt omdat je massa is opgewarmd.
De Strada's reageren op aanvoer temperatuur en fan's gaan aan bij koele aanvoer.
Om Amber aan te sturen heb ik een Plugwise + Lisa thermostaat + koel switch.
Maar met beperkt budget en kiss: technisch zou ik het nog simpeler houden en de Amber gewoon op het koelcontact doorlussen (en warmte schakel open natuurlijk). De plugwise kan namelijk niet van verwarmen naar koelen schakelen op de amber via thermostaat, maar alleen via de dieper liggende settings van de "ketel". Als hij eenmaal op koelen staat, werkt de Lisa thermostaat dan weer wel om de koude-vraag op de warmtepomp te communiceren.
Op de amber zelf, binnen-unit, kun je gemakkelijk aanvoer temperatuur bij koelen instellen. Als je het heel simpel wilt hebben: stooklijn koelen uit, setpoint koelen op vaste waarde aanpassen. Setting gaat per direct in na aanpassing. Zie Amber topic ook, waar de discussie gevoerd wordt.
Als je een VVW verdeler hebt en setpoint van koelen < dauwpunt wilt, dan dus VVW verdeler dichtschakelen en zorgen dat alle leidingen die dan nog gebruikt worden, uitermate goed lucht/waterdicht geisoleerd zijn.
Ohja, extra tip: zolang je VVW toch open staat bij koelen: vraag je mop of ze even niet wil moppen. De vloer droogt namelijk niet, ook al zit je nog net boven dauwpunt.